Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Stichting evangelie en industrie mm$ omm Voor de KANTONRECHTER voetgangers MULDER voor Veenendaal en Omstreken ocN' Nieuws uit de omgeving DE GEBOORTE VAN EEN DORP (IX) Boer in Ederveen wil uitweg van buurman afsnijden RENSWOUDE AMERONGEN OVERBERG Wat nu weer 35e jaargang WOENSDAG 18 OKTOBER 1961 Nr. 82 Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Amerongen Eist Rhenen Achterberg Ovcrberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswoude Scherpcnzeel KERK EN INDUSTRIE Interkerkelijk Bestuur en doel Tragische afloop van puzzelrit RECTIFICATIE Terugbootsing ervaringen EVANGELIE EN INDUSTRIE VERLICHTINGS PROGRAMMA NOG NIET DEFINITIEF Ger. Kerk O.C.B.-gebouw) krijgt nieuwe predikant DE LAATSTE LOODJES -fr DOLEANTIE VREDE MET DE SCHOTTEN OVERBERG VRIJDAGAVOND OP T.V. ASSURANTIEKANTOOR ALLE VERZEKERINGEN HYPOTHEKEN EN financieringen Redaktie en administratie: Parallelweg 10 - Veenendaal Tel. 0 8385-2022 (2 tynen) - Giro 563427 Redaktie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven bfl de agentschappen van „De Vallei" in plaatsen van verschijning VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 15 cent Speciale kontraktprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 4,50 Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden ƒ1,elk woord meer 10 cent Abonnementsprijs 1,95 per kwartaal Losse nummers 15 cent In de maand november van het vorig jaar is in Veenen daal opgericht de „Stichting Evangelie en Industrie". Wat is het doel en het werkterrein van deze Stichting? Hierover werd het ons het volgende medegedeeld: „Evangelie en Industrie" is een nieuwe tak van kerke lijke arbeid die rechtstreeks verband houdt met de steeds verdergaande industrialisatie van ons land. Deze indu strialisatie biedt enerzijds grote voordelen. Daaraan toch hebben we het te danken dat tegenwoordig vele goede ren op grote schaal geproduceerd en gedistribueerd kun nen worden, die vroeger slechts binnen het bereik kwa men van een beperkt aantal personen of in het gehiel niet voor produktie in aanmerking kwamen. Dank zij de moderne techniek kunnen thans vele mensen beschikken over elektrisch licht, radio, televisie, auto's, enz. enz. De moderne produktie heeft echter ook vele veranderin gen en moeilijkheden gebracht in het leven van hen die in de industrie werkzaam zijn. In de eerste plaats wijzen we erop dat in vele gevallen de arbeider 's morgens de deur uitgaat om eerst 's avonds weer in het gezin terug te keren. Het spreekt vanzelf dat hierdoor het gezinsleven dikwijls ernstig wordt ontwricht, vooral wanneer in ploe gendienst moet worden gewerkt. Denk ook aan de ver doorgevoerde arbeidssplitsing en aan het feit dat de meeste arbeiders moeten samenwerken met mensen van dikwijls geheel uiteenlopende levensbeschouwing en ka rakterstructuur. In het moderne bedrijf gaat het steeds weer om de meest rationele en efficiente werkmethode. De onderneming die zich niets aantrekt van planning en efficiency is spoedig van de kaart. De moderne produktie- methode die geheel is ingesteld op snelheid en produktie, stelt echter hoge eisen aan degenen diein de bedrijven werkzaam zijn. De moeilijkheden verbonden aan het werken in de moderne industriële be drijven, waarvan er enkele genoemd werden, zijn van grote invloed gebleken op het geloofsleven van de