Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Gevaar op onbewaakte overwegen
Mms mnm
Voor de
KANTONRECHTER
„Beveiliging" wordt niet gewijzigd
of uitgebreid
ERVARINGEN
VUECTUIC MAAKTE NOODLANDING
IN WEILAND
Jeugd moet voorgelicht worden over
gevaren van roken
Ongevallen in Overberg waarschuwen voor
36e JAARGANG
WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1962
Nr. 64
Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Amerongen Eist Rhenen Achterberg Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswoude Scherpenzeel
Ongeval op Prattenburg
Lange remweg
Te vertrouwd
Wijziging voorschriften
Nieuws uit de
omgeving
MULDER
Een oplossing?
RHENEN
EDERVEEN
Doorgaand verkeer van
Ederveen naar De Klomp
omgeleid
PILOOT BLEEF ONGEDEERD
Demontage
Eindrapport „Roken-jeugd" uitgebracht
De leerkrachten
Suggesties
Wat nu weer
DE MONT BLANC-TUNNEL
Dinsdag was het grote moment, dat Franse en Italiaanse mensen
elkaar de hand kunnen reiken in de tunnel door de Mont Blanc.
De doorbraak is dan een feit geworden. Deze twee „doorsneden"
van het traject, een dwars en een van boven gezien laten de loop
van de langste tunnel ter wereld zien.
Redafetie en administratie:
Parallelweg 10 - Veenendaal
Tel. 0 8385-2022 (2 ltfnen) - Giro 563427
Redaktie: W- F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven bfl
de agentschappen van „De Vallei" in
plaatsen van verschoning
VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 15 cent
Speciale kontraktprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie 4,50
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden ƒ1,elk woord meer
10 cent
Abonnementsprijs 1,95 per kwartaal
Losse nummers 15 cent
In Overberg rouwt men om de plotselinge dood
van een buurtgenoot die eind vorige week het le
ven liet bij een trein-ongeval op de onbewaakte
spoorlijn AMERSFOORT-RHENEN. Uit piëteit
voor de overledene hebben de mensen in de buurt
schap hun blinden gesloten en er wordt veel over
dit ongeval gesproken. Er heerst grote verslagen
heid, niet alleen in de getroffen familie, doch bij
iedereen in Overberg waar ze elkaar allemaal
kennen. De meningen omtrent de oorzaak van dit
tragische gebeuren lopen uiteen. Er zijn tal van
mensen vooral zij die dicht in de buurt van de
spoorlijn wonen die vinden dat de onbewaakte
overwegen onmiddellijk verdwijnen moeten. Ten
koste van alles moeten ze beveiligd worden, ook
al komt er maar viermaal per dag een trein voor
bij. Een andere categorie neemt het standpunt in
dat het voor de Spoorwegen ondoenlijk is om op
deze weinig intensieve lijn een kostbaar beve^li-
gings-systeem in te voeren. Op tal van plaatsen in
ons land kent met de onbewaakte overwegen en
iedereen die deze wil passeren moet er zelf voor
zorgen dat hem of haar niets overkomt. Hoe het
zij in één week tijds zijn er op dit baanvak
DRIE ernstige ongevallen geweest met de droeve
balans van één dode en vier zwaargewonden.
Voor ons betekent dit een dringende waarschu
wing om het gevaar op onbewaakte overwegen
nooit en te nimmer te onderschatten.
nist een kleine handeling en het betekent
geen enkele kostenverhoging voor de
Spoorwegen.
MISSCHIEN HELPT HET WEINIG
MAAR IEDEREEN IS ER VAN
OVERTUIGD DAT ELKE GELEGEN
HEID MOET WORDEN AANGEGRE
PEN OM DE VEILIGHEID TE VER
HOGEN. WAT MEN OOK IN DE
TOEKOMST ZOU VERBETEREN
VOOROPGESTELD BLIJFT ALTIJD
ONZE EIGEN WAAKZAAMHEID BIJ
ONBEWAAKTE OVERWEGEN!
Op Prattenburg zjjn zondagmiddag twee
bromfietsers met elkaar in botsing ge
komen. Beide bestuurders werden der
mate gewond, dat zy naar het ziekenhuis
overgebracht moesten worden.
