KVSW winnaar van bedrijfsbescher-
mings-wedstrijden
D'
bmw tef. 5.295.-
Jan uan de Kraats:
1963-1964
Gesprek
met de
aanvoerder vil
,,c4rfiJofo"
RHENEN
CHEVROLET
DVSA zette oefenprogramma goed in
De KLM
winterdienstregeling
Belastingdruk op internationaal
wegvervoer te zwaar
ARAM
De
vorst
van
Suprania
I E U W E
IEUWIGHEDEN
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
WOENSDAG 21 AUGUSTUS 1963
Nr. 66
Lof voor uitstekende organisatie
5Dick Stup
„Forellen" won wisselbeker
zuid-oost Utrecht voor
tweede maal
V. A. B.
KIRPESTEIN
STROOK DES DOODS WORDT VERBREED
Uitbreiding Electra II
diensten in Europa
Onthullend rapport van Nederlandse wegvervoerorganisaties
Medewerkring gevraagd
van Regering en
parlement
AUTOMOBIELBEDRIJF MIDDENDORP
De ploeg van de Kon. V.S.W. heeft zich woensdagavond de sterkste getoond
bij de jaarlijkse bedrijfsbeschermingswedstryden op het terrein bij de in aan
bouw zijnde nieuwe Technische School aan de Industrielaan. Met 562 punten
kwam de ploeg in het bezit van de wisselbeker die leider Van der Wal uit han
den van burgemeester Hazenberg mocht ontvangen. Bovendien kreeg de KVSW
nog de eerste prijzen van de onderdelen geneeskundige dienst en reddingsdienst
met resp. 114 en 289 punten. De wedstrijden stonden op aanmerkelijk hoger peil.
De heer G. Baars van de Veenen- derdelen: brandweer, reddingsdienst en
daalse B.B., die de gehele wedstrijd had geneeskundige dienst,
gepland en ontworpen, had het de zes
deelnemende bedrijfsploegen waarlijk
niet gemakkelijk gemaakt.
De oefeningen bestonden uit drie on-
KULAN OEFENT VOOR NIEUW
SEIZOEN
Kulan heeft inmiddels een begin ge
maakt met het oefenprogramma ter
voorbereiding voor het nieuwe seizoen.
Zaterdag 10 aug. speelde Kulan tegen
de 2e klasser Scherpenzeel en won door
doelpunten van K. W. Beckerman en
J. W. Henzen (3 x) met 4-0. Kulan 2
deed hier niets voor onder en klopte
Scherpenzeel 2 eveneens met 4-0.
Zaterdag 17 aug. keek Woudenberg,
dat in Veenendaal op bezoek was, met
de rust reeds tegen een 4-0 achterstand
op. De goals van Kulan kwamen van
W. Vlaanderen en C. Vlaanderen (3 x).
Na de thee wist Woudenberg de eer
te redden, hetgeen de eindstand op 4-1
bracht. Kulan 2 versloeg Woudenberg 2
met 5-2 en Kulan 3 speelde met 3-3
gelijk tegen Merino's 3.
Na de sportdag en kontaktavond op
24 aug. volgt de laatste oefenwedstrijd
tegen NSVS. Deze wedstrijd wordt ge
speeld ter gelegenheid van de opening
van het nieuwe SKF-sportterrein en
terreinverlichting.
HOOFDSTRAAT 84 VEENENDAAL
PASFOTO'S M10 SECONDEN KLAAR
Zaterdagavond vond in natuurbad
Ouwehand op de Grebbeberg de finale
plaats van de in het afgelopen seizoen
gehouden zwemvierkamp tussen de
verenigingen „Woestduin" Doorn, „Po
seidon" Scherpenzeel, „VZC" Veenen
daal en „Forellen" Rhenen.
Aan het einde van de derde en voor
laatste ontmoeting was de stand als
volgt: 1 Forellen 617 pnt; 2 VZC 481
pnt; 3 Woestduin 406 pnt en 4 Posei
don 231 pnt.
Afgelopen zaterdag kwam in deze
volgorde geen wijziging meer. De be
haalde punten kwamen als volgt te
recht: 1 Forellen 190; 2 Woestduin 167;
2 VZC 128; 4 Poseidon 83.
Hoewel Woestduin de Veenendalers
was voorbijgestreefd was de achter
stand bij de voorgaande wedstrijden zo
groot geworden, dat het verschil in
totaalpunten niet meer kon worden in
gehaald.
