DEJONDEi
GANG
Wereldgezondheidsdag 1965
i
SetterSet
1. Een drijvend paleis
Pokken, een voortdurend gevaar
l
\im\i
oiider/ouk tnmrl
ramp
1 iiauit
Vliegen - rijden - varenin miniatuur
KU KLUX KLAN
Amerika ongerust over brutale organisatie
ZEER OUDE GENEVER
P
Sc
CHETiOliT
DE MODE VOOR DE JONGE VROUW
IN 1965
l i miii nu
u
Fa. L. HEY
V. A. B.
KIRPESTEIN
CITY-MOTORS-EDE
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 16 APRIL 1965
Nr. 30
door: Rik Valkenburg
Groot was de drukte in de haven van Southampton, toen daar
de Titanic gereed lag, om Engeland te verlaten. Een enorm zee
kasteel! Als er ooit een boot in de publieke belangstelling ge
staan heeft, dan deze wel. Het was dan ook met recht iets bij
zonders. En nog steeds is men geinteresseerd over wetenswaar
digheden betreffende de Titanic. Dit blijkt wel uit het feit dat
er op vrijdag, 5 februari j.l. in de dagbladpers vermeld werd dat
er weer een nieuw onderzoek ingesteld wordt over de ramp met
de Titanic, in verband met het vrachtschip Californian, wat toen
in de buurt voer. Aangezien wij de beschikking kregen over
een uitgebreide, originele Amerikaanse uitgave: „Het vergaan
van de Titanic" door H. II. D. Langereis te Grand Rapids, waar
in tal van bijzonderheden vermeld staan, kunnen wij de lezers
enkele interessante en leerzame artikelen hierover aanbieden.
De trotse bezitter van het fraaiste
zeekasteel, ooit gebouwd, was de White
Star Stoomboot-Maatschappij. Aan
Harland Wolff, scheepsbouwmees
ters te Belfast in Ierland, was in 1908
order gegeven, een stoomschip te bou
wen, dat in geen enkel opzicht door
een ander geëvenaard werd, waaraan
kosten noch moeite mocht worden be
spaard. Deze kosten waren dan ook
25 miljoen gulden. Zeer veel voor die
tijd!
Ja, de eerste tocht zou een ware zege
tocht zijn! Was het wonder, dat de rijk
sten en voornaamsten der aarde, staats
lieden en journalisten, mannen van
naam, prinsen onder de financiers, en
vorsten onder de kooplieden er op
stonden, die eerste reis mee te ma
ken
Het was de tiende april 1912, toen
de Titanic de haven van Southampton
in Engeland verliet. De Titanic was
waarlijk een prachtige boot! Daar was
nu letterlijk niets aan gespaard. Ze
zou boven alles uitmunten en ze deed
het. Het was in waarheid een zee
paleis. De miljoenen, voor de bouw ten
koste gelegd, waren goed besteed. Oor
deel zelf:
Het gevaarte was tweehonderdzesen
negentig meter lang. ruim dertig me
ter breed en van de bodem der kiel
tot aan de top van het kapiteinshuisje,
vijfendertig meter hoog. Als het schip
overeind zou staan, was zij nog ruim
zestig meter hoger dan de Metropo-
litan-toren in New York. In enkele da
gen kon zij 2500 passagiers van de
Oude naar de Nieuwe wereld brengen.
Visa versa. Terwijl er dan nog 860 man
bemanning aanwezig was.
De nieuwste constructies waren toe
gepast, elke lijn was berekend nog iets
fraaier in zijn buiging te zijn, dan aan
elke andere tevoren gebouwde boot.
Het roer alleen woog 100 ton en werd
door elektrische kracht bewogen. Trou
wens alles was even zwaar en sterk.
Haar schroef woog 170 ton en de 3 mil
joen klinkbouten, die de onderdelen
van het grote lichaam samenhielden
wogen 1.200.000 kg. Eén schakel van de
ankerketting woog 175 pond.
Muntte de Titanic uit in grootte en
soliditeit, vooral was het er om te
doen geweest, haarjprachtig te ma
ken! Haar inwendige was als de
inrichting van de fraaiste hotels in
de grote steden. Men had het doel
bereikt, waarnaar men streefde. De
pasagiers van de Titanic konden
zich in weelde baden.
