Bijna 100 Ambonezen verlaten Ederveen Ds. H. v. d. BOVENKAMP (oud-Veenendaler) THANS REPATRIANTENDOMINEE IN GELDERLAND Setter Set VERVAL „Mensen-smokkel is in Australië een gewone zaak CLOSE-UPS VAN KALE MAANWERELD SCHERPENZEEL TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 14 AUGUSTUS 1964 Nr. 64 Kasteel „De Bruinehorst" wordt ontruimd Watergebrek Werk Douches De moeilijkheden met de „verboden emigrant" „Drossers Spel met het leven Dodelijke „smokkelkast" Vertrek LOOPBAAN Spectaculair Amerikaans succes u doet langer met ■C nylons IN DE NIEUWE ROSELLA KLEUREN Fa. L. HEY Omvangrijk Behelpen Voeding Nuttig In Veenendaal .J Over een luttel aantal weken zal Ederveen bijna honderd dorpsgenoten zien vertrekken naar het nabij gelegen Lunteren. In de nieuwbouwwijk van deze plaats wordt ruimte gemaakt voor 15 Ambonese gezin nen, die meer dan 10 jaar hun verblijf vonden in het rustige dorp Ederveen. Zij raakten ingeburgerd in de gemeenschap. Op de kleuterscholen en de beide lagere scholen zaten de donkere Manyputty's of Mahulette's broederlijk of zusterlijk naast hun wat bleker getinte dorpsgenootjes en van 't begin af werd geen wanklank vernomen. De wat oudere jeugd paste zich ook wonderwel aan het dorpsleven aan. De voetbalvereniging had aan de kwikzilverachtige Akyhary en Manyputty sterke troeven. Op muzikaal ge bied lieten de Ambonezen van zich horen, zelfs ver buiten Ederveen. De jeugdband The Ruby's trad vele malen belangeloos op als het een uitvoering betrof met Ederveense belangen op het spel. Maar ook buiten het dorp, o.a. in Veenendaal tijdens Koninginnefeesten vormde het optreden van The Ruby's een der meest gewilde attracties. Het kasteel De Bruinehorst dat van af maart 1954 de Ambonese gezinnen herbergde verkeert in desolate toestand. Voorop dient gesteld dat dit niet komt door de bewoning. Het .oude gebouw vertoont tal van mankementen, die de tand des tijds heeft veroorzaakt. Scheu ren in de muren, gaten in het dak maakten de woonstede der Ambon ezen nu niet direct prettig. Enkele huisvaders timmerden provi sorisch een net en aardig kamertje, maar lekkage en andere ongemakken bleven het woonplezier vergallen. Ook hadden de mensen nogal te lijden van het klimaat. Geboren in een tropisch land viel de overschakeling toch al niet mee. Toen daarnaast in het woon oord een getob volgde met kachels die niet trokken e.d. was de misère nog groter geworden. Maar de Ambonezen, rustig als zij zijn, klaagden niet en maakten ervan wat ervan te maken was. Kampoudste J. Gerrits (63) een der twee mannelijke Ambonezen, die wij thuis aantroffen (de overigen waren naar hun werk) vertelde dat hij met zijn gezin reeds in 1951 naar Neder land kwam. Men werd geconsigneerd in Glanerbrug aan de Duitse grens en in 1954 volgde dan de overplaatsing naar Ederveen. De kampoudste was hoopvol gestemd omdat er schot zit in de plannen hen allen in een behoorlijke woning te zien gehuisvest. „Wij willen niet altijd mop peren, maar we hebben met z'n allen wel een berg moeilijkheden gehad", vertelde de uit Tjimahi afkomstige heer Gerrits, rustig zuigend aan zijn pijpje. „Vooral in de wintermaanden viel het niet mee. We beschikken met 15 ge zinnen over een oude pomp en steevast was het water bevroren. Met emmers gewapend trokken we naar onze buren, die waterleiding hadden en ons altijd terwille waren om ons water te ver schaffen. En dan de toestand van de drie oude barakken meneer. De planken zitten vol met gaten en kieren." Een drom donkere jongens komt om ons heen staan. „Meneer, hier is het postkan toor", zegt een guitige knaap van een jaar of 12, wijzend op een