KVSW winnaar van bedrijfsbescher- mings-wedstrijden D' bmw tef. 5.295.- Jan uan de Kraats: 1963-1964 Gesprek met de aanvoerder vil ,,c4rfiJofo" RHENEN CHEVROLET DVSA zette oefenprogramma goed in De KLM winterdienstregeling Belastingdruk op internationaal wegvervoer te zwaar ARAM De vorst van Suprania I E U W E IEUWIGHEDEN TWEEDE BLAD „DE VALLEI" WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1963 Nr. 66 Lof voor uitstekende organisatie 5Dick Stup „Forellen" won wisselbeker zuid-oost Utrecht voor tweede maal V. A. B. KIRPESTEIN STROOK DES DOODS WORDT VERBREED Uitbreiding Electra II diensten in Europa Onthullend rapport van Nederlandse wegvervoerorganisaties Medewerkring gevraagd van Regering en parlement AUTOMOBIELBEDRIJF MIDDENDORP De ploeg van de Kon. V.S.W. heeft zich woensdagavond de sterkste getoond bij de jaarlijkse bedrijfsbeschermingswedstryden op het terrein bij de in aan bouw zijnde nieuwe Technische School aan de Industrielaan. Met 562 punten kwam de ploeg in het bezit van de wisselbeker die leider Van der Wal uit han den van burgemeester Hazenberg mocht ontvangen. Bovendien kreeg de KVSW nog de eerste prijzen van de onderdelen geneeskundige dienst en reddingsdienst met resp. 114 en 289 punten. De wedstrijden stonden op aanmerkelijk hoger peil. De heer G. Baars van de Veenen- derdelen: brandweer, reddingsdienst en daalse B.B., die de gehele wedstrijd had geneeskundige dienst, gepland en ontworpen, had het de zes deelnemende bedrijfsploegen waarlijk niet gemakkelijk gemaakt. De oefeningen bestonden uit drie on- KULAN OEFENT VOOR NIEUW SEIZOEN Kulan heeft inmiddels een begin ge maakt met het oefenprogramma ter voorbereiding voor het nieuwe seizoen. Zaterdag 10 aug. speelde Kulan tegen de 2e klasser Scherpenzeel en won door doelpunten van K. W. Beckerman en J. W. Henzen (3 x) met 4-0. Kulan 2 deed hier niets voor onder en klopte Scherpenzeel 2 eveneens met 4-0. Zaterdag 17 aug. keek Woudenberg, dat in Veenendaal op bezoek was, met de rust reeds tegen een 4-0 achterstand op. De goals van Kulan kwamen van W. Vlaanderen en C. Vlaanderen (3 x). Na de thee wist Woudenberg de eer te redden, hetgeen de eindstand op 4-1 bracht. Kulan 2 versloeg Woudenberg 2 met 5-2 en Kulan 3 speelde met 3-3 gelijk tegen Merino's 3. Na de sportdag en kontaktavond op 24 aug. volgt de laatste oefenwedstrijd tegen NSVS. Deze wedstrijd wordt ge speeld ter gelegenheid van de opening van het nieuwe SKF-sportterrein en terreinverlichting. HOOFDSTRAAT 84 VEENENDAAL PASFOTO'S M10 SECONDEN KLAAR Zaterdagavond vond in natuurbad Ouwehand op de Grebbeberg de finale plaats van de in het afgelopen seizoen gehouden zwemvierkamp tussen de verenigingen „Woestduin" Doorn, „Po seidon" Scherpenzeel, „VZC" Veenen daal en „Forellen" Rhenen. Aan het einde van de derde en voor laatste ontmoeting was de stand als volgt: 1 Forellen 617 pnt; 2 VZC 481 pnt; 3 Woestduin 406 pnt en 4 Posei don 231 pnt. Afgelopen zaterdag kwam in deze volgorde geen wijziging meer. De be haalde punten kwamen als volgt te recht: 1 Forellen 190; 2 Woestduin 167; 2 VZC 128; 4 Poseidon 83. Hoewel Woestduin de Veenendalers was voorbijgestreefd was de achter stand bij de voorgaande wedstrijden zo groot geworden, dat het verschil in totaalpunten niet meer kon worden in gehaald. De einduitslag werd dan ook: 1 Fo- rellen-Rhenen 807 pnt en winnaar van de reeds in haar bezit zijnde wissel beker van vorig jaar. Dit is de tweede achtereenvolgende maal dat de Rhe- nense zwemclub de beker wint; 2 VZC Veenendaal 609 pnt; 3 Woestduin-Doorn 573 pnt en 4 