ASPRO Ds. Zijlstra sprak voor de N.C.V.B. over verantwoorde gezinsvorming*' V. A. B. CHEVBOLiT OVERBERG I W SNELHEID - EN DE „OMSTANDIGHEDEN Ze staan altijd klaar - en voor iedereen SCHERPENZEEL Katoenshow 1963 in het teken van de imprimé's Oudste roem van Nederland in gevaar De acute keelontsteking, de angina GENEVER MDZ DERDE BLAD „DE VALLEI'' VRIJDAG 1 MAART 1963 Nr. 18 WAARSCHUWING KIRPESTEIN CITY-MOTORS-EDE RHENEN Rijdende verkeersschool naar Rhenen Geslaagde voorlichtingsavond BB. Ij li •:Pk5|I Signalement van een heilsoldaat: Tweede ronde zaalvoetbaltournooi Scheepvaart heeft de wind tegen OP DOKTERS ADVIES 99 Voor een aandachtig gehoor, w.o. verschillende echtparen, sprak ds. Zijlstra uit Amersfoort, op uitnodiging van de N.C.V.B., afdeling Veenendaal, over: „Verantwoorde Gezinsvorming". „Vroeger", aldus spreker, „sprak men men niet over verantwoorde gezins vorming, maar alleen over „gezinsvor ming", die volgens vaststaand patroon, alnaar milieu en afkomst, verliep. Door omstandigheden (verhoogd welvaarts peil, industrialisatie, waardoor woning nood en woonkazernes, veranderde po sitie van de vrouw, en verlaging van het kindersterftepeil, vroeger 40% en nu 5 is het leven zo ingrijpend ge wijzigd, dat de vragen, betreffende ons onderwerp meer dan ooit aceuut zijn geworden. Wil men spreken over verantwoorde gezinsvorming, over het huwelijk, zo als God het heeft gewild, dan moet men uitgaan van een bepaalde mensbeschou wing. De Bijbel leert ins: „De mens is een schepsel Gods", (soms zou men maar of toch tussen willen voegen). Het woordje „maar" wordt gebruikt voor de vergoddelijkte, de moderne mens, die alles kan en tot alles in staat is, tot de topfiguur, die aan overwaardering lijdt. Het woordje „toch" voor de mens van deze tijd, die op z'n werk maar „een nummer" is en in het ziekenhuis „een geval" en lijdt aan onderwaar dering. Als schepsel Gods is de mens, ge schapen met verstand, met een vrije wil en mogelijkheid van spreken, ver antwoording verschuldigd aan God, ook in het huwelijk. „Verantwoording" wil eigenlijk zeg gen: „Antwoord geven op Gods spre ken". Het huwelijk is.de mens gegeven als een geschenk, niet in de eerste plaats voor de voortplanting, maar de liefdesverhouding, het samen leven, is primair. De verhouding, het huwelijk, tussen man en vrouw wil God zegenen met kinderen. Die zegen is niet afhan kelijk van het aantal kinderen, of het er nu twee, vier of meer zijn. (Er zijn voorbeelden genoeg uit de praktijk, dat een te groot aantal kinderen een vloek kan worden). God schiep de mens niet alleen, maar gericht op de naaste (man en vrouw schiep Hij hen). Dus de mens is ook verantwoording verschuldigd aan de huwelijkspartner. Bij de vorming van het gezin dient men zich af te vragen: „Kan mijn vrouw (of mijn man) een groot gezin aan? Kan mijn vrouw er lichamelijk tegen? Is ze er psychisch tegen opgewassen?" Ook verantwoor ding ten opzichte van de andere kin- „Naar is gebleken opereert een Tilburgenaar met drie medewer kers op de volgende wijze bin nen de provincie Utrecht en mo gelijk ook in onze streek. Zij stoppen een folder, met foto van de Tilburgenaar, in uw brieven bus en komen later met hun koopwaar, doorgaans zeep. In de folder wordt in hartverscheuren de bewoordingen gesteld, dat men invalide is en dat de folder door de Tilburgenaar of zijn medewer kers wordt teruggehaald, onder aanbieding van de zeep. De heren venten graag zonder vergunning, omdat zij van de gemeentebestu ren geen vergunning krijgen. De foto op de folder klopt veelal niet met de medewerker van de Tilburgenaar, die de folder weer komt halen. Wat de politie de burgerij in deze adviseert valt niet moeilijk te raden, doch in elk geval, bij aantreffen van een dergelijke fol der en/of bezoek van een van de genoemde heren, de plaatselijke politie zo spoedig mogelijk te waarschuwen." De adj.