hokje waar een gat in zit van minstens 40 cm hoog. Ondanks de narigheid is het toch een vrolijk volkje gebleven. Door de binnenstromende tocht wa ren er 's winters nogal veel zieken, ver telt de kampoudste. Op onze vraag of hij wel eens terug verlangt naar zijn geboorteland en als de kans bestond weer terug ging, antwoordde de oud ste van de gemeenschap: „Naar een vrij Ambon zou ik direct willen terugkeren, maar naar Java en dan onder Soekarno, nee, dan nooit. Laat mij dan maar mijn schoon krijgen. In de nieuwe huizen is waarschijnlijk een geyser met heet en koud water aanwezig en misschien zelfs wel een douche. Dat zal toch erg fijn zijn meneer", vertellen ons de vrouwen al voorgenietend van al dat comfort. Enkele van hen hebben hun dage lijks werk in Veenendaal. Zij hoopten ondanks de grotere afstand dit werk te levensavond mogen doorbrengen hier in het koude Holland, waar het toch rustig leven is", zegt de heer Gerrits. Even verderop zijn twee vrouwen bezig met de gezinswas. „Vindt u het fijn om naar uw nieuwe woning in Lun teren te vertrekken?" is onze vraag. „Nou en of. Wij moeten ons, zoals u ziet hier in gezamenlijke wasbakken maar wat behelpen en zien dat wij de was Een groep glunderende, jonge Ambone zen, voor Kasteel De Bruinehorst, welk woonoord zij zeer binnenkort gaan ver laten wegens vertrek naar Lunteren. (Van onze correspondent in Australië) i Het zou niet zo moeilijk zyn om aan de hand van werkelijke ge beurtenissen bij de immigratie in Australië een scenario te schrij ven, dat spannend en soms ook wel gruwzaam zou zijn. Men kan dat ook wel „mensensmokkel" heten, hetgeen voor film of boek al tijd meer aantrekkelijk zou zijn, dan bij het vermelden van de soms dagelijkse gebeurtenissen, waarmee de immigratieautoritei ten worden geconfronteerd. Men heeft kortgeleden niet alleen hier, doch waarschijnlijk ook wel in Nederland kennis genomen van al hetgeen zich af speelde rond het Nederlandse echtpaar, dat als „stow-away" de reis naar Austra lië had ondernomen, om daarna zichzelf dit land van hun uitverkiezing binnen te smokkelen. Jammer genoeg voor hen, kwam daar niets van terecht en men kent het verloop dier geschiedenis; het werd een retourtje naar Nederland. Afgezien nu van het feit, dat op clan destiene wijze de reis werd gemaakt en de scheepvaartmaatschappij op die ma nier ernstig benadeeld werd zou toch op een bepaald ogenblik het echtpaar ook in Australië wel ergens in moeilijkheden zijn geraakt. Toegegeven, de ambtelijke bijcontrole op de mens in dit land is heel wat minder stringent dan in Nederland en er zijn be slist hier heel wat „onderduikers" waar van het aantal misschien niet eens zoveel minder zal zijn dan dat van Nederland in oorlogstijd, maar de controle op „verbo den emigranten" is toch vrij scherp. Een niet onbelangrijk aantal van die „onderduikers" wordt gevormd door zee lieden, die van hun schip „drossen" zoals dat heet. Die dus met een gewoon „wal- pasje" aan land gaan, doch daarna het schip, het schip laten. Het is een tijd zo erg geweest, dat men vaak genoodzaakt was hier opnieuw leden der bemanning aan te werven. Dat kreeg zoveel bekendheid, dat som mige jongelieden, die graag een gratis reisje plus verdiensten naar het oude va derland wilden maken, zich bij de scheepsagentschappen lieten inschrijven voor het geval bemanning aangevuld moest worden. De Nederlandse schepen ontkwamen daar evenmin aan. Bijzonder toen geleidelijk veel landge noten zich in Australië hadden gevestigd en bemanningsleden wel familie of vrien den hier hadden wonen, nam dat „onder duiken" toe, hoewel de politie dan nogal eens