Vrijwillige brandweer Rhenen
gaat 40 jarig jubileum vieren
meisje
I
i
I
geld-
besparende
adviezen:
P
Hoe ver gaat voorrang op voorrangsweg?
Meer geld voor landbouwonderwijs,
landbouwkundig onderzoek en
landbouwvoorlichting
11
11
CHEYBOIET
De vesting die niet bestond
V. A. B.
KIRPESTEIN
CITY-MOTORS-EDE
N. V. Nederlandsche
Maatschappij
vait Kogellagers
Wageningselaan
te Veenendaal
NEEM UW
VOORZORGEN
VOOR DE WINTER
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 2 OKTOBER 1964
Nr. 78
Wanneer we denken aan het veertigjarig bestaan van de Vrijwillige Brandweer Rhenen, welk jubileum in oktober van
dit jaar wordt gevierd, dan gaan we onwillekeurig terugtellen en dan komen we aan het oprichtingsjaar 1924. Men zou
zich af kunnen vragen of er dan vóór die tijd geen brandweer was En om dat te kunnen vertellen zullen we even
in de geschiedenis moeten teruggrijpen.
Toen er in de avonduren van 4 september 1898 boven Rhenen een onweer woedde sloeg de bliksem in de Cuneratoren.
De toren brandde uit en ook de kerk leed veel schade, het dak verbrandde en ook nog een drietal wonin
gen werden vernietigd. Het materiaal dat men in die tijd beschikbaar had om branden te blussen was
niet best en zo zat men niet alleen met de moeilijkheid van de restauratie van de Cuneratoren, maar ook
hoe men in de toekomst de branden moest bestrijden.
Gemeenteraad besloot plichtsbrandweer
in te stellen
Niet alleen het college van b en w on
der voorzitterschap van de toenmalige
burgemeester Jhr. Schimmelpenninck
hield zich met het brandweervraagstuk
bezig, maar ook de gemeenteraad van
Rhenen en zo werd bij een gemeentever
ordening gedateerd 20 september 1898 'n
plichtsbrandweer ingesteld, waarbij de
toenmalige gemeente-architect de heer
D. Hoiting tot brandmeester werd be
noemd. Ook werd nieuw brandweermate
riaal aangeschaft.
Geen waterleiding
In die tijd was er echter nog geen wa
terleiding en daarom kon men het water
het gemakkelijkst uit de Rijn halen en
met een sterke zuig-perspomp de „aan
jager" naar de plaats des onheils pom
pen, tenminste als deze niet te ver van
de Rijn was gelegen. Was de brand op
een plaats te ver van de Rijn, dan moest
men gebruik maken van de weinige pom
pen die men in die tijd in Rhenen had.
Zeker geen gemakkelijke taak voor de
spuitgasten.
Toen de waterleiding in Rhenen was
aangelegd waren er meer en betere mo
gelijkheden, maar door de slechte staat
van onderhoud van het materieel liet de
brandbestrijding nog wel eens heel wat te
wensen over.
Oprichting Vrijwillige Brandweer
Rhenen
Op 23 november 1924 vond de oprich
tingsvergadering van de Vrijwillige
Brandweer Rhenen plaats in het gymnas
tieklokaal van de openbare school aan de
Bantuinweg. Deze vergadering werd ge
leid door de heer J. van Wijngaarden en
als vertegenwoordiger van het gemeente
bestuur was wethouder van Voorthuijsen
aanwezig. Het dagelijks bestuur kwam
er als volgt uit te zien: voorzitter de heer
J. van Wijngaarden, secretaris de heer
W. A. van Hoogdalem en penningmeester
de heer J. van der Horst Sr. Als bestuurs
leden werden verder nog benoemd de he
ren W. Lodder en M. van Waveren. In
korte tijd bestond de brandweer uit een
veertigtal leden. Wat de rechten en plich
ten van ieder lid van de brandweer waren
stond aangegeven in het reglement en in
de algemene instructie, welke stukken in
de jaarvex-gadering van 4 maart 1927
werden goedgekeurd en waarop op 12
september 1927 de Koninklijke goedkeu
ring werd verkregen.
