Katoenshow 1965 KATOEN IN DE OCHTENDUREN AAN DE WINKEL EN DE WANDEL IN KATOEN J;r 'k,t mm-"a TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 15 JANUARI 1965 Nr. 4 In de Katoenshow, die onlangs zijn première heeft beleefd in Amsterdam, worden de nieuwe stoffenkollekties ge toond van de Nederlandse katoenfabrikanten. Deze nieuwe kollekties zijn bestemd voor het komende voorjaar en de zomer. Maar omdat het zo maar laten zien van een veel heid van stoffen, hoe mooi en gevarieerd ze ook mogen zijn, niet zo erg boeiend is, heeft het Nederlands Katoen instituut te Arnhem aan een viertal vindingrijke ontwer pers opdracht gegeven te laten zien, waarvoor de nieuwe katoenen te gebruiken zijn. Vooral op die bruikbaarheid beter gezegd: praktische draagbaarheid, is de nadruk ge legd. „Cavalry twill" (dat is een fijne, ka toenen kepersoort) heeft als mate riaal gediend voor dit zeer elegante ensemble, voor de Katoenshow 1965 ontworpen door A. Diepeveen. Het heeft een geraffineerde lijn. Onder de mantel wordt een eenvoudige jurk gedragen van dezelfde stof, maar dan in contrasterende zomer- kleuren. Echte katoen is geschikt voor alle mo gelijke kleding die men in de loop van de dag nodig heeft, tot en met de nachtkleding toe. Er zijn veel mensen die het heerlijk vinden om, vooral op zaterdag en zondag, de ochtenduren door te brengen in een pyjama, even tueel „ommanteld" door een ochtend jas. Op die gedachte zijn in de Katoen show 1965 enkele modellen gebaseerd. Nevenstaande foto is er een voorbeeld van. De figuur links draagt een pyjama van A. Diepeveen, die hij, vanwege de do minerende groene kleuren „Evergreen" heeft genoemd. Het is een katoenen shantung-satijn, filmbedrukt. De figuur rechts heeft een mouwloze pyjama, door P. Jongmans ontworpen uit een gemerceriseerde katoen. Deze katoenen stof heeft een linnenkarak ter, is kreukherstellend en filmbedrukt. Het speelse dessin spreekt voor zich zelf. Aan de voeten van de dames ligt een heer in hansop, een moderne versie op een oud thema. Het is gemaakt uit een katoenen oxford, bontgeweven en zelf- strijkend. In de Katoenshow, die gewoonlijk geheel aan de dames is gewijd, ko men thans ook de Heren aan hun trekken. Voor de man die graag buiten is en niet gehinderd wil wor den door een jas, ontwierp de Haag se mode-ontwerper E. J. Beeuwkes dit vlotte en sportieve kosutum uit een kreukherstellende en wateraf stotende „gentleroy" (een corduroy - type). Een damespyjama uit een katoenen poplin met ingeweven katoenen satijnstreep. Deze stof is krimpvrij en no-iron. Het ontwerp is van E. J. Beeuwkes. Ook no-iron is de katoenen herenpyjama in zogenaamde (Afrikaanse) „Madras"-kleuren. Over de pyjama een och tendjas van rekkatoen, die een grote elasticiteit heeft. De ochtendjas hoeft niet gestreken te worden. Dit is weer eens een klassiek négli gé, door F. Offerman gemaakt uit een prachtige katoenbatist. De stof laat zich gemakkelijk wassen en be hoeft niet gestreken te worden. De in zeer grote plooien vallende stof geeft aan dit ochtendgewaad een natuurlijke elegantie. Hier zijn zij en hij helemaal in katoen gekleed. Zij draagt een wandeltoilet - een deux-pièces - van F. Offerman, die het maakte uit een katoenen stof. Het witte ruitdessin (op rose fond) is verkregen uit een katoen-satijn-binding. Hij, Mister Cotton geheten, heeft een kostuum aan dat geheel gemaakt is uit een katoenen rayé met ingeweven haar- streep. Deze stof is waterafstotend gemaakt. Als men zo eens naar de cijfers kijkt, blijkt katoen een belangrijke textiel- vezel te zijn. Aan produktie en kon- sumptie gaat er in katoen jaarlijks ge middeld zo'n elf miljoen ton om. Wol noteert anderhalf miljoen ton per jaar, rayon 3,1 miljoen ton en de syntheti sche, de kunstvezels 1,3 