N^DAMPO 4 BAMBINO-BOUWSTENEN fl aw lot is hun lot SUMMERHEAT STRALER 1200 H. van Veldhuizen WATERDICHThaken HflRDEVELD Vaste verbinding Europa-Engeland G. J. HIENSCH TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 3 NOVEMBER 1961 Nr. 87 Na jaren praten en ruzie maken eindelijk werkelijkheid De brug WEER VEEL REGENKLEDING VAN KATOEN \)Vj 1 f M M M '':5SL A YÊ:1 'm De tunnel Praten en wachten WAT DEDEN ZIJ VOOR ONS Wat hebben wij voor hen gedaan? toets draadantenne radio Verwarming met flessengas SUMMERHEAT STRALER 1200 Klomperweg 19 - Tel. 08388-381 Lunteren schade? „RUST WAT" poor Èen zakje met Het verhaal van de vaste verbinding over het kanaal tussen Engeland en West- Europa heeft al een grijze baard van ouderdom. Al ruim een eeuw geleden, in 1860, werd door de Franse ingenieur Chevalier bij zijn regering een ontwerp ingediend voor een spoortunnel tussen de kust van La Douce France en de krijtrotsen van Good Old Albion. De ingenieuze Fransman scheen groot succes te zullen krijgen. Napoleon III toonde zich bijzonder geestdriftig. Onderhandelingen begonnen met de Engelse regering. Alles liep voorlopig nog van het spreekwoordelijke leien dakje. Na zes jaren praten begonnen aan beide zijden van het Kanaal potige mannen aan het graafwerk. Terwijl Engelse en Franse arbeiders, ieder aan hun kant, op naar onze begrippen primitieve wijze, de plannen begonnen uit te voeren, groeven Britse politici dapper mee, maar dan in een heel wat negatievere betekenis. Zij zagen in de tunnel een militair gevaar. De natuurlijke barrière, de zee, zou er onbegrijpelijk klein door worden. Zoals eerst de ingenieur kregen ook zij nu succes. In 1888, na 22 jaren wer ken, gaf de Britse regering bevel de zaak aan Engelse zijde stop te zetten. Voor de Fransen was er toen ook alle plezier van af. Overigens was men in al die jaren niet bijster hard opgeschoten, aan Britse kant slechts anderhalve kilometer. Sindsdien is veel veranderd. De tech niek is met sprongen vooruit gegaan, po litieke ideeën zijn gesneuveld in de smelt kroes van de tijd. Op het ogenblik is Engeland bereid nauwe economische ban den aan te gaan met West Europa. Het zal nog wel even duren voor het zover is, maar in ieder geval is de goede wil aanwezig. Het is vanzelfsprekend, dat het verkeer tussen het Britse eilandenrijk en het vasteland van Europa snel zal toe nemen. En het is de vraag of vliegtuigen en schepen het dan nog alleen aan kun nen. Het is al weer enkele jaren geleden, dat schuchtere pogingen in het werk zijn gesteld om opnieuw een vaste oever verbinding mogelijk te maken. Maar voor lopig betitelde men deze heren als wel interessante, maar verder hoegenaamd onbelangrijke fantasten. Er schijnt nu een kentering te zijn gekomen. In Parijs is het model tentoongesteld van een gigan tische brug, die binnen vijf jaren ge bouwd kan worden. In Londen staat een maquette van een spoorwegtunnel, die, indien nu wordt begonnen, ook in 1966 gereed kan zijn. Filmjournaal en televisie hebben de beelden van deze ontwerpen over geheel Europa verspreid. In Parijs en Londen buigen zich nijvere ambtenaren over de blauwdrukken. Er moet een keuze worden gemaakt. Zal men over zo'n jaar of tien tachtig meter boven, of veertig meter on der het Kanaal van Frankrijk naar Enge land en terug kunnen reizen? De beslis sing is uiterst moeilijk. Beide projecten hebben evenveel voor als nadelen. Vorig jaar is in Parijs de Maatschappij tot studie van de Kanaalbrug opgericht. Deze N.V. onder leiding van de