Poseidon-Scherpenzeel 314 punten. Alle deelnemende ploegen mochten uit handen van de voorzitter van „De Forellen de heer A. J. Bovenschen, een fraaie plaquette in ontvangst nemen, die daarbij de hoop uitsprak dat dit jaarlijks terugkerend tournooi een tra ditie zou mogen blijven. VEENENDAAL CITY-MOTORS-EDE CLANDESTIENE ZENDER INGEREKEND In samenwerking met de gemeente politie te Enschede hebben opsporings ambtenaren van PTT zondag 18 aug. jl. de clandestiene zender „Firma Koe koek" opgespoord en in beslag ge nomen. Daarbij is proces-verbaal opgemaakt tegen de 26-jarige verwarmingsmon teur H. J. te Enschede. Zo moest o.a. een gewonde vanaf een verdieping van de school buitenom naar beneden worden getransporteerd en het was tie ploeg van Hollandia Wol die bij dit onderdeel veel lof oogstte door het systeem van de .scharnierende ladder toe te passen. De uitslag werd na afloop van de wedstrijden bekendgemaakt in de theo riezaal van de brandweerkazerne. In zijn functie van Hoofd Zelfbescherming sprak inspecteur W. C. H. Dekker een kort welkomstwoord in het bijzonder tot het- kringhoofd van de B.B., de heer Staleman en het districtshoofd van de B.B., de heer Wilmink. Inspekteur Dekker had bijzonder veel waardering voor het werk van de heer Baars, die hij veel lof toezwaaide voor de manier waarop hij de wedstrijd had georganiseerd en voorbereid. Burgemeester Hazenberg maakte ten slotte de uitslag bekend, gevolgd door een dankwoord van de heren W. J. Schoemaker en T. v. d. Wal. De einduitslag was: 1. KVSW 562 pun ten, 2. Kon. Scheepjeswol 516, 3. Vee- nendaalse IJzerindustrie 507, 4. Leidse Wolspinnerij 501 Vh, 5. Ritmeester 497 en 6. Hollandia Wol met 45lVï punt. De bouwgroepen van de grenswacht in Oost-Berlijn ontplooien weer grote activiteit bij de Berlynse muur. Hier zijn ze bezig om vlak bij de controlepost van de Hein- rich Heinestraat de z.g. „dodenstrook" aanzienlijk te verbreden en van nieuwe af zettingen te voorzien. Ter voorbereiding op de nieuwe competitie speelde DVSA zaterdagavond op De Burgwal tegen DOVO II uit Veenendaal. Hoewel DVSA een sterkere tegenstander had verwacht, speelde DOVO II een uitstekende wedstrijd. DVSA had plaatsvervan gers voor aanvoerder Breeschoten en de naar Wageningen vertrokken speler Joop van Viegen. Op de rechtshalfplaats werd Breeschoten vervangen door H. van Dijk, die zeer verdienstelijk speelde. De linksbinnenplaats werd nu bezet door E. Lapon der. Beide spelers zijn nieuwe aanwinsten van DVSA, die respectievelijk van Velox en Maurik afkomstig zjjn. DVSA begon direct in een vlot tempo en DOVO werd teruggedrongen. DOVO II wist het voorlopig wel te klaren en kwam er steeds beter in, zodat het een snelle en aantrekkelijke wedstrijd werd. Er werd aan weerszijden goed gecombi neerd en daardoor tevens constructief goed voetbal gespeeld. Over het alge meen speelde DVSA wat makkelijker en dit resulteerde na 20 minuten spelen na een goede aanval in een mooi doelpunt van rechtshalf Van Dijk. Direct hierop werd rechtsbuiten A. van Soest vrij ge speeld en deze liet de kans niet ontgaan om de score op te voeren tot 2-0. Verder onheil wist DOVO te voorkomen tot vlak voor de pauze. Een ingeschoten bal kon de DOVO-doelman niet onder controle krijgen en middenvoor Blankenstijn was er onmiddellijk bij om de stand op 3-0 te brengen. Ook in de tweede helft bleef het een alleszins aantrekkelijke partij voetbal. Ook nu duurde het weer 20 minuten voordat DVSA succes kon boeken. Mid denvoor Blankenstijn bracht toen de stand op 4-0. DVSA speelde nu erg mak kelijk en weer 10 minuten