- VEENENDAAL IN DE BIJ DE RESTAURATIE VAN DE OUDE KERK AAN DE MARKT PRENTKUNST - De Opruiming Hiensch nu f 2.98 m mag U niet missen. Afdeling stoffen Zeer veel koopjes waar u versteld van zult staan Afdeling Confectie MAILLOTS nu vanaf 1,89 Restanten Baddoeken, Theedoeken, Tafellakens enz. De nieuwste Damesmutsen van 7,25 4 van U zult verzekerd zijn, dat u het nieuwste koopt wat de mode brengt, tegen ongekende lage prijzen. nu voor I 7.95 nu f 8.95 f 6.95 Uit mag u ook niet vergeten: IN TEGENSTELLING TOT DE 17de EEUWSE TEKENAARS EN ETSERS, DIE VOORNAME LIJK GEZICHTEN EN GEBOUWEN IN DE HOOFDSTEDEN, BEPAALDELIJK IN HOL LAND EN ZEELAND IN BEELD BRACHTEN, TROKKEN DE KUNSTENAARS IN DE 18de EEUW ALLE GEWESTEN VAN DE VERENIGDE NEDERLANDEN DOOR, DE DORPEN NIET VER SMADEND. DE EMINENTE KENNER VAN DE PRENTKUNST IN DE NEDERLANDEN, P. F. A. SWILLENS. SCHRIJFT DIT TOE AAN HET REEDS IN HET EINDE VAN DE 17de EEUW GROEIENDE VERLANGEN NAAR HET LAND, NAAR HET ONTVLUCHTEN VAN DE DRUKKE STAD. MAAR HEBBEN HIER NIET TEVENS EEN ZEKERE 'ZELFGENOEGZAAMHEID EN EEN GEMIS AAN ENERGIE EN ONDER NEMINGSLUST, ZO KENMERKEND VOOR DEZE TIJD, EEN ROL GESPEELD? WERD HET LEVEN NIET EEN PERMANENTE VAKANTIE OP HET LAND? en n de Reeds tijdens de Renaissance gingen de ogen der kunstenaars open voor schoonheid van het landschap op zich zelf, voor de pracht van de dageraad. 1 voor het mysterie van de nacht. In de i 18de eeuw worden natuurgevoel en na- I tuurschildering, zowel in letteren als in I de beeldende kunst, algemeen. Ook in onze omgeving uit zich een kunstena- resse in die geest. Op kasteel Emmik- huizen leefde toen Elisabeth Maria Post, die de schoonheid van bossen en heiden op behoorlijke, soms overgevoelige wijze beschreef of bezong „Rijzende heuvel! op uwen verzienden top gevoelde ik dikwijls mijne ziel verhelderd - mijne verbeelding rijker - mijn werkkracht grooter" (Het afscheid). De beeldende kunstenaars, en onder I hen bovenal de tekenaars en etsers,! blijken in die tijd echter veel begaafder te zijn dan de schrijvers. Op meeslepen de wijze schetst Swillens hun bedrijf „Zij gingen, met hun schetsboek en tec- kenstift gewapend, van stad tot stad, van dorp tot dorp en teekenden alles wat hun oog bekoorde of hun gemoed ontroerde. Wij zien hen staan op het dek van de langzaam voortsukkelende trekschuit, getooid met poederpruik en driekanten steek, in blauwe rok, kuit broek, witte kousen en schoenen met zilveren gespen, zuigend aan hun lange gouwenaars, turend over de vlakke wei den met grazend vee, de horizon slechts onderbroken door een enkelen kerk toren van een stil en afgelegen dorp, Cornelis Pronck, gezicht op Veenendaal, Rijksmuseum van Veenendaal bekend, hoewel zij de tijd was van het architectuurstuk, de tijd van Pieter Saenredam en Jan van Goyen. Wel uit de 18e eeuw toen, zoals wij reeds zagen, een schare van talentvolle teke naars zich op de topografie toelegde, de dorpen te midden van de omringende na tuur uitbeeldend. Wij denken hier uitslui tend aan de tekeningen, omdat zij spon taan in beeld gebrachte indrukken weer geven, in tegenstelling met schilderijen, die vaak in het atelier ontstonden met Veenendaal voor, een gewassen pen tekening - wassen betekende toén te kenen met het penseel, hier dus een combinatie van pen met gewassen inkt. Hij heeft het dorp van het noorden uit beschouwd. Feilloos heeft hij