d&ÜB$9L
pootdb J
As, UtifóarK.- o^slélcei*
ELEKTRISCH KOKEH
PERSOONLIJKE
LENINGEN
In Australië twaalfduizend scheerders
gevraagd
ELEKTRO TECHN. BEDRIJF
„DE LELIE"
Rijschool C. v. d. Berg
„DE VALLEI" UW BLAD
m
ANWB verwacht
2000 kamperende
gasten tijdens
Pinksteren
Berg en Bos in Apeldoorn
wordt voorzien van tijdelijke
accomodatie
KONING
ARTHURS
MOEDIGSTE
MAN
is een Vergeten figuur
nu gaat het elektrisch en
vbl-automatisch eVenals
Veilig gemakkeiyk goedkoop
snel en zindel yk
by aankoop Van een elektrisch fornuis geVen v/y
Vyf gulden Voor elke oude pun. u kunt zoveel
oude pannen inleveren als u nieuwe koopt
VRAAGT INLICHTINGEN
BIJ DE P U.E.M
OF UW INSTALLATEUR
Wist u dat u gratis een half jaar1
lang een compleet "fornuis met
pannen op proef kunf krijgen
ELEKTRO-MOTOREN
DIESEL-BRANDSTOFPOMPEN
DYNAMO'S
STARTMOTOREN
Grote voorraad ONDERDELEN
VOOR EEN GOEDE WASVERZORGING
Wilt u spoedig in 't bezit zijn
van UW RIJBEWIJS
Wiaapckantoqü-
FRMEULEN-
(Van onze correspondent in Australië)
Er staan in Australië minstens 158 miljoen „klanten" te wachten op een extra
12.000 scheerders die er tekort zijn om aan het klantenaanbod te voldoen.
De klanten: 158 miljoen schapen.
De scheerders: handige kerels, die niet opzien tegen een hard, wel wat vunzig
karwei, dat echter goed betaald wordt, zodat het mogelyk is een flink gedeelte
van het jaar van de seheervermoeienissen uit te rusten.
Dezer dagen is in Sydney een conferen
tie gehouden vanwege Grazos Co-opera
tive Ltd., welke de grootste „scheeror-
ganisatie" ter wereld is. Om het met een
cijfér te zeggen, deze organisatie zorgt er
voor dat jaarlijks tussen de zes en zeven
miljoen schapen in Australië van hun wol
worden ontdaan.
Gezien de 158 miljoen die een dergelijk
lot hebben te ondergaan, lijkt het aantal
van plm. zeven miljoen niet zo groot,
doch het is niettemin een hele organi
satie om al die scheerders aan te trekken,
te transporteren en onderdak te doen ge
ven.
Maar ook Grazcos is in nood gekomen
door gebrek aan scheerders en men weet
op dit moment nog niet hoe aan scheer
ders te komen.
Want, wat hebben 158 miljoen schapen
voor nut, als er geen mensen zijn om hen
van de wol te ontdoen
En dit laatste is een economisch le
vensbelang voor Australië.
Gevangenen-werk
Dat schapenscheren was oorspronke
lijk werk van de gevangenen, voor wie
het helemaal geen pretje was. Want de
zweep kwam er toen voor hen nog
oij te pas.
Ook de inboorlingen waren ingescha
keld bij dat werk.
Op armzalige fietsen, soms in met een
paard bespannen sulkie, legden zij de af
standen af van de ene schapenfokkerij
naar de andere.
Het scheren gebeurde toen nog mid
dels de gewone apparaten.
Een „old timer" herinnert zich nog
thans, dat zijn vader belast was om de
schapenscheerders middels de karwats
bezig te houden.
Doch met het voortgaan der tijden, ver
anderde ook dat, al ging het met felle
strijd gepaard.
Er zijn in het achterland van Australië
zelfs hele farms voor in brand gestoken.
Het gebeurde op de Darling River, dat
een boot met wol geladen in brand werd
gezet.
Veel is er ook op het gebied van de
schapenscheerderij in Australië veran
derd.
„Click go the shearers"
Er is een „nationaal'' scheerderslied
dat ik telkens weer hoorde als ik bij de
grote „wolslag" op een schapenfokkerij
naar het fascinerende werk keek.
Dat is „Click go the shearers'' en ver
telt over het leven in de scheerschuur,
waar zang en drank de gezelligheid bij het
werk moet brengen.
De farmer moest zorgen dat de scheer-
ploeg voedsel en slaapplaats kreeg; de
rest was aangenomen werk.
Een goede machine-scheerder kan per
dag een kleine 200 schapen behandelen,
waarvoor ruim tien pound, dus bijna hon
derd gulden wordt betaald.
