Vrijwillige brandweer Rhenen gaat 40 jarig jubileum vieren meisje I i I geld- besparende adviezen: P Hoe ver gaat voorrang op voorrangsweg? Meer geld voor landbouwonderwijs, landbouwkundig onderzoek en landbouwvoorlichting 11 11 CHEYBOIET De vesting die niet bestond V. A. B. KIRPESTEIN CITY-MOTORS-EDE N. V. Nederlandsche Maatschappij vait Kogellagers Wageningselaan te Veenendaal NEEM UW VOORZORGEN VOOR DE WINTER TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 2 OKTOBER 1964 Nr. 78 Wanneer we denken aan het veertigjarig bestaan van de Vrijwillige Brandweer Rhenen, welk jubileum in oktober van dit jaar wordt gevierd, dan gaan we onwillekeurig terugtellen en dan komen we aan het oprichtingsjaar 1924. Men zou zich af kunnen vragen of er dan vóór die tijd geen brandweer was En om dat te kunnen vertellen zullen we even in de geschiedenis moeten teruggrijpen. Toen er in de avonduren van 4 september 1898 boven Rhenen een onweer woedde sloeg de bliksem in de Cuneratoren. De toren brandde uit en ook de kerk leed veel schade, het dak verbrandde en ook nog een drietal wonin gen werden vernietigd. Het materiaal dat men in die tijd beschikbaar had om branden te blussen was niet best en zo zat men niet alleen met de moeilijkheid van de restauratie van de Cuneratoren, maar ook hoe men in de toekomst de branden moest bestrijden. Gemeenteraad besloot plichtsbrandweer in te stellen Niet alleen het college van b en w on der voorzitterschap van de toenmalige burgemeester Jhr. Schimmelpenninck hield zich met het brandweervraagstuk bezig, maar ook de gemeenteraad van Rhenen en zo werd bij een gemeentever ordening gedateerd 20 september 1898 'n plichtsbrandweer ingesteld, waarbij de toenmalige gemeente-architect de heer D. Hoiting tot brandmeester werd be noemd. Ook werd nieuw brandweermate riaal aangeschaft. Geen waterleiding In die tijd was er echter nog geen wa terleiding en daarom kon men het water het gemakkelijkst uit de Rijn halen en met een sterke zuig-perspomp de „aan jager" naar de plaats des onheils pom pen, tenminste als deze niet te ver van de Rijn was gelegen. Was de brand op een plaats te ver van de Rijn, dan moest men gebruik maken van de weinige pom pen die men in die tijd in Rhenen had. Zeker geen gemakkelijke taak voor de spuitgasten. Toen de waterleiding in Rhenen was aangelegd waren er meer en betere mo gelijkheden, maar door de slechte staat van onderhoud van het materieel liet de brandbestrijding nog wel eens heel wat te wensen over. Oprichting Vrijwillige Brandweer Rhenen Op 23 november 1924 vond de oprich tingsvergadering van de Vrijwillige Brandweer Rhenen plaats in het gymnas tieklokaal van de openbare school aan de Bantuinweg. Deze vergadering werd ge leid door de heer J. van Wijngaarden en als vertegenwoordiger van het gemeente bestuur was wethouder van Voorthuijsen aanwezig. Het dagelijks bestuur kwam er als volgt uit te zien: voorzitter de heer J. van Wijngaarden, secretaris de heer W. A. van Hoogdalem en penningmeester de heer J. van der Horst Sr. Als bestuurs leden werden verder nog benoemd de he ren W. Lodder en M. van Waveren. In korte tijd bestond de brandweer uit een veertigtal leden. Wat de rechten en plich ten van ieder lid van de brandweer waren stond aangegeven in het reglement en in de algemene instructie, welke stukken in de jaarvex-gadering van 4 maart 1927 werden goedgekeurd en waarop op 12 september 1927 de Koninklijke goedkeu ring werd verkregen. Om de mannen te trainen werden er regelmatig oefeningen