Australië gaat vervoersprobleem met tuieeverdiepings treinen" te lilt heus het helpt? VOOR DE VROUW kleine wetens waardigheden pp Maximum snelheidHEUS, 'T HELPT R IIE N E N SCHERPENZEEL Mengvoeders in de stalvoedering ARAM De vorst van Suprania -^1 LA DAHPO EDE TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 15 FEBRUARI 1963 Nr. 14 Trein is tram Tunnelprobleem Treinde oplossing Een snelle, afdoende manier om te vermageren Afscheid, bevestiging en intree ds. J. Dijkstra Zaalvoetbal in Scherpenzeel VOOR DE BOER SPEELGOED STEEDS MODERNER Eet eens hete bliksem verkouden MOOIE VINDING (Van onze correspondent in Australië) Voor een bedrag van rond drie miljoen gulden hebben de Australische Spoor wegen voor de dienst in en rond Sydney 120 „tweeverdiepingstreinen" besteld, waarmee men hoopt het toenemend vervoersprobleem voor deze miljoenenstad het hoofd te kunnen bieden. In de loop van dit jaar zullen deze nieuwe trein stellen in bcdryf komen. Per werkdag komen aan het cen traal station in Sydney bijna 1500 treinen aan die rond een half miljoen reizigers in de stad „uitstorten". Doch nu gaat het niet langer, men kan het vervoer niet meer de baas. De stad breidt zich niet alleen steeds meer uit, doch ook de bewoning wordt steeds dichter. Waar eertijds in de bui tenwijken der stad flatgebouwen vrij wel niet aanwezig waren, is men door de uitbreiding wel gedwongen om ook hier hoogbouw toe te passen. Het „ieder zijn tuin" kan in de voor steden direct rond het stadscentrum niet meer worden toegepast. Dat is nog wel mogelijk in de buitenwijken dier voorsteden en ook in de plaatsen op groter afstand van het hart der metro pool. Wie echter de snelle groei der woongebieden ziet kan zich begrijpen, dat het aantal reizigers met de dag toeneemt. Zoals ook in steden als New York en Londen het geval is, nemen de trei nen in Sydney en Melbourne de plaats in van de trams. Dat wil zeggen, alle voorsteden hebben treinverbinding en soms zijn de stations op korte afstand van elkaar gelegen. Men is er reeds IN HET BESTE VONDEN WIJ DE VOLGENDE WETENSWAARDIG HEDEN: Eén van de taken van het nu ver daagde tweede Vaticaanse Oecume nische Concilie is het bewerkstel ligen van een beter evenwicht tus sen de gebieden met een overmaat van bisdommen en die waar er te weinig zijn. Italië, bijvoorbeeld, telt 260 diocesen voor 48 miljoen katholieken; West-Duitsland heeft 21 bisdommen voor circa 23 mil joen. Ook een betere spreiding van priesters is gewenst. In Zuid-Ame- rika is slechts één priester voor elke 10.000 communicanten, tegen één voor elke 800 in de Verenigde Staten. In Zanzibar het „paradijs der luiheid" past de kruidnagel van alle gewassen verreweg het beste bij het nationale temperament. Is een kruidnagelboom eenmaal ge plant, dan heeft de slome eigenaar niets anders meer te doen dan in de schaduw te zitten kijken hoe de kleine groene knopjes uitbotten en opgroeien tot mooie flinke ponden sterling. Zelfs als er in de handel weinig vraag is, kan een goeie boom zijn eigenaar wel voor een gulden of zestig aan kruidnagels opleveren. Zijn de omstandigheden gunstiger, dan laat hij het eenvou dig geld regenen op de mensen die in zijn lommer liggen te slapen. En wat het mooiste is, de eigenaar kan erop rekenen dat zijn boom zijn he le leven geld voor hem zal verdie nen. De meeste bomen blijven 70 80 jaar vrucht dragen. Bij de bouw van de Philharmonic- Hall, de concertzaal met 2644 plaat sen, die op 23 september vorig jaar in New York in gebruik is geno men, had de geluidsdeskundige Dr. Leo Beranek een dikke vinger in de pap. Om zijn theorieën te toet sen, zocht Dr. Beranek contact met 23 vooraanstaande dirigenten en 21 andere