Ken uw karaten
financieringen
FR. DIEPEVEEN
fanstiwia
OPERATORS
SERVICE MENSEN
VEENENDAAL
DE VOETGANGERS-REGELING (2)
SCHERPENZEEL
D. v. d. Meijden
Bolderman
SEYFFER-EDE
stoffeerders
meubelmakers
mach. houtbewerkers
metaalbewerkers
M0PAVI N.V.
Ie
vrl.
kantoorbediende
2e
mnl. of vrl.
kantoorbediende
„DE VALLEI" UW BLAD
'jlmtotuu
FA. G. J. HIENSCH
„Benko"
priam
ORGELBESPELING
SCHAKEN
De voetganger op de Zebra
DE LEZER
„VRAAG
EN ANTWOORD 54"
AMERONGEN
Rijlessen? Dan naar
INTENS GENIETEN MET ARISTONA
EBMFUIFN
CONSTRUCTA MATIC M5
UW KOMPLETE
AUTOMATISCHE THUISWASSERIJ.
1. 1 260-
NIEUWE IJSBAAN
erkende autorijschool
A. van Bennekom
gezien
prima van pas
ER LIGGEN KANSEN...
VOOR U!
Bij een bedrijf dat groeit liggen kansen. Kansen voor
mensen, die een verantwoordelijke taak aandurven.
Hollantor breidt zich steeds verder uit en zoekt daar
om zulke mensen. Er zijn plaatsen open voor
De opleiding tot deze functies wordt door Hollantor
verzorgd. Van het begin af ontvangt u echter een
werkelijk goed loon, dat nog hoger wordt naarmate
u meer presteert!
HOLLANTOR nv
De laatste tijd dragen meer en meer vrouwen „echte" sieraden. Onder echt ver
staan we, maar dat hebt U natuurlijk allang begrepen, sieraden vervaardigd van
edel metaal (goud of zilver), met echte edelstenen. De Nederlandse vrouw is gaan
inzien, dat een gouden armband of een ring met een siersteen werkelijk geen ka
pitalen behoeft te kosten en dat tegen schappelijke prijzen al heel aardige „ju
welen" te verkrijgen zijn. Zou dit misschien komen door de buitenlandse reizen?
In het buitenland, ook in het armere Italië en Spanje, droeg de vrouw altijd *al
veel meer gouden en zilveren colliers, armbanden en ringen dan haar sexegenoten
in Nederland. Maar wie om zich heen kijkt, ziet, dat de Nederlandse vrouw haar
achterstand op dit gebied snel aan het inlopen is.
Het is misschien daarom wel aardig
hier iets te vertellen over een paar be
grippen uit de grote wereld van goud,
zilver en edelstenen. Woorden, welke
we hier heel veel tegenkomen, maar
waarvan wij als leken (we komen ten
slotte niet iedere dag bij de juwelier)
toch niet altijd het fijne weten.
Neemt u nu het woord karaat eens.
Iedereen weet wel, dat een armband
van 18 karaat, meer goud bevat dan
een van 14 karaat, die hetzelfde weegt.
Maar bij edelstenen, bijvoorbeeld bij
diamanten, wordt dan plotseling weer
gesproken over een steentje van een
Vt karaat of ook wel over een heel grote
steen van 40 karaat. Dat geeft echt wel
verwarring. Dit komt doordat het
woord karaat bij goud iets heel anders
betekent dan hetzelfde woord als het
wordt gebruikt in verband met edel
stenen.
Zuiver goud is altijd 24 karaat. Maar
zuiver goud is te zacht om te worden
gebruikt als materiaal voor sieraden.
Daarom wordt het gemengd met andere
metalen. Als men spreekt van een 18
karaats gouden ring betekent dit, dat
18/24 deel van deze ring uit goud be
staat, bij 14 karaat is dit 14/24 deel. Het
woord karaat geeft hier dus een ver
houding aan. Even tussen twee haak
jes: van de soort metalen, waarmee het
goud wordt vermengd, hangt het af
of u rood, wit of geel goud krijgt.
