Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Gevaar op onbewaakte overwegen Mms mnm Voor de KANTONRECHTER „Beveiliging" wordt niet gewijzigd of uitgebreid ERVARINGEN VUECTUIC MAAKTE NOODLANDING IN WEILAND Jeugd moet voorgelicht worden over gevaren van roken Ongevallen in Overberg waarschuwen voor 36e JAARGANG WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1962 Nr. 64 Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Amerongen Eist Rhenen Achterberg Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswoude Scherpenzeel Ongeval op Prattenburg Lange remweg Te vertrouwd Wijziging voorschriften Nieuws uit de omgeving MULDER Een oplossing? RHENEN EDERVEEN Doorgaand verkeer van Ederveen naar De Klomp omgeleid PILOOT BLEEF ONGEDEERD Demontage Eindrapport „Roken-jeugd" uitgebracht De leerkrachten Suggesties Wat nu weer DE MONT BLANC-TUNNEL Dinsdag was het grote moment, dat Franse en Italiaanse mensen elkaar de hand kunnen reiken in de tunnel door de Mont Blanc. De doorbraak is dan een feit geworden. Deze twee „doorsneden" van het traject, een dwars en een van boven gezien laten de loop van de langste tunnel ter wereld zien. Redafetie en administratie: Parallelweg 10 - Veenendaal Tel. 0 8385-2022 (2 ltfnen) - Giro 563427 Redaktie: W- F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven bfl de agentschappen van „De Vallei" in plaatsen van verschoning VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 15 cent Speciale kontraktprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 4,50 Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden ƒ1,elk woord meer 10 cent Abonnementsprijs 1,95 per kwartaal Losse nummers 15 cent In Overberg rouwt men om de plotselinge dood van een buurtgenoot die eind vorige week het le ven liet bij een trein-ongeval op de onbewaakte spoorlijn AMERSFOORT-RHENEN. Uit piëteit voor de overledene hebben de mensen in de buurt schap hun blinden gesloten en er wordt veel over dit ongeval gesproken. Er heerst grote verslagen heid, niet alleen in de getroffen familie, doch bij iedereen in Overberg waar ze elkaar allemaal kennen. De meningen omtrent de oorzaak van dit tragische gebeuren lopen uiteen. Er zijn tal van mensen vooral zij die dicht in de buurt van de spoorlijn wonen die vinden dat de onbewaakte overwegen onmiddellijk verdwijnen moeten. Ten koste van alles moeten ze beveiligd worden, ook al komt er maar viermaal per dag een trein voor bij. Een andere categorie neemt het standpunt in dat het voor de Spoorwegen ondoenlijk is om op deze weinig intensieve lijn een kostbaar beve^li- gings-systeem in te voeren. Op tal van plaatsen in ons land kent met de onbewaakte overwegen en iedereen die deze wil passeren moet er zelf voor zorgen dat hem of haar niets overkomt. Hoe het zij in één week tijds zijn er op dit baanvak DRIE ernstige ongevallen geweest met de droeve balans van één dode en vier zwaargewonden. Voor ons betekent dit een dringende waarschu wing om het gevaar op onbewaakte overwegen nooit en te nimmer te onderschatten. nist een kleine handeling en het betekent geen enkele kostenverhoging voor de Spoorwegen. MISSCHIEN HELPT HET WEINIG MAAR IEDEREEN IS ER VAN OVERTUIGD DAT ELKE GELEGEN HEID MOET WORDEN AANGEGRE PEN OM DE VEILIGHEID TE VER HOGEN. WAT MEN OOK IN DE TOEKOMST ZOU VERBETEREN VOOROPGESTELD BLIJFT ALTIJD ONZE EIGEN WAAKZAAMHEID BIJ ONBEWAAKTE OVERWEGEN! Op Prattenburg zjjn zondagmiddag twee bromfietsers met