Kleine
vacan
tiegids
voor
1962
Welverzorgd
VAN STEMPV00RT
Voor onze OUDERE lezers
(O
V
MANTELS
IN DE
WASMACHINE
DE „ANDEREN" EN DE BROMMER
SóH
HARDEVELD
J. v. Ginkel
D. v. d. Meijd en
SCHERPENZEEL
leuga\
RHENEN
Dat komt
als geroepen
mmm
mjjajaS kan el tye/i i
danAtydfrmwM
WATERDICHTwen
m.
FRMFIII FN
A. W. de Haas
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 18 MEI 1962
Nr 40
Kinder„feest", treinsardientjes en het gemaakte kostje
Gezellig met zijn allen
Vliegtuig, trein of auto
Jaarvergadering
damvereniging
Het tevreden kind
-puistjes
ARTIKEL 461
DE BROMFIETSER
POEDER - ZALF - OLIE - ZEEP
Douwe Egberts
Deze speciale
PICKWICK theepot
concrema
conlatta
capuccino
DOOR
STOMERU
BERTRIXSTR.37 TEL 24I5
VEENENDAAL
Fa. Jac. van Schuppen
Textielhandel
Turkesteen
Nellestijn's Textielhandel
Fa. G. J. van de Brink
Voor eerste en tweede hypotheken
en vaste goederen
ventilator
De specialist op tran
sportgebied
\ï0
Langzamerhand begint het trekkersbloed, dat de Nederlander in voorbije eeuwen
als eerste naar Indië, de Noordpoolstreek en Zuid-Amerika braeht, in ons weer te
borrelen. Daarvoor behoeft niemand naar de dokter of, wat moderner, naar de psy
chiater te hollen, want het is een geruststellend seizoenversch(jnsel, dat er alleen
maar op wijst, dat met de zon en de zomer de vakantie weer op komst is. Plannen
worden gemaakt en langzamerhand wordt het tijd een beslissing te nemen, wil men
met de reisbureau- of hotelreservering niet te laat zijn en net buiten het door de
gastvrije reisinstituten gespreide bedje vallen. De eerste vraag is meestal, „waarmee
gaan we op vakantie". Deze kleine vankantiegids hoopt U een leidraad te zijn bij het
maken van de vakantieplannen en het beantwoorden van de vragen. Luister er niet
teveel naar, maar als U denkt dat U een goede raad hebt gevonden, vergeet hem
dan niet. Van de honderd Nederlanders, die op vakantie trekken, komen er dertig
terug met een vaag gevoel van ontevredenheid. Het was toch niet dat, wat ze had
den verwacht. Zorg dat U niet tot hen behoort. Het hangt helemaal van U zelf af.
Het grootste deel van de Nederlandse
vakantiegangers trekt er nog met een
autobus op uit. De gezelschapsreis met
de steeds comfortabeler bus, populair ge
worden aan het begin van onze nationale
welvaartsroes, zal er wel nooit uitraken.
Al valt waar te nemen, dat de belang
stelling de laatste seizoenen wat afneemt.
Voor diegene, die voor de eerste keer
naar het buitenland gaat, zijn de groeps
reizen, zoals die door de reisbureaux wor
den verzorgd, inderdaad ideaal. „Het
kostje is gemaakt". Wat overnachting en
maaltijden en in de meeste gevallen ook
de excursies betreft, is alles door de er
varen krachten van de reisinstelling ver
zorgd.
Men heeft dus de zekerheid, dat er tij
dens de reis en op het reisdoel niets ver
keerd kan gaan. Dat de vrijheid wat min
der is dan men soms wel wenselijk zou
vinden, nemen de meeste reizigers op de
koop toe. En een koopje is het vrijwel
altijd. De reisbureaux zijn door hun vaste
contacten (en contracten) in staat voor
relatief goedkope uitjes te zorgen. Een
prijs van 120 tot 140 gulden voor een tien
daagse reis, alles inbegrepen, naar bij
voorbeeld Tirol is geen uitzondering. Dat
komt neer op een gemiddelde van 12 tot
14 gulden per dag. Daarvoor kan men het
zelf niet doen. Het werk van de reisbu
reaux heeft er vooral toe bijgedragen,
dat niemand om financiële redenen van
een buitenlandse trip behoeft af te zien.
