FLITSEN
OVERHEMDEN
Fa. Alberti-Ravenhorst
RECLAME
lUSd'ORANGE
ACTIE
PRIJS
VEENENDAAL
EN OMSTREKEN
BEDDEN
1
NU GEEN
WAS-
PROBLEMEN
MEER
FA. VAN WIJK
SPAANSE SINAASAPPELS
J)t Vallei"
llw blad
E. A. van den Broek
FA. BEEKHOF
extra
glas
verf
behang
lijsten
tekenartikelen
schildersbenodigdheden
Ëurkesteen
^eeótclacjen
WIT EN GESTREEPT
Prijzen 13.90 - 15.90 - 17.90 - 19.90
DRIE SMAKENTWAALF PRIJZEN, EEN ROOKPLEZIER!
PANTER-GROOT IN KLEINE SIGAARTJES!
één pers. polyether bed 37,50 en
52,50
interieur bedden met zomer en
winterkant en op de vering volledige
fabrieksgarantie prima bed, één pers
twee pers.
49,75
72,50
met de beste damast, doorgestikt
bovenblad en schapenwollen afdekking
één pers. 72,50
twee pers. 115,
veel keus in terlenka en nylon
bedspreien, twee pers. vanaf
39,50
electr. deken, met regelaar, gegaran
deerd veilig
TEXTIEL
HANDEL
VOOR DE A.S.
BRENGEN WIJ EEN MOOIE
SORTERING
Bel-O-fast en Trico Nylon
Ook voor Heren en
Jongenskonfectie
Hoofdstraat 13 - Veenendaal
Telefoon 2037-3637
SINGER
VOLAUTOM.
WASMACH.
Voor een rijwiel of bromfiets naar
fa. van Wijk
Top merken als:
Nog enkele beschadigde bromfietsen tegen sterk verlaagde
prijzen.
Pr. Bernhardl. 110 - Tel. 3731 - Veenendaal
van de LEVERANCIER
der SAN RIVAL
van de fijnste
gratis proeven en keuren
normale prijs
F. v. d. Bosch
HOOGSTRAAT 16
woningtextiel
vaste vloerbedekking
bankstellen
bergmeubelen
salonkasten
eethoeken
gordijnstoffen
doop RJIc Voikcnbupg
Ter afwisseling deze week
een flits uit het laatste
oorlogsjaar.
Voor de ware gebeurtenis welke u daar
voor hieronder gelieve aan te treffen,
hadden wij een gezellig onderhoud met
de heer M. Groothees aan de Schutter-
steeg 11a onder Ede. Een man die weet
wat hij wil en niet voor een kleintje
vervaard is. Immers, hij was het die in
het laatste oorlogsjaar, met zijn jongere
vrienden Bart Rooseboom en Evert Meyer
een Duitse trein lieten ontsporen tussen
De Klomp en Ede. Een zeer riskante op
dracht, die hem verstrekt was door de
heer Wildeboer, KP-leider uit Ede.
„Meneer Groothees, zag u niet erg te
gen de uitvoering van deze opdracht op".
Absoluut niet! Ik kende in die tijd geen
angst! Nu is dat anders. Ik zou het beslist
niet meer kunnen
„Mag ik vragen hoe oud u toen was
„Ik was toen negenentwintig jaar en
ongehuwd. Maar wat nu mijn vrouw is,
was toen mijn verloofde
Mevrouw glimlacht. „Ik heb wat in
angst gezeten in die tijd over Maas. Hij
deed altijd zulk gevaarlijk werk. Ik vond
er niets aan. Hij was zo hard
„Dat moest je wel", interrumpeert Maas
Groothees, „anders hoefde je je niet bij
een KP aan te sluiten, 't Was nu eenmaal
hard en gevaarlijk werk
„Hoe kwam u eigenlijk bij de onder
grondse beweging
„Wel door vrienden. Maar ook omdat
ik van jongsaf érg koningsgezind ben.
En nog ben ik een vurige Oranjeklant en
dat zal ik ook blijven".