Om de mannen te trainen werden er
regelmatig oefeningen gehouden en de
Rhenenaren gaven de vrijwillige brand
weer meer en meer hun vertrouwen. Men
kreeg na verloop van tijd een oefenlokaal
in de oude school aan de Koningstraat en
hier kreeg men door bepaalde voorzienin
gen ook de ruimte om het materiaal on
der te brengen.
Toen de Vrijwillige Brandweer Rhenen
in 1981/ haar tienjarig bestaan vierde
had men zich in Rhenen reeds een ze
kere populariteit verworven en dit
bleek ook wel uit het geschenk dat
door de burgerij ter gelegenheid van
dit jubileum werd aangeboden een ge
combineerde manschappen en mate
riaalwagen.
Deze wagen kreeg de naam „De Uiver"
en zou een lange reeks van jaren dienst
doen. Niet lang voor het uitbreken van
de oorlog kreeg men de beschikking over
een autospuit en dit bleek een grote voor
uitgang te zijn, men zou hiermee ook een
eventuele brand in de Cuneratoren kun
nen blussen. Ook was men in het bezit
gekomen van een mechanische ladderwa
gen en zo werden de mogelijkheden voor
de brandweerlieden geleidelijk aan gro
ter.
Ook voor kleding werd gezorgd, zo
kwamen er helmen en jassen en in later
jaren omstreeks 1942 kwamen er unifor
men. Deze uniformen hadden een vrij
hoge en dichte kraag. In de jaren 1958-
1959 werden deze kragen gewijzigd in
open kragen omdat er eigenlijk geen en
kel brandweerkorps in Nederland nog
met zo'n uniform liep. Het is dus eigen
lijk geen wonder dat de Vrijwillige
Brandweer Rhenen zeer opgetogen is
met de nieuwe uniformen die het in het
leven geroepen comité's de Brandweer bij
het komende jubileum willen aanbieden.
We hopen dan ook dat deze gedachte zo
bij de Rhenenaren leeft dat dit een vol
ledig succes mag worden.
Brandweer zeer actief
De brandweerlieden waren in de tijd
voor de oorlog zeer actief, als er wat te
doen was, zij waren altijd present. Zo
werden er indertijd de jaarlijkse brand
weeravonden georganiseerd. De ouderen
onder de lezers zullen zich deze zeker nog
kunnen herinneren. De brandweeravon
den waren in die tijd dè avonden van
het jaar. Ook werden er indertijd caba
retavonden georganiseerd waar diverse
artisten van naam optraden, maar de
avonden die men van de brandweer zelf
in elkaar had gezet werden door de Rhe
nenaren toch wel het meest gewaardeerd.
Na de oorlog kwamen deze brandweer
avonden door de grote technische ontwik
keling van de televisie een beetje in de
verdrukking. In 1959 hield men ter ge
legenheid van het 35-jarig bestaan nog
een avond waarbij werd opgetreden door
het gezelschap van Benny Vreden. Het
was een prachtige avond maar het was
toch niet meer zo als het was geweest
in „de goede oude tijd".
Deelname aan wedstrijden
De Rhenense brandweerlieden nemen
reeds een aantal jaren aan brandweer
wedstrijden deel. Zo legde men in 1947
in Amersfoort beslag op de eerste prijs
en ook andere jaren deed men mee. Nu
men in het bezit is van een hogedruk-
Rhenen. Het brandblusmateriaal vond in
die tijd een plaatsje in het oude Waag
gebouw dat gelukkig gespaard was ge
bleven en het resterende gedeelte van het
materiaal werd ondergebracht in de ga
rage van de heer Van der Horst aan de
Herenstraat. In 1943 was het een feeste
lijke dag voor de brandweer, want toen
kon de nieuwe brandweercentrale aan de
Kruisstraat in gebruik worden genomen.
Boven deze centrale waren een tweetal
woningen, zodat men in geval van alarm
steeds een brandweerman dicht bij de
hand had.
In de oorlogsjaren moest men diverse
malen branden blussen als gevolg van
een bominslag of het neerstorten van een
vliegtuig.
In 1944 volgde wederom een evacuatie,
eerst die van de benedenstad. Ook hier
aan verleende de brandweer haar mede
werking.
