DE VALLEI
A. WIJNVEEN N.V., EDE
een ongeschoolde kracht
Enkele leerlingen
5
Motorcross Grebbeberg
wordt sensationeel en spectaculair
P. Baart voor P.v.d.A.: Geen evenwicht in
overheidsmaatregelen
Voor de Jeugd
5
Allen tot één
tempo
ARAM
flinke hulp
DERDE BLAD „DE VALLEI'
VRIJDAG 25 MEI 1962
Nr 42
CIRCUIT THANS BIJNA GEHEEL UITGEZET
HET CIRCUIT
volgende week is het weer zover; vergeet uw KING niet
BATAVUS BROMFIETSEN
in elke prijsklasse
méér VEILIGHEID!
in elke prijsklasse
méér RIJCOMFORT
REIN VEENENDAAL
Thorvaldsen,
de
wereld
beroemde
beeldhouwer
J.van Ettinger prijs"
H. v. HUNNIK
Textielhuis JOHAN DITEWIG
De Heer
der
slangen
AAN DE WANDEL
bromfiets- en
rijvvielmonteur
verwarmings mij.
GEBR. VAN HARN N.V.
E. J. v. Engelenhoven
KOOPJE
Renault Bestelwagen
1959
VAN ELST
Wanneer op de komende Hemelvaartsdag in Rhenen de knalpotten
wage wijd worden opengedraaid door méér dan honderd coureurs, dan
betekent dat, dat de jaarlijkse Leccius de Riddercross op de Grebbe-
berg voor de achtste maal in successie een feit is geworden. Enkele
tienduizenden toeschouwers zullen op de prachtige natuurlijke tribune
die de vijftig meter hoge zandafgraving vormt hun favorieten weer
hartelijk en enthousiast toejuichen. Zowel in de enorme klim tegen de
zuidelijke helling van de berg als in de afdaling op het Westeruitzicht
zal het aan spanning niet ontbreken. Het belooft voor héél Rhenen en
verre omgeving weer het motorcrossgebeuren van het jaar te worden.
Het 2200 m lange circuit is nu prak
tisch uitgezet en in gereedheid gebracht.
Een groot aantal vrijwilligers is daar elk
jaar weer avond-aan-avond in touw om
met vereende krachten de moeilijke weg
voor de onverschrokken coureurs te ba
nen. Van „effenen" kan niet worden ge
sproken. Eerder van „onteffenen", want
waar het pad té glad is worden extra
hindernissen aangebracht in de vorm van
bergen zand.
Het circuit ligt voor de helft boven op
de berg. Het bestaat uit bospaden en la
nen, voor de andere helft in de zandaf
graving achter de kalkzandsteenfabriek
Leccius de Ridder. Ter nagedachtenis van
wijlen de heer J. A. Leccius de Ridder
draagt deze motorcross diens naam. Voor
heen was het de „Grebbemotorcross",
thans is het de „Leccius de Ridder-Mo
torcross". Het hoogteverschil van het cir
cuit is enorm, waardoor een fascinerende
bestijging van de Grebbeberg te zien
valt, naast een spektaculaire steile af
daling van het hoogste punt op het Wes
teruitzicht naar het laagst gelegen deel.
Vooral op deze plaats is het waar het
publiek zich in dikke rijen opstelt.
VEILIG
Het Grebbebergcircuit staat bekend als
een veilig circuit voor renners en publiek.
De organisatoren laten niets na om deze
veiligheid te bevorderen. Langs het ge
hele traject bevindt zich een dubbele
afzetting aan weerszijden, zodanig dat -
in de vorm en hoedanigheid te vergelijken
met de parkeerstrook langs een auto
baan - de grens van de te berijden baan
aan beide kanten twee meter van de af
zetting is verwijderd; op deze stroken
lopen op iedere vijftig meter leden van
de MACRO-organisatie en het Roode
Kruis, gesteund door de Rijkspolitie.
Gevaarlijke punten worden gemarkeerd
met strobalen. Hiervoor moet voor de
wedstrijddag een enorm werk worden
verzet: er worden 600 palen in de grond
geslagen, waaraan 2000 meter ijzerdraad
en 2000 meter dik touw wordt gespannen;
nog eens 4000 meter wit lint wordt uit
gelegd om de rijbaan aan te geven en
250 forse strobalen moeten worden ver
sjouwd.
