Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Gigantisch object van menselijk
kunnen!
MULDER
mum omm
Stuw in Rijn bij Amerongen:
Nieuws uit de
omgeving
OVERBERG
SCHERPENZEEL
Douane jaagde Franse ingenieur op kosten
RENSWOUDE
Wat nu weer
Agenda
35e jaargang
WOENSDAG 11 OKTOBER 1961
Nr. 80
Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal
Amerongen Eist Rhenen Achterberg Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswouda Scherpenzeel
DE MOEILIJKSTE
Dr. v. Egeraat over Italië
F. P. Stal nam afscheid als
raadslid
CIJFERS
assurantiekantoor
alle verzekeringfn
HYPOTHEKEN EN
financieringen
Over 5 jaar klaar
Het doel
Zaterdagmiddag oriënteringsrit
W. A. Pas opvolger van
KVP-raadslid Stal
Nieuwe vergaderruimte voor
jeugdverenigingen
Zaak thans voor gerechtshof van Aarlen
„Mijnheer,
u bent in overtreding"
T.I.P. bracht „Dc Spooktrein"
Een tweede auto
Redaktie en administratie:
Parallelweg 10 - Veenendaal
Tel. 0 8385-2022 (2 lUnen) - Giro 563427
Redaktie: \V. F- ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven bU
de agentschappen van „De Vallei" in
plaatsen van verschoning
VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 15 cent
Speciale kontraktpryzen op aanvraag
Minimum per advertentie 4,50
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden 1,elk woord meer
10 cent
Abonnementsprijs 1,95 per kwartaal
Losse nummers 15 cent
UITERWAARDEN WORDEN OVERROMPELD DOOR DUIZENDEN KILO'S STAAL EN IJZER
GIGANTISCH - reusachtig groot - dat is het enige
in onze toch wel bloemrijke taal aanwezige woord,
om enigszins de omvang tot uitdrukking te bren
gen van de werkzaamheden die nu al twee jaar
aan de gang zijn in en langs de Rijn tussen Ame
rongen en Wijk bij Duurstede. Vanaf het moment
dat de rustig grazende koeien verdrongen werden
door enorme bulldozers, draglines en een leger
grondwerkers, zijn de uiterwaarden herschapen in
een woestenij waaraan de leek geen touw kan
vastknopen. Goed, er is een dijk gelegd, een ring
dijk noemen ze dat, maar als u het nog niet wist:
die dijk is er daar gelegd om later weer volledig
afgebroken te worden. En al die metershoge kra
nen dan, waar zouden die voor gebruikt worden?
En al die blokken beton, die schepen vol met zand,
die enorme hoeveelheden staal en dat overal in
het land kronkelende buizennet?
Rivier-technisch gezien is de bouw
van de stuw bij Amerongen de moei
lijkste. De technici kwamen bij de Lek
dijk voor problemen te staan die" zich
zowel in Hagestein als in Driel niet
voordeden.
Maar Rijkswaterstaat zou Rijkswater
staat niet zijn, wanneer men deze moei
lijkheden uit de weg was gegaan. Inte
gendeel, knappe koppen bogen zich in
de tekenkamers en laboratoria nog eens
wat dieper over de „papieren" stuw.
Het resultaat was dat twee jaar gele
den de eerste dragline zijn stalen klau
wen in de groene uiterwaarden sloeg.
Dit is een opname
van de nieuwe
stuw in Hagestein.
Bij Amerongen
komt vrijwel het
zelfde bouwwerk.
De twee bogen
zijn de deuren van
de stuw die bij ge
sloten toestand
dus voorover
klappen en onder
water verdwijnen.
Onder water door
loopt een tunnel
van oever tot
oever voor kabe\-
verbindingen en
voor het houden
van inspecties aan
het mechanisme.
De enorme grote
bogen die ieder
zo'n 200 ton wegen
worden op het
droge gemonteerd
en later per drij
vende bok in de
scharnieren ge
hesen.
Inderdaad, voor een leek is het onbegrijpelijk hoe
mensen uit deze wirwar van zand, water, grint en
staal een bouwwerk kunnen maken dat met nog twee
andere collega's de Rijn-Lek in ons land in stukjes
verdeeld.
