Verkoudheid vV 'ASPRO' MENSEN j voor en achter de muur Bronchi letten Luchtige sandalen voor zomerprijzen Mr. Beernink (CHU) sprak in Rhenen over gemeentepolitiek Openbare vergadering HISTOR DE HALFSLACHTIGE BROMFIETS 27 MEI ZOMERDIENSTREGELING BERLIJN 196 2 AMERONGEN EDERVEEN SCHERPENZEEL Voorkom Rillerig? Onprettig? Vlug: Kaarten op tafel Woningbouw Maak 't mooi - schilder zelf - kies het beste - gebruik speciaal voor U gemaakt! Fa. v. d. Pol DE LEZER PRETTIG SCHOENEN KOPEN BIJ Gedurende de vier dagen dat ik in Oost-Berlijn ben geweest, heb ik veel met de bewoners van die stad gespro ken. De mensen zijn er niet zo spraak zaam, het is vaak moeilijk met hen een gesprek te beginnen. Dat is eigen lijk best te begrijpen. Het leven in Oost-Berlijn is niet gemakkelijk, daar om spreken de mensen er niet zo gauw over. Met Hollandse sigaren of sigaretten kun je echter wonderen doen. Als je een Oostberlijner een sigaar aanbiedt, komt zijn tong wel los! In het park tegenover het station Friedrichstrasze heb ik met een oude man gesproken. Terwijl hij genoeglijk aan zijn sigaar trok, vertelde hij, dat zijn vijf kinderen naar het Westen ge vlucht waren. Na een tijd in een vluch telingenkamp gewoond te hebben, wonen zijn beide oudste zoons nu in een huis vlak bij de muur. ,Je kunt hun huis hier vandaan zien", zei het mannetje. En terwijl hij peinzend voor zich uitkeek, ging hij verder: „Elke morgen ga ik bij de muur kijken of ik mijn zoons zie. Steeds weer tuur ik over het prikkel draad naar het huis van mijn jongens. Maar elke keer duwen de Vopo's me met hun geweren terug". Als je zo'n verhaal hoort vertellen krijg je medelijden „morgen gaat hij door Jan Beijer muur. Aan de andere kant lag West- Berlijn. Ik stond daar goed en wel of twee Vopo's kwamen, beladen met geweren, op me af. Ze vroegen me, wat ik hier wel zocht. Ik haalde mijn schouders op en deed of ik hen niet verstond. Daarop zei een van de twee, dat ik Oost-Berlijn vindt men dat heel ge woon. Doch niet alle mensen zijn pessi mistisch gestemd. Een jongen inge nieur, die ik eens op de Alexander- platz ontmoette, was een echte op timist. Hij raadde me aan om eens de nieuwbouw in Oost-Berlijn te gaan zien. Wat de woningbouw betreft zal men West-Berlijn spoedig inhalen, zei hij. Deze jonge kerel was een fanatieke Ulbricht-aanhanger. Op mijn vraag, wat hij van de toekomst dacht, ant woordde hij: „Dat laten we maar aan onze regering over". Hoewel West-Berlijn een fantasti sche stad is, is het daar ook lang geen „rczegeur en maneschijn". Als je over de Kurfürstendamm loopt, zou je niet denken, dat er ook arme mensen in West-Berlijn wonen, maar toch wo- Vopo's ïyn op hun heeJe weer naar de muur en zal hij weer door de Vopo's weggejaagd worden", denk je bij jezelf. Vopo's kun je beter uit de buurt blijven. Voordat je het weet, hebben ze je te pakken. Overal kom je ze tegen en overal zitten ze langs de muur in de huizen verscholen. Ik liep eens een straat in, waar geen mens te zien was. De huizen waren onbewoond en lagen grotendeels in puin. Toen ik de straat een eindje inge gaan was, stond ik plotseling voor de maar even mee naar binnen moest. Ze namen me mee naar een gebouw, dat tegen de muur aan stond. In de gang stond een groot wit borstbeeld van de heer Chroetsjew. Allereerst moest ik mijn paspoort la ten zien. Nauwkeurig werden mijn naam en adres overgenomen. Daarna