Oversteekplaats op Kerkewijk geaccentueerd door „Ereboog" William Roosen werkt al elf jaar in Canadese houtindustrie RUITEN HEER Ter beveiliging overstekende schooljeugd PROBLEEM RENSWOUDE DERDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 15 MEI 1964 Nr. 39 Leuk huisje Tocht langs de meren Op zoek naar baan In de houtindustrie EMIGRANT TEMIDDEN VAN BEREN EN WOLVEN I RAADSLID DIEPEVEEN STELT VRAGEN OVER WONINGCONTINGENT 1964 »Op klaarlichte dag hadden we een beer vlak achter ons huis" „Wat betaalt u nu voor uw kousen?'" VERTREK UIT HOLLAND OP STEL EN SPRONG Taalbarrière Puzzle-rit Renswoude AMERONGEN Sportvereniging Amerongen VAN SCHUPPEN 179.- Heil'ge Geest, o, stort Uw krachten, in ons open, vragend hart, dat in eigen strijd verward, biddend op Uw hulp bleef wachten. Laat Uw vonk de ziel doorgloeien, stort in ons het levend vuur, dat dit rijk gezegend uur ons genadig toe doet vloeien. Wek 't geloof in ons lot leven, wil de kiem in 't dorre hart, dat in traagheid is verstard, door Uw geestkracht wasdom geven, Ik zat echter te popelen van onge duld om te weten waar we zouden ko men te wonen. Toen we voor een zo merhuisje stopten - er stonden vier huisjes naast het „Staff House", dacht ik bij mezelf: Nou, om daar met twee gezinnen in te wonen, dat zal ook niet mee vallen. Maar kunt u zich mijn vreugde voorstellen toen het hele huis je leeg was en de personeelschef zei: „Nou hier kunt u in". Alle huizen hier zijn van de Anglo- maatschappij en de huren zijn door gaans niet hoog. We betaalden 25, huur per maand; dit bedrag werd ge lijk van ons salaris afgetrokken. We werkten toen 9 uur per dag en kregen voor 10 uur uitbetaald - zes dagen per week - dat is nu wel wat veranderd! Nadat Mr. Duplain me bij „Foreman Quarters" had afgezet voor het middag eten, ben ik nog eens naar het huisje gaan kijken. Het bestond uit huiska mer, keuken, slaapkamertje en nog een klein kamertje. Vanuit de slaapkamer keek je op het veel lager gelegen meer. De volgende dag ben ik met de bus terug gegaan om mijn vrouw op te halen die al die tijd nog in Quebec zat. Dat was me een reis van Forestville naar Quebec! In die tijd was de weg nog niet geasfalteerd en ik was nog niet gewend aan zulke bergen, boch- ten en afgronden. De bus reed rake lings langs de meren. Soms leek het of we zo in het water reden. Onderweg hadden we een uur oponthoud, vanwege een hijskraan die op een trailer moest rijden en er van afgleed. Zodoende was ik te laat voor mijn aansluiting op Montreal en moest ik zes uur wachten. De reis van Forestville naar Quebec duurde 7 uren. 's Avonds om twaalf uur vertrok de bus van Quebec naar Montreal en de volgende dag om 5 uur was ik bij mijn vrouw. In Quebec moest ik ook nog naar de emigratie om verslag uit te brengen en ons nieuwe adres op te geven, want onze grote houten kist moest nog na gestuurd worden. We zaten echter met de handen in het haar want we kon den onze schuld van 32,in het Emi gratie Hotel niet betalen. We moesten nog met de bus naar Forestville terug ook. Dezelfde mej. Pijl van ons eerste bezoek aan de emigratie wees alle moeilijkheden gelijk van de hand en zei: „Dat betaal je later maar, als je gewerkt hebt." En zo konden we naar Forestville gaan. (wordt vervolgd) Canada zijn en die er ondergebracht werden tot ze naar hun eigen land teruggestuurd zouden worden (vooral zeevarenden). De volgende morgen zijn we op stap gegaan naar het emigratie bureau in de Bleury Street. Daar was een zekere mej. Pijl