Er zit wel variatie in deze lonen, mede
afhankelijk van soort van schapen, wol
kwaliteit enz.
Lastige klanten
De schapenscheerders kennen trouwens
ook hun gemakkelijke en lastige klanten.
Daar zijn kostbare exemplaren zoals de
fokrammen, die met bijzondere zorg ge
schoren dienen te worden.
Dat gebeurt niet machinaal, doch op
de ouderwetse manier.
Daarvoor geldt uiteraard weer een ge
heel andere betaling.
Bovendien zijn er bepaalde vaklieden
die zich met het scheren van de elite
rammen en schapen belasten.
Het verschil in scheren betreft voor
namelijk de richting waarin wordt ge
schoren, Met de handmachine, staat het
dier gewoonlijk op de vier poten, terwijl
bij machinaal scheren het in zithouding
wordt behandeld.
De wol wordt van buik tot rug „gepeld".
Er zyn onder de schapenscheerders
vermaarde namen van vakmensen en
recordhouders.
Eric McGee behoort b.v. tot de beste
kracht van Grazcos, die in hoofdzaak in
het gebied van Boonoke in het zuidelijke
gedeelte der staat Nieuw Zuid Wales de
schapen de jaarlijkse beurt geeft.
„Gentlemen"-scheerders.
Overigens heeft het mechanisch sche
ren niet alleen wat snelheid betreft een
verandering gebracht, doch het werk is
ook minder smerig.
Er zijn allerlei hulpmiddelen bij geko
men en de moderne scheerder is in zijn
werk een „gentlemen" geworden.
Het is een soort van industrie, goed
georganiseerd.
Maar niettemin is het een werk dat
niet iedereen aantrekt.
Ik heb hier en daar in scheerploegen
ook weieens een enkele „verdwaalde"
Nederlander aangetroffen; één van hen
was eertijds zelfs kapper van beroep.
Het is vooral uit financieel oogpunt dat
het schapenscheren de Australiërs aan
trekt, voor de immigrant is dat meestal
iets van de romantiek die er van uitgaat.
Doch gewoonlijk is die er al te spoedig
af, want het is een hard, haastend werk.
Men trekt in ploegen van farm tot farm.
Gewoonlijk maken die scheerploegen
zelf hun overeenkomsten met de farmers;
bij Grazcos doet de n.v. dat en zendt dan
de scheerders uit en rekent vijf pennies,
dus plm. 15 cent per geschoren schaap
voor kosten van transport, organisatie
enz.
Bijzonder de farmers in de staten
Queensland en Nieuw Zuid Wales hebben
dezer dagen geklaagd dat zij in moeilijk
heden raken, doordat geen scheerders ko
men opdagen.
Volgens de deskundigen op dat gebied,
moeten er ogenblikkelijk 12.000 scheer
ders bij komen en 1.300 per jaar, teneinde
hun aantal op peil te houden.
Australië heeft nu een record aantal
van 158 miljoen schapen bereikt, hetgeen
2V2 miljoen is sinds 1960.
De woloogst hangt thans van de scheer
ders af.
ENGELSEN DAMPEN ER
NOG FORS OP LOS
t
In 1953 rookten de Engelsen sigaretten,
sigaren en tabak tot een totaal bedrag
van 8.374 miljoen. In 1963 was dit
bedrag gestegen tot 12.850 miljoen. Het
aandeel van de sigaretten in dit gewel
dige bedrag was 11 miljard gulden.
Dit is niet alleen een gevolg van toe
name van de consumptie van tabak in
verscheidene vormen, maar ook van de
verhoging van de accijns. Naar de hoe
veelheid gemeten was 1961 het topjaar:
totaal ging toen in Groot-Brittannië on
geveer 139 miljoen kg tabak de lucht in.
In 1963 was dit cijfer rond 137 miljoen
kg-
Tot dusver schijnt de twijfel over de
vraag, of roken gevaarlijk is voor de ge
zondheid geen grote rol te spelen. Of het
moet zijn, dat de grote toename van het
aantal sigaretten met mondstuk en filter
een aanwijzing in de richting van zekere
ongerustheid is. In 1959 was 10% van de
sigaretten-omzet voorzien van een filter,
in 1963 was dat cijfer al 31% en van deze
ongeremde groei is het einde niet te
voorzien.
w*A
Verschijnt als bijlage van het
streekblad „DE VALLEI"
onder redactie van Tante Jos.
Correspondentie te richten aan
Tante Jos, per adres
Parallelweg 10 - Veenendaal.
DE JARIGEN VAN DEZE WEEK
18 april Piet Vermeulen
18
99
M. Ligtrink (Renswoude)
19
99
Dickie Ariessen
19
99
Gretha Vink (Eist U.)
