Kleine vacan tiegids voor 1962 Welverzorgd VAN STEMPV00RT Voor onze OUDERE lezers (O V MANTELS IN DE WASMACHINE DE „ANDEREN" EN DE BROMMER SóH HARDEVELD J. v. Ginkel D. v. d. Meijd en SCHERPENZEEL leuga\ RHENEN Dat komt als geroepen mmm mjjajaS kan el tye/i i danAtydfrmwM WATERDICHTwen m. FRMFIII FN A. W. de Haas TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 18 MEI 1962 Nr 40 Kinder„feest", treinsardientjes en het gemaakte kostje Gezellig met zijn allen Vliegtuig, trein of auto Jaarvergadering damvereniging Het tevreden kind -puistjes ARTIKEL 461 DE BROMFIETSER POEDER - ZALF - OLIE - ZEEP Douwe Egberts Deze speciale PICKWICK theepot concrema conlatta capuccino DOOR STOMERU BERTRIXSTR.37 TEL 24I5 VEENENDAAL Fa. Jac. van Schuppen Textielhandel Turkesteen Nellestijn's Textielhandel Fa. G. J. van de Brink Voor eerste en tweede hypotheken en vaste goederen ventilator De specialist op tran sportgebied \ï0 Langzamerhand begint het trekkersbloed, dat de Nederlander in voorbije eeuwen als eerste naar Indië, de Noordpoolstreek en Zuid-Amerika braeht, in ons weer te borrelen. Daarvoor behoeft niemand naar de dokter of, wat moderner, naar de psy chiater te hollen, want het is een geruststellend seizoenversch(jnsel, dat er alleen maar op wijst, dat met de zon en de zomer de vakantie weer op komst is. Plannen worden gemaakt en langzamerhand wordt het tijd een beslissing te nemen, wil men met de reisbureau- of hotelreservering niet te laat zijn en net buiten het door de gastvrije reisinstituten gespreide bedje vallen. De eerste vraag is meestal, „waarmee gaan we op vakantie". Deze kleine vankantiegids hoopt U een leidraad te zijn bij het maken van de vakantieplannen en het beantwoorden van de vragen. Luister er niet teveel naar, maar als U denkt dat U een goede raad hebt gevonden, vergeet hem dan niet. Van de honderd Nederlanders, die op vakantie trekken, komen er dertig terug met een vaag gevoel van ontevredenheid. Het was toch niet dat, wat ze had den verwacht. Zorg dat U niet tot hen behoort. Het hangt helemaal van U zelf af. Het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers trekt er nog met een autobus op uit. De gezelschapsreis met de steeds comfortabeler bus, populair ge worden aan het begin van onze nationale welvaartsroes, zal er wel nooit uitraken. Al valt waar te nemen, dat de belang stelling de laatste seizoenen wat afneemt. Voor diegene, die voor de eerste keer naar het buitenland gaat, zijn de groeps reizen, zoals die door de reisbureaux wor den verzorgd, inderdaad ideaal. „Het kostje is gemaakt". Wat overnachting en maaltijden en in de meeste gevallen ook de excursies betreft, is alles door de er varen krachten van de reisinstelling ver zorgd. Men heeft dus de zekerheid, dat er tij dens de reis en op het reisdoel niets ver keerd kan gaan. Dat de vrijheid wat min der is dan men soms wel wenselijk zou vinden, nemen de meeste reizigers op de koop toe. En een koopje is het vrijwel altijd. De reisbureaux zijn door hun vaste contacten (en contracten) in staat voor relatief goedkope uitjes te zorgen. Een prijs van 120 tot 140 gulden voor een tien daagse reis, alles inbegrepen, naar bij voorbeeld Tirol is geen uitzondering. Dat komt neer op een gemiddelde van 12 tot 14 gulden per dag. Daarvoor kan men het zelf niet doen. Het werk van de reisbu reaux