£),e tesjeA bcPiAij$t ii If ra-moderne haren ROGGEBAAI eertijds het graf van 20.000 mensen Derde herdenkings-Grebbetocht bijzonder geslaagd Bromfietsongelukken: veelal onvoorzichtigheid BROM SPORTIEF TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 4 MEI 1962 Nr 36 door W. VAN BEEK Kleine 1000 wandelaars in Rhenen DE BROMFIETSER WAAROM ZO SMEL? De industrie van Rhenen Cuneratoren permanent verlicht lekkere koffie... 'SËÊÊBfc KAAPS TAD's Vier uur 's nachts. Ik schrik wakker, maar moet nog even tot bezinning komen. Wat gebeurt er? Boven, over het dek klet teren vlugge voetstappen; regelmatig kloppen en bonken de machines. O ja, we zullen nu dichtbij Kaapstad zijn, het einde van een zeereis en het begin van een nieuwe levensperiode. Vlug schieten we wat kleren aan en haasten ons naar boven om tot de eerste immigranten te behoren, die het „Beloof de Land" gaan beschouwen. De machines draaien langzamer, stoppen dan helemaal. Het is doodstil aan dek, niemand spreekt een woord. Ieder is met z'n eigen gedachten bezig en allen staren staren naar de kust. Op een paar mijlen afstand bespeuren we de haven en daarachter de stad met z'n tiendui zenden huizen, welke tegen de hellingen van Tafelberg zijn gebouwd. Die zee van lichtjes tegen het zwarte silhouet van de duizend meters hoge berg, dit alles te zamen vormt een wondermooi geheel, dat men z'n leven lang niet meer vergeet. Wie veel havens gezien heeft, weet dat Kaapstads aanblik van zee uit tot de mooiste ter wereld behoort. Meer dan drie en een halve eeuw terug in het verleden ontwaarde de zeeman heel iets anders: niet één huis en niet één lichtje. Achter Roggebaai, onbereik baar voor het vloedwater, lagen wat grove, platte stukken rots met ingegrifte Oudhollandse tekst. De bemanningen wis ten, dat daaronder de brieven verborgen werden, welke er door schepen, varende in de tegenstelde richting, waren gedepo neerd. De bootsman nam ze weg en legde er z'n eigen papieren neer, zodat men vele maanden later in de haven van ver trek zou weten, dat het kleine zeilscheep je met Gods hulp reeds tot de Kaap was gevorderd. Terwijl de bootsman z'n taak vervulde, waren de matrozen ijverig be zig om in een nabij riviertje de drink- watervaten te vullen. Wild land, wilde zee Later landde Jan van Riebeeck met een opdracht van de Oost-Indische Compag nie om er een nederzetting te stichten ten bate van de scheepvaart. Hij bouwde er een versterking, het kasteel, dat er nog staat en dat binnen z'n wallen be scherming verleende tegen de wilde die ren en de wilde inboorlingen. Hij legde er de Compagniestuin aan, waarvan een deel als practig wandhelpark bewaard ge bleven is, maar dat destijds de schepen voorzag van verse groenten als remedie tegen scheurbuik. Hij liet kralen bouwen voor het vee, dat zwaar bewaakt moest worden tegen diefachtige Hottentotten en Strandlopers, voorts tegen leeuwen, jak- halsen, „rooikatte" en ander ongedierte. Rondom dat kasteel ontstond langzamer hand een gehuchtje, later een dorpje, het begin van Kaapstad. De reis van Holland naar Indië was letterlijk een kwestie van leven of dood. In een scheepsjournaal uit de 17e eeuw lezen we: „Miraculeus is het, als zij tot de Kaap in leven blijven". Dit ene zin netje spreekt boekdelen. Maar een lan ding in Roggebaai was ook geen grapje. Zelfs nu is het uitkijken als de golven uit het Westen komen aanrollen en zoals onlangs een gat slaan in zware beton- muren. In 1656 is er sprake van de eerste lan dingsfaciliteiten: er wordt