DEJONDEi GANG Wereldgezondheidsdag 1965 i SetterSet 1. Een drijvend paleis Pokken, een voortdurend gevaar l \im\i oiider/ouk tnmrl ramp 1 iiauit Vliegen - rijden - varenin miniatuur KU KLUX KLAN Amerika ongerust over brutale organisatie ZEER OUDE GENEVER P Sc CHETiOliT DE MODE VOOR DE JONGE VROUW IN 1965 l i miii nu u Fa. L. HEY V. A. B. KIRPESTEIN CITY-MOTORS-EDE TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 16 APRIL 1965 Nr. 30 door: Rik Valkenburg Groot was de drukte in de haven van Southampton, toen daar de Titanic gereed lag, om Engeland te verlaten. Een enorm zee kasteel! Als er ooit een boot in de publieke belangstelling ge staan heeft, dan deze wel. Het was dan ook met recht iets bij zonders. En nog steeds is men geinteresseerd over wetenswaar digheden betreffende de Titanic. Dit blijkt wel uit het feit dat er op vrijdag, 5 februari j.l. in de dagbladpers vermeld werd dat er weer een nieuw onderzoek ingesteld wordt over de ramp met de Titanic, in verband met het vrachtschip Californian, wat toen in de buurt voer. Aangezien wij de beschikking kregen over een uitgebreide, originele Amerikaanse uitgave: „Het vergaan van de Titanic" door H. II. D. Langereis te Grand Rapids, waar in tal van bijzonderheden vermeld staan, kunnen wij de lezers enkele interessante en leerzame artikelen hierover aanbieden. De trotse bezitter van het fraaiste zeekasteel, ooit gebouwd, was de White Star Stoomboot-Maatschappij. Aan Harland Wolff, scheepsbouwmees ters te Belfast in Ierland, was in 1908 order gegeven, een stoomschip te bou wen, dat in geen enkel opzicht door een ander geëvenaard werd, waaraan kosten noch moeite mocht worden be spaard. Deze kosten waren dan ook 25 miljoen gulden. Zeer veel voor die tijd! Ja, de eerste tocht zou een ware zege tocht zijn! Was het wonder, dat de rijk sten en voornaamsten der aarde, staats lieden en journalisten, mannen van naam, prinsen onder de financiers, en vorsten onder de kooplieden er op stonden, die eerste reis mee te ma ken Het was de tiende april 1912, toen de Titanic de haven van Southampton in Engeland verliet. De Titanic was waarlijk een prachtige boot! Daar was nu letterlijk niets aan gespaard. Ze zou boven alles uitmunten en ze deed het. Het was in waarheid een zee paleis. De miljoenen, voor de bouw ten koste gelegd, waren goed besteed. Oor deel zelf: Het gevaarte was tweehonderdzesen negentig meter lang. ruim dertig me ter breed en van de bodem der kiel tot aan de top van het kapiteinshuisje, vijfendertig meter hoog. Als het schip overeind zou staan, was zij nog ruim zestig meter hoger dan de Metropo- litan-toren in New York. In enkele da gen kon zij 2500 passagiers van de Oude naar de Nieuwe wereld brengen. Visa versa. Terwijl er dan nog 860 man bemanning aanwezig was. De nieuwste constructies waren toe gepast, elke lijn was berekend nog iets fraaier in zijn buiging te zijn, dan aan elke andere tevoren gebouwde boot. Het roer alleen woog 100 ton en werd door elektrische kracht bewogen. Trou wens alles was even zwaar en sterk. Haar schroef woog 170 ton en de 3 mil joen klinkbouten, die de onderdelen van het grote lichaam samenhielden wogen 1.200.000 kg. Eén schakel van de ankerketting woog 175 pond. Muntte de Titanic uit in grootte en soliditeit, vooral was het er om te doen geweest, haarjprachtig te ma ken! Haar inwendige was als de inrichting van de fraaiste hotels in de grote steden. Men had het doel bereikt, waarnaar men streefde. De pasagiers van de Titanic