later bracht de inmiddels rechtsbuiten spelende J. Buis na een vlotte aanval de stand op 5-0. DkOVO II bleef echter steeds goed partij geven en slaagde er even later in het verdiende tegenpunt te scoren na een korte doelworsteling, 5-1. Vlak voor het einde kwam de DOVO-verdediging nog maals in grote moeilijkheden en werd de bal in eigen doel gewerkt, 6-1. Met deze stand kwam tevens het einde van een sportieve en goede wedstrijd, welke door de Veenendaalse scheidsrechter B. v. d. Heuvel onberispelijk werd geleid. Zondag nam DVSA deel aan de jaar lijkse serie-wedstrijden van SVMM in Maarn om daar de in het bezit van DVSA zijnde wisselbeker te verdedigen. DVSA probeerde nu in de wedstrijd tegen Hoog landerveen weer enkele andere spelers. O.a. werd een andere keeper geprobeerd. Tegen deze 3e klasser nam DVSA het wel wat erg makkelijk op. DVSA liep er aan vankelijk dan ook wel erg vlot doorheen, doch doelpunten bleven uit, vooral dank zij uitstekend werk van de Hooglander veen-keeper. De tegenstander stelde er kennelijk veel prijs op het veel sterker geachte DVSA de voet dwars te zetten. Hierin slaagden zij inderdaad voortreffe lijk. Bij twijfelen en treuzelen in de DVSA-defensie nam Hooglanderveen vlak voor de pauze geheel onverwacht zelfs de leiding, 0-1. Na de pauze pakte DVSA de zaken wat energieker aan wat na 5 minuten door C. van Ommeren de gelijkmaker opleverde, 1-1. DVSA bleef doorgaan en na efen kwartier bracht rechtsbuiten J. Veenhof de stand op 2-1. Uit een hoekschop maak te Hooglanderveen direct hierna de stand echter weer gelijk 2-2 en keerde de span ning geheel terug. DVSA begon er nu echter goed zin in te krijgen. Er werd nu ineens beter gecombineerd en DVSA liet de lakse houding geheel varen. Sterk werd er nu op de volle winst gespeeld. Eerst werd de verdediging van Hoog landerveen zodanig in het nauw gebracht, dat de bal in eigen doel werd geschoten, 3-2. In de laatste minuten scoorden nog J. Buis en Eep van Viegen, zodat DVSA uiteindelijk met 5-2 won en daardoor vol gende week in de halve finale zal uit komen. kE KLM zal zoals gebruike lijk als gevolg van de sei zoenaanpassing gedurende de winterdienst, welke op I november a.s. ingaat, het aan tal diensten op enkele lijnen wat verminderen. Op de Amsterdam- New York lijn zullen wekelijks nog 17 retourvluchten worden uitgevoerd, alle met DC-8 omdat de Douglas DC-7C, die tot nu toe nog zeven vluchten pej week maakte, geheel van deze lijn zal worden teruggetrokken. De negen welijkse vluchten op de verbinding Amsterdam- Mon treal worden teruggebracht tot zeven, waarvan vier met DC-8 en drie met DC-7C. Drie van de DC-8 diensten gaan via Houston door naar Mexico-City. De overi ge intercontinentale diensten naar Midden en Zuid Amerika, Zuid Afrika, het Verre Oosten en Australi blijven vrijwel ongewij zigd. Alleen op de twee Amster- dam-Tokio diensten om de Zuid, Rome als tussenstation worden vervangen door Athene. In Europa zal de Electra II op ruimer schaal worden ingezet. Behalve op de lijnen naar Lon den, Parijs, Warschau/Moskou, Zuricht, Athene, Madrid en Ko penhagen/Stockholm, zal dit vliegtuig nu ook op één van de vierdagelijkse diensten naar Hamburg worden ingezet en op de viermaal wekelijkse dienst naar Milaan. Vrijwel alle Euro pese diensten zullen met Electra II of Viscount worden uitge voerd. Ook op de 12 diensten naar het Nabije Oosten komt weinig ver andering. Het ligt in de bedoe ling Kuwait hierin op te nemen en wel eenmaal wekelijks op de lijn Amsterdam-Abadan. Gedurende de winterdienst zal de dienst op Oslo niet