Pauh - veenendaal
Washette Schrijverspark
Kamer met
kookgelegenheid of
andere tijdelijke
woonruimte
Hoe is het mogelijk, deze prijzen, in deze tijd
59 ct
Gesneden Boerenkool ku0
39 ct
29 ct
Andijvie mo
89 ct
Stoofperen (Brederode) mo
49 ct
Champignons 100 gram
49 ct
Liter blik aardbeien 99 ct
Boterhamkorrels 500 gram
Zoute pinda's eI%otam
Bloemenaarde 1 grote zak
79 ct Abrikozen op sap grote pot 89 ct
69 ct Tcnic 2 flessen 79 ct
39 ct Exota 6 flesjes speldje 119 ct
Wij leveren U het echte GERSTEBROOD
1,28
0,75
1,68
1,19
0,68
2,38
3,18
2,68
3,18
1,28
1,28
36 ct
45 ct
79 ct
Tijdrovend?
Onderzoek naar structuur van kampeer
en aanverwante verblijfsinrichtingen
20 °/o
DIM NIET TE VROEG
Australië heeft een dienstplicht-probleem
Geertruida Hendrika Hootsen
Anthonius Leonardus Konings
CORNELIS VAN DEN BRUINHORST
DRUKWERK-
VOORRAAD
De Gelderse Vallei
„LAATSTE" INRUILACTIE
Sola-Elite pannen
Voor al Uw Sola-artikelen
Hoofdstraat 7
Telefoon 3101
ADR. VAN OSTADELAAN 33 35
VEENENDAAL-ZUID - TEL. 3652
HELE WEEK:
B!06!1lk00l hagel wit
WOENSDAG:
DONDERDAG:
H
VRIJDAG:
EN ZATERDAG:
Sinaasappels
Maroc"
89 ct Laxton appels 2 kilo
69 ct
Mandarijnen 10
voor 99 ct Citroenen 2 voor
25 ct
bij 5 gulden boodschappen
Rozijnenbroodje 55 ct 3 grote Mokkapunten 89 ct
IN DE VéGé SLAGERIJ DE ALLERBESTE KWALITEITEN TEGEN
DE LAAGSTE PRIJZEN. LET U MAAR EENS OP
WOENSDAG
500
gram
magere buiklappen
500
gram
500
gram
verse worst of saucijsen
DONDERDAG
500
gram
heerlijk vleesgehakt
500
gram
prachtig rookspek
500
gram
karbonade
VRIJDAG EN
ZATERDAG
Grote weekend reklame karbonade
een heerlijk gekr. vark. rollade (filet) 500 gram
een botermalse runder rollade vanaf 500 gram
een heerlijk runder braadstuk 500 gram
Ossestaart 500 gram
Verse varkenslever 500 gr
EEN KEUR VAN VLEESWAREN
Casselerrib GD Cl
Lunchworst
Ontbijtspek
Gebraden roastbief
Officiële
bekendmaking
Van vrijwillige naar verplichte militaire dienst
Tijden veranderen
De tweestrijd
Duidelijke taal
De dienstplicht
Politiek-probleem
familieberichten
Tot onze diepe droefheid overleed heden zacht
en kalm, in de hope des eeuwigen levens, onze
lieve zuster, schoonzuster en tante
in de ouderdom van bijna 77 jaar.
Mattheüs 28 20.
Veenendaal, A. C. Hootsen
D. H. Hootsen
G. Hootsen-Kuyt
Nichten en neven
Veenendaal, 8 februari 1965
Hoofdstraat 72 bis
De teraardebestelling zal plaats vinden D.V.
donderdag 11 februari 1965 om 3 uur op de Al
gemene Begraafplaats te Veenendaal.
Heden nam de Heere tot onze diepe droefheid
geheel onverwachts van onze zijde weg, in de
Hope des Eeuwigen Levens, mijn innig gelief
de man en onze lieve zorgzame vader en groot
vader
op de leeftijd van 67 jaar.