Iedere start is spektakulair voor renner
en publiek. Om de opdringende belang
stellenden op veilige afstand te houden,
wordt de zeer ruime startplaats door een
afzetting van gaas in een ,fuik" veran
derd. De renners staan tussen palen naast
elkaar opgesteld, met één hand aan een
boven hun hoofden gespannen touw.
Wanneer de starter de startvlag laat val
len mag het touw worden losgelaten en
gaat de „meute van honk".
Er wordt gereden in vijf klassen, na
melijk Junioren 175 cc en 500 cc, Senioren
250 cc en 500 cc, alles voor solomotoren,
en een 500 cc zijspanklasse. De junioren
wedstrijden zijn nationaal, de senioren en
zijspannen zijn internationaal. De aan de
ze cross deelnemende nationaliteiten zijn:
Australië, België, Duitsland, Engeland en
Nederland.
Nadat in de morgenuren de vlaggen
dezer nationaliteiten zijn gehesen worden
om 2 uur. vóór de eerste start, door de
Rhenense Muziekvereniging „Ons Ge
noegen" de respektieve volksliederen ten
gehore gebracht, waarbij op het start
terrein alle deelnemende renners met
hun motoren zijn opgesteld.
Daarna vangen de eigenlijke wed
strijden aan met de junioren. Er wor
den in iedere klasse 2 manches ver
reden, waarbij de tweede manche te
vens de finale is en tweemaal zoveel
ronden telt als de eerste manche.
GELUIDSVERZORGING
Het publiek kan het verloop van de
strijd overal goed volgen en wordt
daarbij geholpen door een omvangrijke
geluidsinstallatie van zeer goede kwa
liteit; de reporter heeft diverse tele
foonlijnen naar belangrijke punten van
het circuit ter beschikking.
ALGEMEEN
De organisatie van de Leccius de Rid
der-Motorcross is veelomvattend. In
het kort volgen hier enkele gegevens
daarover.
Het secretariaat begint reeds kort na
de jaarwisseling met het leggen van
contacten met buitenlandse deelnemers
en het afsluiten van contracten met
hen. Een omvangrijke reklame-cam-
pagne wordt gevoerd, o.a. met raam-
affiches, verspreiding huis-aan-huis
van 36000 vouwbladen, advertentie
campagne, enz.
De rijkspolitie groep Rhenen, die voor
deze gelegenheid wordt versterkt met
regeling. Grote stallingsterreinen wor
den in gereedheid gebracht om de dui
zenden fietsen, bromfietsen, motoren,
auto's en touringcars te ontvangen. In
1961 trok de cross bijna 17000 bezoe
kers.
Het gehele terrein wordt afgezet door
leden van een politiehondenvereniging
met hun honden, waardoor een water
dichte afzetting wordt verkregen. De
afdeling Rhenen van het Nederlandse
Rode Kruis verleent haar medewerking
„in volle bezetting". Hoewel de organi
satoren al het mogelijke doen om on
gelukken te voorkomen, sluiten zij niet
de ogen voor de werkelijkheid en ne
men geen enkel risico. Bij ongeval is
het Rode Kruis aanwezig met 2 artsen
om spoedig de meest deskundige hulp
te kunnen verlenen, een aparte tele
foonlijn is hiervoor aanwezig en een
ambulancewagen is op het terrein ge-
stationneerd om eventueel voor een
snel vervoer te kunnen zorgen, indien
dit nodig zou zijn.
De Vrijwillige Brandweer Rhenen is
met een blus-eenheid paraat om bij
brand direkt te kunnen ingrijpen.
EEN OVERSTEEKBRUG
op het middenterrein geeft het publiek
de gelegenheid om op veilige wijze tij
dens de wedstrijden het circuit over te
steken. Voorzover ons bekend is een
dergelijke maatregel ten gerieve van
het publiek ons nergens in Nederland
bekend, althans niet bij terreinwed
strijden.
