Australië gaat vervoersprobleem met
tuieeverdiepings treinen" te lilt
heus
het helpt?
VOOR
DE
VROUW
kleine
wetens
waardigheden
pp
Maximum snelheidHEUS, 'T HELPT
R IIE N E N
SCHERPENZEEL
Mengvoeders in de stalvoedering
ARAM
De
vorst
van
Suprania
-^1 LA
DAHPO
EDE
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 15 FEBRUARI 1963
Nr. 14
Trein is tram
Tunnelprobleem
Treinde oplossing
Een snelle, afdoende manier
om te vermageren
Afscheid, bevestiging en
intree ds. J. Dijkstra
Zaalvoetbal in Scherpenzeel
VOOR DE BOER
SPEELGOED STEEDS
MODERNER
Eet eens hete bliksem
verkouden
MOOIE VINDING
(Van onze correspondent in Australië)
Voor een bedrag van rond drie miljoen gulden hebben de Australische Spoor
wegen voor de dienst in en rond Sydney 120 „tweeverdiepingstreinen" besteld,
waarmee men hoopt het toenemend vervoersprobleem voor deze miljoenenstad
het hoofd te kunnen bieden. In de loop van dit jaar zullen deze nieuwe trein
stellen in bcdryf komen.
Per werkdag komen aan het cen
traal station in Sydney bijna 1500
treinen aan die rond een half miljoen
reizigers in de stad „uitstorten".
Doch nu gaat het niet langer, men
kan het vervoer niet meer de baas.
De stad breidt zich niet alleen steeds
meer uit, doch ook de bewoning wordt
steeds dichter. Waar eertijds in de bui
tenwijken der stad flatgebouwen vrij
wel niet aanwezig waren, is men door
de uitbreiding wel gedwongen om ook
hier hoogbouw toe te passen.
Het „ieder zijn tuin" kan in de voor
steden direct rond het stadscentrum
niet meer worden toegepast. Dat is nog
wel mogelijk in de buitenwijken dier
voorsteden en ook in de plaatsen op
groter afstand van het hart der metro
pool. Wie echter de snelle groei der
woongebieden ziet kan zich begrijpen,
dat het aantal reizigers met de dag
toeneemt.
Zoals ook in steden als New York en
Londen het geval is, nemen de trei
nen in Sydney en Melbourne de plaats
in van de trams. Dat wil zeggen, alle
voorsteden hebben treinverbinding en
soms zijn de stations op korte afstand
van elkaar gelegen. Men is er reeds
IN HET BESTE VONDEN WIJ DE
VOLGENDE WETENSWAARDIG
HEDEN:
Eén van de taken van het nu ver
daagde tweede Vaticaanse Oecume
nische Concilie is het bewerkstel
ligen van een beter evenwicht tus
sen de gebieden met een overmaat
van bisdommen en die waar er te
weinig zijn. Italië, bijvoorbeeld,
telt 260 diocesen voor 48 miljoen
katholieken; West-Duitsland heeft
21 bisdommen voor circa 23 mil
joen. Ook een betere spreiding van
priesters is gewenst. In Zuid-Ame-
rika is slechts één priester voor
elke 10.000 communicanten, tegen
één voor elke 800 in de Verenigde
Staten.
In Zanzibar het „paradijs der
luiheid" past de kruidnagel van
alle gewassen verreweg het beste
bij het nationale temperament. Is
een kruidnagelboom eenmaal ge
plant, dan heeft de slome eigenaar
niets anders meer te doen dan in
de schaduw te zitten kijken hoe de
kleine groene knopjes uitbotten en
opgroeien tot mooie flinke ponden
sterling. Zelfs als er in de handel
weinig vraag is, kan een goeie
boom zijn eigenaar wel voor een
gulden of zestig aan kruidnagels
opleveren. Zijn de omstandigheden
gunstiger, dan laat hij het eenvou
dig geld regenen op de mensen die
in zijn lommer liggen te slapen. En
wat het mooiste is, de eigenaar kan
erop rekenen dat zijn boom zijn he
le leven geld voor hem zal verdie
nen. De meeste bomen blijven 70
80 jaar vrucht dragen.
Bij de bouw van de Philharmonic-
Hall, de concertzaal met 2644 plaat
sen, die op 23 september vorig jaar
in New York in gebruik is geno
men, had de geluidsdeskundige Dr.
