0 sole mio
Vrouwen achter het prikkeldraad
ZIE GOED - RIJD BETER!
„Grote verantwoordelijkheid bij
gezinsvorming"
O
II
CHIC^^OIIST
RENSWOUDE
ACHTERBERG
KIJK EN
VERGELIJK
TELEVISIE
Voor veilig sturen
C. BOLDERMAN
Nr. 81
Cefa presenteert
„PAULA"
V. A. B.
KIRPESTEIN
CITY-MOTORS-EDE
UITRHENEN'S RAADZAAL
BIJ:
ERRES TV 4625 UHF
B I O RHENEN
0| ONDER
J RUK/TOEZICHT
GEDIPLOMEERD
/CHOENHER/TE! LER
DERDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 12 OKTOBER 1962
Landelijke actie van Veilig Verkeer en Oog en Bril
Elke tien minuten is er een verkeersongeval, elk half uur wordt er iemand bij
een ongeval verwond. Elke tien uur is er een dode te betreuren! Iedere dag is er
tengevolge van verkeersongevallen een schade van ongeveer f 275.000,En
dat alles alleen in Nederland. Afschuwelijke getallen! Natuurlijk: vele oorzaken
bestaan er voor ver keer srampen. Maar letterlijk „in het oog" springen de ge
varen, die voortvloeien uit een gebrekkig gezichtsvermogen van de weggebrui
ker. Dat hebben onderzoekingen in ons eigen land en in het buitenland vast
gesteld.
ting. Daarbij wordt een beweging ge
suggereerd. die er in werkelijkheid
niet is.
Wanneer daarbij dan ook nog een
wisselende belichting optreedt, zoals bij
het autorijden onvermijdelijk is, dan
wordt dit optisch bedrog zeer sterk.
Lijders aan „nachtblinde"-ogen dienen
een extra waarschuwing voor het „grij
ze uur" bijzonder in acht te nemen. Bij
langzaam of onvolledig aanpassings
vermogen van de ogen - van zien bij
daglicht naar het heel anders geaarde
zien be schemering - ontstaan moei
lijkheden. Het nachtblinde oog is tijde
lijk een waardeloos orgaan, dat bijna
een uur nodig heeft om aan het donker
worden gewend te raken.
„Nachtblindheid" is een van de re
denen waarom een aantal mensen ze
ker 's avonds niet zouden mogen rijden.
Zeker zou dan de trieste piek in het
aantal ongelukken per dag, omlaag te
brengen zijn.
Uit een onderzoek van de National
Safety Council in Amerika bleek, dat
maar liefst 85 van de auto-ongeluk
ken 's avonds gebeuren. Weggebruikers
zouden zich moeten laten testen op ten
Dat is ook begrijpelijk. Mensen en
dingen op de weg, maar ook verkeers
borden en andere aanwijzingen worden
door een scherp oog eerder en beter
waargenomen. Een goed gezichtsver
mogen zorgt ervoor, dat men (ook bij
avond) de situatie op de weg snel kan
overzien.
Een mens met goed werkende ogen
voelt zich rustiger op de snelverkeers-
weg. Hij weet, dat de ogen zijn beslis
singen tijdens de ogenblikken van ge
vaar niet belemmeren. Hij die meent
op zijn ogen te kunnen vertrouwen, zal
iets méér risico durven nemen, iets
minder voorzichtig zijn dan de auto
bestuurder die weet, dat zijn gezichts
vermogen falen kan.
Toch schuilt hier een grote, giftige
adder onder het gras. Want mensen
met niet betrouwbare ogen weten dat
héél, héél vaak niet.
In 1958 werden 4740 mensen afge
wezen bij het rij-examen, omdat zij
een nummerbord op enige afstand niet
konden lezen. Van deze 4740 mensen
waren er 4571, die niet wisten dat zij
een bril nodig hadden. Ziedaar het ge
vaar! Ongerechtvaardigd vertrouwen in
ogen, die dat vertrouwen niet waard
zijn.
DIEPTEZICHT EN „SNIJDEN"
En dan moeten wij nogmaals beden
ken, dat de „eenvoudige ogenproef' bij
het rijbewijs alleen maar iets zegt over
de gezichtsscherpte, over het vermogen
dus tot scherp zien in de verte. Niets
over het dieptezicht b.v. dat het schat
ten van afstanden mogelijk maakt. Met
twee ogen zien wij relief. Wanneer wij
één oog missen of wanneer dat onvol
doende werkt, zien wij alles vlak en
plat.
