et
ROSELLA
LIFTEND
NAAR
(2)
GRIEKENLAND
m
mi
Herfst
bekijk
het
beter
met
VEBOTEX
Net meisje
een ervaren
dragline-machinist
twee ervaren
chauffeurs
C. BOLDERMAN
DRUKWERK
CHEVROLET
VRIJE HOFSTEDE INGEN
ZWERFTOCHT
DOOR MIDDEN-
EN
ZUID-EUROPA
Oostenrijk
Yougo-Slavië
r^; NYLONS
in de
nieuwste
kleuren
KIEST U BIJ:
Fa. L. HEY
Bloemen „doorboren"
ijzeren gordijn
Mensenredder
Een tocht gemaakt door
twee avontuurlijke jonge
mensen, broer en zus El-
bert en Corry Heemsber-
gen.
Skoplje
Kinderzegels Nederlandse
Antillen 1964
Griekenland
H
V. A. B.
KIRPESTEIN
CITY-MOTORS-EDE
"r
FJERNSYN
VOOR UW
KAPTAFELS vanaf f 18,—
KAPSTOKKEN, vele soorten
vanaf f 8,25
BOEKENREKKEN, hout en
metaal
KEUKENTAFELS en
KEUKENSTOELEN
KEUKENKASTEN
BERGMEUBELS
naar
Kerkewijk 37 - tel. 2730 - Veenendaal
fa. G. J. Hiensch
verkopen:
Voor al uw rijbewijzen
V.A.M.O.R. en F.N.O.P. rijschool
Jan Steenlaan 65 - Tel. 3705
Uw juiste adres.
BEKENDMAKING
GROOT en KLEIN
Drukkerij „De Gelderse Vallei"
maakt bekend,
i
,i
Zondag 19 juli was het slecht weer.
Tot elf uur regen, waarna we onze tent
afbraken. We gingen te voet verder.
Na ongeveer 10 km kwam er een hevig
onweer opzetten. We schuilden onge
veer een half uur gedurende welke tijd
hagelstenen als stuiters neervielen. Om
dat liften niet ging zochten we een
camping op.
Maandag 20 juli, route: Waldorf,
Stuttgart, Ulm aan de Donau. Overal
in het Neckardal prachtige bergtoppen
met burchten, waar vroeger de roof
ridders woonden. Velen zijn nu tot res
taurant gepromoveerd. De beroemde
Götz van Berlichingen had er vroeger
gewoond. Goethe heeft hiervan een dra
ma geschreven. In Heilbronn heeft een
geliefde van Goethe gewoond, Katchen
van Heilbronn.
Bij Stuttgart verlieten we het prach
tige Neckardal. We liftten naar Ulm.
De camping was aan de oever van de
Donau, ver van de Autobahn. Er was
daar juist kermis en dat was een hele
kleurige geschiedenis met al die ge
kleurde lampen met die geweldige ach
tergrond, weerspiegeld in het water.
Dinsdag 21 juli, route: Ulm, Mün-
chen, Salzburg, Hallein, Liezen, Leo-
ben, Graz en Maribor.
Als bagage hadden we nu niet meer
dan het strikt noodzakelijke. Aanvan
kelijk konden we slecht een lift krij
gen, doch we kwamen terecht op een
heei grote vrachtwagen. Deze nam ons
mee naar Salzburg, dus waren we in
Oostenrijk.
Het was toen pas vier uur, dus kon
den we nog wel wat verder gaan. We
kregen een lift op een zeer ongewone
combinatie n.l. een oplegger met daar
op een oude vrachtwagen. Waar we
heen wilden? Naar Yougo-Slavië. Dat
was direct in orde, want de bestuurder
bleek een Griek te zijn uit Athene, die
regelmatig naar Duitsland reed en daar
tweedehands auto's kocht en mee terug
nam. Als we wilden konden we wel
meerijden tot Athene. Dat was een
grote meevaller.
Wij op weg. Door de Oostenrijkse
bergen, langs wel 50 meter diepe ra
vijnen. De indruk die we van Oosten
rijk kregen was niet zo best. Alles was
in nevelen gehuld en het was er koud.
Tot twaalf uur 's nachts reden we door
Toen stopten we even, aten wat en
gingen slapen.