Het ongeval ontstond door een foutieve
inhaalmanoeuvre van de 19-jarige sol
daat W. de K. uit Arnhem en de 17-jarige
K. uit Zwartebroek. De bromfietsen wer
den beschadigd.
Op deze wyze heeft de locomotief de
tractor meer dan 200 meter over de rails
gesleurd.
De politie-autoriteiten die het onder
zoek hebben geleid van de twee onge
vallen in onze omgeving (de derde ge
beurde onder Amersfoort) hebben di
verse ervaringen opgedaan.
Het eerste ongeval op de Slaperdijk
met de personenauto van de heer H. uit
Veenendaal gebeurde op een tijdstip
dat het hard regende en stormde. Het
uitzicht was hierdoor beperkt evenals
dat van de machinist op de zware loco
motief.
Als de loc namelijk met de kcrp
vooruit rijdt en de machinist op
zijn stuurstoel zit, dan heeft hij
alleen maar een ruim uitzicht naar
rechts.
Uitzicht naar links is namelijk in die
situatie niet mogelijk omdat hij langs de
ca 10 meter lange en hoge motorkap
kijkt.
Zodoende kon het gebeuren dat de ma
chinist in het geval van de personen
auto, die van links kwam, niet eens heeft
gemerkt dat de auto tegen de locomotief
opreed. Hij had wel een soort tik ge
hoord, maar dacht toen aan een steen
die baldadige jongelui op de spoorlijn
hadden gelegd. Pas toen hij achterom
keek en de tollende auto zag, remde hij
krachtig.
In het tweede geval met de landbouw
trekker is de machinist al beginnen te
remmen, vóórdat de botsing plaats had.
Door de enorme druk van de tien zwaar
beladen wagons echter, staat zo'n trein
niet binnen enkele meters stil. Daarbij
kwam nog dat de rails spiegelglad wer
den door de uit de beschadigde tractor
stromende olie, zodat de trein pas 210
meter verder zijn dodenrit beëindigde.
„De juiste toedracht tot dit tragisch
gebeuren zal wel altijd onopgelost blij
ven", zo staat er in één van de politie
rapporten.
In het gehele baanvak van Amersfoort
tot Rhenen liggen tientallen onbewaakte
overgangen. Het zijn de overgangen in
de openbare wegen die d.-rx middel van
het bekende „Andreas-kruis" zijn aange-
op technische bezwaren stuit. Het is
blijkbaar niet mogelijk om de loc in
Rhenen te draaien.
Dit zou natuurlijk wél gaan, wanneer
de N.S. in Rhenen een soort draaischijf
aanbrachten.
De machinisten op dit baanvak hebben
vanzelfsprekend hun voorschriften, waar
onder een max. snelheid van 40 km per
uur. Tevens zijn zij verplicht op enkele
onoverzichtelijke punten in het baanvak
(zoals Veenendaal en Woudenberg) te
stoppen.
Van kracht is ook het voorschrift dat
bij een aantal overwegen signalen gege
ven moeten worden, ongeacht of er ver
keer is of niet.
De rijkspolitie die het grootste aan
deel heeft gehad in het onderzoek,
dacht in de richting van een wijzi
ging van de voorschriften.
Dit zou dan inhouden dat de machinis
ten bij elke overweg, verplicht worden
signalen te geven. Het Is voor de machi-
VALLEIKANAAL IS VOOR
„DE RIETVOORN"
De hengelsportvereniging „De Riet
voorn" heeft van Gedeputeerde Staten
van Utrecht schriftelijk bevestiging ont
vangen, dat men de huur gekregen heeft
over het visrecht in het Valleikanaal
(Bisschop Davidsgrift) van de Nederrijn
tot aan de spoorlijn Amersfoort-Zwolle.
In het verleden behoorde dit recht toe
aan de beroepsvisserVan Doorn uit
Veenendaal.
Een situatie-tekening van het
dodelijke ongeval. Links op de
tekening de overweg waar de
trekker werd gegrepen. De pyl
geeft de plaats aan waar de
trein pas tot stilstand kwam.