heeft er vooral toe bijgedragen, dat niemand om financiële redenen van een buitenlandse trip behoeft af te zien. Om tegemoet te komen aan de vrij heidsverlangens van de klanten, die er weinig voor gevoelen om dag in dag uit aan de groep en het programma vastge klonken te zitten, hebben de reisbureaux nieuwe varianten op de gezelschapsreis ontwikkeld. Zo kent men de „Vrije Groepsreizen" en de „Privé-reizen", waarbij het voordeel van de lage kosten blijft gehandhaafd en men toch (een ze kere mate van) vrijheid geniet om de dag door te brengen op de manier, welke men zelf verkiest. Dit soort reizen komt de laatste tijd steeds meer in trek, evenals de gewoonte om „een pakje excursies naar eigen keuze" te kopen. De autobus is lange tijd het eenzame ideaal van de Nederlandse vakantieganger Veel Nederlanders trekken op vakantie met een eigen auto, maar talrijke nlet-autobezitters willen niet op een guldentje kyken en be sluiten zo'n koninklijk voertuig te huren. Het is een heerlijke erva ring zich een of twee weken auto bezitter te gevoelen, maar zorg, dat U niet achteraf maanden met de narigheid komt te zitten. Auto hu ren is een kostbare onderneming. Men moet de stap niet al te geest driftig nemen. Nederland telt in dit vak helaas nog een groot aantal beunhazen. Vraag een proefrit met de wagen. De bonafide verhuurder zal zoiets glimlachend toestaan en even mee rijden. Hij is maar al te blij te kun nen zien aan wie hy zjjn dure be zit gaat toevertrouwen. Let vooral goed op het huurcontract. Lees ook de KLEINE lettertjes. Anders komt U tot Uw pijnlijke verrassing na terugkeer voor de onaangename er varing te staan, dat U nog allerlei toeslagen enz. moet betalen, waarop U net niet had gerekend. Voor U vertrekt, moet U goed informeren wat U moet doen by eventuele re» paraties en welke voor Uw reke ning of voor die van de verhuurder komen. De Scherpenzeelse damvereniging hield maandagavond in het Verenigingsge bouw haar jaarvergadering. In zijn openingswoord kon voorzitter Visser memoreren dat het jubileumjaar een goed jaar voor de vereniging is ge weest. Na het behaalde kampioenschap in de 2e klasse van de Prov. Gelderse Dam- bond wist men ook de promotiewed strijden succesvol te spelen waardoor men na een jaar weer in de le klasse terugkeerde. In het voorbije seizoen heeft men ook met succes gespeeld, men eindigde ge lijk met RDV uit Rhenen op de derde plaats. Ook uit de jaarverslagen van secre taris Van Schaik en penningmeester Valkenburg bleek dat het de vereni ging goed was gegaan. In de vakature ontstaan door het bedanken van secr. Van Schaik werd voorzien door de be noeming van L. Veenendaal. De heer D. J. Iprenburg werd in het seizoen '61-'62 verenigingskampioen, met enige toepasselijke woorden werd hem door de voorzitter de fraaie wissel beker overhandigd. De prijs voor de speler welke in de bondscompetitie de meestepunten had gescoord werd ge wonnen door de heer W. van Schaik en werd eveneens met enige toepasselijke wqprden uitgereikt. Op 21 mei wordt gestart met de zo mercompetitie, hierin wordt gespeeld in drie groepen, voor de winnaars wordt een bekertje beschikbaar gesteld. Indien er voldoende deelname is wordt in juni gestart met een toernooi voor Huisdammers. Men kan zich hier voor opgeven des maandags op de club avond en bij de heer D. J. Iprenburg. Voor