Tempo 13,,s DE AUTOBANEN l I I Foto Jansen I i S Australische regering steunt wolpromotie IEII WE IEUWIGHEDEN het wonder bedrijfsruimte Weekreklame HARKES POSTZEGELS SPAREN VIERDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 25 OKTOBER 1963 Nr. 85 ZE REDDEN HET NIET MEER JUIST in de wintermaan den maakt U leuke FOTO'S Camera's vanaf 16, FLITSERS vanaf 11,— VEENENDAAL RHENEN „Snel rijk worden een fabeltje" SCHERPENZEEL Opwindende modenieuwtjes: schattige schoentjes, afgestemd op de laatste internationale mode. In een keur van modellen, maten en kleuren. En zó voordelig dat er best een paar extra af kan! PAST BETER Duitsland, het eerste land, waar men met autobanen begon (de eerste auto baan was de 9,5 km lange Avusbaan te Berlijn, die in 1921 werd geopend), is ook het eerste land, dat ons laat zien, hoe het huidige verkeer de autobanen totaal onvoldoende maakt. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zachtHet is goed voor elk ander land, niet alleen de autobaan-idee over te nemen, maar ook nauwlettend toe te zien, hoe de chaos, die zich deze zomer op de Duitse auto banen voordeed, elders kan worden vermeden. Dat het inderdaad gedurende juni, juli en augustus op deze banen een onhoudbare toestand was, is algemeen be kend. Er werden opstoppingen geconstateerd van 33 km lengte met 4100 wagens; vele duizenden wagens hebben tot 7 uur toe stil gestaan en nog meer duizenden hebben de beroemde snelwegen met voetgangerssnelheid moeten afkruipen. Geen wonder ook; tussen Mannheim en Karlsruhe passeerden gemiddeld 70.000 auto's per dag Een groot aantal wagens ontvluchtte de autobanen in de hoop op de secun daire bondsstraten er vlugger te komen. Ja, maar hier kwam een Duitse fout aan het licht, die men elders zodoende leert vermijden. De Duitsers waren n.l. zo trots op hun autobanen, dat ze de bondsstraten gingen verwaarlozen; en nu deze wegen plotseling nodig bleken, zat men lelijk in de war, ging overal haastig repareren en de vluchteling van de autobaan kreeg nu met „Baustellen" en „Umleitungen" in menigte te doen, een nieuwe ellende. Er is na de oorlog wel iets aan de autobanen gedaan, maar niet genoeg. Men had er in 1945 2109 km autobaan, grotendeels met het oog op de militaire belangen oost-west gericht. Men heeft er thans 2992 km, waarbij noord-zuid de nodige beurt kreeg. Een vermeerde ring met 800 km in 18 jaar is niet veel. Het Wirtschaftswunder strekte zich niet tot het verkeerswezen uit. Men is van plan in de volgende 7 jaren er een goede 2000 km aan toe te voegen en de secundaire wegen grondig op te knap pen. Maar het is de vraag, of men de toenemende motorisering weer inhalen kan. In 1945 produceerde Duitsland 6805 auto's in 1962 ruim 2y2 miljoen. Er lopen thans 10 miljoen wagens op de Duitse wegen, op elke 5 zielen een auto (die samen per jaar 14 miljard liter benzne verorberen, dat is dubbel zoveel als het hoogste Duitse bierverbruik, dubbel zoveel als het totale melkver- bruik; auto en benzine is het belang rijkste verbruiksartikel. Met schrik bemerkte men ook in Duitsland, dat de veelgeprezen beton platen van de autobanen een ernstig bezwaar opleverden. Vooreerst bleken ze niet duurzaam, want het opdauwen van de grond na de jongste winter deed tal van platen op te zware belasting Ijoven de doorweekte grond barsten; en de reparatie vereist, dat de nieuwe betonplaat 3 tot 4 weken drooi I L Zandstraat 7 Veenendaal I J krijgt, met als gevolg, dat deze wegre- paraties (waarmee men dit jaar pas in april kon beginnen) een enorme tijd in beslag namen en het verkeer ver zwaarden: asfalt wegen zijn gauwer klaar en kunnen