Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Gigantisch object van menselijk kunnen! MULDER mum omm Stuw in Rijn bij Amerongen: Nieuws uit de omgeving OVERBERG SCHERPENZEEL Douane jaagde Franse ingenieur op kosten RENSWOUDE Wat nu weer Agenda 35e jaargang WOENSDAG 11 OKTOBER 1961 Nr. 80 Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Amerongen Eist Rhenen Achterberg Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswouda Scherpenzeel DE MOEILIJKSTE Dr. v. Egeraat over Italië F. P. Stal nam afscheid als raadslid CIJFERS assurantiekantoor alle verzekeringfn HYPOTHEKEN EN financieringen Over 5 jaar klaar Het doel Zaterdagmiddag oriënteringsrit W. A. Pas opvolger van KVP-raadslid Stal Nieuwe vergaderruimte voor jeugdverenigingen Zaak thans voor gerechtshof van Aarlen „Mijnheer, u bent in overtreding" T.I.P. bracht „Dc Spooktrein" Een tweede auto Redaktie en administratie: Parallelweg 10 - Veenendaal Tel. 0 8385-2022 (2 lUnen) - Giro 563427 Redaktie: \V. F- ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven bU de agentschappen van „De Vallei" in plaatsen van verschoning VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 15 cent Speciale kontraktpryzen op aanvraag Minimum per advertentie 4,50 Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden 1,elk woord meer 10 cent Abonnementsprijs 1,95 per kwartaal Losse nummers 15 cent UITERWAARDEN WORDEN OVERROMPELD DOOR DUIZENDEN KILO'S STAAL EN IJZER GIGANTISCH - reusachtig groot - dat is het enige in onze toch wel bloemrijke taal aanwezige woord, om enigszins de omvang tot uitdrukking te bren gen van de werkzaamheden die nu al twee jaar aan de gang zijn in en langs de Rijn tussen Ame rongen en Wijk bij Duurstede. Vanaf het moment dat de rustig grazende koeien verdrongen werden door enorme bulldozers, draglines en een leger grondwerkers, zijn de uiterwaarden herschapen in een woestenij waaraan de leek geen touw kan vastknopen. Goed, er is een dijk gelegd, een ring dijk noemen ze dat, maar als u het nog niet wist: die dijk is er daar gelegd om later weer volledig afgebroken te worden. En al die metershoge kra nen dan, waar zouden die voor gebruikt worden? En al die blokken beton, die schepen vol met zand, die enorme hoeveelheden staal en dat overal in het land kronkelende buizennet? Rivier-technisch gezien is de bouw van de stuw bij Amerongen de moei lijkste. De technici kwamen bij de Lek dijk voor problemen te staan die" zich zowel in Hagestein als in Driel niet voordeden. Maar Rijkswaterstaat zou Rijkswater staat niet zijn, wanneer men deze moei lijkheden uit de weg was gegaan. Inte gendeel, knappe koppen bogen zich in de tekenkamers en laboratoria nog eens wat dieper over de „papieren" stuw. Het resultaat was dat twee jaar gele den de eerste dragline zijn stalen klau wen in de groene uiterwaarden sloeg. Dit is een opname van de nieuwe stuw in Hagestein. Bij Amerongen komt vrijwel het zelfde bouwwerk. De twee bogen zijn de deuren van de stuw die bij ge sloten toestand dus voorover klappen en onder water verdwijnen. Onder water door loopt een tunnel van oever tot oever voor kabe\- verbindingen en voor het houden van inspecties aan het mechanisme. De enorme grote bogen die ieder zo'n 200 ton wegen worden op het droge gemonteerd en later per drij vende bok in de scharnieren ge hesen. Inderdaad, voor een leek is het onbegrijpelijk hoe mensen uit deze wirwar van zand, water, grint