Ken uw karaten financieringen FR. DIEPEVEEN fanstiwia OPERATORS SERVICE MENSEN VEENENDAAL DE VOETGANGERS-REGELING (2) SCHERPENZEEL D. v. d. Meijden Bolderman SEYFFER-EDE stoffeerders meubelmakers mach. houtbewerkers metaalbewerkers M0PAVI N.V. Ie vrl. kantoorbediende 2e mnl. of vrl. kantoorbediende „DE VALLEI" UW BLAD 'jlmtotuu FA. G. J. HIENSCH „Benko" priam ORGELBESPELING SCHAKEN De voetganger op de Zebra DE LEZER „VRAAG EN ANTWOORD 54" AMERONGEN Rijlessen? Dan naar INTENS GENIETEN MET ARISTONA EBMFUIFN CONSTRUCTA MATIC M5 UW KOMPLETE AUTOMATISCHE THUISWASSERIJ. 1. 1 260- NIEUWE IJSBAAN erkende autorijschool A. van Bennekom gezien prima van pas ER LIGGEN KANSEN... VOOR U! Bij een bedrijf dat groeit liggen kansen. Kansen voor mensen, die een verantwoordelijke taak aandurven. Hollantor breidt zich steeds verder uit en zoekt daar om zulke mensen. Er zijn plaatsen open voor De opleiding tot deze functies wordt door Hollantor verzorgd. Van het begin af ontvangt u echter een werkelijk goed loon, dat nog hoger wordt naarmate u meer presteert! HOLLANTOR nv De laatste tijd dragen meer en meer vrouwen „echte" sieraden. Onder echt ver staan we, maar dat hebt U natuurlijk allang begrepen, sieraden vervaardigd van edel metaal (goud of zilver), met echte edelstenen. De Nederlandse vrouw is gaan inzien, dat een gouden armband of een ring met een siersteen werkelijk geen ka pitalen behoeft te kosten en dat tegen schappelijke prijzen al heel aardige „ju welen" te verkrijgen zijn. Zou dit misschien komen door de buitenlandse reizen? In het buitenland, ook in het armere Italië en Spanje, droeg de vrouw altijd *al veel meer gouden en zilveren colliers, armbanden en ringen dan haar sexegenoten in Nederland. Maar wie om zich heen kijkt, ziet, dat de Nederlandse vrouw haar achterstand op dit gebied snel aan het inlopen is. Het is misschien daarom wel aardig hier iets te vertellen over een paar be grippen uit de grote wereld van goud, zilver en edelstenen. Woorden, welke we hier heel veel tegenkomen, maar waarvan wij als leken (we komen ten slotte niet iedere dag bij de juwelier) toch niet altijd het fijne weten. Neemt u nu het woord karaat eens. Iedereen weet wel, dat een armband van 18 karaat, meer goud bevat dan een van 14 karaat, die hetzelfde weegt. Maar bij edelstenen, bijvoorbeeld bij diamanten, wordt dan plotseling weer gesproken over een steentje van een Vt karaat of ook wel over een heel grote steen van 40 karaat. Dat geeft echt wel verwarring. Dit komt doordat het woord karaat bij goud iets heel anders betekent dan hetzelfde woord als het wordt gebruikt in verband met edel stenen. Zuiver goud is altijd 24 karaat. Maar zuiver goud is te zacht om te worden gebruikt als materiaal voor sieraden. Daarom wordt het gemengd met andere metalen. Als men spreekt van een 18 karaats gouden ring betekent dit, dat 18/24 deel van deze ring uit goud be staat, bij 14 karaat is dit 14/24 deel. Het woord karaat geeft hier dus een ver houding aan. Even tussen twee haak jes: van de soort metalen, waarmee het goud wordt vermengd, hangt het af of u rood, wit of geel goud krijgt. Bij edelstenen is karaat geen ver houdingsgetal, maar een gewichtseen heid. Eén karaat staat hierbij gelijk met een gewicht van 1/5 gram. Een diamant van tien karaat weegt dus twee gram. Zaterdagmiddag om 3 uur wordt In de Chr. Ger. kerk a. d. Beatrixstraat een orgelbespeling gegeven, georganiseerd door de Kring Ede der landelijke Orga nistenvereniging. De heer H. Pomp uit Veenendaal zal een bewerking geven van de Psalmen 8 en 9, terwijl de heer G. Nagtegaal uit Amerongen het Concertspel zal verzor gen. Er worden bekende werken ten gehore gebracht van Bach, Karg Elert, Hendrik Andriessen (De zeer moeilijke „Sympho- nia") en Cor Hee. Belangstellenden