Pauh - veenendaal Washette Schrijverspark Kamer met kookgelegenheid of andere tijdelijke woonruimte Hoe is het mogelijk, deze prijzen, in deze tijd 59 ct Gesneden Boerenkool ku0 39 ct 29 ct Andijvie mo 89 ct Stoofperen (Brederode) mo 49 ct Champignons 100 gram 49 ct Liter blik aardbeien 99 ct Boterhamkorrels 500 gram Zoute pinda's eI%otam Bloemenaarde 1 grote zak 79 ct Abrikozen op sap grote pot 89 ct 69 ct Tcnic 2 flessen 79 ct 39 ct Exota 6 flesjes speldje 119 ct Wij leveren U het echte GERSTEBROOD 1,28 0,75 1,68 1,19 0,68 2,38 3,18 2,68 3,18 1,28 1,28 36 ct 45 ct 79 ct Tijdrovend? Onderzoek naar structuur van kampeer en aanverwante verblijfsinrichtingen 20 °/o DIM NIET TE VROEG Australië heeft een dienstplicht-probleem Geertruida Hendrika Hootsen Anthonius Leonardus Konings CORNELIS VAN DEN BRUINHORST DRUKWERK- VOORRAAD De Gelderse Vallei „LAATSTE" INRUILACTIE Sola-Elite pannen Voor al Uw Sola-artikelen Hoofdstraat 7 Telefoon 3101 ADR. VAN OSTADELAAN 33 35 VEENENDAAL-ZUID - TEL. 3652 HELE WEEK: B!06!1lk00l hagel wit WOENSDAG: DONDERDAG: H VRIJDAG: EN ZATERDAG: Sinaasappels Maroc" 89 ct Laxton appels 2 kilo 69 ct Mandarijnen 10 voor 99 ct Citroenen 2 voor 25 ct bij 5 gulden boodschappen Rozijnenbroodje 55 ct 3 grote Mokkapunten 89 ct IN DE VéGé SLAGERIJ DE ALLERBESTE KWALITEITEN TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN. LET U MAAR EENS OP WOENSDAG 500 gram magere buiklappen 500 gram 500 gram verse worst of saucijsen DONDERDAG 500 gram heerlijk vleesgehakt 500 gram prachtig rookspek 500 gram karbonade VRIJDAG EN ZATERDAG Grote weekend reklame karbonade een heerlijk gekr. vark. rollade (filet) 500 gram een botermalse runder rollade vanaf 500 gram een heerlijk runder braadstuk 500 gram Ossestaart 500 gram Verse varkenslever 500 gr EEN KEUR VAN VLEESWAREN Casselerrib GD Cl Lunchworst Ontbijtspek Gebraden roastbief Officiële bekendmaking Van vrijwillige naar verplichte militaire dienst Tijden veranderen De tweestrijd Duidelijke taal De dienstplicht Politiek-probleem familieberichten Tot onze diepe droefheid overleed heden zacht en kalm, in de hope des eeuwigen levens, onze lieve zuster, schoonzuster en tante in de ouderdom van bijna 77 jaar. Mattheüs 28 20. Veenendaal, A. C. Hootsen D. H. Hootsen G. Hootsen-Kuyt Nichten en neven Veenendaal, 8 februari 1965 Hoofdstraat 72 bis De teraardebestelling zal plaats vinden D.V. donderdag 11 februari 1965 om 3 uur op de Al gemene Begraafplaats te Veenendaal. Heden nam de Heere tot onze diepe droefheid geheel onverwachts van onze zijde weg, in de Hope des Eeuwigen Levens, mijn innig gelief de man en onze lieve zorgzame vader en groot vader op de leeftijd van 67 jaar. Veenendaal, M. C. Konings-van Wagensveld Den Haag, T. Konings D. Konings-van de Reest Veenendaal, A. Konings W. J. Konings-van Stempvoort H. J. Konings L. Konings-van Kreel A. L. Konings C. Konings-van Eist en kleinkinderen Veenendaal, 6 februari 1965 Kerke wijk 46 De teraardebestelling zal plaats vinden D.V. woensdag 10 febr. 1965 om 12.00 uur op de al gemene begraafplaats te Veenendaal. Gelegen heid tot condoleren na de begrafenisplechtig heid in de Aula. Geen bloemen. Diep verslagen zijn wij, doordat de Heere plot seling uit ons midden heeft weggenomen in de leeftijd van 8 jaar, leerling der derde klas Ps. 103: 8 en 9 (berijmd) De Heere trooste zijn diepbedroefde ouders en verdere familie. Bestuur, personeel en leerlingen der Rehobothschool Veenendaal, 8 februari 1965. Allerminst indien er voor zorgt dat Uw op „peil" is, kan dat later kosten en moeite besparen. Wilt a drukwerk met nieuwe frisse ideeën? Mogen wtf dan eens offerte maken? Bel nu en wij komen direct, DRUKKERIJ Parallelweg 10 Veenendaal Tel. 08388-2022* Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft een onderzoek naar de structuur van de kampeer- en aanverwante verblijfs inrichtingen in Nederland voltooid. In de Tweede Nota inzake het Toerisme van 1962, verschenen als bijlage bij de begroting van Economische Zaken voor 1963, was