0 sole mio Vrouwen achter het prikkeldraad ZIE GOED - RIJD BETER! „Grote verantwoordelijkheid bij gezinsvorming" O II CHIC^^OIIST RENSWOUDE ACHTERBERG KIJK EN VERGELIJK TELEVISIE Voor veilig sturen C. BOLDERMAN Nr. 81 Cefa presenteert „PAULA" V. A. B. KIRPESTEIN CITY-MOTORS-EDE UITRHENEN'S RAADZAAL BIJ: ERRES TV 4625 UHF B I O RHENEN 0| ONDER J RUK/TOEZICHT GEDIPLOMEERD /CHOENHER/TE! LER DERDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 12 OKTOBER 1962 Landelijke actie van Veilig Verkeer en Oog en Bril Elke tien minuten is er een verkeersongeval, elk half uur wordt er iemand bij een ongeval verwond. Elke tien uur is er een dode te betreuren! Iedere dag is er tengevolge van verkeersongevallen een schade van ongeveer f 275.000,En dat alles alleen in Nederland. Afschuwelijke getallen! Natuurlijk: vele oorzaken bestaan er voor ver keer srampen. Maar letterlijk „in het oog" springen de ge varen, die voortvloeien uit een gebrekkig gezichtsvermogen van de weggebrui ker. Dat hebben onderzoekingen in ons eigen land en in het buitenland vast gesteld. ting. Daarbij wordt een beweging ge suggereerd. die er in werkelijkheid niet is. Wanneer daarbij dan ook nog een wisselende belichting optreedt, zoals bij het autorijden onvermijdelijk is, dan wordt dit optisch bedrog zeer sterk. Lijders aan „nachtblinde"-ogen dienen een extra waarschuwing voor het „grij ze uur" bijzonder in acht te nemen. Bij langzaam of onvolledig aanpassings vermogen van de ogen - van zien bij daglicht naar het heel anders geaarde zien be schemering - ontstaan moei lijkheden. Het nachtblinde oog is tijde lijk een waardeloos orgaan, dat bijna een uur nodig heeft om aan het donker worden gewend te raken. „Nachtblindheid" is een van de re denen waarom een aantal mensen ze ker 's avonds niet zouden mogen rijden. Zeker zou dan de trieste piek in het aantal ongelukken per dag, omlaag te brengen zijn. Uit een onderzoek van de National Safety Council in Amerika bleek, dat maar liefst 85 van de auto-ongeluk ken 's avonds gebeuren. Weggebruikers zouden zich moeten laten testen op ten Dat is ook begrijpelijk. Mensen en dingen op de weg, maar ook verkeers borden en andere aanwijzingen worden door een scherp oog eerder en beter waargenomen. Een goed gezichtsver mogen zorgt ervoor, dat men (ook bij avond) de situatie op de weg snel kan overzien. Een mens met goed werkende ogen voelt zich rustiger op de snelverkeers- weg. Hij weet, dat de ogen zijn beslis singen tijdens de ogenblikken van ge vaar niet belemmeren. Hij die meent op zijn ogen te kunnen vertrouwen, zal iets méér risico durven nemen, iets minder voorzichtig zijn dan de auto bestuurder die weet, dat zijn gezichts vermogen falen kan. Toch schuilt hier een grote, giftige adder onder het gras. Want mensen met niet betrouwbare ogen weten dat héél, héél vaak niet. In 1958 werden 4740 mensen afge wezen bij het rij-examen, omdat zij een nummerbord op enige afstand niet konden lezen. Van deze 4740 mensen waren er 4571, die niet wisten dat zij een bril nodig hadden. Ziedaar het ge vaar! Ongerechtvaardigd vertrouwen in ogen, die dat vertrouwen niet waard zijn. DIEPTEZICHT EN „SNIJDEN" En dan moeten wij nogmaals beden ken, dat de „eenvoudige ogenproef' bij het rijbewijs alleen maar iets zegt over de gezichtsscherpte, over het vermogen dus tot scherp zien in de verte. Niets over het dieptezicht b.v. dat het schat ten van afstanden mogelijk maakt. Met twee ogen zien wij relief. Wanneer wij één oog missen of wanneer dat onvol doende werkt, zien wij alles vlak en plat. Het zien van diepte berust op de sa menwerking van de twee ogen. „Snij den