FLITSEN OVERHEMDEN Fa. Alberti-Ravenhorst RECLAME lUSd'ORANGE ACTIE PRIJS VEENENDAAL EN OMSTREKEN BEDDEN 1 NU GEEN WAS- PROBLEMEN MEER FA. VAN WIJK SPAANSE SINAASAPPELS J)t Vallei" llw blad E. A. van den Broek FA. BEEKHOF extra glas verf behang lijsten tekenartikelen schildersbenodigdheden Ëurkesteen ^eeótclacjen WIT EN GESTREEPT Prijzen 13.90 - 15.90 - 17.90 - 19.90 DRIE SMAKENTWAALF PRIJZEN, EEN ROOKPLEZIER! PANTER-GROOT IN KLEINE SIGAARTJES! één pers. polyether bed 37,50 en 52,50 interieur bedden met zomer en winterkant en op de vering volledige fabrieksgarantie prima bed, één pers twee pers. 49,75 72,50 met de beste damast, doorgestikt bovenblad en schapenwollen afdekking één pers. 72,50 twee pers. 115, veel keus in terlenka en nylon bedspreien, twee pers. vanaf 39,50 electr. deken, met regelaar, gegaran deerd veilig TEXTIEL HANDEL VOOR DE A.S. BRENGEN WIJ EEN MOOIE SORTERING Bel-O-fast en Trico Nylon Ook voor Heren en Jongenskonfectie Hoofdstraat 13 - Veenendaal Telefoon 2037-3637 SINGER VOLAUTOM. WASMACH. Voor een rijwiel of bromfiets naar fa. van Wijk Top merken als: Nog enkele beschadigde bromfietsen tegen sterk verlaagde prijzen. Pr. Bernhardl. 110 - Tel. 3731 - Veenendaal van de LEVERANCIER der SAN RIVAL van de fijnste gratis proeven en keuren normale prijs F. v. d. Bosch HOOGSTRAAT 16 woningtextiel vaste vloerbedekking bankstellen bergmeubelen salonkasten eethoeken gordijnstoffen doop RJIc Voikcnbupg Ter afwisseling deze week een flits uit het laatste oorlogsjaar. Voor de ware gebeurtenis welke u daar voor hieronder gelieve aan te treffen, hadden wij een gezellig onderhoud met de heer M. Groothees aan de Schutter- steeg 11a onder Ede. Een man die weet wat hij wil en niet voor een kleintje vervaard is. Immers, hij was het die in het laatste oorlogsjaar, met zijn jongere vrienden Bart Rooseboom en Evert Meyer een Duitse trein lieten ontsporen tussen De Klomp en Ede. Een zeer riskante op dracht, die hem verstrekt was door de heer Wildeboer, KP-leider uit Ede. „Meneer Groothees, zag u niet erg te gen de uitvoering van deze opdracht op". Absoluut niet! Ik kende in die tijd geen angst! Nu is dat anders. Ik zou het beslist niet meer kunnen „Mag ik vragen hoe oud u toen was „Ik was toen negenentwintig jaar en ongehuwd. Maar wat nu mijn vrouw is, was toen mijn verloofde Mevrouw glimlacht. „Ik heb wat in angst gezeten in die tijd over Maas. Hij deed altijd zulk gevaarlijk werk. Ik vond er niets aan. Hij was zo hard „Dat moest je wel", interrumpeert Maas Groothees, „anders hoefde je je niet bij een KP aan te sluiten, 't Was nu eenmaal hard en gevaarlijk werk „Hoe kwam u eigenlijk bij de onder grondse beweging „Wel door vrienden. Maar ook omdat ik van jongsaf érg koningsgezind ben. En nog ben ik een vurige Oranjeklant en dat zal ik ook blijven". „Hebt u nog meer meegemaakt, dan wat u vertelde over de daraillering van de Duitse legertrein aan De Klomp?" „Zeer zeker. Eens was ik aan het hout hakken toen er een Feldgendarme voorbij kwam met een grote vette kip achter op zijn fiets. Even later reed ik hem achterna en keek begerig naar die prach tige kip. Opeens merkte ik dat de kip be gon te waggelen en van het bagagerek afduikelde. De Duitser had niets in de gaten. Ik was er als de kippen bij en stopte de kip onder mijn jas. Op hetzelfde moment keek de gendarme om en miste zijn kip. Ik was juist bij een landweg aan gekomen en sloeg gelijk linksaf. En daar begint me de kerel te schieten. Ik zette de spurt er flink in en kwam uit zijn gezicht. Bij een boerderij aangekomen, gaf ik de m De heer Grcothees voor één van zyn wagens. De heer M. Groothees is tim mermansbaas en in goede doen geraakt! kip aan enkele evacuees, die er, naar ze me later zeiden, heerlijk van gesmuld hadden. Verder hebben wij. met een groepje ook heel veel Tommies gehol pen, die na de slag om Arnhem niet wil den capituleren. Wij brachten ze in een schaapskooi en hebben al die tijd voor deze zestig Engelse soldaten gezorgd. Er moest steenkool zijn en levensmiddelen, terwijl we bij de Ritmeester in Veenen- daal 'sigarenkort' mochten halen. Ten slotte heb ik met paard en wagen heel wat Engelse soldaten weggereden, om ze te laten ontvluchten. Met