I LIFTEND NAAR (Slot) GRIEKENLAND GEGOTEN pqUMMEL 70% 49. 79 VLEESWAREN 10% PALING WORST UW GELD MEER WAARD1 Viscose mi PAS" f? m INDESIT CHOCO GOUDRONDJES i ZUID-EUROPA ZO STAAT UW CLUB ERVOOR Stationsgebouw Veenendaal wordt in de toekomst afgebroken Ué Gé ELST ^9# SPONS 1321 dlÜ. voorgoed ZWERFTOCHT DOOR MIDDEN- RUSSISCH RUIMTE-TRIO De drie Russische kosmonauten die in het ruimtevaar- tuig „Voshkod" om de aarde cirkelden. V.l.n.r.: Gezag voerder Wladimir Mikhailovich Komarov, vlieger de medicus Boris Borisovich Jegorov en de geleerde Konstantin Petrovich Feoktistov. sNÜbk te veenendaal véGé ZWART/WIT TOFFEES COMTESSE BONBONS wasautomaten wasautomaten van f 876,— nu voor f 745,— ZWITSERLAND Op onze terugreis waren we via Griekenland, Yougo-Slavië, Italië thans in Zwitserland aangeland. We vertoef den thans (6 aug.) te Lausanne aan het meer van Genève, in een camping. We zwommen wat in het meer, waarvan het water niet erg helder was en lich telijk stonk. Lausanne is een mooie stad. Alle bezienswaardigheden waren verlicht. Een grote kerk vormde het middelpunt. De mensen in Zwitserland bevielen ons niet zo best, erg wan trouwend. De natuur is er echter on overtroffen. We bezochten in Lausanne veel gebouwen, kerken en een tentoon stelling. Achteraf viel de stad zelf ons bitter tegen. Een verzameling van eet huizen en café's, altijd boordevol. Op zaterdag 8 aug. liftten we met twee Amerikaanse studenten naar Neu- chatel. Vandaar kwamen we in La Chaux de Fonds terecht, waar een Fransman ons meenam over de grens. De Franse grens ligt daar midden tus sen de bergen en een riviertje zorgde voor een natuurlijke afbakening. Een vrij onherbergzame streek met veel bos en bergen. We gingen tot Marche, waar we ook de zondag bleven. Vervolgens kwamen we na veel wilde ritten, slo me ritten en wandeltochten aan in Epi- nal. Dwars door deze plaats stroomt de Moezel met veel forel. We hadden al ras door. dat hier de drank over het algemeen rijkelijk pleegt te vloeien. Verder door Frankrijk Via Nancy, Metz, Thionville en Luxemburg bereikten we Trier. Daar overnachtten we in een park. De an dere morgen werden we gewekt door een troep kinderen, die kennelijk onze tent wilden bestormen, doch een be straffende stem weerhield hen er ge lukkig van. Een paar uur later, het liep tegen twaalven, bereikten we weer onze fietsen, die we op de heenreis bij een beer hadden achtergelaten. De men sen waren stomverbaasd dat we terug waren. De fietsen werden van de zol der gehaald, volgepakt en daar ging het weer met een slakkengang. Berg op, berg af. Dat is nu echt geen land om te fietsen. Tevens werd het steeds warmer, zodat we ons naar zweetten. Bij Mcndschau vonden we het welle tjes en we zochten een camping. We waren die dag door een prachtig na tuurpark gereden. Dit werd helaas door de Bundeswehr ook gebruikt als oefen terrein, zodat zo nu en dan bepaalde gedeelten gewoon werden afgesloten voor het openbare verkeer. Wederom Duitsland Op vrijdag 14 aug. trokken we ver der. Via Aaken kwamen we in Vaals. We hadden met verschillende Duitsers meegelift. Tijdens de gesprekken die we met hen voerden kwam wel vast te staan, dat volgens hun Duitsland weer „op zal staan" en de verloren ge bieden zoals in de laatste wereldoor- Een tocht gemaakt door twee avontuurlijke jonge mensen, broer en zus El- bert en Corry Heemsber- gen. log weer inpikken. Dat vond men de gewoonste zaak van de wereld. Geluk kig waren er ook, die anders spraken, maar het merendeel van onze gesprek partners had nog niets geleerd ook al liepen ze met houten ledematen en stij ve ruggen van de granaatscherven. Terug in Nederland De mijnstreek in ons Limburg was al even morsig als in Duitsland, het moet van het standpunt uitgaan: zo snel en zoveel mogelijk opschieten, lukt dit niet dan de tent overeind en slapen en de andere dag verder proberen. We hebben weinig verteld over de schoon heid van verschillende steden, maar daar zou een boek vol van te schrij ven zijn. Overigens, over de bekende steden is genoeg, lectuur te koop. Maar wij wilden het zelf zien en we heb ben het gezien. Het heeft ons getroffen hoe arm en primitief de mensen zijn in het zui den van Yougo-Slavië en het noor den van Griekenland. De mensen zullen wel niet heter weten, maar voor ons westerlingen is een ver blijf van een korte tijd ruim vol doende. We weten, dat men hier in Nederland niet altijd even gunstig denkt over het liften. Maar voor ons studerende jon gelui is het wel de aangewezen weg om je doel te bereiken. De vakanties zijn lang genoeg om zo'n trektocht te ondernemen. Mits je ouders er mee ac- cocrd gaan natuurlijk. Van de f 400, hadden we f 50,over. Als je het goed uitkient behoef je echt niet steeds met de beurs in de hand te lopen. En ook dat is voor scholieren en studenten be langrijk. Wij van onze kant kunnen zeggen: We hebben wat beleefd en gezien." Epiloog Dat was het reisverhaal van Elbert en Corry Heemsbergen. Twee jonge mensen van respectievelijk 23 en 17 jaar. Met veel enthousiasme en mooie herinneringen vertelden zij ons hun verhaal. Lieten ons souveniers zien uit Griekenland, terwijl moeder en vader Heemsbergen blij waren hun kinderen weer heelhuids in hun midden te heb ben. Ook zij waren diep onder de in druk van de verhalen, die hun kin deren vertelden. En, hoewel zij dit niet lieten blijken, voelden we dat zij bij zonder trots waren op de ondernemings geest en het doorzettingsvermogen van hun dochter en zoon. AUTO Staalfabrikanten in Amerika gaan vergaderen over het volgende probleem: „Hoe een dienst te organiseren om de langs de openbare weg door hun eige naar achtergelaten auto's op te rui men". Per jaar zijn er dat zo'n 5 mil joen. Gezicht op het Pittoreske Epinal in de Vogezen. Roergebied. Via Weerd en Helmond, waar we vrienden bezochten, kwamen we terecht op een weiland aan de Zuid-Willemsvaart waar we onze tent neerzetten. De andere dag, op zaterdag 15 augustus, fietsten we over Oss door de Betuwe en kwamen we weer in Veense dreven. De familie stond per plex en stomverbaasd dat we alweer terug waren. Het was een vermoeiende trip, hele maal naar Griekenland en terug over al die landen, maar volkomen de moei te waard. Je moet niet voor één gat vangen zijn, anders leg je het af. 3e klasse D (zondag) Veenendaal L.V.V Zeist Hercules Saestum C.D.N Victoria Holland S.E.C V.V.Y Vriendensch J.S.V 4e klasse