De Heilige Geboorte
in lied en dicht
handzetter
Uw WONING...
NAAR EIGEN SMAAK
INGERICHT
vrouwelijke
administr. kracht
een assistente
een net meisje
een jonge
administr. kracht (m.)
loodgieters
aank. loodgieters
IE
Piet van Beek
feestgebak
bediende
Kerstreclame
HARKES
Hou op
Hou op
Daar komen
ongelukken van
Van der Kolk Veenendaal N.V.
L. van Wijngaarden Zonen's
Tapijten- en Mattenfabriek
GeHa van Leeuwen
JULIANA ZIEKENHUIS Veenendaal
Gemeente Ede
Drukkerij
„DE GELDERSE VALLEI"
en leerjongen
of leerlingen
J. E. VAN SCHUPPEN
té
VOOR VAKWERK
H.J.M.KLIJSEN
3 ONDER
RU
RUK/TOEZICHT
GEDIPLOMEERD
/CHOEHHER/TELLER
H. J. Niesen Zoon
ROTTERDAMSE
BANK N.V.
DE LUIFEL
IS GESLOTEN
G. BREESCHOTEN
Ook uw adres
voor fijne bonbons
speciaal voor de
Kerstdagen
De schuwe eenzelvige dichter Leopold schreef
eens een eenvoudig Kerstliedje:
Zij waren den dag zich moe gegaan
met zwoegen en met gezucht,
in den laten avond kwamen zij aan
in Bethlehem het gehucht.
Maria en Jozef liepen tesaam
de donkere straten door
en vroegen bij alle menschen aan
en vonden er geen gehoor.
En hadden eindelijk in een stal
hunnen intrek genomen
en zochten zwijgend zich terecht
in dit hun onderkomen.
Na angst en nooden waren gerust
ingeslapen zij beien
en ook het kindje was gesust,
dat gekomen was met schreien.
Maria lag bij haar jonge kind
gelukkig en uitgeput
en Jozef hield zijn knikkend hoofd
In de linkerhand gestut.
En engelen zweven met vleugelslag
om de drieën dit nieuw gezin
en de driekoningen komen aan
en houden hun voeten in.
Met eenzelfde eerbiedige schroom, zo mooi uit
gedrukt in de slotregel er staat niet hun „schre
den", maar veel suggestiever „hun voeten" met
eenzelfde schroom, ondanks alle vertrouwelijkheid
met het heilige, hebben te allen tijde kunstenaars
hun beleving van het Kerstmysterie geuit. Door al
le eeuwen heeft dit een machtige indruk op hen
gemaakt en diepe ontroering gewekt. De schilder
kunst heeft aan de Heilige Geboorte de meest
grandioze doeken gewijd en voor de dichters en
musici is zij altijd een bron van zuivere en lieflijke
poëzie geweest.
Het is of de profetische woorden van Jesaja hen
fascineerden en inspireerden tot het schrijven van
hun zoetvloeiende liederen en gezangen:
En de wolf zal met het lam verkeren, en de
luipaard bij den geitenhok nederliggen, en
het kalf en de jonge leeuw en het mestree
te zamen, en een klein jongsken zal ze drij
ven; de koe en de berin zullen te zamen
weiden, hare jongen zullen te zamen neder
liggen, en de leeuw zal stro eten gelijk de
os; en een zoogkind zal zich vermaken over
het hol van ene adder, en een gespeend kind
zal zijne hand uitsteken in den kuil van den
basilisk.
Men zal nergens leed doen noch verderven
op den gansen berg mijner heiligheid; want
de aarde zal vol van kennis des Heer en zijn,
gelijk de wateren den bodem der zee bedek
ken. (11 6-9).
De woestijn en de dorre plaatsen zullen hier
over vrolijk zijn, en de wildernis zal zich
verheugen en zal bloeien als ene roos; zij
zal lustig bloeien en zich verheugen, ja met
verheuging, en juichen: de heerlijkheid van
Libanon is haar gegeven, het sieraad van
Karmel en Sar on; zij zullen zien de heerlijk
heid des Heren, het sieraad onzes Gods.
(35 1-2).
Schreef Virgilius, de „profeet der heidenen" niet
in dezelfde geest zijn vredewens aan consul Asi-
nius Pollion?
Het Kerstlied in het westen
Wij behoeven niet jaloers te zijn op zuidelijke
volkeren, wier dichters Kerstzangen schreven die
de zonnige lucht en de blauwe zee van hun lan
den weerspiegelen, want ook onder de grijze he
mel van de lage landen bij de zee ontloken en
ontluiken liederen voor het Kind in de kribbe.
