i
tempo
BLACK and
WHITE!..
RUIM 47% VAN DE VERKEERSONGELUKKEN GEBEURT OP KRUISPUNTEN
ClftEYHaiffir
A. de Kievid
DVSA weer dichter bij kampioenstitel
OFF WHITE
Bosc^h
ARAM
ARAM
ZO STAAT UW CLUB ERVOOR
D. v. d. Broek
trouwpar^3
Nu is het
tijd voor:
H. JONKER
A-tje
-Tt
SCHERPENZEEL
EDE
A. W. de Haas
KÜLAN SLOOT SEIZOEN
MET ZEGE OP
ZWART WIT 2-6
VAN SCHUPPEN
voor camping
Hoogstraat 9-11 - Tel. 2292 - Veenendaal
DE
GROTE
OPSTAND
INGEZONDEN
Vereniging „Oranjedag" -
Veenendaal
COLLECTE
Politie roept getuigen op
V. A. B.
KIRPESTEIN
CITY-MOTORS-EDE
autobekleding
hemels en
kappen
ADVIESBUREAU
overhemd of
weekender
DAMESVESTEN
Demes- heren-
kinder pyama's
BADPAKKEN
BADMUTSEN
Eeka B.H.'s
Step-ins
Plaats een
EN SOKKEN
Op een zonovergoten, hard en effectvol terrein in De Meern is DVSA er opnieuw
in geslaagd de volle winst voor zich op te eisen. De als gewoonlijk weer grote schare
DVSA-supportcrs heeft ditmaal bijzonder lang in uiterste spanning verkeerd. De
Meern vocht fel voor de overwinning, zodat men haast ging denken, dat er voor De
Meern een kampioenschap viel te behalen. Voor de DVSA-spelers spelen de zenuwen
in deze laatste, wel bijzondere zware, wedstrijden een belangrijke rol, zodat allci
factoren voor een spannende wedstrijd aanwezig waren. En aan spanning heeft het
stellig niet ontbroken.
DVSA won de toss en verkoos eerst
met de sterke, van doel tot doel staande
wind mee te spelen. Vanaf de aftrap ging
De Meern in de aanval. Met verre trap
pen zuiverde DVSA het doelgebied. Door
het vrij hobbelige terrein kwam er in het
begin van goede combinaties weinig te
recht. Toch verkreeg DVSA geleidelijk
een overwicht, waaruit diverse kansen
ontstonden. Er werd echter te snel en
onnauwkeurig geschoten, zodat er voor
lopig geen sucessen kwamen. Naarmate
de eerste speelhelft verstreek werd DVSA
steeds sterker. De kansen werden beter
en kwamen er ballen tegen de lat en de
paal. Het zat DVSA thans niet mee. Aan
de andere kant probeerde De Meern het
met verre afstandsschoten, doch rustig
verwerkte de DVSA-keeper deze onge
vaarlijke ballen. Na 35 minuten spelen
kreeg DVSA op de linkervleugel een
vrije trap te nemen. Over de verdedigers
belandde de bal bij rechtsbuiten en deze
liet een laag schot los in de uiterste hoek,
waarbij de keeper der gastheren machte
loos stond 0-1. Dit bracht meteen de nodi-
Door een gemakkelijke overwinning in
de laatste competitiewedstrijd is Kulan
in de eindrangschikking met 23 punten
derde geworden. In vergelijking met an
dere jaren een wat tegenvallend resul
taat. Het feit dat de SKF-ers in geen
enkele wedstrijd compleet konden uitko
men is hier niet vreemd aan. Ook in
Harderwijk trad men aan met drie inval
lers waardoor het voor de thee niet wilde
vlotten.
Reeds in de eerste minuut namen de
gastheren de leiding toen v. d. Haar even
weifelde met aanvallen en v. d. Kamp
van dichtbij kon scoren. Hoewel de Zwart
witte aanvallers in het eerste kwartier
nog diverse keren dicht bij het doel van
Schoeman kwamen kreeg de Kulankeeper
door het zwakke aanvalsspel weinig te
doen. Na het eerste half uur kwam er
wat lijn in de Kulanaanval en kreeg
keeper Poel druk werk. Het was J. W.