Leo Beranek een dikke vinger in
de pap. Om zijn theorieën te toet
sen, zocht Dr. Beranek contact met
23 vooraanstaande dirigenten en 21
andere autoriteiten op het gebied
van de muziek; hij vroeg hun een
waarderingsschaal toe te passen op
de bekende muziekzalen van de
wereld en de voor- en nadelen te
noemen. De Grosser Musikvereins-
saal in Wenen, gebouwd in 1870.
kwam als beste uit deze enquête te
voorschijn; de Symphony Hall van
Boston werd tweede en het Am
sterdams Concertgebouw (1887) der
de. Intimiteit, levendigheid, warm
te, helderheid, briljantheid, even
wicht en nuancering waren in deze
volgorde de akoestische hoedanig
heden waaraan, zo bemerkte Dr.
Beranek, de meeste waarde werd
gehecht.
Koningin Victoria was „buiten
gemeen rijk", zelfs vergeleken bij
de andere regeringshoofden in de
19de eeuw. Haar privéfortuin wordt
op vijf miljoen pond geschat. Ar
me Victoria! Het beroemde geslacht
Rothschild bezat in die tijd naar
schatting ruim 400 miljoen pond.
Dit is door niemand ter wereld ge
ëvenaard.
Wolven kennen een maatschap
pelijk ceremonieel en een kasten
stelsel, waarbij vergeleken het onze
maar dilettantenwerk is. De stand
van kop en oren, het opzetten der
haren op bepaalde gedeelten van
de huid, het „wenkbrauwfronsen",
tot hoever de tanden mogen wor
den ontbloot, en bovenal hoe de
staart moet worden gehouden
dit alles is streng en tot in details
voorgeschreven.
Indien een wolf uit de lagere stand
het Grote Opperhoofd zou nade
ren met zijn staart omhoog, zou hij
zeker een kind des doods zijn. De
staart moet onder het lichaam wor
den gehouden, stijf aangedrukt te
gen de buik, alsof hij daar zat vast
geplakt! Een wolf uit de midden
stand mag zijn staart vrij laten
hangen in tegenwoordigheid van de
Baas, maar wee hem als hij, uit
onwetendheid of grootheidswaan,
zou wagen die staart hoger dan
horzontaal op te tllen.
toe over moeten gaan sneltreinen in te
leggen voor de verst verwijderde voor
steden. In een straal van plm. 40-50 km.
kan men de bewoners rekenen tot die
van Sydney te behoren en uiteraard is
in die stad ook het werkterrein van
naar schatting een miljoen mensen.
Een deel van hen maakt gebruik van
de autobussen of eigen auto's van de
ferries enz. doch de trein is nog altijd
de snelste verbinding.
In Sydney rijden de treinen onder
gronds in een cirkel door het hart der
stad er zijn een vijftal stations waar
door de werkers van iedere dag zo
dicht mogelijk bij hun fabriek, kan
toor, winkel of werkplaats komen.
Er zijn stations, zoals Wynyard, waar
in de topuren meer dan 50.000 reizi
gers per uur zich voor vervoer melden.
De spoorwegen kunnen het nu niet
meer aan en zoeken in ae „dubbel
dekkers" een oplossing.
Uiteraard bezorgde het feit, dat de
twee verdiepingen-treinen door de
tunnels moeten rijden een afzonder
lijk probleem. De vloer is slechts 30 cm.
boven de rails en het dak even zoveel
van de draadspanning verwijderd. De
treinstellen zijn zo gecomprimeerd mo
gelijk gebouwd en bieden 132 zitplaat
sen. doch in de spitsuren zullen er
heel wat meer passagiers vervoerd wor
den. Want gewoonlijk bevatten de rij
tuigen dan een dubbel aantal passa
giers, die op de bekende „sardine-ma-
nier" zijn „verpakt". Om het in- en
uitstappen zo snel mogelijk te doen ge
schieden zijn er afzonderlijke platforms
voor de beneden- en boven-„etages".
Vijf treden naar boven of drie tre
den omlaag brengen de reizigers in de
rijtuigen. Voorlopig zullen de eerste
40 wagons worden uitgerust met auto
matisch sluitende deuren, waarmee
een proef wordt genomen. De overige
wagons houden de niet-automatische
deuren. Er is n.l. reeds vele jaren een
kwestie hangende over die deuren.
Juist omdat de treinen min of meer
als trams dienst doen blijven veelal ge
durende de rit de dubbele schuif
deuren geopend. Het behoort lang niet
tot de zeldzaamheden, dat tijdens het
rijden iemand van de overvolle balcons
valt en ook spelende schoolkinderen
zijn daarvan dikwijls slachtoffer ge
worden. De nieuwe treinen worden in
Australië gebouwd en van Australisch
materiaal.