moest mijn fototoestel het ontgelden. De film werd er voorzichtig uitge haald. Al met al duurde dit alles meer dan een uur. Toen kreeg ik mijn paspoort weer terug en men beval mij zo snel mogelijk weg te gaan. Als u naar Oost-Berlijn gaat, een goede raad: Kom niet te dicht bij de muur, daar houden de Vopo's helemaal niet van. Onder een brug, waarover de trei nen naar het Westen gaan, was men bezig te schilderen. Dit werd niet door mannen gedaan, nee, vrouwen waren daar met verf en kwast bezig. Met hun hoofddoek om stonden ze daar de hele dag te schilderen. Het schijnt, dat schilder in Oost Berlijn een vrou welijk beroep is. Ik heb gevraagd of ik een foto van hem moch maken. Ze lachten verlegen en ze durfden niet te kijken, toen een vriend van mij de foto nam. De volgende dag hebben we ze weer zien staan. Elke dag schilderen langs de weg, wij kunnen het ons haast niet voorstellen dat je moeder of je vrouw de ganse dag langs de weg hekken en lantaarnpalen schil dert om de kost te verdienen. In Vrouwen geven met haar schilders kwast het station een nieuw verfje. nen ze er en meer dan je denkt. Men heeft de vluchtelingenstroom nog lang niet kunnen verwerken, nog ve len hebben geen huis en moeten hard werken om de kost te verdienen. In een café in Berlin-Grünewald sprak ik met een vrouw, die in 1953 over de grens was gevlucht. Ze heeft nu nog geen huis en zij, zowel als haar man, werken hard om hun brood te verdienen. De vrouw is hulp in de huishouding bij een pro fessor en verdient 100 D.M. per maand. Haar beide zoons wonen nog in Oost- Berlijn. Ze zijn beiden soldaat in het Oostduitse leger. „Als er oorlog komt, zullen mijn eigen zoons op me schie ten", zegt de vrouw treurig. Ja, in Berlijn zijn nu de muur er is, vreemde situaties ontstaan. Boven dien zijn het vaak gevaarlijke situa ties. Hoe lang zal het daar, ruim ze venhonderd kilometer van de Neder landse grens, nog goed gaan? Berlijn is een rotte plek in de grote wereld-appel. Men moet er voor zor gen dat deze plek niet verder rot. Als dat gebeurt, dan zal de hele appel verrotten. Men moet de plek er uit snijden. Doch voordat men daarmee begint moet men goed bedenken, welke mes sen men gebruiken zal. Scherpe mes sen zijn gevaarlijk, maar een bot mes is misschien nog gevaarlijker. Volgende week: „Waarom de muur er is". OUDERS BEZOCHTEN HOLLANDIA BEDRIJFSSCHOOL Om de ouders nader in contact te brengen met het werk van hun kinde ren, heeft de directie van de Hollandia Tricotage fabriek woensdagmiddag j.l. een oudermiddag belegd. 35 ouders, vanzelfsprekend voor het merendeel de moeders, die echter die ene vader niet uit het veld sloegen, luisterden in de kantine naar een uiteenzetting van de personeelschef, de heer A. C. M. van Haaren, over de bedoeling van en het werken op de Hollandia Bedrijfsschool. De heer Van Haaren heette de ouders namens de directie welkom en was daarna de rondleider langs een kleine expositie over het produktieproces. Het voornaamste onderdeel van de excursie, die daarop volgde, was na tuurlijk de bedrijfsschool. De meisjes leerlingen waren zonder uitzondering present en lieten met trots zien wat ze presteerden. De ouders kregen in tussen de gelegenheid om te praten met de leraressen en met de leidster van de school, mevrouw Cornelisse. Even over drieën vertrok het gezel schap per bus naar hotel ,La Montagne' waar thee met gebak werd