Bijbels onderwijs in een Israëlische dierentuin AGENTSCHAPPEN „DE VALLEI" Advertenties en abonnementen Leerling electriciën WILT EEN RIJBEWIJS ZIEN MET DE HANDEN that SPOIL THE VINES In een Jeruzalemse dierentuin vormen dieren een schakel tussen bijbelse wijsheden en moderne zoölogische wetenschap I PANTER SIGARENFABRIEKEN AMERONGEN Veilig Verkeer IN AUSTRALIË GAAT DAT HEEL VLOT „Wilt u het examen afleggen voor uw rijbewijs? Ik ga even met u mee zei de gemoedelijke Australische politieman en hij kwam naast mij zitten. Hij liet wat rondrijden in de straten, de gebruikelijke „kunststukjes" leveren zoals parkeren, achteruitrijden enz. Hij stelde een aantal vragen omtrent verkeersvoorschriften en toen reden we terug naar het bureau. In zijn boek schreef hij met enkele blauwtjes) mijn rijbewijs uit, ik betaalde tien shillings en het was gebeurd. Merkwaardige experimenten in Rusland Prof. A. Shulov Mevrouw Anna Cahane kreeg een pasgeboren leeuwtje aangeboden. ALS WE ONZE JEUGD voor de keuze zouden stel len naar een zon dagsschool of een dierentuin te gaan, dan zouden zy on getwijfeld de laat ste kiezen. Maar als men zondags school en dieren tuin op een prettige wyze weet te com. blneren dan wordt het tezamen beslist bijzonder aantrek- keiyk Toch was dit niet precies hetgeen prof. Aharon Sholov door het hoofd speelde toen hij de dierentuin van Jeruzalem inrichtte om zijn studenten in de zoölogie vertrouwd te maken met het dierenleven. Bij het maken van de opschriften van de dieren op de hokken ontstond echter plotse ling het idee, namelgk, de Bjjbel onder de aandacht te brengen van de bezoekers van de dierentuin door de opschriften op de kooien uit te breiden met Bijbelse teksten, waarin die bewuste dieren genoemd werden. Op een duiventil werd bijv. de volgende tekst aangebracht: ,,De roep van de tortelduif werd gehoord in ons land". Hooglied 11, vers 12. Op zeven na zyn alle dieren, die in de Bijbel worden genoemd (85 zijn het er) vertegenwoordigd in de dierentuin van Jeru zalem. Dat de Israëlische jeugd inderdaad biy is met dit byzondere dierenpark moge blijken uit het feit, dat kortgeleden een groep stu denten een pasgeboren leeuwtje aanbood aan mevr. Anna Cahane, presidente van de Vrouwenliga voor Israël, een Amerikaanse organisatie, die het werk onder de jonge Israëliërs stimuleert en steunt. HET DIERENPARK dat schitterend is gele gen op een terrein van tien hectare bij Jeru zalem en dat beplant is met pijnbomen, vijgen, eucalyptus en plijven, staat onder toe zicht van prof. Sholov en de stad Jeruzalem. Menigeen, die van uit de tegenwoordige ver warde wereld deze fraaie tuin bezoekt, zal moed putten uit de hoopvolle profetieën van Jesaja, die hij daar onder ogen krijgt: ,.De wolf en het lam zullen tezamen weiden... en Zy zullen hun zwaarden omsmeden tot ploeg scharen en hun speren tot sikkels en de oor log zal niet meer geleerd worden... (Copyright Opera Mundl) Bezoekers maken een bybelse tocht langs de kooien van dieren, die in de boeken van de Hebreeuwse geschriften worden genoemd. Op de borden staat het aangegeven. OP ZOEK NAAR DE VERLOREN WERELD RUSSEN MENEN ATLANTIS TE HEBBEN GEVONDEN Als de Russische geleerde, Prof. Maria Klenowa, gelijk krijgt, dan staat een van de grootste historische ontdekkingen van deze eeuw voor de deur: de vondst van Atlantis, ie „Verloren Wereld". De Russische Oceanologe heeft onlangs laten weten, dat zij met haar staf van wetenschappelijke medewerkers in het midden van het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan, onder de waterspiegel een bergachtig land heeft ontdekt. Volgens ie Russische onderzoekingen wordt de bergrug betrekkelijk snel „overspoeld". Prof. Klenowa heeft berekend, dat dit uitgestrekte vasteland zo'n twaalf en een half duizend jaren vóór Christus onder water is verzonken. Het