werkster PHOEXIX f 467.- serie van drie champignonsoep |(j PUDDING GRATIS schoencremeflH JAM en en tien alleen weekredame 25 ct Zaterdagmiddag 16 maart M M B elis drillen C. Berkhof - poelier BEDIENDE OPSLAGRUIMTE JONGE KRACHT a. huishoudelijk personeel b. verpleeghulp 20% FA. K. J. TEN HOOPE GEOPEND begrafenis A. W. de Haas Tijdrovend? /■u-u-u HET VERLATEN ct Droomzegels sparen gaat zo gemakkelijk: 1 O-TRANSISTOR-RADIO 6-TRANSIST0R-RADI0 'ft to a ct WEES BIJ DE TIJD! De N.V.V. Bestuiirdersbond AANVANG 14.15 UUR Geld nodig voor een huis? J. DE VRIES IES B OU WMAN Miss Bril BRAADKUIKENS en SOEPKIPPEN VERPLEEGTEHUIS Rijnzicht vraagt voor hele dagen. DE KAMELEONS AUTO-DROP J. G. v. Egmond Kembo Meubelfabrieken N.V. Bouwbedrijf J. Boers Het HERVORMD RUSTHUIS te Rhenen vraagt Fred. v. d. Paltshof 40 - Rhenen IJssalon HOLLANDIA Beleefd aanbevelend J. HAANSTRA Biedt te koop aan: Eén villa "5^ 2 in aanbouw zijnde woningen aan de Holleweg te Veenendaal maart/april leeg te aanvaarden. •fo Woning Woning Woning Enkele bewoonde woonhuizen Voor een LOSMAKEN VAN VOEDERSILO'S TANIS DRUKWERK- VOORRAAD De Gelderse VaUei nrT-iarr Pi ANKER-PHOENIX NAAIMACHINE IMPORTFIRMA H. J.OBERINK, ARNHEM TEL. 33107-33108 Weer nieuwe droomwensen ELKE 2e POT GOEDKOPER bij aankoop van f4,- De Gruytermerk-artikelen Bij elke 2 pakjes Juliennesoep m van 68 ct. 1) Koop een zegel 10 ct. bij elke gulden boodschappen 2) Koop een zegel a 10 ct. bi| elke 3 pakjes margarine 3) Koop een zegel a 10 ct. bij elke 250 gram koffie of 50 gram Oploskoffie Royal de Luxe. Superheterodyne. Fraai uitgevoerd in 2 kleuren en goud. Compleet met botterijen, oortelefoon en telescopische antenne in etui. lederen paraattas met draagriem. Dit apparaat is uniek in Nederland. Het heeft een grote gevoeligheid en een prachtige weergave in het middengolfbereik. 1 jaar schriftelijke garantie. Winkelprijs ?eker f 115,-. Leverbaar na 15 april. Droom prijs200 zegels -f- f 29bijbetaling of 490 zegels. De Luxe Hifi. Handig zakmodel, merk Rainbow. Compleet met batterij, oortelefoon in etui en lederen paraattas. Luidspreker en oortelefoon afzonderlijk te gebruiken. Schitterende geluidsweergave in het middengolfbereik. 1 jaar schriftelijke garantie. Winkelprijs zeker f 70,-. Leverbaar na 15 april. Droomprijs200 zegels -f- f 17,- bijbetaling of 370 zegels. GOEDKOPER Elk 3e pak 2 doosjes m ft bruin.lichtbruin,zwart, kleurloos ltldif »on 27 f«br. l/m 5 moort '43 Spaghetti 250 gr. pak 38 Beschuit rot 32 Ananasblokjes grootbl. 99 Hou 'I warm Lichtjes doosje 6 st. 35 Lichtglaasje lichtje 30 >"u in HuIn nemen SUPER THEEZAKJES groot formaat 130 OPLOSTHEE pot 725 Voordelig door 10% korting BADTOILETSPONS 85 HUISHOUDSPONS 80 ZEEM 495-395-315 KNIJPGRITOL dubbele flacon 189 RENSOL plastic flacon 165 KWIXOP pak 140 METAALPOETS 54 ZILVERPOETS 95 Altijd De Gruyter's Snoepje van de Week voor slechts 15 ct. bij f*4,- De Gruytermerk-artikelen. Elke week met 'n leuke verrassing Luister naar het interessante De Gruyter-programma „Met De Gruyter de wereld rond" op Radio Luxemburg (208 m.) Aanslaande zondag 3 maart van 12.45 -13.00 uur. de eerste 3 Droomwensen Hoogtezon infraroodlamp 200 zegels f3?