reeds gesteld dat een duidelijk inzicht in de structuur van deze bedrij ven ontbreekt. Naar aanleiding daarvan heeft de toenmalige Staatssecretaris van Economische Zaken opdracht gegeven een onderzoek in te stellen. Het onderzoek, dat gesubsidieerd is door het Ministerie van Economische Zaken, is voorbereid in overleg tussen het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Ministeries van Eco- nimische Zaken, van Sociale Zaken en Volksgezondheid en van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, de Rijksdienst voor het Nationale Plan, de Kampeer- raad, de A.N.W.B. en de Organisatie van Kamp- en Vakantieoorden in Nederland „Orkava". Uit het onderzoek kwamen als belang rijkste resultaten de volgende gegevens voort: Het totale aantal kampeer- en aan verwante bedrijven bedroeg 2.800, waar van 55*/» groot of middelgroot (kampeer terreinen tenminste 100 personen; bunga lowparken tenminste 10 bungalows; an dere categoriën tenminste 50 personen). Er kunnen 8 soorten van bedrijven wor den onderscheiden, waaronder: gecombi neerd bedrijfstype 29%; bungalowparken 27%; kampeerterreinen 18%; kampeer boerderijen 14%; tezamen rond 90% van het totale aantal bedrijven uitmakend. Van het gecombineerde bedrijfstype ma ken de kampeerterreinen annex bunga lows een belangrijk deel uit. Van het totale aantal bedrijven wordt 78% door pax-ticulieren geëxploiteerd, 16% is in handen van niet-commerciële instel lingen en 6% wordt door overheidsinstel lingen geëxploiteerd. Van het totale aantal bedrijven heeft 86% een exploitatievergunning. De helft van deze bedrijven heeft een vergunning met een geldigheidsduur van één jaar. Met betrekking tot de outillage is ge bleken, dat ruim 80% der bedrijven is aangesloten op het openbare elektriciteits net en 70% op de openbare waterleiding. Ruim 50% maakt gebruik van de gemeen telijke vuilnisdienst en een kleine 20% is aangesloten op de openbare riolering. Voorts is wat de overige sanitaire voor zieningen betreft op kampeerterreinen 1 toilet per 40 personen beschikbaar, op kampeerboerderijen 1 per 19 personen en op bungalowterreinen 1 per 7 bewoners van bungalows. Op alle bedrijven tezamen zijn 5.000 douches aanwezig of gemiddeld 2 douches per bedrijf. Rond 60% der bedrijven beschikt over een sport- en speelveld, 26% heeft een kantine met of zonder maaltijden, 20% voorziet in een georganiseerde vorm van recreatie en rond 20% heeft een kamp winkel ingericht. De vaste personeelsbezetting bedroeg in 1963 3.800 personen. In het hoogseizoen was de personeelssterkte 5.200. De totale oppervlakte van de terreinen, waarover de bedrijven beschikken, be draagt 9.000 ha (bebouwd en onbebouwd) Bij de kampeerterreinen bedraagt de ge middelde oppervlakte 3,2 ha en bij de bungalowparken 1,9 ha. In totaal is er een logiescapaciteit voor 540.000 personen. De kampeerterreinen hebben verreweg de grootste logiescapa citeit, namelijk 60%, de bungalowbedrij- ven 18%, de kampeerboerderijen 5%. On geveer de helft van de logiescapaciteit van de kampeerterreinen en van de bun galowparken is geconcentreerd langs de kust en op de Veluwe. Bij de bungalow- bedrijven is de helft van de bungalows in eigendom van de exploitant; de rest is eigendom van derden, die in de tijd dat zij hun bungalows niet zelf gebruiken deze via de exploitant verhuren. Het aantal gasten in alle bedrijven te zamen bedroeg in 1963 2,5 min en het aantal overnachtingen 20 min. De gemid delde verblijfsduur was dus 8 dagen. Het aantal overnachtingen in het hoogsei zoen (half juli half augustus) was 50% van het totaal. De spreiding van het totale aantal overnachtingen was als volgt: kustgebied ruim 40%; Veluwe en omgeving 25%; oostelijk deel van het land 9% en de watersportgebieden 3%. De bezettingsgraad in het hoogseizoen (half juli half augustus) 1963 was voor bungalowbedrijven 88% en voor kam peerterreinen en kampeerboerderijen ieder 42%. Voor andere categorieën van bedrijven werden de volgende percenta ges berekend: kamphuizen-conferentie- oorden 