Om tegemoet te komen aan de vrij
heidsverlangens van de klanten, die er
weinig voor gevoelen om dag in dag uit
aan de groep en het programma vastge
klonken te zitten, hebben de reisbureaux
nieuwe varianten op de gezelschapsreis
ontwikkeld. Zo kent men de „Vrije
Groepsreizen" en de „Privé-reizen",
waarbij het voordeel van de lage kosten
blijft gehandhaafd en men toch (een ze
kere mate van) vrijheid geniet om de dag
door te brengen op de manier, welke men
zelf verkiest. Dit soort reizen komt de
laatste tijd steeds meer in trek, evenals
de gewoonte om „een pakje excursies
naar eigen keuze" te kopen.
De autobus is lange tijd het eenzame
ideaal van de Nederlandse vakantieganger
Veel Nederlanders trekken op
vakantie met een eigen auto, maar
talrijke nlet-autobezitters willen
niet op een guldentje kyken en be
sluiten zo'n koninklijk voertuig te
huren. Het is een heerlijke erva
ring zich een of twee weken auto
bezitter te gevoelen, maar zorg, dat
U niet achteraf maanden met de
narigheid komt te zitten. Auto hu
ren is een kostbare onderneming.
Men moet de stap niet al te geest
driftig nemen.
Nederland telt in dit vak helaas
nog een groot aantal beunhazen.
Vraag een proefrit met de wagen.
De bonafide verhuurder zal zoiets
glimlachend toestaan en even mee
rijden. Hij is maar al te blij te kun
nen zien aan wie hy zjjn dure be
zit gaat toevertrouwen. Let vooral
goed op het huurcontract. Lees ook
de KLEINE lettertjes. Anders komt
U tot Uw pijnlijke verrassing na
terugkeer voor de onaangename er
varing te staan, dat U nog allerlei
toeslagen enz. moet betalen, waarop
U net niet had gerekend. Voor U
vertrekt, moet U goed informeren
wat U moet doen by eventuele re»
paraties en welke voor Uw reke
ning of voor die van de verhuurder
komen.
De Scherpenzeelse damvereniging hield
maandagavond in het Verenigingsge
bouw haar jaarvergadering. In zijn
openingswoord kon voorzitter Visser
memoreren dat het jubileumjaar een
goed jaar voor de vereniging is ge
weest.
Na het behaalde kampioenschap in de
2e klasse van de Prov. Gelderse Dam-
bond wist men ook de promotiewed
strijden succesvol te spelen waardoor
men na een jaar weer in de le klasse
terugkeerde.
In het voorbije seizoen heeft men ook
met succes gespeeld, men eindigde ge
lijk met RDV uit Rhenen op de derde
plaats.
Ook uit de jaarverslagen van secre
taris Van Schaik en penningmeester
Valkenburg bleek dat het de vereni
ging goed was gegaan. In de vakature
ontstaan door het bedanken van secr.
Van Schaik werd voorzien door de be
noeming van L. Veenendaal.
De heer D. J. Iprenburg werd in het
seizoen '61-'62 verenigingskampioen,
met enige toepasselijke woorden werd
hem door de voorzitter de fraaie wissel
beker overhandigd. De prijs voor de
speler welke in de bondscompetitie de
meestepunten had gescoord werd ge
wonnen door de heer W. van Schaik en
werd eveneens met enige toepasselijke
wqprden uitgereikt.
Op 21 mei wordt gestart met de zo
mercompetitie, hierin wordt gespeeld
in drie groepen, voor de winnaars
wordt een bekertje beschikbaar gesteld.
Indien er voldoende deelname is
wordt in juni gestart met een toernooi
voor Huisdammers. Men kan zich hier
voor opgeven des maandags op de club
avond en bij de heer D. J. Iprenburg.