Bij edelstenen is karaat geen ver
houdingsgetal, maar een gewichtseen
heid. Eén karaat staat hierbij gelijk met
een gewicht van 1/5 gram. Een diamant
van tien karaat weegt dus twee gram.
Zaterdagmiddag om 3 uur wordt In de
Chr. Ger. kerk a. d. Beatrixstraat een
orgelbespeling gegeven, georganiseerd
door de Kring Ede der landelijke Orga
nistenvereniging.
De heer H. Pomp uit Veenendaal zal
een bewerking geven van de Psalmen 8
en 9, terwijl de heer G. Nagtegaal uit
Amerongen het Concertspel zal verzor
gen.
Er worden bekende werken ten gehore
gebracht van Bach, Karg Elert, Hendrik
Andriessen (De zeer moeilijke „Sympho-
nia") en Cor Hee.
Belangstellenden voor het kerkelijk orgel
spel zijn hartelijk welkom.
U ziet het, het ene woord karaat is be
slist iets heel anders dan het andere
woord karaat.
Nog zo'n naam, welke veel verwar
ring brengt, is het woord briljant. Velen
onder u denken waarschijnlijk, dat bril
jant gewoon een ander woord is voor
diamant. Helemaal ongelijk hebt u dan
niet, maar toch is het ook weer niet
100 °/o juist. De edelsteen, zoals hij in
ruwe vorm wordt gevonden, heet dia
mant. (Wist u, dat diamant het hardste
materiaal is, dat op onze aarde voor
komt?).
Zo'n diamant in ruwe vorm is echt
geen prachtig flonkerende edelsteen.
Hij doet eerder denken aan troebel glas.
Neen, pas als hij geslepen is krijgt hij
die prachtige flonkering en spatten vu
rige kleuren aan alle zijden uit de steen
omhoog. De diamant kan in verschillen
de vormen worden geslepen. De meest
voorkomende vorm is tegenwoordig het
briljantslijpsel. Hierbij wordt zelfs de
kleinste diamant geslepen in 58 facet
ten, namelijk 33 boven en 25 onder. Een
aldus geslepen diamant heet briljant.
Zodat elke briljant wel een diamant is,
(want dit is de naam van de edelsteen),
maar niet iedere diamant een briljant
dat is de vorm, waarin hij wordt ge
slepen).
Komt u er uit? Ach, anders vraagt
u het maar aan de juwelier. Hij kan
het u allemaal precies en uitvoerig uit
leggen.
Uitslagen onderlinge competitie Veenen-
daalse schaakvereniging gespeeld op
maandag 2 december j.l.
L. Ebskamp - F. Luchsinger Vt-Vt
Ravenswaay - G. Achterberg V2-V2
C. Beyer - C. ter Hogt 01
C. Vink - J. C. Griffioen V2-V2
Voor maandag 9 december a.s. staan de
volgende wedstrijden op het programma:
M. v. d. Bovenkamp J. Konings
F. Luchsinger D. J. Kruithof
J. W. Boelens H. Heikamp
L. Ebskamp G. R. Kets
A. v. Beek C. J. Vink
P. Keuning G. J. v. Asselt
H. v. Doorn M. v. Dijk
C. J. Wijnbergen H. J. v. Aller
Voor de competitie van de oostelijke
Schaakbond spelen het eerste en derde
tiental van VSV zaterdag 7 dec. a.s. tegen
WVS uit Nijmegen. Het eerste tiental gaat
in Nijmegen de strijd aanbinden met
WVS I, welke bekend staat als een moei
lijke tegenstander voor de Veenendalers.
VSV III speelt in de Ritmeester Cantine
tegen WSV VI. Maandag 9 dec. speelt
WSV II tegen Ede II.