Men beschouwt de trein als de op
lossing voor het enorme vervoerspro
bleem in Sydney. Het is vrijwel on
mogelijk om het autoverkeer er gaande
te houden, afgezien nog van het par-
keervraagstuk. Reeds heeft men alle
trams in Sydney verwijderd doch ook
de „dubbeldekker"-autobussen bieden
geen voldoende ruimte voor het reizi-
gersvervoer. Minder mogelijkheden zijn
er met de „ferries", een vloot van plm.
20 veerboten die in de baaien van
Sydney de verbinding verzorgen met
de voorsteden, voorzover deze althans
aan de baaien zijn gelegen.
Doch voor de groter afstanden rond
de stad kan alleen de trein redding
brengen. De tweeverdiepings-treinen
zullen daartoe medewerken.
In Melbourne, waar het treinver-*
keer nog bovengronds is, heeft men
weliswaar ook met vervoersproblemen
te maken, doch de straten zijn hier rui
mer dan in Sydney en laten dus beter
het verkeer door. Doch ook hier zal
het treinverkeer op den duur onder
gronds dienen te worden.
De „ingepakte" reizigers in en rond
Sydney, de stad met meer dan twee
miljoen inwoners, zien verlangend uit
naar de zitplaatsen in het komende na
jaar.
DOOR DE MAX. SNELHEID VAN 50KM KOMEN DEZE .-
ONGEVALLEN MINDER VOOR DAN VROEGER H»
Auto's slaan bij kruising,
en minder over de kop!!
In het eerste kwartaal van dit jaar
start het Verbond voor Veilig Verkeer
zijn kernthema-acties met een pleidooi
tot de weggebruiker om zich te houden
aan de maximum-snelheidsbepalingen.
Langs enkele wegen in een aantal grote
gemeenten ziet men een affiche hangen,
waarop het bord „50 km" staat gecom
bineerd met de tekst: „heus, 't helpt!".
Ook van uw beeldscherm, door de radio,
in een aantal bioscopen en op vele an
dere wijzen ziet en hoort u deze „slogan".
uw SNELHEID op de weg
De invoering van de maximum-snelheid
binnen de bebouwde kom heeft inder
daad een gunstige invloed op de verkeers-
veligheid gehad. De cijfers wijzen uit, dat
sedert oktober 1957, toen deze bepalingen
van kracht werden, het aantal verkeers
doden in de steden en dorpen relatief is
gedaald. In Den Haag bijvoorbeeld vie
len vóór die datum gemiddeld 70 verkeers
doden per jaar, thans bedraagt het aan
tal gemiddeld 50. Op de rijksweg welke
door de gemeente Wassenaar loopt, kwa
men in de eerste tien maanden van 1957
11 personen in het verkeer om, in de
overeenkomstige periode van 1958 slechts
6; ook voor het gewondental kon een pro
centuele daling worden geconstateerd.
Riskante inhaalmanoeuvres!
zijn uitzondering
Doordat de gemiddelde snelheid van het
verkeer binnen de bebouwde kom als ge
volg van de maximum-snelheidsbepalin
gen is gedaald, worden veel ongevallen
voorkomen, en zijn, omdat de kracht van
de botsing door de lagere snelheid ge
ringer is, de gevolgen van botsingen
minder ernstig. Ook enkele typen van
ongevallen komen thans minder voor dan
vroeger: auto's slaan bij kruisingen min
der over de kop, er rijden minder auto's
tegen trams, enz. En omdat de snelheid
binnen de bebouwde kommen genivel
leerd is, behoren (riskante) inhaalmanoeu
vres tot de uitzonderingen, waardoor tal
van ongelukken voorkomen worden.
In tegenstelling tot wat velen indertijd
meenden, heeft de invoering van de
maximum-snelheid de vlotheid van de
verkeersafwikkeling niet nadelig bein-
vloed. Integendeel zelfs. Het optreden van
stagnaties bij verkeerslichten waarvan
er steeds meer komen wordt voorko
men, doordat het verkeer homogener ge
worden is. Ook hebben de maximum-
snelheidsbepalingen de invoering van de
anderhalf jaar geleden van kracht gewor
den voetgangersregeling gemakkelijker,
beter passend in het algemene verkeers
beeld gemaakt.