20
99
Arnold Pitlo (Eist U.)
20
99
Jan Gijsbertsen (Scherpenzeel)
21
99
Peter Lange
21
99
Dickie v. d. Dikkenberg
21
99
Jacob v. d. Brink
21
99
Cootje v. d. Brink
22
99
Beppie Gerritse (Rhenen)
22
99
Dikkie Bos
23
99
Joke Marcus (Renswoude)
23
99
Truusje Bos
24
99
Huib v. d. Meyden
24
99
Marie Louisa Kuypers (Rhe-
nen)
Alle jarigen van harte gefeliciteerd.
ZILVERPAPIER EN CAPSULES
Beste jongens en meisjes. Van de
week is het een beetje tegen gevallen.
Ik kreeg nl. maar heel weinig zilver
papier en capsules, alleen van Inge
Harmsen en kleuterschool „De Blok
kendoos". Doen de anderen allemaal
ook nog eens mee? Inge en de kinderen
van „De Blokkendoos" natuurlijk heel
hartelijk bedankt. Allemaal hartelijke
groeten van mij en tot de volgende
keer.
Tante Jos.
Zullen de vingerhoeden verdvvynen?
Het ziet er naar uit, dat wij binnenkort
iets anders zullen moeten gebruiken voor
het spel „Zoek de vingerhoed", doordat
de vingerhoeden schaarser en schaarser
worden. De moderne vrouwen gebruiken
lang niet zo vaak een vingerhoed als die
van de vorige generatie.
's Werelds oudste vingerhoedenfabriek
staat in West-Duitsland, dicht bij Stutt
gart. Deze fabriek werd gevestigd in 1807
en maakte reeds miljoenen vingerhoeden
voor praktisch ieder land te wereld.
Maar de orders van het ogenblik zijn
niet voldoende om aan alle mensen in het
bedrijf werk te verschaffen.
Een pop voor het
jongste lid van de familie.
Deze pop wordt gemaakt van wit ka
toenen koord, bijvoorbeeld het soort, dat
je gebruikt om een jurkje af te zetten.
Het kan gemakkelijk worden gewassen
als het vuil mocht zijn.
Je hebt nodig twee stukjes koord van
elk 40 cm lang en een stukje van 20
cm lang.
Leg de twee lange stukken naast el
kaar en leg daar een knoop in op onge
veer 10 cm van de bovenkant (zie fig. 1).
De knoop vormt het hoofd van de pop.
Het koord, dat boven het hoofd uitsteekt,
moet je dan uitpluizen en dat is dan het
haar.
Het korte stukje koord is bestemd voor
de armen. Maak hierin een knoop aan elk
eind. Leg het stukje dan tussen de twee
andere, precies onder het hoofd. Daarna
leg je een knoop in de twee onderste ein
den, zodat de armen vast komen te zitten.
Deze knoop vormt dan het lichaam van
de pop (zie fig. 2). Aan de twee uiteinden
van de „benen'' leg je nu ook nog een
knoop en alles wat je nu nog hebt te
doen is het schilderen van twee blauwe
ogen en een rode mond op het gezichtje.
De Phoeniciërs en hun reisverhalen.
Wij zijn er wel zeker van, dat jullie in
de geschiedenisles al eens iets hebben
geleerd over de Phoeniciërs. Hun land
was een smalle strook langs de Syrische
kust. Het land leverde niet genoeg op,
maar er was altijd nog de zee en het was
er altijd zulk mooi weer, dat zelfs veraf
gelegen eilanden gemakkelijk bereikbaar
leken met boten, welke waren gemaakt
van het cederhout uit de Libanon.
Allereerst zeilden zij langs de kust van
Palestina. Bij gelegenheid bereikten zij
Egypte. Westwaarts zeilend kwamen zij
op Cyprus, daarna in Griekenland en ver
volgens op Sicilië, Malta en de Balearen
en zelfs in Spanje en Noord-Afrika. Nog
later zeilden zij naar Groot-Britannië en
er wordt vermeld, dat zij amber vonden
aan de Baltische kust. Maar het is niet
helemaal zeker hoe ver de Phoeniciërs
wel reisden, dat is een geheim, dat zij
voor zichzelf bewaarden. Zij wensten
geen concurrentie en daarom deden zij
zeer geheimzinnig over hun reizen.
Teneinde andere volken te doen terug
schrikken voor het handeldrijven overzee,
fantaseerden de Phoeniciërs de vreselijk
ste verhalen over afschrikwekkende mon
sters, die zeelieden bedreigden.