een houten aanlegsteiger gebouwd. Doch pas in 1729 denkt men aan de beveiliging van de geankerde schepen. Als consequentie van de vele scheepsrampen bij Roggebaai, gelastte de directie van de V.O.C. een onderzoek, omvattende de „havens" in de omgeving van Tafelbaai. Twee oude schippers verrichten peilingen in de baai, brachten deze in kaart en adviseerden tot de aanleg van een havendam. De „Heren Zeventien" legden het advies op een stoffige plank, doch schrokken wak ker, toen de grote vloedgolf in 1737 z'n werk had verricht: negen schepen sloegen op de kust en waren totale wrakken, tweehonderd mensenlevens gingen ver loren en vracht, ter waarde van 1.600.000 gave guldens moest worden afgeschreven. Sprinkhanen Het jaar 1743 zag het begin van de constructie van een havendam, doch nai^ welijks strekte deze zich 350 voet in zee uit, of het werk moest gestaakt worden vanwege een sprinkhanenplaag! Sprinkhanen aan zee? Hoe kan dat? Het zat zo: om de kosten van de dam te dekken, werd er van de dorpsbewoners belasting geheven in geld en slavenarbeid. Dat bracht bijna niets op. want de neder zetting was klein. Daarom moesten de boeren er ook aan geloven. Zodra ze op de Kaapstadse markt hun groenten ver kocht hadden, waren ze gehouden om met paard en kar naar de steengroeven te rijden, de kar te vullen met rotsblokken en deze inhoud te deponeren bij de ha vendam. In het binnenland brak echter een sprinkhanenplaag uit, die de planten vernielde. Er liet zich geen boer meer zien en zo kwam het werk tot stilstand.. De tijd schreed voort en diverse plan nen werden opgesteld., om weer te wor den bijgezet in de archieven. De kalender wees juli 1831 en wederom beukte een geweldige storm de Westkust van het Kaapse schiereiland. Zes schepen in de baai werden wrak geslagen en 400.000 gld. aan koopwaar ging verloren. Geluk kig vielen er geen mensenlevens te be treuren. Vijf jaar daarna werd het eerste haven bestuur geïnstalleerd. De schepen waren inmiddels heel wat groter geworden en vele werden met kolen voortgestuwd. Weer werd er een aanlegsteiger gebouwd, doch de plannen voor een echte haven werden pas in 1857 ontworpen. In 1869 kwam er een havendam gereed, welke een lengte had van 1790 voet en die thans beschermd wordt door cementen blokken, welke elk 80 ton wegen. In de tweehonderd jaar tussen 1695 en 1895 gingen er alleen in de baai bij Kaapstad door schipbreuken twintigdui zend mensenlevens verloren. Dit lezend, wordt het duidelijk, waarom de Oostindië- vaarders vertrokken, de Schreierstoren heet. Waarom worden de historische bijzon derheden hier gememoreerd? Niet alleen, omdat ze op zichzelf interessant genoeg zijn, maar ook omdat zij zo duidelijk illustreren, dat de scheepvaart tot aan de ontwikkeling van de moderne techniek de speelbal van de elementen is geweest. Wij de onmisbaarheid van de havenfacilitei ten bij Kaap de Goede Hoop onderstreept. De haven biedt heel wat faciliteiten. Gro te passagiersschepen en vrachvaarders worden er gedokt en gerepareerd, evenals de „jagers" van talrijke walvisvloten, waarvan er verscheidene in de haven overwinteren. Er worden houten vissers boten gebouwd, maar ook moderne, me- denken er eenvoudig niet meer aan en we zeggen, terwijl we aan boord stappen in een der Westeuropese havens: „Bin nen achttien dagen ben ik in Kaapstad". Zodra de stad in zicht is, komt de haven loods aan boord en drie of vier sleepboten brengen het zeekasteel op z'n ligplaats in een half uur tijd. Het schip ligt stil en