Veenendaal, M. C. Konings-van
Wagensveld
Den Haag, T. Konings
D. Konings-van de Reest
Veenendaal, A. Konings
W. J. Konings-van
Stempvoort
H. J. Konings
L. Konings-van Kreel
A. L. Konings
C. Konings-van Eist
en kleinkinderen
Veenendaal, 6 februari 1965
Kerke wijk 46
De teraardebestelling zal plaats vinden D.V.
woensdag 10 febr. 1965 om 12.00 uur op de al
gemene begraafplaats te Veenendaal. Gelegen
heid tot condoleren na de begrafenisplechtig
heid in de Aula.
Geen bloemen.
Diep verslagen zijn wij, doordat de Heere plot
seling uit ons midden heeft weggenomen
in de leeftijd van 8 jaar, leerling der derde klas
Ps. 103: 8 en 9 (berijmd)
De Heere trooste zijn diepbedroefde ouders en
verdere familie.
Bestuur, personeel en leerlingen
der Rehobothschool
Veenendaal, 8 februari 1965.
Allerminst indien
er voor zorgt
dat Uw
op „peil" is, kan
dat later kosten
en moeite
besparen.
Wilt a drukwerk met
nieuwe frisse ideeën?
Mogen wtf dan eens
offerte maken?
Bel nu en wij
komen direct,
DRUKKERIJ
Parallelweg 10
Veenendaal
Tel. 08388-2022*
Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft een onderzoek
naar de structuur van de kampeer- en aanverwante verblijfs
inrichtingen in Nederland voltooid.
In de Tweede Nota inzake het Toerisme
van 1962, verschenen als bijlage bij de
begroting van Economische Zaken voor
1963, was reeds gesteld dat een duidelijk
inzicht in de structuur van deze bedrij
ven ontbreekt. Naar aanleiding daarvan
heeft de toenmalige Staatssecretaris van
Economische Zaken opdracht gegeven een
onderzoek in te stellen. Het onderzoek,
dat gesubsidieerd is door het Ministerie
van Economische Zaken, is voorbereid in
overleg tussen het Centraal Bureau voor
de Statistiek en de Ministeries van Eco-
nimische Zaken, van Sociale Zaken en
Volksgezondheid en van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, de Rijksdienst
voor het Nationale Plan, de Kampeer-
raad, de A.N.W.B. en de Organisatie van
Kamp- en Vakantieoorden in Nederland
„Orkava".
Uit het onderzoek kwamen als belang
rijkste resultaten de volgende gegevens
voort:
Het totale aantal kampeer- en aan
verwante bedrijven bedroeg 2.800, waar
van 55*/» groot of middelgroot (kampeer
terreinen tenminste 100 personen; bunga
lowparken tenminste 10 bungalows; an
dere categoriën tenminste 50 personen).
Er kunnen 8 soorten van bedrijven wor
den onderscheiden, waaronder: gecombi
neerd bedrijfstype 29%; bungalowparken
27%; kampeerterreinen 18%; kampeer
boerderijen 14%; tezamen rond 90% van
het totale aantal bedrijven uitmakend.
Van het gecombineerde bedrijfstype ma
ken de kampeerterreinen annex bunga
lows een belangrijk deel uit.
Van het totale aantal bedrijven wordt
78% door pax-ticulieren geëxploiteerd, 16%
is in handen van niet-commerciële instel
lingen en 6% wordt door overheidsinstel
lingen geëxploiteerd.
Van het totale aantal bedrijven heeft
86% een exploitatievergunning. De helft
van deze bedrijven heeft een vergunning
met een geldigheidsduur van één jaar.
Met betrekking tot de outillage is ge
bleken, dat ruim 80% der bedrijven is
aangesloten op het openbare elektriciteits
net en 70% op de openbare waterleiding.
Ruim 50% maakt gebruik van de gemeen
telijke vuilnisdienst en een kleine 20%
is aangesloten op de openbare riolering.
Voorts is wat de overige sanitaire voor
zieningen betreft op kampeerterreinen 1
toilet per 40 personen beschikbaar, op
kampeerboerderijen 1 per 19 personen en
op bungalowterreinen 1 per 7 bewoners
van bungalows. Op alle bedrijven tezamen
zijn 5.000 douches aanwezig of gemiddeld
2 douches per bedrijf.
