J DROST NV Hengelo's bier bést gebrouwen, bést gebotteld SOLEX-oto Setter Set MARINO Horlogerie Van Manen K.L.M. passagekantoor groeide mee met burgerluchtvaart Het gevaar van radio-actieve straling in vredestijd Kleine tips voor een veiliger verkeer EENDRACHT V tv'n A. W. de Haas S0LEX-°to f ass- jr PAARDEN- CD PONNYMARKT Mecaniciën - Bankwerker Adverteren doet verkopen! TWEEDE BLAD „DE VALLEI'' VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1901 Nr. 69 's Werelds eerste luchtvaart passagekantoor kreeg modern interieur Historisch Discrete chef Waterschade Uitbreiding FA. L. HEY CONTROLE VAN WATER, LUCHT EN BODEM AFSTAND HOUDEN Bodem, lucht en water Uitgebreid net Het adres met DE service! wasmachines centrifuges stofzuigers lampen en schemerlampen etc. etc. VOOR VERZEKERINGEN OP ELK GEBIED MFIllüN Komt U eens prcren ir.at: Motorenhandel WOUT WAAYENBERG VOOR "N GOED vBRIL UJllicJi Hoe kan het anders. Ervaren brouwerskunst proeft U in dit bier. Hengelo's bier is edel gehopt, anders, pittig bier. Daarom die prachtige romige schuimkraag. Met behoud van de lekkere volle smaak is het vooral houdbaar bier. En dat is de kunst Drink hengelo's, zorg dat U hengelo's In huis hebt Geniet ervan met volle teugen Omdat het zo vol van smaak is! VERZEKEREN HERTROUWEN VAN WAGENSVELD „FANTASTISCH" zult u zeggen S. J. VAN WIJK GROTE TE WAGENINGEN 1500,— AAN PRIJZEN Hoogstraat 28 - Telefoon 2521 hoofdkraan van de waterleiding, die zich daar eveneens bevond, tijdens een vorst periode eerst bevroor en vervolgens lek raakte, leed de verzameling archiefstuk ken behoorlijk waterschade. Enfin, ook daar werd wat op gevonden, want men legde de papieren eenvoudig op het dak weer te drogen. In 1935 kwam er aan deze toestanden gelukkig een einde: op het Leidseplein werd een apart vracht kantoor gevestigd, waar behalve de type kamer en de telefooncentrale, ook het ar chief een nieuwe en betere plaats kreeg. De passagiers ondervonden sedertdien ook geen hinder meer van de vracht, die daarvóór opgeslagen moest worden in de wachtkamer zodat soms eerst de vracht naar buiten gebracht moest worden voor dat de passagiers naar buiten konden. „Dit gebouw is door het Gemeentebestuur toegestaan voor de duur van tien jaar. Ik hoop, dat het vóór die tijd te klein zal zijn". Het was op 9 mei 1921, bij de opening van het eerste luchtvaart-passagekantoor ter wereld, dat Albert Plesman deze woorden sprak. Zijn wens is in vervulling gegaan. Het bescheiden houten KLM gebouwtje op het Kleine Gartmanplantsoen te Amster dam, was tien jaar later inderdaad te klein. Te klein, omdat in die. periode de bur gerluchtvaart zich krachtig had weten te ontwikkelen. Omdat de KLM, met een jaar aantal van 345 passagiers in 1920 en 15.690 in 1929, er uit was gegroeid. Omdat het vliegen van een ietwat gedurfde onderneming tot een normale zaak was geworden. Bij gebeurtenissen van historische bete kenis voor de burgerluchtvaart, heeft dit kleine kantoor dikwijls een rol gespeeld. Zo dromden daar talloze belangstellen den samen op die gure avond van de 30e december 1933, om via de opgestelde luid spreker de vorderingen te horen van de „Pelikaan", op weg naar Schiphol na de roemruchte Kerstvlucht naar Batavia. En tijdens de Melbourne-race gaf het Kleine Gartmanplantsoen al hetzelfde beeld, men sen die luisterden naar de KLM-er, die zich met een megafoon op het platte dak van het passagekantoor had opgesteld om het publiek het laatste nieuws door te geven van de „Uiver", de machine dia de handicap-sectie van deze race zou win nen. Men leefde mee met de KLM, met de gehele burgerluchtvaart. Men wilde er zo dicht mogelijk bij zijn, om er zelf iets van mee te beleven. Vandaar dat men op hoogtijdagen zoals deze optrok naar dat contactpunt tussen luchtvaart en publiek, naar dat bescheiden kantoor, waarop met grote letters „Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Kolo niën" te lezen stond. De geschiedenis van de burgerlucht vaart bestaat echter niet uitsluitend uit grootse evenementen. Zij is ook opge bouwd uit kleine, onbelangrijke gebeur tenissen, uit voorvallen, die in die prille begintijd doodgewoon waren, maar nu op de lachspieren