iedereen kijkt rond. Langs de scheepswand zwemt speels een pinguïn, duikt plots onder en komt weer boven en gwemt met de snelheid van een auto heen en weer. Midden in een der andere bassins drijven lui acht robben. Ze wachten totdat er een vissers boot komt en weten, dat ze dan een lek ker hapje krijgen. Verderop zien we het grote Sturrock-droogdok. Er ligt een tan ker in van 98.000 ton. En de hoge graan- zuiger heeft al dadelijk onze aandacht getrokken met z'n opslagvermogen van 39.000 ton. De lange loodsen ginds zeggen u niet veel, maar zijn toch enorm be langrijk, want ze verschaffen 17.000 ton koelruimte en de geweldige uitvoer van Zuidafrikaans vers fruit zou ze niet kun nen missen. Kaapstad wordt terecht de „Herberg Zeepunt, Kaapstad. (Satour) talen sleepboten: het begin van een belangrijke scheepsbouw is er reeds. Zuid-Afrika heeft een imposante export van maïs, druiven, perziken, appels, pe ren, sinaasappelen, wol huiden en vellen, vismeel, geconserveerde vis enz. en een even belangrijke invoer van de modernste eindprodukten van de Europese en Ameri kaanse nijverheid. De havens van Kaapstad. Daarachter een deel van de stad en Tafelberg. De p\jl wtfst naar het punt, waar de haveningang verwUd is van 400 tot 600 voet. (S.A.S.) De zon schijnt aan een wolkenloze he mel, zoals we dat gewoon zijn (er wordt hier meer zonneschijn geregistreerd dan in het veel geadverteerde Californië!). Het water van de havenbassins ligt roerloos als een spiegel. En wij staan daar, ge nietend van het heerlijke klimaat en beseffen niet, welk een reusachtige hoe veelheid werk er verricht is, voordat die veilige, rustige bassins gereed waren. De bodem van de havens bestaat uit de volgende lagen: modder, zeezand met schelpen, klei, zachte rots, harde rots. Om de vereiste dieptet van veertig voet te bereiken moest de onregelmatige rots bodem losgewerkt worden met een tien- tons „beitel"! Ook de Nederlanders, met name de Hollandse Aanneming Mij., heb ben een belangrijke prestatie bij de con structie geleverd. Roggebaai, de gevaar lijke open watervlakte, waar de „snoek- vloot" op het strand lag, moest verdwij nen. Nu wandelt u langs een brede, moderne boulevard, die bij avond feestelijk verlicht is en u staat stil bij de spuitende fontein, waarvan de waterdruppels nu eens in groen, dan weer in rood of blauw te voor schijn komen. Of u meet het oog de hoogte van sommige twintig tot drie en twintig verdiepingen hoge kantoorgebou wen. Maar in mei 1737 loeiden en kook ten daar zee en wind en „één schip werd opgetild op de top van een huizenhoge golf. Het werd over de talrijke wrakken van andere schepen heen gedragen en neergesmeten, ver op het strand". Op de plek, waar nu in een modern warenhuis onder neonlicht ae laatste modes van Pa- Parijs en New-York worden uitgestald! (Uit: Nieuw uit Zuid-Afrika). Voor de derde maal in successie organiseerde de wandelsportvereniging „De Vrolijke Jantjes" in Rhenen zaterdagmiddag de herdenkings-Grebbetocht. Hoe wel de temperatuur aan de frisse kant bleef werd de organisatie toch begunstigd door goed weer, daar het droog bleef. Ruim negenhonderd wandelaars waren naar de Grebbestreek gekomen om deel te nemen. Zij hebben er geen spijt van gehad want ook nu weer was „D.V.J." erin geslaagd het wandelparcours zodanig uit te zettendat iedereen volop kon genieten van de prachtige omgeving, die getooid was met het prille voorjaarsgroen. De jury stond voor een moeilijke taak, daar er over het algemeen zeer goed werd gelopen. Aan het einde van de sportieve mid dag reikte de burgemeester, mr. L. Bosch van Rosenthal, de vele prijzen uit met voor iedere winnaar een toe passelijk woord. De uitslagen waren als volgt: 20 km: le prijs „Ritmeester", Vee- nendaal 325 pnt (wisselbeker); 2e prijs „Er op uit", Sprang-Capelle 305 pnt; 3. „P.K.V."