DEINING OM SINT NIOOLAAS lange- ritten- rijder Van offerkoek tot feestgebak DE VALLEI <D SHODR Kruiswoordpuzzel Voor de Jeugd TWEEDE BLAD „DE VALLEI" 35e jaargang Nr. 94 H.ENGLEBERT N.V. Oplossing puzzel nr. 52 Opgave nr.3 Kleding en verbrandingsgevaar Jacob en de bonestaak Driehonderd jaren geleden sloop de goed Sint als een dief in de nacht door de stad. Dorp en stad staan weer in het teken van Sint Nicolaas. De overvloed van geschenken en lekkernijen in de etalages van de winkels heeft ons al geruime tyd van tevoren in de stemming gebracht, maar menens wordt het toch pas wan neer de Sint echt is aangekomen. Op talrijke plaatsen in ons land staan dezer dagen jong en oud reikhalzend uit te zien naar dit grote ogenblik. De kin deren zullen met biy-kloppend hart de goede Sint toezingen en hun ouders delen in die vreugde en denken daarbij onge twijfeld terug aan de tyd waarin zij, aan de hand van vader of moeder, zelf vol ongeduld op zyn komst stonden te wach ten. Ook voor Sint Nicolaas zelf moet het een grote vreugde zyn op deze wyze te worden ontvangen, want er zyn tyden geweest, waarin de goedheiligman niet met muziek en kinder gezang werd begroet. De Sint behoeft in zyn herinnering maar een slordige driehonderd jaren terug te gaan om zich voor de geest te halen, hoe hij in meer dan één stad als een dief in de nacht moest binnensluipen,omdat het stadsbestuur strenge keuren tegen hem had uitgevaardigd. Het Sint Nicolaasfeest is al vele eeuwen oud en al die tijd heeft wat wij nu „de middenstand" noemen, zich een ijverig helper van de goedgeefse heilige getoond! Tegenwoordig doen Sint Nicolaas en de vele duizenden, die hem bij zijn omvang rijke taak terzijde staan, hun inkopen reeds een paar weken vóór het feest in de welvoorziene winkels met de feestelijk verlichte etalages. Eeuwen geleden lag dat allemaal een beetje anders. De bevol kingsdichtheid was toen van dien aard, dat het niet nodig was zó vroeg te begin nen. De dag vóór het feest wandelde Sint Nicolaas (en met hem zijn vele duizen den helpers) de toen in vele dorpen en steden gehouden Sint Nicolaasmarkt op, waar „poppegoet en snoeperyen" in kra men, op kruiwagens of gewoon op de stoep voor een huis lagen uitgestald, en deed daar zyn inkopen. Zo'n markt bracht altijd veel mensen op de been en het was er een gezellige drukte waarin niemand kwaad zag. Vraagt vering die voldoet op èlk wegdek, snelheid, forse acceleratie. Vindt in SKODA: overgang van asfalt op klinkers zelfs vrijwel onvoelbaar, top op 125 bij 100 km kruissnelheid. Zittingen die vermoeidheid voorkómen (sponsrubber ruim uitzicht rondom. Degelijke afwerking die 't meest intensieve gebruik tot ver over de 100.000 glansrijk doorstaat. Tip voor hem die SKODA wil zien: morgen bij Uw dealer een wagen voor proefrit gereed. GOED UIT.... MET compleet met verwar ming, rolhoes, slaapban ken, enz. f 5250.- uitstekende onderdelen- voorziening meer dan 60 dealers in Nederland Dobbeweg 2, Voorschoten, Tel. 01717-2010* DEALER: STRAATMAN, Wageningen Vergersweg 42, tel. 3492 Het was na de hervorming, dat de Vroe de Vaderen van steden als Delft, Dor drecht, Amsterdam en Tiel het Sint Nico laasfeest met gefronste wenkbrauwen be gonnen aan te zien en keuren en bepa lingen gingen uitvaardigen, welke het feest verboden. Het stadsbestuur van Delft heeft be paald de beeldenstorm nog voor ogen ge had, toen daar in 1607 een keur werd vastgesteld, waarbij het de bakkers werd verboden „broot, couck, suyeker ofte an dere eetwaren te vercopen" in de vorm van