DE VALLEI A. WIJNVEEN N.V., EDE een ongeschoolde kracht Enkele leerlingen 5 Motorcross Grebbeberg wordt sensationeel en spectaculair P. Baart voor P.v.d.A.: Geen evenwicht in overheidsmaatregelen Voor de Jeugd 5 Allen tot één tempo ARAM flinke hulp DERDE BLAD „DE VALLEI' VRIJDAG 25 MEI 1962 Nr 42 CIRCUIT THANS BIJNA GEHEEL UITGEZET HET CIRCUIT volgende week is het weer zover; vergeet uw KING niet BATAVUS BROMFIETSEN in elke prijsklasse méér VEILIGHEID! in elke prijsklasse méér RIJCOMFORT REIN VEENENDAAL Thorvaldsen, de wereld beroemde beeldhouwer J.van Ettinger prijs" H. v. HUNNIK Textielhuis JOHAN DITEWIG De Heer der slangen AAN DE WANDEL bromfiets- en rijvvielmonteur verwarmings mij. GEBR. VAN HARN N.V. E. J. v. Engelenhoven KOOPJE Renault Bestelwagen 1959 VAN ELST Wanneer op de komende Hemelvaartsdag in Rhenen de knalpotten wage wijd worden opengedraaid door méér dan honderd coureurs, dan betekent dat, dat de jaarlijkse Leccius de Riddercross op de Grebbe- berg voor de achtste maal in successie een feit is geworden. Enkele tienduizenden toeschouwers zullen op de prachtige natuurlijke tribune die de vijftig meter hoge zandafgraving vormt hun favorieten weer hartelijk en enthousiast toejuichen. Zowel in de enorme klim tegen de zuidelijke helling van de berg als in de afdaling op het Westeruitzicht zal het aan spanning niet ontbreken. Het belooft voor héél Rhenen en verre omgeving weer het motorcrossgebeuren van het jaar te worden. Het 2200 m lange circuit is nu prak tisch uitgezet en in gereedheid gebracht. Een groot aantal vrijwilligers is daar elk jaar weer avond-aan-avond in touw om met vereende krachten de moeilijke weg voor de onverschrokken coureurs te ba nen. Van „effenen" kan niet worden ge sproken. Eerder van „onteffenen", want waar het pad té glad is worden extra hindernissen aangebracht in de vorm van bergen zand. Het circuit ligt voor de helft boven op de berg. Het bestaat uit bospaden en la nen, voor de andere helft in de zandaf graving achter de kalkzandsteenfabriek Leccius de Ridder. Ter nagedachtenis van wijlen de heer J. A. Leccius de Ridder draagt deze motorcross diens naam. Voor heen was het de „Grebbemotorcross", thans is het de „Leccius de Ridder-Mo torcross". Het hoogteverschil van het cir cuit is enorm, waardoor een fascinerende bestijging van de Grebbeberg te zien valt, naast een spektaculaire steile af daling van het hoogste punt op het Wes teruitzicht naar het laagst gelegen deel. Vooral op deze plaats is het waar het publiek zich in dikke rijen opstelt. VEILIG Het Grebbebergcircuit staat bekend als een veilig circuit voor renners en publiek. De organisatoren laten niets na om deze veiligheid te bevorderen. Langs het ge hele traject bevindt zich een dubbele afzetting aan weerszijden, zodanig dat - in de vorm en hoedanigheid te vergelijken met de parkeerstrook langs een auto baan - de grens van de te berijden baan aan beide kanten twee meter van de af zetting is verwijderd; op deze stroken lopen op iedere vijftig meter leden van de MACRO-organisatie en het Roode Kruis, gesteund door de Rijkspolitie. Gevaarlijke punten worden gemarkeerd met strobalen. Hiervoor moet voor de wedstrijddag een enorm werk worden verzet: er worden 600 palen in de grond geslagen, waaraan 2000 meter ijzerdraad en 2000 meter dik touw wordt gespannen; nog eens 4000 meter wit lint wordt uit gelegd om de rijbaan aan te geven en 250 forse strobalen moeten worden ver sjouwd. Iedere start