Het zien van diepte berust op de sa
menwerking van de twee ogen. „Snij
den is de oorzaak van véél van de af
schuwelijke ongelukken op de trieste
lijst, die jaarlijks moet worden opge
maakt. Inhalen op de grote weg brengt
de meeste gevaren met zich mee.
Ongelukken die dan gebeuren, zijn
de ongelukken met het grootste aantal
slachtoffers. Ook al, omdat een aan
rijding, onder dergelijke omstandighe
den, meestal niet tot twee auto's be
perkt blijft! Het gevaarlijke „snijden"
is vaak het gevolg van een gebrek aan
dieptewaarneming bij de automobilist.
Hij kan niet bepalen, hoever een te
genligger van hem verwijderd is. Welke
gevaren het met zich meebrengt, indien
zo iemand een voor hem rijdende auto
wil passeren, is duidelijk.
Het vermogen tot schatten van de af
stand, waarop de tegenligger nadert en
de snelheid waarmee hij rijdt, faalt bij
velen. Duizenden chauffeurs, die zich
van hun oogafwijkingen niet bewust
zijn zouden zich aan een ogenonderzoek
moeten onderwerpen. Want de meeste
optische fouten kunnen door de oogarts
worden opgespoord en in verreweg de
meeste gevallen bestaat er een afdoend
correctiemiddel voor.
DUBBELZIEN
Onder normale omstandigheden be
staat een hechte samenwerking tussen
de beide ogen. Soms ontbreekt die sa
menwerking. Het ene oog ziet in een
iets afwijkende richting. Soms kan de
fout hersteld worden door inspanning.
Een weggebruiker zal zich dan voort
durend moeten inspannen. Vermoeid
heid is daarvan het gevolg. Hij voelt
zich onbehaaglijk, heeft snel last van
vermoeidheid.
Bij grovere afwijkingen treedt duide
lijk dubbelzien op. De fout is vaak door
het dragen van een bril te herstellen.
KLEURENBLINDHEID
Ook op zijn vermogen tot kleur en-
onder scheiding zou iedere weggebrui
ker getest moeten worden. Kleuren
blindheid kan b.v. heel nare gevolgen
hebben voor het zien van verkeers
borden en verkeerslichten. De laatste
vooral bij avond wanneer niet meer
duidelijk is of het licht dat brandt,
zich boven- of onderaan het verkeers
licht bevindt.
Ook vermindert kleurenblindheid het
algemeen onderscheidingsvermogen op
de weg.
HET GEZICHTSVELD
Het gezichtsveld is het gebied dat de
deelnemer aan het snelverkeer kan
overzien, wanneer hij onbewegelijk en
recht voor zich uitkijkt. Vele miljoenen
lichtgevoelige cellen in het netvlies van
het oog werken mee, om het beeld dat
wij zien, te vormen. Wanneer een ge
deelte van die cellen uitvalt, kan z.g.
„tunnelzicht" ontstaan. Dat betekent
dat het normale gezichtsveld van 180°
beperkt wordt tot 60° of nog minder.
De chauffeur met beperkt gezichtsveld
ziet het gevaar van links en rechts niet
naderen, tenzij hij het hoofd gaat be
wegen.
Het is duidelijk dat beperkt gezichts
veld een groot gevaar voor de wegge
bruiker kan betekenen. Vóórdat hij
daarom aan snelverkeer gaat deelne
men, moet hij zijn ogen ook op dit
onderdeel laten controleren.
HET GEVAARLIJKE UUR
Het uur tussen licht en duisternis
wordt wel eens het „grijze uur" ge
noemd. Storingen in het gezichtsver
mogen tijdens dit „grijze uur" komen
ook bij mensen met een normaal ge
zichtsvermogen voor. Zijn de lichte
partijen van het gezichtsveld niet meer
licht genoeg om het netvlies voldoende
te prikkelen, dan kan men deze alleen
waarnemen door een beweging van het
oog, dus bij verandering van blikrich-
minste drie punten, als vermoeden van
nachtblindheid bestaat:
1. het vermogen om te zien bij slechte
verlichting;
2. het vermogen om tegen schitterlicht
in te zien;
3. het vermogen van de ogen om zich
snel te herstellen, na verblinding.
Het vermogen om tijdens de avond,
op de weg, te zien, vermindert snel
naarmate de leeftijd stijgt. Er zijn zeer
veel mensen, die overdag nog zeer goed
kunnen autorijden, maar 's avonds
geen veilige weggebruikers meer zijn.
Met moderne testapparatuur is na te
gaan in hoeverre een automobilist tegen
rijden in de avonduren moet worden
gewaarschuwd. Nachtblindheid ontstaat
vaak door een gebrek aan Vitamine A.
