In Eist geen gezamenlijke aubade en kinderspelen op Koninginnedag Stutka Controverse tussen schoolbesturen verhindert samenwerking Vergadering Evangelie blijft hetzelfde, vormen worden gewijzigd De Titanen De dodenlijst van A.M. ADVERTEREN DOET VERKOPEN a. FAKTURISTE b. EMPLOYE c. MEISJE DERDE BLAD „DE VALLEI" VRIJAG 3 APRIL 1964 No. 27 Scherpe tegenstelling De tegenstellingen zijn zeer scherp. De oudercommissie van de openbare Rijnschool stelt dat Koninginnedag een nationale feestdag is, waarop (voor korte tijd) alle verschillen van religie of an derszins moeten wegvallen. Wrijving Perkjes Conservatisme? Geen behoefte Geen forcering Hervormde Kerk gaat weer beroepen Van Hervormde Evangelisatie tot nood- gemeente Ds. A. A. Bos, Ned. Herv. predikant Over en weer eikaars kerkeraadsvergaderingen bezoeken avrfcfts drou^e Oecumenisch ,Onze Vader' Intussen zit het gemeentebestuur van Rhenen met de afwijzing B I O RHENEN Telef. 08376-901 de nieuwe stijl van Begin het voorjaar goed. MEISJE SHOEK KINDER KLEDING Over de hoofden van enkele honderden Elsterse schoolkinderen heen wordt in deze weken door de be sturen van de O.L. school en de school met de Bijbel een strijd gevoerd, waarvan deze kinderen gelukkig geen weet hebben. Het resultaat van deze schoolstrijd der volwassenen is echter dat de Elster kinderen op Koninginnedag niet gezamenlijk feest gaan vieren. Levensbeschouwelijke en culturele verschillen staan de feestviering blijkbaar in de weg. Zoals wij in een deel van onze editie van 27 maart reeds konden meldden, zijn vertegenwoordigers van de open bare Rijnschool en van de School met de Bijbel tezamen met vertegenwoor digers van het gemeentebestuur van Rhenen bijeen geweest om de plannen voor de a.s. Koninginnedag te bespre ken. Ds. A. STEKELENBURG Tijdens deze vergadering werd duide lijk dat er geen basis voor samenspre- king was tussen de besturen van beide scholen. De voorzitter van het school bestuur van de chr. school, ds. A. Ste kelenburg. wees op de levensbeschou welijke en culturele verschillen tussen beide scholen en vond een gezamenlijke feestviering daarom niet gewenst. Wel was men van deze kant bereid een ge zamenlijke kinderaubade te houden. De openbare schoolbestuurders repliceer den daarop met de uitspraak dat dan ook de aubade een onwaarachtige si tuatie zou scheppen. plannen werden gemaakt ter oprichting van een christelijke school, was het duidelijk dat de leerlingen van de nieu we bijzondere school voornamelijk zou den moeten komen van de reeds tien tallen jaren bestaande enige school, de openbare school. De werving van leerlingen zette kwaad bloed. Aanvankelijk ging alles nog in de beste harmonie. Beide school besturen maakten een mondelinge af spraak om tijdens een cursusjaar geen zamenlijke viering van het feest. Op een terrein aan de Beatrixstraat wer den kinderspelen gehouden. Maar echt van harte ging het toch niet. Er werden perkjes gemaakt, waarbij de kinderen klassegewijs speelden. Maar de perkjes waren gescheiden. Er was een aparte ruimte geschapen voor de kinderen van de openbare school en die van de christelijke. De lezing van de openbare ouder- ders geen bezwaar hebben. Waarom kan dat in een deel van de gemeente (de plaats Eist) dan niet, zo vroeg deze onderwijzer zich af. Vroeger toen er nog geen christe lijke school was vierden alle Elster se kinderen gezamenlijk feest, chris telijk of niet. Waarom dat na de stichting van de bijzondere school niet meer mogelijk is, begrijp ik niet. Principiële verschillen worden toch niet gewijzigd in de loop der jaren? Ik vraag mij af, of de ouders erin zijn gekend. Wij hebben een vertegenwoordiging van ouders die hun beslissingen nemen. Maar bij de christelijke school bestaat geen oudercommissie, dus beslist het schoolbestuur. Onze Koningin is het symbool van de nationale eenheid en hoewel Nederland een zuilengemeen schap is, zijn wij in Haar toch ver enigd. Bovendien