gehouden en de Rhenenaren gaven de vrijwillige brand weer meer en meer hun vertrouwen. Men kreeg na verloop van tijd een oefenlokaal in de oude school aan de Koningstraat en hier kreeg men door bepaalde voorzienin gen ook de ruimte om het materiaal on der te brengen. Toen de Vrijwillige Brandweer Rhenen in 1981/ haar tienjarig bestaan vierde had men zich in Rhenen reeds een ze kere populariteit verworven en dit bleek ook wel uit het geschenk dat door de burgerij ter gelegenheid van dit jubileum werd aangeboden een ge combineerde manschappen en mate riaalwagen. Deze wagen kreeg de naam „De Uiver" en zou een lange reeks van jaren dienst doen. Niet lang voor het uitbreken van de oorlog kreeg men de beschikking over een autospuit en dit bleek een grote voor uitgang te zijn, men zou hiermee ook een eventuele brand in de Cuneratoren kun nen blussen. Ook was men in het bezit gekomen van een mechanische ladderwa gen en zo werden de mogelijkheden voor de brandweerlieden geleidelijk aan gro ter. Ook voor kleding werd gezorgd, zo kwamen er helmen en jassen en in later jaren omstreeks 1942 kwamen er unifor men. Deze uniformen hadden een vrij hoge en dichte kraag. In de jaren 1958- 1959 werden deze kragen gewijzigd in open kragen omdat er eigenlijk geen en kel brandweerkorps in Nederland nog met zo'n uniform liep. Het is dus eigen lijk geen wonder dat de Vrijwillige Brandweer Rhenen zeer opgetogen is met de nieuwe uniformen die het in het leven geroepen comité's de Brandweer bij het komende jubileum willen aanbieden. We hopen dan ook dat deze gedachte zo bij de Rhenenaren leeft dat dit een vol ledig succes mag worden. Brandweer zeer actief De brandweerlieden waren in de tijd voor de oorlog zeer actief, als er wat te doen was, zij waren altijd present. Zo werden er indertijd de jaarlijkse brand weeravonden georganiseerd. De ouderen onder de lezers zullen zich deze zeker nog kunnen herinneren. De brandweeravon den waren in die tijd dè avonden van het jaar. Ook werden er indertijd caba retavonden georganiseerd waar diverse artisten van naam optraden, maar de avonden die men van de brandweer zelf in elkaar had gezet werden door de Rhe nenaren toch wel het meest gewaardeerd. Na de oorlog kwamen deze brandweer avonden door de grote technische ontwik keling van de televisie een beetje in de verdrukking. In 1959 hield men ter ge legenheid van het 35-jarig bestaan nog een avond waarbij werd opgetreden door het gezelschap van Benny Vreden. Het was een prachtige avond maar het was toch niet meer zo als het was geweest in „de goede oude tijd". Deelname aan wedstrijden De Rhenense brandweerlieden nemen reeds een aantal jaren aan brandweer wedstrijden deel. Zo legde men in 1947 in Amersfoort beslag op de eerste prijs en ook andere jaren deed men mee. Nu men in het bezit is van een hogedruk- Rhenen. Het brandblusmateriaal vond in die tijd een plaatsje in het oude Waag gebouw dat gelukkig gespaard was ge bleven en het resterende gedeelte van het materiaal werd ondergebracht in de ga rage van de heer Van der Horst aan de Herenstraat. In 1943 was het een feeste lijke dag voor de brandweer, want toen kon de nieuwe brandweercentrale aan de Kruisstraat in gebruik worden genomen. Boven deze centrale waren een tweetal woningen, zodat men in geval van alarm steeds een brandweerman dicht bij de hand had. In de oorlogsjaren moest men diverse malen branden blussen als gevolg van een bominslag of het neerstorten van een vliegtuig. In 1944 volgde wederom een evacuatie, eerst