Toch wordt er in deze massa geen enkel overbodig
ding gedaan. Alles en iedereen heeft zijn bestem
ming. Ieder kraantje, ieder kabeltje, maar ook ie
der schip en elk betonnen skelet, is een onmisbaar
onderdeel van het geheel, 't Staat van a tot z op
papier en juist dat dwingt bewondering af voor
hen die van tevoren dit betonnen bouwwerk in
lijntjes, kruisjes en cijfertjes op het tekenpapier
weten te zetten en dat zodanig te doen dat het
voor de uitvoerders hoofdzakelijk alleen maar een
kwestie is van „kaartlezen".
Op uitnodiging van de Volksuniversiteit
Veenendaal komt de bekende schrijver,
radio- en t.v. spreker, Dr. L. v. Egeraat
morgenavond (donderdag 12 oktober) in
gebouw 't Trefpunt een lezing houden
over Italië.
De lezing zal dr. v. Egeraat toelichten
met een aantal fraaie dias. Omtrent voor
verkoop van kaarten en toegangsprijzen
wordt verwezen naar de in dit blad voor
komende advertentie.
ONDER INVLOED
Woensdagavond is de Edenaar L. aan
gehouden die onder invloed zijn brom
fiets bestuurde. Dinsdagavond zat de
Veenendaler H. dronken op zijn fiets.
De politie heeft hem naar zijn woning
overgebracht omdat hij thuis kleine
kinderen had, die alleen waren. Tegen
beiden is proces-verbaal opgemaakt.
AUTO'S IN BOTSING
Vrijdagmiddag is een vrachtauto, be
stuurd door v. B. op de hoek Holleweg-
Nieuweweg, in botsing gekomen met
een auto bestuurd door Z. Er ontstond
alleen materiële schade.
AANRIJDING IN ZUID
Een motorcarrier, bestuurd door v.
L., is maandagmiddag op de P. Potter
straat in botsing gekomen met twee
auto's. De aanrijding werd veroorzaakt
door v. L. omdat hij zich tussen de ge
parkeerd staande auto van v. W. uit
Leersum en een naderende bestelauto
van S. drong. Er was alleen materiële
schade.
BROMFIETS TEGEN BUS
Op de Nieuwe weg, ter hoogte van de
Oranjestraat, is dinsdagavond de brom
fietser B. uit Veenendaal in botsing ge
komen met een bus. B. probeerde de
bus rechts in te halen, juist op het mo
ment dat de bus ging rijden. De aan
rijding bleef beperkt tot materiële scha
de.
Tijdens de vorige week donderdag
avond gehouden raadsvergadering, heeft
de Veenendaalse gemeenteraad afscheid
genomen van het KVP-raadslid F. P.
Stal in verband met zyn benoeming tot
chef van het postkantoor te Harderwijk.
Ik twijfel geen moment aan de verheuging
van allen over de promotie van de heer
Stal en evenmin n«"' het feit, dat allen
het zullen betreur e4lf dat ciit jammer ge
noeg het vertrek en afscheid van deze
als lid van de raad van Veenendaal moet
betekenen, aldus burgemeester Hazen
berg.
De burgemeester zei verder, dat hij zijn
woorden voor het merendeel moest gron-
Aannemingssom: 10.384.000,
Verbruikt staal: 5.000.000,
Beton: 70.000 m3
Staal damwand: 3.000.000 kg
Wapeningsstaal: 4.800.000 kg
Beton voor fundering: 5.000 m3
DOORNOp de Leersumsestraatweg
heeft een automobilist bij avond een
ree aangereden. Het dier had een ge
broken poot, waarna de automobilist
de gewonde viervoeter in zijn auto
legde en naar het politiebureau
bracht. Later heeft een boswachter
zich erover ontfermd.
BARNEVELD: Op 26, 27 en 28 okt. a.s.
wordt voor de vijfde maal het grote
Indoor Concours Hippique om het
Gouden Ei in de pluimveehal gehou
den. Vele topruiters, aangesloten bij
de Kon. Ned. Fed. van Landelijke
Rijverenigingen, nemen er aan deel.