en staal een bouwwerk kunnen maken dat met nog twee andere collega's de Rijn-Lek in ons land in stukjes verdeeld. Toch wordt er in deze massa geen enkel overbodig ding gedaan. Alles en iedereen heeft zijn bestem ming. Ieder kraantje, ieder kabeltje, maar ook ie der schip en elk betonnen skelet, is een onmisbaar onderdeel van het geheel, 't Staat van a tot z op papier en juist dat dwingt bewondering af voor hen die van tevoren dit betonnen bouwwerk in lijntjes, kruisjes en cijfertjes op het tekenpapier weten te zetten en dat zodanig te doen dat het voor de uitvoerders hoofdzakelijk alleen maar een kwestie is van „kaartlezen". Op uitnodiging van de Volksuniversiteit Veenendaal komt de bekende schrijver, radio- en t.v. spreker, Dr. L. v. Egeraat morgenavond (donderdag 12 oktober) in gebouw 't Trefpunt een lezing houden over Italië. De lezing zal dr. v. Egeraat toelichten met een aantal fraaie dias. Omtrent voor verkoop van kaarten en toegangsprijzen wordt verwezen naar de in dit blad voor komende advertentie. ONDER INVLOED Woensdagavond is de Edenaar L. aan gehouden die onder invloed zijn brom fiets bestuurde. Dinsdagavond zat de Veenendaler H. dronken op zijn fiets. De politie heeft hem naar zijn woning overgebracht omdat hij thuis kleine kinderen had, die alleen waren. Tegen beiden is proces-verbaal opgemaakt. AUTO'S IN BOTSING Vrijdagmiddag is een vrachtauto, be stuurd door v. B. op de hoek Holleweg- Nieuweweg, in botsing gekomen met een auto bestuurd door Z. Er ontstond alleen materiële schade. AANRIJDING IN ZUID Een motorcarrier, bestuurd door v. L., is maandagmiddag op de P. Potter straat in botsing gekomen met twee auto's. De aanrijding werd veroorzaakt door v. L. omdat hij zich tussen de ge parkeerd staande auto van v. W. uit Leersum en een naderende bestelauto van S. drong. Er was alleen materiële schade. BROMFIETS TEGEN BUS Op de Nieuwe weg, ter hoogte van de Oranjestraat, is dinsdagavond de brom fietser B. uit Veenendaal in botsing ge komen met een bus. B. probeerde de bus rechts in te halen, juist op het mo ment dat de bus ging rijden. De aan rijding bleef beperkt tot materiële scha de. Tijdens de vorige week donderdag avond gehouden raadsvergadering, heeft de Veenendaalse gemeenteraad afscheid genomen van het KVP-raadslid F. P. Stal in verband met zyn benoeming tot chef van het postkantoor te Harderwijk. Ik twijfel geen moment aan de verheuging van allen over de promotie van de heer Stal en evenmin n«"' het feit, dat allen het zullen betreur e4lf dat ciit jammer ge noeg het vertrek en afscheid van deze als lid van de raad van Veenendaal moet betekenen, aldus burgemeester Hazen berg. De burgemeester zei verder, dat hij zijn woorden voor het merendeel moest gron- Aannemingssom: 10.384.000, Verbruikt staal: 5.000.000, Beton: 70.000 m3 Staal damwand: 3.000.000 kg Wapeningsstaal: 4.800.000 kg Beton voor fundering: 5.000 m3 DOORNOp de Leersumsestraatweg heeft een automobilist bij avond een ree aangereden. Het dier had een ge broken poot, waarna de automobilist de gewonde viervoeter in zijn auto legde en naar het politiebureau bracht. Later heeft een boswachter zich erover ontfermd. BARNEVELD: Op 26, 27 en 28 okt. a.s. wordt voor de vijfde maal het grote Indoor Concours Hippique om het Gouden Ei in de pluimveehal gehou den. Vele topruiters, aangesloten bij de Kon. Ned. Fed. van Landelijke Rijverenigingen, nemen er aan