Het oudst bekende loflied op Christus' geboorte
van Nederlandse bodem is Nu sijt wellekome, een
gemoderniseerde en populair geworden lezing van
een Duits lied uit de 11de eeuw, te Aken ontdekt
in een oud handschrift, waarvan de beginregels
luidden:
Nu sis uns wille komen, herro Crist,
Du unser aller herro bist!
Te Thorn in Limburg en ook in Aken werd het
in de 11de eeuw reeds gezongen.
Toen zich sindsdien in de lage landen de behoef
te deed gevoelen aan een gemeenschappelijke taal,
waarin werken geschreven konden worden die voor
ieder verstaanbaar waren en deze taal, het Diets of
Middel-Nederlands, als schrijftaal geleidelijk uij de
dialecten ontstond, vergroeide de oude Duitse tekst
tot de vorm die wij kennen, daterend uit de 15de
eeuw Het refrein Kyrieleis, Heer, erbarm U onzer,
een herinnering aan tijden toen het Grieks cul
tuur- en liturgietaai was, werd als bede geprocla
meerd tegenover de heidense cultus, waarin de
keizer of de zon als Kurios, heer, werd aangeroe
pen In het westen bestond eeuwen lang de volks
zang in de kerk slechts uit de roep Kyrie eleison,
die bij sommige gelegenheden wel 300 maal her
haald werd Ook bij profane aangelegenheden als
het drijven van vee of als strijdkreet werd het
door het volk gezongen of geroepen, waardoor het
ontaardde in een onverstaanbare jubelkreet, ver
vormd tot kyrielle of krles (Bohemen) kariole
(Vlaams)
„Toen ik een kind was
De middeleeuwen worden vaak de jeugd ge
noemd in de ontwikkeling der Westeuropese vol
keren. In het innerlijk leven van de jonge mens
zijn gevoel en verbeelding overheersend. Het
kind is naief, natuurlijk, ongekunsteld, argeloos,
onschuldig, fantasierijk, emotioneel, spontaan. Het
hart van een kind is zo warm en los, zo buiten de
wereld en roekeloos, zegt de dichter Nijhoff. Het is
gevoelig voor liefde, ontvankelijk voor de schoon
heid die spreekt uit het wonderbare. Al deze eigen
schappen vinden wij terug in de oude Kerstliede
ren, waarvan wij Nederlanders de rijkste schat be
zitten. Diepe vroomheid, zuiver gevoel, innigheid,'
naïeviteit en ontroerende eenvoud. Dr. J. J. Mak
heeft in 1948 in zijn standaardwerk over deze lie
deren er niet minder dan 74 gepubliceerd. Zij be
zingen de boodschap, de ontvangenis, de geboorte,
de komst der Wijzen, de kindermoord, de vlucht
naar Egypte. Of zij zijn beschouwend en soms innig
mystiek.
Bekoorlijk als kleurrijke miniaturen zouden wij
vele liederen willen citeren. Wij moeten echter
volstaan met enige. Eerst het innige Ons is ghe-
boren met zijn frisse melodie, ontleend aan een
wereldlijk lied. Het komt voor in een Berlijns pa
pieren handschrift.
Ons is gheboren een uutvercoren
Clein kindekijn;
Waert niet geboren, wi waren verloren,
Laet ons blide sijn.
Maket hem een bat van tranen nat,
Badet hem daer in.
Hi waert geslagen, in bloede gedwagen
Om onsen wil.
Nu wieget hem sachte, mit reinen
gedachten
Ende singet hem claer.
Het spreket sijn mont, hi mint een surer
gront
Ende dat is waer.
Nu leert hem gaen in enen volstaen
In doogden voort.
U afkeren vergrammet hem sere
Ende hi wort verstoort.
Ellic si met sinnen een voetster der
minnen
Ende nemes hem a en.
Hi sals hem lonen mit hem selven,
Dat weet ic wael.
(Gedwagen - gebaad, doogden deugden, wael
wel).
Bekender dan dit spiritualiserend-moraliserend
lied is het verrukkelijke Ons gemaket die avent-
steerne (niet aventstar) met zijn fijne natuursym
boliek, dat een idyllisch tafereel schildert, een
aanschouwelijke verbeelding van de verschijning
van God onder de mensem
Ons genaket die aventsteerne,
Die ons verlichtet also claer.
Wal was hoer doe.
Susa ninna - susa noe.