Veel Nederlandse toeristen hadden
we niet meer gezienwant die gin
gen via Insbrück naar Italië.
Op woensdag 22 juli reisden we door
het laatste stukje Oostenrijk. Aan de
Yougo Slavische grens kregen we een
transit-visum wat 7 dagen geldig was.
Dan moet men het land weer uit zijn.
Dit visum kostte niets.
Hier en daar aten we wat inheemse
maaltijden. Veel vlees met een stuk
knoflook en salade. Dat is gesneden
tomaat met peper en zout. Wij vonden
dat lekker. En overal krijg je er een
homp oud brood bij, wat je stukje bij
beetje moet breken en in de saus do
pen, anders stik je er in. De prijzen
zijn lekker laag, in tegenstelling met
Duitsland waar je je een ongeluk be
taald.
Via Zagreb gingen we nu over de
enige autoweg in de „binnenlanden"
van Yougo-Slavië naar Belgrado (Beo-
grad). De streek is daar arm, zeer arm.
Het lijkt wel of men roofbouw pleegt,
zo slecht staat al het gewas er bij. We
rijden door een glooiend landschap, zo
als bijv. bij ons in de Achterhoek.
Rond Zagreb wordt er bijzonder veel
maïs verbouwd. Verder naar het zui
den wordt het steeds armer. Grote ko
renvelden dik onder het vuil en zeer
magere aren. Het oogsten is in volle
gang. Dit geschiedt collectief. We den
ken dat ze een hele provincie tegelijk
onder handen nemen. Want kilometers
ver zie je niemand en dan ineens staan
daar een stuk of 15 enorme oogstmachi-
nes bij elkaar, die het koren afmaaien,
Setter S
Hoofdstraat 45, Telefoon 2165
Frans Halslaan 26 Telefoon 3044
Tijdens de jaarvergadering te Wenen
van de bij Fleurop-Injerflora aange
sloten landen zijn o.a. de aanvragen
voor het lidmaatschap van Griekenland
en Hongarije ingewilligd. Dit betekent,
dat Hongarije het eerste land achter
het ijzeren gordijn is, dat in de wereld
omspannende bloemistenorganisatie is
opgenomen.
Meer dan 30 bloemisten in Hongarije
kunnen nu bewijzen dat bloemen geen
politieke grenzen kennen. Het bestuur
van Fleurop-Interflora streeft er naar
om ook in andere oosteuropese landen
afdelingen te stichten.
dorsen en op wagens laden.
Het stroo blijft op het land. Of dat
later weggehaald werd zijn we niet
achter gekomen. Nog zuidelijker staan
er kilometers zonnebloemen. Een prach
tig gezicht.
We volgen nu de loop van de Vardar.
Hier is sinds een jaar een prachtige
weg geopend. Dan komt Skoplje, de
stad die verleden jaar verwoest werd
door een aardbeving. Met man en
macht wordt er nog steeds gewerkt aan
We vroegen ons af waar de Grieken
bleven. Die stonden maar een klein
eindje in het water doch durfden niet
verder te gaan We vroegen ons af of
zij wel konden zwemmen. Opeens be
gon de chef heel hard te gillen en met
de armen te spartelen. Snel werd hij
door de rivierstroom meegevoerd en
ging steeds kopje onder. Ik (Elbert)
zwom hem na en haalde hem uit de
gevarenzone. De man bleef wel een
kwartier voor dood aan de kant liggen.
Toen begon hij te hoesten en te proes
ten.
Onder vele dankbetuigingen gingen
we terug naar het dorp en wij waren
natuurlijk hun gasten. Zij betaalden
alles voor ons. De heren gingen weer
wat aan het werk maar zo op het oog
deden ze niet veel. Om tien uur was
het weer eten geblazen. We hadden
als vreemdelingen heel wat bekijks in
het dorp, want iedereen liep ons te be
gluren. We mochten op de bedden van
twee Grieken slapen en dat vonden we
heerlijk. De andere morgen om 9 uur
werden we wakker en maakten ons op
Albert en Corry hebben
volop kunnen genieten
van Griekse oudheden
en idyllische plekjes.
