Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
oen \j&cfarin
cle
Uerderó
Xzc
DRIE KERSTVRAGEN OP DE
GEVRAAGD EN BEANTWOORD
MAN AF
35c jaargang
VRIJDAG 22 DECEMBER 1961
Nr. 101
Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per weck in: Veenendaal Amerongen Eist Rhenen Achterberg Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswoude Scherpenzeel
wat is
Wat IS volgens u het Kerstfeest?
Wat BETEKENT het Kerstfeest voor u?
Hoe denkt u het Kerstfeest te VIEREN?
KERSTFEEST VOOR
Igftfc jc
Die rijk was is arm geworden
Assurantie-, Hypotheek- en
Woningbureau BROUWER
thoiutm dames-
Redaktle en administratie:
Parallelweg 10 - Veenendaal
Tel. 0 8385-2022 (2 HJnen) - Giro 563427
Rcdaktie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven bU
de agentschappen van „De Vallei" in
plaatsen van verschoning
VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 15 cent
Speciale kontraklprjjzen op aanvraag
Minimum per advertentie 4,50
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden 1,elk woord meer
10 cent
Abonnementsprijs 1,95 per kwartaal
Losse nummers 15 cent
KERS TFEES T?
KERSTFEEST 1961. Onrust in Berlijn, gevechten in Elisabethstad, dreiging in Nieuw-Guinea. Een wereld
vol onrust. Toch gaat iedereen weer Kerstfeest vieren en ieder doet dat op zijn of haar eigen wijze. Wij, in
ons land, spreken graag van een witte Kerst, maar of de natuur ons in dat opzicht goed gezind zal zijn, staat
nog te bezien. Afgezien echter van deze natuur-omlijiting is veel meer aan de orde de werkelijke beleving
van het Kerstfeest. In dat licht bezien hebben wij aan een aantal mensen uit onze omgeving vafi allerlei
richtingen en beroepen op de man af de volgende vragen gesteld
Wat hieronder volgt zijn de direkte, onverbloemde antwoorden van de diverse geinlervieuwden. Nergens aan
gedikt of verzacht. De bedoeling van deze reportage is een globale indruk te krijgen over de Kerstgedacht
die bij de mensen leeft. Zo, zonder meer, uit het leven gegrepen!
MODINETTE: „Kerstfeest is dat de Heere
Jezus op aarde gekomen is voor ons, dat
heb ik vroeger uit de kinderboekjes op
school gehoord. Mijn vriend en ik zijn van
plan leuk uit te gaan. Nee, we gaan niet
naar de kerk als ik een vriendin had
misschien wel, maar nu niet. De eerste
Kerstdag blijf ik thuis, gezellig onder de
Kerstboom. Ik weet niet hoe ik dat pre
cies zeggen moet, maar ik vind dat je niet
alleen aan vrije dagen moet denken, ten
slotte kan me dat niet zoveel schelen. Ik
Modinette: Bea IVillemsen uit Veenendaal
geloof wel dat ik aan Kerstmis geloof. Je
kunt het toch overal aan zien en horen?
Dat komt toch niet yanzelf?"
LANDBOUWERS-ECHTPAAR: „Kerst
feest? Daar zit een hoop in, méér dan de
meeste mensen begrijpen, 't Is toch een
groot feest als er één geboren is? Wat het
voor ons betekent? Ach, wij zijn oud, we
komen nergens meer. Vroeger zaten we
altijd in de kerk en luisterden graag naar
de prachtige preken van de dominee. We
moeten nou rustig in huis blijven zitten.
Ja we krijgen wel een kerstboomeen
hele grotein de hoek van de kamer.
We doen er spullen in die al zestig Jaar
oud zijn. Verder doen we niks als naar de
radio luisteren en we hopen maar dat er
veel volk komt. Dan kunnen we het echt
gezellig maken."
