Hoofdpijn
'ASPRO
Nieuwe projecten van „Utrechtse
Heuvelrug
neem
Geen vlees en
geen vis
PLANNEN OM EEN
GEBRUIKTE AUTO TE KOPEN?
•rfiElrft
NAAR HET BUITENLAND
KLEINE VAKANTIEGIDS 1962 (II)
KRUISWOORDPUZZEL
RHENEN
Oprichting korfbalclub te Rhenen
thans een feit
VAN GEND LOOS
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 15 JUNI 1962
Nr. 48
BROMFIETS:
Zandbakken
Dit embleem is uw geluksster.
DE LEZER
tehrutft
Resultaat „10 x 10"-actie
Veenendaal
Zilte genoegens en een luchtballon
Speldeprikken
Rijn als Kal verstraat
Leeg zand
OPGAVE NR. 85
Veelzijdig man A. Meurs
gehuldigd
EXPEDITIEPERSONEEL
CHAUFFEURS
AUTOMONTEURS
De Vereniging De Utrechtse Heuvelrug, die een jaar geleden voor het
eerst in de openbaarheid trad door het organiseren van de inmiddels
bekend geworden Heuvelrug-route en het aanleggen van een tweetal
picknickplaatsen langs deze route, heeft juist voor Pinksteren een
vijftal nieuwe projecten voor het publiek kunnen openstellen.
De Heuvelrug-route vanuit Utrecht vol
gend vindt men allereerst langs de Arn
hemse Bovenweg in de gemeente Doorn
het bord, dat de weg wijst naar een par
keerplaats, die in samenwerking met de
Stichting .Het Utrechts Landschap" in het
natuurgebied Hoog-Moersbergen is aange
legd. Door middel van gekleurde paaltjes
is vanaf deze parkeerplaats een wandeling
van omstreeks drie kwartier door de
mooie bossen van de genoemde Stichting
uitgezet, terwijl de bezoekers zich op een
ter plaatse opgestelde kaart tevoren om
trent het gebied kunnen oriënteren.
Eveneens in de gemeente Doorn vindt
men langs de Buurtweg de borden, die
vanaf de Heuvelrug-route leiden naar een
bescheiden picknickplaats, welke werd
aangelegd op het landgoed Sandenburg.
In de gemeente Maarn kan men langs
de provinciale weg Doorn-Maarn het der
de nieuwe project van de vereniging
vinden. Het betreft hier een picknick
plaats, gelegen op één der hoogste pun-
JE BROMMER IS EEW FIETS,
GEEN MOTORFIETS
2.
5.
ten van de omgeving. Men heeft getracht
de naam van het betreffende terrein - Wij
de Zicht - waar te maken door in de om
ringende bossen enkele openingen te kap
pen, waardoor men de torens van Amers
foort en Woudenberg kan zien. Evenals
op de andere terreinen kunnen ook hier
de geplaatste banken het verblijf in de
openlucht veraangenamen, terwijl men
hoopt dat het publiek ook van de ge
plaatste papierbakken een goed gebruik
zal maken, waardoor vervuiling van de
terreinen kan worden voorkomen.
Enkele kilometers noordelijker, weer
aan de Heuvelrug-route, vindt men op het
landgoed ,Den Treek" de volgende pleis
terplaats. Het terrein is hier aanzienlijk
groter dan bij de reeds genoemde projec
ten. Men vindt een aantal uiteen liggende
parkeerplaatsen, picknicknissen, veldjes
voor balspelen en enkele enorme .zand
bakken", die vooral door de kleintjes ge
waardeerd zullen worden.
Voor kinderen is tenslotte ook de vijfde
zojuist geopende recreatieplaats bijzonder
aantrekkelijk. Ook deze is aan de Heuvel
rug-route, ditmaal aan de Foekenlaan in
de gemeente Soest, te vinden. Indien men.
zich hier door de borden laat leiden, komt
men via een royale parkeerplaats, een
picknickweide met een openbare drink
watervoorziening in een uitgestrekt na
tuur- en zandverstuivingsgebied, waar
kinderen zich naar hartelust in het schone
zand kunnen vermaken en de ouderen
zich het op één der vele geplaatste ban
ken gemakkelijk kunnen maken
Op alle genoemde picknickplaatsen heeft
het publiek tussen zonsopgang en zons
ondergang gratis toegang.
