Verkoudheid
vV
'ASPRO'
MENSEN
j voor en achter de muur
Bronchi letten
Luchtige
sandalen voor
zomerprijzen
Mr. Beernink (CHU) sprak in Rhenen
over gemeentepolitiek
Openbare vergadering
HISTOR
DE HALFSLACHTIGE BROMFIETS
27 MEI ZOMERDIENSTREGELING
BERLIJN 196 2
AMERONGEN
EDERVEEN
SCHERPENZEEL
Voorkom
Rillerig? Onprettig? Vlug:
Kaarten op tafel
Woningbouw
Maak 't mooi -
schilder zelf -
kies het beste - gebruik
speciaal voor U gemaakt!
Fa. v. d. Pol
DE LEZER
PRETTIG SCHOENEN KOPEN BIJ
Gedurende de vier dagen dat ik in
Oost-Berlijn ben geweest, heb ik veel
met de bewoners van die stad gespro
ken. De mensen zijn er niet zo spraak
zaam, het is vaak moeilijk met hen
een gesprek te beginnen. Dat is eigen
lijk best te begrijpen. Het leven in
Oost-Berlijn is niet gemakkelijk, daar
om spreken de mensen er niet zo
gauw over.
Met Hollandse sigaren of sigaretten
kun je echter wonderen doen. Als je
een Oostberlijner een sigaar aanbiedt,
komt zijn tong wel los!
In het park tegenover het station
Friedrichstrasze heb ik met een oude
man gesproken. Terwijl hij genoeglijk
aan zijn sigaar trok, vertelde hij, dat
zijn vijf kinderen naar het Westen ge
vlucht waren. Na een tijd in een vluch
telingenkamp gewoond te hebben,
wonen zijn beide oudste zoons nu in
een huis vlak bij de muur.
,Je kunt hun huis hier vandaan
zien", zei het mannetje. En terwijl hij
peinzend voor zich uitkeek, ging hij
verder: „Elke morgen ga ik bij de
muur kijken of ik mijn zoons zie.
Steeds weer tuur ik over het prikkel
draad naar het huis van mijn jongens.
Maar elke keer duwen de Vopo's me
met hun geweren terug".
Als je zo'n verhaal hoort vertellen
krijg je medelijden „morgen gaat hij
door Jan Beijer
muur. Aan de andere kant lag West-
Berlijn.
Ik stond daar goed en wel of twee
Vopo's kwamen, beladen met geweren,
op me af. Ze vroegen me, wat ik hier
wel zocht. Ik haalde mijn schouders
op en deed of ik hen niet verstond.
Daarop zei een van de twee, dat ik
Oost-Berlijn vindt men dat heel ge
woon.
Doch niet alle mensen zijn pessi
mistisch gestemd. Een jongen inge
nieur, die ik eens op de Alexander-
platz ontmoette, was een echte op
timist. Hij raadde me aan om eens
de nieuwbouw in Oost-Berlijn te gaan
zien. Wat de woningbouw betreft zal
men West-Berlijn spoedig inhalen, zei
hij.
Deze jonge kerel was een fanatieke
Ulbricht-aanhanger. Op mijn vraag,
wat hij van de toekomst dacht, ant
woordde hij: „Dat laten we maar aan
onze regering over".
Hoewel West-Berlijn een fantasti
sche stad is, is het daar ook lang geen
„rczegeur en maneschijn". Als je over
de Kurfürstendamm loopt, zou je niet
denken, dat er ook arme mensen in
West-Berlijn wonen, maar toch wo-
Vopo's ïyn op hun heeJe
weer naar de muur en zal hij weer
door de Vopo's weggejaagd worden",
denk je bij jezelf.
Vopo's kun je beter uit de buurt
blijven. Voordat je het weet, hebben
ze je te pakken. Overal kom je ze
tegen en overal zitten ze langs de
muur in de huizen verscholen. Ik liep
eens een straat in, waar geen mens te
zien was. De huizen waren onbewoond
en lagen grotendeels in puin.
Toen ik de straat een eindje inge
gaan was, stond ik plotseling voor de
maar even mee naar binnen moest. Ze
namen me mee naar een gebouw, dat
tegen de muur aan stond.
