250
bier
mm miwoRsi
2 flessei
Hntfigs en knebbel'igs
enT,EN
alleen
2 flessen
BAZAR
VERLATEN
EILAND
i.
4 flessen
LEVEN
AL GELUKKIG
IN HUN EIGEN
VIA HET
BOUWFONDS
Droomzegels sparen
gaat vlugger dan U denkt
Nu voor U óók
een snelkookpan
wucfaenuMftt
in GOUD
IU REPEN
de droomwens-tuinstoel
eKomtefaifaea
gezond met hoogtezon
DRUKKERSLEERLING
Eerste assistent
Tweede assistenten
C. Berkhof - poelier
Voor chemisch reinigen
begrafenis
A. W. de Haas
TEENAGER SHOW
KNIPSTER
HET
voor
Drukkerij
„De Gelderse Vallei"
Op vrijdag 22 februari van 7-11 uur
en zaterdag 23 februari van 2-5 uur en
van 6.30 tot 11 uur houdt de voetbal
vereniging V.R.C. in de gemeentelijke
Eierhal een
BR A ADKUIKEN S
en SOEPKIPPEN
van uw garderobe
VAN HOFWEGEN
21.000
GEZINNEN
woonhuis
Met adverteren
werden de grootste
zaken gebouwd,
met niet adverteren
de beste vergeten.
Pijpfitters/
C.V.-monteurs
Electrisch lassers
Instr. pijpfitters
Machine-bankwerkers
Gonstr.-bankwerkers
Montagewerkers
versnelde opleiding
tot pijpfitter
ZELFSTANDIGE
ADMINISTRATIEVE KRACHTEN
JONGE MEDEWERKERS
Voor een
LIEFDE
AUTO-DROP
BAL NA
Berends' Tricotagefabriek N.V.
TE RHENEN
zoekt voor spoedige indiensttreding
een
Aantrekkelijke premieregeling en goe
de sociale voorwaarden.
Dagelijks aanmelden: Vogelenzangweg 37 of 's avonds
Grebbe weg 52.
HIER ZUN
UW EERSTE
3 DROOMWENSEN
1) Koop een zegel bij elke gulden boodschappen
2) Koop een zegel bij elke 3 pakjes margarine
3) Koop een zegel bij elke 250 gram koffie of 50
gram Oploskoffie
Vanaf zaterdag kunnen oude tpaarkaarten en oude
zegels GRATIS worden ingewisseld tegen droom-
wenszegels en kaarten.
merk_: SEB, Frans kwalifeitsprodukt. Beproefd zwaar
aluminium.'Patent veiligheidsbeugel. Inhoud 5'/2 liter,
4-6 personen. Geschikt voor gas en electrisch fornuis,
zonder steel dus makkelijk hanteerbaar.
1 jaar onbeperkte garantie. Compleet met 3 inzet-
bakjes en gratis receptenboek van 200 pagina's.
Leverbaar vanaf 1 april.
Droomprijs200 zegels a 10 cent -f 17,- bij
betaling, of 370 zegels (winkelprijs minstens f 58,-)
WEEKRECLAME
RISETTI of ROSETTI
WEEKRECLAME
melk - puur- melk/mokka
WEEKRECLAME
of 3 flessen Super Pilsener
of
3 pullen
Pilsener
Frili fles 57-29
Friola flos 60-25 Tomatensap fles 45
Top fles 24 Appelsap fles 49
Tonic fles 23 Jus d'Orange 160-79
VERMETTO rood en wit
Zeer stabiele, opvouwbare tuinstoel van Nederlands
fabrikaat. Stalen buisconstructie (19 mm). Beukenhouten
armliggers. IJzersterke kafoentijk, kleurecht oranje-
wit streepdessin. Zitting in 3 stalen veren opgehangen.
Ideale stoel voor tuin, picknick en camping.
Leverbaar vanaf 1 april.
Droomprijs100 zegels d 10 cent 4,50 bij
betaling of 145 zegels, (winkelprijs minstens f 19,50)
Franse mosterd pot 30
Franse mosterdgfas 75
Mosterd pot 25
jkjkjkjkdcjkjkiukjkjkjk
Choc, likeurflesjes
doos 170
Rumbonen doos 95
merk: EMA, bekend West-Duits fabrikaat. Gecombi
neerde infrarood ,en ultravioletbrander. Vermogen
400 Watt. Sterke, veilige kwartsbrander. Infrarood
ook afzonderlijk te gebruiken. Groot bestralingsveld.
