I „DE LELIE" I hóóg modieus wilt zijn, draagt u FIL-a-FIL of GLENCHECKS A Ook deze barre winter goede gulle warmte Schoonhoven's Oliehandel en BP PHILIPS HET VERLATEN publiek verkopen: transporten en verhuizingen „DE VALLEI" UW BLAD L. HEIJ A. W. de H a a s D. v. d. Meijd en Trouwrijden LEEWIS Fa. G. J. HIENSCH VOOR EEN GOEDE WASVERZORGING A. v. d. LUSTGRAAF KOOPT UW DRANKEN Slijterij en Wijnhandel „DE ZWAAI" (weer 'ns iets anders dan pepita of pied-de-poule Fil-è-fil is de modieuze opvolgster van pepita in het modebeeld, voorjaar '63. Dit complet in fil-è-fil is er in grijs en beige. Japon en mantel geheel gevoerd. 98.75 De geklede voorjaarsmantel in mooie Glenchecks! Grote knopen als enig accent. Soepele ruime snit met modieuze split, (n grijs, bruin en greige. 110.- Snoezig pakje in fil-a-fil! Hier blijkt weer, dat ware chic dikwijls het best in eenvoud wordt gevonden. Geheel gevoerd, jasje met piqué-manchet. In grijs, en beige. 69.75 Glenchecks maken óók modenieuws dit voorjaar! Deze zachte ruiten lenen zich bij uitstek voor costuums - zoals hier in modieuze driekwart-lijn. In grijs, bruin en greige. 110.- Glencheck-mantel in sportieve, jeugdige versie. Hier het hooggesloten model (favoriet bij jonge vrouwen), lage rugceintuur en split. In grijs, bruin en greige. 110.- Natuurlijk ook de leukste rokken in fil-a-fil en Glen - checks! 19.75-29.75 AUTORIJLES „HET CENTRUM" M. VAN BEEK Verlichting Centrifuges T. Hasselaar VAN DELFT S KINDERWAGENS NAAR trouwpartij W. J. VELDHUIZEN VOOR VERZEKERINGEN OP ELK GEBIED AKELAftRSKANTflQR FRMF1II FN GARAGE dankzij Schoonhoven's Oliehandel, Cuneraweg 344, Veenendaal, Telefoon 08385-2669-3291. een technisch meesterwerk in miniatuur voor een prijs in miniatuur. Philips portable radio is leverbaar in prijzen van f 59.- t 79.- 138.- f 148.- f 168.- f 198.- f 228.- f 248.- f 258.- f 278.- f 318.- Notaris S. J. Vleer te Rhenen, zal op donderdag 21 maart 1963 bij inzet en donderdag 28 maart 1963 bij toeslag, telkens 's middags 12 uur, in het hotel „Het Wapen van Hardenbroek" te Rhenen, Perceel 1.: Het WOONHUIS met schuurtje en tuin te Rhenen aan de Achterbergsestraatweg 149, kad. sectie G no. 746. zuidelijk deel, groot plm. 5.45 are. Perceel 2.: Het WOONHUIS met schuurtje en tuin te Rhenen aan de Achterbergsestraatweg 151, kad. sectie G no. 746, noordelijk deel, groot plm 5.45 are. Bij de toeslag komen de percelen in combinatie. Ver huurd: elk voor f 28,55 per maand. Eigenaarslasten elk 26,50 per jaar. Te zien dinsdags en donderdags van 2 tot 4 uur. Betaaldag 9 mei 1963. B. Hoogstede Veerweg 121 Wageningen Tel. 08370-2665 Voor al uw naar Zandstraat 117 - Telefoon 2129 - Veenendaal WAGENS VAN l*/s TOT 15 TON bij de SPECIAALZAAK met de grootste sortering Verlaat 2 Telefoon 3610 Veenendaal AMSTERDAM - ROTTERDAM - EINDHOVEN-AMERSFOORT-HAARLEM-UTRECHT-NIJMEGEN-MAASTRICHT(WéEié>AMSTELVEEN Een vertrouwd adres voor VAMOR Instructeur Jan Steenlaan 611 NIEUW telefoonnr. 3726 Kostverloren 8, Telef. 3968 w.o. kronen, tripiets, wand- en plafond verlichting. Ook smeedijzer. v.a. 88,50 Ventilator kachels Wasautomaten Een Rondo v.a. 1295,- Elektro- Technisch Installatie en wikkel- bedrijf Sav. Lohmanstraat 48 Tel. 3216 Hoofdstraat 43-45 Veenendaal Groots assortiment in VOUWWAGENS KINDERWAGENS WANDELWAGENS VOOR UW met auto's zijn wij SPECIAAL ingericht 4-8 pers. auto's disponibel. Tevens inlichtingen ver krijgbaar (ook 's avonds) Dr. Colijnstraat 47 en J. P. C. Leinweberstraat 79 N.V. v/h Fa. Wed. Kerke wijk 91 - Telef. 2845 SINGER breimachines SINGER koelkasten SINGER naaimachines Vraagt inlichtingen of folders. Officieel Sin ger vertegenwoordi ger: Wilhelminastraat 53 Veenendaal Tel. 08385-3573 Hiervoor verhuren wij DE NIEUWSTE TROUWCOSTUUMS MET ALLE TOEBEHOREN Hoofdstraat 46 SPECIAAL in BRILLEN Hoofdstr. 51 Veenendaal Kerkewijk 110 - Telefoon 0 8385-2252- 3900, Veenendaal. Moderne Bruidsauto 6 en 8 persoons auto's Nieuweweg 41 Veenendaal, Tel. 2535 Handig transistor-toestelletje, slechts 14 cm breed. Uitstekende ontvangst in middengolf. Kleuren wit met rood, crème en zwart Hetzelfde transistor-toestel letje, maar dan geschikt voor ontvangst van lange- en middengolf. V 79.