Christenen in deze bedrijven. Het niet meer in het gezin leven, de ver doorgevoerde ar beidssplitsing. het werken in massaal verband onder moeilijke omstandig heden, enz. enz. is oorzaak dat de Chris ten in het bedrijf dikwijls geen raad weet met z'n geloof. Thuis is men nog wel godsdienstig, maar in de fabriek is men neutraal. Men doet mee met de anderen. Lange tijd heeft de kerk de moeilijk heden en gevaren, verbonden aan het moderne arbeidsproces, niet onderkend. Langzamerhand begint de kerk echter aandacht te krijgen voor de industriële wereld. Bekend is de uitspraak van ds. Ris: „We weten in de kerk geen raad met de fabriek en in de fabriek geen raad met de kerk." Deze uitspraak bewUst dat men is gaan inzien hoe zeer Kerk en In dustrie uit elkaar gegroeid zijn. Men gaat zich weer bezinnen op de vraag hoe ook in deze geïndustrialiseerde wereld de kerk haar roeping kan ver vullen en in welk opzicht de Kerk zichzelf heeft te vernieuwen. Tot nu toe immers heeft de kerk zich over wegend op een agrarisch denken in gesteld. De bidstond en dankstond voor het gewas is een vanzelfspre kendheid, maar heeft de kerk ook geen boodschap op de 1ste mei? En waarom zou er geen bidstond ge- TERSCHUUR: In het kader van de Groe ne Kruis moedercursus, is onder leiding van mej. Kaastra van het Gelderse Groene Kruis, een praatavond voor de vaders en a.s. vaders gehouden. Hier voor bestond van de zijde van de man nen grote belangstelling. Er was zelfs een heer, waarvan de dame helemaal niet aan de cursus deelnam, maar die het toch belangrijk genoeg achtte om te komen ZEIST: In hun ijver een andere hond te bereiken, hebben twee honden hun baas een heer van 82 jaar omver- getrokken. De man liep een hoofdwond en een hersenschudding op. WAGENINGEN: Dezer dagen is een Wa- geningse student baron v. D. naar de strafgevangenis in Arnhem overge bracht, omdat hij hardnekkig volhield zonder licht te rijden. Er was al een geldboete tegen hem geeist van 500, maar de rechter oordeelde dat hij de celstraf moest ondergaan. EDE: De vorig jaar opgerichte carnavals vereniging De Heikneuters is in be sloten zitting bijeen geweest om de plannen voor het komend seizoen te bespreken. De Heikneuters vormen een neutrale vereniging, doch nieuwe leden worden uitsluitend aangenomen, nadat bij de raad van elf een gunstig advies van de senaat is binnengekomen. Laat Uw ogen tijdig controleren. SPREEKUUR OOGARTSEN: Groene Kruis Kerkewijk 28 - telef. 2307 DR. KOOYMAN Maandag Dinsdag Donderdag DR. v. d. DRIFT Woensdag Vrijdag 2—3 uur 2—3 uur Hoofdstraat 51 - telef. 3184 (naast de apotheek) VEENENDAAL houden worden in tyden van econo mische inzinking en dankstonden in tyden van hoogconjunctuur? De be langstelling die de laatste tyd van kerkeiyke züde voor de moderne in dustrie ontstaat, heeft reeds op ver schillende plaatsen geleid tot de op richting van interkerkeiyke stichtin gen voor Evangelie en Industrie. Dergelijke Stichtingen zijn thans werk zaam in de IJ-mond, Arnhem, Borne, Schiedam, Zaandam en Veenendaal, terwijl in andere plaatsen aan de op richting ervan wordt gewerkt, o.a. in Ede. De plaatselijke Stichting is ont staan uit de „Commissie voor Kerk en Industrie", die in het najaar van 1958 door de kerkeraad der Gereformeerde Kerk werd benoemd. Aanleiding tot het benoemen van deze commissie was een schrijven van Deputaten van de Gene rale