DE TEST BIJ HET RIJ-EXAMEN
We weten welke onderdelen van een
ogenonderzoek noodzakelijk zijn, voor
dat iemand zich in het snelverkeer
waagt. Hoe is de stand van zaken in
Nederland? Het ogenonderzoek is nog
niet verplicht. Zolang een verplichte
ogenkeuring niet bestaat, kunnen wij
allen helpen de veiligheid op de weg
te bevorderen door vrijwillig en gere
geld de ogen te laten onderzoeken. Op
die noodzaak wees ook het Verbond
voor Veilig Verkeer, door het in gebruik
nemen van een Mobiel Teststation. In
dat Teststation kunnen weggebruikers
vrijwillig en anoniem hun ogen laten
onderzoeken. Iedereen die zich heeft
laten testen, ontvangt een formulier
waarop hij kan zien hoe de proeven
zijn uitgevallen. Wanneer hij daarover
ontevreden is, kan hij zich tot de oog
arts wenden voor nader onderzoek.
Dat betere en geregelde oogcontrole
noodzakelijk is, is o.a. door de onder
zoekingen met het Mobiele Teststation,
onomstotelijk vastgesteld.
Dr. Hamer sprak voor N.C.V.B.
Voor een groot aantal leden en belangstellenden, waaronder ook
een aantal heren, sprak dr. Hamer uit Arnhem dinsdagavond, op
uitnodiging van de NCVB afd. Veenendaal, over „Verantwoorde
gezinsvorming"
In de aanvang van zijn interessant
en duidelijk te volgen betoog, plaatste
spreker enkele opmerkingen over de
religieuze problematiek van dit onder
werp. In verband hiermede citeerde hij
verschillende theologen als prof. Bau-
mick, Schipper e.a.
Met klem weer Dr. Hamer op de ver
antwoordelijkheid van de mens bij de
gezinsvorming. „Deze is zwaar", aldus
spreker, „want men is verantwoording
schuldig tegenover God, de huwelijks
partner, het eventueel te verwachten
kind, de andere kinderen de naaste om-
De Cefa Veenendaal vertoond morgen
avond in gebouw Eltheto de spannende
en ontroerende film „Paula". In de hoofd
rollen Lorette Young, Alexander Knox,
Kent Smith en Tommy Retting.
Het verhaal gaat over Paula Rogers die
voor de tweede maal bij de geboorte een
kind verliest.
De dokter deelt haar man John mee, dat
Paula geen kinderen meer zal kunnen
krijgen. Om deze reden stelt John Paula
voor een kind te adopteren. Voorlopig
wil zij er echter niets van weten.
Op weg naar een receptie overrijdt zij
een kleine jongen. Een boer, die getuige
van 't ongeluk is geweest verdenkt Paula
ervan onder invloed gereden te hebben
en vervoert de jongen naar het zieken
huis zonder Paula naar haar naam en
adres te vragen. Tegen John vertelt zij
niets van dit voorval uit angst voor de
gevolgen die hieruit voort kunnen komen.
In het ziekenhuis, waar zij door bemid
deling van dokter Frazer als vrije tijds
besteding gaat werken ontdekt zij Davie,
de jongen die zij heeft aangereden en die
als gevolg hiervan zijn spraakvermoven
heeft verloren. Ondanks bezwaren van
John wordt Davie in hun huis opgenomen
waar Paula hem met veel liefde en toe
wijding tracht te leren praten. Als John
ook van de jongen gaat houden besluiten
zij hem te adopteren. In een sierraad dat
Paula draagt, herkent Davie op zekere
dag in haar de vrouw die hem heeft over
reden en gaat hij haar haten. Paula is
hierover zeer bedroefd maar gaat toch
door met het geven van spraaklessen. Op
een keer komt de boer, die het ongeluk
heeft zien gebeuren, Paula tegen en her^
kent haar als de veroorzaakster van het
ongeval. Hij geeft haar aan bij de politie.
Deze wil de zaak in het belang van
Davie sussen, maar Paula wil Davie niet
houden als hij een afschuw van haar
heeft.
Het is tenslotte Davie zelf die op ont
roerende wijze te kennen geeft welke
beslissing genomen moet worden.
VEENENDAAL
geving en niet te vergeten tegenover
zichzelf.
Daarbij komen nog andere moeilijk
heden: de tijd waarin wij leven is zo
heel anders en veeleisender dan vijftig
jaar geleden, de woningnood en we le
ven in een tijd vol dreiging. Hoe staan
we daar tegenover, zo vroeg spreker.