direct worden bere den. Ook is men in Duitsland van plan een eind te maken aan het „gemengd verkeer" op de autobaan. Zullen ze hun functie als snelwegen kunnen vervullen, dan moeten de langzame wagens er af; het minimum tempo zal er naar men schrijft 60 km wordenvoorts moeten de personen wagens geheel van het vrachtverkeer worden gescheiden; de meerassige wa gens moeten aparte wegen krijgen; en de sofa's mogen er niet meer op. Sofa's noemt men de toerauto's, die om geen snelheid zich bekommeren, doch lang zaam rijdend van de natuur willen ge nieten. Zoals echter de snelheid van een con- vooi door het langzaamste schip wordt bepaald, remt de sofa het verkeer en veroorzaakt opstoppingen. Opmerkelijk is ook het grote aantal ongevallen op de autobanen. Men kan geen autobaan stuk rijden zonder enig autoongeluk te passeren. Het rijden op de snelwegen lijkt gemakkelijk; men heeft een lang effen pad zonder wegkruisingen. Toch is het niet gemakkelijk. De praktijk van de ongelukken toont het overtui gend aan. Zondagsrijders kunnen beter met de sofa's mee gaan. De Duitse verkeersminister Seebohm heeft het inmiddels niet gemakkelijk; hij is het mikpunt van de spotbladen en verschijnt regelmatig als de Tonnis met zijn grote schaar, die weer een verkeerslintje doorknipt als een gat in de autobanen is gerepareerd. De Australische regering zal op een fifty-fifty-basis bijdragen aan extra fondsen, die de schapenfokkers van Australië bijeenbrengen voor uitge breider wol promotie over de gehele wereld. Dit heeft Sir Robert Menzies, de pre mier, dezer dagen meegedeeld in het federale parlement. Hiermee is een verzoek van de Australian Wool In dustry Conference, die de twee groot ste organisaties van wolboeren ver tegenwoordigt, ingewilligd. Sir Robert zei, dat de regering be reid is op een dergelijke basis de extra fondsen te steunen, wanneer de wol- boeren hun heffing voor promotie zou den vaststellen op meer dan de huidige 8s (sterling) per baal. Zoals bekend is er in Australië nog geen beslissing ge vallen over een voorstel tot aanzienlijke verhoging van de bijdragen. In de beide andere I.W.S.-landen, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika heeft men wél reeds tot een belangrijke bijdrage-verhoging besloten. Het aanbod van de Australische re gering zou gelden voor drie jaar, waar na deze hulpverlening opnieuw zou worden bezien „in het licht van de om standigheden van dat ogenblik". Aan de Australische Wool Board zou wor den gevraagd jaarlijks verslag uit te brengen over de activiteiten voor het wolpromotie-programma. De premier deelde voorts mee, dat het kabinet had besloten de behande ling van een ander verzoek van de Australian Wool Industry Conference, nl. om regeringshulp bij het verschaf fen van extra-middelen voor wolre- search, voorlopig uit te stellen. Bij de ze beslissing heeft de regering er re kening mee gehouden, dat er aanzien lijke reservefondsen beschikbaar zijn voor wolresearch. De regering heeft er echter nota van genomen, dat de re serves slinken. Zij zal daarom de si tuatie opnieuw bekijken, nadat de Wool Board de administratie van de wolresearch heeft overgenomen en de gelegenheid heeft gehad de toekomsti ge financiële behoeften te onderzoe ken. Op het ogenblik draagt de Austra lische regering 38d (sterling) per baal bij voor wolresearch, terwijl de scha penfokkers bijdragen voor 19d. MAKKELIJKER TYPEN Voor typistes, die moeite hebben met het lezen van de tekst, die naast hun machine ligt, is er een hulpmiddel gevonden. Een Amerikaanse fabriek heeft een houder geconstrueerd, die ge makkelijk boven elk soort