Synode waarin aandacht gevraagd werd voor de moeilijkheden die door de ontwikkeling van het industriële leven zijn ontstaan. Bij het zich bezin nen op haar taak kwam deze commissie al spoedig tot de overtuiging dat hier een interkerkelijke Stichting op haar plaats zou zijn, welke stichting in nov. 1960 een feit werd. Het Bestuur van de Stichting wordt gevormd door leden van de verschil lende plaatselijke kerkformaties. Het doel wordt in artikel 2 van de statuten als volgt omschreven: „De Stichting wil in gehoorzaamheid aan Gods Woord antwoord trachten te geven op de vele vragen waarvoor de moderne industriële ontwikkeling mens en samenleving stelt." De Stichting tracht dit doel o.a. te bereiken door: a. het vormen van gespreksgroepen; b. het beschermen en bevorderen van de arbeidsvreugde in de bedrijven; c. het organiseren van cursussen en conferenties; d. het bestuderen van het vrijetijds- probleem. Het gespreksgroepenwerk is de basis van het gehele werk. In de winter maanden vergaderen dan ook regel matig een aantal gespreksgroepen, welk aantal geleidelijk wordt uitgebreid. Elke gespreksgroep is interkerkelijk samen gesteld en bestaat uit 10 12 personen, die werkzaam zijn in hetzelfde bedrijf. In gezamenlijke gesprekken wordt rondom de open Bijbel getracht ant woord te vinden op de vraag: „Hoe kan ik ook in het bedrijf mijn roeping als Christen vervullen." In de gespreks groepen wijst men elkaar erop, dat ook in de moderne industriële wereld God aanwezig is met Zijn beloften en Zijn geboden. Met een Zondags-Christendom zijn we niet klaar. De boodschap van Jezus Christus geldt heel ons leven. Een heel belangrijk stuk van zijn leven De 31-jarige ongehuwde W. uit Ede is zaterdagmiddag tydens deelname aan een puzzelrit voor bromfietsers, onder het ryden plotseling onwel geworden en ter plaatse overleden. Dit tragische voorval gebeurde tussen Amerongen en Eist. Het slachtoffer en zijn passagier namen als lid deel aan een puzzelrit, welke door de personeelsver eniging van de N.V. Veenendaalse IJzer- industrie voorheen G. H. v. Leeuwen, was georganiseerd. Onder het rijden werd W. plotseling onwel en overleed ter plaat se. De verslagenheid onder de deelnemers was groot. Wü vernemen dat in verband met dit noodlottig ongeval de toneelavond van de personeelsvereniging, welke a.s. zaterdagavond in gebouw Eltheto zou worden gehouden, uitgesteld is tot 15 december a.s. BIJNA 20 MILLE VOOR POLIOFONDS Naar het secretariaat van de Zwalu wen Welpen Actie Polio t.b.v. het Prin ses Beatrix-Poliofonds meedeelt, be draagt de opbrengst van de in de pe riode van april t/m augustus verspeel de pupillen-wedstrijdenreeksen in to taal f 19.415,14. Tijdens een op zaterdag 21 oktober a.s. te spelen wedstrijd tussen een Oud Amsterdams Elftal en het Zwaluwen Amateurelftal op het terrein van de Utrechtse vereniging „Holland" zal de cheque overhandigd worden aan de voorzitter van het Poliofonds. De afde ling Veenendaal heeft 236,50 bijeen „gevoetbald" voor dit doel. In ons blad van j.L vrijdag stond vermeld dat zendingspre dikant J. J. Tigchelaar dinsdag 24 november a.s. naar Kenya zou vertrekken en zijn afscheidspre- dikatie op zondag 22 november in de Sionskerk zou plaats heb ben. De maand november echter is in deze data onjuist. Dit moet zijn oktober. Red. brengt de Christen-arbeider door in het bedrijf. Niet alleen in de kerk, niet al leen in het gezin, maar ook cp het werk behoort hij te zijn een zoutend zout en een lichtend licht. In de gespreksgroe pen gaat het dus steeds om het Chris ten zijn in de praktijk. Zo werden o.a. reeds de volgende onderwerpen be sproken: 1. Wat is de zin van de arbeid. 