K.N.V.B. (zondag) St. Boys Brederodes Patria Fortitudo Midlandia E.M.S D.V.S.A Amsvorde Utrecht Vreeswijk S.V.F 2e klas A K.N.V.B. (z.m.c.) Spakenburg Rijnsburgse Boys Noordwijk Zwart Wit '28 Kozakken Boys Hoogvliet N.D.S.M C.S.C.A H.C.S.C Zwaluwen Zuidvogels S.S.C. '55 1 Z.C.F.C G.V.V.V 2e klas B K.N.V.B. (z.m.c.) Quick Boys IJsselmeervogels 's Gravenz. s.v D.O.V.O i Apeldoorn Pelikaan S.H.O D.O.S.K Huizen V.V.O.G S.D.C.P Genemuiden Ter Leede S.S.S 3e klas west K.N.V.B. De Geuzen Blauw Wit W S.S.V.U D.V.S. '33 V.R.C C.J.V.V IJmuiden Desto A.D.M Kcnnemerland K.M.V.Z Ned. Loyd 14 12 10 Afd. Utrecht (zondag) le klasse B M.S.V. '19 6 10 Voorwaarts 6 10 R.K. Stormvogels 6 Minerva 5 V.S.K6 Maarssen 5 Rhenus 5 D.E.V5 Bunnik 6 D.W.S.V5 De Meern 5 De Meeuwen 6 12 9 8 8 8 7 7 6 5 4 4 3 3 2 9 a- 8 7 7 7 6 4 3 3 2 1 2e klasse A Scherpenzeel 6 10 Dorestad 6 8 Oranje Wit 6 8 F.A.Kv6 7 Soesterberg 6 6 Rivierwijkers 6 5 Maluku Muda 6 5 U.V.V.06 5 R.K. Unitas '486 4 Austerlitz 6 2 Zaterdagvoetbal afd. Utrecht le klasse V.V.J6 10 Merino's 6 8 Vel. Boys 5 6 Hicrden 5 6 Or. Leeuwen 6 6 Hoogerheide 5 5 S.D.V.B5 5 N.S.C6 5 Montfoort 5 4 Posta 4 3 C.S. W5 3 Lopik 4 1 2e klasse A Musketiers 4 8 Hulshorst 5 8 Scherpenzeel 5 7 E.D.O. (U) 6 7 S.C. Rhenen 5 6 V.V.O.05 6 S.V.P6 6 N.S.V.S5 5 P.V.D4 2 Valleivogels 6 1 D.E. V5 0 3e klasse B Renswoude 6 12 D.V.S.A6 8 Advendo '57 4 7 Kulan 4 6 Woudenberg 3 4 Beverw. Boys 4 2 Langbroek 4 2 S.V.M.M4 2 Rubo 4 1 Bunnik5 0 Het oude witte stationsgebouw aan de spoorlijn Amersfoort-Rhenen is reeds lang niet meer representatief voor de Nederlandse Spoorwegen. Enerzijds is dat niet erg omdat er sinds de laatste oorlog geen reizigersvervoer meer plaatsvindt. Anderzijds heeft het oude stationsgebouw in Veenendaal nog een zeer grote betekenis, namelijk op het gebied van goederenvervoer. Op de plaats waar men vroeger tweede of derde klas kon kopen, zitten nu dagelijks mensen gebogen over paperassen, waarmee ze zorgen dat Veenendaal voor een groot gedeelte van grondstoffen en andere goederen voorzien wordt en omgekeerd ook dat "Veenendaal zijn cindproduktie kan afvoeren. Dat zijn de mensen van de Nederlandse Spoorwegen en van van Gend en Loos, ondernemingen die op het gebied van vervoer hun mannetje staan. Om nu deze mensen in een gebouw te laten werken, wat deftig gezegd aan de eisen des tijds voldoet zijn er plannen gerezen om het oude gebouw af te breken en op het sta tionsterrein een nieuw gebouw te zetten. Wanneer deze plannen werkelijkheid zul len worden is nog niet bekend, maar dat het zal gebeuren is zeker. Samen maar toch verschillend Samen maar toch verschillend zou men kunnen zeggen als men aan het loketje in het stationsgebouw komt. De mensen van dc spoorwegen en van van Gend en Loos werken namelijk broederlijk in een kantoorruimte, maar de ondernemingen werken toch geheel onafhankelijk en ver schillend. Van Gend en Loos heeft Nederland in verschillende gebieden onderverdeeld. Veenendaal behoort bij het gebied Arn hem. Dat houdt in dat eerst al het stuk goed naar Arnhem gaat en vandaar per oplegger verdeeld wordt over de ver schillende onderstations. Op de onder stations staan dan weer vrachtwagens