Lamp kan hangen en staan. 220 Volt. Inclusief snoer,
stekker, snoerschakelaar. Compleet met bril en uit
voerige gebruiksinstructie.
1 jaar garantie. Leverbaar vanaf 1 april.
Droomprijs200 zegels a 10 cent -f- 39,- bij
betaling, of 590 zegels (winkelprijs minstens f 98,-)
SUPER THEEZAKJES
groot formaat 130
OPLOSTHEE pot 225
Pinda's in dop, 250 gr. 64-53
Zout* pinda's 45
Borr*iworst|*s blik 118
Cocktailworstjes pot 99
Frankfort*rworst|*s blik 105
Kaascrackers 45
Toost pok
Mooncrackers
Schelvislever blik
Ansjovis-filets blik
35
45
65
65
Fancy-crabmeat blik 395
van de toeehaanbiedingen hunt u profiteren
van 20 t/m 26 febr. y63
Altijd 'n kassabon voor 10°/o korting,
óók bij de weekreclames
Altijd De Gruyter's
Snoepje van de Week
voor slechts 15 ct. bij f 4,-
De Gruytermerk-artikelen. Elke
week met 'n leuke verrassing.
Luister naar het interessante
De Gruyfer-programma „Met
De Gruyter de wereld rond"
op radio Luxemburg (208 m.).
Aanstaande zondag 24 februari
van 12.45-13.00 uur.
DE GRUYTER
BETERE
WAAR
PROCENT
DE
GRUYTER
630220
VOOR DIRECT GEVRAAGD
FLINKE
Leeftijd plm. 15 jaar.
Parallelweg 10 - Veenendaal - Tel. 08385-2022
Na 6 uur 3924
ACCOUNTANTSKANTOOR DRS. DE JAGER,
VAN ROYEN EN BENSCHOP,
Maarssen Woudenberg
vraagt voor haar kantoor te Woudenberg
die in staat is zelfstandig kontrolewerk-
zaamheden en belastingzaken te behande
len, en
in het bezit van diploma H.B.S. of M.U.L.O.
en van (of studerend voor) praktijkdiploma
boekhouden resp. M.B.A.
Uw schriftelijke sollicitaties gelieve U te richten
aan ons kantoor te Woudenberg, Kon. Juliana -
plein 4-5.
Prachtige prijzen en vele attracties.
Bezoekt deze bazar en steun daardoor deze
vereniging.
DAGELIJKS VERSE
BOSLAAN 113 TELEF. 08385-2865
Dr. Slot. de Bruïneplein 29 - Veenendaal
Telefoon 3404
DONDERDAG MEEGEGEVEN, ZATERDAGS TERUG
Nu ook reinigen van suède jasjes
Bouwfonds
Nederlandse
Gemeenten
Zutphen, Devenlerweg «4
TE KOOP GEVRAAGD
op goede stand 3 (4) sL ka
mers, vaste trap naar zol
der. Bij voorkeur met ga
rage.
Brieven met omschrijving
en prijs onder nr. 2560 aan
het bureau van dit blad.
MONTAGE
vraagt voor de bouw van olieverwer-
kende en chemische installaties o.a. in
het Botlek-gebied
VAKBEKWAME:
(met N.V.L.-diploma>.
Tevens bestaat op onze
FITTERSSCHOOL
bij voorkeur voor metaalbewerkers (niet
ouder dan 30 jaar), de mogelijkheid een
voor de oiieverwerkende en chemische
industrie te volgen
Na voltooide opleiding volgt tewerk,
stelling op een onzer binnenlandse
montagewerken
Regeling voor reisgeldvergoeding of
kost. en reisgeldvergoeding
Gratis bedrijfskleding
Gunstige wmstaandeelregelir.g
Nadere inlichtingen kunnen verkregen worden
donderdag 21 februari a s. tussen 7 en 8 uur n.m
bij het Gew Arbeidsbureau te WAGENINGEN,
alwaar een Werkspoor-vertegenwoordiger aan.
wezig is.
Reis- en verzuimkosten bij sollicitatie worden
vergoed.
