KOMT U EENS KIJKEN OPRUIMING SPAAR"» SIMON DE WIT hebben altijd nog iets echter de hand' 1/4 EDAMMER RQ Snijboontjes Witte bonen Leverpnstei Gelderse hom SIMON DEWIT „De Gelderse Vallei GROTE OPRUIMING van HIENSCH afwezig Reeds honderden profiteerden van de enorme koopjes in de COUPONS VOOR Restanten Sjaals en Handschoenen Restanten Maillots Restanten lange Kinderbroeken Flinke maat Slopen 98 cent Charmeuse Onderjurken 98 cent ,Terlenka' en ,Trevira' Vitrage Keper Flanel Damespyama's 5,98 Restanten Babygoed voor HALVE PRIJZEN Mantel- en Rokstoffen v.a. 6,98 p.m. Suède Jasjes nu 69- 2-delige Damespakjes 14,90 Jongens Winterjassen 14,90 tot 19,90 50,00 korting op Tapijten Gebloemd Keper Flanel 1,19 èf' 8$B SdW vacuumkoffie Voor KLM is boodschappen doen miljoenenzaak Supermarkten in ongelijk gesteld Gerarda van Laar Geraldine Henriëtte Bram Telkamp Anke Plantinga M. Kooijman J. v. d. Drift Met adverteren werden de grootste zaken gebouwd, met niet adverteren werden de grootste vergeten. Gaarne verzorgen wij voor U Ondertrouwkaarten Verlovingskaartjes Geboortekaartjes Visitekaartjes Telefoon 2022 2 lijnen Donderdagmorgen brengen wij zeer veel nieuwe koopjes! JAPONNEN,PAKJES en ROKKEN Restanten Hollandia-onderkleding Onderjurken maat 40 f 1,79 NYLON KOUSEN 89 cent Restanten Damespyama's f 5,95 Teveel om op te noemen Zie onxe etalages! Hoofdstraat 27 - Tel 2056 - Veenendaal Iedere dag vindt U nieuwe koopjes op alle afdelingen in de BIJ Hoofdstraat 23-61-63-65 Veenendaal paploze kwaliteit maten 38 tot 44, tomaatkleur met Jacquard dessin 90 cm breed van 4,50 voor 2,98 120 cm breed van 5,90 voor 3,98 150 cm breed van 7,40 voor 4,98 gebloemd jasje, effen pantalon 130 cm breed in de nieuwe donkere kleuren, normale prijs 115, 100 wollen Wevenit leeftijd 6 tot 12 jaar Koop nu een nieuw KARPET onverschillig welke prijsklasse, in de maten 200x300 - 225x325 70-80 cm breed, per meter MELKKOETJES ^^fso-sparen. r60„ halen WEM® THEE SPAAR EN W VERGAAR Bramensap perfies 47 Sinaasappelsap perbiik 89 Tomatensap perfies 35 en 60 Rozenbotteljam perpot 98 en 135 Levertraancapsules 1u 150 gram.van 74voor 69 ALMAI In Veenendaal komen wij gratis horen en bezorgen. Telefoon 2015 - Hoofdstraat 93 LEKKEN NIET ALLE RECLAME GEOORLOOFD FAMILIEBERICHTEN Heden overleed tot on ze diepe droefheid, in de Hope des Eeuwigen Levens, na een gedul dig gedragen lijden, zacht en kalm, onze innig geliefde zorgza me vrouw, moeder, be huwd-en grootmoeder, zuster, behuwdzuster en tante echtgenote van Jan Artsen Henken in de ouderdom van 63 jaar. Heden indien Gij mijne stemme hoort. Achterberg, J. A. Henken. Opheusden, Cl. H. J. Vermeer- Henken J. W. Vermeer. Ederveen, A. Schuurman- Henken H. Schuurman. Ede, KI. Henken M. Henken- Methorst. Achterberg, T. Henken J. Henken- van de Haar. Achterberg, H. Henken. Achterberg-Rhcnen, 15 januari 1962 Cuneraweg 200 De teraardebestelling zal D.V. plaats hebben op vrijdag 19 jan. a.s. vertrek van het sterf huis, waar ook de rouwdienst zal worden gehouden, v.m. 11 uur. Geen bloemen. Met dankbaarheid en blijd schap berichten wij alle vrienden en bekenden de geboorte van ons dochtertje en zusje E. van Kesteren R. van Kesteren-Mark Jeannette 8 Bertha Street (W) Ulverstone Tasmanië Australië. Ondertrouwd: en maatsch. werkster Huwelijksvoltrekking op 24 jan. 1962 om 14.45 uur in het stadhuis te Utrecht. Kerkelijke bevestiging om 15.30 uur in de Ger. Zuider- kerk (bij het Ledig Erf). Receptie van 5.006.00 uur in Hotel „Noord-Brabant", Vredenburg, Utrecht. en oogartsen 18 JANUARI DRUKKER IJ I» PARALLELWEG 10 - VEENENDAAL aan de spoorlijn Veenendaal Rhenen HIENSCH 4 .Hl Voor elke gulden boodschap pen ontvangt u gratis een Melk koetje. Een volle kaart geeft naar keuze recht op diverse artikelen zoals aangegeven in de winkel. Voor een volle kaart met één of meer rode Melkkoetjes ontvangt u 80 ct. contant. KV KV KV KV Een buitenkansje voor u die toch regelmatig thee koopt: bij elk pakje SdWthee of doosje SdW theezakjes PYtra helonpn van 