76%, jeugdherbergen 64% en kin derkampen 62%. In verschillende toeris tengebieden, zoals in het midden en oos ten van het land bleef de bezettingsgraad van de bungalowbedrijven vrij belangrijk beneden de gemiddelde bezettingsgraad. Dit geldt in nog sterkere mate voor de kampeerterreinen met uitzondering van die aan de kust, waar de bezettingsgraad belangrijk boven het gemiddelde lag. Doe uw was bij 5 kg wasgoed pe,r machine Helder wit en uw was wordt op de duur niet geel, maar steeds witter. Langzaam wassers, dus veiliger wassen. Komt en overtuigt U van het gemak en van de tijd die U bespaart. Ook stoomgoed aanname. Kostuum, luxe opgemaakt f 5,50. N.V. NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ VAN KOGELLAGERS te Veenendaal zoekt voor een van haar employé's met echtgenote Opgaven ge,lieve te richten tot de afdeling Personeelszaken van bovengenoemde maat schappij, schriftelijk of telefonisch (telef. 2151, toestel 314). GESCHIKT VOOR GEBRUIK OP GAS AARDGAS ELECTRA Tijdelijk (van 13 februari tot 1 maart) tegen inlevering van een oude versleten pan. Vraagt Inlichtingen bi] SUPERMARKT GO 8 voor 100 gram i 100 gram 100 gram 100 gram Het steeds dichter wordende verkeer is er de oorzaak van, dat wij automobilis ten in steeds hogere mate van elkaa.r afhankelijk worden. Afhankelijk met het oog op de veiligheid van onszelf en anderen. „WINTERGEVAREN" In het duistere jaargetijde is die veiligheid nog minder zeker dan in de andere seizoenen van het jaar en dientengevolge eist de winter nog meer onderlinge samenwer king van de weggebruikers dan normaal al noodzakelijk is. Het gaat evenwel niet alleen om res- t peet en vriendelijkheid, niet alleen om het beheersen van de eigen zucht naar pres tige. Ook de rijtechniek is van groot be lang! Ieder goeduitgerust motorvoertuig heeft tegenwoordig redelijke verlichtings middelen, maar geen enkele auto is zo goed uitgerust, dat zijn verlichting de zelfde veiligheid garandeert als het dag licht. Daarom is het noodzakelijk voor iedere automobilist om te weten hoe hij ook het licht van zijn medeweggebruikers kan benutten om zich een speciale rij techniek voor rijden in duisternis eigen te maken. De lichtschakelaar is eigenlijk even belangrijk als de gaspedaal als men rit misch en veilig wil rijden. Helaas hebben we allen een te gebrekkige opleiding ge kregen in het rijden in duisternis. Dege nen, die zomers hun rijbewijs halen heb ben praktisch helemaal geen training op dit gebied, en de meeste automobilisten zijn ten opzichte van de rijtechniek in duisternis dan ook grotendeels afhanke lijk van de ervaring, die zij zelf en an deren hebben opgedaan. Deze ervaringen kunnen duur geweest zijn. Bij duisternis is het zicht altijd be- peikt hoe vaardig we ook onze eigen lampen en die van anderen benutten. Krijgen we een tegenligger, dan is het zicht nog korter. Een voetganger in don kere kleding is bij groot, ongedimd licht pas zichtbaar op ca. 100 m afstand. Bij een ontmoeting tussen twee auto's op een rechte weg wordt het zicht op de voet ganger reeds beperkt tot ca 75 meter wanneer de voertuigen zich op ongeveer 600 meter afstand van elkaar bevinden. Wanneer de bestuurders van de wagens dan voor elkaar gaan dimmen wordt vol gens proeven het zicht verder vermin derd tot 32 meter. Men verliest dus ca 40 meter aan zicht wanneer men in zo een vroeg stadium gaat dimmen. Dit kan de veiligheid uiteraard niet bevorderen. Met een goede rijtechniek kan men echter het zicht vergroten. Ontmoetingen met tegenliggers zijn altijd riskant. Ontmoe tingen in duisternis zijn levensgevaarlijk als niet beide bestuurders de grondregels goed beheersen. Dim op tijd maar nooit te vroeg. Wel kan het verstandig zijn om vlak voor de bocht of voor een heuvel in de weg even op en neer te dimmen om met behulp van het licht van de tegenligger het silhouet van een mogelijke hindernis, b.v. een voetganger, te ontdekken. Bij een ontmoeting met een tegenligger dient men groot licht, ongedimd, te blij ven voeren, totdat