uitvond, waar zij de „gedrosten" had te zoeken. Uiteraard sprak en spreekt een liefdes affaire in deze ook nogal eens een woord je mee. Nu is er in het algemeen gesproken, voor de Nederlander weinig reden om zichzelf het land der dromen binnen te smokkelen De emigratie-voorschriften zijn nogal ruim en tenzij er bijzondere redenen zijn, zoals het hiervoor genoem de geval van het echtpaar waar reisgeld een rol speelde of mogelijk indien een strafblad emigratie verhindert, is het niet bezwaarlijk om legaal Australië binnen Wat gaat er met „De Bruinehorst" ge beuren? Nog niemand die het weet. te komen Geheel anders liggen de zaken evenwel voor b.v. bewoners der Aziati sche staten. De politiek van een „white Australia" kan hier een ernstig beletsel vormen om dit land binnen te komen; is dat in feite ook. In de loop der jaren z\jn tragedies be kend geworden, o.m. van militairen, die hun vrouw en soms kinderen uit Indonesië, Japan enz. naar Australië wilden overbrengen, doch hierin door genoemde politiek de voet dwars werd gezet. Herhaaldelijk wordt de hulp van de minister daarvoor ingeroepen, veelal tevergeefs. Het is bekend, dat veel Chinezen en Japannezen trachten clandestien Austra lië binnen te komen Ik herinner mij de trieste gebeurtenis met twee „gesmokkelde Japanners in Sydney enkele, jaren gele den. Zoals later werd ontdekt, hield de be manning van een Japans schip zich regel matig met de „mensensmokkel" naar Australië bezig. Op een ochtend trof de politie in een zak, drijvend in de haven van Sydney, het lijk van een Japanner. Het onderzoek leidde naar het schip. Terwijl de politie met het onderzoek bezig was, werd in een andere zak onder het schip het lijk van een andere Japanner gevonden. Na een moeizaam verhoor werd ont dekt, dat in het schip een speciale .smok kelkast" was gemaakt, met behulp van de scheepstimmerman. Daarin konden twee personen, rechtop staande, worden ver borgen. Dat was ook ditmaal gebeurt, doch toen de douane-ambtenaren en poli tie nogal lang aan boord bleef om het gebruikelijke onderzoek naar eventuele smokkel enz. in te stellen, hadden beide mannen het te benauwd gekregen en wa ren gestikt. Omdat men niet wist wat met de lijken te beginnen, werden die in zak ken gedaan en overboord geworpen. Wie in deze affaire de hand had, was moeilijk uit te maken. Dat evenwel op deze en ook op andere wijze mensen Australië worden binnen gesmokkeld, is aan de autoriteiten be kend, vandaar dat altijd een scherp on derzoek op de schepen, bijzonder uit Chi na en Japan, wordt ingesteld. Maar dat het niet gelukt om deze mensensmokkel geheel onmogelijk te maken, is eveneens bekend. Men weet ook dat er speciale helpers in Australië aanwezig zijn. Een enkele maal lukt het een bemidde laar te arresteren, meestal als gevolg van een ruzie. Want deze bemiddelaars plaat sen de gesmokkelde mensen tegen een heel laag loontje ergens bij een landge noot, waar men elkaar in het „evenwicht" houdt; de één doordat hij moet zwijgen vanwege de verboden binnenkomst in het land en de ander vanwege het verlenen van onderdak en het te lage loon, waar over gewoonlijk dan de narigheid ont staat. En dan zijn er ook nog wel vrou wen of meisjes van Zuid-Europese immi granten, die haar tijd niet afwachten of om welke reden dan ook echtgenoot, ver loofde of andere relatie volgen, doch daarbij niet de voorgeschreven wegen willen of kunnen bewandelen en zich aan boord van een schip weten te verbergen om dan hier clandestien aan de wal te komen. Ook daarvan kan men nogal eens trieste verhalen lezen en foto's zien. In negen van de tien gevallen mislukt de po ging