De einduitslag werd dan ook: 1 Fo-
rellen-Rhenen 807 pnt en winnaar van
de reeds in haar bezit zijnde wissel
beker van vorig jaar. Dit is de tweede
achtereenvolgende maal dat de Rhe-
nense zwemclub de beker wint; 2 VZC
Veenendaal 609 pnt; 3 Woestduin-Doorn
573 pnt en 4 Poseidon-Scherpenzeel 314
punten.
Alle deelnemende ploegen mochten
uit handen van de voorzitter van „De
Forellen de heer A. J. Bovenschen, een
fraaie plaquette in ontvangst nemen,
die daarbij de hoop uitsprak dat dit
jaarlijks terugkerend tournooi een tra
ditie zou mogen blijven.
VEENENDAAL
CITY-MOTORS-EDE
CLANDESTIENE ZENDER
INGEREKEND
In samenwerking met de gemeente
politie te Enschede hebben opsporings
ambtenaren van PTT zondag 18 aug. jl.
de clandestiene zender „Firma Koe
koek" opgespoord en in beslag ge
nomen.
Daarbij is proces-verbaal opgemaakt
tegen de 26-jarige verwarmingsmon
teur H. J. te Enschede.
Zo moest o.a. een gewonde vanaf een
verdieping van de school buitenom naar
beneden worden getransporteerd en het
was tie ploeg van Hollandia Wol die bij
dit onderdeel veel lof oogstte door het
systeem van de .scharnierende ladder
toe te passen.
De uitslag werd na afloop van de
wedstrijden bekendgemaakt in de theo
riezaal van de brandweerkazerne. In
zijn functie van Hoofd Zelfbescherming
sprak inspecteur W. C. H. Dekker een
kort welkomstwoord in het bijzonder
tot het- kringhoofd van de B.B., de heer
Staleman en het districtshoofd van de
B.B., de heer Wilmink.
Inspekteur Dekker had bijzonder veel
waardering voor het werk van de heer
Baars, die hij veel lof toezwaaide voor
de manier waarop hij de wedstrijd had
georganiseerd en voorbereid.
Burgemeester Hazenberg maakte ten
slotte de uitslag bekend, gevolgd door
een dankwoord van de heren W. J.
Schoemaker en T. v. d. Wal.
De einduitslag was: 1. KVSW 562 pun
ten, 2. Kon. Scheepjeswol 516, 3. Vee-
nendaalse IJzerindustrie 507, 4. Leidse
Wolspinnerij 501 Vh, 5. Ritmeester 497
en 6. Hollandia Wol met 45lVï punt.
De bouwgroepen van de grenswacht in Oost-Berlijn ontplooien weer grote activiteit
bij de Berlynse muur. Hier zijn ze bezig om vlak bij de controlepost van de Hein-
rich Heinestraat de z.g. „dodenstrook" aanzienlijk te verbreden en van nieuwe af
zettingen te voorzien.
Ter voorbereiding op de nieuwe competitie speelde DVSA zaterdagavond op De
Burgwal tegen DOVO II uit Veenendaal. Hoewel DVSA een sterkere tegenstander
had verwacht, speelde DOVO II een uitstekende wedstrijd. DVSA had plaatsvervan
gers voor aanvoerder Breeschoten en de naar Wageningen vertrokken speler Joop
van Viegen. Op de rechtshalfplaats werd Breeschoten vervangen door H. van Dijk,
die zeer verdienstelijk speelde. De linksbinnenplaats werd nu bezet door E. Lapon
der. Beide spelers zijn nieuwe aanwinsten van DVSA, die respectievelijk van Velox
en Maurik afkomstig zjjn.
DVSA begon direct in een vlot tempo
en DOVO werd teruggedrongen. DOVO
II wist het voorlopig wel te klaren en
kwam er steeds beter in, zodat het een
snelle en aantrekkelijke wedstrijd werd.
Er werd aan weerszijden goed gecombi
neerd en daardoor tevens constructief
goed voetbal gespeeld. Over het alge
meen speelde DVSA wat makkelijker en
dit resulteerde na 20 minuten spelen na
een goede aanval in een mooi doelpunt
van rechtshalf Van Dijk. Direct hierop
werd rechtsbuiten A. van Soest vrij ge
speeld en deze liet de kans niet ontgaan
om de score op te voeren tot 2-0. Verder
onheil wist DOVO te voorkomen tot vlak
voor de pauze. Een ingeschoten bal kon
de DOVO-doelman niet onder controle
krijgen en middenvoor Blankenstijn was
er onmiddellijk bij om de stand op 3-0
te brengen.