voor het kerkelijk orgel spel zijn hartelijk welkom. U ziet het, het ene woord karaat is be slist iets heel anders dan het andere woord karaat. Nog zo'n naam, welke veel verwar ring brengt, is het woord briljant. Velen onder u denken waarschijnlijk, dat bril jant gewoon een ander woord is voor diamant. Helemaal ongelijk hebt u dan niet, maar toch is het ook weer niet 100 °/o juist. De edelsteen, zoals hij in ruwe vorm wordt gevonden, heet dia mant. (Wist u, dat diamant het hardste materiaal is, dat op onze aarde voor komt?). Zo'n diamant in ruwe vorm is echt geen prachtig flonkerende edelsteen. Hij doet eerder denken aan troebel glas. Neen, pas als hij geslepen is krijgt hij die prachtige flonkering en spatten vu rige kleuren aan alle zijden uit de steen omhoog. De diamant kan in verschillen de vormen worden geslepen. De meest voorkomende vorm is tegenwoordig het briljantslijpsel. Hierbij wordt zelfs de kleinste diamant geslepen in 58 facet ten, namelijk 33 boven en 25 onder. Een aldus geslepen diamant heet briljant. Zodat elke briljant wel een diamant is, (want dit is de naam van de edelsteen), maar niet iedere diamant een briljant dat is de vorm, waarin hij wordt ge slepen). Komt u er uit? Ach, anders vraagt u het maar aan de juwelier. Hij kan het u allemaal precies en uitvoerig uit leggen. Uitslagen onderlinge competitie Veenen- daalse schaakvereniging gespeeld op maandag 2 december j.l. L. Ebskamp - F. Luchsinger Vt-Vt Ravenswaay - G. Achterberg V2-V2 C. Beyer - C. ter Hogt 01 C. Vink - J. C. Griffioen V2-V2 Voor maandag 9 december a.s. staan de volgende wedstrijden op het programma: M. v. d. Bovenkamp J. Konings F. Luchsinger D. J. Kruithof J. W. Boelens H. Heikamp L. Ebskamp G. R. Kets A. v. Beek C. J. Vink P. Keuning G. J. v. Asselt H. v. Doorn M. v. Dijk C. J. Wijnbergen H. J. v. Aller Voor de competitie van de oostelijke Schaakbond spelen het eerste en derde tiental van VSV zaterdag 7 dec. a.s. tegen WVS uit Nijmegen. Het eerste tiental gaat in Nijmegen de strijd aanbinden met WVS I, welke bekend staat als een moei lijke tegenstander voor de Veenendalers. VSV III speelt in de Ritmeester Cantine tegen WSV VI. Maandag 9 dec. speelt WSV II tegen Ede II. Dank zij de gewijzigde voetgangersregeling genieten de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, de voetgangers, bij het oversteken meer bescherming dan voorheen. Doch alleen mits zij gebruik maken van de witgestreepte zebra's. In het algemeen geldt voor voetgangers, die een rijbaan of een rijwielpad oversteken, dat zij verplicht zijn dit te doen voorzichtig en zonder nodeloze onderbreking. Waar geen voetgangersoversteekplaats is moeten zij haaks op de verkeers- richting oversteken. STEEK NOOIT SCHUIN EEN KRUISPUNT OVER! ge- Voetgangers zijn verplicht van een aanwezige ZEBRA-oversteekplaats bruik te maken. Binnen een afstand van 30 meter van een zebra mogen voetgangers de rij baan of een rijwielpad NIET oversteken dan met gebruikmaking van die zebra. Dit verbod geldt niet, indien de voetganger eerst een andere rijbaan zou moeten oversteken om van een zebra gebruik te kunnen maken. B.v. op een kruispunt met slechts een zebra aan één kant. Dit verbod geldt evenmin wanneer men zich van of naar een openbaar middel van vervoer begeeft naar of van het dichtsbijzijnde voetpad. NIET ZO rasssS%^föSSarangSlH^SH MAAR ZO Overigens biedt ae zebra slechts bescherming aan de voetganger, die zich daar OP bevindt. Niet aan hem of haar, die zonder uitkijken de rijweg op stapt of dat doet als het rijverkeer reeds zo dichtbij is gekomen dat stoppen of onbelemmerde doorgang verlenen niet meer mogelijk is. Een auto stopt niet zomaar. VERGIS U NIET IN SNELHEDEN EN AFSTANDEN Een auto met een snelheid van 50 km kan 25 meter nodig hebben