De rijbaan in de hal heeft een opper
vlakte van 2100 vierkante meter.
ZEIST: In Zeist hebben onverlaten een
stenen beeldje, een vrouwenfiguur,
vernield. Het stond op een sokkel bij
de Ned. Herv. Nieuwe Kerk en werd
's morgens gebroken op de grond aan
getroffen.
EDE: In Ede is opgericht een afdeling
Ede en omstreken van de vereniging
tot bevordering der homoeopathie in
Nederland. De bijeenkomst was ge
organiseerd door de afdeling Arnhem
en werd bezocht door ongeveer 70
belangstellenden.
KEOKEWUK It? TCl. 3000-VEE NE N TAAL
Gevolmachtigde van de Insurance
Company of North America
Bergen zand werden er verzet want
vóór alles moest er een bouwput ko
men. Dag in dag uit werd er gegraven
en gebaggerd en de boeren langs de
dijk schudden hun hoofd.
„Die lui waren niet goed bij hun
hoofd." Die willen daar de Rijn ef-
fies 1350 meter korter gaan maken.
Zij, de boeren, kenden het water -
's zomers vredig en rustig kabbe
lend, maar 's winters vaak woest
en wreed. En zouen die heren met
hun dure tekeningen, zouen die
Ja, „die heren" wéren zo zeker van
hun plannen en hakten Vadertje Rijn
zonder meer een arm af. Ruim één ki
lometer wordt de rivier, waar héél
vroeger de Batavieren hun lusten bot
vierden, dood gemaakt. In technische
vormen heet dat: stilstaand water.
Het gaat allemaal heus niet van een
leien dakje, zeker niet. Eén van de pro
blemen was de verlaging van de water
stand. Immers er moet tientallen me
ters diep gebouwd worden en dat kan
alleen als het grondwater weggezogen
is. Vandaar dat er over het gehele ter
rein zo'n honderddertig pompen staan
opgesteld. Sommigen onder de grond
en al die pompen zuigen dag en nacht
miljoenen liters water uit de bodem.
Als er één is, al staat die nog zo diep
in de grond, die onverhoopt mocht wei
geren, dan treedt er onmiddellijk een
alarmsysteem in werking.
De ingenieurs wisten ook wel dat
hierdoor het grondwater bij de omlig
gende boerderijen zou zakken. Men kon
die mensen niet aan hun lot overlaten
en Rijkswaterstaat zorgde dan ook voor
waterleiding!
Dan is er nog de verzakking van
de huizen (ziet u met hoeveel pro
blemen men krijgt te maken?). De
meeste huizen beginnen te scheu
ren, maar ook hierop is gerekend.
Alle huizen zijn van tevoren ge
fotografeerd en er bestaat een on
afhankelijke Comissie Wateront
trekking Amerongen die later de
eventuele schade zal bepalen.
De gehele Rijnkanalisatie, bestaande
uit de stuwen in Hagestein, Amerongen
en Driel, is in feite nauw verweven
met het Deltaplan en moet in 1968 vol
tooid zijn.
De twaalf technici en de hoofdaan
nemer die thans de leiding over het
werk hebben, krijgen tot 1966 de tijd
om zowel de stuw als de parallel lo
pende sluis kant en klaar af te leve
ren.
Wat de sluis betreft, deze zinkt qua
grootte volkomen in het niet bij de
machtige stuw-schuiven, maar deson
danks zal er nog heel wat water door
de Rijn stromen alvorens de 18 meter
brede en 260 meter lange sluis door
de scheepvaart gebruikt kan worden.
Buiten de direktie om, zijn er mo
menteel honderdenvijftig man dag
in dag uit bezig met het bouwen
van het stuwcomplex.
De Hoogovens leveren cement, het
zand komt uit de Waal en het grint le
vert de Maas. Met behulp van vijf
enorme torenkranen die hun ijzeren
skelet de lucht inpriemen, een loskraan
van maar liefst 60 ton en een aantal
grote loodsen, vordert het werk lang
zaam maar zeker.