om het beloofde land illegaal te betreden; zij het dan ook, dat menig immigratie-ambtenaar er een akelig uur tje mee doormaakt. kunnen blijven doen. De scholieren on der hen (sommige bezoeken ULO scho len of LTS) zullen vermoedelijk in Lunteren de studie afmaken. Hoog in het gebouw staan we op eens voor een zaaltje waar met grote witte letters „KERK" op staat. Ja, hier werden iedere zondag kerkdiensten ge houden in de eigen (Maleise) taal. Ds. Pesulima ging hier meermalen voor en bezocht de zieken. Eenmaal in Lunteren gehuisvest is dat intieme er misschien wat af en kunnen ze niet zo meer in groepsver band naar de kerk. Maar dan is er misschien in De Biezen te Barneveld gelegenheid eigen diensten bij te wo nen. Wanneer hun vertrek precies zal plaatsvinden was nog niet bekend. Wel zullen de grootste gezinnen eerst gaan. In keurige eengezinswoningen, 59 in totaal, zullen de Ambonezen eindelijk een menswaardige woongelegenheid vinden. In Ederveen zal het wel wat vreemd zijn de (talrijke) Manyputty's, Akyha ry's en de anderen niet meer dagelijks tegen te komen. Hun vriendelijke groet werd door de bevolking met een weder groet beantwoord. Maar ieder zal zich met de 87 Ambonezen verheugen over het feit dat zij na lange jaren van be helpen en woningmisère eindelijk een betere toekomst tegemoet gaan PLAATSING KAPCONSTRUKTIE SIONSKERK Op het ogenblik is men de laatste hand aan het leggen aan de stalen kap constructie van de Sionskerk. Een gro te kraan heeft de stalen balken meters hoog de lucht in getild, waar ze door ervaren handen tot een geheel ver enigd zijn. De leek die nu langs de kerk komt kan nu zo'n beetje zien hoe het werden gaat. Desalniettemin duurt het nog wel even voor de kerk helemaal klaar zal zijn. Men verwacht dat er nog wel een jaartje overheen zal gaan. POSTDUIVENNIEUWS De Eerste Veenendaalse Postduiven Vereniging EVPV „De Luchtreizigers" heeft deelgenomen aan het Bondscon cours vanaf St. Denis, 412 km. De dui ven werden losgelaten om 6.15 uur. De eerste duif meldde zich bij de heer B. H. C. Schuurman om 12.21 uur. De verdere uitslag is: G. Tasse 2. 3, 4, 5, 7, 12, 16, 18; K. v. de Heuvel 6; A. v. d. Bovenkamp 8; K. de Kuiter 9; W. J. v. Dam 10, 13, 21, 23; H. de Vos 11; R. Sukkel 14, 17, 20; A. v. Barneveld 15, 22; Jac. Keiman 19. P.V. DE SNELPOST Uitslag van de wedvlucht Hoek van Holland. Gelost om 8.30 uur. Eerst aankomende duif 9.45.03 uur met een gemiddelde snelheid van 1302.2 meter per minuut bij A. J. v. d. Kolk. De verdere uitslag is: A. J. v. d. Kolk 1, N. v. Barneveld 2, 13; G. Diepeveen 3; R. v. Doorn 4, 5, 12, 21; C. v. Asselt 6, 11; G. J. v. Ma nen 7, 19; J. v. Nieuw Amerongen 8; G. Heikamp 9, 18; H. Ulrich 10; J. v. Geerenstein 14, 16; W. H. Roelofs 15; Joh. v. Manen 17; N. Stuivenberg 20. Uitslag van de wedvlucht St. Denis. Gelost 6.15 uur. Eerst aankomende duif 12.46.18 uur met een gemiddelde snel heid van 1056.4 meter per minuut bij R. v. Doorn. De verdere uitslag is: R. v. Doorn 1, 22; N. v. Barneveld 2; J. v. Geerenstein 3; A. Merlijn 4; C. v. Ginkel 5; E. Sukkel 6, 9, 10, 12, 15, 23, 25; T. de Hartog 7. 13. 