Rond 60% der bedrijven beschikt over
een sport- en speelveld, 26% heeft een
kantine met of zonder maaltijden, 20%
voorziet in een georganiseerde vorm van
recreatie en rond 20% heeft een kamp
winkel ingericht.
De vaste personeelsbezetting bedroeg in
1963 3.800 personen. In het hoogseizoen
was de personeelssterkte 5.200.
De totale oppervlakte van de terreinen,
waarover de bedrijven beschikken, be
draagt 9.000 ha (bebouwd en onbebouwd)
Bij de kampeerterreinen bedraagt de ge
middelde oppervlakte 3,2 ha en bij de
bungalowparken 1,9 ha.
In totaal is er een logiescapaciteit voor
540.000 personen. De kampeerterreinen
hebben verreweg de grootste logiescapa
citeit, namelijk 60%, de bungalowbedrij-
ven 18%, de kampeerboerderijen 5%. On
geveer de helft van de logiescapaciteit
van de kampeerterreinen en van de bun
galowparken is geconcentreerd langs de
kust en op de Veluwe. Bij de bungalow-
bedrijven is de helft van de bungalows in
eigendom van de exploitant; de rest is
eigendom van derden, die in de tijd dat
zij hun bungalows niet zelf gebruiken
deze via de exploitant verhuren.
Het aantal gasten in alle bedrijven te
zamen bedroeg in 1963 2,5 min en het
aantal overnachtingen 20 min. De gemid
delde verblijfsduur was dus 8 dagen. Het
aantal overnachtingen in het hoogsei
zoen (half juli half augustus) was 50%
van het totaal. De spreiding van het
totale aantal overnachtingen was als
volgt: kustgebied ruim 40%; Veluwe en
omgeving 25%; oostelijk deel van het land
9% en de watersportgebieden 3%.
De bezettingsgraad in het hoogseizoen
(half juli half augustus) 1963 was voor
bungalowbedrijven 88% en voor kam
peerterreinen en kampeerboerderijen
ieder 42%. Voor andere categorieën van
bedrijven werden de volgende percenta
ges berekend: kamphuizen-conferentie-
oorden 76%, jeugdherbergen 64% en kin
derkampen 62%. In verschillende toeris
tengebieden, zoals in het midden en oos
ten van het land bleef de bezettingsgraad
van de bungalowbedrijven vrij belangrijk
beneden de gemiddelde bezettingsgraad.
Dit geldt in nog sterkere mate voor de
kampeerterreinen met uitzondering van
die aan de kust, waar de bezettingsgraad
belangrijk boven het gemiddelde lag.
Doe uw was bij
5 kg wasgoed pe,r machine
Helder wit en uw was wordt op de
duur niet geel, maar steeds witter.
Langzaam wassers, dus veiliger wassen.
Komt en overtuigt U van het gemak
en van de tijd die U bespaart.
Ook stoomgoed aanname.
Kostuum, luxe opgemaakt f 5,50.
N.V. NEDERLANDSCHE MAATSCHAPPIJ
VAN KOGELLAGERS
te Veenendaal
zoekt voor een van haar employé's met
echtgenote
Opgaven ge,lieve te richten tot de afdeling
Personeelszaken van bovengenoemde maat
schappij, schriftelijk of telefonisch (telef. 2151,
toestel 314).
GESCHIKT VOOR
GEBRUIK OP
GAS
AARDGAS
ELECTRA
Tijdelijk (van 13 februari tot 1 maart)
tegen inlevering van een oude versleten pan.
Vraagt Inlichtingen bi]
SUPERMARKT
GO
8 voor
100 gram i
100 gram
100 gram
100 gram
Het steeds dichter wordende verkeer is er de oorzaak van, dat wij automobilis
ten in steeds hogere mate van elkaa.r afhankelijk worden. Afhankelijk met het
oog op de veiligheid van onszelf en anderen.
„WINTERGEVAREN" In het duistere jaargetijde is die veiligheid
nog minder zeker dan in de andere seizoenen
van het jaar en dientengevolge eist de winter nog meer onderlinge samenwer
king van de weggebruikers dan normaal al noodzakelijk is.