die de goederen over de plaats distribu eren. Van Veenendaal naar Arnhem en omgekeerd rijdt ongeveer 10 maal per dag een oplegger die in ieder geval vol geladen naar Veenendaal toekomt en meestal ook weer vol de andere kant op gaat. Het is dus niet zo, zoals men nogwel eens denkt dat van Gend en Loos per spoorwagon vervoert, dat doen alleen de Nederlandse Spoorwegen. In de kringen van laatstgenoemde onderneming spreekt men dan ook niet van stukgoed, maar van „wagonladingen", een woord, dat duidelijk wijst op een grotere massa van de goede ren. Per maand worden ongeveer 20 spoor wagens naar Veenendaal gevoerd, waar van een derde deel volgeladen is met steenkool. Dat aantal wagons per maand blijft de jaren door ongeveer konstant, maar de industrie neemt met de jaren toe, waaruit blijkt dat de vraag naar andere vervoersmiddelen dan alleen maar de trein toeneemt. Al daalt dan de belang stelling voor het verkeef langs de rails toch is het spoorlijntje Amersfoort-Rhe nen voor goederenvervoer rendabel. Voor personenvervoer niet, want daarvoor wordt te veel konkurentie ondervonden van de lijn langs De Klomp, terwijl ook het baanvak eerst geschikt gemaakt zou moeten worden voor treinen die met een hoge snelheid rijden en dat gaat nogal wat kosten. Wie over enkele jaren over de Ker- kewyk rijdt zal het oude stations gebouw moeten missen. Voor de mensen die erin moeten werken is het beslist niet jammer en uit es thetisch oogpunt bezien ook niet. Jammer is het wel, want er gaat weer een oud stukje Veenendaal verloren, een stukje uit de tijd dat Veenendaal zelf een station had, waardoor personenvervoer mogelijk was. ma 100 GRAM 10 GRATIS GELDZEGELS P.V. De Instuif Eist Utr. Verenigingskampioenschappen over het vliegseizoen 1964. Hokkampioen, Vitesse, 1 G. Hartman 546 pnt; 2 B. Vervat 505 pnt; 3 M. Brou wer 461 pnt. Duifkampioen, Vitesse: 1 Poel Viegen 265 pnt; 2 B. Vervat 259 pnt; C. v. d. Berg 198 pnt. Aangewezen kampioen: 1 Poel Viegen 291 pnt; B. Vervat 223 pnt; 3 H. Doorn speek 220 pnt. Hok kampioen, Midford: 1 G. Hartman 401 pnt; 2 M. Boelhouwer 371 pnt; 3 W. v. Laar 318 pnt. Hok kampioen, navlucht: 1 Poel Viegen 279 pnt; 2 H. Doornspeek 258 pnt; 3 W. E. v. Laar 220 pnt. Generaal kampioen: 1 W. E. v. Laar 70 pnt; 2 Poel Viegen 62 pnt; 3 G. Hart man 60 pnt. Aangewezen generaal: 1 Poel Viegen 70 pnt; 2 M. Riemsdijk 46 pnt; 3 G. Hart man 30 pnt; 4 W. E. v. Laar 30 pnt. Beker Orleans werd gewonnen door M. Riemsdijk met 95 punten. Beker St. Ghislain werd gewonnen door W. E. v. Laar met 114 punten. Beker 3x Bergen op Zoom werd gewon nen door M. Brouwer met 105 punten. Beker 3x St. Ghislain werd gewonnen door C. v. d. Berg met 168 punten. HERFST-KOPZIEKTE Niet alleen het voorjaar, maar ook de nazomer en herfst zijn perioden, waarin men waakzaam moet zijn voor kopziekte. Het voorjaar is gunstig geweest maar dit betekent niet dat onze aandacht mag ver flauwen op dit punt. Kopziekte is een verradelijke ziekte die snel kan toeslaan. Herfstgras schiet minder snel door dan voorjaarsgras; waardoor het produkt lang bladrijk en stengelarm blijft. Verder zijn het eiwit- en kaligehalte vaak aan de ruime kant, terwijl het ruwe celstof- en