- (of 590 zegels). Snelkookpan 200 zegels f 17,- (of 370 zegels). Tuinstoel 100 zegels 4 f 4,50 (of 145 zegels). i v Afmetingen 28 x 21 cm Fraai model keukenklok van bekende West-Duitse klokkenfabriek. Ivoorkleur met zwarte wijzers en cijfers Heel practisch is de ingebouwde 60 minuten eier- en bakwekker. Naar keuze leverbaar met 8-daags veerwerk of storing- vrij electrisch uurwerk. Zelfstartena. Metsecondenwijzer. 1 jaar schriftelijke garantie. Winkelprijs minstens f 47,50. Leverbaar na 15 april. Droomprijs: Veerwerkklok 100 zegels -|- J6,- bijbetaling of 260*ogels. hlectrische klok - 100 zegels -f- 18,- bijbetaling of 280 zegels. Altijd 'n kassabon voor 10°/o korting, óók bij de weekreclames DE GRUYTER BETERE WAAR PROCENT DE GRUYTER afd. Veenendaal maakt bekend dat door omstandigheden geheel buiten haar schuld de kindervoorstelling van j.l. 16 februari in gebouw „Eikenlaan" geen doorgang kon vinden. DEZE VOORSTELLING ZAL NU ZIJN In gebouw Eikenlaan. De uitgereikte kaartjes op 16 februari zijn het bewijs van toegang. Het Bestuur. Voor uw koopwoning, oud of nieuw, een verantwoorde hypotheek met vaste rente, desgewenst op annuï teitsbasis, geen tophypotheek, geen levensverzekering. Vraagt inl. bij de medewerker: P.H. v. Rijnstraat 44, tel. 2406 BOUWFONDS NEDERLANDSE GEMEENTEN DE VEILIGE WEG NAAR HET EIGEN HUIS. 6 MAART A.S. Kaarten gratis. Hoofdstraat 51 Veenendaal DAGELIJKS VERSE BOSLAAN 113 TELEF. 08385-2865 Utrechtsestraatweg 7 Rhenen Tel. 08376-385. behoren tot de hagedissen en zijn echte boomdieren met grijpvoeten en grijp- staart. Zij hebben het ver mogen elke kleur van de omgeving waar zij vertoe ven aan te nemen. Zij zijn dan vrijwel onzichtbaar. In een rol AUTO-DROP vindt U op elke tabletver pakking een interessant verhaal. Vraag naar van V.S. Leeuwarden. Per rol 25 ct. Gevraagd 3e of aankomend 2e Banketbakkerij Dorpsstraaat 143, Lunteren Tel. 463 UW BLAD ..DE VALLEI" zoeken tijdelijk in of nabij Rhenen. Benodigd oppervlak ca. 250 m1. Aanbiedingen met huurprijs per maand aan N.V. Kem bo, Candialaan 8, Rhenen. Gevraagd een aktieve voor kantoorwerkzaamheden. Julianastraat 64, Veenendaal. Gunstige arbeidsvoorwaarden en hoog loon. Leeftijd minimum 17 jaar. Sollicitaties te richten tot de directrice, Nieuwe Veenendaalseweg 51, Rhenen. MET EXTRA ALUMINIUM BODEM Tijdelijk (van 16 februari tot 2 maart) tegen inlevering van een oude versleten pan. Vraag inlichtingen bij: Achterkerkstraat 30 is vanaf VRIJ DAG 1 MAART weer Diverse IJssoorten. IJSTAARTEN v.a. 2,50 Tel. 2131 Veenendaal "MPIIIPN Kerkewijk 110 - Tel. 08385-2252 VEENENDAAL aan de Kerkew(jk te Veenendaal met C.V. Leeg te aanvaarden. aan de Spoorlaan te Veenendaal in over leg leeg te aanvaarden. aan de Sav. Lohmanstraat te Veenendaal. aan dc Boslaan te Veenendaal. April leeg te aanvaarden. aan de Emmalaan te Veenendaal. met auto's zijn wij speciaal ingericht 4-8 persoons auto's disponibel N.V. v/h Fa. Wed. Kerkewijk 87, Veenendaal Telefoon 2845 Voor het naar Achterkerkstraat 35 Veenendaal Tel. 2670 Verhuur van compressoren Allerminst indien U er voor zorgt dat Uw op „peil" is, kan dat later kosten en moeite besparen. Wilt u drukwerk met nieuwe frisse ideeën? Mogen wQ dan eens offerte maken? Bel nu en wij komen direct. DRUKKERIJ Parallelweg 10 Veenendaal Tel. 08388-2022* SNEL, LICHT EN GEMAKKELIJK werkt deze ZIG-ZAG Ongekende mogelijkheden o.a.: recht- en zig-zagnaaien, siersteken. knoopsgaten maken, stoppen op de practische stoparm, borduren op de moderne wijze (de nonbloc grijper voorkomt vastlopen der draden), handige aanschuiftafel. compleet met toebehoren. voor slechts Licht in gewicht Invullen en op zenden in open envelop met 4 cents postzegel aan: Fa.H. J.OBERINK Arnhem. In elegante tas Zand mij GRATIS d* kleurrijke ANKER/PHOENIX brochure met vele leerzame tipt Dealer: Fa. KOOMEN, Kerkewijk 17a, Veenendaal, tel. 08385-2924. door P. DE VRIES EILAND (19) Kees ging weer naar boven en keek over de verschansing. Whiteheaven nam juist afscheid van de man, die inmid dels achter het stuur van de Packard had plaatsgenomen en kwam toen ook boord. „Is iedereen present, kapitein?" vroeg hij aan Bream, die rustig aan zijn pijp trok en met zijn handen op de rug naar de wal stond te kijken „Yes, mister Whiteheaven, it is", ant woordde de aangesprokene. „Okay, dan gaan we meteen maar vertrekken. Waarom wachten tot mor genochtend?" Bream klopte zijn pijp uit en bromde, dat hij er net zo over dacht. Hij gaf aan een paar mannen op de wal order de trossen los te gooien. Gelijktijdig werd de loopbrug gedemonteerd en om hoog gedraaid, zodat de railing gesloten kon worden. Er klonken twee harde stoten op de hoorn en de motoren be gonnen een hoger aantal toeren te draaien. Langzaam kwam er enige af stand tussen het schip en de wal en enkele mensen, die langs de kade wan delden, zwaaiden de vertrekkenden na en Kees zwaaide spontaan terug. Het voorschip wendde de steven naar zee en aan de achterkant van het schip kolkte en kookte het water door de ra zend ronddraaiende schroef. De reis naar Saint George was aangevangen. Kees bleef met de ingenieur aan de verschansing en beiden keken naar de stad, die langzaam maar zeker aan hun ogen onttrokken werd. „Zo", zei Whiteheaven opgewekt, ter wijl hij een sigaret aanstak, „nu hebben we wel een week of vier de tijd en die ga ik maar beschouwen als vakantie. Deze zeetocht staat me best aan en ik heb enkele studieboeken meegenomen, zodat ik geen last van verveling zal hebben. Bovendien hebben we radio aan boord en zelfs een kleine zender, zodat we in geval van nood altijd kon- takt met het vasteland kunnen op nemen." „Dus als het moet, kunnen we ook een radiogram verzenden?" De ingenieur knikte. „We hebben overal voor gezorgd. Proviand voor on geveer een half jaar en brandstof voor zeker meer dan drie maanden. En in ge val van nood kunnen we dus via onze zender hulp inroepen van in de buurt varende schepen. We kruisen een druk bevaren route. Morgen zal ik je het een en ander wel eens laten zien." „Weet u, wat me opgevallen is?" zei Kees eensklaps, „dat direkteur Thomp son er niet geweest is, voor we vertrok ken." „Ik heb hem vanmorgen nog even ge sproken", antwoordde Whiteheaven, „maar de baas had geen tijd. Och