die ons reusachtig heeft ge holpen. Ze stuurde ons eerst met een brief naar de Canadese Spoorwegen CNR en als ik goed Engels had kun nen spreken had ik die baan gehad. Mijn vrouw sprak beter Engels dan ik, maar aangezien de CNR geen vrouwe lijke monteurs nodig had ging deze baan ons voorbij. Dus wij weer terug naar het emi gratiebureau, naar mej. Pijl. We keken waarschijnlijk niet te opgewekt, maar mej. Pijl lachte en bleek reeds op de hoogte te zijn gebracht. Voor we het wisten waren we met een andere brief naar een zekere garage „Decarie". Daar bleek dat iedere monteur zijn eigen ge reedschap moest hebben. Dat is hier in Canada de gewoonte, ook in andere ambachten. De baas was een Hollandse emigrant en toen wc aan het praten kwamen h(j vooral over z(jn diensttijd in Holland zwaaide hy alle moeilijkhe den met een breed gebaar weg en ik kon gelijk beginnen te werken. In recordtijd hebben we de weg te rug gelopen - met het goede nieuws naar mej. Pijl. Ze was wel blij voor ons maar hapte niet direct toe. Ze had nog een adres dat we ook nog moesten proberen. Dan zouden we het beste van de twee eruit kunnen kiezen. Zo gezegd, zo gedaan. Het is onze slechtste reis geweest, maar ook met de beste gevolgen, want door die reis te maken werk ik nu al elf jaar bij dezelfde maatschappij. Na veel geharrewar ben ik tewerk gesteld bij de Anglo Canadian Pulp and Paper Mills Company in Forest ville waar men een monteur nodig had. Met een van de houtboten zou ik er naar toe reizen. Van Quebec - waar het hoofdkan toor van de maatschappij staat - naar Forestville is 14 uren varen over de St. Lawrence River. Was het eerst de Engelse taal die moeilijkheden gaf, nu was het ineens allemaal Frans wat de klok sloeg. Omdat we bij ons vertrek uit Hol land 60,zakgeld hadden gekregen en we van dat bedrag door al het heen en weer reizen weinig meer over had den, moesten we vooral zuinig zijn. Sinds mijn vertrek uit Montreal had ik niet meer gegeten. Toen op de boot tonweg, de Kon. Wilhelminaweg, het knelpunt te zijn. De afd. Amerongen van Veilig Verkeer heeft reeds een schrijven gericht aan het gemeentebestuur, dat nu in overleg is met het Ministerie van Ver keer en Waterstaat, om een maximum- snelheidsregeling in te voeren. De Kon. Wilhelminaweg doorsnijdt het dorp Ame rongen precies middendoor. Aan de Zuid kant zijn twee scholen gevstigd, aan de Noordkant één. Honderden malen per dag moeten er kinderen oversteken. Er gebeurden al eens ongelukken, gelukkig niet met dodelijke afloop. Onderwijzeressen van de Chr. Kleuterschool brengen de kinderen voor en na schooltijd over de rijweg. Het blijkt dat de instanties voor het probleem een open oog hebben. Maatrege len laten echter wel eens te lang op zich wachten. Het gezegde „Als het kalf ver dronken is enz. doet in dit verband wel eens opgeld. Men herinnere zich de tra gische gebeurtenissen in het dorp Maria- heide in Brabant waar eerst een 7-tal kin deren werd gedood voor men definitief maatregelen nam. In een nacht sloeg de Genie een loopbrug over de snelweg, waardoor het gevaar was afgewend. In Renswoude ligt de Chr. school niet SUKSES PRINSES BEATRIXSCHOOL De wandelsportvereniging van de Prin ses Beatrixschool heeft zaterdag j.l. weer een mooi sukses geboekt. Met 5 groepen zijn zij naar Soest geweest. Groep 1 onder leiding van P. v. d. Leeden behaalde op de 18 km. een eer ste prijs en Groep 2 onder leiding van D. v. Viegen een tweede prijs op de 12 km. Zaterdag 23 mei hoopt deze vereni ging