de winnaar van dit toernooi is een fraaie beker beschikbaar. geweest. Tot groot genoegen van de tou- ringcarbedrijven. Sinds enkele jaren doet zich echter, onder duidelijke invloed van die almaar groeiende welvaartsmammoet, een verschuiving voor. Zevenhonderd duizend Nederlanders hebben inmiddels trots een eigen auto gekocht. Die willen ze het liefst ook voor hun eigen vakantie gebruiken. Het beeld van de kleine auto, die moeizaam bukt onder de hoog opge stapelde, met riemen en touwen vastge snoerde koffers en volgepropt met alle familieleden kreunend de grens opzoekt, is niet ongewoon in Nederland. Laat Uw auto voor U vertrekt door de autodokter goed nakijken en let op de papieren. Naast de eigen auto vormen vooral trein en vliegtuig, om van het schip nog maar niet te spreken (dat doen wij in een aparte aflevering van de vakantiegids), een geduchte concurrentie voor de ge liefde touringcar. Vliegreizen zijn niet meer alleen voorbehouden aan een exclu sief groepje zéér-rijken. De vijftiendaagse vliegreis naar de zonnige stranden van de Costa Brava kost bijvoorbeeld dit seizoen, alweer alles inbegrepen, ongeveer 750 gulden. Dat is een bedrag, dat heel wat Nederlanders op tafel kunnen leggen. De 900 of 1200 gulden voor een vliegreis naar het legendarische Athene, de Griek se tempelstad, waarbij de verzorging voor een week is inbegrepen, schijnen ook geen al te grote barrière te vormen. Vo rige zomer kozen 15.000 Nederlanders voor hun vakantie het vliegtuig, een vertwin- tigvoudiging ten opzichte van 1958. Dit jaar zullen het er wel weer meer zijn. De vakantietreinen hebben zo'n over dadige belangstelling, dat ze ieder jaar volledig bezet zijn. En er rijden er zoveel rond, dat de Zwitserse spoorwegen al de grootste moeite hebben om hen te ver werken. De meest bekende treinen, die naar de toeristische centra van Europa gaan, zijn de Bergland- en Hotelplan- Expres, de Zonexpres en de Rijnexpres. Voor Duitsland kan men ook de nog jonge Harzexpres nemen. Naar Zwitserland en Italië rijden speciale treinen en dit jaar gaat voor het eerst een vakantietrein van Nederland naar Spanje. De Costa-Brava- expres. Wie er geen bezwaar tegen heeft zich enige tijd als een treinsardientje te ge voelen, moet beslist eens met een trein gaan reizen. Het is een kostelijke erva ring en ook al weer minder duur dan men verwacht. Voor autoliefhebbers, die toch met de trein willen, zijn er de auto- slaaptreinen, waarbij Uw auto met de trein wordt meegevoerd. Avignon in Zuid- Frankrijk en Domodossola in Italië zijn de eindpunten. In Amsterdam, Den Haag en Den Bosch kan men instappen. Doordat de belangstelling voor de trein zo toeneemt heeft een aantal Nederlandse reisbureaux de „Railtour Holland" opge richt. Deze organisatie ontwerpt speciale treinreizen, inclusief verblijfsverzorging, tegen gereduceerde tarieven. Alle goede reisbureaux hebben er inlichtingen over. „Nemen we het kroost mee of laten we het thuis?" Het is altijd het grootste pro bleem bij grote gezinnen. De kinderen meenemen op vakantie betekent zichzelf beperkingen opleggen. Kinderen, vooral kleuters, verdragen geen lange reizen. Met het aantal kilometers zal het aantal oorvijgen toenemen. De kleintjes hebben ook geen enkele belangstelling voor kunstschatten, wel zijn ze gek op een stuk fijn strand. Hen thuislaten, betekent een