is spektakulair voor renner en publiek. Om de opdringende belang stellenden op veilige afstand te houden, wordt de zeer ruime startplaats door een afzetting van gaas in een ,fuik" veran derd. De renners staan tussen palen naast elkaar opgesteld, met één hand aan een boven hun hoofden gespannen touw. Wanneer de starter de startvlag laat val len mag het touw worden losgelaten en gaat de „meute van honk". Er wordt gereden in vijf klassen, na melijk Junioren 175 cc en 500 cc, Senioren 250 cc en 500 cc, alles voor solomotoren, en een 500 cc zijspanklasse. De junioren wedstrijden zijn nationaal, de senioren en zijspannen zijn internationaal. De aan de ze cross deelnemende nationaliteiten zijn: Australië, België, Duitsland, Engeland en Nederland. Nadat in de morgenuren de vlaggen dezer nationaliteiten zijn gehesen worden om 2 uur. vóór de eerste start, door de Rhenense Muziekvereniging „Ons Ge noegen" de respektieve volksliederen ten gehore gebracht, waarbij op het start terrein alle deelnemende renners met hun motoren zijn opgesteld. Daarna vangen de eigenlijke wed strijden aan met de junioren. Er wor den in iedere klasse 2 manches ver reden, waarbij de tweede manche te vens de finale is en tweemaal zoveel ronden telt als de eerste manche. GELUIDSVERZORGING Het publiek kan het verloop van de strijd overal goed volgen en wordt daarbij geholpen door een omvangrijke geluidsinstallatie van zeer goede kwa liteit; de reporter heeft diverse tele foonlijnen naar belangrijke punten van het circuit ter beschikking. ALGEMEEN De organisatie van de Leccius de Rid der-Motorcross is veelomvattend. In het kort volgen hier enkele gegevens daarover. Het secretariaat begint reeds kort na de jaarwisseling met het leggen van contacten met buitenlandse deelnemers en het afsluiten van contracten met hen. Een omvangrijke reklame-cam- pagne wordt gevoerd, o.a. met raam- affiches, verspreiding huis-aan-huis van 36000 vouwbladen, advertentie campagne, enz. De rijkspolitie groep Rhenen, die voor deze gelegenheid wordt versterkt met regeling. Grote stallingsterreinen wor den in gereedheid gebracht om de dui zenden fietsen, bromfietsen, motoren, auto's en touringcars te ontvangen. In 1961 trok de cross bijna 17000 bezoe kers. Het gehele terrein wordt afgezet door leden van een politiehondenvereniging met hun honden, waardoor een water dichte afzetting wordt verkregen. De afdeling Rhenen van het Nederlandse Rode Kruis verleent haar medewerking „in volle bezetting". Hoewel de organi satoren al het mogelijke doen om on gelukken te voorkomen, sluiten zij niet de ogen voor de werkelijkheid en ne men geen enkel risico. Bij ongeval is het Rode Kruis aanwezig met 2 artsen om spoedig de meest deskundige hulp te kunnen verlenen, een aparte tele foonlijn is hiervoor aanwezig en een ambulancewagen is op het terrein ge- stationneerd om eventueel voor een snel vervoer te kunnen zorgen, indien dit nodig zou zijn. De Vrijwillige Brandweer Rhenen is met een blus-eenheid paraat om bij brand direkt te kunnen ingrijpen. EEN OVERSTEEKBRUG op het middenterrein geeft het publiek de gelegenheid om op veilige wijze tij dens de wedstrijden het circuit over te steken. Voorzover ons bekend is een dergelijke maatregel ten gerieve van het publiek ons nergens in Nederland bekend, althans niet bij terreinwed strijden. De financiële zijde van deze cross is voor de organisatoren een hoofdstuk apart; de begroting voor 1962 beloopt een bedrag van bijna 