Brug in Rhenen rust nu vijf jaar
op zijn pijlers
Verkoudheid
ASPRO
Setter Set
VEENENDAAL
Een stad vol
De oorlog in Noord-Afrika kwam 20 jaren
geleden in beslissend stadium (slot)
SCHERPENZEEL
HET LEVEN OP
ZEE
ARAM
De
vorst
van
Suprania
OP DOOD SPOOR
Modern kunstwerk
is niet meer
weg te denken
uit
Noord-Zuid
verbinding
Voorkom
Rillerig? Onprettig? Vlug
ft
nylons
HAZELINO
CASTAGNA
WALNOTTA
Fa. L. HEY
TWEEDE BLAD „DE VALLEI'
VRIJDAG 23 NOVEMBER 1962
Nr. 93
Vijf jaar heeft Rhenen nu een verkeersbrug over de Rijn. Tien jaar heeft het geduurd, voordat
de zekerheid er was, dat de door de oorlog vernielde brug zou worden herbouwd. De maand no
vember was daarbij van bijzondere betekenis. In november 1946 werd het Actie Comité „Rhe
nen Opwaarts" opgericht met als hoofddoel te strijden voor een nieuwe vaste oeververbinding,
in november 1957 werd die oeververbinding officieel ingebruik gesteld. Mét de brug is er iets
veranderd. Want voorheen had Rhenen een spoorbrug met een pont voor het overige verkeer.
Nu heeft Rhenen een verkeersbrug zonder pont en zonder spoor. De directie van N.S. besloot
in 1952 definitief van een railverbinding met het zuiden af te zien. Sinds die tijd loopt er een
maal per dag een goederentreintje. Aan de Rijnoever in Rhenen staat een stootblok. Daar ligt
het dode eind van de vroegere spoorverbinding Amersfoort-Kesteren-Nijmegen.
Uit de boekhouding van de Nederlandse
Spoorwegen was gebleken, dat de lijn
Amersfoort-Kesteren niet rendabel was
voor reizigersvervoer. De toenmalige di
recteur van N.S., de heer Den Hollander,
wilde destijds niet beweren dat Rhenen
geen nieuwe brug moest hebben. Hij was
zelfs voorstander van een verkeersbrug,
die door rijkswaterstaat zou kunnen wor
den gebouwd op de resten van de spoor
brugpijlers. „Maar", moet Den Hollander
gezegd hebben, „daarover heb ik niet te
beslissen."
Veel is er geschreven over de plannen
die men voor Rhenen had. Soms waren
de berichten over de bouw van een nieu
we brug grandioos met elkaar in tegen
spraak. We hebben nog steeds de indruk
dat vaak de wens de vader van de ge
dachte is geweest. Eén van de berichten
luidde: er komt een gecombineerde brug,
dus zowel voor spoor- als wegverkeer.
In november 1953 kan de toenmalige
minister van verkeer en waterstaat me
dedelen, dat de spoorbrug in elk geval
niet zou worden herbouwd, maar wél dat
hij bereid was om in het raam van een
door de betrokken provincies aan te leg
gen Noord-Zuid verbinding de bouw op
rijkskosten van een brug voor gewoon
verkeer op de pijlers van de voormalige
spoorbrug te bevorderen.
In de zomer van 1954 viel het defini
tieve besluit voor de bouw van de huidi
ge brug. Al in de herfst van datzelfde
jaar werd een t*egin gemaakt met peilin
gen en het nemen van grondmonsters. De
centrale commissie voor de Rijnvaart in
Straatsburg verklaarde dat tegen de bouw
van bruggen over de Rijn bij Dusseldorf,
Speyer en Rhenen geen bezwaar bestond
en toen was het laatste obstakel wegge
nomen. Rhenen kreeg zijn verkeersbrug.
In mei 1955, precies vijftien jaar nó de
verwoesting in de mei-dagen van 1940,
werd met het werk een aanvang ge
maakt. Met enkele forse knallen werden
de werkzaamheden ingeluid. Aan de over
kant van de rivier werden de daar nog
staande torens van de oude brug mei
explosieven opgeruimd. Rhenen kon al
gaan denken aan een brugfeest, al zou
het nog ruim twee jaar duren voordat
de vaste oeververbinding gereed zou zijn.