Hensen die als invaller het eerste succes
had na een mooie combinatie tussen Faber
en v. Hall. Op mooie wijze scoorde hij
1-1. Binnen twee minuten kreeg junior
Hensen evenzovele kansen maar eerst
stopte Poel zijn harde schot en vervol
gens stond de paal een treffer in de
weg. Na een goed schot van v. Hall en vijf
corners op het Zwart-Witte doel brak de
rust aan.
Direct na de thee volgde er een mooie
dieptepas van v. Hall naar C. Vlaanderen
en zijn hoge voorzet werd door J. W.
Henzen (II) onberispelijk ingekopt 1-2. Het
werd nu een eentonige wedstrijd met een
steeds aanvallend Kulan. Vele schoten
ook van de kanthalfs Sukkel en W. Vlaan
deren vlogen naast of over het doel van
de gastheren. Nadat Henzen(II) nog een
buitenspeldoelpiiht had gescoord was het
na tien minuten v. Hall die uit moeilijke
positie raak schoot 1-3. Toen dezelfde
speler even later de bal op tijd naar
Henzen (II) plaatste omspeelde deze rus
tig de verdediging en het was 1-4. Toen
bij een ongevaarlijke uitval van Zwart
wit v. Leeuwen de bal met de hand be
werkte mocht v. Gelderen van elf meter
raak schieten, hetgeen ondanks de moe
dige duik van Schoeman gelukte 2-4. De
jarige Henzen (II) wilde er toch ook nog
iets aan veranderen en toen Faber goed
voorgaf kopte hij de stand naar 2-5. Tien
minuten voor tijd schoot Henzen (II) na
een goede combinatie met Henzen (I) zijn
vierde treffer in het net 2-6.
Bepaald pech hadden de SKF-ers toen
v. Hall een prachtig schot tegen de paal
zag gaan en de terugspringende bal door
Faber ineens op de schoen werd genomen
maar weer stond dezelfde paal een tref
fer in de weg. Zo behaalde Kulan een
vlotte overwinning en mocht Zwart-Wit
blij zijn dat de eindstand slechts 2-6 was.
POSTDUIVENNIEUWS
De p.v. „De Zaterdagvliegers" hielde
op zaterdag 2 mei haar eerste wedvlucht
vanaf Venlo. Het weer werkte deze eerste
vlucht niet mee, omdat de duiven in de
stromende regen thuiskwamen. De eerste
duif meldde zich bij de heer J. v. Ojik en
haalde een snelheid van 1035.50 mtr. per
minuut. De verdere uitslag luidt:
J. v Ojik 1, 20; P. Vink 2, 15, 27; J. Hey
3; R. Muller 4; J. D. Heikamp 5, 35, 40;
C. W. de Koning 6, 37; Jac. v. Kooten 7,
28; G. v. Rotterdam 8; C. J. Stuivenberg
9, 26, 38, 42; „De Hoogstraat" 10, 41; W.
Davelaar 11, 25; G. Methorst 12, 21; M. J.
v. Stempvoort 13; H. v. Ginkel 14, 36;
W. H. Septer 16; J. van Kooten 17; Gebr.
Gijsbertsen 18, 19, 23, 34; D. F. van Koo
ten 22, 31, 32; Jac. Heikamp 24; F. Veen-
stra 29, 30; W. v. d. Haar 33; J. H. v. Zet
ten 39.
ge rust in de DVSA-ploeg, die nu veel
soepeler ging draaien. Tot doelpunten
Kwam men voor de pauze evenwel niet
meer.
