Hoofdpijn 'ASPRO Nieuwe projecten van „Utrechtse Heuvelrug neem Geen vlees en geen vis PLANNEN OM EEN GEBRUIKTE AUTO TE KOPEN? •rfiElrft NAAR HET BUITENLAND KLEINE VAKANTIEGIDS 1962 (II) KRUISWOORDPUZZEL RHENEN Oprichting korfbalclub te Rhenen thans een feit VAN GEND LOOS TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 15 JUNI 1962 Nr. 48 BROMFIETS: Zandbakken Dit embleem is uw geluksster. DE LEZER tehrutft Resultaat „10 x 10"-actie Veenendaal Zilte genoegens en een luchtballon Speldeprikken Rijn als Kal verstraat Leeg zand OPGAVE NR. 85 Veelzijdig man A. Meurs gehuldigd EXPEDITIEPERSONEEL CHAUFFEURS AUTOMONTEURS De Vereniging De Utrechtse Heuvelrug, die een jaar geleden voor het eerst in de openbaarheid trad door het organiseren van de inmiddels bekend geworden Heuvelrug-route en het aanleggen van een tweetal picknickplaatsen langs deze route, heeft juist voor Pinksteren een vijftal nieuwe projecten voor het publiek kunnen openstellen. De Heuvelrug-route vanuit Utrecht vol gend vindt men allereerst langs de Arn hemse Bovenweg in de gemeente Doorn het bord, dat de weg wijst naar een par keerplaats, die in samenwerking met de Stichting .Het Utrechts Landschap" in het natuurgebied Hoog-Moersbergen is aange legd. Door middel van gekleurde paaltjes is vanaf deze parkeerplaats een wandeling van omstreeks drie kwartier door de mooie bossen van de genoemde Stichting uitgezet, terwijl de bezoekers zich op een ter plaatse opgestelde kaart tevoren om trent het gebied kunnen oriënteren. Eveneens in de gemeente Doorn vindt men langs de Buurtweg de borden, die vanaf de Heuvelrug-route leiden naar een bescheiden picknickplaats, welke werd aangelegd op het landgoed Sandenburg. In de gemeente Maarn kan men langs de provinciale weg Doorn-Maarn het der de nieuwe project van de vereniging vinden. Het betreft hier een picknick plaats, gelegen op één der hoogste pun- JE BROMMER IS EEW FIETS, GEEN MOTORFIETS 2. 5. ten van de omgeving. Men heeft getracht de naam van het betreffende terrein - Wij de Zicht - waar te maken door in de om ringende bossen enkele openingen te kap pen, waardoor men de torens van Amers foort en Woudenberg kan zien. Evenals op de andere terreinen kunnen ook hier de geplaatste banken het verblijf in de openlucht veraangenamen, terwijl men hoopt dat het publiek ook van de ge plaatste papierbakken een goed gebruik zal maken, waardoor vervuiling van de terreinen kan worden voorkomen. Enkele kilometers noordelijker, weer aan de Heuvelrug-route, vindt men op het landgoed ,Den Treek" de volgende pleis terplaats. Het terrein is hier aanzienlijk groter dan bij de reeds genoemde projec ten. Men vindt een aantal uiteen liggende parkeerplaatsen, picknicknissen, veldjes voor balspelen en enkele enorme .zand bakken", die vooral door de kleintjes ge waardeerd zullen worden. Voor kinderen is tenslotte ook de vijfde zojuist geopende recreatieplaats bijzonder aantrekkelijk. Ook deze is aan de Heuvel rug-route, ditmaal aan de Foekenlaan in de gemeente Soest, te vinden. Indien men. zich hier door de borden laat leiden, komt men via een royale parkeerplaats, een picknickweide met een openbare drink watervoorziening in een uitgestrekt na tuur- en zandverstuivingsgebied, waar kinderen zich naar hartelust in het schone zand kunnen vermaken en de ouderen zich het op één der vele geplaatste ban ken gemakkelijk kunnen maken Op alle genoemde picknickplaatsen heeft het publiek tussen zonsopgang en zons ondergang gratis toegang. Vouwbladen van de Heuvelrug-route zijn ook dit seizoen weer gratis bij A.N.