werken. Ook daarvan heeft het KLM passagekantoor uiteraard ruim schoots zijn deel gehad. Zo was er die juffrouw, die niet vliegen wilde, omdat ze het zo gevaarlijk vondom alleen met mannen in een vliegtuig te zitten! En de chef, die soms discreet zijn kantoor moest verlaten om zijn vrouwelijke passa giers de gelegenheid te geven zonder spie dende mannenogen het passagegeld uit hun kleding tevoorschijn te halen. Dat ging blijkbaar niet zo zonder meer. Er gebeurde in die dagen wel meer dat nu ondenkbaar zou zijn. Voor het archief van het passagekantoor had men een plaats toegedacht tussen de vloer en de grond. Wilde men iets opbergen of heb ben, dan kon men dat uitsluitend liggend doen. Misschien wel een aardige oplossing voor het ruimtegebrek, maar het had toch ook zijn schaduwzijden. Want toen de In 1930, dus negen jaar na de opening door Dr. Plesman, had men het kantoor op het Kleine Gartmanplantsoen reeds moeten verbouwen. Maar op den duur bleek het gebouwtje, ondanks uitbreiding en verplaatsing van archief, vracht en andere afdelingen naar een eigen ruimte, toch onvoldoende accomodatie te bieden. Er werd uitgezien naar een geheel nieuw kantoor en gelukkig hoefde men niet ver te zoeken. In 1939 verhuisde men naar het pand, eveneens op het Leidseplein, dat op vrijdagmiddag 28 juli J.I., ruim veertig jaar na dat eerste begin, in gemo derniseerde vorm door de burgemeester van Amsterdam, Mr. G. van Hall, voor het publiek is opengesteld. De verbouwing het werk van architect A. Bodon, binnen huisarchitect H. Salomonsen en aanne mer Gebr. Terlingen heeft slechts en kele maanden in beslag genomen, maar het resultaat is, dat reizigers, die nu het KLM kantoor binnenstappen, een omge ving vinden die past in het straaltijdperk. kies uw nylons bij in de nieuwe belia-ltaliaj tinten Hoofdstraat 45, Telefoon 2165 Frans Halslaan 26, Telefoon 3044 Door allerlei geruchten en berichten omtrent radio-actieve besmetting van water en groenten wordt een gevoel van onrust onder de bevolking geschapen. Er bestaat echter geen enkele reden, zo werd dezer dagen tij dens een persconferentie vanwege het Rijksinstituut voor de Volksgezond heid verzekerd, tot ongerustheid over excessieve radio-actieve straling en de verantwoordelijke autoriteiten houden door een intensief controle-sy steem „de vinger aan de pols". Radio-actieve straling bestaat zolang de wereld bestaat. Maar de intensiteit van deze straling kan toenemen, en zelfs le vensgevaarlijk worden, door radio-activi teit, verwekt hetzij door kernproeven, het zij door zakelijke toepassing van kern energie en de verwerking van radio-ac tieve stoffen. Het merendeel der bevolking heeft om trent kernenergie, radio-activiteit en alles wat er mee samenhangt slechts zeer schetsmatige begrippen, maar weet alleen, dat het effect gevaarlijk, zelf levensge vaarlijk kan zijn. In oorlogstijd, vanzelf, maar ook in vredestijd. En wanneer dan berichten gewagen van verhoogde radio activiteit, zelfs een verbod van waterver bruik (Denemarken), dan is het niet te verwonderen, dat zulks reden geeft tot on gerustheid. In dit geval ligt de vraag voor de hand: wordt in ons land voldoende gecontro leerd of de radio-activiteit in de bodem 's Morgens, wanneer u de tocht begint, na de eerste kilometers eens een paar maal uw remmen proberen. Dit geldt spe ciaal na zeer koude, en ook wel na natte nachten. Op vuile of gladde weggedeel ten of op gedeelten die op andere wijze slecht zijn voorzichtig korte remproeven uitvoeren om de remmen aan te passen aan de toestand van de weg, aan het ge-v> wicht van het voertuig op dat moment en aan uw eigen gemoedsgesteldheid die dag. Werp beslist eerst een blik in de achteruitkijkspiegel en een blik vooruit. In een dichte file altijd klaar zijn om te remmen. De rechtervoet moet, om zo te zeggen, „in spanning" zijn. Ook het bliksemsnelle wisselen van gas en rem men even beoefenen. Vooruitdenken. Altijd maar weer vooruit denken. Als u alleen maar let op de ach terlichten van degene die voor u rijdt, kunt u tegen hem aanrijden. Men moet het tempo dat zich in een file ontwikkeld voor ogen houden en niet alleen maar letten op die ene wagen voor u. De