konden zich in weelde baden. Daar waren zwembassins, met zoet en zout water. Er was gelegenheid voor sport van allerlei soort; waaron der twee gymnastiekzalen, waarvan er één geheel met glas omgeven was. Daar kon men met ruw weer oefenen. Ver der bezat het schip een palmtuin en een veranda-café, zo fraai, dat ze die uit Parijs overtrof. Ook was er een danszaal en een concertzaal. Rook- en leeskamers. Liften, die de passagiers naar boven en beneden voerden. De vloeren waren met de duurste en zachtste tapijten belegd. De ramen in lood gevat, kostbaar beschilderd. De meubels in massief, van 't kostbaarste hout vervaardigd. Zelfs waren er elek trische- en Turkse baden. Zo was het niet slechts voor de eerste klas passagiers, de tweede klas was maar weinig minder. Zelfs de tussen dekspassagiers, vonden in de Titanic al hun wensen vervuld. De derde klas had ook haar eet-, rook- en leeszaal, wandeldek en social hall, waar toneel voorstellingen werden gegeven voor wie van de partij wilde zijn. Ja. de Titanic was de prachtigste boot. En de White Star Line wist het en ze was er trots op. Toen de boot alle passagiers aan boord had. bleken er driehonderddertig eersteklas geboekt te hebben. De twee de klas appartementen telden driehon derdtwintig passagiers, terwijl zeven honderdvijftig mensen de derdeklas be volkten. Het aantal zielen was dus, met de 940 bemanningsleden op een totaal gebracht van 2340. Wat dus gelijk staat aan drie volle kerken van plusminus 800 zitplaatsen! Als redmiddelen waren voorhan den: 14 grote reddingsboten, 2 klei nere en 4 vouwbare boten of vlot ten. Totaal hadden zij een capaci teit van 950 personen. Een schrik kelijk tekort dus. Wel waren er voldoende zwemgordels, maar wat betekent dat_op de wijde oceaan? Niemand bekommerde zich over dit tekort aan reddingsmiddelen. Immers de White Star Line had in de pers het volgende geannonceerd: „Niets is onge daan gebleven in de bouw van dit bo ven alles uitmuntend schip. Behalve dat het de grootste en zwaarste boot is, is het ook ongetwijfeld de sterkste. Zij kan een strijd tegen zeven zeeën doorstaan, want de drie miljoen klink bouten houden haar stalen platen goed samen en de dubbele bodem door 500.000 andere bouten samengeklonken, waarborgt volkomen veiligheid. Dan is er de „huil" verdeeld in 15 afdelingen, welke van elkaar gescheiden zijn door waterdichte schotten, waardoor bij mo gelijke instroming van water in één afdeling, de anderen droog gehouden kunnen worden. Door de toevoeging van deze grote boot aan de Atlantische vloot van handel en verkeer zullen de naties der aarde nauwer aan elkaar verbonden worden, want de grote zee is zo goed als verdwenen tussen het Oostelijk en het Westelijk halfrond Werd hier teveel gezegd? Wie de trot se, machtige boot door het zilte nat zag klieven, zou deze beschrijving ten vol le beamen. Maar rrw i. 5- i, a'.-V De Titanic voor Southampton op 10 april 1912. f (Cliché: Uitgeverij ,,'t Spectrum", Utrecht) Pokken behoort tot de ziekten die in ons land vrijwel tot het verleden behoren. In de 17e en 18e eeuw was er nog sprake van grote epidemieën. Na de Frans-Duitse oorlog van 1870 nam de ziekte in ons land weer toe en duizenden sterfgevallen waren het gevolg. Daarna werd men verplicht zich tegen deze ziekte te vaccineren, zodat de pokken spoedig uit ons land verdween. Toch komen in onze tyd zo nu en dan gevallen van pokken voor, zoals b.v. in 1961 in Tilburg. Een voortdurende waakzaamheid blijft geboden. De