-groepscomm. der Rijkspolitie Rhenen, J. W. Zijlstra. deren. „Komen zij dan niet tekort? worden zij in hun ontwikkeling niet beknot?" Ook verantwoording t.o.v. het te ver wachten kind: Is het gewenst? Kan ik het alles wel geven wat nodig is? Iemand heeft eens gezegd: „Men is pas echt vader, als het kind gewenst is, niet vanaf de geboorte, maar vanaf de lief desdaad." Maar ook verantwoording t.o.v. de gemeenschap, hierbij werd even stilge staan bij de snelle groei van de wereld bevolking en de onvermijdelijke ge volgen daarvan. Bij „verantwoorde gezinsvorming" moeten man en vrouw telkens opnieuw een beslissing nemen, waarbij allerlei factoren meespreken (gezondheidstoe stand, gezinsinkomen, sociale omstan digheden). Daarvoor heeft de mens ook (in tegenstelling tot de dieren) verstand gekregen. Is beperking noodzakelijk of gewenst, dan zijn er volgens spreker verschillen de mogelijkheden. Men kan die het beste bespreken met een vertrouwde huisarts of zich wenden tot een bureau voor huwelijksmoeilijkheden. Mag dat dan? Gaan we dan niet tegen de natuur in? Een mens is niet onderworpen aan de natuur, maar aan God. Man en vrouw nemen samen de beslissing in verantwoordelijkheid voor God. Over dit onderwerp zou nog veel meer te vertellen zijn, maar spreker verwachtte heel wat vragen. Na de pauze kwamen die ook inderdaad. Ver schillende zijn onder een noemer te brengen. Grijpen wij dan niet zelf in? of m.a.w. waar blijven we dan met onze afhankelijkheid? Uitvoerig ging ds. Zijlstra op deze vragen in. In het kort kwam het hier op neer: „De afhankelijkheid en de ver antwoordelijkheid kan en mag men nooit van elkaar scheiden. Wij zijn in alles afhankelijk van God, maar Hij heeft ons de vrijheid van beslissen ge geven en legt de grote verantwoorde lijkheid op ons. Dat hebben wij maar te aanvaarden. „Verantwoorde Gezins vorming" eist van een christen een af hankelijk en biddend leven." VEENENDAAL INENTING TEGEN POKKEN ENZ. Dinsdag 5 maart 1963 a.s. 's middags van 4 tot 4.30 uur wordt in het Groene Kruisgebouw gelegenheid gegeven tot in enting tegen pokken, difterie, kinkhoest, tetanus en kinderverlamming. De pokken- inenting is voor iedereen kosteloos. GESLAAGD Voor het erkende praktijkdiploma van de Nederlandse Associatie en/of de Vereniging van Leraren slaagden voor Nederlandse Handelscorrespondentie de dames Bea Alberts, Annie de Gooijer, Thea Keman en Truus Spies te Rhenen, alsmede de heer Rijk van de Scheur. Voor Engelse conversatie de dames Ada Iprenburg te Scherpenzeel en Ti neke Broers. Voor Engelse handelscorresp. mej. Lineke van Leeuwen en de heren Ber- tus Bovenschen, Marius van Burken en H. Smit. Voor Duitse handelscorresp. de heren A. Budding en A. J. J. Spies te Eist. De geslaagden werden opgeleid door het Handelsinstituut Van Rijswijk te Veenendaal. Maandagmiddag om twee uur hoopt Rhenen's burgemeester in de garages van de NBM de rijdende verkeersschool te openen, die daar zal blijven tot en met 21 maart en waar alle leerlingen van de vijfde en zesde klassen van de lagere, en v.g.i.o.