ex-mi- nister Moch, propageert de oppervlakte verbinding. Het project zou, indien het wordt verwezenlijkt, terecht een nieuw wereldwonder kunnen worden genoemd. De brug zou met haar 33 kilometer tussen Dover en Sangatte, een plaatsje even ten zuiden van Calais, onbetwistbaar de langste ter wereld worden. Het brugvlak is verdeeld in vijf rijba nen, twee treinsporen en twee kleine ba nen voor het langzame verkeer. Totale breedte: tegen de veertig meter. Om de doorvaart van schepen onder het stalen monstergevaarte door mogelijk te maken, zijn tien overspanningen van 425 meter nodig, die zich tachtig meter boven de De modevoorspellingen van de ingewij den zijn uitgekomen. Zij hadden als hun verwachting uitgesproken dat, voor wat de regenjassen voor heren betreft, katoen het meest gevraagd zou blijven naast wollen gabardine. Wie kennis neemt van de omvangrijke col lecties die zo'n zestigtal Nederlandse confectiefabrieken voor regenkleding in de winkels heeft weten onder te brengen, komt inderdaad tot de slot som dat katoen, in vele variaties, weer opvallend aanwezig is. Om het water afstotend vermogen van deze soort jas sen te vergroten zijn weer nieuwe „finishes" bedacht en, te oordelen naar de ervaringen tot dusver met succes. Wat de dessins aangaat, schijnt op het ogenblik effen diagonaal het meest „en vogue" te zijn. De kleuren zijn donker. Men ziet naast donkergroene tinten, blauw donkergrijs, cognac bruin. In de katoensector voor heren jassen is door verscheidene confectio nairs ook grote aandacht besteed aan de kleurstelling in de voering. Daarbij is gebruik gemaakt van streep- en ruitmotieven in combinaties die aan het totale beeld van de jas iets zeer aparts geven. Van de finesses der herenmodellen vallen op de ronden en hoog te sluiten kragen, ingezette of raglanmouwen en een bescheidener gebruik van sier stiksels dan de laatste jaren. foto 132 Foto 132: Dit is de regenjas voor de gentleman anno 1961-'62. Het is een zogenaamd klassiek model („James" van Falcon, Amsterdam), geheel uit gevoerd in een speciale katoenen stof, die bij niet gevoerde jassen, dubbel genomen is. Het heeft een hoog slui tende, ronde kraag en doortast-zakken. sf i - T <1 foto 133 foto 134 foto 135 Toto 133: Al is er bij de heren een stijgen de voorkeur voor rustige regenjassen, toch houden de sportieve modellen nog een grote plaats bezet, hoewel ze niet zo „druk" meer zijn. Van dit kniehoog mo del (van Piccadilly, Groningen) vormen de stiksels nog een sterk decoratief ele ment. Het is een katoenen jas met een harmoniërende voering. Foto 134: Op de smalle, rond lopende ceintuur van deze katoenen, doorgestikte regenjas zijn een koperen gesp en kope ren nestelgaatjes aangebracht. De verti cale steekzakken zijn, zeer ruim. Achter zijde: plat rugstuk en lange split (model Piccadilly, Groningen). Foto 135: Een katoenen regenjas die van voren een raglan- en op de rug een aan gesneden mouw toont. Voor wie er op ge steld is komt het de „breedtewerking" ten goede. De ceintuur is afneembaar. De „lummels" op de mouwen zijn met een knoop vastgezet. De knopen zijn gemaakt uit steennoot, een luxe die de jas zeer verfraait. (Model Piccadilly, Groningen). Foto 139: Voor de regenkleding van kleu ters en kinderen is bijna alles katoen wat de klok slaat. De vaste capuchon blijft zeer gewild. Hij moet vooral hoog geslo ten kunnen worden. Schuine jukstukken voor, en een recht jukstuk achter verho gen de beweeglijkheid. Om het verlie zen van de ceintuur te voorkomen, wordt die