elkaar in botsing ge komen. Beide bestuurders werden der mate gewond, dat zy naar het ziekenhuis overgebracht moesten worden. Het ongeval ontstond door een foutieve inhaalmanoeuvre van de 19-jarige sol daat W. de K. uit Arnhem en de 17-jarige K. uit Zwartebroek. De bromfietsen wer den beschadigd. Op deze wyze heeft de locomotief de tractor meer dan 200 meter over de rails gesleurd. De politie-autoriteiten die het onder zoek hebben geleid van de twee onge vallen in onze omgeving (de derde ge beurde onder Amersfoort) hebben di verse ervaringen opgedaan. Het eerste ongeval op de Slaperdijk met de personenauto van de heer H. uit Veenendaal gebeurde op een tijdstip dat het hard regende en stormde. Het uitzicht was hierdoor beperkt evenals dat van de machinist op de zware loco motief. Als de loc namelijk met de kcrp vooruit rijdt en de machinist op zijn stuurstoel zit, dan heeft hij alleen maar een ruim uitzicht naar rechts. Uitzicht naar links is namelijk in die situatie niet mogelijk omdat hij langs de ca 10 meter lange en hoge motorkap kijkt. Zodoende kon het gebeuren dat de ma chinist in het geval van de personen auto, die van links kwam, niet eens heeft gemerkt dat de auto tegen de locomotief opreed. Hij had wel een soort tik ge hoord, maar dacht toen aan een steen die baldadige jongelui op de spoorlijn hadden gelegd. Pas toen hij achterom keek en de tollende auto zag, remde hij krachtig. In het tweede geval met de landbouw trekker is de machinist al beginnen te remmen, vóórdat de botsing plaats had. Door de enorme druk van de tien zwaar beladen wagons echter, staat zo'n trein niet binnen enkele meters stil. Daarbij kwam nog dat de rails spiegelglad wer den door de uit de beschadigde tractor stromende olie, zodat de trein pas 210 meter verder zijn dodenrit beëindigde. „De juiste toedracht tot dit tragisch gebeuren zal wel altijd onopgelost blij ven", zo staat er in één van de politie rapporten. In het gehele baanvak van Amersfoort tot Rhenen liggen tientallen onbewaakte overgangen. Het zijn de overgangen in de openbare wegen die d.-rx middel van het bekende „Andreas-kruis" zijn aange- op technische bezwaren stuit. Het is blijkbaar niet mogelijk om de loc in Rhenen te draaien. Dit zou natuurlijk wél gaan, wanneer de N.S. in Rhenen een soort draaischijf aanbrachten. De machinisten op dit baanvak hebben vanzelfsprekend hun voorschriften, waar onder een max. snelheid van 40 km per uur. Tevens zijn zij verplicht op enkele onoverzichtelijke punten in het baanvak (zoals Veenendaal en Woudenberg) te stoppen. Van kracht is ook het voorschrift dat bij een aantal overwegen signalen gege ven moeten worden, ongeacht of er ver keer is of niet. De rijkspolitie die het grootste aan deel heeft gehad in het onderzoek, dacht in de richting van een wijzi ging van de voorschriften. Dit zou dan inhouden dat de machinis ten bij elke overweg, verplicht worden signalen te geven. Het Is voor de machi- VALLEIKANAAL IS VOOR „DE RIETVOORN" De hengelsportvereniging „De Riet voorn" heeft van Gedeputeerde Staten van Utrecht schriftelijk bevestiging ont vangen, dat men de huur gekregen heeft over het visrecht in het Valleikanaal (Bisschop Davidsgrift) van de Nederrijn tot aan de spoorlijn Amersfoort-Zwolle. In het verleden behoorde dit recht toe aan de beroepsvisserVan Doorn uit Veenendaal. Een situatie-tekening van het dodelijke ongeval. Links op de tekening de overweg waar de trekker werd