I
LIFTEND
NAAR (Slot)
GRIEKENLAND
GEGOTEN
pqUMMEL
70%
49.
79
VLEESWAREN 10%
PALING
WORST
UW GELD MEER WAARD1
Viscose
mi
PAS" f? m
INDESIT
CHOCO
GOUDRONDJES
i ZUID-EUROPA
ZO STAAT UW CLUB ERVOOR
Stationsgebouw Veenendaal wordt in de
toekomst afgebroken
Ué Gé
ELST
^9#
SPONS
1321
dlÜ.
voorgoed
ZWERFTOCHT
DOOR MIDDEN-
RUSSISCH RUIMTE-TRIO De drie Russische kosmonauten die in het ruimtevaar-
tuig „Voshkod" om de aarde cirkelden. V.l.n.r.: Gezag
voerder Wladimir Mikhailovich Komarov, vlieger de medicus Boris Borisovich Jegorov en de
geleerde Konstantin Petrovich Feoktistov.
sNÜbk
te
veenendaal
véGé
ZWART/WIT TOFFEES
COMTESSE BONBONS
wasautomaten
wasautomaten
van f 876,— nu voor f 745,—
ZWITSERLAND
Op onze terugreis waren we via
Griekenland, Yougo-Slavië, Italië thans
in Zwitserland aangeland. We vertoef
den thans (6 aug.) te Lausanne aan het
meer van Genève, in een camping. We
zwommen wat in het meer, waarvan
het water niet erg helder was en lich
telijk stonk. Lausanne is een mooie
stad. Alle bezienswaardigheden waren
verlicht. Een grote kerk vormde het
middelpunt. De mensen in Zwitserland
bevielen ons niet zo best, erg wan
trouwend. De natuur is er echter on
overtroffen. We bezochten in Lausanne
veel gebouwen, kerken en een tentoon
stelling. Achteraf viel de stad zelf ons
bitter tegen. Een verzameling van eet
huizen en café's, altijd boordevol.
Op zaterdag 8 aug. liftten we met
twee Amerikaanse studenten naar Neu-
chatel. Vandaar kwamen we in La
Chaux de Fonds terecht, waar een
Fransman ons meenam over de grens.
De Franse grens ligt daar midden tus
sen de bergen en een riviertje zorgde
voor een natuurlijke afbakening. Een
vrij onherbergzame streek met veel bos
en bergen. We gingen tot Marche, waar
we ook de zondag bleven. Vervolgens
kwamen we na veel wilde ritten, slo
me ritten en wandeltochten aan in Epi-
nal. Dwars door deze plaats stroomt de
Moezel met veel forel. We hadden al
ras door. dat hier de drank over het
algemeen rijkelijk pleegt te vloeien.
Verder door Frankrijk
Via Nancy, Metz, Thionville en
Luxemburg bereikten we Trier. Daar
overnachtten we in een park. De an
dere morgen werden we gewekt door
een troep kinderen, die kennelijk onze
tent wilden bestormen, doch een be
straffende stem weerhield hen er ge
lukkig van. Een paar uur later, het
liep tegen twaalven, bereikten we weer
onze fietsen, die we op de heenreis bij
een beer hadden achtergelaten. De men
sen waren stomverbaasd dat we terug
waren. De fietsen werden van de zol
der gehaald, volgepakt en daar ging
het weer met een slakkengang. Berg
op, berg af. Dat is nu echt geen land
om te fietsen. Tevens werd het steeds
warmer, zodat we ons naar zweetten.
Bij Mcndschau vonden we het welle
tjes en we zochten een camping. We
waren die dag door een prachtig na
tuurpark gereden. Dit werd helaas door
de Bundeswehr ook gebruikt als oefen
terrein, zodat zo nu en dan bepaalde
gedeelten gewoon werden afgesloten
voor het openbare verkeer.
Wederom Duitsland
Op vrijdag 14 aug. trokken we ver
der. Via Aaken kwamen we in Vaals.
We hadden met verschillende Duitsers
meegelift. Tijdens de gesprekken die
we met hen voerden kwam wel vast
te staan, dat volgens hun Duitsland
weer „op zal staan" en de verloren ge
bieden zoals in de laatste wereldoor-
Een
tocht gemaakt door
twee
avontuurlijke jonge
mensen, broer en zus El-
bert
en Corry Heemsber-
gen.
log weer inpikken. Dat vond men de
gewoonste zaak van de wereld. Geluk
kig waren er ook, die anders spraken,
maar het merendeel van onze gesprek
partners had nog niets geleerd ook al
liepen ze met houten ledematen en stij
ve ruggen van de granaatscherven.
