Brug in Rhenen rust nu vijf jaar op zijn pijlers Verkoudheid ASPRO Setter Set VEENENDAAL Een stad vol De oorlog in Noord-Afrika kwam 20 jaren geleden in beslissend stadium (slot) SCHERPENZEEL HET LEVEN OP ZEE ARAM De vorst van Suprania OP DOOD SPOOR Modern kunstwerk is niet meer weg te denken uit Noord-Zuid verbinding Voorkom Rillerig? Onprettig? Vlug ft nylons HAZELINO CASTAGNA WALNOTTA Fa. L. HEY TWEEDE BLAD „DE VALLEI' VRIJDAG 23 NOVEMBER 1962 Nr. 93 Vijf jaar heeft Rhenen nu een verkeersbrug over de Rijn. Tien jaar heeft het geduurd, voordat de zekerheid er was, dat de door de oorlog vernielde brug zou worden herbouwd. De maand no vember was daarbij van bijzondere betekenis. In november 1946 werd het Actie Comité „Rhe nen Opwaarts" opgericht met als hoofddoel te strijden voor een nieuwe vaste oeververbinding, in november 1957 werd die oeververbinding officieel ingebruik gesteld. Mét de brug is er iets veranderd. Want voorheen had Rhenen een spoorbrug met een pont voor het overige verkeer. Nu heeft Rhenen een verkeersbrug zonder pont en zonder spoor. De directie van N.S. besloot in 1952 definitief van een railverbinding met het zuiden af te zien. Sinds die tijd loopt er een maal per dag een goederentreintje. Aan de Rijnoever in Rhenen staat een stootblok. Daar ligt het dode eind van de vroegere spoorverbinding Amersfoort-Kesteren-Nijmegen. Uit de boekhouding van de Nederlandse Spoorwegen was gebleken, dat de lijn Amersfoort-Kesteren niet rendabel was voor reizigersvervoer. De toenmalige di recteur van N.S., de heer Den Hollander, wilde destijds niet beweren dat Rhenen geen nieuwe brug moest hebben. Hij was zelfs voorstander van een verkeersbrug, die door rijkswaterstaat zou kunnen wor den gebouwd op de resten van de spoor brugpijlers. „Maar", moet Den Hollander gezegd hebben, „daarover heb ik niet te beslissen." Veel is er geschreven over de plannen die men voor Rhenen had. Soms waren de berichten over de bouw van een nieu we brug grandioos met elkaar in tegen spraak. We hebben nog steeds de indruk dat vaak de wens de vader van de ge dachte is geweest. Eén van de berichten luidde: er komt een gecombineerde brug, dus zowel voor spoor- als wegverkeer. In november 1953 kan de toenmalige minister van verkeer en waterstaat me dedelen, dat de spoorbrug in elk geval niet zou worden herbouwd, maar wél dat hij bereid was om in het raam van een door de betrokken provincies aan te leg gen Noord-Zuid verbinding de bouw op rijkskosten van een brug voor gewoon verkeer op de pijlers van de voormalige spoorbrug te bevorderen. In de zomer van 1954 viel het defini tieve besluit voor de bouw van de huidi ge brug. Al in de herfst van datzelfde jaar werd een t*egin gemaakt met peilin gen en het nemen van grondmonsters. De centrale commissie voor de Rijnvaart in Straatsburg verklaarde dat tegen de bouw van bruggen over de Rijn bij Dusseldorf, Speyer en Rhenen geen bezwaar bestond en toen was het laatste obstakel wegge nomen. Rhenen kreeg zijn verkeersbrug. In mei 1955, precies vijftien jaar nó de verwoesting in de mei-dagen van 1940, werd met het werk een aanvang ge maakt. Met enkele forse knallen werden de werkzaamheden ingeluid. Aan de over kant van de rivier werden de daar nog staande torens van de oude brug mei explosieven opgeruimd. Rhenen kon al gaan denken aan een brugfeest, al zou het nog ruim twee jaar duren voordat de vaste oeververbinding gereed zou zijn. Uit de vorige eeuw Rhenen kende aanvankelijk zijn spoor brug. Met die spoorbrug wilde het in de vorige eeuw ook al niet zo best vlotten. Waren reeds gedurende enige jaren al lerlei geruchten verspreid dat Rhenen met het grote spoorwegnet zou worden verbonden en hadden de inwoners zich bij voorbaat