Uit de vorige eeuw
Rhenen kende aanvankelijk zijn spoor
brug. Met die spoorbrug wilde het in de
vorige eeuw ook al niet zo best vlotten.
Waren reeds gedurende enige jaren al
lerlei geruchten verspreid dat Rhenen
met het grote spoorwegnet zou worden
verbonden en hadden de inwoners zich
bij voorbaat verheugd over deze voor
uitzichten, hoe veranderde deze stemming
toen het bekend werd, dat de ingediende
wetsvoordacht van de minister Heems
kerk voorstelde de lijn over Wageningen
te leggen.
Zodra dit bekend werd, vaardigde de
raad van Rhenen de heren G. J. Rog-
hair, D. Sandbrink en jhr. E. H. F. A.
Schimmelpenninck af, om bij de regering
pogingen aan te wenden de nieuwe lijn
over Rhenen te brengen. Krachtig werden
die pogingen gesteund door de afgevaar
digden in de staten-generaal, de heren
Baron Mackay en Rappard. Met grote
meerderheid werd de motie Van Nispen-
Heydenrijk, om de richting over Rhenen
te nemen, aangenomen, nadat de afge
vaardigde Stieltjes had aangetoond, dat
de spoorbaan niet vóór maar achter de
Grebbelinie moest worden gemaakt.
Driekleur op Cunera
Toen ,De Telegraaf" in het laatst van
april '78 deze uitslag bekend maakte,
werd dadelijk Neerlands driekleur op de
Cuneratoren gehesen, om alle in- en om
woners te berichen, dat de stad met de
grote plaatsen van ons land door de
spoor in verbinding zou worden gebracht.
Op de zeven en twintigste mei werd
dit feit met opgewektheid door de bur
gerij gevierd. Ruime bijdragen van de in
gezetenen en zeshonderd gulden van het
gemeentebestuur stelden de feestcommis-
„HET TUIN BOUWONDER WIJS"
Een nieuwe film van het Ministerie
van Landbouw en Visserij
In verband met de specialisatie, die
zich vooral in de tuinbouw sterk doet
gelden en om op de hoogte te blijven
van de nieuwste ontwikkelingen in de
tuinbouw, is een gedegen vakopleiding
meer dan ooit geboden.
Steeds weer blijkt echter, dat velen
niet voldoende bekend zijn met de
mogelijkheden, die het tuinbou won
derwijs te bieden heeft. Vandaar het
gevaar, dat men soms te laat tot de
ontdekking komt, dat niet de juiste,
op een bepaald onderdeel van de tuin
bouw afgestemde, opleiding wordt ge
kozen.
Om een inzicht te geven in de vele
opleidingsmogelijkheden die het tuin-
bouwonderwijs in ons land biedt, heeft
het Ministerie van Landbouw en Visse
rij een film doen vervaardigen getiteld:
„Het Tuinbouwonderwijs".
Deze 16 mm kleurengeluidsfilm, met
een vertoningsduur van 20 minuten,
is vervaardigd door „Mirrorfilm" te
Amsterdam en kan voor vertoning wor
den aangevraagd bij de Hoofdafdeling
Voorlichting van het Ministerie van
Landbouw en Visserij, le v. d. Bosch
straat 4 te 's-Gravenhage.
sic in staat een volksfeest te organiseren,
dat met een prachtig vuurwerk op de Rijn
aan het veer besloten werd.
Nog een jaar
Nog ruim een jaar duurde het, voordat
de aanbesteding plaats had. want op 13
augustus 1879 werd door de heren W. P.
de Vries en H. de Vries uit Rossum de
onderbouw van de spoorbrug en het in
orde brengen der spoorbaan aangenomen
voor 862.900,—, terwijl de begroting lag
op 979.000,—.
