Katoenshow 1965
KATOEN
IN
DE
OCHTENDUREN
AAN DE WINKEL EN
DE WANDEL IN
KATOEN
J;r 'k,t mm-"a
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 15 JANUARI 1965
Nr. 4
In de Katoenshow, die onlangs zijn première heeft beleefd
in Amsterdam, worden de nieuwe stoffenkollekties ge
toond van de Nederlandse katoenfabrikanten. Deze nieuwe
kollekties zijn bestemd voor het komende voorjaar en de
zomer. Maar omdat het zo maar laten zien van een veel
heid van stoffen, hoe mooi en gevarieerd ze ook mogen
zijn, niet zo erg boeiend is, heeft het Nederlands Katoen
instituut te Arnhem aan een viertal vindingrijke ontwer
pers opdracht gegeven te laten zien, waarvoor de nieuwe
katoenen te gebruiken zijn. Vooral op die bruikbaarheid
beter gezegd: praktische draagbaarheid, is de nadruk ge
legd.
„Cavalry twill" (dat is een fijne, ka
toenen kepersoort) heeft als mate
riaal gediend voor dit zeer elegante
ensemble, voor de Katoenshow 1965
ontworpen door A. Diepeveen. Het
heeft een geraffineerde lijn. Onder
de mantel wordt een eenvoudige
jurk gedragen van dezelfde stof,
maar dan in contrasterende zomer-
kleuren.
Echte katoen is geschikt voor alle mo
gelijke kleding die men in de loop van
de dag nodig heeft, tot en met de
nachtkleding toe. Er zijn veel mensen
die het heerlijk vinden om, vooral op
zaterdag en zondag, de ochtenduren
door te brengen in een pyjama, even
tueel „ommanteld" door een ochtend
jas. Op die gedachte zijn in de Katoen
show 1965 enkele modellen gebaseerd.
Nevenstaande foto is er een voorbeeld
van.
De figuur links draagt een pyjama van
A. Diepeveen, die hij, vanwege de do
minerende groene kleuren „Evergreen"
heeft genoemd. Het is een katoenen
shantung-satijn, filmbedrukt.
De figuur rechts heeft een mouwloze
pyjama, door P. Jongmans ontworpen
uit een gemerceriseerde katoen. Deze
katoenen stof heeft een linnenkarak
ter, is kreukherstellend en filmbedrukt.
Het speelse dessin spreekt voor zich
zelf.
Aan de voeten van de dames ligt een
heer in hansop, een moderne versie op
een oud thema. Het is gemaakt uit een
katoenen oxford, bontgeweven en zelf-
strijkend.
In de Katoenshow, die gewoonlijk
geheel aan de dames is gewijd, ko
men thans ook de Heren aan hun
trekken. Voor de man die graag
buiten is en niet gehinderd wil wor
den door een jas, ontwierp de Haag
se mode-ontwerper E. J. Beeuwkes
dit vlotte en sportieve kosutum uit
een kreukherstellende en wateraf
stotende „gentleroy" (een corduroy -
type).
Een damespyjama uit een katoenen poplin met ingeweven
katoenen satijnstreep. Deze stof is krimpvrij en no-iron.
Het ontwerp is van E. J. Beeuwkes.
Ook no-iron is de katoenen herenpyjama in zogenaamde
(Afrikaanse) „Madras"-kleuren. Over de pyjama een och
tendjas van rekkatoen, die een grote elasticiteit heeft. De
ochtendjas hoeft niet gestreken te worden.
Dit is weer eens een klassiek négli
gé, door F. Offerman gemaakt uit
een prachtige katoenbatist. De stof
laat zich gemakkelijk wassen en be
hoeft niet gestreken te worden. De
in zeer grote plooien vallende stof
geeft aan dit ochtendgewaad een
natuurlijke elegantie.
Hier zijn zij en hij helemaal in katoen gekleed. Zij draagt
een wandeltoilet - een deux-pièces - van F. Offerman, die
het maakte uit een katoenen stof. Het witte ruitdessin (op
rose fond) is verkregen uit een katoen-satijn-binding. Hij,
Mister Cotton geheten, heeft een kostuum aan dat geheel
gemaakt is uit een katoenen rayé met ingeweven haar-
streep. Deze stof is waterafstotend gemaakt.
Als men zo eens naar de cijfers kijkt,
blijkt katoen een belangrijke textiel-
vezel te zijn. Aan produktie en kon-
sumptie gaat er in katoen jaarlijks ge
middeld zo'n elf miljoen ton om. Wol
noteert anderhalf miljoen ton per jaar,
rayon 3,1 miljoen ton en de syntheti
sche, de kunstvezels 1,3 miljoen ton.