schrijfmachine kan worden gemon teerd. Het concept wordt in de rol van de houder gezet, op de zelfde manier als bij een schrijfmachine, zodat de typiste de tekst op ooghoogte heeft. Bovendien is er in de beschermkap een indirecte verlichting aangebracht. Men kan een regel op schuiven door middel van een hand- of voetpedaal. Deze houder is leverbaar voor wagens van 36 tot 80 cm breed. MEER VRAAG NAAR ZEEWIER Ons jonge hart wacht op het wonder, Welk wonder? ach, we weten 't niet, maar in ons leeft, bij alle vreugde, een onbestemd, een vaag verdriet. We zijn wel jong, uitbundig, vrolijk, maar voelen toch een vreemd gemis, Het vragend hart blijft onbevredigd, omdat het leeg en rust-loos is. Maar bij het klimmen van de jaren, als al het vragen is vergaan, vangt in het hart in alle stilte, een teer, verborgen leven aan. En zacht, bewaakt en vast omsloten in 's harten diepste veiligheid, gaat stil het wonder openbloeien, en gloort het Licht der eeuwigheid. Een blijde stem gaat in ons zingen, een grote rust daalt in ons neer, en vrede komt het hart vervullen, omdat het rust in Uo, Heer! A. H. De premier zei, dat de regering deze „belangrijke beslissing" had genomen in het licht van speciale omstandig heden in de wolindustrie, de concur rentie tussen de vezels en het belang van de industrie voor de Australische economie. AUSTRALIË 158.600.000 SCHAPEN Volgens de jongste statistieken tel de Australië per 31 maart j.l. 158.600.000 schapen. Dit is twee procent meer dan het vorige „record", dat een jaar te voren werd geboekt. Nieuw-Zeeland heeft voor het eerst een schapenteelt van 50 miljoen bereikt. Dit land is derde (na Australië en Rusland) op de wereldwolproduktieranglijst. ALLERLEI JONGE AMERIKAANSE „LOOKS" De jeugd is vindingrijk, wanneer het er om gaat anders te doen dan ande ren. Zo ook de Amerikaanse jeugd, die haar kledingideeën ook nog eigen namen meegeeft. Daar is dan de „skort" een kledingstuk bestaande uit een kor te broek (short) en een daarover ge naaide rok (skirt). Bestemd voor allerlei sportdoeleinden. Daar is ook de „layered look", de laagjes-mode, die de komende winter het mooiste is, waarvan een tiener maar kan dromen. De hoofdzaak is, dat men twee laagjes over elkaar draagt: een trui over een trui, een jasje over een trui, een vest onder een jasje enz. Men mag deze voorliefde gerust rekenen tot de „little-boy-look", die in op komst is bij de Amerikaanse tieners. Als vrouwelijke noot verbindt men aan deze „little-boy-look" de „scrambled look" oftewel de roerei-mode. Dat be tekent, dat men voor een pakje stof fen van verschillend dessin en ver schillende kleur met elkaar combi neert. Veenendaal SCHAKEN Uitslagen van de onderlinge compe titie van de Veenendaalse Schaakver eniging: L. Ebskamp - D. J. Kruithof 1-0 G. R. Kets - L. Ebskamp 1-0 F. Luchsinger - M. v. d. Boven- kamp H. Heikamp - F. Luchsinger Ravenswaay - Beyer H. G. Kruithof - Blankenspoor C. Beyer J. N. Elenbaas E. A. Reydon - H. G. Wruithof C. Beyer - Chr. Baars 1-0 C. ter Hogt - M. de Kleuver1-0 A. v. Beek - G. J. v. Asselt D. J. v. Manen - H. v. Doorn D. J. Anbeek - A. v. Beek1-0 A.s. maandag begint de heer Perfors uit Arnhem de eerste van een serie schaaktheorie-instructie avonden. Aan vang 19.45 uur. 1 - 0 1 - 0 0 - 1 0 - 1 Vt-'/i 0 - 1 1 - 0 Vb-1/: -frEen 72-jarige Schot heeft zijn gehele leven lucifermerken verzameld. Hij wil thans zijn complete collectie ver kopen „om er rustig van te leven". Drie Franse schonen zijn van plan een voettocht om de wereld te maken. Zij denken er vijf jaar over te doen. SCHAKEN De schaakclub Rhenen speelde een com petitiewedstrijd