gepresen teerd. Hier werd nader ingegaan op het doel van de school en de heer Van Haaren wees speciaal op het belang van de wederzijdse interesse en de stimuleren de werking, die daardoor van weers kanten ontstaat. Er volgde nog een geanimeerde dis cussie en het was de heer Pleijler uit Rhenen, die namens de ouders, de Hol landia Tricot-direktie en de personeels chef dankte voor de aangename mid dag en de voorlichting. De bedrijfsschool telt momenteel 24 leerlingen en voor de nieuwe cursus, die in september a.s. aanvangt, hebben zich al 19 meisjes aangemeld. SUCCES VOOR POLITIEMAN De Veenendaalse politieagent C. Hoek stra heeft woensdag in Zutphen tijdens de gehouden „Graafschapsrit" de tweede prijs weten te bemachtigen. Hij behaalde dit opmerkelijke succes met een motor met zijspan. De rit met een circuit van 60 km lang werd op landelijk niveau ge houden. Autonomie is geweld aangedaan „De landspolitiek beheerste de onlangs gehouden statenverkiezingen. De be tekenis van de gemeenteraadsverkiezingen is wat achteruit gelopen door de cen- tralisatiepolitiek van de regering." Dat stelde mr. H. K. J. Beernink, fractie voorzitter van C.H.U. in de Tweede Kamer, dinsdagavond vast tijdens een openbare vergadering in gebouw „Irene", die daar was belegd door de C.H.- ki esvereniging. De heer Beernink noemde het een groot bezwaar dat de gemeenten financieel aan banden zijn gelegd met als voornaamste bron van inkomsten de uitkeringen uit de financiële verhouding, de centrale „pot" van het rijk. De burger vraagt zich af waarom hebben we eigenlijk die gemeenten nog. Hierop ging de spreker uitvoerig in, waarbij hij onderstreepte dat de Chr. Hist. Unie voor een zo krachtig moge lijk gemeentebeleid is en dat de plaat selijke bestuurders zoveel mogelijk zelfstandigheid moet worden gegeven. Men moet hen niet bevoogden. Door die zelfstandigheid zal de belangstelling van de burger groter worden. Het Tweede Kamerlid deelde mede, dat minister Toxopeus onlangs had be- gepraat worden wanneer bepaalde maatregelen nodig worden geacht. Dat bevordert een levend contact met de ingezetenen. Het gemeentebestuur mag nimmer uitgaan van de gedachte: „Wij alleen hebben de wijsheid in pacht". Burgemeester en wethouders moeten nimmer schuwen vragen van raads- vestzak-broekzak' Op het gebied van de woningbouw wenste spreker méér delegatie. ^Het moet de gemeentebesturen mogelijk worden gemaakt goedkeuringen voor de bouw te verlenen wanneer ter plaat se bouwmogelijkheden zijn. Er zal dan meer kunnen worden bereikt dan nu. Ook de verscheidenheid in de woning bouw moet groter worden. Nu zijn de gemeenten nog te veel gebonden aan het contingent dat zij van gedeputeerde staten krijgen toegewezen. Hij wenste de krotopruiming te zien bevorderd. De gemeentebesturen dienen bij hun uit breidingsplannen daarmee heel sterk rekening te houden. Grote waarde hechtte mr. Beernink aan het contact tussen gemeentebestuur en burgerij. Hij toonde dit aan met voorbeelden. Met de bevolking moet 28 MEI A.S. Mevr. Mr. J. M. Stoffels-van Haaften Vice-voorzitster van de Tweede Kamer der Staten-Generaal spreekt over het onder werp: De volgende ronde: Gemeenteraadsverkiezingen Gelegenheid tot vragen stellen. Aanvang 8 uur in Hotel „De Korenbeurs", Markt, Veenendaal. loofd verschillende taken weer naar de in het openbaar te behandelen, gemeentebesturen te zullen afstoten. I