Dank zij de gewijzigde voetgangersregeling genieten de meest kwetsbare
verkeersdeelnemers, de voetgangers, bij het oversteken meer bescherming
dan voorheen. Doch alleen mits zij gebruik maken van de witgestreepte
zebra's.
In het algemeen geldt voor voetgangers, die een rijbaan of een rijwielpad
oversteken, dat zij verplicht zijn dit te doen voorzichtig en zonder nodeloze
onderbreking.
Waar geen voetgangersoversteekplaats is moeten zij haaks op de verkeers-
richting oversteken.
STEEK NOOIT SCHUIN EEN KRUISPUNT OVER!
ge-
Voetgangers zijn verplicht van een aanwezige ZEBRA-oversteekplaats
bruik te maken.
Binnen een afstand van 30 meter van een zebra mogen voetgangers de rij
baan of een rijwielpad NIET oversteken dan met gebruikmaking van die
zebra.
Dit verbod geldt niet, indien de voetganger eerst een andere rijbaan zou
moeten oversteken om van een zebra gebruik te kunnen maken. B.v. op een
kruispunt met slechts een zebra aan één kant. Dit verbod geldt evenmin
wanneer men zich van of naar een openbaar middel van vervoer begeeft
naar of van het dichtsbijzijnde voetpad.
NIET ZO
rasssS%^föSSarangSlH^SH
MAAR ZO
Overigens biedt ae zebra slechts bescherming aan de voetganger, die zich
daar OP bevindt. Niet aan hem of haar, die zonder uitkijken de rijweg op
stapt of dat doet als het rijverkeer reeds zo dichtbij is gekomen dat stoppen
of onbelemmerde doorgang verlenen niet meer mogelijk is. Een auto stopt
niet zomaar.
VERGIS U NIET IN SNELHEDEN EN AFSTANDEN
Een auto met een snelheid van 50 km kan 25 meter nodig hebben om tot
stilstand te kunnen komen.
Wacht op ruimte in de verkeersstroom en aarzel dan niet bij het oversteken.
Steek zoveel mogelijk over met anderen tegelijk. HOUDT RECHTS, ook op
de zebra!
Bij voetgangerslichten mag de voetganger alleen bij groen licht oversteken.
Bij regeling van het rijdende verkeer door verkeerslichten of verkeersagent
mag de voetganger alleen oversteken als voor het rijdende verkeer rood
licht zichtbaar is of een stopteken wordt gegeven.
NIMMER mag een voetganger een zebra betreden en hij moet die terstond
verlaten bij nadering van motorrijtuigen van politie, brandweer en zieken
auto, die signalen geven, en bij nadering van een begrafenisstoet of militaire
colonne (inclusief de B.B.)
Van de bekende 5 die altijd voorrang hebben is de tram hier afgevallen.
Daarvoor is, alleen voor wat betreft de zebra, de ziekenauto in de plaats ge
komen. De TRAM moet dus aan de voetganger op de zebra onbelemmerde
doorgang verlenen.
VOETGANGER
SPEEL NIET MET UW LEVEN
KIJK EERST ALTIJD EVEN
Met blijdschap doch tevens met droef
heid heb ik kennis genomen van het
hoofdartikel in de Vallei van 29 nov. j.l.
waarin wordt geschreven over een
„eenheid onder kerken op bredere ba
sis", naar aanleiding van een bijeen
komst van het comité om te komen tot
eenheid der kerken.
Echter alvorens mijn blijdschap en
droefheid ofwel optimisme en pessimis
me, dienaangaande nader te formule
ren, wil ik allereerst een woord van
waardering uitspreken aan het adres
van de redaktie, namelijk omdat zij be
reid is artikelen van kerkelijke strek
king zo uitvoerig in De Vallei op te
nemen, dit getuigt m.i. dat de redaktie
een krant wil leveren voor geheel haar
lezerskring, onverschillig welke over
tuiging dan ook.