Jezus minne sprac marien toe.
Dat huus dat hadde so menich gat,
Daer Christus in geboren was.
Si setten dat kint op hoeren schoot;
Si cussedet voor sijn mondekijn root.
Si setten dat kint op hoerre cnien;
Si sprac 'Groot eer moet u geschien!'
Si sette dat kint op oren aerm,
Mit groter vrouden sach sijt aen.
Die moder makeden den kinde een bat;
Hoe lieflic dattet daer inne sat!
Dat kindekijn pieterden mitter hant,
Dattet water uten becken spranc.
Die os ende ooc dat eselkijn,
Die aenbeden dat suete kindekijn.
(Ninna kindje, vleinaam; Jesus minne Je
sus, mijn liefde; doe toen. De ij spreke men uit
als ie, de oe in hoeren als oo).
Hoe bekoorlijk, hoe menselijk zijn de strofen
over het kinderbadje, een intiem detail met ver
rassende argeloosheid getekend, waarbij de eer
bied behouden bleef. Even lieftallig, maar meer
zangerig is het lied van de zuster van Barbaradael,
waaruit wij twee strofen citeren.
Dat scoenste kint es ons geboren,
Dat alresoetste mannekijn.
Die sijn herte aen hem wilt keeren,
Hy sal hem getrouwe sijn.
Deus eteme tu pi issime.
Sijn voetkens waren dicwile cout,
Doen hy begonst 'te gane.
Ende altoos was sijn heisken bloot
Ende luttel hadde hy ane
Deus eterne tu pi issimi.
(Euwige God, Gij liefderijkste)
Lou Lichtveld (als schrijver Albert Helman) heeft
in 1925 deze coupletten op muziek gezet als derde
deel van een triptiek.
Carols, Noëls, Weihnachtslieder
In Engeland is het Kerstfeest al heel vroeg ver
wereldlijkt. Vandaar dat vele Engelse Kerstliede
ren, de Carols, dan ook iedere wijding verloren en
slechts bedelarij, het gezellige samenzijn of het
drinkgelas dienden. Ook de Franse Kerstliederen,
de Noëls, ontsnapten niet aan saecularisering. Voor-
HOOGTEPUNTEN DER KERSTLYRICK
„En houden hun voeten in
al het hoofdmotief der Noëls, het bezoek der her
ders aan het Kind Jesus, is in vele liederen ont
aard. Hun sfeer is oubollig. De herders zingen,
dansen en spelen op hun instrumenten, waarbij het
weinig eerbiedig toegaat. Maria krijgt zelfs een
nieuw corset, Jozef is een oude sukkel en de her
ders rossen elkander met stokken af!
In Duitsland treedt de ontaarding eerst op aan
het eind der middeleeuwen. Dan ontstaat er een
wieg- en danswoede om de kribbe. Vele mooie
Weihnachtslieder zijn er echter bewaard o.a. het
sublieme Es ist ein Ros entsprungen, onovertrof
fen van tekst en melodie. Maarten Luther en Paul
Gerhardt, dichter van protestantse kerkliederen
als Befiehl Du Deine Wege, O Haupt voll Blutt
und Wunden en Wie soli ich Dich empfangen,
hebben door hun fraaie bewerkingen van oude
Kerstliederen de Reformatorische Kerstlyriek zeer
verrijkt. Van de latere liederen noemen wij slechts
het Tirolse Stille Nacht, een compositie van Franz
Gruber, door de Zillertaler handschoenenverkopers
op de markten bekend gemaakt.
Nieuwe liederen
Het kinderlijk levensgevoel der middeleeuwen
kon uiteraard niet blijvend zijn. Er ontstaat een
verlangen naar helderheid van vorm en gedachte,
naar „rede", naar evenwicht en volmaakte harmo
nie en schoonheid van vormen. De inhoud der lie
deren wordt allengs meer gecompliceerd, de af
werking fijner, de versbouw regelmatiger, de tekst
inniger beleefd, in één woord het primitieve van de
eerste tijd verdwijnt het ongekunstelde lied maakt
plaats voor het kunstlied. Nu sijt wellekome en Es
ist ein Ros entsprungen kondigen deze ontwikkeling
reeds aan.