Na de hervatting had De Meern het
voordeel van ae wind. Hierdoor gesteund
werd direct een fel offensief ingezet. De
DVSA-verdediging kreeg het nu zwaar te
verduren. Keeper van Viegen bleek nu
in een zeer goede vorm te verkeren. Tal
loze malen wist hij gevaarlijke voorzetten
te onderscheppen en bij diverse inzetten
bracht hij herhaaldelijk op meesterlijke
wijze redding. Het uiterste werd van de
DVSA-verdediging gevergd in een nu
waarlijk zenuwslopend duel. Ook links
half Dick van Soest bleek nu een rustige
en betrouwbare verdediger, die de ge
vaarlijke rechtsbinnen van de thuisclub
volledig uitschakelde. Na een kwartier
stormlopen, waarbij DVSA enkele malen
door het bekende oog van de naald kroop,
keerde het getij. DVSA kwam weer terug
en begon opnieuw het middenterrein te
bezetten. Voorlopig bleef nog het zwaar
tepunt op de verdediging rusten, want
kennelijk wilde DVSA de kostbare voor
sprong behouden. Met snelle uitvallen
werd De Meern nu toch meer op de eigen
helft gebonden. Het werd een vrijwel ge-
lijkopgaande strijd, waarbij de spanning
steeds groter werd. Eindelijk na een half
uur spelen had DVSA onverwacht weer
succes. Een felle aanval van De Meern
werd weer eens onderbroken. Hoog werd
de bal over de verdediging van De Meern
gespeeld, waar een volop sprintende Blan-
kestijn achter de bal aan ging. De keeper
van De Meern kwam uit zijn doel stor
men, maar voordat hij bij de bal kon ko
men had Blankenstijn de bal listig met
een boog over de toestormende keeper
in het doel geschoten 0-2. Grote opluch
ting voor de DVSA'ers en voor de jui
chende supporters. Fel ging De Meern rea
geren. Alles trok naar voren, doch nu
waren er geen zenuwen meer bij de
DVSA-ploeg. Rustig en beheerst werd
verder gespeeld.
De Meern moest al direct weer terug.
DVSA speelde nu vrijuit en dat was goed
merkbaar. 5 Minuten voor het einde
maakte één der Meern-verdedigers hands
in het strafschopgebied. Penalty. Midden
voor Eep van Viegen belastte zich met
deze opdracht en opnieuw verdween de
bal in het net 0-3. DVSA beperkte zich
verder alleen nog maar op consolidatie
van deze voorsprong en liet de overwin
ning niet meer los. Met gejuich werd het
eindsignaal begroet, waardoor DVSA weer
een stap dichter bij de titel kwam.
Regenmode '64 ia
wijd en kort en
hooggesloten, dus
royaal, dynamisch
en praktisch. Ce-
bronsde tinten doen
opgeld, maar...
(niet verder vertel
len!) het laatste
nieuws is: net-niet-
wit-Terlenka. Heel
exclusief. Wilt u een
rage ontketenen?
Kom als eerste op
straat in off-white Ter.
lenka regenjas. Kom
als eerste kiezen uit
een regen van nieuwe
ideeën in onze jassen-
kollektie.
óók FALCON
Prijzen? 79.-
maar ook 98.-
en ook 49.-
HOOFDSTRAAT 89 VEENENDAAL
WEDVLUCHTEN
De SPV „De Luchtpost" hield zondag
10 mei een wedvlucht vanaf Vilvoorde met
297 duiven, welke werden gelost om 7.15
uur. Afstand 148 km. Aankomst le duif
8.49.06 uur. De verdere uitslag was als
volgt:
T. Aarsen 1; C. Gijsbertsen 2; E.
Blaauwendraad 3; A. Rustenhove 4; P.
van Schaik 5; L. Stutvoet 6; P. v. d. Bo-
venkamp 7; W. van Ede 10; W. Wagens-
veld 11; A. Marcus 15; P. W. van Schaik
17; J. v. d. Bovenkamp 18; J. J. Voogt 19;
H. van Schaik 21; W. Gijsbertse 25; P. van
Eist 26; J. van Hardeveld 33; H. Rusten
hove 35; A. Voskuilen 40; J. van Oostrum
46; G. Boshuizen 52 en G. Schipper 57.
