loketambtenaar noem 'T uw regenmantel.. fijnsteW zomermantel Autoschade? Horlogerie Van Manen YïlesLóen, ati ^cw^pumaA MEISJES, V E E N S E AVOND-ULO D. v. d. Meijden Fa* Leewis PTT a. Arbeidskrachten b. Expeditieknecht c. Meisjes of gehuwde vrouwen HAVENWERKERS J. de Kievid, Eist (U.), tel. 295 A. W. de H a a s THEATER De trots en de hartstochten De hond van de Baskervilles Anna Lucasta AANGIFTE LEERLINGEN HET KONFEKTIEVAK Damesmode-ateliers „SPECIAAL" Volledige mondelinge opleiding MULO-DIPLOMA A en B MIDDENSTANDSDIPLOMA P. MAASBOMMEL GARAGEBEDRIJF N. V. RECTICEL Stichting Samenwerkende Havenbedrijven te Amsterdam (want 'n buitje rolt eraf) Voor eerste klas AUTO-PLAATWERK naar Hier wordt altijd snel en goed ge werkt door prima vakmensen VAN WAGENSVELD Hoogstraat 28 - Telefoon 2521 RITMEESTER SIGARENFABRIEKEN N.V. VEENENDAAL Voor de fabriek, Kerkewijk 115 zoeken wij een Sollicitanten kunnen voor deze betrekking inlichtingen verkrijgen op de afdeling Personeelszaken, Kerkewijk 115 te Veenendaal. S0LEX-°to fsfls- WOUT WAAYENBERG A. de KIEVID Vt luxor 1 Cary Grant - Frank Sinatra - Sophia Loren in: Peter Cushing - André Morell in: Eartha Kitt - Sammy Davis Jr. in: FEUILLETON Kies nu een echt vrouwelijk beroep waar jullie je hele leven veel aan hebt, want biedt juist meisjes zoveel meer. In ons bedrijf verdien je goed, je bent prima verzorgd en je hebt werk dat geheel bij je past. Kom eens bij ons praten, je krijgt alle inlichtingen en het verplicht tot niets. Tuinstraat 10 - Veenendaal voor het het beperkt Mulo-diploma voor P.T.T., Girodienst en Ned. Spoorwegen en het De cursussen beginnen de eerste week van september. Prospectus, inschrijfbiljet en inlichtingen bij de cur susleider: T. v. d. Kamp, Westersingel 157, Veenendaal. Telefoon 08385-3425. Aangiften: vóór 29 juli a.s., daarna uitsluitend schriftelijk. Hiervoor verhuren wfj DE NIEUWSTE TROUWCOSTUUMS MET ALLE TOEBEHOREN U ZOEKT FINANCIERING? Dan nu schrijven aan: Planetenbaan 15, De Bilt (Post Bithoven). Bemiddeling bij, en tot standbrengen van: Huur koopzaken Bedrijfskredie- ten, 2de hypotheken, etc. Ook geld beschikbaar voor aankoop woninginrichting, televisie, enz. enz. Zeer aantrekkelijke voorwaar den, vlugge afwikkeling. Veenendaal. Nieuweweg 41 Telefoon 2535 LJJkauto en begrafenisrjjden Dealer v. d. Wartburg Taxi en aatortflM Bruidsauto en trouwrtJéen bij de POST- EN TELEGRAAFDIENST In het DISTRICT UTRECHT. De cursus voor opleiding tot dit Interessante en af wisselende werk begint omstreeks 1 september a.s. vereiste: diploma MULO (met Frans, Duits en Engels) of daarmede gelijkgesteld diploma of bewijs leeftijd: 16 tot ca 25 jaar gedurende de opleiding, waarin theorie wordt afgewisseld met praktijk, ontvangt men het normale salaris. Bij goede vorderingen wordt dit salaris na 6 maanden aanzienlijk verhoogd eventuele vergoeding van reiskosten een vijfdaagse werkweek een verzekerde toekomst met goede vooruitzichten. Ook zij, die dit jaar het MULO-diploma hopen te behalen, kunnen nu reeds solliciteren. Indiensttreding vóór 1 september a.s. Is mogelijk. Schriftelijke sollicitaties te richten aan de directeur van het Postdistrlct te Utrecht. Mondelinge aanmeldingdagelijks - behalve op zaterdag - tussen 9 en 12 of 14 en 17 uur bij de afd. Personeels zaken van het Postdistrlct Utrecht, Laan van Punten burg 5 Utrecht. SPOORSTRAAT 13 KESTEREN Vraagt voor spoedige indiensttreding: voor de Schuimrubber-afdeling. voor de confectieafdeling. Ook voor halve dagen. 45-L'RIGE WERKWEEK - GOED LOON Aanmelden: dagelijks aan het fabriekskantoor van 8.00 - 17.30 uur. In de Amsterdamse haven kunnen geplaatst worden. Voor vast of ttjdelQk werk. Dagelijks vervoer met personeelbnssen. Goede loon- en arbeidsvoorwaarden, o.a. 5 daags* werkweek (C.A.O.