moeder, die zich iedere vakantiedag opvreet van de zorgen en 's avonds met slaappoeders naar het hotelbed moet gaan omdat ze maar bang is, dat de kinders thuis niet goed uit de voeten komen. Ieder moet dit voor zichzelf uitmaken. Wie zijn kinderen meeneemt, moet er van tevoren rekening mee houden, dat kinderen in de vakantie verbazend vroeg hun bed uit zijn. Lange tochten verdra gen ze niet. Las, bij een autorit, flinke pauzes in om hun de kans te geven zich uit te leven. Zorg in de trein voor vol doende afleiding en vergeet vooral niet eens buiten te eten. Zo'n ongedwongen picnic, waarbij men zich niet moet be kommeren om het eten met mes en vork. Denk er aan, dat ook zij vakantie hebben. Met een tevreden kind krijgt men ook te vreden ouders. (wordt vervolgd) JONG HELPT OUD Eigenlijk bemerken we het ouder worden het eerst aan het vluggere ver moeid zijn. „Hè, hè, ik ben blij dat ik zit", kan de huisvrouw verzuchten als zij de dagtaak achter de rug heeft. En tegen de schoonmaak, die vroeger met vuur en enthousiasme werd onderno men, gaat zij geleidelijk aan een beetje opzien. Het wordt alles een beetje „an ders" dan vroeger. De man, die van zijn werk thuiskomt, zal zich nu over „een heerlijke avond thuis" verheugen, de pantoffels aantrekken en zijn stoel in de winter gezellig dicht bij de haard schuiven. En hij zal zijn wenkbrauwen ironsen als zijn vrouw voorstelt om uit te gaan of ergens een bezoek te bren gen, terwijl hij vroeger toch dadelijk voor zoiets te vinden was. Heel on merkbaar komt het, we hebben er in het begin zelf nauwelijks erg in. We vinden het wel niet bepaald leuk als we zestig worden, maar oud ben je pas als je zeventig bent, redeneren we. En als we zeventig zijn, zeggen we: oud ben je pas, als je tachtig bent. Maar als je zeventig bent, en soms al eerder, zijn er toch allerlei dingen, die zwaar gaan vallen, die we eenvoudig niet meer kunnen doen zonder er hoofdpijn van te krijgen of het gevoel, dat we de hele verdere dag niets meer waard zijn. Bukken bijvoorbeeld kan veel narigheid veroorzaken. Maar waar halen we de hulp van daan om de dingen, waarbij dat alle maal te pas komt, voor ons te doen? Daarom is het zo verheugend, dat bij verscheidene jongere mensen het besef begint door te dringen, dat zij wat moe ten doen om de ouderen te helpen. In Emmen is bijvoorbeeld een dergelijk initiatief ontstaan bij een atletiekclub, jonge, sterke mensen, die bij hun da gelijkse taak best nog wat op de schou ders kunnen nemen. Zij verzorgen tui nen en tuintjes, hakken hout, scheppen kolenkitten vol, doen ook andere din gen, zoals voorlezen en wandelen met hen, die daarbij een steuntje behoeven. De afdeling Zaandam van de dr. Al- bert Schweitzer Jeugdclub doet even eens haar best om het leven van vele oudere mensen wat gelukkiger te ma ken door enige zorgen van hen af te nemen. Nu de vijfdaagse werkweek in bejaardentehuizen en ziekenhuizen de directies voor allerlei problemen stelt, heeft een honderdtal Veluwse jonge mensen, behorend tot de Oecumenische Jongerenkring, aangeboden om tijdens het weekend allerlei diensten te ver lenen. O.a. wordt er geholpen in het Chr. Rust- en Verpleeghuis in Olde- PUROL-POEDER VOOR DE VROUW Het is allang geen geheim meer dat de grote revoluties op mo deterrein zich in mindere mate in de modelijn voltrekken dan wel in