Ter afwisseling zie je braak liggend
land waar oude uitgeteerde mensen
en jonge kousenbreiende of bordu
rende meisjes koeien, varkens en
ganzen hoeden. Nergens ziet men
weiden met prikkeldraad zoals in Ne
derland. De mensen zien er vrij be
hoorlijk gekleed uit doch zijn ontzet
tend mager.
Verharde wegen zijn er buiten de
autoweg niet. Vaak rijden ze door een
droge rivierbedding met ossewagens.
Verkeer is er praktisch niet, vooral
geen personenauto's.
Men werkt hier over het algemeen
van 's morgens 6 uur tot 's avonds 12
uur. Maar later kregen we in de gaten
dat er 's middags van 12 uur tot onge
veer 5 of 6 uur niet wordt gewerkt.
De fauna is hier ook anders dan bij
ons, o.a. veel ooievaars die hun nest
op de daken hebben gebouwd. Soms
ziet men wel zo'n 12 ooievaars op een
dak staan. Voor ons een zeer onge
woon maar bijzonder mooi gezicht. In
de buurt van Belgrado brengen we de
nacht slapend in de auto door. Om vijf
uur gaan we weer op pad.
Op donderdag 23 juli wordt onze
route: Belgrado, Skoplje naar de Griek
se grens.
Rond Belgrado is de streek vrucht
baarder en wordt er intensiever ge
bouwd. Er zijn ook meer en grotere
dorpen. Maar nog altijd geen verharde
wegen. Het stuift verschrikkelijk als er
eens wat verkeer langs komt.
Belgrado is een grote stad. Daarom
zal het dan ook wel de hoofdstad zijn.
Een enorm stationsemplacement. De
treinreizen moeten niet duur zijn, zegt
men. Begrijpelijk, anders zou niemand
het daar kunnen betalen. Achter één
locomotief hangt men rustig zo'n hon
derd wagons, zodat het geheel wel een
halve kilometer lang is.
Ook hier ziet men praktisch geen
personenauto's. Slechts een enkele
weg is geplaveid. Er hangt een
vreemde lucht. Weliswaar geen
stank, doch een eigenaardige door
dringende lucht.
De postadministratie van de Neder
landse Antillen zal op 21 oktober a.s.
een serie van vier bijzondere postzegels
(kinderzegels) met bijslag uitgeven. Zij
zijn ontworpen door de kunstenaar P.
Wetselaar te Bennebroek. De waarden,
voorstellingen en kleuren zijn als volgt:
Waarden (Ant. munt): 1. 6 3 ct.;
2. 10 5 ct.; 3. 20 10 ct,; 4. 25
4- 11 ct. De prijs van de serie in Ne
derlandse munt bedraagt f 1,80.
Voorstelling: 1. Trinitaria (Bougain-
villea spectabilis Willd); 2. Magdalene
(Cantharanthus roseus (L.) G. Don); 3.
Kelki geel (Tecoma stans (L.) Juss.) 4.
Bellisima (Antigonon leptopus Hook en
Arn).
Kleuren: 1. grijsblauw, rood, groen
en indigo; 2. bruin, groen, grijs en rood;
3. rood-bruin, groen, geel en donker
blauw; 4. groen-geel, rood, donker
groen en bruin.
De overige gegevens zijn: beeldfor
maat: 33 x 22 mm; zegelformaat: 36 x
25 mm; tanding: 14 12s/4papiersoort:
gecoucheerd, zonder watermerk; gom
ming: Arabisch gom; vellen van: 10 x
10 100 zegels; druktechniek: raster-
diepdruk; drukkerij: N.V. Joh. Ensche
de en Zonen, Grafische Inrichting te
Haarlem.
De zegels zullen vanaf 21 oktober
1964 worden verkocht. Zij zullen ver
krijgbaar worden gesteld zolang de
voorraad strekt, doch uiterlijk tot en
met 20 januari 1965. Voor frankering
blijven zij geldig tot en met 31 de
cember 1965.
De hierbijgaande foto's zijn genomen
van de ontwerpen, waarnaar de zegels
zullen worden gemaakt.
de herbouwing. Overal staan houten
noodwoningen, die langzamerhand weer
door stenen huizen worden vervangen.