Toen de bevrijding een feit was, be
gonnen ook de brandweerlieden er over
te denken naar Rhenen terug te keren.
De Uiver moesten zij echter missen, deze
Zo was de brandweercentrale verlicht toen de heer N. Souwerbren 25 jaar comman
dant van de V.B.R. was. Ongetwijfeld zal de verlichting bij het komende jubileum
die van 1953 overtreffen.
nevelspuit komt men uit in de klasse
TAS-HD. Tot nu toe kwam men niet ver
der dan de gewestelijke wedstrijden,
maar nog ieder jaar worden de resulta
ten beter, zodat de Rhenense wedstrijd-
ploeg in de komende jaren ongetwijfeld
nog van zich zal laten horen.
De Vrijwillige Brandweer Rhenen in de
oorlogsjaren
Al zijn we in dit overzicht op enkele
punten al even op de tijd vooruitgelopen,
toch zullen we terug moeten naar de oor
logsjaren om een enigszins volledig over
zicht te kunnen geven over de afgelopen
veertig jaren.
Toen in 1939 de wereldbrand was uit
gebroken werd door de brandweer de
luchtbescherming ter plaatse georgani
seerd. De mannen leerden hoe zij in voor
komende gevallen een aanval met brand
bommen konden bestrijden en andere
dingen die met brandbestrijding in oor
logstijd te maken hadden.
Toen in mei 1940 ook Nederland in de
oorlog werd betrokken zorgden de
brandweerlieden voor de leiding van
de evacuatie! van de Rhenense burgers
en speciaal voor de evacuatie van de
oudjes uit het rusthuis en de over
plaatsing van het gemeentehuis naar
Eist. De vijand naderde meer en meer
en toen bleek dat de branden niet vol
doende konden worden bestreden trok
ook de brandweer zich terug, eerst
naar Eist en later naar Lekkerkerk.
Toen de brandweer na de capitulatie
in de Grebbestad terugkeerde bleek de
brandweercentrale aan de Koningstraat
te zijn verwoest evenals vele woningen in
De brandweerauto die in april 1940 in gebruik was gesteld en die nu dienst doet in
Achterberg.
was door de bezetters gevorderd. Hun
andere materiaal hadden zij echter weten
te behouden. Zo keerde men in de tweede
helft van mei 1945 weer in Rhenen terug.
In die tijd kreeg men de beschikking
over een zogenaamde bellewagen en een
Engelse motorspuit, doch ook wat betreft
de Uiver zat men niet stil, men wist deze
wagen in Soesterberg op te sporen en
naar Rhenen te halen, waar de Uiver
grondig moest worden opgeknapt en zo
weer dienst kon doen.
De na-oorlogse jaren
De na-oorlogse jaren zijn voor de ont
wikkeling van de Vrijwillige Brandweer
Rhenen zeer belangrijk geweest, want
niet alleen werden er in Rhenen veel wo
ningen gebouwd waardoor de stad zich
uitbreidde, ook kwamen er flats en deze
schiepen voor de brandweer de nodige
moeilijkheden. Zo was 1956 een belang
rijk jaar, want ongeveer in die tijd kreeg
men de beschikking over een hogedruk-
nevelspuit. Dit was een grote vooruit
gang in onze gemeente op het gebied van
de brandbestrijding. En dat bracht 1956
niet alleen, want ook kreeg men een me
dedelingenblad voor de brandweren van
Rhenen, Eist en Achterberg „Spuit Elf"
genaamd, dat met een korte onderbre
king heden ten dage nog steeds regelma
tig verschijnt.
Ook ivas 1956 het jaar waarin de
jeugdbrandweer werd opgericht en wel
op 16 september. Men begon toen met
een twaalftal jongelui tussen de twaalf
en de zestien jaar.