zijn standpunt gekozen, zodat hij een fraaie ruimtewerking verkreeg. Mooi is ook het effect van de Stichtse molen rechts. Bedekt men het standerdmo lentje, dan wordt de werking van de prent veel zwakker. (De letters cp achter de plaatsnaam zijn Proncks ini tialen). Jan de Beijer, Veenendaal. Atlas Munniks van Cleef, Paleis Soestdyk. hier en daar een boerderij met rieten dak of een molen, welks wieken zich ijl afteekenden tegen den hoogen licht- bewolkten hemel. Straks, als zij in een dorp of stad waren aangekomen, verliet de kunstenaar de schuit, wandelde naar het marktplein, waar hij in den regel de voornaamste gebouwen, de kerk en het raadhuis zou vinden. Liet de tijd zulks toe, dan teekende hij ook nog de dorpsstraat, een of ander overblijfsel van een kasteel of klooster, een merk waardig monument of wat dan ook." Uiteraard zijn van grote en kleine oude re steden als Amersfoort, Rhenen e.d. meer tekeningen gemaakt dan van minder oude plaatsen als Veenendaal, eerst ontstaan na het midden der 16e eeuw. Toch is het op vallend dat in de 18de eeuw een aantal begaafde tekenaares Veenendaal in hun prenten hebben weergegeven. Van de tijd daarvóór kennen wij slechts één tekening, een schetsmatige plattegrond uit de twee de helft van de 16e eeuw. Vermoedelijk is dit een schetsje van Evert van Schaik, die in die jaren als landmeter voor de veen- raden optrad. Hij heeft kennelijk moeite gehad het kerkje juist te oriënteren, zodat het koor te veel naar het noorden kwam te liggen. Onder de klokkestoel ziet men het traditionele roosvenster. Voor de kerk ligt de Markt. Rechts buigt de Achter kerkstraat om de St. Salvator heen. Het v^ater langs de Markt en door de straat is een der oudste wijken. Aan de rechter zijde vinden we de Grift, waaruit schuin een tak, het Boveneind, gaat. In het verlengde van de Hoofdstraat be merken we de Abtsgraaf, het begin van de huidige Nieuweweg. De aanduiding der windstreken is maar bij benadering. Ondanks alles is de tekening toch een behoorlijk vogelvluchtperspectief, dat héél even de herrinnering wekt aan de beroemde houtsnedekaart van Amsterdam door Cornelis Anthonisz uit 1544. Uit de 17e eeuw zijn geen tekeningen van het kerkje aan de Markt, waar van hij een afzonderlijke tekening maakte, een voorbeeld van zijn talent als architectuurtekenaar. Hij toont ons de kerk van de westzijde, dus bij de oorspronkelijke ingang. In de gevel zien wij twee ronde vensters; twee pi lasters rijzen omhoog. Bij de ontpleis- tering van deze gevel kwamen onlangs vensters en pilasters weer te voor schijn. Aan Jan de Beijer, dan weer aan Dirk van den Burg wordt ook de fraai ste tekening die wij kennen, toege schreven, de kerk, met potlood, pen en penseel gedaan, gedateerd 18 july 1750, een prent die denken doet aan muziek van Mozart. Verrassend rijst achter de bomen, door welke men de wind hoort ruisen, zo levendig en luchtig werden geschilderd, het kerkje op, sacraal en blank in het licht, met grote precisie getekend, een architecto- Pictcr van Loo, Kerk uit het oosten, Atlas Munniks van Cleef, Paleis Soestdyk. het beschouwen van zijn schetsje. De struik in het midden is niet meer dan mislukte decoratie en in nog sterker mate het kasteelachtig gebouw rechts, dat on mogelijk Prattenburg kan zijn, dat zelfs in 1762 nog een eenvoudige boerenwoning was, getuige de tekening die P. van Liender