toenemende welvaart gecombineerd met de ontwikkeling van de moderne transportmiddelen (trein, auto, en jetvliegtuig), heeft tengevolge dat steeds meer mensen zich als toe rist, zakenman of deelnemer aan een congres op reis begeven. Dit betekent dat de kans bestaat, dat zo iemand in het buitenland, waar de pokken nog wel voorkomt, besmet wordt en de ziekte ons land binnenbrengt. Ook be staat het gevaar dat buitenlandse ar beidskrachten, die vooral de laatste ja ren in toenemende mate Nederland bin nenstromen, de ziekte importeren. De gezondheidsautoriteiten in ons land zijn dan ook voortdurend waak zaam. Reizigers uit alle landen buiten Europa, uitgezonderd de Verenigde Staten en Canada, moeten een geldig vaccinatiebewijs kunnen tonen. Immers, iemand die niet zo lang geleden is in geënt, heeft slechts een kleine kans, de ziekte te hebben of te krijgen. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie doet op internationaal niveau al het moge lijke om de ziekte een halt toe te roe pen. Zo is bijvoorbeeld een bewijs vast gesteld dat pas geldig is, als daaruit blijkt dat de reiziger niet langer dan drie jaar geleden is gevaccineerd of gerevaccineerd. Regelmatig geeft de Wereldgezondheidsorganisatie in Genè- ve per telegram, radio of per telex waarschuwingen uit als ergens in de wereld een geval van pokken of een epidemie wordt geconstateerd. Deze waarschuwingen worden ontvangen door de nationale gezondheidsdiensten, de gezondheidsdiensten in havens en vliegvelden, door schepen op zee en vliegtuigen in de lucht. Daarna kun nen maatregelen worden getroffen. Zonder deze maatregelen zou de ziekte zich enorm snel verbreiden. Immers voordat de ziekte uitbreekt, nadat de besmetting plaats heeft gevonden, kan de zieke per jet vliegtuig een groot aantal landen hebben bezocht. De incubatietijd is ongeveer twaalf dagen. Zodoende kan de patiënt nog velen besmet ten, voordat tegenmaatregelen kun nen worden getroffen. De ziekte is zo oud als de wereld. Op het gelaat van de mummie van de Egyptische Farao Rameneses V kan men nu nog littekens, veroorzaakt door pokken onderscheiden. In 312 na Chris tus werd Rome door de ziekte geteis terd en dit was waarschijnlijk een van de oorzaken van het verval van het imperium. In het jaar 675 brak de ziekte in Ierland uit. Baldwin, Graaf van Vlaanderen stierf in 961 aan de pokken. De kruisvaarders importeer den in 1096 de ziekte in Europa. Een van de negerslaven van Cortes bracht in 1520 de ziekte naar Amerika. Drie en een half miljoen Mexicanen stier ven aan de ziekte en dit maakte de verovering van Amerika door de Span jaarden gemakkelijker. Gedurende de 17e eeuw stierven meer dan 60 miljoen Europeanen aan pokken. In Engeland was het zo gewoon dat de mensen met pokkenlittekens rondliepen, dat de af wezigheid van deze littekens een ken merk was, waaraan weggelopen mis dadigers herkend konden worden. Tij dens de Frans-Duitse oorlog in 1870 teisterde deze vreselijke ziekte het ver slagen Franse leger, 200.000 soldaten werden ziek en 25.000 stierven. Het was de Engelse dokter Edward Jenner, die ontdekte dat door het in enten met pokstof van de koe imuni- teit tegen mensenpokken kan worden verkregen. Het eerste werd in 1769 bij James Phipps de overbrenging van koepokstof geprobeerd. Hij werd later met mensenpokstof ingeënt, maar kreeg de ziekte niet. De methode van Jenner werd al spoedig op grote schaal toege past. In 1872 werd in Nederland de vaccinatie tegen pokken verplicht ge steld. In 