30.000,— bij een zo zuinig mogelijk beheer; geen wonder dat bestuur en leden van de MACRO de komende dagen de nieuwslezer het weerbericht en de weersverwachtingen „uit de mond luisteren". Dat er geen belangstelling voor de Leccius de Rid der-Motorcross zou bestaan, daarvoor zijn de organisatoren niet bang, daar voor heeft deze cross een te goede naam. maar het weer blijft een on zekere factor. Er worden voorbereidingen getrof fen, er wordt achter de schermen en op de dag zelf hard gewerkt door alle leden en medewerkers, ieder staat op 31 mei op z'n post, maar slecht weer - ze hebben het nog nooit gehad - is het „Damocleszwaard" dat ieder jaar weer boven de hoofden van deze pio niers hangt. Ondanks dat zijn allen vol goede moed. de organisatoren hopen dit jaar de 20.000 bezoekers te mogen be reiken.* Hemelvaartsdag 31 mei 1962 's avonds om 6 uur hopen zij het precies te weten. Ysm Op een bepaald moment wordt er teveel geïnvesteerd en wanneer de minister dan de gemeente aanpakt, dan vraagt de Partij van de Arbeid zich af: zijn het wel al leen de gemeenten die dit doen? De minister pakt de bedrijven, die eveneens veel investeren niet aan, maar wel de gemeenten. Hierdoor kunnen belangrijke zaken - die het algemeen belang dienen - niet uitgevoerd worden. Dit is «onjuist, zei de heer P. Baart, lid van de Tweede Kamer en voorzitter van de Algemene Ned. Metaalarbeidersbond op een openbare verkiezingsvergadering van de afdeling Veenendaal van de P.v.d.A. De heer Baart noemde dit meten met twee maten. Hij zei dit naar aanleiding van het wetsontwerp van de minister tot regeling van de kapitaalsuitgaven van de gemeenten. De gemeenten hebben een belangrijke economische- en sociale taak. De gemeen ten hebben veel middelen nodig voor uit gaven die in de kapitaalsfeer liggen, zo als het bouwen van zwembaden, culturele centra, enzovoorts. Voor deze taken zijn inderdaad grote in vesteringen nodig en door té grote in vesteringen kunnen spanningen ontstaan. Vandaar het wetsontwerp. Maar waarom, zo vroeg de heer Baart zich af, dan alleen de gemeenten aange pakt? Waarom worden gelijke maatrege len tegen de bedrijven achterwege ge laten? Sprekende over de woningbouw, zei de heer Baart, dat iedere partij op het stand punt staat, dat in Nederland goedkope woningen moeten komen. Maar, voegde spreker er aan toe, de particuliere bouw gooit hierbij roet in het eten. De particu liere bouw zuigt arbeiders weg bij de woningwetbouw en hierdoor gaat het evenwicht in de woningbouw verloren. De heer Baart bracht de woningwet- bouw ook in relatie met de grondprijzen. gronden afgeschaft. Het gevolg was een sterke stijging van de grondprijzen en wel zo sterk, dat dit bepaald ongunstig werkt op de kosten van de woningwet- bouw. In het algemeen, aldus spreker, dringt de P.v.d.A. aan op meer evenwicht in overheidsmaatregelen; een factor, die de andere partijen niet altijd zien. ONZE JARIGEN ZIJN: 23 mei Bep van Kooten 24 Ankie Paardekooper 25 Tineke Gossen 25 Ingrid v. d. Weerd 26 Jannie van Ravenswaay 27 Ansje van Benthem 27 Willie v. d. Kraats 28 Rita Hendriks Allemaal van harte gefeliciteerd. ZILVERPAPIER Ook deze week is er weinig zilver papier binnengekomen, maar 't is altijd nog beter dan helemaal niets. De trouwe spaarders zijn Ada Lod der en Jan van Geerensteijn. Fijn hoor, en nu maar weer hard verder sparen hé? Tot de volgende keer dan maar. Tante Jos. Beste BEP JAGTENBERG, Dank je wel voor je gezellige brief. Ik