e
AANGEPASTE WERKTIJDEN
U KUNT WERKEN
OP DE TIJDEN
DIE U PASSEN
s' MORGENS of 's MIDDAGS
EEN UNIEKE MOGELIJKHEID
Panter Sigarenfabrieken - Veenendaal
HOE VOORZIET MEN ZICH IN ONZE OMGEVING
VAN GRONDSTOFFEN
„cArtifoto
SDfcfe ${up
Koopcentrum
Veenendaal
t
EVBOiET
Mits tenminste drie (3) uren aaneengesloten
OM EEN SPAARPOTJE TE MAKEN |VOOR EXTRA DINGETJES
U KUNT DAGELIJKS ALLE INLICHTINGEN KRIJGEN BIJ:
SCHERPENZEEL
N.V. Nationaal Grondbezit bouwt
26 woningen voor industrie
V.A. B.
o.a. VOOR DE HUISVROUW
TWEEDE BLAD „DE VALLET
VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1964
Nr. 66
WEGTRANSPORT NEEMT EEN BELANGRIJKE PLAATS IN
De loswal in Eist
Per trein
Wegtransport
Schriftelijke cursus
Hebreeuws
Statiegeld voor wijnflessen
wordt afgeschaft
SYSTEEMBOUW IN DE ENGELENBURG
In enkele dagen staan binnenmuren overeind
Vrije vestiging
KIRPESTEIN
CITY-MOTORS-EDE
Koopprijs
H. J. VAN SCHUPPEN N.V.
KERKE WIJK 111
TEL. 2141
Brommende vrachtwagens, puffende schepen en denderende treinen, de grote drie van het transportwe
zen. De huifkarren, en trekschuiten behoren tot het verleden, hun plaats is ingenomen door als maar
snellere en betere vervoersmiddelen. Wij hebben ons eens afgevraagd, hoe Veenendaal en omstreken
met behulp van deze transportmiddelen van de nodige grondstoffen en dergelijke wordt voorzien. Vee
nendaal, vanwege haar industrie de belangrijkste consument in onze omgeving, ligt zelf niet aan een
belangrijke waterweg, zodat de aanvoer over water voor Veenendaal nogal wat problemen oplevert.
Plaatsen die wel aan een waterweg liggen, in ons geval de Rijn, hebben daar niet mee te kampen. In
Eist bijvoorbeeld is al jaren een loswal, waar de schepen kunnen afmeren en hun lading kunnen lossen.
Vroeger jaren had deze losplaats een belangrijkere betekenis voor de omgeving dan tegenwoordig,
want toen werden er ook belangrijke grondstoffen gelost voor de Veenendaalse industrieën.
Met vrachtwagens werden de scheeps
ladingen dan over de berg gebracht,
waar de stoffen verwerkt werden. Te
genwoordig wordt er merendeels alleen
zand en grind gelost, mede doordat de
loswal eigendom is van een handelaar
in grind en zand.
pen lang niet geheel vol geladen
kunnen worden, omdat anders de
schepen te diep komen te liggen.
Wanneer echter de stuwen klaar
zijn zal het water in de Rijn wat
hoger staan.
STATION VEENENDAAL
Blik op de bedrijvigheid op het rangeerterrein van station Veenendaal.
Een enkele keer worden nog wel eens
schepen gelost met een andere lading
dan alleen maar zand en grind, maar
de ladingen die bestemd zijn voor de
Veenendaalse industrie worden, als ze
tenminste over water aangevoerd wor
den, naar de haven van Wageningen
gebracht, waar men de beschikking
heeft over kranen en silo's.
De loswal in Eist bestaat al onge
veer dertig jaar. Het aangevoerde grind
komt hoofdzakelijk uit Duitsland om
dat het transport uit Duitsland sneller
en beter gaat dan uit Limburg. In de
Maas zitten nogal wat stuwen en dat
brengt de nodige vertraging met zich
mee.