1963 werden desalniettemin niet minder dan 100.000 gevallen van pok ken geconstateerd. In India waren er 60.000 mensen ziek, in Indonesië 8000, in Pakistan, Kongo Leopoldvilleen Brazilië elk meer dan 5000. Tussen de 1000 en 2000 gevallen kwamen voor bij een aantal Afrikaanse landen - Zambia, Nigeria, Kongo_^lBrazzaville) en Mali. Grote epidemieën braken uit in Tan- ganyka, Nepal en Afghanistan. Pokken werd voorts geconstateerd in Amerika, Columbia, Ecuador, Peru, Zweden, Po len, Duitsland, Hongarije en Zwitser land. Pokken zou verdwijnen als iedereen in de gehele wereld ingeënt zou kun nen worden. Helaas is dit niet zo een voudig, want de wereldbevolking telt honderden miljoenen mensen. In de onderontwikkelde gebieden zijn de ge- Om een indruk te krijgen wat er aan levensmiddelen nodig was nu enkele cijfers uit de lange rij van benodigdheden. Aan boord wa ren 19.000 kg vers vlees; 35.000 verse eieren; 6.250 kg gevogelte 25.000 kg aardappelen; 15.000 fles sen bier; 10.000 flessen wijn, etc. etc. En zo doorklieft de trotse stoomboot de golven van de oceaan, met haar ma chinekracht van maar liefst zesenveer tigduizend pk Daar gaat de zestig duizendtonner! Een fantastische aan blik Na nog even de Franse kust te heb ben aangedaan, waar in Cherbourg het Hoog in het Noorden, aan de kusten van Groenland, waren ook „titanics" gebouwd. Titanics in het meervoud. Honderd, twee honderd, ja, wie weet hoeveel. Deze titanics zijn de ijsbergen. Kolossale gevaarten! De meeste ijs bergen in de Labradorstroming zijn af gebroken van de ijsvelden van Groen land. Zij zijn de uiteinden van glets jers, gevormd door samengeperste sneeuw, die hun weg gebaand hebben tot aan de kust en vandaar verder naar de open zee. Stukken ys van 2.000.000.000.000 kg zwaar. Dit zijn de „titanics" die de Schepper bouwt. Eén machtige brok maakt zich los van de ove- Een knipsel uit een dagblad van vr.dag 4 februari j.l. waaruit blykt dat de „Titanic" neg steeds in de belangstelling staat. Zaterdag j.l. stond er een groot a.rtikel in een ander landelyk dagblad, ook over het na-onderzoek in verband met de „Titanic"-ramp. passagiersaantal werd volgemaakt, zet te het zeekasteel koers naar het Wes ten. Kapitein Edward Smith, een er varen zeeman, voerde het bevel. J. Bruce Ismay, de directeur van de Stoomboot-Maatschappij, behoorde ook onder de passagiers. Machtig, zoals het schip over de golven van de oceaan voortsnelt rigen en koerst naar het Zuiden. Wat zal het doel van de reis zijn? Volgende week SLECHTS EEN „LICHTE SCHOK' Modelsport vangt steeds meer liefhebbers Als om half zes het bureau met de vele dossiers en formulieren is opgeruimd, haast hg zich in z(jn jas, in de auto en naar huis. Een snelle kus voor vrouwlief en dad naar de zolder. Laten wg hem mijnheer Jansen noemen. Op de trap struikelt hg bgna. Hij is weer eens te haastig. Het is wel te begrijpen. Heeft hg niet 's middags door een lumineus idee dat moeilijke probleem over de motorbevestiging opgelost? HU zal het nu zo snel mogeiyk in de praktyk proberen. Driftig slaat hij aan het werk met hout, lijm, ijzerdraad en een vlijmscherp mesje, alles om zich heen vergetend. Mijnheer Jansen is een van de meer dan honderdduizend modelbouwers in Nederland. Overdag verdient hij zijn boterham met het doorsnuffelen van papieren, 's avonds houdt hij zich bezig met ingewikkelde mechanische berekeningen en constructies. De modelsport neemt in Nederland evenals in de andere Europese landen en vooral ook