Onder hoofdleiding van ir. J. M. Tel-
ders vorderde het werk goed. Weldra ver
rezen twee zware landhoofden, drie
stroom- en vier landpijlers, voor het
grootste deel van gehouwen steen of z.g.
granite de l'ourthe vervaardigd.
De werkzaamheden waren in het laatst
van 1881 zover gevorderd dat op 16 no
vember de bovenbouw kon worden aan
besteed, waarvan de Gute Hoffnungshüte
zu Oberhausen voor 834.900,aannemer
werd.
Leger van smeden
Een leger van Duitse smeden trok wel
dra Rhenen binnen en bracht een groot
deel van het verdiende geld onder de
ingezetenen van het stadje. Tot voor kort
was er zelfs nog een café in Rhenen dat
„Hoffnung" heette.
Feest in oud-Rhenen
In de loop van 1885 was het gehele werk
tot stand gekomen. Het begin van 1886
bracht de tijding, dat de Hollandse IJze-
zen Spoorweg Maatschappij van de re
gering de exploitatie van de sectie Amers
foort-Kesteren had ontvangen. Het stad-
Door Rhenen's burgemeester werd uit oeververbinding met de Betuwe zeer veel.
naam van het feestvierende stadje een Aanvankelijk zag het er naar uit dat één
hartelijk woord van welkom toegeroepen categorie, die van de middenstand, dit
aan de beide vertegenwoordigers van de belang niet zag. Daarvoor was de ver
regering en aan de overige aanwezigen,
terwijl daarop de minister van binnen
landse zaken dt wens uitsprak, dat de nu
geopende spoorlijn zou strekken lot toe
nemende bloei en welvaart van Rhener.
en de overige aan de lijn gelegen plaat
sen.
Leve Rhenen
Hoogst voldaan over de genoten gast
vrijheid verliet de aanzienlijke schare,
onder het spelen van de muziek der Arn
hemse Schutterij, het station en het ,leve
Rhenen" door de vertrekkenden uitge
roepen, was een hulde zowel aan het
gemeentebestuur als aan de hele burgerij
der Cunerastad gebracht.
Toen een jaar later Rhenen ook aan
de tramlijn Driebergen-Arnhem kwam te
liggen, sprak de president-commissaris
van de Ooster Stoomtram Mij, de heer
G. Vas Visser deze merkwaardige woor
den: „Rhenen ligt nu aan boot, spoor en
tram, indien het nu niet vooruit gaat, zal
het zeker aan de middelen van vervoer
niet te wijten zijn."
Rhenen is vooruit gegaan
En Rhenen is vooruit gegaan. Het is
nu niet bepaald van een leien dakje ge
gaan, maar goed. dat gaat het nu nog
niet. Als het maar vooruit gaat tenslotte
en dat mag toch eigenlijk wel beaamd
worden. Ook al verdwenen spoorbrug en
veerpont en kwam er voor die twee een
verkeersbrug in de plaats. Voor de spoor
deeldheid te groot. Maar sinds deze zo
mer is het na vijf volle jaren toch door
gedrongen, dat met de vorming van een
eenheid meer bereikt kan worden.
De Rhenense Middenstands Centrale
heeft zich in het land tussen Rijn en
Waal collectief aangediend met een
krachtige reclamecampagne voor de ko
mende weken en men is er zich van be
wust geworden deze reclame van nu af
door te moeten zetten.
Het zakenarsenaal is in Rhenen de
laatste paar jaar aanzienlijk uitgebreid
en gemoderniseerd. In dit opzicht is men
wel met de tijd meegegaan en achteraf
beschouwd misschien wel op het juiste
moment begonnen met het gehele oog
op de Betuwe te richten.
Laatste wens
In het kader van dit eerste lustrum
van de verkeersbrug bestaat er in Rhenen
- vooral in de toeristische sector - nog
één wens. Laat in de zomer tussen
Amersfoort en Rhenen een personentrein
lopen!" Er zal ongetwijfeld belangstelling
voor bestaan en het tijdelijke zomerlijntje
rendabel maken. Niet alleen de vreemde
lingenindustrie zal er mee gebaat zijn
maar ook de toerist zelf, die dan vlugger
vanuit het westen in Rhenen kan komen.