XXX
ONDERWIJZER: „Kerstmis is voor mij
een complex-feest zou ik willen zeggen,
met verschillende gedachten. Het is bij
voorbeeld een lichtfeest want je hebt de
kortste dagen gehad en je gaat uitzien
naar de verandering in de natuur. Verder
is het een feest van intimiteit en een ver
bonden voelen met de gehele mensheid,
't Is ook een feest van sfeer en volgens
,Er waren geen kerstbomen meer,
Annie
mij kun je dat maar op één kort moment
beleven. Kerstmis is van oorsprong een
heidens feest en in die zin verworteld
met de gemeenschap. Hoe ik het vier? Dat
kun je alleen maar in familiekring. Je
moet niet buiten gaan et^n of zo want
daar lijkt mij het Kerstfeest niet voor
aangewezen".
XXX
GEESTELIJKE: „Kerstfeest is de ver
vulling van de Schrift door de geboorte
van de Messiash en het betekent dat wy
het feit herinneren dat God voor ons
niet meer in het abstracte is gebleven
maar tastbaar geworden is. Met Kerst
feest moeten wjj meer nadenken over de
inhoud van ons leven met Christus als
voorbeeld genomen. HU is arm geboren,
heeft het armste gekozen want hy was
rijk en heeft daardoor aan ons leven een
lijn gegeven. Het Woord heeft vlees aan
genomen want er zün doden opgestaan en
er is water in wUn veranderd. Dat is de
realiteit. Ik vier het kerstfeest in de kerk".
WERKMEESTER: „Bij alle mensen van
het halfrond is een behoefte ontstaan naar
het voorjaar toe te leven. Als gevolg
daarvan heeft het Kerstfeest voor mij zin
en dus niet in christelijke zin. Je wordt
nu een paar dagen uit je intensieve ar-
Ingcnieur: Slachter uit Amerongen
beid gehaald en je krijgt dan gelegenheid
je te bezinnen op diverse dingen. Je kunt
zeggen: wat heb ik gedaan en wat ga ik
(beter) doen. En op die basis heeft het
Kerstfeest zin. Hoe ik het ieder jaar moet
vieren, vind ik ieder jaar weer een pro
bleem. Ik ben van plan om in een gezel
lige gelegenheid een lekker Kerstdineetje
te gebruiken en natuurlijk zoek ik een
mooie film of een mooi toneelstuk uit".
POLITIEAGENT: „Mijnheer, daar kunnen
we kort maar krachtig over zijn: daar
raak je in feite toch nooit over uitge
praat. U vraagt mijn mening nou vol
gens mij is het volkomen Bijbels, precies
zoals Lucas 2 het weergeeft. Daar kun je
lang en breed over praten, maar iemand
die dat niet zo ziet, die heeft volgens mij
ook geen écht Kerstfeest. Bij een echt
Kerstfeest hoort zelfs geen boomik
foeri Gagarin glimlachte
om die domme, misleide mensen,
die naar de kerk gaan en elkaar
gezegend kerstfeest wensen.
Hij wist op zijn uniformpet
glanzend de rode ster,
en de witte ster van Bethlehem
was hem \reemd en ver.
Hij was door gans 't heelal gegaan,
dat God geschapen heeft,
hij had de miljarden sterren gezien,
ver boven al wat leeft,
en God, die de handen en hersens gaf
om te maken zijn machine,
strekte Zijn hand over hem uit,
daar in die kleine cabine.
En door en over Gods schepping heen
joeg foeri Gagarin,
want God, die hem geschapen had,
gaf dit mensenkind zijn zin.
Toen hij weer veilig beneden was,
vertelde hij het rond:
hoe hij overal gekeken had,
maar God noch hemel vond
(Nadruk verboden)
De sterren schijnen nog iedere nacht.
Ook die ene, stralende ster,
die eens stond boven Bethlehem,
zo wonderlijk schoon en ver.
En ook voor foeri Gagarin
is die heils-ster opgegaan,
maar hij is te kloek, hij is te knap
om de boodschap te verstaan,
die twintig eeuwen geleden kwam
en klinkt ook in deze Kerstnacht:
,,Al wie door ootmoed herboren wordt,
die is van het hemels geslacht".
heb er ook geen. Ik vier Kerstmis thuis
met kerkgang".