Vouwbladen van de Heuvelrug-route
zijn ook dit seizoen weer gratis bij A.N.-
W.B.-kantoren, V.V.V.-bureau's en Shell-
benzinepompen vekrjjgbaar. Zodra een
nieuwe druk van dit vouwblad nodig is,
zullen ook de nieuwe picknickplaatsen-
daarop worden aangegeven. En indien de
recreatiezoekenden een goed gebruik van
de voorzieningen maken en vernielingen
worden voorkomen, hoopt de Vereniging
„De Utrechtse Heuvelrug" op de ingesla
gen weg voort te gaan.
hH
U wilt een goede, gebruikte auto hebben?
Een auto waar u zeker van kunt zijn? Om
het u gemakkelijk te maken en de grootst
mogelijke zekerheid te geven heeft de Volks
wagen-organisatie besloten de verkoop van
goede, gebruikte Volkswagens zelf ter hand
te nemen. En dit wordt gedekt met een eigen
embleem.
Iedere Volkswagendealer geeft u bij aan
koop een garantiebewijs, dat 5.000 km. of
drie maanden geldig is voor het vervangen
van alle onderdelen, die gebreken zouden
vertonen. En u krijgt o.a. ook nog een cheque,
die u recht geeft op een uitgebreide, gratis
servicebeurt na 500 km.
Koop daarom bij een Volkswagendealer uw
gebruikte Volkswagen.
De Anti-honger Actie „10 x 10" heeft
Het zou misschien wel goed zijn om eens wat ervaringen te verzamelen van meis
jes, die schreven op een advertentie om in het buitenland te gaan werken en die,
na van hun ouders toestemming te hebben verkregen, hoopvol gestemd er op uit
trokken. Het solliciteren naar het buitenland is bijna altijd hoopgevend, de adver
tenties zijn vol beloften en vol muziek. De correspondentie, die daarop volgt werkt
alle bedenkingen weg. Ze zullen het land leren kennen, ze zullen veel vrije tijd
in Veenendaal niet minder dan 7921,06 hebben voor hun taalstudie, de overtocht is gratis, de mensen lijken alleraardigst,
opgebracht. Dit geld is geheel door de.
jeugd zelf bijeen gebracht, zodat de ja. wat wilt U eigenlijk nog meer? Zie de zaak toch niet zo donker in; de inlichtingen
actie zeer geslaagd moet worden ge
noemd. De specificatie is als volgt (al
le bedragen zijn plusminus):
kunnen toch niet beter?
Neen, maar buitenlanders trekken mees-
Kaartenactie 5000,tal niet voor niets werkkrachten aan van
Chinese Markt
Bingo-avonden
Diverse bedrijven
Snert-actie
Kleinere actieviteiten
800.verre. Ze eisen prestaties en waar voor
200,hun geld, om van uitbuiter nog niet eens
1100,— te spreken. Als je als jong kind bij
100,vreemden in huis bent en je kunt, als
750,je vrije tijd hebt, nergens heen omdat je
Deze kleinere activiteiten zijn o.a. en- niemand kent daar, dan is het zo heer-
kele collectes, diverse verkopen (o.a. lijk om in die vrije tijd nog eens even iets
ballpoints), kijkdozen, opbrengst ver- voor mevrouw te doen, vooral als er veel
jaarpartijtjes enz. enz. Het actie-comi- kleine kinderen zijn.
té verzoekt iedereen, die nog geld voor
de actie „10 x 10" wil geven, dit over Maar mogen we anderzijds het jonge
te maken op giro 10.10.2 ten name van: volk de kans ontnemen om ervaring op te
Actie
,10 x 10".
Het actiecomité
.10 x 10"
DANK AAN KOLLEKTANTEN
Namens de Christelijke Vereniging
voor Langdurige Zieken „Het Zonne
huis" danken wij alle collectanten heel
hartelijk voor hun medewerking bij de
jaarlijkse collecte, die van 21 tot 27
mei j.l. gehouden werd. Deze collecte
heeft het mooie bedrag van 2700,
opgebracht.
doen en het desnoods slecht te hebben?
Ervaring kun je nu eenmaal niemand
geven, hoogstens het verhaal van je eigen
ervaring, voor zover het aannemelijk en
interessant te maken is en voor zover het
niet gaat over bepaalde begrippen, die
niet aanslaan bij jonge mensen van een
bepaalde leeftijd.