- Zandstraat 111 - VEENENDAAL - Markt 17 door P. DE VRIES EILAND (24) „Hebben we weer pech?" vroeg ze. Hij schudde ontkennend het hoofd. Gelijktijdig kwam Kees binnen en deze keek de ingenieur slechts vragend aan. Whiteheaven knikte, slechts, waarna Kees weer wegliep, naar de brug. Josien keek van de een naar de ander en begreep er niets van. Whiteheaven lachte en klopte haar gemoedelijk op de schouder. „Jullie Hollanders zijn er im mers voor bekend, dat jullie zoveel ge duld hebben, nietwaar? Welnu, dan zeg ik nu: geduld, meisje, vanavond of mor gen zul je wel meer horen". „Naderen we Saint George"? vroeg ze. „Naderen?" herhaalde de ingenieur lachend, terwijl hij een sigaret aanstak, we zijn er al vlakbij. Misschien gaan we morgen wel aan land. „Morgen? Waarom morgen pas? Waarom vandaag niet?" „Omdat er omstandigheden kunnen zijn, waarvan kleine meisjes nog geen verstand hebben, miss", zei hij, terwijl hij aan de radioknop draaide, in de hoop een stukje muziek te kunnen vin den. Josien keek hem verontwaardigd aan en schudde met haar hoofd, alsof ze wilde zeggen: Hoor hem eens! Maar Whiteheaven zag het niet, want hij be paalde al zijn aandacht bij het toestel. Op de brug gaf de eerste stuurman bereidwillig zijn kijker aan Kees en deze zag op zijn beurt de smalle strook land. „Hoe ver zijn we er nog vandaan?" vroeg hij. De officier haalde zijn schouders op. „Drie, vier uur varen op volle kracht", antwoordde hij. Kees gaf de kijker terug en leunde gemakkelijk tegen het glas van de zij wand. „Laten we eens een ogenblik aannemen, dat er mensen zijn op dat eiland. En dat ze eveneens in het bezit zijn van een sterke kijker. Kunnen ze ons dan zien?" De stuurman lachte. „Natuurlijk", antwoordde hij. „Dat wil zeggen: ons natuurlijk niet. Wel het schip. Maar dat betekent niets. Als er mensen zijn en ze bezitten een kijker, zullen ze wel eens meer schepen zien. We bevinden ons hier in een route, die nogal druk bevaren wordt. Er liggen hier verscheidene eilanden-groepen, zo als de Hebriden, Nieuw-Caledonië, de Fidzji-eilanden en dan verder westelijk de Bismarck-archipel. Er zijn enkele scheepvaartlijnen, die eens in de week of in de veertien dagen deze eilanden aandoen en zoals gezegd, we bevinden ons hier ongeveer in de vaarroute". „Is dat voor vannacht niet gevaar lijk?" „Och, als we onze boordlichten müar op hebben „U bent toch wel op de hoogte met ons plan om vannacht te landen?" De officier knikte bevestigend. „Van zelfsprekend. Maar ik denk niet, dat u er veel mensen zult aantreffen. Saint George is immers dat eiland, waar alle inwoners enige maanden geleden plot seling verdwenen zijn?" „Juist, en daarom wil ik er eens een onderzoek instellen, om te weten, wat daarvan de oorzaak is". En Kees been de weer de trap af naar de salon, waar het eten inmiddels werd opgediend. In de loop van de middag stonden Whiteheaven en Kees elk met een hen gel in de hand over de reling te kijken. Ze wilden proberen een paar vissen te vangen, want de kok had laten weten, dat daar juist een mooie gelegenheid voor was. Vissen waren van nature nieuwsgierig en een stilliggend schip werd al spoedig omzwermd door grote en kleine vissen. Aldus de kok. Doch men stond al een uur naar de dobbers te kijken, zonder iets gevangen te heb ben. „Zeg, wat moeten we aanvangen met miss Josien, als we eenmaal aan land zijn?" vroeg de ingenieur op een ge geven ogenblik aan Kees. Kees keek hem verwonderd aan. „Met Josien' Hoe bedoelt u?" „Wel, vind je het niet veiliger, als ze aan boord blijft gedurende de tijd, dat wij aan het werk zijn op het eiland? Althans, zo lang we nog niet weten, of er al dan niet mensen zijn op Saint George". Kees haalde zijn schouders op. „Wat denkt u? Zouden we in staat zijn om haar aan boord te houden? Een meisje, dat in haar eentje de tocht van Holland naar Australië maakt en op haar eigen houtje uitvindt, dat juist dit schip naar Saint George gaat