STROE: Bij het ploegen van een stuk
weiland heeft men een stenen bijl ge
vonden, daterend uit het stenen tijd
perk. Men heeft hier ook al speerpunten
en andere puntige steentjes gevonden.
Volgens deskundigen is dit alles van
1500 vóór Christus.
DOORN: In de Doornse raadsvergadering
is een lawine van klachten losgekomen
over schilderwerk aan gemeentewonin
gen. De bouw vond men redelijk maar
het schilderwerk zonder meer slecht.
De raad meende dat de zuinigheid de
wijsheid ook hier aan het bedriegen is
en dat slechts verfwerk (er werd zelfs
gesproken over „waterverf") ten koste
van het onderhoud gaat.
WAGENINGEN: Nadat de raad besloten
had het Capitulatie Museum in hotel
De Wereld op te heffen, zijn er uit het
gehele land tal van reacties gekomen.
Zo heeft de N.T.S. een gehele dag op
namen gemaakt, waarvan het resultaat
binnenkort op het scherm te verwach
ten is.
EDE: Op 21 augustus a.s. wordt in Ede
de traditionele schapenmarkt gehouden.
Behalve ruim honderd Veluwse schapen
van de Ginkelse kudde wordt ook een
flink aantal Texelaars van boeren uit
de omgeving op deze markt verwacht.
Laat Uw ogen tijdig controleren.
SPREEKUUR OOGARTSEN:
Groene Kruis
Kerke wijk 28 - telef. 2307
OP WERKDAGEN
VAN 2-3 UUR
Hoofdstraat 51 - telef. 3184
(naast de apotheek)
VEENENDAAL
1922-1962
Assurantiekantoor
Eig. R. R. MULDER
Makelaar in Assurantiën
Kerkewijk 167 - Veenendaal
verZEKERen is ZEKERheid
VERZEKERINGEN
HYPOTHEKEN (1e en 2e)
FINANCIERINGEN
auto's, motoren, enz.
Telefoon
08385-3000
geven en het zijn er een groot aantal cTie
tot de zgn. „Eigen weg" behoren en die
niet zijn aangeduid.
Vroeger reed de goederentrein éénmaal
per dag, d.w.z. van Amersfoort naar
Rhenen en weer terug. Met de nieuwe
dienstregeling is dit uitgebreid tot twee
maal.
Opmerkelijk is dat het bij de drie voor
gekomen ongevallen mensen betrof, die
van deze situatie terdege op de hoogte
zijn. Een zegsman van de politie verklaar
de dat juist de mensen uit de omgeving
te vertrouwd zijn geraakt met deze lijn.
Een vreemde ziet een spoorlijn, kijkt au
tomatisch scherp uit en passeert dan pas.
In de lijn Utrecht Arnhem waar ook tal
van onbewaakte overgangen zijn en ie
der half uur een sneltrein passeert, ge
beuren zelden of nooit ongevallen omdat
iedereen weet: ieder moment kan zo'n
stalen monster komen aanstormen.
Het is een goede eigenschap dat de au
toriteiten na zulke ongevallen ook hun
gedachten laten gaan over een eventuele
verbetering van de beveiliging. Met be
trekking tot dit baanvak is daar echter
niets van te verwachten.
De Spoorwegen verklaarden dat men
niet voornemens is om de huidige be
veiliging te wijzigen of uit te breiden.
Dat er drie ongelukken in één week tijd
gebeurden, noemde men „een toevallige
samenloop van omstandigheden."
Van de zijde van de politie werd het
idee geopperd om op dit baanvak waar
in de loop der jaren al tal van ongeluk
ken zijn gebeurd en dat gekruist wordt
door tal van intensieve wegen, de loco
motieven achterstevoren aan de wagons
te koppelen. In dat geval heeft de machi
nist altijd ruim uitzicht naar voren en
beide kanten, evenals zijn kollega op een
personentrein.
Van Gend en Loos verklaarde dat dit
D. W. uit Ede verscheen vrijdag voor
het Wageningse kantongerecht omdat
hij 't avonds bij duisternis, samen met
een kameraad, op de Schutterssteeg
buiten de bebouwde kom te Ede aan de
rechterkant van de rijbaan gelopen had.