-scholen volgens opgesteld rooster praktisch verkeersonderwijs krijgen van deskundige instructeurs. „ECHTE" AUTO'S Deze rijdende verkeersschool wordt ge ëxploiteerd door het Verbond voor Veilig Verkeer in samenwerking met de Shell. Deze scholen worden zowel in de open lucht als in hallen geplaatst, teneinde de schooljeugd in staat te stellen de theorie van het verkeersonderwijs in praktijk te brengen. De instructiemiddelen die hierbij wor den gebruikt bestaan uit trapauto's en kinderfietsen, speciaal voor dit doel ge construeerd met op elkaar afgestemde vertraagde beweging. Verder worden bor den met de meest voorkomende verkeers tekens, alsmede verkeerslichten opgesteld, zodat het geheel het aanzien krijgt van een verkeerspark. Het mag buitengewoon worden gewaar deerd, dat de NBM voor dit doel de ga rages aan de Verl. Trambaanweg ter be schikking heeft willen stellen. Alle leerlingen ontvangen twee lessen, er zullen ongeveer vijfhonderd kinderen van kunnen profiteren Het schriftelijk verkeersexamen op de scholen in Rhe_ nen wordt dit jaar afgenomen op 12 maart. RHENEN KRIJGT NIEUWE TELEFOONNUMMERS Rhenenaren met een telefoonaansluiting hebben bericht thuis gekregen, dat in verband met de uitbreiding van de num mercapaciteit van de telefooncentrale te Rhenen, die waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 1964 in dienst gesteld zal worden, op enkele uitzonderingen na, vóór het bestaande 3-cijferige nummer, het cijfer 2 geplaatst moet worden. Ie mand met bijvoorbeeld telefoonnummer 226 zal dan krijgen nummer 2226, De de finitieve datum, waarop deze nummer wijziging zal ingaan, wordt door de dienst van de PTT nog nader bericht. Voor lopig houdt Rhenen dus nog telefoon nummers van 3 cijfers. Rhenen Dinsdagavond is in een zaal van Kamp Overberg een voorlichtingsavond gehouden van de Bescherming Bevol king. De burgemeester van Amerongen, Jhr. Mr. O. L. v. d. Bosch, kon in zijn openingswoord een vijftigtal personen verwelkomen, waarna het woord ge geven werd aan de heer Wilmink, hoofd van de BB uit Veenendaal. In zijn leerzame en interessante cau serie kwam sterk naar voren wat te doen bij eventuele radioactiviteit. De heer Wilmink vertelde dat de BB zo mogelijk een uur van tevoren zou waar schuwen door middel van klokgelui. De kerkklokken mogen namelijk in oor logstijd niet anders luiden dan voor de BB. Men dient dan onmiddellijk kelder of schuilplaats te betrekken en te zor gen voor enkele dagen voedsel en water. Zodra het gevaar geweken is, wordt ook dit sein door de BB gegeven. In dit verband merkte de heer Wil mink op: „Denk niet te licht over deze ernstige zaken, want het is beter paraat te zijn, om niet te laat te zijn." Met de vertoning van de film „De onzichtbare vijand", werd de causerie van de heer Wilmink zeer verduidelijkt. In de pauze werden nog tal van vra gen beantwoord. Het slotwoord werd gesproken door de burgemeester van Leersum, de heer Martens. 99 In de beperking toont zich de meester, is een oud-Nederlandse zegswijze, die op tal van gebieden ook vandaag nog opgeld doet. In het gezin, in het beroep, in het café (dat vooral), op het ijs en in de sneeuw, in de liefde en niet in de laatste plaats in het verkeer. Na melijk daar, waar het er om gaat de snelheid te beperken. „Aanpas sen", noemde vroeger een bekend Nederlands staatsman dat. De snel heid aanpassen aan de omstandighe den. Aan die (wisselende) omstan digheden van vandaag en morgen. uw SNELHEID op de weg Want het zijn juist die omstandig heden, die belangrijk zijn bij de overweging of een bepaalde snelheid nog wel veilig is. Begrijpelijk, want in deze dagen heeft iedere wegge bruiker recente ervaring dat bij gladheid van de weg een éven te hoge snelheid fataal kan zijn In een Westduitse studie zijn enke le interessante cijfers gepubliceerd over ongevallen, waarbij te hoge snelheid een van de factoren was. Hieruit blijkt, dat een niet-aange- paste