verheugd over deze voor uitzichten, hoe veranderde deze stemming toen het bekend werd, dat de ingediende wetsvoordacht van de minister Heems kerk voorstelde de lijn over Wageningen te leggen. Zodra dit bekend werd, vaardigde de raad van Rhenen de heren G. J. Rog- hair, D. Sandbrink en jhr. E. H. F. A. Schimmelpenninck af, om bij de regering pogingen aan te wenden de nieuwe lijn over Rhenen te brengen. Krachtig werden die pogingen gesteund door de afgevaar digden in de staten-generaal, de heren Baron Mackay en Rappard. Met grote meerderheid werd de motie Van Nispen- Heydenrijk, om de richting over Rhenen te nemen, aangenomen, nadat de afge vaardigde Stieltjes had aangetoond, dat de spoorbaan niet vóór maar achter de Grebbelinie moest worden gemaakt. Driekleur op Cunera Toen ,De Telegraaf" in het laatst van april '78 deze uitslag bekend maakte, werd dadelijk Neerlands driekleur op de Cuneratoren gehesen, om alle in- en om woners te berichen, dat de stad met de grote plaatsen van ons land door de spoor in verbinding zou worden gebracht. Op de zeven en twintigste mei werd dit feit met opgewektheid door de bur gerij gevierd. Ruime bijdragen van de in gezetenen en zeshonderd gulden van het gemeentebestuur stelden de feestcommis- „HET TUIN BOUWONDER WIJS" Een nieuwe film van het Ministerie van Landbouw en Visserij In verband met de specialisatie, die zich vooral in de tuinbouw sterk doet gelden en om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de tuinbouw, is een gedegen vakopleiding meer dan ooit geboden. Steeds weer blijkt echter, dat velen niet voldoende bekend zijn met de mogelijkheden, die het tuinbou won derwijs te bieden heeft. Vandaar het gevaar, dat men soms te laat tot de ontdekking komt, dat niet de juiste, op een bepaald onderdeel van de tuin bouw afgestemde, opleiding wordt ge kozen. Om een inzicht te geven in de vele opleidingsmogelijkheden die het tuin- bouwonderwijs in ons land biedt, heeft het Ministerie van Landbouw en Visse rij een film doen vervaardigen getiteld: „Het Tuinbouwonderwijs". Deze 16 mm kleurengeluidsfilm, met een vertoningsduur van 20 minuten, is vervaardigd door „Mirrorfilm" te Amsterdam en kan voor vertoning wor den aangevraagd bij de Hoofdafdeling Voorlichting van het Ministerie van Landbouw en Visserij, le v. d. Bosch straat 4 te 's-Gravenhage. sic in staat een volksfeest te organiseren, dat met een prachtig vuurwerk op de Rijn aan het veer besloten werd. Nog een jaar Nog ruim een jaar duurde het, voordat de aanbesteding plaats had. want op 13 augustus 1879 werd door de heren W. P. de Vries en H. de Vries uit Rossum de onderbouw van de spoorbrug en het in orde brengen der spoorbaan aangenomen voor 862.900,—, terwijl de begroting lag op 979.000,—. Onder hoofdleiding van ir. J. M. Tel- ders vorderde het werk goed. Weldra ver rezen twee zware landhoofden, drie stroom- en vier landpijlers, voor het grootste deel van gehouwen steen of z.g. granite de l'ourthe vervaardigd. De werkzaamheden waren in het laatst van 1881 zover gevorderd dat op 16 no vember de bovenbouw kon worden aan besteed, waarvan de Gute Hoffnungshüte zu Oberhausen voor 834.900,aannemer werd. Leger van smeden Een leger van Duitse smeden trok wel dra Rhenen binnen en bracht een groot deel van het verdiende geld onder de ingezetenen van het stadje. Tot voor kort was er zelfs nog een café in Rhenen dat „Hoffnung" heette. Feest in oud-Rhenen In de loop van 1885 was het gehele werk tot stand gekomen. Het begin van 1886 bracht de tijding, dat de Hollandse IJze- zen Spoorweg Maatschappij van de re gering de exploitatie van de sectie Amers foort-Kesteren had ontvangen. Het stad- Door Rhenen's burgemeester werd uit oeververbinding met de Betuwe zeer