N^DAMPO
4 BAMBINO-BOUWSTENEN
fl
aw lot is hun lot
SUMMERHEAT STRALER 1200
H. van Veldhuizen
WATERDICHThaken
HflRDEVELD
Vaste verbinding Europa-Engeland
G. J. HIENSCH
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 3 NOVEMBER 1961
Nr. 87
Na jaren praten en ruzie maken eindelijk werkelijkheid
De brug
WEER VEEL
REGENKLEDING
VAN KATOEN
\)Vj
1 f
M M M
'':5SL A
YÊ:1
'm
De tunnel
Praten en wachten
WAT DEDEN ZIJ
VOOR ONS
Wat hebben wij
voor hen gedaan?
toets
draadantenne
radio
Verwarming met flessengas
SUMMERHEAT STRALER 1200
Klomperweg 19 - Tel. 08388-381
Lunteren
schade?
„RUST WAT"
poor
Èen zakje met
Het verhaal van de vaste verbinding over het kanaal tussen Engeland en West-
Europa heeft al een grijze baard van ouderdom. Al ruim een eeuw geleden, in 1860,
werd door de Franse ingenieur Chevalier bij zijn regering een ontwerp ingediend
voor een spoortunnel tussen de kust van La Douce France en de krijtrotsen van
Good Old Albion. De ingenieuze Fransman scheen groot succes te zullen krijgen.
Napoleon III toonde zich bijzonder geestdriftig. Onderhandelingen begonnen met de
Engelse regering. Alles liep voorlopig nog van het spreekwoordelijke leien dakje. Na
zes jaren praten begonnen aan beide zijden van het Kanaal potige mannen aan het
graafwerk.
Terwijl Engelse en Franse arbeiders, ieder aan hun kant, op naar onze begrippen
primitieve wijze, de plannen begonnen uit te voeren, groeven Britse politici dapper
mee, maar dan in een heel wat negatievere betekenis. Zij zagen in de tunnel een
militair gevaar. De natuurlijke barrière, de zee, zou er onbegrijpelijk klein door
worden. Zoals eerst de ingenieur kregen ook zij nu succes. In 1888, na 22 jaren wer
ken, gaf de Britse regering bevel de zaak aan Engelse zijde stop te zetten. Voor de
Fransen was er toen ook alle plezier van af. Overigens was men in al die jaren niet
bijster hard opgeschoten, aan Britse kant slechts anderhalve kilometer.
Sindsdien is veel veranderd. De tech
niek is met sprongen vooruit gegaan, po
litieke ideeën zijn gesneuveld in de smelt
kroes van de tijd. Op het ogenblik is
Engeland bereid nauwe economische ban
den aan te gaan met West Europa. Het
zal nog wel even duren voor het zover
is, maar in ieder geval is de goede wil
aanwezig. Het is vanzelfsprekend, dat het
verkeer tussen het Britse eilandenrijk en
het vasteland van Europa snel zal toe
nemen. En het is de vraag of vliegtuigen
en schepen het dan nog alleen aan kun
nen.
Het is al weer enkele jaren geleden,
dat schuchtere pogingen in het werk
zijn gesteld om opnieuw een vaste oever
verbinding mogelijk te maken. Maar voor
lopig betitelde men deze heren als wel
interessante, maar verder hoegenaamd
onbelangrijke fantasten. Er schijnt nu een
kentering te zijn gekomen. In Parijs is
het model tentoongesteld van een gigan
tische brug, die binnen vijf jaren ge
bouwd kan worden. In Londen staat een
maquette van een spoorwegtunnel, die,
indien nu wordt begonnen, ook in 1966
gereed kan zijn.
Filmjournaal en televisie hebben de
beelden van deze ontwerpen over geheel
Europa verspreid. In Parijs en Londen
buigen zich nijvere ambtenaren over de
blauwdrukken. Er moet een keuze worden
gemaakt. Zal men over zo'n jaar of tien
tachtig meter boven, of veertig meter on
der het Kanaal van Frankrijk naar Enge
land en terug kunnen reizen? De beslis
sing is uiterst moeilijk. Beide projecten
hebben evenveel voor als nadelen.
Vorig jaar is in Parijs de Maatschappij
tot studie van de Kanaalbrug opgericht.
Deze N.V. onder leiding van de ex-mi-
nister Moch, propageert de oppervlakte
verbinding. Het project zou, indien het
wordt verwezenlijkt, terecht een nieuw
wereldwonder kunnen worden genoemd.