deel. De rijbaan in de hal heeft een opper vlakte van 2100 vierkante meter. ZEIST: In Zeist hebben onverlaten een stenen beeldje, een vrouwenfiguur, vernield. Het stond op een sokkel bij de Ned. Herv. Nieuwe Kerk en werd 's morgens gebroken op de grond aan getroffen. EDE: In Ede is opgericht een afdeling Ede en omstreken van de vereniging tot bevordering der homoeopathie in Nederland. De bijeenkomst was ge organiseerd door de afdeling Arnhem en werd bezocht door ongeveer 70 belangstellenden. KEOKEWUK It? TCl. 3000-VEE NE N TAAL Gevolmachtigde van de Insurance Company of North America Bergen zand werden er verzet want vóór alles moest er een bouwput ko men. Dag in dag uit werd er gegraven en gebaggerd en de boeren langs de dijk schudden hun hoofd. „Die lui waren niet goed bij hun hoofd." Die willen daar de Rijn ef- fies 1350 meter korter gaan maken. Zij, de boeren, kenden het water - 's zomers vredig en rustig kabbe lend, maar 's winters vaak woest en wreed. En zouen die heren met hun dure tekeningen, zouen die Ja, „die heren" wéren zo zeker van hun plannen en hakten Vadertje Rijn zonder meer een arm af. Ruim één ki lometer wordt de rivier, waar héél vroeger de Batavieren hun lusten bot vierden, dood gemaakt. In technische vormen heet dat: stilstaand water. Het gaat allemaal heus niet van een leien dakje, zeker niet. Eén van de pro blemen was de verlaging van de water stand. Immers er moet tientallen me ters diep gebouwd worden en dat kan alleen als het grondwater weggezogen is. Vandaar dat er over het gehele ter rein zo'n honderddertig pompen staan opgesteld. Sommigen onder de grond en al die pompen zuigen dag en nacht miljoenen liters water uit de bodem. Als er één is, al staat die nog zo diep in de grond, die onverhoopt mocht wei geren, dan treedt er onmiddellijk een alarmsysteem in werking. De ingenieurs wisten ook wel dat hierdoor het grondwater bij de omlig gende boerderijen zou zakken. Men kon die mensen niet aan hun lot overlaten en Rijkswaterstaat zorgde dan ook voor waterleiding! Dan is er nog de verzakking van de huizen (ziet u met hoeveel pro blemen men krijgt te maken?). De meeste huizen beginnen te scheu ren, maar ook hierop is gerekend. Alle huizen zijn van tevoren ge fotografeerd en er bestaat een on afhankelijke Comissie Wateront trekking Amerongen die later de eventuele schade zal bepalen. De gehele Rijnkanalisatie, bestaande uit de stuwen in Hagestein, Amerongen en Driel, is in feite nauw verweven met het Deltaplan en moet in 1968 vol tooid zijn. De twaalf technici en de hoofdaan nemer die thans de leiding over het werk hebben, krijgen tot 1966 de tijd om zowel de stuw als de parallel lo pende sluis kant en klaar af te leve ren. Wat de sluis betreft, deze zinkt qua grootte volkomen in het niet bij de machtige stuw-schuiven, maar deson danks zal er nog heel wat water door de Rijn stromen alvorens de 18 meter brede en 260 meter lange sluis door de scheepvaart gebruikt kan worden. Buiten de direktie om, zijn er mo menteel honderdenvijftig man dag in dag uit bezig met het bouwen van het stuwcomplex. De Hoogovens leveren cement, het zand komt uit de Waal en het grint le vert de Maas. Met behulp van vijf enorme torenkranen die hun ijzeren skelet de lucht inpriemen, een loskraan van maar liefst 60 ton en een aantal grote loodsen, vordert het werk lang zaam maar zeker. Vorige week is men op een diepte van circa vijftien meter