miljoen ton. Dit zijn wereldcijfers. In zestig jaar tijds is de produktie van katoen ver drievoudigd en van wol verdubbeld. Ook de vraag naar katoen blijft maar toenemen, al kent het publiek deze textielsoort dikwijls onder andere na men, zoals fluweel, corduroy en poplin of popeline. Vele katoenen stoffen met. nieuwe ei genschappen (plooihoudend, bijvoor beeld, en grote elasticiteit) en nieuwe dessins, afkomstig van de Nederlandse katoenindustrie, zijn te zien in de Ka toenshow 1965. Die stoffen zijn ver werkt in 52 modellen, bestaande uit nacht- en ochtendkleding, wandeltoi letten, vrije tijdskleding, geklede en sembles en cocktail jurken. Nevenstaande foto toont een heel een voudig, maar toch gezellig jurkje, dat van zijn ontwerper (E. J. Beeuwkes) de naam „Supermarket" kreeg. Inder daad een japon om in het warme voor jaar en in de zomer mee te gaan win kelen. Het is een plat geweven denim met een kreukherstellende finish. Katoen, dat van nature al goede eigenschappen heeft, heeft nog meer deugden gekregen sedert de schei kundige zich met de textiel is gaan bemoeien. Een bewerking die de stof waterafstotend kan maken biedt zeer aantrekkelijke perspek- tieven voor regenachtige dagen. Vandaar dat katoenen regenmantels en -jassen best wel tegen een bui tje kunnen. Zij hebben echter bo vendien het voordeel, dat ze niet „broeien", want katoen sluit niet af. In de Katoenshow 1965 is uiteraard katoenen regenkleding te zien en hier zijn er twee voorbeelden van. Bij de linker mantel behoren een pantalon en een mouwloos jack, al thans naar het inzicht van ontwer per E. J. Beeuwkes die overigens wel weet wat jonge mensen graag dragen. Mantel en pakje zijn beide uit een katoenen gabardine. De regenmantel rechts is ontwor pen door E. J. Beeuwkes die er bo vendien een jurk bij heeft gemaakt. De jurk is ook weer uit een ka toenen gabardine, maar de stof voor de regenmantel is een katoenen sa tijn met kreukherstellende finish. Het dessin is iets bijzonders. Het is aangebracht door middel van „fluid- print" een zeer apart drukprocédé, dat aan het dessin een driedimen sionaal effekt geeft. Een regenman tel met dieptewerking, zogezegd. Hoeveel dames zullen zich na het zien van een modeshow niet teleur gesteld voelen? Zij heb ben prachtige stoffen en dito toiletten gezien, maar allemaal gemaakt voor mannequins wier maten meer in de 36 dan in de 40 liggen. En toch zijn 40, 42 en 44 in Ne derland zeer veel voor komende maten. De meeste Nederl. vrouwen zijn nu eenmaal flink gebouwd en ze behoe ven zich daar echt niet voor te schamen. Van daar dat in de Katoen show 1965 ook de in Ne derl. gebruikelijke da- mesmaten aan hun trek ken komen door mede werking van een man nequin die nu eens zeer elegant maat 44 heeft. Op nevenstaande foto is zij gekleed in een trois-pièces v. P. Jong mans, die een zeer ge distingeerd en zeer mo dieus pakje heeft ge maakt. Hij gebruikte „lustre", een veredelde katoenen stof met opge drukte krijtstreep, die ook nog kreukherstel lend is gemaakt. Dit sierlijke gevalletje, waarbij een gestrikte hoofddoek kan worden ge dragen, is een regenensemble. P. Jongmans is er de ontwerper van. Hij heeft er een witte, zogenaamde seersucker vobr gebruikt. De stof is zowel kreukherstellend als krimp vrij. En omdat het gehele ensemble van katoen is, behoeft men niet be vreesd te zijn om met al die wittig heid in de regen te lopen. Als het wat smoezelig is geworden kan het zonder enig bezwaar in de was. 'l I.<l I A -A r Ift <H 4 V*vv \N >L .,vxVv"^| "'♦w- i{|" „Jumping Jewel" - springend ju weeltje heet dit model van P. Jong mans uit die Katoenshow 1965. Het bestaat uit een jurk met kort jasje uit een filmbedrukte, katoenen pi qué.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 3