Het gaat evenwel niet alleen om res- t
peet en vriendelijkheid, niet alleen om het
beheersen van de eigen zucht naar pres
tige. Ook de rijtechniek is van groot be
lang! Ieder goeduitgerust motorvoertuig
heeft tegenwoordig redelijke verlichtings
middelen, maar geen enkele auto is zo
goed uitgerust, dat zijn verlichting de
zelfde veiligheid garandeert als het dag
licht. Daarom is het noodzakelijk voor
iedere automobilist om te weten hoe hij
ook het licht van zijn medeweggebruikers
kan benutten om zich een speciale rij
techniek voor rijden in duisternis eigen
te maken.
De lichtschakelaar is eigenlijk even
belangrijk als de gaspedaal als men rit
misch en veilig wil rijden. Helaas hebben
we allen een te gebrekkige opleiding ge
kregen in het rijden in duisternis. Dege
nen, die zomers hun rijbewijs halen heb
ben praktisch helemaal geen training op
dit gebied, en de meeste automobilisten
zijn ten opzichte van de rijtechniek in
duisternis dan ook grotendeels afhanke
lijk van de ervaring, die zij zelf en an
deren hebben opgedaan. Deze ervaringen
kunnen duur geweest zijn.
Bij duisternis is het zicht altijd be-
peikt hoe vaardig we ook onze eigen
lampen en die van anderen benutten.
Krijgen we een tegenligger, dan is het
zicht nog korter. Een voetganger in don
kere kleding is bij groot, ongedimd licht
pas zichtbaar op ca. 100 m afstand. Bij een
ontmoeting tussen twee auto's op een
rechte weg wordt het zicht op de voet
ganger reeds beperkt tot ca 75 meter
wanneer de voertuigen zich op ongeveer
600 meter afstand van elkaar bevinden.
Wanneer de bestuurders van de wagens
dan voor elkaar gaan dimmen wordt vol
gens proeven het zicht verder vermin
derd tot 32 meter. Men verliest dus ca
40 meter aan zicht wanneer men in zo
een vroeg stadium gaat dimmen. Dit kan
de veiligheid uiteraard niet bevorderen.
Met een goede rijtechniek kan men echter
het zicht vergroten. Ontmoetingen met
tegenliggers zijn altijd riskant. Ontmoe
tingen in duisternis zijn levensgevaarlijk
als niet beide bestuurders de grondregels
goed beheersen.
Dim op tijd maar nooit te vroeg. Wel
kan het verstandig zijn om vlak voor de
bocht of voor een heuvel in de weg even
op en neer te dimmen om met behulp van
het licht van de tegenligger het silhouet
van een mogelijke hindernis, b.v. een
voetganger, te ontdekken.
Bij een ontmoeting met een tegenligger
dient men groot licht, ongedimd, te blij
ven voeren, totdat de lichtbanen elkaar
ontmoeten, d.w.z. totdat de wagens el
kaar tot op ca. 200 m zijn genaderd. Wan
neer men reeds afdimt op een afstand van
ca 600 meter neemt men te grote risico's,
want dan wordt het zicht in een veel te
vroeg stadium beperkt met alle mogelijke
gevolgen vandien.
Er zijn automobilisten, die worden ge-
irriteerd door de verblinding van tege
moetkomende medeweggebruikers.
In de meeste gevallen hebben ze die
verblinding echter aan zichzelf te danken
doordat ze recht in het licht blijven
kijken inplaats van de rechterkant van
de weg in het oog te houden niet al
leen voorzover hun eigen licht dat toe
laat, maar zo ver mogelijk daarbuiten
ook.
De lengte van het zicht bij een ontmoe
ting met een andere auto bij normaal
gedimd groot licht vereist, dat de snelheid
althans op smalle, bochtige wegen, dient
te worden gematigd. Hoe dan ook, mag
men nooit sneller rijden dan dat men kan
stoppen binnen de afstand, die men kan
overzien.