- W.B.-kantoren, V.V.V.-bureau's en Shell- benzinepompen vekrjjgbaar. Zodra een nieuwe druk van dit vouwblad nodig is, zullen ook de nieuwe picknickplaatsen- daarop worden aangegeven. En indien de recreatiezoekenden een goed gebruik van de voorzieningen maken en vernielingen worden voorkomen, hoopt de Vereniging „De Utrechtse Heuvelrug" op de ingesla gen weg voort te gaan. hH U wilt een goede, gebruikte auto hebben? Een auto waar u zeker van kunt zijn? Om het u gemakkelijk te maken en de grootst mogelijke zekerheid te geven heeft de Volks wagen-organisatie besloten de verkoop van goede, gebruikte Volkswagens zelf ter hand te nemen. En dit wordt gedekt met een eigen embleem. Iedere Volkswagendealer geeft u bij aan koop een garantiebewijs, dat 5.000 km. of drie maanden geldig is voor het vervangen van alle onderdelen, die gebreken zouden vertonen. En u krijgt o.a. ook nog een cheque, die u recht geeft op een uitgebreide, gratis servicebeurt na 500 km. Koop daarom bij een Volkswagendealer uw gebruikte Volkswagen. De Anti-honger Actie „10 x 10" heeft Het zou misschien wel goed zijn om eens wat ervaringen te verzamelen van meis jes, die schreven op een advertentie om in het buitenland te gaan werken en die, na van hun ouders toestemming te hebben verkregen, hoopvol gestemd er op uit trokken. Het solliciteren naar het buitenland is bijna altijd hoopgevend, de adver tenties zijn vol beloften en vol muziek. De correspondentie, die daarop volgt werkt alle bedenkingen weg. Ze zullen het land leren kennen, ze zullen veel vrije tijd in Veenendaal niet minder dan 7921,06 hebben voor hun taalstudie, de overtocht is gratis, de mensen lijken alleraardigst, opgebracht. Dit geld is geheel door de. jeugd zelf bijeen gebracht, zodat de ja. wat wilt U eigenlijk nog meer? Zie de zaak toch niet zo donker in; de inlichtingen actie zeer geslaagd moet worden ge noemd. De specificatie is als volgt (al le bedragen zijn plusminus): kunnen toch niet beter? Neen, maar buitenlanders trekken mees- Kaartenactie 5000,tal niet voor niets werkkrachten aan van Chinese Markt Bingo-avonden Diverse bedrijven Snert-actie Kleinere actieviteiten 800.verre. Ze eisen prestaties en waar voor 200,hun geld, om van uitbuiter nog niet eens 1100,— te spreken. Als je als jong kind bij 100,vreemden in huis bent en je kunt, als 750,je vrije tijd hebt, nergens heen omdat je Deze kleinere activiteiten zijn o.a. en- niemand kent daar, dan is het zo heer- kele collectes, diverse verkopen (o.a. lijk om in die vrije tijd nog eens even iets ballpoints), kijkdozen, opbrengst ver- voor mevrouw te doen, vooral als er veel jaarpartijtjes enz. enz. Het actie-comi- kleine kinderen zijn. té verzoekt iedereen, die nog geld voor de actie „10 x 10" wil geven, dit over Maar mogen we anderzijds het jonge te maken op giro 10.10.2 ten name van: volk de kans ontnemen om ervaring op te Actie ,10 x 10". Het actiecomité .10 x 10" DANK AAN KOLLEKTANTEN Namens de Christelijke Vereniging voor Langdurige Zieken „Het Zonne huis" danken wij alle collectanten heel hartelijk voor hun medewerking bij de jaarlijkse collecte, die van 21 tot 27 mei j.l. gehouden werd. Deze collecte heeft het mooie bedrag van 2700, opgebracht. doen en het desnoods slecht te hebben? Ervaring kun je nu eenmaal niemand geven, hoogstens het verhaal van je eigen ervaring, voor zover het aannemelijk en interessant te maken is en voor