Daar waren zwembassins, met zoet
en zout water. Er was gelegenheid
voor sport van allerlei soort; waaron
der twee gymnastiekzalen, waarvan er
één geheel met glas omgeven was. Daar
kon men met ruw weer oefenen. Ver
der bezat het schip een palmtuin en
een veranda-café, zo fraai, dat ze die
uit Parijs overtrof. Ook was er een
danszaal en een concertzaal. Rook- en
leeskamers. Liften, die de passagiers
naar boven en beneden voerden.
De vloeren waren met de duurste en
zachtste tapijten belegd. De ramen in
lood gevat, kostbaar beschilderd. De
meubels in massief, van 't kostbaarste
hout vervaardigd. Zelfs waren er elek
trische- en Turkse baden.
Zo was het niet slechts voor de eerste
klas passagiers, de tweede klas was
maar weinig minder. Zelfs de tussen
dekspassagiers, vonden in de Titanic
al hun wensen vervuld. De derde klas
had ook haar eet-, rook- en leeszaal,
wandeldek en social hall, waar toneel
voorstellingen werden gegeven voor wie
van de partij wilde zijn.
Ja. de Titanic was de prachtigste
boot. En de White Star Line wist het
en ze was er trots op.
Toen de boot alle passagiers aan
boord had. bleken er driehonderddertig
eersteklas geboekt te hebben. De twee
de klas appartementen telden driehon
derdtwintig passagiers, terwijl zeven
honderdvijftig mensen de derdeklas be
volkten. Het aantal zielen was dus, met
de 940 bemanningsleden op een totaal
gebracht van 2340. Wat dus gelijk staat
aan drie volle kerken van plusminus
800 zitplaatsen!
Als redmiddelen waren voorhan
den: 14 grote reddingsboten, 2 klei
nere en 4 vouwbare boten of vlot
ten. Totaal hadden zij een capaci
teit van 950 personen. Een schrik
kelijk tekort dus. Wel waren er
voldoende zwemgordels, maar wat
betekent dat_op de wijde oceaan?
Niemand bekommerde zich over dit
tekort aan reddingsmiddelen. Immers
de White Star Line had in de pers het
volgende geannonceerd: „Niets is onge
daan gebleven in de bouw van dit bo
ven alles uitmuntend schip. Behalve
dat het de grootste en zwaarste boot
is, is het ook ongetwijfeld de sterkste.
Zij kan een strijd tegen zeven zeeën
doorstaan, want de drie miljoen klink
bouten houden haar stalen platen goed
samen en de dubbele bodem door
500.000 andere bouten samengeklonken,
waarborgt volkomen veiligheid. Dan is
er de „huil" verdeeld in 15 afdelingen,
welke van elkaar gescheiden zijn door
waterdichte schotten, waardoor bij mo
gelijke instroming van water in één
afdeling, de anderen droog gehouden
kunnen worden. Door de toevoeging
van deze grote boot aan de Atlantische
vloot van handel en verkeer zullen de
naties der aarde nauwer aan elkaar
verbonden worden, want de grote zee
is zo goed als verdwenen tussen het
Oostelijk en het Westelijk halfrond
Werd hier teveel gezegd? Wie de trot
se, machtige boot door het zilte nat zag
klieven, zou deze beschrijving ten vol
le beamen. Maar
rrw
i.
5-
i, a'.-V
De Titanic voor
Southampton
op 10 april 1912.
f (Cliché: Uitgeverij
,,'t Spectrum",
Utrecht)
Pokken behoort tot de ziekten die in ons land vrijwel tot het verleden behoren. In de 17e en 18e eeuw was er nog
sprake van grote epidemieën. Na de Frans-Duitse oorlog van 1870 nam de ziekte in ons land weer toe en duizenden
sterfgevallen waren het gevolg. Daarna werd men verplicht zich tegen deze ziekte te vaccineren, zodat de pokken
spoedig uit ons land verdween. Toch komen in onze tyd zo nu en dan gevallen van pokken voor, zoals b.v. in 1961 in
Tilburg.