veel. naam van het feestvierende stadje een Aanvankelijk zag het er naar uit dat één hartelijk woord van welkom toegeroepen categorie, die van de middenstand, dit aan de beide vertegenwoordigers van de belang niet zag. Daarvoor was de ver regering en aan de overige aanwezigen, terwijl daarop de minister van binnen landse zaken dt wens uitsprak, dat de nu geopende spoorlijn zou strekken lot toe nemende bloei en welvaart van Rhener. en de overige aan de lijn gelegen plaat sen. Leve Rhenen Hoogst voldaan over de genoten gast vrijheid verliet de aanzienlijke schare, onder het spelen van de muziek der Arn hemse Schutterij, het station en het ,leve Rhenen" door de vertrekkenden uitge roepen, was een hulde zowel aan het gemeentebestuur als aan de hele burgerij der Cunerastad gebracht. Toen een jaar later Rhenen ook aan de tramlijn Driebergen-Arnhem kwam te liggen, sprak de president-commissaris van de Ooster Stoomtram Mij, de heer G. Vas Visser deze merkwaardige woor den: „Rhenen ligt nu aan boot, spoor en tram, indien het nu niet vooruit gaat, zal het zeker aan de middelen van vervoer niet te wijten zijn." Rhenen is vooruit gegaan En Rhenen is vooruit gegaan. Het is nu niet bepaald van een leien dakje ge gaan, maar goed. dat gaat het nu nog niet. Als het maar vooruit gaat tenslotte en dat mag toch eigenlijk wel beaamd worden. Ook al verdwenen spoorbrug en veerpont en kwam er voor die twee een verkeersbrug in de plaats. Voor de spoor deeldheid te groot. Maar sinds deze zo mer is het na vijf volle jaren toch door gedrongen, dat met de vorming van een eenheid meer bereikt kan worden. De Rhenense Middenstands Centrale heeft zich in het land tussen Rijn en Waal collectief aangediend met een krachtige reclamecampagne voor de ko mende weken en men is er zich van be wust geworden deze reclame van nu af door te moeten zetten. Het zakenarsenaal is in Rhenen de laatste paar jaar aanzienlijk uitgebreid en gemoderniseerd. In dit opzicht is men wel met de tijd meegegaan en achteraf beschouwd misschien wel op het juiste moment begonnen met het gehele oog op de Betuwe te richten. Laatste wens In het kader van dit eerste lustrum van de verkeersbrug bestaat er in Rhenen - vooral in de toeristische sector - nog één wens. Laat in de zomer tussen Amersfoort en Rhenen een personentrein lopen!" Er zal ongetwijfeld belangstelling voor bestaan en het tijdelijke zomerlijntje rendabel maken. Niet alleen de vreemde lingenindustrie zal er mee gebaat zijn maar ook de toerist zelf, die dan vlugger vanuit het westen in Rhenen kan komen. Of deze wens zal zijn te verwezenlijken zal de tijd moeten leren. Voorlopig is men in de Grebbestad en omgeving nog steeds vreugdevol gestemd over de prachtige brug, die na zoveel strijd over de Rijn is gelegd. Konijnenfokkers stelden hun dieren tentoon Donderdag, vrijdag en zaterdag j.l. hebben leden van de Veenendaalse Ko nijnenfokkersvereniging hun 26e club tentoonstelling gehouden achter hotel Vonk aan de Kerkewijk. 150 konijnen in diverse variëteiten lieten zich op deze tentoonstelling zien en werden beoordeeld door een jury, gevormd door mevr. Koning-Roos uit Overschie en de heer Wermer. De jury sprak zijn bewondering over het inge zonden materiaal uit. De heer J. G. van de Lustgraaf ging strijken met de prijs voor het mooiste konijn, een Engelse hangoor, 64 cm. van oortop tot oortop gemeten. Een kleurdwerg van mevr. van Kruistum van Santen werd tweede en de derde prijs was voor de voorzitter H. J. van Kruistum met een prachtige Hollander. De Franse hangoor van de heer D. J. van Manen kreeg de eerste prijs in de klasse grote rassen, bij de midden rassen werd de heer J. G. van de Lust graaf eerste met de reeds genoemde Engelse hangoor, die