Amerika, Australië en Enge land een verrassend hoge vlucht. Van alles wordt er in kleine kamertjes, op tochtige zolders met aarzelende, oner varen of vlugge, bedreven vingers ge maakt. Al jaren lang bouwt men in Ne derland modelvliegtuigen en modeltrei nen, auto's en schepen. Maar nog nooit in zo'n verscheidenheid als nu. Wat te zeggen van vliegtuigen, uitge rust met echte, piepkleine straalmotoren, die hoewel slechts alles bij alles zo'n metertje groot snelheden van zo'n twee honderd kilometer per uur halen? Race auto's, niet veel groter dan een pocket boek, die als ronkende monstertjes boven de honderd kilometer uitkomen? Treinen die geheel zijn uitgerust met automatisch sluitende deuren, lichtinstallaties en bo vendien op bevel voor- of achteruit rij den? Het aantal modelbouwers neemt hand over hand toe. Er zijn wel verklaringen doet langer met nylons „,a. 1.98 Setter Set nylons in de nieuwe Rosella kleuren ziet U bij: Hoofdstraat 45, tel. 2165 Frans Halslaan 26, tel. 3044 zondheidsdiensten nog onvoldoende ontwikkeld. Er heerst daar een groot gebrek aan doktoren, verpleegsters, ziekenhuizen en laboratoria. Deze lan den beschikken dikwijls over slechte wegen en weinig telefoons. De mensen zijn vaak analphabeet. Ook komt het voor dat nomadenstammen over de nationale grens trekken, enige tijd rondzwerven en vervolgens weer terug keren. Bovendien hebben deze landen te kampen met vele andere problemen, op het gebied van de landbouw, in dustrie, onderwijs, enz., zodat de ge zondheidszorg vaak wel op het tweede plan geraakt. Daarom is hulp nodig van de landen die vrij zijn van pokken. De Wereld gezondheidsorganisatie doet reeds veel door de waarschuwingsdienst tegen be smettelijke ziekten, het beschikbaar stellen van deskundigen, het oprichten van laboratoria en het zenden van vac cin. Maar de WHO kan niet alles doen. Ons land kan bijvoorbeeld helpen door vaccin \e schenken. De Nederlandse regering heeft de laatste jaren reeds verscheidene malen vaccin beschikbaar gesteld en zal daar ook mee blijven doorgaan. Het is in het voordeel van de landen die vrij zijn van pokken, dat in de andere landen waar deze ziekte nog heerst, de pokken afdoende wordt bestreden. Op deze manier kan men er zeker van zijn. dat een pokkenvrij land ook pokkenvrij blijft. Wanneer de campagne tot uitroeiing van de pokken krachtdadig wordt voortgezet, dan zal zeker eens het moment komen, dat de gehele wereld gevrijwaard is van deze vreselijke ziekte. Daarvoor is echter nodig, dat wij allen gezamenlijk onze krachten inspannen om hulp te ver schaffen waar dat nodig is. voor te vinden. Onze generatie staat niet meer zo vreemd tegenover de techniek. Integendeel, wie overdag op kantoor zit, wil buiten zijn werk wel weer eens heel iets anders onder handen hebben. Ook de gestegen welvaart maakt het mogelijk, dat men met een wat ruimere beurs zijn hobby kan aanpakken. De echte liefheb bers zien er niet tegenop soms ware ka pitaaltjes in hun liefhebberijen te steken. Het nieuwste op het gebied van de minia tuurschepen en vliegtuigen is de radio grafische besturing. Al is het systeem al enkele jaren bekend, pas in de laatste jaren kan men van een letterlijk hoge vlucht spreken. Voor een transistorzen dertje met meer kanalen legt men al snel zo'n tweehonderd gulden neer, dan komt daar een combinatie van ontvangertjes en stuurmotoren (niet groter dan een klein lucifersdoosje) bij, waarmee aan boord van het schip of vliegtuig de be velen worden opgevangen en