Een enkel huis wordt nog gerepareerd.
Je ziet dat er grote scheuren in ge
zeten hebben. Vlak voor de Griekse
grens staat een gedenkteken ter ere
van Tito.
Even voor de grens raakt echter de
auto defect en kan niet gauw worden
gerepareerd. Daarom pakken we onze
bagage op en lopen over de grens.
We moesten ons paspoort aan wel 5
Grieken tonen voordat we verder
mochten. Er kwam bijna geen auto
langs. Misschien één per uur. Na een
uurtje lopen bereikten we een dorpje
iets terzijde van de weg. Aan een bron,
waar mensen en vee kwamen drinken,
verfristen we ons wat en keken rond
naar een bank om geld te wisselen. Op
een plein van vastgestampte aarde
stond in een hoek een hokje met wat
mannen erin. Dat bleken landmeters te
zijn.
Een Duits sprekende Griek vroeg
ons of wij met een vriend van hem
mee wilden rijden naar Thessaloniki.
Om vijf uur vertrokken we pas. Maar
dat feest ging niet door. Ons werd ver
teld dat het wel de volgende dag zou
worden alvorens er werd vertrokken.
We aten eerst wat salade met brood
en een ei, vlees en een soort wijn. De
mannen waren enkele maanden in dat
dorp geplaatst om de omgeving in kaart
te brengen. Na het middageten werd
er niet meer gewerkt. Wij gingen
zwemmen in de Vardar.
Onderweg pikten we een reuze
meloen van het land. Doch dicht
in de buurt lag de eigenaar een
siësta te houden en had ons ge
zien. Druk gebarend kwam hij op
ons af en stootte onverstaanbare
klanken uit. Het eind van het lied
je was, dat we er nog een extra
mochten meenemen.
De rivier zag er gevaarlijk uit. Zeer
vuil en snelstromend water. We welf
den bekeken door bezorgde Grieken,
die dachten dat we zouden verdrinken.
Maar dat viel mee. De stroom was
sterk en zo hier en daar kon je staan,
doch door de sterke stroom werd je
onderuit getrokken.
voor de reis naar Thessaloniki per au
tobus op kosten van de Griekse staat.
Nagewuifd door een groep dorpelingen
vertrokken wij.
(wordt vervolgd)
VEENENDAAL
mimm-mmfr
mmiANDSt-AWfimr
Als de bladeren van de bomen begin
nen te vallenalles in de natuur zich
klaarmaakt voor de komende winter, dan
is ons land op haar mooist.
Het is dan Tiet alsof de winter zich ver
ontschuldigt over zijn komst en als een
soort pleister op de wonden iets moois
aan zich vooraf laat gaan.
Misschien zijn er, die eerder geneigd
zijn in dit jaargetijde een afscheidsge
schenk van de voorbije zomer te zien.
Hoe het ook zij: de herfst is prachtig.
In kleur- zowel als in zwart/wit biedt de
herfst zoveel foto-kansen dat het vaak
moeilijk zal zijn, een keus te maken.
Alléén wij zullen er naar op zoek moe
ten gaan.
Want met een klein beetje kennis van
zaken gewapend daar zijn tenslotte
deze artikelen voor zullen wij zeker
veel meer kansen zien dan de vorige
jaren.
Een typisch verschijnsel dat in dit sei
zoen waar te nemen valt is het verande
ren van het zonlicht. Kan de zon 's zo
mers blikkerend hel aan de hemel
staan, en brengt diezelfde zon het in de
winter vaak niet verder dan tot een wit-
waterige bol, op echte herfstdagen krijgt
de zon dat aparte schijnsel, dat we wel
eens ,,vol" hebben horen noemen. De bo
men kunnen dan ,,in brand" staan. Wie
op zondag door het bos dwaalt en dat
is nu precies wat u moet doen, rond deze
tijd van het jaar staat er opeens mid
den in: het lijkt dan wel alsof het bos in
laaiende gloed staat
De herfst is bij uitstek geschikt voor
het maken van tegenlichtopnamen. De
reeds verkleurende bladeren filteren het
schuinvallend licht namelijk op een heel
speciale manier en toveren er duizenden
schakeringen in.