gegrepen. De pyl geeft de plaats aan waar de trein pas tot stilstand kwam. STROE: Bij het ploegen van een stuk weiland heeft men een stenen bijl ge vonden, daterend uit het stenen tijd perk. Men heeft hier ook al speerpunten en andere puntige steentjes gevonden. Volgens deskundigen is dit alles van 1500 vóór Christus. DOORN: In de Doornse raadsvergadering is een lawine van klachten losgekomen over schilderwerk aan gemeentewonin gen. De bouw vond men redelijk maar het schilderwerk zonder meer slecht. De raad meende dat de zuinigheid de wijsheid ook hier aan het bedriegen is en dat slechts verfwerk (er werd zelfs gesproken over „waterverf") ten koste van het onderhoud gaat. WAGENINGEN: Nadat de raad besloten had het Capitulatie Museum in hotel De Wereld op te heffen, zijn er uit het gehele land tal van reacties gekomen. Zo heeft de N.T.S. een gehele dag op namen gemaakt, waarvan het resultaat binnenkort op het scherm te verwach ten is. EDE: Op 21 augustus a.s. wordt in Ede de traditionele schapenmarkt gehouden. Behalve ruim honderd Veluwse schapen van de Ginkelse kudde wordt ook een flink aantal Texelaars van boeren uit de omgeving op deze markt verwacht. Laat Uw ogen tijdig controleren. SPREEKUUR OOGARTSEN: Groene Kruis Kerke wijk 28 - telef. 2307 OP WERKDAGEN VAN 2-3 UUR Hoofdstraat 51 - telef. 3184 (naast de apotheek) VEENENDAAL 1922-1962 Assurantiekantoor Eig. R. R. MULDER Makelaar in Assurantiën Kerkewijk 167 - Veenendaal verZEKERen is ZEKERheid VERZEKERINGEN HYPOTHEKEN (1e en 2e) FINANCIERINGEN auto's, motoren, enz. Telefoon 08385-3000 geven en het zijn er een groot aantal cTie tot de zgn. „Eigen weg" behoren en die niet zijn aangeduid. Vroeger reed de goederentrein éénmaal per dag, d.w.z. van Amersfoort naar Rhenen en weer terug. Met de nieuwe dienstregeling is dit uitgebreid tot twee maal. Opmerkelijk is dat het bij de drie voor gekomen ongevallen mensen betrof, die van deze situatie terdege op de hoogte zijn. Een zegsman van de politie verklaar de dat juist de mensen uit de omgeving te vertrouwd zijn geraakt met deze lijn. Een vreemde ziet een spoorlijn, kijkt au tomatisch scherp uit en passeert dan pas. In de lijn Utrecht Arnhem waar ook tal van onbewaakte overgangen zijn en ie der half uur een sneltrein passeert, ge beuren zelden of nooit ongevallen omdat iedereen weet: ieder moment kan zo'n stalen monster komen aanstormen. Het is een goede eigenschap dat de au toriteiten na zulke ongevallen ook hun gedachten laten gaan over een eventuele verbetering van de beveiliging. Met be trekking tot dit baanvak is daar echter niets van te verwachten. De Spoorwegen verklaarden dat men niet voornemens is om de huidige be veiliging te wijzigen of uit te breiden. Dat er drie ongelukken in één week tijd gebeurden, noemde men „een toevallige samenloop van omstandigheden." Van de zijde van de politie werd het idee geopperd om op dit baanvak waar in de loop der jaren al tal van ongeluk ken zijn gebeurd en dat gekruist wordt door tal van intensieve wegen, de loco motieven achterstevoren aan de wagons te koppelen. In dat geval heeft de machi nist altijd ruim uitzicht naar voren en beide kanten, evenals zijn kollega op een personentrein. Van Gend en Loos verklaarde dat dit D. W. uit Ede verscheen vrijdag voor het Wageningse kantongerecht omdat hij 't avonds bij duisternis, samen met een kameraad, op de Schutterssteeg buiten de bebouwde kom te Ede aan de rechterkant van de