Of deze wens zal zijn te verwezenlijken
zal de tijd moeten leren. Voorlopig is men
in de Grebbestad en omgeving nog steeds
vreugdevol gestemd over de prachtige
brug, die na zoveel strijd over de Rijn
is gelegd.
Konijnenfokkers stelden hun
dieren tentoon
Donderdag, vrijdag en zaterdag j.l.
hebben leden van de Veenendaalse Ko
nijnenfokkersvereniging hun 26e club
tentoonstelling gehouden achter hotel
Vonk aan de Kerkewijk.
150 konijnen in diverse variëteiten
lieten zich op deze tentoonstelling zien
en werden beoordeeld door een jury,
gevormd door mevr. Koning-Roos uit
Overschie en de heer Wermer. De jury
sprak zijn bewondering over het inge
zonden materiaal uit.
De heer J. G. van de Lustgraaf ging
strijken met de prijs voor het mooiste
konijn, een Engelse hangoor, 64 cm.
van oortop tot oortop gemeten. Een
kleurdwerg van mevr. van Kruistum
van Santen werd tweede en de derde
prijs was voor de voorzitter H. J. van
Kruistum met een prachtige Hollander.
De Franse hangoor van de heer D. J.
van Manen kreeg de eerste prijs in de
klasse grote rassen, bij de midden
rassen werd de heer J. G. van de Lust
graaf eerste met de reeds genoemde
Engelse hangoor, die ook kampioen
van de tentoonstelling werd. Bij de
kleine rassen was dat de Hollander van
de heer H. J. van Kruistum en bij de
dwergrassen de kleurdwerg van mevr.
van Kruistum-van Santen.
Verder wonnen prijzen de heren:
H. W. Bergmeijer (Vlaamse reus), T. v.
d. Pol (Lotharinger), W. C. van Santen
(Groot Zilver), F. H. van Schuppen
(Alaska), J. van Hardeveld (Gouwe
naar), J. G. van de Lustgraaf (Zilver
vos en Deilenaar), J. de Fluiter (Papil-
Ion), E. van Manen (Black and Tan),
H. van de Lustgraaf (Rus) en F. H. van
Schuppen (Pool-roodoog).
DAMMEN
Maandag j.l. werd in gebouw 't Tref
punt een wedstrijd gespeeld tussen
V.D.C. 1 en Culemborg 1.
Het werd een flinke nederlaag voor
V.D.C. 1 met een stand van 6-14.
De persoonlijke uitslagen waren als
volgt.
V.D.C. 1 Culemborg 1
H. v. d. Brandhof - A. Bronk 1-1
J. Vermeer - J. Holleman 2-0
D. Bouman - G. Jansen 0-2
A. Keyman - T. v. d. Horst 0-2
E. de Kleuver - T. Lamboo2-0
J. Roks - P. Op de Kelder0-2
D. Hendriksen - K. v. Loon 0-2
J. H. de Rode - H. v. Keuyk 0-2
B. Valkenburg - C. Versluis 1-1
W. de Gooyer - C. Copier0-2
óók vol gelukkige televisiekijkers? Dat is niet zeker. Er zijn
er heel wat die klagen over de kwaliteit van het beeld. En
terecht, want vaak kan het beter. DE OORZAAK? DIK
WIJLS EEN SLECHTE OF VERKEERD GEPLAATSTE AN
TENNE.
Ja, het plaatsen van een antenne is werk voor geschoolde
televisie mensen. Kies niet alleen Uw Philips televisie zorg
vuldig maar dus ook Uw hande
laar. Kies Philips Televisie van
Radio Ballegoyen. Het geeft U
dubbele zekerheid.
Nu een goede installatie en in
de toekomst een vakkundig on
derhoud van Uw toestel.