autoriteiten op het gebied van de muziek; hij vroeg hun een waarderingsschaal toe te passen op de bekende muziekzalen van de wereld en de voor- en nadelen te noemen. De Grosser Musikvereins- saal in Wenen, gebouwd in 1870. kwam als beste uit deze enquête te voorschijn; de Symphony Hall van Boston werd tweede en het Am sterdams Concertgebouw (1887) der de. Intimiteit, levendigheid, warm te, helderheid, briljantheid, even wicht en nuancering waren in deze volgorde de akoestische hoedanig heden waaraan, zo bemerkte Dr. Beranek, de meeste waarde werd gehecht. Koningin Victoria was „buiten gemeen rijk", zelfs vergeleken bij de andere regeringshoofden in de 19de eeuw. Haar privéfortuin wordt op vijf miljoen pond geschat. Ar me Victoria! Het beroemde geslacht Rothschild bezat in die tijd naar schatting ruim 400 miljoen pond. Dit is door niemand ter wereld ge ëvenaard. Wolven kennen een maatschap pelijk ceremonieel en een kasten stelsel, waarbij vergeleken het onze maar dilettantenwerk is. De stand van kop en oren, het opzetten der haren op bepaalde gedeelten van de huid, het „wenkbrauwfronsen", tot hoever de tanden mogen wor den ontbloot, en bovenal hoe de staart moet worden gehouden dit alles is streng en tot in details voorgeschreven. Indien een wolf uit de lagere stand het Grote Opperhoofd zou nade ren met zijn staart omhoog, zou hij zeker een kind des doods zijn. De staart moet onder het lichaam wor den gehouden, stijf aangedrukt te gen de buik, alsof hij daar zat vast geplakt! Een wolf uit de midden stand mag zijn staart vrij laten hangen in tegenwoordigheid van de Baas, maar wee hem als hij, uit onwetendheid of grootheidswaan, zou wagen die staart hoger dan horzontaal op te tllen. toe over moeten gaan sneltreinen in te leggen voor de verst verwijderde voor steden. In een straal van plm. 40-50 km. kan men de bewoners rekenen tot die van Sydney te behoren en uiteraard is in die stad ook het werkterrein van naar schatting een miljoen mensen. Een deel van hen maakt gebruik van de autobussen of eigen auto's van de ferries enz. doch de trein is nog altijd de snelste verbinding. In Sydney rijden de treinen onder gronds in een cirkel door het hart der stad er zijn een vijftal stations waar door de werkers van iedere dag zo dicht mogelijk bij hun fabriek, kan toor, winkel of werkplaats komen. Er zijn stations, zoals Wynyard, waar in de topuren meer dan 50.000 reizi gers per uur zich voor vervoer melden. De spoorwegen kunnen het nu niet meer aan en zoeken in ae „dubbel dekkers" een oplossing. Uiteraard bezorgde het feit, dat de twee verdiepingen-treinen door de tunnels moeten rijden een afzonder lijk probleem. De vloer is slechts 30 cm. boven de rails en het dak even zoveel van de draadspanning verwijderd. De treinstellen zijn zo gecomprimeerd mo gelijk gebouwd en bieden 132 zitplaat sen. doch in de spitsuren zullen er heel wat meer passagiers vervoerd wor den. Want gewoonlijk bevatten de rij tuigen dan een dubbel aantal passa giers, die op de bekende „sardine-ma- nier" zijn „verpakt". Om het in- en uitstappen zo snel mogelijk te doen ge schieden zijn er afzonderlijke platforms voor de beneden- en boven-„etages". Vijf treden naar boven of drie tre den omlaag brengen de reizigers in de rijtuigen. Voorlopig zullen de eerste 40 wagons worden uitgerust met auto matisch sluitende deuren, waarmee een proef wordt genomen. De overige wagons houden de niet-automatische deuren. Er is n.l. reeds vele jaren een kwestie hangende over die deuren. Juist omdat de treinen min of meer als trams dienst doen blijven veelal ge durende de rit de dubbele schuif deuren geopend. Het behoort lang niet tot de zeldzaamheden, dat tijdens het