rijbaan gelopen had. De wet schrijft voor, dat men in der gelijke gevallen links moet lopen. Van het achteropkomende verkeer heeft men dan geen last en dat wat tegemoet komt kan men tijdig zien naderen en zonodig ontwijken. Een automobilist had beide wande laars te laat gezien en daarbij werd W.'s kameraad zo ernstig aangereden, dat hij zes weken het bed had moeten houden. W. zelf liep met de schrik vrij. Rechter Van de Brand vroeg hem, waarom hij rechts inplaats van links gelopen had, doch daarop bleef W. een duidelijk antwoord schuldig. Het was zomaar gebeurd, zei hij. Enfin, u kunt altijd nog beter op het kantongerecht, dan op het kerkhof terechtkomen, vond de rechter. NAGEKOMEN PREDIKBEURT Voor de Ger. Gem. Syn. Rhenen hoopt ds. Elshout uit Scheveningen morgen avond (donderdag) voor te gaan in een kerkdienst. Het aanvangsuur is bepaald op half acht precies. Vanwege de werkzaamheden aan de riolering en het asfalt van de Hoofdweg op -het gedeelte tussen hoek Nieuweweg (Ederveen) en De Klomp zal het door gaande verkeer een omweg moeten ma ken. Dit verkeer wordt nu geleid via Nieuweweg en Meikade naar Rijksweg 24. Uiteraard zal men ook in omgekeerde richting via Meikade en Nieuweweg het dorp Ederveen moeten bereiken. TIJDIG INGEGREPEN Zaterdagavond laat is de Veenendaler H. v. D. op de Gortstraat met zijn brom fiets tegen een geparkeerd staande auto van de heer de B. uit Vlissingen gere den. Hoewel hij is doorgereden, heeft de politie hem later achterhaald, waarbij bleek dat hij teveel aan Bachus had ge offerd. ONVOORZICHTIGE DAME Toen de heer W. uit Heer-Hugowaard vrijdagmiddag op zijn bromfiets de Hoog straat in reed, stak plotseling van achter een geparkeerd staande auto een dame de weg over. Een botsing was onvermij delijk. Er was alleen materiële schade. GESLAAGD De heer R. v. d. Poel, leraar aan de Ichthus-ulo te Veenendaal slaagde Utrecht voor de akte Frans-l.o. in In een weiland langs Rijksweg 12 tussen Veenendaal en Ede heeft vrijdagmiddag een één-motorig vliegtuig de PH-NFK een ge slaagde noodlanding gemaakt. Hierbij werd het landingsgestel lich telijk beschadigd, terwijl de vleugels vrij ernstig vernield werden. De piloot, die bij de landing ongedeerd bleef, moest zijn kist aan de grond zetten wegens en plotseling optredende motorstoring. Omwonenden zagen vrijdagmiddag om streeks half drie een vliegtuig dat vrij snel hoogte verloor en dat tenslotte langs Rijksweg 12 de begane grond opzocht. Later bleek dat de piloot, directeur van een hout-concern uit Laren die op zaken reis was van Hamburg naar Hilversum, boven de Enka-fabrieken in Ede met pech kreeg te kampen. Hij koos een weiland uit en zette daar zijn toestel aan de grond. Hoewel hij hierbij met zijn landingsgestel in een prikkeldraad-heining terecht kwam, liep alles wonder boven wonder goed af. Een wegenwacht die toevallig in de buurt was en zijn diensten aanbood, mocht niets repareren, omdat volgens de voorschriften eerst de Rijksluchtvaart dienst ter plaatse moet zijn. Later op de middag arriveerde technici van de Rijksluchtvaartschool die het vliegtuig demonteerden. Nadien is het op transport gesteld naar Hilversum. Het ge beurde trok grote publieke belangstel ling. FOTO: Een opname van de PH-NFK na de nood landing in het weiland. De officier hoopte, dat het voor W. een leerzame les was geweest en hij eiste 5,of 1 dag. Rechter Van de Brand vond die eis te laag. Vonnis 10,of 2 dggen. D. E., rijksambtenaar