119 voor Simon deWit stelt u ook in staat om één of meerdere volle boek jes met 500 zegels èt 10 ct. in te wisselen voor duurzame ge- bruiksartikelen.waarvan de win kelwaarde veel hoger Is dan de totaalwaarde van uw zegels. Ovalettes zoals de banketbakker ze maakt, zakje 250 gram 59 Droptoffee's juist nu een heerlijk snoepje, per zakje 200 gram 49! Haal nü iiZomervitamlnen /Jrp in huis Bessensap per fles 58 per flacon 100 stuks 360 extra belegen van 119 voor 1/2 literblik van 55 voor 49 zak 500gram van 46 voor 39 3 blikjes 100 gram van 105 voor 99 Alsof u In een koffiebranderij staat die pittige geur komt u tegemoet uit een pas geopend blik De blijvend verse koffie. Probeer ze meteen eens en kies uit a» UÜAAJt-IUIM J I h: I - Wlfl Santos per blik 144 Palmar per blik 168 GELDIG VAN 18 TIM 24 JANUARI De vrouw koopt in voor het gezin. Zij is het die de boodschappen doet, dagelijks de bakker en de melkboer te woord staat, zorgt dat er groente en vlees in huis komt, kleren voor de kinderen koopt, kortom, zij besteed het huishoudgeld. In wezen doet de Dienst Algemene Inkopen van de KLM precies hetzelfde. Het gezin is in dit ge val een wereldonderneming, het boodschappen doen, het contact met leveranciers en de zorg voor levensmiddelen is de taak van een groepje bekwame experts en de kleren voor de kinderen zijn de uniformen en werkkleding voor het personeel. En de boodschappenlijst van de KLM is wat langer! Een groot bedrijf moet groot inkopen. Voor de KLM, die jaarlijks anderhalf mil joen passagiers vervoert, is een ver bruik van 500 kg aardappelen per dag niet te veel, evenmin een consumptie van 800.000 eieren per jaar. De bakker levert jaarlijks voor 100.000,—, brood, terwijl eenzelfde bedrag aan melk wordt be steed. Voor verse groente en fruit wordt jaar lijks 400.000,— uitgetrokken. En indien de slagersrekening van mevrouw eens tegenvalt, laat het haar dan een troost zijn, dat de KLM ruim een miljoen per jaar aan vlees te betalen heeft! Wild en gevogelte staat voor 300.000,—, Vis voor 150.000,— en boter voor een kwart mil joen. Het zijn uiteraard niet alleen levens middelen die ingekocht moeten worden. Voor uniformen, werkkleding en over hemden heeft men per jaar ongeveer 55 km. textiel nodig, dan grote aantallen geschenkartikelen (o.a. 130.000 klompjes, Meermalen leest men in de krant van lekken hier of daar in 't land Waardoor veel kwaad soms wordt ge- [sticht En meermalen schade aangericht Want juist die zogenaamde lekken Zullen vaak de meeste aandacht trek- [ken Aan 'n ander soort lekken moest ik [denken Om eens extra aandacht aan te schen- [ken Lekken die zeer gevaarlijk zijn Echter liggend op heel ander terrein 'k Bedoel de lekken in de huizen Van 't gas, gelegen in straat of huizen Brekend soms bij zeer strenge vorst Wat soms zelfs mensenlevens kost 'k Denk in dit verband aan gashond [Kees Was die in Veenendaal geweest Die had het gas eer kunnen ruiken Weet z'n (honde)neus goed te gebrui- [ken Gelukkig zijn de breuken nu gevonden Toch lijkt 't me goed om meerdere [honden Tot geoefend gashond op te leiden Hoorde ik van meerdere zijden Dit keer is 't nog goed afgelopen Maar als zovelen blijf ik hopen Dat er niet weer breuken komen Voor allen die in Veenendaal wonen Of waar dan ook, want 't kan ook hier 't Is vaak funest voor mens en dier J. M. voornamelijk voor de V.S.), 120.000 glazen, 250.000 tinnetjes sigaretten, 30.000 vracht brief-blokken, 1.600.000 vliegbiljetten, 40.000 ballpoints, 2.000.000 papieren ser vetten, 3.000.000 plastic bestekzakjes, om slechts enkele voorbeelden te noemen. Ruw geschat zijn er 10.000 verschillende artikelen, die de KLM in uiteenlopende hoeveelheden jaarlijks nodig heeft, afge zien nog van de vliegtechnische behoeften, waarvan de aankoop berust bij een ande re dienst van het bedrijf. De inkopers zien nauwlettend toe op kwaliteit, maar ook op prijs. De totale jaaromzet is 30 miljoen gulden! Deze had echter aanzienlijk hoger kunnen zijn, in dien niet een straf en verantwoord