om tot stilstand te kunnen komen. Wacht op ruimte in de verkeersstroom en aarzel dan niet bij het oversteken. Steek zoveel mogelijk over met anderen tegelijk. HOUDT RECHTS, ook op de zebra! Bij voetgangerslichten mag de voetganger alleen bij groen licht oversteken. Bij regeling van het rijdende verkeer door verkeerslichten of verkeersagent mag de voetganger alleen oversteken als voor het rijdende verkeer rood licht zichtbaar is of een stopteken wordt gegeven. NIMMER mag een voetganger een zebra betreden en hij moet die terstond verlaten bij nadering van motorrijtuigen van politie, brandweer en zieken auto, die signalen geven, en bij nadering van een begrafenisstoet of militaire colonne (inclusief de B.B.) Van de bekende 5 die altijd voorrang hebben is de tram hier afgevallen. Daarvoor is, alleen voor wat betreft de zebra, de ziekenauto in de plaats ge komen. De TRAM moet dus aan de voetganger op de zebra onbelemmerde doorgang verlenen. VOETGANGER SPEEL NIET MET UW LEVEN KIJK EERST ALTIJD EVEN Met blijdschap doch tevens met droef heid heb ik kennis genomen van het hoofdartikel in de Vallei van 29 nov. j.l. waarin wordt geschreven over een „eenheid onder kerken op bredere ba sis", naar aanleiding van een bijeen komst van het comité om te komen tot eenheid der kerken. Echter alvorens mijn blijdschap en droefheid ofwel optimisme en pessimis me, dienaangaande nader te formule ren, wil ik allereerst een woord van waardering uitspreken aan het adres van de redaktie, namelijk omdat zij be reid is artikelen van kerkelijke strek king zo uitvoerig in De Vallei op te nemen, dit getuigt m.i. dat de redaktie een krant wil leveren voor geheel haar lezerskring, onverschillig welke over tuiging dan ook. Wat nu mijn blijdschap betreft zij opgemerkt, dat ik in principe de vraag en verontrusting alsmede het streven der comité-leden ten volle begrijp en waardeer. De huidige kerkelijke ver deeldheid is een aangelegenheid van de eerste orde, waar we ons niet ge noeg mee kunnen bezig houden, omdat het straks uiteindelijk toch zal zijn: Een kudde en één Herder Het is Gods wil, dat wij allen één zijn. Namelijk één in Hem, die ons heeft liefgehad vanaf de grondlegging der wereld, toen de kerk is verkoren ten eeuwige leven. Hoe vaak leven in deze tijd kinderen Gods langs elkaar heen, terwijl zij toch één Heere willen dienen. Vanuit dit standpunt bezien heeft het comité mijn volle sympathie en moge het zijn ons aller zo noodzakelijke ge bed. Maar ook is er bij mij droefheid en ongetwijfeld ben ik hierin de tolk van vele (oud) Veenendalers. In dit verband zou ik willen verwij zen naar het verslag, dat er enige tijd geleden ook in De Vallei stond, name lijk betreffende de rede die ds. A. Vroegindeweij heeft uitgesproken op de vergadering van de Herv. Mannen bond op G.G. te Utrecht gehouden. Wat wij missen in de opzet van het comité hebben wij duidelijk kunnen le zen uit de rede van ds. Vroegindeweij. Laten we ons, alvorens tot eenheid der kerken te komen, echter eerst eens beraden omtrent de waarheid, de rechte gebondenheid aan de Bijbel en de Be lijdenis. Zolang er geen overeenstem ming is aangaande de aard en inhoud van de predikingen dienen zij ons te hoeden voor een kerkelijke eenheid, al hoewel er m.i. nooit een ware eenheid zal komen zonder dat eerst de waar- heidsvraag terdege is uitgesproken. Het comité heeft ontegenzeggelijk re den van bestaan, maar laat zij zich dan eerst eens beraden over de door mij ge noemde punten. Ik zou u willen toeroepen geachte broeders, laat u niet meevoeren in de Oecumenische stroom van deze tijd, waardoor de principiële punten worden voorbijgegaan. Van harte hoop ik, dat de Veenen- daalse predikanten hun plaats en hou ding alsmede ook hun verantwoorde lijkheid t.o.v. het comité