e AANGEPASTE WERKTIJDEN U KUNT WERKEN OP DE TIJDEN DIE U PASSEN s' MORGENS of 's MIDDAGS EEN UNIEKE MOGELIJKHEID Panter Sigarenfabrieken - Veenendaal HOE VOORZIET MEN ZICH IN ONZE OMGEVING VAN GRONDSTOFFEN „cArtifoto SDfcfe ${up Koopcentrum Veenendaal t EVBOiET Mits tenminste drie (3) uren aaneengesloten OM EEN SPAARPOTJE TE MAKEN |VOOR EXTRA DINGETJES U KUNT DAGELIJKS ALLE INLICHTINGEN KRIJGEN BIJ: SCHERPENZEEL N.V. Nationaal Grondbezit bouwt 26 woningen voor industrie V.A. B. o.a. VOOR DE HUISVROUW TWEEDE BLAD „DE VALLET VRIJDAG 21 AUGUSTUS 1964 Nr. 66 WEGTRANSPORT NEEMT EEN BELANGRIJKE PLAATS IN De loswal in Eist Per trein Wegtransport Schriftelijke cursus Hebreeuws Statiegeld voor wijnflessen wordt afgeschaft SYSTEEMBOUW IN DE ENGELENBURG In enkele dagen staan binnenmuren overeind Vrije vestiging KIRPESTEIN CITY-MOTORS-EDE Koopprijs H. J. VAN SCHUPPEN N.V. KERKE WIJK 111 TEL. 2141 Brommende vrachtwagens, puffende schepen en denderende treinen, de grote drie van het transportwe zen. De huifkarren, en trekschuiten behoren tot het verleden, hun plaats is ingenomen door als maar snellere en betere vervoersmiddelen. Wij hebben ons eens afgevraagd, hoe Veenendaal en omstreken met behulp van deze transportmiddelen van de nodige grondstoffen en dergelijke wordt voorzien. Vee nendaal, vanwege haar industrie de belangrijkste consument in onze omgeving, ligt zelf niet aan een belangrijke waterweg, zodat de aanvoer over water voor Veenendaal nogal wat problemen oplevert. Plaatsen die wel aan een waterweg liggen, in ons geval de Rijn, hebben daar niet mee te kampen. In Eist bijvoorbeeld is al jaren een loswal, waar de schepen kunnen afmeren en hun lading kunnen lossen. Vroeger jaren had deze losplaats een belangrijkere betekenis voor de omgeving dan tegenwoordig, want toen werden er ook belangrijke grondstoffen gelost voor de Veenendaalse industrieën. Met vrachtwagens werden de scheeps ladingen dan over de berg gebracht, waar de stoffen verwerkt werden. Te genwoordig wordt er merendeels alleen zand en grind gelost, mede doordat de loswal eigendom is van een handelaar in grind en zand. pen lang niet geheel vol geladen kunnen worden, omdat anders de schepen te diep komen te liggen. Wanneer echter de stuwen klaar zijn zal het water in de Rijn wat hoger staan. STATION VEENENDAAL Blik op de bedrijvigheid op het rangeerterrein van station Veenendaal. Een enkele keer worden nog wel eens schepen gelost met een andere lading dan alleen maar zand en grind, maar de ladingen die bestemd zijn voor de Veenendaalse industrie worden, als ze tenminste over water aangevoerd wor den, naar de haven van Wageningen gebracht, waar men de beschikking heeft over kranen en silo's. De loswal in Eist bestaat al onge veer dertig jaar. Het aangevoerde grind komt hoofdzakelijk uit Duitsland om dat het transport uit Duitsland sneller en beter gaat dan uit Limburg. In de Maas zitten nogal wat stuwen en dat brengt de nodige vertraging met zich mee. Het zand dat aangevoerd wordt is uitsluitend dubbelgewassen rivierzand, dat in onze grote rivieren wordt opge baggerd. De baggerplaatsen liggen heel verschillend, momenteel is de plaats waar de stuw bij Amerongen gebouwd wordt een goede plaats, omdat daar nogal wat zandverplaatsing moet plaats vinden. Dat bouwen van de stuwen heeft nog wel andere voordelen, want de lage waterstand van de Rijn (de laatste tijd was het heel erg) is een groot beletsel voor de scheepvaart want het kan gebeuren, dat de sche- De loswal dient grotendeels als op slagplaats voor zand en grind, een be paalde bewerking zoals grindwassen e.d. zijn moeilijk, want als men grind gaat wassen krijgt men van de soort die men niet moet hebben heel veel en de soort waar het om gaat komt maar heel weinig in het aangevoerde materiaal voor. Daarbij komt dat men over grote wasbakken moet beschikken. Niet alleen Eist, maar ook Rhenen heeft een loswal, waar de schepen kun nen afmeren om te lossen en zonodig kunnen laden. Ook hier liggen grote hopen zand en grind opgeslagen en zijn er grote bakken aanwezig waarin de ladingen van de schepen uitgestort kun nen worden. Naast de aanvoer per schip kent Vee nendaal en omstreken ook de aanvoer per trein. Iedereen kent het spoorlijntje wat van Amersfoort naar het zuiden loopt en bij Rhenen een jammerlijk ein de vind. Vroeger, voor de oorlog toen de spoorbrug in Rhenen over de Rjjn nog niet was weggevaagd (jlde e,r neg personentreinen langs de ijze ren staven. Tefgenwoordig rjjdt er met een gezapig gangetje elke dag een goederentreintje van Amersfoort naar Rhenen. 