„Hebt u nog meer meegemaakt, dan
wat u vertelde over de daraillering van de
Duitse legertrein aan De Klomp?"
„Zeer zeker. Eens was ik aan het hout
hakken toen er een Feldgendarme voorbij
kwam met een grote vette kip achter
op zijn fiets. Even later reed ik hem
achterna en keek begerig naar die prach
tige kip. Opeens merkte ik dat de kip be
gon te waggelen en van het bagagerek
afduikelde. De Duitser had niets in de
gaten. Ik was er als de kippen bij en
stopte de kip onder mijn jas. Op hetzelfde
moment keek de gendarme om en miste
zijn kip. Ik was juist bij een landweg aan
gekomen en sloeg gelijk linksaf. En daar
begint me de kerel te schieten. Ik zette de
spurt er flink in en kwam uit zijn gezicht.
Bij een boerderij aangekomen, gaf ik de
m
De heer Grcothees voor één van zyn
wagens. De heer M. Groothees is tim
mermansbaas en in goede doen geraakt!
kip aan enkele evacuees, die er, naar ze
me later zeiden, heerlijk van gesmuld
hadden. Verder hebben wij. met een
groepje ook heel veel Tommies gehol
pen, die na de slag om Arnhem niet wil
den capituleren. Wij brachten ze in een
schaapskooi en hebben al die tijd voor
deze zestig Engelse soldaten gezorgd. Er
moest steenkool zijn en levensmiddelen,
terwijl we bij de Ritmeester in Veenen-
daal 'sigarenkort' mochten halen. Ten
slotte heb ik met paard en wagen heel
wat Engelse soldaten weggereden, om ze
te laten ontvluchten. Met nadruk wil ik
opmerken dat vele ondergrondsen het
zelfde werk deden als ik. Er waren kerels
bij waar je altijd op aan kon. Vermeldens
waard is misschien ook nog, dat de heer
van Schuppen uit Veenendaal, door mijn
chef Wildeboer en ook van de Broek en
mijn persoon, uit de gevangenis gered is.
Meneer van Schuppen was ons ontzettend
dankbaar. Na de oorlog hebben we nog
een costuum van hem gehad"
„Hebt u nog opmerkingen, meneer
Groothees?"
„Ja, ik zou dit nog willen zeggen: Als
u gaat schrijven over de ontsporing van
de trein moet u er vooral van uitgaan
dat mijn vrienden Evert Meyer en Bart
Rooseboom er hetzelfde aandeel in hadden
als ik!"
Een gevaarlijk avontuur
Het is september 1944.
Drie jongemannen sluipen door de don
kerte van de nacht.
Hun gezichten verraden spanning. Ze
hebben een gevaarlijke opdracht van hun
KP-leider, welke zij, al is het met gevaar
van hun leven, op de juiste wijze willen
uitvoeren. Urenlang posten zij. langs de
spoorlijn De Klomp-Ede. Ze willen pre
cies weten op welke tijden er een Duitse
legertrein passeert. Gedempt klinken hun
stemmen. Het is altijd uitkijken voor pa
trouillerende Duitsers. Nauwkeurig wordt
de treinenloop genoteerd. Diep in de nacht
keren de jongens huiswaarts. Maar de
volgende nacht gebeurt er weer precies
hetzelfde: Posten, noteren en uitkijken
voor Duitsers!
Plotseling horen zij stemmen. Onmiddel
lijk gaan zij in dekking. Zijn het Duitsers?
Ze kunnen er niet achter komen. Via een
omweg gaan zij weer huiswaarts. Ze we
ten nu genoeg. Morgennacht zal het ge
beuren....
Het is zover! Tegen twaalf uur de vol
gende nacht ontmoeten de vrienden elkaar
op de stille landweg welke naar de spoor
lijn leidt. Als schimmen glijden zij langs
het struikgewas en passeren een boerde
rij. Eén hunner fluistert: „Ik voel dat we
bespied worden"
„Je kletst"fluistert een ander.
Toch kijken de drie vrienden schichtig
om zich heen.
„Kijk, daar"fluistert de één weer.
