Beroepsgoederenvervoer ongerust over plannen invoering Weggelden WEGENFONDS: JA WEGGELD: NEE Grote taak voor streek expediteurs TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 30 OKTOBER 1964 Nr. 86 VAN 1 PK. NAAR 30 VRACHTWAGENS Geen bouwvergunning Werkopdrachten genoeg maar hoge lasten drukken bedrijfswinst Ongeregeld Gemeenschapsgeld Niks an Al 50 jaar Met een grootscheepse demonstratie te Amsterdam heb ben zaterdag j.l. een groot aantal wegvervoerders hun on gerustheid en feitelijke ontevredenheid uitgesproken over het voornemen van de Minister van Verkeer en Water staat een jaarlijks weggeld te heffen van f50,— voor een personenauto en f75,— per vrachtwagen. De expediteurs zijn unaniem van mening dat zij al zodanig belast zijn (wegenbelasting, benzineverhoging etc.) dat dit weggeld de druppel is die de emmer doet overlopen. Aan een aan tal streekexpediteurs, die ervoor zorgen dat de industrië le produkten naar alle delen van het land worden ver voerd en dus in het raam van de economie een grote taak vervullen, vroegen we hun mening over de voorge nomen maatregel en naar de bedrijfsvoering in die bran che in het algemeen. Resumé Beurtvaart Filiaal De grootste vervoersonderneming in de ze streek is die van de fa. G. J. Schoon hoven aan de Industrielaan. De firma heeft 30 wagens op de weg. De heer van Schoonhoven kon deze gang van zaken op 9 september 1940 nog niet bevroeden, toen hij zich een paard en wagen aan schafte en plaatselijk goederenvervoer ter hand nam. In de oorlogsjaren bestond dat werk uit voedseltransporten, maar ook vervoer voor de fabrieken en grossiers uit Veenendaal. Na de bevrijding werd de zaak gemoderniseerd en begon de firma Schoonhoven ook met grondwerk, waar voor een dragline werd aangeschaft. In 1948 nam de heer van Schoonhoven de rechten op de lijndienst naar Twente over en tot op de dag van vandaag daveren de trekkers met opleggers over de wegen van Veenendaal naar Enschede, Almelo, Hengelo vice versa. Iedere morgen worden goederen gelost, iedere middag geladen. Het i$ een zeer intensief bedrijf. Vroeger ging het 3x in de week Oostwaarts, nu iedere dag. Voor al naar Enschede is het een drukke dienst, omdat veel halfprodukten (garens enz.) tussen beide textielplaatsen moeten wor den vervoerd. Vrachten van 60 ton zijn daarbij geen uitzondering. De firma Schoonhoven heeft een personeelssterkte van 80 man. In 1959 toen het bedrijf op de oude plaats aan het Panhuis uit haar jasje was gegroeid werd het nieuwe ge bouw aan de Industrielaan in gebruik genomen. Het is een snelgroeiend bedrjjf, ook al door de grote opdrachten die de firma Schoonhoven aanneemt, zoals de afgraving van het zandgat op de Wielingsheuvel en zeer recent nog het verzetten van 500.000 meter grond voor de aanleg van een tankwal op de Leusderhei by Amersfoort. Het is duidelijk dat de firma Schoon hoven dagelijks tientallen wagens op de weg heeft. Dat kost uiteraard handen vol geld aan onderhoud, benzine, maar boven al aan wegenbelasting. Hier moet de heer Schoonhoven duizen den guldens voor neertellen. Ook de per soneelskosten zijn stijgende, zodat, hoewel de heer van Schoonhoven, ook al door de grootte en de verscheidenheid van zijn zaak, nog wel resultaten kan boeken, de lasten danig drukken. Van dit weggeld dat nu weer op touw gezet wordt, moet ik niets hebben. We zijn wel niet in Am sterdam geweest, maar we zijn het er roerend mee eens, aldus de heer van Schoonhoven. Temeer omdat de Overheid meer dan V» van de opbrengst uit de wegenbelas ting aan andere doeleinden spandeert, waardoor de wegen zelf niet worden ver beterd en er vooral in Twente