-Polsbroek 280 pnt; 4. „Luctor et Emergo", Driel 270 pnt; 5e prijs Ingezonden Waar vroeger Roggebaai wasOp de voorgrond het gebouw van de Zuidafri- kaanse Spoorwegen. Naam van de boule vardHeerengracht. (S.A.S.) Als er ooit van een spectaculaire ontwikkeling gesproken mag worden, dan is het wel bij de opmars van de bromfiets in Nederland. Waren er in 1950 55.000 en in 1955 503.000 brommers op onze wegen, op het ogenblik zijn dat er 1,2 miljoen. Dagelijks stappen tientallen van de fiets over op de bromfiets en als die ontwikkeling doorgaat zullen zo heeft men berekend er over een kleine tien jaar omstreeks twee miljoen bromfietsen op onze wegen rijden. van de Zee" genoemd. Een andere naam is „die Halfweg-stasie na die Ooste". Het Suez-avontuur, nu reeds weer een paar jaar geleden, heeft nog eens duidelijk Dat overstappen op de bromfiets doet de gemiddelde Nederlander met een ge zicht van „wie doet mij wat?" En nie mand zou hem ook iets doen ware het niet dat de bromfiets nu eenmaal een andere instelling vraagt dan de fiets. De Nederlander moge althans in de ogen van de buitenlanders ongeveer met de fiets op de wereld komen, de toevoeging „met hulpmotor" was daar bepaald niet bijHet is overigens niet de aard van de bromfiets maar die van de berijder die maakt dat naar het Centraal Bureau voor de Statisiek heeft berekend de ongevalsfréquentie (per 1 miljoen gereden km) voor de bromfiets met 6,6 aanzienlijk boven die van de fietsen (1,5) ligt. Bromfietsongelukken zijn helaas aan de orde van de dag. Dat het daar bij niet in de allereerste plaats gaat om gebrekkige kennis van de verkeers regels, maar veelal eerder om onbegrij pelijke onvoorzichtigheid, of noncha lance blijkt ook weer uit de resultaten van een recent onderzoek. De Ver- keersgroep Bilthoven van de Rijkspoli- C* NMUWU* 'OM mui Snel rijden betekent een zeer geringe tijdwinst tegenover een veel groter risico en hogere onkosten Verb.Veilig Verkeer Met dit affiche uitgevoerd in een viertal felle kleuren vraagt het Ver bond voor Veilig Verkeer deze maan den de aandacht van de bromfietser. tie heeft de oorzaken van alle in 1961 gebeurde bromfietsongelukken in het district Utrecht (nagenoeg provincie Utrecht) nauwkeurig geanaliseerd. Daarbij kwamen als voornaamste oor zaken van 615 ongelukken naar voren: verkeerd handelen in voorrangssitu aties (kwestie van regelkennis); onvoorzichtig inhalen; niet rechtshouden; onvoorzichtig oversteken; tegen stilstaand voertuig rijden; uitrit onvoorzichtig uitgereden; Wie deze fouten beziet moet toege ven dat bij het merendeel van deze oor zaken niet in de eerste plaats gebrek- kinge verkeerskennis, maar wèl on voorzichtigheid en gebrek aan vaardig heid een rol spelen. Het Verbond voor Veilig Verkeer richt zich in deze maanden nu spoe dig met het aanbreken van de mooie dagen de bromfiets weer extra favo riet zal zijn met een appèl tot alle Geachte Redacteur, Als abonnee van uw veelgelezen blad, deed ondergetekende bij het lezen van uw editie d.d. 25 april een minder prettige ontdekking die op onwaarheid berust. Er is n.l. zaterdagmorgen (20 april) op Rijksweg 12 een auto met twee Engelse militairen inderdaad over de kop ge