's Morgens brengt hij de volle wa gons en 's middags worden de lege wagons weer opgehaald. Naast het ou de station in Veenendaal heeft men ook de beschikking over het station De Klomp, maar dit heeft een veel gerin gere betekenis. Wel wordt er materiaal voor Ederveen e.d. aangevoerd. Wat wordt er nu allemaal in Rhe nen, Veenendaal en De Klomp per trein aangevoerd? We hebben ons in Veenen daal eens in verbinding gesteld met STATION DE KLOMP Het rangeerterrein van station De Klomp met opslagterrein voor olieprodukten. tionsgebouwtje. In Veenendaal staat al lereerst het oude stationsgebouw nog, maar ook daar is verder nog een mo derne opslagplaats. Ook van Veenendaal is het moeilijk te zeggen wat en hoeveel er aangevoerd LOSWAL ELST De loswal in Eist, opslagplaats voor zand en grind. Afgemeerd ligt hie,r de „Zel- denrust" van de heer Van Vliet uit Rhenen. Aan de laadboom hangt de grote bak waarmee de schepen gelost worden. Van Gend en Loos, maar we kregen niet direct een bevredigend antwoord, want een vast omlijnd antwoord is niet te geven omdat de goederen nogal uit eenlopen. De ene dag komt er een wa gonlading rozenbottels en de volgende dag een lading cement. In Veenendaal en Rhenen worden wel veel kolen aangevoerd, die opge slagen worden op het terrein van de plaatselijke kolenhandelaren. Verder staan er in Rhenen nog wel eens wa gons die onverpakte cement vervoeren. Dat zijn spoorwagons met daarop grote metalen kogels. Als „hoofdprodukt" wordt in Rhe nen voornamelijk stukgoed aange voerd wat door Van Gend en Loos over Rhenen en Eist verspreid wordt. Men heeft om de goederen te lossen de beschikking over een modern sta- wordt. Ook hier treffen we voorname lijk stukgoed en kolen aan. Dat stuk goed gaat 's nachts om twee uur weg uit Arnhem en wanneer alles volgens het spoorwegboekje gaat komt het 's morgens omstreeks tien uur in Vee nendaal aan. Daar heeft men de be schikking over vier zijsporen waar de wagons gelost kunnen worden. Wanneer de wagons gelost zijn moet er natuurlijk wat anders met de lading gebeuren. Het wordt dan de tijd dat de vrachtwagens voor komen rijden om de goederen naar verschillende pun ten verder te distribueren. Hetzij naar de fabrieken, de zaken of naar de ge wone partikulier. Verschillende bedrijven hoeven hier van geen gebruik te maken, want daar loopt een eigen spoorlijntje naar toe. Wij zijn nu bij het vrachtvervoer aan geland, een tak van het vervoer dat de laatste jaren een grote vlucht genomen heeft. Niet alleen rijden natuurlijk de vrachtwagens van het stationnetje visa versa, maar voor het hele nationale en internationale transport is het wegver voer een grote concurrent geworden van het transport per trein en per schip. Steeds meer worden de produkten aangevoerd en weggebracht per vracht wagen omdat dat transport aantrekke lijker is. Een bewijs hiervoor vormen wel de bladzijden die wij in een vak blad aantroffen van het beroepsver voer, waarop lange lijsten met namen voorkomen om een vergunning te krij gen voor een uitbreiding van het be staande bedrijf. Een bewijs dat de vraag naar wegtransport nog steeds toeneemt. STATION RHENEN Het eindpunt van de spoorlijn Amersfoort-Rhenen. Op de voorgrond een paar wagons waarbij een wagon is voor vervoer van onverpakte cement (de grijze). Door de Stichting voor Hebreeuwse Taal- en Letterkunde en Judaica, te Rotterdam, wordt een