Steenfabriek N.V. Over-Betuwe bijna volledig gemechaniseerd PRODUKTIEPROCES VAN KLEI TOT KLINKER TWEEDE BLAD „DE VALLET' DINSDAG 26 MEI 1964 Nr. 42 WERK OP STEENFABRIEKEN WORDT GESPECIALISEERDER IN EEN kronkelende delta stromen de grote rivieren, de Rijn, de Maas, de Waal en de IJsel ons land binnen. Door de eeuwen heen hebben zich ontelbare kubieke meters klei langs deze rivieren gevormd, grote kleibanken die de grondstoffen zijn voor de Nederlandse baksteen industrie. De herkomst van deze kostbare grondsoort moeten we zoeken in de gebergten waar onze rivieren ontspringen. De door weersin vloed verweerde natuurgesteenten worden door de gletschers omlaag gevoerd. De verwerings producten kleideeltjes worden door de snelstromende rivieren meegevoerd en bezinken daar, waar de stroomsnelheid voldoende is afgenomen. In de buitenbochten van de rivieren zet de klei zich af; de rivier stroomde in tijden dat men nog geen dijken langs de rivieren kende als de toevoer van het water groot was bui ten haar bedding, nam later haar normale loop met achterlating van het bezinksel: de klei. Napoleon moet bij de inlijving van ons land meesmui lend gezegd hebben: „Holland? Dat is aanslibsel uit Frankrijk." Eeuwenoude industrie Historische gronden Naar het persgebouw Risico's verkleind Voorraad voor vijftig jaar Bakproces Efficiënt drogen De fabricage van bakstenen uit klei is al een eeuwenoud bedrijf en de metershoge pijpen van de bakovens zijn niet meer weg te denken uit het Hollandse rivier landschap. Ook in deze bedrijfs tak geldt echter: Regeren (hier het runnen van een kapitaal be drijf), is rekening houden met de toekomst. De N.V. Over Betuwe houdt hier terdege rekening mee. Op het moment nu de huidi- ge vernieuwingen nog niet eens voltooid zijn heeft men al plan nen voor de aanleg van een tun nel onder de straatweg door, die de twee fabriekscomplexen moet gaan verbinden. Ook de bouw van een nieuwe geheel gemoder niseerde bakoven staat nog op stapel. Voorlopig zal de fabriek waar de ruwe rivierklei tot ge bakken straatklinkers wordt ver werkt, nog gesplitst blijven door de straatweg Utrecht-Arnhem. In het pershuis krygt de klei geheel langs mechanische weg de vorm van een steen. De vorm- bakken worden eerst met zand gepaneerd, zodat de stenen er gemakkelyk uit kunnen. Op en kele onderdelen van deze installatie zoals een automatische plankjeslegger die door eigen research van de N.V. Over-Betuwe uitgevonden zyn heeft de fabriek patent. Het afgraven van klei en deze verwer ken tot steen is een eeuwenoud bedrijf dat vooral na de jongste wereldoorlog een grote vlucht heeft genomen. Ook ons kli maat is een van de oorzaken dat een groot aantal steenfabrieken 247 in totaal langs onze rivieren is verrezen. We heb ben in ons land weinig natuursteen en hout is te duur en in verband met de vochtigheidsgraad niet geschikt als ma teriaal voor de huizenbouw. Bovendien eist ook ons wegennet een groot deel van de productie van de steenfabricerende in dustrieën op. Het omschakelingsproces van handen arbeid tot het maken van stenen langs mechanische weg is eerst rond de eeuwwisseling op gang gekomen. Door de enorme behoefte aan materia len na de oorlog is deze automatise ring in een hoog tempo versneld. Hoewel er momenteel nog wel fabrieken zijn die de z.g. handvormsteen maken is de mankracht en de paardenkracht in de baksteenindustrie langzaam maar zeker teruggedrongen. Aan de weg Utrecht-Arnhem ter hoog te van Remmerden ligt de steenfabriek IST.V. Over-Betuwe v/h A. N. Costerus Co., die sinds kort bijna volledig geme chaniseerd is. Twee enorme pijpen mai-keren even voordat de Rijn de straatweg Utrecht- Arnhem „raakt" de plaats waar al een zestigtal jaren lang de afgegraven rivier- klei tot gebakken straatklinkers wordt verwerkt. De oprichting van de fabriek viel dus net in de tijd dat de industriële ontwikkeling van de steenfabrieken op gang kwam. Behalve de grote hoeveel heden klei die ter plaatse aanwezig wa ren kan ook de historische ligging van het gehucht Remmerden een aanwijzing zijn dat deze industrie juist hier gevestigd werd. Het gehucht is al eeuwenlang bewoond 'Twee fraaie Romeinse vazen zijn en kelen van de vele oudheidkundige vondsten die by het afgraven van de klei te voorschyn zyn gekomen. De tyden dat het landelyke „stoomlocomo tief je" een