in- koopbeleid werd gevoerd. Omzetvergro- ting is iets, dat in deze sector van het be drijf beslist niet nagestreefd wordt. Daar om maakt men voor een bepaald artikel over het algemeen bij voorkeur niet ge bruik van de diensten van één leveran cier, maar geeft men iedere firma een gelijke kans om tot zaken te komen. Hoewel dus inkoopspreiding wordt toe gepast, heeft men natuurlijk wel een aan tal vaste relaties, die echter weten, dat de of fertes met grote objectiviteit en scherp commercieel inzicht worden bestudeerd. In principe koopt men Nederlands fa brikaat, en zo dit in enkele gevallen niet mogelijk is, dan loopt de transactie door gaans toch over Nederlandse importeurs. Dit heeft er toe geleid, dat 90%> van het budget, dus 27 miljoen gulden, in Neder land wordt besteed. Bij de Afdeling In koop Vliegtechnisch Materieel, ligt deze verhouding natuurlijk anders, maar niet temin koopt men ook hier voor aanzien lijke bedragen op de Nederlandse markt. In het afgelopen jaar werd door deze dienst voor niet minder dan 12 miljoen in eigen land gekocht. Reclame mag niet leugenachtig zyn, aldus de voorzitter van de Brusselse handelsrechtbank. Op grond daarvan heeft hü een supermarkt verboden een bepaalde reclame te voeren. Twee eisers, waaronder een middenstandsvereniging, hadden een verzoekschrift ingediend om te verkrijgen, dat de betreffende super markt een einde zou maken aan „een publiciteit en praktijken die er in beston den artikelen aan te kondigen, te koop aan te bieden en te verkopen tegen prijzen lager dan de opgelegde prijzen en zelfs beneden hun kostprijs. Op grond hiervan hebben verzoekers het niet kunnen winnen. De handels rechtbank was van mening, dat de verkoop tegen prijzen, lager dan de verplichte prijzen, niet strafbaar is mits de betreffende geen onregelmatigheden bedrijft om tegen deze lagere prijs te kunnen verkopen. In dit verband maak te de rechter melding van een beschik king van 30 juni 1925 op grond waar van geen enkele, wettelijke beschik king een handelaar verbiedt klanten aan te lokken door bepaalde artikelen gratis te geven of tegen verminderde prijzen zekere voedingsmiddelen te ver kopen. MAAR GEEN LEUGENS De betreffende supermarkt kondigde in haar reclame prijsvergelijkingen aan, waardoor de middenstand zich gekrenkt voelde. Ze schreef: „Gewone prijs 20 Fr; Superprijs 15 Fr enz." om dan verder te vertellen, dat deze uitermate lage su perprijs, die in vele gevallen beneden de kostprijs bleek te liggen, was ont staan door de modernere verkoop methoden. Hierop heeft de rechtbank in het voordeel van de middenstanders kunnen reageren omdat reclame niet leugen achtig mag zijn. De betreffende super markt moet onmiddellijk met dit re- clafne-systeem ophouden. „Dergelijke publiciteit moet verboden worden om dat zij bedrieglijk is, omdat publiciteit op waarheid moet steunen Indien de betreffende supermarkt had kunnen aantonen, dat de „superprijs" inderdaad was ontstaan door de betere verkoopmethoden zou ook op dit stuk vrijspraak zijn gevolgd. MIDDENSTANDERS IN HET GEDRANG De achtergrond van deze affaire is te zoeken in de angst van de Belgische middenstanders voor het ongekende aantal supermarkten, dat overal wordt gevestigd door twee of drie grote com binaties. Zelfs dorpen van 15.000 inwo ners krijgen supermarkten. Via huis- aan-huis verspreidingen wordt de pu bliciteit gemaakt. Vaak worden één of moer produkten voor minder dan de kostprijs verkocht in de hoop, dat de winkelende huisvrouwen toch wel een paar andere dingen meenemen, waar aan men dubbel verdient. Tegen deze methode voelt de middenstand zich niet opgewassen. Toch is deze methode bij bedoelde uitspraak niet verboden. Wel is verboden deze lagere prijs te ver gelijken met de bij de zelfstandige win keliers geldende prijzen en^of toe te voe gen, dat de lagere prijs te danken is aan de betere verkoopmethoden. Zelfs met betere verkoopmethoden kan men nimmer iets beneden kostprijs verkopen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 5