Vooral in kleur geeft dit vaak ongelo
felijke resultaten, al is het beslist niet zo
dat herfstfoto's in zwart/wit persé daar
voor onder moeten doen. Al dienen wij
wel te leren zien, wéér nu net het ver
schil in schuilt tussen: wat een kleuren
foto aantrekkelijk doet zijn, en hetgeen
van een zwart/wit plaat een uitschieter
maakt.
KLEUR EN LIJN
Wij dienen daarvoor twee begrippen
te onderscheiden, en wel de kleur (als
hoofdbestanddeel van een kleurenfoto)
en de lijn, waar een zwart/wit plaat het
vaak van moet hebben.
Nu zullen er ongetwijfeld wenkbrau
wen gefronsd worden: „alsof lijn er niet
toe zou doen in de kleurenfotografie
wat net zo min waar is als de bewering
dat „kleur" er weinig toe doet in zwart/
wit foto's. Dus tóch
-
Een typische herfstfoto, die iedereen
kan maken. We hoeven er niet eens de
deur voor uit! Qua compositie een juweel
van een plaatje, en in zijn eenvoud een
pleidooi voor het fotograferen het-hele-
jaar-door. Lang niet iedereen is echter
zo enthousiast als de leden van de on
langs opgerichte „Foul-Weather-Photo-
-w..** w .v'-Jwf '.V V V
graphers", een groep enthousiastelingen
die er bij voorkeur op uit trekken als de
rest van de familie de stoel bij de haard
schuift
Maar al met al een opwekking om toch
vooral de camera niet weg te bergen, als
de vakantie om is!
A*'*. .IT'-'•"«■«i-
Er bestaan zwart/wit films met een be
paald „karakter"; wat wij voor het ma
ken van herfstfoto's nodig hebben is ma
ximale scherpte, n&óst het vermogen om
d.m.v. een zo groot mogelijk „grijstin
tenprogramma" de kleurschakeringen
weer te kunnen geven.
Wij hebben ervaren dat de Panatomic-
X film aan de zwaarste eisen op dat ge
bied voldoet, ofschoon wij bij voorkomen
de gevallen wel onze toevlucht hebben
moeten nemen tot een Plus-X Pan film,
die sneller is (resp. 17 Din en 22 Din, de
laatste als er echt weinig licht voorhan
den is).
Even nog iets over het ontwikkelen:
om optimale resultaten te bereiken, ont
wikkelt men de films bij voorkeur in
Microdol X, 1 3 verdund bij 24° C. Beide
films dienen 11 minuten ontwikkeld te
worden.
BOMEN BOS
Er bestaat een oud gezegde: door de
bomen het bos niet meer zien. In de foto
grafie zou men dit eigenlijk om moeten
draaien, want het valt niet mee om één
boom in het bos in volle herfsttooi tot
zijn recht te laten komen. Kronkelige
bospaden zijn als het ware geschapen om
dit euvel te helpen opheffenmet het pad
als „breker" van het geheel lukt het dan
opeens wel. Het is maar een weet
/e/m
Ongeëvenaarde Deense televisie-toestellen.
Topprestaties van verfijnde Deense techniek en meubelkunst.
Fotografisch scherp beeld o.a. door 4 trapsmiddenfrequent.
Het meest ideale toestel voor gevoelige ogen. Zevenvoudige
automatiek.
Het enige Televisie-toestel met het fan
tastische Service-chassis, waaraan alle
Arena's hun buitengewoon grote bedrijfs
zekerheid en lange levensduur danken.
Alle Arena toestellen zijn uitgerust met de beroemde
Amerikaanse 59 cm.
beeldbuis met de lange levensduur.
Ook leverbaar met ingebouwde FM radio.
Tafelmodel Fl. 1145,-
Vloermodel Fl. 1345,-
in teak- of notenhout
HOLLAND NV
AMSTERDAM TEL 421722
Markt 18 - Veenendaal
Telefoon 3486
gevraagd voor verkoop van textiel
op verschillende buitenmarkten.
Aangeboden: prettige werkkring.
Afwisselend werk en goed loon.
Eigenhandig geschreven brieven onder nr. 3508
a. h. bur. v. d. blad.