snelheid in combinatie met een te scherpe of onoverzichtelijke bocht in 36% van deze gevallen oor zaak van een ongeluk was, gladheid van de weg in 24%, en regen, sneeuw, nevel of rook in 13%. Het belangrijkste cijfer is dat van de onoverzichtelijke kruisingen. Straathoeken bijvoorbeeld, waarvan er in elke stad verscheidene honder den zijn. Want juist in een stad zijn de kruisingen vaak zo onoverzichte lijk, niet alleen als gevolg van de bebouwing, maar ook bijvoorbeeld - voor automobilisten - door de vele fietsers en ook wel door de voet gangers. En het is ook om deze reden, dat het Verbond voor Veilig Verkeer bij de weggebruikers aandringt op het aanpassen van de snelheid aan de omstandigheden. Ook binnen de be bouwde kom. Weliswaar heeft de wetgever daar een maximum voor geschreven van 50 km/uur voor de automobilisten en 30 km/uur voor de bromfietsers,, maar zelfs deze snel heid kan in bepaalde gevallen te hoog zijn. Veel te hoog zelfs. Daar om geldt óók in de bebouwde kom: pas uw snelheid aan de omstandig heden aan. Anderzijds mag gezegd worden, dat sommige gemeentelijke en pro vinciale overheden de wet wel eens tè strak hanteren, en daardoor het rijdende verkeer onnodig vertra ging, maar vooral ook ergernis be zorgen. Een ergernis die vaak alle gevoelens van „goede wille" teniet doen. En dat is jammer. Want juist in het verkeer is die „goede wil" nodig. Van iedereen. Voor iedereen. Ook voor de overheid geldt: aanpas senDus bijv. géén 50 km op die wegen waar 70 km/uur een behoor- lijkee garantie voor veilig verkeer biedt! (Ingezonden) Het was de wethouder van financiën van een onzer grote steden, die het vertelde bij de opening van een nieuw Leger des Heilsgebouw. „Ik houd van het Leger des Heils", zei hij; „en ik ontdek steeds weer, dat ik daarin lang niet alleen sta. Onlangs wandelde ik op zondagmiddag door de stad en kwam langs de cpenluchtbij eenkomst van het Leger. Op een gegeven moment kwam er een zuster langs met het bekende busje. Natuurlijk deed ik er wat in - maar tot mijn verbazing deed de zeeman die naast mij stond, er een véél en véél groter bedrag in. Hij moet de verbazing op m'n gezicht gezien hebben, want hij zei: „Ja meneer, dat weet u misschien niet zo, maar mijn maats en ik weten er alles van. Dat Leger des Heils staat altijd klaar en voor iedereen - en over de hele wereld De wethouder van financiën besloot met: te denken." ,Dat gaf me toch wel eventjes En misschien geeft het u die dit leest, ook eventjes te denken, dit com plimenteuze signalement van de heilsoldaat: altijd klaar, voor iedereen, overal ter wereld. Ze staan altijd klaar waar de medemens in geestelijke en maatschappe lijke nood is. Soms alleen maar incidenteel voor iemand die aanbelt om voedsel, kleding, onderdak. Soms georganiseerd voor baby's, kleuters en kinderen in kindertehuizen, meisjeshuizen, jongenshuizen. Voor ont spoorde en zwakke medemensen in reclassering en maatschappelijke centra. Voor langdurige zieken en invaliden in verpleeghuizen. Voor be jaarde mannen en vrouwen in „Avondzon"-huizen. Ze staan klaar, in 106 plaatselijke afdelingen en 40 maatschappelijke inrichtingen. Ze staan klaar bij rampen - of het nu een dijkdoorbraak of een uitslaande brand is. Waar nood is, is het Leger. Ze staan altijd klaar - en voor iedereen. Het Leger vraagt niet: wie is u? - maar: kunnen wij helpen? Zonder onderscheid des persoons. Straks, van 4 tot 16 maart zullen in Veenendaal de collectebussen en -lijsten weer van deur tot deur gaan voor de Nationale Inzameling, een der voornaamste financiële peilers van de Leger des Heilsarbeid. Misschien heeft