19, 20; E. Hei wegen 8; P. W. v. Zetten 11, 24; A. J. v. d. Kolk 14; G. Heikamp 16; N. Stui venberg 17, 18; Joh. v. Manen 21. Het was in het eind van de twintiger jaren, dat de Veenendaler H. v. d. Bovenkamp aan de Belgische Zendingskerk te Brussel een opleiding volgde voor zendelingen in het toenmalige Ned. Indië. Thans ruim 30 jaar later is Ds. v. d. Bovenkamp reeds en kele jaren terug in Holland na een zeer intensieve arbeid in de gordel van smaragd. In zijn aardig in gerichte woning aan het Meidoornplantsoen te Wa- geningen troffen we de thans 60-jarige Ds. v. d. Bo venkamp aan temidden van zijn gezin. Dit gezins tafereel impliceert niet dat de predikant na zijn Indische jaren er nu zijn gemak van neemt. Integen deel, de nog zeer aktieve predikant, is belast met de geestelijke verzorging van de gerepatrieerde Indi sche Nederlanders in de provincie Gelderland, een taak, die gezien de grote afstanden, lang geen si necure is. Ds. H. v. d. Bovenkamp Over zijn ongetwijfeld zeer interes sante loopbaan in het zendingswerk zou een boekwerk te vullen zijn. Ds. v. d. Bovenkamp wimpelt elke lof in dit opzicht af en wenst slechts in te gaan op de arbeid van thans, de zorg voor de soms berooide landgenoten, die in contactpensions zijn ondergebracht. Desondanks vlochten wij een korte in formatie naar de levensloop van Ds. v. d. Bovenkamp in het gesprek in. Na dus aan de Belgische Zendings kerk te zijn opgeleid en een jaar prak tijk te hebben gedaan in de Vlaamse stad Gent, vertrok de heer v. d. Boven kamp in 1934 als zendeling-evangelist naar Java. Hier werkte onze oud-plaats genoot zowel in Bandoeng als in Mage- lang, maar ook te Malang in Oost-Java. Totdat in 1942 de Japanners het mooie Insulinde overweldigden en aan een terreurperiode begonnen. Aanvankelijk werden de geestelijken nog ontzien, maar een jaar later werden ook zij ge- interneerd en in de kampen opgeslo ten. Tijdens de transporten naar Tji mahi bezweken velen vanwege het feit dat zij urenlang aan de gloeiende tro penzon waren blootgesteld, of in dichte wagons werden opgesloten. Pas na de bevrijding herkreeg de heer v. d. Bovenkamp het contact met zijn vrouw en twee kinderen. Terwijl de familie v. d. Bovenkamp elkaar had gevonden in Ambarawa braken de onlusten uit en dankzij een door de Japanners verstrekte vrijbrief kon de heer. v. d. Boven kamp het gevangenisleven ontgaan. In handen van de extremisten te val len betekende zo goed als een dood vonnis. De reis was vol gevaren want op weg naar Semarang klonk voort durend geweervuur van de extremisten op. Met matrassen op elkaar gestapeld konden vrouwen en kinderen worden beschermd. In Semarang werd de groep Nederlanders in verlaten Europese wo ningen ondergebracht, waar zij door President Johnson van de Verenigde Staten had zaterdag 1 augustus reden om bijzonder tevreden te zijn. De mannen van het Amerikaanse bureau voor Ruimte vaart toonden hem exemplaren van de ruim vierduizend foto's, gemaakt door 's werelds meest ingenieuze en tot nu toe meest succesvolle robot-fotograaf, de Ranger-7. Vrijdag 31 juli om 2.25 uur Nederlandse tijd sloeg de 365 kilo wegende Ranger, met een snelheid van 9.000 km per uur, te pletter op de oppervlakte van de maan. Vanaf acht minuten over twee had de Ranger-7 onafgebroken foto's naar de aarde geseind: de eerste bestreek 290 duizend vierkante kilometer van het maanoppervlak, de laatste foto van de reeks van vierduizend een stuk van 18 x 18 meter. Alle foto's bleken van uitstekende kwaliteit. Het belang van deze „close-ups" van onze trouwe buurman in de ruimte is heel wat groter dan op het eerste gezicht lijkt. Zij vormen een onmisbare schakel in de lange reeks van onderzoekingen en experimenten, welke nodig zijn om het Grote Maanproject van de Amerika nen in 1970 een landing van de eerste astronaut op de maan te realiseren. Vóór een rqjmtevoertuig op de maan kan landen moet men precies weten hoe de landingsplaats er uit zal zien. Ligt er een metersdikke stoflaag, waar in het voertuig hulpeloos zal wegzak ken, komen er rotsblokken voor, waar tegen het te pletter moet slaan? De foto's hebben nu uitgewezen, dat