werkster
PHOEXIX
f 467.-
serie
van drie
champignonsoep |(j
PUDDING GRATIS
schoencremeflH
JAM
en
en tien
alleen
weekredame
25 ct
Zaterdagmiddag 16 maart
M
M
B
elis drillen
C. Berkhof - poelier
BEDIENDE
OPSLAGRUIMTE
JONGE KRACHT
a. huishoudelijk personeel
b. verpleeghulp
20%
FA. K. J. TEN HOOPE
GEOPEND
begrafenis
A. W. de Haas
Tijdrovend?
/■u-u-u
HET VERLATEN
ct
Droomzegels sparen
gaat zo gemakkelijk:
1 O-TRANSISTOR-RADIO
6-TRANSIST0R-RADI0
'ft to a
ct
WEES BIJ DE TIJD!
De N.V.V. Bestuiirdersbond
AANVANG 14.15 UUR
Geld nodig voor een huis?
J. DE VRIES
IES B OU WMAN
Miss Bril
BRAADKUIKENS
en SOEPKIPPEN
VERPLEEGTEHUIS
Rijnzicht
vraagt
voor hele dagen.
DE KAMELEONS
AUTO-DROP
J. G. v. Egmond
Kembo Meubelfabrieken N.V.
Bouwbedrijf J. Boers
Het HERVORMD RUSTHUIS
te Rhenen vraagt
Fred. v. d. Paltshof 40 - Rhenen
IJssalon HOLLANDIA
Beleefd aanbevelend J. HAANSTRA
Biedt te koop aan:
Eén villa
"5^ 2 in aanbouw zijnde woningen
aan de Holleweg te Veenendaal maart/april
leeg te aanvaarden.
•fo Woning
Woning
Woning
Enkele bewoonde woonhuizen
Voor een
LOSMAKEN VAN
VOEDERSILO'S
TANIS
DRUKWERK-
VOORRAAD
De Gelderse VaUei
nrT-iarr
Pi
ANKER-PHOENIX NAAIMACHINE IMPORTFIRMA H. J.OBERINK, ARNHEM TEL. 33107-33108
Weer nieuwe droomwensen
ELKE 2e POT
GOEDKOPER
bij aankoop van f4,-
De Gruytermerk-artikelen
Bij elke 2 pakjes Juliennesoep m
van 68 ct.
1) Koop een zegel 10 ct.
bij elke gulden boodschappen
2) Koop een zegel a 10 ct.
bi| elke 3 pakjes margarine
3) Koop een zegel a 10 ct.
bij elke 250 gram koffie of 50
gram Oploskoffie
Royal de Luxe. Superheterodyne.
Fraai uitgevoerd in 2 kleuren en goud. Compleet met
botterijen, oortelefoon en telescopische antenne in
etui. lederen paraattas met draagriem.
Dit apparaat is uniek in Nederland. Het heeft een
grote gevoeligheid en een prachtige weergave in het
middengolfbereik.
1 jaar schriftelijke garantie. Winkelprijs ?eker f 115,-.
Leverbaar na 15 april.
Droom prijs200 zegels -f- f 29bijbetaling
of 490 zegels.
De Luxe Hifi. Handig zakmodel, merk Rainbow.
Compleet met batterij, oortelefoon in etui en lederen
paraattas. Luidspreker en oortelefoon afzonderlijk te
gebruiken.
Schitterende geluidsweergave in het middengolfbereik.
1 jaar schriftelijke garantie. Winkelprijs zeker f 70,-.
Leverbaar na 15 april.
Droomprijs200 zegels -f- f 17,- bijbetaling
of 370 zegels.