ligt voor de hand, aldus de Rus sische bekendmaking, dat zich hier duizen den jaren geleden een vreselijke tragedie heeft afgespeeld, waarbij een uitgebreid gebied door het water is verzwolgen. „Ik ben er van overtuigd, dat nu eindelijk het geheim van Atlantis zal worden ontsluierd", zei Prof. Klenowa. Rond Atlantis hebben tal van oude le genden de ronde gedaan over de wereld. In heel wat oude geschriften, in oude over leveringen van talrijke stammen, is sprake van de verloren wereld", een samenleving op een eiland in de oceaan, die een onge kend hoge beschaving had bereikt. Atlantis moet een stad zijn geweest, althans volgens de legenden, met een sociale en wetenschap pelijke ontwikkeling, welke die van de twin tigste eeuw minstens evenaart, zo niet over. treft. Het is begrijpelijk, dat de belangstel ling van heel wat geleerden is uitgegaan naar deze verzonken stad. Al heel wat mil joenen zijn gespendeerd aan expedities en duikpogingen. Geologen hebben nooit wil len ontkennen, dat Afrika eens met Zuid- Amerika verbonden moet zijn geweest, het geen aanleiding gaf tot de theorie, dat At lantis de verloren gegane schakel moet zijn geweest. Deze theorie wordt vaak verdedigd met behulp van de landkaart. De westkust van Afrika lijkt in grote'trekken inderdaad precies aan te sluiten op de oostkust van het Zuidamerikaanse schiereiland met uitzondering van één stuk, het deel waar volgens de theorie Atlantis moet hebben gelegen. De Russen hebben de Atlantische Oceaan afgespeurd met een compleet drijvend labo ratorium, de „Michail Lomonossouw". Met behulp van moderne electronische appara tuur hebben zij de bergrug gelokaliseerd. Gepoogd zal nu worden om met behulp van duikerklokken de oppervlakte van de rug te bereiken. Als Atlantis hier heeft gelegen moeten de resten van de stad gevonden kun nen worden. „Neptunus zal worden over wonnen", verklaarde Maria Klenowa zelf verzekerd. Tot nu toe is nooit enig echt bewijs gevonden voor de waarheid van de Atlantislegendc. Het is begrijpelijk, dat het Russisch onderzoek met grote belangstelling wordt gevolgd. Het succes zou de sleutel kunnen zijn voor heel wat raadsels, welke de historie ons nog heeft nagelaten. (Nadruk verboden.) BORSTEL Met het tanden- borstelen is het in Frankrijk maar slecht gesteld. Tien pro cent van de bevolking borstelt nooit z'n tanden en in 92 pro cent van de families van zes personen is er slechts één tan denborstel in huis. Het ge bruik van tandpasta bedraagt slechts 10 gram per mond per maand en de helft van deze monden wordt nooit door een tandarts gecontroleerd. Men is dan ook tot de conclusie ge komen dat men in Frankrijk de minst verzorgde gebitten ter wereld tegenkomt. KAT „S.O.S. Zendt ons on middellijk alle katten die ter beschikking staan." Zo luidt de tekst van een oproep van het gemeentebestuur van Se- marang op Java. Men heeft er de katten nodig om een rattenplaag te bestrijden. kunnen worden opgegeven by de onderstaande adressen: VEENENDAAL: Van Barneveld, Sig.magazijn „De Vallei", Pr Bernhardlaan. RHENEN: J. Bovenschen, Oude Veenendaalseweg 1. E. van Daalen-Meeuwisz, Julianastraat 20. ELST: Van Laar, Rijksstraatweg. G. H. B. Hulsebos Jr., Rijksstraatweg 162, Telefoon 212. ACHTERBERG: R. Rijkse, Dijk 8. AMERONGEN: C. Th. de Boer, Burg. v. d. Boschstraat 6, Tel. 03434-1262 De Vries, Beatrixlaan 4, Amerongen. OVERBERG: G. van de Brandhof, Haarweg 67. RENSWOUDE: Jongetjes, Dorpsstraat 39 - Telefoon 08387-560 EDERVEEN: D. van Baaren, Hootsenplein 10. SCHERPENZEEL: P. de Jonge, Pr. Margrietlaan 21, Tel. 03497- 473. EN BIJ DE BEZORGERS VAN „DE VALLEI" H. J. v. Schuppen N.V. '<m vragen voor spoedige indiensttreding Diploma LTS strekt tot aanbeveling. Mondelinge of schrift, soil, te rich ten aan de Personeelsafd. Kerke- wijk 111 - Veenendaal - Tel. 2141 