De Duitse liederendichter Hoffmann von Fallers-
leben die ook onze liederen bestudeerde, schreef
dat in de 17de en 18de eeuw de wereld haar poëzie
verloren had. Gold dit oordeel niet meer het volks
lied dan het kerstlied? Want Vondel dichtte toen
zijn Rey van Klaerissen O Kerstnacht, schooner dan
de daegen (1637) door Dirc Sweelinck in barokke
weelde getoonzet
Op de overgang van de 17de naar de 18de eeuw,
welke laatste volgens dr. Bruning de tijd was van
de verwaterde slappe pruiketijd-liederen, verrast
Michiel de Swaen, de Duinkerker arts en ijzerhan
delaar met een verrukkelijke tekening van Maria's
reis naar Bethlehem, door Anton van Duinkerken
ontdekt, door H. Andriessen en Marinus Monniken
dam van een melodie voorzien:
Reyne Maget, mocht ik heden
Nevens u naer Bethlehem treden,
'k Nam de reyse willig aen,
Schoon ik moeste barvoets gaen.
'k Soude geern 't paxken dragen,
't Gen' uw weerden Bruydegom,
Door voorgaenden arbeyd krom,
Syne schreden doet vertragen,
En syn styven rug soo drukt,
Dat hij voor 't gewichte buckt.
Als wy ergens souden komen
By een beke, welkers stroomen
U beletten voorts te gaen,
'k Bood u myne schouders aen
Om u leden t'onderschragen,
En vol yver en eerbied,
Midden door den watervliet,
Aen den overkant te dragen,
Waer ik u ootmoedig weer
Sachtjes soude setten nêer.
In de 18de eeuw, waarin afschuwelijke liederen
als Herders, hoe! ontwaakt gij niet? geschreven
werden, kwam ook een liedersoort op, die niet
zonder bekoring was: de pastorellen of herders
dichten. Wel missen zij de diepe gevoelsbewogen-
heid der oudere liederen, maar toch zijn het vaak
juweeltjes, waarin de herders, namen dragend uit
de herdersgangen van Virgilius, dialogen voeren.
De mooiste pastorel is wel „O Coridon, neemt acht"
door dr. Bruning gevonden, niet minder dan 9
strofen tellend. Met mooist zijn strofe 7 en 8.
O Kindeken, Gy dwaelt!
Hoe zijt Gy dus gefaelt?
Wie heeft U aengedaen dit leet?
Terwijl de kouw zoo bijt,
Terwijl de wind zoo snijt;
Wie jaegt U uyt dus sonder kleet?
Komt Sions Dogters, komt,
Van rijkdom hoog beromt,
Wilt hier wat rijkdoms stieren.
Van kouw uw Koning beeft;
Hem van u kleet wat geeft,
Die naekt leyt by twee dieren.
Komt tog, o Lente soet,
Gaet uwen God te moet;
Hier leyt den Meester van den tijd;
Klimt Sonneken in 't hoog,
Dat door u guide oog
Van hier de kouwe Winter vlijd,
Slaet vogelkens geluyt,
En voegt U bij mijn fluyt,
Ach, hoort gy 't Kind niet schreyen?
'k Wou al het kruyd en blom
Op Jesus kribbe klom
En Hem dus quam vermeyen
Nieuwste liederen en gedichten
Na de 19de eeuw, diep van verval herinner
U Tollens' Heft aan, heft aan! is een herstel ge
volgd een terugkeer naar eenvoud en ware ont
roering. Een goed lied, een goed gedicht waar
ligt de grens tussen beiden? moet opwellen uit
diepe ontroeringen van de ziel, een inzicht sinds
1880 weer gewonnen.
Overpeinst de moderne dichter het Kerstgebeu
ren, dan voelt hij zich bewust van schuld en
wordt zijn Kerstlied een zelfaanklacht, een kreet
van vertwijfeling en verscheurdheid, somber vaak,
soms verhelderd. De reformatorische dichter W. A.
P. Smit verlaat echter getroost en hoopvol „de
oude stal", al is zijn hart donker en heerst er
armoede in zijn ziel:
De oude stal was kil van vocht
En angstig in lantarenschijn -
Maria, nad en langen tocht,
Was bleek van moeheid en van pijn.
Zij rustte op he harde stroo
En droeg een glimlach wonderbaar
En merkte Jozefs liefde noo,
Onhandig zorgend over haar.
Maar aan den hemel ging een ster
En dreven zangen op den wind,
Want langzaam kwamen van heel ver
Drie wijze mannen om een kind.
Zoo, in de armen onzer ziel,
Zijt Gij geboren onverwacht,
En 't licht, dat rond Uw hoofdjen viel,
Staat als een ster in onzen nacht.