- Haven- en aanverwante bedrijven). Aanmeldingen: dagelijks van 911 uur (behalve zater dags) aan ons HOOFDKANTOOR JAVAKADE 21 te AMSTERDAM of bij de arbeidsbureaux. Getuigschriften meebrengen. Reiskosten bij sollicitatie worden vergoed. Voorlichting op woensdag 12 juli a.s. 's avonds 7 uur, in Café B. Vonk, Kerkewijk 13 te Veenendaal. a Poplin zon- en regenmantel met opvallende mode-ac centen: kraagloos. asym metrisch. royale opgestikte zakken en met twee knopen. In de nieuwe combinatie ma rine met rode voering en stiksels, en in beige of bruin. Maten 36/44. 55.- Mantel van waterafstotende poplin, met grote, speels- verwerkte zakken en met kittige stiksel-garnering. In de nieuwe combinatie ma rine met rode voering en stiksels, en in beige of bruin. Maten 36 t/m 44. 49.7« AMSTERDAM-ROTTERDAM-BNDHO VEN-HA ARLEM-UTRECHT-NJJMEOEN-AMERSFOORT S TRlCMT FINANCIERINGSPROBLEMEN bij de aankoop van Uw woning? Hypothecaire leningen tot ca 85*/o van de taxatie-waarde. MAKELAARSKANTOOR Buurtlaan-West 113 - Veenendaal Telefoon 08385-3003 - b.g.g. 3751 PRONTO Het toppunt van zuinigheid Het toppunt van veiligheid Het toppunt van comfort Dat is de nieuwe SoleX-ofo met vol-otomatische koppe ling. Nu wegrijden zonder trappen. HOEK ZWAAIPLEIN nachtwaker Komt U eens praten met: Motorenhandel Dr. Slotemaker de Bruines»aat 3 Veenendaal VOOR ALLE VERZEKE RINGEN, HYPOTHEKEN EN FINANCIERING Dr. de Visserstraat 37, Tel. 08385-3136 - Veenendaal VOOR UW met auto's zijn wij SPECIAAL ingericht 4-8 pers. auto's disponibel Tevens inlichtingen ver krijgbaar (ook 's avonds) Dr. Colijnstraat 47 en J. P. C. Leinweberstraat 79 N.V. v/h Fa. Wed. Kerkewijk 91, Telef. 2845 Veenendaal Van vrijdag 7 t.e.m. zondag 9 juli. Vrij dag 7.30 uur; zaterdag 6.45 en 9 uur; zondag 3 en 7.30 uur. Het verhaal van drie mensen, door een grillig lot bij elkaar gebracht. Toegang 14 jaar. Van maandag 10 t.e.m. woensdag 12 julL Elke avond 7.30 uur. Anderhalf uur griezelsensatie, die U aan Uw stoel zal kluisteren. Toegang 14 jaar. Donderdag 13 juli 7.30 uur. Zij beminde met de felheid van een tijgerin. Toegang 14 jaar. Plaatsbespreken dagelijks van 1 tot 2 uur aan de kassa, 10 cent, ook telefonisch: 2376 Rijwielstalling naast het theater VENDELSEWEG, VEENENDAAL, TEL.EF. 2376 Voor de nieuwe Hervormde kleuterschool „T GEER- HOFKE" aan de Aart de Gelderstraat, welke onge veer 1 oktober a.s. zal worden geopend, kunnen leer lingen worden aangegeven op a.s. dinsdag 11 juli te 7-30 uur in de Sionskerk. Leerlingen moeten voor 1 oktober a.s. 4 jaar zijn. Ter voorkoming van abuizen, worden de ouders welke hun kinderen reeds eerder hebben opgegeven ver zocht, dit dien avond nogmaals te willen doen. ALEX WEI88BERG (53) Des te feller was ik erop gebrand vast te stellen wat er tijdens mijn gevanen- schap in Hongarije allemaal was ge beurd. Ik bestudeerde al het materiaal, dat zich op de diverse bureaus had op gehoopt. Ik wierp mij op de binnen komende telegrammen uit Konstanti- nopel en uit Zwitserland. De mededelingen kwamen op ver schillende bureaus binnen, die geen contact met elkaar onderhielden en welke gedeeltelijk ook in verschillende steden waren gevestigd. In Jeruzalem zat de Sochnuth, in Tel Aviv de Alija Beth, in Haifa kwamen de schepen uit Konstantinopel met im migranten en met brieven aan. De im migranten werden door de Engelsen naar een gesloten opvangkamp in Athlit gebracht. Ik moest daar een fictief baantje als latrinereiniger accepteren om het kamp te mogen binnenkomen. Ik nam voor de mensen, die uit de Hit- lergebieden kwamen, fruit en sigaretten mee om hen aan het praten te krijgen. Vaak legde ik tweemaal per dag de weg van Tel Aviv naar Jeruzalem af om de laatste telegrammen op te vangen. In