Voor de winnaar van dit toernooi is
een fraaie beker beschikbaar.
geweest. Tot groot genoegen van de tou-
ringcarbedrijven. Sinds enkele jaren doet
zich echter, onder duidelijke invloed van
die almaar groeiende welvaartsmammoet,
een verschuiving voor. Zevenhonderd
duizend Nederlanders hebben inmiddels
trots een eigen auto gekocht. Die willen
ze het liefst ook voor hun eigen vakantie
gebruiken. Het beeld van de kleine auto,
die moeizaam bukt onder de hoog opge
stapelde, met riemen en touwen vastge
snoerde koffers en volgepropt met alle
familieleden kreunend de grens opzoekt,
is niet ongewoon in Nederland. Laat Uw
auto voor U vertrekt door de autodokter
goed nakijken en let op de papieren.
Naast de eigen auto vormen vooral
trein en vliegtuig, om van het schip nog
maar niet te spreken (dat doen wij in een
aparte aflevering van de vakantiegids),
een geduchte concurrentie voor de ge
liefde touringcar. Vliegreizen zijn niet
meer alleen voorbehouden aan een exclu
sief groepje zéér-rijken. De vijftiendaagse
vliegreis naar de zonnige stranden van
de Costa Brava kost bijvoorbeeld dit
seizoen, alweer alles inbegrepen, ongeveer
750 gulden. Dat is een bedrag, dat heel
wat Nederlanders op tafel kunnen leggen.
De 900 of 1200 gulden voor een vliegreis
naar het legendarische Athene, de Griek
se tempelstad, waarbij de verzorging voor
een week is inbegrepen, schijnen ook
geen al te grote barrière te vormen. Vo
rige zomer kozen 15.000 Nederlanders voor
hun vakantie het vliegtuig, een vertwin-
tigvoudiging ten opzichte van 1958. Dit
jaar zullen het er wel weer meer zijn.
De vakantietreinen hebben zo'n over
dadige belangstelling, dat ze ieder jaar
volledig bezet zijn. En er rijden er zoveel
rond, dat de Zwitserse spoorwegen al de
grootste moeite hebben om hen te ver
werken. De meest bekende treinen, die
naar de toeristische centra van Europa
gaan, zijn de Bergland- en Hotelplan-
Expres, de Zonexpres en de Rijnexpres.
Voor Duitsland kan men ook de nog jonge
Harzexpres nemen. Naar Zwitserland en
Italië rijden speciale treinen en dit jaar
gaat voor het eerst een vakantietrein van
Nederland naar Spanje. De Costa-Brava-
expres.
Wie er geen bezwaar tegen heeft zich
enige tijd als een treinsardientje te ge
voelen, moet beslist eens met een trein
gaan reizen. Het is een kostelijke erva
ring en ook al weer minder duur dan
men verwacht. Voor autoliefhebbers, die
toch met de trein willen, zijn er de auto-
slaaptreinen, waarbij Uw auto met de
trein wordt meegevoerd. Avignon in Zuid-
Frankrijk en Domodossola in Italië zijn
de eindpunten. In Amsterdam, Den Haag
en Den Bosch kan men instappen.
Doordat de belangstelling voor de trein
zo toeneemt heeft een aantal Nederlandse
reisbureaux de „Railtour Holland" opge
richt. Deze organisatie ontwerpt speciale
treinreizen, inclusief verblijfsverzorging,
tegen gereduceerde tarieven. Alle goede
reisbureaux hebben er inlichtingen over.
„Nemen we het kroost mee of laten we
het thuis?" Het is altijd het grootste pro
bleem bij grote gezinnen. De kinderen
meenemen op vakantie betekent zichzelf
beperkingen opleggen. Kinderen, vooral
kleuters, verdragen geen lange reizen.
Met het aantal kilometers zal het aantal
oorvijgen toenemen. De kleintjes hebben
ook geen enkele belangstelling voor
kunstschatten, wel zijn ze gek op een
stuk fijn strand. Hen thuislaten, betekent
een moeder, die zich iedere vakantiedag
opvreet van de zorgen en 's avonds met
slaappoeders naar het hotelbed moet gaan
omdat ze maar bang is, dat de kinders
thuis niet goed uit de voeten komen.