begonnen met het aanbrengen van de betonnen bo dem waarop de peiler en de landhoof- den van de stuw komen te rusten. Op dezelfde plaats waar nu de arbeiders klein en nietig aftekenen tegen de staal- en betonkolossen, zal over een jaar of vijf de rivier haar weg vinden. Om hiervan een juiste indruk te krijgen, kan men het beste dit alles met eigen ogen aanschouwen. Drie stuwen zullen dus in de toe komst de Rijn/Lek in stukjes verdelen. In de allereerste plaats is dit gedaan voor de scheepvaart omdat de gemid delde vaardiepte van 1V« meter op ze ker 3 meter gebracht zal worden. De grootste scheepvaart-drukte ver wacht men voor de toekomst stroom opwaarts, omdat er onder invloed van de stuwen geen sterke tegenstroom meer bestaat en de schippers nemen daarvoor het driemaal schutten in de sluizen graag op de koop toe. Bovendien - en dit is natuurlijk ook zeer belangrijk - kan het waterpeil in de IJssel eveneens verbeterd worden, waarmee weer samenhangt dat er meer, zoet water naar het IJsselmeer stroomt, hetgeen van groot belang is voor de zoetwaterhuishouding van ons land. Aan de Lekdijk in Amerongen zullen de kranen voorlopig nog wel hun spitse neuzen boven de dijk blijven uitsteken. De ingenieurs volgen iedere fase van het werk met spanning. Pas als in het landschapschoon het moderne betonnen bouwwerk zijn plaats zal hebben inge nomen en de rivier aan haar nieuwe bedding is gewend, zullen zij elders weer verder gaan. Want Nederland heeft wat dat betreft een naam op te houden. Een situatie-tekening van het stuw complex in de Rijn bij Amerongen. Op de tekening is duidelijk te zien dat de rivier drastisch ingekort wordt (de stip pellijn is de huidige Rijn). De geteken de ringdijk om de stuw en sluis wordt later weer afgebroken. De MAC Veenendaal heeft voor a.s. zaterdagmiddag een oriënteringsrit geor ganiseerd, waaraan zowel door leden als niet-leden kan worden deelgenomen. Er zal in twee klassen worden gestart: A. en B. Het traject met een lengte van circa 60 km. is uitgezet over goed begaan bare wegen. De start is om half drie bij La Montagne voor auto's, motoren en bromfietsen. De prijsuitreiking vindt plaats na afloop bij hotel „La Montagne". Doordat de heer A. W. Brekelmans, d,ie als nummer twee op de kandidaten lijst van de KVP genoteerd staat, we gens drukke werkzaamheden geen be noeming als gemeenteraadslid kan aan vaarden, zal de heer W. A. Pas (59) in de plaats van de onlangs vertrokken heer Stal, de KVP-fractie in de Vee nendaalse gemeenteraad gaan vertegen woordigen. Willebrordus Antonius Pas werd op 1 december 1901 te Ede geboren. Nadat hij de tekenschool had gevolgd werd hij timmerman in welke functie hij nu nog werkzaam is bij de Kon. Scheepjeswol- fabrieken. In december 1938 verhuisde hij met zijn gezin (één kind) van Ede naar Vee nendaal. Meer dan dertig jaar is de heer Pas secretaris geweest van de K.A.B. afdeling Veenendaal. Thans is hij nog voorzitter van de textielafdeling „St. Lambertus". Het nieuwe raadslid is lid van de K.V.P. en heeft zich vorig jaar voor de eerste maal kiesbaar gesteld. GELEED-SCIilP. Westduitse inge nieurs hebben een schip ontworpen, speciaal bestemd voor het vervoer van Ijzer van Rotterdam naar het Roerge bied. Het merkwaardige aan dit schip is, dat het geleed is uitgevoerd: vier stukken vormen het totale schip van 162 meter, dat door de geleidingen uit stekend te manoevreren is. Het schip kan op