ASPRO
Jan van Schuppen
jfrZiE GOED: RIJD BETER! j
MELIS OPTIEK.
h
\I4RGKIET van
GLAS
Het slakken van de as op het rooster
Uit bedrijfje van Deense timmerman
groeide het Lego-concern
De ondergang van de Zeppelin opnieuw
aan de orde
-r I 4
L. HEIJ
Trouwrijden
LEEWIS
f
Tweemaal aan de rand van failissement, nu een eigen
vliegveld
Bescherm u tegen
Rillerig? Onprettig? V!ug:
Miljarden steentjes
Het fameuze bouwsysteem
Eerste luchtpolitieagent
VOOR DE VROUW
St. Nicolaassurprises van
de Slager
wij willen
de echte,
wij roken
wij willen
de echte,
wij roken
wij willen
de echte,
wij roken
half-zware
half-zware
half-zware
Het V.G.L.O. telt 39.000
leerlingen
HET BEGON
AAN DE GRENS
een begrip voor kwaliteit en service
KNIPPEN, TRIMMEN
SCHEREN en
TOILETTEREN
van uw hond
voor Uw eigen veiligheid I
en die van anderen:
VOOR
VAN DELFT S
KINDERWAGENS
NAAR
GARAGE
KUNSTGEBITTEN
Kerkewijk 19
Telefoon 2646
Auto-schade?
van Herk,
*frir
In het artikel van vorige kaer hebben we aandacht kunnen besteden aan het
opsommen van de „Zes Gulden Regels van het Stoken" en een begin gemaakt
met de uitwerking van deze punten. Deze keer willen we deze uiteenzetting be
sluiten met de behandeling van de overige punten. We waren gebleven by „het
vuur nooit forceren" en besloten met de zin: „We zien dus van hoeveel belang
het is om een kachel of haard te kopen die de juiste capaciteit voor de te ver
warmen ruimte heeft."
genlijk niet voor geconstrueerd is. Het
is dus zaak die afmeting brandstof te
stoken die voor de betreffende haard
is opgegeven door het certificaat en
zich niet laten verleiden door de op
merking: Natuurlijk, die afmeting kunt
U er ook „gerust" in stoken
Juist het verband wat er ligt tussen
slakvorming en brandstofafmeting
maakt duidelijk dat de haard met on-
derafbrandsysteem (ook wel convec-
tor) iets gemakkelijker kan slakken dan
de haard met het bovenafbrandsysteem
mits men in de laatste de juiste afme
ting stookt.
Indien er in een haard met bovenaf
brandsysteem kolen van te kleine af
meting" worden gestookt dan zal de
Daarom is het waarschijnlijk wel in de hitteafgifte af. Deze blokkering van
teressant om nu eerst aandacht te gaan de aanwezige hitte heeft tot gevolg dat
besteden aan deze ruimteberekening. de temperatuur van de aslaag, waarmee
Het moet o.i. mogelijk zijn een metho- het vuur in direct contact staat, snelluchttoevoer door de brandstoflaag te
de van ruimteberekening op te zetten, j oploopt. Dit wordt nog extra bevorderd klein zijn. Hierdoor wordt onvoldoende
die eenvoudig hanteerbaar is en waar- doordat de dikke laag van verse kolen warmte geproduceerd met als onmid-
mee elke verbruiker zijn voor deel kan -i.-1 'g
doen.
Welke capaciteit by welke
ruimte?
Een betrouwbare methode om tot de
juiste berekening te komen is een be
trekkelijk eenvoudige transmissiebere
kening, waarbij de oppervlakten glas,
hout, beton enz. van een vertrek ver
menigvuldigd wordt met een bepaalde
coëfficiënt.
Oppervlakte glas xl50
Oppervlakte beton xl20
Oppervlakte steen xlOO
Oppervlakte hout x 60 -
Oppervl. stucwerk x 18
Inhoud vertrek x 4'/2=
ook de luchtstroom hindert, die normaal j dellijk gevolg dat we zullen trachten
enigermate verkoelend voor de aslaag „op welke manier dan ook'' een grote-
werkt. Het samenspel van deze twee re warmteproduktie te verkrijgen. Dit
Totaal
Het totaal van de gevonden waarden
geeft de minimaal benodigde capaci
teit aan.
Het is gewenst om op deze gevon
den waarde een ruime toeslag te ne
men. Hiervoor kan het beste, naar de
praktijk bewees, een toeslag van 30%
worden genomen, zodat voor dit ver
trek de netto-capaciteit van een haard
ruim 10.000 kcal/h dient te bedragen.