2. Hoe is onze houding tegenover onze naaste in het bedrijf? 3. De Bijhei en ons dagelijks werk. 4. Arbeid als roeping. 5. Vrijetijdsbesteding. 6. Het loonvraagstuk. 7. Christendom en Communisme. 8. Zondagsrust en Zondagsheiliging. 9. Het sociale vraagstuk. 10. Hoe verhoudt zich de strijd tegen allerlei wantoestanden in het be drijf tot de opdracht om het kruis in onze arbeid te aanvaarden? Het gespreksgroepenwerk heeft tevens ten doel de opgedane ervaring weer te rug te kaatsen naar de kerken, opdat de predikanten en ouderlingen hiermede hun voordeel kunnen doen bij de predi king. bij het catechetisch onderwijs en bij het afleggen van huisbezoek. Een intensief contact tussen Stichtingsbe stuur en de plaatselijke predikanten is in verband met het bovenstaande een eerste vereiste. Het verheugt ons te kunnen zeggen, dat de plaatselijke pre dikanten veel belangstelling voor ons werk tonen en alle gelegenheid geven tot het gewenste contact. De gespreksgroepen zijn „open" gespreksgroepen. Hiermede wordt bedoeld dat niet alleen mensen die gewend zijn de kerk te bezoe ken hieraan mee kunnen doen. Neen, ook andersdenkenden zijn van harte welkom. Mensen van diverse levensopvattingen werken samen in de bedrijven. Zij moeten ook samen nadenken over de moeilijkheden die zij in hun ar beid ontmoeten. De stichting „Evangelie" en In dustrie" heeft een bestuur dat uit twaalf leden bestaat, afkom stig uit verschillende kerkelijke richtingen. Het zijn: W. v. Amerongen, La- rikslaan 44; E. v. Hal, Sav. Loh- manstraat 138; P. v. .d. Meijden, Mulderslaan 73; W. J. C. v. Ren- nes, Middellaan; G. G. de Ruij- ter, Kanaal weg 8; C. J. Koetsier, v. d. Duijn v. Maasdamstraat 6; H. W. Bekker, Kerkewijk 133; J. J. v. Schuppen, Kerkewijk 156; J. Bruys, Kostverloren 36; Z. V. v. Dijk, Stationssingel 32; J. H. ter Haar, Dahliastraat 13 en H. J. Vroman, v. Limburg Stirumstr. 7. Zij die geïnteresseerd zijn in het doel en de werkwijze van deze stichting, kunnen zich met de voorzitter der stichting, de heer H. W. Bekker, Kerkewijk 133, tel. 08385-3004 en het secretariaat, Middellaan 9 in verbinding stel len. (Zie verder pag. 4) De Veenendaalse winkeliersvereni ging „Handel Nijverheid" is j.l. maan dagavond in vergadering bijeen geweest om het programma te bespreken van de komende veriichtingsweken en de te houden aktie. Op een volgende week te houden bestuursvergadering zal het programma definitief vastgesteld wor den. AKTIE JEUGD-ROODE-KRUIS VERLOOPT GOED De aktie van het Jeugd Roode Kruis Veenendaal om alle plaatselijke invalide en chronisch zieke kinderen met St. Nicolaas een geschenk te kunnen geven, verloopt goed. Vrijwel alle scholen ver lenen hun medewerking aan de aktie, zodat er behalve geldsbedragen ook al een groot aantal boeken verzameld zijn. Het wachten is nu nog op de mede werking van de doktoren welke de adressen van bedoelde kinderen zullen verstrekken. Zoals bekend ligt het in de bedoeling van het Jeugd Roode Kruis deze aktie Door de jeugd - Voor de jeugd tot een jaarlijks weerkerende ak tie te maken. ZIJN WIJ BANG VOOR ELKAAR? Over dit