Terug in Nederland
De mijnstreek in ons Limburg was
al even morsig als in Duitsland, het
moet van het standpunt uitgaan: zo
snel en zoveel mogelijk opschieten, lukt
dit niet dan de tent overeind en slapen
en de andere dag verder proberen. We
hebben weinig verteld over de schoon
heid van verschillende steden, maar
daar zou een boek vol van te schrij
ven zijn. Overigens, over de bekende
steden is genoeg, lectuur te koop. Maar
wij wilden het zelf zien en we heb
ben het gezien.
Het heeft ons getroffen hoe arm en
primitief de mensen zijn in het zui
den van Yougo-Slavië en het noor
den van Griekenland. De mensen
zullen wel niet heter weten, maar
voor ons westerlingen is een ver
blijf van een korte tijd ruim vol
doende.
We weten, dat men hier in Nederland
niet altijd even gunstig denkt over het
liften. Maar voor ons studerende jon
gelui is het wel de aangewezen weg
om je doel te bereiken. De vakanties
zijn lang genoeg om zo'n trektocht te
ondernemen. Mits je ouders er mee ac-
cocrd gaan natuurlijk. Van de f 400,
hadden we f 50,over. Als je het goed
uitkient behoef je echt niet steeds met
de beurs in de hand te lopen. En ook
dat is voor scholieren en studenten be
langrijk. Wij van onze kant kunnen
zeggen: We hebben wat beleefd en
gezien."
Epiloog
Dat was het reisverhaal van Elbert
en Corry Heemsbergen. Twee jonge
mensen van respectievelijk 23 en 17
jaar. Met veel enthousiasme en mooie
herinneringen vertelden zij ons hun
verhaal. Lieten ons souveniers zien uit
Griekenland, terwijl moeder en vader
Heemsbergen blij waren hun kinderen
weer heelhuids in hun midden te heb
ben. Ook zij waren diep onder de in
druk van de verhalen, die hun kin
deren vertelden. En, hoewel zij dit niet
lieten blijken, voelden we dat zij bij
zonder trots waren op de ondernemings
geest en het doorzettingsvermogen van
hun dochter en zoon.
AUTO
Staalfabrikanten in Amerika gaan
vergaderen over het volgende probleem:
„Hoe een dienst te organiseren om de
langs de openbare weg door hun eige
naar achtergelaten auto's op te rui
men". Per jaar zijn er dat zo'n 5 mil
joen.
Gezicht op het
Pittoreske Epinal in de
Vogezen.
Roergebied. Via Weerd en Helmond,
waar we vrienden bezochten, kwamen
we terecht op een weiland aan de
Zuid-Willemsvaart waar we onze tent
neerzetten. De andere dag, op zaterdag
15 augustus, fietsten we over Oss door
de Betuwe en kwamen we weer in
Veense dreven. De familie stond per
plex en stomverbaasd dat we alweer
terug waren.
Het was een vermoeiende trip, hele
maal naar Griekenland en terug over
al die landen, maar volkomen de moei
te waard. Je moet niet voor één gat
vangen zijn, anders leg je het af.
3e klasse D (zondag)
Veenendaal
L.V.V
Zeist
Hercules
Saestum
C.D.N
Victoria
Holland
S.E.C
V.V.Y
Vriendensch
J.S.V
4e klasse K.N.V.B. (zondag)
St. Boys
Brederodes
Patria
Fortitudo
Midlandia
E.M.S
D.V.S.A
Amsvorde
Utrecht
Vreeswijk
S.V.F
2e klas A K.N.V.B. (z.m.c.)
Spakenburg
Rijnsburgse Boys
Noordwijk
Zwart Wit '28
Kozakken Boys
Hoogvliet
N.D.S.M
C.S.C.A
H.C.S.C
Zwaluwen
Zuidvogels
S.S.C. '55
1 Z.C.F.C
G.V.V.V
2e klas B K.N.V.B. (z.m.c.)