De wielrijder op dit kruis
punt maakt het zichzelf
onnodig moeilik, door niet
het aangegeven (en ver
plichte) rijwielpad te ge
bruiken. Op dit wjjde
kruispunt moet hij nu let
ten op het verkeer, dat
hem van alle kanten kan
naderen. Hjj neemt de kort
ste weg, die echter ook de
laatste weg voor hem kan
zijn.
Het zeer grote aantal verkeersonge
lukken, dat op kruispunten gebeurt,
is voor het Verbond voor Veilig Ver
keer de aanleiding geweest de eerste
verkeersopvoedende actie in 1964 te wijden aan het „Gedrag
bij Kruispunten" Volgens cijfers, gepubliceerd door het Cen
traal Bureau voor de Statistiek, gebeurden er in 1961 van
de 190.280 verkeersongelukken 90.696 op „verenigingspunten
van wegen", oftewel op kruispunten. Dus 47,7% van alle
verkeersongevallen waren kruispuntongelukken. Daarbij von
den 646 personen de dood.
Uit onderzoekingen in Duitsland is gebleken, dat in 1961 in
dat land 72,6% van de kruispuntongelukken werd veroor
zaakt door het niet kennen of het veronachtzamen van de
voorrangsregels. Verkeerde beoordeling van de situatie leid-
de in 14,5% van de gevallen tot ongelukken, terwijl in 11,3%
van de gevallen het met te hoge snelheid naderen van een
kruising ongelukken tot gevolg had. Bewust voorrang nemen
veroorzaakte 5,7% van de kruispuntongevallen. Uit het feit,
dat slechts in 1,6% van de kruispuntongevallen de oorzaak
was te zoeken in de toestand van de weg (slecht zicht, on
voldoende verkeersregeling, onvoldoende bebakening, enz.)
GEDRAG BIJ KRUISPUNTEN'
blijkt, dat bij kruispunten ongelukken de factor mens de
voornaamste rol speelt.
Het is gebleken, dat in ons land 46,5% van de bromfietsers
die in het verkeer omkomen, sterft in ongevallen met krui
send verkeer. Kruispuntongevallen, waarbij wielrijders van
65 jaar en ouder zijn betrokken, worden in 44% van de ge
vallen veroorzaakt door het niet geven van voorrang aan het
snelverkeer, en in eveneens 44% van de gevallen door het op
onjuiste wijze afslaan naar links (geen richting aangeven, af
slaan zonder achterom te kijken, het zgn. „achter zijn arm
aanrijden")
V..
3e klasse D. KNVB
BVC 21 38
Vriendenschaar 22 25
Holland 22 24
VVY 21 22
Veenendaal 22 22
LVV 22 21
Hercules 21 20
Saestum 22 20
HMS 21 19
CDN 21 17
JSV 21 17
Amsvorde 22 11
2e klasse B. KNVB z.m.c.
Quick Boys 22 33
IJsselmeervogels 20 31
Noordwijk 21 26
Excelsior '31 21 26
GVVV 20 25
CSCA 20 20
Kozakken Boys 20 20
Voorwaarts 19 19
Zwaluwen V19 18
Zuidvogels 21 18
SDCP 21 15
Hoogvliet 21 11
Enter Vooruit 21 4
AFD. UTRECHT ZONDAG
le klas B.
DVSA 18 29
Voorwaarts 18 27
Bunnik 17 20
De Meern 18 19
Maarssen 18 19
MSV 19 17 15
R.K. Stormv18 15
Minerva 18 15
Rhenus 17 12
DEV 17 12
Wijk bij D18 11
2e klasse A. KNVB z.m.c.
Zwart Wit '28 21 30
SHO 21 30
NDSM 19 28
Huizen 20 27
SSS 21 27
Spakenburg 21 24
's-Gravenzand. s.v21 19
DOVO 21 18
Ter Leede 21 17
Genemuiden 22 15
Apeldoorn 20 14
Heerjansdam 21 11
ZCFC 21 10
3e klasse Oost KNVB z.m.c.