slagen. U schreef: „De soldaat werd uit de auto geslingerd en kwam elf meter verder in de diepe bermsloot terecht. Hij verdween geheel onder water en dankt ongetwijfeld zijn leven aan het feit dat de luitenant niets mankeerde en de soldaat onmiddellijk uit het wa ter haalde." Dat is echter onjuist want wij heb ben de soldaat als eerste van de ver drinkingsdood gered. We hebben per soonlijk de handtekening geplaatst op het proces-verbaal van de Mil. politie. Later hebben wij de soldaat, dank zij het zeer snelle politie-apparaat, naar het ziekenhuis laten overbrengen. Ere wie ere toekomt. U dankend voor de plaatsruimte, W. C. van Doorn Veenendaal. (Aangezien wij de inlichtingen voor be doeld bericht van officiële zijde ont vingen, hebben wij zonder meer aan genomen dat deze juist waren. Nu ech ter blijkt dat onze abonnee zo doortas tend is opgetreden, en niet de betrok ken luitenant, gaan wij vanzelfspre kend geheel akkoord met zijn ziens wijze: Ere wie ere toekomt! Red.) Geachte redakteur, Het kreupelrijm in uw krant van af gelopen vrijdag over o.a. de afzuigin stallatie bij de timmerfabriek „De Stoomhamer" aan de Grebbeweg in spireerde mij tot deze regels. Teruggrijpende op de door u geplaat ste foto van deze schoonheidsfout met de daarbij voorkomende tekst, moet ik direct vaststellen, dat de aanval van rijmelaar V.O., als zou u geen rekening houden met de belangrijkheid van on ze industrie, volkomen misplaatst was. U onderschreef juist, dat wij in Rhe nen de industrie op de handen moeten dragen. Daarmee kan iedereen het eens zijn. Maar dit houdt niet in, dat die industrie ons tot last mag zijn, wan neer zulks niet dringend nodig is en - zoals in dit geval - had kunnen wor den voorkomen. Reeds vele klachten bereikten ons, dat momenteel het afzuigapparaat de voorbijgangers hindert door rondvlie gende vezels. Wanneer dit apparaat op de achterzijde van het fabrieksterrein was geplaatst, was dit ten ene male niet mogelijk geweest. Het moet dus algemeen bekend wor den geacht, dat V.V.V. al het moge lijke doet, ten koste van veel geld, om vreemdelingen te trekken, die als ze Rhenen binnenkomen niet moeten worden vergast op dergelijke vlak langs de openbare weg geplaatste mis baksels. 's Zomers is er een siertuinwedstrijd om Rhenen zo gunstig mogelijk te la ten uitkomen voor de toerist en hier wordt maar zonder meer in strijd met alle regels van esthetica lukraak een I buitengewoon ontsierend apparaat langs één van de door toeristen het meest in gebruik zijnde weggedeelte in Rhenen geplaatst. Heeft V.V.V. al ge protesteerd? H. Campman Grebbeweg, Rhenen WEDEROM PRIJZEN VOOR S.D.V.-RHENEN De wandelsportvereniging „Sterk Door Vriendschap" heeft afgelopen zaterdag aan drie verschillende marsen deelge nomen. Ondanks de koude konden weer nieuwe successen toegevoegd worden aan de vele die voorafgingen. Zo konden de senioren bij haar zus tervereniging in Rhenen „De Vrolijke Jantjes" op de 20 km beslag leggen op de 5e prijs, bestaande uit een tak. De junioren die bij „Steeds Voorwaarts" in Velp op bezoek waren, legden be slag op de 15 km, op de 2e prijs een fraaie beker, terwijl de nieuwe en jongste groep de aspiranten, in Eist (U.) bij de „Rijnkanters" op de 10 km we derom een eervolle 4e plaats bezetten. Op 5 mei a.s. zal „SDV" met drie groepen deelnemen aan de bekende ca- pitulatietocht in Wageningen. Aan de avond van Koninginnedag werd in Rhenen wel zeer bijzondere luister bijgezet vanwege het voor de Grebbestad en omgeving heuglijke