Quick Boys
IJsselmeervogels
's Gravenz. s.v
D.O.V.O
i Apeldoorn
Pelikaan
S.H.O
D.O.S.K
Huizen
V.V.O.G
S.D.C.P
Genemuiden
Ter Leede
S.S.S
3e klas west K.N.V.B.
De Geuzen
Blauw Wit W
S.S.V.U
D.V.S. '33
V.R.C
C.J.V.V
IJmuiden
Desto
A.D.M
Kcnnemerland
K.M.V.Z
Ned. Loyd
14
12
10
Afd. Utrecht (zondag)
le klasse B
M.S.V. '19 6 10
Voorwaarts 6 10
R.K. Stormvogels 6
Minerva 5
V.S.K6
Maarssen 5
Rhenus 5
D.E.V5
Bunnik 6
D.W.S.V5
De Meern 5
De Meeuwen 6
12
9
8
8
8
7
7
6
5
4
4
3
3
2
9
a-
8
7
7
7
6
4
3
3
2
1
2e klasse A
Scherpenzeel 6 10
Dorestad 6 8
Oranje Wit 6 8
F.A.Kv6 7
Soesterberg 6 6
Rivierwijkers 6 5
Maluku Muda 6 5
U.V.V.06 5
R.K. Unitas '486 4
Austerlitz 6 2
Zaterdagvoetbal afd. Utrecht
le klasse
V.V.J6 10
Merino's 6 8
Vel. Boys 5 6
Hicrden 5 6
Or. Leeuwen 6 6
Hoogerheide 5 5
S.D.V.B5 5
N.S.C6 5
Montfoort 5 4
Posta 4 3
C.S. W5 3
Lopik 4 1
2e klasse A
Musketiers 4 8
Hulshorst 5 8
Scherpenzeel 5 7
E.D.O. (U) 6 7
S.C. Rhenen 5 6
V.V.O.05 6
S.V.P6 6
N.S.V.S5 5
P.V.D4 2
Valleivogels 6 1
D.E. V5 0
3e klasse B
Renswoude 6 12
D.V.S.A6 8
Advendo '57 4 7
Kulan 4 6
Woudenberg 3 4
Beverw. Boys 4 2
Langbroek 4 2
S.V.M.M4 2
Rubo 4 1
Bunnik5 0
Het oude witte stationsgebouw aan de spoorlijn Amersfoort-Rhenen is reeds lang
niet meer representatief voor de Nederlandse Spoorwegen. Enerzijds is dat niet erg
omdat er sinds de laatste oorlog geen reizigersvervoer meer plaatsvindt. Anderzijds
heeft het oude stationsgebouw in Veenendaal nog een zeer grote betekenis, namelijk
op het gebied van goederenvervoer. Op de plaats waar men vroeger tweede of derde
klas kon kopen, zitten nu dagelijks mensen gebogen over paperassen, waarmee ze
zorgen dat Veenendaal voor een groot gedeelte van grondstoffen en andere goederen
voorzien wordt en omgekeerd ook dat "Veenendaal zijn cindproduktie kan afvoeren.
Dat zijn de mensen van de Nederlandse
Spoorwegen en van van Gend en Loos,
ondernemingen die op het gebied van
vervoer hun mannetje staan. Om nu deze
mensen in een gebouw te laten werken,
wat deftig gezegd aan de eisen des tijds
voldoet zijn er plannen gerezen om het
oude gebouw af te breken en op het sta
tionsterrein een nieuw gebouw te zetten.
Wanneer deze plannen werkelijkheid zul
len worden is nog niet bekend, maar dat
het zal gebeuren is zeker.
Samen maar toch
verschillend
Samen maar toch verschillend zou men
kunnen zeggen als men aan het loketje
in het stationsgebouw komt. De mensen
van dc spoorwegen en van van Gend en
Loos werken namelijk broederlijk in een
kantoorruimte, maar de ondernemingen
werken toch geheel onafhankelijk en ver
schillend.
Van Gend en Loos heeft Nederland in
verschillende gebieden onderverdeeld.