de Rijn 4000 en op kanalen 3000 vaten vervoeren. Een model van het vaartuig wordt op het ogenblik aan proeven onderworpen. den op hetgeen hij van anderen over de heer Stal had vernomen. Uit de aard der zaak, aldus spreker, hebt u uw politieke- en geloofsovertui ging als richtsnoer genomen; dat is uw recht en ook uw plicht. Maar daarnaast hebt u voortdurend constructief willen werken en de beharti ging van het algemeen belang vooropge steld. Burg. Hazenberg bracht de heer Stal dank voor de bijzonder prettige samen werking en gaf deze de verzekering, dat allen hem node zien gaan. Niet alleen de raadsleden, maar allen die de heer Stal hebben leren kennen in an dere vlakken van het maatschappelijke leven. Tenslotte wenste spreker het scheiden de raadslid Gods beste zegen toe, voor hem persoonlijk en zijn gezin. De heer Stal zei in zijn dankwoord ver vuld te zijn van gevoelens van dankbaar heid en waardering, maar daarnaast ook van weemoed. Hij bracht dank aan God, dat Deze hem om met de woorden van het ambtsgebed te spreken in het ge wichtige werk had willen sterken en steu nen. Dankbaar was hij daarnaast voor de samenwerking, die hij als enige KVP-er van de andere leden had ondervonden. Ondanks godsdienstige en politieke te genstelling heerste er immer een pretti ge sfeer. De heer Stal was ook degenen, die hem hun belangen hadden toevertrouwd dank baar en hij hoopte, dat hij niet teleurge steld had. Hij dankte secretaris en gemeenteperso- neel voor de ondervonden hulpvaar digheid en de pers voor hun objec tiviteit. Wij zijn, zo besloot de heer Stal, van vreemden tot vrienden geworden en ik hoop dat Gods zegen mag rusten op allen in het ons zo dierbaar geworden Veenen daal. De leden van de Overbergsc meisjes- en jongelingsverenigingen hebben een beter, groter en frisser gelegenheid ge kregen om te vergaderen. Voorheen hadden zij onderdak in de consistorie kamer van de Ned. Herv. Kerk, maar thans zijn zij gehuisvest in een gedeelte van een gemeentewoning naast de kerk. Er zijn inmiddels ook al een twintig tal nieuwe stoelen aangekocht en beide besturen hopen dat geen plaats onbezet blijft. De bibliotheek is hier eveneens ondergebracht en voorzien van een groot aantal nieuwe boeken. De biblio theek wordt vanaf donderdagavond 12 oktober van 7 tot 8 uur wekelijks open gesteld voor het publiek. De nieuwe bibliothekaresse, mej, van Garderen, verwacht een groot lezerspubliek. VOETBALLER BRAK BEEN Tijdens een zaterdagmiddag op het ge meentelijk sportterrein aan de Willaer- laan gespeelde competitiewedstrijd tus- de voetbalverenigingen Scherpenzeel ju nioren Achterveld R.S., kwam de spil van Scherpenzeel jr., de heer J. Aarsen, zodanig terecht dat hij zijn rechterbeen brak. Per ambulance is hij naar Amers foort vervoerd waar hij na behandeld te zijn huiswaarts kon keren. Teneinde raad heeft de Franse ingenieur Mirat zich tot de rechtbank gekeerd. Mirat werkt in Frankrijk, maar vrouw en kinderen wonen in België, dicht bij de Franse grens. En hoe hy het ook keert of draait, hij is altijd in over treding met zijn wagen, is het niet bij de Belgische politie, dan by de Franse. De talrijke processen-verbaal, die hij hierbij heeft opgelopen, hebben de Belgische en Franse staatskassen weer een druppeltje rijker gemaakt. Maar de ingenieur vond het langzamerhand toch welletjes worden en verloor zijn geduld. De zaak is dezer dagen voor geweest in de rechtbank