ja, hij heeft het razend druk, hetgeen niet te verwonderen is. Het bedrijf is hem een beetje boven het hoofd gegroeid." Toen men niets meer van Townsville kon onderscheiden, ging men naar de bar en even later kwam ook de kapitein binnen. Men dronk een borrel en voor men naar bed ging, besprak men nog even de reis. „Als ik niet te brutaal ben, kapitein", vroeg Kees, „zou ik graag weten, hoe veel bemanning we aan boord hebben." Bream lachte veen. „Niets geen be zwaar tegen. Behalve ikzelf zijn er twee stuurlieden, waarvan er nu een op de brug staat en een in de kooi ligt. Verder twee machinisten, die elkaar af lossen, en een monteur. Een boordwerk tuigkundige zou je hem kunnen noe men. Voorts een kok en een koksmaat, een bootsman en zeven matrozen. En dan de marconist natuurlijk." „En twee man van de geologische dienst", voegde de ingenieur er aan toe. „Nu ja, maar die behoren niet tot de bemanning, net zo min als u beiden." „Maar van de zeven matrozen beho ren er ook vier tot ons personeel", merkte Whiteheaven lachend op. „Dat zijn de mannen, die op het eiland naar koper gaan zoeken", lichtte de ingenieur toe. „Dus goed geteld: 21 man", zei Kees, die in de gauwigheid een rekensomme tje had gemaakt. „Dat klopt. Maar heren, ik stel voor, dat we nu maar naar kooi gaan. Over een paar uur zal ik er weer uit moeten, want we komen door een deel van de Koraalzee, waar nogal ondiepten zitten en ik zou niet graag op een van deze riffen vastlopen. Morgenvroeg zijn we in open water en dan kunnen we volle kracht varen." „Doen we dit dan nu niet?" vroeg Kees verbaasd. Bream gaf op deze vraag geen ant woord. Hij stond op en keek een beetje geringschattend naar de Hollander. „Morgenvroeg zult u wel wat anders horen", zei hij enkel. „Welterusten." 's Nacht droomde Kees van grote koraalriffen, die op verraderlijke wijze boven water staken en waarop het schip was gevaren. Het zat muurvast en de hele bemanning keek boos naar Kees. Dat is de schuld van die Hollander, zei er een. Laat hij maar van boord gaan, dan wordt het schip wat lichter en ko men we vlot. Daar was iedereen het mee eens en gelijktijdig voelde Kees zcih aangegrepen en over boord gewor pen. Met een schreeuw kwam hij in het water terecht. Maar het water was hard, want het was geen water, doch de vloer van zijn hut. Kees, die de boven ste krib had genomen, was er uitgeval len en uit het onderste bed zag hij het verbaasde gezicht van de ingenieur. „What 's the matter?" vroeg deze. Kees kwam half overeind en wreef zijn pijnlijke ledematen. „Ik denk", zei hij langzaam, dat ik uit bed ben geval len." Op dit moment begonnen de motoren op hun hoogste toeren te lopen en het gehele jacht trilde. Door de patrijspoor ten zag Kees, dat de schemering aan brak en hij was opeens klaar wakker. „Ik ga me wassen en aankleden", zei hij tot de ingenieur, „en naar boven. Lieve help, dat slapen in een krib moet je ook leren." „We zullen morgen wel ruilen", be sloot Whiteheaven, zich omdraaiend. „Dan ga jij maar beneden slapen. Als je dan valt, val je zachter." Kees waste en schoor zich, waarna hij zich aankleedde. Daarna stak hij een