Het is om al deze redenen tezamen
èn nog een aantal ongenoemde dat het
Verbond voor Veilig Verkeer de wegge
bruiker met klem oproept: Houd u aan
de maximum snelheid, want heus, 't helpt.
llllllliilll
De moderne medische wetenschap
wendt zich weer tot een oeroud ge
bruik - volledig vasten - en ervaart
dat dit, mits onder behoorlijke medi
sche controle uitgevoerd, veilig, pijn
loos en doeltreffend is.
Deze kuur wordt o.a. toegepast door
Dr. Garfield Duncan in het Pennsyl-
vania-ziekenhuis in Philadelphia.
Een vrouw van 63 jaar, 1 meter 60
lang en ruim 270 pond wegend, had
alle hoop opgegeven toen zij in dit zie
kenhuis werd opgenomen. Elk calorie-
en-arm dieet was voor haar een mar
teling geweest; ze werd er prikkelbaar
en duizelig van. Maar in het ziekenhuis,
geheel zonder calorieën, beleefde zij de
grootste verrassing van haar leven. Zij
had er helemaal geen last van, zelfs
niet de eerste dag. In tien dagen zakte
haar gewicht van 274 tot 250 pond.
Ruim een jaar later, na nog eens vier
vastenperioden, was het gedaald tot
196 pond.
Dit verbluffende resultaat bij deze
vrouw en bij nog circa 60 andere men
sen geeft de corpulente mens nieuw
zelfvertrouwen en helpt hem zich aan
een evenwichtig dieet te houden met
voldoende calorieën voor zijn behoef
ten.
Behalve dat het plezierig is het over
tollige vet bijna te zien verdwijnen,
gebeurt het bovendien in de meeste ge
vallen zonder dat de patiënten honger
krijgen. Eén man zei: „Na die eerste
periode - die voor de meeste mensen
slechts éé«i dag duurt - ben je er
overheen."
Gegevens van 57 patiënten tonen aan
dat 37 van hen na twee jaar op hun
verminderd gewicht zijn gebleven of
nog verder zijn afgevallen. Tien zijn
weer iets aangekomen, maar wegen nu
minder dan voor de vastenkuur; de
overige tien zijn weer even zwaar als
voor de kuur of nog zwaarder. Maar
gezien het feit dat geen enkele andere
kuur deze 57 mensen heeft geholpen,
heeft het vasten dus een zeer gunstig
resultaat opgeleverd.
„Volkomen vasten", zegt Dr. Duncan,
„kan men niet willekeurig toepassen.
Men dient er even voorzichtig mee te
zijn als met operaties of krachtig wer
kende geneesmiddelen, en zorgvuldig
na te gaan welke patiënten hiervoor in
aanmerking, komen, en hen bovendien
voortdurend onder observatie te hou
den."
NIEUWE VEZELSTOF
IS ONBRANDBAAR
Kledingstukken gemaakt van de nieu
we onbrandbare stof „Teklan", die door
een Engelse firma is ontwikkeld, zullen
later dit jaar in de winkels verkrijgbaar
zijn. „Teklan", het resaltaat van jaren
lange onderzoekkingen in de laboratoria
van Courtaulds, heeft de eigenschappen
van natuui'zi.ide. Bovgj;Jion is het sterk
en aan weinig slijtagè onderhevig. Het
zijdeijachtig karakter, alsmede het feit
dat het materiaal onbrandbaar is en snel
droogt, maakt het een van de belangrijk
ste ontdekkingen op het gebied van de
kunstvezels. De vezel is geschikt voor een
groot aantal toepassingen - herenkleding,
dameskleding, kinderkleding, huishoud-
textiel. Het heeft ook een aantal indus
triële toepassingen.
RUIM 1 MILJOEN MOTORRIJTUIGEN
IN NEDERLAND
Volgens de voorlopige telling van het
Centraal Bureau voor de Statistiek naar
de stand op 1 augustus 1962, omvat het
Nederlandse motorrijtuigenpark 1.088.000
voertuigen. Vergeleken met de stand op
1 augustus 1961 (968.600) betekent dit een
stijging van 12 De verdeling van het
park op 1 augustus 1962 is als volgt:
730.000 personenauto's incl. combinatie
wagens (stijging 18*/»), 192.000 bedrijfs
auto's (stijging 8 en 166.000 motortwee-
wieiers (daling 5
Ds. J. Dijkstra zal zondagmiddag 24 fe
bruari a.s. afscheid nemen van de Her
vormde gemeente van Rhenen en de week
daarop, n.l. zondagmiddag 3 maart a.s.,
vermoedelijk om vijf uur,in de Broeder-
kerk, na vooraf 's morgens om tien uur
in datzelfde kerkgebouw te zijn bevestigd
door ds. M. Ilanemaayer uit Alphen aan
den Rijn, intree doen als predikant van
de Hervormde Gemeente van Kampen,
waar hjj beroepen is in de v&kature van
ds. J. Ewoldt, die op 28 oktober van het
vorige jaar naar Bennekom is vertrokken
en die daar een week later intree heeft
gedaan.'