De financiële zijde van deze cross
is voor de organisatoren een hoofdstuk
apart; de begroting voor 1962 beloopt
een bedrag van bijna 30.000,— bij een
zo zuinig mogelijk beheer; geen wonder
dat bestuur en leden van de MACRO
de komende dagen de nieuwslezer het
weerbericht en de weersverwachtingen
„uit de mond luisteren". Dat er geen
belangstelling voor de Leccius de Rid
der-Motorcross zou bestaan, daarvoor
zijn de organisatoren niet bang, daar
voor heeft deze cross een te goede
naam. maar het weer blijft een on
zekere factor.
Er worden voorbereidingen getrof
fen, er wordt achter de schermen en
op de dag zelf hard gewerkt door alle
leden en medewerkers, ieder staat op
31 mei op z'n post, maar slecht weer
- ze hebben het nog nooit gehad - is
het „Damocleszwaard" dat ieder jaar
weer boven de hoofden van deze pio
niers hangt. Ondanks dat zijn allen vol
goede moed. de organisatoren hopen dit
jaar de 20.000 bezoekers te mogen be
reiken.*
Hemelvaartsdag 31 mei 1962 's avonds
om 6 uur hopen zij het precies te weten.
Ysm
Op een bepaald moment wordt er teveel geïnvesteerd en wanneer de minister dan
de gemeente aanpakt, dan vraagt de Partij van de Arbeid zich af: zijn het wel al
leen de gemeenten die dit doen? De minister pakt de bedrijven, die eveneens veel
investeren niet aan, maar wel de gemeenten. Hierdoor kunnen belangrijke zaken -
die het algemeen belang dienen - niet uitgevoerd worden.
Dit is «onjuist, zei de heer P. Baart, lid
van de Tweede Kamer en voorzitter van
de Algemene Ned. Metaalarbeidersbond
op een openbare verkiezingsvergadering
van de afdeling Veenendaal van de
P.v.d.A.
De heer Baart noemde dit meten met
twee maten. Hij zei dit naar aanleiding
van het wetsontwerp van de minister tot
regeling van de kapitaalsuitgaven van de
gemeenten.
De gemeenten hebben een belangrijke
economische- en sociale taak. De gemeen
ten hebben veel middelen nodig voor uit
gaven die in de kapitaalsfeer liggen, zo
als het bouwen van zwembaden, culturele
centra, enzovoorts.
Voor deze taken zijn inderdaad grote in
vesteringen nodig en door té grote in
vesteringen kunnen spanningen ontstaan.
Vandaar het wetsontwerp.
Maar waarom, zo vroeg de heer Baart
zich af, dan alleen de gemeenten aange
pakt? Waarom worden gelijke maatrege
len tegen de bedrijven achterwege ge
laten?
Sprekende over de woningbouw, zei de
heer Baart, dat iedere partij op het stand
punt staat, dat in Nederland goedkope
woningen moeten komen. Maar, voegde
spreker er aan toe, de particuliere bouw
gooit hierbij roet in het eten. De particu
liere bouw zuigt arbeiders weg bij de
woningwetbouw en hierdoor gaat het
evenwicht in de woningbouw verloren.
De heer Baart bracht de woningwet-
bouw ook in relatie met de grondprijzen.
gronden afgeschaft. Het gevolg was een
sterke stijging van de grondprijzen en
wel zo sterk, dat dit bepaald ongunstig
werkt op de kosten van de woningwet-
bouw.
In het algemeen, aldus spreker, dringt
de P.v.d.A. aan op meer evenwicht in
overheidsmaatregelen; een factor, die de
andere partijen niet altijd zien.
ONZE JARIGEN ZIJN:
23 mei Bep van Kooten
24 Ankie Paardekooper
25 Tineke Gossen
25 Ingrid v. d. Weerd
26 Jannie van Ravenswaay
27 Ansje van Benthem
27 Willie v. d. Kraats
28 Rita Hendriks
Allemaal van harte gefeliciteerd.
ZILVERPAPIER
Ook deze week is er weinig zilver
papier binnengekomen, maar 't is altijd
nog beter dan helemaal niets.
De trouwe spaarders zijn Ada Lod
der en Jan van Geerensteijn. Fijn hoor,
en nu maar weer hard verder sparen
hé? Tot de volgende keer dan maar.
Tante Jos.
Beste BEP JAGTENBERG,
Dank je wel voor je gezellige brief.