onderwerp spreekt heden avond in de cantine van de Ritmeester siagrenfabrieken aan de Kerkewijk (te genover de Eikenlaan) dr. Joh. H. Scheurer uit Voorburg op uitnodiging van de enige tijd geleden opgerichte stichting „Evangelie en Industrie". Deze stichting brengt de leden van de gespreksgroepen, die op verschillen de plaatselijke bedrijven zijn gevormd op deze manier bij en tot elkaar. Niet temin zijn ook andere belangstellenden op deze avond van harte welkom. In de vakature van ds. Smelik welke in juni van 'dit jaar afscheid heeft ge nomen, is door de Ger. Kerk OCB-ge- bouw een beroep uitgebracht op candi- daat J. D. Wielenga. Laatstgenoemde heeft dit beroep inmiddels aangenomen, zodat dit kerkgenootschap over niet al te lange tijd weer over een eigen predi kant zal beschikken. Candidaat J. D. Wielenga is afkomstig uit Rotterdam, waar zijn vader een be kende predikant is. De toekomstige domi nee is 26 jaar en ongehuwd. Omtrent de definitievedata van intree en bevesti ging konden nog geen mededelingen wor den gedaan. VERRASSEND IS HET BIJ HISTORISCH ONDERZOEK TE BEMERKEN, HOE DE GROTE EN ALGEMENE GESCHIEDENIS VAAK HAAR WEERSLAG VINDT IN DE KLEINE GESCHIEDENIS VAN EEN DORP OF STREEK, DIE DAN ALS EEN SEISMOGRAAF DE FIJNSTE TRILLINGEN OPTEKENT, VER OORZAAKT DOOR DE GROTE GEBEURTENISSEN ELDERS. DE PLAATSE LIJKE OF GEWESTELIJKE GESCHIEDENIS WIJST DAN NAAR HET EPI CENTRUM WAAR DE AARDBEVINGEN, GRONDVERSCHUIVINGEN EN CATASTROFEN PLAATSVINDEN. DE KLEINE FEITEN VAN PLAATSELIJKE AARD ZIJN NU EENS ILLUSTRA TIES, DAN WEER SYMPTOMEN EN VAAK GEVOLGEN VAN HET INGRIJ PEND GEBEUREN VERAF. ZIJ VERKORTEN DE AFSTAND TOT DAT VER WIJDERDE, DAT ZONDER HEN BESLOTEN ZOU BLIJVEN IN DE VAGE TERMEN VAN HET GESCHIEDENISLEERBOEK. Dat blijkt ook weer uit de geschie denis van het hergraven van de Grift. Ons vorig hoofdstuk eindigde hoogge stemd met de constatering: „De venen begonnen te ontwaken. Het einde van de arbeid aan de Grift kwam in zicht." Het werk moest immers vóór Martini d.i. 11 november 1551 voltooid zijn. Maar zie: op 16 maart van dat jaar EINDSTATION SPOORTUNNEL ON DER KANAAL IN ENGELAND. De afdeling modellen van het bureau pu bliciteit van een Britse vervoers com missie, heeft het bier getoonde model gebouw van het Engelse eindpunt van de onder het Kanaal te bouwen spoor wegtunnels. Het station zou moeten ko men tussen de hoofdspoorljjn van Lon den naar Dover en Rijksweg A 20 tus sen beide steden. Tussen beide spoor tunnels loopt een kleinere tunnel voor onderhoudsploegen e.d. De duur van de rit tussen Londen en Parjjs door de tunnels zou 4 uur en 20 minuten zijn. Het model is geheel op schaal, alleen zal in werkelijkheid het station zes mijl van de uitgang van de tunnel liggen. JONGETJE AANGEREDEN Vrijdagmiddag is het 8-jarige jon getje v. R. van de Pakhuisweg, op de voorrangskruising Pr. Bernhardlaan in botsing gekomen met een vrachtauto, bestuurd door v. W. uit Veenendaal. Het ventje kwam vanuit de berm plot seling de weg op en liep gelukkig geen letsel op. Zijn fiets werd licht bescha digd. Op de Luntersekade te Ederveen broeit de laatste weken een conflict tussen twee huurlieden. De oorzaak heeft zich als volgt toegedragen. De weg naar de boerdery van de heer H. Methorst is feiteiyk eigendom van zyn buurman de heer W. Vos. Eerstgenoemde kreeg laatst een idee om deze uitweg, die ongeveer 70 meter lang is, wat