Ds. Dijkstra werd op 14 juli 1918 te Mar-
rum in Friesland geboren en bezocht eerst
het Gereformeerd gymnasium te Huizum
bij Leeuwarden. In de oorlog werd hij
door de bezetter achtervolgd en was toen
enige tijd werkzaam als arbeider op een
boerderij in Friesland.
Na de bevrijding hervatte hij zijn studie
en studeerde toen nog enige jaren theo
logie aan de rijksuniversiteit te Utrecht.
Nadat de heer Dijkstra in november 1950
door het provinciaal, kerkbestuur van
Overijssel was toegeBten tot de evange
liebediening in de Nederlandse Hervorm
de Kerk werd hij op 12 november van dat
zelfde jaar (1950) door ds. M. Hanemaayer
uit Alphen aan den Rijn, toen nog predi
kant te Kampen, bevestigd als predikant
van de Hervormde Gemeente van Wester-
haar (Vriezenveensewijk) in de classis
Hengelo in Overijssel. Op 14 april 1957
verwisselde ds. Dijkstra deze gemeente
met die van Rhenen, waar hij werd be
vestigd door zijn plaatselijke collega, ds.
N. Kooreman.
Tijdens zijn ambtsbediening te Wester-
haar (Vriezenveensewijk) was ds. Dijkstra
o.a. voorzitter van de plaatselijke afde
ling en van de ring van het voormalige
C.J.M.V. en voorzitter van de christelijke
kleuterschool en van de diaconale gezins
verzorging. In 1951 gaf hij te Westerhaar
mede de stoot tot de oprichting van een
C.J.M.V. en in 1956 was hij daar mede
een van de oprichters van een christelijke
kleuterschool. Verder verrees tijdens zijn
ambtsbediening te Westerhaar (Vriezen
veensewijk) daar ook nog een verenigings
gebouw.
Te Rhenen was ds. Dijkstra o.a. vice-
voorziter van het schoolbestuur en van
het Hervormd rusthuis. Verder gaf hij te
Rhenen mede de stoot tot de oprichting
van een jongelings- en van een meisjes
vereniging.
SCIIIETRESULTATEN
Uitslagen van de deze week door de
leden van de schietvereniging geschoten
onderlinge competitie: C. Valkenburg jr.
92; M. Berendse 91; P. van Engelenburg
en A. van Dusschoten 90; E. v. d. Werk
89; H. Berendse 87; J. Koudijs 83; J. ten
Broek 82; R. van Eist en J. van Eist 81;
A., Wittenberg 79; H. Pater 78; N. Klum-
penaar 77; R. v. d. Burgt 76; J. Koot 70
en A. van Eist 59 punten.
GESPAARD
Gedurende de maand januari werd bij
de Nutsspaarbank te Scherpenzeel inge
legd 34.628,48 en terugbetaald 15.080,89.
Het totale spaartegoed bij de Nutsspaar
bank te Scherpenzael bedraagt thans
961.629,60.
Door het initiatief van de v.v. Scher
penzeel en de medewerking van het col
lege van B. en W. van Scherpenzeel heeft
men zaterdagmiddag in Scherpenzeel ken
nis kunnen maken met zaalvoetbal.
In de gemeentelijke eierhal was een
miniatuur voetbalveld van 35 x 15 meter
gemaakt waarop door teams van 6 spelers
werd gespeeld. Aan deze wedstrijden, wel-
Het gebruik van mengvoeders heeft in ons land een grote vlucht genomen. Ver
gelijking met andere landen leert, dat in ons land de mengvoeders een percentage
van het totale voederverbruik omvatten, dat in geen enkel ander land zelfs maar
wordt benaderd. Vaststaat verder aldus ir. F. de Boer, rijksconsulent voor de
veevoeding, onlangs voor de radio dat het mengvoederverbruik in ons land
van jaar tot jaar toeneemt. Ten dele is dat natuurlijk een gevolg van de zich
uitbreidende pluimvee-, varkens- en rundveestapel. In de rundveesector zien we
ook dat het verbruik per koe voortdurend toeneemt. Van jaar tot jaar komen
in de hoeveelheid verbruikt mengvoer per koe vanzelfsprekend wel schomme
lingen voor, maar over een reeks van jaren is een duidelijke opgaande lijn waar
te nemen.