die van de benedenstad. Ook hier aan verleende de brandweer haar mede werking. Toen de bevrijding een feit was, be gonnen ook de brandweerlieden er over te denken naar Rhenen terug te keren. De Uiver moesten zij echter missen, deze Zo was de brandweercentrale verlicht toen de heer N. Souwerbren 25 jaar comman dant van de V.B.R. was. Ongetwijfeld zal de verlichting bij het komende jubileum die van 1953 overtreffen. nevelspuit komt men uit in de klasse TAS-HD. Tot nu toe kwam men niet ver der dan de gewestelijke wedstrijden, maar nog ieder jaar worden de resulta ten beter, zodat de Rhenense wedstrijd- ploeg in de komende jaren ongetwijfeld nog van zich zal laten horen. De Vrijwillige Brandweer Rhenen in de oorlogsjaren Al zijn we in dit overzicht op enkele punten al even op de tijd vooruitgelopen, toch zullen we terug moeten naar de oor logsjaren om een enigszins volledig over zicht te kunnen geven over de afgelopen veertig jaren. Toen in 1939 de wereldbrand was uit gebroken werd door de brandweer de luchtbescherming ter plaatse georgani seerd. De mannen leerden hoe zij in voor komende gevallen een aanval met brand bommen konden bestrijden en andere dingen die met brandbestrijding in oor logstijd te maken hadden. Toen in mei 1940 ook Nederland in de oorlog werd betrokken zorgden de brandweerlieden voor de leiding van de evacuatie! van de Rhenense burgers en speciaal voor de evacuatie van de oudjes uit het rusthuis en de over plaatsing van het gemeentehuis naar Eist. De vijand naderde meer en meer en toen bleek dat de branden niet vol doende konden worden bestreden trok ook de brandweer zich terug, eerst naar Eist en later naar Lekkerkerk. Toen de brandweer na de capitulatie in de Grebbestad terugkeerde bleek de brandweercentrale aan de Koningstraat te zijn verwoest evenals vele woningen in De brandweerauto die in april 1940 in gebruik was gesteld en die nu dienst doet in Achterberg. was door de bezetters gevorderd. Hun andere materiaal hadden zij echter weten te behouden. Zo keerde men in de tweede helft van mei 1945 weer in Rhenen terug. In die tijd kreeg men de beschikking over een zogenaamde bellewagen en een Engelse motorspuit, doch ook wat betreft de Uiver zat men niet stil, men wist deze wagen in Soesterberg op te sporen en naar Rhenen te halen, waar de Uiver grondig moest worden opgeknapt en zo weer dienst kon doen. De na-oorlogse jaren De na-oorlogse jaren zijn voor de ont wikkeling van de Vrijwillige Brandweer Rhenen zeer belangrijk geweest, want niet alleen werden er in Rhenen veel wo ningen gebouwd waardoor de stad zich uitbreidde, ook kwamen er flats en deze schiepen voor de brandweer de nodige moeilijkheden. Zo was 1956 een belang rijk jaar, want ongeveer in die tijd kreeg men de beschikking over een hogedruk- nevelspuit. Dit was een grote vooruit gang in onze gemeente op het gebied van de brandbestrijding. En dat bracht 1956 niet alleen, want ook kreeg men een me dedelingenblad voor de brandweren van Rhenen, Eist en Achterberg „Spuit Elf" genaamd, dat met een korte onderbre king heden ten dage nog steeds regelma tig verschijnt. Ook ivas 1956 het jaar waarin de jeugdbrandweer werd opgericht en wel op 16 september. Men begon toen met een twaalftal jongelui tussen de twaalf en de zestien jaar. En men was zo voortvarend dat deze jongelui ook al vrij spoedig van een uni form waren voorzien. De opzet van de jeugdbrandweer was om door middel van deze jongelui er voor te zorgen dat in de komende jaren de Vrijwillige Brandweer Rhenen steeds met nieuw bloed kon wor den aangevuld. En dat dit goed was ge zien blijkt wel uit de feiten, want in de loop van de jaren zijn er natuurlijk wel een aantal van deze jongelui vertrokken, maar een drietal van hen hebben zich in middels in de gelederen van de Vrijwillige Brandweer Rhenen een plaats weten te veroveren. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst zegt men wel eens en dat bleek ook hier het geval. Onderlinge wedstrijden Dan was 1956 ook nog het jaar waarin men begon met onderlinge wedstrijden tussen de korpsen uit Rhenen, Eist en Achterberg. Ieder jaar opnieuw, uitge zonderd in 1961 werd er fel gestreden om de eerste plaats. Dat men elkaar niet veel toegaf blijkt wel uit de uitslagen van deze wedstrijden, die wij hieronder laten volgen: Achterberg Brandweercommandant N. Souwerbren Rhenen 1960: 1 Achterberg Rhenen 1961: Eist niet gehouden wegens ziek te van de commandant de heer N. Souwerbren 1962: 1 Rhenen Achterberg Eist 1963: 1 Eist Achterberg Rhenen 1964: moeten nog worden gehou den. Materiaalwagen We zitten nu al aardig in het recente verleden van de Vrijwillige Brandweer Rhenen en zullen daar nog even mee doorgaan. Op 25 september 1958 werden in de ledenvergadering de vernieuwde statuten en huishoudelijk reglement be handeld waarop op 14 augustus 1959 de Koninklijke goedkeuring is verleend. Toen werd tevens de naam van de ver eniging gewijzigd in „Vrijwillige Brand weer Rhenen 1924". Op 21 december 1962 is de tegenwoor dige autospuit een lage drukspuit door de gemeente aan de brandweer over gedragen. De eerste september 1963 was niet al leen voor de brandweer een belangrijke dag, want op die dag vierde de comman dant van de brandweer de heer N. Souwerbren een jubileum. Hij was toen namelijk vijfendertig jaar lid van dit korps en ook vijfendertig jaar comman dant. Nog meer jubilea Het blijkt bij de brandweer zo te zijn dat veel van degenen die lid van 't korps worden, dit ook jaren blijven. Als straks in november het veertigjarig bestaan van de vereniging wordt herdacht dan zijn de heren A. Baars en R. van Laar ook aan hun veertigjarig jubileum toe en de he ren J. H. van Daalen en W. Rebergen herdenken dan hun 35-jarig jubileum. Een wens van de brandweer is nog steeds een betere alarmering. Wel heeft men op het ogenblik iwee sirenes en dat is al een hele verbetering vergeleken met de tijd dat men het er met 1 moest doen. Maar het is wel eens gebeurd dat des nachts door diverse brandweerlieden een sirene werd gehoord. Men ging rap het bed uit en spoedde zich naar de brand weercentrale en dan bleek het in Keste- ren te zijn geweest. Er kunnen niet alleen ongelukken ge beuren, maar er wordt ook wel gezegd dat iedere brand met een druppel water kan worden geblust en daarmee wordt dan bedoeld dat men zo spoedig moge lijk op de plaats van de brand wil zijn omdat de brand dan niet te veel tijd krijgt zich uit te breiden. We kunnen er dus volkomen inkomen dat de brandweer een nadere wijze van alarmering als wens heeft en wij zijn er van overtuigd dat ook deze wens zal worden ingewilligd zodra de mogelijk heid hiervoor open is. Wij spreken de hoop uit dat de Rhe nense bevolking niet alleen bij het ko mende jubileum met haar kranige Vrij willige Brandweer zal meeleven, maar dit ook in de toekomst zal blijven doen als tot op heden het geval is geweest. Leve de Vrijwillige Brandweer Rhenen 1921/. KAT De psychiaters, verenigd op een congres te Londen, laten de wereld versteld staan met pittige verhalen. Volgens