In zijn dramatische belijdenis: „Met Jeanne d'
Are op Kerstmis spreekt de katholieke dichter
Jan Engelman zijn schuldbwustzijn uit:
Jeanne ,hoor!
Ik liet mijn hart al jaren, jaren dorren,
Mijn stem heeft wild geklonken in het koor
der kermisklanten, en de valsche lorren
Van vcos geluk prees ik voor hemelsch diamant.
De bisschop, die je naar den door zou drijven
Ben ik misschien, met praten en spitsvondigheid,
verstand
Van kille wetten en het zinneloos omschrijven
Van wat w'alleen op 's harten stilsten grond
In diepe deemoed heilige schoonheid weten.
Jeanne betoont hem medelijden en voert hem
„over bloem besterde weiden".
En bracht mij bij den stal. De deur stond aan
Er gonsden bijen en een vrouw was neergebogen
Voor een klein kind: zijn zoet bestaan
Heeft mij van hemelsdauw en zalig zingen
overtogen.
In zijn verzamelde gedichten ontbreekt dit
lied. Verwierp de dichter het?
Kerstlied van een socialist
Sociale bekommernis is vaak het kenmerk van
socialistische en communistische dichters, gepaard
gaande met protest. Zo schreef Freek van Leeuwen
in de tijd van de Spaanse burgeroorlog:
O, stille, heilige Kerstnacht,
Die langzaam naderglijdt:
Leer onze bloedende aarde
Eenmaal Uw stralende waarde,
Uw waarde voor onzen tijd.
Waar Franco's onderdanen
Zich vonden in 't gelid,
Vloeit het bloed van de militianen
Een nevel hangt van tranen,
Van tranen om Madrid.
Nooit scheurde Uw stilte scheller,
Waar Spanje werd verkracht.
Nooit sloeg 's werelds hartslag sneller,
Nooit volgde een menschheid feller,
Nooit feller een strijd om macht.
In duister en droef verloren,
Een weenende wereld bidt.
Misschien dat een ster zal gloren,
Misschi wordt Christus herboren,
Herboren in Madrid.
Science-fiction
In 1961 schreef Willem Brandt voor de VPRO
een kerstsuite „Nomaden", een reeks dichtstukken,
beurtelings de aankondiging van de Geboorte
Christi aan de herders en de aanval van de mens
op de ruimte bezingend. Na een hoogst poëtisch
arcadisch aandoend begingedicht De herders, volgt
een stuk Later geheten. De mens waagt de sprong
in de ruimte, de wereld wordt klein als een noot.
De engelen verkondigen de blijde boodschap aan
de herders. Teleurstellend blijkt de ruimte slechts
leegte. De herders vinden het Kind, maar de mens
zoekt in de ruimte het verlorene. Hij luistert met
radar-oren. Hij landt op de maan „de maan draagt
de prent van mijn loden voet." In vertwijfeling
smeekt hij: sein mij waar Bethlehem ligt. Het ge
heim wordt slechts aan eenvoudigen geopenbaard:
tussen de herders knielt de mens deemoedig naast
het snuivend vee. De rietfluit der nomaden zingt
bij Bethlehem van vrede.
Kleine muziek, zo licht als water,
een open ziel die zingend bidt.
Nu komt de engel vroeg of later.
De maan is als een schelp zo wit.
Wij konden hierboven slechts enige grepen doen
uit de rijkdom aan liederen en zangen door de Hei
lige Geboorte geïnspireerd, gedichten die ons ge
lukkig maken, omdat zij zingen van de Kerstvrede,
die is „super nivem" witter dan sneeuw.
D. PHILIPS
Royaal gesneden,
zegt u?
Ongepast, zegt de
Ford-technicus. Hou op!
Véél te veel speling,
daar komen ongelukken van.
Houd ermee op! Kies voortaan
passende onderdelen, als waar
ook in uv/ wagen vernieuwing
nodig is. Kies voor uw Ford originele Ford-onderdelen,
want Ford-technici houden te allen tijde vast aan uiter
ste precisie.
ORIGINELE
ONDERDELEN
PASSEN GOED, ZIJN GOED, BLIJVEN GOED.
verkrijgbaar bij:
Kerkewijk 128 - Veenendaal - Telefoon 2244*
Official Ford Dealer voor:
Veenendaal, Rhenen, Eist, Amerongen, Leersum, Maars-
bergen, Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude, Eder-
veen, De Klomp.
GEVRAAGD:
Enig ULO- of Handelsavondschool-on
derwijs strekt tot aanbeveling.
