Tempo
13,,s
DE AUTOBANEN
l
I
I
Foto Jansen
I
i
S
Australische regering steunt wolpromotie
IEII WE
IEUWIGHEDEN
het wonder
bedrijfsruimte
Weekreklame
HARKES
POSTZEGELS SPAREN
VIERDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 25 OKTOBER 1963
Nr. 85
ZE REDDEN HET NIET MEER
JUIST in de wintermaan
den maakt U leuke
FOTO'S
Camera's vanaf 16,
FLITSERS vanaf 11,—
VEENENDAAL
RHENEN
„Snel rijk worden een fabeltje"
SCHERPENZEEL
Opwindende modenieuwtjes: schattige
schoentjes, afgestemd op de laatste
internationale mode. In een keur
van modellen, maten en kleuren. En zó
voordelig dat er best een paar
extra af kan!
PAST BETER
Duitsland, het eerste land, waar men met autobanen begon (de eerste auto
baan was de 9,5 km lange Avusbaan te Berlijn, die in 1921 werd geopend), is ook
het eerste land, dat ons laat zien, hoe het huidige verkeer de autobanen totaal
onvoldoende maakt. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zachtHet is
goed voor elk ander land, niet alleen de autobaan-idee over te nemen, maar ook
nauwlettend toe te zien, hoe de chaos, die zich deze zomer op de Duitse auto
banen voordeed, elders kan worden vermeden. Dat het inderdaad gedurende juni,
juli en augustus op deze banen een onhoudbare toestand was, is algemeen be
kend. Er werden opstoppingen geconstateerd van 33 km lengte met 4100 wagens;
vele duizenden wagens hebben tot 7 uur toe stil gestaan en nog meer duizenden
hebben de beroemde snelwegen met voetgangerssnelheid moeten afkruipen. Geen
wonder ook; tussen Mannheim en Karlsruhe passeerden gemiddeld 70.000 auto's
per dag
Een groot aantal wagens ontvluchtte
de autobanen in de hoop op de secun
daire bondsstraten er vlugger te komen.
Ja, maar hier kwam een Duitse fout
aan het licht, die men elders zodoende
leert vermijden. De Duitsers waren n.l.
zo trots op hun autobanen, dat ze de
bondsstraten gingen verwaarlozen; en
nu deze wegen plotseling nodig bleken,
zat men lelijk in de war, ging overal
haastig repareren en de vluchteling van
de autobaan kreeg nu met „Baustellen"
en „Umleitungen" in menigte te doen,
een nieuwe ellende.
Er is na de oorlog wel iets aan de
autobanen gedaan, maar niet genoeg.
Men had er in 1945 2109 km autobaan,
grotendeels met het oog op de militaire
belangen oost-west gericht. Men heeft
er thans 2992 km, waarbij noord-zuid
de nodige beurt kreeg. Een vermeerde
ring met 800 km in 18 jaar is niet veel.
Het Wirtschaftswunder strekte zich
niet tot het verkeerswezen uit. Men is
van plan in de volgende 7 jaren er een
goede 2000 km aan toe te voegen en de
secundaire wegen grondig op te knap
pen. Maar het is de vraag, of men de
toenemende motorisering weer inhalen
kan. In 1945 produceerde Duitsland
6805 auto's in 1962 ruim 2y2 miljoen. Er
lopen thans 10 miljoen wagens op de
Duitse wegen, op elke 5 zielen een auto
(die samen per jaar 14 miljard liter
benzne verorberen, dat is dubbel zoveel
als het hoogste Duitse bierverbruik,
dubbel zoveel als het totale melkver-
bruik; auto en benzine is het belang
rijkste verbruiksartikel.
Met schrik bemerkte men ook in
Duitsland, dat de veelgeprezen beton
platen van de autobanen een ernstig
bezwaar opleverden. Vooreerst bleken
ze niet duurzaam, want het opdauwen
van de grond na de jongste winter deed
tal van platen op te zware belasting
Ijoven de doorweekte grond barsten; en
de reparatie vereist, dat de nieuwe
betonplaat 3 tot 4 weken drooi
I
L
Zandstraat 7 Veenendaal
I
J
krijgt, met als gevolg, dat deze wegre-
paraties (waarmee men dit jaar pas
in april kon beginnen) een enorme tijd
in beslag namen en het verkeer ver
zwaarden: asfalt wegen zijn gauwer
klaar en kunnen direct worden bere
den. Ook is men in Duitsland van plan
een eind te maken aan het „gemengd
verkeer" op de autobaan.