de bureaus kreeg men er genoeg van mij te woord te staan. Men hield mij voor een monomaan, die bezeten was door een idéé fixe. De onderge schikte beambten en secretaressen poei erden mij hooghartig af. Vaak moest ik een uur op een telegram wachten. Vaak kreeg ik het helemaal niet. Uiteindelijk organiseerde ik mijn eigen berichtendienst. Wekelijks stuur de ik tientallen telegrammen naar Zü- rich, naar Konstantinopel en indirect naar Budapest. Mijn geld raakte op. Ik liet mij uit Konstantinopel 4300 pond nasturen, voor welk bedrag ik de tegen waarde in Budapest had gedeponeerd. Het grootste deel van dit geld gebruikte ik in deze tijd om de nodige inlichtin gen te verkrijgen. Ik geloofde niet meer dat ik nog maar iets zou kunnen doen om de gang van zaken te beïnvloeden. Maar de zucht om alles te weten wat zich daarginds afspeelde, liet mij niet los. Uit honderden verschillende losse mededelingen gelukte het mij de ge schiedenis van de Hongaarse joden tij dens het laatste jaar van de oorlog te reconstrueren. Het drama gaat verder In de randgebieden van Hongarije, in Karpato-Rusland en in het noorden van Zevenburgen was de moordpartij op grote schaal begonnen. Op 13 mei 1944 was de overbrenging van de 320.000 joden uit deze gebieden naar getto's voltooid. Enige dagen daarna begon de algemene deportatie. De Duitsers voel den dat zij niet veel tijd meer hadden. Een procedure, die in de kleine stadjes van Polen enkele maanden had gevergd, verliep hier met de snelheid van een afdraaiende filmstrook. De bewoners van de getto's werden in spoorweg wagons samengeperst. Ongeveer hon derd mensen in één veewagen. Zij kre gen twee emmers per wagon. Eén voor water en één voor het verrichten van noodzakelijke behoeften. Dan werden de wagons gesloten en verzegeld. Nie mand verzette zich tegen de deportatie. De getto's lagen vaak in het vrije veld, in verlaten steenfabrieken, soms aan een zijlijntje van de spoorweg. De le vensvoorwaarden in deze geïmprovi seerde verzamelplaatsen waren zo on dragelijk, dat de mensen ernaar snak ten eindelijk uit deze omgeving te wor den verlost. De Hongaarse gendarmen folterden ontelbaren om in het bezit te komen van hun verborgen bezittingen. Toen de wagons voorreden, haalden de meesten dan ook opgelucht adem. Zij waren ervan overtuigd dat de reis hen naar het een of andere kleine stadje in het Hongaarse moederland zou bren gen. De Duitsers zelf zorgden voor de verspreiding van dat soort geruchten. Onze Waada spande zich in om de men sen juist in te lichten, te waarschuwen, tot vlucht en verzet aan te sporen. Het was alles vergeefs. De mensen geloof den ons niet, omdat zij ons niet geloven wilden. Elk levend wezen bant het denkbeeld van een naderende onder gang maar liefst uit zijn gedachten. De afgevaardigden van de Waada, Hanna Ganz, Saje Rathsprechner, Hansi Brand Fritz Knoll, Menachem Klein, Ingenieur Kirchner en tal van anderen spraken in deze stadjes voor dovemansoren. Naar Munkócs hadden wij een Duitser, een ingenieur van de I.G. Farben ge zonden. Hij kweet zich uitstekend van zijn taak. En daar ontstond het eerste verzet. De Duitsers smoorden dit met weersalvo's. Het ontbrak ons aan strijd bare jongemannen. Die waren allemaal ingelijfd in de arbeidsdienst. De Duitsers maakten gebruik van alle ondervindingen, opgedaan bij de ver nietiging van drie tot vier miljoen Poolse joden. Eerst de aanplakbiljetten, waarbij de mensen gelast werd hun woonsteden te verlaten en zich op aan gegeven verzamelplaatsen te melden. Daarmee rukte men de wortel van het verzet meteen uit. In hun woonplaatsen zouden de joden nog tal van mogelijk heden hebben kunnen vinden om zich te verzetten. De Hongaarse en de Duitse politie zou te zwak zijn geweest om duizenden