In de gang stond een groot wit
borstbeeld van de heer Chroetsjew.
Allereerst moest ik mijn paspoort la
ten zien. Nauwkeurig werden mijn
naam en adres overgenomen. Daarna
moest mijn fototoestel het ontgelden.
De film werd er voorzichtig uitge
haald. Al met al duurde dit alles
meer dan een uur. Toen kreeg ik mijn
paspoort weer terug en men beval mij
zo snel mogelijk weg te gaan.
Als u naar Oost-Berlijn gaat, een
goede raad: Kom niet te dicht bij de
muur, daar houden de Vopo's helemaal
niet van.
Onder een brug, waarover de trei
nen naar het Westen gaan, was men
bezig te schilderen. Dit werd niet door
mannen gedaan, nee, vrouwen waren
daar met verf en kwast bezig. Met
hun hoofddoek om stonden ze daar
de hele dag te schilderen. Het schijnt,
dat schilder in Oost Berlijn een vrou
welijk beroep is. Ik heb gevraagd of
ik een foto van hem moch maken. Ze
lachten verlegen en ze durfden niet
te kijken, toen een vriend van mij
de foto nam.
De volgende dag hebben we ze
weer zien staan. Elke dag schilderen
langs de weg, wij kunnen het ons
haast niet voorstellen dat je moeder
of je vrouw de ganse dag langs de
weg hekken en lantaarnpalen schil
dert om de kost te verdienen. In
Vrouwen geven met haar schilders
kwast het station een nieuw verfje.
nen ze er en meer dan je denkt. Men
heeft de vluchtelingenstroom nog
lang niet kunnen verwerken, nog ve
len hebben geen huis en moeten hard
werken om de kost te verdienen. In
een café in Berlin-Grünewald sprak
ik met een vrouw, die in 1953 over de
grens was gevlucht.
Ze heeft nu nog geen huis en zij,
zowel als haar man, werken hard om
hun brood te verdienen. De vrouw is
hulp in de huishouding bij een pro
fessor en verdient 100 D.M. per maand.
Haar beide zoons wonen nog in Oost-
Berlijn. Ze zijn beiden soldaat in het
Oostduitse leger. „Als er oorlog komt,
zullen mijn eigen zoons op me schie
ten", zegt de vrouw treurig.
Ja, in Berlijn zijn nu de muur er
is, vreemde situaties ontstaan. Boven
dien zijn het vaak gevaarlijke situa
ties. Hoe lang zal het daar, ruim ze
venhonderd kilometer van de Neder
landse grens, nog goed gaan?
Berlijn is een rotte plek in de grote
wereld-appel. Men moet er voor zor
gen dat deze plek niet verder rot. Als
dat gebeurt, dan zal de hele appel
verrotten.
Men moet de plek er uit snijden.
Doch voordat men daarmee begint
moet men goed bedenken, welke mes
sen men gebruiken zal. Scherpe mes
sen zijn gevaarlijk, maar een bot mes
is misschien nog gevaarlijker.
Volgende week:
„Waarom de muur er is".
OUDERS BEZOCHTEN
HOLLANDIA
BEDRIJFSSCHOOL
Om de ouders nader in contact te
brengen met het werk van hun kinde
ren, heeft de directie van de Hollandia
Tricotage fabriek woensdagmiddag j.l.
een oudermiddag belegd. 35 ouders,
vanzelfsprekend voor het merendeel de
moeders, die echter die ene vader niet
uit het veld sloegen, luisterden in de
kantine naar een uiteenzetting van de
personeelschef, de heer A. C. M. van
Haaren, over de bedoeling van en het
werken op de Hollandia Bedrijfsschool.
De heer Van Haaren heette de ouders
namens de directie welkom en was
daarna de rondleider langs een kleine
expositie over het produktieproces.
Het voornaamste onderdeel van de
excursie, die daarop volgde, was na
tuurlijk de bedrijfsschool. De meisjes
leerlingen waren zonder uitzondering
present en lieten met trots zien wat
ze presteerden. De ouders kregen in
tussen de gelegenheid om te praten
met de leraressen en met de leidster
van de school, mevrouw Cornelisse.