Het zand dat aangevoerd wordt is
uitsluitend dubbelgewassen rivierzand,
dat in onze grote rivieren wordt opge
baggerd. De baggerplaatsen liggen heel
verschillend, momenteel is de plaats
waar de stuw bij Amerongen gebouwd
wordt een goede plaats, omdat daar
nogal wat zandverplaatsing moet plaats
vinden.
Dat bouwen van de stuwen heeft
nog wel andere voordelen, want de
lage waterstand van de Rijn (de
laatste tijd was het heel erg) is een
groot beletsel voor de scheepvaart
want het kan gebeuren, dat de sche-
De loswal dient grotendeels als op
slagplaats voor zand en grind, een be
paalde bewerking zoals grindwassen
e.d. zijn moeilijk, want als men grind
gaat wassen krijgt men van de soort
die men niet moet hebben heel veel
en de soort waar het om gaat komt
maar heel weinig in het aangevoerde
materiaal voor. Daarbij komt dat men
over grote wasbakken moet beschikken.
Niet alleen Eist, maar ook Rhenen
heeft een loswal, waar de schepen kun
nen afmeren om te lossen en zonodig
kunnen laden. Ook hier liggen grote
hopen zand en grind opgeslagen en zijn
er grote bakken aanwezig waarin de
ladingen van de schepen uitgestort kun
nen worden.
Naast de aanvoer per schip kent Vee
nendaal en omstreken ook de aanvoer
per trein. Iedereen kent het spoorlijntje
wat van Amersfoort naar het zuiden
loopt en bij Rhenen een jammerlijk ein
de vind.
Vroeger, voor de oorlog toen de
spoorbrug in Rhenen over de Rjjn
nog niet was weggevaagd (jlde e,r
neg personentreinen langs de ijze
ren staven. Tefgenwoordig rjjdt
er met een gezapig gangetje elke
dag een goederentreintje van
Amersfoort naar Rhenen.
's Morgens brengt hij de volle wa
gons en 's middags worden de lege
wagons weer opgehaald. Naast het ou
de station in Veenendaal heeft men ook
de beschikking over het station De
Klomp, maar dit heeft een veel gerin
gere betekenis. Wel wordt er materiaal
voor Ederveen e.d. aangevoerd.
Wat wordt er nu allemaal in Rhe
nen, Veenendaal en De Klomp per trein
aangevoerd? We hebben ons in Veenen
daal eens in verbinding gesteld met
STATION DE KLOMP
Het rangeerterrein van station De Klomp met opslagterrein voor olieprodukten.
tionsgebouwtje. In Veenendaal staat al
lereerst het oude stationsgebouw nog,
maar ook daar is verder nog een mo
derne opslagplaats.
Ook van Veenendaal is het moeilijk
te zeggen wat en hoeveel er aangevoerd
LOSWAL ELST
De loswal in Eist, opslagplaats voor zand en grind. Afgemeerd ligt hie,r de „Zel-
denrust" van de heer Van Vliet uit Rhenen. Aan de laadboom hangt de grote
bak waarmee de schepen gelost worden.
Van Gend en Loos, maar we kregen
niet direct een bevredigend antwoord,
want een vast omlijnd antwoord is niet
te geven omdat de goederen nogal uit
eenlopen. De ene dag komt er een wa
gonlading rozenbottels en de volgende
dag een lading cement.
In Veenendaal en Rhenen worden
wel veel kolen aangevoerd, die opge
slagen worden op het terrein van de
plaatselijke kolenhandelaren. Verder
staan er in Rhenen nog wel eens wa
gons die onverpakte cement vervoeren.
Dat zijn spoorwagons met daarop grote
metalen kogels.
Als „hoofdprodukt" wordt in Rhe
nen voornamelijk stukgoed aange
voerd wat door Van Gend en Loos
over Rhenen en Eist verspreid
wordt.