toen van het huis maakte. Toch valt iets in Stellingwerfs tekening op: de dwarsbeuk van het kerkschip, die uit 1753 dateert. De 19de eeuw heeft slechts één teke ning van Veenendaal opgeleverd. Toen in 1855 de Grebbedijk bezweek en Veenen daal door het water bedolven werd, ver scheen een serie tekeningen, getiteld „De alle fantasie, stylering en compositaire vrijheden die de schilders zich destijds thuis veroorloofden. Hoe zagen nu bedoelde tekenaars Vee nendaal? Daar is vooreerst Cornelis Pronck 1691-1759, wiens tekeningen door etsers en graveurs werden geïnterpreteerd. Want schilder- of tekenkunst èn gra fische kunst werden toen niet als in de Zijn knapste leerling was Jan de Beijer 1703-1785, die onvermoeid heel ons land doortrek en al het karakte ristieke en mooie in dorpen en steden en op den buiten weergaf. In 1745 te kende hij Levendael, in 1750 Pratten burg en Emmikhuizen. Hij bezocht toen ook Veenendaal en maakte er een grijs gewassen tekening, heel nauw keurig, krachtig en vol spanning van. Hij zag het dorp uit het zuiden. De weg rechts is de Kerkewijk, eigenlijk de naam van het water erlangs. De huisjes op de achtergrond zijn die van de huidige Hoofdstraat. Op het veld in het midden en links stapels drogen de turf, een bewijs dat toen nog ge veend werd. De kerk domineert het geheel. H. Spilman 1721-1784 maakte naar Jan de Beijers tekening een gravure, meer sferisch, opgenomen in „Het Jacobus Stellingwerf, Veenendaal int Stigt, Atlas Munniks van Cleef, Paleis Soestdyk. dC*. nische accuratesse Saenredam waar dig. Herkennen wij hier niet veeleer het meesterschap van Cornelis Pronck, die zo getrouw de werkelijkheid weer gaf? Pieter van Loo 1731-1784 werd ook gefascineerd door de kerk. Met pot lood en penseel tekende hij haar, ge zien op het koor met op de voorgrond een groep bomen, een prent die bijna identiek is in stijl en interprelatie aan de omstreden tekening, die wellicht als voorbeeld diende. Uit de 18de eeuw dateert tenslotte een gewassen pentekening van Jacobus Stel lingwerf 1724-1756. Dat deze tekehaar terecht als topografisch minder betrouw baar wordt beschaamd, blijkt tenslotte by J. L. Sörensen, Veenendaal in het water 1855, Atlas van Stolk, Rotterdam. waterramp van 1855. Geschetst in 24 af beeldingen naar de natuur getekend en geëtst door leden der Maatschappü Arti et Amicitiae". Eén dier tekeningen is van Jacob Loerenz Sörensen 1812-1857, die te Amsterdam en in 1836 tijdelijk te Lienden woonde en werkte. Direct valt het ver schil op met de tekeningen uit de 18de eeuw. Als romanticus hield Sörensen van lichteffecten. De watersnood moet een kolfje naar zijn hand geweest zyn. Hij geeft het tafereel weer vol kalme drama tiek. Van het noorden uit bekeek hij het geteisterde dorp met links een boerderij in het water en rechts de Stichtse molen aan de Molenstraat, in het midden de Oude Kerk. De Franse kunstenaar Charles Edouard Tanrel, graveur, etser en schrij ver over kunst, 1824-1892, maakte naar Sörensens tekening een ets. Uit later tijd zijn ons geen tekeningen van enige waarde bekend. D. Philips Jan de Beyer, Kerk, Atlas Munniks van Cleef, Paleis Soestdijk. 