varen en zich dan als verstekelinge aan boord begeeft, zal moeilijk als een zoet, gehoorzaam kind op het schip blijven, als we zeggen: je moogt er niet af". Whiteheaven zuchtte. „Ik wilde wel, dat de baas maar opdracht gegeven had om haar naar Townsville terug te bren gen", zei hij. „Dat zou ons heel wat na righeid besparen. Ik voorzie, dat we nog meer moeilijkheden krijgen". „Laat haar maar schuiven", ant woordde Kees luchtig. „Ze loopt in geen zeven sloten tegelijk". „We zullen het hopen". Tegen het vallen van de avond stoomde de „Show-flake" op halve kracht naar het eiland. De lichten aan boord bleven uit en daarom stonden er twee matrozen op de voorplecht te tu ren naar eventueel aankomende sche pen. Een derde man peilde regelmatig de diepte van de bodem, want Bream, die maar allesbehalve ingenomen was met het feit, dat zonder licht moest worden gevaren, wilde verder geen en kel risico lopen en zeker niet stranden. Tegen tien uur liet hij dan ook stoppen en tegen Whiteheaven zei hij, dat er gevaar voor vastlopen bestond, als men verder ging. En de eerste stuurman was van mening, dat men hoogstens een half uur roeien van de kust was, waarop Whiteheaven dan ook besloot om in één der reddingsboten naar het eiland te varen. De grootste boot werd uitgezet en be halve Whiteheaven en Kees stapten er nog twee matrozen bij hem in, die zou den roeien. De ingenieur had de matro zen elk een revolver gegeven, waarmee ze maar matig in hun schik waren. Voor zichzelf en Kees was er een geweer met enige munitie aan boord. De matrozen, die aanvankelijk ge weigerd hadden de revolvers aan te ne men, stemden ten leste toe, toen White heaven hen aan het verstand bracht, dat er wel eens onraad op het eiland kon zijn. „Jullie hebt toch ook gelezen van het verdwijnen van die 5000 in woners?" vroeg hij. Ja. één van hen had het inderdaad gelezen en daarom dan ook nam men de wapens aan. „Ik heb het anders niet erg op die schietdingetjes", mopperde één van hen. De lucht was enigszins bewolkt en Kees keek met enige zorg naar de „Snow flake", toen ze wegroeiden. Als ze de schuit maar weer zouden kunnen terugvinden. De tocht naar het eiland duurde veel langer dan een half uur en op een ge geven ogenblik opperde Kees de ver onderstelling, dat men uit de koers was geraakt, doch Whiteheaven zat met een kompas in de hand en antwoordde, dat de boot regelrecht op het eiland aan ging. Na ruim een uur roeien schuurde de boot eensklaps over het zand. Kees en de ingenieur, die beiden hoge water laarzen hadden aangetrokken, sprongen meteen overboord en eerstgenoemde vond het maar een rare gewaarwording om na bijna een maand varen weer eens vaste grond onder de voeten te hebben. Whiteheaven besliste, dat één der matrozen in de boot zou blijven. „Kijk terdege uit je doppen", waar schuwde hij, „want we weten niet, of het eiland op het ogenblik nog onbe woond is". Af en toe kwam de maan door het wolkendek heengluren en dit licht had den de drie mannen wel nodig, want het was aardedonker. Weliswaar bezat men sterke zaklampen, maar White heaven besliste, dat er voorlopig geen licht gemaakt mocht worden. En zo begon de tocht langs de kust Gedurende een kwartiertje was de weg vlak als het strand in Nederland. Maar op een gegeven ogenblik hield 't strand op en moest men een beboste heuvel beklimmen. De lucht ruimde enigszins, zodat men nagenoeg steeds maanlicht had, hetgeen de oriëntatietocht bijzon der vergemakkelijkte. Na een vermoeiende tocht van onge veer twee uren, ontdekte men eensklaps een brede, natuurlijke inham. De man nen liepen een eindje langs de oever landwaarts, maar na een kilometer ver klaarde Whiteheaven opgewekt, dat de ze inham groot en breed genoeg was om er in te varen. „We gaan terug, mannen", zei hij. „In ieder geval hebben we hier een behoor lijke schuilplaats voor het jacht". De matroos, die hen vergezeld had, aarzelde nog. Hij vond. dat zulks in de nacht niet zo gemakkelijk zou gaan. „Als het nu nog dag was (wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1963 | | pagina 10