weekredame
PREISOEP
DE
ZI0N-
PR0FETEN
MARGARINE
HALVE PRIJS
PUDDING
GRATIS
KRUISWOORDPIJZEL
ROOKWORST
10 ct. GOEDKOPER
SNOEPJE VAN DE WEEK
EN BETERE WAAR
ÈN 10°/0 KORTING
ALLÉÉN DE GRUYTER
SCHERPENZEEL
Liefde kent geen Lichaamsgebrek
OPGAVE Nr. 86
Gewoon keihard geld. Makkelijk verdiend ook!
Er zijn vele duizenden huisvrouwen, die dit
„oranje geld" zelf verdienen, kassabons krijg
je immers gratis!
Daarom is kopen bij De Gruyter écht verdienen,
kassabons zijn overal en altijd bij De Gruyter in
wisselbaar voor klinkende munt: niets te beta
len niets te plakken niets te knippen.
OF VLAPOEDER
Deense voorsprong op
varkenshouderij
Gashond „KEES"
LANDBOUWGIDS 1962
Oplossing puzzel nr. 75
HORIZONTAAL: 1 zijtak Havel, 5 cilindervormig voorwerp, 8 inwendig lichaamsdeel,
13 meisjesnaam, 14 gem. in Utrecht, 16 myth, figuur, 17 voegwoord, 18 onderricht,
19 spoedig, 21 deel van een auto, 22 stap, 23 karakter, 24 papegaai in N. Zeeland, 26
boom, 28 vis, 29 soort van hert, 32 zwemvogel, 34 langzaam, 36 hemellichaam, 37
voorzetsel, 39 telwoord, 40 haag, 41 spoorrichel, 42 gem. in Gelderl. onder Dodewaard,
44 lidwoord, 45 gravin uit het Holl. huis, 47 snoer van een hengel, 50 salaris, 52 deel
van het jaar, 54 verdikking der opperhuid, 56 voertuig, 57 aanwijzend voornaamw.,
58 kookt men op, 60 gehucht onder de Dr. gem. Borger, 61 tweetal, 62 meisjesnaam,
63 bundel, 65 verkeerd, 67 achting, 68 houten vat, 71 stad in Arabië, 73 vertrouwelijk,
75 gindse, 76 jaargetijde, 77 onbep. voornaamw., 78 jongensnaam.
VERTICAAL: 1 groente, 2 stronkje, 3 overschot, 4 boom, 5 roodachtig, 6 voorzetsel,
7 deel van het oog, 9 oude lengtemaat, 10 overeenkomst, 11 gem. in Gelderland., 12
teken in de dierenriem, 14 schoenvorm, 15 deel van een jas, 18 water in Z.H., 20 vis,
24 steen, 25 behoudens vergissingen (afk. Lat.), 27 geestelijke waardigheidsbekleder
van hoge rang, 28 partij, helpers, 30 bekende afkorting, 31 nauw, 33 hinderen, 35 as
sistant engineer (afk.), 36 verfstof, 38 doorweekt, 40 blauwe boerenkiel, 43 zwemvogel,
44 gem. in Gelderl., 46 afkorting van dona, 48 onderwijzer, 49 gravure, 51 bekende af
korting, 52 dwaze gewoonte, 53 gem. in Drente, 55 lidwoord( Fr.), 57 waterkering, 59
muzieknoot, 63 danspartij, 64 lied, 66 snoer van een hengel, 67 voorzetsel, 69 telwoord
(Eng.), 70 troefkaart, 72 deel v. d. Bijbel (afk.), 74 voornaamw., 75 gebod.
Huisvrouwen nemen èlle
artikelen van De Gruyter;
allicht, dat is verdienen op
èlles wat er in 't huishouden
nodig is!
Iedere week van alle
weekaanbiedingen profiteren
betekent:
wekelijks nog 'n gulden
of meer verdienen bovendien!
Elk 3e pak[e kersverse
(Super of tafel)
voor
Bij CELDERSE
De Gruyter
elke week
met een nieuwe verrassing voor 15 ct.
bij 4 gulden boodschappen
Elk 3e pakje
Geldig van 25 t/m 31 oktober 1961
Winkelt U graag bij De Gruyter? Bent U tevreden over de bediening?
Geef dan blijk van Uw waardering door de kassabon uit deze advertentie
te knippen en in Uw De Gruyter-winkel af te geven.
DEZE KASSABUN HEEFT WAARDE FOOR ONS WINKELPERSONEEL!