Go Ahead K20 30
Be Quirk '28 19 29
Nunspeet 19 28
WVF 19 19
Bennekom 18 17
Owios 18 15
Vroomshoopse Boys 19 15
DOS '37 19 14
Sparta '57 19 14
VRC 18 13
Elb. s.c18 12
2e klasse A:
Veense Boys 16 30
Soesterberg 16 22
Oranje Wit 16 17
Scherpenzeel 16 17
R.K. Unitas 16 15
Maluku Muda 15 14
Austerlitz 15 14
Achterveld 16 9
Renswoude 16 4
AFD. UTRECHT ZATERDAG
le kïas
SD VB
WJ
De Merino's
2e klas A.
21
28
20
33
21
28
Scherpenz
20
25
21
28
SVP
19
24
21
24
Musketiers
20
23
21
22
20
22
20
21
TOV
20
22
20
19
DEV
20
16
21
19
Posthoorn
19
15
21
18
NS VS
20
15
21
18
Veslaco
20
12
21
17
Dolderse B
20
11
21
6
3e klasse A:
Hulshorst 18 32
Sova 18 27
Knlan 18 21
Stroe 18 21
EFC '58 18 ZO
Tersch. B18 ZO
Rood Wit 18 18
Veense B18 13
Zwart Wit 18 6
Hoevelaken 18 2
3e klasse B.
S.C. Rhenen 19 32
Woudenberg 19 30
DVSA 19 28
Advendo 19 25
Rubo 19 22
Soesterberg 20 17
SVMM 19 14
Valkenheide 17 13
Beverweerdse B17 6
Bunnik 18 6
Langbroek 14 5
(GO) Aram beseft, dat hij tegen deze gehele bemanning
geen schijn van kans heeft. Snel kijkt hij om zich heen
en zijn blik valt op het want van de grote mast, waar
hij vlak bij staat. En nog voor de toestormenden ma
trozen hem bereikt hebben, springt hij met katachtige
lenigheid cp de railing en klimt als een aap omhoog
in het touwwerk. Onmiddellijk klimmen twee, drie
matrozen hem na, maar een bliksemsnelle uitval doet
de voorste van hen achterover tuimelen in de armen
van zijn maats. Besluiteloos blijven de mannen staan
in de touwen van het want, terwijl Aram hoger klimt
tot onder het kraaiennest. „Haal het anker op en werp
In de maand mei en in het begin van
juni a.s. zal van u een gave gevraagd wor
den voor de dekking van de kosten van
de op 30 april j.l. plaatsgehad hebbende
traktatie van de schoolkinderen en voor
de eind augustus a.s. te houden autotoch
ten met de ouden van dagen en de min-
der-validen van Veenendaal.
Het behoeft geen betoog, dat voor de
boven omschreven doeleinden veel geld
nodig is, als u bedenkt, dat aan niet min
der dan bijna vier en een half duizend
kinderen deze traktatie is uitgereikt en
de tocht met de ouden van dagen is uitge
groeid tot een tocht met ruim 700 perso
nen. Aan de bustocht met de minder-
validen namen vorig jaar bijna 50 per
sonen deel.
Wat is het heerlijk met onze ouden van
dagen ieder jaar een middag uit te gaan
en te rijden door de mooiste streken van
ons land.
Dezelfde route maar dat is een dag
tocht wordt gemaakt met de minder-
validen, die zich vaak heel moeilijk ver
plaatsen en die dag-in-dag-uit aan huis
gebonden zijn.
Het kan, naar onze mening, niet anders,
of de gehele gemeente zal, evenals vorige
jaren, hiervoor willen bijdragen.
Als u dan bovendien nog wilt bedenken,
dat het laatste jaar, alles weer belang
rijk duurder is geworden, dan doen wij
met vrijmoedigheid een beroep op u.
U kunt er van verzekerd zijn, dat de
schoolkinderen, de ouden van dagen en
de minder-validen, doch ook wij, u er
hartelijk dankbaar voor zijn.