Een voortdurende waakzaamheid
blijft geboden. De toenemende welvaart
gecombineerd met de ontwikkeling van
de moderne transportmiddelen (trein,
auto, en jetvliegtuig), heeft tengevolge
dat steeds meer mensen zich als toe
rist, zakenman of deelnemer aan een
congres op reis begeven. Dit betekent
dat de kans bestaat, dat zo iemand in
het buitenland, waar de pokken nog
wel voorkomt, besmet wordt en de
ziekte ons land binnenbrengt. Ook be
staat het gevaar dat buitenlandse ar
beidskrachten, die vooral de laatste ja
ren in toenemende mate Nederland bin
nenstromen, de ziekte importeren.
De gezondheidsautoriteiten in ons
land zijn dan ook voortdurend waak
zaam. Reizigers uit alle landen buiten
Europa, uitgezonderd de Verenigde
Staten en Canada, moeten een geldig
vaccinatiebewijs kunnen tonen. Immers,
iemand die niet zo lang geleden is in
geënt, heeft slechts een kleine kans,
de ziekte te hebben of te krijgen. Ook
de Wereldgezondheidsorganisatie doet
op internationaal niveau al het moge
lijke om de ziekte een halt toe te roe
pen. Zo is bijvoorbeeld een bewijs vast
gesteld dat pas geldig is, als daaruit
blijkt dat de reiziger niet langer dan
drie jaar geleden is gevaccineerd of
gerevaccineerd. Regelmatig geeft de
Wereldgezondheidsorganisatie in Genè-
ve per telegram, radio of per telex
waarschuwingen uit als ergens in de
wereld een geval van pokken of een
epidemie wordt geconstateerd. Deze
waarschuwingen worden ontvangen
door de nationale gezondheidsdiensten,
de gezondheidsdiensten in havens en
vliegvelden, door schepen op zee en
vliegtuigen in de lucht. Daarna kun
nen maatregelen worden getroffen.
Zonder deze maatregelen zou de
ziekte zich enorm snel verbreiden.
Immers voordat de ziekte uitbreekt,
nadat de besmetting plaats heeft
gevonden, kan de zieke per jet
vliegtuig een groot aantal landen
hebben bezocht. De incubatietijd is
ongeveer twaalf dagen. Zodoende
kan de patiënt nog velen besmet
ten, voordat tegenmaatregelen kun
nen worden getroffen.
De ziekte is zo oud als de wereld.
Op het gelaat van de mummie van de
Egyptische Farao Rameneses V kan
men nu nog littekens, veroorzaakt door
pokken onderscheiden. In 312 na Chris
tus werd Rome door de ziekte geteis
terd en dit was waarschijnlijk een van
de oorzaken van het verval van het
imperium. In het jaar 675 brak de
ziekte in Ierland uit. Baldwin, Graaf
van Vlaanderen stierf in 961 aan de
pokken. De kruisvaarders importeer
den in 1096 de ziekte in Europa. Een
van de negerslaven van Cortes bracht
in 1520 de ziekte naar Amerika. Drie
en een half miljoen Mexicanen stier
ven aan de ziekte en dit maakte de
verovering van Amerika door de Span
jaarden gemakkelijker. Gedurende de
17e eeuw stierven meer dan 60 miljoen
Europeanen aan pokken. In Engeland
was het zo gewoon dat de mensen met
pokkenlittekens rondliepen, dat de af
wezigheid van deze littekens een ken
merk was, waaraan weggelopen mis
dadigers herkend konden worden. Tij
dens de Frans-Duitse oorlog in 1870
teisterde deze vreselijke ziekte het ver
slagen Franse leger, 200.000 soldaten
werden ziek en 25.000 stierven.
Het was de Engelse dokter Edward
Jenner, die ontdekte dat door het in
enten met pokstof van de koe imuni-
teit tegen mensenpokken kan worden
verkregen. Het eerste werd in 1769 bij
James Phipps de overbrenging van
koepokstof geprobeerd. Hij werd later
met mensenpokstof ingeënt, maar kreeg
de ziekte niet. De methode van Jenner
werd al spoedig op grote schaal toege
past. In 1872 werd in Nederland de
vaccinatie tegen pokken verplicht ge
steld.