Ik ben blij dat je het schoolétui zo goed
kunt gebruiken op school. Vind je het
koken nog steeds leuk? Je verjaardag
is nu ook alweer voorbij, hè? Heb je
een leuke dag gehad? Schrijf je me nog
eens? Afgesproken.
Nou Bep het allerbeste dan, en tot
je volgende brief. Daag.
Tante Jos.
Figuur a.
Als je zeepbellen blaast,
Dan moet je eens proberen deze de
lucht in te sturen met een ruimteman
netje erin. Die mannetjes knip je van
vloeipapier; zij moeten ongeveer 2 cm.
lang zijn. Maak je zeepwater van drie
eetlepels zeepvlokken en een halve eet
lepel glycerine per kopje en meng dit
alles met water goed door elkaar. Als
je een klein belletje hebt geblazen, dat
nog aan je pijpje vast zit, plak dan het
ruimtemannetje heel voorzichtig op de
bel, voordat je die zo groot opblaast,
dat zij van je pijp afvliegt en je ruim
tevaarder met zich meeneemt de lucht
in.
Figuur b.
De primitieve mensen en het
vuur
Geleerden zeggen, :<3t de primitieve
mensen, die ongeveer 500.000 jaren ge-
/T-v
Verschijnt als bijlage van
het streekblad „De Vallei"
onder redactie v. tante Jos
Correspondentie te richten
aan tante Jos, per adres:
Parallelweg 10 Veenendaal
leden in China leefden, het vuur ont
dekten, doordat zij in het hooi sliepen.
Als zij van mening waren, dat hun bed
te hard werd, legden zij gewoon wat
meer hooi bovenop het oude. Soms vat
te de onderste laag dan vlam ten ge
volge van zelfontbranding door de gro
te druk, dus precies zoals wij dat soms
nog zien bij een hooiberg.
Andere geleerden denken, dat de pri
mitieve mensen met het vuur in aan
raking kwamen door de bliksem of een
vulkanische uitbarsting of doordat von
twee boomtakken begonnen te branden,
doordat zij een poos lang tegen elkaar
gewreven waren.
Het zal wel zo zijn, dat de ene stam
vuur maakte op de ene manier en de
andere op een andere wijze, maar hoe
dan ook, in de loop der tijden hebben
wij geleerd onze vuren aan te steken
met behulp van lucifers en dat is toch
maar heel wat gemakkelijker.
ken. welke ontstonden door het langs
elkaar schuren van twee stenen, droge
Figuur c.
De tsetse-vlieg heeft geen jeugd
De tsetse-vlieg, die de slaapziekte
over Afrika verbreidt, kent geen jeugd.
De larve ontwikkelt zich in de vrouw-
tjesvlieg. Ongeveer om de 12 dagen
wordt er dan een geheel ontwikkelde
larve geboren, die onmiddellijk inpopt
en een paar dagen later als „volwassen"
bladeren deden ontbranden of doordat vlieg tevoorschijn kruipt.
Batavushet betrouwbare, gerenommeerde
merk dat U meer keuze biedtVijf verschillende
modellen brengt Batavus. Van de eenvoudige
ROTARY tot de luxueuze BILONET COMBI
SPORT. Door betere afwerking en betere weg-
ligging biedt Batayus meer veiligheid! Door
soepele vering en uitgebalanceerde „zit" meer
rijcomfort! Welke Batavus U ook kiest, koop
hem bij ons dan bent U verzekerd van de
beste service!
Koop uw Batavus Bilonet of Rotary bij:
RIJWIELHANDEL
GORTSTRAAT 1
BATAVUS BILONET
de bromfiets die 't 'm levert!
1 In een armelijk huisje in een Kopenhaagse straat,
woonde bijna 200 jaren geleden een houtsnijder, die Thor
valdsen heette. Deze houtsnijder had een zoon. Bertel, die
een vrijgevochten leventje leidde. Niemand schonk veel
aandacht aan hem en hij ging niet naar school voordat hij
11 jaren oud was. Tegen die tijd had hij geleerd om be
trekkelijk goed te lezen en te schrijven. Maar toen hij
eenmaal op school was, ontdekte men, dat hij zeer goed
kon tekenen en daarom werd hij toegelaten tot de teken
academie.