de zee der wolken, de gekozen landingsplaats, waar de Amerikanen in 1970 moeten neerkomen, ideaal is. Er ligt een dertig centimeter stoflaag, welke geen moei lijkheden zal geven, en grote rotsblok ken komen niet voor. De Amerikanen kunnen nu doorgaan met hun schema. De eerstvolgende etappe is het Gemini-project, de lan cering van tweepersoonscapsules in een baan om de aarde. Volgend jaar moet dit gebeuren. De astronauten zullen en kele dagen in de capsule moeten blijven en technieken beproeven om twee ruim tevoertuigen aan elkaar te koppelen. Het Gemini-project zal in totaal drie tot vier jaren in beslag nemen. Als het laatste onderdeel een verblijf van veertien dagen in de ruimte in 1968 of 1969 achter de rug is, start het Apol- lo-project, het eigenlijke bezoek aan de maan. In 1970 moet, als afsluiting van dit plan, een moederschip, bemand met drie astronauten naar de maan reizen. Terwijl het Apollovoertuig rond de maan blijft cirkelen zullen twee van de drie astronauten met behulp van een kleinere cabine op de maan dalen. Na een kort verblijf moeten zij naar de Apollo terugkeren, wel ke hen naar de aarde terug moet brengen. De voor-verkenningen van de maan zijn met het slagen van de Ranger-7 nog niet afgesloten. Nog zeker vijftien andere Rangers zullen als „zelfmoord fotografen" naar de maan worden ge stuurd. Zij zullen worden opgevolgd door Surveyor-ruimteschepen, welke als automatische waarnemingsstations dienst moeten doen. De Surveyors zul len niet op het maanoppervlak neer storten. maar „zachte landingen uit voeren, zodat hun kostbare apparatuur intact blijft en kan doorwerken. De eerste Surveyor zal waarschijnlijk nog dit jaar worden gelanceerd. Hebben de Amerikanen nu iets af geknabbeld van de achterstand, welke zij in zeker opzicht op de Russen had den? Na het succes van de Ranger-7 is al uitgeroepen, dat zij nu een flinke voorsprong hebben genomen in de race naar de maan. De Russen hebben welis waar al in 1959 opnamen van de (ach terkant van de) maan gemaakt, maar dit kan rustig als een toevalstreffer worden beschouwd.De Loenik-III vloog achter de maan langs en kwam niet dichterbij dan 65.000 km. De foto's waren in geen geval „close-ups". Toch is het afwegen van de resultaten en het meten van de beide partijen een hachelijke onderneming. De Amerika nen hebben zeker geen achterstand, welke in jaren moet worden uitgedrukt. Op sommige onderdelen liggen zij zelfs voor, zoals nu bij de foto's van dichtbij. De Russen werken echter even hard aan hun eigen sche^na, dat eveneens in een soort Gemini- en Apollo-project voorziet. Wanneer zij dit zullen reali seren is moeilijk te zeggen. (Nadruk verboden) Hoofdstraat 45, Telefoon 2163 Frans Halslaan 26 Telefoon 3044 ex-Nederlandse krijgsgevangenen rede lijk werden verzorgd. Na veel wederwaardigheden moest de familie v. d. Bovenkamp plotseling naar Bandoeng vertrekken en dat bin nen een uur. Nu, de schaarse bezittin gen waren gauw gepakt en zo beland de men in deze, qua klimaat, meest Europese stad. Alles was nog zeer chaotisch en moeilijk, want de demar catielijn liep dwars door de stad. Ge leidelijk aan herstelde de oude toestand en begon er ook op het kerkelijk erf aktiviteit te komen. De heer v. d. Bo venkamp begon als godsdienstleraar bij de Protestantse Kerk (vergelijkbaar met de Hervormde Kerk in ons land). In 1948 volgde zijn benoeming tot pre dikant door de kerkeraad van Ban doeng. Deze kerk heeft Ds. v. d. Boven kamp acht jaar gediend, waarna hij in juli 1954 weer naar Nederland terug keerde voor een wel zeer verdiend ver lof. In maart 1955 werd Ds. v. d. Boven kamp benoemd tot