Wat nu mijn blijdschap betreft zij
opgemerkt, dat ik in principe de vraag
en verontrusting alsmede het streven
der comité-leden ten volle begrijp en
waardeer. De huidige kerkelijke ver
deeldheid is een aangelegenheid van
de eerste orde, waar we ons niet ge
noeg mee kunnen bezig houden, omdat
het straks uiteindelijk toch zal zijn:
Een kudde en één Herder
Het is Gods wil, dat wij allen één
zijn. Namelijk één in Hem, die ons heeft
liefgehad vanaf de grondlegging der
wereld, toen de kerk is verkoren ten
eeuwige leven. Hoe vaak leven in deze
tijd kinderen Gods langs elkaar heen,
terwijl zij toch één Heere willen dienen.
Vanuit dit standpunt bezien heeft het
comité mijn volle sympathie en moge
het zijn ons aller zo noodzakelijke ge
bed.
Maar ook is er bij mij droefheid en
ongetwijfeld ben ik hierin de tolk van
vele (oud) Veenendalers.
In dit verband zou ik willen verwij
zen naar het verslag, dat er enige tijd
geleden ook in De Vallei stond, name
lijk betreffende de rede die ds. A.
Vroegindeweij heeft uitgesproken op
de vergadering van de Herv. Mannen
bond op G.G. te Utrecht gehouden.
Wat wij missen in de opzet van het
comité hebben wij duidelijk kunnen le
zen uit de rede van ds. Vroegindeweij.
Laten we ons, alvorens tot eenheid
der kerken te komen, echter eerst eens
beraden omtrent de waarheid, de rechte
gebondenheid aan de Bijbel en de Be
lijdenis. Zolang er geen overeenstem
ming is aangaande de aard en inhoud
van de predikingen dienen zij ons te
hoeden voor een kerkelijke eenheid, al
hoewel er m.i. nooit een ware eenheid
zal komen zonder dat eerst de waar-
heidsvraag terdege is uitgesproken.
Het comité heeft ontegenzeggelijk re
den van bestaan, maar laat zij zich dan
eerst eens beraden over de door mij ge
noemde punten.
Ik zou u willen toeroepen geachte
broeders, laat u niet meevoeren in de
Oecumenische stroom van deze tijd,
waardoor de principiële punten worden
voorbijgegaan.
Van harte hoop ik, dat de Veenen-
daalse predikanten hun plaats en hou
ding alsmede ook hun verantwoorde
lijkheid t.o.v. het comité zich terdege
bewust zullen zijn en dat zij daan waar
mogelijk zullen medewerken aan de tot
standkoming van het in feite onge
deelde Lichaam van Christus, maar dat
daarentegen het profetisch Getuigenis:
„Tot de Wet en tot de Getuigenis" niet
mag ontbreken.
In afwachting van het commentaar
der Veenendalers en ook anderen, want
het gesprek moet op gang komen, ver
blijf ik onder dank aan de redaktie
voor de mij toegestane plaatsruimte
Hoogachtend,
G. ROODBEEN
Rijswijk.
toegangswegen tot het centrum van
Londen bevinden.
Wanneer dit regelsysteem in werking
treedt zullen de automobilisten worden
gedirigeerd door stoplichten en elektro
nische omleggingstekens die door een
centrale elektronische rekenmachine
worden bediend. De apparatuur is de
modernste die ergens ter wereld in ge
bruik is. De voertuigen zullen automa
tisch worden geteld door detectors on
der het wegdek; de politie zal alleen
optreden op knelpunten.
Het voornaamste instrument bij dit
stelsel is een electro-magnetische detec
tor die in het wegdek is aangebracht
en gevoelig is voor metaal. Deze detec
tor kan vaststellen hoeveel voertuigen
zich in het gebied bevinden en of ze
bewegen. Wanneer de verkeersconcen-
tratie dichter wordt kunnen de detec
tors een verkeersbord doen oplichten
waarop andere routes worden aange
geven. Tegelijkertijd worden gegevens
toegevoerd aan de rekenmachine die de
phasen van de verkeerslichten wijzigt
om de stroom voertuigen aan te passen.