Pók'wann«er men m bepaalde geva - Het betroffen verschillende subsidie- de raad geen verantwoording schul- aangelegenheden op het terrein van 1S' ^an eist algemeen belang maatschappelijk werk. „Dit klinkt al dat men er mee op tafel komt. Dat is heel aardig", aldus mr. Beernink, „maar standpunt van de christelijk his- dan moet de minister de gemeenten tonsche unie. ook financieel in staat stellen die taken j Aan Y,a5l T^»i »pemeente~ uit te voeren. Zó hebben we er niets Program 1958 der C.H.U." legde spreker aan en wordt het een politiek van ult, ™at z|Jn in de gemeenteraad wil bereiken. Daarvan stond nummer één een zo krachtig mogelijke verster king van de gerrfeentelijke zelfstandig heid, gegrond op het karakter der ge meente als levende gemeenschap. On verbrekelijk daaraan verbonden is het streven dat die gemeentelijke overheid ook financieel de mogelijkheid wordt geboden haar taak naar behoren en met de nodige zelfstandigheid te kunnen vervullen. Een prognose voor de komende raads verkiezingen durfde de heer Beernink niet te geven, alhoewel hij van mening was dat de klappen die de VVD bij de statenverkiezingen had gekregen, ook bij de raadsverkiezingen gevoeld zullen worden. Als oorzaak daarvan noemde hij de onenigheid Visser-Van Riel, wel ke van invloed zou kunnen zijn bij het uitbrengen van de stem. De heer W. Klaassen, voorzitter van de plaatselijke kiesvereniging, opende en besloot de bijeenkomst met gebed. Hij dankte mr. Beernink voor zijn be reidwilligheid om in Rhenen een spreekbeurt te komen vervullen en wekte de kleine schare belangstellen den op het christelijk bestuursbeginsel uit te dragen. Grantiefonds „Forellen" Enkele dagen na het eerste bericht over de oprichting van een garantie fonds voor de landenontmoeting Ne derland-West Duitsland op 7 en 8 juli, te organiseren door de Rhenense zwem en poloclub „De Forellen" onder aus piciën van de KNZB, kwamen de eerste nieuwe bijdragen binnen. Het fonds is de afgelopen dagen met een bedrag van ruim honderd gulden verrijkt. Men kan bedragen storten op een speciaal geopende rekening bij de Rotterdamse Bank te Rhenen. AUTODIEVEN HADDEN GEEN SUCCES Kruidenier Van Schoonhoven, wo nende aan het Fred. v.d. Paltshof, werd woensdagochtend door een employé van garage „De Rhoter" telefonisch mede gedeeld, dat van zijn geparkeerde wa gen op de inrit naar het Koningshof een portier open stond. Na een onder zoek te hebben ingesteld bleek dat het bewuste portier was opengebroken. Aanvankelijk dacht men te doen te hebben met inbrekers, doch uit de auto werd niets vermist, zelfs geen papieren. Toen de eigenaar de wagen wilde star ten lukte dat niet. De inbrekers hadden aan de draden gemorreld, kennelijk met de bedoeling startcontact tot stand te brengen. Men heeft dus vermoedelijk de auto willen ontvreemden. Ook een tweede wagen, die hier stond geparkeerd, was opengebroken. Men had deze auto ongeveer anderhalve meter van zijn plaats geduwd, doch ook hier was men niet verder gekomen. De mogelijkheid is ook niet uitgesloten dat de autodieven in hun werk zijn gestoord en de zaak in de steek hebben moeten laten. De rijkspolitie van Rhenen heeft de zaak in onderzoek. Er werd woensdag ochtend een speurhond ingeschakeld en er konden nog wat vingerafdrukken worden genomen. De aan beide wagens toegebrachte schade was gering. NUTSLEDEN BEZOCHTEN STUWWERKEN Woensdagmiddag