schriftelijke cur sus Hebreeuws en kennis van het Jo dendom uitgegeven. De cursus omvat de vakken: „(Mo dern) Hebreeuws", „Tenach" (O.T.) en „Joodse ideeën en zeden", en biedt in twintig maandelijkse leszendingen een basiskennis waarop door zelfstudie kan worden voortgebouwd. Voor nadere inlichtingen en eventuele inzage van een les kunt u zich wenden tot mej. H. Aardoom, Vredenoordlaan 52, Rotterdam-16. HOOFDSTRAAT 84 VEENENDAAL PASFOTO'S M10 SECONDEN KLAAR SPIEGEL KAN NIET MEER BREKEN OF BESLAAN Een fabriek in Engeland heeft een on breekbare spiegel ontwikkeld. Over een frame van triplex of geperste kunst stof met een kleine rand wordt een polyester film gespannen van zeer ge ringe dikte. Deze film is aan de achterzijde van een aluminium laag voorzien. De film wordt over de opstaande randen aan gebracht. In het midden is een minus cuul gaatje uitgespaard voor venti latie. Doordat de film vrijwel terstond de temperatuur aanneemt van de om geving is beslaan uitgesloten. De spiegel is zo goed als onbreek baar, weegt maar één vijfde van de normale spiegels en geeft een helder beeld zonder vertekening of kleuraf wijkingen. SPUITBUS LEVERT NU OOK WARM SCHEERSCHUIM De spuitbus, in de oorlog ontwikkeld voor insectenbestrijding, wordt nu met stijgend succes ook voor andere doel einden toegepast. In Engeland alleen al zijn er 150 soorten hairspray in de handel met een omzet van 22.5 miljoen busjes per jaar. De omzet stijgt nog steeds. Een Engelse firma heeft nu een scheerzeep-schuimbus ontwikkeld,waar van de inhoud kan worden voorver warmd. Het voorste gedeelte van de bus is ge vuld met staalwol, dat gemakkelijk warmte opneemt. Door de spuit even voor het gebruik onder de warmwater kraan te houden krijgt men heerlijk warm schuim. Nadrukkelijk moet hierbij worden aangetekend, dat men in het algemeen spuitbussen niet sterk mag verwar men, daar het gevaar niet denkbeeldig is, dat bij grote verhitting het in de bus aanwezige gas sterk uitzet en de bus explodeert. UITSLAGEN SCHIETVERENIGING Uitslagen van de door de leden van de schietvereniging Scherpenzeel gescho ten onderlinge wedstrijd: Geweer: P. van Engelenburg 48; A. C. van Dusschoten 47; H. Pater 46; J. Overeem, H. Veldhuizen en E. v. d. Werk 45; M. Berendse 44; A. van Eist en A. Valkenburg 43; A. Blanken 42; Burgemeester Hoytema, J. van Eist en J. ten Broek 41; J. Koudijs 40; A. ter Burg 39; E. van Setten, H. Berendse en A. Wittenberg 38; C. Valkenburg 37; J. Koot 35; Hans Hoytema 32; H. Met horst 27 en J. van Ekris 19. Petite Carabine: M. Berendse en P. van Engelenburg 47; J. Koudijs, A. van Eist en J. ten Broek 46; C. Valkenburg 45; A. C. van Dusschoten, J. van Eist, Hans Hoytema en A. Wittenberg 44; J. Koot, E. van Setten en E. v. d. Werk 43; H. .Pater 41; H. Methorst, A. ter Burg en H. Berendse 40 en J. van Ekris 20. Gunstige verwachtingen voor de ko mende druivenoogst hebben aanleiding gegeven tot optimistische berichten over 1964 als wijnjaar. Men moet intussen niet vergeten, dat de druivenoogst in Frankrijk pas in de derde week van september begint, en in de Elzas en aan de Rijn nog later. In de maand, die ons scheidt van de oogst kan nog heel veel gebeuren, zo wel ten gunste als ten onguste. Maar ook als de oogst overeenkom stig de verwachtingen overvloedig is, zal de wijnliefhebber in Nederland er rekening mee moeten houden, dat zijn goede fles duurder wordt, al is dat niet veel. Groothandel en importeurs heb ben namelijk besloten, geen statiegeld meer voor lege flessen te betalen en deze ook niet meer terug te nemen. Zij nemen een deel van de kosten voor hun rekening en zullen de rest verhalen op de consument. Een enkele wijnhandelaar volgt deze gedragslijn reeds enige tijd, maar nu zal zij algemeen worden toegepast. Het uitzoeken van de flessen, het spoelen, opslaan, eventueel verzenden, de emballage en de administratie van de in het bedrijf terugkerende flessen geeft bij de tegenwoordige schaarste aan arbeidskrachten zoveel