De brug zou met haar 33 kilometer
tussen Dover en Sangatte, een plaatsje
even ten zuiden van Calais, onbetwistbaar
de langste ter wereld worden.
Het brugvlak is verdeeld in vijf rijba
nen, twee treinsporen en twee kleine ba
nen voor het langzame verkeer. Totale
breedte: tegen de veertig meter. Om de
doorvaart van schepen onder het stalen
monstergevaarte door mogelijk te maken,
zijn tien overspanningen van 425 meter
nodig, die zich tachtig meter boven de
De modevoorspellingen van de ingewij
den zijn uitgekomen. Zij hadden als
hun verwachting uitgesproken dat,
voor wat de regenjassen voor heren
betreft, katoen het meest gevraagd zou
blijven naast wollen gabardine. Wie
kennis neemt van de omvangrijke col
lecties die zo'n zestigtal Nederlandse
confectiefabrieken voor regenkleding
in de winkels heeft weten onder te
brengen, komt inderdaad tot de slot
som dat katoen, in vele variaties, weer
opvallend aanwezig is. Om het water
afstotend vermogen van deze soort jas
sen te vergroten zijn weer nieuwe
„finishes" bedacht en, te oordelen
naar de ervaringen tot dusver met
succes.
Wat de dessins aangaat, schijnt op het
ogenblik effen diagonaal het meest
„en vogue" te zijn. De kleuren zijn
donker. Men ziet naast donkergroene
tinten, blauw donkergrijs, cognac
bruin. In de katoensector voor heren
jassen is door verscheidene confectio
nairs ook grote aandacht besteed aan
de kleurstelling in de voering. Daarbij
is gebruik gemaakt van streep- en
ruitmotieven in combinaties die aan
het totale beeld van de jas iets zeer
aparts geven.
Van de finesses der herenmodellen
vallen op de ronden en hoog te sluiten
kragen, ingezette of raglanmouwen en
een bescheidener gebruik van sier
stiksels dan de laatste jaren.
foto 132
Foto 132: Dit is de regenjas voor de
gentleman anno 1961-'62. Het is een
zogenaamd klassiek model („James"
van Falcon, Amsterdam), geheel uit
gevoerd in een speciale katoenen stof,
die bij niet gevoerde jassen, dubbel
genomen is. Het heeft een hoog slui
tende, ronde kraag en doortast-zakken.
sf
i
- T
<1
foto 133
foto 134
foto 135
Toto 133: Al is er bij de heren een stijgen
de voorkeur voor rustige regenjassen, toch
houden de sportieve modellen nog een
grote plaats bezet, hoewel ze niet zo
„druk" meer zijn. Van dit kniehoog mo
del (van Piccadilly, Groningen) vormen
de stiksels nog een sterk decoratief ele
ment. Het is een katoenen jas met een
harmoniërende voering.
Foto 134: Op de smalle, rond lopende
ceintuur van deze katoenen, doorgestikte
regenjas zijn een koperen gesp en kope
ren nestelgaatjes aangebracht. De verti
cale steekzakken zijn, zeer ruim. Achter
zijde: plat rugstuk en lange split (model
Piccadilly, Groningen).
Foto 135: Een katoenen regenjas die van
voren een raglan- en op de rug een aan
gesneden mouw toont. Voor wie er op ge
steld is komt het de „breedtewerking"
ten goede. De ceintuur is afneembaar. De
„lummels" op de mouwen zijn met een
knoop vastgezet. De knopen zijn gemaakt
uit steennoot, een luxe die de jas zeer
verfraait. (Model Piccadilly, Groningen).
Foto 139: Voor de regenkleding van kleu
ters en kinderen is bijna alles katoen wat
de klok slaat. De vaste capuchon blijft
zeer gewild. Hij moet vooral hoog geslo
ten kunnen worden. Schuine jukstukken
voor, en een recht jukstuk achter verho
gen de beweeglijkheid. Om het verlie
zen van de ceintuur te voorkomen, wordt
die door zogenaamde zijtunnels geleid.