een beeld. De Sint Nicolaasmarkt werd er kort en goed verboden omdat daar goederen werden verkocht „die men cleynen kin deren dyets maakt, dat den zelfden Ni colaas henluyden geeft". Het stadsbe stuur van Delft was verder van mening dat „de luyden" door deze zaken van „de ware Gordesdyenst" werden afge leid en dat zy waren „streckende tot waengelooff, superstitie ende afgoderije, de welcke in eene gepolitierde Christe- licke gereformeerde stadt nyet behoort getolereert te werden". Verscheidene plaatsen volgden het voorbeeld van de stad Delft. Wy kunnen ons voorstellen, dat Sint Nicolaas zich door deze maatregelen diep gegriefd heeft gevoeld en dat hij zich, zijn spreekwoordelijke onkreukbaarheid ten spijt, niets van al deze bepalingen heeft aangetrokken. Zij moesten dan ook (in het bijzonder Tiel) jaar in jaar uit opnieuw onder de aandacht van de inge zetenen worden gebracht, zonder veel resultaat overigens. In Amsterdam werd de Sint Nicolaas markt gehouden op de Dam, zo dicht mogelijk bij de oude- of Sint Nicolaas- kerk. De gezeten burgers en burgeressen van de stad trokken daar op de avond vóór het feest in dichte drommen langs de talrijke kramen, om een keus te ma ken uit hetgeen „de coeckebackers" daar aan „Sinterclaescoeck, amandelbroot, honinctaert en massepeyn" hadden uit gestald. Dagen van tevoren was de opgescho ten jeugd al bij bevriende bakkers in huis samengekomen op de zogenaamde „verguldavondjes", zoals Hildebrand er één in zijn „Camera Obscura" beschrijft. De vaak kunstig met goudpapier beplak te bakwerken zagen er dan ook aanlok kelijk uit en werden veel en graag ge kocht. Al is de Sint Nicolaasmarkt in Am sterdam dan ook verdwenen, de hoofd stad van het land staat er om bekend, dat daar de intocht van de Sint tegen woordig weer met grote luister wordt gevierd. Ook elders heeft men zijn bezwaren tegen Sint Nicolaas reeds lang laten va ren en wordt de goede man bij zijn intocht geen strobreed in de weg ge legd. De houding van onze stadsbestuur ders is eveneens veranderd en in vele plaatsen wordt de Sint persoonlijk door de burgemeester of één van de wet houder verwelkomd met een hartelijke handdruk, die een streep haalt door een verleden, waarop de Sint nu nog met droefheid terugziet. (Nadruk verboden) BREI-ANIMO IN ENGELAND BLIJFT STIJGEN De brei-animo van de Engelse vrou wen blijft toenemen. In de eerste acht maanden van 1961 verbreide de Engelse vrouw weer 25 °/o meer breiwol dan in dezelfde periode van 1960. Gaan de Engelse „ladies" op deze ingeslagen weg door, dan zullen zij dit jaar het rekord- verbruik in 1959 en 1960 (in beide ja ren zo'n 150 miljoen knotjes) opnieuw overtreffen. Beste JONGENS EN MEISJES, We zijn nu echt in de tijd van cadeautjes krijgen. 5 de cember is St. Nicolaas jarig, en wie weet wat we van hem krijgen? Afwachten maar. In deze week, wanneer je toch moet wachten, hebben wij ook nog iets leuks voor jullie. Het is weer een wed strijd, waaraan alle neven en nichten mee mogen doen en waaraan verschillende prij zen verbonden zijn. Doen jullie allemaal weer mee? Kijk dan maar goed in de krant van a.s. vrijdag, daar kun je alles in vinden. Dus tot vrijdag dan maar! Tante Jos HORIZONTAAL: 1 Brakel, 5 Vorden, 10 eel, 12 are, 13 mede, 15 met, 17 Maas, 18 anti, 20 eden, 22 en, 23 Ne, 25 e.e., 26 o.e., 27 Barneveld, 31 te, 32 as, 34 Oldebroek, 41 ei, 42 i.e., 43 pl, 44 nu, 45 lens', 47 raam, 49 raar, 51 toe, 53 naar, 55 Dan, 58 dal, 59 Enspijk, 60 Ermelo. VERTICAAL: 1 Bemmel, 2 ree, 3 Al- da, 4 es, 6 of, 7 Daan, 8 era, 