ben blij dat je het schoolétui zo goed kunt gebruiken op school. Vind je het koken nog steeds leuk? Je verjaardag is nu ook alweer voorbij, hè? Heb je een leuke dag gehad? Schrijf je me nog eens? Afgesproken. Nou Bep het allerbeste dan, en tot je volgende brief. Daag. Tante Jos. Figuur a. Als je zeepbellen blaast, Dan moet je eens proberen deze de lucht in te sturen met een ruimteman netje erin. Die mannetjes knip je van vloeipapier; zij moeten ongeveer 2 cm. lang zijn. Maak je zeepwater van drie eetlepels zeepvlokken en een halve eet lepel glycerine per kopje en meng dit alles met water goed door elkaar. Als je een klein belletje hebt geblazen, dat nog aan je pijpje vast zit, plak dan het ruimtemannetje heel voorzichtig op de bel, voordat je die zo groot opblaast, dat zij van je pijp afvliegt en je ruim tevaarder met zich meeneemt de lucht in. Figuur b. De primitieve mensen en het vuur Geleerden zeggen, :<3t de primitieve mensen, die ongeveer 500.000 jaren ge- /T-v Verschijnt als bijlage van het streekblad „De Vallei" onder redactie v. tante Jos Correspondentie te richten aan tante Jos, per adres: Parallelweg 10 Veenendaal leden in China leefden, het vuur ont dekten, doordat zij in het hooi sliepen. Als zij van mening waren, dat hun bed te hard werd, legden zij gewoon wat meer hooi bovenop het oude. Soms vat te de onderste laag dan vlam ten ge volge van zelfontbranding door de gro te druk, dus precies zoals wij dat soms nog zien bij een hooiberg. Andere geleerden denken, dat de pri mitieve mensen met het vuur in aan raking kwamen door de bliksem of een vulkanische uitbarsting of doordat von twee boomtakken begonnen te branden, doordat zij een poos lang tegen elkaar gewreven waren. Het zal wel zo zijn, dat de ene stam vuur maakte op de ene manier en de andere op een andere wijze, maar hoe dan ook, in de loop der tijden hebben wij geleerd onze vuren aan te steken met behulp van lucifers en dat is toch maar heel wat gemakkelijker. ken. welke ontstonden door het langs elkaar schuren van twee stenen, droge Figuur c. De tsetse-vlieg heeft geen jeugd De tsetse-vlieg, die de slaapziekte over Afrika verbreidt, kent geen jeugd. De larve ontwikkelt zich in de vrouw- tjesvlieg. Ongeveer om de 12 dagen wordt er dan een geheel ontwikkelde larve geboren, die onmiddellijk inpopt en een paar dagen later als „volwassen" bladeren deden ontbranden of doordat vlieg tevoorschijn kruipt. Batavushet betrouwbare, gerenommeerde merk dat U meer keuze biedtVijf verschillende modellen brengt Batavus. Van de eenvoudige ROTARY tot de luxueuze BILONET COMBI SPORT. Door betere afwerking en betere weg- ligging biedt Batayus meer veiligheid! Door soepele vering en uitgebalanceerde „zit" meer rijcomfort! Welke Batavus U ook kiest, koop hem bij ons dan bent U verzekerd van de beste service! Koop uw Batavus Bilonet of Rotary bij: RIJWIELHANDEL GORTSTRAAT 1 BATAVUS BILONET de bromfiets die 't 'm levert! 1 In een armelijk huisje in een Kopenhaagse straat, woonde bijna 200 jaren geleden een houtsnijder, die Thor valdsen heette. Deze houtsnijder had een zoon. Bertel, die een vrijgevochten leventje leidde. Niemand schonk veel aandacht aan hem en hij ging niet naar school voordat hij 11 jaren oud was. Tegen die tijd had hij geleerd om be trekkelijk goed te lezen en te schrijven. Maar toen hij eenmaal op school was, ontdekte men, dat hij zeer goed kon tekenen en daarom werd hij toegelaten tot de teken academie. 