CENTRAAL BUREAU VOOR HET LANDBOUW-
BOEKHOUDEN VAN HET UTRECHTSCH
LANDBOUWGENOOTSCHAP,
Kon. Julianaplein 4-5 Woudenberg
vraagt
met ervaring in het kontroleren en uit
werken van administraties en het behan
delen van belastingzaken, en
in het bezit van diploma H.B.S. of M.U.L.O.
bij voorkeur met kennis van boekhouden,
om opgeleid te worden voor een zelfstan
dige functie.
Uw schriftelijke sollicitaties verwachten wij
gaarne aan bovenvermeld adres.
met auto's zijn wij speciaal
ingericht
4-8 persoons auto's
disponibel
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerkewyk 87, Veenendaal
Telefoon 2845
Om hun toekomstige
vrouwen te winnen, voe
ren roofvogels voor hun
dames stoutmoedige klim-
en duikvluchten uit.
Mensen presenteren een
AUTO-DROP-JE. In een
rol AUTO-DROP, vindt U
op elke tabletverpakking
een interessant verhaal.
Vraag naar
Per rol 25 ct. VS-dropfa-
briek, Leeuwarden.
Bezoekt a.s. zaterdag 23 februari de grote „Rainbow
Rockets"
in jeugdherberg „Eikelkamp" te Eist (U.). Aanvang 7.30
Kaarten a 1,25 verkrijgbaar bij P. Veenendaal, Rijks
straatweg 194 en Kapsalon Bouman te Eist (U.)
door P. DE VRIES
(17)
„Je kunt tenminste altijd op hen re
kenen", beaamde de ingenieur, „en dat
kun je van onze eigen landgenoten
helaas niet altijd zeggen. Bovendien
kunnen ze zich vrijwel altijd snel aan
passen aan de omstandigheden, hetgeen
hier wel eens noodzakelijk is. Wij heb
ben tenminste zeer goede ervaringen
met de Hollanders."
Kees boog. „Dit doet mij vanzelfspre
kend zeer veel plezier. Wij worden ook
wel eens de Chinezen van Europa ge
noemd. Hier schijnt dit dus niet het
geval te zijn."
„Voor leidinggevende functies zijn
jullie minder geschikt", meende White-
heaven. „Althans, die indruk heb ifc ge
kregen."
Doch daartegen protesteerde Kees en
zo ontspon zich een interessant gesprek.
Later op de avond stond de ingenieur
op en nodigde Kees uit met hem mee
te gaan naar een ander vertrek, dat als
een soort kantoor scheen ingericht. De
gastheer haalde een enorme kaart van
de Salomons-eilanden te voorschijn en
wees Kees naar een der vele stippen,
waarbij „Saint George" gedrukt stond.
„Daar is ons doel en als ik het goed
begrepen heb: ook het uwe. Ja, en dan
uw doel, nietwaar? Wat een eigenaar
dige historie is dat met het verdwijnen
van die 5000 bewoners, he? Ik heb het
ook gelezen. Enfin, als daar geen mens
is, hebben we de handen vrij en doen
we niemand overlast."
Kees keek de ander enige tijd naden
kend aan. „Hebt u er zich nooit een
idee van gevormd, wat de oorzaak zou
kunnen zijn van die verdwijning?"
De ander haalde zijn schouders op.
„Och nee, dat ligt niet in mijn lijn. Je
leest zoiets en je verbaast je er over.
Verder niet. Het zal wel een oorzaak
hebben natuurlijk. Die inboorlingen zijn
erg bijgelovig en misschien hebben ze
iets gezien, dat ze als een geest betite
len. Wellicht een natuurverschijnsel.
Veel zal het niet te betekenen hebben."
„Maar", vervolgde Kees, „neem nu
eens aan, dat het verdwijnen van die
5000 inwoners een natuurlijke verkla
ring heeft?"
De ander keek hem min of meer ge
ïnteresseerd aan. „Hoe bedoelt u?"
Als antwoord haalde Kees zijn porte
feuille te voorschijn en overhandigde
de ingenieur een krantenknipsel.
De man keek er even na en zei toen:
„Dat is zeker Hollands, niet? Het spijt
me, maar ik kan dat niet lezen."
Kees kreeg een kleur. „O ja, dat is
waar ook. Neem me niet kwalijk, dat
ik er op dit moment niet aan dacht.