naar den Haag te gaan om daar ook deel te nemen aan een tocht. Op de Kerkewijk ter hoogte van de Kon. Julianaschool hebben mannen van de Dienst Gemeentewerken deze week een soort ereboog opgericht waarbij het verkeer duidelijk wordt gemaakt dat er op het zebrapad veel schoolkinderen oversteken. Dit is kennelijk gebeurd naar aanleiding van een ongeval dat enkele weken geleden op dit punt voorviel. Ondanks deze waarschuwing voor het (drukke) verkeer op de Kerkewijk zyn ook nog verke ersbrigadiertjes voor en na schooltijd in de weer teneinde de schooljeugd veilig over het zebrapad te loodsen. Het onderwijzend personeel posteert zich tenslotte by het uitgaan van de school op de trottoirs, zodat men alles in het werk stelt de kinderen veilig over de rybaan te doen gaan. Het probleem van overstekende kin deren op weg naar school doet zich ook in de omgeving voor. In Ederveen ge beurden nabij de Julianaschool in de laat ste maanden twee ongelukken. Ook op deze plaats ziet men thans het personeel van de school een kwartier voor en na schooltijd bezig met het geven van aan wijzingen aan de overstekende kinderen. De agent van politie te Ederveen. de heer Mulder, verklaarde desgevraagd dat een zebrapad op deze lange weg met door gaand verkeer niet gewenst is, ook al omdat de school juist voorbij een grote bocht ligt. Verkeersbrigadiertjes vond de heer Mulder eveneens geen goede oplos sing. Er is ter plaatse een maximum snelheid regeling en het verkeer wordt met borden geattendeerd op het naderen van de school. Als het personeel voor en na de schooltijd waakzaam is kan er wei nig gebeuren, vooral nu er zulke mooie trottoirs zijn aangebracht, aldus de heer Mulder. aan de hoofdweg. Toch moeten vele kin deren de Rijksweg oversteken, maar dat is juist op tijden dat het verkeer nog niet zo intensief is. Wel komt het voor dat automobilisten ondanks het verkeersbord met onverminderde snelheid over de Oude Holleweg razen, waardoor een gevaar lijke situatie ontstaat. In Amerongen blijkt de vrij drukke be- Mannen van Gem. Werken bevestigen „Hoog" verkeerdsbord op Kerkewijk. ft De heer E. C. Diepeveen, heeft namens de fractie van de A. R. Partij de navolgende vragen ge steld aan het college van B. en W. De mevrouw aan wie ik dit vroeg, lachte raadselachtig. „Meer dan vroeger", zei ze, „maar vroeger wa ren ze duurder." „Hoe bedoelt u?", vroeg ik. „Vroeger kocht ik goed kope nylons. Die waren altijd vlug kapot. Elke week tenminste een paar." Ik knikte instemmend. „Maar nu betaal ik iets meer voor extra sterke wandelnylons. Het re sultaat? Dit paar hier draag ik al een week of zes." „Zes weken?", herhaalde ik verbaasd, „maar dan zijn ze zeker „Nee hoor", zei de mevrouw, „prachtige wandelny lons. Kijk maar!". Ik keek met ogen vol twijfel„Maar hoe kan dat?" vroeg ik verbaasd. Die extra sterke wandelnylons (ein delijk de oplossing voor het pro bleem van de hoge nylon-rekening) heten: DANLON SOLID (met naad) of DANLON BOULEVARD (naad loos). Ze kosten f 2.95. Verkrijgbaar bij uw textielhandelaar: FA. F. v. d. BOSCH Hoofdstr. 12 - Veenendaal - tel. 3078 van Veenendaal. E. C. Diepeveen (A. R.) Edelachtbare Heren. Evenals dit, naar wij aannemen, bij Uw college het geval zal zijn vormt het probleem van de woningnood binnen onze A.R.-partij en binnen onze A.R.-frac tie regelmatig punt van bespreking. Wij stellen het derhalve op prijs het navolgende onder uw aandacht te bren gen. a. Onze A.R.