te Hazerswoude was vrijdag voor het Wageningse kan tongerecht gedagvaard, omdat hij op rijksweg 12 bij Ede met zijn auto was geslipt. Bovendien had zijn voertuig twee gladde banden. Verdachte vertelde, dat bij een aan rijding, die hij kort tevoren had gehad, zijn auto door de politie was geïnspec teerd. Er waren toen geen aanmerkin gen gemaakt. Van één band wist ik wel, dat hij niet al te best meer was, maar omdat de politie de wagen pas-nog had ge keurd, dacht ik dat het nog wel kon, zei hij. Waardoor slipte u, vroeg de rech ter. Door de toestand van de weg, dacht E. Het vroor, sneeuwde of hagel de nu en dan. En desondanks reed u met een snelheid van 100 kilometer. Vindt u dat niet onverantwoordelijk. U had ook uw moeder in de wagen, die net als u ernstige verwondingen kreeg, repliceer de de rechter. Het bleek, dat E. spoedig naar Nieuw- Guinea zou vertrekken en met zijn moeder afscheidsbezoeken aan het af leggen was. Hij had wat haast gehad om nog een volgend familielid te kun nen bereiken en bij het inhalen van een vrachtauto was hij geslipt. De officier, mr. Pieters, noemde het inhalen onder dergelijke weersomstan digheden en met een zo hoge snelheid levensgevaarlijk. Dat verdachte niet gezien had, dat twee - door de politie inbeslaggenomen - banden glad waren, vond hij een grote nalatigheid. Temeer omdat ook een ander het slachtoffer was geworden, eiste hij voor de mis lukte inhaalmanoeuvre 50,of 10 da gen en voor het rijden met gladde ban den 125,— of 25 dagen met verbeurd verklaring. Verdachte maakte een ho peloos gebaar. Hij had al zoveel schade (zie verder pag. 2) Onlangs heeft de door de landelijke Organisatie voor de Kankerbestrijding in gesteld „Voorlichtingscommissie Roken-Jeugd" het eindrapport van haar werk zaamheden aan het bestuur van de L.O.K. uitgebracht. De Commissie heeft in twee jaar tijds het probleem van de „rokende jeugd" uitvoerig bestudeerd en hierover rapporten uitgebracht. Het arbeidsterrein van de verschillende com missies omvatte de sectoren „Sport", „Bedrijfsjeugd", „Onderwijs", „Artsen", „Kruisverenigingen", „Methodieken" en „Organisaties". In het eindrapport wordt o.m. ge steld, dat de door de pers verzorgde voorlichting alleen, niet voldoende wordt geacht om de jeugdige sport beoefenaars en andere jeugdigen te overtuigen van de nadelen die aan het roken verbonden zijn. Men zal daarom, door ruimere pu blicatie in verenigings- en sportbladen intensieve aandacht aan dit vraagstuk moeten wijden. Van bijzondere betekenis is volgens het rapport ook de inschakeling van sporleiders en andere leidinggevenden in de sportsector ten aanzien van het roken. Voorlichting omtrent de gevaren van het roken door hun overge bracht kan van bijzondere beteke nis zijn, aldus het rapport. De bedrijfsjeugd zou bereikt kunnen worden via het zg. leerlingstelsel en via de verschillende vormingsinstituten, Volkshogescholen, jongeren-afdelingen van vakverenigingen en andere instel lingen. Ook op scholen voor lager, uit gebreid lager en kweekschoolonderwijs, inrichtingen voor voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs, huishoudscho len en andere inrichtingen van vor mend onderwijs zal de jeugd behoren te worden voorgelicht omtrent de ge varen .verbonden aan het roken. Deze voorlichting kan het beste ge geven worden door de leerkrachten, die aan de genoemde instellingen ver bonden zijn. Ten einde deze in staat te stellen op verantwoorde