Bij ontmoetingen met tegenliggers is
het verleidelijk om zover mogelijk aan
de kant te gaan rijden. Dat is niet hele
maal veilig. Laat altijd zoveel mogelijk
ruimte aan de wegkant over, dat onver
wachts opduikende objecten b.v. voet
gangers op wegen zonder trottoir of rij
wielpad, wielrijders, enz. niet door u
worden geschept!
Wanneer iedere automobilist deze re
gels ter harte neemt, is er gerede kans,
dat het huidige donkere seizoen niet zo
veel slachtoffers van het verkeer in duis
ternis oplevert dan we de laatste jaren
helaas gewend zijn.
CLANDESTIENE ZENDER HET
ZWIJGEN OPGELEGD
In samenwerking met de Rijkspolitie
te Vriezenveen en Vroomshoop hebben
opsporingsambtenaren van PTT zon
dag 7 februari j.l. de clandestiene zen
der „De Gelderse Boer" opgespoord en
in beslag genomen. Daarbij is proces
verbaal opgemaakt tegen de 20-jarige
timmerman J. D. te Vroomshoop (gem.
Den Ham).
Het hoofd van het gemeentebestuur van
Veenendaal
maakt bekend:
dat de gemeenteraad in zijn openbare ver
gadering van 4 februari 1965 heeft beslo
ten te bepalen, dat wordt voorbereid de
herziening, c.q. vaststelling van diverse
uitbreidingsplannen voor deze gemeente.
Veenendaal, 5 februari 1965.
Het hoofd van het gemeente
bestuur voornoemd,
J. Hazenberg.
(Van onze correspondent in Australië)
De Aust.raliërs werden dezer dagen om zo te zeggen met de neus op de
harde feiten gedrukt: de feiten van militaire aard. Dat is afgezien van
de jongste oorlogstijd nog niet zo heel lang geleden ook gebeurd, toen
de kwestie Indonesië-Nieuw-Guinea speelde. Maar de huidige ontwikke
lingen met Maleisië, hebben de Australiërs in nog sterker mate geconfron
teerd met het probleem der militaire dienstplicht. Het gaat er om, of
de vrijwillige militaire dienst gewijzigd moest worden in een dienst
plicht, waartoe eind 1964 werd besloten.
Men kan het de Australiërs beslist niet
kwalijk nemen, dat zij zich nu reeds vele
jaren weinig of niets bekommeren over
militaire aangelegenheden.
Goed, tijdens de jongste oorlog viel er
dan een bom in de haven van Sydney en
in Darwin, doch binnen de grenzen heeft
men oorlogvoering nog niet behoeven te
ervaren.
Weliswaar hebben toen heel wat Aus
traliërs in geallieerd verband in tal van
landen der wereld aan de strijd deelge
nomen, waarbij de grote slag tijdens de
landing in Italië nog in veler herinne
ring voortleeft, doch we zijn hier wel ver
van de Europese heksenketel verwijderd.
De tijden veranderen en de militaire
zaken met hen. Dat wil zeggen, afstanden
bestaan er ook in de oorlog niet meer.
Voorts is men in Australië steeds dui
delijker gaan inzien, welke gevaren
door Azië het land omringen.
Bovendien groeit hier geleidelijk een
geheel nieuwe maatschappij en komt
men tot de ontdekking, dat de wereld
niet eindigt bij de Australische stran
den. Met een kustlijn van bijna 20.000
kilometer ziet men steeds meer in, dat
er zoal niet een „vrjj entree" tot
Australië is, maar dan in elk geval
een gevaarlijke openheid aanwezig is
voor eventuele indringers.
Het is begrijpelijk, dat in de eerste
plaats de regering dit alles tot nadenken
stemt, doch ook de Australiërs in het
algemeen deed inzien, dat er iets gedaan
moet worden om hun land te beschermen.
Er komt nog iets bij. In het verleden
en dat ligt niet eens zo ver achter ons
voelden de meeste Australiërs zich
nauw verwant met het moederland, het
Britse Gemenebest.
Het zijn niet alleen economische oor
zaken, die hierin een keer hebben ge
bracht en een zekere tweestrijd hebben
doen ontstaan.