rijden iemand van de overvolle balcons valt en ook spelende schoolkinderen zijn daarvan dikwijls slachtoffer ge worden. De nieuwe treinen worden in Australië gebouwd en van Australisch materiaal. Men beschouwt de trein als de op lossing voor het enorme vervoerspro bleem in Sydney. Het is vrijwel on mogelijk om het autoverkeer er gaande te houden, afgezien nog van het par- keervraagstuk. Reeds heeft men alle trams in Sydney verwijderd doch ook de „dubbeldekker"-autobussen bieden geen voldoende ruimte voor het reizi- gersvervoer. Minder mogelijkheden zijn er met de „ferries", een vloot van plm. 20 veerboten die in de baaien van Sydney de verbinding verzorgen met de voorsteden, voorzover deze althans aan de baaien zijn gelegen. Doch voor de groter afstanden rond de stad kan alleen de trein redding brengen. De tweeverdiepings-treinen zullen daartoe medewerken. In Melbourne, waar het treinver-* keer nog bovengronds is, heeft men weliswaar ook met vervoersproblemen te maken, doch de straten zijn hier rui mer dan in Sydney en laten dus beter het verkeer door. Doch ook hier zal het treinverkeer op den duur onder gronds dienen te worden. De „ingepakte" reizigers in en rond Sydney, de stad met meer dan twee miljoen inwoners, zien verlangend uit naar de zitplaatsen in het komende na jaar. DOOR DE MAX. SNELHEID VAN 50KM KOMEN DEZE .- ONGEVALLEN MINDER VOOR DAN VROEGER H» Auto's slaan bij kruising, en minder over de kop!! In het eerste kwartaal van dit jaar start het Verbond voor Veilig Verkeer zijn kernthema-acties met een pleidooi tot de weggebruiker om zich te houden aan de maximum-snelheidsbepalingen. Langs enkele wegen in een aantal grote gemeenten ziet men een affiche hangen, waarop het bord „50 km" staat gecom bineerd met de tekst: „heus, 't helpt!". Ook van uw beeldscherm, door de radio, in een aantal bioscopen en op vele an dere wijzen ziet en hoort u deze „slogan". uw SNELHEID op de weg De invoering van de maximum-snelheid binnen de bebouwde kom heeft inder daad een gunstige invloed op de verkeers- veligheid gehad. De cijfers wijzen uit, dat sedert oktober 1957, toen deze bepalingen van kracht werden, het aantal verkeers doden in de steden en dorpen relatief is gedaald. In Den Haag bijvoorbeeld vie len vóór die datum gemiddeld 70 verkeers doden per jaar, thans bedraagt het aan tal gemiddeld 50. Op de rijksweg welke door de gemeente Wassenaar loopt, kwa men in de eerste tien maanden van 1957 11 personen in het verkeer om, in de overeenkomstige periode van 1958 slechts 6; ook voor het gewondental kon een pro centuele daling worden geconstateerd. Riskante inhaalmanoeuvres! zijn uitzondering Doordat de gemiddelde snelheid van het verkeer binnen de bebouwde kom als ge volg van de maximum-snelheidsbepalin gen is gedaald, worden veel ongevallen voorkomen, en zijn, omdat de kracht van de botsing door de lagere snelheid ge ringer is, de gevolgen van botsingen minder ernstig. Ook enkele typen van ongevallen komen thans minder voor dan vroeger: auto's slaan bij kruisingen min der over de kop, er rijden minder auto's tegen trams, enz. En omdat de snelheid binnen de bebouwde kommen genivel leerd is, behoren (riskante) inhaalmanoeu vres tot de uitzonderingen, waardoor tal van ongelukken voorkomen worden. In tegenstelling tot wat velen indertijd meenden, heeft de invoering van de maximum-snelheid de vlotheid van de verkeersafwikkeling niet nadelig bein- vloed. Integendeel zelfs. Het optreden van stagnaties bij verkeerslichten waarvan er steeds meer komen wordt voorko men, doordat het verkeer homogener ge worden is. Ook hebben de maximum- snelheidsbepalingen de invoering van de anderhalf jaar geleden van kracht gewor