GOEDKOPER
Elk 3e pak
2 doosjes m ft
bruin.lichtbruin,zwart, kleurloos
ltldif »on 27 f«br. l/m 5 moort '43
Spaghetti 250 gr. pak 38
Beschuit rot 32
Ananasblokjes grootbl. 99
Hou 'I warm
Lichtjes doosje 6 st. 35
Lichtglaasje lichtje 30
>"u in HuIn nemen
SUPER THEEZAKJES
groot formaat 130
OPLOSTHEE pot 725
Voordelig door
10% korting
BADTOILETSPONS 85
HUISHOUDSPONS 80
ZEEM 495-395-315
KNIJPGRITOL dubbele flacon
189
RENSOL plastic flacon
165
KWIXOP pak
140
METAALPOETS
54
ZILVERPOETS
95
Altijd De Gruyter's
Snoepje van de Week
voor slechts 15 ct. bij f*4,-
De Gruytermerk-artikelen. Elke
week met 'n leuke verrassing
Luister naar het interessante De
Gruyter-programma „Met De
Gruyter de wereld rond"
op Radio Luxemburg (208 m.)
Aanslaande zondag 3 maart
van 12.45 -13.00 uur.
de eerste 3
Droomwensen
Hoogtezon
infraroodlamp
200 zegels f3?-
(of 590 zegels).
Snelkookpan
200 zegels f 17,-
(of 370 zegels).
Tuinstoel
100 zegels 4 f 4,50
(of 145 zegels).
i
v
Afmetingen 28 x 21 cm
Fraai model keukenklok van bekende West-Duitse
klokkenfabriek. Ivoorkleur met zwarte wijzers en cijfers
Heel practisch is de ingebouwde 60 minuten eier- en
bakwekker.
Naar keuze leverbaar met 8-daags veerwerk of storing-
vrij electrisch uurwerk. Zelfstartena. Metsecondenwijzer.
1 jaar schriftelijke garantie. Winkelprijs minstens f 47,50.
Leverbaar na 15 april.
Droomprijs: Veerwerkklok
100 zegels -|- J6,- bijbetaling of 260*ogels.
hlectrische klok - 100 zegels -f- 18,- bijbetaling
of 280 zegels.
Altijd 'n kassabon voor 10°/o korting, óók bij de weekreclames
DE GRUYTER
BETERE
WAAR
PROCENT
DE
GRUYTER
afd. Veenendaal maakt bekend dat door
omstandigheden geheel buiten haar schuld
de kindervoorstelling van j.l. 16 februari
in gebouw „Eikenlaan" geen doorgang kon
vinden.
DEZE VOORSTELLING ZAL NU ZIJN
In gebouw Eikenlaan.
De uitgereikte kaartjes op 16 februari zijn het bewijs
van toegang. Het Bestuur.
Voor uw koopwoning, oud of nieuw,
een verantwoorde hypotheek met
vaste rente, desgewenst op annuï
teitsbasis, geen tophypotheek, geen
levensverzekering.
Vraagt inl. bij de medewerker:
P.H. v. Rijnstraat 44, tel. 2406
BOUWFONDS NEDERLANDSE
GEMEENTEN DE VEILIGE WEG
NAAR HET EIGEN HUIS.
6 MAART A.S. Kaarten gratis.
Hoofdstraat 51 Veenendaal
DAGELIJKS VERSE
BOSLAAN 113 TELEF. 08385-2865
Utrechtsestraatweg 7 Rhenen
Tel. 08376-385.
behoren tot de hagedissen
en zijn echte boomdieren
met grijpvoeten en grijp-
staart. Zij hebben het ver
mogen elke kleur van de
omgeving waar zij vertoe
ven aan te nemen. Zij zijn
dan vrijwel onzichtbaar.
In een rol AUTO-DROP
vindt U op elke tabletver
pakking een interessant
verhaal.
Vraag naar
van V.S. Leeuwarden. Per
rol 25 ct.
Gevraagd
3e of aankomend 2e
Banketbakkerij
Dorpsstraaat 143, Lunteren
Tel. 463
UW BLAD
..DE VALLEI"
zoeken tijdelijk
in of nabij Rhenen. Benodigd oppervlak
ca. 250 m1.
Aanbiedingen met huurprijs per maand aan N.V. Kem
bo, Candialaan 8, Rhenen.
Gevraagd een aktieve
voor kantoorwerkzaamheden.
Julianastraat 64, Veenendaal.
Gunstige arbeidsvoorwaarden en hoog
loon.
Leeftijd minimum 17 jaar.
Sollicitaties te richten tot de directrice, Nieuwe
Veenendaalseweg 51, Rhenen.
