et ROSELLA LIFTEND NAAR (2) GRIEKENLAND m mi Herfst bekijk het beter met VEBOTEX Net meisje een ervaren dragline-machinist twee ervaren chauffeurs C. BOLDERMAN DRUKWERK CHEVROLET VRIJE HOFSTEDE INGEN ZWERFTOCHT DOOR MIDDEN- EN ZUID-EUROPA Oostenrijk Yougo-Slavië r^; NYLONS in de nieuwste kleuren KIEST U BIJ: Fa. L. HEY Bloemen „doorboren" ijzeren gordijn Mensenredder Een tocht gemaakt door twee avontuurlijke jonge mensen, broer en zus El- bert en Corry Heemsber- gen. Skoplje Kinderzegels Nederlandse Antillen 1964 Griekenland H V. A. B. KIRPESTEIN CITY-MOTORS-EDE "r FJERNSYN VOOR UW KAPTAFELS vanaf f 18,— KAPSTOKKEN, vele soorten vanaf f 8,25 BOEKENREKKEN, hout en metaal KEUKENTAFELS en KEUKENSTOELEN KEUKENKASTEN BERGMEUBELS naar Kerkewijk 37 - tel. 2730 - Veenendaal fa. G. J. Hiensch verkopen: Voor al uw rijbewijzen V.A.M.O.R. en F.N.O.P. rijschool Jan Steenlaan 65 - Tel. 3705 Uw juiste adres. BEKENDMAKING GROOT en KLEIN Drukkerij „De Gelderse Vallei" maakt bekend, i ,i Zondag 19 juli was het slecht weer. Tot elf uur regen, waarna we onze tent afbraken. We gingen te voet verder. Na ongeveer 10 km kwam er een hevig onweer opzetten. We schuilden onge veer een half uur gedurende welke tijd hagelstenen als stuiters neervielen. Om dat liften niet ging zochten we een camping op. Maandag 20 juli, route: Waldorf, Stuttgart, Ulm aan de Donau. Overal in het Neckardal prachtige bergtoppen met burchten, waar vroeger de roof ridders woonden. Velen zijn nu tot res taurant gepromoveerd. De beroemde Götz van Berlichingen had er vroeger gewoond. Goethe heeft hiervan een dra ma geschreven. In Heilbronn heeft een geliefde van Goethe gewoond, Katchen van Heilbronn. Bij Stuttgart verlieten we het prach tige Neckardal. We liftten naar Ulm. De camping was aan de oever van de Donau, ver van de Autobahn. Er was daar juist kermis en dat was een hele kleurige geschiedenis met al die ge kleurde lampen met die geweldige ach tergrond, weerspiegeld in het water. Dinsdag 21 juli, route: Ulm, Mün- chen, Salzburg, Hallein, Liezen, Leo- ben, Graz en Maribor. Als bagage hadden we nu niet meer dan het strikt noodzakelijke. Aanvan kelijk konden we slecht een lift krij gen, doch we kwamen terecht op een heei grote vrachtwagen. Deze nam ons mee naar Salzburg, dus waren we in Oostenrijk. Het was toen pas vier uur, dus kon den we nog wel wat verder gaan. We kregen een lift op een zeer ongewone combinatie n.l. een oplegger met daar op een oude vrachtwagen. Waar we heen wilden? Naar Yougo-Slavië. Dat was direct in orde, want de bestuurder bleek een Griek te zijn uit Athene, die regelmatig naar Duitsland reed en daar tweedehands auto's kocht en mee terug nam. Als we wilden konden we wel meerijden tot Athene. Dat was een grote meevaller. Wij op weg. Door de Oostenrijkse bergen, langs wel 50 meter diepe ra vijnen. De indruk die we van Oosten rijk kregen was niet zo best. Alles was in nevelen gehuld en het was er koud. Tot twaalf uur 's nachts reden we door Toen stopten we even, aten wat en gingen slapen. Veel Nederlandse toeristen hadden we niet meer gezienwant die gin gen via Insbrück naar Italië. Op woensdag 22 juli reisden we door het laatste stukje Oostenrijk. Aan de Yougo Slavische grens kregen we een transit-visum wat 7 dagen geldig was. Dan moet men het land weer uit zijn. Dit visum kostte niets. Hier