het verschijnen van steeds nieuwe weefsels. Natuurlijk zijn er gematigde wijzigingen in het mode-silhouet gesigna leerd zoals de iets wijdere rok en de gedeeltelijke terugkeer tot de natuurlijke taille. Maar opzienbarender zijn de moge lijkheden in de fabricage van nieuwe stoffen die ons elk sei zoen opnieuw voor de meest opwindende verrassingen stellen. Op dit gebied voltrekt zich een voortdurende evolutie in kleu ren, dessins, weefselstructuur en materiaalkeus die vaak ver bazingwekkend is. De nieuwste sensatie is wel het zogenoemde Jersey Pren uit Dralon. Een tricotweefsel waarin „Moltopren" verwerkt is. Hierdoor ontstaat een stof die ons de vederlichte warme mantels en korte jasjes schenkt, die zo'n heerlijk volu mineuze indruk maken en een luxuéus cachet geven. De algemene voorliefde in dit seizoen gaat uit naar weefsels met „Brei-effect", vandaar dat deze stof die niet alleen zeer modieus maar bovendien uitzonderlijk praktisch is, met groot enthousiasme verwelkomd werd door de moderne vrouw die prijs stelt op een uiterst verzorgd voorkomen. Want stelt u eens voor: deze jersey-mantels, korte jasjes, strandpakjes, herencolberts, winterjassen en auto-coats kan men onbe zorgd in de wasmachine stoppen! Daarbij verliezen ze niets van hun perfecte pasvorm en elegante afwerking. Dit is inderdaad sensationeel nieuws dis we bedenken dat de traditionele liefde die iedere vrouw toedroeg aan jer sey tot nu toe een nogal ongelukkige was. Reeds na korte tijd begon het geliefde kledingstuk uit te zakken, „aan te hangen" en futloos te worden. Bij de eerst de beste vlek moest het gestoomd worden, een kostbare aangelegen heidEen mooie, flatteuze en zeer geliefde stof dus maar niet bepaald praktisch. Al deze bezwaren zijn nu weggevallen. Men kan zonder zorgen een mantel, gemaakt van Jersey-Pren, dragen in de teerste besmettelijkste tinten. Deze beeldige nieuwe kleuren zijn in het voorjaar gelanceerd. Door het zeer geringe gewicht van deze stof kan men meerdere jassen in een koffer meenemen, een groot voor- 1 deel o.a. bij luchtreizen. Ook angst voor kreuken en vlek ken is overbodig geworden. Jersey-Pren is precies dat ma- j §8 §8 teriaal dat op de textielmarkt in een reeds lang gevoelde behoefte voorziet. Het leent zich bij uitstek voor het vervaardigen van kle dingstukken die er „tailor-made" uitzien: b.v. elegante verwerking met dikke stiksels, gevoerde kragen, zakken en manchetten. De nadelen van een dergelijke werkwijze, die de kleding zwaar en ongemakkelijk in het dragen maakt, vervallen bij deze zeer lichte stof. Jersey-Pren is ook reeds als meterstof op de markt ge bracht. Men moet daarbij wel bedenken dat het enige vaardigheid met de naald vergt vanwege de elasticiteit en de noodzaak deze stof van voering te voorzien. Wij raden een ieder aan eens kennis te maken met dit nieuwe weefsel. Een paar kledingstukken gemaakt van dit materiaal zullen een sieraad zijn in de garderobe van iedereen die zich warm en toch heerlijk licht wil kleden. Is het niet ongelofelijk: het gewicht van een dergelijke jas bedraagt nauwelijks 700 gram. Van de tot nu toe ge bruikte winterstoffen weegt één meter al hetzelfde! En dat bij gelijke warmte-capaciteit. l broek, waar een 87-jarig vrouwtje het aardige, jonge meisje, dat haar kwam helpen bij het aankleden, maar dat ze nog nooit eerder had