tegen Wageningen III. De TE HUUR 400 m2 Geschikt voor alle doeleineinden. Inlichtingen Tel. 08385-2709, Veenendaal 250 GRAM Crème koekjes 69 ct. 200 GRAM IJscups 69 ct. 250 GRAM Advocaat-ovaaltjes 59 ct. 250 GRAM Assortie-toffees 69 ct. Iedere koper bij besteding van 1,1 x 150 gram BONBONS 59 ct. Alleen zaterdag op de markt te Veenendaal bij KOEK, CHOC. EN SUIKERWERKEN Rhenenaren verloren met 7</2 - ZVa. De uitslagen aan de verschillende borden wa ren als volgt: M. ter Haar-J. J. Mulder 1—0 J. D. Busch-Ir. A. B. R. Beemster 0—1 D. J. Bovenschen-J. J. Dijkveld Stol 10 H. Bisch-L. v. WijngaardenV2-V2 J. Verwoert-H. J. Timmer 0—1 J. Kat-H. Rengers 0—1 T. van Dijk-O. Wiersma 0—1 S. van Dijk-J. W. de Bruijn 0—1 R. v. d. Harst- J. F. v. d. Veer 01 R. W. van Zwieten-H. van Aggelen 01 „De wereld is gebouwd op ambtenaren en postzegelverzamelaars", schreef Huxley in zijn befaamde boek „The brave new world". Het was wat gekscherend bedoeld, maar als men naar de aantallen kijkt zou hij best eens gelijk kunnen krijgen. In Nederland zijn er vele tienduizenden, die verzot zijn op zegels. Waar om? Psychologen hebben het onderwerp zelfs reëeel genoeg gevonden om hierop te studeren. „De verzamelaar van postzegels waant zich in een andere wereld. Het is vaak een compensatie voor het feit, dat hij in een bepaalde plaats is vast geroest. Ook speelt de bezittersdrang een rol. Hij heeft iets, dat zijn kennissen niet hebben". Minder prozaisch is de stelling van de Haagse postzegeldeskundige H. J. van Dieten. „Er zijn twee soorten verzamelaars: de man, die alles houdt wat hij te pakken krijgt, nooit wat zal kopen en alleen maar ruilt, en de baas- boven-baas, die met één oog naar de waarde van de postzegel, een verzameling bijeen koopt". Van Dieten is makelaar. Hij is directeur van het oudste veilinghuis (voor wat betreft postzegels) in Europa. SCHIETEN Uitslagen van de dinsdagavond door de leden van de schietvereniging Scherpen- zeel geschoten onderlinge competitie: J. Koudijs en A. Wittenberg 91; A. van Dusschoten 89; J. ten Broek en R. v. d. Burgt 87; N. Klumpenaar 86; M. Berendse 85; C. Valkenburg 81; H. Pater, A. van Elst en J. van Elst 80; H. Berendse 79, R. van Elst 78; J. Koot 76; H. Methorst 74; G. van Elst 70 en E. van Setten 67. Dezer dagen is in Den Haag - in menig opzicht centrum van de Neder landse postzegelwereld, en niet alleen doordat de P.T.T. daar zetelt - de vier honderdste veiling van het huis Van Dieten gehouden. De totaal omzet lag rond het half miljoen gulden. Kopers kwamen uit talrijke Europese landen. Van Dieten - die in de dertiger jaren het postzegelbedrijf van zijn vader overnam - weet dus wel waarover hij praat. „De meeste beginnende verza melaars denken, als ik maar postzegels spaar, dan verdien ik daar centen mee. In het algemeen is daar geen sprake van." Het idee is de wereld ingekomen door de onverwachte prijsstijgingen, welke vooral in de jaren zestig en tweeënzestig konden worden geno teerd. Bepaalde onderwerpen, zoals vluchtelingenzegels, Expo-uitgiften en zegels uit Israël stegen enorm in waar de, voornamelijk door speculatie. Dui zenden zegels worden opgekocht door groothandelaren, die deze dan bij stuk jes en beetjes op de markt brengen. Of de vraag wordt tevoren via recla mecampagnes kunstmatig opgevoerd. Prompt blijkt echter na enige tijd de prijs te duikelen tot een laag, meer aangepast niveau. Dit verschijnsel dreigt zich bijvoor beeld in onze dagen voor te doen met de zogenaamde „Europa"-uitgiften. De prijzen van deze zegels zijn schandalig hoog. Zelfs „landen", zoals Liechten stein, die in de realiteit vrijwel niets