DE GRUYTER De heer Van Renswoude in Friesland en in Engeland ARAM ARAM O n II CHfYItOLin i OLIE EN AARDGAS GOED KOPER GOED KOPER Wat is een rechtsbijstandverzekering TWEEDE BLAD „DE VALLEI" DINSDAG 12 JANUARI 1965 Nr. 3 Op 13 februari 1641 werd de Heer van Renswou de, Johan van Reede, met de heren Aernem, Burgh en Coenders, naar Friesland gezonden in verband met moeilijkheden die waren ontstaan omtrent de vloot. Zij moesten een poging ondernemen te be werkstelligen, dat de schepen en fregatten beho rende tot Friesland, onder de directie van de Ad miraliteit van Rotterdam zouden komen. In feite moesten ze proberen dat prins Willem van Oranje ook in Friesland de erfopvolging zou krijgen (van het stadhouderschap). Op 5 april keerden Aernem en Renswoude terug en deden verslag van hun wederwaardigheden. Uit één en ander bleek, dat het in Friesland rond deze zaken zeer onrustig was! Eind april vertrok prins Willem met de vloot o.l.v. de luitenant-admiraal Tromp naar Engeland, om daar zijn huwelijk met prinses Maria te laten voltrekken. Willem II was, toen hij op 12 mei 1641 in het huwelijk trad met de Engelse prinses Mary, 15 jaar oud, zijn bruid was 9V2 jaar Het vertrek Op audiëntie Het spookslot aan de Tiber Tegenstrijdige belangen I? V. A. B. KIRPESTEIN CITY-MOTORS-EDE ELKE 2e 250 GRAM (PAK OF BLIK) OF ELK 2e POTJE OPLOSKOFFIE BIJ ELKE 2 PAKJES MARGARINE 2 PAKKEN PAKKEN 6*>..3 GELDIG IN DE WEEK VAN 13 T/M 19 JANUARI 1965 CU Voor verheugende gebeurtenissen Drukkerij „De Gelderse Vallei" coo tCr. CO! i cen i Ondanks deze hechte band met Enge land, boterde het niet tussen de beide Staten. Enkele oorzaken daarvan waren: Last met de Westindische Compagnie, de houding van de Hollandse bewoners in Nieuw-Nederland (New-York); ook klaag den de Engelsen over het sluiten van de Vlaamse havens. Aangezien de prins over deze zaken een andere gedachte had dan de Staten van Holland, waren de klachten van Engeland „gesonghen voor een doofmans deur". Om te trachten de kwestie in Engeland uit te praten werd in oktober 1643 een Ambassade naar Engeland vastgesteld. Ze zou bestaan uit de heren Boreel, Van Renswoude en Joachimi. Zowel met de Engelse koning als met het Engelse Par lement moesten besprekingen worden ge voerd. Eerst in 1644 werden hun instructies door de Staten-Generaal vastgesteld. De heren Willem Boreel, Heer van Duynbeecke, Westhove, Ambachtsheer in Domburgh, Raedt en eerste Pensionaris der Stede van Amsterdam; Johan van Reede, Heer van Renswoude, Thinsheer van Woudenberg, gecommitteerd ter ver- gaderinge van de hooggemelde Heren Staten-Generaal vanwege de provincie Utrecht en Allbert Joachimi, Ridder, Heer tot Oostende in Hoedenkenskercke, zul len zich gereed moeten houden „omme met den eersten beguamen wint" naar Engeland te vertrekken. Op 15 januari 1644 namen de drie heren afscheid in 's-Gravenhage en vertrokken naar Hellevoetsluis. Op de 18e gingen ze scheep. In Engeland werden ze te Gra- vesand verwelkomd door Ridder Flem- mingh, Ceremoniemeester van het Parle ment. Deze bracht het gezelschap de 27e in tien schepen naar Greenwich, waar ze werden begroet door de Graaf van Den bigh en de Heren Henri Mildemay en William Stricklandt. Namens het Parlement heetten ze de drie Heren welkom en zeiden, dat ze hoopten „dat het strecken soude tot nae- der verbintenisse van den Staet van En- ghelandt en de dien van de Vereenighde Nederlanden", aangezien ze door weder zijdse belangen zoals de godsdienst zo nauw aan elkaar verbonden waren. De Nederlandse gezanten dankten voor de vriendelijke woorden en spraken de hoop uit, dat de wederzijdse gemoederen gesust zouden kunnen worden. De heren van het Parlement antwoord den hierop, dat de verhouding van de En gelse koning met zijn Parlement eerst dan hersteld kan worden, als allen in zijn omgeving, die meer met Spanje heulen dan het Vaderland dienen zullen zijn ver- wijdei'd. Hieruit blijkt dus, dat de heren