Vorige week is men op een diepte
van circa vijftien meter begonnen met
het aanbrengen van de betonnen bo
dem waarop de peiler en de landhoof-
den van de stuw komen te rusten. Op
dezelfde plaats waar nu de arbeiders
klein en nietig aftekenen tegen de staal-
en betonkolossen, zal over een jaar of
vijf de rivier haar weg vinden. Om
hiervan een juiste indruk te krijgen,
kan men het beste dit alles met eigen
ogen aanschouwen.
Drie stuwen zullen dus in de toe
komst de Rijn/Lek in stukjes verdelen.
In de allereerste plaats is dit gedaan
voor de scheepvaart omdat de gemid
delde vaardiepte van 1V« meter op ze
ker 3 meter gebracht zal worden.
De grootste scheepvaart-drukte ver
wacht men voor de toekomst stroom
opwaarts, omdat er onder invloed van
de stuwen geen sterke tegenstroom
meer bestaat en de schippers nemen
daarvoor het driemaal schutten in de
sluizen graag op de koop toe.
Bovendien - en dit is natuurlijk ook
zeer belangrijk - kan het waterpeil in
de IJssel eveneens verbeterd worden,
waarmee weer samenhangt dat er meer,
zoet water naar het IJsselmeer stroomt,
hetgeen van groot belang is voor de
zoetwaterhuishouding van ons land.
Aan de Lekdijk in Amerongen zullen
de kranen voorlopig nog wel hun spitse
neuzen boven de dijk blijven uitsteken.
De ingenieurs volgen iedere fase van
het werk met spanning. Pas als in het
landschapschoon het moderne betonnen
bouwwerk zijn plaats zal hebben inge
nomen en de rivier aan haar nieuwe
bedding is gewend, zullen zij elders
weer verder gaan. Want Nederland
heeft wat dat betreft een naam op te
houden.
Een situatie-tekening van het stuw
complex in de Rijn bij Amerongen. Op
de tekening is duidelijk te zien dat de
rivier drastisch ingekort wordt (de stip
pellijn is de huidige Rijn). De geteken
de ringdijk om de stuw en sluis wordt
later weer afgebroken.
De MAC Veenendaal heeft voor a.s.
zaterdagmiddag een oriënteringsrit geor
ganiseerd, waaraan zowel door leden als
niet-leden kan worden deelgenomen.
Er zal in twee klassen worden gestart:
A. en B. Het traject met een lengte van
circa 60 km. is uitgezet over goed begaan
bare wegen. De start is om half drie bij
La Montagne voor auto's, motoren en
bromfietsen. De prijsuitreiking vindt
plaats na afloop bij hotel „La Montagne".
Doordat de heer A. W. Brekelmans,
d,ie als nummer twee op de kandidaten
lijst van de KVP genoteerd staat, we
gens drukke werkzaamheden geen be
noeming als gemeenteraadslid kan aan
vaarden, zal de heer W. A. Pas (59) in
de plaats van de onlangs vertrokken
heer Stal, de KVP-fractie in de Vee
nendaalse gemeenteraad gaan vertegen
woordigen.
Willebrordus Antonius Pas werd op
1 december 1901 te Ede geboren. Nadat
hij de tekenschool had gevolgd werd hij
timmerman in welke functie hij nu nog
werkzaam is bij de Kon. Scheepjeswol-
fabrieken.
In december 1938 verhuisde hij met
zijn gezin (één kind) van Ede naar Vee
nendaal. Meer dan dertig jaar is de
heer Pas secretaris geweest van de
K.A.B. afdeling Veenendaal. Thans is
hij nog voorzitter van de textielafdeling
„St. Lambertus".
Het nieuwe raadslid is lid van de
K.V.P. en heeft zich vorig jaar voor de
eerste maal kiesbaar gesteld.
GELEED-SCIilP. Westduitse inge
nieurs hebben een schip ontworpen,
speciaal bestemd voor het vervoer van
Ijzer van Rotterdam naar het Roerge
bied. Het merkwaardige aan dit schip
is, dat het geleed is uitgevoerd: vier
stukken vormen het totale schip van
162 meter, dat door de geleidingen uit
stekend te manoevreren is. Het schip
kan op de Rijn 4000 en op kanalen
3000 vaten vervoeren. Een model van
het vaartuig wordt op het ogenblik aan
proeven onderworpen.
den op hetgeen hij van anderen over de
heer Stal had vernomen.
