'd&oallfsi pootde j fotografie als Kunstvorm J jongen Buffalo Bill FA. VAN WIJK Hef weer is omgeslagen, dus nu kunt U beginnen in uw tuin. GEHA VAN LEEUWEN - VEENENDAAL Grote zorg voor morgen DE GE SCHIEDENIS VAN HOE KLEIN WORDT NEDERLAND (1) (BLAUW EN ZWART) NAAR Wij leveren alle tuingereedschappen, o.a. ook de bekende WOLF-gereedschappen. Gaas: zeskant-, harmonika- en Ursusgaas GEGALV. DRAAD SPADEN EN SCHOPPEN SCHOFFELS, HARKEN PLANTSCHOPJES EN WIEDVORKJES GAZONMAAIERS, GAZONIIARKEN Kortom: ALLES VOOR UW TUIN! Ijzerwaren, bouwbeslag, gereedschappen, hobby-machines HOOGSTRAAT 7 HOLLANDIA Stichting „DE HEYGRAEFF" instelling voor geestelijk gehandicapten vraagt: a. jongeman b. één assistent kok c. assistente voor dienkeuken d. drie huishoudelijke hulpen Verschijnt als bijlage van het streekblad „DE VALLEI" - onder redactie van Tante Jos. ONZE JARIGE NEVEN EN NICHTEN: 3 april: Bas van Capelleveen Kobus Valkenburg Marinus van de Berg (Eist (U.) Wilrit Nyhoff 5 april: Coraline de Vries 6 april: Wilma van Wieringen Beppie van Norden Herman Takken M. C. Overeem Bertje Vink 7 april: Jopie Aberson 8 april: Riek Veldhuizen (Overberg) Hennie Mulder Ansje Rebergen Appie Kranenburg Marjan Lefers Japie Willemse (Breda) Jan Stomphorst Theo Budding Hansje van Schaik Daniël van Burken Heel hartelijk gefeliciteerd allemaal. ZILVERPAPIER EN CAPSULES Beste jongens en meisjes. Wat jammer zeg, ik heb van de week helemaal niets van jullie gekregen. Komt dat door het mooie weer, dat jullie nu niets brengen? En het ging de laatste weken nog wel zo fijn met sparen. Volgende week hoop ik toch echt weer wat zilverpapier en cap sules te krijgen. Tot volgende keer dus en allemaal de groeten van Tante Jos Figuur a. DIT LEUKE KLEINE HONDJE is heel gemakkelijk te maken. Alles wat je nodig hebt, zijn twee vierkante stukjes papier, een voor het hoofd en een voor het lijfje, en elk papiertje zou je kunnen ne men van 10 x 10 cm. Eerst maken we het hoofd: vouw het vierkantje dubbel tot een driehoek (fig. 1). Klap de punt van de driehoek links van de stippellijn in figuur 1 om naar buiten, in de richting van de tegenover liggende punt aan de basis van de driehoek. Dan krijg je figuur 2. Nu buig je tenslotte langs de stippellijntjes in figuur 2 de oren naar beneden, het voorste helemaal om laag en het achterste eerst omlaag en dan naar links, zoals je in figuur 3 ziet. De neus van de hond is een klein zwart rondje papier en het oogje maak je van een nog kleiner rondje met een zwarte cirkel er omheen. Nu maak je het lichaam van het tweede stukje papier op de manier die je ziet aangegeven in figuur 4, waardoor je fi- Correspondentie te richten aan r Tante Jos per adres: Parallelweg 10 - Veenendaal. guur 5 krijgt. Je doet dat heel eenvou dig door de gestreepte stukjes weg te knippen en de staart langs de stippellijn naar achteren om te vouwen. Lijm nu het hoofd op het lijfje en geef de hond een halsband en dan kun je dit hele gevalletje bijvoorbeeld op een verjaarskaart plakken of op het menu voor een kindereetpar- tijtje, maar je kunt het natuurlijk ook als boekenlegger gebruiken. Figuur b. DE GROOTSTE HAGEDIS TER WERELD Op het eiland Komodo in Indonesië leeft de grootste hagedis ter wereld. Dat is de Komododraak of komodohagedis, wiens latijnse naam is Varanus Komodoënsis. Deze hagedis kan wel drie meter lang worden en een gewicht krijgen van 140 kilogram. Het dier voedt zich hoofdzake lijk met eieren, maar soms ook met andere dieren zo