9 nestel, 11 de, 14 Enna, 15 mi, 16 te, 17 meel, 19 ter, 21 Dee, 24 hé, 27 beo, 28 Noé, 29 ver, 30 dak, 33 Heerde, 35 Lier, 36 den, 37 bij, 38 opa, 39 elan, 40 Ruurlo, 45 lans, 46 st, 47 re, 48 made, 50 aan, 52 os, 54 aal, 56 rij, 57 o.r. Wat zal de Sint in hun schoen stoppen? Er is zovéél moois Zoals alle zaken hebben ook de poppen van speculaas, die wii ir deze dagen vóór Sinterklaas in verschillende vormen en afmetingen voor de winkelramen zien, haar eigen geschiedenis. Een geschiedenis, die, naar wij mogen aannemen, teruggaat tot ver voor onze jaar telling, naar de tijd, waarin onze voorvaderen zich volgens de geschiedenisboekjes onledig hielden met het drinken van bier uit de schedels van hun verslagen vijanden en het dobbelspel, terwijl moeder de vrouw op de schrale akker haar rug kromde om de gerst voor dat bier te oogsten of om op andere wijze in de voedselbevoorrading voor de komende barre en bange winter te voorzien. Wanneer in de tijd, die wij nu aandui den met december en januari, de winter stormen losbraken, trokken de Germaanse gezinnen zich terug in hun schamele le men hutten om bescherming te zoeken te gen het geweld, dat zo meenden zij werd veroorzaakt door Wodan, die op een wit ros, aan het hoofd van een groot le ger geesten, in een wilde jacht door het luchtruim raasde. Angstig volgden de bewoners van de hutten het wilde spel der wolken door het grote vierkante gat in het dak, dat als schoorsteen dienst deed. Dit gat vormde voor hen verder de verbinding tussen het huis en de Germaanse godenwereld, waar door goed en kwaad de woning binnen kwamen. Buiten op de akkers stond in de barre sneeuwjacht, eenzaam de Wodansgarve. Bij het inhalen van de oogst had men de laatste garve op het land achtergelaten als een offer aan Wodan, tot voedsel voor zijn wilde paard. Als tegen de avond de stormwind ging liggen en de sneeuwjacht ophield, was de tijd gekomen om Wodan en zijn trawanten met offer en dans de nodige eer te bewij zen en hen gunstig te stemmen ten opzich te van de mens. Gezamenlijk trok men naar een open plek in het heilige woud, waar men zich schaarde om de offersteen. De vrouwen droegen grote poppen van deeg met zich mee, die op de steen door de priester wer den geofferd. HORIZONTAAL: 1 gem. in Gelderl., 5 eter, 9 bakt men brood van, 11 op die plaats, 12 voorzetsel, 13 vast, stevig, 15 radio omroep vereniging (afk.), 16 Europeanen, 20 deel v. d. mond, 22 wijnmaat, 26 stad in Arabië, 27 voorzetsel, 29 zeehond, 31 wal, 32 keurig, 33 dorpje onder Rheden, 35 maand van het jaar, 36 klasse (afk.), 37 bij elkaar behoren de voorwerpen, 38 hof, 39 onbeken de, 40 niet begroeid, 41 staatsbe drijf (afk.), 43 zeepwater, 44 ver legen, 45 radio omroep (afk.), 46 deel van het gelaat, 48 voornaam woord, 50 kan men iets in bewa ren, 52 insekteneter, 53 soort on derwijs (afk.), 55 vriend (Fr.), 57 gem. in Gelderl., 60 bijwoord, 61 ovenkrabber, 63 keurig, 64 zijtak Donau, 65 gem. in Gelderl., 66 broeikas, 68 zware zoete wijn, 70 water in België zijtak Maas, 71 vlaktemaat, 73 wol vlokje, 74 buiten haven, 75 inwendig lichaamsdeel, 77 gem. in Zeeland, 78 kraam, 79 dorp in Gelderl. tegenover Nijmegen. VERTICAAL: 1 gem. in Drente, 2 jongensnaam, 3 sportterm, 4 schei kundig element (afk.), 5 scheikun dig element (afk.), 6 vaartuig, 7 vrouw van Abraham, 8 ofgeknotte boomstam, 10 danspartij, 14 vreem de munt, 16 betuiging van erkente lijkheid, 17 nobel, 18 keurig, 19 keer, 21 wijnsoort, 23 deel van de helm, 24 lusthof, 25 zuiver, 27 gem. in Gelderl., 28 