611025
LAMPIONOPTOCHT
Voor de lampionoptocht, georganiseerd
door het befctuur van de winkeliersver
eniging EMM, bestond, mede in verband
met het wispelturige weer, niet al te
grote belangstelling.
Zoals voorgaande jaren was er ook dit
maal veel zorg besteed aan de samenstel
ling van de groepjes. De uitslag van de
jury, bestaande uit mevrouw en de heer
Kühlemeijer uit Scherpenzeel, de heer
A. de Kleuver uit Veenendaal en J. de
Kleuver uit Kesteren, was als volgt:
Groepjes van 5 personen en daarboven:
le prijs Brandweer, beker plus 25,—;
2e Schapenmarkt 15,—.
Groepjes onder de 5 personen: le Ve-
luwse imkers ƒ20,—; 2e Hans en Grietje
ƒ15,—; 3e Lego ƒ10,—; 4e Boeren brui
loft 7,50 cn 5e Boeren echtpaar 5,—.
Individueel: le Het bruidspaar, Ineke
van Velzen 15,—; 2e Oosterse tuinman,
Hans van Velzen ƒ12,50; 3e Landloper,
Robbi Engelenburg ƒ10,—; 4e Toverfee,
Corrie Rietberg ƒ7,50; 5e Versierde fiets,
Hennie Overeem 5,—.
Na de pauze werd met de muziekver
eniging Caecilia voorop een korte rond
gang door het dorp gemaakt.
BOTSING
Op het moment dat de heer H. uit Rens-
woude met zijn auto een in de bocht bij
café Zwaantje geparkeerde vrachtwagen
wilde inhalen kwam van de tegenover
gestelde richting uit Renswoude een an
dere vrachtwagen aanrijden, bestuurd
door de heer E. uit Rhenen, tengevolge
waarvan beide auto's tegen elkaar bots
ten en beiden werden beschadigd. Een
en ander gebeurde woensdagmiddag. Per
soonlijke ongelukken kwamen niet voor.
„Hoe wij Denemarken zagen" was het
onderwerp, waarover de heer H. Vis-
schers, tweede secretaris van de Gel
derse Maatschappij van Landbouw te
Arnhem, op uitnodiging van het be
stuur van de G. M. v. L. die dinsdag
avond in de zaal van café Marktzicht
met haar winterprogramma startte,
sprak.
Nadat de voorzitter, de heer Houter
man een inleidend woord had gespro
ken en zijn dankbaarheid had geuit
voor de toegift wat het weer van de
laatste tijd betrof, doch de boeren toch
ook niet ontevreden mochten zijn voor
wat betreft de zomer, althans voor de
ze streken, want er was veel gegroeid,
werd de spreker van deze avond in de
gelegenheid gesteld om allereerst iets
te vertellen over de plannen tot de
oprichting van een praktijkschool voor
de pluimveeteelt te Barneveld.
Hierover is al heel wat gedokterd,
doch uiteindelijk is de commissie tot
de conclusie gekomen dat er drie van
dergelijke scholen moeten worden opge
richt en wel één daarvan te Barneveld.
Alhoewel de school er nog niet is be
staan toch plannen om begin novem
ber aanstaande reeds met cursussen te
beginnen. Een directeur is reeds be
noemd.
Vervolgens vertelde de heer Visscher
iets over zijn bezoek aan Denemarken.
Er zijn vele punten van overeenkomst
tussen de Deense en de Hollandse land
bouw, aldus spreker. Onze exportpro-
dukten zoals bacon, boter en eieren
moeten vaak op de verschillende mark
ten concureren met de produkten van
de Deense landbouw. Wat de veestapel
betreft vond spreker de Nederlandse
beter, doch op het gebied van de var
kenshouderij, en die is in Denemarken
belangrijk, hebben zij een aanzienlijke
voorsprong met de Nederlandse var
kenshouderij. Het is ongelooflijk wat
de Deen door een scherpe selectie weet
te bereiken. De b-varkens zijn daar nog
beter dan de a-varkens in Holland.
Men is er daar steeds op uit om meer
vlees- en minder spekvarkens te fok
ken. Voor wat betreft de fokkerij deel
de spreker mede dat deze ook goed ge
regeld was en in een bepaald aantal
bedrijven was geconcentreerd.
De pluimveehouderij vond spreker
economisch minder dan in Nederland.
Weinig verschil in leef- en denkwijze
was spreker opgevallen tussen de ste
delijke- en plattelandsbevolking. Van
minderwaardigheidsgevoel was hem niet
gebleken.