Nadat dr. Hamer gewezen had op de
vele gevaren van een niet-verantwoord
leven, bepaalde hij zijn aandachtig ge
hoor tot de omstandigheid wanneer
de mens wél een verantwoorde be
slissing durft te nemen.
De door spreker zelf gestelde vraag:
hoe komen we tot een verantwoorde
beslissing, werd uitvoerig en duidelijk
beantwoord, 't Gaat hier volgens dr.
Hamer niet om de methode, maar om
de beslissing die men samen en voor
God moet nemen. Hier dus geen alge
mene regels want iedere beslissing is
subjectief.
Tot slot wees dr. Hamer de aanwe
zigen op de bestaande voorlichtings-
bureaux en o.a. het blad „Gezond Ge
zin". Na de pauze beantwoordde dr.
Hamer nog tal van gestelde vragen.
RAADSLID LTREK HONDEN GUmmi BROEKJE AAN
VALLEI S0KT62.
„Handig héIk Kreeg die tip vaneen raadslid
VERBETERINGEN IN REHOBOTH
Sinds kort heeft men in gebouw Re-
hoboth enkele zalen aanmerkelijk ver
beterd. Het betreft hier de aanbren
ging van vloerbedekking in het gedeel
te van het gebouw waarin de chr. kleu
terschool gevestigd is. In hygiënisch
opzicht is dit een grote verbetering,
terwijl tevens de kleding van de kleu
ters minder aan slijtage onderhevig
zal zijn.
Dammen
VDC I heeft woensdag j.l. in Utrecht
een wedstrijd gespeeld tegen UDG III.
VDC I herstelde zich van de neder
laag van vorige week tegen Vrienden
kring en boekte groot succes door UDG
III met 2-18 te verslaan. Hier volgen
de persoonlijke uitslagen:
W. Vis - H. v. d. Brandhof0-2
K. Benschop - J. D. Vermeer0-2
L. Smit - D. Bouman 0-2
v. Hal - A. Keyman 1-1
Carlebur - E. de Kleuver 0-2
v. d. Kraats - J. Roks 0-2
Vermeulen - Hendriksen 0-2
Kanne - de Roder 0-2
Thunnisse - Valkenburg 1-1
D. Douwes - W. de Gooyer0-2
A.s. woensdag wordt er een wedstrijd
gespeeld tegen O.G. II (Zeist) in 't Tref
punt.
„DORCAS" GAAT VERKOPEN
De Herv. meisjesvereniging „Dorcas"
uit Achterberg gaat woensdagavond 17
oktober a.s. een verkoopavond houden
van zelfvervaardigde handwerken. De
opbrengst is bestemd voor een nieuwe
oliekachel in de konsistorie van de
Hervormde kerk. Er zal tevens een
verloting gehouden worden. Een en an
der vindt plaats in gebouw Bethel.
I
LEKKER
In Frankrijk is men er op
uit om de verbruikers een lek
ker smaakje in de mond te
geven. De nieuwe postzegel
van 1 N.F. zal worden voor
zien van gom met een peper
muntsmaak. Daar smaken ver
schillen, experimenteert men
er ook met gom die smaakt
naar citroen, vanille en drop.
Overjas
in twen-stijl,
o.a. in tweeds.
Opvallend leuke
details, zoals
zeer aparte voering
10 jaar 49.75
jongis
vM
Wollen pullover
uit enorme
importcollectie
truien en pull's.
8 jaar 12.75
Tinneroy twenbroek.14.75
Kijk en vergelijk en U kiest om
de uiterst eenvoudige bediening
en de perfecte beeld- en geluids
weergave een Erres.
Kijk en vergelijk en U kiest om
de ranke, slanke kast (slechts
25 cm diep) een Erres.
Erres Televisie, een goede beleg
ging en een waardevolle aan
winst, waarmee Udag-in-dag-uit,
jaar-in-jaar-ult, de vreugde van
het nieuwe beleeft.
48 cm beeldbuis
f 875.-
Wij geven U gaarne alle inlichtingen en uitvoerige demonstratie.
Firma Donheiaar
HOOFDSTRAAT 38 VEENENDAAL TELEFOON 2024
Zaterdag 13 oktober, 7.30 uur en zondag 14 oktober, 3 uur,
vertoning van de vrolijke film in kleuren
SINTA BERGER JEROME CURTLAND REX GILDO
TRUDE HERR VICO TORIANI JAN KJELD
BOBBEJAAN. 20 tophits, de nieuwste schlagers met tempo.