-fractie heeft geconstateerd, dat het woningbouwcontingent 1964 nog niet is aanbesteed en dus voorlo pig nog niet in aanbouw genomen kan worden. b. Gezien de tijd, die reeds is verstreken, heeft onze fractie de indruk, dat ge zien de bouwtijd van flatgebouwen in 1965 van dit contingent géén wonin gen gereed zullen komen, waardoor o.i. voorlopig géén verlichting van de wo ningnood zal optreden. c. Daarnaast is het zo, dat nog geen aan vang werd gemaakt met het bouwrijp maken van de desbetreffende bouw grond. Vorenstaande opmerkingen geven onze fractie aanleiding Uw college de volgende vragen voor te leggen: 1. Wat is er de oorzaak van, dat zo'n vertraging optreedt m.b.t. het realiseren van het woningbouwcontingent 1964? 2. Is Uw college niet met ons van mening, dat alles gedaan moet worden om ver traging in de woningbouw te voor komen? William Roosen een Canadese emigrant uit Leersum vertrok 22 september 1952 met de „Grote Beer" naar Canada. Al elf jaar werkt de heer Roosen, die 1 mei 1932 te Wageningen geboren werd, bij een grote houtmaatschappij temidden van de Canadese bossen. Vanaf zijn tweede jaar woonde hij in Leer sum, in cafè-restaurant Roosen. Zijn vrouw is oorspronkelijk afkomstig uit Rhenen. De ouders van mevr. Adriana Maria Roosen-Vos wonen er nu nog. De heer Roosen schreef ons een uitgebreide brief waarin hij de hele gang van zaken bij zijn emigratie en de omstandigheden waarin hij nu verkeert uit voerig uit de doeken deed. Zijn brief is het relaas van een emigrant die met veel doorzettingsvermogen zijn carrière zocht in de weidsheid van het Candese land met zijn prachtige natuur. Ook wat de fauna betreft, want waar de heer Roosen woont lopen de beren en wolven nog vrij rond. ,.Als ik 's avonds loop heb ik altijd een bijl bij me. Een keer hebben we zelfs op klaarlichte dag een beer vlak achter ons huis gehad, maar op de duur ga je overal aan wennen", schreef de heer Roosen ons. „Onze emigratieplannen zijn eigenlijk ontstaan doordat mijn broer Ed en zijn vriend Evert Jan Klomp er over be gonnen te praten om naar Canada te emigreren. Kort daarop besloten wij - en niet mijn broer en zijn vriend - om te gaan emigreren. Wij zijn naar voorlichtingsavonden e.d. geweest en na veel heen en weer reizen voor keuringen en gesprekken met emigratiediensten kwam op 7 sep tember 1952 de brief dat we twee we ken daarna zouden vertrekken met de „Grote Beer". We hadden dus niet veel tijd meer om alles voor elkaar te ma ken, zoals de boel inpakken en afscheid nemen. Bovendien zijn we in deze twee weken nog getrouwd ook! Op onze trouwdag moest ik nog naar de Cana dese Ambassade in Den Haag om de passen in orde te laten maken! Onze bootreis van Rotterdam tot aankomst in Halifax (3o sept.) is goed verlopen. We hebben een nacht slecht weer gehad. Mijn vrouw heeft een paar keer „de vis sen gevoerd", maar dat was het ergste niet. Ze had meer last van haar arm vanwege de pokkeninjec- tie en van haar blinde darm ope ratie. (Kort voor ons vertrek had ze die laten verwijderen in het Wageningse ziekenhuis). Ze heeft zich echter prach tig gehouden en ons succes hier in Ca nada is voor een groot gedeelte aan haar te danken. Om 5 uur 's middags kwamen we in Halifax aan en we hadden nog mooi de gelegenheid om wat te passagieren. Halifax is een mooie stad met veel straten die omhoog klimmen. De auto's stoppen er voor overstekende voetgan gers. Eerst vertrouwde ik het niet, maar de chauffeurs wenken dat je rustig kunt oversteken. De trein vertrok om 8 uur. Het was een militaire trein