Boreel, Renswoude en Joachimi tot taak hebben het Engelse Parlement met de Engelse Koning te verzoenen. Na dit onderhoud werd hen een receptie aangeboden. De karossen reden voor en de heren namen hun van te voren vast gestelde plaats in: De Heer Boreel achter in de Karos en de Heercn van Renswoude en Joachimi, beyde voor in de Karos achterwaerts rijdende; de graaf van Denbigh heeft sijn plaets ghenomen achterin acn de slincker-handt van de Heer Boreel, Sir Henri Mildemay in de rechterportiere ende Sir William Stricklandt met de Meester van de Ceremoniën in de slinckerportiere. In dertig karossen werd het hele ge zelschap door Londen gereden naar het voor hun besproken Logement. 's Avonds kregen de gezanten bezoek van de Predikanten en Ouderlingen van de Waalse Gemeenten, terwijl verschillen de Nederlandse kooplieden hen kwamen begroeten. Kennelijk waren meerdere Nederlandse edellieden mee naar Engeland getogen: onder hen was zelfs Gerard van Reede, Heer van Vreeland, de oudste zoon van de Heer van Renswoude. Tijdens de re ceptie trok hij naar Oxford om een pas poort bij Z.M. de Koning te halen. Op 18 februari werd het gezelschap in audiëntie ontvangen door Koning Karei I van Engeland. Om drie uur in de middag werden ze in dé grote zaal gelaten. Onder een Bal dakijn bevonden zich de Koning en de Koningin met de Prins van Wales en de Hertog van York. Vele Heren en Dames van het Hof hadden de Zaal gevuld. Met grote eer werden de drie Heren ontvan gen. Halverwege de zaal gekomen maak ten zij een diepe buiging, waarop de Ko ning en de Koningin opstonden en hen met gepaste eer begroetten. Ne enige besprekingen deelde het ge zelschap mee, dat de Koning hen zo vaak op audiëntie mocht vragen als hij wenste; te allen tijde stonden zij tot zijn beschik king. „Gracieuselijck" namen ze afscheid aan het einde van deze ontvangst. Reeds de volgende dag werd met de Koning in het Frans een levendige be spreking gevoerd in gezelschap van een aandachtig gehoor. Om niet door de aan wezige Heren gehoord te worden, riep de Koning de drie gezanten naar het ven ster om hen daar fluisterend zijn ant woord mee te delen. Dit antwoord kwam er op neer, dat de Koning weinig resultaten verwachtte van de verzoeningspogingen met het Parle ment. VAN DEAARDE Nederland heeft de aarde de hand toegereikt. En de aarde heeft die met gulle gaven gevuld. Van een aan delfstoffen maar zeer arm gebied is Nederland plotseling om hoog geschoten tot een land met verrassende energiemogclykheden. Het opent on gekende perspectieven. De lesboekjes voor aardrijkskunde hebben altijd aan de brave leerlingen van onze lagere scholen verkondigd, dat ons land naast een povere hoe veelheid steenkool in het zuiden nog wat olie bezit in de velden rond Schoonebeek. Veel kon het allemaal niet zyn, zo vertelden de leerboeken, al ging men dan nyver te werk om wat de aarde in haar schoot verborgen hield naar boven te brengen. Dit alles is in de laatste tien jaren wel drastisch veranderd. De grootste klap kwam nog maar kort geleden, nauwelijks anderhalf jaar terug, toen de ingenieurs van de NAM, de Nederlandse Aardolie Maatschappij, die hier de boringen ver richt, berekenden dat het bij het Groningse Slochteren aangeboorde aardgasveld ze ker elfhonderd miljard kubieke meter aardgas van een zeer goede kwaliteit moest bevatten. Hoe indrukwekkend dit getal is, blijkt als het voluit wordt ge schreven: 1.100.000.000.000 m8. Daar kunnen heel wat oventjes op draaien. Maar niet alleen met het aardgas zijn de laatste jaren verrasseftde ontwikke lingen op gang gebracht. Ook de oliepro- duktie van Nederland is dankzij verras sende vondsten in het westen van het land op sensationele wijze uitgebreid, in feite zelfs meer dan verdubbeld. Om nog wat cijfers te noemen: het veld Schoone beek heeft een dagproduktie van rond 2750 m8 ruwe olie, de velden in het wes ten, die te vinden zijn in de vierhoek Hoek van Holland-Leiden-Gouda-Dor- drecht, gaven (in 1961) per dag rond 3400 m8, terwijl het Staatsgasbedrijf hier dage lijks ook nog eens duizend m3 aardgas af kon nemen. In het westen waren in 1961 120 putten in bedrijf, in het veld Schoone beek 300. De totale produktie aan aard- olicprodukten bedroeg in 1963 ruim twee miljoen ton. Dit was voldoende om on geveer één vijfde deel van de totale Ne derlandse behoefte te dekken. In de komende jaren, wanneer geleide,- lijk aan de aardgasvoorraden, die onder onze oppervlakte zijn opgeborgen, worden aangeboord, zal deze verhouding nog wel aanmerkelijk veranderen. In het ingewik kelde bestel van onze economische samen leving betekent dit een belangrijk voor deel. De noodzakelijke invoer van energie- Tydens een volgend onderhoud ver telde de Koning het gezantschap, dat het Parlement hem wilde wippen en het land in een Republiek wilde ver anderen. Hy twijfelde echter of zy daar wel voordeel van zouden hebben. Inmiddels schreef de Koning zelf ook brieven aan het Parlement. Het gezantschap werd echter door het Parlement duidelijk gemaakt, dat zij zich beter met haar egen zaken kon bemoeien! Waarop ze besloten dan maar weer naai de Nederlanden terug te keren. Dat was het Parlement echter weer niet naar de zin. Toch werd het drietal nog tot 22 juli aan het lijntje gehouden. Met twintig karossen bracht men hen op die datum naar het Parlement. Nog voor ze aan het woord konden komen stond één der leden van het Parlement op en deelde mee, dat 30.000 man Franse soldaten en het leger van de Nederlanden op het punt stond met de vloot van Ad miraal Tromp over te steken om de En gelse Koning te helpen. Of de gezanten al ontkenden en zeiden dat dit praatjes en boze verzinselen wa ren, men kon geen goed woord meer kwijt. Er werden uiteindelijk nare besluiten genomen. Als de Engelsen zouden beletten, dat Nederlandse schepen in Engelse havens kwamen, dan zouden de Hollanders op hun beurt de Engelsen verbieden met hun schepen in Nederlandse havens binnen te komen. Zonder enig resultaat te hebben ge boekt keerden de heren Boreel, van Rens woude en Joachimi naar de Nederlanden terug. De man, die deze gegevens voor het na geslacht noteerde, was Lieuwe van Ait- zema. Deze Fries leefde van 1600 tot 1669 en was o.a. advocaat in Den Haag. Omdat hij toegang had tot de vergade ringen van het Hof van Holland kreeg hy inzage in vele geheime dokumenten. En die hy niet mocht zien, wisten de vele helpers, die in zijn dienst stonden, hem voor veel geld in handen te spelen. Een normale zaak in die tijd! S. Laansma Bron: Saken van Staet en Oorlogh, door Lieuwe van Aitzema, 1669. De intensiteit van het huidige verkeer stelt zware eisen aan de bestuurders van motorrijtuigen. Het hedendaagse verkeer vergt niet alleen een zekere bekwaam heid van de automobilist, maar bovenal een speciale geestelijke instelling. Hij dient te beschikken over een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel, ge duld en zelfbeheersing. Maar deze eigenschappen worden niet bevorderd door het haastige tempo van het moderne leven, de zucht een ander voorbij te stre ven en de jacht naar materiëel voordeel en genot. Het is dan ook geen wonder, dat vele automobilisten en andere weggebruikers de juiste geesteshouding niet kunnen opbrengen. Hierin ligt de diepste oorzaak van een groot aantal onge vallen. Bij het onnoemelijk leed, dat bijna dagelijks door verkeersongelukken ver oorzaakt wordt, staan wij nauwelijks meer stil. Slechts tegen de geldelijke gevolgen van een ongeval kunnen wij ons verzekeren. Na deze ontboezeming zullen wij ons beperken tot een nog jonge vorm van verzekering: de rechts bijstandverzekering. Een rechtsbijstandverzekering geeft de automobilist dekking tegen de kos ten van rechtskundige en andere des kundige bijstand, indien hij betrokken is bij een verkeersongeval, waardoor schade is ontstaan. Vergoed worden o.a.: de honoraria van advocaten, de kosten van casco-experts, schuldvraag