Muziek en dans en temperament. Toegang alle leeftijden.
Zondag 14 oktober, 7.30 uur, vertoning van de aangrijpende
film in cinemascope
met PATRICIA OWENS DENISE DARCEL CEASAR
ROMERO. Een getuigenis van de heldenmoed van blanke
vrouwen in de gele hel, waar ondervoeding, mishandelingen,
en vernederingen aan de orde van de dag zijn.
Toegang 18 jaar.
Parka
met uitknoop-voering.
Changeant bruin, blauw
of grijs. 6 jaar 39.75
Terlenka broek 16.-
dan een auto bij Bolderman huren
Keuze uit allemaal nieuw materiaal:
4 Opeis Rekord 1962
2 V.W.'s 1500 1962
2 V.W.'s 1962
1 Renault Dauphine 1962
3 V.W. Samba busjes 1961-1962
Erkend Autoverhuurbedrijf en Autorijschool
Jan Steenlaan 65 - Telefoon 3705
GORTSTRAAT 53
De jongens
dwepen er
mee en alle
moeders niet
minder: f65.-
besparing per
jaar aan zool re
paratie.
De befaamde
stoeisterke school molière of bot
tine, van prachtig juchtenleder.
In zwart en congo. Maten 28-43.
'n Zeer
sportieve dracht: sierstikséls,
nikkelen haken en „wir-war"-
veters. Medisch-verancwoorde
buigzaamheid.
6M A A N D E N
„Ravot maar raak"
GARANTIE
ook op 't lostrappen
veenendprl
fOSIR I0S IEI 3170
Houdt u van een nette stal!
LAAT DAN UW KOEIEN
vakkundig scheren
door B. VAN KESTEREN,
Zuiderkade 41, Ede,
Telefoon 08385-3521
of P. MAASEN,
Wolfsdijk 5, Ede,
Telefoon 08385-3536
Openbare
bekendmaking
Gedeputeerde staten van
Utrecht maken bekend:
1. dat ter griffie van de
provincie Utrecht (kamer
309), Achter St. Pieter 20
te Utrecht, en ter secre
tarie van elke gemeente
waarover het hierna te
noemen streekplan zich
uitstrekt, te weten de ge
meenten Eemnes, Baarn,
Soest, Amersfoort, De
Bilt, Maartensdijk, Zeist,
Driebergen-Rij senburg,
Doorn, Maarn, Leersum,
Amerongen, Rhenen,
Woudenberg en Leusden,
van 16 oktober 1962 tot
en met 5 november d.a.v.
voor een ieder ter inzage
ligt het ingevolge artikel
12 van de Wet van 28
sept. 1950, stbl. nr. K415,
houdende voorlopige re
geling inzake het Natio
nale plan en streekplan
nen, op 29 mei 1962 door
provinciale staten van
Utrecht vastgestelde
Streekplan voor de Utr.
Heuvelrug, met de daar
bij behorende bijlagen,
waaronder de ingevolge
artikel 90 juncto artikel
95, 2e lid, van de Pro
vinciewet op 29 mei 1962
door provinciale staten
van Utrecht vastgestelde
Schadevergoedings
verordening streekplan
Utrechtse Heuvelrug;
2. dat de belanghebbenden,
die zich destijds tijdig
met bezwaren tegen het
ontwerp van bovenge
noemd plan tot hun col
lege hebben gewend en
zij, wier belangen betrok
ken zijn bij de wijzigin
gen, welke provinciale
staten bij de vaststelling
van het streekplan in het
ontwerp daarvan hebben
aangebracht, binnen een
maand na de dag van de
nederlegging ter provin
ciale griffie van Utrecht
- derhalve vóór 17 nov.
1962 - schriftelijk be
zwaren tegen het vastge
stelde plan kunnen in
dienen, zulks in dier
voege, dat zodanige be
zwaarschriften aan Hare
Majesteit de Koningin
worden gericht en bij de
Minister van volkshuis
vesting en bouwnijver
heid worden ingediend;
3. dat gedurende de voor
indiening van bezwaren
bestemde termijn ter
griffie van de provincie
Utrecht (kamer 309) en
ter secretarie van elk der
genoemde gemeenten,
eveneens voor een ieder
ter inzage zal liggen het
advies van de Vaste com
missie van de provinciale
planologische dienst, om
trent de tegen het ont
werp van het plan inge
diende bezwaren.
Utrecht, 1 oktober 1962
VAN LYNDEN
VAN SANDENBURG
voorzitter.
PH. LOGGERS,
griffier.