ook kampioen van de tentoonstelling werd. Bij de kleine rassen was dat de Hollander van de heer H. J. van Kruistum en bij de dwergrassen de kleurdwerg van mevr. van Kruistum-van Santen. Verder wonnen prijzen de heren: H. W. Bergmeijer (Vlaamse reus), T. v. d. Pol (Lotharinger), W. C. van Santen (Groot Zilver), F. H. van Schuppen (Alaska), J. van Hardeveld (Gouwe naar), J. G. van de Lustgraaf (Zilver vos en Deilenaar), J. de Fluiter (Papil- Ion), E. van Manen (Black and Tan), H. van de Lustgraaf (Rus) en F. H. van Schuppen (Pool-roodoog). DAMMEN Maandag j.l. werd in gebouw 't Tref punt een wedstrijd gespeeld tussen V.D.C. 1 en Culemborg 1. Het werd een flinke nederlaag voor V.D.C. 1 met een stand van 6-14. De persoonlijke uitslagen waren als volgt. V.D.C. 1 Culemborg 1 H. v. d. Brandhof - A. Bronk 1-1 J. Vermeer - J. Holleman 2-0 D. Bouman - G. Jansen 0-2 A. Keyman - T. v. d. Horst 0-2 E. de Kleuver - T. Lamboo2-0 J. Roks - P. Op de Kelder0-2 D. Hendriksen - K. v. Loon 0-2 J. H. de Rode - H. v. Keuyk 0-2 B. Valkenburg - C. Versluis 1-1 W. de Gooyer - C. Copier0-2 óók vol gelukkige televisiekijkers? Dat is niet zeker. Er zijn er heel wat die klagen over de kwaliteit van het beeld. En terecht, want vaak kan het beter. DE OORZAAK? DIK WIJLS EEN SLECHTE OF VERKEERD GEPLAATSTE AN TENNE. Ja, het plaatsen van een antenne is werk voor geschoolde televisie mensen. Kies niet alleen Uw Philips televisie zorg vuldig maar dus ook Uw hande laar. Kies Philips Televisie van Radio Ballegoyen. Het geeft U dubbele zekerheid. Nu een goede installatie en in de toekomst een vakkundig on derhoud van Uw toestel. De kwaliteit achter de naam Philips en de zekerheid achter de naam Radio Ballegoyen zijn beslissend voor wie het goed overweegt m IP m RADIO EN TELEVISIE MOLENSTRAAT 16 - TELEFOON 579 - RHENEN Uw garantie voor goed ontvangs en blijvende service. y De Rijn-brug in Rhenen die deze maand het eerste lustrum viert. je zag er op de dag van de opening, 17 kwam uiteindelijk een busverbinding met februari, feestelijk uit. Alle bewoners stroomden in de meest feestelijke stem ming naar het stationsterrein en toen het versierde dampende stoompaard, met de vele genodigden, voor het eerst het sta tion binnenreed, kende de geestdrift geen grenzen meer. De leden van de toenmalige gemeente raad, met de burgemeester jhr. G. J. A. Schimmelpenninck, die in 1883 de heer G. J. Roghair was opgevolgd, stonden op het perron om de vele aanzienlijke be zoekers te ontvangen en hun een keurig collation aan te bieden. De regering had blijken van hoge belangstelling gegeven in de nieuwe lijn, door de aanwezigheid van H.E. de ministers Heemskerk en Van den Berg. Amersfoort met dezelfde halteplaatsen. De geschiedenis heeft zich in november 1957 dan ook glorieus herhaald. Rhenen had opnieuw aanleiding uitbundig feest te vieren en nog wel een hele week lang. Grote verkeerstoename Een jaar na de ingebruikstelling van de brug over de Rijn gingen er per etmaal gemicfÜeld 3100 auto's over de brug. In 1961 bedroeg dat aantal reeds 8500. De cijfers van dit jaar zijn ons nog niet be kend, maar zeker is het dat het inmid dels al weer toegenomen is. Belangrijk achterland Voor Rhenen-stad betekent de vaste VAN EL ALAMEIN TOT TUNIS In het voorgaande artikel is nagegaan hoe de strjjd in Noord-Afrika met wis selend succes werd gestreden tot aan oktober 1942, toen de eindfase begon. Mont gomery, de bevelhebber van het Britse 8e leger, was naarstig bezig om zjjn troe pen klaar te maken voor de slag bij El Alamein. Naast de gebruikelijke mislei ding van de tegenstander, door middel van camouflage, maakten de Engelsen ook gebruik van een speciaal radionet. Met behulp hiervan stuurder zij gefingeerde boodschappen