deskundigen en medici en de kosten van getuigenverhoor. De bijstand is van tweeërlei aard. In de eerste plaats wordt de automobilist geholpen, als hij schade heeft geleden door de schuld van een ander en hij die schade vergoed wil krijgen. Daar naast wordt bijstand genoten, indien de verzekerde een verkeersdelict heeft begaan en daarvoor strafrechtelijk wordt vervolgd. In andere West-Europese landen worden rechtsbijstandverzekeringen veelvuldig gesloten. In Nederland is een groeiende belangstelling voor deze verzekering waar te nemen, maar al gemeen bekend is zij hier nog niet. Het sluiten van een rechtsbijstand verzekering wordt ook enigermate in de hand gewerkt door de „Wet aan sprakelijkheidsverzekering motorrijtui gen". Ingevolge deze wet mogen mo torrijtuigen slechts aan het verkeer deelnemen, indien de bestuurders ver zekerd zijn tegen de aanspraken van derden (wettelijke aansprakelijkheid). Dit geldt voor alle motorrijtuigen, ook voor bromfietsen. Dank zij deze verplichte verzekering is verhaal mogelijk, ook als de ver middelen zal afnemen, de nationale beurs wordt daardoor wat dikker, het geen tot uitdrukking komt in een gun stiger betalingsbalans. Uit de natio nale portemonnaie kunnen dan weer meer centen worden gehaald voor het betalen van andere voor ons land noodzakelijke voorzieningen. De geschiedenis van de olie- en aard gasvondsten in Nederland is er een vol verrassingen en onverwachte tegenslagen. Zij is ook nog jong. De eerste maal, dat in Nederlandse bodem een boor verdween, wat in 1904 toen de rijksdienst voor op sporing van Delfstoffen een aantal ver kenningen uitvoerde om te zien of ook in ons land een kans aanwezig was om het vloeibare goud, de olie, op de aarde te veroveren. In dat jaar werd in Midden- Duitsland, bij het plaatsje Nienhagen, een olieveld gevonden. De geologen, meer werkend met kansberekeningen en gokjes dan met serieuze wetenschappelijke on derzoekingen, meenden dat het wel eens heel goed mogelijk kon zijn dat dan ook in Nederland olie kon worden gewonnen. Zij zouden echter nog twintig jaren moeten wachten tot zij tot de ontdekking kwa men dat hun gok niet tevergeefs was ge weest. In 1924 werd bij. Winterswijk voor het eerst olie aangeboord. De produktie van die allereerste boring was overigens niet om naar huis te schrijven: welgeteld één flinke melkfles vol werd naar boven gebracht. Die fles wordt nog altijd, kom pleet met het drabbige vocht dat toen naar boven kwam, op het ministerie van Economische zaken in Den Haag bewaard. Al was de Koeveelheid dan niet veel bij zonders, één ding was bewezen: er zat olie in de Nederlandse bodem. De hand van de Nederlander kon naar de aarde worden gereikt, in de goede verwachting, dat de aarde wel zo vriendelijk zou zijn die te vullen. (wordt vervolgd) (NADRUK VERBODEN) 39 „Maar we moeten toch die weg hebben, zuid oostwaarts?" Bij een tweesprong van de rotsachtige weg houdt Presto zijn paard in en wijst naar de zijweg. „Nee," zegt Aram lachend," ons reisplan is gewijzigd. We gaan een bezoek brengen aan Hertog Orsino. Per slot van rekening is hij de eigenaar van dit kleinood." Hij haalt de goudklomp uit zijn zadeltas en bekijkt het goud nog eens goed in het bleke licht van de ochtendzon. „Maarmaar U weet toch, wat de tovenaar ge zegd heeft," roept Presto angstig uit, „als U hem be driegt, zal het U net zo vergaan, als die edelman, die hij met zijn bezweringen gedood heeft." „Die edelman is nog net zo springlevend als jij of ik," lacht Aram zorgeloos. „Dat was alleen maar een goedgespeelde komedie om ons te overtuigen van Mer lins magische krachten. Ik heb het spelletje braaf meegespeeld om Merlin in de waan te brengen, dat ik bang voor hem was en die slimme tovenaar is er prachtig ingelopen, hahahaü" Maar Arams lachen breekt plotseling af. Boven op de rotsen, die aan de linkerkant van de weg hoog op rijzen, zijn plotseling enkele mannen opgedoken. En nog voor