Men heeft om de goederen te lossen
de beschikking over een modern sta-
wordt. Ook hier treffen we voorname
lijk stukgoed en kolen aan. Dat stuk
goed gaat 's nachts om twee uur weg
uit Arnhem en wanneer alles volgens
het spoorwegboekje gaat komt het 's
morgens omstreeks tien uur in Vee
nendaal aan. Daar heeft men de be
schikking over vier zijsporen waar de
wagons gelost kunnen worden.
Wanneer de wagons gelost zijn moet
er natuurlijk wat anders met de lading
gebeuren. Het wordt dan de tijd dat
de vrachtwagens voor komen rijden
om de goederen naar verschillende pun
ten verder te distribueren. Hetzij naar
de fabrieken, de zaken of naar de ge
wone partikulier.
Verschillende bedrijven hoeven hier
van geen gebruik te maken, want daar
loopt een eigen spoorlijntje naar toe.
Wij zijn nu bij het vrachtvervoer aan
geland, een tak van het vervoer dat de
laatste jaren een grote vlucht genomen
heeft. Niet alleen rijden natuurlijk de
vrachtwagens van het stationnetje visa
versa, maar voor het hele nationale en
internationale transport is het wegver
voer een grote concurrent geworden
van het transport per trein en per
schip.
Steeds meer worden de produkten
aangevoerd en weggebracht per vracht
wagen omdat dat transport aantrekke
lijker is. Een bewijs hiervoor vormen
wel de bladzijden die wij in een vak
blad aantroffen van het beroepsver
voer, waarop lange lijsten met namen
voorkomen om een vergunning te krij
gen voor een uitbreiding van het be
staande bedrijf. Een bewijs dat de
vraag naar wegtransport nog steeds
toeneemt.
STATION RHENEN
Het eindpunt van de spoorlijn Amersfoort-Rhenen. Op de voorgrond een paar
wagons waarbij een wagon is voor vervoer van onverpakte cement (de grijze).
Door de Stichting voor Hebreeuwse
Taal- en Letterkunde en Judaica, te
Rotterdam, wordt een schriftelijke cur
sus Hebreeuws en kennis van het Jo
dendom uitgegeven.
De cursus omvat de vakken: „(Mo
dern) Hebreeuws", „Tenach" (O.T.) en
„Joodse ideeën en zeden", en biedt in
twintig maandelijkse leszendingen een
basiskennis waarop door zelfstudie kan
worden voortgebouwd.
Voor nadere inlichtingen en eventuele
inzage van een les kunt u zich wenden
tot mej. H. Aardoom, Vredenoordlaan
52, Rotterdam-16.
HOOFDSTRAAT 84 VEENENDAAL
PASFOTO'S M10 SECONDEN KLAAR
SPIEGEL KAN NIET MEER
BREKEN OF BESLAAN
Een fabriek in Engeland heeft een on
breekbare spiegel ontwikkeld. Over een
frame van triplex of geperste kunst
stof met een kleine rand wordt een
polyester film gespannen van zeer ge
ringe dikte.
Deze film is aan de achterzijde van
een aluminium laag voorzien. De film
wordt over de opstaande randen aan
gebracht. In het midden is een minus
cuul gaatje uitgespaard voor venti
latie. Doordat de film vrijwel terstond
de temperatuur aanneemt van de om
geving is beslaan uitgesloten.
De spiegel is zo goed als onbreek
baar, weegt maar één vijfde van de
normale spiegels en geeft een helder
beeld zonder vertekening of kleuraf
wijkingen.
SPUITBUS LEVERT NU OOK
WARM SCHEERSCHUIM
De spuitbus, in de oorlog ontwikkeld
voor insectenbestrijding, wordt nu met
stijgend succes ook voor andere doel
einden toegepast.
In Engeland alleen al zijn er 150
soorten hairspray in de handel met een
omzet van 22.5 miljoen busjes per jaar.
De omzet stijgt nog steeds.
Een Engelse firma heeft nu een
scheerzeep-schuimbus ontwikkeld,waar
van de inhoud kan worden voorver
warmd.