En men was zo voortvarend dat deze
jongelui ook al vrij spoedig van een uni
form waren voorzien. De opzet van de
jeugdbrandweer was om door middel van
deze jongelui er voor te zorgen dat in de
komende jaren de Vrijwillige Brandweer
Rhenen steeds met nieuw bloed kon wor
den aangevuld. En dat dit goed was ge
zien blijkt wel uit de feiten, want in de
loop van de jaren zijn er natuurlijk wel
een aantal van deze jongelui vertrokken,
maar een drietal van hen hebben zich in
middels in de gelederen van de Vrijwillige
Brandweer Rhenen een plaats weten te
veroveren. Wie de jeugd heeft, heeft de
toekomst zegt men wel eens en dat bleek
ook hier het geval.
Onderlinge wedstrijden
Dan was 1956 ook nog het jaar waarin
men begon met onderlinge wedstrijden
tussen de korpsen uit Rhenen, Eist en
Achterberg. Ieder jaar opnieuw, uitge
zonderd in 1961 werd er fel gestreden om
de eerste plaats. Dat men elkaar niet veel
toegaf blijkt wel uit de uitslagen van
deze wedstrijden, die wij hieronder laten
volgen:
Achterberg
Brandweercommandant
N. Souwerbren
Rhenen
1960: 1
Achterberg
Rhenen
1961:
Eist
niet gehouden wegens ziek
te van de commandant
de heer N. Souwerbren
1962: 1 Rhenen
Achterberg
Eist
1963: 1 Eist
Achterberg
Rhenen
1964: moeten nog worden gehou
den.
Materiaalwagen
We zitten nu al aardig in het recente
verleden van de Vrijwillige Brandweer
Rhenen en zullen daar nog even mee
doorgaan. Op 25 september 1958 werden
in de ledenvergadering de vernieuwde
statuten en huishoudelijk reglement be
handeld waarop op 14 augustus 1959 de
Koninklijke goedkeuring is verleend.
Toen werd tevens de naam van de ver
eniging gewijzigd in „Vrijwillige Brand
weer Rhenen 1924".
Op 21 december 1962 is de tegenwoor
dige autospuit een lage drukspuit
door de gemeente aan de brandweer over
gedragen.
De eerste september 1963 was niet al
leen voor de brandweer een belangrijke
dag, want op die dag vierde de comman
dant van de brandweer de heer N.
Souwerbren een jubileum. Hij was toen
namelijk vijfendertig jaar lid van dit
korps en ook vijfendertig jaar comman
dant.
Nog meer jubilea
Het blijkt bij de brandweer zo te zijn
dat veel van degenen die lid van 't korps
worden, dit ook jaren blijven. Als straks
in november het veertigjarig bestaan van
de vereniging wordt herdacht dan zijn de
heren A. Baars en R. van Laar ook aan
hun veertigjarig jubileum toe en de he
ren J. H. van Daalen en W. Rebergen
herdenken dan hun 35-jarig jubileum.
Een wens van de brandweer is nog
steeds een betere alarmering. Wel heeft
men op het ogenblik iwee sirenes en dat
is al een hele verbetering vergeleken met
de tijd dat men het er met 1 moest doen.
Maar het is wel eens gebeurd dat des
nachts door diverse brandweerlieden een
sirene werd gehoord. Men ging rap het
bed uit en spoedde zich naar de brand
weercentrale en dan bleek het in Keste-
ren te zijn geweest.
Er kunnen niet alleen ongelukken ge
beuren, maar er wordt ook wel gezegd
dat iedere brand met een druppel water
kan worden geblust en daarmee wordt
dan bedoeld dat men zo spoedig moge
lijk op de plaats van de brand wil zijn
omdat de brand dan niet te veel tijd
krijgt zich uit te breiden.
We kunnen er dus volkomen inkomen
dat de brandweer een nadere wijze van
alarmering als wens heeft en wij zijn er
van overtuigd dat ook deze wens zal
worden ingewilligd zodra de mogelijk
heid hiervoor open is.
Wij spreken de hoop uit dat de Rhe
nense bevolking niet alleen bij het ko
mende jubileum met haar kranige Vrij
willige Brandweer zal meeleven, maar
dit ook in de toekomst zal blijven doen
als tot op heden het geval is geweest.
Leve de Vrijwillige Brandweer
Rhenen 1921/.