door zogenaamde zijtunnels geleid. (Modellen van Hazewind, Winterswijk). ik j y ,p|f k J%'/ TVrt...» r-zÊ* foto 139 waterspiegel verheffen. De andere over spanningen zijn 225 rneter lang. Indruk wekkend zijn de pijlers: 140 meter hoge betonnen torens, diep in de zeebodem ver ankerd, die elk een gewicht hebben van 70.000 ton. Er zijn er 164 van nodig. De brug zou de bouwers 2,3 miljard gulden kosten. Het geld zou moeten worden op gebracht door de Franse en Engelse rege ringen en particuliere firma's. De verbinding onderdoor is minder gi gantisch en sensationeel, maar blijft toch een project om met open mond naar te staren. Er zijn verschillende ontwerpen. Het model, dat nu in Londen tentoon gesteld staat, bestaat uit drie buizen, twee voor het treinverkeer en één voor het onderhoudspersoneel. Zij zouden geboord moeten worden in de bodem. De totale lengte is 38 kilometer. Begin- en eindpun ten zijn, evenals bij de brug, Dover en Sangatte. Kosten zijn geschat op 1,2 mil jard gulden. Er is ook nog een ander plan, dat zowel in Frankrijk als in Enge land voorstanders heeft. Een tunnel, die in stukken wordt neergelegd in een geul in de zeebodem. De kosten zullen niet veel verschillen met die voor het andere plan al wordt deze tunnel vijf kilometer korter. Begin- en eindpunten zijn dit maal Dover en Cap Gris Nez. Lang is gepraat over allerlei projecten. Voorstanders van een brug hebben tegen standers met allerlei argumenten om de oren geslagen. Dat een brug een miljard gulden duurder is, beschouwen ze als on belangrijk omdat zo'n stalen gevaarte nu eenmaal een grotere verkeerscapaciteit heeft dan de spoorwegtunnels. Maar de tunnelbouwers in spé houden vol, dat het verkeer over de brug ongunstig kan wor den beïnvloed door het weer. Nu de plan nen op regeringsniveau worden besproken is het afgelopen met het particuliere ru zie zoeken. Er wordt nu serieus voor en tegen bestudeerd. Het praten gaat door, alleen klinkt het nu zakelijker. Of het allemaal ooit waar zal worden? Het is een zaak van afwachten. Maar er zijn nog maar heel weinig pessimisten. (Nadruk verboden) VARKENS EN VARKENSVLEES IN VERENIGD KONINKRIJK In juni van dit jaar had de Britse varkensindustrie een stapel van 6.093.000 beesten tegen 5.724.000 in 1960. Dit jaar waren er 776.000 fokzeugen tegen 725.000 in juni 1960. Deze cijfers zijn onlangs door de Pig Industry De velopment Authority in Londen bekend gemaakt. In 1960 werden ÏO1/* miljoen varkens geslacht. Hiervan werden er 3'/4 mil joen voor bacon gebruikt, 750.000 ge deeltelijk voor bacon en 6V4 miljoen voor vers varkensvlees en voor verwer king. De totale produktie van bacon en ham in 1960 beliep 180.000 ton. De varkensvleesproduktie bedroeg 422.000 ton. De waarde van het varkensvlees werd in 1960 op 160 miljoen geschat - 10 procent van de totale waarde van de agrarische produkti.; in dat jaar. Wij bedoelen de Nederlandse Mili taire Oorlogsslachtoffers en nagelaten betrekkingen. Ons land is ruim 16 jaar lang bevrijd en wij horen dagelijks dat wij leven in een welvarend land. In de strijd om de vrijheid gaven velen hun leven en anderen hun validiteit, levens vreugde en levensgeluk. In het Bungalowdorp in Doorn dat door het Nederlandse Volk werd ge bouwd door middel van 4 voorafgaan de Appèl-akties worden dwarslaesies verpleegd terwijl in de achter ons lig gende jaren zorg werd besteed aan na gelaten betrekkingen. Voor de instand houding van het Bungalowdorp en voor het nakomen van verplichtingen jegens hen die het hoogste