17de eeuw door één kunstenaar beoefend. Slechts hoogst zelden zag men een teke naar grafisch werk verrichten. Eerst aan het einde der 19de eeuw kwam hierin verbetering. Onder de gezichten in de omgeving van Rhenen - hij tekende o.a. Pratten burg, Nergona, Heimerstein, Levendael - die hij met pen, potlood of water verf maakte, komt in het derde deel van zijn schetsboekje een gezicht op Verheerlijkt Nederland" waarvan het negende deel in 1774 verscheen. Hij stoffeerde zijn prent met enige figuur tjes en varieerde enigszins de plan tengroei. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Brussel bezit een tekening in Oostindische inkt van H. de Winter 1717-±1782. Toen deze op ons verzoek gereproduceerd werd, keken wij bij ontvangst van de foto teleurgesteld op: de tekening blijkt op een paar vogeltjes na identiek aan Spilmans gravure! Jan de Beijer blijkt ook getroffen te zijn door de eenvoudige schoonheid Cornelis Pronck? Kerk uit het oosten, Atlas Munniks van Cleef, Paleis Soestdyk. Medewerking Bevolking van Veenendaal gevraagd Ter controle van het bevolkingsregister van de gemeente Veenendaal zal één de zer dagen in iedere woning in Veenen daal, evenals andere jaren, een kaart wor den bezorgd. Op deze kaart staan ver meld: straat en huisnummer en de namen en geboorte-data van de personen, die in het betreffende perceel wonen. Een kruis je (X) voor het huisnummer betekent een „bis"-nummer. Iedereen wordt verzocht deze gegevens nauwkeurig te controleren. Wanneer er geen aanmerkingen op adres, naam en ge boortedatum zijn kan onmiddellyk achter iedere naam een kruisje worden gezet. Zijn de gegevens foutief dan wordt ver zocht op duidelijke wijze de nodige ver beteringen, dan wel aanvullingen, aan te brengen. Tevens moet het beroep en het kerk genootschap van iedere bewoner op de kaart worden geplaatst. Het kerkgenoot schap in de eerste kolom vóór de naam en het beroep in de kolom onmiddellijk achter de naam. Gevraagd wordt het juis te beroep, dus niet byv. fabrieksarbeider, maar byv. sigarenmaker, katoenwever, wolspinner enz. Percelen, waarin meerdere gezinnen zijn gehuisvest, ontvangen slechts één kaart, waarop alle bewoners staan aangegeven. De achterzijde van de kaart doet dienst als aangifte-biljet voor de hondenbelas ting. Iedereen, al dan niet houder van een hond, moet dit aangifte-biljet invullen en ondertekenen. De bewoners van de woningen, waar niet een bovenbedoelde kaart wordt be zorgd worden verzocht dit te melden by de gemeentesecretarie, Hoofdstraat 92, af deling bevolking. De kaart wordt een week na de bezor ging OPGEHAALD. Dit in tegenstelling tot vorige jaren, toen de kaart per post moest worden teruggezonden. Men wordt er nogmaals nadrukkelyk op gewezen de kaarten NIET in de brievenbus te doen. Om het ophalen van de kaarten vlot te doen verlopen wordt aller medewerking ingeroepen door de kaarten ingevuld en on dertekend gereed te hebben. Levert het invullen, of het controleren moeilykhe- den op, dn kan men dit mededelen aan de persoon, die de kaart ophaalt. De echte Schotse Tweeds - Ruiten - Effen Stoffen - Fantasie Stoffen - Bedrukte Tinneroy Winter Mouseline en Mantelstoffen - Coupons, Coupons. DAMESROKKEN w.o. de mooiste Terlenka verlaagd met 30 - 40 en 50 DAMESBLOUSES van 14,95 DAMESTRU1TJES en -VESTEN van 20,— Restanten DUSTERS OOK NU EXTRA VERLAAGD Restanten Gebloemde Flanellen DAMESPYAMA'S HOLLANDIA ONDERKLEDING restanten, extra goedkoop BABYGOEDEREN iets vuil geworden, dit moet weg. HIENSCH HOOFDSTRAAT 27 VEENENDAAL TEL. 2056

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 2