u niets met het Leger des Heils te maken. Misschien is u gereformeerd, of hervormd, of katholiek, of doopsgezind, of humanist, of communist of helemaal niets. Het Leger vraagt er niet naar, - zoals het er ook niet naar vraagt wanneer iemand hulp nodig heeft. Het helpt iedereen. Het vraagt ieders hulp om te kunnen helpen. Dagelijks geeft het Leger aan honderden materiële en geestelijke steun. Vijfhonderd heilsofficieren hebben zich met al hun tijd en energie aan deze taak gewijd; vijftienduizend heilssoldaten staan hen er bij ter zijde. Zij vragen daarbij om uw hulp. Duidelijker gezegd: om uw geld. Als straks de broeder of zuster van het Leger van William Booth (let op de „S" op de kraag en vraag gerust hun identiteitsbewijs!) bij u aan belt - denkt er dan nog eens aan: zij staan altijd klaar, en voor iedereen, overal In de eierhal te Scherpenzeel vond za terdagmiddag de tweede ronde plaats van het zaalvoetbaltournooi georganiseerd door de v.v. Scherpenzeel. In een span nende, maar soms te harde wedstrijd, speelden de teams van Woudenberg en De Valleivogels tegen elkaar. De Vogels wisten al spoedig een 3-0 voorsprong te nemen en het zag er toen naar uit dat zij een ruime overwinning zouden behalen. Woudenberg kwam ech ter goed terug en wist de eerste speel- helft af te sluten met een 5-3 voor sprong. De tweede opstelling van de Vogels wist de stand al gauw op 5_5 te brengen waarna beide ploegen tot 7-7 gelijk op gingen. In het laatste gedeelte van de wedstrijd wisten de Vogels nog tot 9-7 uit te lopen welke stand ook de eind stand werd. Bescherm u tegen Griep Rillerig? Onprettig? Vlug: De zaterdag en zondagafdeling van de v.v. Scherpenzeel ontmoeten elkaar in de tweede wedstrijd, "-ude teams hebben elkaar in een sportieve wedstrijd geen krimp gegeven, hierin bleek echter wel dat de zondagspelers over meer techniek beschikten dan de zaterdagspelers. Via een 7-4 ruststand wisten de zondag spelers deze wedstrijd met 13-9 te winnen en staan nu gelijk met de Valleivogels, beide teams hebben 3 punten. De finale vindt zaterdag 2 maart plaats, dan wor den wedstrijden van 6 maal een kwar tier gespeeld. In het programma van zaterdag waren ook 2 jeugdwedstrijden opgenomen. De pupillen van de Valleivogels versloegen de Scherpenzeel pupillen met 4-0, de ad- spiranten van Scherpenzeel speelden met 4-4 gelijk tegen de adspiranten van Wou denberg. DAMMEN Voor het clubkampioenschap van de Scherpenzeelse damvereniging werden de volgende partijen gespeeld: H. G. Valkenburg - A. Stuivenberg 1-1 D. J. Iprenburg - J. Visser0_2 A. Dusschoten - W. v. Schaik 2-0 L. Veenendaal - W. v Setten 0-2 J. Visser - N. Wallet 2-0 A. Stuivenberg - H. G. Valkenburg 1-1 D. J. Iprenburg - A. Dusschoten2_0 J. Visser - M. Inkenhaag 1-1 J. Jansen - H G. Valkenburg 0-2 N. Wallet - B. Valkenburg 0-2 J. Visser - A. Stuivenberg 2-0 M. Inkenhaag - W. v. Setten 2_0 Het zijn dit jaar de bedrukte stoffen die in talloze nuances de toon aangeven in de Katoenshow 1963. Van de niet min der dan 57 modellen, afkomstig uit de ateliers van vijf mode-ontwerpers, zijn er 35 vervaardigd uit bedrukte katoenen stof fen, 21 uit bontgeweven katoenen stoffen en één uit een katoenen broderie. De Katoenshow is een jaarlijks weer kerende modieuze gebeurtenis, waarbij de nationale katoenindustrie aan het Ne derlandse publiek laat zien wat zij ver mag en welke katoenen stoffen in het komende seizoen weer ter beschikking staan van iedere naar een vernieuwing van de garderobe verlangende vrouw. De show is op 10 januari in Amsterdam ,in première" gegaan en trekt nu als een levende uitstalkast der