den voetgangersregeling gemakkelijker, beter passend in het algemene verkeers beeld gemaakt. Het is om al deze redenen tezamen èn nog een aantal ongenoemde dat het Verbond voor Veilig Verkeer de wegge bruiker met klem oproept: Houd u aan de maximum snelheid, want heus, 't helpt. llllllliilll De moderne medische wetenschap wendt zich weer tot een oeroud ge bruik - volledig vasten - en ervaart dat dit, mits onder behoorlijke medi sche controle uitgevoerd, veilig, pijn loos en doeltreffend is. Deze kuur wordt o.a. toegepast door Dr. Garfield Duncan in het Pennsyl- vania-ziekenhuis in Philadelphia. Een vrouw van 63 jaar, 1 meter 60 lang en ruim 270 pond wegend, had alle hoop opgegeven toen zij in dit zie kenhuis werd opgenomen. Elk calorie- en-arm dieet was voor haar een mar teling geweest; ze werd er prikkelbaar en duizelig van. Maar in het ziekenhuis, geheel zonder calorieën, beleefde zij de grootste verrassing van haar leven. Zij had er helemaal geen last van, zelfs niet de eerste dag. In tien dagen zakte haar gewicht van 274 tot 250 pond. Ruim een jaar later, na nog eens vier vastenperioden, was het gedaald tot 196 pond. Dit verbluffende resultaat bij deze vrouw en bij nog circa 60 andere men sen geeft de corpulente mens nieuw zelfvertrouwen en helpt hem zich aan een evenwichtig dieet te houden met voldoende calorieën voor zijn behoef ten. Behalve dat het plezierig is het over tollige vet bijna te zien verdwijnen, gebeurt het bovendien in de meeste ge vallen zonder dat de patiënten honger krijgen. Eén man zei: „Na die eerste periode - die voor de meeste mensen slechts éé«i dag duurt - ben je er overheen." Gegevens van 57 patiënten tonen aan dat 37 van hen na twee jaar op hun verminderd gewicht zijn gebleven of nog verder zijn afgevallen. Tien zijn weer iets aangekomen, maar wegen nu minder dan voor de vastenkuur; de overige tien zijn weer even zwaar als voor de kuur of nog zwaarder. Maar gezien het feit dat geen enkele andere kuur deze 57 mensen heeft geholpen, heeft het vasten dus een zeer gunstig resultaat opgeleverd. „Volkomen vasten", zegt Dr. Duncan, „kan men niet willekeurig toepassen. Men dient er even voorzichtig mee te zijn als met operaties of krachtig wer kende geneesmiddelen, en zorgvuldig na te gaan welke patiënten hiervoor in aanmerking, komen, en hen bovendien voortdurend onder observatie te hou den." NIEUWE VEZELSTOF IS ONBRANDBAAR Kledingstukken gemaakt van de nieu we onbrandbare stof „Teklan", die door een Engelse firma is ontwikkeld, zullen later dit jaar in de winkels verkrijgbaar zijn. „Teklan", het resaltaat van jaren lange onderzoekkingen in de laboratoria van Courtaulds, heeft de eigenschappen van natuui'zi.ide. Bovgj;Jion is het sterk en aan weinig slijtagè onderhevig. Het zijdeijachtig karakter, alsmede het feit dat het materiaal onbrandbaar is en snel droogt, maakt het een van de belangrijk ste ontdekkingen op het gebied van de kunstvezels. De vezel is geschikt voor een groot aantal toepassingen - herenkleding, dameskleding, kinderkleding, huishoud- textiel. Het heeft ook een aantal indus triële toepassingen. RUIM 1 MILJOEN MOTORRIJTUIGEN IN NEDERLAND Volgens de voorlopige telling van het Centraal Bureau voor de Statistiek naar de stand op 1 augustus 1962, omvat het Nederlandse motorrijtuigenpark 1.088.000 voertuigen. Vergeleken met de stand op 1 augustus 1961 (968.600) betekent dit een stijging van 12 De verdeling van het park op 1 augustus 1962 is als volgt: 730.000 personenauto's incl. combinatie wagens (stijging 18*/»), 192.000 bedrijfs auto's (stijging 8 en 166.000 motortwee- wieiers (daling 5 Ds. J. Dijkstra zal zondagmiddag 24 fe bruari a.s. afscheid nemen van de Her