groot als varkens en kleine herten. Het is zo sterk, dat het, naar men zegt, een paard kan doden en daarom is het dan ook helemaal niet verwonderlijk, dat wilde varkens en andere dieren pro beren cm de Varanus uit de weg te blij ven als deze op jacht is. Figuur c. EEN WONDERLIJKE SOM Schrijf de cijfers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 (let er dus goed op, dat er geen 8 in het getal staat) op een stukje papier. Neem nu een getal onder de 10, bijvoorbeeld 3 en ver menigvuldig dat met 9, zodat je dus 27 krijgt. Vermenigvuldig dan het getal, dat je hebt opgeschreven, met 27 en dan krijg je als uitkomst333333333. Als je een 5 had gekozen en met 9 had vermenigvuldigd, waardoor je dus het 12346-679 -27 864/9763 2469/368 333333333 hele getal weer met 45 had moeten verme nigvuldigen, dan zou de laatste vermenig vuldiging uitkomen op 555555555. Was je echter met 2 begonnen, dan zou je ten slotte krijgen negen tweeën. Je kunt het proberen met ieder cijfer van 1 tot en met 8, dus nu ook de 8 inbegrepen. B53-64 Figuur d. WIE HEEFT DEZE VIS GEVANGEN? Een van de vissers heeft beet, maar doordat hun snoeren enorm in de war zijn geraakt weten zij niet wie. Kunnen jullie dat uitzoeken? 9 „Maar dat is werk voor een volwassen man!" riep mijn heer Russell uit. „Maar goed, ik wil het jou op de volgende reis wel laten proberen. Het loon is 40 dollar per maand". Die 40 dollars klonken de jonge Bill als een fortuin in de oren. „Ik zal voor u werken als een man, mijnheer," beloofde hij en tekende het contract. Een karavaan ossenwagens bestond uit twintig a dertig grote huifkarren, die elk werden getrokken door een span van vier of zes ossen. Elke huifkar bevatte ongeveer drie ton aan goederen. Naast de ossen liep altijd een man, die met de zweep over hun koppen knalde om hen tot spoed aan te zetten. Verder werd de karavaan begeleid door cowboys als helpers. 10 Bill was nu een van die helpers en het was zijn werk om langs de karavaan op en neer te rijden met opdrachten van de karavaanleider voor de verschillende wagenvoerders. Elke nacht werden de karren dicht tegen elkaar aan in de vorm van een cirkel neergezet als bescherming tegen vijan dige Indianen. In het midden van die ring maakten de man nen vuur om er hun avondmaal op klaar te maken. Na de maaltijd speelde er meestal een op de banjo, terwijl de rest daarbij zong. Maar het leven op zo'n tocht was zwaar en al vrij spoedig rolde iedereen, op de wachten na, zich in zijn dekens om in een diepe slaap te vallen. (wordt vervolgd) FIETSEN IS GEZOND Het aantal gemotoriseerde predikanten neemt in Nederland wekelijks toe en vaak gebruikt men een feestelijke aange legenheid als aanleiding om de predikant een auto cadeau te doen. Het is zo gewoon geworden dat men er nauwelijks meer melding van maakt. Opvallend is nu weer het ten geschenke geven van een simpeler vervoermiddel. De jonge Bap tistendominee te Veendam kreeg op zijn verjaardag een fiets cadeau. Motivering was: Fietsen is gezond. Bo vendien is het berijden van een moderne fiets tegenwoordig veel chiquer dan dat van een gemotoriseerd voertuig. Terwyl politiek Den Haag zich zorgelijk door de haren wreef over de kabinets verwikkelingen gaf onlangs in Deventer de demissionaire minister van volkshuis vesting en bouwnijverheid, Drs. Bogaers, heel wat andere stof om bezorgd over te kijken. De handen zullen, zo waarschuwde de minister, eens flink uit de mouwen' moeten worden gestoken, willen wy ervoor zorgen