goed gaven wordt thans een 5e Appèl-aktie gehouden. Loten met 5 verschillende afbeeldin gen die het voorgaande in beeld bren gen worden thans op verkoopadressen door het gehele land verkocht. Deze verkoopadressen zijn kenbaar door mid del van raambiljetten. Ook kan men de loten door middel van de giro be stellen. Het gironummer luidt: 18 ten name van „Appèl" Rotterdam. Prijzen ter waarde van 225,000, zijn aan de Appèl-aktie verbonden waaronder ditmaal 6 woonhuizen. Be kendmaking van hoofdprijzen heeft plaats door middel van de radio. Eén van de series ontvangt dubbele prijzen dus in plaats van eenmaal 25000, 2 x 25000,enzovoort. Wanneer men 10 loten koopt voor verkoop aan familie, vrienden, relaties en kennissen dan ontvangt men een extra wafaVdecoupon waaraan 20.000, familieprijzen zijn verbonden. Ook ont vangt men een gratis trekkingslij st aan de hand van de ingezonden waarde- coupon. Het kopen van loten heeft fi guurlijk en letterlijk te betekenen: Uw lot is hun lot. geluid Een Philips radiotoestel met FM biedt u het ongestoorde genot van een rustige ontvangst en een prach tige klankrijkdom. Dat is pas muziek: natuurgetrouw en met een spran kelende weergave van alle hoge én lage tonen! l i Een Philips radiotoestel met FM r heeft een FM-toets. Daarmee scha kelt u de FM-band in. Met één simpele vingerdruk! En waar uw toestel ook staat... in keuken, of slaapkamer, u geniet van het welluidende FM- j- geluid. 3F" [KMI Aan de achterzijde van de Philips FM-apparaten zitten de stekerbussen voor FM-ontvangst. De bijgeleverde FM-draadantenne hoeft u slechts op( een daarvan aan te sluiten door middel van een klein bananensteker- tje. Uw toestel is dan klaar voor" FM-ontvangst. WILT U MEER WETEN OVER FM? VRAAG ONS DAN VRIJBLIJVEND OM INLICHTINGEN OF DEMON STRATIE. WIJ LATEN GAARNE HOREN HOE VOORTREFFELIJK FM KLINKT UIT EEN PHILIPS RADIO. Twee kleine radiomodellen uit de Philips serie. Ze zijn zeer in trek als ..tweede toestel en leverbaar in frisse, moderne kleuren. Uitmuntende ontvangst van middengolf-zenders. Gevoelige FM-ontvangst. Speciale luidspreker. Mu- ziek/spraakscha keiaar. Moderne kast. f 138.- Markt 17 - Telefoon 3486 Zandstraat 111 - Telefoon 2678 VEENENDAAL FM-band, lange- en mid dengolf.Grammofoonaan sluiting. f 178.- de gaskachel met hart- en huisverwarmende eigenschappen Hier is uw verplaatsbare warmte bron, de Summerheat Straler 1200 infra-rood gaskachel, met ruimte voor een fles Esso gas. Modern van vorm en gemakkelijk te ver plaatsen, dankzij dezwenkwieltjes. Overal waar warmte welkom is maakt u het behaaglijk met de Summerheat Straler 1200. Prijs f. 127,50 inclusief een Esso gas fles met 13 kg. veilig Esso gas. goedgekeurd doorhetGasinstituut Demonstratie bij Hoofddepöt Esso gas jken-lassen Herk, S> - Renswoude J8387-502 Ga gerellig naar Hotel - C. ifé - Restaurant W IJ NBAR Muziek -oJ.v. de pianist Cor Huydink H. BOLLEE Grebbe,weg 69 - Rhenen TeLfefoon 08376-529 mijajaSMeltymf danA ty'Jfrmw e/i STOMERU BEATRIXSTB 37 TEL Z4I5 VEENENDAAL Kijk, dat is leuk voor uw kinderen! Bij aankoop van 4 pakjes 100 gepasteuriseerde margarine ontvangt u -als speciale verrassing - een zakje met 4 Bambino bouwstenen* Vraag dus naar Remia-produkten - zo héérlijk van smaak en .met Pasteur garanticmerk. Deze aanbieding geldt tot St. Nico laas! Remia MARGARINE FABRIEKEN N.V. DEN DOLDER Pasteur garantiemerken zijn tevens waardevolle spaarmerken. Vraag de nieuwe Remia- geschenkenfolder.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 3