vormde gemeente van Rhenen en de week daarop, n.l. zondagmiddag 3 maart a.s., vermoedelijk om vijf uur,in de Broeder- kerk, na vooraf 's morgens om tien uur in datzelfde kerkgebouw te zijn bevestigd door ds. M. Ilanemaayer uit Alphen aan den Rijn, intree doen als predikant van de Hervormde Gemeente van Kampen, waar hjj beroepen is in de v&kature van ds. J. Ewoldt, die op 28 oktober van het vorige jaar naar Bennekom is vertrokken en die daar een week later intree heeft gedaan.' Ds. Dijkstra werd op 14 juli 1918 te Mar- rum in Friesland geboren en bezocht eerst het Gereformeerd gymnasium te Huizum bij Leeuwarden. In de oorlog werd hij door de bezetter achtervolgd en was toen enige tijd werkzaam als arbeider op een boerderij in Friesland. Na de bevrijding hervatte hij zijn studie en studeerde toen nog enige jaren theo logie aan de rijksuniversiteit te Utrecht. Nadat de heer Dijkstra in november 1950 door het provinciaal, kerkbestuur van Overijssel was toegeBten tot de evange liebediening in de Nederlandse Hervorm de Kerk werd hij op 12 november van dat zelfde jaar (1950) door ds. M. Hanemaayer uit Alphen aan den Rijn, toen nog predi kant te Kampen, bevestigd als predikant van de Hervormde Gemeente van Wester- haar (Vriezenveensewijk) in de classis Hengelo in Overijssel. Op 14 april 1957 verwisselde ds. Dijkstra deze gemeente met die van Rhenen, waar hij werd be vestigd door zijn plaatselijke collega, ds. N. Kooreman. Tijdens zijn ambtsbediening te Wester- haar (Vriezenveensewijk) was ds. Dijkstra o.a. voorzitter van de plaatselijke afde ling en van de ring van het voormalige C.J.M.V. en voorzitter van de christelijke kleuterschool en van de diaconale gezins verzorging. In 1951 gaf hij te Westerhaar mede de stoot tot de oprichting van een C.J.M.V. en in 1956 was hij daar mede een van de oprichters van een christelijke kleuterschool. Verder verrees tijdens zijn ambtsbediening te Westerhaar (Vriezen veensewijk) daar ook nog een verenigings gebouw. Te Rhenen was ds. Dijkstra o.a. vice- voorziter van het schoolbestuur en van het Hervormd rusthuis. Verder gaf hij te Rhenen mede de stoot tot de oprichting van een jongelings- en van een meisjes vereniging. SCIIIETRESULTATEN Uitslagen van de deze week door de leden van de schietvereniging geschoten onderlinge competitie: C. Valkenburg jr. 92; M. Berendse 91; P. van Engelenburg en A. van Dusschoten 90; E. v. d. Werk 89; H. Berendse 87; J. Koudijs 83; J. ten Broek 82; R. van Eist en J. van Eist 81; A., Wittenberg 79; H. Pater 78; N. Klum- penaar 77; R. v. d. Burgt 76; J. Koot 70 en A. van Eist 59 punten. GESPAARD Gedurende de maand januari werd bij de Nutsspaarbank te Scherpenzeel inge legd 34.628,48 en terugbetaald 15.080,89. Het totale spaartegoed bij de Nutsspaar bank te Scherpenzael bedraagt thans 961.629,60. Door het initiatief van de v.v. Scher penzeel en de medewerking van het col lege van B. en W. van Scherpenzeel heeft men zaterdagmiddag in Scherpenzeel ken nis kunnen maken met zaalvoetbal. In de gemeentelijke eierhal was een miniatuur voetbalveld van 35 x 15 meter gemaakt waarop door teams van 6 spelers werd gespeeld. Aan deze wedstrijden, wel- Het gebruik van mengvoeders heeft in ons land een grote vlucht genomen. Ver gelijking met andere landen leert, dat in ons land de mengvoeders een percentage van het totale voederverbruik omvatten, dat in geen enkel ander land zelfs maar wordt benaderd. Vaststaat verder aldus ir. F. de Boer, rijksconsulent voor de veevoeding, onlangs voor de radio dat het mengvoederverbruik in ons land van jaar tot jaar toeneemt. Ten dele is dat natuurlijk een gevolg van de zich uitbreidende pluimvee-, varkens- en rundveestapel. In