nadruk wil ik opmerken dat vele ondergrondsen het zelfde werk deden als ik. Er waren kerels bij waar je altijd op aan kon. Vermeldens waard is misschien ook nog, dat de heer van Schuppen uit Veenendaal, door mijn chef Wildeboer en ook van de Broek en mijn persoon, uit de gevangenis gered is. Meneer van Schuppen was ons ontzettend dankbaar. Na de oorlog hebben we nog een costuum van hem gehad" „Hebt u nog opmerkingen, meneer Groothees?" „Ja, ik zou dit nog willen zeggen: Als u gaat schrijven over de ontsporing van de trein moet u er vooral van uitgaan dat mijn vrienden Evert Meyer en Bart Rooseboom er hetzelfde aandeel in hadden als ik!" Een gevaarlijk avontuur Het is september 1944. Drie jongemannen sluipen door de don kerte van de nacht. Hun gezichten verraden spanning. Ze hebben een gevaarlijke opdracht van hun KP-leider, welke zij, al is het met gevaar van hun leven, op de juiste wijze willen uitvoeren. Urenlang posten zij. langs de spoorlijn De Klomp-Ede. Ze willen pre cies weten op welke tijden er een Duitse legertrein passeert. Gedempt klinken hun stemmen. Het is altijd uitkijken voor pa trouillerende Duitsers. Nauwkeurig wordt de treinenloop genoteerd. Diep in de nacht keren de jongens huiswaarts. Maar de volgende nacht gebeurt er weer precies hetzelfde: Posten, noteren en uitkijken voor Duitsers! Plotseling horen zij stemmen. Onmiddel lijk gaan zij in dekking. Zijn het Duitsers? Ze kunnen er niet achter komen. Via een omweg gaan zij weer huiswaarts. Ze we ten nu genoeg. Morgennacht zal het ge beuren.... Het is zover! Tegen twaalf uur de vol gende nacht ontmoeten de vrienden elkaar op de stille landweg welke naar de spoor lijn leidt. Als schimmen glijden zij langs het struikgewas en passeren een boerde rij. Eén hunner fluistert: „Ik voel dat we bespied worden" „Je kletst"fluistert een ander. Toch kijken de drie vrienden schichtig om zich heen. „Kijk, daar"fluistert de één weer. Drie paar ogen kijken naar een venster in de boerderij. Bij het flauwe licht wat door de wolken dringt, zien zij. hoe een man naar hen kijkt. „Gewoon doorgaan," begint Maas. „Mor gen waarschuwen wij hem wel. Ik geloof dat hij aan onze kant staat, maar hij mag niets gezien hebben!" Van twaalf tot vier uur posten zij langs de rails. „Daar komt de trein", merkt er één op. Hij ligt met zijn oor op een rail en hoort in de verte gedreun. „Deze kan het nog niet zijn", meent de ander. „Laten we nog wachten" Toch worden de bouten reeds losge schroefd, maar de rail wordt nog niet weggeschoven. De jongens duiken terug in de berm. Een kleine trein passeert. „Zie je wel, deze is het niet!" Als na enige tijd het geluid van de trein volkomen weggestorven is, liggen de drie ondergrondsen met hun oor op de rail. Dan vaart er een schok door hun jonge lichamen. Een machtig, aanzwellend ge dreun trilt, door het ijzer De heer Groothees wijst hier de plek aan waar hy 20 jaar geleden de bou ten losschroefde, met zgn vrienden Evert en Bart. „Dit is em"fluistert de oudste. „Als ik zo hoor, is het een geweldige zware trein" De anderen beamen het en onmiddellijk gaan ze tot aktie over. Met vereende krachten wordt het stuk rail weggetrok ken van de verbindingsplaats. Snel sluipen nu de jongens naar een greppel, honderd meter daar vandaan en wachten af In de verte nadert een donker gevaarte. Fel turen de ogen boven de greppelrand. Nog even, dan zal het gebeuren. Plotseling, een ontzettende klap, ge volgd door een vreselijk gehuil! Verschil lende wagons steigeren rechtop ten he mel. Ze zien nog juist hoe een donkere gedaante uit de locomotief springt. Het is de Hollandse machinist welke ongedeerd blijft. Een vreselijke ravage. Het is direct een heen en weer geren van niet gewonde soldaten, die hun kameraden te hulp wil len snellen. Maar de hulpverlening is hopeloos. De meeste militairen hebben zich volgcdronken met Franse cognac. Er is praktisch niets voorhanden: geen verband, geen medicijnen, geen breekma- teriaal. De ontwrichte locomotief staat geheel langs de lijnen. Enkele hoge offi cieren gaan vreselijk te keer. Zo spoedig mogelijk worden er boodschappers gezon den naar Ede en Veenendaal met een dringend verzoek om Roode Kruishulp. Maas, Evert