Zullen ze hun functie als snelwegen
kunnen vervullen, dan moeten de
langzame wagens er af; het minimum
tempo zal er naar men schrijft 60 km
wordenvoorts moeten de personen
wagens geheel van het vrachtverkeer
worden gescheiden; de meerassige wa
gens moeten aparte wegen krijgen; en
de sofa's mogen er niet meer op. Sofa's
noemt men de toerauto's, die om geen
snelheid zich bekommeren, doch lang
zaam rijdend van de natuur willen ge
nieten.
Zoals echter de snelheid van een con-
vooi door het langzaamste schip wordt
bepaald, remt de sofa het verkeer en
veroorzaakt opstoppingen. Opmerkelijk
is ook het grote aantal ongevallen op de
autobanen. Men kan geen autobaan
stuk rijden zonder enig autoongeluk te
passeren. Het rijden op de snelwegen
lijkt gemakkelijk; men heeft een lang
effen pad zonder wegkruisingen. Toch
is het niet gemakkelijk. De praktijk
van de ongelukken toont het overtui
gend aan. Zondagsrijders kunnen beter
met de sofa's mee gaan.
De Duitse verkeersminister Seebohm
heeft het inmiddels niet gemakkelijk;
hij is het mikpunt van de spotbladen
en verschijnt regelmatig als de Tonnis
met zijn grote schaar, die weer een
verkeerslintje doorknipt als een gat in
de autobanen is gerepareerd.
De Australische regering zal op een
fifty-fifty-basis bijdragen aan extra
fondsen, die de schapenfokkers van
Australië bijeenbrengen voor uitge
breider wol promotie over de gehele
wereld.
Dit heeft Sir Robert Menzies, de pre
mier, dezer dagen meegedeeld in het
federale parlement. Hiermee is een
verzoek van de Australian Wool In
dustry Conference, die de twee groot
ste organisaties van wolboeren ver
tegenwoordigt, ingewilligd.
Sir Robert zei, dat de regering be
reid is op een dergelijke basis de extra
fondsen te steunen, wanneer de wol-
boeren hun heffing voor promotie zou
den vaststellen op meer dan de huidige
8s (sterling) per baal. Zoals bekend is er
in Australië nog geen beslissing ge
vallen over een voorstel tot aanzienlijke
verhoging van de bijdragen. In de beide
andere I.W.S.-landen, Nieuw-Zeeland
en Zuid-Afrika heeft men wél reeds
tot een belangrijke bijdrage-verhoging
besloten.
Het aanbod van de Australische re
gering zou gelden voor drie jaar, waar
na deze hulpverlening opnieuw zou
worden bezien „in het licht van de om
standigheden van dat ogenblik". Aan
de Australische Wool Board zou wor
den gevraagd jaarlijks verslag uit te
brengen over de activiteiten voor het
wolpromotie-programma.
De premier deelde voorts mee, dat
het kabinet had besloten de behande
ling van een ander verzoek van de
Australian Wool Industry Conference,
nl. om regeringshulp bij het verschaf
fen van extra-middelen voor wolre-
search, voorlopig uit te stellen. Bij de
ze beslissing heeft de regering er re
kening mee gehouden, dat er aanzien
lijke reservefondsen beschikbaar zijn
voor wolresearch. De regering heeft er
echter nota van genomen, dat de re
serves slinken. Zij zal daarom de si
tuatie opnieuw bekijken, nadat de
Wool Board de administratie van de
wolresearch heeft overgenomen en de
gelegenheid heeft gehad de toekomsti
ge financiële behoeften te onderzoe
ken.
Op het ogenblik draagt de Austra
lische regering 38d (sterling) per baal
bij voor wolresearch, terwijl de scha
penfokkers bijdragen voor 19d.
MAKKELIJKER TYPEN
Voor typistes, die moeite hebben met het lezen van de tekst, die
naast hun machine ligt, is er een hulpmiddel gevonden. Een
Amerikaanse fabriek heeft een houder geconstrueerd, die ge
makkelijk boven elk soort schrijfmachine kan worden gemon
teerd. Het concept wordt in de rol van de houder gezet, op de
zelfde manier als bij een schrijfmachine, zodat de typiste de
tekst op ooghoogte heeft. Bovendien is er in de beschermkap
een indirecte verlichting aangebracht. Men kan een regel op
schuiven door middel van een hand- of voetpedaal. Deze houder
is leverbaar voor wagens van 36 tot 80 cm breed.