Ook in de tweede helft bleef het een
alleszins aantrekkelijke partij voetbal.
Ook nu duurde het weer 20 minuten
voordat DVSA succes kon boeken. Mid
denvoor Blankenstijn bracht toen de
stand op 4-0. DVSA speelde nu erg mak
kelijk en weer 10 minuten later bracht
de inmiddels rechtsbuiten spelende J.
Buis na een vlotte aanval de stand op
5-0. DkOVO II bleef echter steeds goed
partij geven en slaagde er even later in
het verdiende tegenpunt te scoren na een
korte doelworsteling, 5-1. Vlak voor het
einde kwam de DOVO-verdediging nog
maals in grote moeilijkheden en werd de
bal in eigen doel gewerkt, 6-1. Met deze
stand kwam tevens het einde van een
sportieve en goede wedstrijd, welke door
de Veenendaalse scheidsrechter B. v. d.
Heuvel onberispelijk werd geleid.
Zondag nam DVSA deel aan de jaar
lijkse serie-wedstrijden van SVMM in
Maarn om daar de in het bezit van DVSA
zijnde wisselbeker te verdedigen. DVSA
probeerde nu in de wedstrijd tegen Hoog
landerveen weer enkele andere spelers.
O.a. werd een andere keeper geprobeerd.
Tegen deze 3e klasser nam DVSA het wel
wat erg makkelijk op. DVSA liep er aan
vankelijk dan ook wel erg vlot doorheen,
doch doelpunten bleven uit, vooral dank
zij uitstekend werk van de Hooglander
veen-keeper. De tegenstander stelde er
kennelijk veel prijs op het veel sterker
geachte DVSA de voet dwars te zetten.
Hierin slaagden zij inderdaad voortreffe
lijk. Bij twijfelen en treuzelen in de
DVSA-defensie nam Hooglanderveen vlak
voor de pauze geheel onverwacht zelfs
de leiding, 0-1.
Na de pauze pakte DVSA de zaken wat
energieker aan wat na 5 minuten door C.
van Ommeren de gelijkmaker opleverde,
1-1. DVSA bleef doorgaan en na efen
kwartier bracht rechtsbuiten J. Veenhof
de stand op 2-1. Uit een hoekschop maak
te Hooglanderveen direct hierna de stand
echter weer gelijk 2-2 en keerde de span
ning geheel terug. DVSA begon er nu
echter goed zin in te krijgen. Er werd
nu ineens beter gecombineerd en DVSA
liet de lakse houding geheel varen. Sterk
werd er nu op de volle winst gespeeld.
Eerst werd de verdediging van Hoog
landerveen zodanig in het nauw gebracht,
dat de bal in eigen doel werd geschoten,
3-2. In de laatste minuten scoorden nog
J. Buis en Eep van Viegen, zodat DVSA
uiteindelijk met 5-2 won en daardoor vol
gende week in de halve finale zal uit
komen.
kE KLM zal zoals gebruike
lijk als gevolg van de sei
zoenaanpassing gedurende
de winterdienst, welke op
I november a.s. ingaat, het aan
tal diensten op enkele lijnen wat
verminderen. Op de Amsterdam-
New York lijn zullen wekelijks
nog 17 retourvluchten worden
uitgevoerd, alle met DC-8 omdat
de Douglas DC-7C, die tot nu toe
nog zeven vluchten pej week
maakte, geheel van deze lijn zal
worden teruggetrokken.
De negen welijkse vluchten op
de verbinding Amsterdam- Mon
treal worden teruggebracht tot
zeven, waarvan vier met DC-8
en drie met DC-7C. Drie van de
DC-8 diensten gaan via Houston
door naar Mexico-City. De overi
ge intercontinentale diensten
naar Midden en Zuid Amerika,
Zuid Afrika, het Verre Oosten en
Australi blijven vrijwel ongewij
zigd. Alleen op de twee Amster-
dam-Tokio diensten om de Zuid,
Rome als tussenstation worden
vervangen door Athene.
In Europa zal de Electra II op
ruimer schaal worden ingezet.
Behalve op de lijnen naar Lon
den, Parijs, Warschau/Moskou,
Zuricht, Athene, Madrid en Ko
penhagen/Stockholm, zal dit
vliegtuig nu ook op één van de
vierdagelijkse diensten naar
Hamburg worden ingezet en op
de viermaal wekelijkse dienst
naar Milaan. Vrijwel alle Euro
pese diensten zullen met Electra
II of Viscount worden uitge
voerd.