De kwaliteit achter de naam
Philips en de zekerheid achter
de naam Radio Ballegoyen zijn
beslissend voor wie het goed
overweegt
m
IP
m
RADIO EN TELEVISIE
MOLENSTRAAT 16 - TELEFOON 579 - RHENEN
Uw garantie voor goed ontvangs en blijvende service.
y
De Rijn-brug in Rhenen die
deze maand het eerste
lustrum viert.
je zag er op de dag van de opening, 17 kwam uiteindelijk een busverbinding met
februari, feestelijk uit. Alle bewoners
stroomden in de meest feestelijke stem
ming naar het stationsterrein en toen het
versierde dampende stoompaard, met de
vele genodigden, voor het eerst het sta
tion binnenreed, kende de geestdrift geen
grenzen meer.
De leden van de toenmalige gemeente
raad, met de burgemeester jhr. G. J. A.
Schimmelpenninck, die in 1883 de heer
G. J. Roghair was opgevolgd, stonden op
het perron om de vele aanzienlijke be
zoekers te ontvangen en hun een keurig
collation aan te bieden. De regering had
blijken van hoge belangstelling gegeven
in de nieuwe lijn, door de aanwezigheid
van H.E. de ministers Heemskerk en Van
den Berg.
Amersfoort met dezelfde halteplaatsen. De
geschiedenis heeft zich in november 1957
dan ook glorieus herhaald. Rhenen had
opnieuw aanleiding uitbundig feest te
vieren en nog wel een hele week lang.
Grote verkeerstoename
Een jaar na de ingebruikstelling van
de brug over de Rijn gingen er per etmaal
gemicfÜeld 3100 auto's over de brug. In
1961 bedroeg dat aantal reeds 8500. De
cijfers van dit jaar zijn ons nog niet be
kend, maar zeker is het dat het inmid
dels al weer toegenomen is.
Belangrijk achterland
Voor Rhenen-stad betekent de vaste
VAN EL ALAMEIN TOT TUNIS
In het voorgaande artikel is nagegaan hoe de strjjd in Noord-Afrika met wis
selend succes werd gestreden tot aan oktober 1942, toen de eindfase begon. Mont
gomery, de bevelhebber van het Britse 8e leger, was naarstig bezig om zjjn troe
pen klaar te maken voor de slag bij El Alamein. Naast de gebruikelijke mislei
ding van de tegenstander, door middel van camouflage, maakten de Engelsen ook
gebruik van een speciaal radionet. Met behulp hiervan stuurder zij gefingeerde
boodschappen de lucht in met het doel de Duitsers te misleiden. De opzet slaagde
in alle opzichten niets van de voorbereidingen lekte uit.
brachten de „woestijnratten" van Mon
ty de Marethlinie ten val. Rommel
kon niets anders doen dan snel terug
trekken op een kleine strook langs de
kust van Tunesië. Maar zijn taak in
Afrika was nu wel afgelopen. Hij werd
teruggeroepen en opgevolgd door Von
Arnim.
De gecombineerde legers begonnen nu
aan de langzame wurging van het
overschot van Duitse troepen. Op 13
mei 1943 werd de laatste weerstand
ge,broken. Op die dag ontving Chur
chill een triomfantelijk telegram van
het front: „Alle vijandelijke weerstand
is gebroken, wij zijn meester in Noord-
Afrika". De springplank naar het ge
knechte Europa was klaar. De ge
allieerden maakten zich op om Hitiers
vesting te bestormen.
(Nadruk verboden)
Zo brak de 23 oktober aan. 's Avonds
om 21.40 uur precies, werd de hemel
boven El Alamein opengescheurd door
het geweld van duizend Engelse ka
nonnen. Onafgebroken bombardeerden
de Britse vuurmonden de Duitse linies,
die als het ware werden omgeploegd.
Om precies 22 uur, bij volle maan,
stormde de infanterie naar voren. Er
volgde een onbarmhartige strijd van
man tegen man. Meter na meter werd
op de Duitsers veroverd. Achter de in-
fanterfie rolden de tanks naar voren
en drongen door de bressen in de Duit
se linies. Er ontwikkelde zich een he
vige tankslag. Nog steeds vormden de
tanks van Rommel een formidabele
macht, geleid door een kundig tacticus.