De rekenmachine is verbonden met
punten op de voornaamste kruisingen
die het verkeer aftasten en kan de ge
gevens die het van deze punten en hon
derden verkeerslichten binnen krijgt
bewaren tot de verkeersdichtheid een
bepaald peil bereikt. Dan selecteert de
rekenmachine deze gegevens en duidt
aan welke andere routes moeten wor
den gebruikt. Hoewel de rekenmachine
automatisch werkt, zullen op de voor
naamste kruisingen ook televisiecame
ra's worden geïnstalleerd, zodat de ver
keersregelaar op de centrale post in
noodgevallen de regeling van het elek
tronische brein kan overnemen.
ELECTRONISCHE REKENMACHINE
ZAL HET VERKEER IN LONDEN
REGELEN
In 1965 zal een automatische verkeers
regelaar die op het Britse Road Re
search Laboratory is ontwikkeld het
verkeer regelen op een gebied van vier
vierkante mijl, waarop zich de drukste
SINTERKLAASFEEST VOOR
BEJAARDEN
Het is een traditie geworden dat het
Sint Nicolaasfeest door de bejaarden van
de sociëteit met elkander wordt gevierd.
Woensdagmiddag was het weer zover. Er
was voor alle bejaarden een cadeautje.
Natuurlijk werd er goed gezongen. De
oudjes zijn de kinderliedjes van het Sint
Nicolaasfeest nog lang niet verleerd. De
heer van der Sluis wist ook deze keer
weer een leuke voordracht, waarom har
telijk gelachen werd. Ook de boterletters
ontbraken niet op het appèl. De spelletjes
bleven deze keer in de kast, want ter ere
van de goede Sint werd er een aantal
films vertoond. Met medewerking van het
departement van het Nut konden de be
jaarden genieten van een prachtige film
over ons eigen land, waarin verschillen
de facetten van land en volk belicht wer
den. De film opgenomen in de binnenlan
den van Nieuw Guinea had eveneens veel
belangstelling, waarbij wel eens gegrie
zeld werd om de wonderlijke gewoonten
van deze primitieve volkeren.
Opgewekt en met een voldaan gevoel
toog men de vrieskou weer in, huis toe.
GESPAARD
Gedurende de maand nov. werd bij
de rijkspostspaarbank alhier ingelegd
27.411,36 en terugbetaald 18.620,76.
Bij de Nutsspaarbank bedroegen deze
bedragen over hetzelfde tijdvak resp.
75.088,70 en 69.266,67.
VERWARMDE AUTORUITEN TEGEN
BESLAAN EN VORST
Om het inwendige beslaan en uitwen
dige bevriezen van autoruiten tegen te
gaan vervaardigt een Engelse glasfabri
kant thans verwarmde achterruiten voor
auto's. De produktie bedraagt thans 15.000
per jaar. Deze ruiten bevatten een raster
van vrijwel onzichtbare nichroom draden
dat in een glaslaag is aangebracht en op
een 12 volt stroom werkt. Deze ruiten
hebben hun deugdzaamheid bewezen tot
aan temperaturen van 10 graden onder
nul; bij deze temperatuur smelt ijs op de
ruiten in een minuut. Na vier minuten is
het raam volkomen ijsvrij. Wanneer de
stroom is ingeschakeld kunnen de ruiten
onmogelijk bevriezen of beslaan.
Hiervoor verhuren wij
DE NIEUWSTE
TROUWCOSTUUMS
MET ALLE
TOEBEHOREN
Hoofdstraat 46
Jan Steenlaan 63
Tel. 3705 - Veenendaal
ERKEND SCOOTER- EN
AUTORIJSCHOOL
UITSLUITEND NIEUW
MATERIAAL
EXAMENS IN ARNHEM,
UTRECHT EN AMERS
FOORT
Gediplomeerd VAMOR-
lnstructenr
Voor Amerongen:
B. v. REMMERDEN
v. Reede Ginckell. 11
Amerongen
SPECIAAL MEUBELFABRIEK
Eig. J. M. van der Veer
Stationsweg 128 - Ede
WIJ KUNNEN PLAATSEN
(e.v. ook voor buitendienst)
(moeten ook kunnen lassen)
Aanmelden dagelijks aan de fabriek.
producent voor de Benelux van eenma
lige papierverpakkingen vraagt:
voor de verkoopadministratie en de cor
respondentie.
voor de loonadministratie en boekhou
ding.