uitgevoerd. Voor deze combinatie kan men veelal rekenen op eenzelfde bedrag. Toch zgn er al vele duizenden in Nederland, die hun scheepje of vliegtuig op af stand besturen. De treinbouwers zijn de thuiszitters. Vaak hebben zij een hele kamer als sta tionemplacement ingericht. Er zijn zelfs voorbeelden van buren, die elkaar in deze hobby vonden en een stuk uit de muur lieten breken om een trein van het ene huis naar het andere te laten rijden. Vaak worden staaltjes meesterwerk van bouw kunst en techniek geleverd. Een groot deel betrekt alles in een winkel. Er is trouwens vrijwel niets dat men niet kant en klaar kan kopen, vanaf treinen tot miniatuurboompjes of complete rotsfor maties. Maar de echte liefhebber, zo zeg gen zij zelf, maakt alles zelf, van trein tot en met automatische overweg. Steeds meer, vooral Amerikaanse fa brieken, brengen plastic bouwdozen op de markt, waarmee van alles is te doen. Zo zijn er middeleeuwse ridders (met harnas, zwaard en schild, alles op schaal), beroemde driemasters en zelfs raketinstal laties, die natuurgetrouwe raketten van het laatste model bevatten. Voor deze bouwdozen is kennelijk een steeds gro tere markt aanwezig, het aantal verschil lende modellen loopt al in de honderden en dagelijks komen er meer bij. Zij hebben echter één nadeel, hoe mi nutieus ook nagemaakt, in de meeste ge vallen vliegt, rijdt of vaart het plastic model niet. En dat is nu net iets, dat de echte liefhebber, ook al weer volgens zichzelf, niet vermag te waarderen. Hij moet zijn produkt majesteitelijk met bolle zeilen de golven zien klieven of het wen telend door het luchtruim zien spoeden. Waarvoor heeft hij anders die vreselijk ingewikkelde berekeningen over profielen, lift-drift-verhouding stijggetal en schroef- rendement uitgewerkt? Neen, zijn pro dukt is niet bestemd om op het dressoir te pronken. Het is misschien wat minder fraai van lijn, maar het vliegt of vaart en daar gaat het om. Het is een hobby, waarmee je altijd be zig kunt zijn. Op gure winteravonden komen de tekeningen tevoorschijn en wordt er driftig geknutseld. Op warme zomerdagen wordt het water of de weide opgezocht voor de eerste beproeving van het zo lang gekoesterde model. Als het dan die eerste keer mis gaat? Och, met frisse moed wordt gelijmd wat er te lij men valt en de volgende keer lukt het beter. Deze mengeling van techniek, avon tuur (doet-ie-ut-of-doet-ie-ut-niet) en vrijetijdsbesteding zijn de grote trekpleis ters van de modelbouw, zo zegt men. Mijnheer Jansen, die bemerkt, dat zijn oplossing toch niet bruikbaar is, en weer zint op een andere, zal dat graag be amen. President Lyndon B. Johnson van Amerika heeft de strijd aangekondigd tegen de Ku Klux Klan, het geheime genootschap, dat verantwoordelijk wordt gesteld voor de moord op mevrouw Liuzzio. Deze was een van de deelneemsters aan de mars op Montgomery, die onlangs werd georganiseerd om te protesteren tegen de rassenonge- lykheid. De Ku Klux Klan is een wat mysterieuze, maar bijzonder sinistere en ge vaarlijke organisatie, die al een eeuw lang onrust heeft gezaaid in de Verenigde Staten. De voornaamste doelstellingen zgn: strijd tegen de negers, vernietiging van de katholieken en bestrijding van linkse groeperingen. Een achtergrond die het „uniform" van een Klan-lid lange witte jas met een masker, dat uitloopt in een witte puntmuts tot een symbool van gewetenloze aktiviteiten heeft gemaakt. De Ku Klux Klan werd opgericht in 1866 door een zuidelijke generaal, Nathan