met houten banken en een locomotief die vreselijk rookte. De volgende avond kwamen we in Mon treal aan, een reis van 24 uren op houten banken! De stemming was ech ter geweldig en we hebben vele vrien den gemaakt. Bij aankomst op het Montreal Dor chester Station stonden behalve de emigratieambtenaren vele familieleden ons op te wachten. Een van de Hol landse ambtenaren gaf ons een kaartje dat we om onze nek moesten hangen. Met een kleine groep moesten we op een bank blijven zitten. Wij geloven nog steeds dat we in Holland op het laatste moment bij deze groep geplaatst zijn, want we hadden nog geen be stemming, dus ook geen werk en woon gelegenheid. Die ambtenaar kwam later terug en vertelde ons dat we voor de nacht naar het Emigratie Hotel moesten gaan en de volgende morgen op het emigratie bureau moesten komen. Hij vertelde ons hoe we moesten lopen, dus wij met onze loodzware bagage op pad. Nu bleek pas dat de taal onze groot ste moeilijkheid was. Mijn vrouw sprak beter Engels dan ik dus vertelde zij wat ze wist en ik deed er een paar woordjes bij met veel handgebaren. Dit was echter lang niet voldoende. Nadat we een poosje hadden gelopen moesten we voorbijgangers aanschieten omdat de huisnummers helemaal niet correspondeerden. Die mensen moeten vast gedacht heb ben met een paar ontsnapten te doen te hebben. Er waren zelfs twee oude heertjes die ons naar het „Leger des Heils" wilden sturen, waar we toen net voor stonden. We hebben het tenslotte toch gevonden. We belden aan en een meneer ontsloot de deur. Ik zeg „ont sloot" want we hadden onze koffers nog niet neer gezet of we hoorden de deur weer op slot gaan. We werden ingeschreven en een dame gaf ons dekens. Hierna werden we naar boven geleid. Halverwege de trap was weer een ijzeren deur. We wilden ech ter meer weten en we hebben zo goed en zo kwaad als het ging met veel handgebaren gevraagd waar we te recht waren gekomen. Als we het goed begrepen hebben was het een soort ge vangenis voor mensen die illegaal in Door een goot waar door snelstromend water gaat wordt het hcut dat in de bossen wordt gekapt op ef ficiënte wijze naar de havens vervoerd. Het links gelegen huis was het eerste ge bouwde huis in Fo restville, de woon plaats van de familie Roosen. het sein voor het eten werd gegeven, zat ik al vol ongeduld te wachten. Zodra de koksmaat kwam en al zijn gerechten opnoemde en vroeg wat ik wilde hebben, gaf ik een gebaar van „alles is goed". Ik heb daar heerlijk gegeten op die boot. Op de boot had ik intussen kennis gemaakt met een meneer H. Coté, die al langer voor de Anglo in Forestville werkzaam was. Bij aankomst in Forest ville belde hij een taxi en bracht mij naar het Anglo Hotel. De volgende morgen moest ik om half negen op het kantoor zijn. Moeite om wakker te worden had ik niet want de Frans- Canadezen spreken niet bepaald zacht jes. Op het kantoor ontmoette ik de directeur en de personeelschef. Deze twee heren lieten er geen gras over groeien en na een paar formaliteiten werd mij gezegd dat ik de volgende morgen kon beginnen. De personeels chef nam me in zijn auto mee en liet me alles van het werk zien. TOCHT OUDEN VAN DAGEN De afdeling Renswoude van het Ne- derlansche Roode Kruis, organiseert ook dit jaar een tocht voor Ouden van Dagen. Deze tocht zal worden gehouden op dins dag 9 juni a.s. Vertrek uit Renswoude om 12.30 uur (half één) precies. Gegadigden hiervoor worden verzocht zich vóór maandag 25 mei a.s. op te geven bij: mevr. Gründlehner, Dorpsstraat