gezien, begroette met: „Wa mojje hier?" „Nou gewoon een beetje helpen", antwoordde het meisje vriendelijk. En al heel gauw waren ze de beste maatjes. Ook in Friesland bestaan nu plannen voor een dergelijke actie. HET DIAKONALE JAAR En dan is er nog het „diakonale jaar". Protestantse kerken hebben jonge vrou wen en meisjes tussen 17 en 30 jaar gevraagd een jaar van haar leven te geven voor haar medemens, een zg. diakonaal jaar. De oorsprong van deze actie ligt in het Diaconessenhuis van Neuendettelsau in Beieren. Als gevolg van personeelsgebrek richtte men daar een paar jaren geleden een oproep tot jonge meisjes om gedurende een jaar vrijwillig te helpen, met als enige ver goeding een klein zakgeld. Er gaven er zich op, van jaar tot jaar meer, want de jeugd is niet zo hard als ouderen wel eens menen te moeten denken. Zo kwam het „diakonale jaar" ook naar Nederland, in Utrecht, Haarlem, Rotterdam, Den Haag. Degenen, die er zich voor opgeven, worden tewerkge steld bij de kinderverzorging, bij ver- pleegwerk, bij revalidatiearbeid, maar ook bij de bejaardenzorg. Merkwaardig is wel, dat velen zich verder gaan be kwamen in de tak van arbeid, waarin zij door dit diakonale jaar zijn terecht gekomen. Zij hebben in eens haar le vensrichting gevonden. Zij zijn „gegre pen". Mocht een dochter of een klein dochter zich voor het diakonale jaar willen opgeven, dan kan er voor u al leen maar verheugenis zijn, dat zij niet wil voorbij gaan aan de nood van an deren. Het geeft blijk van haar ge voelige hart en een grote bereidheid om anderen te helpen. Omgekeerd zal dit jaar haar ook iets geven. DOOR OUDEREN VOOR OUDEREN Maar ook ouderen, die nog vitaal zijn, zouden hoogbejaarden en minder-vali den nog allerlei diensten kunnen be wijzen. Denkt u daar wel eens aan, u, die nog fit en gezond bent en misschien met de vele vrije tijd geen raad weet? Er is zo veel dat u kunt doen: helpen de tuin te onderhouden, kleine karwei tjes in huis doen, vuilnisemmer buiten zetten, kolenemmer vullen, boodschap pen doen. misschien de warme maal tijd verzorgen, helpen met een wasje, met verstellen en stoppen, wat wande len, wat voorlezen, misschien een par tijtje dammen of schaken. Zelfs daar mee zoudt u velen al een plezier doen. Stelt u zich maar eens voor, dat u zelf van die spelen houdt, maar dat er nie mand is met wie u ze kunt doen. Waar een wil is, is een weg. En een bewogen hart is vindingrijk. E. Rubbens-Franken. LICHAAMSOEFENINGEN Over mogelijkheden De vorige week hebben we oefenin gen gedaan met grote bewegingsbanen. (Een bewegingsbaan is de baan die de beweging aflegt). En hier gaat het nu eigenlijk om. In het dagelijks leven hebben alle bewegingen die men maakt een ander doel, dan de beweging zelf. Alleen bij de gymnastiek is het doel de beweging en niets anders. Dat maakt een groot verschil. In het dagelijks leven zijn alle bewegings banen zo klein mogelijk. Niemand zal afstoffen met een brede armzwaai, nie mand zal een spijker in het hout slaan op zodanige wijze, dat de arm, die de hamer vasthoudt, hoog boven het hoofd begint. Alleen een verkeersagent en een glazenwasser maken wel grote be wegingsbanen, maaraltijd weer de zelfde, want ook hier gaat het om het werk en niet om de beweging. Doel Wat de gymnastiek nu eigenlijk wil is: spieren en gewrichten die mogelijk heden te geven, waarvoor