2 Thorvalsen was erg ijverig en maakte snelle vorde
ringen. waardoor zijn vader al spoedig ontdekte, dat de
jongen knapper was dan hijzelf. Bertel hielp zijn vader
bij diens werk als houtsnijder. Toen het voor Bertel tijd
werd zijn belijdenis te doen ?n de lessen van de geeste
lijke te volgen, werd hij onderaan in de klas geplaatst,
daar zijn schoolkennis nog steeds slecht was. Maar op een
dag las de geestelijke in een krant, dat de zilveren me
daille van de kunstacademie was verleend aan een leer
ling, genaamd Thorvaldsen. „Is die jongen familie van je?"
vroeg hij Bertel. „Neen", antwoordde de jongen, „dat is
hij niet. Ik ben het zelf!" Van die dag af sprak de geeste
lijke Bertel aan met „Mijnheer Thorvalsen'.
EEN ADVERTENTIE IN
DIT BLAD
WORDT DOOR
DUIZENDEN GELEZEN
O, Vader, ik houd van al 't leven op aarde,
't is alles het werk van Uw machtige hand,
met bomen en bloemen, met mensen en dieren
voel 'k mij door Uw adem ten nauwste verwant.
Eén zelfde leven doorstroomt alle leven,
ontstaan door Uw heilig, Uw God'lijk gebod,
één geest en één wezen doortrilt heel de schepping.
Gij schiep ons, o, Heer, Gij bestuurt aller lot.
Zo voel k mij verbonden met al het geschapene,
wij allen, wij leven slechts door U alleen.
De mensen, de bomen, de dieren en planten,
Uw heilige adem maakt allen tot één.
A. H.
55 man, heeft de handen vol aan de In 1956 heeft de regering, tegen de zin
afwerking van een vlotte verkeers- van de P.v.d.A., de prijsbeheersing op de
oorkonde van de
verkrijgbaar bij:.
Het Veense
Handelshuis
Herenstraat 21
Rhenen
Kousenhuis
Zandstraat 84
VEENENDAAL
Franseweg 3 - Eist
37 „Die zal ons niet meer verraden," zegt Crimo,
als hij ziet hoe Samson bij het verlaten van zijn
cel een schuwe blik werpt op de roerloos neerlig
gende schildwacht. Gehaast duwt hij de ander in de
richting van de kerkertrap. „En maak nu, dat je
wegkomt!! Hier is een mantelProbeer onge
merkt weg te glippende kleine poort aan de
zeekant staat openen luister nu goed. „De Her
tog kijkt zijn dienaar strak aan„Ik heb El-Kaz-
zar niet goed genoeg geraaktHij leeft nog en
Aram is op weg naar hem toe. Als die oude gek
gaat praten, is alles verloren! Er is maar één op
lossing. Het meisje moet sterven!!" Inmiddels is in
de ridderzaal de feeststemming aanzienlijk gedaald.
„Bah," moppert de nar misnoegdr „wat een toe
stand. Heer Aram naar de stad, Heer Crimo ner
gens te bekennen en Heer Mario, die zich terug
trekt op zijn kamer!! Moet ik, Buffo, de voormalige
hofnar van de Koning van Castilie, mijn kunsten
soms vertonen voor meiden en knechten?? dat is
mijn eer te na!" Met een nijdig gebaar grijpt hij
een kruik wijn en loopt de zaal uit. Verveeld slen
tert de nar naar een der terrassen van het kasteel.
„Wel, hier is tenminste rust," zucht hij, met een
blik op de zee, die na het woeden van de storm
zacht glinstert in het zilveren maanlicht. Hier broe
der, drink eens een flinke teug. Misschien dat de
houtwormen stom dronken je kop uit komen wag
gelen!" En grinnikend drukt hij de houten kop van
zijn narrenstaf tegen de wijnkruik. Maar plotseling
kijkt hij verrast op. De stilte wordt verstoord door
sluipende voetstappen en een gestalte, gehuld in
een lange mantel, loopt haastig het verlaten terras
over en begint de trap naar een der poorten af te
dalen
(Wordt vervolgd)
Het is een paradoxale toestand: naar
mate de mens meer mogelijkheden ter
beschikking staan om zich sneller te
verplaatsen dan met zijn twee benen,
neemt het aantal liefhebbers van de
wandelsport toe. De heren van de
Vierdaagse kunnen er van mee praten.