Notaris J. H. van Heteren, te Eek en Wiel, is voor
nemens op donderdag 8 oktober 1964, bij INZET, en op
donderdag 22 oktober 1964, bij TOESLAG, telkens om
11 uur v.m. bij dhr. G. van Esterik, te Ingen, publiek te
de zeer gunstig gelegen en goed onderhouden hofstede
aan De Brenk 5/hoek Prov.weg te Ingen, gem. Lien-
den, bestaande uit ruim woon- en achterhuis, schuur-
berg met loods, erf, tuin en boomgaardje, kad. Ingen
F 143, 257 en 77, alle gedeeltelijk, samen groot ong.
20.77 aren.
Aanvaarding: in eigen gebruik en genot, vrij van huur
en/of pacht, nè betaling van de koopsom.
Betaling: 13 november 1964, of vroeger met toestem
ming van verkopers.
Lasten: vanaf 1 nov. 1964 voor rekening van koper(s).
Bezichtiging: dinsdag, donderdag en zaterdag van 2-4
uur n.m.
Inlichtingen verkrijgbaar ten kantore van voornoemde
notaris. Telefoon (03449) 253.
Met spoed gevraagd
op Ruston type 19 R.B.
Tevens gevraagd
voor zware Rejo-wagens
F. HARDEMAN
Haarweg 75 tel. 03431-390.
IS
De burgemeester der gemeente Amerongen maakt be
kend:
1. dat, ter voldoening aan het bepaalde in artikel 24
juncto artikel 17 van de Wet van 28 september 1950,
stbl. nr. K 415 houdende voorlopige regeling inza
ke het nationale plan en streekplannen, op 1 ok
tober 1964 ter provinciale griffie van Utrecht en ter
secretarie van de gemeenten Baarn, Maartensdijk,
De Bilt, Soest, Driebergen-Rijsenburg, Zeist, Mont-
foort, Houten, Vreeswijk, IJsselstein, Jutphaas, Vee
nendaal, Kamerik, Zegveld, Maarssen, Doorn, Breu-
kelen, Loenen, Hoogland, Hoevelaken, Woudenberg,
Leersum, Amerongen en Utrecht voor een ieder ter
inzage wordt nedergelegd de bij koninklijk besluit
van 11 juni 1964, nr. 22, gedeeltelijk goedgekeurde
eerste herziening van het Streekplan ter bescher
ming van de waterwinplaatsen ten behoeve van de
drinkwatervoorziening in de provincie Utrecht, met
de bij deze herziening behorende voorschriften;
2. dat eigenaren in de zin van de Schadevergoedings
verordening streekplan waterwinplaatsen provincie
Utrecht, wier onroerend goed gelegen is in een eer
ste beschermingsgebied van dit plan, in het geval
bedoeld in artikel 2, onder a, dezer verordening - in
dien de schade veroorzaakt wordt door de onder
havige herziening - in het algemeen slechts dan in
hun vordering kunnen worden ontvangen, indien zij,
of hun rechtsvoorgangers in de eigendom, binnen
vier maanden na het van kracht worden van die
herziening - d.w.z. vóór 3 februari 1965 - schrifte
lijk bij hun college een gemotiveerde omschrijving
hebben ingediend van verwachte schade als bedoeld
in artikel 2, onder a, deze verordening.
Amerongen, 23 september 1964
De burgemeester voornoemd,
Jhr. Mr. O. R. van den Bosch
GEMEENTE AMERONGEN
HERZIENING UITBREIDINGSPLAN
Het hoofd van het gemeentebestuur van Amerongen
dat gedurende de termijn van maandag 28 september
t/m dinsdag 27 oktober 1964 voor een ieder ter ge
meentesecretarie ter inzage ligt:
een ontwerp van een partiële herziening van het uit
breidingsplan regelende de bebouwing in hoofdzaak
betreffende de bestemming van gronden gelegen nabij
de Slaperdijk voor een rioolwater zuiveringsinstallatie
der gemeente Veenendaal.
Belanghebbenden kunnen gedurende voormelde ter
mijn bezwaren tegen het ontwerpplan indienen bij de
gemeenteraad.
Amerongen, 25 september 1964.
Het hoofd van het gemeentebestuur
voornoemd,
O. R. van den Bosch.