ze door hun aard en bouw eigenlijk bestemd zijn. Het gevolg daarvan is, dat men de ge wone bewegingen van alle dag veel ge makkelijker kan doen, doordat men nu niet tot de rand van zijn mogelijkheden gaat. Dit geeft een gevoel van jeugd en gezondheid. Vooruit dan maar weer! 1. Staande: zwaai beide armen naar voor en naar achter. Zover mogelijk naar voren en zover mogelijk naar achteren, zonder hierbij voorover te buigen. Zittend gaat deze oefening ook wel, maar dan op een stoel zonder arm leuningen en niet te lang achter el kaar. Zijn voorzorgen genoeg genomen Dacht ik, toen 'k het zand zag komen Op een werker, die daar bezig was Gelukkig dat hulp aanwezig was Een geluk dus bij een ongeluk 's Mans klompen waren zoek of stuk Wat komen die er nu op aan Zo zei de man, geheel ontdaan Gelukkig kon hij 't navertellen 't Is niet moeilijk zich voor te stellen Dat de manna dit recente ongeval Er nog wel eens over praten zal Echter dacht ik op zeker ogenblik Met 'n begrijpelijk gevoel van schrik Dat het ook anders zou kunnen wezen Bijvoorbeeld, zo men meer kan lezen Dat kinderen, spelend in 't zand De dupe worden hier in 't land Mag ik de ouders attenderen Hun kinderen toch steeds te bezweren Niet te gaan spelen bij 'n graverij Gevaar is er (zie boven) altijd bij Hopelijk is de man de schrik te boven Maar toch kan 'k alleszins geloven Dat het de man lang bij zal blijven Neem goede nota van dit schrijven Laat artikel 461 „verboden terrein" Toch nooit een holle frase zijn Wijs de kinders steeds weer op 't gevaar En handel als kind er altijd naar Bovenstaande is geen loos gerucht 't Gebeierde zaterdag bij „De Thijmse Hugt" J. M. Als wij in ongunstige zin praten over bromfietsers en vrijwel elke andere weggebruiker doet dat op z'n tijd rijst onwillekeurig voor ons geestesoog op het beeld van de jongeman fnet leren jack, kakelbonte brommer (met alles er op en er aan!), eekhoornstaart en soms vergezeld van een even opvallende duo-engel. Inderdaad, de „lieve jeugd" dat zeggen wij dan laat werkelijk niets na om vooral goed op te vallen: het uitlaatlawaai is niet van de lucht, verkeersregels worden met voeten getreden, de maximum-snelheid wordt aan de (overigens keurig gepoetste) laarzen gelapt, het trottoir wordt onveilig gemaakt; wapperen de haren en draagbare radio's voltooien het beeld. Als we eerlijk zijn moeten we toege ven dat bij deze jongelieden juist de „grove fout" schuilt in het willen op vallen. Maar hoe waren we vroeger zelf? De ouderen onder ons zullen zich nog wel herinneren dat wij indertijd zo graag me (opgelapte) motorfietsen of automobielen gingen naar die gelegen heid, waar de charleston werd „ge pleegd"En ook nu we bezadigder zijn geworden, komt het maar al te vaak voor dat we onze onlustgevoelens zoals psychologen dikwijls zeggen pogen af te reageren op onze medeweg gebruiker. En dan zijn we meteen bij de kern aangeland. Wie een splinter uit een an ders oog wil peuteren, moet eerst zor gen dat de balk uit zijn eigen oog zorg vuldig is verwijderd. En wie de jeugd wil opvoeden, moet eerst zorgen dat hijzelf het juiste voorbeeld geeft. In deze maand, nu het Verbond voor Vei lig Verkeer een appèl richt tot de bromfietsende jongeren een beetje meer „sociaal" te zijn, vraagt het van de ouderen het goede voorbeeld te ge ven. Het Verbond durft echter nog meer te