onbekende, 30 gem. in Gelderl., 33 gebod, 34 holte in een muur, 37 levensvocht in organische lichamen, 40 heks, 42 lus, 44 doodgoed mens, 45 vis, 47 eikenschors, 48 zekere dans, 49 drietenige struis, 51 soort gebakje, 52 zwemvogel, 53 koppelriem voor jagershonden, 54 gekheid, 56 Europeaan, 58 voedsel, 59 scheikundig element (afk.), 60 voorwerp om te snijden, 62 wijze, 65 dorp in Gelderl. bij Druten, 67 meer op de grens van de Ver Staten en Canada, 69 rund, 70 jongensnaam, 72 telwoord, 74 stok, 76 rijkstelefoon (afk.), 77 munt in Nederland (afk.). „MENSEN" VAN DEEG Vroeger zal men hier ongetwijfeld echte mensen ten offer hebben gebracht, maar allengs werd men zuiniger op zichzelf en op zekere dag moet men tot de overtui ging zijn gekomen, dat men evengoed „mensen" van deeg kon verbranden, mits men maar bepaalde kruiden aan het deeg toevoegde, die de geesten in de echtheid van het offer zouden doen geloven. Ieder zal dit een prachtige oplossing hebben gevonden. De stamgenoten omdat niemand er veel voor kan voelen om le vend te worden verbrand en de priester omdat er, als hij maar een paar „deegmen sen" liet verbanden, nog genoeg overbleef voor een rijkelijk maal. De te offeren poppen werden op de steen gelegd en aan het vuur prijsgegeven. De rest werd zorgvuldig door de pries ter verzameld en opgeborgen. Na het offeren was het de taak van de mannen om de goden met hun dansen te behagen en de kwade geesten af te schrik ken. Zij hulden zich daarbij in vellen van beesten of trachtten er op een of andere manier afschrikwekkend uit te zien. Som migen maakten zichzelf helemaal zwart. De dans, die zij onder luid geschreeuw ten uitvoer brachten, verbeeldde het na der snellen, toegrijpen en weer wegvluch ten van de demonen. Tot slot werd er op oorverdovende wijze op toeters van buf felhorens geblazen, waarmee dan het ge vaar weer bezworen werd geacht. VERSTANDIGE LIEDEN De eerste geloofspredikers, die in deze streken optraden, blijken verstandige lie den te zijn geweest. De heidense Germanen lieten zich wel met meer of minder moeite tot het Chris tendom bekeren, maar van hun gebruiken bleken zij slechts node afstand te kunnen doen. De predikers wisten raad. Toen het of feren van „deegmensen" niet kon worden uitgeroeid, namen zij de weg van de min ste weerstand en verklaarden het heidens offerbrood tot feestgebak voor Christe lijke feestdagen. Zo hebben wij het aan die eerste ge loofspredikers te danken, dat wij in onze tijd nog enze tanden kunnen zetten in het smakelijke Sinterklaas- en Kerstgebak. HERKENNING Wat hierboven werd beschreven slaat in hoofdzaak op het oude joelfeest der Ger manen tijdens de zogenaamde zonnewende (voor ons Kerstfeest en jaarwisseling), maar toch herkennen wij er veel punten van overeenkomst in met ons feest van Sinterklaas: het witte paard van Wodan, het schoorsteengat, waardoor goed en kwaad (koek en gard) naar binnen kwa men, de Wodansgarve (ons bosje stro in de schoen), de poppen van gekruid deeg en de zich zwart gemaakt hebbende dan sers. Het gebak werd steeds fijner van sa menstelling en kreeg de naam speculaas, afgeleid van speculator, hetgeen bisschop betekent. Aan het bakken van de lekker nij werd veel zorg beeteed. Als tijdpassering voor de lange winter avonden namen de meestal bij hun baas inwonende bakkersgezellen mes en beitel ter hand om de speculaasplanken te snij den, waarin de poppen werden gevormd. De meest begaafden onder hen maakten van dit prentsnijden hun beroep en trok ken van plaats naar plaats om hun werk