(Modellen van Hazewind, Winterswijk).
ik
j y
,p|f
k J%'/
TVrt...»
r-zÊ*
foto 139
waterspiegel verheffen. De andere over
spanningen zijn 225 rneter lang. Indruk
wekkend zijn de pijlers: 140 meter hoge
betonnen torens, diep in de zeebodem ver
ankerd, die elk een gewicht hebben van
70.000 ton. Er zijn er 164 van nodig. De
brug zou de bouwers 2,3 miljard gulden
kosten. Het geld zou moeten worden op
gebracht door de Franse en Engelse rege
ringen en particuliere firma's.
De verbinding onderdoor is minder gi
gantisch en sensationeel, maar blijft toch
een project om met open mond naar te
staren. Er zijn verschillende ontwerpen.
Het model, dat nu in Londen tentoon
gesteld staat, bestaat uit drie buizen, twee
voor het treinverkeer en één voor het
onderhoudspersoneel. Zij zouden geboord
moeten worden in de bodem. De totale
lengte is 38 kilometer. Begin- en eindpun
ten zijn, evenals bij de brug, Dover en
Sangatte. Kosten zijn geschat op 1,2 mil
jard gulden. Er is ook nog een ander
plan, dat zowel in Frankrijk als in Enge
land voorstanders heeft. Een tunnel, die
in stukken wordt neergelegd in een geul
in de zeebodem. De kosten zullen niet
veel verschillen met die voor het andere
plan al wordt deze tunnel vijf kilometer
korter. Begin- en eindpunten zijn dit
maal Dover en Cap Gris Nez.
Lang is gepraat over allerlei projecten.
Voorstanders van een brug hebben tegen
standers met allerlei argumenten om de
oren geslagen. Dat een brug een miljard
gulden duurder is, beschouwen ze als on
belangrijk omdat zo'n stalen gevaarte nu
eenmaal een grotere verkeerscapaciteit
heeft dan de spoorwegtunnels. Maar de
tunnelbouwers in spé houden vol, dat het
verkeer over de brug ongunstig kan wor
den beïnvloed door het weer. Nu de plan
nen op regeringsniveau worden besproken
is het afgelopen met het particuliere ru
zie zoeken. Er wordt nu serieus voor en
tegen bestudeerd. Het praten gaat door,
alleen klinkt het nu zakelijker. Of het
allemaal ooit waar zal worden? Het is
een zaak van afwachten. Maar er zijn nog
maar heel weinig pessimisten.
(Nadruk verboden)
VARKENS EN VARKENSVLEES IN
VERENIGD KONINKRIJK
In juni van dit jaar had de Britse
varkensindustrie een stapel van
6.093.000 beesten tegen 5.724.000 in 1960.
Dit jaar waren er 776.000 fokzeugen
tegen 725.000 in juni 1960. Deze cijfers
zijn onlangs door de Pig Industry De
velopment Authority in Londen bekend
gemaakt.
In 1960 werden ÏO1/* miljoen varkens
geslacht. Hiervan werden er 3'/4 mil
joen voor bacon gebruikt, 750.000 ge
deeltelijk voor bacon en 6V4 miljoen
voor vers varkensvlees en voor verwer
king. De totale produktie van bacon
en ham in 1960 beliep 180.000 ton. De
varkensvleesproduktie bedroeg 422.000
ton. De waarde van het varkensvlees
werd in 1960 op 160 miljoen geschat
- 10 procent van de totale waarde van
de agrarische produkti.; in dat jaar.
Wij bedoelen de Nederlandse Mili
taire Oorlogsslachtoffers en nagelaten
betrekkingen. Ons land is ruim 16 jaar
lang bevrijd en wij horen dagelijks dat
wij leven in een welvarend land. In de
strijd om de vrijheid gaven velen hun
leven en anderen hun validiteit, levens
vreugde en levensgeluk.
In het Bungalowdorp in Doorn dat
door het Nederlandse Volk werd ge
bouwd door middel van 4 voorafgaan
de Appèl-akties worden dwarslaesies
verpleegd terwijl in de achter ons lig
gende jaren zorg werd besteed aan na
gelaten betrekkingen. Voor de instand
houding van het Bungalowdorp en voor
het nakomen van verplichtingen jegens
hen die het hoogste goed gaven wordt
thans een 5e Appèl-aktie gehouden.
Loten met 5 verschillende afbeeldin
gen die het voorgaande in beeld bren
gen worden thans op verkoopadressen
door het gehele land verkocht. Deze
verkoopadressen zijn kenbaar door mid
del van raambiljetten. Ook kan men
de loten door middel van de giro be
stellen. Het gironummer luidt: 18 ten
name van „Appèl" Rotterdam.