Aram zijn paard kan wenden, springt één hunner met getrokken zwaard naar beneden!! wordt vervolgd) oorzaker van een ongeval insolvent is. Maar dit betekent tevens, dat men te maken krijgt met een verzekerings maatschappij en dus tegen een zeer ervaren en deskundige tegenstander ten strijde zal moeten trekken. Die verze keringsmaatschappij zal b.v. trachten aan te tonen, dat de schuld aan het ongeval niet geheel aan de zijde van haar verzekerde lag, maar voor een deel ook aan onze schuld te wijten was. In dat geval zal de rechter onze vordering natuurlijk slechts gedeelte lijk toewijzen. In de praktijk kan meestal niet wor den gesproken van een wit-zwart ver houding, waarbij de ene partij zo on schuldig is als een lammetje en de andere een vreselijke wegpiraat. Dik wijls hebben beiden schuld. In zo'n ge val kan een rechtsbijstandverzekeraar met zijn gespecialiseerde kennis en er varing goede diensten bewijzen. Degene, die een rechtsbijstandverze kering wil sluiten, zal verstandig doen in zee te gaan met een onafhankelijke maatschappij, die zich uitsluitend bezig houdt met rechtsbijstandverzekeringen en geen binding heeft met andere maat schappijen. Anders kunnen namelijk belangenconflicten optreden. Wij zul len dit met enkele voorbeelden duide lijk maken. VEENENDAAL Wanneer u verzekerd is tegen de kosten van rechtsbijstand bij een maat schappij, die ook verzekeringen af sluit tegen wettelijke aansprakelijk heid. kan het gebeuren, dat de per soon, die u schade berokkend heeft, tegen wettelijke aansprakelijkheid ver zekerd blijkt te zijn bij de maatschap pij, waarmede u een rechtsbijstandver zekering heeft gesloten. In dat geval zal de maatschappij u moeten bijstaan tegen zich zelf. Wij verwachten niet, dat die maatschappij dan zich zelf ge heel zal verloochenen te uwen be hoeve. Een andere conflicts-situatie kan zich voordoen, als iemand bij dezelfde maatschappij verzekerd is tegen wet telijke aansprakelijkheid en de kosten van rechtsbijstand. Wanneer hij nu, terugkerend van een feest, waarbij iets gedronken is, aan een ander schade heeft berokkend, zal de verzekerings maatschappij - ingevolge de „Wet aan sprakelijkheidsverzekering motorrijtui gen" - de schade aan de getroffene moeten vergoeden. Maar de polis be vat veelal een clausule, krachtens wel ke de maatschappij verhaal kan nemen op de verzekerde zelf, als deze onder drankinvloed verkeerde. Als rechtsbij standverzekeraar zal de maatschappij echter tegenover de politie en de justi tie zoveel mogelijk moeten trachten aan te tonen, dat de verzekerde niet onder zodanige invloed van alcohol verkeerde, dat hij niet in staat was zijn auto naar behoren te besturen. Andere moeilijkheden kunnen rijzen, als een all risks- en een rechtsbijstand verzekering bij dezelfde maatschappij gesloten zijn en de verzekerde onenig heid krijgt met de maatschappij over een geleden auto-schade. Niemand kan twee heren dienen. Te genstrijdige belangen behoren niet door dezelfde maatschappij te worden be hartigd. In West-Duitsland, waar de rechts bijstandverzekering meer algemeen is ingeburgerd, is het zelfs aan rechts bijstandverzekeringsmaatschappijen wettelijk verboden commerciële of ju ridische banden te hebben met maat schappijen, die verzekeringen tegen wettelijke aansprakelijkheid afsluiten. In dat land mag de directie van een rechtsbijstand- en een W.A. verzeke ringsmaatschappij niet in dezelf de hand liggen. Ook de Zwitserse wetgeving bevat dergelijke bepalingen, Mr. C. A. Baron B entinck. KOFFIE OP WAARDEBON BLAD VOOR DE HUISVROUW (EXTRA MARGARINE UITGEZONDERD) MARGARME PAKJE VAN 57 A WAFELS KEUZE UIT: FROU FROU, KOKOSWAFELS, MOKKAWAFELS, VRUCHTENWAFELS 600BMIRKCACA0 VOOR SLECHTS Mê laat man „fijn" drukwerk vervaardigen zoals geboorte kaartjes, ondertrouwkaarten. visitekaartjes etc Raadpleegt U onze collectie Parallelweg 10 - Veenendaal - Telefoon 2022'

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 3