KAT
De psychiaters, verenigd op een congres
te Londen, laten de wereld versteld staan
met pittige verhalen. Volgens een hunner
(een New Yorker) heeft Kroesjtsjef het
Amerikaanse U-2 vliegtuig destijds boven
Rusland laten neerschieten omdat hij in
zijn onderbewuste het beeld meedraagt van
het katje dat bij hem thuis van de melk
snoepte en daarop door zijn moeder met
zijn kop tegen de muur werd geslagen
totdat het beestje dood was. Want hel
fotograferen van Russisch grondgebied
door het spionnerende Amerikaanse vlieg
tuig betekent „stelen" van de moeder
bodem en komt in zover overeen met het
beeld van de kat die de (moeder) melk
stal.
Zo ziet men, aldus deze psychiater hoe
het lot van de wereld in deze tijd afhangt
van de psychische complexen die het
leven van de leiders van deze wereld
beheersen. Op de vraag hoe nu het beste
de wereldvrede te verzekeren, is zijn ant
woord dan ook: Voordat zij hun ambt
aanvaarden moeten zij er in toestemmen
door een psychoanalytische behandeling
bevrijd te worden van de duistere krach
ten die in hun onderbewuste woeden.
Het verkeer, dat langs een voorrangsweg een kruispunt nadert, heeft voorrang
op het verkeer, dat uit een andere richting langs een gewone weg dat kruispunt
nadert. Geldt dit voorrangsrecht onbeperkt? Is het enkele feit, dat men zichi op
een voorrangsweg bevindt, voldoende om voorrang te hebben? Deze vragen doen
zich voor, wanneer iemand uit een zyweg een voorrangsweg oprydt, de rechter
rijbaan daarvan kruist, op de tussenstrook aankomt en vervolgens zyn weg over
de voorrangsweg naar links wil vervolgen. Heeft hy nu by dit afslaan voorrang
op het verkeer, dat over de zijweg uit de tegenovergestelde richting de voorrangs
weg nadert?
Deze vraag kreeg de rechtbank te
Utrecht te beantwoorden. Een automo
bilist reed over de Prins Hendriklaan te
Utrecht en sloeg bij Rijksweg 22 linksaf.
Hij werd strafrechtelijk vervolgd, omdat
hij alvorens links af te slaan de
doorgang niet had vrijgelaten voor een
bromfiets, die uit de tegenovergestelde
richting over de Prins Hendriklaan het
kruispunt mot Rijksweg 22 naderde. De
bromfietser moest krachtig remmen om
een aanrijding te voorkomen.
De rechtbank verklaarde dit tenlaste-
gelegde bewezen, maar achtte de auto
mobilist niet strafbaar. Rijksweg 22 is
een voorrangsweg ten opzichte van de
Prins Hendriklaan. De automobilist had
zich opgesteld op de verbindingsweg
tussen de rijbanen van Rijksweg 22,
toen de bromfiets zich nog bevond vóór
de stopstreep op de Prins Hendriklaan.
Door zich op bedoelde tot Rijksweg 22
behorende verbindingsweg op te stellen
moet de automobilist worden aange
merkt als verkeersdeelnemer op de
voorrangsweg. Mitsdien had de automo
bilist voorrang op de bromfietser, die
langs een andere weg, de Prins Hendrik-
laan, de voorrangsweg was genaderd,
ook al was dit in een richting, tegen
gesteld aan die van de automobilist.
Met deze overwegingen ontsloeg de
rechtbank de automobilist van alle
rechtsvervolging. Tegen dit vonnis
kwam de officier van justitie in cassa
tie bij de Hoge Raad.
Landbouwbegroting 1965
Speciale aandacht voor structurele ontwikkelingen
Ruim f 13,5 miljoen voor het landbouwonderwijs (inclusief Landbouwhoge
school te Wageningen), f 9 miljoen voor het landbouwkundig onderzoek en f 7
miljoen voor de landbouwvoorlichting zyn hoger geraamd op de landbouwbe
groting 1965. Blijkens de memo.rie van toelichting moet, naar het oordeel van
minister Biesheuvel, behalve aan de totstandkoming van een structureel geheel
landbouwonderwy svoorzieningen, grote aandacht worden besteed
van
aan de kwalitatieve verbetering van het onderwijs, de aanpassing van het land
bouwonderwijs aan de zich wijzigende maatschappelijke situatie en aan de ont
wikkeling in de landbouw.