Woensdagavond is de Veilig Verkeers- cursus van start gegaan in de open bare school. De belangstelling was overweldigend. Op deze eerste avond waren reeds meer dan 35 belangstellen den. Het gezelschap is zeer gemeleerd. Er zijn veel heren, maar ook dames, jongeren en ouderen, autorijders en bromfietsers. Voor dit gezelschap begon wacht meester J. Pakvis zijn cursus met en kele algemene onderwerpen. In de vol gende lessen zullen steeds andere on derwerpen behandeld worden. Hoewel de bedoeling was eens in de 14 dagen bijeen te komen, werd dit op verzoek van de deelnemers gewijzigd in een maal per week. Het bestuur van het Verbond voor Veilig Verkeer te Amerongen is zeer verheugd dat dit initiatief zo goed aan geslagen is. Men hoopt de belangstel ling tot het verdiepen in de verkeers problemen ook in de toekomst te kun nen blijven wekken. WILT U EEN RIJBEWIJS Vol trots had ik mijn examinator verteld in het bezit te zijn van het Nederlandse internationaal rijbewijs. „Was het maar niet zo", mopperde hij terug, en dat stelde mij eigenlijk teleur. „Kijk eens hier, de Nederlanders die al een rijbewijs hebben en hier examen komen doen, tobben meestal met het linkse verkeer hier en al wat er aan vastzit, wie hier heeft leren rijden heeft daar veel minder moeite mee", zo lichtte de examinator toe. Daar zit iets in. DE TEKENS Het is beter om tevoren een afspraak te maken wanneer je examen wenst te doen voor het rijbewijs, de examinatoren hebben het druk. Russische geleerden hebben de laatste maanden, evenals hun collega's in andere landen, act onderzoek uitgebreid naar de merkwaardige talenten van sommige mensen, die niet iiun handen kunnen „zien De aanleiding tot het onderzoek was een Moskouse t.v.-uit- cending in april vorig jaar. lijdens de uitzending toonde een 22-jarig meisje, Rose Koele- •jowa,uit het plaatsje Nizjni lagil, hoe zij met middel- en ringvinger van de rechterhand ;en krant kon lezen en afbeeldingen op foto's herkennen. Na de uitzending meldde zich' ten arts uit Charkow, die bij zijn 9-jarig dochtertje Olga Bliznowa, dezelfde talenten had ontdekt. Het jonge miesje bleek in staat op de tast zwarte van witte schaakstukken te onder scheiden. Bij latere experimenten onder lei ding van Prof. Ilja Welwowski, een be faamd psychoterapeut, toonde het 9-jarige meisje, dat zij geblinddoekt teksten en kleu ren kon onderscheiden door met haar han den de papieren aan te raken. Later bleek zij zelfs vorm en kleur van voorwerpen te kunnen vaststellen zonder deze aan te raken. Ze „zag" de tekeningen in tijdschriften, welke zich op een afstand van vier tot vijf centimeter van haar vingertoppen bevonden. Zelfs haar tenen en schouders bleken ge voelig voor licht- en klcurprikkels. De ge leerden blinddoekten haar en plaatsten tussen de tenen 'n aantal potloden van verschillende kleur. De kleine Olga wist feilloos de kleu ren op te noemen. Volgens de geleërden gaat het hier om een menselijke eigenschap, welke beslist niet zo uniek is. Bij experi menten aan universiteiten in de V.S. en Rusland bleek een aanzienlijk percentage van de studenten in staat de kleuren vast te stellen van een aantal op elkaar gelegde vellen papier door het bovenste vel met de vingertoppen aan te raken. Een werkelijke verklaring voor deze eigen schap van de huid is nog niet gevonden. De theorie is, dat niet alleen het menselijk gezichtsorgaan van nature in staat is visuele prikkels over te brengen, maar met name ook de gevoelige plaatsen van de huid. Ook in de huid moeten zich punten be vinden, die kleur- en lichtprikkels opvangen en via de zenuwen doorgeven aan de hersenschors. Hier tenslotte worden de prik kels weer omgezet in beelden, zoals dat ook gebeurt met de prikkels, welke door de oogzenuw worden doorgegeven. De Russische geleerden menen, dat in principe ieder mens de