en daar aten we wat inheemse maaltijden. Veel vlees met een stuk knoflook en salade. Dat is gesneden tomaat met peper en zout. Wij vonden dat lekker. En overal krijg je er een homp oud brood bij, wat je stukje bij beetje moet breken en in de saus do pen, anders stik je er in. De prijzen zijn lekker laag, in tegenstelling met Duitsland waar je je een ongeluk be taald. Via Zagreb gingen we nu over de enige autoweg in de „binnenlanden" van Yougo-Slavië naar Belgrado (Beo- grad). De streek is daar arm, zeer arm. Het lijkt wel of men roofbouw pleegt, zo slecht staat al het gewas er bij. We rijden door een glooiend landschap, zo als bijv. bij ons in de Achterhoek. Rond Zagreb wordt er bijzonder veel maïs verbouwd. Verder naar het zui den wordt het steeds armer. Grote ko renvelden dik onder het vuil en zeer magere aren. Het oogsten is in volle gang. Dit geschiedt collectief. We den ken dat ze een hele provincie tegelijk onder handen nemen. Want kilometers ver zie je niemand en dan ineens staan daar een stuk of 15 enorme oogstmachi- nes bij elkaar, die het koren afmaaien, Setter S Hoofdstraat 45, Telefoon 2165 Frans Halslaan 26 Telefoon 3044 Tijdens de jaarvergadering te Wenen van de bij Fleurop-Injerflora aange sloten landen zijn o.a. de aanvragen voor het lidmaatschap van Griekenland en Hongarije ingewilligd. Dit betekent, dat Hongarije het eerste land achter het ijzeren gordijn is, dat in de wereld omspannende bloemistenorganisatie is opgenomen. Meer dan 30 bloemisten in Hongarije kunnen nu bewijzen dat bloemen geen politieke grenzen kennen. Het bestuur van Fleurop-Interflora streeft er naar om ook in andere oosteuropese landen afdelingen te stichten. dorsen en op wagens laden. Het stroo blijft op het land. Of dat later weggehaald werd zijn we niet achter gekomen. Nog zuidelijker staan er kilometers zonnebloemen. Een prach tig gezicht. We volgen nu de loop van de Vardar. Hier is sinds een jaar een prachtige weg geopend. Dan komt Skoplje, de stad die verleden jaar verwoest werd door een aardbeving. Met man en macht wordt er nog steeds gewerkt aan We vroegen ons af waar de Grieken bleven. Die stonden maar een klein eindje in het water doch durfden niet verder te gaan We vroegen ons af of zij wel konden zwemmen. Opeens be gon de chef heel hard te gillen en met de armen te spartelen. Snel werd hij door de rivierstroom meegevoerd en ging steeds kopje onder. Ik (Elbert) zwom hem na en haalde hem uit de gevarenzone. De man bleef wel een kwartier voor dood aan de kant liggen. Toen begon hij te hoesten en te proes ten. Onder vele dankbetuigingen gingen we terug naar het dorp en wij waren natuurlijk hun gasten. Zij betaalden alles voor ons. De heren gingen weer wat aan het werk maar zo op het oog deden ze niet veel. Om tien uur was het weer eten geblazen. We hadden als vreemdelingen heel wat bekijks in het dorp, want iedereen liep ons te be gluren. We mochten op de bedden van twee Grieken slapen en dat vonden we heerlijk. De andere morgen om 9 uur werden we wakker en maakten ons op Albert en Corry hebben volop kunnen genieten van Griekse oudheden en idyllische plekjes. Ter afwisseling zie je braak liggend land waar oude uitgeteerde mensen en jonge kousenbreiende of bordu rende meisjes koeien, varkens en ganzen hoeden. Nergens ziet men weiden met prikkeldraad zoals in Ne