zover het niet gaat over bepaalde begrippen, die niet aanslaan bij jonge mensen van een bepaalde leeftijd. Laten we eens luisteren naar de jonge onderwijzeres, bij wie ook niet alles aan sloeg, zeker niet de kwestie van het pen sioen. Zij wilde naar het buitenland. N.N.P. Als er één ding is, waar de op zijn vakantie afmarcherende Neder lander de laatste seizoenen naar heeft uitgekeken, dan is dat wel het water. En daarmee wil schrijver dezes geen cinisch grapje bedrijven - de gedachte aan regen is bij het maken van vakantieplannen strikt verboden - doch slechts aan gegeven, dat de watersport in ons aan hemel- en gewoon water zo rijke landje steeds beter aan haar trekken komt. Nu moet men het begrip „watersport" ruim opvatten. De verbeten zeilers onder de lezers, die zich ieder warm weekeinde naar de Sneker of Kager Plassen haasten, zullen het er niet mee eens zijn, maar toeristisch gezien behoren het „meisje aan het Noordzeestrand" en de dikbuikige industrieel op het zonnedek van de kruisende Oranje, eveneens tot het legioen der „watersporters". Op het water kan men met nog minder moeite die rust vinden, die voor vele vakantiegangers nog verreweg het grootste ideaal is. De bromfiets is geen vlees en geen vis. Dit heeft niets te maken met een dieet, maar met het feit dat u als bromfietser rondtoert op een wonder lijk stukje techniek: volgens de We genverkeerswet behoort uw brommer tot de motorrijtuigen, maar volgens het Wegenverkeersreglement is het een doodgewone fiets. Ter verduidelijking van deze tweeslachtigheid geeft het Verbond voor Veilig Verkeer de vol gende wenken voor bromfietsers: 1. Brom niet onnodig op de rijweg, maar mhak gebruik van de fiets paden: op een verplicht rijwielpad, aangegeven door het ronde blau we bord met ingetekende witte fiets moet u rijden, maar op het zgn. toeristische rijwielpad - aan gegeven door het met witte letters gegraveerde woord rijwielpad in een rechthoekig zwart bord - mag u niet brommen, maar alleen fietsen met uitgeschakelde motor; wilt u in het laatste geval tóch brommen, dan uiterst rechts van de rijweg. Brom altijd uiterst rechts van de weg, wat uw politieke richting is doet hier niet ter zake: in het ver keer zijn we principieel rechts. 3. Met z'n tweeën naast elkaar mag, maar achter elkaar brommen meet als de omstandigheden daarom vragen - en die omstandigheden zijn er dikwijls! 4. In het verkeer is geheimzinnigheid uit den boze, kom er eerlijk voor uit waar u heen wilt: geef tijdig en duidelijk richting aan, maar wél eerst even achterom kijken of het kan! Maak de bocht naar links groot en naar rechts klein; matig tijdig uw snelheid, want anders „vliegt u uit. de bocht": komt u bij het afslaan Psychologen hebben zich al op het voor hen interessante probleem gewor pen, hoe het komt, dat van bijv. de zee zo'n merkwaardige invloed op de men selijke geest kan uitgaan. Een haast on wezenlijk kalmerende invloed, die al eeuwen geleden werd ontdekt door de Romeinse senatoren, die bij voorkeur hun buitenverblijven aan de kusten van de Middellandse Zee optrokken. Geen wonder, dat tochtjes met een schip, in goed Nederlands: bootcruises, een enorme vlucht hebben genomen. Steeds meer rederijen stemmen hun zomerprogramma's af op deze groeien de behoefte. De keuze is dit jaar dan ook bijzonder groot. Hoewel de leuze „voor elck wat wils" nog wel geen furore zal kunnen maken. Daarvoor liggen de prijzen nog net boven de grens, die voor ieder dragelijk is te noemen. Men