zich terdege bewust zullen zijn en dat zij daan waar mogelijk zullen medewerken aan de tot standkoming van het in feite onge deelde Lichaam van Christus, maar dat daarentegen het profetisch Getuigenis: „Tot de Wet en tot de Getuigenis" niet mag ontbreken. In afwachting van het commentaar der Veenendalers en ook anderen, want het gesprek moet op gang komen, ver blijf ik onder dank aan de redaktie voor de mij toegestane plaatsruimte Hoogachtend, G. ROODBEEN Rijswijk. toegangswegen tot het centrum van Londen bevinden. Wanneer dit regelsysteem in werking treedt zullen de automobilisten worden gedirigeerd door stoplichten en elektro nische omleggingstekens die door een centrale elektronische rekenmachine worden bediend. De apparatuur is de modernste die ergens ter wereld in ge bruik is. De voertuigen zullen automa tisch worden geteld door detectors on der het wegdek; de politie zal alleen optreden op knelpunten. Het voornaamste instrument bij dit stelsel is een electro-magnetische detec tor die in het wegdek is aangebracht en gevoelig is voor metaal. Deze detec tor kan vaststellen hoeveel voertuigen zich in het gebied bevinden en of ze bewegen. Wanneer de verkeersconcen- tratie dichter wordt kunnen de detec tors een verkeersbord doen oplichten waarop andere routes worden aange geven. Tegelijkertijd worden gegevens toegevoerd aan de rekenmachine die de phasen van de verkeerslichten wijzigt om de stroom voertuigen aan te passen. De rekenmachine is verbonden met punten op de voornaamste kruisingen die het verkeer aftasten en kan de ge gevens die het van deze punten en hon derden verkeerslichten binnen krijgt bewaren tot de verkeersdichtheid een bepaald peil bereikt. Dan selecteert de rekenmachine deze gegevens en duidt aan welke andere routes moeten wor den gebruikt. Hoewel de rekenmachine automatisch werkt, zullen op de voor naamste kruisingen ook televisiecame ra's worden geïnstalleerd, zodat de ver keersregelaar op de centrale post in noodgevallen de regeling van het elek tronische brein kan overnemen. ELECTRONISCHE REKENMACHINE ZAL HET VERKEER IN LONDEN REGELEN In 1965 zal een automatische verkeers regelaar die op het Britse Road Re search Laboratory is ontwikkeld het verkeer regelen op een gebied van vier vierkante mijl, waarop zich de drukste SINTERKLAASFEEST VOOR BEJAARDEN Het is een traditie geworden dat het Sint Nicolaasfeest door de bejaarden van de sociëteit met elkander wordt gevierd. Woensdagmiddag was het weer zover. Er was voor alle bejaarden een cadeautje. Natuurlijk werd er goed gezongen. De oudjes zijn de kinderliedjes van het Sint Nicolaasfeest nog lang niet verleerd. De heer van der Sluis wist ook deze keer weer een leuke voordracht, waarom har telijk gelachen werd. Ook de boterletters ontbraken niet op het appèl. De spelletjes bleven deze keer in de kast, want ter ere van de goede Sint werd er een aantal films vertoond. Met medewerking van het departement van het Nut konden de be jaarden genieten van een prachtige film over ons eigen land, waarin verschillen de facetten van land en volk belicht wer den. De film opgenomen in de binnenlan den van Nieuw Guinea had eveneens veel belangstelling, waarbij wel eens gegrie zeld werd om de wonderlijke gewoonten van deze primitieve volkeren. Opgewekt en met een voldaan gevoel toog men de vrieskou weer in, huis toe. GESPAARD Gedurende de maand nov. werd bij de rijkspostspaarbank alhier ingelegd 27.411,36 en terugbetaald 18.620,76. Bij de Nutsspaarbank bedroegen deze bedragen over hetzelfde tijdvak resp. 75.088,70 en 69.266,67. VERWARMDE AUTORUITEN TEGEN BESLAAN EN VORST Om het inwendige beslaan en uitwen dige bevriezen van autoruiten tegen te gaan vervaardigt een Engelse glasfabri kant thans verwarmde achterruiten voor auto's. De