Ook op de 12 diensten naar het
Nabije Oosten komt weinig ver
andering. Het ligt in de bedoe
ling Kuwait hierin op te nemen
en wel eenmaal wekelijks op de
lijn Amsterdam-Abadan.
Gedurende de winterdienst zal
de dienst op Oslo niet door de
KLM worden gevlogen. In het
schema van de diensten tussen
België, Nederland en Scandina
vië, dat reeds geruime tijd ge
meenschappelijk door SAS, Sa
bena en KLM wordt onderhou
den, zal de SAS gedurende de
winterperiode de dagelijkse
dienst Amsterdam-Oslo alleen
vliegen, terwijl de KLM daaren
tegen enige diensten meer naar
Kopenhagen zal verzorgen.
De vrachtlijn, welke de KLM
tussen Amsterdam en Montreal/
New York onderhoudt, zal deze
winter vijf DC-7F diensten per
week tellen; daarnaast zal de
KLM wekelijks dertien vracht
vluchten op Londen maken, vijf
op Manchester, twee op Glas
gow, vier op Zurich, één op We-
nen/Linz, vijf op een aantal
Duitse stations en elfmaal, in sa
menwerking met SAS, op Kopen
hagen. Op zes van deze laatste
vluchten zal op de terugweg van
Kopenhagen naar Amsterdam,
Hannover worden aangedaan.
Het Nederlandse internationale goederenvervoer over de weg is aan een on
redelijk zware belastingdruk onderworpen. Dat is de mening van de Algemene
Verladers- en Eigen Vervoerders Organisatie (E.V.O.), de Nationale Organisatie
voor het Beroepsgoederenvervoer (N.O.B. Wegtransport) en de Koninklijke Ne
derlandse Vereniging van Transportondernemingen (K.N.V.T.O.).
Deze drie organisaties hebben een
rapport samengesteld, waarin zij met
cijfers aantonen, de de belastingdruk
op ons internationale wegvervoer in
derdaad zeer zwaar is en waarin zij
met kracht van vele argumenten plei
ten voor een verlichting van deze druk,
die nog steeds een neiging tot stijgen
vertoont.
Men berekent bijvoorbeeld in dit
rapport, dat een transportondernemer
die gedurende één jaar met vier
vrachtautocombinaties grensoverschrij
dend beroepsgoederenvervoer verricht,
over de hierdoor bereikte brutoinkom-
sten ter waarde van ongeveer 282.000
gulden aan bijzondere fiscale lasten in
binnen- en buitenland ongeveer 64.000
gulden moet betalen. Ongeveer 23%
van zijn omzet raakt hij dus alleen
reeds kwijt aan de speciale belastin
gen op het wegvervoer. Een eigenver
voerder rrroet in het onderhavige voor
beeld zelfs ruim 109.000 gulden direct
aan fiscale lasten in binnen- en bui
tenland betalen.
De lasten, die aan het wegvervoer
en in het bijzonder aan het grensover
schrijdend wegvervoer worden opge
legd, overschrijden verre de kosten, die
van overheidswege worden gemaakt
voor de voorzieningen ten behoeve van
dit vervoer, aldus de drie organisaties.
Wat de vervoerders vooral steekt,
zijn de dubbele belastingen. Zij moeten
in Nederland voor hun wagens het
volle pond aan motorrijtuigenbelasting
betalen en zien zich in een aantal ande
re landen dan bovendien nog speciale
vervoersbelastingen opgelegd, die in fei
te het karakter hebben van een wegen
belasting. De drie organisaties pleiten
in hun rapport opnieuw voor afschaf
fing van deze vervoerbelastingen. Maar
zolang dit doel nog niet is bereikt, wil
len de organisaties, dat de Nederlandse
regering de internationale vervoerders
vermindering van motorrijtuigenbelas
ting geeft voor de perioden, waarin hun
wagens zich in het buitenland bevin
den.
Scherpe kritiek wordt in het rapport
ook geleverd op het feit, dat Frank
rijk en West-Duitsland invoerrechten
heffen over de brandstof, die zich in
de normale tanks van buitenlandse
vrachtauto's bevindt. Op die manier
moeten de vervoerders twee keer rech
ten betalen thuis en nogmaals aan
de Franse en Westduitse grens.