Drie paar ogen kijken naar een venster
in de boerderij. Bij het flauwe licht wat
door de wolken dringt, zien zij. hoe een
man naar hen kijkt.
„Gewoon doorgaan," begint Maas. „Mor
gen waarschuwen wij hem wel. Ik geloof
dat hij aan onze kant staat, maar hij mag
niets gezien hebben!"
Van twaalf tot vier uur posten zij langs
de rails.
„Daar komt de trein", merkt er één op.
Hij ligt met zijn oor op een rail en hoort
in de verte gedreun.
„Deze kan het nog niet zijn", meent de
ander. „Laten we nog wachten"
Toch worden de bouten reeds losge
schroefd, maar de rail wordt nog niet
weggeschoven. De jongens duiken terug in
de berm. Een kleine trein passeert.
„Zie je wel, deze is het niet!"
Als na enige tijd het geluid van de trein
volkomen weggestorven is, liggen de drie
ondergrondsen met hun oor op de rail.
Dan vaart er een schok door hun jonge
lichamen. Een machtig, aanzwellend ge
dreun trilt, door het ijzer
De heer Groothees wijst hier de plek
aan waar hy 20 jaar geleden de bou
ten losschroefde, met zgn vrienden
Evert en Bart.
„Dit is em"fluistert de oudste. „Als
ik zo hoor, is het een geweldige zware
trein"
De anderen beamen het en onmiddellijk
gaan ze tot aktie over. Met vereende
krachten wordt het stuk rail weggetrok
ken van de verbindingsplaats.
Snel sluipen nu de jongens naar een
greppel, honderd meter daar vandaan en
wachten af
In de verte nadert een donker gevaarte.
Fel turen de ogen boven de greppelrand.
Nog even, dan zal het gebeuren.
Plotseling, een ontzettende klap, ge
volgd door een vreselijk gehuil! Verschil
lende wagons steigeren rechtop ten he
mel. Ze zien nog juist hoe een donkere
gedaante uit de locomotief springt. Het is
de Hollandse machinist welke ongedeerd
blijft. Een vreselijke ravage. Het is direct
een heen en weer geren van niet gewonde
soldaten, die hun kameraden te hulp wil
len snellen. Maar de hulpverlening is
hopeloos. De meeste militairen hebben
zich volgcdronken met Franse cognac.
Er is praktisch niets voorhanden: geen
verband, geen medicijnen, geen breekma-
teriaal. De ontwrichte locomotief staat
geheel langs de lijnen. Enkele hoge offi
cieren gaan vreselijk te keer. Zo spoedig
mogelijk worden er boodschappers gezon
den naar Ede en Veenendaal met een
dringend verzoek om Roode Kruishulp.
Maas, Evert en Bart staan op. Hun op
dracht is voltooid. Rustig gaan zij naar
huis. Als Maas Groothees de deur van de
boerderij achter zich sluit en hij de deel
binnenloopt, ontsnapt hem toch een zucht
van verlichting.
Deze nacht slaapt hij als een roos. (Nu
snapt hij niet hoe hij toen zo doodgemoe
dereerd naar bed kon gaan, terwijl zovele
gewonden hun laatste doodstrijd streden.
Maar het was oorlog).
De volgende dag roept zijn moeder
hem met de boodschap: „Maas, sta toch
eens op! Er is een grote Duitse trein ont
spoord!"
„Wat zegt u me nu toch, moeder? Weet
u dat wel zeker.."
„Ga maar eens kijken, dan zul je het
wel zien".
Het blijkt dat de slag goed aangekomen
is. De trein bestaat wel uit zestig wagons.
Sommigen daarvan steken boven de mas
ten uit. Anderen zijn op en in elkaar ge
schoven. Overal lopen mensen te sjouwen
met flessen en vaten cognac. Er wordt
stevig gedronken. Het lukt Maas Groot
hees echter niet om ook maar een druppel
van het geestrijke vocht te bemachtigen.