derland. De mensen zien er vrij be hoorlijk gekleed uit doch zijn ontzet tend mager. Verharde wegen zijn er buiten de autoweg niet. Vaak rijden ze door een droge rivierbedding met ossewagens. Verkeer is er praktisch niet, vooral geen personenauto's. Men werkt hier over het algemeen van 's morgens 6 uur tot 's avonds 12 uur. Maar later kregen we in de gaten dat er 's middags van 12 uur tot onge veer 5 of 6 uur niet wordt gewerkt. De fauna is hier ook anders dan bij ons, o.a. veel ooievaars die hun nest op de daken hebben gebouwd. Soms ziet men wel zo'n 12 ooievaars op een dak staan. Voor ons een zeer onge woon maar bijzonder mooi gezicht. In de buurt van Belgrado brengen we de nacht slapend in de auto door. Om vijf uur gaan we weer op pad. Op donderdag 23 juli wordt onze route: Belgrado, Skoplje naar de Griek se grens. Rond Belgrado is de streek vrucht baarder en wordt er intensiever ge bouwd. Er zijn ook meer en grotere dorpen. Maar nog altijd geen verharde wegen. Het stuift verschrikkelijk als er eens wat verkeer langs komt. Belgrado is een grote stad. Daarom zal het dan ook wel de hoofdstad zijn. Een enorm stationsemplacement. De treinreizen moeten niet duur zijn, zegt men. Begrijpelijk, anders zou niemand het daar kunnen betalen. Achter één locomotief hangt men rustig zo'n hon derd wagons, zodat het geheel wel een halve kilometer lang is. Ook hier ziet men praktisch geen personenauto's. Slechts een enkele weg is geplaveid. Er hangt een vreemde lucht. Weliswaar geen stank, doch een eigenaardige door dringende lucht. De postadministratie van de Neder landse Antillen zal op 21 oktober a.s. een serie van vier bijzondere postzegels (kinderzegels) met bijslag uitgeven. Zij zijn ontworpen door de kunstenaar P. Wetselaar te Bennebroek. De waarden, voorstellingen en kleuren zijn als volgt: Waarden (Ant. munt): 1. 6 3 ct.; 2. 10 5 ct.; 3. 20 10 ct,; 4. 25 4- 11 ct. De prijs van de serie in Ne derlandse munt bedraagt f 1,80. Voorstelling: 1. Trinitaria (Bougain- villea spectabilis Willd); 2. Magdalene (Cantharanthus roseus (L.) G. Don); 3. Kelki geel (Tecoma stans (L.) Juss.) 4. Bellisima (Antigonon leptopus Hook en Arn). Kleuren: 1. grijsblauw, rood, groen en indigo; 2. bruin, groen, grijs en rood; 3. rood-bruin, groen, geel en donker blauw; 4. groen-geel, rood, donker groen en bruin. De overige gegevens zijn: beeldfor maat: 33 x 22 mm; zegelformaat: 36 x 25 mm; tanding: 14 12s/4papiersoort: gecoucheerd, zonder watermerk; gom ming: Arabisch gom; vellen van: 10 x 10 100 zegels; druktechniek: raster- diepdruk; drukkerij: N.V. Joh. Ensche de en Zonen, Grafische Inrichting te Haarlem. De zegels zullen vanaf 21 oktober 1964 worden verkocht. Zij zullen ver krijgbaar worden gesteld zolang de voorraad strekt, doch uiterlijk tot en met 20 januari 1965. Voor frankering blijven zij geldig tot en met 31 de cember 1965. De hierbijgaande foto's zijn genomen van de ontwerpen, waarnaar de zegels zullen worden gemaakt. de herbouwing. Overal staan houten noodwoningen, die langzamerhand weer door stenen huizen worden vervangen. Een enkel huis wordt nog gerepareerd. Je ziet dat er grote scheuren in ge zeten hebben. Vlak voor de Griekse grens staat een gedenkteken ter ere van Tito. Even voor de grens raakt echter de auto defect en kan niet gauw worden gerepareerd. Daarom pakken we onze bagage