Prijzen ter waarde van 225,000,
zijn aan de Appèl-aktie verbonden
waaronder ditmaal 6 woonhuizen. Be
kendmaking van hoofdprijzen heeft
plaats door middel van de radio. Eén
van de series ontvangt dubbele prijzen
dus in plaats van eenmaal 25000,
2 x 25000,enzovoort.
Wanneer men 10 loten koopt voor
verkoop aan familie, vrienden, relaties
en kennissen dan ontvangt men een
extra wafaVdecoupon waaraan 20.000,
familieprijzen zijn verbonden. Ook ont
vangt men een gratis trekkingslij st aan
de hand van de ingezonden waarde-
coupon. Het kopen van loten heeft fi
guurlijk en letterlijk te betekenen: Uw
lot is hun lot.
geluid
Een Philips radiotoestel met FM
biedt u het ongestoorde genot van
een rustige ontvangst en een prach
tige klankrijkdom. Dat is pas muziek:
natuurgetrouw en met een spran
kelende weergave van alle hoge én
lage tonen!
l i Een Philips radiotoestel met FM
r heeft een FM-toets. Daarmee scha
kelt u de FM-band in. Met één simpele
vingerdruk! En waar uw toestel ook
staat... in keuken, of slaapkamer,
u geniet van het welluidende FM-
j- geluid.
3F" [KMI
Aan de achterzijde van de Philips
FM-apparaten zitten de stekerbussen
voor FM-ontvangst. De bijgeleverde
FM-draadantenne hoeft u slechts op(
een daarvan aan te sluiten door
middel van een klein bananensteker-
tje. Uw toestel is dan klaar voor"
FM-ontvangst.
WILT U MEER WETEN OVER FM?
VRAAG ONS DAN VRIJBLIJVEND
OM INLICHTINGEN OF DEMON
STRATIE. WIJ LATEN GAARNE
HOREN HOE VOORTREFFELIJK
FM KLINKT UIT EEN PHILIPS
RADIO.
Twee kleine radiomodellen uit de
Philips serie. Ze zijn zeer in trek als
..tweede toestel en leverbaar in
frisse, moderne kleuren.
Uitmuntende ontvangst
van middengolf-zenders.
Gevoelige FM-ontvangst.
Speciale luidspreker. Mu-
ziek/spraakscha keiaar.
Moderne kast. f 138.-
Markt 17 - Telefoon 3486
Zandstraat 111 - Telefoon 2678
VEENENDAAL
FM-band, lange- en mid
dengolf.Grammofoonaan
sluiting. f 178.-
de gaskachel met hart- en
huisverwarmende eigenschappen
Hier is uw verplaatsbare warmte
bron, de Summerheat Straler 1200
infra-rood gaskachel, met ruimte
voor een fles Esso gas. Modern
van vorm en gemakkelijk te ver
plaatsen, dankzij dezwenkwieltjes.
Overal waar warmte welkom is
maakt u het behaaglijk met de
Summerheat Straler 1200.
Prijs f. 127,50 inclusief een Esso
gas fles met 13 kg. veilig Esso gas.
goedgekeurd doorhetGasinstituut
Demonstratie bij
Hoofddepöt Esso gas
jken-lassen
Herk,
S> - Renswoude
J8387-502
Ga gerellig naar
Hotel - C. ifé - Restaurant
W IJ NBAR
Muziek -oJ.v. de pianist
Cor Huydink
H. BOLLEE
Grebbe,weg 69 - Rhenen
TeLfefoon 08376-529
mijajaSMeltymf
danA ty'Jfrmw e/i
STOMERU
BEATRIXSTB 37 TEL Z4I5
VEENENDAAL
Kijk, dat is leuk voor uw kinderen! Bij aankoop van
4 pakjes 100 gepasteuriseerde margarine ontvangt u
-als speciale verrassing - een zakje met 4 Bambino
bouwstenen* Vraag dus naar Remia-produkten -
zo héérlijk van smaak en .met Pasteur garanticmerk.
Deze aanbieding geldt tot St. Nico laas!
Remia
MARGARINE FABRIEKEN N.V. DEN DOLDER
Pasteur garantiemerken
zijn tevens waardevolle
spaarmerken.
Vraag de nieuwe Remia-
geschenkenfolder.