De wet schrijft voor, dat men in der
gelijke gevallen links moet lopen. Van
het achteropkomende verkeer heeft
men dan geen last en dat wat tegemoet
komt kan men tijdig zien naderen en
zonodig ontwijken.
Een automobilist had beide wande
laars te laat gezien en daarbij werd
W.'s kameraad zo ernstig aangereden,
dat hij zes weken het bed had moeten
houden. W. zelf liep met de schrik vrij.
Rechter Van de Brand vroeg hem,
waarom hij rechts inplaats van links
gelopen had, doch daarop bleef W. een
duidelijk antwoord schuldig. Het was
zomaar gebeurd, zei hij.
Enfin, u kunt altijd nog beter op
het kantongerecht, dan op het kerkhof
terechtkomen, vond de rechter.
NAGEKOMEN PREDIKBEURT
Voor de Ger. Gem. Syn. Rhenen hoopt
ds. Elshout uit Scheveningen morgen
avond (donderdag) voor te gaan in een
kerkdienst. Het aanvangsuur is bepaald
op half acht precies.
Vanwege de werkzaamheden aan de
riolering en het asfalt van de Hoofdweg
op -het gedeelte tussen hoek Nieuweweg
(Ederveen) en De Klomp zal het door
gaande verkeer een omweg moeten ma
ken. Dit verkeer wordt nu geleid via
Nieuweweg en Meikade naar Rijksweg 24.
Uiteraard zal men ook in omgekeerde
richting via Meikade en Nieuweweg het
dorp Ederveen moeten bereiken.
TIJDIG INGEGREPEN
Zaterdagavond laat is de Veenendaler
H. v. D. op de Gortstraat met zijn brom
fiets tegen een geparkeerd staande auto
van de heer de B. uit Vlissingen gere
den. Hoewel hij is doorgereden, heeft de
politie hem later achterhaald, waarbij
bleek dat hij teveel aan Bachus had ge
offerd.
ONVOORZICHTIGE DAME
Toen de heer W. uit Heer-Hugowaard
vrijdagmiddag op zijn bromfiets de Hoog
straat in reed, stak plotseling van achter
een geparkeerd staande auto een dame
de weg over. Een botsing was onvermij
delijk. Er was alleen materiële schade.
GESLAAGD
De heer R. v. d. Poel, leraar aan de
Ichthus-ulo te Veenendaal slaagde
Utrecht voor de akte Frans-l.o.
in
In een weiland langs Rijksweg 12 tussen Veenendaal en Ede heeft
vrijdagmiddag een één-motorig vliegtuig de PH-NFK een ge
slaagde noodlanding gemaakt. Hierbij werd het landingsgestel lich
telijk beschadigd, terwijl de vleugels vrij ernstig vernield werden. De
piloot, die bij de landing ongedeerd bleef, moest zijn kist aan de grond
zetten wegens en plotseling optredende motorstoring.
Omwonenden zagen vrijdagmiddag om
streeks half drie een vliegtuig dat vrij
snel hoogte verloor en dat tenslotte langs
Rijksweg 12 de begane grond opzocht.
Later bleek dat de piloot, directeur van
een hout-concern uit Laren die op zaken
reis was van Hamburg naar Hilversum,
boven de Enka-fabrieken in Ede met
pech kreeg te kampen.
Hij koos een weiland uit en zette daar
zijn toestel aan de grond. Hoewel hij
hierbij met zijn landingsgestel in een
prikkeldraad-heining terecht kwam, liep
alles wonder boven wonder goed af.
Een wegenwacht die toevallig in de
buurt was en zijn diensten aanbood,
mocht niets repareren, omdat volgens de
voorschriften eerst de Rijksluchtvaart
dienst ter plaatse moet zijn.
Later op de middag arriveerde technici
van de Rijksluchtvaartschool die het
vliegtuig demonteerden. Nadien is het op
transport gesteld naar Hilversum. Het ge
beurde trok grote publieke belangstel
ling.
FOTO:
Een opname van de PH-NFK na de nood
landing in het weiland.