2 Thorvalsen was erg ijverig en maakte snelle vorde ringen. waardoor zijn vader al spoedig ontdekte, dat de jongen knapper was dan hijzelf. Bertel hielp zijn vader bij diens werk als houtsnijder. Toen het voor Bertel tijd werd zijn belijdenis te doen ?n de lessen van de geeste lijke te volgen, werd hij onderaan in de klas geplaatst, daar zijn schoolkennis nog steeds slecht was. Maar op een dag las de geestelijke in een krant, dat de zilveren me daille van de kunstacademie was verleend aan een leer ling, genaamd Thorvaldsen. „Is die jongen familie van je?" vroeg hij Bertel. „Neen", antwoordde de jongen, „dat is hij niet. Ik ben het zelf!" Van die dag af sprak de geeste lijke Bertel aan met „Mijnheer Thorvalsen'. EEN ADVERTENTIE IN DIT BLAD WORDT DOOR DUIZENDEN GELEZEN O, Vader, ik houd van al 't leven op aarde, 't is alles het werk van Uw machtige hand, met bomen en bloemen, met mensen en dieren voel 'k mij door Uw adem ten nauwste verwant. Eén zelfde leven doorstroomt alle leven, ontstaan door Uw heilig, Uw God'lijk gebod, één geest en één wezen doortrilt heel de schepping. Gij schiep ons, o, Heer, Gij bestuurt aller lot. Zo voel k mij verbonden met al het geschapene, wij allen, wij leven slechts door U alleen. De mensen, de bomen, de dieren en planten, Uw heilige adem maakt allen tot één. A. H. 55 man, heeft de handen vol aan de In 1956 heeft de regering, tegen de zin afwerking van een vlotte verkeers- van de P.v.d.A., de prijsbeheersing op de oorkonde van de verkrijgbaar bij:. Het Veense Handelshuis Herenstraat 21 Rhenen Kousenhuis Zandstraat 84 VEENENDAAL Franseweg 3 - Eist 37 „Die zal ons niet meer verraden," zegt Crimo, als hij ziet hoe Samson bij het verlaten van zijn cel een schuwe blik werpt op de roerloos neerlig gende schildwacht. Gehaast duwt hij de ander in de richting van de kerkertrap. „En maak nu, dat je wegkomt!! Hier is een mantelProbeer onge merkt weg te glippende kleine poort aan de zeekant staat openen luister nu goed. „De Her tog kijkt zijn dienaar strak aan„Ik heb El-Kaz- zar niet goed genoeg geraaktHij leeft nog en Aram is op weg naar hem toe. Als die oude gek gaat praten, is alles verloren! Er is maar één op lossing. Het meisje moet sterven!!" Inmiddels is in de ridderzaal de feeststemming aanzienlijk gedaald. „Bah," moppert de nar misnoegdr „wat een toe stand. Heer Aram naar de stad, Heer Crimo ner gens te bekennen en Heer Mario, die zich terug trekt op zijn kamer!! Moet ik, Buffo, de voormalige hofnar van de Koning van Castilie, mijn kunsten soms vertonen voor meiden en knechten?? dat is mijn eer te na!" Met een nijdig gebaar grijpt hij een kruik wijn en loopt de zaal uit. Verveeld slen tert de nar naar een der terrassen van het kasteel. „Wel, hier is tenminste rust," zucht hij, met een blik op de zee, die na het woeden van de storm zacht glinstert in het zilveren maanlicht. Hier broe der, drink eens een flinke teug. Misschien dat de houtwormen stom dronken je kop uit komen wag gelen!" En grinnikend drukt hij de houten kop van zijn narrenstaf tegen de wijnkruik. Maar plotseling kijkt hij verrast op. De stilte wordt verstoord door sluipende voetstappen en een gestalte, gehuld in een lange mantel, loopt haastig het verlaten terras over en begint de trap naar een der poorten af te dalen (Wordt vervolgd) Het is een paradoxale toestand: naar mate de mens meer mogelijkheden ter beschikking staan om zich sneller te verplaatsen dan met zijn twee benen, neemt het aantal liefhebbers