waren wij 20 jaar ge leden in moeilijke omstandigheden wel één, maar als de oorlog is afgelopen gaan we ons weer in hokjes verdelen. Het is voor mij een onbegrijpelijke zaak en de kinderen worden de dupe, zo concludeerde deze zegsman. De bestuursleden van de Chr. school te Eist „Op Koninginnedag wel samen zingen, maar verdere viering in eigen kring". leerlingen van elkaar weg te nemen. Bij de aanvang van een nieuw cursusjaar werden van gemeentewege lijsten ver strekt met leerplichtigen, waarop dan ieder vrij was het terrein af te grazen. De bestuurders van de openbare school verwyten hun collega's van de christelijke school dat van die zijde op 13 maart 1961 de afspraak werd verbroken en men clandestien tussen tijds leerlingen ging werven. commissie is dat zij zich geïrriteerd voelde omdat blijkbaar de „scha pen van de bokken moesten worden gescheiden." De christelijke schoolbestuurders ver klaarden dat zoiets in het organisato rische vlak ligt en dat iedere onder wijzer bij zijn eigen kinderen moet blij ven. Dus weer strijd. Nog een bezwaar van de christelijke De bestuursleden van de christelijke school willen wel ter ere van H.M. de Koningin vaderlandse liederen zingen, maar de verdere feestvie ring in eigen kring houden, precies zoals b.v. in Veenendaal het geval is. Doordat een Oranjecommissie ont breekt ziet het bestuur van de chr. school niet in dat het haar taak is een oranjefeest te organiseren, dat valt dui- duidelijk buiten haar competentie, zo redeneert men. De wrijvingspunten vinden voorna melijk haar oorsprong in het verleden. Toen er enkele jaren geleden in Eist Het was slechts een incidenteel geval, maar het was een verbroken afspraak, volgens de openbare schoolcommissie. Toen begonnen ook wij met het wer ven, want dat is een normale reactie, zo werd gesteld. Het bestuur van de christelijke school, w.o., de voorzitter ds. A. Stekelenburg en het schoolhoofd de heer Boeve, ontkennen pertinent zich op die bewuste datum aan schending van de afspraak schuldig te hebben ge maakt. Maar de verhoudingen tussen de schoolbesturen waren verstoord en zijn dat op heden nog. Toch kwam men twee jaar geleden op Koninginnedag 1962 nog tot een ge De openbare school Rijnschool in Eist, waarvan de ouder commissie stelt Op Koninginnedag moeten alle verschillen van religie of anders zins vervallen. kant was dat tijdens deze kinderspelen voortdurend jazzklanken en teenermu- ziek opklonken, terwijl zij de voorkeur gaven aan echte vaderlandse liederen. Een der leerkrachten van de openbare school sprak over dorpspolitiek die over de hoofden van de kinderen wordt uit gespeeld. Op straat spelen zij toch ook met elkaar? Het is een zuiver symp toom van conservatisme dat de samen werking uitsluit. In Rhenen zelf is het wel mogelijk kinderen van openbare en bijzondere scholen het feest gezamenlijk te doen vieren. Er is zelfs een filmvoorstelling bij, waartegen de christelijke bestuur Het hoofd van de christelijke school verklaarde geen behoefte te hebben aan een gemeenschappelijke feestviering. De verhoudingen zijn nu eenmaal niet zo best en waarom dan 2 uur per jaar vrien delijk tegen elkaar doen en dan weer verder gaan om elkaar een hak te zet ten? Wij willen tesamen een aubade hou den ter ere van H.M. de Koningin, maar de kwestie van de kinderspelen gaat ver der. Eerst moeten de vervelende zaken rondom de leerlingenwervingen maar eens opgelost worden. Bovendien hebben wij een bezwaar tegen de steeds weer opschallende teenagermuziek en jazz- plaatjes. In tientallen andere plaatsen wordt een grote aubade gehouden, waar na de kinderen ieder naar de eigen school teruggaan voor spelletjes of een trakta tie. Verdere festiviteiten vallen buiten de competentie van een schoolbestuur. De leerlingenwerving deed aan de verhou ding geen goed. De destijds gehouden afspraak is in duigen gevallen. Dat wij ermee begonnen zijn moet ik pertinent ontkennen. Ds. A. Stekelenburg, voorzitter van het schoolbestuur, verklaa.