allerbe roerdste toestanden voorkomen. De fa. Schoonhoven zit zodanig onder het werk dat besloten moest worden 20 wagens te huren, allen van mensen uit de omge ving zoals Ede, Tiel, Echteld enz. Een vooruitstrevend bedrijf, maar door allerlei regeringsmaatregelen geremd in verdere gezonde expansiedrang. Een tweede, bekend, Veenendaals bedrijf is dat van de fa. J. van Stempvoort Zn. in de Zandstraat. Verschijnt met 14 wagens op de Nederlandse wegen. De firma heeft een dagelijkse bodedienst op Utrecht en op het zuiden van het land (Brabant en Limburg). 's Morgens om zes uur ziet men de wa gens van van Stempvoort uit de Zand straat naar zuidelijke streken wegrijden. Deze firma tobt weer met een ander pro bleem, een te krappe huisvesting. Zo krap dat een aantal wagens 's nachts op de Zandstraat zelf moet „overnachten". De fa. van Stempvoort heeft plannen genoeg. Grootse plannen zelfs. Men wenst in het industriegebied een grote garage te bouwen en er een bestelhuis te ves tigen Deze plannen dateren van enkele jaren geleden. Alles is gereed, de grond is gekocht, tekening is klaar (zie boven), maar de vereiste bouwvergunning blijft nu al twee jaar uit. De heer van Stemp voort, die zich met veel energie op de bouwplannen heeft geworpen, bezocht zelfs de hoogste instanties in Den Haag. Toen hy opperde dat de wagens 's nachts langs de weg stonden en hy bevreesd was voor beschadiging of diefstal werd van ambteiyke zyde ge antwoord, dat hy er dan zelf maar bij op wacht moest gaan staan. Enigs zins verbitterd vertelt de heer van Stempvoort deze historie. We hebben weinig medewerking van die instan ties, voegt hy er aan toe. Vader van Stempvoort (in 1956 overle den) nam de zaak in 1916 over van de fa. Woudenberg. Aanvankelijk ging het vervoer met paard en wagen, maar in de twintiger jaren werd de zaak ge motoriseerd. Vier zoons van de heer van Stempvoort kwamen in het bedrijf, dat thans 18 man personeel telt. De heer van Stempvoort is het met de gehouden de monstratie eens. De lasten zijn veel te hocg. Het bedrijfsleven wordt ontzettend geremd. We werken hier hard en maken lange dagen, maar van de verkregen winst wordt een groot deel afgerond. Me dewerking wordt niet of weinig gegeven. We hebben ook aangevraagd op Duitsland te mogen ryden, maar alweer hetzelfde 'iea, nog geen vergunning, hoewel we die al wel 10 keer hebben aangevraagd. Op België rijdt de fa. van Stempvoort wel een enkele maal. De heer van Stempvoort besluit met op te merken dat hij toch hoopt dat de bouw vergunning spoedig loskomt omdat de toestand bijkans onhoudbaar wordt. is een winstpunt, volgens de heer v. d. Lustgraaf. In dezelfde Zandstraat is het expeditie bedrijf van de heer Abr. v. d. Lustgraaf gevestigd. Deze firma houdt zich bezig met z.g. ongeregeld vervoer, zowel in het binnenland als naar België. Fa. v. d. Lustgraaf heeft zes wagens op de weg, waarvan er twee voor de Leidse Wolspinnerij naar het nevenbedrijf in Lokeren (België) rijden. Iedere wagen van de fa. v. d. Lustgraaf rijdt zo'n 2000 km per week oftewel 100.000 km per jaar. De twee combinaties die dus op België rij den kosten de fa. v. d. Lustgraaf f 1800,— per 3 maanden aan wegenbelasting (f 7200,— per jaar). Hierby komt nog 6*1* omzetbelasting voor België en 3voor Holland. Be- grijpelijk dat de lasten behooriyk hoog zijn. De benzineprys steeg eveneens, zodat de heer v. d. Lustgraaf niet op timistisch is. In dit rijke land worden de burgers uitgeknepen, zegt de heer v. d. Lustgraaf. Wij werken met 5 man personeel. In 1945 werd gestart met het expeditiebedrijf. Aanvankelijk waren we met 4 broers, maar twee van hen emigreerden. Ten