een hunner (een New Yorker) heeft Kroesjtsjef het Amerikaanse U-2 vliegtuig destijds boven Rusland laten neerschieten omdat hij in zijn onderbewuste het beeld meedraagt van het katje dat bij hem thuis van de melk snoepte en daarop door zijn moeder met zijn kop tegen de muur werd geslagen totdat het beestje dood was. Want hel fotograferen van Russisch grondgebied door het spionnerende Amerikaanse vlieg tuig betekent „stelen" van de moeder bodem en komt in zover overeen met het beeld van de kat die de (moeder) melk stal. Zo ziet men, aldus deze psychiater hoe het lot van de wereld in deze tijd afhangt van de psychische complexen die het leven van de leiders van deze wereld beheersen. Op de vraag hoe nu het beste de wereldvrede te verzekeren, is zijn ant woord dan ook: Voordat zij hun ambt aanvaarden moeten zij er in toestemmen door een psychoanalytische behandeling bevrijd te worden van de duistere krach ten die in hun onderbewuste woeden. Het verkeer, dat langs een voorrangsweg een kruispunt nadert, heeft voorrang op het verkeer, dat uit een andere richting langs een gewone weg dat kruispunt nadert. Geldt dit voorrangsrecht onbeperkt? Is het enkele feit, dat men zichi op een voorrangsweg bevindt, voldoende om voorrang te hebben? Deze vragen doen zich voor, wanneer iemand uit een zyweg een voorrangsweg oprydt, de rechter rijbaan daarvan kruist, op de tussenstrook aankomt en vervolgens zyn weg over de voorrangsweg naar links wil vervolgen. Heeft hy nu by dit afslaan voorrang op het verkeer, dat over de zijweg uit de tegenovergestelde richting de voorrangs weg nadert? Deze vraag kreeg de rechtbank te Utrecht te beantwoorden. Een automo bilist reed over de Prins Hendriklaan te Utrecht en sloeg bij Rijksweg 22 linksaf. Hij werd strafrechtelijk vervolgd, omdat hij alvorens links af te slaan de doorgang niet had vrijgelaten voor een bromfiets, die uit de tegenovergestelde richting over de Prins Hendriklaan het kruispunt mot Rijksweg 22 naderde. De bromfietser moest krachtig remmen om een aanrijding te voorkomen. De rechtbank verklaarde dit tenlaste- gelegde bewezen, maar achtte de auto mobilist niet strafbaar. Rijksweg 22 is een voorrangsweg ten opzichte van de Prins Hendriklaan. De automobilist had zich opgesteld op de verbindingsweg tussen de rijbanen van Rijksweg 22, toen de bromfiets zich nog bevond vóór de stopstreep op de Prins Hendriklaan. Door zich op bedoelde tot Rijksweg 22 behorende verbindingsweg op te stellen moet de automobilist worden aange merkt als verkeersdeelnemer op de voorrangsweg. Mitsdien had de automo bilist voorrang op de bromfietser, die langs een andere weg, de Prins Hendrik- laan, de voorrangsweg was genaderd, ook al was dit in een richting, tegen gesteld aan die van de automobilist. Met deze overwegingen ontsloeg de rechtbank de automobilist van alle rechtsvervolging. Tegen dit vonnis kwam de officier van justitie in cassa tie bij de Hoge Raad. Landbouwbegroting 1965 Speciale aandacht voor structurele ontwikkelingen Ruim f 13,5 miljoen voor het landbouwonderwijs (inclusief Landbouwhoge school te Wageningen), f 9 miljoen voor het landbouwkundig onderzoek en f 7 miljoen voor de landbouwvoorlichting zyn hoger geraamd op de landbouwbe groting 1965. Blijkens de memo.rie van toelichting moet, naar het oordeel van minister Biesheuvel, behalve aan de totstandkoming van een structureel geheel landbouwonderwy svoorzieningen, grote aandacht worden besteed van aan de kwalitatieve verbetering van het onderwijs, de