omslag en kosten, dat men ervan heeft moeten afzien de flessen terug te nemen. Wat doet u nu met uw oude flessen? Meegeven aan de vuilnisman. Of be waren, op hoop van zegen. Men ver wacht namelijk, dat zich thans een ze kere handel zal gaan ontwikkelen in de oude flessen. De kans bestaat, dat de man, die ze bij u komt weghalen, daar voor ook nog een kleine vergoeding zal vragen en dat legt dan weer enige centen op de prijs van uw fles wijn. i1 Winkels zijn iedere dag geopend van 118.30 tot 18.00 uur. J VRIJDAGAVOND KOOPAVOND i tot 21.00 uur. i Op woensdagmiddagen zijn alle win-l' i 'kels gesloten. J i MARKT op dinsdagmorgen en 's za-i' i'terdags gehele dag. SUCCESVOLLE VULPEN WORDT MET DE HAND GEMAAKT In Japan wordt een nieuw soort vul pen gemaakt, die op alle materialen, van papier tot glas, met afwasbare inkt schrijft. De vulpen kost in Amerika minder dan een halve dollar en presi dent Johnson gebruikt deze o.a. om foto's van zijn handtekening te voor zien. De pen heeft een reservoir, ge vuld met een zeer sterk absorberend kunstvezelmateriaal en heeft bij nor maal gebruik een schrijf duur van twee maanden. De plastic huls en andere onderdelen worden machinaal gefabri ceerd, de pen zelf is eveneens vervaar digd van kunststof. Volgens de fabrikant is het van zeer veel belang, dat de pen met de hand gemodelleerd wordt. Dat gebeurt door Japanse meisjes, die daar voor een bijzondere vaardigheid aan de dag leggen. Hoewel reeds vijf fabrieken in de buurt van Tokio dit merk fabri ceren, kan aan de steeds stijgende vraag niet worden voldaan. Vele voorbijgangers in De Engelenburg zullen zich ongetwijfeld hebben afge vraagd wat de „kazematachtige" gevaarten, die binnen enkele dagen in dat uit breidingsgebied verrezen, voor een betekenis hebben. Men ziet hier de contouren van de eerste woningen, waarvan de betonnen elementen kant en klaar door een fabriek worden geleverd en door een grote kraan op hun plaats wo.rden gebracht. Voor Veenendaal een nieuw systeem van woningbouw. Dit systeem wordt in de Randstad Holland al jarenlang in praktijk gebracht. Op deze plaats zullen 26 woningen verrijzen, die in opdracht van de N.V. Nationaal Grondbezit uit Den Haag worden gebouwd. Over de bouw van dit project werd door de bouwfirma overleg gepleegd met verschillende Veenendaalse industriëlen met het doel hun personeel aan eigen woningbezit te helpen. Hoewel de woningen in de vrije sec tor worden gebouwd schijnt de bepa ling te zijn gemaakt dat de kopers eco nomisch aan de gemeente Veenendaal gebonden moeten zijn. De 26 woningen (waarvan 10 grote en 16 kleinere worden gebouwd door de firma Kerstens uit Raamsdonkveer, die al meerdere series systeemwonin gen onder handen had. De betonnen fundamenten en binnenmuren worden kant en klaar op het bouwwerk aan gevoerd door vrachtwagens van een be- tonfabriek uit Vianen. Zelfs de stopcontacten zijn in de ele menten aangebracht. Een grote kraan tilt de betonblokken op waarvan enke le meer dan 2 ton wegen, waarna de arbeiders al laverend de blokken op hun plaats zetten. Het werk gebeurt in een geweldig tempo, want binnen een KOFFERHANDVAT GEEFT GEWICHT AAN Zakenlieden, die vaak vliegen, zullen met belangstelling vernemen, dat in Zuid-Amerika een handkoffer op de markt is gebracht met een handvat, waarin een veerbalans is geconstrueerd. Men behoeft sleets het handvat aan het ene eind los te haken en de koffer met inhoud op te tillen aan het andere einde, om het gewicht van koffer plus inhoud te bepalen. VEENENDAAL Arbeidsbesparende bouw in „De Engelenburg" De elementen van de 26 te bouwen woningen werden in twee weken op hun plaats gezet. week werden de betonnen geraamten geplaatst. De koopprijs van de woningen va rieert tussen de 30 en 40 mille. Men hoopt het gehele project tegen het be gin van de winter glasdicht te hebben. Vermoedelijk zullen de eerste huizen tegen het volgend voorjaar voor be woning gereed zijn.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 3