door de KLM worden gevlogen. In het schema van de diensten tussen België, Nederland en Scandina vië, dat reeds geruime tijd ge meenschappelijk door SAS, Sa bena en KLM wordt onderhou den, zal de SAS gedurende de winterperiode de dagelijkse dienst Amsterdam-Oslo alleen vliegen, terwijl de KLM daaren tegen enige diensten meer naar Kopenhagen zal verzorgen. De vrachtlijn, welke de KLM tussen Amsterdam en Montreal/ New York onderhoudt, zal deze winter vijf DC-7F diensten per week tellen; daarnaast zal de KLM wekelijks dertien vracht vluchten op Londen maken, vijf op Manchester, twee op Glas gow, vier op Zurich, één op We- nen/Linz, vijf op een aantal Duitse stations en elfmaal, in sa menwerking met SAS, op Kopen hagen. Op zes van deze laatste vluchten zal op de terugweg van Kopenhagen naar Amsterdam, Hannover worden aangedaan. Het Nederlandse internationale goederenvervoer over de weg is aan een on redelijk zware belastingdruk onderworpen. Dat is de mening van de Algemene Verladers- en Eigen Vervoerders Organisatie (E.V.O.), de Nationale Organisatie voor het Beroepsgoederenvervoer (N.O.B. Wegtransport) en de Koninklijke Ne derlandse Vereniging van Transportondernemingen (K.N.V.T.O.). Deze drie organisaties hebben een rapport samengesteld, waarin zij met cijfers aantonen, de de belastingdruk op ons internationale wegvervoer in derdaad zeer zwaar is en waarin zij met kracht van vele argumenten plei ten voor een verlichting van deze druk, die nog steeds een neiging tot stijgen vertoont. Men berekent bijvoorbeeld in dit rapport, dat een transportondernemer die gedurende één jaar met vier vrachtautocombinaties grensoverschrij dend beroepsgoederenvervoer verricht, over de hierdoor bereikte brutoinkom- sten ter waarde van ongeveer 282.000 gulden aan bijzondere fiscale lasten in binnen- en buitenland ongeveer 64.000 gulden moet betalen. Ongeveer 23% van zijn omzet raakt hij dus alleen reeds kwijt aan de speciale belastin gen op het wegvervoer. Een eigenver voerder rrroet in het onderhavige voor beeld zelfs ruim 109.000 gulden direct aan fiscale lasten in binnen- en bui tenland betalen. De lasten, die aan het wegvervoer en in het bijzonder aan het grensover schrijdend wegvervoer worden opge legd, overschrijden verre de kosten, die van overheidswege worden gemaakt voor de voorzieningen ten behoeve van dit vervoer, aldus de drie organisaties. Wat de vervoerders vooral steekt, zijn de dubbele belastingen. Zij moeten in Nederland voor hun wagens het volle pond aan motorrijtuigenbelasting betalen en zien zich in een aantal ande re landen dan bovendien nog speciale vervoersbelastingen opgelegd, die in fei te het karakter hebben van een wegen belasting. De drie organisaties pleiten in hun rapport opnieuw voor afschaf fing van deze vervoerbelastingen. Maar zolang dit doel nog niet is bereikt, wil len de organisaties, dat de Nederlandse regering de internationale vervoerders vermindering van motorrijtuigenbelas ting geeft voor de perioden, waarin hun wagens zich in het buitenland bevin den. Scherpe kritiek wordt in het rapport ook geleverd op het feit, dat Frank rijk en West-Duitsland invoerrechten heffen over de brandstof, die zich in de normale tanks van buitenlandse vrachtauto's bevindt. Op die manier moeten de vervoerders twee keer rech ten betalen thuis en nogmaals aan de Franse en Westduitse grens. Het rapport is aangeboden aan de Nederlandse ministers van Financiën, Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken, Landbouw en Buitenlandse Za ken. De drie verladers- en vervoerders organisaties