Even over drieën vertrok het gezel
schap per bus naar hotel ,La Montagne'
waar thee met gebak werd gepresen
teerd.
Hier werd nader ingegaan op het doel
van de school en de heer Van Haaren
wees speciaal op het belang van de
wederzijdse interesse en de stimuleren
de werking, die daardoor van weers
kanten ontstaat.
Er volgde nog een geanimeerde dis
cussie en het was de heer Pleijler uit
Rhenen, die namens de ouders, de Hol
landia Tricot-direktie en de personeels
chef dankte voor de aangename mid
dag en de voorlichting.
De bedrijfsschool telt momenteel 24
leerlingen en voor de nieuwe cursus,
die in september a.s. aanvangt, hebben
zich al 19 meisjes aangemeld.
SUCCES VOOR POLITIEMAN
De Veenendaalse politieagent C. Hoek
stra heeft woensdag in Zutphen tijdens
de gehouden „Graafschapsrit" de tweede
prijs weten te bemachtigen. Hij behaalde
dit opmerkelijke succes met een motor
met zijspan. De rit met een circuit van
60 km lang werd op landelijk niveau ge
houden.
Autonomie is geweld aangedaan
„De landspolitiek beheerste de onlangs gehouden statenverkiezingen. De be
tekenis van de gemeenteraadsverkiezingen is wat achteruit gelopen door de cen-
tralisatiepolitiek van de regering." Dat stelde mr. H. K. J. Beernink, fractie
voorzitter van C.H.U. in de Tweede Kamer, dinsdagavond vast tijdens een
openbare vergadering in gebouw „Irene", die daar was belegd door de C.H.-
ki esvereniging.
De heer Beernink noemde het een groot bezwaar dat de gemeenten financieel
aan banden zijn gelegd met als voornaamste bron van inkomsten de uitkeringen
uit de financiële verhouding, de centrale „pot" van het rijk. De burger vraagt
zich af waarom hebben we eigenlijk die gemeenten nog.
Hierop ging de spreker uitvoerig in,
waarbij hij onderstreepte dat de Chr.
Hist. Unie voor een zo krachtig moge
lijk gemeentebeleid is en dat de plaat
selijke bestuurders zoveel mogelijk
zelfstandigheid moet worden gegeven.
Men moet hen niet bevoogden. Door die
zelfstandigheid zal de belangstelling
van de burger groter worden.
Het Tweede Kamerlid deelde mede,
dat minister Toxopeus onlangs had be-
gepraat worden wanneer bepaalde
maatregelen nodig worden geacht. Dat
bevordert een levend contact met de
ingezetenen. Het gemeentebestuur mag
nimmer uitgaan van de gedachte: „Wij
alleen hebben de wijsheid in pacht".
Burgemeester en wethouders moeten
nimmer schuwen vragen van raads-
vestzak-broekzak'
Op het gebied van de woningbouw
wenste spreker méér delegatie. ^Het
moet de gemeentebesturen mogelijk
worden gemaakt goedkeuringen voor
de bouw te verlenen wanneer ter plaat
se bouwmogelijkheden zijn. Er zal dan
meer kunnen worden bereikt dan nu.
Ook de verscheidenheid in de woning
bouw moet groter worden. Nu zijn de
gemeenten nog te veel gebonden aan
het contingent dat zij van gedeputeerde
staten krijgen toegewezen. Hij wenste
de krotopruiming te zien bevorderd. De
gemeentebesturen dienen bij hun uit
breidingsplannen daarmee heel sterk
rekening te houden.
Grote waarde hechtte mr. Beernink
aan het contact tussen gemeentebestuur
en burgerij. Hij toonde dit aan met
voorbeelden. Met de bevolking moet
28 MEI A.S.
Mevr. Mr. J. M. Stoffels-van Haaften
Vice-voorzitster van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal spreekt over het onder
werp:
De volgende ronde: Gemeenteraadsverkiezingen
Gelegenheid tot vragen stellen.