Na de pauze werden door spreker,
gedurende zijn verblijf in Denemarken,
opgenomen dia's vertoond.
Vroeger leerde men in de klas
Hoe nuttig een St. Bernard was
Daarvoor was dan ook alle reden
Hun nut is dan ook nooit bestreden
Veel is veranderd in deez' eeuw
Ook in de wereld van de sneeuw
Was de St. Bernard voorheen beroemd
Sporadisch wordt hij nu nog genoemd
Want sinds helicopters zijn gekomen
Worden reddingen veelal ondernomen
In de geest van deez' moderne tijd
Raakten de honden hun employ toen
[kwijt
Wat menigeen met mij jammer vond
Voor die trouwe St. Bernard hond
Echter kan het nu gebeuren
Dat men 'n hond naarstig ziet speuren
Dank zij hun voortreffelijke reuk
Naar 'n gaslek, dan wel leidingbreuk
Zo besnuffelde de gashond „Kees"
Die naar Denemarken is geweest
Daar 49 kilometer leiding
Met nimmer aflatende toewijding
Terloops moet worden opgemerkt
Dat de gashond graag in stilte werkt
Hier te lande ,'t is 'n vaststaand feit
Wordt hij te vaak soms afgeleid
Hij doet zijn werk en is niet duur
Veel goedkoper dan de apparatuur
Die men somwijlen aan ging schaffen
Ruikt hij een lek, dan gaat hij blaffen
Op „Kees" de gashond kun je bouwen
Vertelde zijn baas mij in vertrouwen.
J.M.
JOHANNESBURG Een der bekend
ste fenomenen die de bezoeker van
Afrika elke zondag in bijna elke stad
kan zien is een groep witgejaste in
boorlingen die zingend om een man
schuiven die de tom-tom slaat.
De witte jassen, die zo uit een la
boratorium schijnen te komen, het
monotone gezang en het doffe geluld
van de tom-tom dit zijn alles tekens
van de „verzwarting" of „Afrikanise-
ring" van het Christendom in Afrika.
Het is een proces dat in steeds snel
lere mate vooruitgaat.
Soms vergaderen de inboorlingen in
witte jassen om een boom die door
een leider van de groep „heilig" ver
klaard is. Andere groepen hebben de
nabijheid van een begraafplaats uit
gekozen, en anderen vergaderen weer
vlak langs een weg met snelverkeer.
Het zijn de nieuwe Zion-sekten van
Afrika die alle één zaak gemeen heb
ben het gebruik van de tom-tom.
De oorsprong van dit gebruik is nog
vaag, maar men zegt dat het begonnen
is in 1930 toen een inboorling-predi
kant in Noord-Transvaal een visioen
had dat hij de Schepper met zijn tom
tom moest prijzen. Hij begon ermee,
en de mode schijnt niet uit te kunnen
sterven.
In een opname die verleden jaar in
de industriële gebieden rondom Jo
hannesburg gemaakt werd, blijkt dat
daar nu 2.345 sekten bestaan, waarvan
slechts 91 door de regering erkend
worden. Nu zijn er waarschijnlijk
reeds meer dan 3.000 en Durban wordt
berekend dat meer dan de helft der
inboorling-bevolking aan niet-erken-
de sekten behoort.
Dr. J. C. de Ridder, een Johannes-
burgse psycholoog van Nederlandse
afkomst die een speciale studie over
die sektendom gemaakt heeft, zegt dat
zij gewoonlijk de minder „gesoigneer
de" inboorlingen aantrekken. Deze
vinden hun „boodschappen" mooi en
worden geïmponeerd door hun kleur
rijke ceremoniën.
In dit opzicht stemmen deze sekten
zeer overeen met de mentaliteit, kleur
en bijgeloven van middeleeuwse gods
dienstgebruiken in Europa.
De sekten geven de stedelijke Ban
toes in de meeste delen van het con
tinent een basische religie met Chris
telijke concepten, magisch geloof en
traditionele kleur. Ze vertegenwoordi
gen een middenweg tussen stammen-
verering (die nog steeds sterk onder
stedelijke inboorlingen leeft) en het
kinderlijk geloof van de zendingsker
ken.
Dr. de Ridder verklaart: „Deze Afri-
kanisering is niet tegen de blanken
gericht en ook geen protest tegen dis
criminatie. Het is eerder een terug
gang naar de oude stamverering van
de voorvaderlijke geesten."