VEENENDAAL
Aan de alarmering door sirenes is nog
een nadeel verbonden. Net zo goed als de
brandweerlieden de sirene horen loeien
horen anderen dit ook. En nieuwsgierig
heid is een mens nu eenmaal eigen met
als gevolg dat er onmiddellijk na een
brandalarm een aantal mensen op weg
gaat naar de brandweercentrale. Met hun
auto's, fietsen en bromfietsen beletten zij
de brandweer daarbij nog wel eens het
doorrijden en dit kan aan twee kanten
een nadeel zijn.
De ontwikkeling van de werkgelegen
heid en de afneming van het leerlingen
aantal van vele lagere landbouwscholen
maken voortzetting van het saneringsbe-
leid met betrekking tot deze scholen
noodzakelijk. Daarbij zal grondig overleg
worden gepleegd met de betrokken
schoolbesturen. De vernieuwing van de
middelbare landbouwscholen zal verder
worden voorbereid door voortzetting van
de proef met een zwaarder leerprogram
ma. De minister is voorts van plan de
totstandkoming te bevorderen van be
drijfseconomische vervolgcursussen voor
oudere leerlingen. In 1965 zal tevens een
begin gemaakt kunnen worden met de
definitieve invoering van het leerlingen
stelsel in de landbouw.
Bij het landbouwkundig onderzoek vra
gen de belangrijke, direct de bedrijfsvoe
ring beinvloedende vraagstukken op het
gebied van de constructie en de inrichting
van gebouwen, de arbeid en de mechani
satie, nog steeds om uitbreiding van de
onderzoekcapaciteit. Uitbreiding is toebe
dacht aan het Instituut voor Landbouw
bedrijf sgebouwen en aan het Instituut
voor Landbouwtechniek en Rationalisatie.
Speciale aandacht verdient ook het on
derzoek tot handhaving en verbetering
van de kwaliteit, speciaal met betrekking
tot verwerking van land- en tuinbouw-
produkten.
De minister van landbouw en visserij is
voorts van mening, dat het algemeen eco
nomisch onderzoek ten dienste van het
landbouwbeleid met name de structu
rele ontwikkeling op langere termijn
nog dient te worden versterkt. Ook aan
doelmatig uitgevoerd bedrijfseconomisch
onderzoek hecht hij grote betekenis, voor
al met het oog op de ontwikkeling van
bedrijfsleven en bedrijfssystemen.
Naast het landbouwonderwijs is het
1956:
Rhenen
Eist
1957:
Rhenen
Achterberg
1958:
Eist
Achterberg
1959:
1 Eist
1 Rhenen
1 Eist
Schandelijke bluf
Het Amerikaanse boek „De vesting die niet bestond" („The fortress that never
was") van de bekende Amerikaanse historicus prof. dr. R. G. Minott van de
Stanford-universiteit. rekent goed gedocumenteerd definitief af met de legende
van de Alpenvesting, die de nazi-leiding in Duitsland heeft rondgestrooid en aan
Duitsland de Berlynse kwestie heeft bezorgd. In dit zeer interessante boek lezen
we o.a. het volgende:
Oorspronkelijk bestond het plan om een Alpenvesting als laatste afweer aan te
leggen inderdaad serieus. Hermann Göring vroeg in september 1943 aan de weer
machtstrategen om in de omgeving van Berchtesgaden en in aansluiting aan nog
bestaande verdedigingswerken uit de eerste wereldoorlog van de stryd tussen
Oostenrijkers en Italianen een geweldig bergvestingwerk aan te leggen, waarop
men zich bj een ineenstorting van de fronten zou kunnen terugtrekken. Maar de
Duitse strategen brachten het toen niet verder dan aarzelende plannen.
maart beval hij generaal Montgomery de
mars naar Berlijn niet voort te zetten.
Churchill zond een stroom van telegram
men naar Washington en naar Eisenho
wer om de opmars naar Berlijn te red
den, maar Eisenhower bleef onwrikbaar.