Laten we eens luisteren naar de jonge
onderwijzeres, bij wie ook niet alles aan
sloeg, zeker niet de kwestie van het pen
sioen. Zij wilde naar het buitenland.
N.N.P. Als er één ding is, waar de op zijn vakantie afmarcherende Neder
lander de laatste seizoenen naar heeft uitgekeken, dan is dat wel het water. En
daarmee wil schrijver dezes geen cinisch grapje bedrijven - de gedachte aan
regen is bij het maken van vakantieplannen strikt verboden - doch slechts aan
gegeven, dat de watersport in ons aan hemel- en gewoon water zo rijke landje
steeds beter aan haar trekken komt. Nu moet men het begrip „watersport" ruim
opvatten. De verbeten zeilers onder de lezers, die zich ieder warm weekeinde
naar de Sneker of Kager Plassen haasten, zullen het er niet mee eens zijn, maar
toeristisch gezien behoren het „meisje aan het Noordzeestrand" en de dikbuikige
industrieel op het zonnedek van de kruisende Oranje, eveneens tot het legioen
der „watersporters". Op het water kan men met nog minder moeite die rust
vinden, die voor vele vakantiegangers nog verreweg het grootste ideaal is.
De bromfiets is geen vlees en geen
vis. Dit heeft niets te maken met een
dieet, maar met het feit dat u als
bromfietser rondtoert op een wonder
lijk stukje techniek: volgens de We
genverkeerswet behoort uw brommer
tot de motorrijtuigen, maar volgens
het Wegenverkeersreglement is het een
doodgewone fiets. Ter verduidelijking
van deze tweeslachtigheid geeft het
Verbond voor Veilig Verkeer de vol
gende wenken voor bromfietsers:
1. Brom niet onnodig op de rijweg,
maar mhak gebruik van de fiets
paden: op een verplicht rijwielpad,
aangegeven door het ronde blau
we bord met ingetekende witte
fiets moet u rijden, maar op het
zgn. toeristische rijwielpad - aan
gegeven door het met witte letters
gegraveerde woord rijwielpad in
een rechthoekig zwart bord - mag
u niet brommen, maar alleen fietsen
met uitgeschakelde motor; wilt u
in het laatste geval tóch brommen,
dan uiterst rechts van de rijweg.
Brom altijd uiterst rechts van de
weg, wat uw politieke richting is
doet hier niet ter zake: in het ver
keer zijn we principieel rechts.
3. Met z'n tweeën naast elkaar mag,
maar achter elkaar brommen meet
als de omstandigheden daarom
vragen - en die omstandigheden
zijn er dikwijls!
4. In het verkeer is geheimzinnigheid
uit den boze, kom er eerlijk voor
uit waar u heen wilt: geef tijdig
en duidelijk richting aan, maar
wél eerst even achterom kijken of
het kan!
Maak de bocht naar links groot en
naar rechts klein; matig tijdig uw
snelheid, want anders „vliegt u uit.
de bocht": komt u bij het afslaan
Psychologen hebben zich al op het
voor hen interessante probleem gewor
pen, hoe het komt, dat van bijv. de zee
zo'n merkwaardige invloed op de men
selijke geest kan uitgaan. Een haast on
wezenlijk kalmerende invloed, die al
eeuwen geleden werd ontdekt door de
Romeinse senatoren, die bij voorkeur
hun buitenverblijven aan de kusten
van de Middellandse Zee optrokken.
Geen wonder, dat tochtjes met een
schip, in goed Nederlands: bootcruises,
een enorme vlucht hebben genomen.
Steeds meer rederijen stemmen hun
zomerprogramma's af op deze groeien
de behoefte.
De keuze is dit jaar dan ook bijzonder
groot. Hoewel de leuze „voor elck wat
wils" nog wel geen furore zal kunnen
maken. Daarvoor liggen de prijzen nog
net boven de grens, die voor ieder
dragelijk is te noemen. Men moet reke
nen op een gemiddelde dagprijs van
minstens vijftig gulden. Daar komt
per dag nog eens dertig gulden bij voor
drankjes, enz., en eventuele excursies
in een havenstad. Er blijken echter nog
genoeg Nederlanders te zijn, die de
paar honderd guldens voor een bootreis
graag op tafel leggen. Als bruintje het
even kan trekken mag men het beslist
niet laten. Een vakantie-zeereis is een
buitengewone ervaring. Ieder doet gek
en vooral: iedereen is er echt eens hele
maal uit. De verzorging is koninklijk.