In 1963 werden desalniettemin niet
minder dan 100.000 gevallen van pok
ken geconstateerd. In India waren er
60.000 mensen ziek, in Indonesië 8000,
in Pakistan, Kongo Leopoldvilleen
Brazilië elk meer dan 5000. Tussen de
1000 en 2000 gevallen kwamen voor bij
een aantal Afrikaanse landen - Zambia,
Nigeria, Kongo_^lBrazzaville) en Mali.
Grote epidemieën braken uit in Tan-
ganyka, Nepal en Afghanistan. Pokken
werd voorts geconstateerd in Amerika,
Columbia, Ecuador, Peru, Zweden, Po
len, Duitsland, Hongarije en Zwitser
land.
Pokken zou verdwijnen als iedereen
in de gehele wereld ingeënt zou kun
nen worden. Helaas is dit niet zo een
voudig, want de wereldbevolking telt
honderden miljoenen mensen. In de
onderontwikkelde gebieden zijn de ge-
Om een indruk te krijgen wat er
aan levensmiddelen nodig was
nu enkele cijfers uit de lange rij
van benodigdheden. Aan boord wa
ren 19.000 kg vers vlees; 35.000
verse eieren; 6.250 kg gevogelte
25.000 kg aardappelen; 15.000 fles
sen bier; 10.000 flessen wijn, etc.
etc.
En zo doorklieft de trotse stoomboot de
golven van de oceaan, met haar ma
chinekracht van maar liefst zesenveer
tigduizend pk Daar gaat de zestig
duizendtonner! Een fantastische aan
blik
Na nog even de Franse kust te heb
ben aangedaan, waar in Cherbourg het
Hoog in het Noorden, aan de kusten
van Groenland, waren ook „titanics"
gebouwd. Titanics in het meervoud.
Honderd, twee honderd, ja, wie weet
hoeveel. Deze titanics zijn de ijsbergen.
Kolossale gevaarten! De meeste ijs
bergen in de Labradorstroming zijn af
gebroken van de ijsvelden van Groen
land. Zij zijn de uiteinden van glets
jers, gevormd door samengeperste
sneeuw, die hun weg gebaand hebben
tot aan de kust en vandaar verder naar
de open zee.
Stukken ys van 2.000.000.000.000 kg
zwaar. Dit zijn de „titanics" die de
Schepper bouwt. Eén machtige
brok maakt zich los van de ove-
Een knipsel uit een dagblad van vr.dag 4 februari j.l. waaruit blykt
dat de „Titanic" neg steeds in de belangstelling staat. Zaterdag j.l.
stond er een groot a.rtikel in een ander landelyk dagblad, ook over
het na-onderzoek in verband met de „Titanic"-ramp.
passagiersaantal werd volgemaakt, zet
te het zeekasteel koers naar het Wes
ten. Kapitein Edward Smith, een er
varen zeeman, voerde het bevel. J.
Bruce Ismay, de directeur van de
Stoomboot-Maatschappij, behoorde ook
onder de passagiers. Machtig, zoals het
schip over de golven van de oceaan
voortsnelt
rigen en koerst naar het Zuiden.
Wat zal het doel van de reis zijn?
Volgende week
SLECHTS EEN „LICHTE SCHOK'
Modelsport vangt steeds meer liefhebbers
Als om half zes het bureau met de vele dossiers en formulieren is opgeruimd, haast
hg zich in z(jn jas, in de auto en naar huis. Een snelle kus voor vrouwlief en dad
naar de zolder. Laten wg hem mijnheer Jansen noemen. Op de trap struikelt hg bgna.
Hij is weer eens te haastig. Het is wel te begrijpen. Heeft hg niet 's middags door
een lumineus idee dat moeilijke probleem over de motorbevestiging opgelost? HU zal
het nu zo snel mogeiyk in de praktyk proberen.
Driftig slaat hij aan het werk met hout, lijm, ijzerdraad en een vlijmscherp
mesje, alles om zich heen vergetend. Mijnheer Jansen is een van de meer
dan honderdduizend modelbouwers in Nederland. Overdag verdient hij
zijn boterham met het doorsnuffelen van papieren, 's avonds houdt hij zich
bezig met ingewikkelde mechanische berekeningen en constructies.