stukken aan de man te brengen of om er plaatselijk de gewenste figuren in de plan ken te snijden. POSTILLON D'AMOUR Het waren soms ware kunstproducten, die via de in de zeventiende eeuw in vele plaatsen gehouden sinterklaasmarkten in de korfjes van de inkopende joffers te recht kwamen. Ook als postillon d'amour bewees de speculaaspop of „vrijer" in die tijd zeer goede diensten. Wanneer een jongeling zijn oog had la ten vallen op een bepaalde jongedochter en hij de kunst van het schrijven niet vol doende meester was, dan begaf hij zich naar de Sinterklaasmarkt en zocht zich daar een prachtige „vrijer" uit. Zodra hij dan zijn aangebedene op de markt ont moette, overhandigde hij haar de pop. Het meisjes nam dit geschenk altijd aan, maar dit betekende nog niet, dat de jongen de zaak als beklonken kon beschouwen. Pa en Ma spraken in die tijd in derge lijke zaken nog een woordje mee en daar om werd het geschenk mee naar huis ge nomen, waar de naam van de schenker door de dochter werd bekendgemaakt. Een paar dagen na Sinterklaas ging de jonge man dan bij de ouders van het meisje zijn opwachting maken en daarbij bleek dan al spoedig of men hem al dan niet als aan staande schoonzoon accepteerde. Als bij het koffiedrinken de geschonken pop op tafel kwam en de schenker er het eerst een stuk van kreeg toegeschoven, dan kon hij zich als verloofd beschouwen. Kwam de koek niet op tafel, dan was zijn aanzoek afgewezen. Na wat heen en weer gepraat over het weer en dergelijke zaken vertrok hij dan maar zo gauw mo gelijk zonder ook maar met één woord over het eigenlijke doel van zijn komst te reppen. (Nadruk verboden) Verschijnt als bijlage van het streekblad „De Vallei" onder redactie v. tante Jos Correspondentie te richten aan tante Jos, per adres: Parallelweg 10 Veenendaal Iedere vijf dagen sterft er in Enge land een kind aan de gevolgen van ver branding. Dit blijkt uit een statistiek, volgens welke het laatste jaar in Enge land 329 mensen door verbranding om het leven kwamen. Daaronder waren 64 kinderen beneden de 14 jaar. De Britse „Vereniging tot Bescher ming tegen Verbranding" heeft dezer dagen dan ook een oproep doen uitgaan om tegen deze tragische doodsoorzaken op te treden en gaf onder meer de raad: „Kies voor kleding stoffen die niet gemakkelijk branden, bijvoorbeeld wol, of materialen die althans kunst matig vlambestendig zijn gemaakt". Wol is reeds van nature vlamecht. Dat blijkt wel uit de praktijk, waar men een begin van brand binnenshuis met een wollen deken pleegt te smoren. In dit verband willen we ook nog even wijzen op de kerstboom van straks, die weer het nodige brandge vaar met zich zal meebrengen. We hoe ven het gevaar natuurlijk niet te over drijven, maar het is over enkele we ken toch wel zo, dat de „kleintjes" zich in een onbewaakt ogenblik - en mis schien wel letterlijk - gauw aan een brandend kaarsje zullen vergrijpen. Het is dan verstandig de kinderen in die tijd niet te kleden in textiel, die door zijn grondstof fel ontvlambaar is. Een lichte aanraking met vuur kan dan in een ogenblik tijds een afschuwelijke brandwond aan handje of arm tenge volge hebben, zo niet erger. De gevolgen van „vuurwerkpret" om streeks de jaarwisselingen zijn ons eveneens bekend. „Rotjes" die in jon gens broekzakken ontbranden, „gillen de keukenmeiden" die kleding in vlam zetten, ieder jaar vernemen wij er op nieuw van. De gevolgen zijn ellendig. Het staat echter vast dat juist de ont vlambare kleding die de kinderen dan; dragen - en onder normale omstandig heden