Veenendaal behoort bij het gebied Arn
hem. Dat houdt in dat eerst al het stuk
goed naar Arnhem gaat en vandaar per
oplegger verdeeld wordt over de ver
schillende onderstations. Op de onder
stations staan dan weer vrachtwagens
die de goederen over de plaats distribu
eren. Van Veenendaal naar Arnhem en
omgekeerd rijdt ongeveer 10 maal per
dag een oplegger die in ieder geval vol
geladen naar Veenendaal toekomt en
meestal ook weer vol de andere kant op
gaat. Het is dus niet zo, zoals men nogwel
eens denkt dat van Gend en Loos per
spoorwagon vervoert, dat doen alleen de
Nederlandse Spoorwegen. In de kringen
van laatstgenoemde onderneming spreekt
men dan ook niet van stukgoed, maar van
„wagonladingen", een woord, dat duidelijk
wijst op een grotere massa van de goede
ren. Per maand worden ongeveer 20 spoor
wagens naar Veenendaal gevoerd, waar
van een derde deel volgeladen is met
steenkool. Dat aantal wagons per maand
blijft de jaren door ongeveer konstant,
maar de industrie neemt met de jaren toe,
waaruit blijkt dat de vraag naar andere
vervoersmiddelen dan alleen maar de
trein toeneemt. Al daalt dan de belang
stelling voor het verkeef langs de rails
toch is het spoorlijntje Amersfoort-Rhe
nen voor goederenvervoer rendabel. Voor
personenvervoer niet, want daarvoor
wordt te veel konkurentie ondervonden
van de lijn langs De Klomp, terwijl ook
het baanvak eerst geschikt gemaakt zou
moeten worden voor treinen die met een
hoge snelheid rijden en dat gaat nogal
wat kosten.
Wie over enkele jaren over de Ker-
kewyk rijdt zal het oude stations
gebouw moeten missen. Voor de
mensen die erin moeten werken is
het beslist niet jammer en uit es
thetisch oogpunt bezien ook niet.
Jammer is het wel, want er gaat
weer een oud stukje Veenendaal
verloren, een stukje uit de tijd dat
Veenendaal zelf een station had,
waardoor personenvervoer mogelijk
was.
ma
100 GRAM
10 GRATIS GELDZEGELS
P.V. De Instuif Eist Utr.
Verenigingskampioenschappen over het
vliegseizoen 1964.
Hokkampioen, Vitesse, 1 G. Hartman
546 pnt; 2 B. Vervat 505 pnt; 3 M. Brou
wer 461 pnt.
Duifkampioen, Vitesse: 1 Poel Viegen
265 pnt; 2 B. Vervat 259 pnt; C. v. d. Berg
198 pnt.
Aangewezen kampioen: 1 Poel Viegen
291 pnt; B. Vervat 223 pnt; 3 H. Doorn
speek 220 pnt.
Hok kampioen, Midford: 1 G. Hartman
401 pnt; 2 M. Boelhouwer 371 pnt; 3 W.
v. Laar 318 pnt.
Hok kampioen, navlucht: 1 Poel Viegen
279 pnt; 2 H. Doornspeek 258 pnt; 3 W. E.
v. Laar 220 pnt.
Generaal kampioen: 1 W. E. v. Laar
70 pnt; 2 Poel Viegen 62 pnt; 3 G. Hart
man 60 pnt.
Aangewezen generaal: 1 Poel Viegen
70 pnt; 2 M. Riemsdijk 46 pnt; 3 G. Hart
man 30 pnt; 4 W. E. v. Laar 30 pnt.
Beker Orleans werd gewonnen door M.
Riemsdijk met 95 punten.
Beker St. Ghislain werd gewonnen door
W. E. v. Laar met 114 punten.
Beker 3x Bergen op Zoom werd gewon
nen door M. Brouwer met 105 punten.
Beker 3x St. Ghislain werd gewonnen
door C. v. d. Berg met 168 punten.
HERFST-KOPZIEKTE
Niet alleen het voorjaar, maar ook de
nazomer en herfst zijn perioden, waarin
men waakzaam moet zijn voor kopziekte.
Het voorjaar is gunstig geweest maar dit
betekent niet dat onze aandacht mag ver
flauwen op dit punt. Kopziekte is een
verradelijke ziekte die snel kan toeslaan.
Herfstgras schiet minder snel door dan
voorjaarsgras; waardoor het produkt lang
bladrijk en stengelarm blijft. Verder zijn
het eiwit- en kaligehalte vaak aan de
ruime kant, terwijl het ruwe celstof- en
magnesiumgehalte aan de lage kant zijn
waardoor het kopziektegevaar toeneemt
Het voeren van magnesiumkoek is dan
zeker op zijn plaats.