aanpassing van het land bouwonderwijs aan de zich wijzigende maatschappelijke situatie en aan de ont wikkeling in de landbouw. VEENENDAAL Aan de alarmering door sirenes is nog een nadeel verbonden. Net zo goed als de brandweerlieden de sirene horen loeien horen anderen dit ook. En nieuwsgierig heid is een mens nu eenmaal eigen met als gevolg dat er onmiddellijk na een brandalarm een aantal mensen op weg gaat naar de brandweercentrale. Met hun auto's, fietsen en bromfietsen beletten zij de brandweer daarbij nog wel eens het doorrijden en dit kan aan twee kanten een nadeel zijn. De ontwikkeling van de werkgelegen heid en de afneming van het leerlingen aantal van vele lagere landbouwscholen maken voortzetting van het saneringsbe- leid met betrekking tot deze scholen noodzakelijk. Daarbij zal grondig overleg worden gepleegd met de betrokken schoolbesturen. De vernieuwing van de middelbare landbouwscholen zal verder worden voorbereid door voortzetting van de proef met een zwaarder leerprogram ma. De minister is voorts van plan de totstandkoming te bevorderen van be drijfseconomische vervolgcursussen voor oudere leerlingen. In 1965 zal tevens een begin gemaakt kunnen worden met de definitieve invoering van het leerlingen stelsel in de landbouw. Bij het landbouwkundig onderzoek vra gen de belangrijke, direct de bedrijfsvoe ring beinvloedende vraagstukken op het gebied van de constructie en de inrichting van gebouwen, de arbeid en de mechani satie, nog steeds om uitbreiding van de onderzoekcapaciteit. Uitbreiding is toebe dacht aan het Instituut voor Landbouw bedrijf sgebouwen en aan het Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie. Speciale aandacht verdient ook het on derzoek tot handhaving en verbetering van de kwaliteit, speciaal met betrekking tot verwerking van land- en tuinbouw- produkten. De minister van landbouw en visserij is voorts van mening, dat het algemeen eco nomisch onderzoek ten dienste van het landbouwbeleid met name de structu rele ontwikkeling op langere termijn nog dient te worden versterkt. Ook aan doelmatig uitgevoerd bedrijfseconomisch onderzoek hecht hij grote betekenis, voor al met het oog op de ontwikkeling van bedrijfsleven en bedrijfssystemen. Naast het landbouwonderwijs is het 1956: Rhenen Eist 1957: Rhenen Achterberg 1958: Eist Achterberg 1959: 1 Eist 1 Rhenen 1 Eist Schandelijke bluf Het Amerikaanse boek „De vesting die niet bestond" („The fortress that never was") van de bekende Amerikaanse historicus prof. dr. R. G. Minott van de Stanford-universiteit. rekent goed gedocumenteerd definitief af met de legende van de Alpenvesting, die de nazi-leiding in Duitsland heeft rondgestrooid en aan Duitsland de Berlynse kwestie heeft bezorgd. In dit zeer interessante boek lezen we o.a. het volgende: Oorspronkelijk bestond het plan om een Alpenvesting als laatste afweer aan te leggen inderdaad serieus. Hermann Göring vroeg in september 1943 aan de weer machtstrategen om in de omgeving van Berchtesgaden en in aansluiting aan nog bestaande verdedigingswerken uit de eerste wereldoorlog van de stryd tussen Oostenrijkers en Italianen een geweldig bergvestingwerk aan te leggen, waarop men zich bj een ineenstorting van de fronten zou kunnen terugtrekken. Maar de Duitse strategen brachten het toen niet verder dan aarzelende plannen. maart beval hij generaal Montgomery de mars naar Berlijn niet voort te zetten. Churchill zond een stroom van telegram men naar Washington en naar Eisenho wer om de opmars naar Berlijn te red