-de dat men een en ander niet kan forceren. De mensen van de openbare school willen alle klas sen door elkaar mengen als toonbeeld van onze vanderlandse gezindheid. Maar het staat toch vast dat ieder zijn eigen le vensstijl heeft en er omstandigheden kun nen voorkomen dat wij als christenen niet mee kunnen doen. Bijvoorbeeld het veelvuldig afdraaien van jazzplaten vin den wij niet in overeenstemming met het feest van de herdenking van de verjaar dag van onze Koningin. Wij zouden eigen lijk het liefst de dag beginnen met een herdenkingsdienst in de kerk.. Geforceer de eenheid stellen wij niet op prijs, ook al wil men ons in een dwangpositie laveren aldus Ds. Stekelenburg. Nu de hervormde gemeente een wo ning aan de Kerkewijk (nr. 150) heeft kunnen aankopen, welk huis na uitbreiding moet dienen als pas torie voor de zesde predikant, zal binnen korte tijd worden doorgegaan met het beroepingswerk. Reeds eenmaal werd in deze vaka- ture een beroep uitgebracht, n.l. op ds. W. L. Tukker van Katwijk aan Zee, die bedankte. Hopelijk krijgen we spoedig een predikant, die bij onze wijkgemeente past, schreef ds. A. Vroegindeweij, die thans nog pre dikant van de bedoelde wijkgemeen te (oost) is, in het Veense Kerkblad. Als de zesde predikant er is kan ds. Vroegindeweij zich aan zijn eigen lijke taak gaan wijden. Ds. Vroeg indeweij werd eind vorig jaar be noemd tot predikant in algemene dienst en hij zal zich in die functie gaan bezighouden met een groot aan tal zaken, verband houdende met de uitbreiding van de hervormd ker kelijke gemeente van Veenendaal. Dr. J. G. Thoomes heeft tijdens een onlangs gehouden gemeente-avond van de hervormde noodgemeente „Sola Fide" het een en ander ge zegd over die noodgemeente, haar geschiedenis en uitzicht. Wij menen te mogen veronderstellen, Ds. A. A. Bos, de jonge predikant van de hervormde noodgemeente „Sola Fi de" is evenals zijn gemeente verheugd over de komst van de nieuwe predikant Ds. vyzelaar, die hopenlyk begin juni zyn intrede zal doen. Door de gestadige groei van deze noodgemeente, die momenteel 900 gezinnen omvat wordt ook de pastorale arbeid omvangrijker. Daarom zal met de komst van Ds. Vyzelaar de gemeehte weer in twee wijken worden verdeeld. Ds. Bos blijft wjjkpredikant voor de zuidwyk, Ds. Vijzelaar zal de noordwijk worden toegewezen. Onze gemeente is sociologisch gezien een aparte gemeente, zegt ds. Bos. Er komen zeer veel jeugdige per sonen naar de kerk en daarnaast is het aantal mensen, dat niet in Vee nendaal geboren werd, zeer groot. Ook maatschappelijk gezien telt Sola Fide veel zelfstandig werkende men- Ds. A. A. BOS sen, die niet zo'n traditionele gebon denheid aan een bepaalde kerk of zelfs kerkgebouw hebben. De ge meente mag evenwel niet te een zijdig zijn en streven naar een meer algemene structuur. Eind van dit jaar zal de noodge meente worden opgeheven. De Sy node heeft de bedoeling een bijzon dere wijkgemeente te creëeren. Er zal dan wel een zekere overbrug gingsregeling komen, maar dat kan niet zo worden geïnterpreteerd dat de zaken zullen worden teruggeschroefd naar het verleden. NIEUWE VORMEN Sprekende over de moderne invloe den ook in het kerkelijk leven, merkte ds. Bos op, dat de moderne communicatiemiddelen grote invloed hebben. Wij moeten dan ook midden in 1964 gaan staan. In Veenendaal wil men de zaken nog wel eens met een zeker conservatisme benaderen. Het Evangelie blijft door de eeuwen heen hetzelfde, maar de vormgeving dient te worden aangepast aan de tijdsomstandigheden. Persoonlijk ben ik gelukkig met de nieuwe Bijbel vertaling en psalmberijming. Onze Evangelieverkondiging moet ver staanbaar blijven, ook voor de mo derne mens. Het is geen tijdloos Evangelie. Hoewel, wij staan op de schouders van ons voorgeslacht en er zijn ook beslist gpede dingen te vertellen van de christelijke bele ving van ons