de rundveesector zien we ook dat het verbruik per koe voortdurend toeneemt. Van jaar tot jaar komen in de hoeveelheid verbruikt mengvoer per koe vanzelfsprekend wel schomme lingen voor, maar over een reeks van jaren is een duidelijke opgaande lijn waar te nemen. In voedertechnisch opzicht is tegen deze ontwikkeling geen enkeel bezwaar aan te voeren. Integendeel, via de juiste mengvoeders is vaak de aanvoer van de noodzakelijke voedingsstoffen beter gewaarborgd dan over de enkel voudige krachtvoermiddelen. Ook in be drijfseconomisch opzicht is het steeds stijgende mengvoederverbruik zeer wel verklaarbaar. Hoe staat het echter met de soort mengvoeder, die de veehouder aan zijn vee geeft? Is dat ook steeds in voedertechnisch of economisch op zicht in orde? Bedrijfsbezoek en stalvoedercontroles leren, dat daaraan wel eens iets ha pert. Vergeten wordt dan blijkbaar nog al eens, dat het mengvoer het aanwe zige ruwvoeder qua voederwaarde aan moet vullen, zodat aan de behoefte van het vee zo goed mogelijk wordt vol daan: Daartoe zijn er voor melkvee vijf soorten mengvoeder in de handel. Meestal duidt men deze aan met let ters A, B, C, D en E, waarbij het vre- (eiwit)gehalte in deze volgorde steeds met ca. 50 g oploopt van 130-140 g tot ca. 320 g. Per kg mengvoer is in alle vijf gevallen als regels ongeveer 630- 670 g zetmeelwaarde aanwezig. Nu is in de meeste gevallen in de ruwvoeders, die op onze veehoudersbe- drijven aanwezig zijn, de verhouding tussen eiwit en ZW zodanig, dat ei- witarme (A) of matig eiwitrijke (B en C) mengvoeders als aanvulling nodig ke 4 maal 10 minuten duurden, werd deel genomen door de zondag- en zaterdag afdeling van Scherpenzeel, De Valleivo gels en de vv. Woudenberg. Ondanks het feit dat de omstandig heden wel heel erg verschilden met ge woon voetbal wisten de meeste spelers zich spoedig aan de moeilijke en vreem de omstandigheden aan te passen en kon men soms van fraaie staaltjes voetbal genieten. De eerste wedstrijd was die tussen de zondag van Scherpenzeel en Woudenberg. Het werd een heel aardige strijd waarbij het er naar uitzag dat de blauw-witten de overwinning zouden behalen, in de laatste speelperiode echter wist Wouden berg een 5-Z achterstand om te zetten in een 6-5 overwinning. In de tweede wedstrijd speelden de teams van de zaterdag van Scherpenzeel en De Valleivogels tegen elkaar. Na een tamelijk eenzijdig partijtje wisten de Vo gels deze wedstrijd met 5-2 te winnen. De verliezersronde bracht de teams van Scherpenzeel tegen elkaar en hierbij trok de zaterdag via een 7-6 overwinning aan het langste eind. Voor de winnaarsronde traden Wouden berg en De Valleivogels aan. In deze wedstrijd ging het soms wel wat te stevig toe doordat sommige spelers meer speel den om de winst dan om het spel, het geen toch uiteindelijk de bedoeling bij deze wedstrijden was.- Valleivogels bleek in deze wedstrijd de sterkste en wist Woudenberg met 5-2 klop te geven. Door het goede verloop der wedstrijden en het enthousiasme waarmede de spe lers er aan deelnamen bleek dat deze wedstrijden een goede trainingsmogelijk heid bieden. Naar wij vernemen ligt het dan ook in het voornemen om zolang de velden onbespeelbaar zijn door te gaan met zaalvoetbal. *8 zijn. Slechts in bijzondere gevallen, bijv. wanneer veel hak vruchten, snijmais, granen e.d. gevoerd zullen worden zijn de eiwitrijke mengsels nodig. In vele gevallen blijkt het ruwvoe- derrantsoen wat te weinig eiwit in verhouding tot de zetmeelwaarde te bevatten. Een gift C- of D-meel zou deze wat te ruime verhouding recht moeten trekken, waarna met A-meel al naar gelang de melkgift aangevuld wordt. Voedertechnisch is dit ideaal, maar in