De modelsport neemt in Nederland
evenals in de andere Europese landen en
vooral ook Amerika, Australië en Enge
land een verrassend hoge vlucht. Van
alles wordt er in kleine kamertjes, op
tochtige zolders met aarzelende, oner
varen of vlugge, bedreven vingers ge
maakt. Al jaren lang bouwt men in Ne
derland modelvliegtuigen en modeltrei
nen, auto's en schepen. Maar nog nooit in
zo'n verscheidenheid als nu.
Wat te zeggen van vliegtuigen, uitge
rust met echte, piepkleine straalmotoren,
die hoewel slechts alles bij alles zo'n
metertje groot snelheden van zo'n twee
honderd kilometer per uur halen? Race
auto's, niet veel groter dan een pocket
boek, die als ronkende monstertjes boven
de honderd kilometer uitkomen? Treinen
die geheel zijn uitgerust met automatisch
sluitende deuren, lichtinstallaties en bo
vendien op bevel voor- of achteruit rij
den?
Het aantal modelbouwers neemt hand
over hand toe. Er zijn wel verklaringen
doet
langer
met
nylons „,a. 1.98
Setter Set nylons in de nieuwe
Rosella kleuren ziet U bij:
Hoofdstraat 45, tel. 2165
Frans Halslaan 26,
tel. 3044
zondheidsdiensten nog onvoldoende
ontwikkeld. Er heerst daar een groot
gebrek aan doktoren, verpleegsters,
ziekenhuizen en laboratoria. Deze lan
den beschikken dikwijls over slechte
wegen en weinig telefoons. De mensen
zijn vaak analphabeet. Ook komt het
voor dat nomadenstammen over de
nationale grens trekken, enige tijd
rondzwerven en vervolgens weer terug
keren. Bovendien hebben deze landen
te kampen met vele andere problemen,
op het gebied van de landbouw, in
dustrie, onderwijs, enz., zodat de ge
zondheidszorg vaak wel op het tweede
plan geraakt.
Daarom is hulp nodig van de landen
die vrij zijn van pokken. De Wereld
gezondheidsorganisatie doet reeds veel
door de waarschuwingsdienst tegen be
smettelijke ziekten, het beschikbaar
stellen van deskundigen, het oprichten
van laboratoria en het zenden van vac
cin. Maar de WHO kan niet alles doen.
Ons land kan bijvoorbeeld helpen door
vaccin \e schenken. De Nederlandse
regering heeft de laatste jaren reeds
verscheidene malen vaccin beschikbaar
gesteld en zal daar ook mee blijven
doorgaan. Het is in het voordeel van
de landen die vrij zijn van pokken, dat
in de andere landen waar deze ziekte
nog heerst, de pokken afdoende wordt
bestreden. Op deze manier kan men
er zeker van zijn. dat een pokkenvrij
land ook pokkenvrij blijft. Wanneer de
campagne tot uitroeiing van de pokken
krachtdadig wordt voortgezet, dan zal
zeker eens het moment komen, dat de
gehele wereld gevrijwaard is van deze
vreselijke ziekte. Daarvoor is echter
nodig, dat wij allen gezamenlijk onze
krachten inspannen om hulp te ver
schaffen waar dat nodig is.
voor te vinden. Onze generatie staat niet
meer zo vreemd tegenover de techniek.
Integendeel, wie overdag op kantoor zit,
wil buiten zijn werk wel weer eens heel
iets anders onder handen hebben. Ook
de gestegen welvaart maakt het mogelijk,
dat men met een wat ruimere beurs zijn
hobby kan aanpakken. De echte liefheb
bers zien er niet tegenop soms ware ka
pitaaltjes in hun liefhebberijen te steken.
Het nieuwste op het gebied van de minia
tuurschepen en vliegtuigen is de radio
grafische besturing. Al is het systeem al
enkele jaren bekend, pas in de laatste
jaren kan men van een letterlijk hoge
vlucht spreken. Voor een transistorzen
dertje met meer kanalen legt men al snel
zo'n tweehonderd gulden neer, dan komt
daar een combinatie van ontvangertjes
en stuurmotoren (niet groter dan een
klein lucifersdoosje) bij, waarmee aan
boord van het schip of vliegtuig de be
velen worden opgevangen en uitgevoerd.