Maar ook de veel geprezen Rommel
kon niet tegen de overmacht op. Hij
moest terugtrekken, steeds sneller en
met steeds meer verliezen. Het kwam
zelfs zover, dat de Italianen, die nog in
kleine groepjes in de Duitse gelederen
meestreden, in de steek werden gelaten
om sneller vooruit te kunnen komen.
Honderden kilometers trok Rommel te
rug, tot zijn oude basis El Agheila. Hier
zag hij kans om zich enigermate te
herstellen en doordat ook Montgomery
de zogenaamde Vichy-regering. Deze
regering stond min of meer aan de
Duitse kant en daarom moest worden
afgewacht toe de Fransen zouden rea
geren op de invasie. De Franse troe
pen boden echter maar zwakke tegen
stand en na drie dagen werd er een
wapenstilstand gesloten. De meeste
Fransen sloten zich aan bij de geal
lieerde legers. In een snel tempo rukte
Eisenhower op naar het Oosten, Mont
gomery tegemoet. Deze had ook niet
stilgezeten. In een snelle aanval door
brak hij de Duitse stellingen bij El
Agheila en weer moest Rommel terug.
Op 4 februari 1943 hadden de Britse
troepen het gehele Italiaanse koloniale
grondgebied in handen.
Nu de legers van Eisenhower en
Montgomery dichter bij elkaar kwamen,
moesten de politieke leiders uitmaken,
wie de algehele leiding van de ver
dere operaties zou krijgen. Men be
sloot Eisenhower tot opperbevelhebber
van alle strijdkrachten in Noord-Afri
ka te benoemen. Alles was nu klaar
voor de slotactie van het Afrikaanse
drama.
Rommels troepen hadden zich terug
zijn aanvoerlijnen moest beveiligen, ««trokken op de Marethlinie, een zeer
bleef het front hier even hangen.
Terwijl Monty achter zijn Duitse ri
vaal aanjoeg, hadden Roosevelt en
Churchill voor de Duitsers een onaan
gename verrassing bereid. Op 8 novem
ber 1942 landde een gecombineerde
Engels-Amerikaanse strijdmacht op de
kusten van Marokko en Algiers. Bevel
hebber was generaal Eisenhower. In
Noord-Afrika waren Franse troepen
aanwezig, die onder bevel stonden van
sterke verdedigingsgordel in Tunesië.
Het zag er naar uit, dat hier nog een
verbitterde slag zou worden gestreden
alvorens de Duitsers de linie zouden
prijsgeven. Inderdaad waren de be
richten over de eerste gevechten niet
hoopvol voor de geallieerden. De ge
harnaste vechter Rommel liet nog een
maal zijn klauwen zien wist zelfs de
Amerikanen nog enkele kilometers te
rug te drijven. Maar de overmacht was
te groot. In een overrompelende actie
in de nieuwe
notenkleuren:
Hoofdstraat 45, Telefoon 2165
OPBRENGST KOLLEKTE
De in Veenendaal gehouden Klap-
rooskollekte heeft een bedrag opge
bracht van 2295,82.
Het comité brengt vanaf deze plaats
dank aan alle medewerkers en gevers.
SCHAAKNIEUWS
Maandag j.l. werd in de Ritmeester
kantine de 11e ronde voor de onderlin
ge competitie van de Veenendaalse
Schaakvereniging gespeeld.
De uitslagen waren als volgt:
J. W. Boelens - Dr. M. J. D. v. Dam 1-0
C. ter Hogt - A. Blankespoor1-0
E. v. Ravenswaay-W. C. H. v. Dam afg.
G. R. Kets - D. J. Kruidhof1-0
H. G. Kruidhof - H. Heikamp 0-1
P. Keuning - Tj. Schuurmans 0-1
A. Reymers - C. Beyer'/t-Vt
J. N. Elenbaas - G. A. Blankestijn 0-1
F. Luchsinger - M. de Kleuver Vt-Vt
Chr. Baars - J. Diepeveen 0-1
H. J. van Aller - H. van Doorn.Vt-'/t
D. Anbeek - M. van Dijk 1-0
G. Achterberg - C. Wijnberger 1-0
H. van Asselt - A. v. d. Bovenkamp 0-1
Zaterdag 24 nov. a.s. speelt het le
tiental een uitwedstrijd tegen Z.S.G.-l
uit Zwolle.
schouw in het voorjaar overgeslagen.