deel was van het gezicht op de Remmerdense weilanden tot Zwijns- bergen toe en de steenfabricage nog grotendeels met de hand werd aange pakt, is by de Over Betuwe al lang vejrleden tyd. Naast de twee metershoge pijpen wordt het „passerend" oog tegenwoordig gevan gen door een gigantisch grijs gevaarte: een z.g. mengexcavateur. De machine, die uit duizenden kilo's staal geconstrueerd is, porfier is de klei samengesteld uit een aantal aanwezige kwartsdeeltjes, metaal- oxyden, kalk en andere stoffen die in hoge mate de kleur van de steen bepalen. De steenfabrikanten houden rekening met al deze stoffen en de aanwezig heid ervan wordt langs wetenschap pelijke weg vastgesteld. Klei, vooral rivierklei, kan verontrei nigd zijn door restanten van planten en dieren. Daarom wordt ze door de meng excavateur bewerkt tot de juiste samen stelling en op de bult geworpen waar ze aan alle weersinvloeden wordt blootge steld. De organische stoffen verdwijnen na verloop van tijd meestal volkomen. Met grote schoepen wordt de klei uit de goot gegraven en belandt via de 25 me ter lange transportband van de mengma chine die de klei verdeelt op de 400 me ter lange bult. Het wetenschappelijk onderzoek naar de samenstelling van de klei wordt verricht De klei wo.rdt door een trein tje met stortkarren vanuit de kleiput naar de mengexcava teur vervoerd en in een goot gestort. De mengmachine graaft de klei weer op, mengt ze en vormt een nieuwe klei- bult. Aan de pers zelf zitten enkele onder delen die door eigen research van de Over-Betuwe zyn uitgevonden. De fa- b.riek heeft hierop o.a. de automa tische plankjeslegger patent. Ook de watervoorziening wordt in zijn geheel zelf door de fabriek geregeld. Mid den in het pershuis is een diepe puls ge slagen waar het grondwater naar boven wordt gepompt. De gevormde, maar nog niet gedroogde stenen komen in een ver- zamellift, waarna ze per afzet- en onder- wagen naar de droogkamer worden gere den. Behalve het verminderen van de ar beidskosten streven vele baksteenfabri kanten ernaar hun risico's die samen hangen met de weersomstandigheden te verkleinen. Ook deze factor heeft bij de jongste bedrijfsveranderingen van de steenfabriek Over Betuwe een grote rol is uniek in zijn soort. Hij is vervaardigd door Aberson's machinefabriek in Olst, een bedrijf dat zich in de loop der jaren gespecialiseerd heeft in de bouw van alle machines die met de steenfabricage te ma ken hebben. De Remmerdense gronden zijn voorlo pig nog niet uitgeput. Voor de periode van minstens 50 jaar rekening houdend met de vergroting van de productie in de toekomst rust nog een geweldige voor raad klei onder het gras van de uiter waarden. Met een moderne „loc" met kip karren wordt de klei aangevoerd naar de mengexcavateur. De klei wordt in een en kele meters brede goot gestort, waar de mengmachine op rails langs rijdt. Naast de natuurgesteenten zoals granit, gneis en door het Keramisch Instituut T.N.O. te Delft of door de eigen technische centra's. De vermenging van de ene kleisoort met de andere kan kleurverschillen in het eindproduct teweeg brengen. Door overleg met bovengenoemde In stituten kunnen deze dingen worden vast gesteld en behoeft niet aan het toeval te worden overgelaten. Met een vrachtwagen wordt de klei van de bult naar het pershuis gereden, waar ze met stoom gemengd wordt tot de klei de juiste vochtigheidsgraad en temperatuur heeft. Een transporteur brengt de klei van de maler naar de pers waar ze in vorm- bakken geperst wordt. De vormen zijn eerst met fijn rivierzand dat ter plaatse ge brand wordt, gepaneerd. De vormbakken zijn ongeveer een tiende deel groter als de stenen moeten worden. (Dat is het per centage dat de stenen in de bakoven in krimpen). Dit gigantische gevaarte is een z.g. mengexcavateur. De „slurf" waar een transportband over loopt die de klei verdeelt, is ongeveer 25 meter lang. gespeeld. Voordat de steen gebakken wordt moet ze eerste gedroogd worden. Dat dro gen van de z.g. vormelingen duurt tien tot veertien dagen, tenminste als het op na tuurlijke wijze in de buitenlucht gebeurt. Om het risico wat de weersomstandig heden betreft uit te schakelen, heeft de Over Betuwe in navolging van enkele andere steenfabrieken een droogoven gebouwd. Naast deze manier van kunstmatig drogen heeft men voor de toekomst een systeem geprojec