Aanvang 8 uur in Hotel „De Korenbeurs", Markt, Veenendaal.
loofd verschillende taken weer naar de in het openbaar te behandelen,
gemeentebesturen te zullen afstoten. I Pók'wann«er men m bepaalde geva -
Het betroffen verschillende subsidie- de raad geen verantwoording schul-
aangelegenheden op het terrein van 1S' ^an eist algemeen belang
maatschappelijk werk. „Dit klinkt al dat men er mee op tafel komt. Dat is
heel aardig", aldus mr. Beernink, „maar standpunt van de christelijk his-
dan moet de minister de gemeenten tonsche unie.
ook financieel in staat stellen die taken j Aan Y,a5l T^»i »pemeente~
uit te voeren. Zó hebben we er niets Program 1958 der C.H.U." legde spreker
aan en wordt het een politiek van ult, ™at z|Jn in de gemeenteraad
wil bereiken. Daarvan stond nummer
één een zo krachtig mogelijke verster
king van de gerrfeentelijke zelfstandig
heid, gegrond op het karakter der ge
meente als levende gemeenschap. On
verbrekelijk daaraan verbonden is het
streven dat die gemeentelijke overheid
ook financieel de mogelijkheid wordt
geboden haar taak naar behoren en met
de nodige zelfstandigheid te kunnen
vervullen.
Een prognose voor de komende raads
verkiezingen durfde de heer Beernink
niet te geven, alhoewel hij van mening
was dat de klappen die de VVD bij de
statenverkiezingen had gekregen, ook
bij de raadsverkiezingen gevoeld zullen
worden. Als oorzaak daarvan noemde
hij de onenigheid Visser-Van Riel, wel
ke van invloed zou kunnen zijn bij het
uitbrengen van de stem.
De heer W. Klaassen, voorzitter van
de plaatselijke kiesvereniging, opende
en besloot de bijeenkomst met gebed.
Hij dankte mr. Beernink voor zijn be
reidwilligheid om in Rhenen een
spreekbeurt te komen vervullen en
wekte de kleine schare belangstellen
den op het christelijk bestuursbeginsel
uit te dragen.
Grantiefonds „Forellen"
Enkele dagen na het eerste bericht
over de oprichting van een garantie
fonds voor de landenontmoeting Ne
derland-West Duitsland op 7 en 8 juli,
te organiseren door de Rhenense zwem
en poloclub „De Forellen" onder aus
piciën van de KNZB, kwamen de eerste
nieuwe bijdragen binnen. Het fonds is
de afgelopen dagen met een bedrag van
ruim honderd gulden verrijkt. Men
kan bedragen storten op een speciaal
geopende rekening bij de Rotterdamse
Bank te Rhenen.
AUTODIEVEN HADDEN
GEEN SUCCES
Kruidenier Van Schoonhoven, wo
nende aan het Fred. v.d. Paltshof, werd
woensdagochtend door een employé van
garage „De Rhoter" telefonisch mede
gedeeld, dat van zijn geparkeerde wa
gen op de inrit naar het Koningshof
een portier open stond. Na een onder
zoek te hebben ingesteld bleek dat het
bewuste portier was opengebroken.
Aanvankelijk dacht men te doen te
hebben met inbrekers, doch uit de auto
werd niets vermist, zelfs geen papieren.
Toen de eigenaar de wagen wilde star
ten lukte dat niet. De inbrekers hadden
aan de draden gemorreld, kennelijk
met de bedoeling startcontact tot stand
te brengen. Men heeft dus vermoedelijk
de auto willen ontvreemden.
Ook een tweede wagen, die hier stond
geparkeerd, was opengebroken. Men
had deze auto ongeveer anderhalve
meter van zijn plaats geduwd, doch
ook hier was men niet verder gekomen.
De mogelijkheid is ook niet uitgesloten
dat de autodieven in hun werk zijn
gestoord en de zaak in de steek hebben
moeten laten.
De rijkspolitie van Rhenen heeft de
zaak in onderzoek. Er werd woensdag
ochtend een speurhond ingeschakeld
en er konden nog wat vingerafdrukken
worden genomen. De aan beide wagens
toegebrachte schade was gering.