arbeidsorganisatorisch opzicht heeft dit zijn bezwaren. Velen geven dan ook de voorkeur aan het voeren van één soort krachtvoer, bijv. A- of B-meel. Men neemt een kleine fout dan op de koop toe. In vele gevallen gaat dit uitstekend. Een veel ernstiger fout maken echter die veehouders, die menen, dat met de melkgift van hun koeien het eiwitge halte van het gebruikte vrachtvoer be hoort te stijgen. Zij voeren bij voor keur aan koeien boven 20 of 25 1 C- of D-voeder. Het is fout, zowel in voe dertechnisch als in economisch opzicht. Vaak blijkt namelijk dat men op deze wijze wel voldoende eiwit maar te wei nig ZW voert. Niets is nadeliger voor produktieve koeien. Indien men wel zorgt voor voldoende ZW door middel van deze eiwitrijke mengsels voert men te duur, want het zelfde effect is dan met evenveel kilo grammen van de goedkopere A- of B- mengsels te bereiken. Herstel van deze fout zal in het al gemeen geen honderden guldens ople veren, maar in de stalperiode 1962- 1963 zijn ook de kleine besparingen van veel belang. In de race om modern te zjjn en te bleven, probeert ook de speel goedindustrie niet achterop te ge raken. Dit bleek eens te meer op de grootste Britse Speelgoedbeurs die een record aantal buitenlandse in kopers trok. Dit jaar weerspiegelde het Britse speelgoed meer dan ooit de vin dingrijkheid van de moderne indus trie waarbij veel gebruik gemaakt werd van moderne kunststoffen. Zo was er een tweepersoons sportwagen voor kinderen te zien, gebaseerd op de Jaguar met een maximum snelheid van bijna 23 km per uur en een 77 cc benzinemotor met automatische versnelling en een koetswerk van vezelglas. Diezelfde firma maakte ook een miniatuur tractor voor kinderen, die ook voor echte werkzaamheden op de boerderij of in de tuin kan worden gebruikt. Nog een noviteit: een kinder schrijfmachine waarvan er 2000 door een Amerikaans warenhuis concern zijn besteld HET OPWARMEN VAN De huisvrouw neemt graag groot vlees, GROOT om dit de tweede da2 koud te eten, \"i ircc hetgeen voor haar werkbesparend is. VLEES Het echter ook voorkomen, dat U het vlees de tweede dag weer warm wilt eten, als het buiten erg koud is of er onverwachte gasten komen. Dit kunt U op verschillende manieren doen. Wanneer er nog veel jus is overgebleven het snij vlak van het vlees in wat boter dichtschroeien, het vlees met de boter in de braadpan met jus doen en onder lang zaam bedruipen verwarmen. Ook kunt U het vlees op een zeef leggen boven in een pan kokend water. Er ech ter voor zorgen, dat het water het vlees niet bereikt, want dan kookt het uit. Bij het opdienen de verwarmde jus over het vlees gieten. Heeft U weinig jus over, maak dan een lekkere gebonden saus (champignonsaus, madei- rasaus, tomatensaus), snijd het vlees in niet te dunne plakken en warm die snel op in de warme saus. Tenslotte nog een manier voor als U een oven heeft: het vlees in niet te dunne plakken snijden, deze samenhouden door er een houten vleespen door te steken, het vlees in de oven zetten en er wat boter en desgewenst geraspte kaas op doen. Na 15-20 minuten heeft U heerlijk warm vlees. Deze methode van opwarmen is bijzonder geschikt voor ham. WAS DROGEN BIJ Hoe krijg ik de was droog, dat is de FELLE afgelopen weken voor vele huis- „„.mp vrouwen een probleem geweest. Koop KUU1JE een grote plastic opbergzak en hang hierin Uw was. Op deze wijze kan de was des nachts in de verwarmde kamer drogen, zonder vlekken te maken. Rits de zak niet dicht, doch let er op dat de warme lucht het wasgoed kan bereiken. Zorg er wel voor, dat de was goed is uitgewrongen, want de zak zou wel eens niet op een grote hoeveelheid water aan de onderkant zijn berekend. Indien de zak een