MEER VRAAG NAAR ZEEWIER
Ons jonge hart wacht op het wonder,
Welk wonder? ach, we weten 't niet,
maar in ons leeft, bij alle vreugde,
een onbestemd, een vaag verdriet.
We zijn wel jong, uitbundig, vrolijk,
maar voelen toch een vreemd gemis,
Het vragend hart blijft onbevredigd,
omdat het leeg en rust-loos is.
Maar bij het klimmen van de jaren,
als al het vragen is vergaan,
vangt in het hart in alle stilte,
een teer, verborgen leven aan.
En zacht, bewaakt en vast omsloten
in 's harten diepste veiligheid,
gaat stil het wonder openbloeien,
en gloort het Licht der eeuwigheid.
Een blijde stem gaat in ons zingen,
een grote rust daalt in ons neer,
en vrede komt het hart vervullen,
omdat het rust in Uo, Heer!
A. H.
De premier zei, dat de regering deze
„belangrijke beslissing" had genomen
in het licht van speciale omstandig
heden in de wolindustrie, de concur
rentie tussen de vezels en het belang
van de industrie voor de Australische
economie.
AUSTRALIË
158.600.000 SCHAPEN
Volgens de jongste statistieken tel
de Australië per 31 maart j.l. 158.600.000
schapen. Dit is twee procent meer dan
het vorige „record", dat een jaar te
voren werd geboekt. Nieuw-Zeeland
heeft voor het eerst een schapenteelt
van 50 miljoen bereikt. Dit land is
derde (na Australië en Rusland) op de
wereldwolproduktieranglijst.
ALLERLEI JONGE
AMERIKAANSE „LOOKS"
De jeugd is vindingrijk, wanneer het
er om gaat anders te doen dan ande
ren. Zo ook de Amerikaanse jeugd,
die haar kledingideeën ook nog eigen
namen meegeeft. Daar is dan de „skort"
een kledingstuk bestaande uit een kor
te broek (short) en een daarover ge
naaide rok (skirt). Bestemd voor allerlei
sportdoeleinden.
Daar is ook de „layered look", de
laagjes-mode, die de komende winter
het mooiste is, waarvan een tiener maar
kan dromen. De hoofdzaak is, dat men
twee laagjes over elkaar draagt: een
trui over een trui, een jasje over een
trui, een vest onder een jasje enz. Men
mag deze voorliefde gerust rekenen
tot de „little-boy-look", die in op
komst is bij de Amerikaanse tieners.
Als vrouwelijke noot verbindt men aan
deze „little-boy-look" de „scrambled
look" oftewel de roerei-mode. Dat be
tekent, dat men voor een pakje stof
fen van verschillend dessin en ver
schillende kleur met elkaar combi
neert.
Veenendaal
SCHAKEN
Uitslagen van de onderlinge compe
titie van de Veenendaalse Schaakver
eniging:
L. Ebskamp - D. J. Kruithof 1-0
G. R. Kets - L. Ebskamp 1-0
F. Luchsinger - M. v. d. Boven-
kamp
H. Heikamp - F. Luchsinger
Ravenswaay - Beyer
H. G. Kruithof - Blankenspoor
C. Beyer J. N. Elenbaas
E. A. Reydon - H. G. Wruithof
C. Beyer - Chr. Baars 1-0
C. ter Hogt - M. de Kleuver1-0
A. v. Beek - G. J. v. Asselt
D. J. v. Manen - H. v. Doorn
D. J. Anbeek - A. v. Beek1-0
A.s. maandag begint de heer Perfors
uit Arnhem de eerste van een serie
schaaktheorie-instructie avonden. Aan
vang 19.45 uur.
1 - 0
1 - 0
0 - 1
0 - 1
Vt-'/i
0 - 1
1 - 0
Vb-1/:
-frEen 72-jarige Schot heeft zijn gehele
leven lucifermerken verzameld. Hij
wil thans zijn complete collectie ver
kopen „om er rustig van te leven".
Drie Franse schonen zijn van plan
een voettocht om de wereld te maken.
Zij denken er vijf jaar over te doen.
SCHAKEN
De schaakclub Rhenen speelde een com
petitiewedstrijd tegen Wageningen III. De
TE HUUR
400 m2
Geschikt voor alle
doeleineinden.