Het voorste gedeelte van de bus is ge
vuld met staalwol, dat gemakkelijk
warmte opneemt. Door de spuit even
voor het gebruik onder de warmwater
kraan te houden krijgt men heerlijk
warm schuim.
Nadrukkelijk moet hierbij worden
aangetekend, dat men in het algemeen
spuitbussen niet sterk mag verwar
men, daar het gevaar niet denkbeeldig
is, dat bij grote verhitting het in de
bus aanwezige gas sterk uitzet en de
bus explodeert.
UITSLAGEN SCHIETVERENIGING
Uitslagen van de door de leden van de
schietvereniging Scherpenzeel gescho
ten onderlinge wedstrijd:
Geweer: P. van Engelenburg 48; A.
C. van Dusschoten 47; H. Pater 46; J.
Overeem, H. Veldhuizen en E. v. d.
Werk 45; M. Berendse 44; A. van Eist
en A. Valkenburg 43; A. Blanken 42;
Burgemeester Hoytema, J. van Eist en
J. ten Broek 41; J. Koudijs 40; A. ter
Burg 39; E. van Setten, H. Berendse en
A. Wittenberg 38; C. Valkenburg 37; J.
Koot 35; Hans Hoytema 32; H. Met
horst 27 en J. van Ekris 19.
Petite Carabine: M. Berendse en P.
van Engelenburg 47; J. Koudijs, A. van
Eist en J. ten Broek 46; C. Valkenburg
45; A. C. van Dusschoten, J. van Eist,
Hans Hoytema en A. Wittenberg 44; J.
Koot, E. van Setten en E. v. d. Werk
43; H. .Pater 41; H. Methorst, A. ter
Burg en H. Berendse 40 en J. van
Ekris 20.
Gunstige verwachtingen voor de ko
mende druivenoogst hebben aanleiding
gegeven tot optimistische berichten over
1964 als wijnjaar.
Men moet intussen niet vergeten, dat
de druivenoogst in Frankrijk pas in de
derde week van september begint, en
in de Elzas en aan de Rijn nog later.
In de maand, die ons scheidt van de
oogst kan nog heel veel gebeuren, zo
wel ten gunste als ten onguste.
Maar ook als de oogst overeenkom
stig de verwachtingen overvloedig is,
zal de wijnliefhebber in Nederland er
rekening mee moeten houden, dat zijn
goede fles duurder wordt, al is dat niet
veel. Groothandel en importeurs heb
ben namelijk besloten, geen statiegeld
meer voor lege flessen te betalen en
deze ook niet meer terug te nemen.
Zij nemen een deel van de kosten
voor hun rekening en zullen de rest
verhalen op de consument.
Een enkele wijnhandelaar volgt deze
gedragslijn reeds enige tijd, maar nu
zal zij algemeen worden toegepast.
Het uitzoeken van de flessen, het
spoelen, opslaan, eventueel verzenden,
de emballage en de administratie van
de in het bedrijf terugkerende flessen
geeft bij de tegenwoordige schaarste
aan arbeidskrachten zoveel omslag en
kosten, dat men ervan heeft moeten
afzien de flessen terug te nemen.
Wat doet u nu met uw oude flessen?
Meegeven aan de vuilnisman. Of be
waren, op hoop van zegen. Men ver
wacht namelijk, dat zich thans een ze
kere handel zal gaan ontwikkelen in de
oude flessen. De kans bestaat, dat de
man, die ze bij u komt weghalen, daar
voor ook nog een kleine vergoeding zal
vragen en dat legt dan weer enige
centen op de prijs van uw fles wijn.
i1 Winkels zijn iedere dag geopend van
118.30 tot 18.00 uur.
J VRIJDAGAVOND KOOPAVOND
i tot 21.00 uur.
i Op woensdagmiddagen zijn alle win-l'
i 'kels gesloten. J
i MARKT op dinsdagmorgen en 's za-i'
i'terdags gehele dag.