j.l. bezochten ruim 25 leden van het Nutsdepartement Ameron- gen de stuwwerken. Onder de belang stellenden bevonden zich ook een 20 tal pupillen van Valkenheide. Onder grote belangstelling hebben de aanwezigen zich laten voorlichten door Ir. Slachter, onder wiens leiding de excursie werd gemaakt. Na een duidelijke uiteenzetting in het kantoor van de stuwwerken van de heer Slachter, ging men in 3 groepen de wer ken zelf bekijken. Degenen die de ex cursie hebben meegemaakt zullen er ze ker geen spijt van hebben gehad, dat zij dit prachtige werkobject nu eens van zo dichtbij hebben kunnen bekijken. SCHIETRESULTATEN WILLEM TELL J. d. Greef 97, H. v. Veenendaal 97, R. C. Brinkman 96, A. v. d. Berg 96, G. v. d. Heide 96, A. d. Haas 95, G. v. d. Horst 95, W. v. Veenendaal 93, G. Lokhorst 93, J. Pakvis 90, H. d. Uyl 88, Moesbergen 86, J. v. Leeuwen 86, W. Berkhof 83, G. Wijn bergen 84, H. d. Groot 81, O. Viegen 77 punten. Verf - Glas - Behang Gortstr.49, Veenendaal, tel. 31 26 Bromfietser koös - na aanrijding - het hazenpad Op de Bruinhorsterweg ter hoogte van de Fliertseweg probeerden zaterdag twee bromfietsers met grote snelheid een haak se bocht te nemen. De voorste slaagde hier nog juist in doch de tweede verloor de macht over het stuur en belandde in een sloot na eerst nog met een hem tegemoetkomende bromfietsberijdster, mevrouw van H. uit Veenendaal, die in de richting Ederveen reed, in botsing te zijn gekomen. Mevr. van H. kreeg bloeduitstortingen aan beide knieën terwijl haar bromfiets zwaar beschadigd werd. De bromfietser krabbelde uit de sloot, haalde zijn brom mer op het droge en kondigde aan dat hij even wilde proberen of de motor het nog deed na dit onverwachte bad. De bromfiets bleek inderdaad nog be rijdbaar en wel zo goed dat de bestuur der zich onmiddellijk uit de voeten maak te zonder zich bekend te maken of zich om zijn slachtoffer te bekommeren. De politie slaagde er toch in de man op te sporen, doch toen men bij zijn huis kwam bleek hij niet aanwezig. Enige tijd later kwam hij zich echter zelf aan het bu reau melden. Het bleek een zekere van de M. uit Wageningen te zijn. Er werd proces-verbaal opgemaakt. Voorlichting voor doelmatige inkomensbesteding Het Gezins-Begrotings Instituut, opge richt en uitgaande van een viertal Neder landse Bankinstellingen, heeft het pro gramma 1962-1963 samengesteld. Wat is het Gezins-Begrotings Instituut? is één van de eerste vragen, die in het programma-boekje van deze instelling worden gesteld. Het G.BJ. stelt zich ten doel zonder winstoogmerk de volks- en gezinswel vaart te verhogen door bevordering van doelmatige besteding der gezinsinkomens. En als zodanig doet het instituut alle mo gelijke moeite om dit te bereiken. Het programma-boekje getuigt hier al van: er zijn cursussen, lezingen, ouder avonden en dergelijke. Daarnaast nog meer gespecialiseerde cursussen voor o.a. gezinsverzorgsters en helpsters en voor kraamverzorgsters. Wie er meer van wil weten vrage het programmaboekje aan. Het wordt op ver zoek gratis toegezonden door het G.B.I. (Postbus 1046), Rotterdam. In de wereld der verkeersmiddelen is de bromfiets ontstaan door rasvermen ging. Ook de wetgever behandelt de bromfiets als een soort kruising van een motorrijtuig en een rijwiel. In welk opzicht wordt de bromfiets door de wetge ver beschouwd als een volwaardig motorrijtuig en voor welke gevallen wordt zy