vragen de ministers bij zondere aandacht aan het rapport te willen schenken. Eenzelfde verzoek is gedaan aan de vaste commissies van Verkeer en Waterstaat uit de Eerste en Tweede Kamer. De organisaties doen een beroep op Regering en Staten-Ge- neraal medewerking te verlenen aan pogingen tot vermindering van de zware belastingdruk op het grensover schrijdend wegvervoer. Het rapport is eveneens ter kennis gebracht van de Nederlandse ambas sades en Internationale Kamers van Koophandel in de meeste Europese lan den, autoriteiten van de E.E.G. en de Kamers van Koophandel in Nederland. BOERDERIJBRANDEN JUNI 1963 De hoofdinspecteur voor het Brand weerwezen van het ministerie van Binnenlandse Zaken deelt mede, dat in de maand juni 1963 tweeëntwintig boerderij branden zijn voorgekomen, waarbij de boerderij vernield of zwaar beschadigd werd. Eén van deze branden kwam voor in Groningen, vier in Friesland, vier in Overijssel, vijf in Gelderland, één in Noord-Holland, twee in Zuid-Holland, vier in Noord-Brabant en één in Lim burg. De directe schade, door deze branden aangericht, wordt geraamd op 853.050,—. Zes van deze branden werden ver oorzaakt door het spelen met vuur, één door het verbranden van afval, drie door vonken uit een trekker, één door lasvonkerl, één door oververhitting van een schoorsteen, één door een gas kachel, één door een verwarmings lamp, twee door blikseminslag, één door zelfontbranding van chemicaliën, één door kortsluiting, terwijl in vier gevallen de oorzaak onbekend bleef. Bij deze branden kwamen om: 3 koeien, 64 kalveren, 4 mestvarkens, 2 fokvarkens, 21 biggen, 462 kippen, 7683 kuikens en 60 slachtkuikens. MEER VARKENS, MINDER KOEIEN Behalve de ongeveer twaalf miljoen Nederlanders maken in ons land nog ruim zeven miljoen stuks vee aanspraak op onderdak. Ieder jaar wordt onze vee stapel in de maand mei geteld. Het top jaar voor de rundveestapel - die koeien, stieren, ossen en kalveren omvat - was 1962. toen er 3.816.942 stuks geteld werden. Dat was 30 meer dan in 1956. In mei 1963 waren er 127.760 runderen minder. Ook het aantal paarden daalde met 10 ten opzichte van 1962. De eerste daling wordt toegeschreven aan de koude win ter, de daling van de paarden aan de toe nemende mechanisatie in de landbouw. Het aantal varkens stijgt nog steeds, dit jaar met 4 °/o. Als het zo doorgaat, zal ons land spoedig drie miljoen steil- of langoren tellen. Van onze rundveestapel zijn ruim 2'/® miljoen koeien zwartbont en bijna één miljoen is roodbont. HIJ, ZIJ EN DE BIEFSTUK Amerika is voor de meeste vrouwen het ideale land, waar man en vrouw ge lijke rechten hebben. Behalve in Pitts burg. Daar verkoopt een supermarket pakjes vlees met twee biefstukken: een grote en een kleinere. Op de grote is een etiket geplakt, waarop staat: voor hem. Op de kleinere luidt het opschrift: voor haar. krachtig "raspaard van een vermaarde stal" Import: N.V. Alimpo, Parkstraat 91a, Den Haag, Tel. (070) 184846 Voor Ede, Wageningen, Veenendaal, Lunteren, Otterlo en omstreken: Stationsweg 54 EDE ALLES WAT EET- EN DRINK BAAR IS Het lange wachten bij de kassa is voor de consument vaak een reden, niet naar een zelfbedieningswinkel te gaan. Dit pro bleem zal thans van alle kanten worden belicht op de ANUGA, de grootste voe dingstentoonstelling ter wereld, die van 21 tot 29 september a.s. te Keulen zal worden gehouden. Verschillende oplos singen zullen worden getoond. De eerste vijf dagen is de ANUGA uit sluitend voor inkopers geopend. Daarna mag het grote publiek zijn hart ophalen in dit lui-lekkerland. Vrijwel