Voor deze combinatie kan men veelal
rekenen op eenzelfde bedrag. Toch
zgn er al vele duizenden in Nederland,
die hun scheepje of vliegtuig op af
stand besturen.
De treinbouwers zijn de thuiszitters.
Vaak hebben zij een hele kamer als sta
tionemplacement ingericht. Er zijn zelfs
voorbeelden van buren, die elkaar in deze
hobby vonden en een stuk uit de muur
lieten breken om een trein van het ene
huis naar het andere te laten rijden. Vaak
worden staaltjes meesterwerk van bouw
kunst en techniek geleverd. Een groot
deel betrekt alles in een winkel. Er is
trouwens vrijwel niets dat men niet kant
en klaar kan kopen, vanaf treinen tot
miniatuurboompjes of complete rotsfor
maties. Maar de echte liefhebber, zo zeg
gen zij zelf, maakt alles zelf, van trein
tot en met automatische overweg.
Steeds meer, vooral Amerikaanse fa
brieken, brengen plastic bouwdozen op
de markt, waarmee van alles is te doen.
Zo zijn er middeleeuwse ridders (met
harnas, zwaard en schild, alles op schaal),
beroemde driemasters en zelfs raketinstal
laties, die natuurgetrouwe raketten van
het laatste model bevatten. Voor deze
bouwdozen is kennelijk een steeds gro
tere markt aanwezig, het aantal verschil
lende modellen loopt al in de honderden
en dagelijks komen er meer bij.
Zij hebben echter één nadeel, hoe mi
nutieus ook nagemaakt, in de meeste ge
vallen vliegt, rijdt of vaart het plastic
model niet. En dat is nu net iets, dat de
echte liefhebber, ook al weer volgens
zichzelf, niet vermag te waarderen. Hij
moet zijn produkt majesteitelijk met bolle
zeilen de golven zien klieven of het wen
telend door het luchtruim zien spoeden.
Waarvoor heeft hij anders die vreselijk
ingewikkelde berekeningen over profielen,
lift-drift-verhouding stijggetal en schroef-
rendement uitgewerkt? Neen, zijn pro
dukt is niet bestemd om op het dressoir
te pronken. Het is misschien wat minder
fraai van lijn, maar het vliegt of vaart
en daar gaat het om.
Het is een hobby, waarmee je altijd be
zig kunt zijn. Op gure winteravonden
komen de tekeningen tevoorschijn en
wordt er driftig geknutseld. Op warme
zomerdagen wordt het water of de weide
opgezocht voor de eerste beproeving van
het zo lang gekoesterde model. Als het
dan die eerste keer mis gaat? Och, met
frisse moed wordt gelijmd wat er te lij
men valt en de volgende keer lukt het
beter. Deze mengeling van techniek, avon
tuur (doet-ie-ut-of-doet-ie-ut-niet) en
vrijetijdsbesteding zijn de grote trekpleis
ters van de modelbouw, zo zegt men.
Mijnheer Jansen, die bemerkt, dat zijn
oplossing toch niet bruikbaar is, en weer
zint op een andere, zal dat graag be
amen.
President Lyndon B. Johnson van Amerika heeft de strijd aangekondigd tegen de
Ku Klux Klan, het geheime genootschap, dat verantwoordelijk wordt gesteld voor de
moord op mevrouw Liuzzio. Deze was een van de deelneemsters aan de mars op
Montgomery, die onlangs werd georganiseerd om te protesteren tegen de rassenonge-
lykheid. De Ku Klux Klan is een wat mysterieuze, maar bijzonder sinistere en ge
vaarlijke organisatie, die al een eeuw lang onrust heeft gezaaid in de Verenigde
Staten. De voornaamste doelstellingen zgn: strijd tegen de negers, vernietiging van
de katholieken en bestrijding van linkse groeperingen. Een achtergrond die het
„uniform" van een Klan-lid lange witte jas met een masker, dat uitloopt in een
witte puntmuts tot een symbool van gewetenloze aktiviteiten heeft gemaakt.