man voor u moet u altijd wantrou wen. Vooral wanneer hij op punten komt waar zich zijwegen bevinden. De meeste bestuurders rijden langzamer en onregelmatig; ze halen zelfs met een kleine auto naar links uit voordat ze linksaf slaan. Voorzichtig achter hen aan die huisnummers zoeken! Ze ver anderen hun tempo en komen soms plotseling op de linker weghelft. In files moet u zich instellen op de ma nier van rijden van de man vóór u, al doet hij het nog zo verkeerd. Eigen vei ligheid gebiedt dat. Er zijn chronische „snelremmers". Voor elke km snelheid per uur één meter minstens. Afstand van deze mensen bewaren! Bij nadering van stuwruimte voor krui singen bijzonder voorzichtig zijn. Weife lende mensen zoeken hun rijstrook, ver gissen zich dan, schieten plotseling uit. Wanneer het verkeerslicht van groen op geel springt, wordt door de autorijders vóór u sterk geremd. Remwegen laten zich niet door remtabel- len bepalen. Tabellen kunnen slechts heel bepaalde voorwaarden bevatten, nooit echter de duizend en één variaties van het wegverkeer, van de toestand van de weg, van de toestand van de remmen op een bepaald ogenblik enz. Daarom: rem men altijd maar weer proberen, op de remwegen acht slaan, afstand leren schat ten. 's Nachts vooral oppassen. Slechte ach terlichten van de man vóór u mislei den u aangaande de werkelijke afstand. In donkere straten niet met een hoog tempo rijden. De man vóór u niet via de achteruitkijkspiegel verblinden, dat pro voceert snel remmen. Bij het aanzetten om in te halen niet te dicht langs de man vóór u rijden. Komt u iets tegemoet, dan kan het „scheren" moeilijkheden geven. Houd er ook reke ning mee, dat vrachtautochauffeurs soms, door opbollende zeilen van de laadbak, u niet via de achteruitkijkspiegel kunnen zien aankomen! Bij het blijven staan op een helling op vrijloop zetten en de handrem aantrek ken. Dat spaart uw koppeling en voor komt terugrijden. Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer Hoe kunnen ooit wapens en bommen en kruit ons brengen de vrede? Nooit bracht er een wrede gewelddaad, de wereld één schrede vooruit. Hoe kunnen wij bouwen op wankele grond, waaronder verborgen het kruit ligt voor morgen, en alles slechts wacht op 't onsteken der lont? Eerst dan wordt deez' schijnbare vrede oprecht, Als door alle landen eendrachtig de handen tot bidden en werken ineen zijn gelegd. A. H. het water en de lucht binnen de grenzen van het normale blijft? En om een ant woord op die vraag te geven heeft het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid een persconferentie belegd, waar uit de doeken werd gedaan welke maatregelen zijn en worden genomen om de bevolking tegen de gevaren van té intensieve radio actieve straling te beschermen. Deze maatregelen worden niet alleen nationaal maar ook in internationaal ver band genomen, want ook Nederland maakt deel uit van de Europese Gemeen schap voor Atoomenergie, kortweg be kend als Euratom. De daarin verenigde landen hebben zich verplicht eikaars wa ter en lucht niet te verontreinigen en door het nemen van controle-maatregelen hiertegen te waken. Radio-actieve verontreiniging kan plaats hebben van lucht, water en bodem. Van die drie geeft de bodem de meeste moei lijkheden en is tegelijk uitermate belang rijk, omdat wij van de bodem leven en deze radio-actieve besmetting zich kan voordoen in de directe producten van de ze bodem, maar ook in de indirecte (melk, vlees). Grondwater (drinkwatervoorziening), open water en zeewater moeten eveneens regelmatig worden onderzocht. En lucht monsters dienen te worden genomen om na te gaan, of er sprake is van radio-ac tieve „fallout", de neerslag die het gevolg is van kernexplosies op soms zeer grote afstand. Straaljagers zijn hiervoor in actie in de stratosfeer. Het water wordt gecon troleerd door steekproeven bij de pomp stations der waterleidingen en op zee door onderzoekingen waaraan koopvaardij-, licht- en weerschepen deelnemen. Controle wordt uitgeoefend op de in voer en verwerking van radio-actieve stoffen voor de industrie, die reeds een beduidende omvang aangenomen heeft, in verhouding evengroot als in de Verenigde Staten. In het bijzonder