is de oorzaak van véél van de af schuwelijke ongelukken op de trieste lijst, die jaarlijks moet worden opge maakt. Inhalen op de grote weg brengt de meeste gevaren met zich mee. Ongelukken die dan gebeuren, zijn de ongelukken met het grootste aantal slachtoffers. Ook al, omdat een aan rijding, onder dergelijke omstandighe den, meestal niet tot twee auto's be perkt blijft! Het gevaarlijke „snijden" is vaak het gevolg van een gebrek aan dieptewaarneming bij de automobilist. Hij kan niet bepalen, hoever een te genligger van hem verwijderd is. Welke gevaren het met zich meebrengt, indien zo iemand een voor hem rijdende auto wil passeren, is duidelijk. Het vermogen tot schatten van de af stand, waarop de tegenligger nadert en de snelheid waarmee hij rijdt, faalt bij velen. Duizenden chauffeurs, die zich van hun oogafwijkingen niet bewust zijn zouden zich aan een ogenonderzoek moeten onderwerpen. Want de meeste optische fouten kunnen door de oogarts worden opgespoord en in verreweg de meeste gevallen bestaat er een afdoend correctiemiddel voor. DUBBELZIEN Onder normale omstandigheden be staat een hechte samenwerking tussen de beide ogen. Soms ontbreekt die sa menwerking. Het ene oog ziet in een iets afwijkende richting. Soms kan de fout hersteld worden door inspanning. Een weggebruiker zal zich dan voort durend moeten inspannen. Vermoeid heid is daarvan het gevolg. Hij voelt zich onbehaaglijk, heeft snel last van vermoeidheid. Bij grovere afwijkingen treedt duide lijk dubbelzien op. De fout is vaak door het dragen van een bril te herstellen. KLEURENBLINDHEID Ook op zijn vermogen tot kleur en- onder scheiding zou iedere weggebrui ker getest moeten worden. Kleuren blindheid kan b.v. heel nare gevolgen hebben voor het zien van verkeers borden en verkeerslichten. De laatste vooral bij avond wanneer niet meer duidelijk is of het licht dat brandt, zich boven- of onderaan het verkeers licht bevindt. Ook vermindert kleurenblindheid het algemeen onderscheidingsvermogen op de weg. HET GEZICHTSVELD Het gezichtsveld is het gebied dat de deelnemer aan het snelverkeer kan overzien, wanneer hij onbewegelijk en recht voor zich uitkijkt. Vele miljoenen lichtgevoelige cellen in het netvlies van het oog werken mee, om het beeld dat wij zien, te vormen. Wanneer een ge deelte van die cellen uitvalt, kan z.g. „tunnelzicht" ontstaan. Dat betekent dat het normale gezichtsveld van 180° beperkt wordt tot 60° of nog minder. De chauffeur met beperkt gezichtsveld ziet het gevaar van links en rechts niet naderen, tenzij hij het hoofd gaat be wegen. Het is duidelijk dat beperkt gezichts veld een groot gevaar voor de wegge bruiker kan betekenen. Vóórdat hij daarom aan snelverkeer gaat deelne men, moet hij zijn ogen ook op dit onderdeel laten controleren. HET GEVAARLIJKE UUR Het uur tussen licht en duisternis wordt wel eens het „grijze uur" ge noemd. Storingen in het gezichtsver mogen tijdens dit „grijze uur" komen ook bij mensen met een normaal ge zichtsvermogen voor. Zijn de lichte partijen van het gezichtsveld niet meer licht genoeg om het netvlies voldoende te prikkelen, dan kan men deze alleen waarnemen door een beweging van het oog, dus bij verandering van blikrich- minste drie punten, als vermoeden van nachtblindheid bestaat: 1. het vermogen om te zien bij slechte verlichting; 2. het vermogen om tegen schitterlicht in te zien; 3. het vermogen van de ogen om zich snel te herstellen, na verblinding. Het vermogen om tijdens de avond, op de weg, te zien, vermindert snel naarmate de leeftijd stijgt. Er zijn zeer veel mensen, die overdag nog zeer goed kunnen autorijden, maar 's