slotte ben ik nog alleen de exploitant. Over de douaneregeling is de heer v. d. Lustgraaf evenmin te spreken. Kilome ters lange file's staan aan de grens te wachten en de kostbare tijd verglijdt. Alleen maar om een onnozel papiertje in te vullen. Als deze administratieve romp slomp wat vereenvoudigd werd, zouden wij er allemaal mee gebaat zijn, is de mening van deze expediteur. Wat de demonstratie tegen het weggeld betreft, zet u mijn naam daar maar onder want ik ben het er voor de 100*/» mee eens. We moeten geen grove middelen gebruiken, maar zo'n demonstratie toont hetgeen er onder de mensen leeft en dat Fa. Veenendaal v. d. Brink rydt met 2 wagens op Rotterdam en Den Haag. Het bedrijf is aan de Emmalaan gevestigd en wel sinds 1931. Met een klein 3*/t tonnertje werd des tijds gestart. Nu werkt men met 2 zoons en twee knechts. De ene keer gaat de wagen van dit bedrijf rechtstreeks naar Neerlands grootste havenstad, de andere dag via Den Haag. Werk genoeg, zegt de exploitant, maar als je dik 1000 gulden wegenbelasting in de drie maanden moet betalen mag je ook wel dik verdienen en dat is niet zo. Ik vind het vreemd dat wy, kleine vervoerders, de gelden moeten opbren gen voor de grote vervoerders (Ned. Spoorwegen en KLM) die geregeld verlies lyden. Met gemeenschapsgel den worden deze Ryksinstellingen op de been gehouden, zo is de mening van deze particuliere vervoerder. Ook de verzekeringspremies springen omhoog, waarbij dan nog de onderhouds kosten komen. En nu dit weggeld? Ge woonweg belachelijk. Ik kon helaas niet in Amsterdam zijn, maar ik sta er volle dig achter. Wat de hoeveelheid werk be treft mogen we niet klagen. We rijden op de grote wereldstad Rotterdam, tevens de grootste havenstad. We hebben onze han den vol met het goederenvervoer, waar van een groot deel bestemd is voor de wereldhandel per schip. We moeten vaak aan de haven lossen en de goederen gaan dan meteen in het schip. Wat dat betreft zit het wel goed, alleen zou de Overheid wel eens meer oog voor onze belangen mogen hebben, zo is de opinie van de fa. Veenendaal v. d. Brink. De fa. Boon aan de Buurtlaan heeft een bodedienst op Utrecht, die met 4 wagens wordt onderhouden. Overigens komt de fa. Boon ook in andere streken in het ka der van het zgn. ongeregeld vervoer. Of ik tegen het weggeld ben? Natuurlijk, wat dacht u, betalen is nou eenmaal niks an, We betalen al genoeg, vindt de heer Boon. Ik heb hier alweer een rekening van f 275,— wegenbelasting. Ik kan U er wel mee om de oren gooien, ze waaien steeds binnen. De fa. Boon begon in 1932 zelfstandig met een bodedienst, nadat de heer Boon enkele jaren in loondienst was geweest. Met een kleine wagen werd dageiyks naar Utrecht gereden. Nu is er volop werk, meer dan toen, maar de resultaten zyn niet zo daverend. Ik ben niet voor krasse maatregelen, maar als meer dan de helft er eens een paar dagen mee zou ophouden, deed ik mee, aldus de heer Boon. Je kunt al die belasting en verhogingen ook niet op je klanten verhalen, want die vinden het tarief toch al behoorlijk. Dus blijft over dat het uit je eigen zak moet. Typisch dat onze branche, de kleine weg vervoerder, er altijd het eerste bij is als er betaald moet worden. Nogmaals aan werk geen gebrek, maar het moet ook innend ;Ijn, zegt de heer Boon van de Buurtlaan. Een vanouds gevestigde zaak is die van de gebr. van Veldhuizen uit de Achterkerk straat. Al dik 50 jaar onderhoudt deze firma een goed beklante bodedienst op Arnhem, Nijmegen, en Tiel met tussen gelegen plaatsen. Opa van Veldhuizen begon met paard en wagen en nu is de zaak uitgegroeid tot vijf vrachtauto's die onze oostelijke