de lichtbanen elkaar ontmoeten, d.w.z. totdat de wagens el kaar tot op ca. 200 m zijn genaderd. Wan neer men reeds afdimt op een afstand van ca 600 meter neemt men te grote risico's, want dan wordt het zicht in een veel te vroeg stadium beperkt met alle mogelijke gevolgen vandien. Er zijn automobilisten, die worden ge- irriteerd door de verblinding van tege moetkomende medeweggebruikers. In de meeste gevallen hebben ze die verblinding echter aan zichzelf te danken doordat ze recht in het licht blijven kijken inplaats van de rechterkant van de weg in het oog te houden niet al leen voorzover hun eigen licht dat toe laat, maar zo ver mogelijk daarbuiten ook. De lengte van het zicht bij een ontmoe ting met een andere auto bij normaal gedimd groot licht vereist, dat de snelheid althans op smalle, bochtige wegen, dient te worden gematigd. Hoe dan ook, mag men nooit sneller rijden dan dat men kan stoppen binnen de afstand, die men kan overzien. Bij ontmoetingen met tegenliggers is het verleidelijk om zover mogelijk aan de kant te gaan rijden. Dat is niet hele maal veilig. Laat altijd zoveel mogelijk ruimte aan de wegkant over, dat onver wachts opduikende objecten b.v. voet gangers op wegen zonder trottoir of rij wielpad, wielrijders, enz. niet door u worden geschept! Wanneer iedere automobilist deze re gels ter harte neemt, is er gerede kans, dat het huidige donkere seizoen niet zo veel slachtoffers van het verkeer in duis ternis oplevert dan we de laatste jaren helaas gewend zijn. CLANDESTIENE ZENDER HET ZWIJGEN OPGELEGD In samenwerking met de Rijkspolitie te Vriezenveen en Vroomshoop hebben opsporingsambtenaren van PTT zon dag 7 februari j.l. de clandestiene zen der „De Gelderse Boer" opgespoord en in beslag genomen. Daarbij is proces verbaal opgemaakt tegen de 20-jarige timmerman J. D. te Vroomshoop (gem. Den Ham). Het hoofd van het gemeentebestuur van Veenendaal maakt bekend: dat de gemeenteraad in zijn openbare ver gadering van 4 februari 1965 heeft beslo ten te bepalen, dat wordt voorbereid de herziening, c.q. vaststelling van diverse uitbreidingsplannen voor deze gemeente. Veenendaal, 5 februari 1965. Het hoofd van het gemeente bestuur voornoemd, J. Hazenberg. (Van onze correspondent in Australië) De Aust.raliërs werden dezer dagen om zo te zeggen met de neus op de harde feiten gedrukt: de feiten van militaire aard. Dat is afgezien van de jongste oorlogstijd nog niet zo heel lang geleden ook gebeurd, toen de kwestie Indonesië-Nieuw-Guinea speelde. Maar de huidige ontwikke lingen met Maleisië, hebben de Australiërs in nog sterker mate geconfron teerd met het probleem der militaire dienstplicht. Het gaat er om, of de vrijwillige militaire dienst gewijzigd moest worden in een dienst plicht, waartoe eind 1964 werd besloten. Men kan het de Australiërs beslist niet kwalijk nemen, dat zij zich nu reeds vele jaren weinig of niets bekommeren over militaire aangelegenheden. Goed, tijdens de jongste oorlog viel er dan een bom in de haven van Sydney en in Darwin, doch binnen de grenzen heeft men oorlogvoering nog niet behoeven te ervaren. Weliswaar hebben toen heel wat Aus traliërs in geallieerd verband in tal van landen der wereld aan de strijd deelge nomen, waarbij de grote slag tijdens de landing in Italië nog in veler herinne ring voortleeft, doch we zijn hier wel ver van de Europese heksenketel verwijderd. De tijden veranderen en de militaire zaken met hen. Dat wil zeggen, afstanden bestaan er ook in de oorlog niet meer. Voorts is men in Australië steeds dui delijker gaan inzien, welke gevaren door Azië het land omringen. Bovendien groeit hier geleidelijk een geheel nieuwe maatschappij en komt men tot de ontdekking, dat de wereld niet eindigt bij de Australische stran den. Met een kustlijn van bijna 20.000 kilometer ziet men steeds meer in, dat er zoal niet een „vrjj entree" tot Australië is, maar dan in elk geval een gevaarlijke openheid aanwezig is voor eventuele indringers. Het is begrijpelijk, dat in de eerste plaats