De uitslag was als volgt:
Tuinen verzorgd door kwekers
le pr. P. van Engelenburg, Lindenlaan
19.
Grote tuinen
le pr. H. van Velzen en H. Rietberg,
Beukenlaan 8 en 10. 2e pr. Ant. Schim
mel, Oosteinde 6. 3e pr. H. R. W. Jan
szen, Berkenlaan 12 en J. van Eist.
Lindenlaan 2. 4e pr. H. Rouw-v. d.
Dikkenberg, Beukenlaan 13 en A. Vonk,
Eikenlaan 2.
Kleine tuinen
le pr. W. Ederveen, Lindenlaan 3 en P.
H. J. Bollen, Pr. Margrietlaan 33. 2e pr.
A. Vonk, Pr. Margrietlaan 2. G. L.
Langveld, Eikenlaan 40 en C. Valken
burg, Lindenlaan 51. 3e pr. mevr.
Brouwer, Stationsweg 402.
ST. NICOLAASPAKKETTEN VROEG
TER POST BEZORGEN
PTT staat ook dit jaar weer voor de
opgave in de periode 26 november-
4 december een aantal postpakketten
en briefpakjes te verzenden, dat twee
maal zo groot is als normaal..
Verwacht wordt, dat met name het
aantal te behandelen binnenlandse
postpakketten in de daen voor St. Ni-
colaas ongeveer 900.000 zal bedragen.
Een tijdige overkomst en bestelling
kan in deze drukke dagen alleen wor
den gegarandeerd, indien de afzenders
hun St. Nicolaaspakketten en -pakjes
uiterlijk donderdag 29 november a.s.
ter post bezorgen.
Bij latere aanbieding door de afzen
der kan voor tijdige verzending en be
stelling niet worden ingestaan.
ATOOMSCHUILPLAATS
REEDS VOOR 300 GULDEN
Bondsrepubliek gaat oorlogsbunkers
herbouwen.
Reeds voor 300 gulden per persoon kan
men een schuilplaats kopen voor een mo
gelijke aanval met kernwapens. Luchtaf
weer experts uit West-Duitsland hebben
dit bedrag vastgesteld, toen zij een balans
opmaakten van de oude oorlogsbunkers
die nog in de Bondsrepubliek bestaan.
Men wil de bunkers herbouwen om als
schuilkelders te gebruiken by een aan
val met kernwapens.
De experts vonden het jammer dat na
de tweede wereldoorlog zoveel bunkers
zijn opgeblazen. Van de ruim 3000 ver
nielde bunkers, waar nog gedeelten van
overeind staan, kan slechts de helft wor
den herbouwd, aldus de deskundigen.
Aan 450 bunkers in de omgeving van
Bremen en Hamburg wordt reeds hard
gewerkt. Verwacht wordt, dat binnen zes
tot acht jaar cle nog bruikbare bunkers
weer zullen zijn hersteld en in schuil
kelders zijn veranderd. Met de toewijzing
van gelden voor de herbouwing is men in
de Bondsrepubliek royaal. In sommige
de prijsuitreiking van de tuintjes-1 gevallen restaureert men zelfs een bun-
schouw niet plaats gehad in een ver- ker, ondanks dat dit op een 3000 gulden
gadering van de Vereniging voor per te beschermen persoon komt.
Vreemdelingenverkeer, doch kunnen op j De kosten van het gehele project zijn
zaterdag 24 november a.s. afgehaald nog niet bekend. Vast staat echter wel
worden bij de heer H. Verkerk. Dedat de West-Duitse regering in de toe
commissie heeft tweeenzestig tuintjeskomst gedwongen is grote sommen geld
beoordeeld en alleen in de nazomer. uit te geven voor de bescherming van de
Wegens het ongunstige weer is de bevolking.