Eigenlijk zou men wel kunnen spreken
van een driesprong.
Daar is enerzijds de oude groep, meestal
degenen die in Engeland geboren en geto
gen zijn, die het oog nog steeds op het
Moederland gevestigd houden.
Sinds de Verenigde Staten, bijzonder in
economisch opzicht, in Australië zich
doen gelden, zien velen Australië als een
tweede Amerika.
Dan is er nog een derde, beslist geen
onbelangrijke groep, die het oog gericht
houdt op Azië, waarmee Australië op
handelsgebied heel goede maatjes is.
Doch dat is weer een heel ander ter-
Tijdens de Nieuw Guinea-moeilijkheden
zijn er nogal wat politieke strubbelingen
geweest ten aanzien van de houding je
gens Indonesië.
Aanvankelijk le«k het er op, alsof de
betrekkingen heel vriendschappelijk zou
den worden. Niet alleen kwam men tot
wederzijdse officiële bezoeken, doch er
werden zelfs hoge militairen in Australië
ontvangen en opgeleid.
De jongste ontwikkelingen hebben veel
van de vriendelijkheid doen verdwijnen,
is eigenlijk wat omgeslagen.
Immers werd kort geleden de laatste
Indonesische officier in Australië in op
leiding, luitenant-kolonel R. Abdin naar
zijn vaderland terug gezonden.
Minister Hasluck van buitenlandse za
ken, stelt de zaken scherper dan zijn
voorganger, Sir Garfield Barwick en hij
is in zijn uitlatingen niet altijd even wel
willend jegens Indonesië.
Gelijk met dit alles, kwamen de gelui
den omtrent invoering van de militaire
dienstplicht. Australië heeft het vele ja
ren op vrijwillige basis afgedaan.. Men
plaatste bij tijd en wijle advertenties in
het genre van: „Zorg dat je er bij komt",
doch het liep niet zo hard.
Er bestond nog steeds een aanmeldings
plicht voor jongelieden, die de 18-jarige
leeftijd bereikten, doch algemeen werd dit
beschouwd als een meer administratieve
aangelegenheid.
Wat de zonen van de immigranten be
treft, ook zij dienden zich te melden, doch
werden niet in het leger opgenomen, om
dat zij uiteraard geen trouw kunnen
zweren aan koningin en vaderland. Het
geen overigens niet wegneemt, dat in toe
stand van oorlog, zij wel ergens inge
deeld worden.
Reeds vroeger is middels een opinie
onderzoek de mening van de Australiërs
over dienstplicht gepeild.
Toen bleek bijna 50 procent van het
aantal ondervraagden voor verplichte op
leiding te zijn. Dienstplicht middels loting
zal nu worden ingevoerd.
De oppositie kantte zich tegen de plan
nen, omdat zij meende, dat die veel te
laat kwamen en het leger reeds teveel
verzwakt.
Voor het financieel jaar 1963-1964 was
rond twee miljard gulden voor defensie
beschikbaar en een gelijk bedrag is voor
dit jaar beschikbaar.
Verwacht wordt het leger dit jaar te
brengen op 86.000 man en ook het mate
riaal zal aanzienlijk worden verbeterd.
Een tijd lang bedroeg de sterkte nauwe
lijks 15.000 man.
Merkwaardig genoeg, staat in Australië
een militair in hoog aanzien, bij bepaalde
gebeurtenissen, zal men steeds vermeld
vinden, bij welk onderdeel hij als mili
tair verbonden was of is.
„Anzac Day" is nóg steeds een grote
dag in heel Australië.
Dan herdenken de oud-militairen hun
gevallen kameraden in de jongste oorlog.
Het zijn dan niet de oud-militairen die
met of zonder uniform weer aantreden,
ook de huidige militair voegt zich bij
hen en vrijwel alle Australiërs komen kij
ken naar de grote militaire optocht.
Men kan dus de vraag omtrent al of
niet dienstplicht allerminst herleiden tot
een soort anti-militairistische gezindheid,
integendeel.
Maar het land is nog jong en moet in
dat opzicht helaas tot ontwikkeling
komen.