Het rapport is aangeboden aan de
Nederlandse ministers van Financiën,
Verkeer en Waterstaat, Economische
Zaken, Landbouw en Buitenlandse Za
ken. De drie verladers- en vervoerders
organisaties vragen de ministers bij
zondere aandacht aan het rapport te
willen schenken. Eenzelfde verzoek is
gedaan aan de vaste commissies van
Verkeer en Waterstaat uit de Eerste en
Tweede Kamer. De organisaties doen
een beroep op Regering en Staten-Ge-
neraal medewerking te verlenen aan
pogingen tot vermindering van de
zware belastingdruk op het grensover
schrijdend wegvervoer.
Het rapport is eveneens ter kennis
gebracht van de Nederlandse ambas
sades en Internationale Kamers van
Koophandel in de meeste Europese lan
den, autoriteiten van de E.E.G. en de
Kamers van Koophandel in Nederland.
BOERDERIJBRANDEN JUNI 1963
De hoofdinspecteur voor het Brand
weerwezen van het ministerie van
Binnenlandse Zaken deelt mede, dat in
de maand juni 1963 tweeëntwintig
boerderij branden zijn voorgekomen,
waarbij de boerderij vernield of zwaar
beschadigd werd.
Eén van deze branden kwam voor in
Groningen, vier in Friesland, vier in
Overijssel, vijf in Gelderland, één in
Noord-Holland, twee in Zuid-Holland,
vier in Noord-Brabant en één in Lim
burg. De directe schade, door deze
branden aangericht, wordt geraamd op
853.050,—.
Zes van deze branden werden ver
oorzaakt door het spelen met vuur, één
door het verbranden van afval, drie
door vonken uit een trekker, één door
lasvonkerl, één door oververhitting van
een schoorsteen, één door een gas
kachel, één door een verwarmings
lamp, twee door blikseminslag, één
door zelfontbranding van chemicaliën,
één door kortsluiting, terwijl in vier
gevallen de oorzaak onbekend bleef.
Bij deze branden kwamen om: 3
koeien, 64 kalveren, 4 mestvarkens, 2
fokvarkens, 21 biggen, 462 kippen, 7683
kuikens en 60 slachtkuikens.
MEER VARKENS, MINDER
KOEIEN
Behalve de ongeveer twaalf miljoen
Nederlanders maken in ons land nog
ruim zeven miljoen stuks vee aanspraak
op onderdak. Ieder jaar wordt onze vee
stapel in de maand mei geteld. Het top
jaar voor de rundveestapel - die koeien,
stieren, ossen en kalveren omvat - was
1962. toen er 3.816.942 stuks geteld werden.
Dat was 30 meer dan in 1956. In mei
1963 waren er 127.760 runderen minder.
Ook het aantal paarden daalde met 10
ten opzichte van 1962. De eerste daling
wordt toegeschreven aan de koude win
ter, de daling van de paarden aan de toe
nemende mechanisatie in de landbouw.
Het aantal varkens stijgt nog steeds, dit
jaar met 4 °/o. Als het zo doorgaat, zal
ons land spoedig drie miljoen steil- of
langoren tellen. Van onze rundveestapel
zijn ruim 2'/® miljoen koeien zwartbont
en bijna één miljoen is roodbont.
HIJ, ZIJ EN DE BIEFSTUK
Amerika is voor de meeste vrouwen
het ideale land, waar man en vrouw ge
lijke rechten hebben. Behalve in Pitts
burg. Daar verkoopt een supermarket
pakjes vlees met twee biefstukken: een
grote en een kleinere. Op de grote is een
etiket geplakt, waarop staat: voor hem.
Op de kleinere luidt het opschrift: voor
haar.
krachtig "raspaard van een vermaarde stal"
Import: N.V. Alimpo, Parkstraat 91a, Den Haag, Tel. (070) 184846
Voor Ede, Wageningen, Veenendaal, Lunteren, Otterlo en omstreken:
Stationsweg 54 EDE
ALLES WAT EET- EN DRINK
BAAR IS
Het lange wachten bij de kassa is voor
de consument vaak een reden, niet naar
een zelfbedieningswinkel te gaan. Dit pro
bleem zal thans van alle kanten worden
belicht op de ANUGA, de grootste voe
dingstentoonstelling ter wereld, die van
21 tot 29 september a.s. te Keulen zal
worden gehouden. Verschillende oplos
singen zullen worden getoond.