Forrest, die de nederlaag van de zuide lijke staten in de Amerikaanse burger oorlog en de belofte van gelijkheid aan de Amerikaanse negers niet had kunnen verwerken. Generaal Forrest leefde in een klein plaatsje, Pulaski, in Tennessee, een staat waar de grote planters, die tot voor kort talrijke slaven hadden, nog altijd de macht in handen hielden. De beweging, die toen al werkte met allerlei symbolen en riten, die op een bepaald soort mensen een grote aantrekkingkracht uitoefenen, maakte al direkt na de oprichting een enorme groei door. Het aantal terreur daden tegen negers en voorstanders van rassengelijkheid nam evenredig toe. De Ku Klux Klan vertoont in haar or ganisatie typisch het beeld van de gehei me, subversieve vereniging. De leden is een zwijgplicht opgelegd. Vaak ook ken nen zij elkaar niet, maar ontvangen hun opdrachten van tussen personen, die een hogere rang bekleden. Terreurdaden tegen de zwarte bevolking staan boven aan het programmalijstje van de Ku Klux Klan, die ook het „Onzichtbare Keizerrijk" wordt genoemd. De bomaanslagen en aan vallen, welke de laatste maanden zoveel opschudding in de Verenigde Staten ver oorzaakten, moeten, volgens de F.B.I., voor een groot deel worden toegeschreven aan de fanatieke aanhangers van deze sinistere sekte. De gevaarlijke organisatie werd al direct na haar optreden in 1866 fel door de Amerikaanse regering bestre den. Het werd zelfs de oprichter, ge neraal Forrest, na drie jaren te bar. In 1869 besloot hg de Klan op te hef fen. Zjjn leden hadden echter de smaak te pakken gekregen, zyn plaats als „Grote Tovenaar" werd in 1915 overgenomen door een Kolonel Sim mons in Atlanta, die een groot aantal samenzweerders rond zich verzamel de. Vooral in de nachtelijke uren werden in de zuidelijke staten hele steden on veilig gemaakt. Het lynchen van negers was aan de orde van de dag. De organi satie, die na het vertrek van Forrest een klap had gekregen, groeide uit tot een ken,. Dit is niet zo verwonderlijk aange zien de tegenstanders van rassengelijkheid steeds meer worden geprikkeld door de strijd van de Amerikaanse regering tegen rassendiscriminatie. Het aantal leden van de Klan, die nu onder leiding staat van „Keizerlijke Tovenaar" Robert Shelton, voormalig handelaar in autobanden, wordt geschat op vijftigduizend, maar het kun nen er evengoed tachtigduizend zijn. De Ku Klux Klan beschikt over spe ciale groepen, die zich bewapenen en re gelmatig oefeningen houden als „voorbe reiding voor de strijd tegen de communis ten en negers". Nu president Johnson een „veldtocht" tegen het „Onzichtbare Kei zerrijk" heeft afgekondigd, zal de F.B.I. deze groepen wel ontbinden. Gevreesd wordt echter, dat de meest fanatieke le den zich opnieuw zullen organiseren in nog meer in duister gehulde wapenclubs, die dan nog driester zullen optreden. De meeste Amerikanen hopen echter, dat het merendeel zal luisteren naar de televisie rede van Johnson, waarin deze vorige maand waarschuwde: „Keer terug tot een behoorlijk maatschappelijk leven vóór het te laat is". NIEUWE STICHTING VOOR DOE-HET-ZELVERS OPGERICHT Op vrijdag 9 april werd een nieuwe stichting opgericht, welke voorlichting gaat geven aan de doe-het-zelvers in ons land. Hoofddoel is het verbreiden van kennis in verband met zelf schil deren. Maar ook andere onderwerpen zullen niet worden vergeten. Aandacht zal bijvoorbeeld worden geschonken aan de vele facetten van interieur-ver zorging. Nog deze maand verschijnt het eerste