Inlichtingen
Tel. 08385-2709, Veenendaal
250 GRAM
Crème koekjes 69 ct.
200 GRAM
IJscups 69 ct.
250 GRAM
Advocaat-ovaaltjes 59 ct.
250 GRAM
Assortie-toffees 69 ct.
Iedere koper bij besteding
van 1,1 x 150 gram
BONBONS 59 ct.
Alleen zaterdag op de
markt te Veenendaal bij
KOEK, CHOC. EN
SUIKERWERKEN
Rhenenaren verloren met 7</2 - ZVa. De
uitslagen aan de verschillende borden wa
ren als volgt:
M. ter Haar-J. J. Mulder 1—0
J. D. Busch-Ir. A. B. R. Beemster 0—1
D. J. Bovenschen-J. J. Dijkveld Stol 10
H. Bisch-L. v. WijngaardenV2-V2
J. Verwoert-H. J. Timmer 0—1
J. Kat-H. Rengers 0—1
T. van Dijk-O. Wiersma 0—1
S. van Dijk-J. W. de Bruijn 0—1
R. v. d. Harst- J. F. v. d. Veer 01
R. W. van Zwieten-H. van Aggelen 01
„De wereld is gebouwd op ambtenaren en postzegelverzamelaars", schreef
Huxley in zijn befaamde boek „The brave new world". Het was wat gekscherend
bedoeld, maar als men naar de aantallen kijkt zou hij best eens gelijk kunnen
krijgen. In Nederland zijn er vele tienduizenden, die verzot zijn op zegels. Waar
om? Psychologen hebben het onderwerp zelfs reëeel genoeg gevonden om hierop
te studeren. „De verzamelaar van postzegels waant zich in een andere wereld.
Het is vaak een compensatie voor het feit, dat hij in een bepaalde plaats is vast
geroest. Ook speelt de bezittersdrang een rol. Hij heeft iets, dat zijn kennissen
niet hebben". Minder prozaisch is de stelling van de Haagse postzegeldeskundige
H. J. van Dieten. „Er zijn twee soorten verzamelaars: de man, die alles houdt
wat hij te pakken krijgt, nooit wat zal kopen en alleen maar ruilt, en de baas-
boven-baas, die met één oog naar de waarde van de postzegel, een verzameling
bijeen koopt". Van Dieten is makelaar. Hij is directeur van het oudste veilinghuis
(voor wat betreft postzegels) in Europa.
SCHIETEN
Uitslagen van de dinsdagavond door de
leden van de schietvereniging Scherpen-
zeel geschoten onderlinge competitie:
J. Koudijs en A. Wittenberg 91; A. van
Dusschoten 89; J. ten Broek en R. v. d.
Burgt 87; N. Klumpenaar 86; M. Berendse
85; C. Valkenburg 81; H. Pater, A. van
Elst en J. van Elst 80; H. Berendse 79, R.
van Elst 78; J. Koot 76; H. Methorst 74;
G. van Elst 70 en E. van Setten 67.
Dezer dagen is in Den Haag - in
menig opzicht centrum van de Neder
landse postzegelwereld, en niet alleen
doordat de P.T.T. daar zetelt - de vier
honderdste veiling van het huis Van
Dieten gehouden. De totaal omzet lag
rond het half miljoen gulden. Kopers
kwamen uit talrijke Europese landen.
Van Dieten - die in de dertiger jaren
het postzegelbedrijf van zijn vader
overnam - weet dus wel waarover hij
praat. „De meeste beginnende verza
melaars denken, als ik maar postzegels
spaar, dan verdien ik daar centen mee.
In het algemeen is daar geen sprake
van." Het idee is de wereld ingekomen
door de onverwachte prijsstijgingen,
welke vooral in de jaren zestig en
tweeënzestig konden worden geno
teerd. Bepaalde onderwerpen, zoals
vluchtelingenzegels, Expo-uitgiften en
zegels uit Israël stegen enorm in waar
de, voornamelijk door speculatie. Dui
zenden zegels worden opgekocht door
groothandelaren, die deze dan bij stuk
jes en beetjes op de markt brengen.
Of de vraag wordt tevoren via recla
mecampagnes kunstmatig opgevoerd.
Prompt blijkt echter na enige tijd de
prijs te duikelen tot een laag, meer
aangepast niveau.