teerd dat het drogen van de vormelin gen ook in de buitenlucht mogelijk maakt, zonder dat hier grote kosten bij gemaakt worden. In het drooggebouw zijn verschillende droogkamers (systhem Roto-fit-Zwaan) die allen door een geraffineerd railwerk door een etagewagen op elektr. stroom bereik baar zijn. Deze etagewagen neemt de ste nen uit de verzamellift en rijdt ermee naar de in het verlengde van het pershuis gele gen droogkamers. Telkens wordt een wa gen met vormelingen ingereden en een wagen met gedroogde stenen mee naar de lift terug genomen.. Via de lift komen de stenen op een transportband waarna ze in een grote loods omgeladen worden en per steenwagen met tractor naar de bakoven worden vervoerd. By de steenfabriek Over Betuwe worden enkel straatkinkers geprodu ceerd, maar door enige technische in grepen in het pershuis en het verder transport kan men gemakkeiyk over schakelen op de fabricage van gewo ne metselstenen. waarover de etagewagens de stenen straks naar buiten kunnen vervoeren. In rekken blijven de stenen dan buiten opgesteld totdat zij klaar zijn om naar de bakoven te worden getransporteerd. De oude wijze van drogen met houten hutten is hierdoor komen te vervallen. De nieuwe, methode heeft diverse voordelen. Behalve het al eerder genoemde argu ment van de weersomstandigheden is ook het vervoer goedkoper geworden en bo venal efficiënter. De bestuurder van de etagewagen doet nu het werk waarvoor vroeger een aantal tractoren en arbeids krachten bij ingeschakeld moesten wor den. Het bakproces bij de steenfabriek Over Betuwe voltrekt zich in twee ovens van het kamer-ringoven type. De Over Betu we was destijds een van de eerste steen fabrieken die van het stoken met kolen overschakelde op stookolie. Boven op het „ovenplafond" heeft men een overzicht over de vele buisleidingen, stook- en Door de bouw van de droogoven is men weliswaar niet meer zo afhankelijk van de weersfactoren, maar de kosten liggen toch aanmerkelijk hoog. Aan de oven wordt warmte toegevoegd door middel van een grote „stoomketel". Via een buizen stelsel gaat de hete lucht naar de droog kamers. Een grote pijpleiding van de bak oven naar de drooglokaliteiten zal tezij- nertijd hete lucht die op de bakoven vrij komt naar de droogoven transporteren. Momenteel wordt achter de droog oven druk gebouwd aan het droog- complex waar de rauwe steen op na tuurlijke wijze gedroogd zal worden in rekken. Hiervoor wordt een op pervlakte van circa anderhalve hec tare volledig ondergegrond met een betonnen vloer. Hierop is een railwerk aangebracht kijkgaten en meetinstrumenten. Aan de meetinstrumenten zijn metalen draden verbonden die door hun bijzondere sa menstelling zeer grote hitte kunnen ver dragen. Zij zijn verbonden met een vuur vaste steen. Die steen die op de nog te bakken stenen ligt zakt naar mate de ste nen inkrimpen. Het andere eind van de draad is via een raderwerk verbonden met een pijl die nauwkeurig de krimp op een kaart registreert. Als de stenen gebakken zijn worden ze uitgekruid en keurig op tassen gezet totdat ze naar hun bestem ming worden vervoerd. Door de grote vlucht die de mechanisa tie in de steenindustrie heeft genomen, is het werk op de steenfabrieken veel ge specialiseerder geworden. Nauw hiermee samenhangend zijn ook de sociale omstan digheden van de werknemers in de steen industrie geleidelijk aan verbeterd. Een ruime moderne kantine, met douches etc. stelt de werknemers in de gelegenheid op aangename wijze te schaften. Bij de enor me grote investeringen heeft men het als een morele plicht beschouwd ook aan dit punt ruime aandacht te schenken. In deze loods die een lengte van 80 me ter heeft worden droge klinkers om- geladen. De loods zal tezijnertyd eventueel dienst kunnen doen als op slagplaats vcor de stenen. De buislei ding op de voorgrond zal in de toe komst hete lucht van de steenoven die anders verlo.ren ging, naar de droogoven transporteren. BIJ DE NEVEN STAANDE FO TO'S Links: Dit is de ingenieus gecon strueerde verza mellift. die de „rauwe steen" die van de pers komt verzamelt zodat zy met een etagewagen naar de droogkamer kan wo.rden gere den. Rechts: De gedroogde ste nen die van de droogoven naar de verzamellift terug worden gereden, komen later op een transportband terecht.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 3