katoennijverheid door het land „tot leeringhe ende ver- maeck" van de vrouw. Deze zal daarbij tevens kunnen genie ten van hetgeen modeontwerpers als Dick Holthaus, Max Heymans, Ferry Offer man, Ernst Jan Beeuwkes en Peter Jong- mans hebben gewrocht. In een keur van haute couture modellen laten zij zien hoe veelvuldig en eindeloos gevarieerd ka toenen stoffen beantwoorden aan de ver langens van de vrouw, of zij nu uiter mate luxueus gekleed wil gaan of zich tevreden stelt met eenvoudigere, maar niettemin elegante kleding. Van een wel zeer pretentieuze avond jurk tot een uiterst eenvoudig middag japonnetje zijn in de Katoenshow 1963 velerlei modellen te zien. Daaronder zijn nogal wat ensembles, bestaande uit een jurk en bijbehorende mantel, twee- of driedelige tailleurs, cocktailtoiletten en - wat had u anders verwacht - heerlijk luchtige, zonnige zomerpakjes. Behalve door het creatieve vermogen der ontwerpers en een veelheid van zeer veredelde weefsels, wordt het modieuze aspect van de Katoenshow 1963 zeker ook bepaald door de tientallen imprimé's; niet ten onrechte, want de Nederlandse textieldrukkers hebben het in hun kunst zover gebracht, dat zij internationaal ver maard geworden zijn. Een zomergrapje van Dick Holthaus deze puur katoenen poncho met zwarte noppen van wisselende grootte op een strak wit fond. Een zwarte strik sluit - de poncho over het hoofd, de onderkant is geheel met zwarte glanskatoen afgezet. Dit model werd gemaakt voor de Katoenshow 1963, waarin Dick Holthaus voor het voetlicht is getreden met een collectie geheel in zwart-wit. NIEUWE BUSROUTE Bij ministeriële beschikking is aan de N.V. v/h firma Wed. A. W. de Haas, te Veenendaal, tijdelijk vergunning verleend voor de uitoefening van een autobusdienst over het traject: Barneveld (NS. station) - Amersfoortsestraat - Scherpenzeelse- weg - Postweg naar Glindhorst tot de Rudolphstichting - Ringlaan - Kolfscho- terweg tot Oud Willaer - Scherpenzeelse. weg - Scherpenzeel. Hiermede worden de inwonenden en bezoekers van de Rudolph stichting een betere vervoersgelegenheid geboden. De dagen van Houtman, de eerste Indië-vaar der, en de Oost- en Westindische Compagnie, de grote maatschappijen, die in de Gouden Eeuw de wereld be heersten, zijn ook figuurlijk gezien voorgoed voorbij. De Nederlandse scheep vaart - nog steeds een heimelijk gekoesterde trots, welke ons op de schoolbanken wordt ingegoten - verliest steeds meer terrein. Op het ogenblik is zelfs sprake van een noodsituatie. Al is dit dan een kenschets, welke voor de gehele wereld geldt. Onwillekeurig gaat men vergelijkingen maken met het andere nationale „bezit", de luchtvaart, waar ook lang niet alles economisch koek en ei is. Ook daar kampt men met vooral structurele moeilijkheden, waarbij voor Nederland nog als extra belasting komt, dat de leiding van de KLM de laatste jaren volgens de recente ontslagen hiet al te resoluut is geweest. Bij de luchtvaart is het de komst van grote, peperdure straalvliegtuigen ge weest, die roet in het finaniële eten gooi de en vele maatschappijen in moeilijkhe den bracht. Wat is er in de scheepvaart aan de hand? Onlangs heeft de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Reeders- vereniging, de heer H. Harinck, in Sche- veningen hierover een uitvoerige verhan deling gehouden. Het aanbod van goede ren voor zeevervoer - afhankelijk van de wereldhandel - is de laatste tien jaren toegenomen. Volgens de statistieken tus sen 1954 en 1961 zelfs vijftig procent. Toch is op het ogenblik meer dan drie procent van het aantal schepen in de wereld op gelegd. Daarbij komt, dat vele schepen