den, maar Eisenhower bleef onwrikbaar. Het leger dat op 12 april de Elbe was overgetrokken, kreeg zijn uitdrukkelijk bevel hier halt te houden en zo nodig naar het zuiden op te rukken, indien hier reserves nodig waren. Niet minder dan 31 divisies zetten zich tegen de geduchte vesting in beweging. Op 22 april begon de aanval. En tot hun verrassing troffen de aanvallers geen verdedigers aan, al leen maar wat prikkeldraad en 'n wacht van uitgeputte soldaten, die aan geen weerstand dachten. Eisenhower en Brad ley erkenden spijtig, dat ze een spook beeld hadden nagejaagd; de vesting be stond nietEigenlijk dom," zei Brad ley, dat we het ooit hebben geloofd, want de berichten waren met een zo mateloze overdrijving geladen, dat de onwaarheid er dik boven op lag". Churchill deed er grimmig het zwijgen toe. Berlijn was immers inmiddels door de Russen bezet en voorts waren de Russen op hun beurt thans zo ver mogelijk naar het westen opgerukt. Ze zijn er nog. Zo danken Duitsland en Amerika en de gehele wes terse wereld de Berlijnse kwestie aan Goebbcls' propagandastunt en aan de lichtgelovigheid van de Amerikaanse spionnage. De vesting in de Alpen heeft nooit be staan. Maar het spookbeeld heeft enorm veel kwaad gedaan, dat de naoorlogse ge schiedenis grondig heeft bedorven. Dit belette echter Joseph Goebbels niet om deze spookburcht als propaganda stunt te gebruiken. Hij speelde de buiten landse pers en de spionnage via Zwitser land allerlei gegevens over deze berg vesting in handen, die tot in bijzonder heden de enorme vesting in het Alpen massief beschreven. Volgens deze berich ten, die allengs in het buitenland geloof vonden, lagen hier ontzaglijke wapen-, munitie- en levensmiddelenvoorraden in diepe onderaardse bunkers gereed en lag er een keur van troepen, die speciaal op de guerilla in de bergen waren afgericht. De New York Times wist te vertellen, dat de vesting 34 bij 24 km bergmassief omvatte. En op 21 maart 1945 meldde generaal Bradley, dat alle tekenen erop wezen, dat de politieke en militaire lei ding van de vijand op het punt stond met de laatste troepen de wijk te nemen naar de Alpenvesting. Nog op 24 april (dus 5 dagen voor de zelfmoord van Hitier) ver klaarde Bradley aan een parlementscom missie uit Washington, dat naar zijn oordeel en op grond van de ontvangen be richten het laatste verzet van de vijand nog wel een jaar strijd zou kunnen kos ten. Ook generaal Eisenhouwer deelde deze mening. Amerika en Engeland wa ren met elkander overeengekomen hun troepen snel naar Berlijn te laten opruk ken teneinde de ontmoeting met de Rus sen zo ver mogelijk naar het oosten te verleggen, maar op 28 maart 1945 tele grafeerde Eisenhower naar Washington, Londen en Moskou, dat hij besloten had de mars naar Berlijn niet voort te zetten en de hoofdmacht van zijn troepen naar de Alpenvesting liet oprukken. Op 31. vooral de landbouwvoorlichting, die zich met de aspecten van de verbetering van de landbouwstructuur bezighoudt. De ver eiste aanpassing heeft betrekking op de uit de technische ontwikkeling voort vloeiende noodzakelijke wijzigingen in de bedrijfsorganisatie en de bedrijfsvoering. Voor een gejaste begeleiding en bevor dering van de aanpassing van het bedrijf zal de kwalitatieve verbetering van het apparaat van de Rijkslandbouwvoorlich- tingsdienst worden voortgezet. De over heid is ook bereid financieel bij te dra gen aan een door groepen van onderne mers gewenste verdere uitbreiding van de technisch-economische voorlichting. Wil de