NUTSLEDEN BEZOCHTEN
STUWWERKEN
Woensdagmiddag j.l. bezochten ruim 25
leden van het Nutsdepartement Ameron-
gen de stuwwerken. Onder de belang
stellenden bevonden zich ook een 20 tal
pupillen van Valkenheide. Onder grote
belangstelling hebben de aanwezigen zich
laten voorlichten door Ir. Slachter, onder
wiens leiding de excursie werd gemaakt.
Na een duidelijke uiteenzetting in het
kantoor van de stuwwerken van de heer
Slachter, ging men in 3 groepen de wer
ken zelf bekijken. Degenen die de ex
cursie hebben meegemaakt zullen er ze
ker geen spijt van hebben gehad, dat zij
dit prachtige werkobject nu eens van
zo dichtbij hebben kunnen bekijken.
SCHIETRESULTATEN WILLEM TELL
J. d. Greef 97, H. v. Veenendaal 97, R.
C. Brinkman 96, A. v. d. Berg 96, G. v.
d. Heide 96, A. d. Haas 95, G. v. d. Horst
95, W. v. Veenendaal 93, G. Lokhorst 93,
J. Pakvis 90, H. d. Uyl 88, Moesbergen 86,
J. v. Leeuwen 86, W. Berkhof 83, G. Wijn
bergen 84, H. d. Groot 81, O. Viegen 77
punten.
Verf - Glas - Behang
Gortstr.49, Veenendaal, tel. 31 26
Bromfietser koös - na
aanrijding - het hazenpad
Op de Bruinhorsterweg ter hoogte van
de Fliertseweg probeerden zaterdag twee
bromfietsers met grote snelheid een haak
se bocht te nemen.
De voorste slaagde hier nog juist in
doch de tweede verloor de macht over
het stuur en belandde in een sloot na
eerst nog met een hem tegemoetkomende
bromfietsberijdster, mevrouw van H. uit
Veenendaal, die in de richting Ederveen
reed, in botsing te zijn gekomen.
Mevr. van H. kreeg bloeduitstortingen
aan beide knieën terwijl haar bromfiets
zwaar beschadigd werd. De bromfietser
krabbelde uit de sloot, haalde zijn brom
mer op het droge en kondigde aan dat
hij even wilde proberen of de motor het
nog deed na dit onverwachte bad.
De bromfiets bleek inderdaad nog be
rijdbaar en wel zo goed dat de bestuur
der zich onmiddellijk uit de voeten maak
te zonder zich bekend te maken of zich
om zijn slachtoffer te bekommeren. De
politie slaagde er toch in de man op te
sporen, doch toen men bij zijn huis kwam
bleek hij niet aanwezig. Enige tijd later
kwam hij zich echter zelf aan het bu
reau melden. Het bleek een zekere van
de M. uit Wageningen te zijn. Er werd
proces-verbaal opgemaakt.
Voorlichting voor doelmatige
inkomensbesteding
Het Gezins-Begrotings Instituut, opge
richt en uitgaande van een viertal Neder
landse Bankinstellingen, heeft het pro
gramma 1962-1963 samengesteld.
Wat is het Gezins-Begrotings Instituut?
is één van de eerste vragen, die in het
programma-boekje van deze instelling
worden gesteld.
Het G.BJ. stelt zich ten doel zonder
winstoogmerk de volks- en gezinswel
vaart te verhogen door bevordering van
doelmatige besteding der gezinsinkomens.
En als zodanig doet het instituut alle mo
gelijke moeite om dit te bereiken.
Het programma-boekje getuigt hier al
van: er zijn cursussen, lezingen, ouder
avonden en dergelijke. Daarnaast nog
meer gespecialiseerde cursussen voor o.a.
gezinsverzorgsters en helpsters en voor
kraamverzorgsters.
Wie er meer van wil weten vrage het
programmaboekje aan. Het wordt op ver
zoek gratis toegezonden door het G.B.I.
(Postbus 1046), Rotterdam.