moet reke nen op een gemiddelde dagprijs van minstens vijftig gulden. Daar komt per dag nog eens dertig gulden bij voor drankjes, enz., en eventuele excursies in een havenstad. Er blijken echter nog genoeg Nederlanders te zijn, die de paar honderd guldens voor een bootreis graag op tafel leggen. Als bruintje het even kan trekken mag men het beslist niet laten. Een vakantie-zeereis is een buitengewone ervaring. Ieder doet gek en vooral: iedereen is er echt eens hele maal uit. De verzorging is koninklijk. Op een aantal passagiers van 800 heeft een schip 300 man verzorgend perso neel. Er is ook altijd iets te doen. Wie niet op het zonnedek zich voor uren in een ligstoel verbergt, krijgt het idee tussen de variétévoorstellingen, het Turkse Bad, het zwembad, het midder nachtelijk etentje met kreeft en cham pagne (bij de prijs inbegrepen) en de door de ceremoniemeester ontworpen gezelschapsspelletjes in een droom- naar rechts op de verkeerde weg- wereld te leven. Een voorbeeld van zo'n helft, en bij het afslaan naar links op de stoep. 6. Ook al bent u geen voorstander van de veelgeroemde hokjesgeest: ga bij een (rood) verkeerslicht al tijd staan in het hokje dat voor u bestemd is. Laat u ook de zebra vrij? 7. In de rug aanvallen wordt (terecht) laf genoemd, maar geef de auto mobilist de gelegenheid eerlijk te blijven: zorg altijd voor een helder wit achterspatbord en helderrood licht. Wist u dat u door het (laten) aanbrengen van een spatlap het achteropkomende verkeer veel na righeid kunt besparen? 8. Geen vlees en geen vis - maar in ieder geval langzaam verkeer: als bromfietser moet u op gewone kruisingen voorrang verlenen aan snelverkeer van beide kanten, 'en aan (brom)fietsers van rechts. 9. U mag buiten de bebouwde kom niet harder rijden dan 40 km/uur, en binnen de bebouwde kom niet harder dan 30 km/uur, maar u moet langzamer rijden als dat no dig is. Pas uw snelheid aan de om standigheden aan! 10. Uw duopassagier(e) moet schrij lings achterop zitten, dus: aan bei de zijden van de bromfiets één been, en de voeten op voetsteunen. U bent het niet alleen wettelijk verplicht, maar beseft u wel eens hoe gemakkelijk u uw kostbare last in een bocht zou kunnen ver liezen? spel: de meisjes aan boord krijgen lange, ouderwetse mannenbroeken. Daarin moeten ze zoveel mogelijk op geblazen ballonnen zien te bergen. Wie de meeste ballonnen bergt, heeft ge wonnen, maar ziet er dan ook als een marsvrouwtje uit. De grootste pret komt als het scheepspersoneel tenslotte de „opgeblazen" meisjes met spelden „te lijf" gaat. Succesvol zijn vooral de minder- kostbare, maar even comfortabele korte zeereizen, die grote maatschappijen, zo als de Holland-Amerika-lijn, organi seren. Het vlaggeschip van de Neder landse Koopvaardij, de „Rotterdam", vertrekt eind juli voor een trip van vijf dagen naar Scandinavië. Kosten - minstens 395 gulden per persoon. Met de luxueuze Willem Ruys (23.100 ton) kunnen zij, die het kunnen missen, a raison van ruim 2.500 gulden een we reldreis van negen weken maken. Tot de landen en streken, waarin men ver zeild geraakt, behoren Australië (Mel bourne )en Amerika (Florida). Wat een voudiger kan men het af met de sche pen van de P. O. Oriënt Lines, die u voor reissommen tussen de 590 en 995 gulden twee tot drie weken over de Middellandse Zee varen. Wie de zee te zilt en te wijds en boven dien de prijzen te hoog vindt en toch eens een paar dagen „aan boord" wil zijn, kan een tocht over de rivieren gaan