In dit verband is het belangrijk te we
ten, dat sinds de VABRA-KEUR wordt
toegepast van alle haarden, die dit
keur dragen, de netto capaciteit wordt
aangegeven.
gelijkmatig ontassen over het
gehele roosteroppervlak
Indien de as slechts plaatselijk van
het rooster wordt verwijderd, of indien
op verschillende plaatsen een gaatje in
de aslaag wordt gepookt dan ontstaat
een onregelmatige toevoer van lucht
(zuurstof). Op de schone plaatsen on
dervindt de lucht belangrijk minder
weerstand dan op de plaatsen waar nog
een dikke aslaag is achtergebleven.
Dit heeft tot onmiddellijk gevolg, dat
op die schone plaatsen een fellere ver
branding ontstaat met een goede kans,
dat daar de vuurtemperaturen sterk
omhoog lopen en zelfs gemakkelijk het
assmeltpunt passeren. Hierdoor zal de
achtergebleven as in de onmiddelijke
omgeving smelten met als onvermijde
lijk gevolg bij de latere temperatuur
daling een behoorlijke slak vorming.
Het plaatselijk ontassen van het roos
ter wordt veel toegepast in voor- en
najaar als men sterk getemperd wil
stoken om de warmteafgifte van de
kachel of haard zoveel mogelijk wil be
perken. Hierdoor ontstaan dus slakken
in een periode dat echt niet fel ge
stookt wordt. Een betere methode is de
as over het gehele rooster te verwijde
ren met behulp van een rechte pook.
de haard nooit laten optrekken
met geopende as- of vuurdeur
factoren zorgt ervoor dat het assmelt
punt gemakkelijk overschreden wordt
met het zo langzamerhand bekende ge
volg.
Wanneer men dus gedwongen is een fel
brandend vuur bij te vullen dan dient
men in twee of drie keer de bedoelde
hoeveelheid op te gooien.
de juiste afmeting brandstof
stoken
Hoe kleiner de afmeting van een be
paalde soort kool is des te groter is de
kans dat slakvorming zal optreden. Dit
is alsvolgt te verklaren. De totale op
pervlakte van al de stukjes kool van
kleine afmeting is veel groter dan die
van een in volume even grote hoeveel
heid kool van grotere afmeting. De
zuurstof uit de lucht die langs deze
grotere oppervlakte trekt is veel eer
der verbruikt. De verbranding vindt
dus in feite in een betrekkelijk dunne
brandstoflaag plaats. Bij grotere brand
stofafmetingen wordt de zuurstof min
der snel verbruikt. Toch wordt in beide
gevallen evenveel warmte ontwikkeld.
Het is duidelijk dat dit voor de kleine
re afmeting slechts mogelijk is bij een
fellere verbranding, dus een hogere
temperatuur in een dunnere brandstof
laag. Hierdoor zal eerder het assmelt
punt bereikt worden dan wel over
schreden worden dan bij rustiger sto
ken. Dit overschrijden van het as-
smeltpunt zal zeker gemakkelijk plaats
vinden als een afmeting (een kleinere)
gestookt wordt terwijl de haard er ei-
betekent altijd een forceren van het
vuur. De gevolgen van het forceren van
het vuur hebben we al gezien. Dus de
juiste afmeting brandstof in de juiste
haard of kachel.
Zoals we gelezen hebben is de voor
naamste oorzaak van slakvorming het
op een of andere manier optreden van
stookfouten. Slakvorming kan echter
ook optreden door een zekere vorm van
slordigheid.
Indien valse luchtlekken, voorname
lijk in de vuurdeur van de haard, aan
wezig zijn boven het vuur dan wordt
slakvorming sterk bevorderd. Door deze
luchtlekken kan het vuur n.l. plaatse
lijk zeer fel gaan branden, zodat ook
dan weer plaatselijk het assmeltpunt
overschreden zal worden.
Daarom is het noodzakelijk de kachel
of de haard op gezette tijden na te la
ten zien. Laat dit bij voorkeur door een
deskundige doen, zodat U ervan verze
kerd bent, dat o.a. luchtlekken voor
komen worden.