de lucht in met het doel de Duitsers te misleiden. De opzet slaagde in alle opzichten niets van de voorbereidingen lekte uit. brachten de „woestijnratten" van Mon ty de Marethlinie ten val. Rommel kon niets anders doen dan snel terug trekken op een kleine strook langs de kust van Tunesië. Maar zijn taak in Afrika was nu wel afgelopen. Hij werd teruggeroepen en opgevolgd door Von Arnim. De gecombineerde legers begonnen nu aan de langzame wurging van het overschot van Duitse troepen. Op 13 mei 1943 werd de laatste weerstand ge,broken. Op die dag ontving Chur chill een triomfantelijk telegram van het front: „Alle vijandelijke weerstand is gebroken, wij zijn meester in Noord- Afrika". De springplank naar het ge knechte Europa was klaar. De ge allieerden maakten zich op om Hitiers vesting te bestormen. (Nadruk verboden) Zo brak de 23 oktober aan. 's Avonds om 21.40 uur precies, werd de hemel boven El Alamein opengescheurd door het geweld van duizend Engelse ka nonnen. Onafgebroken bombardeerden de Britse vuurmonden de Duitse linies, die als het ware werden omgeploegd. Om precies 22 uur, bij volle maan, stormde de infanterie naar voren. Er volgde een onbarmhartige strijd van man tegen man. Meter na meter werd op de Duitsers veroverd. Achter de in- fanterfie rolden de tanks naar voren en drongen door de bressen in de Duit se linies. Er ontwikkelde zich een he vige tankslag. Nog steeds vormden de tanks van Rommel een formidabele macht, geleid door een kundig tacticus. Maar ook de veel geprezen Rommel kon niet tegen de overmacht op. Hij moest terugtrekken, steeds sneller en met steeds meer verliezen. Het kwam zelfs zover, dat de Italianen, die nog in kleine groepjes in de Duitse gelederen meestreden, in de steek werden gelaten om sneller vooruit te kunnen komen. Honderden kilometers trok Rommel te rug, tot zijn oude basis El Agheila. Hier zag hij kans om zich enigermate te herstellen en doordat ook Montgomery de zogenaamde Vichy-regering. Deze regering stond min of meer aan de Duitse kant en daarom moest worden afgewacht toe de Fransen zouden rea geren op de invasie. De Franse troe pen boden echter maar zwakke tegen stand en na drie dagen werd er een wapenstilstand gesloten. De meeste Fransen sloten zich aan bij de geal lieerde legers. In een snel tempo rukte Eisenhower op naar het Oosten, Mont gomery tegemoet. Deze had ook niet stilgezeten. In een snelle aanval door brak hij de Duitse stellingen bij El Agheila en weer moest Rommel terug. Op 4 februari 1943 hadden de Britse troepen het gehele Italiaanse koloniale grondgebied in handen. Nu de legers van Eisenhower en Montgomery dichter bij elkaar kwamen, moesten de politieke leiders uitmaken, wie de algehele leiding van de ver dere operaties zou krijgen. Men be sloot Eisenhower tot opperbevelhebber van alle strijdkrachten in Noord-Afri ka te benoemen. Alles was nu klaar voor de slotactie van het Afrikaanse drama. Rommels troepen hadden zich terug zijn aanvoerlijnen moest beveiligen, ««trokken op de Marethlinie, een zeer bleef het front hier even hangen. Terwijl Monty achter zijn Duitse ri vaal aanjoeg, hadden Roosevelt en Churchill voor de Duitsers een onaan gename verrassing bereid. Op 8 novem ber 1942 landde een gecombineerde Engels-Amerikaanse strijdmacht op de kusten van Marokko en Algiers. Bevel hebber was generaal Eisenhower. In Noord-Afrika waren Franse troepen aanwezig, die onder bevel stonden van sterke verdedigingsgordel in Tunesië. Het zag er naar uit, dat hier nog een verbitterde slag zou worden gestreden alvorens de Duitsers de linie zouden prijsgeven. Inderdaad waren de be richten over de eerste gevechten niet hoopvol voor de geallieerden. De ge harnaste vechter Rommel liet nog een