mogelijkheid bezit met de huid te zien. Zij menen ook, dat deze eigenschap door training verder is te ontwikkelen. Volgens hen duiden de experi menten met de 9-jarige Olga in deze rich ting. Aanvankelijk kon zij alleen de schaak stukken naar kleur onderscheiden, maar naarmate de experimenten werden voortge zet en het meisje zich leerde concentreren, stegen de prestaties. Na enige tijd was het voor haar zelfs overbodig om de voorwerpen, welke zij wilde „bekijken" met de handen aan te raken. Over de practische betekenis van de ontdekking van deze merkwaardige menselijke eigenschap durven de geleerden zich nog niet uit te laten. Daarvoor bevindt het onderzoek zich in een te experimenteel stadium. (Nadruk verboden). PERSONENVERVOER PER RIJWIEL OF PER BROMFIETS HOEVEEL EN HOE OUD Omtrent het vervoeren van personen per rijwiel of bromfiets is de wetgever van het standpunt uitgegaan, dat de oudere de jongere moet dienen, indien één van hen nog geen 18 jaar oud is. Er is namelijk bepaald dat iemand beneden de 18 jaar geen persoon mag meevoeren die ouder is dan hijzelf. Voor personen boven de 18 jaar is dit niet meer van toepassing. Een wielrijder beneden 18 jaar mag ook nooit meer dan één persoon vervoeren, die dan jonger moet zijn dan hijzelf. DRIE KINDEREN OP EEN FIETS IS VERBODEN. Eén kind bij een kind achterop is dikwijls al meer dan voldoende. De veiligheid van onze kinderen en van het verkeer in het algemeen vordert dat wij als ouders en als ouderen hen eventuele overtredingen doen nalaten. Iemand boven de 18 jaar mag op de fiets één persoon boven de 10 jaar mee voeren, of twee kinderen beneden de 10 jaar. Kinderen beneden de 10 jaar moeten een doelmatige zitplaats hebben met vol doende steun voor handen, rug en voe ten. Voldoe aan deze voorwaarden en voorkom zodoende dat kinderen met hun voetjes tussen de spaken komen. Boven de 18 jaar mag men wel iemand meevoeren die ouder is dan men zelf is. MAAR vader mag niet moeder èn kind op de fiets medevoeren, omdat bepaald is: 1 boven of 2 onder de 10 jaar. Een BROMI IETSER mag NOOIT meer dan één persoon medevoeren, onge acht de leeftijd. Dus ook geen twee kinderen. Een kind vervoeren in een zitje aan het stuur van een bromfiets moet als zeer gevaarlijk worden geacht en daarom worden nagelaten. Een rukje en het is gebeurd Een duo-passagier van een bromfiets moet de voeten aan weerszijden van het voertuig doen rusten op voetsteunen. De z.g.n. „amazone-zit" is verboden. Gevaarlijk en daarom verboden is ook het vervoeren van een volwassen persoon op de horizontale bovenhuis van de fiets. De bestuurder wordt daardoor ontegenzeggenlijk gehinderd, waardoor een plotselinge zwenking het verkeer in gevaar kan brengen. Een minimum-leeftijd om iemand op de fiets te mogen vervoeren is niet be paald. Het verantwoordelijkheidsgevoel van de ouders moet zoveel mogelijk voor komen dat kinderen onnodige of op nog te jeugdige leeftijd, zusje of broertje per rijwiel meevoeren. GOED VOORGAAN DOET GOED VOLGEN. Maar als ze de kans krijgen, doordat b.v. een „patiënt" plotseling niet komt opdagen, schuiven ze je wel ergens tussen. Natuurlijk, hij let erop of je behoorlijk weg rijdt, voldoende acht slaat op het verkeer, o fje goed links van de weg rijdt, de auto kunt parkeren en „insteken", maar vooral ook op de verkeerstekens. Want, in sommige staten van Australië geldt nog steeds het handsignaalsystecm. Bij stoppen, onderarm verticaal omhoog, bij rechtsaf arm horizontaal uitsteken, bij linksaf zelfde teken als bij stoppen en ook bij snelheidverminderen. Dat geeft natuurlijk weieens verwarring wat een automobilist gaat doen, vaartver- minderen, stoppen of rechtsaf slaan en als het donker is, zie je niet veel van de tekens. Gezien de vele bezwaren is men er in de meeste staten dan ook toe overgegaan het systeem der