metalen rits heeft, dient er voor te worden gewaakt, dat deze geen roestvlekken kan maken. Vele zakken hebben echter al plastic ritsen. LET 'S WINTERS OP Het is ln de winter vaak een probleem, UW de ficus of rubberplant haar glanzen- TC de, donkergroene bladeren te laten rILUa behouden. De beste plaats voor de plant is daar, waar zij zonnestralen kan opvangen en tochtvrij 6taat. De kamertemperautur moet niet beneden 10 graden Celsius worden. Slecht is het ook de plant aan grote temperatuursverschillen te laten blootstaan. Te felle zon is dus ook weer niet goed. Iedere week dienen de bladeren met lauw water te worden af- gesponst. Begiet de plant matig met water op kamertem peratuur en alleen als de aarde droog aan voelt. Het is goed, de plant een keer in de veertien dagen wat kunst mest te geven. Ja, de ficus vraagt om aandacht, maar als wij die aan haar besteden, kunnen we de gehele winter genieten van deze fraaie bladplant. 28 „Maar ik begrijp nog steeds niet, waarom we op dit schip zitten," zegt Aram, naar het voordek lopend. Noira heeft deze laatste woorden gehoord. „Het hieruit geperste sap is het enige middel om het gif uit Uw bloed te verdelgen, Messire," zegt zij ernstig, hem enkele bladen tonend. „Dagenlang hebt ge op de rand van de dood gelegen, maar dank zij hun genezende kracht hebben wij Uw leven kunnen redden„Eens Messiria-pijl mij tref fen in die been" mengt de oude Totama zich in het gesprek. „Wij toen geen bladeren bij ons hadden en nu Totama lopen op drie benen," en hij wijst veelbetekenend naar zijn krukken„Maar waar om deze zeereis?" vraagt Aram, terwijl Noira voor zichtig het verband van zijn sterk gezwollen vuur rode arm wikkelt. „Omdat wij geen bladeren ge noeg hebben," antwoordt zij terwijl ze het genees krachtige sap op de wond brengt. „De enige mo gelijkheid om Uw arm van verlamming te redden was dus de bladeren te gaan zoeken, daar waar zij groeien en dat is inHaar woorden worden af gebroken door een luide uitroep van de uitkijk in de mast. „Land!! Land in zicht aan bakboord!" (Wordt vervolgd) Hete bliksem is een Oudhollandse stamppot, die aardig in het vergeetboekje is geraakt. Ten onrechte, want het is een pittige, smakelijke en gezonde stamppot met een hoog vitaminegehalte. Vooral nu de groenten zo schaars zijn, zal de hete bliksem een prettige afwisse ling vormen. Voor vier personen heeft u nodig: 400 gram mager pekelspek, tenminste 1 kg appelen, maar nog beter 1 kg zure en 1 kg zoete appelen, l-l'/i kg aardappelen (af hankelijk van de hoeveelheid appelen), zout, azijn en suiker naar smaak. Laat het spek in ongeveer liter wa ter een half uur koken, niet te hard, zo dat er wat van het kookwater overblijft. Bedek het spek dan met de in schijven gesneden aardappelen. Leg daarop de ge schilde en in partjes gesneden appelen. Haal na V* uur verder sudderen het spek uit de pan, giet - als het er is - overtollig kookvocht af en stamp de aard appelen door elkaar. Maak de stamppot naar smaak af met wat azijn of suiker en zo nodig wat zout. Snijd het spek en leg het op de stamppot. Het transport van de vaak zware vuilnisemmers naar de stopplaats van de ophaaldienst is voor velen een heel karwei. Nu van gemeentewege uni formemmers beschikbaar werden ge steld, heeft de directie van een Edese fabriek een uiterst eenvoudig wagen tje laten construeren. Op dit wagentje past de emmer precies en zelfs kan hij er, indien gewenst, blijvend op staan. Zelfs een kind vervoert nu met het meeste gemak de emmer naar de trot toirrand. Begrijpelijk, dat er voor deze vinding, gelet ook op de lage prijs, veel belangstelling bestaat.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1963 | | pagina 3