bestaat het gevaar van vervuiling van het water via de drie gro te rivieren, die in de Westnederlandse Delta samenvloeien: de Maas, de Schelde en de Rijn. Waar deze rivieren ons land binnenkomen, zijn controle-stations inge richt. Speciale aandacht geniet de kern-reac tor in Petten in Noord-Holland, die bin nenkort in bedrijf zal komen. Mogelijke besmetting van water en lucht kan ter stond worden geconstateerd door controle stations in Den Helder en Kennemerland. Belangrijker is, dat wetenschappelijk zijn vastgesteld, de normen, waarvan overschrijding gevaar kan betekenen. Toen in 1957 in Engeland tengevolge van een defect aan een kern-reactor op grote schaal radio-actieve besmetting plaats had, moesten de deskundigen in al lerijl bijeen worden getrommeld om vast te stellen waar de gevaarsgrens lag. In de Euratom-landen liggen deze gegevens vast, en behoeft dus geen kostbare tijd verloren te gaan met discussies maar kan men terstond handelend optreden. Naast deze controle-stations „te land, ter zee en in de lucht" zijn de Keuringsdienst van Waren en het Rijks Zuivelstation inge schakeld voor constant toezicht op voe dingsmiddelen. Een uitgebreid net van controle-posten is dus over ons land gespannen, en nog intensiever wordt de „bewaking" door opleiding van steeds meer functionarissen die, in het kader hunner werkzaamheden, ook vertrouwd worden gemaakt met de problemen welke de radioactiviteit ook in vredestijd, oproept. En daar de toepassing van kernenergie op alle gebied ongetwij feld in sterke mate zal toenemen, waar mee ook het risico wordt vergroot is het een geruststellende gedachte, dat men niet wacht tot het kalf verdronken is om te gaan vergaderen over de wijze, waar op men de put zou kunnen dempen. (Nadruk verboden) Half september UJrechts# Paardendagen Uitgaande van de vereniging voor het houden van Nationale Vee-en Paarden- tentoonstellingen en Concoursen Hip- pique te Utrecht, zullen op 13 en 14 september a.s. de Utrechtse Paarden dagen worden gehouden. Hiertoe be hoort eveneens een groot nationaal tweedaags concours hippique, welke manifestatie als toonaangevend voor voor de warmbloedstamboekfokkerij en de hippische sport kan worden be schouwd. WIE ZEI DAT? „De laatste ridders hebben zich in de bergen teruggetrokken. Men noemt hen tegenwoordig alpinisten". (Maurice Herzog) OOK VOOR: FRED. V. D. PRLSHO'Ftl *TEL :69Z RHENEN GEDIPLOMEERD RADIO EN TELEVISIE MONTEUR BRENGT EENS EEN BEZOEK AAN ONZE ZAAK 7,— PER UUR 10 LESSEN 54,— NAAR ARNHEM ZONDER PRIJSVERHOGING IEDERE MAANDAG THEORIE GED. INSTR. MET DIPL. VAMOR Dus bekwaam om uw gehele examen te mo gen bijwonen. VEENENDAAL Dijkstr. 15, Julianastr. 50 - Tel. 3024 RHENEN Julianastraat 44 - Tel. 812 VERHUUR ZONDER CHAUFFEUR Kerke wijk 110 - Telefoon 0 8385-2252 Veenendaal. VOOR UW met auto's zijn wij SPECIAAL ingericht 4-8 pers. auto's disponibel Tevens inlichtingen ver krijgbaar (ook 's avonds) Dr. Colijnstraat 47 en J. P. C. Leinweberstraat 79 N.V. v/h Fa. Wed. Kerkewijk 91, Telef. 2845 Het toppunt van zuinigheid Het toppunt van veiligheid Het toppunt van comfort Dal Is de nieuwe SoleX-olo met vol-otomatische koppe ling. Nu wegrijden zonder trappen. Dr. Slotemaker de BruTnestiaat 3 Veenendaal HKMV hengelous bier VOOR ALLE VERZEKERINGEN MAKELAARSKANTOOR Buurtlaan-West 113 - Veenendaal Telefoon 08385-3003 - b.g.g. 3751 als u de heeft bereden. U kunt nu wegrijden zonder trap pen door de vol-otomatische koppeling voor de prijs van 395,Komt u eens kijken bij Pr. Bernhardlaan 158, Veenendaal, Telefoon 3029 op woensdag 6 september 1961 met Premiekcuringen. Gratis verloting van EEN VEULEN EN PONYVEULEN Fabriek van massa produkten in het midden des lands vraagt voor spoedige indiensttreding: leeftijd 20 - 25 jaar, voor het onderhoud van gecompliceerde hoog-productie ma chines. Gegadigden dienen hun militaire dienst plicht vervuld te hebben, bereid te zijn te Rotterdam een speciale opleiding van en kele maanden te volgen en zich aan een psycho-technische test te onderwerpen. Sollicitaties worden ingewacht onder no. 1186 aan het bureau van dit blad. PRONTO HOEK ZWAAIPLEIN

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 3