Een van die verhalen vertelde over de
cyclopen, de eenogige monsters op de
eilanden rond Socilië, en over heksen, die
mensen in varkens veranderden.
Andere verhalen gingen over gevaar
lijke kannibalen en over krachtige stro
men, die de schepen in de diepten trok
ken. De Phoenicische verhalen kan men
terugvinden in de oude Griekse gedicht
en, in het bijzonder in de Odyssee. De
Grieken geloofden klaarblijkelijk in de
De ANWB zal in tegenwoordigheid van
naar schatting 2.000 kampeerders tijdens
de aanstaande Pinksterdagen het 20-jarig
bestaan van zyn mentorkorps vieren op
de bosweiden van Berg en Bos te Apel
doorn.
De Bond heeft van de gemeente, die
eigenaresse is van het park, speciale toe
stemming gekregen om het terrein te
voorzien van een tijdelijke accommodatie,
verhalen, welke door de reizigers werden
verteld, en de Phoeniciërs zullen zich
daarover best hebben geamuseerd, want
zij wisten, waar de verhalen vandaan
kwamen!
zoals sanitaire inrichtingen, voor maxi
maal 2.500 kamperende gasten. Niet al
leen de mentors ervaren kampeerders
die de ANWB assisteren bij de vele taken
op dit gebied zullen bij de feestelijk
heden aanwezig zyn, ook vele honderden
die eens deelnamen aan een van de AN-
WB-kampen te Ommen, waar nieuwelin
gen ervaring kunnen opdoen in het kam
peren, hebben voor het vierde mentor
lustrum in Berg en Bos ingeschreven. Dit
jaar zal het honderdste Ommen-kamp
worden gehouden. De ANWB grijpt dit
aan ale tweede reden om het feestkamp
te organiseren, dat op zaterdag 16 mei
a.s. zal aanvangen en zal voortduren tot
de avond van maandag 18 mei (tweede
Pinksterdag)
De bosweiden van Berg en Bos worden
in gebruik genomen, omdat de ANWB
verwacht dat tijdens Pinksteren alle fo-
ficiële kampeerterreinen in Nederland
zeer vol zullen zijn. De Bond acht het dan
niet verantwoord een groot terrein te ont
trekken aan de kampeerruimte in ons
land.
11. Toen de koninginnen en de ridders in het kasteel
aankwamen, legden zij ridder Lancelot in een koude
kamer en 's avonds stuurden zij een mooi jong meisje
naar hem toe met een maaltijd. De betovering was
verbroken en ridder Lancelot was ontwaakt.
„Vereerde ridder, wie bent U?" vroeg het jonge
meisje.
„Mijn schone jongedame," antwoordde ridder Lan
celot, „ik heb me nog nooit in mijn leven zo verschrik
kelijk naar gevoeld als op dit ogenblik."
12. „O, wat vind ik het vreselijk om dat te horen,"
zei het meisje. „Als U mij misschien zoudt willen hel-
Bll-64
pen, dan zal ik proberen te ontdekken hoe U uit deze
gevangenis kunt ontsnappen. Mijn vader heeft afge
sproken, dat hij a.s. woensdag in een tournooi met zijn
volgelingen de koning van Noord-Wales met diens
volgelingen zal bestrijden. Als U aan de zijde van mijn
vader zoudt willen vechten, dan zal ik U de volgende
dag vrijlaten. Mijn vader is koning Bagdemagnus, die
in het vorige tournooi werd verslagen door drie rid
ders van koning Arthur."
„Ik ken Uw vader wel," zei ridder Lancelot. „Hij
is een edele koning en ik wil wel aan zijn zijde strijden.
(wordt vervolgd)
OetDT ALLC6N VOOR V€RBRUIK£RS IN HET VERZORCINGSGtBieD VAN DE P.U.E.tt.
WIJ REPAREREN AL UW:
(zo mogelijk een bruikleen-motor beschikbaar)
NIEUWE EN GEBRUIKTE MOTOREN VOORRADIG
Levering van alle voorkomende Elektr. Apparaten
en „TEN" autoradio's.
Aanleg van Licht- en Kracht-installaties.
W. DE KRUIJF
ZUIVELSTRAAT 5 VEENENDAAL TELEFOON 08385-2532
B. Hoogstede
Veerweg 121 Wageningen
Telefoon 08370-2665
neemt dan les bij de erkende A.V.R.
Drift weg 23 B - Eist (Utr.) - Telefoon 08377-281
BILLIJK TARIEF
Kerkewijk 110 - Veenendaal
Tel. (08385) 2252-3900
KERKEWIJK 110 - VEENENDAAL
Telefoon 08385 - 2252 - 3900
VERZORGT VOOR U
VOOR ELK DOEL