In voedertechnisch opzicht is tegen
deze ontwikkeling geen enkeel bezwaar
aan te voeren. Integendeel, via de
juiste mengvoeders is vaak de aanvoer
van de noodzakelijke voedingsstoffen
beter gewaarborgd dan over de enkel
voudige krachtvoermiddelen. Ook in be
drijfseconomisch opzicht is het steeds
stijgende mengvoederverbruik zeer wel
verklaarbaar. Hoe staat het echter met
de soort mengvoeder, die de veehouder
aan zijn vee geeft? Is dat ook steeds
in voedertechnisch of economisch op
zicht in orde?
Bedrijfsbezoek en stalvoedercontroles
leren, dat daaraan wel eens iets ha
pert. Vergeten wordt dan blijkbaar nog
al eens, dat het mengvoer het aanwe
zige ruwvoeder qua voederwaarde aan
moet vullen, zodat aan de behoefte van
het vee zo goed mogelijk wordt vol
daan: Daartoe zijn er voor melkvee
vijf soorten mengvoeder in de handel.
Meestal duidt men deze aan met let
ters A, B, C, D en E, waarbij het vre-
(eiwit)gehalte in deze volgorde steeds
met ca. 50 g oploopt van 130-140 g tot
ca. 320 g. Per kg mengvoer is in alle
vijf gevallen als regels ongeveer 630-
670 g zetmeelwaarde aanwezig.
Nu is in de meeste gevallen in de
ruwvoeders, die op onze veehoudersbe-
drijven aanwezig zijn, de verhouding
tussen eiwit en ZW zodanig, dat ei-
witarme (A) of matig eiwitrijke (B en
C) mengvoeders als aanvulling nodig
ke 4 maal 10 minuten duurden, werd deel
genomen door de zondag- en zaterdag
afdeling van Scherpenzeel, De Valleivo
gels en de vv. Woudenberg.
Ondanks het feit dat de omstandig
heden wel heel erg verschilden met ge
woon voetbal wisten de meeste spelers
zich spoedig aan de moeilijke en vreem
de omstandigheden aan te passen en kon
men soms van fraaie staaltjes voetbal
genieten.
De eerste wedstrijd was die tussen de
zondag van Scherpenzeel en Woudenberg.
Het werd een heel aardige strijd waarbij
het er naar uitzag dat de blauw-witten
de overwinning zouden behalen, in de
laatste speelperiode echter wist Wouden
berg een 5-Z achterstand om te zetten in
een 6-5 overwinning.
In de tweede wedstrijd speelden de
teams van de zaterdag van Scherpenzeel
en De Valleivogels tegen elkaar. Na een
tamelijk eenzijdig partijtje wisten de Vo
gels deze wedstrijd met 5-2 te winnen.
De verliezersronde bracht de teams van
Scherpenzeel tegen elkaar en hierbij trok
de zaterdag via een 7-6 overwinning aan
het langste eind.
Voor de winnaarsronde traden Wouden
berg en De Valleivogels aan. In deze
wedstrijd ging het soms wel wat te stevig
toe doordat sommige spelers meer speel
den om de winst dan om het spel, het
geen toch uiteindelijk de bedoeling bij
deze wedstrijden was.- Valleivogels bleek
in deze wedstrijd de sterkste en wist
Woudenberg met 5-2 klop te geven.
Door het goede verloop der wedstrijden
en het enthousiasme waarmede de spe
lers er aan deelnamen bleek dat deze
wedstrijden een goede trainingsmogelijk
heid bieden. Naar wij vernemen ligt het
dan ook in het voornemen om zolang de
velden onbespeelbaar zijn door te gaan
met zaalvoetbal.
*8
zijn. Slechts in bijzondere gevallen, bijv.
wanneer veel hak vruchten, snijmais,
granen e.d. gevoerd zullen worden zijn
de eiwitrijke mengsels nodig.