Het meest voorkomende woord in
de naam van deze sekten is, zoals in
de Zuidelijke Staten van Amerika,
„Zion". Praktisch geen nieuwe sekte
wordt gesticht of het woord „Zion"
wordt erin verwerkt, en hoe jonger
de sekte des te langer de titel. Een
ervan heet de „Christian Catholic
Ethiopian Universal Church of Jeru
zalem in Zion in South Africa", maar
er zijn nog langere namen.
De sekten worden gekenmerkt door
hun zogenaamde „izilimi" (orakeltaal)
plechtigheden waartijdens de „profeet"
een onverstaanbare woordenvloed ge
bruikt om de engelen (oftewel de gees
ten der voorvaderen) op te roepen.
Tinus knijpt een oogje dicht en grin
nikt. „Hew ik zeit, dat ik gong fietse?
Ik hew banden kocht. En ik gat ze weer
verkopen. Maar nou nog niet. Nee, nou
nog niet. Dat kan wel efkes wachten,
heej? En dan ken ik een paar centen
eraan verdienen, heej?"
Vader Waaijboer staat sprakeloos. Is
dat zijn zoon, die in de buurt „gekke
Tinus" wordt genoemd? In een oog
wenk begrijpt hij, wat de bedoeling is
van z'n zoon. En in een flits ziet hij z'n
eigen jeugdjaren weer terug, drie-, vier
en vijfentwintig jaar geleden. Was hij
zelf indertijd ook niet zo begonnen, zij
het dan wel niet met fietsbanden, maar
met kalveren?
Hoofdschudend gaat vader Waaijboer
weer naar de keuken terug. En aan z'n
vrouw zegt hij enkel: „Tinus het bande
kocht. Voor de fiets. Om weer te ver
kopen. Zo'n jongen toch
Het blijft niet bij dat éne handeltje.
Een paar weken later stond Tinus voor
zijn vader in de opkamer en hield z'n
hand op. „Ik wou wat geld hewwe, zo
De „profeet" stuurt de antwoorden
door aan zijn witgejaste gemeente die
ze als goddelijke boodschappen aan
vaardt. Geen twee profeten kunnen
eikaars orakeltaal verstaan, en elke
profeet kan slecht zijn eigen gebrab
bel verstaan.
Maar blanken die deze plechtigheden
bijwonen horen er dikwijls meer als
dit gebrabbel alleen woorden zoals
„ham and eggs", „vleesschotel" en
„de kwart-over-vijf bus naar Molefe",
waarmee de orakeltaal wordt gekruid.
Waarschijnlijk lijden deze profeten op
zulke momenten aan een tijdelijke ge
heugentekort of onderbreking in hun
inspiratie.
Veel van deze predikanten hebben
een fanatiek geloof aan hun eigen
kracht. Een man als Rev. Nkonyane
van de Christian Catholic Church of
Zion, geloofde dat hij met een paar
stokjes en lappen zeil als „vleugels"
naar de hemel kon vliegen. Hij ver
gaderde zijn gemeente op de rand van
een afgrond in Natal, en sprong. Hij
belandde in het ziekenhuis.
In Ghana wordt de sekten toename
toegeschreven aan die spanningen die
veroorzaakt worden wanneer een kui
tuur (de Westerse) zich over een an
dere (de stammenkultuur) heendringt.
Daarom komen sekten veelal in blanke
of ex-blanke gebieden voor.
Sommige professionele Zion-profe-
ten hebben commercieel gezien
groot succes gehad. „Chef" Lekha-
nyane, hoofd van de Zion Christian
Church, gebruikt een tinnen badkuip
als kollektezakje en laat als ruil daar
voor polygamie toe onder zijn fana
tieke volgelingen.
Thans is hij eigenaar van een file
Amerikaanse sleeën, een nieuw „Je
ruzalem" met kathedraal, busdienst,
winkels, scholen en fabrieken in Pie
tersburg, Noord Transvaal. En z'n
jongste nieuwtje is een gouden das
van 24 karaat die hij zopas voor 250,-
kocht en daarmee zijn diensten nog
kleurvoller maakt.
maar."
Waaijboer kijkt zijn zoon onderzoe
kend aan, maar Tinus grinnikt weer op
zijn bekende manier. „Geef me maar
vijfhonderd gulden", voegt hij er aan
toe.