alles wat eet- of drinkbaar is, uit vele delen van de wereld zal hier te zien zijn. Ook Ne derland neemt met een grote inzending deel. WIJN ALS SCHOONHEIDS MIDDEL Fabrikanten van kosmetische artikelen zoeken steeds naar nieuwe wegen, om de schoonheid van de vrouw te verhogen. Dat alcohol de huid reinigt, is reeds lang bekend. In vele reinigingschrêmes wordt dit dan ook verwerkt. Nu echter heeft een Duitse schoonheids specialiste ontdekt, dat wijn een uitste kende basis vormt voor voedende crème die de huid jong en elastisch houdt. Ver der zou de crème bestaan uit tarwekiem- olie en zachte vetten. De alcohol bevor dert de bloedsomloop en geeft de huid cellen nieuwe kracht. Ook hier het re sultaat: een gladde, gezonde huid. ZOMER SIERRADEN Een door de zon gebronsde huid vraagt andere sierraden, dan de blanke huid, die blonde vrouwen des winters hebben. Staan bij een blanke huid parels en zil verkleurige juwelen, bij een gebronsde huid zijn bloedkoraal en goud bijzonder flatteus. IN VERBAND met de nieuwe competitie '63-'64 zullen verschillende aanvoerders van voetbalelftallen uit ons rayon hun mening geven in een artikel getiteld „Ge sprek met de aanvoerder". Regelmatig tot aan het begin van de competitie zal een aanvoerder z(jn opinie geven over de aspecten rond z(jn vereiniging. DOVO WIL SNELHEID VERHOGEN - VEEL UITWEDSTRIJDEN TEGEN „ZWA RE" TEGENSTANDERS 76 Als Aram en de anderen de kleine gids volgen, drijven de dichte rookwolken reeds om hen heen. Aram vertelt in korte woorden zijn belevenissen in het paleis van Salladin, waar hij de dwerg uit de kerker verlost heeft. De rooknevels worden dich ter en dichter en terwijl het groepje zijn passen versnelt, zien zij de dieren van het oerwoud langs zich heen vluchten. Enkele antilopen snellen sier lijk aan hen voorbij, dan volgt een grote groep ba vianen, de grote mannetjesapen krijsend van woede naar de vuurgloed, die hen voortdrijft, de woestijn in. „We moeten sneller voort," roept Aram waar schuwend, „het vuur komt hierheen!!" Dan grijpt de dwerg hem plotseling met een luide kreet bij de arm. Verschrikt kijkt Aram om en daar duiken uit de nevels de reusachtige gestalten van twee neushoorns op, die de enorme koppen met de lange horens laag bij de grond, recht op hem toestor- men (Wordt vervolgd) In Veenendaals nieuwste wooncentrum, het Schrijvers park, troffen we op een mo derne vierhoog-etage aan de Jan Luykenflat, DOVO's aan voerder, de 28-jarige stop- perspil Jan van de Kraats. Een jong gezin. Een spor tieve -echtgenote en een kei van een zoon, de 2'/2 jarige Harry. Jan van de Kraats stond meermalen in de branding van het voetbalspel. Uiterlijk lijkt Jan rustig, maar naar hij zelf bekent spelen bij be langrijke wedstrijden voor DOVO de zenuwen hem - als ieder mens - wel eens parten. Hij heeft iets verbor gen onverzettelijks over zich, deze op en top voetballer. Stevig, technisch goed spe lend, staat Jan daar op die spilplaats. Toch blijkt Jan bij het ver strijken der jaren iets van zijn snelheid te hebben ver loren. Dat gevoel wil Jan echter tot elke prijs onder drukken en hij belooft zich zelf een stevige training in de nabije toekomst om zijn tempo op peil te houden. Hij weet - en dat is karakteris tiek voor zijn sporthouding - dat eenmaal jongeren zijn plaats moeten innemen. Bij DOVO - altijd een kweekcentrum van goede voetballers - staan die jon gens al te dringen zo zegt Jan van de Kraats het zelf. Loopbaan Jan van de Kraats is een geboren voetballer. Toen hij als broekje de eerste trap te gen de bal gaf, was de zwaartekracht van