nummer van een periodiek orgaan „Schilder Zelf", dat voor iedereen bij de georganiseerde verfdetailhandel ver krijgbaar zal zijn. Een grote voorlich tingscampagne wordt voorbereid. Het adres van de Stichting „Schilder Zelf" is Laan van Meerdervoort 16, Den Haag. De verzorging van het orgaan en de voorbereiding van de campagne zijn in handen gegeven van het bureau C. P. Hafkamp in Amsterdam. FLORYN geduchte groep, die in de zuidelijke sta ten een gevaarlijk-machtige positie ver wierf. Voor het uitbreken van en tijdens de tweede wereldoorlog maakte het On zichtbare Keizerrijk echter een nieuwe crisis door. De Klan zocht contact met fascistische organisaties. Dit werd vele aangeslotenen toch wel te veel, vooral toen bleek, dat de leiding niet van plan was deze contacten af te breken toen Amerika eenmaal in oorlog was met het fascistische Duitsland. De laatste jaren echter lijkt de Ku Klux Klan een nieuwe groei door te ma- VEENENDAAL SCHUIMPLASTIC BESCHERMT VERKEERSWEGEN Lagen schuimplastic, aangebracht onder het oppervlak van het wegdek, hebben bewezen, dit zeer effectief te beschermen tegen de vorst en de daarmee gepaard gaande beschadiging van het wegdek. Het blijkt ieder jaar weer, dat de vorst grote schade aan het wegdek aanbrengt, met alle gevolgen van dien voor het ver keer. Technici, die proeven namen met schuimrubber, verklaarden dat een laag met een dikte van 2,5 tot vijf centimeter, het asfalt beschermt, doordat de aange brachte laag een werking van de grond tegengaat. Hierdoor worden de scheu ren en gaten in het wekdek voorkomen. Zolang de kosten van het schuimplastic hoog blijven, zal voorlopig een groot scheepse aanpak nog wel uitblijven. MUZIEK Een Luxemburgse firma heeft 'n ge luidssysteem uitgedacht waarmee men onder water muziek kan beluisteren. De eerste installatie wordt aangebracht in een zwembad op Corsica. De jonge vrouw van nu gaat heel anders gekleed dan enige tientallen jaren gele den. Voor 1965 bren- ben de mantel- en •f! japonnenfabrikanten uitstekend draagba re modellen, zodat I het modebeeld in het komende seizoen een lust voor het oog zal zyn, terwyi de vrouw zich met plezier in haar kledingstuk op straat vertoont. Dit voor wat de bo venkleding betreft. Ook de mode in on- derkleding is aan veranderingen onder hevig. y| Bekend is, dat een 'l goede beha en gaine de basis zijn voor een perfecte pasvorm van de bovenkle ding. Maar ook in de lingerie-sektor zien wij geheel nieu we ontwerpen. Zo worden thans bij voorbeeld onderjur- J ken en beha's in één gebracht; d.w.z. een beha die met de on derjurk één fraai geheel vormt. Dit verrassende pro dukt van een Neder landse fabrikant heeft ook al in het buitenland, met name Duitsland en het op modegebied toch vooraanstaande Frankrijk, navolging gevonden, zodat nu internationaal ook de lingerie in modisch opzicht een belangrijker rol gaat spelen. Deze combinatie biedt vele voordelen. Zij is zeer modieus en in verschillende kleuren verkrijgbaar, o.a.: wit, zwart, wit-bleu en marine. Doordat in de onderjurk een echte beha verwerkt is komt het figuur veel beter tot haar recht en wat de jonge vrouw wel het meeste plezier zal doen: zij heeft het veilige en zekere gevoel van goed ge kleed te gaan. Eén ononderbroken lijn, één korrekt en kreukloos geheel. Daarom zal de vrouw van 1965 er blij mee zijn, dat deze ontwikkeling in de lingerie mode haar de kans geeft om er nog aantrekkelijker uit te zien.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 3