avonds geen veilige weggebruikers meer zijn. Met moderne testapparatuur is na te gaan in hoeverre een automobilist tegen rijden in de avonduren moet worden gewaarschuwd. Nachtblindheid ontstaat vaak door een gebrek aan Vitamine A. DE TEST BIJ HET RIJ-EXAMEN We weten welke onderdelen van een ogenonderzoek noodzakelijk zijn, voor dat iemand zich in het snelverkeer waagt. Hoe is de stand van zaken in Nederland? Het ogenonderzoek is nog niet verplicht. Zolang een verplichte ogenkeuring niet bestaat, kunnen wij allen helpen de veiligheid op de weg te bevorderen door vrijwillig en gere geld de ogen te laten onderzoeken. Op die noodzaak wees ook het Verbond voor Veilig Verkeer, door het in gebruik nemen van een Mobiel Teststation. In dat Teststation kunnen weggebruikers vrijwillig en anoniem hun ogen laten onderzoeken. Iedereen die zich heeft laten testen, ontvangt een formulier waarop hij kan zien hoe de proeven zijn uitgevallen. Wanneer hij daarover ontevreden is, kan hij zich tot de oog arts wenden voor nader onderzoek. Dat betere en geregelde oogcontrole noodzakelijk is, is o.a. door de onder zoekingen met het Mobiele Teststation, onomstotelijk vastgesteld. Dr. Hamer sprak voor N.C.V.B. Voor een groot aantal leden en belangstellenden, waaronder ook een aantal heren, sprak dr. Hamer uit Arnhem dinsdagavond, op uitnodiging van de NCVB afd. Veenendaal, over „Verantwoorde gezinsvorming" In de aanvang van zijn interessant en duidelijk te volgen betoog, plaatste spreker enkele opmerkingen over de religieuze problematiek van dit onder werp. In verband hiermede citeerde hij verschillende theologen als prof. Bau- mick, Schipper e.a. Met klem weer Dr. Hamer op de ver antwoordelijkheid van de mens bij de gezinsvorming. „Deze is zwaar", aldus spreker, „want men is verantwoording schuldig tegenover God, de huwelijks partner, het eventueel te verwachten kind, de andere kinderen de naaste om- De Cefa Veenendaal vertoond morgen avond in gebouw Eltheto de spannende en ontroerende film „Paula". In de hoofd rollen Lorette Young, Alexander Knox, Kent Smith en Tommy Retting. Het verhaal gaat over Paula Rogers die voor de tweede maal bij de geboorte een kind verliest. De dokter deelt haar man John mee, dat Paula geen kinderen meer zal kunnen krijgen. Om deze reden stelt John Paula voor een kind te adopteren. Voorlopig wil zij er echter niets van weten. Op weg naar een receptie overrijdt zij een kleine jongen. Een boer, die getuige van 't ongeluk is geweest verdenkt Paula ervan onder invloed gereden te hebben en vervoert de jongen naar het zieken huis zonder Paula naar haar naam en adres te vragen. Tegen John vertelt zij niets van dit voorval uit angst voor de gevolgen die hieruit voort kunnen komen. In het ziekenhuis, waar zij door bemid deling van dokter Frazer als vrije tijds besteding gaat werken ontdekt zij Davie, de jongen die zij heeft aangereden en die als gevolg hiervan zijn spraakvermoven heeft verloren. Ondanks bezwaren van John wordt Davie in hun huis opgenomen waar Paula hem met veel liefde en toe wijding tracht te leren praten. Als John ook van de jongen gaat houden besluiten zij hem te adopteren. In een sierraad dat Paula draagt, herkent Davie op zekere dag in haar de vrouw die hem heeft over reden en gaat hij haar haten. Paula is hierover zeer bedroefd maar gaat toch door met het geven van spraaklessen. Op een keer komt de boer, die het ongeluk heeft zien gebeuren, Paula tegen en her^ kent haar als de veroorzaakster van het ongeval. Hij geeft haar aan bij de politie. Deze wil de zaak in het belang van Davie sussen, maar Paula wil Davie niet houden