XXX
INGENIEUR: „Tja wat is Kerstfeest,
mijnheer. Moeilijke vraag en zo onver
wacht Laat ik dit zeggen: Kerst gaat
bij mij niet zo diep. Ik vind het veel
meer een familiefeest als een kerkelijk
feest. Volgens mij is het een oud ge
bruik, waarbij de kerkelijke kant nu
niet zo naar voren springt. Kijk maar
rond speciale kerstkaarten, kerst
menu's, kerst-dansant en noem maar
opnee, dat wordt een soort Christe
lijke industrie. Zo vind ik het bijvoor
beeld ook zielig om met Kerst ergens
te gaan eten. Moet dat er nou persé bij?
Nee, Kerst komt hoe langer hoe meer
in het commerciële vlak te liggen. Hoe
ik het vier? Wat dacht u natuurlijk
in familiekring!"
XXX
OFFICIER: „Als christen spreekt het
Kerstfeest my zeer sterk aan. Immers de
geboorte van Christus wordt herdacht,
waarby alle mensen nog eens geconfron
teerd worden met het eenvoudige Chris
tuskind en welke rol hy in het wereld
gebeuren heeft gespeeld. Ik vind het het
mooiste kerkelijk feest van het hele jaar.
Kerstmis is bovendien voor mij een dag
van overweging met betrekking tot de
wereldproblemen die zich voordoen. Dat
het Kerstfeest met zijn eenvoudige en
tourage al bijna twintig eeuwen heeft
stand gehouden is toch op zichzelf al
sprekend voor een feit met inhoud. Kerst
mis moet je niet in openbare gelegenhe
den vieren of zo. Christus is het kenmerk
van de eenvoud en wanneer je daartegen
over grote uitgaven stelt, is dat een scherp
contrast. Je moet het thuis in intieme
kring vieren, zonder veel uiterlijk gedoe".
XXX
TYPISTE: „Mag ik eens even over die
vragen nadenken: wat is Kerstmis
nou dat lijkt me een eenvoudige vraag.
Het is de geboorte van de Heere Jezus,
dat staat in de Bijbel en dat wordt ieder
jaar verkondigd. Wat het voor mij bete
kent? Nou, ik ga er geen twee dagen over
zitten, nadenken en dat is volgens mij niet
nodig ook. Ik heb juist gevraagd om beide
Kerstdagen te mogen werken, dan ben ik
met oud en nieuw vrij. Er is hier, waar
ik werk, met de Kerst een korte kerk
dienst, daar ga ik ook heen".
Typiste: Atty Mulder uit Overberg
HOTELHOUDER: „Het spijt me, maar ik
wil me daar liever niet over uitspreken.
Ik heb een zaak begrijpt u? Wat ik er wel
van wil en kan zeggen is dit: de kerst
dagen zijn voor mij net als alle andere
dagenik heb het waarschijnlijk zelfs
nog drukker. Ik zou het ook veel liever
in huislijke kring vieren of ergens heer
lijk aan een kerstdiner gaan zitten, maar
wat wilt uzaken gaan voor het meis
je. Als een schip op zee is, dan viert de
schipper het op het water en de restaura
teur in zijn zaakof niet soms? Eén
ding hoop ik nog en dat is dat vóór de
Kerst niets op Njeuw-Guinea gebeurt".
(zie verder pag. 2)
WANT GIJ WEET DE GENADE VAN ONZE HEERE JEZUS
CHRISTUS, DAT HIJ OM UWENTWIL IS ARM GEWOR
DEN, DAAR HIJ RIJK WAS, OPDAT GIJ DOOR ZIJN
ARMOEDE ZOUDT RIJK WORDEN2 Corinthe 8:9
Alle verzekeringen
Hypotheken
Verkoop vaste goederen
Woningbeheer
Taxaties
Beëdigd als makelaar en taxateur
Veenendaal, Kanaalweg 2 - Tel. 2918
Bij de kribbe van Bethlehem past ons
alleen grote verwondering.