Het moet duidelijk zijn geworden, dat
maar heel zelden het slakken van de as
het gevolg is van de kwaliteit van de
kolen. Dat zou alleen maar mogelijk
zijn, indien het assmeltpunt van de
betrokken kool ver beneden 1100° C
ligt. Dergelijke brandstoffen komen zel
den of nooit op de Nederlandse huis-
brandmarkt. Door deze stookadviezen
in acht te nemen zal het mogelijk wor
den in een gezellig huis als gezellig
mens te profiteren van het gezellig sto
ken met vaste brandstoffen.
Timmerman Ole Kirk Christiansen uit Jutland was in het begin van de dertiger
jaren ten einde raad. De arme heidestreek rondom z'n woonplaats Billund was
7waar getroffen door de crisis. Allerwegen was werkloosheid en armoede. Niemand
had geld om een huis te bouwen en zelfs voor zeer noodzakelijke reparaties waren
er geen middelen. De timmerman was er de man niet naar om stil te zitten. Om
zich toch inkomsten te verschaffen, begon hij maar speelgoed van hout te maken.
Wanneer de tijden beter worden vat ik m'n normale werk weer op, dacht hij.
Op een goede dag kwam een groothan
delaar in timmermanswerkplaats, bekeek
de houten eendjes, karretjes en autootjes,
werd enthousiast over de kwaliteit en
deed een fikse bestelling. Timmerman
Christiansen ging fluitend aan de slag.
Zonder geluk vaart niemand wel, be-
Men heeft wel eens de gewoonte om j peinsde hij tevreden. Hij zaagde, poetste
het optrekken van kachel of haard en polijste en becijferde ondertussen hoe-
sneller te doen verlopen door de as- of j veel geld hij zou verdienen,
vuurdeur open te zetten. Men bereikt j Juist op het moment, dat de bestelling
inderdaad dat een grote hoeveelheidgereed was, kwam het bericht, dat de
lucht kan binnenstromen. Deze lucht groothandelaar failliet was gegaan. De
zal echter de kortste weg kiezen, wat
inhoudt, dat deze weg via de spleetga-
ten tussen de tanden van de vuurkorf
of via de openingen in het voordraai-
rooster van de kachel. Hierdoor ontstaat
op die plaatsen een zeer felle verbran
ding, die tot overschrijding van het as
smeltpunt leidt. In feite wordt het vuur
plaatselijk geforceerd, zodat eigenlijk
dezelfde situatie ontstaat als bij het on
regelmatig en slechts plaatselijk ver
wijderen van de as.
haarden met bovenafbrandsy
steem niet vullen by fel bran
dend vuur
Indien een grote hoeveelheid verse
kolen op een fel brandend vuur wordt
geworpen dan sluit men als het ware
Griep
PRESIDENT MAKARIOS IN INDIA
President Makarios van Cyprus brengt
op het ogenblik een tweeweeks officieel
bezoek aan India. De aartsbisschop/presi
dent werd b(j z(jn aankomst op het vlieg
veld van New Delhi, Palam, verwelkomd
door het Indiase staatshoofd, president
Radhakrishna (1.) en premier Nehru (r.).
timmerman van Billund zat niet lang in
zak en as en ging zelf op pad om het
speelgoed aan de man te brengen. Hij
trok door een wijd gebied rondom Bil
lund, maar vond weinig kopers. „Uw
speelgoed is prachtig, maar we hebben
geen geld", zeiden de mensen.
Om toch de magen van z'n vrouw, vier
opgroeiende zoons en zichzelf te kunnen
vullen, ruilde de timmerman het speel
goed voor levensmiddelen zoals rozijnen,
meel en sago. Langzamerhand vond hij
ook kopers, die met geld konden betalen.
Zo maakte hij duizenden jojo's, die goed
van de hand gingen. De crisis was echter
nog niet voorbij en Ole Christiansen had,
ondanks kleine successen, de grootste
moeite om de eindjes aan elkaar te kno
pen. Hij zou zeker failliet zijn gegaan,
wanneer de crediteuren niet zoveel ver
trouwen in z'n vakmanschap hadden en
hem uitstel van betaling toestonden.
De Deense timmerman was een door
zetter. Langzamerhand breidde het be
drijf zich uit, werden machines aange
schaft en konden steeds meer werkloze
handwerkslieden in het bedrijf worden
opgenomen. In 1942 werd de Deen voor
de tweede maal aan de rand van het
faillissement gebracht, door een brand,
waarvan de schade maar ten dele door
de verzekering werd gedekt. De diepge
lovige Christiansen, wiens levensspreuk
was: „Ora et labora" - „Bid en werk",
bouwde een nieuwe fabriek.