„Vijfhonderd gulden ben je be
Maar iets in de blik van zijn zoon, die
opeens niet meer grinnikt, weerhoudt
hem het tweede deel van dat woord uit
te spreken. Zwijgend opent hij zijn ka
binet en haalt er vijf briefjes van hon
derd gulden uit. Tinus neemt ze in ont
vangst, alsof het vijf dubbeltjes zijn en
stopt in z'n zak. „Over een poosje kun
je het met rente terugkrijgen", zegt de
jongen, die op school veinsde niets van
rekenen te begrijpen.
Nog een keer vraagt Tinus om geld.
En krijgt het, daarna niet meer. Maar
op een dag schuifelt Tinus naar de
hooizolder en komt met een groot pak
te voorschijn. Hij slingert het op z'n
rug, trekt buiten z'n klompen aan en
gaat naar de stad. Tegen de avond is hij
weer terug en als hij in huis zijn brood
VOOR DE BOER:
Begin november verschynt de nieuwe
landbouwgids met een verhoogde op
lage, maar overigens in dezelfde uit
voering als vorig jaar, terwijl de han
teerbaarheid by het naslaan wederom
is verbeterd.
In de gids is speciale aandacht ge
geven aan de vollegrondsgroenteteelten,
de stamboekfokkerij, de paardenstapel,
het gebruik van grasland en de ver
schillende beweidingssystemen, alsmede
aan de problemen van de leg bij kip
pen en de noodzaak van kwaliteitsver
betering.
Vele actuele aspecten van belang voor
het boerenbedrijf worden behandeld. Er
zijn artikelen over de werktuigencoö-
verzorging, bedrijfsvereenvoudiging, op-
peratie, de loonwerker, over bedrijfs-
slag en afzet van granen, afvoer van
graan met graantank, gebruik van
meerdere werktuigen ln de werkgang,
één- of tweemansbedrijven. Arbeidsor
ganisatie en mechanisatie krijgen even
eens grote aandacht.
In het hoofdstuk voor het gezin ko
men artikelen voor: Hoe het werk in de
huishouding zo goed mogelijk te doen,
door dit te organiseren, door het ge
bruik van de juiste apparaten en door
de juiste lichaamshouding. De uitgebrei
de adreslijst is wederom aangevuld en
geheel bijgewerkt, terwijl uitvoerige re
gister de bruikbaarheid van de gids ver
hogen.
Horizontaal: 1 Elburg, 6 Drumpt, 12
Eede, 14 knop, 16 es, 18 Ne, 19 roe, 21
in, 22 K.E., 23 ellende, 26 present, 29
raad, 30 idool, 32 tuit, 33 dg, 34 E.K. 36
Ems, 37 Be, 38 Ee, 39 Anai, 41 arre, 43
el, 44 Angerlo, 45 E.K., 47 kanr, 49 snel,
52 cl., 54 s.s., 55 ben, 57 Sn, 58 ra, 59,
hoop, 61 donor, 63 goot, 65 Tegelen, 67
regelet, 69 es, 70 re, 71 das, 73 el, 74 me,
75 egel, 77 mees, 79 Reemst, 80 Hernen.
Verticaal: 2 le, 3 beneden, 4 Uden, 5
re, 7 R.K., 8 unie, 9 Monster, 10 p.p.,
11 Heerde, 13 do, 15 Zetten, 17 slag, 19
rede, 20 epos, 22 knie, 24 la, 25 d.i., 27
R.L., 28 Eu, 31 Ommeren, 35 kaars, 37
brons, 39 alk, 40 Inn, 41 als, 42 eel, 46
Ochten, 48 asperge, 50 Engelen, 51 Hat-
tem, 53 Loes, 55 bond, 56 nors, 58 roem,
60 Og, 61 de, 62 re, 64 o.l., 66 leem, 68
geer, 72 al, 75 Ee, 76 L.S., 77 me, 78 Se.
gegeten heeft, haalt hij een splinter
nieuwe portefeuille uit zijn zak, telt er
elf briefjes van honderd gulden uit en
geeft die aan zijn vader. „Zo benne we
weer kiet, vader", zegt hij, terwijl hij
achteloos de portefeuille met de rest
van het geld in zijn zak steekt. Maar
niet zo snel, of vader Waaijboer heeft
gezien, dat er meer briefjes van hon
derd in zitten.
Langzamerhand groeit de welstand
bij Tinus. Niet uiterlijk. O nee, want
hij kan niet scheiden van zijn grote,
geel geschilderde klompen en zijn blau
we, verschoten boezeroen. Alleen de
oude, versleten manchester broek is
vernieuwd. Maar voor de rest is Tinus'
uiterlijk nog dat van „gekke Tinus".