of bij mevr. Lans, Taets van Amerongen- weg 42. OPBRENGST SAKOR De te Renswoude gehouden collecte t.b.v. de Samenwerkende Kinderbescher- mings'organisaties heeft een bedrag groot f 170,15 opgeleverd. Ten besluit van de Pinkstervakantie zal de jeugdvereniging „Immanucl" woens dagavond 20 mei a.s. twee puzzie-ritten organiseren. Met nadruk wordt vermeld, dat deze beide ritten uitsluitend voor fiet sers bestemd zUn. De start is op het grasveld bij de Chr. Lagere School te Renswoude en wel om half zeven voor jongelui van 10 tot 15 jaar. Voor personen boven 15 jaar is het vertrek vanaf dezelfde plaats gesteld op half acht. Aan de start kan men zich inschrijven voor plm. f 0,50 (de jongeren) of voor plm. f 1,(de ouderen). Fraaie prijzen zijn aan beide leerzame en interessante ritten verbonden. 3. Is Uw college niet met ons van mening, dat in ieder geval met het bouwrijp maken van de betreffende bouwgrond zo snel mogelijk een aanvang dient te worden gemaakt? Wij vertrouwen, dat vorenstaande op merkingen en vragen Uw college aanlei ding zullen geven ons uitvoerig in te lichten over de aan de orde gestelde aan gelegenheden, die wij voor de bevolking van Veenendaal van uitermate groot be lang achten. HONDENKEURING Door de afdeling Utrecht van de Konink lijke Nederlandse Politiehondenvereniging werd maandagmiddag in de bossen rond het Berghuis een voorkeuring gehouden van honden die dingen naar de titel van politiehond. Voor deze keuring bestond grote belangstelling, vooral van de zijde van politie en jachtopzieners. De jury moest een oordeel uitspreken over 8 honden. Zes van deze dieren vol deden geheel aan de eisen welke worden gesteld om te mogen deelnemen aan de definitieve keuring. Onder deze 6 was ook een hond van een der Amerongse leden van de KNPV. SCHOUW De dijkgraaf en hoogheemraden van de Lekdijk Bovendams gaan donderdag 21 mei a.s. de Lekdijk van Amerongen en 't Klap hek af tot de Heul toe „scherpelijk" schou wen. Tegen die tijd dienen de ingelanden te zorgen dat de buitenglooiing van dakel en vuilnis is gereinigd en de glooiingen en bermen behoorlijk „gebloot", van alle on kruid gezuiverd en de molshopen ge strooid zijn. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Stichtse Turnkring werd op de Lieberg by Eemnes een kringdag gehouden waaraan door vele verenigingen uit de Kring, waaronder ook de Sportvereniging Amerongen deelnamen. Bij de daar gehouden wedstrijden gaven de verschillende afdelingen, dames, heren, asp. dames en asp. heren met hun wedstijd oefening blijk dat ook de Sportvereniging Ameronen in de Turnsport terdege mee telt Niet minder dan 12 prijzen te weten 4 eerste, 5 tweede en 3 derde konden zij naar huis mede nemen. Na nog enige uren gezellig doorgebracht te hebben in een speeltuin keerden de turnsters en turners 's avonds voldaan weer op hun basis terug. Een luchtfoto van Forestville, de plaats waar de heer Roosen al elf jaar werkt. Op de achtergrond de enorme bergen hout die in betonnen „lijs ten" opgeslagen lig gen. HOOFDSTRAAT 89 - VEENENDAAL (Brixon costuums v.a. 148.-) Hoogste troef in alle modecentra van Europa: stoere ruiten. Onmisken baar is de Engelse toets, de dynamiek echter is typisch van het kontinent. En de coupe, de finesse? Ga af op de grote 'B' in de voering: dat is nu het keurmerk voor 'het beste kostuum in zijn klasse'. Een onderscheiding voor de kunde van de coupeur, en voor uw goede smaak. qcAÏ,

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 5