Op een aantal passagiers van 800 heeft
een schip 300 man verzorgend perso
neel. Er is ook altijd iets te doen. Wie
niet op het zonnedek zich voor uren
in een ligstoel verbergt, krijgt het idee
tussen de variétévoorstellingen, het
Turkse Bad, het zwembad, het midder
nachtelijk etentje met kreeft en cham
pagne (bij de prijs inbegrepen) en de
door de ceremoniemeester ontworpen
gezelschapsspelletjes in een droom-
naar rechts op de verkeerde weg- wereld te leven. Een voorbeeld van zo'n
helft, en bij het afslaan naar links
op de stoep.
6. Ook al bent u geen voorstander
van de veelgeroemde hokjesgeest:
ga bij een (rood) verkeerslicht al
tijd staan in het hokje dat voor u
bestemd is. Laat u ook de zebra
vrij?
7. In de rug aanvallen wordt (terecht)
laf genoemd, maar geef de auto
mobilist de gelegenheid eerlijk te
blijven: zorg altijd voor een helder
wit achterspatbord en helderrood
licht. Wist u dat u door het (laten)
aanbrengen van een spatlap het
achteropkomende verkeer veel na
righeid kunt besparen?
8. Geen vlees en geen vis - maar in
ieder geval langzaam verkeer: als
bromfietser moet u op gewone
kruisingen voorrang verlenen aan
snelverkeer van beide kanten, 'en
aan (brom)fietsers van rechts.
9. U mag buiten de bebouwde kom
niet harder rijden dan 40 km/uur,
en binnen de bebouwde kom niet
harder dan 30 km/uur, maar u
moet langzamer rijden als dat no
dig is. Pas uw snelheid aan de om
standigheden aan!
10. Uw duopassagier(e) moet schrij
lings achterop zitten, dus: aan bei
de zijden van de bromfiets één
been, en de voeten op voetsteunen.
U bent het niet alleen wettelijk
verplicht, maar beseft u wel eens
hoe gemakkelijk u uw kostbare
last in een bocht zou kunnen ver
liezen?
spel: de meisjes aan boord krijgen
lange, ouderwetse mannenbroeken.
Daarin moeten ze zoveel mogelijk op
geblazen ballonnen zien te bergen. Wie
de meeste ballonnen bergt, heeft ge
wonnen, maar ziet er dan ook als een
marsvrouwtje uit. De grootste pret
komt als het scheepspersoneel tenslotte
de „opgeblazen" meisjes met spelden
„te lijf" gaat.
Succesvol zijn vooral de minder-
kostbare, maar even comfortabele korte
zeereizen, die grote maatschappijen, zo
als de Holland-Amerika-lijn, organi
seren. Het vlaggeschip van de Neder
landse Koopvaardij, de „Rotterdam",
vertrekt eind juli voor een trip van
vijf dagen naar Scandinavië. Kosten -
minstens 395 gulden per persoon. Met
de luxueuze Willem Ruys (23.100 ton)
kunnen zij, die het kunnen missen, a
raison van ruim 2.500 gulden een we
reldreis van negen weken maken. Tot
de landen en streken, waarin men ver
zeild geraakt, behoren Australië (Mel
bourne )en Amerika (Florida). Wat een
voudiger kan men het af met de sche
pen van de P. O. Oriënt Lines, die
u voor reissommen tussen de 590 en
995 gulden twee tot drie weken over
de Middellandse Zee varen.
Wie de zee te zilt en te wijds en boven
dien de prijzen te hoog vindt en toch
eens een paar dagen „aan boord" wil
zijn, kan een tocht over de rivieren
gaan maken. Vanzelfsprekend denkt
men bij de georganiseerde reizen het
eerst aan de Rijn, de slagader van
Europa. De duur van de Rijntochten
varieert van 7 dagen tot 3 weken. De
prijzen zijn niet om van te schrikken.