Ieder moet dit voor zichzelf uitmaken.
Wie zijn kinderen meeneemt, moet er
van tevoren rekening mee houden, dat
kinderen in de vakantie verbazend vroeg
hun bed uit zijn. Lange tochten verdra
gen ze niet. Las, bij een autorit, flinke
pauzes in om hun de kans te geven zich
uit te leven. Zorg in de trein voor vol
doende afleiding en vergeet vooral niet
eens buiten te eten. Zo'n ongedwongen
picnic, waarbij men zich niet moet be
kommeren om het eten met mes en vork.
Denk er aan, dat ook zij vakantie hebben.
Met een tevreden kind krijgt men ook te
vreden ouders.
(wordt vervolgd)
JONG HELPT OUD
Eigenlijk bemerken we het ouder
worden het eerst aan het vluggere ver
moeid zijn. „Hè, hè, ik ben blij dat ik
zit", kan de huisvrouw verzuchten als
zij de dagtaak achter de rug heeft. En
tegen de schoonmaak, die vroeger met
vuur en enthousiasme werd onderno
men, gaat zij geleidelijk aan een beetje
opzien. Het wordt alles een beetje „an
ders" dan vroeger. De man, die van
zijn werk thuiskomt, zal zich nu over
„een heerlijke avond thuis" verheugen,
de pantoffels aantrekken en zijn stoel
in de winter gezellig dicht bij de haard
schuiven. En hij zal zijn wenkbrauwen
ironsen als zijn vrouw voorstelt om uit
te gaan of ergens een bezoek te bren
gen, terwijl hij vroeger toch dadelijk
voor zoiets te vinden was. Heel on
merkbaar komt het, we hebben er in
het begin zelf nauwelijks erg in.
We vinden het wel niet bepaald leuk
als we zestig worden, maar oud ben je
pas als je zeventig bent, redeneren we.
En als we zeventig zijn, zeggen we:
oud ben je pas, als je tachtig bent. Maar
als je zeventig bent, en soms al eerder,
zijn er toch allerlei dingen, die zwaar
gaan vallen, die we eenvoudig niet
meer kunnen doen zonder er hoofdpijn
van te krijgen of het gevoel, dat we de
hele verdere dag niets meer waard zijn.
Bukken bijvoorbeeld kan veel narigheid
veroorzaken.
Maar waar halen we de hulp van
daan om de dingen, waarbij dat alle
maal te pas komt, voor ons te doen?
Daarom is het zo verheugend, dat bij
verscheidene jongere mensen het besef
begint door te dringen, dat zij wat moe
ten doen om de ouderen te helpen. In
Emmen is bijvoorbeeld een dergelijk
initiatief ontstaan bij een atletiekclub,
jonge, sterke mensen, die bij hun da
gelijkse taak best nog wat op de schou
ders kunnen nemen. Zij verzorgen tui
nen en tuintjes, hakken hout, scheppen
kolenkitten vol, doen ook andere din
gen, zoals voorlezen en wandelen met
hen, die daarbij een steuntje behoeven.
De afdeling Zaandam van de dr. Al-
bert Schweitzer Jeugdclub doet even
eens haar best om het leven van vele
oudere mensen wat gelukkiger te ma
ken door enige zorgen van hen af te
nemen. Nu de vijfdaagse werkweek in
bejaardentehuizen en ziekenhuizen de
directies voor allerlei problemen stelt,
heeft een honderdtal Veluwse jonge
mensen, behorend tot de Oecumenische
Jongerenkring, aangeboden om tijdens
het weekend allerlei diensten te ver
lenen. O.a. wordt er geholpen in het
Chr. Rust- en Verpleeghuis in Olde-
PUROL-POEDER
VOOR DE VROUW
Het is allang geen geheim meer dat de grote revoluties op mo
deterrein zich in mindere mate in de modelijn voltrekken dan
wel in het verschijnen van steeds nieuwe weefsels. Natuurlijk
zijn er gematigde wijzigingen in het mode-silhouet gesigna
leerd zoals de iets wijdere rok en de gedeeltelijke terugkeer
tot de natuurlijke taille. Maar opzienbarender zijn de moge
lijkheden in de fabricage van nieuwe stoffen die ons elk sei
zoen opnieuw voor de meest opwindende verrassingen stellen.