is daar niets tegen - voor de ernst van deze vuurwerk-ongelukken in hoge mate aansprakelijk is. NOODZAAK VAN WOLLABELLING WORDT STEEDS MEER INGEZIEN De Zuid-Afrikaanse schapenboeren hebben er bij hun regering op aange drongen maatregelen uit te vaardigen om misbruik van het woord „wol" bij de verkoop van textiel strafbaar te stellen. Zoals men weet, bestaan in tal van landen wetten die in dit opzicht mis leiding van het publiek tegen te gaan. Wol behoort tot de hoogwaardige textielmaterialen en wordt om die re den in advertenties en etalages graag als verkoopargument gebruikt. Doordat de handel echter veel artikelen „wol" noemt die weinig of zelfs helemaal geen wol bevatten, is - althans in Neder land - de weg tot misleiding van het publiek nog steeds open. Waar een wol- labellingwet in Nederland ontbreekt, is deze misleiding niet strafbaar te stel len. Het voorstel van de Zuid-Afrikaanse schapenboeren dient dus niet alleen hun eigen belang, maar ook dat van de (Zuid-Afrikaanse) huisvrouw. DIT ZIJN ONZE JARIGEN 29 nov. Jannie v. d. Kaa Jur. Rijksen 30 nov. Harrie Kuster 1 dec. Leentje Boon 2 dec. Bas je v. Leeuwen Jaap Pol Eric Schrijver 3 dec. Henri v. d. Haar Garda Cornelissen Hansje van Rijswijk Gert v. d. Broek 4 dec. Henk van RavenswaaU Ina Damman Joosje Jansen Liesbeth Oskam Riek van Wagensveld 5 dec. Beppie v. d. Weerd. Allemaal van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag en ik hoop dat je een heel leuke dag zult hebben. Tante Jos. CAPSULES EN ZILVERPAPIER Capsules kregen we deze week van Hel mie en Marinel v. d. Kraats, Eefje, Annie en Fineke de Kruijf, en van de kinderen Katz. Hartelijk bedankt, allemaal, voor jullie sparen. We hebben al weer een heleboel. Figuur a. MEN FOTOGRAFEERT DE OREN VAN PASGEBOREN BABY'S In ziekenhuizen waar kleine kinderen geboren worden gebruikt men verschil lende manieren om deze baby's te iden tificeren, teneinde er zeker van te kun nen zijn, dat zij niet verwisseld wor den. De meest gebruikelijke manier is het maken van vingerafdrukken van de baby of ook wel voetafdrukken, en deze aan te brengen op een kaart, te zamen met de afdrukken van de moe der. Soms ook wordt om pols of enkel van de baby een lintje gebonden, maar ondanks al deze voorzorgsmaatregelen komt het toch nog wel eens voor, dat een moeder, als zij naar huis gaat, de „verkeerde" baby meeneemt. In Chicago is men nu begonnen met het fotograferen der oren van de ba by's. Men heeft namelijk ontdekt, dat nooit kan veranderen, ook al verandert de vorm en het patroon van de oren dan wel het hele gezicht van het kind. Enige Amerikaanse geleerden, die voor dit probleem belangstelling hebben, hebben ontdekt, dat iedere baby, die zij hebben gefotografeerd, zijn eigen oor vorm heeft en daardoor is een foto van baby's oor voor de moeder het meest overtuigende bewijs. Het ver schil tussen de vingerafdrukken van haar eigen baby en andere baby's kan zij meestal maar moeilijk aantonen. Figuur b. ALS VOLGT KUN JE AFDRUKKEN VAN PLAATJES MAKEN Zoek een paar kleine, gekleurde plaatjes op in een oud tijdschrift. Steek een kaars op en laat het kaarsvet op de foto druppelen. Je moet er voor zor gen, dat het een behoorlijk dik laagje wordt. Als het kaarsvet gestold is kun je het plaatje eraf trekken en dan heb je er in het kaarsvet een mooie afdruk van. Figuur c. EEN LEUKE KLEINE UIL ALS GELUKSPOPPETJES De uil is het teken van wijsheid en zelfs als je niet bijgelovig bent, dan kun je toch nog wel een uil bij je schoolboeken zetten. Het uiltje uit de tekening