feit dat de Cuneratoren baadde in een zee van licht. Tweeëndertig schijnwerpers, opge steld op vier punten rond de toren, zorgden voor dit flood-light, dat per manent is en in het vervolg gedurende de maanden mei tot en met augustus iedere avond zal branden. Deze prachtige verlichting, deels be kostigd uit overgebleven gelden van de destijds gevoerde carillonactie, waaraan door Rhenens gemeentebe stuur het ontbrekende werd toege voegd. werd op Koninginnedag voor het eerst ontstoken. De machtige toren van Rhenen is nu 's avonds al tot op zeer grote afstand waar te nemen, gelijk de Utrechtse Dom. Een lofwaardig initiatief van Rhenen, zeer deskundig uitgevoerd door de PUEM en diens verlichtingsexpert op dit gebied, de heer Kuiper. „Sterk door Vriendschap", Rhenen 265 pnt. 15 km: le prijs „De Vrolijke Zwer vers", Opheusden 320 pnt (wisselbeker); 2e prijs „De Trouwe Zwervers", Op heusden 310 pnt; 3e prijs „SSS", Vee nendaal 290 pnt; 4e prijs „De Vrije Wandelaars", Amerongen 285 pnt; 5e prijs „D.V.O.", Veenendaal 265 pnt; 6e prijs „Ede-West", Ede 260 pnt. 10 km: le prijs „Dork Lijbersschool", Arnhem 290 pnt wisselbeker); 2e prijs „D.J.V.", Rhenen 280 pnt; 3e prijs „De Rijnkanters", Wageningen 265 pnt; 4e prijs „Wageningse Vierdaagse", Wage ningen 260 pnt; 5e prijs „Er op uit", Sprang-Capelle 255 pnt. 10 km schoolgroepen: le prijs „Limb. Stirumschool", Heelsum 260 pnt (wis selbeker); 2e prijs „P.S.B.V."-Veenen daal 250 pnt; 3e prijs „Padvinders", Rhenen 240 pnt. 5 km: le prijs „De Vrije Wandelaars", Amerongen 290 pnt wisselbeker); 2e prijs „De Trouwe Zwervers", Opheus den 271 pnt; 3e prijs „P.S.B.V.", Vee nendaal 254 pnt; 4e prijs „Luctor et Emergo", Driel 250 pnt; 5e prijs „Ede- West", Ede 230 pnt. 20 km semi-militairen: le prijs „N.B.M.", Zeist 285 pnt wisselbeker); 2e prijs „Nationale Reserve", Utrecht 270 pnt. De extra-prijs, beschikbaar ge steld door de burgemeester, voor de verst komende wandelvereniging ging naar „Er op uit" in Sprang-Capelle. De oudste deelneemster was mevrouw Elberts uit Driebergen, de oudste deel nemer de heer A. van Ingen uit Op heusden. Verschillende verenigingen legden bloemen en kransen bij het Legermonu- ment op de Grebbeberg. MACRO-MOTORCROSS VERPACHT Vrijdagavond had in hotel „Het Wa pen van Rhenen" de openbare ver pachting bij inschrijving plaats van de consumptieverkoop en stallingen tij dens de Int. Leccius de Ridder Motor cross op Hemelvaartsdag 1962. De volgende cijfers kwamen uit de bus: H. Huzen. Uchelen: cons. 3005, st. 459,massa 3500,R. van Laar, Rhenen: in massa 2975,Rangeling, Zaltbommel: cons. 3022,Raukema, Deventer: cons. 2625,Schuilenburg, Rhenen: cons. 2456,st. 401,Wol- ters, Apeldoorn: cons. 134, Hoogste inschrijver was dhr Huzen. Na afloop werd nog verzocht aan on derpachters om zich niet met de pach ter te verstaan, doch eerst contact op te nemen met het Macro-secretariaat, wegens familie-omstandigheden van eerstgenoemde. bromfietsende Nederlanders om de (voorrangs)regels grondig te leren en toe te passen, maar vooral om zich te realiseren dat rijden op een bromfiets nog meer dan het rijden op een gewo ne fiets, voorzichtigheid enextra vaardigheid vraagt. De extra vaardig heid namelijk om sneller te voorzien, te doorzien en te handelen. Pas wie zich daarin bewust traint en met zijn zwak ke punten op dit terrein rekening houdt door nóóit risico's te nemen of gevaar situaties te scheppen, kan zeggen dat hij veilig bromt

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 3