Wanneer Godtfred Kirk Christiansen,
directeur van het internationale Lego-
concern, per vliegtuig terugkeert op het
eigen vliegveld in Billund en vanuit de
lucht de fabriek ziet, waar miljarden
plastic bouwsteentjes worden gemaakt
voor IJslandse, Deense, Portugese en mil
joenen andere Europese kinderen, ziet hij
in z'n herinnering wel eens vader Ole
Kirk met het eenvoudige wagentje met
speelgoed door de straten gaan.
Godtfred, die in een smaakvolle bun
galow vlak bij de fabriek woont, be
treurt het bijzonder, dat zijn in 1958 over
leden vader de groei van het bedrijf maar
ten dele heeft kunnen meemaken. „Ik
kwam als twaalf-jarige jongen vanaf de
dorpsschool in het bedrijf bij vader en
mij werd vanaf de allereerste dag inge
prent, dat al de geleverde produkten van
de allerbeste kwaliteit moesten zijn", ver
telde hij.
G. K. C., zoals hij op de fabriek in Bil
lund wordt aangeduid, weet zich verder
te herinneren, dat hij eens een ernstige
schrobbering van z'n vader kreeg, omdat
hij meende, dat een bepaalde partij speel
goed voor een nieuwe klant, best één
maal, inplaats van tweemaal kon worden
gelakt. Het speelgoed was al op de wagen
geladen om naar het station te worden
gebracht, toen vader Ole Kirk Christian
sen langs kwam, een autootje in de hand
nam en zei: „Alles terug. Het moet nog
een keer gelakt worden. We leveren al
leen het allerbeste."
Al in 1947 kreeg Lego de eerste plastic
machine, maar het zou nog enkele jaren
duren, voor Godtfred het fameuze bouw
systeem ontwierp. „Het idee is toevallig
ontstaan. Ik was op reis en had met ie
mand een gesprek over speelgoed. Mijn
gesprekspartner zei: „Speelgoed is eigen
lijk een vreemde branche. Er zit geen
systeem in en daarom moet je elke dag
met wat anders komen."
G. K. C. had na dat gesprek rust noch
duur. Hij vertelde: „Hoe zou ik een sys
teem kunnen bedenken, dat zou blijven
bestaan. Ik overwoog, dat mijn speel
goed onbreekbaar zou moeten zijn en dat
de kinderen er hun fantasie in zouden
moeten kunnen uitleven. Na twee jaar
proberen vonden we de Lego-bouwsteen
tjes met de vele knoppen. Later kwamen
daar de cylinders bij, die de steentjes de
sterkte en elasticiteit geven."
Lego werd vanaf het eerste moment
een geweldig succes en stormenderhand
veroverde het Denemarken en daarna
half Europa. Ook de jonge Amerikanen
en Canadezen, die in 1961 met de steen
tjes kennis maakten, raakten in vuur en
vlam. Terwijl Engeland en Amerika eigen
fabrieken hebben, verzorgt het bedrijf
in Billund de verdere markt. In het klei
ne Jutlandse dorp met z'n twaalfhonderd
inwoners, dat het inwonertal met de
groei van Lego zag verzesvoudigen, is
het bijna dagelijks een komen en gaan
van zakenrelaties uit vele verre landen.
Godtfred Christiansen, die na de Bil-
lundse dorpsschool geen bijzonder onder
wijs meer volgde, is nu omringd door
knappe architecten, ingenieurs, modellen
bouwers en deskundigen op nog vele an
dere gebieden. Hij zegt zelf heel beschei
den: „Ik heb het geluk gehad goede me
dewerkers te vinden, mensen die knap
per zijn dan ik." De uitvinder beperkt
zich nu tot dat terrein waar z'n grote
kracht ligt, de verdere uitbouw van het
systeem. Het laatste woord over Lego is
namelijk nog lang niet gesproken.
Godtfred Christiansen is ondanks z'n
zakelijke successen heel eenvoudig ge
bleven. Hij wordt door al zijn medewer
kers - van hoog tot laag - getutoyeerd.
Het gezegde in Jutland luidt immers, dat
een man werkelijk heel slecht moet zijn,
wanneer men hem niet met jij en jou
kan aanspreken.
Groot-Brittannië's eerste luchtpoli-
tie-agent begint deze week zijn dienst.
Hij zal van een hefschroefvliegtuig uit
bccdschappen seinen aan wegpatrouil-
les om het verkeer in goede banen te
leiden en vanuit de lucht ook het oog
houden op verkeersovertredingen.