SUCCESVOLLE VULPEN WORDT
MET DE HAND GEMAAKT
In Japan wordt een nieuw soort vul
pen gemaakt, die op alle materialen,
van papier tot glas, met afwasbare inkt
schrijft. De vulpen kost in Amerika
minder dan een halve dollar en presi
dent Johnson gebruikt deze o.a. om
foto's van zijn handtekening te voor
zien. De pen heeft een reservoir, ge
vuld met een zeer sterk absorberend
kunstvezelmateriaal en heeft bij nor
maal gebruik een schrijf duur van twee
maanden. De plastic huls en andere
onderdelen worden machinaal gefabri
ceerd, de pen zelf is eveneens vervaar
digd van kunststof. Volgens de fabrikant
is het van zeer veel belang, dat de pen
met de hand gemodelleerd wordt. Dat
gebeurt door Japanse meisjes, die daar
voor een bijzondere vaardigheid aan de
dag leggen. Hoewel reeds vijf fabrieken
in de buurt van Tokio dit merk fabri
ceren, kan aan de steeds stijgende
vraag niet worden voldaan.
Vele voorbijgangers in De Engelenburg zullen zich ongetwijfeld hebben afge
vraagd wat de „kazematachtige" gevaarten, die binnen enkele dagen in dat uit
breidingsgebied verrezen, voor een betekenis hebben. Men ziet hier de contouren
van de eerste woningen, waarvan de betonnen elementen kant en klaar door een
fabriek worden geleverd en door een grote kraan op hun plaats wo.rden gebracht.
Voor Veenendaal een nieuw systeem van woningbouw. Dit systeem wordt in de
Randstad Holland al jarenlang in praktijk gebracht.
Op deze plaats zullen 26 woningen
verrijzen, die in opdracht van de N.V.
Nationaal Grondbezit uit Den Haag
worden gebouwd. Over de bouw van
dit project werd door de bouwfirma
overleg gepleegd met verschillende
Veenendaalse industriëlen met het doel
hun personeel aan eigen woningbezit
te helpen.
Hoewel de woningen in de vrije sec
tor worden gebouwd schijnt de bepa
ling te zijn gemaakt dat de kopers eco
nomisch aan de gemeente Veenendaal
gebonden moeten zijn.
De 26 woningen (waarvan 10 grote
en 16 kleinere worden gebouwd door
de firma Kerstens uit Raamsdonkveer,
die al meerdere series systeemwonin
gen onder handen had. De betonnen
fundamenten en binnenmuren worden
kant en klaar op het bouwwerk aan
gevoerd door vrachtwagens van een be-
tonfabriek uit Vianen.
Zelfs de stopcontacten zijn in de ele
menten aangebracht. Een grote kraan
tilt de betonblokken op waarvan enke
le meer dan 2 ton wegen, waarna de
arbeiders al laverend de blokken op
hun plaats zetten. Het werk gebeurt in
een geweldig tempo, want binnen een
KOFFERHANDVAT GEEFT
GEWICHT AAN
Zakenlieden, die vaak vliegen, zullen
met belangstelling vernemen, dat in
Zuid-Amerika een handkoffer op de
markt is gebracht met een handvat,
waarin een veerbalans is geconstrueerd.
Men behoeft sleets het handvat aan
het ene eind los te haken en de koffer
met inhoud op te tillen aan het andere
einde, om het gewicht van koffer plus
inhoud te bepalen.
VEENENDAAL
Arbeidsbesparende
bouw in
„De Engelenburg"
De elementen van
de 26 te bouwen
woningen werden in
twee weken op hun
plaats gezet.
week werden de betonnen geraamten
geplaatst.
De koopprijs van de woningen va
rieert tussen de 30 en 40 mille. Men
hoopt het gehele project tegen het be
gin van de winter glasdicht te hebben.
Vermoedelijk zullen de eerste huizen
tegen het volgend voorjaar voor be
woning gereed zijn.