met nauwelijks voldoende lading varen, dus ook vrijwel geen winst opleveren. De schepen zijn de laatste jaren aan de lopende band van de hellingen geko men. Sinds 1954 is het aantal met de helft vermeerderd. Dat het goederenverkeer ook met de helft is toegenomen zegt niet zoveel omdat met deze cijfers gegn re kening is gehouden met de af te leggen afstand. De overcapaciteit brengt extra moeilijkheden mee door de druk op de vrachttarieven, welke uitzonderlijk laag blijven, terwijl de kosten sterk stijgen. In de uitbreiding van de laatste jaren is Nederland niet achtergebleven. Voorals nog is het een gelukkige omstandigheid dat het aantal opgelegde Nederlandse schepen in verhouding belangrijk kleiner is dan de opgelegde wereldvloot. Zestig procent van de Nederlandse vloot vindt nog emplooi in de lijnvaart, de rest in de chartervaart. Veel reders moeten echter genoegen nemen met een weinig winst gevende lading. Wanneer er geen bijzondere omstandig heden zouden zijn, zouden de huidige moeilijkheden zich vanzelf wel oplossen. Het aanbod zou blijven toenemen en langzamerhand zou het aantal schepen weer in evenwicht komen met de be schikbare vracht. Er zijn echter bijzon dere omstandigheden. De landen achter het IJzeren Gordijn zijn hard bezig een eigen vloot te bouwen. Men streeft naar een formidabele uitbreiding en in een niet verre toekomst. Deze uitbreiding be rust niet alleen op commerciële overwe gingen, maar vooral op het prestige van deze landen. Hetzelfde geldt voor de vele jonge staten, die als paddestoelen uit de grond zijn gerezen en zich onmiddellijk gedwongen gevoelen een eigen scheep vaart te creëren. Dit alles gebeurt met een volkomen voorbijzien van het huidige overschot aan schepen. Nog zou dit alles geen onoverkomen- lijke bezwaren met zich brengen. Wel zou het betekenen, dat het Nederlandse aan deel in de wereldvloot opnieuw procen tueel zou dalen. Maar de Nederlandse handelsvloot zou toch - op den duur - op gelijke sterkte kunnen blijven. Dat wij op de wereldranglijst verder zakken, zou onze sportieve gevoelens kwetsen, maar de economie van onze scheepvaart niet in gevaar brengen. Het grote probleem is echter, dat de scheepvaart ook politiek de wind tegen heeft. Nederland is - evenals de andere continentale Europese zevaartlanden - een sterk voorstander van een „vrije zee", een handelsvaart zonder reglemen ten en protectiemaatregelen, zonder dis criminerende voorschriften en mét vrije Er heerst op het ogenblik nogal wat angina - het is er ook echt „de tijd" voor - zodat het me verstandig lijkt vandaag in onze rubriek eens stil te staan bij deze ziekte. Allereerst zullen we de anatomie eens wat nader bekijken. Als we met de spiegel de keelholte bezien, zien we aan weerszijden van de huig de voorste gehemeltebogen. Dicht hierbij bevinden zich de achterste ge hemeltebogen. Tussen deze plooien bevinden zich de amandelen. Deze amandelen worden door hun ligging de keelamandelen genoemd. Wan neer we de keelholte naar boven toe verder bekijken komen we bij de derde amandel, de neusamandel. De functie van amandelen is die van afweer tegen infectie. Ze bestaan uit zogenaamd lymfoied weefsel, dat het vermogen bezit vreemde stoffen - bacteriën e.d. - op te nemen en af te breken. De amandelen, gelegen aan het begin van de luchtwegen hebben als taak de luchtwegen zoveel mogelijk schoon te houden. Zij vormen zo in het gezonde lichaam een barrière tegen de steeds opdringende invasie van bacteriën. Bij deze ac tiviteiten om de opdringende infectie weerstand te bieden, kunnen de amandelen zelf ontstoken worden; in plaats van afweerlichaam