geestelijk verzorger van de gerepatrieerden in dienst van het CIO (Contact in overheidszaken). Het werkterrein van Ds. v. d. Boven kamp is wel zeer omvangrijk, want het bestrijkt de gehele provincie Gelder land, waarin ruim 300 gerepatrieerde gezinnen (totaal 1500 personen) zich bevinden. Ds. v. d. Bovenkamp vertelde ons dat hij djt werk met toewijding doet. Er z(Jn 35 contactpensions in Gelder land. Het is de taak van de predikant de kerkelijke integratie te bevorderen en al die teruggekeerde landgenoten te helpen zich in het kerkelijk leven hier te lande in te passen. Er zijn uiteraard aanpassingsmoei lijkheden te constateren, zowel maat schappelijk als kerkelijk, al naar ge lang de plaatselijke toestand zegt Ds. v. d. Bovenkamp. Van de verschillende modaliteiten en de dogmatische onder scheidingen daarin hebben vele In dische landgenoten geen begrip. Zij wensen slechts een onderlinge band met elkaar en met de medechristenen. Zo was het in Indië ook. De Protes tantse Kerk was daar de grootste. Hier in kwamen (vooral) Hervormden, maar ook Luthersen e.a. bijeen. In deze Kerk bestond geen onderverdeling in moda liteiten. zoals in Nederland in de Her vormde Kerk. In de door Ds. v. d. Bo venkamp bezochte contactpensions zijn gesprekskringen gevormd, maar ook bezoekt de predikant de Indische land genoten persoonlijk. Het moet zowel een geestelijke als maatschappelijke begeleiding zijn, reden waarom ook de maatschappelijk werkster in deze ar beid werd ingeschakeld. In deze pensions is het soms wel be helpen. Er worden enkele kamertjes af gescheiden en daarin leven de gerepa trieerden. Gelukkig is er een kentering in zicht. Vanwege een door de Minister van Volkshuisvesting ingestelde advies commissie worden instructies gegeven over het beleid inzake de gerepatrieer den. En de gemeentebesturen van plaat sen als Arnhem, Nijmegen, Apel doorn en Ede wensen bij elke toe wijzing van een contingent woningen een deel daarvan te bestemmen voor de gerepatrieerden. (In Ede gebeurt dat o.m. met de Ambonezen uit Ederveen.) red.). Zodra de gerepatrieerden eigen huis vesting hebben gekregen, vervallen in de meeste gevallen de werkzaamheden van Ds. v. d. Bovenkamp, want dan zijn de mensen aangewezen op de plaatselijke kerkelijke instanties. Dat neemt niet weg, dat de predikant zo'n gezin nog wel eens een bezoekje brengt. De Am bonese groep is geheel zelfstandig in de eigen Molukse Kerk, die eigen pre dikanten heeft en waarin in de Ma leise taal wordt gepreekt. De Indische huisvrouwen ondervinden nog wel eens moeilijkheden met de voeding. In de contactpensions ver schaft men daarom enige keren per week een rijsttafel. Zelfs als de mensen een eigen huis hebben gevonden, blijft de voorkeur voor Indische gerechten bestaan. De mannen, die in Indië veelal een administratieve functie bekleed den, valt de overgang ook wel eens zwaar. In dezelfde werkkring te worden geplaatst is wel hun wens, maar niet altijd mogelijk. Daarom gaat ook de belangstelling uit naar de meer tech nische beroepen, waarvoor een omscho ling op een der Rijkswerkscholen mo gelijk is. De kinderen passen zich nog het best aan. Zij zijn ijverig en in telligent. Vooral op technische scholen muntten de jongelui uit. „Er moet duidelijk gesteld worden dat de Nederlandse regering veel en nuttig werk voor deze gedupeerde land genoten heeft gedaan" aldus Ds. v. d. Bovenkamp. Men mag niet vergeten d.a i deze men sen op Java, Sumatra of Nieuw-Guinea bestuursfuncties bekleedden en een zeker comfort in hun levenswijze mee kregen. Het valt daarom te betreuren dat er critiek uit de Nederlandse be volking wordt