Alleen heeft hij nu niet enkel wat losse
guldens, kwartjes en centen in zijn
broekzak, nu is er ook een goed ge
vulde portefeuille aan een ketting ach
ter zijn boezeroen. En hij is tegenwoor
dig meer langs de weg dan thuis.
Een enkele keer houdt een Duitse sol
daat hem wel eens aan, bij de Beem-
sterbrug of aan de voet van de Purme-
renderweg. Maar al heel gauw ziet de
soldaat, dat de jongen niet helemaal
honderd procent is en als een gediensti
ge voorbijganger de militair duidelijk
maakt, dat het de dorpsgek is, dan heeft
Tinus nooit meer iets van de soldaten
te vrezen.
Behalve dan dat zijn vader vermoedt,
met wat voor handel zijn zoon zich be
zighoudt, is er niemand in de buurt,
die er enig idee van heeft. Alleen Be
rend Bongert wordt op de hoogte ge
steld. Door Tinus persoonlijk. En Tinus
bewerkt de gebochelde jongen op een
slimme manier. „Je lijke wel gekker
dan ik, om elke dag maar weer in die
toin te zitte wroete. Terwijl je op zo'n
gemakkelijke manier geld kunt ver
dienen. Hier, joj, heb jij ook een brief ie
van vijfentwintig. Laat die Breebaart
toch stikke met z'n toin. Ga dinsdag
maar eens met mij mee naar de markt."
Het laat Berend niet los. Op zijn blote
lijf heeft hij in een zakje het briefje
van 25 gulden en draagt het dag en
nacht bij zich. En op de tuin prakki-
zeert hij.
Als Annie weer eens een paar dagen
last van rheuma heeft en Berend nood
gedwongen thuis blijft, is zijn besluit
genomen. Naar de tuin gaat hij niet
meer. Als moe beter is, zal hij wel zien.
Hij zal maar eens op een dinsdagmor
gen mee gaan naar de markt. En dan
ziet hij wel weer.
De eerste de beste dinsdag vindt moe
der Annie, die weer zo'n beetje tussen
stoel en tafel heen en weer hobbelt, het
goed, dat hij gaat markten. Per slot van
rekening heeft dat kereltje ook niet zo
veel aan zijn leven, denkt ze. En om
zeven uur staat Berend al voor de deur
van Waaijboer. Tinus is overgelukkig,
dat hij zijn vriend zover gekregen heeft.
Als ze samen in de ochtendscheme
ring op de Purmerender markt lopen,
vraagt Tinus zo langs z'n neus weg:
„Wat verdien je eigenlijk bij Breebaart
in de week?"
(Wordt vervolgd)
(7)
Boze tongen voorspellen, dat „die
hufter wel weer veel geld zal gaan
verdienen aan de oorlog". Waaijboer
maakt zich overigens nergens druk over
want hij heeft werkelijk genoeg voor de
resterende jaren van zijn leven en hoe
wel hij in geen enkele kerk komt, en
het nooit overluid zegt, begrijpt hij zeer
wel, dat „hoe dichter ik nader" lang
zamerhand ook op hem van toepassing
gaat worden. Nee, hij blijft stilletjes op
zijn erf, heeft er voor de liefhebberij
een paar koetjes en een keu, wat kippen
en een hok met konijnen, terwijl hij
ook nog een stukje tuin bewerkt. Waar
zal hij zich dan nog verder druk over
maken?
De appel valt evenwel niet ver van
de stam. Tinus Waaijboer heeft altijd
door MAARTJE ZELDENRIJK.
geld op zak. En als hij op de dinsdagse
markt in Purmerend in gesprek raakt
met iemand, die wel aan fietsbanden
weet te komen, steekt Tinus zijn brede
kop dichter bij de spreker en even
later verdwijnen ze in een cafeetje op
de kippemarkt.
Diezelfde avond worden er tien rij
wielbuitenbanden gebracht op het erf
van Jaap Waaijboer. En voor de ver
blufte Jaap uit zijn woorden kan ko
men, is Tinus al bij de leverancier, duwt
hem wat in de handen en verdwijnt
met de tien fietsbanden naar de hooi
zolder.
Als Tinus weer beneden komt, staat
vader Waaijboer met gefronste wenk
brauwen hem op te wachten. „Wat mot
je deer nou mee? Je hewwe gin inse
een fiets? Je kenne niet inse fietse?"