De officier hoopte, dat het voor W.
een leerzame les was geweest en hij
eiste 5,of 1 dag. Rechter Van de
Brand vond die eis te laag. Vonnis
10,of 2 dggen.
D. E., rijksambtenaar te Hazerswoude
was vrijdag voor het Wageningse kan
tongerecht gedagvaard, omdat hij op
rijksweg 12 bij Ede met zijn auto was
geslipt. Bovendien had zijn voertuig
twee gladde banden.
Verdachte vertelde, dat bij een aan
rijding, die hij kort tevoren had gehad,
zijn auto door de politie was geïnspec
teerd. Er waren toen geen aanmerkin
gen gemaakt.
Van één band wist ik wel, dat hij
niet al te best meer was, maar omdat
de politie de wagen pas-nog had ge
keurd, dacht ik dat het nog wel kon,
zei hij.
Waardoor slipte u, vroeg de rech
ter.
Door de toestand van de weg,
dacht E. Het vroor, sneeuwde of hagel
de nu en dan.
En desondanks reed u met een
snelheid van 100 kilometer. Vindt u
dat niet onverantwoordelijk. U had ook
uw moeder in de wagen, die net als u
ernstige verwondingen kreeg, repliceer
de de rechter.
Het bleek, dat E. spoedig naar Nieuw-
Guinea zou vertrekken en met zijn
moeder afscheidsbezoeken aan het af
leggen was. Hij had wat haast gehad
om nog een volgend familielid te kun
nen bereiken en bij het inhalen van
een vrachtauto was hij geslipt.
De officier, mr. Pieters, noemde het
inhalen onder dergelijke weersomstan
digheden en met een zo hoge snelheid
levensgevaarlijk. Dat verdachte niet
gezien had, dat twee - door de politie
inbeslaggenomen - banden glad waren,
vond hij een grote nalatigheid. Temeer
omdat ook een ander het slachtoffer
was geworden, eiste hij voor de mis
lukte inhaalmanoeuvre 50,of 10 da
gen en voor het rijden met gladde ban
den 125,— of 25 dagen met verbeurd
verklaring. Verdachte maakte een ho
peloos gebaar. Hij had al zoveel schade
(zie verder pag. 2)
Onlangs heeft de door de landelijke Organisatie voor de Kankerbestrijding in
gesteld „Voorlichtingscommissie Roken-Jeugd" het eindrapport van haar werk
zaamheden aan het bestuur van de L.O.K. uitgebracht. De Commissie heeft in
twee jaar tijds het probleem van de „rokende jeugd" uitvoerig bestudeerd en
hierover rapporten uitgebracht. Het arbeidsterrein van de verschillende com
missies omvatte de sectoren „Sport", „Bedrijfsjeugd", „Onderwijs", „Artsen",
„Kruisverenigingen", „Methodieken" en „Organisaties".
In het eindrapport wordt o.m. ge
steld, dat de door de pers verzorgde
voorlichting alleen, niet voldoende
wordt geacht om de jeugdige sport
beoefenaars en andere jeugdigen te
overtuigen van de nadelen die aan het
roken verbonden zijn.
Men zal daarom, door ruimere pu
blicatie in verenigings- en sportbladen
intensieve aandacht aan dit vraagstuk
moeten wijden.
Van bijzondere betekenis is volgens
het rapport ook de inschakeling van
sporleiders en andere leidinggevenden
in de sportsector ten aanzien van het
roken.
Voorlichting omtrent de gevaren
van het roken door hun overge
bracht kan van bijzondere beteke
nis zijn, aldus het rapport.
De bedrijfsjeugd zou bereikt kunnen
worden via het zg. leerlingstelsel en
via de verschillende vormingsinstituten,
Volkshogescholen, jongeren-afdelingen
van vakverenigingen en andere instel
lingen. Ook op scholen voor lager, uit
gebreid lager en kweekschoolonderwijs,
inrichtingen voor voorbereidend hoger
en middelbaar onderwijs, huishoudscho
len en andere inrichtingen van vor
mend onderwijs zal de jeugd behoren
te worden voorgelicht omtrent de ge
varen .verbonden aan het roken.