Gemiddeld betaalt men een dagprijs
van 20 gulden. In het hoogseizoen wordt
iets meer berekend. De rondvaartboten,
die u over de Rijn en langs de hellingen
van het Zevengebergte varen, kunnen
onderling sterk verschillen. Er zijn
grote schepen met plaats voor een
kleine honderd passagiers, er zijn ook
kleinere bootjes, die groepjes van 15
of 20 man vervoeren. De luxe van de
zeereis moet men op de Rijn niet ver
wachten. De hutten aan boord zijn een
voudig, maar Hollands-proper. Een van
die grote voordelen van een Rijntocht
is, dat men zich overdag, lui zonnend
op het bovendek, laat brengen naar die
plaatsen, waar men 's avonds aange
name uurtjes in de overbekende wein-
stuben of dancings, schouwburgen op
opera's kan doorbrengen. Steden zoals
Düsseldorf, Keulen, Bonn, Köningswin-
ter en Koblenz ontbreken nooit op het
lijstje van aanleg-„havens". In het
hoogseizoen is de Rijn een waterig
soort Kalverstraat in het groot, vol va
kantiegasten aan boord van tientallen,
waaronder de meest vreemdsoortige,
schepen.
De rivier heeft haar eigen charmes.
Wie het niet vertrouwt en niet zijn ge
hele vakantie op het water wil door
brengen, kan eens naar Frankrijk gaan.
Op de Rhöne, tussen Lyon en Marseille,
worden boottochten georganiseerd, die
nooit langer dan twee dagen duren.
Men moet het dus wel combineren met
een landvakantie.
Een soort amfibische vakantie speelt
zich op het strand af. De mens brengt
hier zijn tijd keurig verdeeld beurte
lings in het water of op het land door.
Om ons tot Nederland te beperken: op
topdagen trekt onze vaderlandse
Noordzeekust liefst één miljoen men
sen! Merkwaardig is, dat deze vakan
tieganger voor het grootste deel dicht
op elkaar kruipen. Statistici bereken
den, dat driekwart van hen (750.000)
samenkruipt op nog geen derde deel
van ons totale strandbezit. Geen won
der, dat men in Scheveningen in het
hoogseizoen blij is als men één vier
kante meter strand voor zichzelf heeft
veroverd. De stukken noordzeestrand,
die het meest in trek zijn (de Wadden
eilanden, die toeristische trekpleisters
op zich zijn, niet meegerekend), liggen
in het gedeelte Den Haag, Katwijk-
Noordwijk, rond Zandvoort en tussen
Den Helder en Callantsoog. De rest is
leeg zand.
Het verschijnsel is misschien minder
merkwaardig dan men op het eerste ge
zicht denkt. Veel stukken strand zijn
namelijk nog „onbereikbaar", doordat
de nodige voorzieningen, zoals goede
wegen, ontbreken.
Voor provinciale en gemeentelijke
overheden in de kuststreek liggen hier
nog heel wat taken. Maar zolang die
niet zijn volbracht kan de vakantie
ganger met een beetje goede wil en
improvisatie toch heel wat bereiken.
Wie een beslist ongestoorde vakantie
wil hebben neemt dus zo'n nog niet
opengelegd stukje strand in bezit. Ook
al moet hij een hotel of pension op
enige afstand nemen, de moeite wordt
dan dubbel beloond door de verkwik
kende eenzaamheid. (Wordt vervolgd)
Aan de Middellandse Zeekusten
valt iedere sportieve vakantiegan
ger wel eens voor de verleidelijk
heden van het onderwaterzwem-
men. Het is een nieuwe watersport,
die vooral in Amerika sterke op
gang heeft gemaakt. Men heeft
daar ruim 8,5 miljoen duikers ge
organiseerd in verenigingen. Aan de
Middellandse Zee kan ook iedere
toerist het proberen. Het eenvou
digst is het gebruik van de snor
kel. Men zwemt vlak onder de
oppervlakte. Door een buis-, die net
boven water uitsteekt, haalt men
adem, terwijl men beneden zich
door het stevige glas van een oog
masker de betoverende wereld van
de zeebodem ziet. Zó nu en dan kan
men een duik wagen, waarbij men,
de adem inhoudend, wel anderhalve
minuut beneden kan blijven. De
echte onderwaterzwemmers wer
ken met luchtcylinders op de rug,
die iemand veroorloven drie kwar
tier onder water te blijven. Ze
zijn in iedere Nederlandse sport
zaak te koop. Onder water kan
men zijn hobby's uitleven: fotogra
feren de kleuren zijn sprookjes
achtig), visvangst (met harpoenge
weren), het onderzoeken van de
soms merkwaardige plantengroei,
of het zoeken naar oude Griekse of
Romeinse voortbrengselen (vazen),
die nog wel eens „opduiken". Als
men het nog nooit heeft gedaan,
moet men zich wel van tevoren
goed laten instrueren. Op de zee
bodem loeren allerlei gevaren.