Wacht, ik zal het even voor u vertalen."
Kees gaf het bericht zo goed en zo
kwaad als het ging in het Engels weer
en de ingenieur luisterde met stijgende
belangstelling. Toen hij daarmee ge
reed was, lichtte Kees verder toe: „Ik
heb dit bericht een paar dagen later
uit een Hollandse krant geknipt, maar
ik heb er met niemand over gesproken.
Zelfs niet met mijn ouders. Ik wilde er
namelijk geen ruchtbaarheid aan geven,
ziet u? Zelfs meneer Thompson weet
hier niets van. Doch ik meende ver
plicht te zijn het u, als leider van de
expeditie, hiermede op de oogte te stel
len. U ziet, dit kan mogelijk de oorzaak
zijn van de verdwijning en ik neem
zelfs aan, dat dit de oorzaak is. Hoe die
mensen er in geslaagd zijn om 5000 in
boorlingen zodanig bang te maken, dat
ze hun have en goed verlaten, is me nog
niet duidelijk. Maar dat ze daarvoor een
belangrijke reden hadden, staat voor
mij als een paal boven water. Zodra wij
op het eiland gearriveerd zijn, moeten
we, volgens mij, in de eerste plaats
maatregelen nemen, dat men zich niet
bewust is van onze komst. Het beste is
dus om in de nacht een of andere baai
binnen te varen en ons schip zo goed
mogelijk te verbergen. Die mogelijkheid
zal wel op de een of andere manier
aanwezig zijn. Voorts moeten we, al
vorens met het eigenlijke werk, waar
voor de expeditie uitgerust is, aan te
vangen, eerst het eiland in zijn geheel
verkennen. Maar op een dusdanige
wijze, dat eventueel aanwezige mensen
daar geen erg in hebben. U zult het
voorts met mij eens zijn, dat het nood
zakelijk is om een aantal vuurwapens
mee te nemen en een behoorlijke hoe
veelheid munitie."
Ingenieur Whiteheaven dacht enige
tijd na. „U kunt wel eens gelijk hebben,
meneer Van Bergen", zei hij ten leste.
„Om eerlijk te zijn, aan die mogelijk
heid heb ik geen sekonde gedacht, zo
veel jaren na de oorlog. Inderdaad, zoals
de zaken nu staan, is het zelfs beslist
noodzakelijk, dat we wapens en munitie
meenemen. Weliswaar had ik dit plan
reeds, maar nu zullen we het aantal ge
weren uitbreiden en ook enkele revol
vers meenemen. Security first. Het
schip is groot genoeg. Maar wat zouden
die lui - aangenomen, dat ze op het
eiland zijn - er te zoeken hebben?"
„Waarschijnlijk precies hetzelfde, als
waarvoor u er heen gaat", antwoordde
Kees met een oog half dicht.
Whiteheaven kwam met een sprong
overeind. „Damned" riep hij verschrikt
uit, „dat kon nog wel eens waar zijn.
En dan zijn we te laat
„Nee", verzekerde Kees met vuur,
„niet te laat, maar juist op tijd. Als zij
iets gevonden hebben, dat waarde heeft,
bespaart het u en uw mannen immers
het zoeken? Zij zijn niet gerechtigd dat
werk daar te doen en bovendien zullen
ze wel een gegronde reden hebben ge
had om niet na de oorlog naar hun land
terug te keren. U hebt toch wel eens
van oorlogsmisdadigers gehoord? Juist
daarom zal het zaak zijn om het eilnad
zo voorzichtig mogelijk te naderen en
te betreden. Want als er mensen zijn,
zullen de heren overdag in ieder geval
wel terdege uitkijken naar eventuele
ongewenste bezoekers. Aangenomen, dat
men daar iets van waarde gevonden
heeft, dan zullen ingenieur Whitheaven
en zijn mannen een gespreid bedje aan
treffen. Wat wilt u nog meer."
De gastheer beende met grote passen
het werkvertrek op en neer, terwijl hij
onderhand nadacht. Tenslotte bleef hij
voor Kees staan en zei: „Hiervan moet
meneer Thompson op de hoogte gesteld
worden."