De Ku Klux Klan werd opgericht in
1866 door een zuidelijke generaal, Nathan
Forrest, die de nederlaag van de zuide
lijke staten in de Amerikaanse burger
oorlog en de belofte van gelijkheid aan de
Amerikaanse negers niet had kunnen
verwerken. Generaal Forrest leefde in een
klein plaatsje, Pulaski, in Tennessee, een
staat waar de grote planters, die tot voor
kort talrijke slaven hadden, nog altijd de
macht in handen hielden. De beweging,
die toen al werkte met allerlei symbolen
en riten, die op een bepaald soort mensen
een grote aantrekkingkracht uitoefenen,
maakte al direkt na de oprichting een
enorme groei door. Het aantal terreur
daden tegen negers en voorstanders van
rassengelijkheid nam evenredig toe.
De Ku Klux Klan vertoont in haar or
ganisatie typisch het beeld van de gehei
me, subversieve vereniging. De leden is
een zwijgplicht opgelegd. Vaak ook ken
nen zij elkaar niet, maar ontvangen hun
opdrachten van tussen personen, die een
hogere rang bekleden. Terreurdaden tegen
de zwarte bevolking staan boven aan het
programmalijstje van de Ku Klux Klan,
die ook het „Onzichtbare Keizerrijk"
wordt genoemd. De bomaanslagen en aan
vallen, welke de laatste maanden zoveel
opschudding in de Verenigde Staten ver
oorzaakten, moeten, volgens de F.B.I.,
voor een groot deel worden toegeschreven
aan de fanatieke aanhangers van deze
sinistere sekte.
De gevaarlijke organisatie werd al
direct na haar optreden in 1866 fel
door de Amerikaanse regering bestre
den. Het werd zelfs de oprichter, ge
neraal Forrest, na drie jaren te bar.
In 1869 besloot hg de Klan op te hef
fen. Zjjn leden hadden echter de
smaak te pakken gekregen, zyn plaats
als „Grote Tovenaar" werd in 1915
overgenomen door een Kolonel Sim
mons in Atlanta, die een groot aantal
samenzweerders rond zich verzamel
de.
Vooral in de nachtelijke uren werden
in de zuidelijke staten hele steden on
veilig gemaakt. Het lynchen van negers
was aan de orde van de dag. De organi
satie, die na het vertrek van Forrest een
klap had gekregen, groeide uit tot een
ken,. Dit is niet zo verwonderlijk aange
zien de tegenstanders van rassengelijkheid
steeds meer worden geprikkeld door de
strijd van de Amerikaanse regering tegen
rassendiscriminatie. Het aantal leden van
de Klan, die nu onder leiding staat van
„Keizerlijke Tovenaar" Robert Shelton,
voormalig handelaar in autobanden, wordt
geschat op vijftigduizend, maar het kun
nen er evengoed tachtigduizend zijn.
De Ku Klux Klan beschikt over spe
ciale groepen, die zich bewapenen en re
gelmatig oefeningen houden als „voorbe
reiding voor de strijd tegen de communis
ten en negers". Nu president Johnson een
„veldtocht" tegen het „Onzichtbare Kei
zerrijk" heeft afgekondigd, zal de F.B.I.
deze groepen wel ontbinden. Gevreesd
wordt echter, dat de meest fanatieke le
den zich opnieuw zullen organiseren in
nog meer in duister gehulde wapenclubs,
die dan nog driester zullen optreden. De
meeste Amerikanen hopen echter, dat het
merendeel zal luisteren naar de televisie
rede van Johnson, waarin deze vorige
maand waarschuwde: „Keer terug tot een
behoorlijk maatschappelijk leven vóór
het te laat is".
NIEUWE STICHTING VOOR
DOE-HET-ZELVERS OPGERICHT
Op vrijdag 9 april werd een nieuwe
stichting opgericht, welke voorlichting
gaat geven aan de doe-het-zelvers in
ons land. Hoofddoel is het verbreiden
van kennis in verband met zelf schil
deren. Maar ook andere onderwerpen
zullen niet worden vergeten. Aandacht
zal bijvoorbeeld worden geschonken
aan de vele facetten van interieur-ver
zorging.