Dit verschijnsel dreigt zich bijvoor
beeld in onze dagen voor te doen met
de zogenaamde „Europa"-uitgiften. De
prijzen van deze zegels zijn schandalig
hoog. Zelfs „landen", zoals Liechten
stein, die in de realiteit vrijwel niets
met de Europese eenwording te maken
hebben, geven deze postzegels uit om
dat de series voor dit soort staatjes
een belangrijke bron van inkomsten
vormen. Insiders verwachten echter,
dat de Europa-zegels binnen niet al te
lange tijd zullen kelderen. De verza
melaars, die voor hoge prijzen - in de
hoop hen later voor nog hogere prij
zen kwijt te kunnen - deze zegels heb
ben gekocht kunnen dan terecht te
leurgesteld zijn. Maar zij verzamelen
dan ook, zo meent de heer Van Dieten,
met verkeerde oogmerken. „Het snel
rijk worden met het verzamelen van
postzegels is een fabeltje. De teleur
stellingen zijn veelvuldiger dan de fi
nanciële successen."
Langzamerhand is er verandering
gekomen in de „stijl" - zo men hiervan
mag spreken - van het postzegelver-
zamelen. Vroeger was het nog moge
lijk „de gehele wereld" te sparen. Dat
is nu - met de duizenden nieuwe uit
giften van vooral de jonge, op het geld
van de verzamelaar beluste, staten, vol
komen onmogelijk. Op de markt heeft
dit grote invloed gehad. Landen uit
Azië (behalve China en Japan), Afrika
en Midden- en Zuid-Amerika zijn in
ons land niet populair, zeker niet voor
wat betreft de oudere uitgaven. Zeld
zame zegels uit die landen kan men
daardoor vaak voor spotprijzen in han
den krijgen. Voor de verzamelaars met
een kleine beurs is dit natuurlijk wel
aantrekkelijk.
Ook voor de nieuwe verschijning op
postzegelgebied, de motiefverzamelaar.
Hij vergaart zorgvuldig allerlei zegels
met bijvoorbeeld afbeeldingen van
bloemen, dieren of schrijvers. Het land
van herkomst interesseert hem niet,
als er maar een bloem op de zegel
staat. Vooral de nieuwe staten - en
sommige Oosteuropese landen - willen
hiervan profiteren. Zij drukken ette
lijke malen per jaar fraai uitgevoerde
postzegels, welke zelfs kunstmatig van
stempels worden voorzien, om aan de
vraag te voldoen. Toch kan men, door
zijn verzameling op een originele ma
nier te verzorgen, nog vaak tot leuke
resultaten komen.
BABY LEUNSTOEL VOOR DE AUTO
Het zich steeds meer uitbreidende wagenpark en
de hogere snelheden vragen bijzondere aandacht
voor de plaats van de baby in de auto, zowel uit
veiligheidsoverwegingen als om het comfort.
Een Engelse firma heeft een leunstoeltje ontwor
pen, voorgevormd en van een fiberglas materiaal
gemaakt, zonder scherpe randen of hoeken en met
schuimrubber bekleed. Het kan eenvoudig aan de
achterbank worden bevestigd door middel van drie
brede nylonbanden, die via een gesp
aan het stoeltje zijn vastgemaakt. Dit biedt het
voordeel dat u thuis het stoeltje gemakkelijk kunt
losgespen, terwijl de riemen op de bank achterblij
ven, klaar voor het volgende uitstapje. De baby
veilig ingepakt in een stel van vijf banden. Twee
van deze banden gaan over de beentjes, twee over
de schoudertjes en een gaat tussen de beentjes
door. Volgens dit „parachute"-systeem, komen ze
alle vijf op één punt uit en worden met een pen
vastgezet. De baby kan deze er zelf niet uittrek
ken, maar zijn moeder kan hem met één handbe
weging van het stel ontdoen.
Wie kent niet die dradige en weinig welriekende planten die
dikwijls onze stranden ontsieren? De badgast heeft er dan ook
een hekel aan. In de industrie denkt men er anders over.