Op dit gebied voltrekt zich een voortdurende evolutie in kleu
ren, dessins, weefselstructuur en materiaalkeus die vaak ver
bazingwekkend is. De nieuwste sensatie is wel het zogenoemde
Jersey Pren uit Dralon. Een tricotweefsel waarin „Moltopren"
verwerkt is. Hierdoor ontstaat een stof die ons de vederlichte
warme mantels en korte jasjes schenkt, die zo'n heerlijk volu
mineuze indruk maken en een luxuéus cachet geven.
De algemene voorliefde in dit seizoen gaat uit naar weefsels
met „Brei-effect", vandaar dat deze stof die niet alleen zeer
modieus maar bovendien uitzonderlijk praktisch is, met groot
enthousiasme verwelkomd werd door de moderne vrouw die
prijs stelt op een uiterst verzorgd voorkomen. Want stelt u
eens voor: deze jersey-mantels, korte jasjes, strandpakjes,
herencolberts, winterjassen en auto-coats kan men onbe
zorgd in de wasmachine stoppen! Daarbij verliezen ze
niets van hun perfecte pasvorm en elegante afwerking.
Dit is inderdaad sensationeel nieuws dis we bedenken dat
de traditionele liefde die iedere vrouw toedroeg aan jer
sey tot nu toe een nogal ongelukkige was. Reeds na korte
tijd begon het geliefde kledingstuk uit te zakken, „aan te
hangen" en futloos te worden. Bij de eerst de beste vlek
moest het gestoomd worden, een kostbare aangelegen
heidEen mooie, flatteuze en zeer geliefde stof dus
maar niet bepaald praktisch.
Al deze bezwaren zijn nu weggevallen. Men kan zonder
zorgen een mantel, gemaakt van Jersey-Pren, dragen in
de teerste besmettelijkste tinten. Deze beeldige nieuwe
kleuren zijn in het voorjaar gelanceerd.
Door het zeer geringe gewicht van deze stof kan men
meerdere jassen in een koffer meenemen, een groot voor- 1
deel o.a. bij luchtreizen. Ook angst voor kreuken en vlek
ken is overbodig geworden. Jersey-Pren is precies dat ma- j
§8
§8
teriaal dat op de textielmarkt in een reeds lang gevoelde
behoefte voorziet.
Het leent zich bij uitstek voor het vervaardigen van kle
dingstukken die er „tailor-made" uitzien: b.v. elegante
verwerking met dikke stiksels, gevoerde kragen, zakken
en manchetten. De nadelen van een dergelijke werkwijze,
die de kleding zwaar en ongemakkelijk in het dragen
maakt, vervallen bij deze zeer lichte stof.
Jersey-Pren is ook reeds als meterstof op de markt ge
bracht. Men moet daarbij wel bedenken dat het enige
vaardigheid met de naald vergt vanwege de elasticiteit en
de noodzaak deze stof van voering te voorzien.
Wij raden een ieder aan eens kennis te maken met dit
nieuwe weefsel. Een paar kledingstukken gemaakt van dit
materiaal zullen een sieraad zijn in de garderobe van
iedereen die zich warm en toch heerlijk licht wil kleden.
Is het niet ongelofelijk: het gewicht van een dergelijke
jas bedraagt nauwelijks 700 gram. Van de tot nu toe ge
bruikte winterstoffen weegt één meter al hetzelfde! En
dat bij gelijke warmte-capaciteit.
l broek, waar een 87-jarig vrouwtje het
aardige, jonge meisje, dat haar kwam
helpen bij het aankleden, maar dat ze
nog nooit eerder had gezien, begroette
met: „Wa mojje hier?" „Nou gewoon
een beetje helpen", antwoordde het
meisje vriendelijk. En al heel gauw
waren ze de beste maatjes. Ook in
Friesland bestaan nu plannen voor een
dergelijke actie.
HET DIAKONALE JAAR
En dan is er nog het „diakonale jaar".