Want terwijl de herders in de vel
den van Efratha omschenen worden
door de heerlijkheid Gods, is het in de
stal van Bethlehem donker.
En terwijl de engel spreekt van die
grote blijdschap omdat de Zaligmaker
geboren is en Hem vol eerbied noemt:
Christus de Heere, ligt Hij daar in doe
ken gewonden in*die kribbe.
Een stal was zijn geboortekamer, ter
wijl de heuvel Golgotha straks zijn
sterfkamer zal zijn.
Een kribbe was zijn wieg en een hou
ten kruis zal straks zijn sterfbed zijn.
En dat is nu juist de heerlijkheid
van het Kerstfeest, zoals ook de apostel
Paulus schrijft: Want gij weet de ge
nade van onze Heere Jezus Christus,
dat Hij om uwentwil is arm geworden...
Om uwentwil.
Bij de kribbe van Bethlehem mogen
we nimmer als toeschouwers blijven
staan. We moeten bij het Kerstgebeuren
zelf betrokken worden want we horen
erbij. Wanneer de Heere Jezus Chris
tus niet arm geworden was, zou er
voor ons geen sprake kunnen zijn van
een feest. Want zonder Hem zijn we
doodarm. Zonder HemrüTdchi~rm$. een
eeuwige nacht. Daarom^Jaifirien, we ól-
leen als verbroken en vfcrgla0qk^\zpj\-
daars tot de kribbe komen.'
Er zijn in onze tijd zoveel toeZChou-
worden, dan dringt het nog wel eens
tot ons door. Maar van nature leven
we er toch weer overheen. Maar wat
baat het een mens al gewint hij de ge
hele wereld en hij lijdt schade aan zijn
ziel?
En daarom moeten we leren, dat we
arme en verloren zondaren zijn. Dat we
doodarm zijn en een grote en onbetaal
bare schuld bij God hebben. We moeten
ontdekt worden aan onze zonde en
schuld op de leerschool Gods. We moe
ten ontmaskerd worden door de Heilige
Geest opdat we onszelf als zondaar zien
en opdat we weten dat het met ons ver
loren is, dat we gescheiden zijn van
God, terwijl in Hem alleen het leven is.
Maar dan wordt de Kerstboodschap
een heerlijke boodschap: Hij is om
uwentwil arm geworden. Hij was rijk,
Hij leefde in de gemeenschap met God,
maar Hij is naar deze aarde gekomen.
Hij is arm geworden, opdat Hij ons rijk
zou kunnen maken, opdat Hij zijn volk
zalig zou maken van hun zonde. Hij is
om ons vlees geworden. Hij is om ons
als een hulpeloos Kind naar de aarde
gekomen en verschenen in slavenge-
stalte. Om ons was Hij in die stal en in
die kribbe en in die doeken, omdat wij
wers van het evangelie.
len
van
Prisma
Pontiac
Omega
voor betere uurwerken
H00FDSTR 91 VEENENDAAL
¥¥et Kerstverhaal heeft vele elemen-
ten, maar degenen die daarin het
sterkst op de voorgrond treden, dat
zijn de herders.
De kinderen vinden dat ook altijd het
mooist, dat verhaal van de herders,
die de kudde weidden, en alles achter
lieten om de geboren Heiland te zoe
ken in de kribbe in Bethlehem.
Die herderfiguur komen we later weer
tegen, wanneer Christus tot Zijn jon
geren zegt: „Ik ben de goede Herder."
Dat is merkwaardig.
Christus zelf is in een andere omge
ving opgegroeid. Zijn vader was timmer
man en Hij zelf zal in het vak wel zijn
opgeleid. En Zijn jongeren? Voor een deel
waren het vissers, van anderen weten we
liet beroep niet, maar we lezen nergens
'at Hij een hunner wegriep van de kudde.
En toch, bij de vele beelden waarin Hij
zijn boodschap tot de mens bracht, is die
gelijkenis van de Goede Herder wel het
meest ingeslagen.