-ö- 5-DAAGSE WERKWEEK
■fr AFWISSELEND WERK
REISKOSTENVERGOEDING
Sollicitaties aan:
Rhenen - Vogelenzangweg 35 - Tel. 08376-321
Ons kantoor vraagt voor
SPOEDIGE INDIENSTTREDING
voor de debiteuren-administratie. Eni
ge kantoor ervaring wel gewenst.
Aanmelden
Hoogstraat 7 - Veenendaal
vraagt voor de linnenkamer
AANMELDEN BIJ DE DIRECTRICE.
Ter secretarie, afdeling registratuur, kan
worden geplaatst:
ULO-diploma of een daarmede gelijk te
stellen opleiding is vereist. Enige kantoor
ervaring kan tot aanbeveling strekken.
Salarisgrenzen 243,tot 399,per
maand. Voor personen jonger dan 21 jaar
geldt een regeling voor jeugdaftrek. De
gemeente heeft een gunstige regeling voor
tegemoetkoming in de kosten van verdere
studie.
Sollicitaties gaarne binnen 10 dagen na verschijning
van dit blad aan de Gemeentesecretaris, gemeentehuis
te Ede.
vraagt
Sollicitaties: Parallelweg 10, Veenendaal. Tel.
08385-2022*.
Gevraagd voor nieuwbouw en burgerwerk, op
gunstige arbeidsvoorwaarden:
Interessant werk met de nieuwste ma
terialen en veel sanitairwerk.
LOODGIETERSBEDRIJF EN SANITAIR
Eikenlaan 20 - Veenendaal
Telefoon 2234
Sportieve mannen
(die graag behaaglijk suède dragen
vinden de mooiste keus
suède jasjes
in nieuwe tinten.
179.-tot 198.-
In onze regenjassen-collectie
is zowel de Italiaanse sti|l
als de Engelse prachtig ver
tegenwoordigd. En natuurlijk:
de complete Falcon-serie is
er ook bij: 59.-tot 98.-
Comfortabele 's avonds-
thuis dracht: makkelijk wol
len vest! Fijn gebreid in chic
grijs. 29.75
Andere mogelijkheid: spor
tief suède-met-tricot. 59.75
BHIXON
BRIXON KEURMERK HOOGSTE ONDERSCHEIDING IN HERENKLEDING
Speciale weeftechniek
verleent de stof
van dit Brixon-kostuum
een bijzonder mooi effect.
t' Is superieure
Franse kamgaren
in blauw of gedistingeerd bruin.
169.-
GORTSTRAAT 53
Voor de a.s. feestdagen zijn
wij ruim gesorteerd in:
Weinachtstollen
Krentenbrood 1,
Krentenbrood m. spjjs 1,50
Kerststaven en kransen.
Ook een ruime sortering in
luxe koekjes
cake en gebak
ook op de Markt
verkrijgbaar.
Hoofdstraat 16 - Tel. 2957
Veenendaal
Wy wensen U allen
prettige feestdagen.
.VITRAGES.
GORDUNEK.
DOOR:
Emmalaan 28 TeL 2039
VEENENDAAL
Deskundige voorlichting.
Geniet dubbele feestvreug
de met de Kerstdagen door
ons
te presenteren, wat aan de
hoogste eisen voldoet. Wij
bieden U een zeer ruime
sortering
KERSTTAARTEN
KERSTGEBAK
KERSTKRANSEN
WEINACHTSTOLLEN
Koekjes, bonbons en
chocolade enz.
Verder leuke
KERSTSURPRISES
PATISSERIE
Maison Bosgoed
Dr. Slot. de Bruïneplein 13
Telefoon 3561
2e Kerstdag
van 9 tot 12 uur geopend.
GEVRAAGD
jongste
door de
Hoofdweg 23
KESTEREN
Lunchroom - Automatiek
Kerkewijk 60
van 23 december t.e.m.
woensdag (2e Kerstdag)
26 december tot 2 uur n.m.
Gevraagd een
WONINGSTOFFEERDER
en een aankomend
WONINGSTOFFEERDER
Woninginrichting
Utrechtsestraat 1
Amerongen - Tel. 03434-473
250 gr. gesorteerde crème
koekjes 69 ct. 150 gr. ker
senbonbons 98 ct. 250 gr.
fondant kransjes 49 ct. 200
gr. Kerstbonbons (de Heer)
100 ct. 250 gr. gesorteerde
toffee's, div. smaken 69 ct.
Zaterdag op de markt te
Veenendaal bij:
Koek - Chocolade- en
Suikerwerken