met de Europese eenwording te maken hebben, geven deze postzegels uit om dat de series voor dit soort staatjes een belangrijke bron van inkomsten vormen. Insiders verwachten echter, dat de Europa-zegels binnen niet al te lange tijd zullen kelderen. De verza melaars, die voor hoge prijzen - in de hoop hen later voor nog hogere prij zen kwijt te kunnen - deze zegels heb ben gekocht kunnen dan terecht te leurgesteld zijn. Maar zij verzamelen dan ook, zo meent de heer Van Dieten, met verkeerde oogmerken. „Het snel rijk worden met het verzamelen van postzegels is een fabeltje. De teleur stellingen zijn veelvuldiger dan de fi nanciële successen." Langzamerhand is er verandering gekomen in de „stijl" - zo men hiervan mag spreken - van het postzegelver- zamelen. Vroeger was het nog moge lijk „de gehele wereld" te sparen. Dat is nu - met de duizenden nieuwe uit giften van vooral de jonge, op het geld van de verzamelaar beluste, staten, vol komen onmogelijk. Op de markt heeft dit grote invloed gehad. Landen uit Azië (behalve China en Japan), Afrika en Midden- en Zuid-Amerika zijn in ons land niet populair, zeker niet voor wat betreft de oudere uitgaven. Zeld zame zegels uit die landen kan men daardoor vaak voor spotprijzen in han den krijgen. Voor de verzamelaars met een kleine beurs is dit natuurlijk wel aantrekkelijk. Ook voor de nieuwe verschijning op postzegelgebied, de motiefverzamelaar. Hij vergaart zorgvuldig allerlei zegels met bijvoorbeeld afbeeldingen van bloemen, dieren of schrijvers. Het land van herkomst interesseert hem niet, als er maar een bloem op de zegel staat. Vooral de nieuwe staten - en sommige Oosteuropese landen - willen hiervan profiteren. Zij drukken ette lijke malen per jaar fraai uitgevoerde postzegels, welke zelfs kunstmatig van stempels worden voorzien, om aan de vraag te voldoen. Toch kan men, door zijn verzameling op een originele ma nier te verzorgen, nog vaak tot leuke resultaten komen. BABY LEUNSTOEL VOOR DE AUTO Het zich steeds meer uitbreidende wagenpark en de hogere snelheden vragen bijzondere aandacht voor de plaats van de baby in de auto, zowel uit veiligheidsoverwegingen als om het comfort. Een Engelse firma heeft een leunstoeltje ontwor pen, voorgevormd en van een fiberglas materiaal gemaakt, zonder scherpe randen of hoeken en met schuimrubber bekleed. Het kan eenvoudig aan de achterbank worden bevestigd door middel van drie brede nylonbanden, die via een gesp aan het stoeltje zijn vastgemaakt. Dit biedt het voordeel dat u thuis het stoeltje gemakkelijk kunt losgespen, terwijl de riemen op de bank achterblij ven, klaar voor het volgende uitstapje. De baby veilig ingepakt in een stel van vijf banden. Twee van deze banden gaan over de beentjes, twee over de schoudertjes en een gaat tussen de beentjes door. Volgens dit „parachute"-systeem, komen ze alle vijf op één punt uit en worden met een pen vastgezet. De baby kan deze er zelf niet uittrek ken, maar zijn moeder kan hem met één handbe weging van het stel ontdoen. Wie kent niet die dradige en weinig welriekende planten die dikwijls onze stranden ontsieren? De badgast heeft er dan ook een hekel aan. In de industrie denkt men er anders over. Zeewier in chemische kringen beter bekend onder de verza melnaam: „Alginaten" is een meer gevraagd artikel. Vroe ger werd het vooral verwerkt in de farmaceutische en cosme tische industrie (jodium is een extract van zeewier), tegenwoor dig is het terrein practisch onbegrensd. Over de gehele wereld genomen wordt er ongeveer tweehonderdduizend ton zeewier gedroogd en verwerkt tot 'n poeder, dat vele goede eigenschap