Enfin, dat was ook niet het voorop
gezette doel. Steeds meer informaties
worden ingewonnen, waaruit blijkt dat de
trein uit Boulogne kwam. Reeds bij Gel-
dermalsen werd de trein door de RAF
ontdekt en beschoten, waar door de
enorme Duitse locomotief buiten werking
gesteld werd. Met een oud model elek
trisch treinstel werd de reis voortgezet
naar Utrecht.
Daar werd gerangeerd naar het baan
vak Utrecht-Arnhem. De Heimat naderde.
De machinist van het Hollandse treinstel
had opdracht gekregen niet te hard te
rijden. Als hij het station „Veenendaal-De
Klomp" passeert, mindert hij om onbe
kende redenen vaart, maar toch is de
snelheid nog hoog genoeg om een grote
ramp te veroorzaken.
Minstens zeventien Duitsers verloren
hierbij hun (even, terwijl er ook vele ge
wonden zijn. Deze trein vervoerde ook
veel paarden, die er ook niet te best af
kwamen. Door de Roode Kruisploegen
van Ede en Veenendaal werd veel werk
verricht.
Door deze blokkade van het baanvak
ondervonden de Duitsers bijzonder veel
last, wat uiteraard ook de opzet was van
deze opdracht. Het doel was bereikt!
De KP-commandant kon tevreden zijn.
Maar wie zal niet meehuiveren mét de
heer Groothees, als we nu deze gebeur
tenissen overdenken?
DEZE WEEK EEN EXTRA AANBIEDING
98,I
VEENENDAAL
HOOGSTRAAT 76, TEL. 7686
Voor de Kerstdagen een
MAKE UP
van Huize Chic.
U zult er dan zeker
aantrekkelijk uitzien.
HUIZE CHIC
Patrim.laan 13 - Tel. 3891
wassen, spoelen en drogen
alles doet de
voor u zonder dat u er
naar omkykt.
Tot 31 december 1964
profiteert u nog van onze
heropenings reklame
Een Singer kinder
naaimachine ter
waarde van f 49,50
CADEAU
by aankoop van een
zig-zag naaimachine,
breimachine of
wasautomaat.
W. J. VELDHUIZEN
Wilhelminastraat 53
Telefoon 3573.
SOLEX, RAP, PUCH (bromfietsen)
JUNCKER en STOKVIS (rijwielen)
NYLONS
Weekend uit.. daarhorenDanlon
extra sterke" wandelnylons bij.
m kleuren passend bij het mode
beeld van nu. U herkent Danlons
direct aan de elegante vrouw
op de verpakking, vanaf f 2.95
l.59
Hoofdstraat 12 - Tel. 3078
Veenendaal
hebt keus uit drie smaken. Zeer licht: voor mékkelijk, ontspannen roken.
Licht: voor gezéllige smaak en persoonlijk aroma. Karakter: om aan uw
(pittiger) trekken te komen. Rook het sigaartje van uw keus met aandacht -
altijd geurig, altijd voornaam, welke smaak u ook kiest. Drie smaken, twaalf
prijzen, één rookplezierl Zo'n assortiment kan alléén maar samengesteld zijn
door een bedryf, dat al Jóren weet, wat de roker van kleine sigaren wil.
ZEER LICHT
DOMINO PANATELLA 20 CT
DOMINO 15 CT
SENORITAS ROOD 16 CT
PASSAGE 15 CT
SPRINT 6JCT
LICHT
FURORE
SOBRINO
PARI
„NO. 5M
18 CT
14 CT
13 CT
6 CT
KARAKTER
HISTORIA 20 CT
MIGNON 17 CT
PONNY 11 CT
Een voorbeeld: Panter Senoritas Rood (Zeer Licht). Een geurig genoegen tot het laatste trekje, stamgast
tussen de lippen van de kenner. U ruikt het diréct, als iemand een-Senoritas'Rood opsteekt. 16 ct per stuk.
In doosjes van 10, in blikjes van 20.
SCHILDER EN BEHANGER
Hoofdstraat 52 - Veenendaal - tel. 2017
Wij tonen u een grote kollektie in
kamerbreed
Komt u eens vrybiyvend kijken in
onze showroom
WONINGINRICHTING
Klaas Katerstraat 5-10, tel. 2287