Voor deze functies zijn de diploma's
ULO en typen vereist. Enige praktijk
ervaring strekt tot aanbeveling.
Sollicitaties te richten aan MOPAVI N.V., Groe-
neveldselaan 4, Veenendaal.
i
Wij hebben het voor u. Het ultra
moderne TV-toestel dat u alles biedt
wat u wenst. Haarscherp beeld, vol
automatische afstemming, prachtige,
volle klank. Waarom komt u het niet
eens zélf bekijken?
KERKEWIJK 110 - VEENENDAAL
Telefoon 08385 - 2252 - 3900
VERZORGT VOOR U
Van aanvraag tot contract in 24 uur.
Van koelkast tot dragline.
Opvallend door de moderne vormgeving. Een
van de fraaiste apparaten die In deze prijs
klasse worden gebracht. Panoramisch filter
beschermglas. Extra versterkertrap bij UHF
ontvangst. Speciale luidspreker-montage voor
betere geluidsspreiding. 825.-
De TV die u
eigenlijk wilt
hebben, staat hier!-zegt
HOOFDSTRAAT 29 - VEENENDAAL
Kom kijken naar deze fantas
tische wasautomaat met aparte
centrifuge. Wast en spoelt (5 x)
automatisch. Centrifuge geeft
een zeer hoog droog-effekt! Al
leen Constructa werkt volgens
het gepatenteerde doorstroom-
systeem. Behoedzaam en zeer
grondig. Veilig voor alle textiel.
Zuinig met stroom en wasmiddel.
Wij zullen u deze wasautomaat
graag demonstreren!
MARKT 18
VEENENDAAL
ZANDSTRAAT 111
van de Stichting
„HET VEENENDAALS TENNISPARK"
U kunt nu eerder gaan schaatsen op een kleine EX
CLUSIEVE ijsbaan, gelegen aan de Dennelaan. IJs en
weder dienende, staat de ijsbaan, de gehele winter
1963/1964 tot uw beschikking, indien u zich als abon
nementhouder heeft laten inschrijven. (Een abonne
ment kost slechts f 10,Er wordt slechts éénmaal
gelegenheid tot inschrijving gegeven en wel op zater
dagmiddag 7 dec. 1963 van 2 tot 5 uur, in het clubhuis
van het tennispark (aan de Dennelaan).
Er wordt slechts een beperkt aantal abonnementen uit
gegeven, dus haast u op zaterdagmiddag 7 december.
Voor AUTORIJ- en
THEORIELES naar
Lessen in Opel Rekord
examen in Arnhem,
Amersfoort, Utrecht.
Lunterse Kade 23
EDERVEEN
Telefoon 08387-478
wordt U, als U zit,
als U werkt, als U „uit" is,
als U
ja steeds ziet men U
en let men op U en.
op Uw benen.
Wat fijn, te weten, dat
Uw benen prima verzorgd
zijn met Uw Priam-nylons.
gemaakt van (^nhalori—
Hoofdstraat 61
Tel. 3018
dit zijn de mensen, die de moderne productiemachines bedienen
de mannen die zorgen voor de controle en het onderhoud
van de machines.
Wilt u meer over deze kansen weten, kom dan eens praten. De heer
Van Egmond, die bij ons voor de personeelsbelangen zorgt draagt,
zal u'altijd graag ontvangen.
Verlaat 22
Veenendaal Telefoon 08385 - 3345 en 3346