dat onze kinderen nog in een leef baar land kunnen verblijven. Zelfs al doen wij onze uiterste best, dan nog zal van de Nederlander in de toekomst méér inschikkelijkheid worden gevraagd, aldus de be windsman. Kort tevoren had op een politiek congres in Amsterdam de planologische deskundige, Dr. C. de Galan, ook al de noodklok geluid. „Wy staan nu voor de keuze in welk Nederland wij morgen zullen wonen", zei hy, „het wonen, de recreatie, het verkeer, de zuiverheid van onze bodem, lucht en water vragen nu alle aandacht". Twee ontwikkelingen noemden beide deskundigen als de hoofdoorzaken van de hoofdpijn, waarmee de diverse overheden nu zitten: de bevolkingstoename en de stijgende welvaart. Nederland groeit, wat haar bevolking betreft, al sinds het laat ste kwart van de vorige eeuw jaarlijks met rond 1,4 procent. Vergeleken met het wereldgemiddelde van 1,8 procent valt dit nog wel mee, maar het is toch verre weg het hoogste percentage van de Euro pese landen. (Het Europese gemiddelde is 0,8 procent). Deze bevolkingsaanwas zal maar weinig afnemen door een daling van het geboorteniveau. Deze daling wordt namelijk weer opgeheven door de ver lenging van de gemiddelde levensduur wij worden vandaag de dag zo'n tien jaren ouder dan een halve eeuw geleden en het jonger trouwen. Gevolg is, dat over vijftien jaren in 1980 Nederland veertien tot vijftien miljoen inwoners heeft, een aantal dat nog snel zal toene men tot twintig miljoen bij de eeuwwis seling. Het Nederland van onze kinderen en kleinkinderen zal dan viermaal zoveel mensen tellen als het Nederland van onze ouders, zoals minister Bogaers vertelde. Daar zitten wij dan gezellig met z'n allen op een brokje Nederland, dat zich niet kan uitbreiden. De nieuwe polders geven wat ruimtelijke opluchting, maar veel kunnen zij ook niet helpen. Wij mogen *ons nu al wat benauwd voelen met onze 2800 vierkante meter grond, die iedere Nederlander ter beschikking heeft, in 2000 zal het nog veel benauwder zijn. Tegen die tijd zal de Nederlander het moeten doen met 1750 vierkante metertjes. Op een strookje van 35 bij 50 meter zal hij dan moeten wonen en werken, aan sport doen, zich ontspannen. „Het pro bleem is bekend", zei Dr. C. de Galan, „onze bevolking groeit snel en grond is nauwelijks bij te maken". Er komt hierbij ook nog een andere zaak om de hoek kijken. De technische ontwikkeling zorgt over heel de wereld voor een verschuiving van bevolking uit de landbouw naar niet-agrarische beroe pen. Bij het begin van de eeuw werkte nog bijna een derde van de beroepsbevolking in de landbouw, nu is het percentage al teruggelopen tot tien. Tegen het einde van deze eeuw zullen nog slechts drie of vier op de honderd werkende Nederlan ders in de agrarische sector hun boter ham verdienen. Nederland krijgt dus wel ruimschoots zijn deel van deze ontwikke ling. Wij behoren overigens nu al tot de sterk verstedelijkte landen, zo vertelde minister Bogaers. Zestig van de honderd Nederlanders wonen in degelijke stadjes en steden met meer dan tienduizend in woners. Nog even en slechts vijf op de honderd wonen nog in kleinere gemeen schappen met minder inwoners. De steden zullen steeds meer ruimte in Nederland opslokken. Negen procent van onze bodem is nu bebouwd (met huizen, fabrieken, wegen, enz.). Vergeleken met het deel, dat wij nu voor agrarische za ken gebruiken 77°/o is dat niet zoveel. Maar niemand twijfelt eraan of het be bouwde oppervlak zal door de stijgende bevolking en