Je jaren daar tellen niet mee voor je
pensioen.
Pensioen, wat heb ik daaraan? Dat haal
ik toch zeker nooit?
Neen, pensioen haalt niemand Ooit op
zijn 21-ste.
Het tweede niet te begrijpen begrip,
dat het moest afleggen, was, dat de tijd
vliegt en dat men pensioengerechtigd is
voordat men het weet.
Waarom wil je eigenlijk naar het bui
tenland?
Ik wil een taalacte behalen.
Ik wil het huis uit.
Ik wil wat van de wereld zien.
Dat zijn allemaal doorslaande argumen
ten, maar kan dat later niet, als je wat
ouder bent?
Neen, dan komt er niks meer van. Als
je eenmaal een baan hebt, geef je die
baan niet op om naar het buitenland te
gaan. (Deze ervaring nemen ze dus wel
aan
Ons land heeft je zo nodig.
Daar hebben ze me ook nodig, zegt ze
met een breed en internationaal gebaar,
dat het moderne voornemen moet accen
tueren om mee te werken aan een ver
enigd Europa.
Zeg hier eens iets tegen? Waren wij niet
net zo?
Dus, ze gaat. Naar Frankrijk of Enge
land of elders
En de kinderen in haar klas hebben
haar voor het nakijken.
Ma^r ze komt wel weer terug
Als ze genoeg heeft van het kopjes was
sen en het achterna draven van haar me
vrouw en de kinderen. Als ze scheel van
moeheid is door de slapeloze nachten en
als ze misselijk is van het in de keuken
zitten wachten totdat iedereen klaar is
met de maaltijd.
Dan is ze ineens weer hier.
Heb je het goed gehad?
Nou, en of, ik heb veel van de wereld
gezien en de taal geleerd, maar niet veel
tijd voor studie en nou ga ik solliciteren;
waar is de vacature?
Nou ja, toe dan maar, een illusie min
der kan wel eens goed zijn in ons onder
wijs. (Nadruk verboden)
BOND VAN VEEPEDICUREN
Te Leeuwarden is een Bond van Vee-
pedicuren opgericht, waarbij 26 van de
50 klauwverzorgers in Friesland
aansloten. Het doel in deze organisatie
is te trachten de verzorging van de
klauwen bij het rundvee te verbeteren.
OPLOSSING PUZZEL NR. 77
HORIZONTAAL: 1 Velp, 4 rakel, 8
Waal, 11 tas, 13 als, 14 bik, 15 en, 17
sta, 19 rek, 20 Ni, 21 rok, 23 Elspeet,
26 bos, 27 kapper, 29 veulen, 32 pup,
33 Ida, 35 wis, 37 An, 39 iep, 41 ben,
42 da, 43 neef, 44 aarde, 45 trom, 46
Ot, 47 lok, 49 adé, 51 Se, 52 pijp, 53
Ier, 55 Ols, 57 bekend, 59 Arnold, 62
hen, 63 Noordijk, 65 aak, 67 o.l., 68
adé, 69 neg, 71 ra, 72 Ede, 73 Son, 75
ras, 77 Dora, 78 Simon, 79 lamp.
VERTICAAL: 1 veer, 2 It, 3 pas, 5
Aa, 6 klap, 7 es, 8 wik, 9 A.K., 10 leis.
12 steppe, 14 Betuwe, 16 nok, 18 ale,
19 ree, 20 non, 22 kap, 24 Sri, 25 eva,
26 bes, 28 Puiflijk, 30 Lintelo, 31 ka
non, 34 derde, 36 kamer, 38 net, 40
pak, 41 Bea, 42 dos. 48 Opende, 50 don
ker, 52 pen, 53 ido, 54 rad, 56 sla, 57
bel, 58 Noë, 60 Rijn, 61 dar, 62 hond.
64 room. 66 kamp, 68 Ada. 70 gal, 72
er, 73 si, 74 no, 76 sa.