worden ze tot ophopingsplaatsen van bacteriën. Zo kunnen de acuut of cronisch ontstoken amandelen een ernstige bedreiging vormen voor de gezondheid van het lichaam. Hierop komen we later nog terug. De acute amandelontsteking - of angina - is een zeer bekend ziekte beeld. Het begint met een branderig gevoel in de keel, dat'al spoedig overgaat in slikpijn. De patiënt ontwikkelt een behoorlijke koorts en ge voelt zich ziek. Vaak krijgt men daarbij ook een stinkende adem. Als we in dit stadium de keel bekijken zijn de amandelen rood en gezwollen en we zien dan tevens witte of gelige puntjes. Dat zijn kleine etterpropjes, welke door de keelamandelen worden uitgestoten. Ook de hals-lymf- klieren doen aan dit proces mee en deze zijn pijnlijk en opgezet. Meestal duurt dit een paar dagen en is de patiënt met een week weer genezen. Bedrust is absoluut noodzakelijk. Verder moet de patiënt een zacht dieet hebben omdat het slikken zeer pijnlijk is; dus pap, vla, soep e.d., is de kost voor deze zieken. Op het hoogtepunt van deze ziekte vindt de patiënt koude omslagen om de hals heerlijk. Hiervoor kan men een waterverband of een ijskraag gebruiken. Het is ook zaak, dat men er op toeziet, dat de patiënt voldoende drinkt; vooral bij kinderen kan dit erg belangrijk zijn. Het is bij haast geen enkele ziekte erg als men een paar dagen niet eet, maar drinken mag men nooit achterwege laten. Over het gebruik van antibiotica bij een angina kan men van mening verschillen. Dat is ook niet vaststaand. In het ene geval zal de medicus het zeker voorschrijven omdat de toestand van de patiënt het vraagt, in het andere geval zullen de gewone huismiddelen voldoende zijn om het lichaam deze infectie te doen overwinnen. Als angina regelmatig terugkeert of er doen zich complicaties voor, zal er een operatie ter verwijdering van de amandelen moeten worden overwogen. Er zijn namelijk een aantal ziekten, die als gevolg van een angina optreden. Gelukkig komt dat niet zo heel veel voor, het merendeel van de anginagevallen geneest zonder gevolgen, maar het kan dus wel. Gewrichtsrheuma is een aandoening, die in verband staat met een door gemaakte angina, althans de acute gewrichtstheumatiek. Verder zijn er nog ontstekingen van hart en nieren, die het gevolg zijn van angina. U ziet wel, dat een angina heus niet zo onschuldig behoeft te zijn, veel komen deze complicaties echter niet voor. Behalve deze complicaties „op afstand" kunnen de amandelen door hun ontstekingsprodukten bij een angina verwikkelingen geven in de naaste omgeving, zoals absessen en ontstekingen van de schedelholte. Het blijft dus zaak om bij een angina het bed te houden en de patiënt goed te controleren. Al zijn de complicaties niet veelvuldig, ze zijn zo ernstig als zij voorkomen, dat onze oplettendheid zeker geboden is. Er is nog veel meer over de amandelen te vertellen, maar dat gebeurt een volgende keer wel. Deze keer heb ik met u alleen willen spreken over de acute keelonsteking, die op het ogenblik nogal heerst. ARTS. FLORYN concurrentie. De nieuwe landen, en ook de landen achter het IJzeren Gordijn zijn echter sterk in het bevoordelen van de eigen scheepvaart. Het is voor hen de enige mogelijkheid aan de wankele eco nomie van die jonge handel een basis te geven. Voor de scheepvaart van de tra ditionele landen vormen de protectie maatregelen - welke nu zelfs al door Amerika worden toegepast - een dode lijke bedreiging. Dat is de reden, waar om men in Nederland de toekomst van de historische vaderlandse zeevaart donker inziet.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1963 | | pagina 5