Maar ook de wandeltochten die door
plaatselijke VVV's en - bijvoorbeeld -
door de ANWB worden uitgeschreven,
krijgen steeds meer deelnemers. Mis
schien speelt hier onbewust het inzicht
mee, dat geen enkele kuur zo goed is
voor geestelijke vermoeidheid als juist
de lichamelijke vermoeidheid. Dat
heerlijke gevoel, als men zich languit
op een bed neervleit en alle vermoeid
heid zacht uit zijn lichaam laat weg
vloeien, is door geen kalmerende drank
of pil te benaderen. Alleen maar zitten
is niet voldoende; na een dag zó door
gebracht te hebben, voelt men zich al
leen maar landerig en verveeld.
Nu moeten we er wel op letten dat
we goed verzorgd op pad gaan. We zijn
het per slot van rekening niet gewend
en dan kon de wandeling wel eens een
minder aangename ervaring worden
dan de bedoeling is. Een eerste belang
rijk punt is dan ook dat we voor de
wandeling een goede, maar niet te zwa
re maaltijd gebruiken; niet te zwaar,
omdat uw spijsvertering anders te veel
energie zou onttrekken aan uw wan
delenergie.
Kies uw schoenen verder met over
leg - niet te ruim; maar ze mogen ook
niet te strak zitten; dat leer de voor
keur verdient, zult u zelf al lang erva
ren hebben. En dan de kousen of sok
ken. Hier is maar één beslissing moge
lijk: zuivere wol, zonder bijmengsel en
vooral geen kunstvezels. Bij het wan
delen moeten uw voeten namelijk het
zwaarste werk doen, werk waaraan ze
misschien niet eens meer gewend zijn;
en dan gaat het er om ze zo goed moge
lijk te beschermen.
wol de eigenschap, dat het vocht kan
wol de eigenschap, dat het vocht kan
opnemen zonder zelf vochtig te wor
den - en uw voet zal tijdens de wande
ling werkelijk wel wat vocht produ
ceren (zonder dat we u overigens van
zweetvoeten zouden willen betichten!)
Draagt u dus zuiver wollen kousen of
sokken, dan blijven uw voeten droog en
is de kans op blaren of schrijnende
plekken veel geringer.
I
Een nieuwe
fabriek
werd neergezet.
Onze zich steeds uitbreidende opdracfvl
tenportefeuille noopte ons reeds langere
tijd uit te zien naar nieuwe wegen, die
het ons mogelijk zouden maken om in
stallaties. die aan de hoogste eisen vol
doen, aan onze opdrachtgevers te leve
ren en een nog grotere service te kunnen
bieden,
S P F CI A A l
In
BRILLEN
Hoofdttraat 51
Veenendaal
Voor zo spoedig mogelijk
gevraagd een
zo nodig bromfiets
beschikbaar.
Omgeving Veenendaal.
Brieven onder nr. 2137 aan
het bur van dit blad.
hetgeen synoniem is en blijft met de
VEENENDAAL
Industrielaan 34
Tel. 08385-3141
UTRECHT
Bern. Weerd O.Z. 39
Tel. 030-29364-21310
OVERBERG (De Haar)
Bromfiets- en rijwielhandel
vraagt zo spoedig mogelijk
een
voor de werkplaats.
Zo nodig wordt voor
vervoer gezorgd.
Laadvermogen 450 kg.
Op prima banden.
Spotprijs 850,
Hoogstraat 36 - Tel.
Veenendaal.
2327
MACHINEFABRIEK- EN CONSTRUCTIE-
WERKPLAATS
vraagt
voor de funktie van knipper van plaat aan onze elek
trische slagschaar.
of halfwas plaat- of constructiewerkers
GEBODEN WORDT:
Prettige werkkring.
Lonen volgens C.A.O. GROOTMETAAL.
Prima sociale verzorging, o.a. eigen sociaal fonds.
Voor jongeren mogelijkheid tot volgen cursus Bemetel.
Zaterdags geheel vrij.
Bij ons kunt u een vak leren, geen massawerk.
INLICHTINGEN:
dagelijks aan de fabriek. Schaapsweg 134, Tel. 08380-
2841. Zaterdags de gehele dag en 's avonds van 18.30
uur tot 19.30 uur. Boslaan 39, Veenendaal.