De eerste vijf dagen is de ANUGA uit
sluitend voor inkopers geopend. Daarna
mag het grote publiek zijn hart ophalen
in dit lui-lekkerland. Vrijwel alles wat
eet- of drinkbaar is, uit vele delen van
de wereld zal hier te zien zijn. Ook Ne
derland neemt met een grote inzending
deel.
WIJN ALS SCHOONHEIDS
MIDDEL
Fabrikanten van kosmetische artikelen
zoeken steeds naar nieuwe wegen, om de
schoonheid van de vrouw te verhogen.
Dat alcohol de huid reinigt, is reeds lang
bekend. In vele reinigingschrêmes wordt
dit dan ook verwerkt.
Nu echter heeft een Duitse schoonheids
specialiste ontdekt, dat wijn een uitste
kende basis vormt voor voedende crème
die de huid jong en elastisch houdt. Ver
der zou de crème bestaan uit tarwekiem-
olie en zachte vetten. De alcohol bevor
dert de bloedsomloop en geeft de huid
cellen nieuwe kracht. Ook hier het re
sultaat: een gladde, gezonde huid.
ZOMER SIERRADEN
Een door de zon gebronsde huid vraagt
andere sierraden, dan de blanke huid,
die blonde vrouwen des winters hebben.
Staan bij een blanke huid parels en zil
verkleurige juwelen, bij een gebronsde
huid zijn bloedkoraal en goud bijzonder
flatteus.
IN VERBAND met de nieuwe competitie
'63-'64 zullen verschillende aanvoerders
van voetbalelftallen uit ons rayon hun
mening geven in een artikel getiteld „Ge
sprek met de aanvoerder". Regelmatig tot
aan het begin van de competitie zal een
aanvoerder z(jn opinie geven over de
aspecten rond z(jn vereiniging.
DOVO WIL SNELHEID VERHOGEN -
VEEL UITWEDSTRIJDEN TEGEN „ZWA
RE" TEGENSTANDERS
76 Als Aram en de anderen de kleine gids volgen,
drijven de dichte rookwolken reeds om hen heen.
Aram vertelt in korte woorden zijn belevenissen
in het paleis van Salladin, waar hij de dwerg uit
de kerker verlost heeft. De rooknevels worden dich
ter en dichter en terwijl het groepje zijn passen
versnelt, zien zij de dieren van het oerwoud langs
zich heen vluchten. Enkele antilopen snellen sier
lijk aan hen voorbij, dan volgt een grote groep ba
vianen, de grote mannetjesapen krijsend van woede
naar de vuurgloed, die hen voortdrijft, de woestijn
in. „We moeten sneller voort," roept Aram waar
schuwend, „het vuur komt hierheen!!" Dan grijpt
de dwerg hem plotseling met een luide kreet bij
de arm. Verschrikt kijkt Aram om en daar duiken
uit de nevels de reusachtige gestalten van twee
neushoorns op, die de enorme koppen met de lange
horens laag bij de grond, recht op hem toestor-
men
(Wordt vervolgd)
In Veenendaals nieuwste
wooncentrum, het Schrijvers
park, troffen we op een mo
derne vierhoog-etage aan de
Jan Luykenflat, DOVO's aan
voerder, de 28-jarige stop-
perspil Jan van de Kraats.
Een jong gezin. Een spor
tieve -echtgenote en een kei
van een zoon, de 2'/2 jarige
Harry.
Jan van de Kraats stond
meermalen in de branding
van het voetbalspel. Uiterlijk
lijkt Jan rustig, maar naar
hij zelf bekent spelen bij be
langrijke wedstrijden voor
DOVO de zenuwen hem -
als ieder mens - wel eens
parten. Hij heeft iets verbor
gen onverzettelijks over zich,
deze op en top voetballer.
Stevig, technisch goed spe
lend, staat Jan daar op die
spilplaats.
Toch blijkt Jan bij het ver
strijken der jaren iets van
zijn snelheid te hebben ver
loren. Dat gevoel wil Jan
echter tot elke prijs onder
drukken en hij belooft zich
zelf een stevige training in
de nabije toekomst om zijn
tempo op peil te houden. Hij
weet - en dat is karakteris
tiek voor zijn sporthouding -
dat eenmaal jongeren zijn
plaats moeten innemen.
Bij DOVO - altijd een
kweekcentrum van goede
voetballers - staan die jon
gens al te dringen zo
zegt Jan van de Kraats het
zelf.