Uitslag tuintjesschouw
Door bijzondere omstandigheden heeft
Aan boord zijn er maar drie dingen
die werkelijk belangrijk zijn n.l. eten
werken en slapen. Voor de rest is er
niet veel te doen. Men is als beman
ningslid hoofdzakelijk op zichzelf aan
gewezen. Velen zijn in wezen echter
nog niet in staat zichzelf bezig te hou
den. Dan gaan ze met hun kameraden
hun vertier in de mess zoeken. Ze drin
ken een biertje en daarna nog heel
wat anders. Het wordt steeds gezelliger
Dit geldt voor de mensen die zeeman
voor hun hele leven zijn. In wezen is
dat leven maar al te gemakkelijk. Als
je vrijgezel bent rust er geen enkele
verantwoordelijkheid op je schouders.
Je krijgt je eten. je hebt werk en er is
altijd een goed bed om in te slapen.
Als je wilt passagieren neem je een
voorschot op.
In de thuishaven krijg je dan de rest
van je gage. Genoeg .om een paar dagen
vrolijk van te leven. Het geld is net
op, als je weer gaat varen.
Een ander geval is het als je ge-
De heer J. C. Griffioen uit Vee
nendaal heeft als werkstudent
een zeereis gemaakt naar New
York. Wat hy allemaal meemaak
te schryft hij in zijn derde brief:
Het leven op zee.
trouwd bent of een verloofde e.d. hebt.
Aan de ene kant kan dit gunstig zijn.
Er is dan een doel waar je voor vaart.
Aan de andere kant, als deze binding,
door de een of andere oorzaak wegvalt
bestaat er het gevaar dat je losslaat en
wat je gedesillusionneerd en synischer
geworden verder leeft. Of je moet als
dit al niet te laat is een baan aan de
wal opzoeken. Maar als je eenmaal ge
varen hebt blijft de zee altijd trekken.
Het is duidelijk te merken tot welke
categorie iemand behoort. De mensen
die geen thuis hebben lopen overal
„plezier" makend rond en „genieten"
zoveel mogelijk van het leven. De an
deren gedragen zich min of meer nor
maal, althans wat men aan boord nor
maal noemt.
Een van de belangrijkste dingen aan
boord is het versieren. Deze kunst de
zaken op een aangename manier voor
je te laten verlopen is noodzakelijk voor
een aangenaam leven. Hoe handiger je
hierin bent des te beter, maar laat het
nooit ten koste van je collega's gaan,
•want dan lig je er gauw uit.
Onder de bemanning die steeds wis
selt heerst onder gewone omstandighe
den een zekere gemeenschapszin. Maar
als men elkaar bijv. 6 maanden dag in
dag uit ziet is het uit met de pret en
zijn er ruzies en vechtpartijtjes aan de
lopende band.
Dit leven laat z'n stempel op je ach-
achter. Als iemand, al is het maar 'n
paar jaar, gevaren heeft, hangt er iets
ondefinieerbaars over hem. De zee
heeft hem in haar macht.
6 Aram en Falco volkomen negerend, wendt de
grote neger zich meteen tot het meisje.
„Zij komen", stoot hij uit, hijgend naar adem. „Tom-
Tom heeft gezien hun rode zeilen!! Zij komen met
een ,twee, veel boten over grote water. Grote Tota-
ma, Gij nemen wijs besluit, anders Tom-Tom straks
bij zijn voorvaderen!!" De donkere reus rolt angst
wekkend met zijn ogen en wijst met een trillende
hand over zijn schouder. „Wij terug naar ons boot",
gaat hij gejaagd verder, „wij snel in ons boot en
ver van hier, wij nog ontsnappen aan vuurduivels!
Kom, grote Totama, kom Nioraü"
De oude man geeft het meisje een wenk en, terwijl
de grote gevlekte kat met enorme sprongen voor
hen uitsnelt, loopt het drietal het bospad af, Aram
en Falco verbaasd achterlatend.
(Wordt vervolgd)
i