In de wereld der verkeersmiddelen is de bromfiets ontstaan door rasvermen
ging. Ook de wetgever behandelt de bromfiets als een soort kruising van een
motorrijtuig en een rijwiel. In welk opzicht wordt de bromfiets door de wetge
ver beschouwd als een volwaardig motorrijtuig en voor welke gevallen wordt
zy gelijkgeschakeld met een rijwiel? Voor de beantwoording van deze vragen
moeten wij onderscheid maken tussen de Wegenverkeerswet en het Wegenver
keersreglement. De Wegenverkeerswet verstaan onder motorrijtuigen: alle rij- of
voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen
uitsluitend of mede door een mechanische kracht, of op aan het ry- of voertuig
zelf aanwezig dan wel door electrische tractie met stroomtoevoer van elders.
Volgens deze definitie is een bromfiets zonder enige twyfel een motorrijtuig.
VERHOOGDE AANSPRAKELIJKHEID
VAN BROMFIETSEIGENAAR
Hieruit vloeit o.a voort, dat de verhoog
de aansprakelijkheid van het motorver-
keer jegens het niet-gemotoriseerde ver
keer ook geldt voor de eigenaar van een
bromfiets. Bij een aanrijding met een ge
wone wielrijder of voetganger is de eige
naar van de bromfiets verplicht de aan
de wielrijder of voetganger toegebrachte
schade te vergoeden, tenzij hij kan be
wijzen, dat de aanrijding te wijten was
aan overmacht of aan de wielrijder of
voetganger. De wielrijder of voetganger
behoeft dus niet de schuld van de brom
fietser te bewijzen, doch deze laatste
•moet zijn onschuld bewijzen. Op hem
rust dus de bewijslast. De verhoogde aan
sprakelijkheid van de eigenaar blijft be
staan, indien hij zijn bromfiets door een
ander laat berijden.
Anderzijds is de automobilist niet ver
hoogd aansprakelijk jegens de bromfiet
ser, omdat deze laatste als de bestuurder
van een motorrijtuig wordt beschouwd.
Als een bromfietser door een automobi
list getorpedeerd wordt en daardoor scha
de lijdt, zal hij deze slechts vergoed kun
nen krijgen, indien hij de schuld van de
automobilist kan bewijzen.
STRAFBAARHEID
Een ander gevolg van de gelijkstelling
met een motorrijtuig is dezelfde straf
baarheid van automobilist en bromfietser.
Indien de bromfietser de dood van een
ander of lichamelijk letsel veroorzaakt,
kunnen hem dezelfde zware straffen wor
den opgelegd als aan de automobilist.
Evenals ieder ander is de bromfietser
alleen strafbaar, als zijn schuld vaststaat.
De Officier van Justitie zal dus steeds
de schuld van de bromfietser moeten be
wijzen.
Ook de strafbepaling ten aanzien van
joy-riding en het veroorzaken van onge
lukken onder invloed van alcoholhouden
de drank zijn op de bromfietser van toe
passing.
GELIJKE VERKEERSREGELS
VOOR BROMFIETSER EN
WIELRIJDER
Voor de toepassing van hoofdstuk III
van het Wegenverkeersreglement worden
rijwielen met hulpmotor gelijkgesteld
met rijwielen. Dit hoofdstuk omvat de ge
dragsregels voor weggebruikers. Voor de
bromfietsers gelden dus dezelfde ver-
keersvoorschriften als voor de gewone
wielrijder. Evenals de wielrijder moet ook
de bromwietser op een kruispunt van ge
lijksoortige wegen voorrang verlenen aan
het motorverkeer. Op zo'n kruispunt heeft
een wielrijder voorrang op een van links
komende bromfietser.
Door de gelijkschakeling met rijwielen
gelden voor de bromfietser nog de vol
gende verkeersregels. Wanneer drie of
meer rijbanen naast elkaar liggen, moet
de bromfietser de voor hem rechtsgelegen
buitenste rijbaan volgen. Verkeersheuvels
mag de bromfietser nimmer aan de lin
kerzijde voorbij rijden. Alvorens op een
kruispunt links af te slaan mag de brom
fietser zich naar de linkerzijde van de
rechter weghelft begeven (voorsorteren),
maar hij is daartoe evenmin als de wiel-
Verkiezings bijeenkomst
Ter ondersteuning van de verkiezings
campagne voor de aanstaande gemeente
raadsverkiezingen sprak dinsdagavond in
het verenigingsgebouw van de Geref.