Uit de aard der zaak, aldus spreker,
hebt u uw politieke- en geloofsovertui
ging als richtsnoer genomen; dat is uw
recht en ook uw plicht.
Maar daarnaast hebt u voortdurend
constructief willen werken en de beharti
ging van het algemeen belang vooropge
steld.
Burg. Hazenberg bracht de heer Stal
dank voor de bijzonder prettige samen
werking en gaf deze de verzekering, dat
allen hem node zien gaan.
Niet alleen de raadsleden, maar allen die
de heer Stal hebben leren kennen in an
dere vlakken van het maatschappelijke
leven.
Tenslotte wenste spreker het scheiden
de raadslid Gods beste zegen toe, voor
hem persoonlijk en zijn gezin.
De heer Stal zei in zijn dankwoord ver
vuld te zijn van gevoelens van dankbaar
heid en waardering, maar daarnaast ook
van weemoed. Hij bracht dank aan God,
dat Deze hem om met de woorden van
het ambtsgebed te spreken in het ge
wichtige werk had willen sterken en steu
nen.
Dankbaar was hij daarnaast voor de
samenwerking, die hij als enige KVP-er
van de andere leden had ondervonden.
Ondanks godsdienstige en politieke te
genstelling heerste er immer een pretti
ge sfeer.
De heer Stal was ook degenen, die hem
hun belangen hadden toevertrouwd dank
baar en hij hoopte, dat hij niet teleurge
steld had.
Hij dankte secretaris en gemeenteperso-
neel voor de ondervonden hulpvaar
digheid en de pers voor hun objec
tiviteit.
Wij zijn, zo besloot de heer Stal, van
vreemden tot vrienden geworden en ik
hoop dat Gods zegen mag rusten op allen
in het ons zo dierbaar geworden Veenen
daal.
De leden van de Overbergsc meisjes-
en jongelingsverenigingen hebben een
beter, groter en frisser gelegenheid ge
kregen om te vergaderen. Voorheen
hadden zij onderdak in de consistorie
kamer van de Ned. Herv. Kerk, maar
thans zijn zij gehuisvest in een gedeelte
van een gemeentewoning naast de kerk.
Er zijn inmiddels ook al een twintig
tal nieuwe stoelen aangekocht en beide
besturen hopen dat geen plaats onbezet
blijft. De bibliotheek is hier eveneens
ondergebracht en voorzien van een
groot aantal nieuwe boeken. De biblio
theek wordt vanaf donderdagavond 12
oktober van 7 tot 8 uur wekelijks open
gesteld voor het publiek. De nieuwe
bibliothekaresse, mej, van Garderen,
verwacht een groot lezerspubliek.
VOETBALLER BRAK BEEN
Tijdens een zaterdagmiddag op het ge
meentelijk sportterrein aan de Willaer-
laan gespeelde competitiewedstrijd tus-
de voetbalverenigingen Scherpenzeel ju
nioren Achterveld R.S., kwam de spil
van Scherpenzeel jr., de heer J. Aarsen,
zodanig terecht dat hij zijn rechterbeen
brak. Per ambulance is hij naar Amers
foort vervoerd waar hij na behandeld te
zijn huiswaarts kon keren.
Teneinde raad heeft de Franse ingenieur Mirat zich tot de rechtbank gekeerd.
Mirat werkt in Frankrijk, maar vrouw en kinderen wonen in België, dicht bij
de Franse grens. En hoe hy het ook keert of draait, hij is altijd in over
treding met zijn wagen, is het niet bij de Belgische politie, dan by de Franse.
De talrijke processen-verbaal, die hij hierbij heeft opgelopen, hebben de
Belgische en Franse staatskassen weer een druppeltje rijker gemaakt. Maar
de ingenieur vond het langzamerhand toch welletjes worden en verloor zijn
geduld. De zaak is dezer dagen voor geweest in de rechtbank van het Bel
gische stadje Aarlen.
„Alles begon ongeveer twee jaar ge
leden", vertelde ons madame Mirat.