Het leger dat op 12 april de Elbe was
overgetrokken, kreeg zijn uitdrukkelijk
bevel hier halt te houden en zo nodig
naar het zuiden op te rukken, indien hier
reserves nodig waren. Niet minder dan
31 divisies zetten zich tegen de geduchte
vesting in beweging. Op 22 april begon
de aanval. En tot hun verrassing troffen
de aanvallers geen verdedigers aan, al
leen maar wat prikkeldraad en 'n wacht
van uitgeputte soldaten, die aan geen
weerstand dachten. Eisenhower en Brad
ley erkenden spijtig, dat ze een spook
beeld hadden nagejaagd; de vesting be
stond nietEigenlijk dom," zei Brad
ley, dat we het ooit hebben geloofd, want
de berichten waren met een zo mateloze
overdrijving geladen, dat de onwaarheid
er dik boven op lag". Churchill deed er
grimmig het zwijgen toe. Berlijn was
immers inmiddels door de Russen bezet
en voorts waren de Russen op hun beurt
thans zo ver mogelijk naar het westen
opgerukt. Ze zijn er nog. Zo danken
Duitsland en Amerika en de gehele wes
terse wereld de Berlijnse kwestie aan
Goebbcls' propagandastunt en aan de
lichtgelovigheid van de Amerikaanse
spionnage.
De vesting in de Alpen heeft nooit be
staan. Maar het spookbeeld heeft enorm
veel kwaad gedaan, dat de naoorlogse ge
schiedenis grondig heeft bedorven.
Dit belette echter Joseph Goebbels niet
om deze spookburcht als propaganda
stunt te gebruiken. Hij speelde de buiten
landse pers en de spionnage via Zwitser
land allerlei gegevens over deze berg
vesting in handen, die tot in bijzonder
heden de enorme vesting in het Alpen
massief beschreven. Volgens deze berich
ten, die allengs in het buitenland geloof
vonden, lagen hier ontzaglijke wapen-,
munitie- en levensmiddelenvoorraden in
diepe onderaardse bunkers gereed en lag
er een keur van troepen, die speciaal op
de guerilla in de bergen waren afgericht.
De New York Times wist te vertellen,
dat de vesting 34 bij 24 km bergmassief
omvatte. En op 21 maart 1945 meldde
generaal Bradley, dat alle tekenen erop
wezen, dat de politieke en militaire lei
ding van de vijand op het punt stond met
de laatste troepen de wijk te nemen naar
de Alpenvesting. Nog op 24 april (dus 5
dagen voor de zelfmoord van Hitier) ver
klaarde Bradley aan een parlementscom
missie uit Washington, dat naar zijn
oordeel en op grond van de ontvangen be
richten het laatste verzet van de vijand
nog wel een jaar strijd zou kunnen kos
ten. Ook generaal Eisenhouwer deelde
deze mening. Amerika en Engeland wa
ren met elkander overeengekomen hun
troepen snel naar Berlijn te laten opruk
ken teneinde de ontmoeting met de Rus
sen zo ver mogelijk naar het oosten te
verleggen, maar op 28 maart 1945 tele
grafeerde Eisenhower naar Washington,
Londen en Moskou, dat hij besloten had
de mars naar Berlijn niet voort te zetten
en de hoofdmacht van zijn troepen naar
de Alpenvesting liet oprukken. Op 31.
vooral de landbouwvoorlichting, die zich
met de aspecten van de verbetering van
de landbouwstructuur bezighoudt. De ver
eiste aanpassing heeft betrekking op de
uit de technische ontwikkeling voort
vloeiende noodzakelijke wijzigingen in de
bedrijfsorganisatie en de bedrijfsvoering.
Voor een gejaste begeleiding en bevor
dering van de aanpassing van het bedrijf
zal de kwalitatieve verbetering van het
apparaat van de Rijkslandbouwvoorlich-
tingsdienst worden voortgezet. De over
heid is ook bereid financieel bij te dra
gen aan een door groepen van onderne
mers gewenste verdere uitbreiding van de
technisch-economische voorlichting.