de bal groter dan de kracht van de kleine Jan, zodat hij soms achterover viel. In de kin derschoenen leerde Jan van de Kraats het voetbalspel. Bij „Veenendaal" viel het spel van de adspirantspeler al op. Een specifieke ach terspeler. Een aanval af remmen en dan opbouwend werk om de eigen aanval te ondersteunen. Na het door lopen van de adspirant en juniorenelftallen kwam Jan in het eerste van de geel- blauwen. Bij „Veenendaal" waren er nog wel eens wisselingen op de spilplaats. Men probeer de enkele spelers o.a. de Kleuver, Kroes e.a. maar in 1954 moest de 19-jarige Jan van de Kraats het maar eens op die zware stopperplaats proberen. In het technisch goede elftal van „Veenen daal" met spelers als G. v. d. Weerdhof, Heykamp, Nel- lestijn, Muller en Rebergen moest Jan v. d. Kraats in de zeer sterke 2e klas gaan ope reren. Hij deed dat voortreffelijk. Hij was een onneembare ves ting voor middenvoors van Dierense Boys, S.C.H. en vele anderen. De mooiste wed strijd was die tegen Be Quick uit Zutfen. Had Veenendaal die gewonnen dan stond de poort voor de eerste klas open. Veenendaal verloor met 3-2 en bleef in de 2e kl. Even stilstand Toen kwam die militaire diensttijd. Jan was in Utrecht gelegerd en bezocht de trai ningen van D.O.S. Meermalen verzocht men de rustige V. d. Kraats mee te doen in het garnizoenselftal. Jan zelf wil de het ook eens in de voor hoede proberen, maar hoe wel hij menig goaltje wist te scoren had men in de gaten dat Jan een speciale plaats toekwam, de spilplaats. In vele militaire elftallen werd hij opgesteld. Na de dienst tijd volgde een stilstand van anderhalf jaar. Jan verloofde zich en had zich feitelijk al enigszins teruggetrokken uit de voetbalsport. Wel speelde hij soms mee in het elftal van het bedrijf waarin hij werkte (Spencer Hey), soms te Veenendaal soms in Cu- lemborg. Aansluiting bij DOVO Het ware voetballersbloed kroop ook bij Jan omhoog. Hij wilde weer aan de slag, maar nu bij een zaterdag vereniging. Hij koos D.O.V.O. en dat spijt hem tot nog niet. Hij wil dat het spel ge speeld wordt „om het spel" en dan ook zo goed mgoelijk. Hij vond dat D.O.V.O. een basis had om de heropname in de voetballerij te verge makkelijken. Zo kreeg D.O. V.O. dus de steun van de geroutineerde stoppersspil. De D.O.V.O. ploeg kreeg door de komst van Jan v. d. Kraats een zekere rust in de achterhoede. Het spel van Jan trok de aandacht van de keuzeheren'". Meermalen werd hij opgesteld in het oostelijk elftal. Bezocht zelfs zes weken de training van dit vertegenwoordigende elftal, samen met ploegmakkers als van Hal, Ad van Manen e.a. In het nationale elftal werd Jan nog niet opgesteld. Eenmaal was de kans zeer groot, maar, hoewel men Jan officieus al zijn opstelling had toegezegd, hoordp hij door de radio dat de spil van Quick Boys was verkoren. Oefenwedstrijden tegen Vo- lewijckers, EDO, Go Ahead en de Ned. Amateursploeg stelden stopperspil v. d. Kraats voor hoge eisen, die hij in die tijd met een op het oog nonchalante, maar bekwame manier, vervulde. DOVO bouwt aan haar kern Over de afgelopen compe titie en dan speciaal wat DOVO betreft heeft Jan v. d. Kraats veel lof. Het spelpeil steeg opmerkelijk door de regionale indeling met de topclubs uit het zaterdag voetbal. Wedstrijden tegen Quick Boys, Noordwijk en Kozakken Boys waren at tractief en daartegen kwam DOVO tot haar allerbeste prestaties. Ook het publiek merkte dat volgens v. d. Kraats en stroomde naar het DOVO veld. DOVO, dat gedurende een lange periode in de titel strijd was verwikkeld trok ook als men ver van huis