„Wij woonden toen in de grenszone,
tussen België en Frankrijk, met alle
voordelen, die daaraan verbonden zijn:
residentie naar keuze in een van de
twee landen en mogelijkheid om met
dezelfde wagen in beide landen te rij
den. Toen werd mijn man als mijn
ingenieur overgeplaatst naar de kolen
mijnen van de Lorraine, en hij vestigde
zich in Frankrijk te Thionville, omdat
het werk hem niet toeliet iedere dag
naar huis te rijden. Ik, van mijn kant,
kon hem niet volgen. Ik was pas ern
stig ziek geweest en de dokter had mij
aangeraden kost wat het kost de slechte
lucht van industriestreken te vermij
den. Daarom liet ik-op mijn eigen naam
te Aubange, in België, op vier kilometer
afstand van de Franse grens een huisje
bouwen voor mij en de kinderen. Mijn
man zou dan elk week-end naar huis
komen."
Het wekelijks bezoek van Mirat aan
zijn vrouw leverde in het begin geen
moeilijkheden op. Totdat op een goede
dag de Franse douane opmerkte:
„Maar meneer, uw auto heeft een
Belgische nummerplaat en u werkt in
Frankrijk? Dit is verboden. Ik moet
proces-verbaal opstellen."
De ingenieur nam inlichtingen, con
stateerde dat hij inderdaad in over-
Zaterdag heeft in gebouw Rehoboth
„De Spooktrein" gereden. Dank zy de
aktieve toneelvereniging T.I.P. die de
aanwezigen vergastte op een amusante
avond, waarbij spanning en humor om
beurten volop aan hun trek kwamen.
Vóór alles - een pluim op de hoed van
mevr. W. v. Manen-v. d. Brink, die de
rol van mevr. Wintrop op voortreffe
lijke wijze vertolkte en toch slechts
één week de tyd gehad heeft de rol in
te studeren!
Enerzijds werd het stuk vrij aardig
gespeeld, maar anderzijds werden ook
weer rollen vertolkt die onder de maat
bleven. Stationschef T. v. Kooten wist
de spanning in het eerste bedrijf vak
kundig op te voeren, terwijl P. v. Maa-
nen blijk gaf over veel toneel-talent
te beschikken. J. Vermeer en mevr. T.
v. d. Kaa brachten resp. een niet altijd
aannnemelijke Wintrop en de half
waanzinnige Julia op de planken.
De twee debutanten Ria v. Kooten
en W. Gijsbertsen hadden in het begin
kennelijk last van plankenkoorts maar
naarmate de geschiedenis zich ontwik
kelde, kwamen zij er steeds beter in.
Voor de vrolijke noot zorgde mevr. v.
d. Pol, die op de juiste wijze het bange
mevrouwtje uitbeeldde.
J. Overeem (dr. Sterling), G. v. Raay
(rechercheur Jackson) en B. v. d. Berg
(broer van Julia) deden voor de ande
ren weinig onder. Na afloop werden de
T.I.P.-spelers persoonlijk door burge
meester Hosang toegesproken.
ONS GENOEGEN GEEFT UITVOERING
Op 21 en 28 oktober a.s. geeft de Rens-
woudse muziekvereniging ,Ons Genoegen'
haar jaarlijkse uitvoeringen. Vóór de
pauze bestaat het programma uit muziek,
terwijl na de pauze het toneelspel „Het
verleden spreekt" opgevoerd zal worden.
treding was, betaalde de boete, ver
kocht zijn wagen en kocht nog dezelfde
week een nieuwe wagen in Frankrijk.
Hij trooste zich met de gedachte, dat
hij binnenkort toch een nieuwe wagen
had moeten aanschaffen en hoopte, dat
de moeilijkheden uit de weg waren ge
ruimd.
Maar in zijn optimistische berekenin
gen was hij de Belgische douane ver
geten. En toen hij het week-end daarop
naar huis reed snauwde een Belgische
douanier hem toe:
„Wat meneer? U woont in België en
u rijdt in een Franse auto? Dit is abso
luut niet toegestaan. We gaan proces
verbaal opmaken."