HORIZONTAAL: 1 deel van de onderarm, 4 pret, 6 soort hond, 9 stad in Italië,
11 palmboom, 13 rivier in Siberië, 15 plaats in Gelderl., 17 uitroep, 18 vreemde munt,
20 snee, 21 teken in de dierenriem, 22 stapel, 24 sociëteit (afk.), 25 zoon van Jacob,
26 wachtplaats, 28 benedendeel v. d. rug, 30 gem. in Gelderl., 31 gewaagde toer met
een vliegtuig, 33 zeer stellig, 35 arbeidseenheid, 36 gravin uit het Holl. Huis, 38 wijg.
39 zelfkant, 40 glijvoertuig, 42 hoofddeksel, 44 voorvoegsel, 45 buurtschap onder Bar-
neveld, 47 muzieknoot, 48 voorlichting, 49 zoon van Seth, 51 metselspecie, 52 bloei-
wijze, 53 kleur.
VERTIKAAL: 1 europeaan, 2 ledger (afk.), 3 muzieknoot, 4 gem. in Groningen,
5 drijftil, 6 boom, 7 voorvoegsel, 8 vast deel van een boom, 10 verkeerd, 12 buiten
haven, 14 2e letter van het griekse alfabet, 16 dorp in Gelderl. onder Gendringen,
17 lichaamsdeel, 19 plaats in Gelderl., 21 dorpje in Gelderl. onder Heteren, 23 metalen
staaf, 25 getal, waardoor men deelt, 26 blauwe boerenkiel, 27 bolrond vruchtje
(spreekt.), 28 laag schoven op de dorsvloer, 29 priem, 32 twijg, 34 zijtak Donau, 36
giftslangetje, 39 aantekening, 40 groente, 41 telwoord, 43 streek op de grens van
N.-Brab. en Limb., 45 kookt men op, 46 bijwoord, 48 deel van de mast, 50 scheik.
element (afk.)
BRITSE JONGEMAN WIL ONDER
KANAAL DOOR ZWEMMEN
Als onderdeel voor zijn training om
in juli a.s. onderwater het Kanaal over
te zwemmen heeft een jongeman het
afgelopen weekeinde 25 mijl onder wa
ter gezwommen in de uitrusting van
een kikvorsman.
De jongeman, Byron Cowie (21) leg
de de afstand in een open bad in Lon
den in I6V2 uur af. Hij gebruikte een
schnorkel apparaat, maar wanneer hij
zijn poging doet om onderwater het
Kanaal over te zwemmen zal hij een
aqualong gebruiken.
Eerst op latere leeftijd in dienst ge
komen van Ouwehands Dierenpark te
Rhenen, hij is al ruim de 65 gepasseerd,
vierde de heer A. Meurs zijn vijftien
jarig jubileum in dienst van de heer
Ouwehand.
De heer Meurs heeft een uitgebreide
staat van dienst en is steeds een bruik
bare kracht gebleken in alle takken
van dit veelzijdige bedrijf. Hij was
werkzaam - om een klein voorbeeld te
noemen - in alle dierenafdelingen. Van
de allerkleinste tot de allergrootste
dieren heeft hij verzorgd en daardoor
leren kennen. Maar ook op vele con-
troleursposten was hij vaak te vinden.
Het was dan ook een goede gedachte
van de directie van het park om de
heer Meurs ter gelegenheid van het
volmaken van deze vijftien jaar eens
flink in de bloemetjes te zetten.
Hij werd met zijn echtgenote door
de directeur van huis gehaald en in het
parkrestaurant werd hem temidden
van de overige directieleden en het vol
tallig personeel de hulde gebracht die
hij tenvolle had verdiend.
Namens directie en personeel mocht
hij bloemen in ontvangst nemen, die
waren bedoeld als een attentie aan zijn
vrouw, terwijl er verder nog een roker
tje bij was en een couvert met in
houd. Velen maakten van de gelegen
heid gebruik hem te feliciteren.
Op donderdag 7 juni j.l. is de eerste
bijeenkomst gehouden van de belang
stellenden,die zich voor de nieuwe
korfbalclub hadden opgegeven. In een
redelijk bezochte vergadering in „Het
Wapen van Rhenen" werd definitief
besloten om tot oprichting van een
nieuwe club over te gaan. Onder lei
ding van de heer H. A. Kroes uit Leer-
sum, voorzitter van de Gooise en Utr.