magnesiumgehalte aan de lage kant zijn waardoor het kopziektegevaar toeneemt Het voeren van magnesiumkoek is dan zeker op zijn plaats. In twijfelgevallen kan het snel kop- Jong en oud modern gekleed met de New Belt pantalon dank zij de dubbel-elas- tische band. Geen omkrullen, geen opkruipende overhemden. Met New Belt correct gekleed. Duif kampioen, Midford; 1 M. Riems dijk 170 pnt; 2 M. Boelhouwer 160 pnt; 3 M. Riemsdijk 135 pnt. Aangewezen kampioen, Midford: 1 M. Boelhouwer 284 pnt; 2 Poel Viegen 257 pnt; M. Riemsdijk 218 pnt. Hok kampioen, Fond; 1 G. Hartman 185 pnt; W. E. v. Laar 101 pnt; Poel Viegen 69 pnt. Duif kampioen, Fond: 1 G. Hartman 101 pnt; 2 G. Hartman 68 pnt; 3 W. E. v. Laar. 64 pnt. Aangewezen kampioen, Fond: 1 G. Hart man 125 pnt; 2 W. E. v. Laar 101 pnt; 3 Poel Viegen 69 pnt. Hok kampioen, Jonge duiven: 1 Poel Viegen 728 pnt; 2 W. E. v. Laar 687 pnt; H. B. Bouman 598 pnt. Duif kampioen, jonge duiven: 1 Poel Viegen 251 pnt; 2 D. Wijkniet 238 pnt; 3 M. Brouwer 203 pnt; H. B. Bouman 203 pnt. Aangewezen kampioen, jonge duiven: 1 M. Riemsdijk 351 pnt 2 H. Doornspeek 257 pnt; Poel Viegen 237 pnt. CURSUS INSTRUCTEURS MACHINAAL MELKEN De Centrale Melkwinningscommissie van het Landbouwschap deelt mede, dat bij voldoende belangstelling in de tweede helft van november a.s. in ver schillende plaatsen van het land cur sussen zullen beginnen ter opleiding van instructeur machinaal melken. De plaatsen waar de cursussen zul len worden gehouden, zijn afhankelijk van de woonplaatsen der cursisten. De cursus bestaat uit 15 lessen. Elke week zal er één volle dag les worden gegeven, zodat de gehele cur sus ongeveer 3V2 maand duurt. Het cursusgeld bedraagt f25, Voor nadere inlichtingen en voor deelname aan de cursus dient men zich op te geven bij het secretariaat van de Centrale Melkwinningscommissie van het Landbouwschap, Raamweg 25-28, te 's-Gravenhage. ziekte-onderzoek in weidegras bij het Bedrijfslaboratorium voor Grond- en Ge- wasonderzoek te Oosterbeek nadere aan wijzingen geven, want er zijn ook geval len waarbij magnesiumkoek de kopziekte gevaren niet geheel kan opheffen. GROENTEVERKOOP IN ZELFBEDIENINGSBEDRIJVEN Hoe belangrijk de zelbedieningsbe- drijven ook voor verkoop van groente en fruit worden blijkt wel uit „De Tuinderij", waarin wordt medegedeeld dat er in West-Duitsland elke week maar liefst 130 zelfbedieningsbedrijven bijkomen. Begin 1964 waren er in dat land al 47.000 van deze bedrijven. Naar schatting van het Keulse In stituut voor Zelfbediening zijn 30% van alle bedrijven die levensmiddelen ver kopen zelfbedieningsbedrijven. De hoe veelheid waren, die door deze 30 pro cent van de bedrijven wordt verkocht is groter van het aantal doet vermoe den, namelijk meer dan 50 procent. eGe G/*4; e'Grf Keckewijk17 'Tel.3313 'o te ZAK VéGé 10 GRATIS 'ct GELDZEGELS pOt VéGé ld' 150 GRAM HO 20 GRATIS JT€#ct GELDZEGELS 250 gram 16 GRATIS ct GELDZEGELS -ti» geldiege»* 200 grat,S DAT IS NOG EENS SPAREN gül<»cn E 21152210 nog enkele uit voorraad leverbaar Trommelinhoud 3'/2 KG. FA. VAN GINKEL Patrimoniumlaan 39 - Veenendaal - tel.2196 ELECTR. RADIO T.V. BUREAU

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 4