MET EXTRA
ALUMINIUM BODEM
Tijdelijk (van 16 februari tot 2 maart)
tegen inlevering van een oude versleten pan.
Vraag inlichtingen bij:
Achterkerkstraat 30 is vanaf VRIJ
DAG 1 MAART weer
Diverse IJssoorten.
IJSTAARTEN v.a. 2,50
Tel. 2131 Veenendaal
"MPIIIPN
Kerkewijk 110 - Tel. 08385-2252
VEENENDAAL
aan de Kerkew(jk te Veenendaal met C.V.
Leeg te aanvaarden.
aan de Spoorlaan te Veenendaal in over
leg leeg te aanvaarden.
aan de Sav. Lohmanstraat te Veenendaal.
aan dc Boslaan te Veenendaal. April leeg
te aanvaarden.
aan de Emmalaan te Veenendaal.
met auto's zijn wij speciaal
ingericht
4-8 persoons auto's
disponibel
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerkewijk 87, Veenendaal
Telefoon 2845
Voor het
naar
Achterkerkstraat 35
Veenendaal
Tel. 2670
Verhuur van compressoren
Allerminst indien
U er voor zorgt
dat Uw
op „peil" is, kan
dat later kosten
en moeite
besparen.
Wilt u drukwerk met
nieuwe frisse ideeën?
Mogen wQ dan eens
offerte maken?
Bel nu en wij
komen direct.
DRUKKERIJ
Parallelweg 10
Veenendaal
Tel. 08388-2022*
SNEL, LICHT EN GEMAKKELIJK werkt deze ZIG-ZAG
Ongekende mogelijkheden o.a.:
recht- en zig-zagnaaien, siersteken.
knoopsgaten maken, stoppen op
de practische stoparm, borduren
op de moderne wijze (de nonbloc
grijper voorkomt vastlopen der
draden), handige aanschuiftafel.
compleet met toebehoren.
voor slechts
Licht in gewicht
Invullen en op
zenden in open
envelop met 4
cents postzegel
aan:
Fa.H. J.OBERINK
Arnhem.
In elegante tas
Zand mij GRATIS d* kleurrijke
ANKER/PHOENIX
brochure met vele leerzame tipt
Dealer: Fa. KOOMEN, Kerkewijk 17a, Veenendaal, tel. 08385-2924.
door P. DE VRIES EILAND
(19)
Kees ging weer naar boven en keek
over de verschansing. Whiteheaven nam
juist afscheid van de man, die inmid
dels achter het stuur van de Packard
had plaatsgenomen en kwam toen ook
boord.
„Is iedereen present, kapitein?" vroeg
hij aan Bream, die rustig aan zijn pijp
trok en met zijn handen op de rug naar
de wal stond te kijken
„Yes, mister Whiteheaven, it is", ant
woordde de aangesprokene.
„Okay, dan gaan we meteen maar
vertrekken. Waarom wachten tot mor
genochtend?"
Bream klopte zijn pijp uit en bromde,
dat hij er net zo over dacht. Hij gaf
aan een paar mannen op de wal order
de trossen los te gooien. Gelijktijdig
werd de loopbrug gedemonteerd en om
hoog gedraaid, zodat de railing gesloten
kon worden. Er klonken twee harde
stoten op de hoorn en de motoren be
gonnen een hoger aantal toeren te
draaien. Langzaam kwam er enige af
stand tussen het schip en de wal en
enkele mensen, die langs de kade wan
delden, zwaaiden de vertrekkenden na
en Kees zwaaide spontaan terug. Het
voorschip wendde de steven naar zee
en aan de achterkant van het schip
kolkte en kookte het water door de ra
zend ronddraaiende schroef. De reis
naar Saint George was aangevangen.
Kees bleef met de ingenieur aan de
verschansing en beiden keken naar de
stad, die langzaam maar zeker aan hun
ogen onttrokken werd.
„Zo", zei Whiteheaven opgewekt, ter
wijl hij een sigaret aanstak, „nu hebben
we wel een week of vier de tijd en die
ga ik maar beschouwen als vakantie.