van het Bel gische stadje Aarlen. „Alles begon ongeveer twee jaar ge leden", vertelde ons madame Mirat. „Wij woonden toen in de grenszone, tussen België en Frankrijk, met alle voordelen, die daaraan verbonden zijn: residentie naar keuze in een van de twee landen en mogelijkheid om met dezelfde wagen in beide landen te rij den. Toen werd mijn man als mijn ingenieur overgeplaatst naar de kolen mijnen van de Lorraine, en hij vestigde zich in Frankrijk te Thionville, omdat het werk hem niet toeliet iedere dag naar huis te rijden. Ik, van mijn kant, kon hem niet volgen. Ik was pas ern stig ziek geweest en de dokter had mij aangeraden kost wat het kost de slechte lucht van industriestreken te vermij den. Daarom liet ik-op mijn eigen naam te Aubange, in België, op vier kilometer afstand van de Franse grens een huisje bouwen voor mij en de kinderen. Mijn man zou dan elk week-end naar huis komen." Het wekelijks bezoek van Mirat aan zijn vrouw leverde in het begin geen moeilijkheden op. Totdat op een goede dag de Franse douane opmerkte: „Maar meneer, uw auto heeft een Belgische nummerplaat en u werkt in Frankrijk? Dit is verboden. Ik moet proces-verbaal opstellen." De ingenieur nam inlichtingen, con stateerde dat hij inderdaad in over- Zaterdag heeft in gebouw Rehoboth „De Spooktrein" gereden. Dank zy de aktieve toneelvereniging T.I.P. die de aanwezigen vergastte op een amusante avond, waarbij spanning en humor om beurten volop aan hun trek kwamen. Vóór alles - een pluim op de hoed van mevr. W. v. Manen-v. d. Brink, die de rol van mevr. Wintrop op voortreffe lijke wijze vertolkte en toch slechts één week de tyd gehad heeft de rol in te studeren! Enerzijds werd het stuk vrij aardig gespeeld, maar anderzijds werden ook weer rollen vertolkt die onder de maat bleven. Stationschef T. v. Kooten wist de spanning in het eerste bedrijf vak kundig op te voeren, terwijl P. v. Maa- nen blijk gaf over veel toneel-talent te beschikken. J. Vermeer en mevr. T. v. d. Kaa brachten resp. een niet altijd aannnemelijke Wintrop en de half waanzinnige Julia op de planken. De twee debutanten Ria v. Kooten en W. Gijsbertsen hadden in het begin kennelijk last van plankenkoorts maar naarmate de geschiedenis zich ontwik kelde, kwamen zij er steeds beter in. Voor de vrolijke noot zorgde mevr. v. d. Pol, die op de juiste wijze het bange mevrouwtje uitbeeldde. J. Overeem (dr. Sterling), G. v. Raay (rechercheur Jackson) en B. v. d. Berg (broer van Julia) deden voor de ande ren weinig onder. Na afloop werden de T.I.P.-spelers persoonlijk door burge meester Hosang toegesproken. ONS GENOEGEN GEEFT UITVOERING Op 21 en 28 oktober a.s. geeft de Rens- woudse muziekvereniging ,Ons Genoegen' haar jaarlijkse uitvoeringen. Vóór de pauze bestaat het programma uit muziek, terwijl na de pauze het toneelspel „Het verleden spreekt" opgevoerd zal worden. treding was, betaalde de boete, ver kocht zijn wagen en kocht nog dezelfde week een nieuwe wagen in Frankrijk. Hij trooste zich met de gedachte, dat hij binnenkort toch een nieuwe wagen had moeten aanschaffen en hoopte, dat de moeilijkheden uit de weg waren ge ruimd. Maar in zijn optimistische berekenin gen was hij de Belgische douane ver geten. En toen hij het week-end daarop naar huis reed snauwde een Belgische douanier hem toe: „Wat meneer? U woont in België en u rijdt in een Franse auto? Dit is abso luut niet toegestaan. We gaan proces