Loopbaan
Jan van de Kraats is een
geboren voetballer. Toen hij
als broekje de eerste trap te
gen de bal gaf, was de
zwaartekracht van de bal
groter dan de kracht van de
kleine Jan, zodat hij soms
achterover viel. In de kin
derschoenen leerde Jan van
de Kraats het voetbalspel.
Bij „Veenendaal" viel het
spel van de adspirantspeler
al op. Een specifieke ach
terspeler. Een aanval af
remmen en dan opbouwend
werk om de eigen aanval te
ondersteunen. Na het door
lopen van de adspirant en
juniorenelftallen kwam Jan
in het eerste van de geel-
blauwen.
Bij „Veenendaal" waren er
nog wel eens wisselingen op
de spilplaats. Men probeer
de enkele spelers o.a. de
Kleuver, Kroes e.a. maar in
1954 moest de 19-jarige Jan
van de Kraats het maar eens
op die zware stopperplaats
proberen. In het technisch
goede elftal van „Veenen
daal" met spelers als G. v.
d. Weerdhof, Heykamp, Nel-
lestijn, Muller en Rebergen
moest Jan v. d. Kraats in de
zeer sterke 2e klas gaan ope
reren.
Hij deed dat voortreffelijk.
Hij was een onneembare ves
ting voor middenvoors van
Dierense Boys, S.C.H. en vele
anderen. De mooiste wed
strijd was die tegen Be Quick
uit Zutfen. Had Veenendaal
die gewonnen dan stond de
poort voor de eerste klas
open. Veenendaal verloor
met 3-2 en bleef in de 2e kl.
Even stilstand
Toen kwam die militaire
diensttijd. Jan was in Utrecht
gelegerd en bezocht de trai
ningen van D.O.S. Meermalen
verzocht men de rustige V.
d. Kraats mee te doen in het
garnizoenselftal. Jan zelf wil
de het ook eens in de voor
hoede proberen, maar hoe
wel hij menig goaltje wist te
scoren had men in de gaten
dat Jan een speciale plaats
toekwam, de spilplaats. In
vele militaire elftallen werd
hij opgesteld. Na de dienst
tijd volgde een stilstand van
anderhalf jaar. Jan verloofde
zich en had zich feitelijk al
enigszins teruggetrokken uit
de voetbalsport. Wel speelde
hij soms mee in het elftal
van het bedrijf waarin hij
werkte (Spencer Hey), soms
te Veenendaal soms in Cu-
lemborg.
Aansluiting bij DOVO
Het ware voetballersbloed
kroop ook bij Jan omhoog.
Hij wilde weer aan de slag,
maar nu bij een zaterdag
vereniging. Hij koos D.O.V.O.
en dat spijt hem tot nog
niet. Hij wil dat het spel ge
speeld wordt „om het spel"
en dan ook zo goed mgoelijk.
Hij vond dat D.O.V.O. een
basis had om de heropname
in de voetballerij te verge
makkelijken. Zo kreeg D.O.
V.O. dus de steun van de
geroutineerde stoppersspil.
De D.O.V.O. ploeg kreeg
door de komst van Jan v. d.
Kraats een zekere rust in de
achterhoede. Het spel van
Jan trok de aandacht van de
keuzeheren'". Meermalen
werd hij opgesteld in het
oostelijk elftal. Bezocht zelfs
zes weken de training van dit
vertegenwoordigende elftal,
samen met ploegmakkers
als van Hal, Ad van Manen
e.a.
In het nationale elftal
werd Jan nog niet opgesteld.
Eenmaal was de kans zeer
groot, maar, hoewel men Jan
officieus al zijn opstelling
had toegezegd, hoordp hij
door de radio dat de spil van
Quick Boys was verkoren.
Oefenwedstrijden tegen Vo-
lewijckers, EDO, Go Ahead
en de Ned. Amateursploeg
stelden stopperspil v. d.
Kraats voor hoge eisen, die
hij in die tijd met een op
het oog nonchalante, maar
bekwame manier, vervulde.
DOVO bouwt aan
haar kern
Over de afgelopen compe
titie en dan speciaal wat
DOVO betreft heeft Jan v. d.
Kraats veel lof. Het spelpeil
steeg opmerkelijk door de
regionale indeling met de
topclubs uit het zaterdag
voetbal. Wedstrijden tegen
Quick Boys, Noordwijk en
Kozakken Boys waren at
tractief en daartegen kwam
DOVO tot haar allerbeste
prestaties.