Het bestuur
De commissaris van Politie te Ede
maakt bekend dat op Hemelvaartsdag te
omstreeks 21.30 uur 's avonds op de Post
weg te Lunteren een botsing plaats had
tussen een autobus van de lijn Veenen-
daal-Lunteren-Barneveld en een tege
moetkomende bromfietser, die daarbij do
delijk v/erd gewond.
Een aantal passagiers van de autobus
heeft zich kort na het ongeval verwijderd
en is met een passerende auto, vermoe
delijk in de richting Barneveld vertrok
ken.
Voornoemde commissaris verzoekt deze
passagiers zich aan hem bekend te ma
ken, tel. (08380) 8844 of dit te doen aan
de politie van zijn/haar woon- of ver
blijfplaats, opdat ze als getuigen kunnen
worden gehoord.
VEENENDAAL
alle zeilen uit! schreeuwt schipper Larsson driftig.
„We vertrekken en de wind zal die heethoofd wel
doen afkoelen! Aram verbleekt bij dit bevel.
„Stop! schreeuwt hij omlaag. „In hemelsnaam, ver
trek niet met een schip vol graam terwijl de mensen
in de stad sterven van honger!
VERBOND BEPLEIT VRIJSTELLING
THEORETISCH RIJ-EXAMEN NA
SCHOOL VERKEERSEXAMEN
Het Hoofdbestuur van het Verbond
voor Veilig Verkeer heeft zich tot de
minister van Verkeer en Waterstaat
gewend met het verzoek om te bevor
deren, dat leerlingen, die met goed ge
volg een schriftelijk verkeersexamen op
één der scholen voor Voortgezet Onder
wijs inclusief het Kweekschoolonder-
wijs hebben afgelegd, vrijstelling van
het theoretische deel van het rijexamen
wordt verleend.
Aanleiding tot dit verzoek is de
overtuiging van het Hoofdbestuur,
dat de aan een schoolverkeersexa-
men verbonden vrijstelling van het
theoretische gedeelte van het rij
examen sterk stimulerend zal wer
ken op de verkeersopvoeding op de
scholen voor Voortgezet Onderwijs.
Het Hoofdbestuur is bij inwilliging
van het verzoek bereid, een derge
lijk examen aan de door de minis
ter te stellen eisen te laten vol
doen.
Het Verbond organiseert elk jaar een
schriftelijk verkeersexamen voor het
Voortgezet Onderwijs, en is voorts be
trokken bij de eveneens jaarlijkse
Kweekschoolverkeersexamens.
SPECIAAL
in
BRILLEN
Hoofdstr. 51
Veenendaal
VOOR UW
NAAR
AUTOBEKLEDERIJ
Emmalaan 15
VEENENDAAL
tevens alle verzekeringen
Franseweg 127 - Eist (U.)
Tel. 08377-387
VOOR UW
met auto's zijn wij
SPECIAAL ingericht
4-8 pers. auto's disponibel.
Tevens inlichtingen ver
krijgbaar (ook 's avondsi
Dr. Colijnstraat 47 er.
J. P. C. Leinweberstraat 79
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerkewük 91 - Telef 2845
Zo'n prachtig Treffer
ook in gekleurd tricot
nylon, Bel-o-fast en
Poplin
In zuiver wol en Draion
Jongens blouses
va. 1,95
Japon- en rok-
stoffen
in frisse zomerkleuren
TREFFER
in alle prijzen
in alle maten katoen
en Helanca
1,95
v.a. 2,95
v.a. 3,95
Koopt voordelig koopt
in het Textielhuis
Kost slechts 1,50 t/m 10
woorden, elk woord meer
10 cent.
ten
KOUSENHUIS
Zandstraat 84 - Veenendaal
Blikvangers van dit seizoen
zijn de pittige zwart-wit kom-
binaties, speels verwerkt tot
vlotte, jonge modelletjes, die
de zomer tarten! Iets voor U
39.75! Kom eens kijken,., wij
hebben gezorgd, dat alle modi
euze nieuwtjes voorradig zijn!