produktie bedraagt thans 15.000 per jaar. Deze ruiten bevatten een raster van vrijwel onzichtbare nichroom draden dat in een glaslaag is aangebracht en op een 12 volt stroom werkt. Deze ruiten hebben hun deugdzaamheid bewezen tot aan temperaturen van 10 graden onder nul; bij deze temperatuur smelt ijs op de ruiten in een minuut. Na vier minuten is het raam volkomen ijsvrij. Wanneer de stroom is ingeschakeld kunnen de ruiten onmogelijk bevriezen of beslaan. Hiervoor verhuren wij DE NIEUWSTE TROUWCOSTUUMS MET ALLE TOEBEHOREN Hoofdstraat 46 Jan Steenlaan 63 Tel. 3705 - Veenendaal ERKEND SCOOTER- EN AUTORIJSCHOOL UITSLUITEND NIEUW MATERIAAL EXAMENS IN ARNHEM, UTRECHT EN AMERS FOORT Gediplomeerd VAMOR- lnstructenr Voor Amerongen: B. v. REMMERDEN v. Reede Ginckell. 11 Amerongen SPECIAAL MEUBELFABRIEK Eig. J. M. van der Veer Stationsweg 128 - Ede WIJ KUNNEN PLAATSEN (e.v. ook voor buitendienst) (moeten ook kunnen lassen) Aanmelden dagelijks aan de fabriek. producent voor de Benelux van eenma lige papierverpakkingen vraagt: voor de verkoopadministratie en de cor respondentie. voor de loonadministratie en boekhou ding. Voor deze functies zijn de diploma's ULO en typen vereist. Enige praktijk ervaring strekt tot aanbeveling. Sollicitaties te richten aan MOPAVI N.V., Groe- neveldselaan 4, Veenendaal. i Wij hebben het voor u. Het ultra moderne TV-toestel dat u alles biedt wat u wenst. Haarscherp beeld, vol automatische afstemming, prachtige, volle klank. Waarom komt u het niet eens zélf bekijken? KERKEWIJK 110 - VEENENDAAL Telefoon 08385 - 2252 - 3900 VERZORGT VOOR U Van aanvraag tot contract in 24 uur. Van koelkast tot dragline. Opvallend door de moderne vormgeving. Een van de fraaiste apparaten die In deze prijs klasse worden gebracht. Panoramisch filter beschermglas. Extra versterkertrap bij UHF ontvangst. Speciale luidspreker-montage voor betere geluidsspreiding. 825.- De TV die u eigenlijk wilt hebben, staat hier!-zegt HOOFDSTRAAT 29 - VEENENDAAL Kom kijken naar deze fantas tische wasautomaat met aparte centrifuge. Wast en spoelt (5 x) automatisch. Centrifuge geeft een zeer hoog droog-effekt! Al leen Constructa werkt volgens het gepatenteerde doorstroom- systeem. Behoedzaam en zeer grondig. Veilig voor alle textiel. Zuinig met stroom en wasmiddel. Wij zullen u deze wasautomaat graag demonstreren! MARKT 18 VEENENDAAL ZANDSTRAAT 111 van de Stichting „HET VEENENDAALS TENNISPARK" U kunt nu eerder gaan schaatsen op een kleine EX CLUSIEVE ijsbaan, gelegen aan de Dennelaan. IJs en weder dienende, staat de ijsbaan, de gehele winter 1963/1964 tot uw beschikking, indien u zich als abon nementhouder heeft laten inschrijven. (Een abonne ment kost slechts f 10,Er wordt slechts éénmaal gelegenheid tot inschrijving gegeven en wel op zater dagmiddag 7 dec. 1963 van 2 tot 5 uur, in het clubhuis van het tennispark (aan de Dennelaan). Er wordt slechts een beperkt aantal abonnementen uit gegeven, dus haast u op zaterdagmiddag 7 december. Voor AUTORIJ- en THEORIELES naar Lessen in Opel Rekord examen in Arnhem, Amersfoort, Utrecht. Lunterse Kade 23 EDERVEEN Telefoon 08387-478 wordt U, als U zit, als U werkt, als U „uit" is, als U ja steeds ziet men U en let men op U en. op Uw benen. Wat fijn, te weten, dat Uw benen prima verzorgd zijn met Uw Priam-nylons. gemaakt van (^nhalori— Hoofdstraat 61 Tel. 3018 dit zijn de mensen, die de moderne productiemachines bedienen de mannen die zorgen voor de controle en het onderhoud van de machines. Wilt u meer over deze kansen weten, kom dan eens praten. De heer Van Egmond, die bij ons voor de personeelsbelangen zorgt draagt, zal u'altijd graag ontvangen. Verlaat 22 Veenendaal Telefoon 08385 - 3345 en 3346

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1963 | | pagina 4