en Bart staan op. Hun op dracht is voltooid. Rustig gaan zij naar huis. Als Maas Groothees de deur van de boerderij achter zich sluit en hij de deel binnenloopt, ontsnapt hem toch een zucht van verlichting. Deze nacht slaapt hij als een roos. (Nu snapt hij niet hoe hij toen zo doodgemoe dereerd naar bed kon gaan, terwijl zovele gewonden hun laatste doodstrijd streden. Maar het was oorlog). De volgende dag roept zijn moeder hem met de boodschap: „Maas, sta toch eens op! Er is een grote Duitse trein ont spoord!" „Wat zegt u me nu toch, moeder? Weet u dat wel zeker.." „Ga maar eens kijken, dan zul je het wel zien". Het blijkt dat de slag goed aangekomen is. De trein bestaat wel uit zestig wagons. Sommigen daarvan steken boven de mas ten uit. Anderen zijn op en in elkaar ge schoven. Overal lopen mensen te sjouwen met flessen en vaten cognac. Er wordt stevig gedronken. Het lukt Maas Groot hees echter niet om ook maar een druppel van het geestrijke vocht te bemachtigen. Enfin, dat was ook niet het voorop gezette doel. Steeds meer informaties worden ingewonnen, waaruit blijkt dat de trein uit Boulogne kwam. Reeds bij Gel- dermalsen werd de trein door de RAF ontdekt en beschoten, waar door de enorme Duitse locomotief buiten werking gesteld werd. Met een oud model elek trisch treinstel werd de reis voortgezet naar Utrecht. Daar werd gerangeerd naar het baan vak Utrecht-Arnhem. De Heimat naderde. De machinist van het Hollandse treinstel had opdracht gekregen niet te hard te rijden. Als hij het station „Veenendaal-De Klomp" passeert, mindert hij om onbe kende redenen vaart, maar toch is de snelheid nog hoog genoeg om een grote ramp te veroorzaken. Minstens zeventien Duitsers verloren hierbij hun (even, terwijl er ook vele ge wonden zijn. Deze trein vervoerde ook veel paarden, die er ook niet te best af kwamen. Door de Roode Kruisploegen van Ede en Veenendaal werd veel werk verricht. Door deze blokkade van het baanvak ondervonden de Duitsers bijzonder veel last, wat uiteraard ook de opzet was van deze opdracht. Het doel was bereikt! De KP-commandant kon tevreden zijn. Maar wie zal niet meehuiveren mét de heer Groothees, als we nu deze gebeur tenissen overdenken? DEZE WEEK EEN EXTRA AANBIEDING 98,I VEENENDAAL HOOGSTRAAT 76, TEL. 7686 Voor de Kerstdagen een MAKE UP van Huize Chic. U zult er dan zeker aantrekkelijk uitzien. HUIZE CHIC Patrim.laan 13 - Tel. 3891 wassen, spoelen en drogen alles doet de voor u zonder dat u er naar omkykt. Tot 31 december 1964 profiteert u nog van onze heropenings reklame Een Singer kinder naaimachine ter waarde van f 49,50 CADEAU by aankoop van een zig-zag naaimachine, breimachine of wasautomaat. W. J. VELDHUIZEN Wilhelminastraat 53 Telefoon 3573. SOLEX, RAP, PUCH (bromfietsen) JUNCKER en STOKVIS (rijwielen) NYLONS Weekend uit.. daarhorenDanlon extra sterke" wandelnylons bij. m kleuren passend bij het mode beeld van nu. U herkent Danlons direct aan de elegante vrouw op de verpakking, vanaf f 2.95 l.59 Hoofdstraat 12 - Tel. 3078 Veenendaal hebt keus uit drie smaken. Zeer licht: voor mékkelijk, ontspannen roken. Licht: voor gezéllige smaak en persoonlijk aroma. Karakter: om aan uw (pittiger) trekken te komen. Rook het sigaartje van uw keus met aandacht - altijd geurig, altijd voornaam, welke smaak u ook kiest. Drie smaken, twaalf prijzen, één rookplezierl Zo'n assortiment kan alléén maar samengesteld zijn door een bedryf, dat al Jóren weet, wat de roker van kleine sigaren wil. ZEER LICHT DOMINO PANATELLA 20 CT DOMINO 15 CT SENORITAS ROOD 16 CT PASSAGE 15 CT SPRINT 6JCT LICHT FURORE SOBRINO PARI „NO. 5M 18 CT 14 CT 13 CT 6 CT KARAKTER HISTORIA 20 CT MIGNON 17 CT PONNY 11 CT Een voorbeeld: Panter Senoritas Rood (Zeer Licht). Een geurig genoegen tot het laatste trekje, stamgast tussen de lippen van de kenner. U ruikt het diréct, als iemand een-Senoritas'Rood opsteekt. 16 ct per stuk. In doosjes van 10, in blikjes van 20. SCHILDER EN BEHANGER Hoofdstraat 52 - Veenendaal - tel. 2017 Wij tonen u een grote kollektie in kamerbreed Komt u eens vrybiyvend kijken in onze showroom WONINGINRICHTING Klaas Katerstraat 5-10, tel. 2287

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1964 | | pagina 4