Wij moeten natuurlijk oppassen, dat we
niet al te veel gaan romantiseren en daar
hebben we, wanneer het over herders gaat,
nogal eens last van. Op de grote stille hei
de dwaalt de herder eenzaam rond met
zijn witgewolde kudde. Och, ja, daar kun
nen we heel aardig over zingen. De her
der met zijn schaapjes is altijd sterk aan
de romantiek onderhevig geweest. Marie
Antoinette, voor zij haar leven eindigde op
het schavot, had er plezier in, met zorg
vuldig schoongewassen lammetjes aan zij
den linten rond te huppelen en herderin
netje te spelen
Maar nóch de herders in de velden van
Bethlehem, nóch de Goede Herder, zoals
Christus hem ons deed zien, zijn de brave
kousenbreiende lieden, die mijmeren bij
witte lammerkens.
Dat die herders in Bethlehem de nacht
wacht hielden, vond zijn oorzaak in de ge-
varen die de kudde bedreigden, gevaren
van rovers op twee en op vier benen, en
die herders waren ruwe klanten, die hun
mannetje stonden in 't gevecht.
Wanneer Christus ons het beeld tekent
van de Goede Herder, noemt hij als het
kenmerk van deze, dat hij „zijn leven in
zet voor de schapen," en heeft Hij het tel
kens over dieven en moordenaars, die de
schaapskooi inklimmen, en over wolven,
die de kudde bedreigen.
Wanneer wij de dingen zo, in het licht
van de werkelijkheid gaan zien, dan is
die werkelijkheid ook veel meer in over
eenstemming met ons eigen bestaan. Geen
romantiek, geen zachte, rode schijn, geen
imitatiesneeuw op sparrengroen. Daar
staat ons hoofd op het ogenblik helemaal
niet naar. Zo is de wereld van vandaag-
de-dag niet!
Wij voelen ons, en te meer wanneer wij
denken aan de toekomst van onze kinde
ren, veel meer verwant aan die herders
uit Bethlehem, die 's nachts hun ogen wijd
open hielden om tijdig de gevaren te zien,
gevaren die hen van alle kanten bedreig
den hen, maar ons ook.
En daarna verliest dat beeld van de
Goede Herder ook al de zoetelijkheid van
de schoolliedjes. Dan wordt die Goede Her
der Eén, die met Zijn leven borg staat
voor ons in een bedreigde wereld, die ons
niet overlaat aan dieven en moordenaars
en grijpende wolven.
En zo kunnen wij er dan misschien ook
toe komen, om, met de herders uit Bethle
hem, eens, al is het maar één ogenblik,
onze zorgen en bezorgdheden te vergeten.
Om alles los te laten in het vertrouwen
op Eén, die beloofd heeft en volbracht
heeft. Eén, die niet getracht heeft te be
goochelen, maar die in het beeld van de
Goede Herder zijn eigen leven liet zien,
dat Hij heeft gegeven tot heil der wereld.
Wanneer bij ons de gerechtvaardigde
neiging opkomt, ons wantrouwend en wre
velig af te wenden van de Kerst-roman-
tiek, laten we dan bedenken dat nóch de
herders uit Bethlehem, nóch de Goede
Herder romantische figuren waren. Zij wa
ren als wij. En Hij is wat wij ook thans
nog iedere dag nodig hebben: De Herder
die ons met Zijn leven beschut en behoudt.
(Nadruk verboden)
En rondom het Kerstfeesten Mr tibp-
wel honderdmaal zoveel
dan anders. Want
alle mensen nog wel vieren. Maar
altijd als toeschouwer en n
iemand die erbij betrokk
Maar Hij is om uwentwil d
worden.
En wat is dan die armtfede
Christus eigenlijk?
Neen, die moeten we niet zoeken in
de menswording als zodanig. Ook niet
hierin dat Hij in een stal geboren is en
in een voerkribbe van de beesten is
neergelegd.
Hierin is de armoede van Christus,
dat Hij vlees geworden is en voor ons
tot zonde gemaakt is. En vlees dat is
die zwakke door de zonde ontluisterde
menselijke natuur waarvan de psalmist
klaagt: Alle vlees is gras. Dit is de ar
moede van de Heere Jezus Christus,
dat Hij in de plaats van zijn volk is
gaan staan, de zonde en de schuld op
Y zich genomen heeft, de vloek en de
straf gedragen heeft, die wij door onze
zonde hebben verdiend.