automatische richtingaanwijzing middels knipperlichten in te voeten. Dat heeft ook het voordeel, dat je dan tenminste het portierraampje kunt sluiten, want anders moet het permanent geopend zijn, teneinde steeds klaar te zijn tot geven van een teken. „LEARNER Een aantal weken voor het rijexamen, had ik eerst mijn „learners-permit" op het bu reau gehaald. Dat bureau is een speciale afdeling van de politie. Daar doen ze tevens de ogen test, krijg je een boekje met verkeersregels en een gele kaart met een zwarte L. Die kaart moet je op de achterruit zetten, zodat andere weggebruikers zijn gewaar schuwd en dan kun je gaan oefenen. Daarvoor moet er iemand naast je zitten die een rijbewijs heeft en de auto moet ook zodanig zijn, dat hij wat de rem betreft, meteen in kan grijpen. Uiteraard zijn er ook rijscholen. Gaat het goed, dan rij je na de eerste examenrit weg, voorzien van je rijbewijs. Ik gaf bij de eerste maal niet op het juiste moment een teken en hield ook het stuurwiel op een niet gewenste wijze, nl. aan de spaken vast. „Kom volgende week maar terug", zei de politieman en toen slaagde ik- WEINIG „TOBBERS" Merkwaardig is, dat men in Australië weing „tobbers" langs de wegen ziet, dat wil dus zeggen, onervaren autobestuurders. De oorzaak hiervan is wel, dat men om zo te zeggen met de auto opgroeit. Met zoiets van een auto op elke vier Australiërs, bezit men in welhaast ieder gezin een auto. Maar dat is het niet alleen, want de Australiërs hebben ook een bij zondere liefde voor hun auto. Zij spreken trouwens veelal over „she" als zij het over hun auto hebben; „zij" is hen welhaast even lief als hun vrouw. Hetgeen ook weer meebrengt, dat zij een bijzondere zorg voor hun auto hebben. Op 16-jarige leeftijd kan men een rijbewijs ver krijgen en ik heb bij bezwaren tegen deze te jonge leeftijd aleens gesignaleerd gezien, dat men 18 jaar moet zijn om in aanmer- kin te komen voor de vereiste vergunning om de lift in een gebouw te „besturen". De Australiër kunt ge in zijn vrije tijd veelal onder de motorkap of onder zijn auto vinden, want er valt altijd wel wat te prut sen. Daarin is hij ook zeer bedreven en de jeugd steekt daar al vroeg wat van op. Bovendien zijn het lang niet allemaal van de laatste automodellen die men op de wegen aantreft. Maar je kunt hier nu een maal moeilijk buiten een auto; daarom luidt het devies: eerst een huis, dan een auto. GEGREPEN IS GEGREPEN Vandaar dat intrekken van het rijbewijs een heel nare gebeurtenis is. Daar wordt niet zo spoedig toe overgegaan. Je moet het bij dronkenschap al erg heb ben gemaakt, wil het rijbewijs worden inge trokken. En toch is men bij straffen wel radicaal. Controle op het rijbewijs vindt praktisch nimmer plaats, alleen als men brokken maakt of bij verkeersovertreding wordt daar naar gevraagd. Het praten met een politie man kun je heus wel nalaten, het geldt: gegrepen is gegrepen en meestal volgt dan een stevige boete indien het een gewone overtreding betreft. Enige tijd geleden werd er ernstig over geklaagd, dat op een bepaalde grote ver keersweg bij Sydney de maximum snelheid werd overtreden. De politie voerde een scherpe controle uit waarna de overtreders door de rechter binnen enkele dagen werden gestraft met intrekken van het rijbewijs op korte termijn, variërend van een week tot een maand. Binnen enkele weken durfde niemand meer te snel te rijden! Zo doet men in Australië alles liefst zo eenvoudig mogelijk en met weinig ambtelijke kosten, want voor rond tien gulden heb je je rij bewijs. 500 JAAR STATEN-GENERAAL Een overzicht in de Eerste kamer, waar H.M. de Koningin met de voorzitter, de voorzitters van de staten van de Neder landse Antillen en Suriname en de frac tievoorzitters achter de regeringstafel heeft plaatsgenomen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 6