Deze zeetocht staat me best aan en ik
heb enkele studieboeken meegenomen,
zodat ik geen last van verveling zal
hebben. Bovendien hebben we radio
aan boord en zelfs een kleine zender,
zodat we in geval van nood altijd kon-
takt met het vasteland kunnen op
nemen."
„Dus als het moet, kunnen we ook
een radiogram verzenden?"
De ingenieur knikte. „We hebben
overal voor gezorgd. Proviand voor on
geveer een half jaar en brandstof voor
zeker meer dan drie maanden. En in ge
val van nood kunnen we dus via onze
zender hulp inroepen van in de buurt
varende schepen. We kruisen een druk
bevaren route. Morgen zal ik je het een
en ander wel eens laten zien."
„Weet u, wat me opgevallen is?" zei
Kees eensklaps, „dat direkteur Thomp
son er niet geweest is, voor we vertrok
ken."
„Ik heb hem vanmorgen nog even ge
sproken", antwoordde Whiteheaven,
„maar de baas had geen tijd. Och ja,
hij heeft het razend druk, hetgeen niet
te verwonderen is. Het bedrijf is hem
een beetje boven het hoofd gegroeid."
Toen men niets meer van Townsville
kon onderscheiden, ging men naar de
bar en even later kwam ook de kapitein
binnen. Men dronk een borrel en voor
men naar bed ging, besprak men nog
even de reis.
„Als ik niet te brutaal ben, kapitein",
vroeg Kees, „zou ik graag weten, hoe
veel bemanning we aan boord hebben."
Bream lachte veen. „Niets geen be
zwaar tegen. Behalve ikzelf zijn er
twee stuurlieden, waarvan er nu een
op de brug staat en een in de kooi ligt.
Verder twee machinisten, die elkaar af
lossen, en een monteur. Een boordwerk
tuigkundige zou je hem kunnen noe
men. Voorts een kok en een koksmaat,
een bootsman en zeven matrozen. En
dan de marconist natuurlijk."
„En twee man van de geologische
dienst", voegde de ingenieur er aan toe.
„Nu ja, maar die behoren niet tot de
bemanning, net zo min als u beiden."
„Maar van de zeven matrozen beho
ren er ook vier tot ons personeel",
merkte Whiteheaven lachend op. „Dat
zijn de mannen, die op het eiland naar
koper gaan zoeken", lichtte de ingenieur
toe.
„Dus goed geteld: 21 man", zei Kees,
die in de gauwigheid een rekensomme
tje had gemaakt.
„Dat klopt. Maar heren, ik stel voor,
dat we nu maar naar kooi gaan. Over
een paar uur zal ik er weer uit moeten,
want we komen door een deel van de
Koraalzee, waar nogal ondiepten zitten
en ik zou niet graag op een van deze
riffen vastlopen. Morgenvroeg zijn we
in open water en dan kunnen we volle
kracht varen."
„Doen we dit dan nu niet?" vroeg
Kees verbaasd.
Bream gaf op deze vraag geen ant
woord. Hij stond op en keek een beetje
geringschattend naar de Hollander.
„Morgenvroeg zult u wel wat anders
horen", zei hij enkel. „Welterusten."
's Nacht droomde Kees van grote
koraalriffen, die op verraderlijke wijze
boven water staken en waarop het schip
was gevaren. Het zat muurvast en de
hele bemanning keek boos naar Kees.
Dat is de schuld van die Hollander, zei
er een. Laat hij maar van boord gaan,
dan wordt het schip wat lichter en ko
men we vlot. Daar was iedereen het
mee eens en gelijktijdig voelde Kees
zcih aangegrepen en over boord gewor
pen. Met een schreeuw kwam hij in het
water terecht. Maar het water was
hard, want het was geen water, doch de
vloer van zijn hut. Kees, die de boven
ste krib had genomen, was er uitgeval
len en uit het onderste bed zag hij het
verbaasde gezicht van de ingenieur.
„What 's the matter?" vroeg deze.
Kees kwam half overeind en wreef
zijn pijnlijke ledematen. „Ik denk", zei
hij langzaam, dat ik uit bed ben geval
len."
Op dit moment begonnen de motoren
op hun hoogste toeren te lopen en het
gehele jacht trilde. Door de patrijspoor
ten zag Kees, dat de schemering aan
brak en hij was opeens klaar wakker.