is in een wip gemaakt. Neem wat wol en maak met een paar dubbe le haaksteken een langwerpige lap, die 7 cm breed moet zijn en 20 cm lang. Vouw de lap dubbel en naai de beide zijkanten, die nu elk 10 cm lang zijn, dicht. Draai de lap binnenste buiten en vul de aldus verkregen zak met restjes wol, kapok of dergelijke. Daar na maak je met een stopnaald en een wollen draadje grote rijgsteken langs de vet gedrukte stippellijnen in de te kening, helemaal rond de opgevulde zak. Je moet echter de rijgsteken niet te strak aantrekken, maar toch wel zo, dat de zak wordt verdeeld in het li chaam en de kop van de uil. De twee bovenste hoeken van de zak (de uit einden van de kop dus) trek je een beetje uit naar buiten en daarvan maak je dan de oren door ook weer met een klein steekje aan die hoekjes vorm te geven. Ogen en snavel moet je op de kop borduren met knoopsgatsteken voor de ogen zoals je dat in de tekening ziet. Voor de vleugels gebruik je een lich te kleur wol en elk van die vleugels wordt gemaakt van een gehaakte lap van 2x5 cm. Die vleugels naai je dan op de schouders vast. Als je niet van haken houdt kun je de uil ook breien, waarbij je dan de zelfde maten aanhoudt als wij hier heb ben opgegeven. Figuur d. en toen zeiden zij. „was je maar eens voor vyf minuten onze zoon, dan zouden wfl tenminste met je kunnen doen wat wjj willen!" VIJF BEROEMDE UITVINDERS - WETEN JULLIE WIE DAT ZIJN? 1. Zijn achternaam begint met een B en bestaat uit vier letters. Hij vond de telefoon uit, was Amerikaan, maar geboren in Schotland en hij leefde van 1847 tot 1922. 2. Hij werd „De tovenaar van Menlo Park" genoemd. Hij gaf ons het electrisch licht. Hij vond de gramo- foon en de bioscoop uit, hij verbe terde de telefoon en de telegraaf en nam patent op in totaal 1033 uitvin dingen. Zijn naam begint met een E en bestaat uit zes letters. Hij leef de van 1847 tot 1931. 3. Hij was een Frans scheikundige en vond het pasteuriseren uit van melk en een serum tegen hondsdolheid. Hij werd geboren in 1822 en stierf in 1895. Zijn naam bestaat uit zeven letters en begint met een P. 4. Zijn naam bestaat uit zeven letters, waarvan de eerste een M is. Hij leefde van 1874 tot 1937, was Itali aan, vond de radio uit en ontving de Nobelprijs in 1909. 5. Hij was een Engels ingenieur, die de stoomlocomotief uitvond. Hij leef de van 1736 tot 1819. Zijn naam be gon met een W en bestond uit vier letters. Moeilijk? Hier zijn dan de oplossingen: Oplossingen: 1 Bell; 2 Edison; 3 Pasteur; 4 Marconi; 5 Watt. (3) Toen Jacob zijn moeders verwijten aanhoorde, dacht hij eerst, dat alles voor haar wel heel erg was. Hij pro beerde haar te troosten en zei: „Wij zullen de koe niet verkopen. Ik zal werk zoeken en geld verdienen om voed sel van te kopen". Maar voor zij een half uur verder waren was hij zo hongerig, dat hij zijn moeder toch maar vroeg om de koe te verkopen. Daarin stemde zij tenslotte toe en Jacob trok er met de koe op uit, in de hoop er een boel geld voor te krijgen. (4) Toen Jacob een stuk van de weg had afgelegd kwam B4o-6i hij een slager tegen. „Waar ga jij met die koe naar toe?", vroeg de slager. „Ik ga naar het dorp om haar te ver kopen", antwoordde Jacob. „Dan was het maar goed, dat je mij tegen kwam", zei de slager, „omdat je nu niet ver der behoeft te lopen. Ik zal de koe van je kopen". De slager had een paar prachtige bonen, in zijn zak. Zij had den alle kleuren van de regenboog en Jacob kon er zijn ogen niet van af houden. (wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 3