gelijkgeschakeld met een rijwiel? Voor de beantwoording van deze vragen moeten wij onderscheid maken tussen de Wegenverkeerswet en het Wegenver keersreglement. De Wegenverkeerswet verstaan onder motorrijtuigen: alle rij- of voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, of op aan het ry- of voertuig zelf aanwezig dan wel door electrische tractie met stroomtoevoer van elders. Volgens deze definitie is een bromfiets zonder enige twyfel een motorrijtuig. VERHOOGDE AANSPRAKELIJKHEID VAN BROMFIETSEIGENAAR Hieruit vloeit o.a voort, dat de verhoog de aansprakelijkheid van het motorver- keer jegens het niet-gemotoriseerde ver keer ook geldt voor de eigenaar van een bromfiets. Bij een aanrijding met een ge wone wielrijder of voetganger is de eige naar van de bromfiets verplicht de aan de wielrijder of voetganger toegebrachte schade te vergoeden, tenzij hij kan be wijzen, dat de aanrijding te wijten was aan overmacht of aan de wielrijder of voetganger. De wielrijder of voetganger behoeft dus niet de schuld van de brom fietser te bewijzen, doch deze laatste •moet zijn onschuld bewijzen. Op hem rust dus de bewijslast. De verhoogde aan sprakelijkheid van de eigenaar blijft be staan, indien hij zijn bromfiets door een ander laat berijden. Anderzijds is de automobilist niet ver hoogd aansprakelijk jegens de bromfiet ser, omdat deze laatste als de bestuurder van een motorrijtuig wordt beschouwd. Als een bromfietser door een automobi list getorpedeerd wordt en daardoor scha de lijdt, zal hij deze slechts vergoed kun nen krijgen, indien hij de schuld van de automobilist kan bewijzen. STRAFBAARHEID Een ander gevolg van de gelijkstelling met een motorrijtuig is dezelfde straf baarheid van automobilist en bromfietser. Indien de bromfietser de dood van een ander of lichamelijk letsel veroorzaakt, kunnen hem dezelfde zware straffen wor den opgelegd als aan de automobilist. Evenals ieder ander is de bromfietser alleen strafbaar, als zijn schuld vaststaat. De Officier van Justitie zal dus steeds de schuld van de bromfietser moeten be wijzen. Ook de strafbepaling ten aanzien van joy-riding en het veroorzaken van onge lukken onder invloed van alcoholhouden de drank zijn op de bromfietser van toe passing. GELIJKE VERKEERSREGELS VOOR BROMFIETSER EN WIELRIJDER Voor de toepassing van hoofdstuk III van het Wegenverkeersreglement worden rijwielen met hulpmotor gelijkgesteld met rijwielen. Dit hoofdstuk omvat de ge dragsregels voor weggebruikers. Voor de bromfietsers gelden dus dezelfde ver- keersvoorschriften als voor de gewone wielrijder. Evenals de wielrijder moet ook de bromwietser op een kruispunt van ge lijksoortige wegen voorrang verlenen aan het motorverkeer. Op zo'n kruispunt heeft een wielrijder voorrang op een van links komende bromfietser. Door de gelijkschakeling met rijwielen gelden voor de bromfietser nog de vol gende verkeersregels. Wanneer drie of meer rijbanen naast elkaar liggen, moet de bromfietser de voor hem rechtsgelegen buitenste rijbaan volgen. Verkeersheuvels mag de bromfietser nimmer aan de lin kerzijde voorbij rijden. Alvorens op een kruispunt links af te slaan mag de brom fietser zich naar de linkerzijde van de rechter weghelft begeven (voorsorteren), maar hij is daartoe evenmin als de wiel- Verkiezings bijeenkomst Ter ondersteuning van de verkiezings campagne voor de aanstaande gemeente raadsverkiezingen