Deze voorlichting kan het beste ge
geven worden door de leerkrachten,
die aan de genoemde instellingen ver
bonden zijn. Ten einde deze in staat te
stellen op verantwoorde wijze hun be
langrijke taak te vervullen, dienen
zij onder meer tijdens hun opleiding
door deskundigen op dit speciale ge
bied geïnstrueerd te worden.
De artsen vormen een categorie, die
van grote betekenis moet worden ge
acht in de strijd tegen het overmatig
roken. Veel zal daarbij afhangen van
de mogelijkheid de medewerking van
deze categorie te verwerven.
Vooral zal het van belang zijn of
de artsen bereid zullen zijn zelf
een voorbeeld te geven door over
matig roken na te laten.
Een beroep op hpn verantwoorde
lijkheidsgevoel ten aanzien van de be
hartiging van deze nieuwe facet van
de algemene gezondheidszorg zal zeker
niet tevergeefs gedaan worden.
De ouders kunnen behalve via de
huisartsen eveneens met vrucht bereikt
worden via de medewerking van ver
schillende kruisverenigingen (moeder
cursussen, vadercursussen).
De Commissie is voorts van oordeel,
dat de voorlichting aan de jeugd om
trent de gevaren, verbonden aan het
roken dient te geschieden via functio
narissen, die op enigerlei wijze bij de
leiding en de vorming van de jeugd be
trokken zijn (indirecte voorlichting).
Verschillende rapporten van de deel-
commissies bevatten suggesties over de
wijze waarop deze functionarissen de
methodiek en de kennis omtrent de te
geven voorlichting kunnen worden bij
gebracht, resp. waarop deze kunnen
worden onderhouden.
De Commissie acht het noodzakelijk,
dat zowel de opleiding van degenen die
bij de propaganda tegen het overmatig
roken zullen worden ingeschakeld als
ook de wijze waarop verschillende ac
ties tegen het overmatig roken zullen
worden gevoerd, vanuit een centraal
punt worden geregeld. Dit centrale
punt zal o.m. voorlichtingsmateriaal,
dat zij zo nodig zelf samenstelt of ont
werpt, ter beschikking moeten stellen.
Hoewel in de taakomschrijving van
de Commissie nadrukkelijk de jeugd
als onderwerp werd genoemd is de
Commissie toch van oordeel, dat bij
de bestrijding van het overmatig ro
ken het voorbeeld van volwassenen
niet gemist kan worden. Bovendien is
de Commissie zich er van bewust, dat
van verbodsbepalingen niet veel te
verwachten valt.
Wil men resultaten boeken dan zal
dit moeten geschieden langs educatieve
weg en via vrijwillige medewerking.
Het is duidelijk, dat zulks niet op kor
te termijn kan worden bereikt. Bij het
ontwerpen en organiseren van de pro-
paganda-activiteiten dient men derhal
ve rekening te houden met een project,
dat zich over talrijke jaren zal uit
strekken.
B- In Moskou is een enorme visvijver
van ijzerbeton aangelegd die bere
kend is op 620 ton vis.
■B- Bij Ostria, de badplaats van Rome,
zijn de laatste weken duizenden
kwallen aangespoeld.
■B- Een 28-jarige Westduitser heeft
vier maanden gevangenisstraf ge
kregen wegens anti-Joodse uitla
tingen in een restaurant.
B- Op een Columbiaans vliegveld heb
ben bandieten 30.000 gulden uit een
vliegtuig gehaald. Het geld vormde
-B- In een Belgisch restaurant heeft een
dame haar man met de ober mee
gestuurd om te laten zien hoe drink
glazen gewassen dienen te worden,
de lonen van mijnwerkers.
B- Omdat een Amerikaan in een
Zweeds hotel op het verkeerde
knopje drukte, verscheen de brand
weer in plaats van het dienstertje.
•B- De echtgenote van een advocaat in
Vancouver heeft het leven geschon
ken aan een vierling, twee meisjes
en twee jongens.
-B- Op de rivier de Testebo is een zalm
van vijftien pond in een boot van
een visser gesprongen.