sigaret op en liep naar boven. De frisse zeelucht woei hem al tegemoet en een maal aan dek snoof hij ze met volle teugen op. Het jacht schoot met een vaart door de golven en Kees keek eens rond. Doch hij zag uitsluitend water en lucht. Geen stukje land meer te be kennen. Ver weg van de bewoonde we reld. Ver weg? Het mocht wat: een hal ve etmaal varen. En men zou zeker wel vier weken over de reis doen. Misschien nog langer. Lieve help, wat was de wereld toch groot. Een van de matrozen, die een eindje verder over de verschansing stond te turen, kwam nu op hem af. „Morgen, meneer." Kees knikte vriendelijk en beant woordde de groet. „Zeldzaam mooi weertje, meneer. Een licht briesje, maar overigens een strak ke lucht. Als we het zo houden „Ja, zoals u zegt: als we het zo hou den. Bent u bekend op deze zee?" De man lachte. „Dat zou ik denken. En ik verzeker u, dat het hier kan spo ken. Nou." Op dit moment kwam er vanuit een der trapopeningen een andere matroos naar boven rennen. Hij stoof de beide mannen aan de reling voorbij, onder wijl roepende: „Verstekeling aan boord" En weg was hij, naar de hut van de kapitein. Kees keek de man verwonderd en licht geamuseerd na. Doch meteen be trok zijn gezicht. Wat had hij geroepen? Verstekeling aan boord? Dat mankeer de er nog aan. Vlug liep hij eveneens naar de kapiteinshut, maar de deur was gesloten en besluiteloos bleef hij er voor staan. Per slot van rekening was hij wel zo lang in militaire dienst geweest, dat hij iets afwist van discipline en hij had wel eens gelezen, dat de discipline aan boord van een schip in de regel vrij streng was. Wanneer hij dus de kapi teinshut binnen ging, kon het wel eens gebeuren, dat hij inbreuk maakte op de gebruiken aan boord. Aan de andere kant van de deur klonk een opwindende stem en Kees herkende die als van de matroos, die zo even geagiteerd voorbij was gegaan. Waarschijnlijk lag de kapitein nog in zijn kooi. Lang behoefde hij echter niet te wachten, want na een paar minuten kwam de matroos weer naar buiten, in gezelschap van de kapitein, die blijk baar gauw een paar kledingstukken had aangetrokken. Voor de rest was hij nog in nachttenue. Althans, hij droeg een overhemd zonder boord en zijn blote voeten staken in leren pantoffels. „Wat is er aan de hand, kapitein?" stelde Kees hem de vrij overbodige vraag. „Ga maar mee", antwoordde Bream grimmig, „dan kunt u het zelf zien. In ruim twee heeft men een verstekeling ontdekt. Tussen de vaten olie en ben zine. Nou, we zullen hem leren." Kees volgde de beide mannen op de voet en de andere matroos, die nog steeds bij de reeling stond, ging nieuws gierig achter het drietal aan. Men daal de een ijzeren trap af en kwam nu in een halfduistere, benauwde ruimte. Blijkbaar was fnen hier dicht bij de machinekamer, want het geluid der mo toren maakte hier ieder gesprek na genoeg onmogelijk. De matroos opende een ijzeren deurtje en verdween, half- bukkend, door de opening, gevolgd door de kapitein. Kees bukte zich eveneens en kwam nu weer in een andere ruimte, die spaarzaam verlicht werd. (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1963 | | pagina 4