te verharden met steenpuin. Zulks was niet naar de zin van buur man V., die verklaarde dat het puin zou opvliegen en in zijn weiland te rechtkomen. Wanneer M. dit beetje puin niet zou verwijderen zou V. de weg af sluiten en dan kon M. niet meer bij zijn boerderij komen. Boer M. was niet van zins dit te doen en V. maakte het geval aanhangig bij een deurwaarder, die dezer dagen een brief stuurde naar M., dat op 20 oktober de uitweg wordt af gesneden. M. heeft een en ander nu aan een ad vocaat voorgelegd en nu wacht men gelaten op die fatale 20e oktober, de dag waarop V. zijn voornemen zal uitvoeren. De weg, die naar de boerderij van Methorst leidt, ligt er sinds mensen heugenis. De koopakten van de boerde rij dateren van 1865. zodat niemand meer kan weten wanneer de weg er kwam. Wel staat vast dat deze grond bij de weilanden van boer Vos hoort. Het wordt wel een penibele situatie voor de heer Methorst, als zijn buurman inderdaad de weg afsluit, want dan kan hij onmogelijk meer bij zijn huis komen dat nogal achteraf staat. Hij heeft een te verwaarloze mogelijkheid om onge veer een kilometer door een weiland te gaan, doorsneden met sloten. Methorst nam een en ander nogal gemoedelijk op en zei dat er dan maar een luchtbrug moest worden aangelegd, naar het grote voorbeeld in Duitsland, naar het even eens geïsoleerde Berlijn. De 20e oktober zal dus de dag zijn waarop de climax in dit conflict zich zal afspelen, of boer V. strijkt nog met de hand over zijn hart. In het andere geval zal Methorst dus geïsoleerd zijn en zich een helicopter moeten aanschaf fen. J. G. Luymes in het bestuur gekozen. Het plan werd geopperd om dit jaar weer bloedplasma-avonden te organi seren. Er hadden zich diverse personen opgegeven voor de E.H.B.O.-cursus, maar er worden nog meer deelnemers verwacht. Na de rondvraag sloot de voorzitter de vergadering. ROODE KRUIS VERGADERDE Maandagavond vergaderde het Roode Kruis in gebouw Rehoboth. De voor zitter, Dr. Renken, opende deze verga dering en sprak de wens uit dat deze afdeling ook dit seizoen vruchtbaar mocht werken. De aangekondigde agen dapunten konden vlug worden afge werkt. Met volledige meerderheid van stemmen werden E. van de Werk en JONGEMAN BOTSTE TEGEN PERSONENAUTO Woensdagmiddag even na twaalf uur botste een tienjarige jongen uit Leersum bij de spoorwegovergang in Overberg te gen een personenauto. Een schedelver wonding was hiervan het gevolg, terwijl vervoer naar het Sazu noodzakelijk werd geacht. De jongen reed met een vriend langs de spoorlijn Amersfoort-Kesteren, en hebben blijkbaar niet voldoende opge let toen zij bij de overweg kwamen. tot de hoofden der geërfden, waarin zij zeggen niet klaar te kunnen komen bin nen het gestelde tijdsbestek. Er rest nog maar één zomer. Bovendien zullen zij zich daarna nog aan de nazorg moe ten wijden om de Grift te verdiepen en te verbreden. Zij klagen voorts dat zij hun turf bij het graven verkregen niet langs het water kunnen laten staan, richtten de aannemers Jan Roeck en de zijnen een „memorie van beswaringen want de andere geërfden zullen voor de hunne ook plaats eisen, zodat zij ver plicht zullen zijn hun turf op „haecke- len" d.z. zandplaten verder in het hoge veld gelegen, moeten laten kruien „twelck al commen zouden tot merkeke- licke groote costen der aenneemers." Terwijl zij nog bezig zijn aan water werken, wegen en