Mirat betaalde de boete, huurde te
Thionville een volledig appartement en
liet zich in Frankrijk inschrijven. Nu
viel hij onder de Franse wet. Dat dacht
hij tenminste.
„Meneer, u komt regelmatig naar
België toe, uw vrouw en kinderen wo
nen in België, en uzelf bent in het be
zit van Franse indentiteitspapieren en
een Franse wagen. Dit mag niet."
Deze keer kreeg de ingenieur twee
boetes te betalen.
In België telt inderdaad alleen maar
de residentie van vrouw en kinderen.
Volgens de Belgische wet woonde dus
ook Mirat in België, ondanks het feit,
dat hij volgens de Franse wet in Frank
rijk woonde, nu hij in Thionville was
ingeschreven. Na cverleg te hebben ge
pleegd met de douane besloot de mijn
ingenieur een tweede wagen te kopen
in België, voor gebruik op Belgisch
grondgebied.
Maar een week later werd hij door
de Belgische douane weer aangehouden:
„U mag er niet door. In België moet
u in een Belgische wagen rijden."
Hoe de ingenieur ook uitlegde, dat hij
met deze auto alleen maar naar huis
zou rijden, hem daar in de garage zou
zetten en in België alleen maar zijn
Belgische wagen gebruiken, niets baat
te. Hij moest zijn wagen aan de grens
achter laten en te voet verder gaan.
„Toen hebben we het gedpld ver
loren", vertelde ons Madame Mirat. „En
we besloten de zaak voor de rechtbank
te brengen."
Maar de rechtbank heeft de uitspraak
tot half oktober uitgesteld. Op 16 okto
ber zal Mirat weten of hij te Aubange,
waar hij twee dagen per week verblijft,
of te Thionville gedomicilieerd is, zoals
de burgemeester van deze stad verze
kert. Intussen laat de ingenieur zijn
wagen iedere zaterdag netjes aan de
grens staan en legt hij de vier km, die
hem van zijn vrouw scheiden te voet af.
De grootste Tsjechische fabriek
heeft een voetballer van het natio
nale elftal in „dienst" die slechts
enkele uren per dag werkt en de
rest aan trainen besteedt.
Oostduitsers die met een kar de
grens overvluchtten hadden de paar
den lappen om de hoeven gedaan,
om zo min mogelijk geluid te maken.
Een 28-jarige gevangene uit Keulen
heeft, toen hij twee dagen verlof
kreeg om een familiekwestie te re
gelen, zijn vrouw een pak slaag ge
geven en is toen weer teruggekeerd
naar de gevangenis.
In het heuvelgebied van Castilie
heeft generaal Franco een zeven
meter hoog standbeeld onthuld voor
„de Spaanse herder".
Wegens een twaalftal overtredingen
van verkeersregels is de commis
saris van politie in Detmold veroor
deeld tot vier weken gevangenisstraf.
Een 32-jarige Canadees is onlangs
begonnen aan zijn zesde reis om de
wereld op de fiets.
Bij een schoonheids wedstrijd waar
een knappe brunette de twee plaats
bereikte, bleek deze schoonheid later
een 18-jarige student te zijn, die voor
de grap had meegedaan.
Alle Amerikaanse gevechtsgroepen
zijn uitgerust met geweren die 750
schoten per minuut kunnen afgeven.
VEENENDAAL:
Woensdag 11 okt.: Voorlichtings
avond Beroepskeuze in Koren
beurs.
Vergadering Wandelfederatie in
Hollandia Trico kantine. 7.30 u.
jj| Donderdag 12 okt.: Lezing Dr. van
Egeraat voor Volksuniversiteit
in Trefpunt. 8 uur.
Spreekbeurt in Sionskerk 7.30 u.
Laat Uw ogen tijdig controleren.
SPREEKUUR OOGARTSEN:
Groene Kruis
Kerke wijk 28 - telef. 2307
DR. KOOYMAN
Maandag
Dinsdag 23 uur
Donderdag
DR. v. d. DRIFT
Woensdag
Vrijdag
23 uur
Hoofdstraat 51 - telef. 3184
(naast de apotheek)
VEENENDAAL