wegen doorkruisen. Daar naast heeft de fa. van Veldhuizen nog oen ongeregelde dienst op Amsterdam en Rotterdam. De heer T. v. Veldhuizen, een der ex- plo:tanten vindt de invoering van weg geld hopeloos. Ik betaal rtu al f 2000,— in de drie maanden wegenbelasting. En wat gaat men met dat meerdere geld doen? De aannemers gaan er mooi weer van spelen, zegt de heer v. Veldhuizen. Toe maar jongens, er is nou een pot met weggeld, dus weg is het geld. Het gaat in Den Haag van de grote boom, maar wie? moet het gelag betalen? De kleine weg vervoerder. De heer v. Veldhuizen toont een aantal aanslagen, die hij in een korte periode ontving. En dan met een betrek kelijk klein bedrijf, drie man eigen per soneel en 2 knechts. Hier een ontwerptekening van de geplande nieuwe garage van de fa. J. van Stempvoort, die in de Industriewijk wordt gebouwd. Overigens wacht de firma al enkele jaren op af komen van de bouwvergunning. Het is mogeiyk dat, wanneer de plannen gerealiseerd zyn, in verre toekomst hierin een centraal bestelhuis wo.rdt ge vestigd, maar hierover bestaat nog geen zekerheid. De firma Van Stempvoort, die aan de Zandstraat zeer nauw behuisd is, zal te zijner tijd in de Industriewijk haar vleugels beter kunnen uitslaan. Al zou ik daar misschien dan zelf bij zijn, deze oplossing lijkt mij het bes te. Nu worden vele mensen gedupeerd ook de gewone autobezitter. Wij zit ten dik in het werk, maar er zou meer uit kunnen komen. De tarieven zijn op 3 mei met 5°/o verhoogd en er wordt gefluisterd dat er weer een verhoging op til is. Wie betaalt dan het gelag? De consument in dit geval meest de be drijven. 't Is overigens typisch dat de industrieën met de vervoerskosten zo weinig rekening houden zegt de heer van Eek. Als ze een nieuw procédé be ginnen wordt alles gecalculeerd, maar het vervoer wordt wel eens vergeten. De industrie zou ons kunnen helpen door de actie te steunen, want ook zij zijn de dupe. Vroeger keek men niet zo nauw. Naar papieren werd niet ge vraagd. En momenteel is het een hele pa pierwinkel, je bent geen vervoerder meer, maar zelf boekhouder en admi nistrateur zo klaagt de heer van Eek over de bureaucratie. In elk geval kan er ook een positief geluid doorkrlinken. Aan werkopdrachten geen gebrek. Dat is ook wel eens anders geweest. Daar om ziet de heer van Eek nog wel licht punten. Uit al deze opinies kan de conclusie worden getrokken dat de Minister (al thans in de ogen van de wegvervoer ders) een zeer onaantrekkelijk voor stel deed. Instelling van een wegen fonds, waarbij de gelden regelrecht aan verbetering van de wegen zou worden besteed, zou volgens de expediteurs DE juiste oplossing zijn. Het geeft te den ken dat de vakmensen een geheel eensluidende mening hebben. Meer dan 6000 aangesloten bedrijven staan ach ter de gevoerde actie. Het blijkt dat het wegvervoer in de knel zit. Enerzijds door de vergaande bureaucratie, waardoor een deel van de zelfstandigheid is verloren gegaan. Anderzijds zijn de hoge lasten een doorn in het oog van de exploitanten. leiden moet. Al die rompslomp moet af geschaft worden, vindt de heer v. Veld huizen. Het is te hopen dat alle expedi teurs protest zullen laten horen tegen dat voorgenomen weggeld, want dit is feitelijk een onaanvaardbaar geval, meent de heer v. Veldhuizen. De fa. Gebr. van Dolderen aan de Grebbeweg in Rhenen begon in 1932. Niet met paard en wagen zoals zoveel van zijn bovengenoemde collega's, maar als beurtschipper op de Rijn. De goe deren werden over het water vervoerd van Rhenen naar Amsterdam en de Zaanstreek. Thans heeft de fa. van Dolderen vijf wagens op de weg, die de route