speelde de aandacht. Op het veld te Werken dam werden programma's uitgereikt, waarop DOVO be schreven stond als een tech nisch knap uitgebalanceerd elftal. De sombere voorspel ling van de Werkendammers kwam uit, althans voor hun eigen club, want Kozakken Boys leed haar eerste neder laag in het Brabantse Thans is DOVO dan weer bezig aan haar kern te bou wen voor de nieuwe start. Jeugdige spelers staan voor aan om te proberen het eer ste elftal te bereiken. Trai ner Jean Kroesbergen - een doorkneed voetbalkenner - heeft dan tot taak die spe lertjes te testen. Aanvoerder v. d. Kraats vind de roodwitte aanval be hoorlijk van kwaliteit. Ook de terugkomst van Kroesber gen is een verbetering. Al leen zal de halflinie en ach terhoede op snelheid moeten worden gebracht. De gespeelde oefenwed strijden tegep de 2e klasser VDZ leerden dat de sprint van de gasten zo snel was dat hun aanvallers, en dan vooral de binnenspelers, moeilijk te bestrijden waren. Hiertegen zoekt trainer Kroesbergen de wapens, want zoals Jan v. d. Kraats verklaart was de training juist op die snelheid geba seerd de laatste weken. DOVO in starthouding DOVO is volgens Jan v. d. Kraats vol vuur om te gaan starten in de a.s. competitie. Hoewel Jan het jammer vindt clubs als Quick Boys, Noordwijk e.a. niet te ont moeten is hij niettemin van oordeel dat ook de huidige indeling voor DOVO vele voetangels en klemmen ver borgen houdt. Uitwedstrijden tegen Gene- muiden, Zwart Wit, Heer- jansdam. Spakenburg aan de lopende band en soms vlak achter elkaar in die eerste helft zijn geen wissewasjes. Jan verheelt niet dat DO VO aan de start dient te verschijnen, volgeladen met energie, spelverlangen en door en door getraind op conditie en snelheid. Onze tegenstanders zijn van for maat vindt Jan. Verslapping is er niet bij. Of Jan zelf in de compe titie weer de aangewezen stopperspil zal zijn is in deze weken nog een onbeant woorde vraag. Vorige oefen wedstrijden bezette hij de backplaats en de halfplaats. Grijpt DOVO weer terug op Teus van Laar of heeft men andere plannen? Jan kan geen zekerheid ge ven omdat men nog volop bouwt en oefent. Vereiste is ook volgens de aanvoerder van het populaire DOVO dat men, evenals trouwens altijd bij DOVO het geval was, de tegenstanders met het wa pen van de techniek tege moet treedt. Dan ziet Jan v. d. Kraats DOVO volop meedoen in de voorste rijen. Of de eerste competitie wedstrijden al direct op het nieuwe Sportpark zullen worden gespeeld kan ook nog niet met zekerheid worden gezegd. Het plaatsen van doelpalen en kleedgelegen heid was tot dusver nog niet geschiedt. Maar op welk terrein DO VO dan ook de eerste strijd zal aanbinden (die gaat te gen nieuweling SHO uit Oud-Beyerland) feit is dat de roodwitte ploeg wel weer van zich zal laten spreken. Met spelers als K. van Hal, A. Kroesbergen, R. Schoe- man, N. Diepeveen, J. Mol en J. van Manen als aan vallers, van Laar, v. d .Pol en v. d. Kraats als midden veldbezetters, met als sluit stuk de backs Ad van Ma nen (Ned. elftalspeler) en Van Beek en doelman van Hardeveld in laatste instan tie zal DOVO ongetwijfeld in die 2e klasse A een do minerende rol vervullen. Daarop hopen spelers en bestuur, maar niet minder het grote legioen supporters dat present zal zijn om de favorieten moreel te steunen. Aan Jan v. d. Kraats zal het niet liggen. Van alle DOVO spelers, of supporters wacht de 28-jarige magazijn bediende Jan v. d. Kraats misschien wel het meest met ongeduld op het eerste fluit signaal

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1963 | | pagina 3