pen bezit. Het is ongevaarlijk, het laat zich gemakkelijk bewer ken, het helpt om ingrediënten bij elkaar te houden, dikt een vloeibare oplossing in en toegevoegd aan een emulsie heeft het een scheidende werking. Het wordt dan ook veel gebruikt bij de fabricatie van tandpasta en vloeibare zeep, voor het maken van gebitvormen en in het algemeen in de verfindustrie. Spe ciaal voor het verven van stoffen wordt veel van dit product gebruik gemaakt; het voorkomt het doorlopen der kleuren. Ver der is het poeder nog van nut als kunstmest. Tot slot de voed selindustrie. Alginaten vindt u ook terug in roomijs, gelei, vla, soepen en sauzen. De voornaamste leveranciers van zeewier zijn de eilanden in de buurt van Schotland, de west-kust van Ame rika aan de Stille Oceaan en de west-kust van Ierland. SOKKEN VOOR DE MODERNE MAN per poor v.a. f 1.98 'n Nieuwtje! Heerlijk soepele bootie. In zwart- en rood suède. -|4 75 Zwart-suède pump met lak- inzet, óók in zwart glad kalfs leder. Met lederen zool. MET GLASVEZEL EEN GOEDKOPE AUTO MACHINE OM KNOPEN AAN TE ZETTEN Een machine die in zeven seconden een knoop kan aanzetten, is de nieuwste vinding op huishoude lijk gebied. Zij werd in Amerika ontwikkeld, voor lopig nog alleen voor knopen van 16 tot 22 mm, met twee of vier gaatjes. U kunt kiezen tussen gekruis te of gelijklopende steken, met zichtbaar of on zichtbaar stoppunt aan de achterkant, terwijl de machine ook nog in staat is, tien wentelingen te maken om het eindje af te werken en drie steken om de draad vast te maken. Men heeft uitgerekend dat een goede naaister op deze manier meer dan twaalfhonderd knopen op een dag kan aanzetten, maar daaraan hoeft u zich thuis niet te houden. De toepassing van met glasvezel versterkt plactic voor carrosse- riebouw bij personen- en bedrijfsauto's wint steeds meer terrein. Vooral de onderdelen, die nu van glasvezel gemaakt kunnen worden zullen voor de fabrikant en voor de afnemer op den duur een enorme kostenbesparing gaat betekenen. Voorts dragen zij bij tot de verfraaiing van het uiterlijk en kunnen zij dure onderdelen vervangen. Bij de carosseriebouw hebben de glasvezelproducten hun doelmatigheid bewezen, dank zij de la ge materiaalkosten. Bij een toename van de productie zullen er grotere besparingen naar voren komen. Belangrijke vooi-delen bij het gebruik van glasvezel, volgens een opgave van „Owens- Corning Fiberglas", 's werelds grootste glasvezelfabrikant, zijn: de reparatiekosten worden 10 tot 20°/o lager dan voor metalen onderdelen. reparaties kunnen in de helft van de tijd worden uitgevoerd het financiële risico bij het uitbrengen van een nieuw mode) auto wordt beperkt er zijn minder onderdelen nodig, het fabricageproces verloopt eenvoudiger en de assemblagekosten liggen aanmerkelijk la ger. de geluiddempende eigenschappen van glasvezel maken het gebruik van zware bekledingen en andere materialen over bodig. De mogelijkheden zijn onbegrensd; men is nu niet meer gebon den aan een bepaald type want alle auto's zowel voor sport- als voor vrachtdoeleinden kunnen met een glasvezelcarrosserie worden gemaakt. NYLONS VOOR DE MODERNE VROUW Iets aparts, dit sierlijke pumpje in zwart-kalfs met kroko. Met lederen zool. g 75 Damesmolière in diverse nieuwe modekleuren. Inbruin glad-lederen Boomschors. KOUSENHUIS Zandstraat 84 - Veenendaal Mocassin met veulenhaar-pla teau. In blauw, zwart, bruin en rood. 4 a 75 Filialen in het gehele land, w.o. VEENENDAAL - Hoofdstraat 71-73 ARNHEM - Roggestraat 1 EDE - Grotestraat 17 V. ...\\.rf V.Y. HAD 1018 S

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1963 | | pagina 7