automobilist als verkeersdeel nemer op een voorrangsweg voorrang hebben boven de bromfietser, die langs een andere weg de voorrangsweg is ge naderd, dan moet hij ook voldoen aan de in het Wegenverkeersreglement gestelde eis van nadering langs die voorrangs weg. De automobilist heeft zich op de eer der genoemde verbindingsweg wel voortbewogen op de voorrangsweg, doch in een richting loodrecht op en dus geenszins langs de voorrangsweg. Op die verbindingsweg bewoog de automobilist zich dus nog steeds langs de Prins Hendriklaan. Daar was hij der halve verkeersdeelnemer op de Prins Hendriklaan, zodat de bromfietser voor hem nog steeds tegemoet komend ver keer was, voor wie hij de doorgang naast zich had moeten vrijlaten alvórens naar links van richting te veranderen, aldus de officier van justitie. Normaal verkeer op voorrangsweg? De Advocaat-Generaal bij de Hoge Raad concludeerde, dat de verbindings weg tussen de beide rijbanen van Rijks weg 22 tot het kruisingsvlak van Rijks weg 22 en de Prins Hendriklaan be hoort. Dus maakt de verbindingsweg formeel zowel deel uit van Rijksweg 22 als van de Prins Hendriklaan. Maar op die verbindingsweg kan niet worden gereden in een richting even wijdig aan de rijbanen van de voor rangsweg. Daarom behoort die verbin dingsweg in wezen veeleer tot de Prins Hendriklaan dan tot Rijksweg 22. Zolang de automobilist zich op die verbindingsweg bevond, kon hij niet ge acht worden op de voorrangsweg te rijden, d.w.z. deel te zijn gaan uitmaken van het verkeer, dat de voorrangsweg op de normale wijze berijdt, en kon hij derhalve geen recht op voorrang doen gelden ten opzichte van het verkeer, dat de Prins Hendriklaan bereed en voor nemens was Rijksweg 22 over te steken, aldus de Advocaat-Generaal. Wanneer voorrang? De Hoge Raad besliste, dat de auto mobilist ten opzichte van de bromfietser eerst aanspraak op voorrang kon maken, indien aan de volgende drie voorwaarden was voldaan: 1. De van de Prins Hendriklaan komen de automobilist moest de door hem voorgenomen verandering van rich ting naar Rijksweg 22 hebben vol tooid; 2. de automobilist moest vervolgens op die Rijksweg een afstand hebben af gelegd in een richting loodrecht op die, waarin de bromfietser het kruis punt naderde; 3. genoemde afstand moest de gevolg trekking kunnen wettigen, dat de automobilist de Rijksweg bereed. Daar de rechtbank niet had onder zocht, of de hier bedoelde situatie zich had voorgedaan, werd het vonnis ver nietigd en de zaak ter afdoening ver wezen naar het gerechtshof te Amster dam. Mr. C. A. Baron Bentinck. zoekt een voor lichte kantoorwerkzaamheden. Leeftijd circa 16 jaar. Oplei ding minstens enkele jaren ULO of Handelsavondschool. Sollici tatiebrieven met gegevens over opleiding, ervaring, enz. te rich ten tot de afdeling personeelszaken. Eventuele mondelinge aan melding via de portier (ingang Groeneveldselaan) op maandag t/m vrijdag van 9 tot 11 uur en van 14 tot 16 uur. ADVIES 1 ADVIES 2 ADVIES 3 Houdt de warmte in Uw huis door toe passing van houten- of aluminium tochtlatten en dorpelstrippen. Prijs houten tochtlatten per meter f 1,25 Prijs alum, tochtlatten per meter f 1,45 Pas dubbele beglazing toe. Wij leveren op bestelling het benodigde alum, pro fiel in een eenvoudige uitvoering, zodat U het geheel zelf kunt monteren. Bescherm de onderzijde van Uw auto door Tectyl. Nu verkrijgbaar in blanke uitvoering. Handige spuitbus van f 4,75 GeHa van Leeuwen HOOGSTRAAT 7 VEENENDAAL

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 3