Zeewier in chemische kringen beter bekend onder de verza
melnaam: „Alginaten" is een meer gevraagd artikel. Vroe
ger werd het vooral verwerkt in de farmaceutische en cosme
tische industrie (jodium is een extract van zeewier), tegenwoor
dig is het terrein practisch onbegrensd. Over de gehele wereld
genomen wordt er ongeveer tweehonderdduizend ton zeewier
gedroogd en verwerkt tot 'n poeder, dat vele goede eigenschap
pen bezit. Het is ongevaarlijk, het laat zich gemakkelijk bewer
ken, het helpt om ingrediënten bij elkaar te houden, dikt een
vloeibare oplossing in en toegevoegd aan een emulsie heeft het
een scheidende werking. Het wordt dan ook veel gebruikt bij
de fabricatie van tandpasta en vloeibare zeep, voor het maken
van gebitvormen en in het algemeen in de verfindustrie. Spe
ciaal voor het verven van stoffen wordt veel van dit product
gebruik gemaakt; het voorkomt het doorlopen der kleuren. Ver
der is het poeder nog van nut als kunstmest. Tot slot de voed
selindustrie. Alginaten vindt u ook terug in roomijs, gelei, vla,
soepen en sauzen. De voornaamste leveranciers van zeewier zijn
de eilanden in de buurt van Schotland, de west-kust van Ame
rika aan de Stille Oceaan en de west-kust van Ierland.
SOKKEN
VOOR DE
MODERNE
MAN
per poor v.a. f 1.98
'n Nieuwtje! Heerlijk
soepele bootie.
In zwart- en rood
suède. -|4 75
Zwart-suède pump met lak-
inzet, óók in zwart glad kalfs
leder. Met lederen zool.
MET GLASVEZEL EEN GOEDKOPE AUTO
MACHINE OM KNOPEN AAN TE
ZETTEN
Een machine die in zeven seconden een knoop kan
aanzetten, is de nieuwste vinding op huishoude
lijk gebied. Zij werd in Amerika ontwikkeld, voor
lopig nog alleen voor knopen van 16 tot 22 mm, met
twee of vier gaatjes. U kunt kiezen tussen gekruis
te of gelijklopende steken, met zichtbaar of on
zichtbaar stoppunt aan de achterkant, terwijl de
machine ook nog in staat is, tien wentelingen te
maken om het eindje af te werken en drie steken
om de draad vast te maken. Men heeft uitgerekend
dat een goede naaister op deze manier meer dan
twaalfhonderd knopen op een dag kan aanzetten,
maar daaraan hoeft u zich thuis niet te houden.
De toepassing van met glasvezel versterkt plactic voor carrosse-
riebouw bij personen- en bedrijfsauto's wint steeds meer terrein.
Vooral de onderdelen, die nu van glasvezel gemaakt kunnen
worden zullen voor de fabrikant en voor de afnemer op den
duur een enorme kostenbesparing gaat betekenen. Voorts
dragen zij bij tot de verfraaiing van het uiterlijk en kunnen zij
dure onderdelen vervangen. Bij de carosseriebouw hebben de
glasvezelproducten hun doelmatigheid bewezen, dank zij de la
ge materiaalkosten. Bij een toename van de productie zullen er
grotere besparingen naar voren komen. Belangrijke vooi-delen
bij het gebruik van glasvezel, volgens een opgave van „Owens-
Corning Fiberglas", 's werelds grootste glasvezelfabrikant, zijn:
de reparatiekosten worden 10 tot 20°/o lager dan voor metalen
onderdelen.
reparaties kunnen in de helft van de tijd worden uitgevoerd
het financiële risico bij het uitbrengen van een nieuw mode)
auto wordt beperkt
er zijn minder onderdelen nodig, het fabricageproces verloopt
eenvoudiger en de assemblagekosten liggen aanmerkelijk la
ger.
de geluiddempende eigenschappen van glasvezel maken het
gebruik van zware bekledingen en andere materialen over
bodig.
De mogelijkheden zijn onbegrensd; men is nu niet meer gebon
den aan een bepaald type want alle auto's zowel voor sport- als
voor vrachtdoeleinden kunnen met een glasvezelcarrosserie
worden gemaakt.
NYLONS
VOOR DE
MODERNE
VROUW
Iets aparts,
dit sierlijke pumpje
in zwart-kalfs met kroko.
Met lederen zool. g 75
Damesmolière in diverse
nieuwe modekleuren. Inbruin
glad-lederen Boomschors.
KOUSENHUIS
Zandstraat 84 - Veenendaal
Mocassin met veulenhaar-pla
teau. In blauw, zwart, bruin en
rood. 4 a 75
Filialen in het gehele land, w.o.
VEENENDAAL - Hoofdstraat 71-73
ARNHEM - Roggestraat 1
EDE - Grotestraat 17
V. ...\\.rf V.Y.
HAD 1018 S