verbaal opmaken." Mirat betaalde de boete, huurde te Thionville een volledig appartement en liet zich in Frankrijk inschrijven. Nu viel hij onder de Franse wet. Dat dacht hij tenminste. „Meneer, u komt regelmatig naar België toe, uw vrouw en kinderen wo nen in België, en uzelf bent in het be zit van Franse indentiteitspapieren en een Franse wagen. Dit mag niet." Deze keer kreeg de ingenieur twee boetes te betalen. In België telt inderdaad alleen maar de residentie van vrouw en kinderen. Volgens de Belgische wet woonde dus ook Mirat in België, ondanks het feit, dat hij volgens de Franse wet in Frank rijk woonde, nu hij in Thionville was ingeschreven. Na cverleg te hebben ge pleegd met de douane besloot de mijn ingenieur een tweede wagen te kopen in België, voor gebruik op Belgisch grondgebied. Maar een week later werd hij door de Belgische douane weer aangehouden: „U mag er niet door. In België moet u in een Belgische wagen rijden." Hoe de ingenieur ook uitlegde, dat hij met deze auto alleen maar naar huis zou rijden, hem daar in de garage zou zetten en in België alleen maar zijn Belgische wagen gebruiken, niets baat te. Hij moest zijn wagen aan de grens achter laten en te voet verder gaan. „Toen hebben we het gedpld ver loren", vertelde ons Madame Mirat. „En we besloten de zaak voor de rechtbank te brengen." Maar de rechtbank heeft de uitspraak tot half oktober uitgesteld. Op 16 okto ber zal Mirat weten of hij te Aubange, waar hij twee dagen per week verblijft, of te Thionville gedomicilieerd is, zoals de burgemeester van deze stad verze kert. Intussen laat de ingenieur zijn wagen iedere zaterdag netjes aan de grens staan en legt hij de vier km, die hem van zijn vrouw scheiden te voet af. De grootste Tsjechische fabriek heeft een voetballer van het natio nale elftal in „dienst" die slechts enkele uren per dag werkt en de rest aan trainen besteedt. Oostduitsers die met een kar de grens overvluchtten hadden de paar den lappen om de hoeven gedaan, om zo min mogelijk geluid te maken. Een 28-jarige gevangene uit Keulen heeft, toen hij twee dagen verlof kreeg om een familiekwestie te re gelen, zijn vrouw een pak slaag ge geven en is toen weer teruggekeerd naar de gevangenis. In het heuvelgebied van Castilie heeft generaal Franco een zeven meter hoog standbeeld onthuld voor „de Spaanse herder". Wegens een twaalftal overtredingen van verkeersregels is de commis saris van politie in Detmold veroor deeld tot vier weken gevangenisstraf. Een 32-jarige Canadees is onlangs begonnen aan zijn zesde reis om de wereld op de fiets. Bij een schoonheids wedstrijd waar een knappe brunette de twee plaats bereikte, bleek deze schoonheid later een 18-jarige student te zijn, die voor de grap had meegedaan. Alle Amerikaanse gevechtsgroepen zijn uitgerust met geweren die 750 schoten per minuut kunnen afgeven. VEENENDAAL: Woensdag 11 okt.: Voorlichtings avond Beroepskeuze in Koren beurs. Vergadering Wandelfederatie in Hollandia Trico kantine. 7.30 u. jj| Donderdag 12 okt.: Lezing Dr. van Egeraat voor Volksuniversiteit in Trefpunt. 8 uur. Spreekbeurt in Sionskerk 7.30 u. Laat Uw ogen tijdig controleren. SPREEKUUR OOGARTSEN: Groene Kruis Kerke wijk 28 - telef. 2307 DR. KOOYMAN Maandag Dinsdag 23 uur Donderdag DR. v. d. DRIFT Woensdag Vrijdag 23 uur Hoofdstraat 51 - telef. 3184 (naast de apotheek) VEENENDAAL

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 1