toenemende welvaart vóór het jaar 2000 méér dan verdubbelen. Bijna een kwart van ons land zal dan zijn vol gebouwd. Goed, daar is dan nog wel een oplossing voor te vinden, zou je zo zeggen. Een zorgvuldige planning kan veel goed ma ken. Maar aan een huis alleen heeft nie mand voldoende. Er moet ook wat bos zijn, wat hei, wat water om zich vredig en ontspannen recreatief bezig te houden. Wil de toekomstige veel grotere be volking per hoofd op hetzelfde, toch al geringe, oppervlak recreatiegrond kunnen rekenen, dan zal zeker een kwart van de Nederlandse grond hiervoor moeten wor den bestemd. Geen wonder, dat de plano logen hoofdpijn krijgen. (wordt vervolgd) De Engelse dichter Shelly heeft eens gezegd, dat Kunst de sluier van ver trouwelijkheid oplicht die over het al ledaagse hangt. Er zullen ook in ons land waar Shelly in grote kring ge liefd is maar weinig critici te vin den zijn die dit zullen bestrijden. Maar deze eensgezindheid is slechts schijn: plaats diezelfde critici tegen over een bepaald kunstwerk of con fronteer ze met een nieuwe richting in de Kunst en het is naar alle waar schijnlijkheid gedaan met de eenstem migheid. Iets dergelijks heeft zich in de V.S. voorgedaan, toen in kunstkringen de plaats van de fotografie ter sprake kwam. Géén punt van discussie, zo meenden sommigen: fotografie hoort helemaan NIET in de Kunst thuis Daarmee was een meningsverschil uit gegroeid tot een heuse rel, compleet met voor- en tegenstanders die bereid waren om, ter wille van hun stand punt, elkaar desnoods letterlijk in de haren te vliegen. Aanstichter van dit alles was Ivan Dmitri, bekend ar tist èn fotograaf, die vond dat jonge, veelbelovende fotografen in de gele genheid behoorden te worden gesteld kennis te nemen van het werk van grootmeesters in de fotografiein een museum. „Jonge schilders krijgen die kans im mers ook", zo betoogde Dmitri en leg de daarmee de basis voor een organi satie, waarvan de naam, Photography in the Fine Arts, niets aan duidelijk heid te wensen overliet. In wezen was het streven van de Ph. F. A. niet nieuw. Verschillende musea hadden al foto-collecties binnen hun muren ge huisvest gehad en bij herhaling had den fotografen van naam soortgelijke geluiden laten horen. „De poorten der musea", zo was al vaak betoogd, „be hoorden niet langer gesloten te blijven voor het werk der werkelijk goede fotografen. Het was echter voor de eerste maal, dat op zo grote schaal getracht werd erkenning te krijgen voor de foto grafie als kunstvorm. En, met succes. In 1959 accepteerde het Metropolitan Museum of Arts in New York een tentoonstelling van foto's. De tegen standers van fotografie in de Kunst za gen hierin een uitdaging, en dat was te begrijpen. Zij namen de hun toege worpen handschoen met graagte op. James J. Rorimer, directeur van het Metropolitan Museum werd de vraag voorgelegd of, en zo ja op grond waar van, hij het verantwoord achtte pro- dukten van fotografie toe te laten tot de „gewijde" ruimten van het museum. Zijn antwoord, duidelijk en voor een poosje zelfs afdoend, luidde: „Mij is gebleken, dat kunstminnaars, bezoekers van dit museum niet uitgezonderd, in vervoering kunnen raken bij de aan blik van een schilderij van zwarte verf op wit linnen of omgekeerd, ja zelfs heb ik bewondering mogen con stateren voor een wit op wit schilde rijWaarom zouden goede foto grafen dan geen „ontvangstdag" in de Metropolitan mogen houden?" Na deze tentoonstelling, die in de an nalen van de nieuw-opgerichte „Pho tography in the Fine Arts"-voorstan- dersvereniging als een gulden dag ge boekstaafd staat, volgden er meer. In meer dan 60 vooraanstaande musea in de V.S. en in andere landen werden deze fototentoonstellingen gehouden en zij trokken een bezoekersaantal van meer dan 4 miljoen mensen. De derde tentoonstelling boekte het grootste succes. Hiervan werden door het Metropolitan Museum 40 foto's aangekocht. Dit waren de beste van duizenden foto's uit alle delen van de wereld. Er werd nu een zeer bijzondere ten toonstelling ingericht van de 40 uit verkoren foto's en 40 etsen. De foto's en de etsen werden om en om gehan gen, waardoor panelen ontstonden met elk een foto en een ets. De reacties bleven niet uit. Kunstcritici spraken er eerst schande van en togen naar het Metropolitan Museum om de tentoon stelling grondig te kraken. Maar na het zien van de expositie waren zij vol lof. De tentoonstelling was gepland voor een half jaar, doch het werd een jaar. Het totale bezoekersaantal be reikte in de herfst van 1962 het mil joen. Een ongekend succes. Hierbij willen wij nog vermelden, dat van deze 40 foto's 6 stuks het werk waren van amateurs. Dit deed de mening post vatten dat ook in de amateurfotografie het zoeken naar een serieuze uitdruk kingsvorm steeds meer veld begon te winnen. Gevraagd naar het doel van de ten toonstelling, wees men er in de cata logus op dat het niet de bedoeling was dat de bezoeker de kwaliteiten van de foto afwoog tegen die van de ets of andersom. Een der curatoren van het museum legde ons de tentoonstelling als volgt uit: „Een kunstenaar is in de eerste plaats iemand die de dingen ziet en ervaart en daarnaast het ver mogen bezit zijn emotie gestalte te ge ven. Wanneer U zich af gaat vragen welke techniek zich hiervoor het beste leent, dan bevindt U zich mijnsinziens op een zijspoor. Wij brachten deze twee kunstvormen niet samen om het verschil, maar om de overeenkomst tussen beide produkten aan te tonen. En wij geloven wel dat wij hierin zijn geslaagd." Te oordelen naar de uitspraken van verschillende kunstcritici was men in ieder geval overtuigd van het feit, dat de fotografie een eigen plaats inneemt in de hedendaagse beeldende kunsten: de fotografie is in staat een leemte aan te vullen die in de portret schilderkunst is ontstaan fotografie is het enig overge bleven visuele medium, waarmee de geschiedenis van het menselijk geslacht reëel kan worden overgebracht Natuurlijk blijft het ondanks al het bovenstaande nog een open vraag of fotografie nu werkelijk kunst is. Som mige mensen menen van wel, anderen van niet. Maar is het begrip Kunst niet al tijd afhankelijk van een persoonlijke mening? Prins Bernhardlaan 110 Veenendaal Telefoon 3731 4 HOLLANDIA TRICOTAGEFABRIEK N.V., Kerkewtjk 57, Veenendaal heeft plaats voor een voor het verrichten van lichte magazijn werkzaamheden en het bezorgen van de interne post. Leeftijd 15-17 jaai\ Wij bieden prettig afwisselend werk tegen goede beloning. Sollicitaties dagelijks van 8.20 uur tot 17.30 uur aan bovenstaand adres. 17 jaar voor de wasserij. (kookster) voor de schoonmaakdienst. Alle funkties in- of extern. Goede salarissen, 4% vakantietoeslag. 5-daagse werkweek. Goede busverbindingen met Zeist, Utrecht, Amersfoort en Veenendaal. Sollicitaties met opgave van leeftijd en betreffende funktie te richten aan de Geneesheer-direkteur. Zeisterweg 61 te Woudenberg. Tel. 03498- 1300.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 4