Sergeant George Blair is voor deze
nieuwe funktie uitgezocht en hij zal
opereren boven het Graafschap Dur
ham in Noord-Oost-Engeland.
Hoofdinspekteur David Gidley, hoofd
van de politieresearch afdeling van het
Graafschap heeft verklaard dat Ser
geant Blair een verrekijker bij zich zal
hebben, zodat hij de nummerplaten van
auto's zal kunnen lezen. Wanneer een
geparkeerde auto in de weg staat zal
Sergeant Blair een dienstdoende poli
tieman op de grond per radio opdracht
geven deze te verwijderen. Hij zal ook
helpen bij het ontwarren van verkeers
opstoppingen, het opsporen van zoek
geraakte kinderen e.d. Sergeant Blair,
die instrukteur is aan een politieschool,
was tijdens de oorlog vlieger bij de
Royal Air Force.
Nog slechts enkele weken scheiden
ons van het oude familiefeest, dat on
danks T.V. en ruimtevaart zijn beko
ring nog niet heeft verloren n.l. St.
Nicolaas.
De bakkers zijn al begonnen hun
etalages te versieren met de vele zoete
lekkernijen, die onafscheidelijk met het
St. Nicolaasfeest zijn verbonden.
Straks zullen oud en jong zich weer
te goed gaan doen aan chocoladeletters,
banketstaven en marsepein. Bent u
echter tegen St. Nicolaas wel eens een
kijkje gaan nemen bij uw slager? Deze
man verkoopt uiteraard geen zoetig
heden maar wel een aantal artikelen
die niet alleen als hartige hapjes tegen
het eind van het feest kunnen worden
gepresenteerd doch ook kunnen dienen
om er aardige surprises van te maken.
Bovendien zijn er bij vele slagers tegen
St. Nicolaas (en ook voor de Kerst
dagen) aardig verpakte schaaltjes te
koop met allerlei soorten worstjes en
vleeswaren in blik. Wanneer u uw sla
ger vraagt zo'n schaaltje leuk voor u
op te maken kunt u dit bij de andere
cadeautjes aan de vleesliefhebbers van
het gezin geven. Dit soort St. Nicolaas
surprises zullen ongetwijfeld door uw
huisgenoten op prijs worden gesteld
temeer daar zij - na het nuttigen van
grote hoeveelheden zoetigheid - iets
hartigs best zullen kunnen gebruiken.
Brengt u dit jaar dus eens wat variatie
in uw St. Nicolaasfeest door behalve
bij de bakker ook bij uw slager inko
pen te doen.
Ouderen herinneren zich de ramp van het 245 meter lange trotse luchtschip de
Zeppelin op 7 mei 1937. By de landing te Lakehurst vloog plotseling het lucht
schip in brand, viel brandend op de landingsmast en ging te gronde. Er kwamen
36 mensen by om. Jarenlang hield men zich bezig met het naspeuren van de oor
zaak zonder deze te kunnen vaststellen. Men dacht aan elektrische luchtexplosies,
aan elmsvuur, kortsluiting aan boord van het schip zelf, onderzocht ook de mo
gelijkheid van een sabotageaanslag, maar kon tot geen conclusie komen. Een
Amerikaanse onderzoekingscommissie besloot tenslotte te verklaren, dat de cata
strofe aan onbekende natuurlijke oorzaken moest worden toegeschreven en borg
het geval, dat door Wenher von Braun een van de meest mysterieuze catastrofen
van vóór de tweede wereldoorlog werd genoemd, in de archieven.
Thans echter werd aan de historie
nieuw leven ingeblazen en wel door
het werk van een Amerikaanse detec
tive, die jarenlang onderzoek aan de
ramp besteedde en in een boek het
resultaat publiceerde (A. A. Hoehling,
Who destroyed the Hindenburg, Bos
ton, 244 blz.)