Kerk aan de Molenweg voor de A.R. kies
vereniging de heer Oosterhof uit De Bilt,
vervanger van Mr. W. Aantjes, lid Twee
de Kamer der Staten Generaal over
„Waarom stemmen op' een Christelijke
partij?"
Nadat deze bijeenkomst door de heer
G. van Kampen op de gebruikelijke wijze
was geopend en zijn tevredenheid had
uitgesproken voor de goede opkomst,
werd het woord gegeven aan de spreker.
Vele methoden worden in de verkie
zingsstrijd te baat genomen en alle poli
tieke partijen hebben de mond vol van
vrijheid en gerechtigheid, doch veeal den
ken zij hier verschillend over. De politiek
van de A.R. is een zaak van beginselen
die rechtstreeks verband houden met onze
organisatie, aldus spreker. Onze inzet is
de doorwerking voor de geestelijke be
ginselen en ieders persoonlijke verant
woordelijkheid en oprecht Christelijk ver
antwoord te beleven.
„DE VRIENDSCHAPSBAND"
„De Vriendschapsband" is een aktie
die zich erop toelegt, zoveel mogelijk
vriendschapsbanden te leggen van Ne
derland naar Suriname, de Ned. An
tillen, Nieuw-Guinea, Zuid-Afrika en
naar alle mensen, waar cok ter wei-eld,
die de Nederlandse taal (eventueel
Vlaams of Zuidafrikaans) kunnen lezen
en schrijven. Door hen die liever in het
Frans of Engels corresponderen, kan
bij uitzondering een vriendschapsband
worden gelegd naar Madagascar.
Op 1 juni a.s. bestaat deze vriend-
schapsaktie twee jaar. Het aantal in
geschreven deelnemers/sters bedraagt
ongeveer 2000, waarvan bijna 1200 in
Nederland.
Als de kas het toelaat wordt twee
maal per jaar naar alle deelnemers/
sters, die blijk hebben gegeven van
grote belangstelling, een mededelingen
blad gezonden, wat echter door hen
zelf grotendeels moet worden voorzien
van artikeltjes, foto's en tekeningen.
Om dit te stimuleren bestaat er een
doorlopende opstel-, foto- en tekenwed
strijd met prijzen.
Iedereen van 14 jaar en ouder die
gaarne een vriendschapsband naar één
van genoemde landen wil leggen, adres
seert een briefkaart naar „De Vriend
schapsband", Postbus 7 te Badhoeve
dorp en vermeldt daarop: naam, adres,
leeftijd, geslacht, godsdienst, school of
beroep, hobbies en eventuele wensen.
De deelname aan deze aktie is gratis.
Op de adreszijde van de briefkaart kan
echter een postzegel worden bijgeplakt
van minimum 0,25 en maximum 1,
Zij die een hogere vrijwillige bijdrage
willen betalen kunnen deze storten op
postgiro 366341. Zonder bijdragen zal
deze unieke vriendschapsaktie niet lang
meer kunn enbestaan.
Elke week komen tientallen aanvra
gen uit West. Zuid en Oost binnen,
meest van meisjes in de leeftijden tus
sen 16 en 24 jaar, die graag vrienden
in Nederland willen hebben, daarom
wordt er in het bijzonder een beroep
gedaan op heren om zich aan te mel
den.
Het bestuur.
Hoestdrank in tabletvorm.95ct
rijder verplicht. Hij mag de bocht naar
links dus ook ruim nemen.
NAAST ELKAAR RIJDEN
Twee bromfietsers mogen naast elkaar
rijden, zolang daardoor het verkeer niet
in gevaar wordt gebracht of belemmerd.
Een ideale bepaling voor verloofde paren.