als hij een afschuw van haar heeft. Het is tenslotte Davie zelf die op ont roerende wijze te kennen geeft welke beslissing genomen moet worden. VEENENDAAL geving en niet te vergeten tegenover zichzelf. Daarbij komen nog andere moeilijk heden: de tijd waarin wij leven is zo heel anders en veeleisender dan vijftig jaar geleden, de woningnood en we le ven in een tijd vol dreiging. Hoe staan we daar tegenover, zo vroeg spreker. Nadat dr. Hamer gewezen had op de vele gevaren van een niet-verantwoord leven, bepaalde hij zijn aandachtig ge hoor tot de omstandigheid wanneer de mens wél een verantwoorde be slissing durft te nemen. De door spreker zelf gestelde vraag: hoe komen we tot een verantwoorde beslissing, werd uitvoerig en duidelijk beantwoord, 't Gaat hier volgens dr. Hamer niet om de methode, maar om de beslissing die men samen en voor God moet nemen. Hier dus geen alge mene regels want iedere beslissing is subjectief. Tot slot wees dr. Hamer de aanwe zigen op de bestaande voorlichtings- bureaux en o.a. het blad „Gezond Ge zin". Na de pauze beantwoordde dr. Hamer nog tal van gestelde vragen. RAADSLID LTREK HONDEN GUmmi BROEKJE AAN VALLEI S0KT62. „Handig héIk Kreeg die tip vaneen raadslid VERBETERINGEN IN REHOBOTH Sinds kort heeft men in gebouw Re- hoboth enkele zalen aanmerkelijk ver beterd. Het betreft hier de aanbren ging van vloerbedekking in het gedeel te van het gebouw waarin de chr. kleu terschool gevestigd is. In hygiënisch opzicht is dit een grote verbetering, terwijl tevens de kleding van de kleu ters minder aan slijtage onderhevig zal zijn. Dammen VDC I heeft woensdag j.l. in Utrecht een wedstrijd gespeeld tegen UDG III. VDC I herstelde zich van de neder laag van vorige week tegen Vrienden kring en boekte groot succes door UDG III met 2-18 te verslaan. Hier volgen de persoonlijke uitslagen: W. Vis - H. v. d. Brandhof0-2 K. Benschop - J. D. Vermeer0-2 L. Smit - D. Bouman 0-2 v. Hal - A. Keyman 1-1 Carlebur - E. de Kleuver 0-2 v. d. Kraats - J. Roks 0-2 Vermeulen - Hendriksen 0-2 Kanne - de Roder 0-2 Thunnisse - Valkenburg 1-1 D. Douwes - W. de Gooyer0-2 A.s. woensdag wordt er een wedstrijd gespeeld tegen O.G. II (Zeist) in 't Tref punt. „DORCAS" GAAT VERKOPEN De Herv. meisjesvereniging „Dorcas" uit Achterberg gaat woensdagavond 17 oktober a.s. een verkoopavond houden van zelfvervaardigde handwerken. De opbrengst is bestemd voor een nieuwe oliekachel in de konsistorie van de Hervormde kerk. Er zal tevens een verloting gehouden worden. Een en an der vindt plaats in gebouw Bethel. I LEKKER In Frankrijk is men er op uit om de verbruikers een lek ker smaakje in de mond te geven. De nieuwe postzegel van 1 N.F. zal worden voor zien van gom met een peper muntsmaak. Daar smaken ver schillen, experimenteert men er ook met gom die smaakt naar citroen, vanille en drop. Overjas in twen-stijl, o.a. in tweeds. Opvallend leuke details, zoals zeer aparte voering 10 jaar 49.75 jongis vM Wollen pullover uit enorme importcollectie truien en pull's. 8 jaar 12.75 Tinneroy twenbroek.14.75 Kijk en vergelijk en U kiest om de uiterst eenvoudige bediening en de perfecte beeld- en geluids weergave een Erres. Kijk en vergelijk en U kiest om de ranke, slanke kast (slechts 25 cm diep) een Erres. Erres Televisie, een goede beleg ging en een waardevolle aan winst, waarmee Udag-in-dag-uit, jaar-in-jaar-ult, de vreugde van het nieuwe beleeft. 48 cm beeldbuis f 875.- Wij geven U gaarne alle inlichtingen en uitvoerige demonstratie. Firma Donheiaar HOOFDSTRAAT 38 VEENENDAAL TELEFOON 2024 Zaterdag 13 oktober, 7.30 uur en zondag 14 oktober, 3 uur, vertoning van de vrolijke film in kleuren SINTA BERGER JEROME CURTLAND REX GILDO TRUDE HERR VICO TORIANI JAN KJELD BOBBEJAAN. 