„Ik ga me wassen en aankleden", zei
hij tot de ingenieur, „en naar boven.
Lieve help, dat slapen in een krib moet
je ook leren."
„We zullen morgen wel ruilen", be
sloot Whiteheaven, zich omdraaiend.
„Dan ga jij maar beneden slapen. Als je
dan valt, val je zachter."
Kees waste en schoor zich, waarna hij
zich aankleedde. Daarna stak hij een
sigaret op en liep naar boven. De frisse
zeelucht woei hem al tegemoet en een
maal aan dek snoof hij ze met volle
teugen op. Het jacht schoot met een
vaart door de golven en Kees keek eens
rond. Doch hij zag uitsluitend water en
lucht. Geen stukje land meer te be
kennen. Ver weg van de bewoonde we
reld. Ver weg? Het mocht wat: een hal
ve etmaal varen. En men zou zeker wel
vier weken over de reis doen. Misschien
nog langer. Lieve help, wat was de
wereld toch groot.
Een van de matrozen, die een eindje
verder over de verschansing stond te
turen, kwam nu op hem af.
„Morgen, meneer."
Kees knikte vriendelijk en beant
woordde de groet.
„Zeldzaam mooi weertje, meneer. Een
licht briesje, maar overigens een strak
ke lucht. Als we het zo houden
„Ja, zoals u zegt: als we het zo hou
den. Bent u bekend op deze zee?"
De man lachte. „Dat zou ik denken.
En ik verzeker u, dat het hier kan spo
ken. Nou."
Op dit moment kwam er vanuit een
der trapopeningen een andere matroos
naar boven rennen. Hij stoof de beide
mannen aan de reling voorbij, onder
wijl roepende: „Verstekeling aan boord"
En weg was hij, naar de hut van de
kapitein.
Kees keek de man verwonderd en
licht geamuseerd na. Doch meteen be
trok zijn gezicht. Wat had hij geroepen?
Verstekeling aan boord? Dat mankeer
de er nog aan. Vlug liep hij eveneens
naar de kapiteinshut, maar de deur was
gesloten en besluiteloos bleef hij er voor
staan. Per slot van rekening was hij wel
zo lang in militaire dienst geweest, dat
hij iets afwist van discipline en hij had
wel eens gelezen, dat de discipline aan
boord van een schip in de regel vrij
streng was. Wanneer hij dus de kapi
teinshut binnen ging, kon het wel eens
gebeuren, dat hij inbreuk maakte op de
gebruiken aan boord.
Aan de andere kant van de deur
klonk een opwindende stem en Kees
herkende die als van de matroos, die zo
even geagiteerd voorbij was gegaan.
Waarschijnlijk lag de kapitein nog in
zijn kooi.
Lang behoefde hij echter niet te
wachten, want na een paar minuten
kwam de matroos weer naar buiten, in
gezelschap van de kapitein, die blijk
baar gauw een paar kledingstukken had
aangetrokken. Voor de rest was hij nog
in nachttenue. Althans, hij droeg een
overhemd zonder boord en zijn blote
voeten staken in leren pantoffels.
„Wat is er aan de hand, kapitein?"
stelde Kees hem de vrij overbodige
vraag.
„Ga maar mee", antwoordde Bream
grimmig, „dan kunt u het zelf zien. In
ruim twee heeft men een verstekeling
ontdekt. Tussen de vaten olie en ben
zine. Nou, we zullen hem leren."
Kees volgde de beide mannen op de
voet en de andere matroos, die nog
steeds bij de reeling stond, ging nieuws
gierig achter het drietal aan. Men daal
de een ijzeren trap af en kwam nu in
een halfduistere, benauwde ruimte.
Blijkbaar was fnen hier dicht bij de
machinekamer, want het geluid der mo
toren maakte hier ieder gesprek na
genoeg onmogelijk. De matroos opende
een ijzeren deurtje en verdween, half-
bukkend, door de opening, gevolgd door
de kapitein. Kees bukte zich eveneens
en kwam nu weer in een andere ruimte,
die spaarzaam verlicht werd.
(Wordt vervolgd)