op en lopen over de grens. We moesten ons paspoort aan wel 5 Grieken tonen voordat we verder mochten. Er kwam bijna geen auto langs. Misschien één per uur. Na een uurtje lopen bereikten we een dorpje iets terzijde van de weg. Aan een bron, waar mensen en vee kwamen drinken, verfristen we ons wat en keken rond naar een bank om geld te wisselen. Op een plein van vastgestampte aarde stond in een hoek een hokje met wat mannen erin. Dat bleken landmeters te zijn. Een Duits sprekende Griek vroeg ons of wij met een vriend van hem mee wilden rijden naar Thessaloniki. Om vijf uur vertrokken we pas. Maar dat feest ging niet door. Ons werd ver teld dat het wel de volgende dag zou worden alvorens er werd vertrokken. We aten eerst wat salade met brood en een ei, vlees en een soort wijn. De mannen waren enkele maanden in dat dorp geplaatst om de omgeving in kaart te brengen. Na het middageten werd er niet meer gewerkt. Wij gingen zwemmen in de Vardar. Onderweg pikten we een reuze meloen van het land. Doch dicht in de buurt lag de eigenaar een siësta te houden en had ons ge zien. Druk gebarend kwam hij op ons af en stootte onverstaanbare klanken uit. Het eind van het lied je was, dat we er nog een extra mochten meenemen. De rivier zag er gevaarlijk uit. Zeer vuil en snelstromend water. We welf den bekeken door bezorgde Grieken, die dachten dat we zouden verdrinken. Maar dat viel mee. De stroom was sterk en zo hier en daar kon je staan, doch door de sterke stroom werd je onderuit getrokken. voor de reis naar Thessaloniki per au tobus op kosten van de Griekse staat. Nagewuifd door een groep dorpelingen vertrokken wij. (wordt vervolgd) VEENENDAAL mimm-mmfr mmiANDSt-AWfimr Als de bladeren van de bomen begin nen te vallenalles in de natuur zich klaarmaakt voor de komende winter, dan is ons land op haar mooist. Het is dan Tiet alsof de winter zich ver ontschuldigt over zijn komst en als een soort pleister op de wonden iets moois aan zich vooraf laat gaan. Misschien zijn er, die eerder geneigd zijn in dit jaargetijde een afscheidsge schenk van de voorbije zomer te zien. Hoe het ook zij: de herfst is prachtig. In kleur- zowel als in zwart/wit biedt de herfst zoveel foto-kansen dat het vaak moeilijk zal zijn, een keus te maken. Alléén wij zullen er naar op zoek moe ten gaan. Want met een klein beetje kennis van zaken gewapend daar zijn tenslotte deze artikelen voor zullen wij zeker veel meer kansen zien dan de vorige jaren. Een typisch verschijnsel dat in dit sei zoen waar te nemen valt is het verande ren van het zonlicht. Kan de zon 's zo mers blikkerend hel aan de hemel staan, en brengt diezelfde zon het in de winter vaak niet verder dan tot een wit- waterige bol, op echte herfstdagen krijgt de zon dat aparte schijnsel, dat we wel eens ,,vol" hebben horen noemen. De bo men kunnen dan ,,in brand" staan. Wie op zondag door het bos dwaalt en dat is nu precies wat u moet doen, rond deze tijd van het jaar staat er opeens mid den in: het lijkt dan wel alsof het bos in laaiende gloed staat De herfst is bij uitstek geschikt voor het maken van tegenlichtopnamen. De reeds verkleurende bladeren filteren het schuinvallend licht namelijk op een heel speciale manier en toveren er duizenden schakeringen in. Vooral in kleur geeft dit vaak ongelo felijke resultaten, al is het beslist niet zo dat