van de wandelsport toe. De heren van de Vierdaagse kunnen er van mee praten. Maar ook de wandeltochten die door plaatselijke VVV's en - bijvoorbeeld - door de ANWB worden uitgeschreven, krijgen steeds meer deelnemers. Mis schien speelt hier onbewust het inzicht mee, dat geen enkele kuur zo goed is voor geestelijke vermoeidheid als juist de lichamelijke vermoeidheid. Dat heerlijke gevoel, als men zich languit op een bed neervleit en alle vermoeid heid zacht uit zijn lichaam laat weg vloeien, is door geen kalmerende drank of pil te benaderen. Alleen maar zitten is niet voldoende; na een dag zó door gebracht te hebben, voelt men zich al leen maar landerig en verveeld. Nu moeten we er wel op letten dat we goed verzorgd op pad gaan. We zijn het per slot van rekening niet gewend en dan kon de wandeling wel eens een minder aangename ervaring worden dan de bedoeling is. Een eerste belang rijk punt is dan ook dat we voor de wandeling een goede, maar niet te zwa re maaltijd gebruiken; niet te zwaar, omdat uw spijsvertering anders te veel energie zou onttrekken aan uw wan delenergie. Kies uw schoenen verder met over leg - niet te ruim; maar ze mogen ook niet te strak zitten; dat leer de voor keur verdient, zult u zelf al lang erva ren hebben. En dan de kousen of sok ken. Hier is maar één beslissing moge lijk: zuivere wol, zonder bijmengsel en vooral geen kunstvezels. Bij het wan delen moeten uw voeten namelijk het zwaarste werk doen, werk waaraan ze misschien niet eens meer gewend zijn; en dan gaat het er om ze zo goed moge lijk te beschermen. wol de eigenschap, dat het vocht kan wol de eigenschap, dat het vocht kan opnemen zonder zelf vochtig te wor den - en uw voet zal tijdens de wande ling werkelijk wel wat vocht produ ceren (zonder dat we u overigens van zweetvoeten zouden willen betichten!) Draagt u dus zuiver wollen kousen of sokken, dan blijven uw voeten droog en is de kans op blaren of schrijnende plekken veel geringer. I Een nieuwe fabriek werd neergezet. Onze zich steeds uitbreidende opdracfvl tenportefeuille noopte ons reeds langere tijd uit te zien naar nieuwe wegen, die het ons mogelijk zouden maken om in stallaties. die aan de hoogste eisen vol doen, aan onze opdrachtgevers te leve ren en een nog grotere service te kunnen bieden, S P F CI A A l In BRILLEN Hoofdttraat 51 Veenendaal Voor zo spoedig mogelijk gevraagd een zo nodig bromfiets beschikbaar. Omgeving Veenendaal. Brieven onder nr. 2137 aan het bur van dit blad. hetgeen synoniem is en blijft met de VEENENDAAL Industrielaan 34 Tel. 08385-3141 UTRECHT Bern. Weerd O.Z. 39 Tel. 030-29364-21310 OVERBERG (De Haar) Bromfiets- en rijwielhandel vraagt zo spoedig mogelijk een voor de werkplaats. Zo nodig wordt voor vervoer gezorgd. Laadvermogen 450 kg. Op prima banden. Spotprijs 850, Hoogstraat 36 - Tel. Veenendaal. 2327 MACHINEFABRIEK- EN CONSTRUCTIE- WERKPLAATS vraagt voor de funktie van knipper van plaat aan onze elek trische slagschaar. of halfwas plaat- of constructiewerkers GEBODEN WORDT: Prettige werkkring. Lonen volgens C.A.O. GROOTMETAAL. Prima sociale verzorging, o.a. eigen sociaal fonds. Voor jongeren mogelijkheid tot volgen cursus Bemetel. Zaterdags geheel vrij. Bij ons kunt u een vak leren, geen massawerk. INLICHTINGEN: dagelijks aan de fabriek. Schaapsweg 134, Tel. 08380- 2841. Zaterdags de gehele dag en 's avonds van 18.30 uur tot 19.30 uur. Boslaan 39, Veenendaal.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 5