Hij is om uwentwil arm geworden.
Hij wilde immers om onze ongerech-
- tigheden verbrijzeld worden en Hij
heeft als Borg de last van de toorn
Gods tegen de zonde willen dragen.
De kribbe en het kruis horen bij el
kaar. De planken van de kribbe en van
het kruis zijn van dezelfde boom ge
zaagd. Zijn vernedering, zijn armoede
en zijn lijden is onze vernedering, onze
armoede, ons lijden. Hij is om onzent-
wil arm geworden.
Maar alleen als we dit zien, zullen we
echt Kerstfeest kunnen vieren. De mens
laat zich van nature verblinden door
de wereld en haar begeerlijkheden, hij
laat zich verleiden door de duivel en
de zonde en zo dwalen we steeds verder
van God en van de zaligheid weg. De
mens laat zich in beslag nemen door
de vele beslommeringen van dit leven
en hij heeft nauwelijks tijd om aan God
te denken.
Maar daarom zijn we ook zulke on
gelukkige mensen. We menen immers
dat we het van deze wereld moeten
hebben. Maar deze wereld gaat voorbij
met al haar begeerlijkheden. En juist
wanneer we troost nodig hebben laat ze
ons in de steek. Als we ziek worden
voelen we daar meestal wel iets van.
Of als we in zware rouw gedompeld
:n> gt
verdiend heb ben ~Ue ^acfrt-.van de ar -
(j^tef iiis, erfr-attenza&m-
uwentwil ürWQ'eworden.
de kriJUfój/tia'h Bethlehem moeten
--j uitf oo^^B^^ejltezen. Daar moe-
n, daar moeten
chuld kennen. Al-
echte evangelie
Tezus Christus
'ren zalig te ma-
kennen het eerste
ineef weten van onze
znde, Jian zullen we ook
oefte hebben aan een Zalig
maker. Er zal geen ware Kerstvreugde
kunnen zijn, wanneer we niet kennen
het verdriet vanwege onze zonden en
ons verderf en onze nood en onze el
lende.
Maar wanneer we dat verstaan, dat
Hij om onzentwil arm geworden is,
zullen we ook leren van de rijkdom die
Hij schenkt. Wannéér we als arme zon
daren naar Bethlehem gaanop dit
Kerstfeest en neerknielen by de kribbe,
dan zullen we daar vinden een Zalig
maker en Verlosser. Dan zullen we door
de armoede en door de vernedering van
Christus heenzien en een heerlijkheid
aanschouwen en een zaligheid die alles
te boven gaat. Want dat Kind komt im
mers de schaduwen beschijnen ,de
zwarte schaduw van de dood, de nacht
der zonde zal verdwijnen, genade
spreidt haar morgenrood.
Voor zondaren, voor verbrokenen en
verslagenen van hart, voor armen en
ellendigen, voor mensen die geen weg
meer zien, voor mensen die de dood en
het verderf voor zich zien, is Hij ge
komen om hen te redden en om hen
zalig te maken, om hen eeuwig rijk te
maken.
En dit mogen we weten: Waar het
licht van het Kerstfeest in ons hart is
gevallen en waar we door een waar
achtig geloof dit Kind in de kribbe
hebben aangenomen als onze Borg en
Middelaar, als onze Redder en Zalig
maker, daar wordt het eeuwig Kerst
feest, eeuwig feest van gemeenschap
met God.
Straks zal deze wereld voorbijgegaan
zijn met al haar nood en ellende en
moeite en verdriet.
Dan komt er een nieuwe hemel en
een nieuwe aarde, het nieuwe paradijs
Gods. Dan zullen al Gods kinderen
eeuwig in die heerlijkheid wezen.
En dat alleen door die Christus, die
arm geworden is om zijn volk eeuwig
rijk te maken.
Ds. A. Vroegindeweij.