vragen aan de ouderen, namelijk meer begrip voor onze bromfietsende jeugd. Zonder de excessen te willen goedpra ten, mag toch wel gezegd worden dat een belangrijk deel van de felkleurige smaak en alles wat daarmee annex is de zgn. „schijnvolwassenheid" tot oor zaak heeft. Men zou eigenlijk, in plaats van bars op te treden, de jeugd moeten leren inzien dat zij met deze schijnvol- wassenheid eigenlijk haar onvolwassen heid demonstreert. Wij ouderen weten heus wel dat de jongeren goed met hun vehikels weten te manoeuvreren, dat ze vaak in het verkeer behendiger zijn dan wij. Waaromdit dan niet bele den, daar eerlijk voor uitkomen? Een dergelijke schouderklop helpt door gaans meer dan een boze uitval te gen „die 2. Zittend, nu op een stoel met arm leuningen die goed moeten worden vastgehouden. Nu beide benen strek ken, buigen en weer neerzetten. Vooral niet te lang achter elkaar en niet de adem vasthouden. Albertine Vellenga. STAD HOUDT MASSA ONDERZOEK NAAR SUIKERZIEKTE Iedere volwassene in Bedford (be volking 56.000) zal worden gevraagd deel te nemen aan een massa-onder zoek naar suikerziekte. Men verwacht dat dit onderzoek ongeveer 2000 ge vallen aan het licht zal brengen. Het onderzoek is ter hand genomen nadat een zakenman in Bedford, die zijn vrouw door deze ziekte verloor, een schenking van 3.000 deed. Het massa-onderzoek zal worden uit gevoerd onder leiding van de plaat selijke gemeente-arts; een ploeg van het Guy's Hospital in Londen zal uit voerige proeven verrichten. Technicon Ltd., een Britse firma, die zich spe cialiseert op het gebied van automa tische analyses, stelt drie auto-analy seertoestellen beschikbaar. Zelfs de vogels pauzeren bij hec kwinkeleren... zou dan een man nier af en toe in het zonnetje uitblazen? Wat brengt een kop krachtige, góed- gezette Pickwick Thee dan een verkwikking, een grote voorraad nieuwe moed! Pickwick Thee, de fijne Engelse Melange van Douwe Egberts munt uit door zijn kern achtige smaak, zijn zeldzaam opwekkende geur en zijn verlokkende kleur. Daarbij is Pickwick Thee uiterst royaal van afschenk. is verkrijgbaar legen 750 Douwe Egberts waardepumen (of 650 voor de kleinere pot) 1. Tuit kan niet lekken 2. Ruime opening, dus gemakke lijk schoonmaken 3. Hoog kraagdckscl blijft stevig de fijne Engelse Melange! Nylons van beroemde kwaliteit. In nieuwe, elegarrt- geraffineerde kleuren v.a. Gortstraat 39 Veenendaal Hoogstraat 26 - Veenendaal Nieuwe Veenendaalseweg 33 - Rhenen Franseweg 80 Eist (U.) Kerkewflk 110 - Telefoon 0 8385-2252 -3900, Veenendaal. OOK IN UW HUIS EEN verkrijgbaar bij: Electro Technisch installatie Bur. Radio en T.V. x..'& Patrim.laan 39 Veenendaal, tel. 2196 Exp. bedr. Zandstraat 9, Veenendaal Wij onderhouden dagelijkse autodienstcn van en. naar: VEENENDAAL, EDE, WAGENINGEN, RHENEN, AMERONGEN, LEERSUM. DOORN, DRIEBERGEN, ZEIST, UTRECHT, 's-HERTOGENBOSCH, TILBURG, BREDA, EINDHOVEN EN HELMOND. Ook verzending door geheel Nederland en België. Hiervoor verhuren wij DE NIEUWSTE TROUWCOSTUUMS MET ALLE TOEBEHOREN Hoofdstraat 46 - Telef. 3926 VOOR UW met auto's zijn wij SPECIAAL Ingericht 4-8 pers. auto's disponibel Tevens inlichtingen ver krijgbaar (ook 's avonds) Dr. Colijnstraat 47 en J. P. C. Leinweberstraat 79 N.V. v/h Fa. Wed. Kerke wijk 91, Telef. 2845

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 3