Protestantse kerken hebben jonge vrou
wen en meisjes tussen 17 en 30 jaar
gevraagd een jaar van haar leven te
geven voor haar medemens, een zg.
diakonaal jaar. De oorsprong van deze
actie ligt in het Diaconessenhuis van
Neuendettelsau in Beieren. Als gevolg
van personeelsgebrek richtte men daar
een paar jaren geleden een oproep tot
jonge meisjes om gedurende een jaar
vrijwillig te helpen, met als enige ver
goeding een klein zakgeld. Er gaven er
zich op, van jaar tot jaar meer, want
de jeugd is niet zo hard als ouderen wel
eens menen te moeten denken.
Zo kwam het „diakonale jaar" ook
naar Nederland, in Utrecht, Haarlem,
Rotterdam, Den Haag. Degenen, die er
zich voor opgeven, worden tewerkge
steld bij de kinderverzorging, bij ver-
pleegwerk, bij revalidatiearbeid, maar
ook bij de bejaardenzorg. Merkwaardig
is wel, dat velen zich verder gaan be
kwamen in de tak van arbeid, waarin
zij door dit diakonale jaar zijn terecht
gekomen. Zij hebben in eens haar le
vensrichting gevonden. Zij zijn „gegre
pen". Mocht een dochter of een klein
dochter zich voor het diakonale jaar
willen opgeven, dan kan er voor u al
leen maar verheugenis zijn, dat zij niet
wil voorbij gaan aan de nood van an
deren. Het geeft blijk van haar ge
voelige hart en een grote bereidheid om
anderen te helpen. Omgekeerd zal dit
jaar haar ook iets geven.
DOOR OUDEREN VOOR OUDEREN
Maar ook ouderen, die nog vitaal zijn,
zouden hoogbejaarden en minder-vali
den nog allerlei diensten kunnen be
wijzen. Denkt u daar wel eens aan, u,
die nog fit en gezond bent en misschien
met de vele vrije tijd geen raad weet?
Er is zo veel dat u kunt doen: helpen
de tuin te onderhouden, kleine karwei
tjes in huis doen, vuilnisemmer buiten
zetten, kolenemmer vullen, boodschap
pen doen. misschien de warme maal
tijd verzorgen, helpen met een wasje,
met verstellen en stoppen, wat wande
len, wat voorlezen, misschien een par
tijtje dammen of schaken. Zelfs daar
mee zoudt u velen al een plezier doen.
Stelt u zich maar eens voor, dat u zelf
van die spelen houdt, maar dat er nie
mand is met wie u ze kunt doen. Waar
een wil is, is een weg. En een bewogen
hart is vindingrijk.
E. Rubbens-Franken.
LICHAAMSOEFENINGEN
Over mogelijkheden
De vorige week hebben we oefenin
gen gedaan met grote bewegingsbanen.
(Een bewegingsbaan is de baan die de
beweging aflegt). En hier gaat het nu
eigenlijk om. In het dagelijks leven
hebben alle bewegingen die men maakt
een ander doel, dan de beweging zelf.
Alleen bij de gymnastiek is het doel de
beweging en niets anders.
Dat maakt een groot verschil. In het
dagelijks leven zijn alle bewegings
banen zo klein mogelijk. Niemand zal
afstoffen met een brede armzwaai, nie
mand zal een spijker in het hout slaan
op zodanige wijze, dat de arm, die de
hamer vasthoudt, hoog boven het hoofd
begint. Alleen een verkeersagent en
een glazenwasser maken wel grote be
wegingsbanen, maaraltijd weer de
zelfde, want ook hier gaat het om het
werk en niet om de beweging.
Doel
Wat de gymnastiek nu eigenlijk wil
is: spieren en gewrichten die mogelijk
heden te geven, waarvoor ze door hun
aard en bouw eigenlijk bestemd zijn.
Het gevolg daarvan is, dat men de ge
wone bewegingen van alle dag veel ge
makkelijker kan doen, doordat men nu
niet tot de rand van zijn mogelijkheden
gaat. Dit geeft een gevoel van jeugd en
gezondheid.
Vooruit dan maar weer!