maken. Vanzelfsprekend denkt men bij de georganiseerde reizen het eerst aan de Rijn, de slagader van Europa. De duur van de Rijntochten varieert van 7 dagen tot 3 weken. De prijzen zijn niet om van te schrikken. Gemiddeld betaalt men een dagprijs van 20 gulden. In het hoogseizoen wordt iets meer berekend. De rondvaartboten, die u over de Rijn en langs de hellingen van het Zevengebergte varen, kunnen onderling sterk verschillen. Er zijn grote schepen met plaats voor een kleine honderd passagiers, er zijn ook kleinere bootjes, die groepjes van 15 of 20 man vervoeren. De luxe van de zeereis moet men op de Rijn niet ver wachten. De hutten aan boord zijn een voudig, maar Hollands-proper. Een van die grote voordelen van een Rijntocht is, dat men zich overdag, lui zonnend op het bovendek, laat brengen naar die plaatsen, waar men 's avonds aange name uurtjes in de overbekende wein- stuben of dancings, schouwburgen op opera's kan doorbrengen. Steden zoals Düsseldorf, Keulen, Bonn, Köningswin- ter en Koblenz ontbreken nooit op het lijstje van aanleg-„havens". In het hoogseizoen is de Rijn een waterig soort Kalverstraat in het groot, vol va kantiegasten aan boord van tientallen, waaronder de meest vreemdsoortige, schepen. De rivier heeft haar eigen charmes. Wie het niet vertrouwt en niet zijn ge hele vakantie op het water wil door brengen, kan eens naar Frankrijk gaan. Op de Rhöne, tussen Lyon en Marseille, worden boottochten georganiseerd, die nooit langer dan twee dagen duren. Men moet het dus wel combineren met een landvakantie. Een soort amfibische vakantie speelt zich op het strand af. De mens brengt hier zijn tijd keurig verdeeld beurte lings in het water of op het land door. Om ons tot Nederland te beperken: op topdagen trekt onze vaderlandse Noordzeekust liefst één miljoen men sen! Merkwaardig is, dat deze vakan tieganger voor het grootste deel dicht op elkaar kruipen. Statistici bereken den, dat driekwart van hen (750.000) samenkruipt op nog geen derde deel van ons totale strandbezit. Geen won der, dat men in Scheveningen in het hoogseizoen blij is als men één vier kante meter strand voor zichzelf heeft veroverd. De stukken noordzeestrand, die het meest in trek zijn (de Wadden eilanden, die toeristische trekpleisters op zich zijn, niet meegerekend), liggen in het gedeelte Den Haag, Katwijk- Noordwijk, rond Zandvoort en tussen Den Helder en Callantsoog. De rest is leeg zand. Het verschijnsel is misschien minder merkwaardig dan men op het eerste ge zicht denkt. Veel stukken strand zijn namelijk nog „onbereikbaar", doordat de nodige voorzieningen, zoals goede wegen, ontbreken. Voor provinciale en gemeentelijke overheden in de kuststreek liggen hier nog heel wat taken. Maar zolang die niet zijn volbracht kan de vakantie ganger met een beetje goede wil en improvisatie toch heel wat bereiken. Wie een beslist ongestoorde vakantie wil hebben neemt dus zo'n nog niet opengelegd stukje strand in bezit. Ook al moet hij een hotel of pension op enige afstand nemen, de moeite wordt dan dubbel beloond door de verkwik kende eenzaamheid. (Wordt vervolgd) Aan de Middellandse Zeekusten valt iedere sportieve vakantiegan ger wel eens voor de verleidelijk heden van het onderwaterzwem- men. Het is een nieuwe watersport, die vooral in Amerika sterke op gang heeft gemaakt. Men heeft daar ruim 8,5 miljoen duikers ge organiseerd in verenigingen. Aan de Middellandse Zee kan ook iedere toerist het proberen. Het eenvou digst is het gebruik