Nog deze maand verschijnt het eerste
nummer van een periodiek orgaan
„Schilder Zelf", dat voor iedereen bij
de georganiseerde verfdetailhandel ver
krijgbaar zal zijn. Een grote voorlich
tingscampagne wordt voorbereid.
Het adres van de Stichting „Schilder
Zelf" is Laan van Meerdervoort 16, Den
Haag. De verzorging van het orgaan en
de voorbereiding van de campagne zijn
in handen gegeven van het bureau C.
P. Hafkamp in Amsterdam.
FLORYN
geduchte groep, die in de zuidelijke sta
ten een gevaarlijk-machtige positie ver
wierf. Voor het uitbreken van en tijdens
de tweede wereldoorlog maakte het On
zichtbare Keizerrijk echter een nieuwe
crisis door. De Klan zocht contact met
fascistische organisaties. Dit werd vele
aangeslotenen toch wel te veel, vooral
toen bleek, dat de leiding niet van plan
was deze contacten af te breken toen
Amerika eenmaal in oorlog was met het
fascistische Duitsland.
De laatste jaren echter lijkt de Ku
Klux Klan een nieuwe groei door te ma-
VEENENDAAL
SCHUIMPLASTIC BESCHERMT
VERKEERSWEGEN
Lagen schuimplastic, aangebracht onder
het oppervlak van het wegdek, hebben
bewezen, dit zeer effectief te beschermen
tegen de vorst en de daarmee gepaard
gaande beschadiging van het wegdek.
Het blijkt ieder jaar weer, dat de vorst
grote schade aan het wegdek aanbrengt,
met alle gevolgen van dien voor het ver
keer. Technici, die proeven namen met
schuimrubber, verklaarden dat een laag
met een dikte van 2,5 tot vijf centimeter,
het asfalt beschermt, doordat de aange
brachte laag een werking van de grond
tegengaat. Hierdoor worden de scheu
ren en gaten in het wekdek voorkomen.
Zolang de kosten van het schuimplastic
hoog blijven, zal voorlopig een groot
scheepse aanpak nog wel uitblijven.
MUZIEK
Een Luxemburgse firma heeft 'n ge
luidssysteem uitgedacht waarmee men
onder water muziek kan beluisteren.
De eerste installatie wordt aangebracht
in een zwembad op Corsica.
De jonge vrouw van
nu gaat heel anders
gekleed dan enige
tientallen jaren gele
den. Voor 1965 bren-
ben de mantel- en
•f! japonnenfabrikanten
uitstekend draagba
re modellen, zodat
I het modebeeld in het
komende seizoen een
lust voor het oog zal
zyn, terwyi de vrouw
zich met plezier in
haar kledingstuk op
straat vertoont.
Dit voor wat de bo
venkleding betreft.
Ook de mode in on-
derkleding is aan
veranderingen onder
hevig.
y| Bekend is, dat een
'l goede beha en gaine
de basis zijn voor
een perfecte pasvorm
van de bovenkle
ding. Maar ook in
de lingerie-sektor
zien wij geheel nieu
we ontwerpen.
Zo worden thans bij
voorbeeld onderjur-
J ken en beha's in één
gebracht; d.w.z. een
beha die met de on
derjurk één fraai
geheel vormt.
Dit verrassende pro
dukt van een Neder
landse fabrikant
heeft ook al in het
buitenland, met name Duitsland en het op modegebied toch vooraanstaande Frankrijk,
navolging gevonden, zodat nu internationaal ook de lingerie in modisch opzicht een
belangrijker rol gaat spelen.
Deze combinatie biedt vele voordelen. Zij is zeer modieus en in verschillende kleuren
verkrijgbaar, o.a.: wit, zwart, wit-bleu en marine. Doordat in de onderjurk een echte
beha verwerkt is komt het figuur veel beter tot haar recht en wat de jonge vrouw
wel het meeste plezier zal doen: zij heeft het veilige en zekere gevoel van goed ge
kleed te gaan. Eén ononderbroken lijn, één korrekt en kreukloos geheel.
Daarom zal de vrouw van 1965 er blij mee zijn, dat deze ontwikkeling in de lingerie
mode haar de kans geeft om er nog aantrekkelijker uit te zien.