De schrijver levert naar zijn oordeel
het sluitende bewijs, dat het lucht
schip werd vernietigd door een sabo
tagedaad. Hij vond het volgende: De
Duitse politie had bij het vertrek wèl
de post en de bagage van de passagiers
geinspecteerd (ook doorgelicht), maar
dit verzuimd bij de bemanning. Onder
deze bevond zich namelijk een foto
graaf Eric Spehl, die trouw in obscure
kringen verkeerde en wiens vriendin
op opvallende wijze tijdens de reis van
het luchtschip telkens naar het mo
ment van aankomst informeerde. De
fotograaf Spehl had toegang tot de
luchtcel 4 ,waar de explosie plaatsvond,
maar had zich vóór de landing laten
indelen bij de mannen van cel 16, zo
ver mogelijk van cel 4 verwijderd. Hij
viel aan boord op door zijn vreemd,
nerveus gedrag. Hij kon zelf een tijd
bom vervaardigen uit materiaal, dat
hem als fotograaf ter beschikking
stond, voldoende om de 200.000 kubieke
meter waterstofgas van de Zeppelin
tot ontbranding te brengen en volgens
de overlevenden was alleen de ontplof
fing van een tijdbom als oorzaak waar
schijnlijk of zelfs mogelijk. De tijdbom
moest gesteld zijn op een uurtje na de
landing. Maar de dader maakte een
fout; hij rekende niet op de vertraging
van het luchtschip en kon de laatste
uren niet meer bij de plaats komen,
waar het helse werktuig door hem was
verborgen, daar de toegang hierheen
toen verboden was aan bemannings
leden van andere cellen dan die van 4.
Zodoende kwam Spehl in de vlammen
om. Alvorens echter deze verdenking
tot een beschuldiging te kunnen maken,
moest Hoehling nu nog ontdekken, of
geen sporen van enige met fotografisch
materiaal gemaakte bom in de puin
hopen van het schip waren gevonden.
Hij vond dit. De chemische afdeling
van de Newyorkse politie had na de
ramp een restant te onderzoeken ge
kregen, waarvan zij vaststelde, dat het
een soort instrument was, zoals een
fotograaf het maken kan en explosies
kan veroorzaken. Men had er toen
geen acht op geslagen, omdat men aan
nam, dat de Duitse politie met haar
bekende grondigheid wel goed genoeg
zou hebben gezocht (wat niet het ge
val was). Thans sloot de ring en kon
de heer Hoehling zijn boek publiceren.
Het trekt opnieuw velen, die zich de
enorme sensatie over de ramp nog
herinneren en voorts ook velen, die de
wegen van de sabotage willen volgen
en hierin willen ontdekken, hoe voor
rampen door dergelijke saboteurs be
hoort te worden gewaakt.
Volgens een enquête van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek bedroeg
het aantal leerlingen dat op 16 septem
ber j.l. het voortgezet gewoon lager
onderwijs volgde 14.700 jongens en
24.400 meisjes, in totaal 39.100 leerlin
gen.
Bij het openbaar onderwijs betekent
dit een teruggang van 5%, bij het prot.
christelijk en rooms-katholiek onder
wijs resp. 10 en 5%.
In totaal werden 23.860 leerlingen
(10.880 jongens en 12.980 meisjes in de
periode 17 januari - 16 september 1962
voor het eerst toegelaten; in de over
eenkomstige periode van 1961 bedroeg
de toelating 26.390 leerlingen.
presenteert:
met Tony Britton, Silvia Syms en Jack
Watling. Regie; Pat Jackson
Op zaterdag 10 november a.s. in gebouw
..Eltheto". aanvang 20.00 u., toegang 14 j.
Kaartverkoop en plaatsbespr. op de dag der
voorstelling van 15 tot 16 uur en vanaf
19.00 uur aan de zaal
WIE ZEI DAT?
„Ik hou niet van de jacht omdat ik
er niet van houd dieren te doden. Dat
is barbaars. Dat was goed voor de holen-
mens die moest jagen om zich te voeden.
Heden ten dage bestaan er sportgenoe
gens genoeg dan dat men zichzelf zou
mogen veroorloven louter voor het ple
zier te doden."
Hoofdstraat 90 - Telefoon 2163
Veenendaal
HONDENPENSION
Zandheuvelweg 3
(einde Bergweg)
Tel. 08385-2692
laat uw gezichtsvermogen testen
HOOFDSTRAAT 51 - TELEF. 3184 - VEENENDAAL
Hoofdstraat 43-45
Veenendaal
Groots assortiment in:
VOUWWAGENS
KINDERWAGENS
WANDELWAGENS
Moderne Bruidsauto
6 en 8 persoons auto's
Nieuweweg 41
Veenendaal, Tel. 2535
REPARATIES
Sneller, beter en
goedkoper!
A. VAN MANEN
Rijksstraatweg 61a,
Eist (Utr.) - Tel. 08377-288.
IN IEDERE DIKTE,
VOOR ELK DOEL
SPECIAALZAAK In
GLAS,VERF en BEHANG
Uitdeuken-lassen
Dorpsstraat 8 - Rcnswoude
Tel. 08387-502