In vele gevallen blijkt het ruwvoe-
derrantsoen wat te weinig eiwit in
verhouding tot de zetmeelwaarde te
bevatten. Een gift C- of D-meel zou
deze wat te ruime verhouding recht
moeten trekken, waarna met A-meel al
naar gelang de melkgift aangevuld
wordt. Voedertechnisch is dit ideaal,
maar in arbeidsorganisatorisch opzicht
heeft dit zijn bezwaren. Velen geven
dan ook de voorkeur aan het voeren
van één soort krachtvoer, bijv. A- of
B-meel.
Men neemt een kleine fout dan op
de koop toe. In vele gevallen gaat dit
uitstekend.
Een veel ernstiger fout maken echter
die veehouders, die menen, dat met de
melkgift van hun koeien het eiwitge
halte van het gebruikte vrachtvoer be
hoort te stijgen. Zij voeren bij voor
keur aan koeien boven 20 of 25 1 C- of
D-voeder. Het is fout, zowel in voe
dertechnisch als in economisch opzicht.
Vaak blijkt namelijk dat men op deze
wijze wel voldoende eiwit maar te wei
nig ZW voert. Niets is nadeliger voor
produktieve koeien.
Indien men wel zorgt voor voldoende
ZW door middel van deze eiwitrijke
mengsels voert men te duur, want het
zelfde effect is dan met evenveel kilo
grammen van de goedkopere A- of B-
mengsels te bereiken.
Herstel van deze fout zal in het al
gemeen geen honderden guldens ople
veren, maar in de stalperiode 1962-
1963 zijn ook de kleine besparingen van
veel belang.
In de race om modern te zjjn en
te bleven, probeert ook de speel
goedindustrie niet achterop te ge
raken.
Dit bleek eens te meer op de
grootste Britse Speelgoedbeurs die
een record aantal buitenlandse in
kopers trok.
Dit jaar weerspiegelde het Britse
speelgoed meer dan ooit de vin
dingrijkheid van de moderne indus
trie waarbij veel gebruik gemaakt
werd van moderne kunststoffen.
Zo was er een tweepersoons
sportwagen voor kinderen te zien,
gebaseerd op de Jaguar met een
maximum snelheid van bijna 23 km
per uur en een 77 cc benzinemotor
met automatische versnelling en
een koetswerk van vezelglas.
Diezelfde firma maakte ook een
miniatuur tractor voor kinderen,
die ook voor echte werkzaamheden
op de boerderij of in de tuin kan
worden gebruikt.
Nog een noviteit: een kinder
schrijfmachine waarvan er 2000
door een Amerikaans warenhuis
concern zijn besteld
HET
OPWARMEN
VAN De huisvrouw neemt graag groot vlees,
GROOT om dit de tweede da2 koud te eten,
\"i ircc hetgeen voor haar werkbesparend is.
VLEES Het echter ook voorkomen, dat U
het vlees de tweede dag weer warm
wilt eten, als het buiten erg koud is of er onverwachte
gasten komen. Dit kunt U op verschillende manieren
doen. Wanneer er nog veel jus is overgebleven het snij
vlak van het vlees in wat boter dichtschroeien, het vlees
met de boter in de braadpan met jus doen en onder lang
zaam bedruipen verwarmen. Ook kunt U het vlees op
een zeef leggen boven in een pan kokend water. Er ech
ter voor zorgen, dat het water het vlees niet bereikt,
want dan kookt het uit. Bij het opdienen de verwarmde
jus over het vlees gieten. Heeft U weinig jus over, maak
dan een lekkere gebonden saus (champignonsaus, madei-
rasaus, tomatensaus), snijd het vlees in niet te dunne
plakken en warm die snel op in de warme saus.
Tenslotte nog een manier voor als U een oven heeft: het
vlees in niet te dunne plakken snijden, deze samenhouden
door er een houten vleespen door te steken, het vlees in
de oven zetten en er wat boter en desgewenst geraspte
kaas op doen. Na 15-20 minuten heeft U heerlijk warm
vlees. Deze methode van opwarmen is bijzonder geschikt
voor ham.
WAS
DROGEN
BIJ Hoe krijg ik de was droog, dat is de
FELLE afgelopen weken voor vele huis-
„„.mp vrouwen een probleem geweest. Koop
KUU1JE een grote plastic opbergzak en hang
hierin Uw was. Op deze wijze kan de
was des nachts in de verwarmde kamer drogen, zonder
vlekken te maken. Rits de zak niet dicht, doch let er op
dat de warme lucht het wasgoed kan bereiken. Zorg er
wel voor, dat de was goed is uitgewrongen, want de zak
zou wel eens niet op een grote hoeveelheid water aan de
onderkant zijn berekend. Indien de zak een metalen rits
heeft, dient er voor te worden gewaakt, dat deze geen
roestvlekken kan maken. Vele zakken hebben echter al
plastic ritsen.