wijze hun be langrijke taak te vervullen, dienen zij onder meer tijdens hun opleiding door deskundigen op dit speciale ge bied geïnstrueerd te worden. De artsen vormen een categorie, die van grote betekenis moet worden ge acht in de strijd tegen het overmatig roken. Veel zal daarbij afhangen van de mogelijkheid de medewerking van deze categorie te verwerven. Vooral zal het van belang zijn of de artsen bereid zullen zijn zelf een voorbeeld te geven door over matig roken na te laten. Een beroep op hpn verantwoorde lijkheidsgevoel ten aanzien van de be hartiging van deze nieuwe facet van de algemene gezondheidszorg zal zeker niet tevergeefs gedaan worden. De ouders kunnen behalve via de huisartsen eveneens met vrucht bereikt worden via de medewerking van ver schillende kruisverenigingen (moeder cursussen, vadercursussen). De Commissie is voorts van oordeel, dat de voorlichting aan de jeugd om trent de gevaren, verbonden aan het roken dient te geschieden via functio narissen, die op enigerlei wijze bij de leiding en de vorming van de jeugd be trokken zijn (indirecte voorlichting). Verschillende rapporten van de deel- commissies bevatten suggesties over de wijze waarop deze functionarissen de methodiek en de kennis omtrent de te geven voorlichting kunnen worden bij gebracht, resp. waarop deze kunnen worden onderhouden. De Commissie acht het noodzakelijk, dat zowel de opleiding van degenen die bij de propaganda tegen het overmatig roken zullen worden ingeschakeld als ook de wijze waarop verschillende ac ties tegen het overmatig roken zullen worden gevoerd, vanuit een centraal punt worden geregeld. Dit centrale punt zal o.m. voorlichtingsmateriaal, dat zij zo nodig zelf samenstelt of ont werpt, ter beschikking moeten stellen. Hoewel in de taakomschrijving van de Commissie nadrukkelijk de jeugd als onderwerp werd genoemd is de Commissie toch van oordeel, dat bij de bestrijding van het overmatig ro ken het voorbeeld van volwassenen niet gemist kan worden. Bovendien is de Commissie zich er van bewust, dat van verbodsbepalingen niet veel te verwachten valt. Wil men resultaten boeken dan zal dit moeten geschieden langs educatieve weg en via vrijwillige medewerking. Het is duidelijk, dat zulks niet op kor te termijn kan worden bereikt. Bij het ontwerpen en organiseren van de pro- paganda-activiteiten dient men derhal ve rekening te houden met een project, dat zich over talrijke jaren zal uit strekken. B- In Moskou is een enorme visvijver van ijzerbeton aangelegd die bere kend is op 620 ton vis. ■B- Bij Ostria, de badplaats van Rome, zijn de laatste weken duizenden kwallen aangespoeld. ■B- Een 28-jarige Westduitser heeft vier maanden gevangenisstraf ge kregen wegens anti-Joodse uitla tingen in een restaurant. B- Op een Columbiaans vliegveld heb ben bandieten 30.000 gulden uit een vliegtuig gehaald. Het geld vormde -B- In een Belgisch restaurant heeft een dame haar man met de ober mee gestuurd om te laten zien hoe drink glazen gewassen dienen te worden, de lonen van mijnwerkers. B- Omdat een Amerikaan in een Zweeds hotel op het verkeerde knopje drukte, verscheen de brand weer in plaats van het dienstertje. •B- De echtgenote van een advocaat in Vancouver heeft het leven geschon ken aan een vierling, twee meisjes en twee jongens. -B- Op de rivier de Testebo is een zalm van vijftien pond in een boot van een visser gesprongen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 1