van de snor kel. Men zwemt vlak onder de oppervlakte. Door een buis-, die net boven water uitsteekt, haalt men adem, terwijl men beneden zich door het stevige glas van een oog masker de betoverende wereld van de zeebodem ziet. Zó nu en dan kan men een duik wagen, waarbij men, de adem inhoudend, wel anderhalve minuut beneden kan blijven. De echte onderwaterzwemmers wer ken met luchtcylinders op de rug, die iemand veroorloven drie kwar tier onder water te blijven. Ze zijn in iedere Nederlandse sport zaak te koop. Onder water kan men zijn hobby's uitleven: fotogra feren de kleuren zijn sprookjes achtig), visvangst (met harpoenge weren), het onderzoeken van de soms merkwaardige plantengroei, of het zoeken naar oude Griekse of Romeinse voortbrengselen (vazen), die nog wel eens „opduiken". Als men het nog nooit heeft gedaan, moet men zich wel van tevoren goed laten instrueren. Op de zee bodem loeren allerlei gevaren. Je jaren daar tellen niet mee voor je pensioen. Pensioen, wat heb ik daaraan? Dat haal ik toch zeker nooit? Neen, pensioen haalt niemand Ooit op zijn 21-ste. Het tweede niet te begrijpen begrip, dat het moest afleggen, was, dat de tijd vliegt en dat men pensioengerechtigd is voordat men het weet. Waarom wil je eigenlijk naar het bui tenland? Ik wil een taalacte behalen. Ik wil het huis uit. Ik wil wat van de wereld zien. Dat zijn allemaal doorslaande argumen ten, maar kan dat later niet, als je wat ouder bent? Neen, dan komt er niks meer van. Als je eenmaal een baan hebt, geef je die baan niet op om naar het buitenland te gaan. (Deze ervaring nemen ze dus wel aan Ons land heeft je zo nodig. Daar hebben ze me ook nodig, zegt ze met een breed en internationaal gebaar, dat het moderne voornemen moet accen tueren om mee te werken aan een ver enigd Europa. Zeg hier eens iets tegen? Waren wij niet net zo? Dus, ze gaat. Naar Frankrijk of Enge land of elders En de kinderen in haar klas hebben haar voor het nakijken. Ma^r ze komt wel weer terug Als ze genoeg heeft van het kopjes was sen en het achterna draven van haar me vrouw en de kinderen. Als ze scheel van moeheid is door de slapeloze nachten en als ze misselijk is van het in de keuken zitten wachten totdat iedereen klaar is met de maaltijd. Dan is ze ineens weer hier. Heb je het goed gehad? Nou, en of, ik heb veel van de wereld gezien en de taal geleerd, maar niet veel tijd voor studie en nou ga ik solliciteren; waar is de vacature? Nou ja, toe dan maar, een illusie min der kan wel eens goed zijn in ons onder wijs. (Nadruk verboden) BOND VAN VEEPEDICUREN Te Leeuwarden is een Bond van Vee- pedicuren opgericht, waarbij 26 van de 50 klauwverzorgers in Friesland aansloten. Het doel in deze organisatie is te trachten de verzorging van de klauwen bij het rundvee te verbeteren. OPLOSSING PUZZEL NR. 77 HORIZONTAAL: 1 Velp, 4 rakel, 8 Waal, 11 tas, 13 als, 14 bik, 15 en, 17 sta, 19 rek, 20 Ni, 21 rok, 23 Elspeet, 26 bos, 27 kapper, 29 veulen, 32 pup, 33 Ida, 35 wis, 37 An, 39 iep, 41 ben, 42 da, 43 neef, 44 aarde, 45 trom, 46 Ot, 47 lok, 49 adé, 51 Se, 52 pijp, 53 Ier, 55 Ols, 57 bekend, 59 Arnold, 62 hen, 63 Noordijk, 65 aak, 67 o.l., 68 adé, 69 neg, 71 ra, 72 Ede, 73 Son, 75 ras, 77 Dora, 78 Simon, 79 lamp. VERTICAAL: 1 veer, 2 It, 3 pas, 5 Aa, 6 klap, 7 es, 8 wik, 9 A.K., 10 leis. 12 steppe, 14 Betuwe, 16 nok, 18 ale, 19 ree, 20 non, 22 kap, 24 Sri, 25 eva, 26 bes, 28 Puiflijk, 30 Lintelo, 31 ka non, 34 derde, 36 kamer, 38 net, 40 pak, 41 Bea, 42 dos. 