de regering dit alles tot nadenken stemt, doch ook de Australiërs in het algemeen deed inzien, dat er iets gedaan moet worden om hun land te beschermen. Er komt nog iets bij. In het verleden en dat ligt niet eens zo ver achter ons voelden de meeste Australiërs zich nauw verwant met het moederland, het Britse Gemenebest. Het zijn niet alleen economische oor zaken, die hierin een keer hebben ge bracht en een zekere tweestrijd hebben doen ontstaan. Eigenlijk zou men wel kunnen spreken van een driesprong. Daar is enerzijds de oude groep, meestal degenen die in Engeland geboren en geto gen zijn, die het oog nog steeds op het Moederland gevestigd houden. Sinds de Verenigde Staten, bijzonder in economisch opzicht, in Australië zich doen gelden, zien velen Australië als een tweede Amerika. Dan is er nog een derde, beslist geen onbelangrijke groep, die het oog gericht houdt op Azië, waarmee Australië op handelsgebied heel goede maatjes is. Doch dat is weer een heel ander ter- Tijdens de Nieuw Guinea-moeilijkheden zijn er nogal wat politieke strubbelingen geweest ten aanzien van de houding je gens Indonesië. Aanvankelijk le«k het er op, alsof de betrekkingen heel vriendschappelijk zou den worden. Niet alleen kwam men tot wederzijdse officiële bezoeken, doch er werden zelfs hoge militairen in Australië ontvangen en opgeleid. De jongste ontwikkelingen hebben veel van de vriendelijkheid doen verdwijnen, is eigenlijk wat omgeslagen. Immers werd kort geleden de laatste Indonesische officier in Australië in op leiding, luitenant-kolonel R. Abdin naar zijn vaderland terug gezonden. Minister Hasluck van buitenlandse za ken, stelt de zaken scherper dan zijn voorganger, Sir Garfield Barwick en hij is in zijn uitlatingen niet altijd even wel willend jegens Indonesië. Gelijk met dit alles, kwamen de gelui den omtrent invoering van de militaire dienstplicht. Australië heeft het vele ja ren op vrijwillige basis afgedaan.. Men plaatste bij tijd en wijle advertenties in het genre van: „Zorg dat je er bij komt", doch het liep niet zo hard. Er bestond nog steeds een aanmeldings plicht voor jongelieden, die de 18-jarige leeftijd bereikten, doch algemeen werd dit beschouwd als een meer administratieve aangelegenheid. Wat de zonen van de immigranten be treft, ook zij dienden zich te melden, doch werden niet in het leger opgenomen, om dat zij uiteraard geen trouw kunnen zweren aan koningin en vaderland. Het geen overigens niet wegneemt, dat in toe stand van oorlog, zij wel ergens inge deeld worden. Reeds vroeger is middels een opinie onderzoek de mening van de Australiërs over dienstplicht gepeild. Toen bleek bijna 50 procent van het aantal ondervraagden voor verplichte op leiding te zijn. Dienstplicht middels loting zal nu worden ingevoerd. De oppositie kantte zich tegen de plan nen, omdat zij meende, dat die veel te laat kwamen en het leger reeds teveel verzwakt. Voor het financieel jaar 1963-1964 was rond twee miljard gulden voor defensie beschikbaar en een gelijk bedrag is voor dit jaar beschikbaar. Verwacht wordt het leger dit jaar te brengen op 86.000 man en ook het mate riaal zal aanzienlijk worden verbeterd. Een tijd lang bedroeg de sterkte nauwe lijks 15.000 man. Merkwaardig genoeg, staat in Australië een militair in hoog aanzien, bij bepaalde gebeurtenissen, zal men steeds vermeld vinden, bij welk onderdeel hij als mili tair verbonden was of is. „Anzac Day" is nóg steeds een grote dag in heel Australië. Dan herdenken de oud-militairen hun gevallen kameraden in de jongste oorlog. Het zijn dan niet de oud-militairen die met of zonder uniform weer aantreden, ook de huidige militair voegt zich bij hen en vrijwel alle Australiërs komen kij ken naar de grote militaire optocht. Men kan dus de vraag omtrent al of niet dienstplicht allerminst herleiden tot een soort anti-militairistische gezindheid, integendeel. Maar het land is nog jong en moet in dat opzicht helaas tot ontwikkeling komen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 7