In twijfelgevallen kan het snel kop-
Jong en oud modern
gekleed met de New
Belt pantalon dank
zij de dubbel-elas-
tische band. Geen
omkrullen, geen
opkruipende
overhemden.
Met New Belt
correct gekleed.
Duif kampioen, Midford; 1 M. Riems
dijk 170 pnt; 2 M. Boelhouwer 160 pnt;
3 M. Riemsdijk 135 pnt.
Aangewezen kampioen, Midford: 1 M.
Boelhouwer 284 pnt; 2 Poel Viegen 257
pnt; M. Riemsdijk 218 pnt.
Hok kampioen, Fond; 1 G. Hartman
185 pnt; W. E. v. Laar 101 pnt; Poel Viegen
69 pnt.
Duif kampioen, Fond: 1 G. Hartman
101 pnt; 2 G. Hartman 68 pnt; 3 W. E.
v. Laar. 64 pnt.
Aangewezen kampioen, Fond: 1 G. Hart
man 125 pnt; 2 W. E. v. Laar 101 pnt; 3
Poel Viegen 69 pnt.
Hok kampioen, Jonge duiven: 1 Poel
Viegen 728 pnt; 2 W. E. v. Laar 687 pnt;
H. B. Bouman 598 pnt.
Duif kampioen, jonge duiven: 1 Poel
Viegen 251 pnt; 2 D. Wijkniet 238 pnt; 3
M. Brouwer 203 pnt; H. B. Bouman 203 pnt.
Aangewezen kampioen, jonge duiven:
1 M. Riemsdijk 351 pnt 2 H. Doornspeek
257 pnt; Poel Viegen 237 pnt.
CURSUS INSTRUCTEURS
MACHINAAL MELKEN
De Centrale Melkwinningscommissie
van het Landbouwschap deelt mede,
dat bij voldoende belangstelling in de
tweede helft van november a.s. in ver
schillende plaatsen van het land cur
sussen zullen beginnen ter opleiding
van instructeur machinaal melken.
De plaatsen waar de cursussen zul
len worden gehouden, zijn afhankelijk
van de woonplaatsen der cursisten.
De cursus bestaat uit 15 lessen.
Elke week zal er één volle dag les
worden gegeven, zodat de gehele cur
sus ongeveer 3V2 maand duurt.
Het cursusgeld bedraagt f25,
Voor nadere inlichtingen en voor
deelname aan de cursus dient men zich
op te geven bij het secretariaat van de
Centrale Melkwinningscommissie van
het Landbouwschap, Raamweg 25-28, te
's-Gravenhage.
ziekte-onderzoek in weidegras bij het
Bedrijfslaboratorium voor Grond- en Ge-
wasonderzoek te Oosterbeek nadere aan
wijzingen geven, want er zijn ook geval
len waarbij magnesiumkoek de kopziekte
gevaren niet geheel kan opheffen.
GROENTEVERKOOP IN
ZELFBEDIENINGSBEDRIJVEN
Hoe belangrijk de zelbedieningsbe-
drijven ook voor verkoop van groente
en fruit worden blijkt wel uit „De
Tuinderij", waarin wordt medegedeeld
dat er in West-Duitsland elke week
maar liefst 130 zelfbedieningsbedrijven
bijkomen. Begin 1964 waren er in dat
land al 47.000 van deze bedrijven.
Naar schatting van het Keulse In
stituut voor Zelfbediening zijn 30% van
alle bedrijven die levensmiddelen ver
kopen zelfbedieningsbedrijven. De hoe
veelheid waren, die door deze 30 pro
cent van de bedrijven wordt verkocht
is groter van het aantal doet vermoe
den, namelijk meer dan 50 procent.
eGe
G/*4;
e'Grf
Keckewijk17 'Tel.3313
'o
te
ZAK VéGé
10 GRATIS
'ct GELDZEGELS
pOt VéGé
ld'
150 GRAM
HO 20 GRATIS
JT€#ct GELDZEGELS
250 gram
16 GRATIS
ct GELDZEGELS
-ti» geldiege»*
200 grat,S
DAT IS NOG EENS SPAREN
gül<»cn
E 21152210
nog enkele
uit voorraad leverbaar
Trommelinhoud 3'/2 KG.
FA. VAN GINKEL
Patrimoniumlaan 39 - Veenendaal - tel.2196
ELECTR. RADIO T.V. BUREAU