vernomen als er weer een gerepatrieerde een woning krijgt. Wanneer hen een woning wordt aan gewezen kan dat slechts beschouwd worden als een kleine vergoeding voor wat ze aldaar hebben achtergelaten, zo concludeert Ds. v. d. Bovenkamp. Ds. v. d. Bovenkamp bezoekt uiteraard zijn familie in Veenendaal op gezette tijden. In Indië had *de predikant wel eens een ontmoeting met een andere Veenendaalse zendeling-predikant Ds. van Dijk, die inmiddels ook weer naar Nederland terugkeerde. De predikant heeft een druk bezet leven in zo'n groot arbeidsterrein als de provincie Gelder land. Het leiden van begrafenissen vormt daar ook een onderdeel van. On langs leidde Ds. v. d. Bovenkamp de begrafenis van een overleden Indische Nederlander in Ederveen. Hun omstan digheden, hun opneming zowel in ker kelijke als maatschappelijke kringen, is zijn grootste zorg. De taak, die de oud- Veenendaalse predikant op zich nam is geen geringe, maar wel een dank bare en zeer noodzakelijke. PUZZELRIT VAN „VEILIG VERKEER" Zevenendertig jongelui tussen de 10 en 15 jaar verschenen maandagavond aan de start voor het gemeentehuis met hun fiets voor deelname aan de puzzel- rit georganiseerd door de vereniging voor Veilig Verkeer en de vereniging voor Vreemdelingen Verkeer. Het ging niet om de snelheid, doch om de accu raatheid van het lezen van de route beschrijving en de kennis van de ver keersregels. De af te leggen afstand was ongeveer 13 km. Toen allen zich bij de finish, die bij hotel Boszicht was, hadden verzameld bleek, dat de helft van de deelnemers het traject niet goed had afgelegd. De prijzen, die door bei de verenigingen waren beschikbaar ge steld, werden behaald door: 1 Wilma Hoolwerf, Marktstraat 53; 2 Ria Jongbloed, Dorpsstraat 209; 3 Martin van Dusschoten, Lijsterbes laan 5 en Dirk van Eist, Utrechtseweg 42 te Renswoude. Negen deelnemertjes kregen nog een troostprijs. SCHIETRESULTATEN Tijdens een onderlinge wedstrijd door de leden van de schietvereniging Scher- penzeel werden maandagavond de vol gende resultaten geschoten: Geweer: M.'Berendse 50 (max.); A. C. van Dusschoten 48; H. Veldhuizen 47; J. Koudijs 46; A. Wittenberg 45; A. Valkenburg en H. Berendse 44; P. van Engelenburg en J. ten Broek 43; R. v. de Burgt, A. van Eist en G. van Eist 42; E. v. d. Werk 41; Burgemeester Hoytema en H. Pater 39; J. Overeem, Hans Hoytema, J. van Eist en J. Koot 38; A. ter Burg 36 en E. van Setten 33. Petite carabine: J. Koot 48; P. van Engelenburg, A. van Eist en J. ten Broek 47; J. Koudijs, A. C. van Dus schoten, M. Berendse en E. v.d. Werk 46; A. Wittenberg 45; A. Valkenburg 44; R. van Elst en J. van Elst 42; E. van Setten, H. Pater en G. van Elst 41; R. v. d. Burgt 40; A. ter Burg 39; Hans Hoytema 37 en H. Berendse 29. Zaterdag aanstaande wordt te Bar neveld een wedstrijd geschoten tussen Scherpenzeel en Barneveld. KERK EN CREMATIE Tot dusver werd kerkelijke straf toe gepast op Katholieken, die hun doden lieten cremeren (o.a. weigering van een kerkelijke begrafenis). Dit is thans ver anderd. Het Vaticaan verklaart, dat voorheen crematie een demonstratie placht te zijn van anti-Christelijke ge zindheid; tegenwoordig echter heeft naar Vaticaans inzicht de crematie dit karakter verloren en behoren dus ker kelijke straffen niet meer te worden toegepast, tenzij in bepaalde gevallen de crematie een duidelijke anti-chris telijke demonstratie beoogt te zijn. An derzijds blijft de kerk uiteindelijk staan op de traditionele aarde-begrafenis en schrijft voor. dat deze traditie evenals tot dusver getrouw moet worden be vorderd.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 3