sprak dinsdagavond in het verenigingsgebouw van de Geref. Kerk aan de Molenweg voor de A.R. kies vereniging de heer Oosterhof uit De Bilt, vervanger van Mr. W. Aantjes, lid Twee de Kamer der Staten Generaal over „Waarom stemmen op' een Christelijke partij?" Nadat deze bijeenkomst door de heer G. van Kampen op de gebruikelijke wijze was geopend en zijn tevredenheid had uitgesproken voor de goede opkomst, werd het woord gegeven aan de spreker. Vele methoden worden in de verkie zingsstrijd te baat genomen en alle poli tieke partijen hebben de mond vol van vrijheid en gerechtigheid, doch veeal den ken zij hier verschillend over. De politiek van de A.R. is een zaak van beginselen die rechtstreeks verband houden met onze organisatie, aldus spreker. Onze inzet is de doorwerking voor de geestelijke be ginselen en ieders persoonlijke verant woordelijkheid en oprecht Christelijk ver antwoord te beleven. „DE VRIENDSCHAPSBAND" „De Vriendschapsband" is een aktie die zich erop toelegt, zoveel mogelijk vriendschapsbanden te leggen van Ne derland naar Suriname, de Ned. An tillen, Nieuw-Guinea, Zuid-Afrika en naar alle mensen, waar cok ter wei-eld, die de Nederlandse taal (eventueel Vlaams of Zuidafrikaans) kunnen lezen en schrijven. Door hen die liever in het Frans of Engels corresponderen, kan bij uitzondering een vriendschapsband worden gelegd naar Madagascar. Op 1 juni a.s. bestaat deze vriend- schapsaktie twee jaar. Het aantal in geschreven deelnemers/sters bedraagt ongeveer 2000, waarvan bijna 1200 in Nederland. Als de kas het toelaat wordt twee maal per jaar naar alle deelnemers/ sters, die blijk hebben gegeven van grote belangstelling, een mededelingen blad gezonden, wat echter door hen zelf grotendeels moet worden voorzien van artikeltjes, foto's en tekeningen. Om dit te stimuleren bestaat er een doorlopende opstel-, foto- en tekenwed strijd met prijzen. Iedereen van 14 jaar en ouder die gaarne een vriendschapsband naar één van genoemde landen wil leggen, adres seert een briefkaart naar „De Vriend schapsband", Postbus 7 te Badhoeve dorp en vermeldt daarop: naam, adres, leeftijd, geslacht, godsdienst, school of beroep, hobbies en eventuele wensen. De deelname aan deze aktie is gratis. Op de adreszijde van de briefkaart kan echter een postzegel worden bijgeplakt van minimum 0,25 en maximum 1, Zij die een hogere vrijwillige bijdrage willen betalen kunnen deze storten op postgiro 366341. Zonder bijdragen zal deze unieke vriendschapsaktie niet lang meer kunn enbestaan. Elke week komen tientallen aanvra gen uit West. Zuid en Oost binnen, meest van meisjes in de leeftijden tus sen 16 en 24 jaar, die graag vrienden in Nederland willen hebben, daarom wordt er in het bijzonder een beroep gedaan op heren om zich aan te mel den. Het bestuur. Hoestdrank in tabletvorm.95ct rijder verplicht. Hij mag de bocht naar links dus ook ruim nemen. NAAST ELKAAR RIJDEN Twee bromfietsers mogen naast elkaar rijden, zolang daardoor het verkeer niet in gevaar wordt gebracht of belemmerd. Een ideale bepaling voor verloofde paren. De bromfietser mag ook naast zijn meisje rijden, indien zij slechts een gewone fiets berijdt. Maar hij mag haar niet voort duwen. Uitdrukkelijk verbiedt het Wegen verkeersreglement de bestuurder van een rijwiel met hulpmotor daarmede enig an der voertuig of deszelfs bestuurder voort te bewegen. Onder voertuigen verstaat