48 Opende, 50 don ker, 52 pen, 53 ido, 54 rad, 56 sla, 57 bel, 58 Noë, 60 Rijn, 61 dar, 62 hond. 64 room. 66 kamp, 68 Ada. 70 gal, 72 er, 73 si, 74 no, 76 sa. HORIZONTAAL: 1 deel van de onderarm, 4 pret, 6 soort hond, 9 stad in Italië, 11 palmboom, 13 rivier in Siberië, 15 plaats in Gelderl., 17 uitroep, 18 vreemde munt, 20 snee, 21 teken in de dierenriem, 22 stapel, 24 sociëteit (afk.), 25 zoon van Jacob, 26 wachtplaats, 28 benedendeel v. d. rug, 30 gem. in Gelderl., 31 gewaagde toer met een vliegtuig, 33 zeer stellig, 35 arbeidseenheid, 36 gravin uit het Holl. Huis, 38 wijg. 39 zelfkant, 40 glijvoertuig, 42 hoofddeksel, 44 voorvoegsel, 45 buurtschap onder Bar- neveld, 47 muzieknoot, 48 voorlichting, 49 zoon van Seth, 51 metselspecie, 52 bloei- wijze, 53 kleur. VERTIKAAL: 1 europeaan, 2 ledger (afk.), 3 muzieknoot, 4 gem. in Groningen, 5 drijftil, 6 boom, 7 voorvoegsel, 8 vast deel van een boom, 10 verkeerd, 12 buiten haven, 14 2e letter van het griekse alfabet, 16 dorp in Gelderl. onder Gendringen, 17 lichaamsdeel, 19 plaats in Gelderl., 21 dorpje in Gelderl. onder Heteren, 23 metalen staaf, 25 getal, waardoor men deelt, 26 blauwe boerenkiel, 27 bolrond vruchtje (spreekt.), 28 laag schoven op de dorsvloer, 29 priem, 32 twijg, 34 zijtak Donau, 36 giftslangetje, 39 aantekening, 40 groente, 41 telwoord, 43 streek op de grens van N.-Brab. en Limb., 45 kookt men op, 46 bijwoord, 48 deel van de mast, 50 scheik. element (afk.) BRITSE JONGEMAN WIL ONDER KANAAL DOOR ZWEMMEN Als onderdeel voor zijn training om in juli a.s. onderwater het Kanaal over te zwemmen heeft een jongeman het afgelopen weekeinde 25 mijl onder wa ter gezwommen in de uitrusting van een kikvorsman. De jongeman, Byron Cowie (21) leg de de afstand in een open bad in Lon den in I6V2 uur af. Hij gebruikte een schnorkel apparaat, maar wanneer hij zijn poging doet om onderwater het Kanaal over te zwemmen zal hij een aqualong gebruiken. Eerst op latere leeftijd in dienst ge komen van Ouwehands Dierenpark te Rhenen, hij is al ruim de 65 gepasseerd, vierde de heer A. Meurs zijn vijftien jarig jubileum in dienst van de heer Ouwehand. De heer Meurs heeft een uitgebreide staat van dienst en is steeds een bruik bare kracht gebleken in alle takken van dit veelzijdige bedrijf. Hij was werkzaam - om een klein voorbeeld te noemen - in alle dierenafdelingen. Van de allerkleinste tot de allergrootste dieren heeft hij verzorgd en daardoor leren kennen. Maar ook op vele con- troleursposten was hij vaak te vinden. Het was dan ook een goede gedachte van de directie van het park om de heer Meurs ter gelegenheid van het volmaken van deze vijftien jaar eens flink in de bloemetjes te zetten. Hij werd met zijn echtgenote door de directeur van huis gehaald en in het parkrestaurant werd hem temidden van de overige directieleden en het vol tallig personeel de hulde gebracht die hij tenvolle had verdiend. Namens directie en personeel mocht hij bloemen in ontvangst nemen, die waren bedoeld als een attentie aan zijn vrouw, terwijl er verder nog een roker tje bij was en een couvert met in houd. Velen maakten van de gelegen heid gebruik hem te feliciteren. Op donderdag 7 juni j.l. is de eerste bijeenkomst gehouden van de belang stellenden,die zich voor de nieuwe korfbalclub hadden opgegeven. In een redelijk bezochte vergadering in „Het Wapen van Rhenen" werd definitief besloten om tot oprichting van een nieuwe club over te gaan. Onder lei ding van de heer H. A. Kroes uit Leer- sum, voorzitter van de Gooise en Utr. Korfbalbond werd een groot aantal be langrijke punten afgehandeld, met als eerste de benoeming van een voorlopig bestuur van de nieuwe club. De samenstelling hiervan luidt: de heer L. van Setten, voorz.; mevr. B. M. Vermeulen, secr.