maal zijn klauwen zien wist zelfs de Amerikanen nog enkele kilometers te rug te drijven. Maar de overmacht was te groot. In een overrompelende actie in de nieuwe notenkleuren: Hoofdstraat 45, Telefoon 2165 OPBRENGST KOLLEKTE De in Veenendaal gehouden Klap- rooskollekte heeft een bedrag opge bracht van 2295,82. Het comité brengt vanaf deze plaats dank aan alle medewerkers en gevers. SCHAAKNIEUWS Maandag j.l. werd in de Ritmeester kantine de 11e ronde voor de onderlin ge competitie van de Veenendaalse Schaakvereniging gespeeld. De uitslagen waren als volgt: J. W. Boelens - Dr. M. J. D. v. Dam 1-0 C. ter Hogt - A. Blankespoor1-0 E. v. Ravenswaay-W. C. H. v. Dam afg. G. R. Kets - D. J. Kruidhof1-0 H. G. Kruidhof - H. Heikamp 0-1 P. Keuning - Tj. Schuurmans 0-1 A. Reymers - C. Beyer'/t-Vt J. N. Elenbaas - G. A. Blankestijn 0-1 F. Luchsinger - M. de Kleuver Vt-Vt Chr. Baars - J. Diepeveen 0-1 H. J. van Aller - H. van Doorn.Vt-'/t D. Anbeek - M. van Dijk 1-0 G. Achterberg - C. Wijnberger 1-0 H. van Asselt - A. v. d. Bovenkamp 0-1 Zaterdag 24 nov. a.s. speelt het le tiental een uitwedstrijd tegen Z.S.G.-l uit Zwolle. schouw in het voorjaar overgeslagen. De uitslag was als volgt: Tuinen verzorgd door kwekers le pr. P. van Engelenburg, Lindenlaan 19. Grote tuinen le pr. H. van Velzen en H. Rietberg, Beukenlaan 8 en 10. 2e pr. Ant. Schim mel, Oosteinde 6. 3e pr. H. R. W. Jan szen, Berkenlaan 12 en J. van Eist. Lindenlaan 2. 4e pr. H. Rouw-v. d. Dikkenberg, Beukenlaan 13 en A. Vonk, Eikenlaan 2. Kleine tuinen le pr. W. Ederveen, Lindenlaan 3 en P. H. J. Bollen, Pr. Margrietlaan 33. 2e pr. A. Vonk, Pr. Margrietlaan 2. G. L. Langveld, Eikenlaan 40 en C. Valken burg, Lindenlaan 51. 3e pr. mevr. Brouwer, Stationsweg 402. ST. NICOLAASPAKKETTEN VROEG TER POST BEZORGEN PTT staat ook dit jaar weer voor de opgave in de periode 26 november- 4 december een aantal postpakketten en briefpakjes te verzenden, dat twee maal zo groot is als normaal.. Verwacht wordt, dat met name het aantal te behandelen binnenlandse postpakketten in de daen voor St. Ni- colaas ongeveer 900.000 zal bedragen. Een tijdige overkomst en bestelling kan in deze drukke dagen alleen wor den gegarandeerd, indien de afzenders hun St. Nicolaaspakketten en -pakjes uiterlijk donderdag 29 november a.s. ter post bezorgen. Bij latere aanbieding door de afzen der kan voor tijdige verzending en be stelling niet worden ingestaan. ATOOMSCHUILPLAATS REEDS VOOR 300 GULDEN Bondsrepubliek gaat oorlogsbunkers herbouwen. Reeds voor 300 gulden per persoon kan men een schuilplaats kopen voor een mo gelijke aanval met kernwapens. Luchtaf weer experts uit West-Duitsland hebben dit bedrag vastgesteld, toen zij een balans opmaakten van de oude oorlogsbunkers die nog in de Bondsrepubliek bestaan. Men wil de bunkers herbouwen om als schuilkelders te gebruiken by een aan val met kernwapens. De experts vonden het jammer dat na de tweede wereldoorlog zoveel bunkers zijn opgeblazen. Van de ruim 3000 ver nielde bunkers, waar nog gedeelten van overeind staan, kan slechts de helft wor den herbouwd, aldus de deskundigen. Aan 450 bunkers in de omgeving van Bremen en Hamburg wordt reeds hard gewerkt. Verwacht wordt, dat binnen zes tot acht jaar cle nog bruikbare bunkers weer zullen zijn hersteld en in schuil kelders zijn veranderd. Met de toewijzing van gelden voor de herbouwing is men in de Bondsrepubliek royaal. In sommige de prijsuitreiking van de tuintjes-1 gevallen restaureert men zelfs een bun- schouw niet plaats gehad in een ver- ker, ondanks dat dit op een 3000 gulden gadering van de Vereniging voor per te beschermen persoon komt. Vreemdelingenverkeer, doch kunnen op j De kosten van het gehele project zijn zaterdag 24 november