herfstfoto's in zwart/wit persé daar voor onder moeten doen. Al dienen wij wel te leren zien, wéér nu net het ver schil in schuilt tussen: wat een kleuren foto aantrekkelijk doet zijn, en hetgeen van een zwart/wit plaat een uitschieter maakt. KLEUR EN LIJN Wij dienen daarvoor twee begrippen te onderscheiden, en wel de kleur (als hoofdbestanddeel van een kleurenfoto) en de lijn, waar een zwart/wit plaat het vaak van moet hebben. Nu zullen er ongetwijfeld wenkbrau wen gefronsd worden: „alsof lijn er niet toe zou doen in de kleurenfotografie wat net zo min waar is als de bewering dat „kleur" er weinig toe doet in zwart/ wit foto's. Dus tóch - Een typische herfstfoto, die iedereen kan maken. We hoeven er niet eens de deur voor uit! Qua compositie een juweel van een plaatje, en in zijn eenvoud een pleidooi voor het fotograferen het-hele- jaar-door. Lang niet iedereen is echter zo enthousiast als de leden van de on langs opgerichte „Foul-Weather-Photo- -w..** w .v'-Jwf '.V V V graphers", een groep enthousiastelingen die er bij voorkeur op uit trekken als de rest van de familie de stoel bij de haard schuift Maar al met al een opwekking om toch vooral de camera niet weg te bergen, als de vakantie om is! A*'*. .IT'-'•"«■«i- Er bestaan zwart/wit films met een be paald „karakter"; wat wij voor het ma ken van herfstfoto's nodig hebben is ma ximale scherpte, n&óst het vermogen om d.m.v. een zo groot mogelijk „grijstin tenprogramma" de kleurschakeringen weer te kunnen geven. Wij hebben ervaren dat de Panatomic- X film aan de zwaarste eisen op dat ge bied voldoet, ofschoon wij bij voorkomen de gevallen wel onze toevlucht hebben moeten nemen tot een Plus-X Pan film, die sneller is (resp. 17 Din en 22 Din, de laatste als er echt weinig licht voorhan den is). Even nog iets over het ontwikkelen: om optimale resultaten te bereiken, ont wikkelt men de films bij voorkeur in Microdol X, 1 3 verdund bij 24° C. Beide films dienen 11 minuten ontwikkeld te worden. BOMEN BOS Er bestaat een oud gezegde: door de bomen het bos niet meer zien. In de foto grafie zou men dit eigenlijk om moeten draaien, want het valt niet mee om één boom in het bos in volle herfsttooi tot zijn recht te laten komen. Kronkelige bospaden zijn als het ware geschapen om dit euvel te helpen opheffenmet het pad als „breker" van het geheel lukt het dan opeens wel. Het is maar een weet /e/m Ongeëvenaarde Deense televisie-toestellen. Topprestaties van verfijnde Deense techniek en meubelkunst. Fotografisch scherp beeld o.a. door 4 trapsmiddenfrequent. Het meest ideale toestel voor gevoelige ogen. Zevenvoudige automatiek. Het enige Televisie-toestel met het fan tastische Service-chassis, waaraan alle Arena's hun buitengewoon grote bedrijfs zekerheid en lange levensduur danken. Alle Arena toestellen zijn uitgerust met de beroemde Amerikaanse 59 cm. beeldbuis met de lange levensduur. Ook leverbaar met ingebouwde FM radio. Tafelmodel Fl. 1145,- Vloermodel Fl. 1345,- in teak- of notenhout HOLLAND NV AMSTERDAM TEL 421722 Markt 18 - Veenendaal Telefoon 3486 gevraagd voor verkoop van textiel op verschillende buitenmarkten. Aangeboden: prettige werkkring. Afwisselend werk en goed loon. Eigenhandig geschreven brieven onder nr. 3508 a. h. bur. v. d. blad. Notaris J. H. van Heteren, te Eek en Wiel, is voor nemens op donderdag 8 oktober 