Ook het publiek merkte
dat volgens v. d. Kraats en
stroomde naar het DOVO
veld. DOVO, dat gedurende
een lange periode in de titel
strijd was verwikkeld trok
ook als men ver van huis
speelde de aandacht.
Op het veld te Werken
dam werden programma's
uitgereikt, waarop DOVO be
schreven stond als een tech
nisch knap uitgebalanceerd
elftal. De sombere voorspel
ling van de Werkendammers
kwam uit, althans voor hun
eigen club, want Kozakken
Boys leed haar eerste neder
laag in het Brabantse
Thans is DOVO dan weer
bezig aan haar kern te bou
wen voor de nieuwe start.
Jeugdige spelers staan voor
aan om te proberen het eer
ste elftal te bereiken. Trai
ner Jean Kroesbergen - een
doorkneed voetbalkenner -
heeft dan tot taak die spe
lertjes te testen.
Aanvoerder v. d. Kraats
vind de roodwitte aanval be
hoorlijk van kwaliteit. Ook
de terugkomst van Kroesber
gen is een verbetering. Al
leen zal de halflinie en ach
terhoede op snelheid moeten
worden gebracht.
De gespeelde oefenwed
strijden tegep de 2e klasser
VDZ leerden dat de sprint
van de gasten zo snel was
dat hun aanvallers, en dan
vooral de binnenspelers,
moeilijk te bestrijden waren.
Hiertegen zoekt trainer
Kroesbergen de wapens,
want zoals Jan v. d. Kraats
verklaart was de training
juist op die snelheid geba
seerd de laatste weken.
DOVO in starthouding
DOVO is volgens Jan v. d.
Kraats vol vuur om te gaan
starten in de a.s. competitie.
Hoewel Jan het jammer
vindt clubs als Quick Boys,
Noordwijk e.a. niet te ont
moeten is hij niettemin van
oordeel dat ook de huidige
indeling voor DOVO vele
voetangels en klemmen ver
borgen houdt.
Uitwedstrijden tegen Gene-
muiden, Zwart Wit, Heer-
jansdam. Spakenburg aan de
lopende band en soms vlak
achter elkaar in die eerste
helft zijn geen wissewasjes.
Jan verheelt niet dat DO
VO aan de start dient te
verschijnen, volgeladen met
energie, spelverlangen en
door en door getraind op
conditie en snelheid. Onze
tegenstanders zijn van for
maat vindt Jan. Verslapping
is er niet bij.
Of Jan zelf in de compe
titie weer de aangewezen
stopperspil zal zijn is in deze
weken nog een onbeant
woorde vraag. Vorige oefen
wedstrijden bezette hij de
backplaats en de halfplaats.
Grijpt DOVO weer terug op
Teus van Laar of heeft men
andere plannen?
Jan kan geen zekerheid ge
ven omdat men nog volop
bouwt en oefent. Vereiste is
ook volgens de aanvoerder
van het populaire DOVO dat
men, evenals trouwens altijd
bij DOVO het geval was, de
tegenstanders met het wa
pen van de techniek tege
moet treedt. Dan ziet Jan
v. d. Kraats DOVO volop
meedoen in de voorste rijen.
Of de eerste competitie
wedstrijden al direct op het
nieuwe Sportpark zullen
worden gespeeld kan ook nog
niet met zekerheid worden
gezegd. Het plaatsen van
doelpalen en kleedgelegen
heid was tot dusver nog niet
geschiedt.
Maar op welk terrein DO
VO dan ook de eerste strijd
zal aanbinden (die gaat te
gen nieuweling SHO uit
Oud-Beyerland) feit is dat
de roodwitte ploeg wel weer
van zich zal laten spreken.
Met spelers als K. van Hal,
A. Kroesbergen, R. Schoe-
man, N. Diepeveen, J. Mol
en J. van Manen als aan
vallers, van Laar, v. d .Pol
en v. d. Kraats als midden
veldbezetters, met als sluit
stuk de backs Ad van Ma
nen (Ned. elftalspeler) en
Van Beek en doelman van
Hardeveld in laatste instan
tie zal DOVO ongetwijfeld
in die 2e klasse A een do
minerende rol vervullen.
Daarop hopen spelers en
bestuur, maar niet minder
het grote legioen supporters
dat present zal zijn om de
favorieten moreel te steunen.
Aan Jan v. d. Kraats zal
het niet liggen. Van alle
DOVO spelers, of supporters
wacht de 28-jarige magazijn
bediende Jan v. d. Kraats
misschien wel het meest met
ongeduld op het eerste fluit
signaal