Korfbalbond werd een groot aantal be
langrijke punten afgehandeld, met als
eerste de benoeming van een voorlopig
bestuur van de nieuwe club.
De samenstelling hiervan luidt: de
heer L. van Setten, voorz.; mevr. B. M.
Vermeulen, secr.-esse, Verl. Trambaan-
wag 6; de heer E. Komduur, penn.m.;
de heer L. G. de Boer, wedst.secr. en de
heer J. van Bergen trainer.
Hierna kwamen achtereenvolgens de
punten: naam van de club, clubkleuren,
terrein en speelmateriaal aan de beurt.
Voor de eerste 2 punten werd besloten
een week bedenktijd te nemen en hier
over volgende week een definitief be
sluit te nemen. Voor het speelmateriaal
werden de nodige maatregelen getrof
fen. Doordat onder de aanwezigen een
aantal oud-spelers was, kon de heer
Kroes volstaan met een korte uitleg
van het wedstrijdwezen, het koribalspel
zelf, de aansluiting bij de Gooise
Utr. Korfbalbond, de regelmatige ver
schijning van een cluborgaan, de pro
paganda en de vele mogelijkheden om
door activiteiten buiten het eigenlijke
korfbalspel, de leden een maximum
aan sfeer en gezelligheid te bieden.
Vooral dit laatste werd uitermate be
langrijk geacht, omdat daardoor naast
een gezonde sportieve ontwikkeling,
ook de ontspanning een grote rol in het
clubleven speelt.
Ten aanzien van contributie werden
voorlopig voor de verschillende leef
tijdsgroepen zodanige bedragen vastge
steld, dat daaruit tevens de reiskosten
voor het spelen van wedstrijden in an
dere plaatsen betaald kunnen worden.
Dit voorkomt, dat naast de contributie
nog andere kosten in rekening gebracht
zouden moeten worden. Ook het onder
werp jeugdleden, de zgn. aspiranten en
en de leiding van deze afdeling werd
besproken. Tevens zullen direct pogin
gen in het werk gesteld worden, door
het aantrekken van donateurs, de aan
hang van de vereniging te vergroten.
De eerder aangekondigde demonstra
tiewedstrijd zal op zaterdag 16 juni a.s.
op het sportterrein aan de Groeneweg
(achter de vglo-school) plaatsvinden.
Aldaar zal om 4 uur 's middags de ver
tegenwoordigende ploeg van de prov.
Utrecht in het veld komen tegen het
Amsterdamse 12-tal. Er wordt gere
kend op een grote belangstelling, te
meer daar geen entree geheven wordt.
Nadat de heer Kroes nog een aantal
vragen beantwoord had werd op een
gevorderd uur deze geanimeerde bij
eenkomst gesloten. De' volgende ver
gadering vindt plaats op a.s. don
derdag 14 juni, weer in hotel „Het Wa
pen van Rhenen". Ook diegenen, die 7
juni niet present konden zijn, worden
thans verwacht, terwijl vanzelfspre
kend ook andere belangstellenden van
harte welkom zijn.
Voor haar bedrijven te
AMSTERDAM, DEN HAAG,
ROTTERDAM EN ZAANDAM
vraagt Van Gend Loos
met mogelijkheden voor verdere
opleidingen o.m. tot vorktruckrijder;
Wij bieden U interessant en
zelfstandig werk. Volledige pension
en reiskostenvergoeding. Vrije
werkkleding voor expeditie-
personeel en monteurs. Gratis
uniform voor chauffeurs. Toeslagen
voor eventueel overwerk, avond- of
nachtarbeid. Een loonweek van
45 uur. Sinds 1 april een nieuwe
loonregeling. Voor het gehele
personeel (ook voor echtgenote)
jaarlijks enige aantrekkelijke
mogelijkheden voor binnenlandse
reizen. Vrije zaterdag.
Laat U eens nader inlichten; U kunt
zich dagelijks van 9.00 tot 19.00 uur
vervoegen bij het dichtst bij Uw
woonplaats gelegen Van Gend Loos
kantoor te:
VEENENDAAL
Stationsplein 2
REISKOSTEN WORDEN VERGOED
EXPEDITEURS SINDS 1796