het Wegenverkeersreglement o.a. ook rij wielen. Overtreding van het verbod kan gestraft worden met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van ten hoogste 300, Zal de overtreder van bedoeld verbod bovendien het verwijt kunnen treffen, dat hij zijn meisje aan strafvervolging heeft blootgesteld? Wat staat het meisje te wachten, wanneer zij door haar galante begeleider op sleeptouw wordt genomen? Kan ook zij gestraft worden? Voor dit probleem werd de Kantonrech ter te Hoorn geplaatst. Het Wegenver keersreglement verbiedt de bestuurder van een rijwiel zich door een ander voer tuig dan een rijwiel of deszelfs bestuur der te doen of te laten voortbewegen. Een meisje, dat zich op haar rijwiel door een bromfietser had laten meeslepen, werd strafrechtelijk vervolgd, omdat zij het zo juist genoemde verbod zou hebben over treden. De Kantonrechter overwoog evenwel, dat voor de toepassing van hoofdstuk III van het Wegenverkeersreglement, in welk hoofdstuk het betreffende verbod voor komt, de bromfiets gelijk is gesteld met een rijwiel. Het meisje moest dus geacht worden zich door de bestuurder van een rijwiel te hebben laten voortbewegen, het geen niet strafbaar is. In cassatie ver enigde ook de Hoge Raad zich met deze zienswijze en ontsloeg het meisje van rechtsvervolging. Mr. C. A. Baron Bentinck. De nieuwe dienstregeling voor treinen en bussen, die zondag 27 mei a.s. ingaat brengt hier en daar een verandering teweeg. Over het geheel genomen zijn het slechts kwesties van minuten. Om te beginnen de vertrektijden van de treinen aan het station Veenendaal- De Klomp. De treinen richting Utrecht vertrek ken thans 24 minuten over het hele uur. Dit werdt in de toekomst 7 minuten over het uur. Richting Arnhem ver trokken de treinen 16 minuten over het uur. In de nieuwe dienstregeling is de Ook in de vertrektijden van de bus sen van de N.V. De Haas is op enkele richtingen iets veranderd. Richting Utrecht blijft ongewijzigd. De bussen naar Ede vertrekken 5 minuten eerder en het beginpunt is niet meer aan de Kerkewijk, ter hoogte van huize De Tol, doch bij het nieuwe busstation aan het eind van de Patri moniumlaan. Eist blijft eveneens onveranderd, doch Barneveld geeft enkele gevarieer de wijzigingen te zien, met name in de middaguren. De huidige aparte dienst naar het station De Klomp vervalt. Deze lijn wordt nu opgenomen in de diensten naar Utrecht en Ede. Bij het inwerkingtreden van de nieu we dienstregeling zal het eind- en be ginpunt van de bussen van de N.V. De Haas niet meer gevestigd zijn aan de halte Dijkstraat, doch bij het nieuwe busstation aan het eind van de Patri moniumlaan. Dit station zou volgens plan vorig jaar oktober al klaar geweest moeten zijn. Thans is het tracé gereed. Ge bouwd moeten nog worden een ruimte voor het buspersoneel, toiletten en wachthuisjes. Model 00. De popu laire „Monk" sandaal met gekruiste banden en hielband. Slechts Model 87. Italiaanse zomerloafer van soe pel leder. Mocassin voorblad met luchtige perforatie. In caramel en bolero Model 04. Stevige „voetbed" sandaal met brede voorband en gesloten hielstuk. 1e kwaliteit leder Model 74. De „bete re" kindersandaal met voetbed en gespslui- ting op voorblad en hielband. Uitgevoerd in caramel-kleurig le der. Heren plasticsandalen 4.95 Kinderplastic sandalen v.a. 2.95 J5€ëtc*>

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 4