Dit zijn wereldcijfers. In zestig jaar
tijds is de produktie van katoen ver
drievoudigd en van wol verdubbeld.
Ook de vraag naar katoen blijft maar
toenemen, al kent het publiek deze
textielsoort dikwijls onder andere na
men, zoals fluweel, corduroy en poplin
of popeline.
Vele katoenen stoffen met. nieuwe ei
genschappen (plooihoudend, bijvoor
beeld, en grote elasticiteit) en nieuwe
dessins, afkomstig van de Nederlandse
katoenindustrie, zijn te zien in de Ka
toenshow 1965. Die stoffen zijn ver
werkt in 52 modellen, bestaande uit
nacht- en ochtendkleding, wandeltoi
letten, vrije tijdskleding, geklede en
sembles en cocktail jurken.
Nevenstaande foto toont een heel een
voudig, maar toch gezellig jurkje, dat
van zijn ontwerper (E. J. Beeuwkes)
de naam „Supermarket" kreeg. Inder
daad een japon om in het warme voor
jaar en in de zomer mee te gaan win
kelen. Het is een plat geweven denim
met een kreukherstellende finish.
Katoen, dat van nature al goede
eigenschappen heeft, heeft nog meer
deugden gekregen sedert de schei
kundige zich met de textiel is gaan
bemoeien. Een bewerking die de
stof waterafstotend kan maken
biedt zeer aantrekkelijke perspek-
tieven voor regenachtige dagen.
Vandaar dat katoenen regenmantels
en -jassen best wel tegen een bui
tje kunnen. Zij hebben echter bo
vendien het voordeel, dat ze niet
„broeien", want katoen sluit niet af.
In de Katoenshow 1965 is uiteraard
katoenen regenkleding te zien en
hier zijn er twee voorbeelden van.
Bij de linker mantel behoren een
pantalon en een mouwloos jack, al
thans naar het inzicht van ontwer
per E. J. Beeuwkes die overigens
wel weet wat jonge mensen graag
dragen. Mantel en pakje zijn beide
uit een katoenen gabardine.
De regenmantel rechts is ontwor
pen door E. J. Beeuwkes die er bo
vendien een jurk bij heeft gemaakt.
De jurk is ook weer uit een ka
toenen gabardine, maar de stof voor
de regenmantel is een katoenen sa
tijn met kreukherstellende finish.
Het dessin is iets bijzonders. Het is
aangebracht door middel van „fluid-
print" een zeer apart drukprocédé,
dat aan het dessin een driedimen
sionaal effekt geeft. Een regenman
tel met dieptewerking, zogezegd.
Hoeveel dames zullen
zich na het zien van een
modeshow niet teleur
gesteld voelen? Zij heb
ben prachtige stoffen en
dito toiletten gezien,
maar allemaal gemaakt
voor mannequins wier
maten meer in de 36 dan
in de 40 liggen. En toch
zijn 40, 42 en 44 in Ne
derland zeer veel voor
komende maten. De
meeste Nederl. vrouwen
zijn nu eenmaal flink
gebouwd en ze behoe
ven zich daar echt niet
voor te schamen. Van
daar dat in de Katoen
show 1965 ook de in Ne
derl. gebruikelijke da-
mesmaten aan hun trek
ken komen door mede
werking van een man
nequin die nu eens zeer
elegant maat 44 heeft.
Op nevenstaande foto
is zij gekleed in een
trois-pièces v. P. Jong
mans, die een zeer ge
distingeerd en zeer mo
dieus pakje heeft ge
maakt. Hij gebruikte
„lustre", een veredelde
katoenen stof met opge
drukte krijtstreep, die
ook nog kreukherstel
lend is gemaakt.
Dit sierlijke gevalletje, waarbij een
gestrikte hoofddoek kan worden ge
dragen, is een regenensemble. P.
Jongmans is er de ontwerper van.
Hij heeft er een witte, zogenaamde
seersucker vobr gebruikt. De stof
is zowel kreukherstellend als krimp
vrij. En omdat het gehele ensemble
van katoen is, behoeft men niet be
vreesd te zijn om met al die wittig
heid in de regen te lopen. Als het
wat smoezelig is geworden kan het
zonder enig bezwaar in de was.
'l I.<l I A -A
r Ift <H 4 V*vv \N
>L .,vxVv"^|
"'♦w-
i{|"
„Jumping Jewel" - springend ju
weeltje heet dit model van P. Jong
mans uit die Katoenshow 1965. Het
bestaat uit een jurk met kort jasje
uit een filmbedrukte, katoenen pi
qué.