voorgeslacht. Het gaat echter niet om ONZE waar heid, maar om de waarheid van het Evangelie. Men moet niet steeds be vreesd zijn zelf wat te verliezen aan traditionele gebondenheid, maar men moet wat brengen. De blijde bood schap van Christus. Daarbij mag men de ernst van het leven ook be zien. De schaduw hoort nu eenmaal bij het licht. Maar als het zonlicht schijnt moeten wij niet gaan kniezen over de schaduwen, die het licht ach ter zich werpt. Het persoonlijke ge loof is de hoofdzaak. Ik kies voor een Calvinistische levensstijl, maar men moet het wel wat breder zien en niet de stelling poneren alsof alleen in Nederland de ware christenen te vinden zijn. VERSCHUIVING Overigens ben ik van mening dat de fronten der gescheidenheid verscho ven zijn. Er bestaan slechts nuance verschillen betreffende de liturgie of de spreekwijze. Ik ben er blij om dat in de hervormde kerk ondanks de verscheidenheid vele christenen elkaar kunnen vinden. Wij behoeven niet dezelfde levens stijl te hebben. Men kan als christen in ondergeschikte zaken verschillen. Om dit te illustreren vertelde ds. Bos, dat hij in Berlijn een samen komst bezocht, die door christenen met geheel verschillende opvattingen omtrent stijl enz. werd bijgewoond. De onderlinge band werd evenwel toch gevoeld. Dat moet ook in ons land en zelfs in onze plaats Veenen daal mogelijk zijn, aldus ds. Bos. REALISME Tenslotte ben ik een fervent voor stander van een reële prediking. De moderne mens denkt nu eenmaal realistisch. Wij moeten in de predi king zeer eerlijk zijn en op open hartige vragen een reëel antwoord geven. Er is een zekere spanning tussen wetenschap en geloof. De mo derne wetenschap deed veel goeds, dat moeten wij waarderen. De ele mentaire geloofszaken worden door de wetenschap echter niet achter haald. De Bijbel blijft het troostboek waar wij uit putten, ook al zou de wetenschap enkele historische Bij belfeiten omverwerpen. De heils- feiten blijven onaangetast, aldus ds. Bos. Resumerend kan worden gesteld dat ds. Bos de boodschap des Heils in een verstaanbare taal wil verkondi gen. Dan zal ook onze jeugd zich door dat Evangelie aangesproken voelen. Traditionele gewoonten zijn soms goed, maar het is geen wet dat wij ons daarnaar hebben te richten. Vernieuwing is soms beter en in en kele gevallen zelfs noodzakelijk, zo besluit ds. Bos ons gesprek. dat deze zaak niet alleen bij de „aan hangers" van Sola Fide belangstel ling geniet, doch dat de ontwikke lingen op dit punt in veel breder kring nauwlettend worden gevolgd. Wellicht is het daarom goed enkele puntjes uit het verslag dat van deze gemeente-avond in het orgaan van Sola Fide is opgenomen, in deze ru briek aan te tippen. Om met het laatste - „het uitzicht" - te beginnen. Hieraan zijn maar en kele woorden gewijd, waaruit is af te leiden dat ook dr. Thoomes over de toekomst in het onzekere ver keert. Hij zegtonze verwachting moet niet zijn van een ander reglement. Er zal gebed moeten zijn om een totale verandering van mentaliteit. Bij ons (Sola Fide) waar wij zouden willen consolideren en bij de (herv.) kerkeraad, waar zij meent dat de waarheid alleen te vinden zou zijn in de modaliteit van de gereformeer de bond. En over het ontstaan en de historie van Sola Fide Toen in de vakature van wijlen ds. Van der Snoek moest worden voor zien, drongen de heren A. Middel hoven en J. H. van Schuppen er in een schrijven bij de kerkeraad op aan een predikant te beroepen met een gezonde opvatting van de be vrijdende prediking van Christus, staande in het volle leven en die ook door de jeugd zou kunnen worden begrepen. De kerkeraad zei „neen" en beriep ds. W. L. Mulder (thans te Voorthuizen), die een bevindelijke prediking bracht. In die situatie ontstond de evangeli satievereniging, welke, aldus nog steeds dr. Thoomes, geen zaak was van „import" maar van meelevende gemeenteleden, die trouw waren aan de vaderlandse kerk. Later pas kreeg de „import" bij de evangelisatiever eniging zijn geestelijk dak. Na de vorming van een comité werd nogmaals kontakt opgenomen met de kerkeraad. Resultaat bleef uit en in mei 1937 begon men met eigen kerkdiensten. Eerst in „Eltheto" en later in een gebouw van de Panter sigarenfabriek. Na de oorlog werd het verenigingsgebouw aan de Eikenlaan gebouwd. De hervormde kerkeraad van Wa- geningen heeft de gereformeerde kerkeraad aldaar voorgesteld een aantal leden naar eikaars vergade ringen af te vaardigen, lezen we in „Kerknieuws". Een antwoord van de gereformeerde kerkeraad is nog niet binnen. De suggestie om over en weer ker- keraadsleden naar de vergaderingen van elkaar af te vaardigen werd ge daan door de Leidse hoogleraar prof. dr. H. Berkhof, op het congres van de 18. Ds. J. Keuning heeft de nieuwe pas torie van de Chr. Geref. Kerk (Hoofdstraat) betrokken. Zijn adres is thans Kerkewijk 144. Nu de toenadering van de kerken voortdurend in gesprek is, schrijft het - gereformeerde - Centraal Weekblad, is des te meer gebleken dat zelfs de tekst van het „Gebed des Heren" niet in alle kerken gelijk is. Daarom heeft een aantal protes tanten en rooms-katholieken in ge zamenlijk overleg een tekst vastge steld die voor beide groepen van ge lovigen aanvaardbaar mag worden geacht. Deze tekst luidt als volgt „Onze Vader die in de hemel zijt Uw naam worde geheiligd; Uw koninkrijk kome, Uw wil geschiede zowel in de hemel als op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden zoals ook wij vergeven hebben aan onze schuldenaren. En leidt ons niet in verzoeking, maar behoedt ons voor het kwaad. Want U is het koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in eeuwigheid. Amen". De burgemeester van Rhenen Mr. L. H. N. F. M. Bosch ridder van Rosenthal, die ook by de bespreking tussen de beide schoolbesturen aanwezig was, ver liet vroegtydig de byeenkomst en vond het te betreuren dat er geen basis voor samenspreking bestond. De gemeentelyke subsi die voor het Oranjefeest hangt nu ook aan een zyden draad want het is wel uitgesloten dat beide scholen subsidie zullen krygen. Het gemeentebe stuur wilde bemiddelen, maar is hierin niet geslaagd. De verhoudingen op schoolgebied zyn dus in Eist niet van vreedzame aard. Jammer is het dat de kinderen van dit dorp, vele dingen niet begrypend, ieder op eigen schoolplein het feest zullen vieren. De volwassenen stelden vele zaken scherp, in de kin derhoofdjes is slebhts plaats voor pretentieloos spel met hun kameraadjes, van welke overtuiging hun ouders dan ook mogen zyn. Zaterdag 4 april 7.30 uur; zondag 5 april 3.00 uur, ver toning van de sensationele avonturenfilm in kleuren: met Pedro Armendariz - Antonella Lualdi. Actie en spanning in een gigantische avonturenfilm. Toegang 14 jaar. Zondag 5 april 7.30 uur, vertoning van de spannende detective-film met George C. Scott - Dana Wynter - Clive Brook. Spanning! Intrige! Puzzle! En nog extra een mysterie, dat u zelf moet oplossen. Toegang 14 jaar. N.V. NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ VAN KOGELLAGERS Wageningselaan 2 te Veenendaal zoekt voor spoedige indiensttreding Hiervoor komt in aanmerking een meisje van ca 20 jaar met enige kantoorervaring en goed kunnende ty pen. voor de VOORRAADADMINISTRATIE Leeftijd ca 22 jaar, met bij voorkeur Mulo of Handels avondschool en enige kantoorervaring. voor lichte kantoorwerkzaamheden. Leeftijd ca 16 jaar. Opleiding: Enkele jaren Ulo of Handelsavondschool. Kennis van typen is gewenst. Sollicitatiebrieven met gegevens over opleiding, ervaring, enz. te richten tot de afdeling Personeelszaken. Eventuele mondelinge aanmelding via de Portier (ingang Groeneveldse- laan) op maandag t/m vrijdag van 9-11 uur en van 14-16 uur. door een bezoek te brengen aan onze Uitgebreid is onze collectie Teveel om op te noemen. Maar komt U eens passen met uw dochters.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 5