-esse, Verl. Trambaan- wag 6; de heer E. Komduur, penn.m.; de heer L. G. de Boer, wedst.secr. en de heer J. van Bergen trainer. Hierna kwamen achtereenvolgens de punten: naam van de club, clubkleuren, terrein en speelmateriaal aan de beurt. Voor de eerste 2 punten werd besloten een week bedenktijd te nemen en hier over volgende week een definitief be sluit te nemen. Voor het speelmateriaal werden de nodige maatregelen getrof fen. Doordat onder de aanwezigen een aantal oud-spelers was, kon de heer Kroes volstaan met een korte uitleg van het wedstrijdwezen, het koribalspel zelf, de aansluiting bij de Gooise Utr. Korfbalbond, de regelmatige ver schijning van een cluborgaan, de pro paganda en de vele mogelijkheden om door activiteiten buiten het eigenlijke korfbalspel, de leden een maximum aan sfeer en gezelligheid te bieden. Vooral dit laatste werd uitermate be langrijk geacht, omdat daardoor naast een gezonde sportieve ontwikkeling, ook de ontspanning een grote rol in het clubleven speelt. Ten aanzien van contributie werden voorlopig voor de verschillende leef tijdsgroepen zodanige bedragen vastge steld, dat daaruit tevens de reiskosten voor het spelen van wedstrijden in an dere plaatsen betaald kunnen worden. Dit voorkomt, dat naast de contributie nog andere kosten in rekening gebracht zouden moeten worden. Ook het onder werp jeugdleden, de zgn. aspiranten en en de leiding van deze afdeling werd besproken. Tevens zullen direct pogin gen in het werk gesteld worden, door het aantrekken van donateurs, de aan hang van de vereniging te vergroten. De eerder aangekondigde demonstra tiewedstrijd zal op zaterdag 16 juni a.s. op het sportterrein aan de Groeneweg (achter de vglo-school) plaatsvinden. Aldaar zal om 4 uur 's middags de ver tegenwoordigende ploeg van de prov. Utrecht in het veld komen tegen het Amsterdamse 12-tal. Er wordt gere kend op een grote belangstelling, te meer daar geen entree geheven wordt. Nadat de heer Kroes nog een aantal vragen beantwoord had werd op een gevorderd uur deze geanimeerde bij eenkomst gesloten. De' volgende ver gadering vindt plaats op a.s. don derdag 14 juni, weer in hotel „Het Wa pen van Rhenen". Ook diegenen, die 7 juni niet present konden zijn, worden thans verwacht, terwijl vanzelfspre kend ook andere belangstellenden van harte welkom zijn. Voor haar bedrijven te AMSTERDAM, DEN HAAG, ROTTERDAM EN ZAANDAM vraagt Van Gend Loos met mogelijkheden voor verdere opleidingen o.m. tot vorktruckrijder; Wij bieden U interessant en zelfstandig werk. Volledige pension en reiskostenvergoeding. Vrije werkkleding voor expeditie- personeel en monteurs. Gratis uniform voor chauffeurs. Toeslagen voor eventueel overwerk, avond- of nachtarbeid. Een loonweek van 45 uur. Sinds 1 april een nieuwe loonregeling. Voor het gehele personeel (ook voor echtgenote) jaarlijks enige aantrekkelijke mogelijkheden voor binnenlandse reizen. Vrije zaterdag. Laat U eens nader inlichten; U kunt zich dagelijks van 9.00 tot 19.00 uur vervoegen bij het dichtst bij Uw woonplaats gelegen Van Gend Loos kantoor te: VEENENDAAL Stationsplein 2 REISKOSTEN WORDEN VERGOED EXPEDITEURS SINDS 1796

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 3