1. Staande: zwaai beide armen naar
voor en naar achter. Zover mogelijk
naar voren en zover mogelijk naar
achteren, zonder hierbij voorover te
buigen.
Zittend gaat deze oefening ook wel,
maar dan op een stoel zonder arm
leuningen en niet te lang achter el
kaar.
Zijn voorzorgen genoeg genomen
Dacht ik, toen 'k het zand zag komen
Op een werker, die daar bezig was
Gelukkig dat hulp aanwezig was
Een geluk dus bij een ongeluk
's Mans klompen waren zoek of stuk
Wat komen die er nu op aan
Zo zei de man, geheel ontdaan
Gelukkig kon hij 't navertellen
't Is niet moeilijk zich voor te stellen
Dat de manna dit recente ongeval
Er nog wel eens over praten zal
Echter dacht ik op zeker ogenblik
Met 'n begrijpelijk gevoel van schrik
Dat het ook anders zou kunnen wezen
Bijvoorbeeld, zo men meer kan lezen
Dat kinderen, spelend in 't zand
De dupe worden hier in 't land
Mag ik de ouders attenderen
Hun kinderen toch steeds te bezweren
Niet te gaan spelen bij 'n graverij
Gevaar is er (zie boven) altijd bij
Hopelijk is de man de schrik te boven
Maar toch kan 'k alleszins geloven
Dat het de man lang bij zal blijven
Neem goede nota van dit schrijven
Laat artikel 461 „verboden terrein"
Toch nooit een holle frase zijn
Wijs de kinders steeds weer op 't gevaar
En handel als kind er altijd naar
Bovenstaande is geen loos gerucht
't Gebeierde zaterdag bij „De Thijmse
Hugt"
J. M.
Als wij in ongunstige zin praten over bromfietsers en vrijwel elke andere
weggebruiker doet dat op z'n tijd rijst onwillekeurig voor ons geestesoog op
het beeld van de jongeman fnet leren jack, kakelbonte brommer (met alles er op
en er aan!), eekhoornstaart en soms vergezeld van een even opvallende duo-engel.
Inderdaad, de „lieve jeugd" dat zeggen wij dan laat werkelijk niets na om
vooral goed op te vallen: het uitlaatlawaai is niet van de lucht, verkeersregels
worden met voeten getreden, de maximum-snelheid wordt aan de (overigens
keurig gepoetste) laarzen gelapt, het trottoir wordt onveilig gemaakt; wapperen
de haren en draagbare radio's voltooien het beeld.
Als we eerlijk zijn moeten we toege
ven dat bij deze jongelieden juist de
„grove fout" schuilt in het willen op
vallen. Maar hoe waren we vroeger
zelf? De ouderen onder ons zullen zich
nog wel herinneren dat wij indertijd zo
graag me (opgelapte) motorfietsen of
automobielen gingen naar die gelegen
heid, waar de charleston werd „ge
pleegd"En ook nu we bezadigder
zijn geworden, komt het maar al te
vaak voor dat we onze onlustgevoelens
zoals psychologen dikwijls zeggen
pogen af te reageren op onze medeweg
gebruiker.
En dan zijn we meteen bij de kern
aangeland. Wie een splinter uit een an
ders oog wil peuteren, moet eerst zor
gen dat de balk uit zijn eigen oog zorg
vuldig is verwijderd. En wie de jeugd
wil opvoeden, moet eerst zorgen dat
hijzelf het juiste voorbeeld geeft. In
deze maand, nu het Verbond voor Vei
lig Verkeer een appèl richt tot de
bromfietsende jongeren een beetje
meer „sociaal" te zijn, vraagt het van
de ouderen het goede voorbeeld te ge
ven.
Het Verbond durft echter nog meer te
vragen aan de ouderen, namelijk meer
begrip voor onze bromfietsende jeugd.