dijken, zullen ande ren hun turf reeds uitvoeren. De zout keten in Zeeland behoeven veel brand stof, maar de aannemers, óók geërfden, zullen niet kunnen leveren. Integendeel, zullen méér arbeiders in dienst moeten nemen en betalen. Ieder zal zich haas ten zijn turf in te schepen en te ver kopen, maar als zij eindelijk de hunne kunnen aanbieden, zal de prijs gedaald zijn. Ootmoedig verzoeken zij daarom uitstel. VREDE MET DE SCHOTTEN Dan schrijven zij iets opmerkelijks: dat er „oeck pays mitten Schotten" zou zijn. Wat bedoelen zij daarmede? Wij gaan hier te rade bij de grootste Ne derlandse geschiedschrijver van de achttiende eeuw Jan Wagenaar, die in het vijfde deel van zijn 21 delen tellen de Vaderlandsche Historie het volgen de verhaalt. In 1544 hadden de Neder landen een handelsverdrag gesloten met HendrikVIII van Engeland, dat eertijds in oorlog wa^ .net Schotland. De Schotten brachten buit op de Engel sen behaald in de haven van Veere en beroofden kort daarop enige Antwerpse schepen. De gehele Schotse vloot werd daarom met al het volk te Veere in be slag genomen. In maart echter zagen enige Schotse bootsgezellen kans te ontvluchten en zich meester te maken van een Engels schip dat in de haven lag, waarmede zij naar Schotland zeil den. Keizer Karei V beschouwde dit als schending van zijn grondgebied en ge lastte de Schotse goederen aldaar in beslag te nemen en te verkopen ter schadeloosstelling van de eigenaar van het Engelse schip. Het bleef niet hierbij. In mei 1544 werden de Schotten tot vijanden ver klaard en alle handel met hen verbo- (Zie verder pag. 4) BROMFIETSER NA VAL OVERLEDEN Vrij kort nadat hij zaterdagmiddag een val maakte van zyn bromfiets, is de 31- jarige H. Weigraven uit' Ede overleden. De heer W. die deel nam aan een oriënteringsrit voor bromfietsers, sloeg komende vanaf de Bosweg onder Eist. rechtsaf het fietspad op in de richting Amerongen toen hU schijnbaar onwel werd. Hy viel van zyn bromfiets met zün hoofd op het wegdek. Enige ogenblikken nadat hy by omwonenden was binnen gedragen overleed hy. De val heeft zeer waarschyniyk een hersenbloeding tot ge volg gehad, waardoor de dood is ingetre den. Aan D., fabrikant te Ede, werd vrij dag voor het Wagenings kantongerecht ten laste gelegd, dat hij in Veenendaal met zijn auto door een stoplicht ge reden was. D. ontkende dat echter. Het licht was groen toen ik aan kwam rijden en juist toen ik de streep passeerde zag ik nog, dat het op oranje sprong. Voorbij de stopstreep moest ik plotseling af remmen voor een fietser, die voor mijn wagen langs naar links zwenkte. In middels was het licht achter mij na- tuurlijk rood geworden, zodat ik mid den op het kruispunt stond, terwijl het verkeer van de andere kant al begon te rijden. Ik ben echter beslist niet door een rood licht gereden; het kwam alle maal door die wielrijder. 't Is mogelijk, antwoordde rechter v. d. Brand. In het proces-verbaal staat alleen, dat u zich op het kruispunt be vond, terwijl het verkeerslicht op de dwarsweg groen was. 