Wil de automobilist als verkeersdeel
nemer op een voorrangsweg voorrang
hebben boven de bromfietser, die langs
een andere weg de voorrangsweg is ge
naderd, dan moet hij ook voldoen aan de
in het Wegenverkeersreglement gestelde
eis van nadering langs die voorrangs
weg.
De automobilist heeft zich op de eer
der genoemde verbindingsweg wel
voortbewogen op de voorrangsweg, doch
in een richting loodrecht op en dus
geenszins langs de voorrangsweg.
Op die verbindingsweg bewoog de
automobilist zich dus nog steeds langs
de Prins Hendriklaan. Daar was hij der
halve verkeersdeelnemer op de Prins
Hendriklaan, zodat de bromfietser voor
hem nog steeds tegemoet komend ver
keer was, voor wie hij de doorgang
naast zich had moeten vrijlaten alvórens
naar links van richting te veranderen,
aldus de officier van justitie.
Normaal verkeer op voorrangsweg?
De Advocaat-Generaal bij de Hoge
Raad concludeerde, dat de verbindings
weg tussen de beide rijbanen van Rijks
weg 22 tot het kruisingsvlak van Rijks
weg 22 en de Prins Hendriklaan be
hoort. Dus maakt de verbindingsweg
formeel zowel deel uit van Rijksweg 22
als van de Prins Hendriklaan.
Maar op die verbindingsweg kan niet
worden gereden in een richting even
wijdig aan de rijbanen van de voor
rangsweg. Daarom behoort die verbin
dingsweg in wezen veeleer tot de Prins
Hendriklaan dan tot Rijksweg 22.
Zolang de automobilist zich op die
verbindingsweg bevond, kon hij niet ge
acht worden op de voorrangsweg te
rijden, d.w.z. deel te zijn gaan uitmaken
van het verkeer, dat de voorrangsweg
op de normale wijze berijdt, en kon hij
derhalve geen recht op voorrang doen
gelden ten opzichte van het verkeer, dat
de Prins Hendriklaan bereed en voor
nemens was Rijksweg 22 over te steken,
aldus de Advocaat-Generaal.
Wanneer voorrang?
De Hoge Raad besliste, dat de auto
mobilist ten opzichte van de bromfietser
eerst aanspraak op voorrang kon
maken, indien aan de volgende drie
voorwaarden was voldaan:
1. De van de Prins Hendriklaan komen
de automobilist moest de door hem
voorgenomen verandering van rich
ting naar Rijksweg 22 hebben vol
tooid;
2. de automobilist moest vervolgens op
die Rijksweg een afstand hebben af
gelegd in een richting loodrecht op
die, waarin de bromfietser het kruis
punt naderde;
3. genoemde afstand moest de gevolg
trekking kunnen wettigen, dat de
automobilist de Rijksweg bereed.
Daar de rechtbank niet had onder
zocht, of de hier bedoelde situatie zich
had voorgedaan, werd het vonnis ver
nietigd en de zaak ter afdoening ver
wezen naar het gerechtshof te Amster
dam.
Mr. C. A. Baron Bentinck.
zoekt een
voor lichte kantoorwerkzaamheden. Leeftijd circa 16 jaar. Oplei
ding minstens enkele jaren ULO of Handelsavondschool. Sollici
tatiebrieven met gegevens over opleiding, ervaring, enz. te rich
ten tot de afdeling personeelszaken. Eventuele mondelinge aan
melding via de portier (ingang Groeneveldselaan) op maandag t/m
vrijdag van 9 tot 11 uur en van 14 tot 16 uur.
ADVIES 1
ADVIES 2
ADVIES 3
Houdt de warmte in Uw huis door toe
passing van houten- of aluminium
tochtlatten en dorpelstrippen.
Prijs houten tochtlatten per meter f 1,25
Prijs alum, tochtlatten per meter f 1,45
Pas dubbele beglazing toe. Wij leveren
op bestelling het benodigde alum, pro
fiel in een eenvoudige uitvoering, zodat
U het geheel zelf kunt monteren.
Bescherm de onderzijde van Uw auto
door Tectyl. Nu verkrijgbaar in blanke
uitvoering. Handige spuitbus van f 4,75
GeHa van Leeuwen
HOOGSTRAAT 7
VEENENDAAL