„Vindt u dat noodzakelijk?" vroeg
Kees. „Wat voor nut heeft het? Wie
weet, hoe of uw superieur daarop rea
geert. Best mogelijk, dat hij het dan
niet verantwoord vindt om de expeditie
nog uit te sturen. Of hij waarschuwt
het gouvernement of de regering - hoe
noemt men dat in Australië - en dan
bestaat de kans, dat men er een oor
logsschip heen zendt. Nee meneer
Whiteheaven, het lijkt me beter, dat
dit onder ons blijft. Is mijn veronder
stelling juist, dan lijkt het me een klei
ne moeite om de heren middels een list
te overmeesteren. We nemen ze mee
terug en u kunt dan wellicht aan de
heer Thompson rapporteren, dat er ko
per in de grond zit. Dan oogst u het
succes, hetgeen u ongetwijfeld geen
windeieren zal leggen. Als de regering
er een schip heen zendt, zegt ze mis
schien: wij gaan het eiland zelf exploi
teren. Of ze chartert een andere firma
en het gaat uw neus voorbij."
Weer dacht de ingenieur een tijdje
na. „Ik denk. dat u gelijk hebt", zei hij
eindelijk. „Okay, we houden het .onder
ons en als we er eenmaal zijn, zullen
we allereerst eens een kijkje gaan ne
men. Afgesproken?"
De beide mannen drukten elkaar
stevig de hand en in die handdruk lag
tevens een nieuwe vriendschap opge
sloten.
De volgende morgen vroeg startte in
genieur Whiteheaven zijn Packard voor
de zevenhonderd kilometer lange reis
naar Townsville. Zijn vrouw reed mee
omdat ze er, gedurende de tijd dat
Whiteheaven en Kees het jacht zouden
bekijken, wat wilde winkelen.
Eenmaal buiten de stad voerde de
ingenieur de snelheid op tot over de
honderdtwintig kilometer, maar de wa
gen lag vast op de weg.
De tocht was voor Kees een open
baring. Het landschap wisselde van tijd
tot tijd. Dan weer reed men tussen de
bergen, om een poosje daarna over een
grote betonweg, die dwars door een
vlakte ging als een rechte, zilveren lijn,
te suizen.
Verkeer was er maar weinig en wat
men tegenkwam, was meestal in of na
bij de vele dorpen en nederzettingen,
die men passeerde. Maximum snelheid
scheen voor de kom der plaatsen, die
men passeerde, niet voorgeschreven,
want meestal stond de naald bij de
honderd kilometer, als men weer door
een der dorpen kwam en na een druk
op de hoorn ging het andere verkeer
onmiddellijk aan de kant.
Na een paar uur kwam men door een
grote vlakte en ingenieur Whiteheaven
wees zijn Hollandse passagier op een
kudde kangoeroes, die bij het naderen
van de auto met grote sprongen de
vlucht nam. Kees keek zijn ogen uit.
Hier waren dus kangoeroes in het wild.
Halverwege het einddoel werd in een
klein stadje gestopt, alwaar men een
kop koffie dronk en getankt werd. Maar
na een kwartier ging men weer snel
verder en om half één in de middag
arriveerde men eindelijk in de grote
stad.
Alvorens naar het jacht te gaan, par
keerde de ingenieur zijn wagen voor
een der vele restaurants op een reus
achtig plein en daar ging men de in
wendige mens versterken. Tijdens het
diner sprak men af, dat men om vier
uur weer bij dit restaurant zou zijn,
waarna mevrouw Whiteheaven de stad
in ging en de beide mannen naar de
haven reden.
Na een kwartiertje stepte de ingenieur
en wees naar een groot wit jacht, dat
aan de kade lag.
Kees' mond zakte half open van ver
bazing en zijn gastheer lachte.
„Valt het mee?" vroeg hij.
„Isis dat het jacht, waarmee we
naar dat eiland gaan?" vroeg hij, zijn
ogen niet kunnende geloven.
„Yes", antwoordde de ander. „You
like 't?"
Automatisch stapte Kees achter ed
ander uit en beiden liepen nu naar de
boot, die schitterde in het felle zon
licht. „Snow-flake" las Kees, toen ze
bij het jacht stonden. Nou, dit sneeuw
vlokje was minstens veertig meter lang
en als die schuit geen acht meter breed
was, dan wist hij het niet.
(Wordt vervolgd)