20 tophits, de nieuwste schlagers met tempo. Muziek en dans en temperament. Toegang alle leeftijden. Zondag 14 oktober, 7.30 uur, vertoning van de aangrijpende film in cinemascope met PATRICIA OWENS DENISE DARCEL CEASAR ROMERO. Een getuigenis van de heldenmoed van blanke vrouwen in de gele hel, waar ondervoeding, mishandelingen, en vernederingen aan de orde van de dag zijn. Toegang 18 jaar. Parka met uitknoop-voering. Changeant bruin, blauw of grijs. 6 jaar 39.75 Terlenka broek 16.- dan een auto bij Bolderman huren Keuze uit allemaal nieuw materiaal: 4 Opeis Rekord 1962 2 V.W.'s 1500 1962 2 V.W.'s 1962 1 Renault Dauphine 1962 3 V.W. Samba busjes 1961-1962 Erkend Autoverhuurbedrijf en Autorijschool Jan Steenlaan 65 - Telefoon 3705 GORTSTRAAT 53 De jongens dwepen er mee en alle moeders niet minder: f65.- besparing per jaar aan zool re paratie. De befaamde stoeisterke school molière of bot tine, van prachtig juchtenleder. In zwart en congo. Maten 28-43. 'n Zeer sportieve dracht: sierstikséls, nikkelen haken en „wir-war"- veters. Medisch-verancwoorde buigzaamheid. 6M A A N D E N „Ravot maar raak" GARANTIE ook op 't lostrappen veenendprl fOSIR I0S IEI 3170 Houdt u van een nette stal! LAAT DAN UW KOEIEN vakkundig scheren door B. VAN KESTEREN, Zuiderkade 41, Ede, Telefoon 08385-3521 of P. MAASEN, Wolfsdijk 5, Ede, Telefoon 08385-3536 Openbare bekendmaking Gedeputeerde staten van Utrecht maken bekend: 1. dat ter griffie van de provincie Utrecht (kamer 309), Achter St. Pieter 20 te Utrecht, en ter secre tarie van elke gemeente waarover het hierna te noemen streekplan zich uitstrekt, te weten de ge meenten Eemnes, Baarn, Soest, Amersfoort, De Bilt, Maartensdijk, Zeist, Driebergen-Rij senburg, Doorn, Maarn, Leersum, Amerongen, Rhenen, Woudenberg en Leusden, van 16 oktober 1962 tot en met 5 november d.a.v. voor een ieder ter inzage ligt het ingevolge artikel 12 van de Wet van 28 sept. 1950, stbl. nr. K415, houdende voorlopige re geling inzake het Natio nale plan en streekplan nen, op 29 mei 1962 door provinciale staten van Utrecht vastgestelde Streekplan voor de Utr. Heuvelrug, met de daar bij behorende bijlagen, waaronder de ingevolge artikel 90 juncto artikel 95, 2e lid, van de Pro vinciewet op 29 mei 1962 door provinciale staten van Utrecht vastgestelde Schadevergoedings verordening streekplan Utrechtse Heuvelrug; 2. dat de belanghebbenden, die zich destijds tijdig met bezwaren tegen het ontwerp van bovenge noemd plan tot hun col lege hebben gewend en zij, wier belangen betrok ken zijn bij de wijzigin gen, welke provinciale staten bij de vaststelling van het streekplan in het ontwerp daarvan hebben aangebracht, binnen een maand na de dag van de nederlegging ter provin ciale griffie van Utrecht - derhalve vóór 17 nov. 1962 - schriftelijk be zwaren tegen het vastge stelde plan kunnen in dienen, zulks in dier voege, dat zodanige be zwaarschriften aan Hare Majesteit de Koningin worden gericht en bij de Minister van volkshuis vesting en bouwnijver heid worden ingediend; 3. dat gedurende de voor indiening van bezwaren bestemde termijn ter griffie van de provincie Utrecht (kamer 309) en ter secretarie van elk der genoemde gemeenten, eveneens voor een ieder ter inzage zal liggen het advies van de Vaste com missie van de provinciale planologische dienst, om trent de tegen het ont werp van het plan inge diende bezwaren. Utrecht, 1 oktober 1962 VAN LYNDEN VAN SANDENBURG voorzitter. PH. LOGGERS, griffier.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 5