a.s. afgehaald nog niet bekend. Vast staat echter wel worden bij de heer H. Verkerk. Dedat de West-Duitse regering in de toe commissie heeft tweeenzestig tuintjeskomst gedwongen is grote sommen geld beoordeeld en alleen in de nazomer. uit te geven voor de bescherming van de Wegens het ongunstige weer is de bevolking. Uitslag tuintjesschouw Door bijzondere omstandigheden heeft Aan boord zijn er maar drie dingen die werkelijk belangrijk zijn n.l. eten werken en slapen. Voor de rest is er niet veel te doen. Men is als beman ningslid hoofdzakelijk op zichzelf aan gewezen. Velen zijn in wezen echter nog niet in staat zichzelf bezig te hou den. Dan gaan ze met hun kameraden hun vertier in de mess zoeken. Ze drin ken een biertje en daarna nog heel wat anders. Het wordt steeds gezelliger Dit geldt voor de mensen die zeeman voor hun hele leven zijn. In wezen is dat leven maar al te gemakkelijk. Als je vrijgezel bent rust er geen enkele verantwoordelijkheid op je schouders. Je krijgt je eten. je hebt werk en er is altijd een goed bed om in te slapen. Als je wilt passagieren neem je een voorschot op. In de thuishaven krijg je dan de rest van je gage. Genoeg .om een paar dagen vrolijk van te leven. Het geld is net op, als je weer gaat varen. Een ander geval is het als je ge- De heer J. C. Griffioen uit Vee nendaal heeft als werkstudent een zeereis gemaakt naar New York. Wat hy allemaal meemaak te schryft hij in zijn derde brief: Het leven op zee. trouwd bent of een verloofde e.d. hebt. Aan de ene kant kan dit gunstig zijn. Er is dan een doel waar je voor vaart. Aan de andere kant, als deze binding, door de een of andere oorzaak wegvalt bestaat er het gevaar dat je losslaat en wat je gedesillusionneerd en synischer geworden verder leeft. Of je moet als dit al niet te laat is een baan aan de wal opzoeken. Maar als je eenmaal ge varen hebt blijft de zee altijd trekken. Het is duidelijk te merken tot welke categorie iemand behoort. De mensen die geen thuis hebben lopen overal „plezier" makend rond en „genieten" zoveel mogelijk van het leven. De an deren gedragen zich min of meer nor maal, althans wat men aan boord nor maal noemt. Een van de belangrijkste dingen aan boord is het versieren. Deze kunst de zaken op een aangename manier voor je te laten verlopen is noodzakelijk voor een aangenaam leven. Hoe handiger je hierin bent des te beter, maar laat het nooit ten koste van je collega's gaan, •want dan lig je er gauw uit. Onder de bemanning die steeds wis selt heerst onder gewone omstandighe den een zekere gemeenschapszin. Maar als men elkaar bijv. 6 maanden dag in dag uit ziet is het uit met de pret en zijn er ruzies en vechtpartijtjes aan de lopende band. Dit leven laat z'n stempel op je ach- achter. Als iemand, al is het maar 'n paar jaar, gevaren heeft, hangt er iets ondefinieerbaars over hem. De zee heeft hem in haar macht. 6 Aram en Falco volkomen negerend, wendt de grote neger zich meteen tot het meisje. „Zij komen", stoot hij uit, hijgend naar adem. „Tom- Tom heeft gezien hun rode zeilen!! Zij komen met een ,twee, veel boten over grote water. Grote Tota- ma, Gij nemen wijs besluit, anders Tom-Tom straks bij zijn voorvaderen!!" De donkere reus rolt angst wekkend met zijn ogen en wijst met een trillende hand over zijn schouder. „Wij terug naar ons boot", gaat hij gejaagd verder, „wij snel in ons boot en ver van hier, wij nog ontsnappen aan vuurduivels! Kom, grote Totama, kom Nioraü" De oude man geeft het meisje een wenk en, terwijl de grote gevlekte kat met enorme sprongen voor hen uitsnelt, loopt het drietal het bospad af, Aram en Falco verbaasd achterlatend. (Wordt vervolgd) i

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1962 | | pagina 3