De bromfietser mag ook naast zijn meisje
rijden, indien zij slechts een gewone fiets
berijdt. Maar hij mag haar niet voort
duwen. Uitdrukkelijk verbiedt het Wegen
verkeersreglement de bestuurder van een
rijwiel met hulpmotor daarmede enig an
der voertuig of deszelfs bestuurder voort
te bewegen. Onder voertuigen verstaat
het Wegenverkeersreglement o.a. ook rij
wielen. Overtreding van het verbod kan
gestraft worden met hechtenis van ten
hoogste twee maanden of geldboete van
ten hoogste 300,
Zal de overtreder van bedoeld verbod
bovendien het verwijt kunnen treffen,
dat hij zijn meisje aan strafvervolging
heeft blootgesteld? Wat staat het meisje
te wachten, wanneer zij door haar galante
begeleider op sleeptouw wordt genomen?
Kan ook zij gestraft worden?
Voor dit probleem werd de Kantonrech
ter te Hoorn geplaatst. Het Wegenver
keersreglement verbiedt de bestuurder
van een rijwiel zich door een ander voer
tuig dan een rijwiel of deszelfs bestuur
der te doen of te laten voortbewegen. Een
meisje, dat zich op haar rijwiel door een
bromfietser had laten meeslepen, werd
strafrechtelijk vervolgd, omdat zij het zo
juist genoemde verbod zou hebben over
treden.
De Kantonrechter overwoog evenwel,
dat voor de toepassing van hoofdstuk III
van het Wegenverkeersreglement, in welk
hoofdstuk het betreffende verbod voor
komt, de bromfiets gelijk is gesteld met
een rijwiel. Het meisje moest dus geacht
worden zich door de bestuurder van een
rijwiel te hebben laten voortbewegen, het
geen niet strafbaar is. In cassatie ver
enigde ook de Hoge Raad zich met deze
zienswijze en ontsloeg het meisje van
rechtsvervolging.
Mr. C. A. Baron Bentinck.
De nieuwe dienstregeling voor
treinen en bussen, die zondag 27
mei a.s. ingaat brengt hier en daar
een verandering teweeg. Over het
geheel genomen zijn het slechts
kwesties van minuten.
Om te beginnen de vertrektijden van
de treinen aan het station Veenendaal-
De Klomp.
De treinen richting Utrecht vertrek
ken thans 24 minuten over het hele uur.
Dit werdt in de toekomst 7 minuten
over het uur. Richting Arnhem ver
trokken de treinen 16 minuten over het
uur. In de nieuwe dienstregeling is de
Ook in de vertrektijden van de bus
sen van de N.V. De Haas is op enkele
richtingen iets veranderd.
Richting Utrecht blijft ongewijzigd.
De bussen naar Ede vertrekken 5
minuten eerder en het beginpunt is
niet meer aan de Kerkewijk, ter hoogte
van huize De Tol, doch bij het nieuwe
busstation aan het eind van de Patri
moniumlaan.
Eist blijft eveneens onveranderd,
doch Barneveld geeft enkele gevarieer
de wijzigingen te zien, met name in de
middaguren.
De huidige aparte dienst naar het
station De Klomp vervalt. Deze lijn
wordt nu opgenomen in de diensten
naar Utrecht en Ede.
Bij het inwerkingtreden van de nieu
we dienstregeling zal het eind- en be
ginpunt van de bussen van de N.V. De
Haas niet meer gevestigd zijn aan de
halte Dijkstraat, doch bij het nieuwe
busstation aan het eind van de Patri
moniumlaan.
Dit station zou volgens plan vorig
jaar oktober al klaar geweest moeten
zijn. Thans is het tracé gereed. Ge
bouwd moeten nog worden een ruimte
voor het buspersoneel, toiletten en
wachthuisjes.
Model 00. De popu
laire „Monk" sandaal
met gekruiste banden
en hielband. Slechts
Model 87. Italiaanse
zomerloafer van soe
pel leder. Mocassin
voorblad met luchtige
perforatie. In caramel
en bolero
Model 04. Stevige
„voetbed" sandaal
met brede voorband
en gesloten hielstuk.
1e kwaliteit leder
Model 74. De „bete
re" kindersandaal met
voetbed en gespslui-
ting op voorblad en
hielband. Uitgevoerd
in caramel-kleurig le
der.
Heren plasticsandalen 4.95 Kinderplastic sandalen v.a. 2.95
J5ۑtc*>