ondergedoken joden op te sporen en weg te voeren. Onder bedrei ging met de doodstraf dwong men de dodelijk beangstigde mensen zich naar de afvoerplaatsen te begeven. Het ver zet had moeten beginnen bij de eerste poging van de Duitsers om de joodse bevolking te scheiden van de niet-jood- se. Maar wie is bereid zich in doods gevaar te begeven, alleen omdat van hem verlangd wordt zich bij de joodse raad te laten registreren of een joden ster op de borst te dragen? Dat deze eerste stap automatisch het begin be tekende van de weg naar de gaskamers van Auschwitz wisten maar weinigen, en de anderen geloofden het niet. Men had tegen de Duitsers een onzichtbare muur moeten optrekken. Zij zouden iedere jood temidden van de grauwe massa van de Hongaarse bevolking heb ben moeten zoeken. Maar ondanks de verschrikkelijke ervaringen van de Poolse joden weigerde het merendeel in Hongarije een weg te betreden, die onmiddellijke nood en ontbering bete kende, om komende gevaren af te wen den. De meeste mensen durven niets illegaals ondernemen vóór direct ge vaar dreigt. En dan is het al te laat. De vernietiging van de Hongaarse jo den uit de provincie verliep met een keiharde zakelijkheid en snelheid, die het zelfs de beste organisatie onmoge lijk zou hebben gemaakt krachtige te genmaatregelen te nemen. Philipp von Freudiger beschrijft het schrikbewind van die dagen als volgt: De nuchtere feiten zijn, in het kort samengevat en voor alle of bijna alle deportatiecentra geldend, de volgende: De slachtoffers werden op de ruwste, beestachtigste en met alle menselijke gevoel spottende manier naar de klaar staande wagons gejaagd. Alle bagage werd hun afgenomen. Hun brieven, do cumenten en legitimatiepapieren wer den door de politie voor hun ogen ver scheurd. Vrouwen werden in het open baar spiernaakt uitgekleed en moesten in tegenwoordigheid van zich daarover vrolijk makende gendarmen aan een door vroedvrouwen of vaak ook door de gendarmen zelf uitgevoerd lichame lijk onderzoek onderwerpen. Zieken, pas geopereerden, barende vrouwen, stervenden en zwakzinnigen, zij allen werden in de letterlijke betekenis van het woord in de wagons geperst. In Nyireghyhaza bijvoorbeeld dreef men hen uit louter boosaardigheid door straten, die blank stonden door een pas tevoren over het plaatsje losgebroken wolkbreuk. Kinderen boven één jaar moesten in hetzelfde marstempo, dat door zweepslagen werd aangegeven, meemarcheren. In Satoraljaujhely gingen veel man nen op de rails liggen en weigerden in de wagons te gaan. Allen werden zij ter plaatse doodgeschoten. In Tata greep men een jonge moeder, die nauwelijks tien minuten tevoren een tweeling ter wereld had gebracht en om die reden niet kon lopen, aan handen en voeten en smeet haar met een grote zwaai in de wagon. De pas geboren kinderen wierp men haar één voor één achterna. In Kasa bracht men de 84-jarige moeder van een vooraanstaand burger, wier voet juist geamputeerd werd, zó van de operatietafel in de wagon. Haar zoon, die erbij stond, wilde zich voor het hoofd schieten. Ze sloegen hem het wapen uit de hand, zodat hij de ene helft van zijn gezicht wegschoot. Be wusteloos en overdekt met bloed werd hij in de wagon gesmeten. Er werd speciaal jacht gemaakt op leden van de arbeidsdienst, die met een militaire reispas juist met verlof thuis waren. In Nagyvórad, Hatvan en vele andere plaatsen werden deze leden van de arbeidsdienst door de gendarmen uit de treinen gehaald en meteen bij het eerstvertrekkende deportatietran sport gevoegd. Dit ging zó lang door, tot de minister van landsverdediging bepaalde, dat geen lid van de arbeids dienst zonder militaire begeleiding de kazerne meer mocht verlaten. (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 6