1964, bij INZET, en op donderdag 22 oktober 1964, bij TOESLAG, telkens om 11 uur v.m. bij dhr. G. van Esterik, te Ingen, publiek te de zeer gunstig gelegen en goed onderhouden hofstede aan De Brenk 5/hoek Prov.weg te Ingen, gem. Lien- den, bestaande uit ruim woon- en achterhuis, schuur- berg met loods, erf, tuin en boomgaardje, kad. Ingen F 143, 257 en 77, alle gedeeltelijk, samen groot ong. 20.77 aren. Aanvaarding: in eigen gebruik en genot, vrij van huur en/of pacht, nè betaling van de koopsom. Betaling: 13 november 1964, of vroeger met toestem ming van verkopers. Lasten: vanaf 1 nov. 1964 voor rekening van koper(s). Bezichtiging: dinsdag, donderdag en zaterdag van 2-4 uur n.m. Inlichtingen verkrijgbaar ten kantore van voornoemde notaris. Telefoon (03449) 253. Met spoed gevraagd op Ruston type 19 R.B. Tevens gevraagd voor zware Rejo-wagens F. HARDEMAN Haarweg 75 tel. 03431-390. IS De burgemeester der gemeente Amerongen maakt be kend: 1. dat, ter voldoening aan het bepaalde in artikel 24 juncto artikel 17 van de Wet van 28 september 1950, stbl. nr. K 415 houdende voorlopige regeling inza ke het nationale plan en streekplannen, op 1 ok tober 1964 ter provinciale griffie van Utrecht en ter secretarie van de gemeenten Baarn, Maartensdijk, De Bilt, Soest, Driebergen-Rijsenburg, Zeist, Mont- foort, Houten, Vreeswijk, IJsselstein, Jutphaas, Vee nendaal, Kamerik, Zegveld, Maarssen, Doorn, Breu- kelen, Loenen, Hoogland, Hoevelaken, Woudenberg, Leersum, Amerongen en Utrecht voor een ieder ter inzage wordt nedergelegd de bij koninklijk besluit van 11 juni 1964, nr. 22, gedeeltelijk goedgekeurde eerste herziening van het Streekplan ter bescher ming van de waterwinplaatsen ten behoeve van de drinkwatervoorziening in de provincie Utrecht, met de bij deze herziening behorende voorschriften; 2. dat eigenaren in de zin van de Schadevergoedings verordening streekplan waterwinplaatsen provincie Utrecht, wier onroerend goed gelegen is in een eer ste beschermingsgebied van dit plan, in het geval bedoeld in artikel 2, onder a, dezer verordening - in dien de schade veroorzaakt wordt door de onder havige herziening - in het algemeen slechts dan in hun vordering kunnen worden ontvangen, indien zij, of hun rechtsvoorgangers in de eigendom, binnen vier maanden na het van kracht worden van die herziening - d.w.z. vóór 3 februari 1965 - schrifte lijk bij hun college een gemotiveerde omschrijving hebben ingediend van verwachte schade als bedoeld in artikel 2, onder a, deze verordening. Amerongen, 23 september 1964 De burgemeester voornoemd, Jhr. Mr. O. R. van den Bosch GEMEENTE AMERONGEN HERZIENING UITBREIDINGSPLAN Het hoofd van het gemeentebestuur van Amerongen dat gedurende de termijn van maandag 28 september t/m dinsdag 27 oktober 1964 voor een ieder ter ge meentesecretarie ter inzage ligt: een ontwerp van een partiële herziening van het uit breidingsplan regelende de bebouwing in hoofdzaak betreffende de bestemming van gronden gelegen nabij de Slaperdijk voor een rioolwater zuiveringsinstallatie der gemeente Veenendaal. Belanghebbenden kunnen gedurende voormelde ter mijn bezwaren tegen het ontwerpplan indienen bij de gemeenteraad. Amerongen, 25 september 1964. Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, O. R. van den Bosch.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 6