LET
'S WINTERS
OP Het is ln de winter vaak een probleem,
UW de ficus of rubberplant haar glanzen-
TC de, donkergroene bladeren te laten
rILUa behouden. De beste plaats voor de
plant is daar, waar zij zonnestralen
kan opvangen en tochtvrij 6taat. De kamertemperautur
moet niet beneden 10 graden Celsius worden. Slecht is het
ook de plant aan grote temperatuursverschillen te laten
blootstaan. Te felle zon is dus ook weer niet goed. Iedere
week dienen de bladeren met lauw water te worden af-
gesponst. Begiet de plant matig met water op kamertem
peratuur en alleen als de aarde droog aan voelt. Het is
goed, de plant een keer in de veertien dagen wat kunst
mest te geven. Ja, de ficus vraagt om aandacht, maar als
wij die aan haar besteden, kunnen we de gehele winter
genieten van deze fraaie bladplant.
28 „Maar ik begrijp nog steeds niet, waarom we
op dit schip zitten," zegt Aram, naar het voordek
lopend. Noira heeft deze laatste woorden gehoord.
„Het hieruit geperste sap is het enige middel om
het gif uit Uw bloed te verdelgen, Messire," zegt
zij ernstig, hem enkele bladen tonend. „Dagenlang
hebt ge op de rand van de dood gelegen, maar dank
zij hun genezende kracht hebben wij Uw leven
kunnen redden„Eens Messiria-pijl mij tref
fen in die been" mengt de oude Totama zich in het
gesprek. „Wij toen geen bladeren bij ons hadden
en nu Totama lopen op drie benen," en hij wijst
veelbetekenend naar zijn krukken„Maar waar
om deze zeereis?" vraagt Aram, terwijl Noira voor
zichtig het verband van zijn sterk gezwollen vuur
rode arm wikkelt. „Omdat wij geen bladeren ge
noeg hebben," antwoordt zij terwijl ze het genees
krachtige sap op de wond brengt. „De enige mo
gelijkheid om Uw arm van verlamming te redden
was dus de bladeren te gaan zoeken, daar waar zij
groeien en dat is inHaar woorden worden af
gebroken door een luide uitroep van de uitkijk in
de mast. „Land!! Land in zicht aan bakboord!"
(Wordt vervolgd)
Hete bliksem is een Oudhollandse
stamppot, die aardig in het vergeetboekje
is geraakt. Ten onrechte, want het is een
pittige, smakelijke en gezonde stamppot
met een hoog vitaminegehalte.
Vooral nu de groenten zo schaars zijn,
zal de hete bliksem een prettige afwisse
ling vormen.
Voor vier personen heeft u nodig: 400
gram mager pekelspek, tenminste 1 kg
appelen, maar nog beter 1 kg zure en 1 kg
zoete appelen, l-l'/i kg aardappelen (af
hankelijk van de hoeveelheid appelen),
zout, azijn en suiker naar smaak.
Laat het spek in ongeveer liter wa
ter een half uur koken, niet te hard, zo
dat er wat van het kookwater overblijft.
Bedek het spek dan met de in schijven
gesneden aardappelen. Leg daarop de ge
schilde en in partjes gesneden appelen.
Haal na V* uur verder sudderen het
spek uit de pan, giet - als het er is -
overtollig kookvocht af en stamp de aard
appelen door elkaar. Maak de stamppot
naar smaak af met wat azijn of suiker
en zo nodig wat zout. Snijd het spek en
leg het op de stamppot.
Het transport van de vaak zware
vuilnisemmers naar de stopplaats van
de ophaaldienst is voor velen een heel
karwei. Nu van gemeentewege uni
formemmers beschikbaar werden ge
steld, heeft de directie van een Edese
fabriek een uiterst eenvoudig wagen
tje laten construeren. Op dit wagentje
past de emmer precies en zelfs kan hij
er, indien gewenst, blijvend op staan.
Zelfs een kind vervoert nu met het
meeste gemak de emmer naar de trot
toirrand. Begrijpelijk, dat er voor deze
vinding, gelet ook op de lage prijs,
veel belangstelling bestaat.