Zonder de excessen te willen goedpra
ten, mag toch wel gezegd worden dat
een belangrijk deel van de felkleurige
smaak en alles wat daarmee annex is
de zgn. „schijnvolwassenheid" tot oor
zaak heeft. Men zou eigenlijk, in plaats
van bars op te treden, de jeugd moeten
leren inzien dat zij met deze schijnvol-
wassenheid eigenlijk haar onvolwassen
heid demonstreert. Wij ouderen weten
heus wel dat de jongeren goed met hun
vehikels weten te manoeuvreren, dat ze
vaak in het verkeer behendiger zijn
dan wij. Waaromdit dan niet bele
den, daar eerlijk voor uitkomen? Een
dergelijke schouderklop helpt door
gaans meer dan een boze uitval te
gen „die
2. Zittend, nu op een stoel met arm
leuningen die goed moeten worden
vastgehouden. Nu beide benen strek
ken, buigen en weer neerzetten.
Vooral niet te lang achter elkaar en
niet de adem vasthouden.
Albertine Vellenga.
STAD HOUDT MASSA ONDERZOEK
NAAR SUIKERZIEKTE
Iedere volwassene in Bedford (be
volking 56.000) zal worden gevraagd
deel te nemen aan een massa-onder
zoek naar suikerziekte. Men verwacht
dat dit onderzoek ongeveer 2000 ge
vallen aan het licht zal brengen. Het
onderzoek is ter hand genomen nadat
een zakenman in Bedford, die zijn
vrouw door deze ziekte verloor, een
schenking van 3.000 deed.
Het massa-onderzoek zal worden uit
gevoerd onder leiding van de plaat
selijke gemeente-arts; een ploeg van
het Guy's Hospital in Londen zal uit
voerige proeven verrichten. Technicon
Ltd., een Britse firma, die zich spe
cialiseert op het gebied van automa
tische analyses, stelt drie auto-analy
seertoestellen beschikbaar.
Zelfs de vogels pauzeren bij hec kwinkeleren...
zou dan een man nier af en toe in het zonnetje
uitblazen? Wat brengt een kop krachtige, góed-
gezette Pickwick Thee dan een verkwikking,
een grote voorraad nieuwe moed!
Pickwick Thee, de fijne Engelse Melange
van Douwe Egberts munt uit door zijn kern
achtige smaak, zijn zeldzaam opwekkende geur
en zijn verlokkende kleur. Daarbij is Pickwick
Thee uiterst royaal van afschenk.
is verkrijgbaar legen 750 Douwe
Egberts waardepumen (of 650
voor de kleinere pot)
1. Tuit kan niet lekken
2. Ruime opening, dus gemakke
lijk schoonmaken
3. Hoog kraagdckscl blijft stevig
de fijne Engelse Melange!
Nylons van beroemde
kwaliteit.
In nieuwe, elegarrt-
geraffineerde kleuren
v.a.
Gortstraat 39 Veenendaal
Hoogstraat 26 -
Veenendaal
Nieuwe Veenendaalseweg 33 - Rhenen
Franseweg 80 Eist (U.)
Kerkewflk 110 - Telefoon 0 8385-2252
-3900, Veenendaal.
OOK IN
UW HUIS
EEN
verkrijgbaar bij:
Electro Technisch
installatie Bur.
Radio en T.V.
x..'&
Patrim.laan 39
Veenendaal,
tel. 2196
Exp. bedr.
Zandstraat 9, Veenendaal
Wij onderhouden dagelijkse
autodienstcn van en. naar:
VEENENDAAL, EDE, WAGENINGEN,
RHENEN, AMERONGEN, LEERSUM.
DOORN, DRIEBERGEN, ZEIST,
UTRECHT, 's-HERTOGENBOSCH,
TILBURG, BREDA, EINDHOVEN
EN HELMOND.
Ook verzending door geheel Nederland
en België.
Hiervoor verhuren wij
DE NIEUWSTE
TROUWCOSTUUMS
MET ALLE
TOEBEHOREN
Hoofdstraat 46 - Telef. 3926
VOOR UW
met auto's zijn wij
SPECIAAL Ingericht
4-8 pers. auto's disponibel
Tevens inlichtingen ver
krijgbaar (ook 's avonds)
Dr. Colijnstraat 47 en
J. P. C. Leinweberstraat 79
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerke wijk 91, Telef. 2845