Rhenen-Amsterdam onderhou den, maar zelfs tot in Frankrijk, Duits land en België kan men de trekkers met opleggers uit de Grebbestad te genkomen. Mevr. van Dolderen zegt dat haar zoon graag naar Amsterdam ge gaan was. maar door drukke werk zaamheden verhinderd was. De repa ratie van de wagens wordt ook eigen- want de mensen zeggen nu al wat is dat vervoer duur. Men moest eens we ten hoe groot onze bedrijfsonkosten zijn. Dat er nieuwe banden moeten ko men als de oude versleten zijn dat is tot daar aan toe, maar dat gepluk aan je geld worden wij meer dan beu. Of de demonstratie veel helpen zal weet ik niet, want de Overheid is de baas besluit mevr. v. Dolderen. De fa. van Eek uit Amerongen groei de, vooral in de naoorlogse jaren snel. Rond de eeuwwisseling begon groot vader van Eek met een bodedienst van Amerongen naar Veenendaal en Rhe nen. Thans doorkruisen 17 wagens van de E.V.E. (door de fa. van Eek over genomen) het land. Zeer onlangs, op 3 okt. j.l. werd aan de Nijverheidslaan te Veenendaal een filiaal geopend. Een be drijf waar schot in zit. Begon groot vader van Eek dus met een eenmans bedrijfje in 1900, thans werken er 25 meiden plus twee bazen. Vijftien wa- Daarenboven ziet men weinig ver betering aan het wegennet, zodat men zich gaat afvragen waar al het geld door henzelf opgebracht nu eigenlek blijft. De vrachtvervoerders werken van de vroege morgen tot de late avond om een stroom van goederen en pakket ten door ons land te verspreiden. In economisch opzicht een belangrijke be drijfstak. Stel U maar eens voor wat er zou gebeuren wanneer dat goede renvervoer een week of zelfs maar een paar dagen zou stagneren. Dan was Leiden in last. Door de huidige wel vaartsperiode heeft het vrachtvervoer voldoende werk. Wanneer dat onver hoopt minder zou worden krijgt deze branche direct de klappen en zien velen zich in de liquiditeit van hun bedrijf bedreigd. Vandaar deze vrij lange re portage, waar vertegenwoordigers van de bedrijfstak hun eigen (overigens praktisch eensluidende) opinie weerga ven. Het is niet verwonderiyk dat een groot aantal bedreven eigen vervoer inleg den, want de tarieven worden ook steeds hoger. Dat moet wel anders hadden we helemaal geen brood. Som mige pakjes b.v. uit Limburg kosten wel zes of zeven gulden vrachtgeld, je durft het bjjna niet aan de mensen te vragen. En over die prijzen hebben we ook niets te zeggen. De centrale bestelhuizen rege len dat. Zoveel kilometers, zo zwaai weegt het pak, dus zoveel geld. Alles is op sche ma vastgelegd. Ik weet niet waar dit toe handig verricht, tenminste de kleine dingetjes, want alles kost handen vol geld zegt Mevr. van Dolderen. We be talen duizenden guldens belasting voor de wegen en wie krijgt al dat geld. De Spoorwegen en de K.L.M. gelooft mevr. v. Dolderen. Iedere maandag vertrekt er een wa gen van de fa. v. Dolderen naar Frank rijk en iedere woensdag naar Duits land. Het is een heel gedoe en een gro te administratie. We hebben een vaste boekhouder moeten nemen. Anders ga je er an zegt mevr. v. Dolderen. De tarieven kun je ook niet omhoog gooien, gens zijn op de weg, twee worden ge reserveerd voor noodgevallen, De heer van Eek vindt de maatregel van de Minister zeer onsympatiek. Wanneer dit weggeld zal worden ingevoerd, moeten er weer een partij ambtenaren komen, die de gelden innen en verdelen moe ten. En waar loopt het op uit? Niet op de verbetering van de wegen dacht ik. Als ik het voor het zeggen had zou ik desnoods de wegenbelasting iets verhogen voor diegenen, die dat kunnen dragen en dan dit extra geld voo.r de wegen bestemmen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 3