't Kan natuurlijk zijn, dat de verbalisanten daaruit afge leid hebben, dat u door rood licht ge reden bent, maar het niet zelf hebben gezien. Waarom hebt u tegen de agenten niets gezegd over die fietser, die u zo dwars zat? informeerde de officier. Daar kreeg ik de gelegenheid niet voor, betoogde verdachte. Ik wilde er iets over zeggen, maar zij vielen mij meteen in de rede en zeidenAls u com mentaar hebt, dan vertelt u dat maar aan de rechter. Onwaarschijnlijk, vond de officier. De zaak werd daarop aangehouden om straks enkele getuigen, waaronder ook de verbalisanten, te kunnen horen. R., aannemer te Doom, zou zijn zoon hebben laten rijden met een vrachtauto met e endefecte linkervoorwiolvelg, ter wijl de wagen, die met stenen beladen was, bovendien een overbelasting had van 70°/«. Ik had de auto pas een week of zes tevoren gekocht. Hij was toen hele maal gereviseerd en omgebouwd en een aanvraag om een vergunning te krijgen voor een hoger laadvermogen was on derweg. Van een kapotte velg heb ik nooit iets gemerkt. Misschien is dat wel gekomen door het te zwaar laden. Het wordt per slot van rekening niet voor niets verboden, merkte de officier op. Hebt u nu inmiddels die vergun ning gekregen? wilde de rechter weten. Nee, ik heb er nog steeds geen ant woord op ontvangen, antwoordde ver dachte. Mijn zoon heeft die dag 1200 stenen geladen. Normaal wegen die ste nen 3 kg. per stuk en hij zou dus be neden het maximum van 4000 kg geble ven zijn. Hij heeft er echter geen reke ning mee gehouden, dat die stenen zo uit de straat gehaald en dus vochtig en vuil waren. 't Lijkt me sterk, dat een steen daardoor meer dan 2 kg zwaarder wordt vond de rechter. Doordat de velg van het voorwiel niet in goede staat verkeerde was de band gesprongen. R. Jr. had daarop de macht over het stuur verloren en was tegen een boom gebotst. Hij had daarbij geen letsel opgelopen. Het rijden met de defecte velg had dus een ernstig gevaar opgeleverd en zowel de officier als de rechter waren van oordeel, dat die fout zwaar gestraft diende te worden. Eis en vonnis luidden 75,of 15 dagen. Voor het te zwaar laden was de eis 35,of 7 dagen en het vonnis 50, of 10 dagen. In het kader van Veilig Verkeer zijn maandagmiddag in Overberg opnamen gemaakt voor de televi sie. Speciaal voor deze gelegenheid was een dieseltrein gecharterd en diverse personenauto's. Bij de overweg in Overberg zijn de cameramannen van 's middags één uur tot half vier druk in de weer geweest mte opnamen van auto's die moesten proberen op tijd voor de naderende trein te stoppen. Het hoofd van de VARA-reportage- dienst. Arie Kleiwegt, deelde desge vraagd mee dat - wanneer de opna men geslaagd zijn - een en ander uit gezonden wordt in een programma di rect na het journaal. 8- Bijna vyfhonderdduizend kunstminnen- den zyn vorig jaar naar Engeland ge reisd om de Picasso-tentoonstelling te zien. ■8- De 83-jarige Amerikaanse schrijver Sinclair gaat binnenkort trouwen met een 79-jarige weduwe. -8- Een Zweedse visser heeft in zyn net ten een fles gevonden met een brief, waarin een jong Deens meisje vraagt of de vinder haar eens wil schrijven. -8- Alle intelectuelen in Rood China zyn verplicht ieder jaar een maand op het platteland te werken. -8- In Londen verdwenen elk jaar dui zend mensen en er wordt nooit iets meer van hen gehoord. 8- Geleerden hebben ontdekt dat het eer ste toverboek in 1634 in Londen is ver schenen en geschreven was door Hocus Pocus Junior. ■8 De kosten om een voetbalveld tegen vorst, sneeuw en overmatige regen te beschermen, zullen rond de 100.000, liggen. HE B KE WIJK I67.TC1.3000-VEENENOAAL Gevolmachtigde van de Insurance Company of North America

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 1