PANORAMISCH OVERZICHT VAN INDUSTRIEPLAATS VEENENDAAL
Setter Set
Purol
Hoe wordt ontwikkeling westelijk van
centrum?
3£S3»-sts
Sterkste groei in Amersfoort, Veenendaal
en omgeving Utrecht
fff
r^wUrbtate^VoSir
28-47; v' ifSSET*."«S0S1
SPOORNIEUWSDIENST
NS-dienstregeling 1965/1966 met tal van
verbeteringen
ZEVENDE JEUGDVIERDAAGSE WORDT
VOORBEREID
SCHERPENZEEL
Jaarverslag Groene Kruis - Amerongen
,rrnUUr 'e"S elke ,ie"
II
L
CHfVBOlCV
IN 1980
lawn tennis
u
Fa. L. HEY
dient
heel de huid
V.A. B.
KIRPESTEIN
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 21 mei 1965
4
Panorama van Veenendaal's centrum,
gezien vanaf de toren van de oude kerk
op de Markt. Rechts het oostelijk gebied
met de hoogbouw in het SchrUverspark.
Links het oude Veenendaal dat in de toe
komst een sanering ondergaat, waarbij nog
niet bekend is of dit gebied een indus
triële uitbreiding zal ondergaan.
Van alle kanten wordt gewag gemakt van een te verwachten sterke
groei van de industrieplaats Veenendaal (zie prognose Kamer van
Koophandel hieronder. In de eerstkomende 15 jaar zou Vee
nendaal een impuls toegediend krijgen, waarbij de plaats naast de
industriële expansie ook een sterke bevolkingsgroei kan verwachten.
De vraag kan rijzen hoe men dit alles zal opvangen, omdat het grond
oppervlak van de gemeente Veenendaal vrij beperkt is. En hoe staat
het met de sanering van oude wijken, die meest aan de westzijde van
het centrum gelegen zijn. In dit deel Van de gemeente bevinden zich
een aantal onbewoonbaar verklaarde of nog te verklaren woningen.
Zal na een eventuele grondige sanering ook dit gebied kunnen wor-
Economische Commissie K. v. Koophandel over te
verwachten bevolkingsgroei
De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Utrecht en Omstreken vergader
de gisteren in het gebouw van de Kamer. Uit het verslag van de economische
commissie van de Kamer kwamen een aantal interessante cijfers omtrent de te
verwachten bevolkingsgroei tot uiting.
den opengelegd voor de bouw van nieuwe woningen? Het ziet er
voorlopig nog niet naar uit, want de gemeentelijke plannen in het
onderhavige gebied, worden belemmerd door allerlei moeilijkheden
met aankopen van particuliere eigendommen. Zoals bekend stagneert
de voorgenomen koop van de grond, thans eigendom van de fa. de
Ruiter, IJzer en Metaalhandel aan het einde van het Kostverloren al
enige jaren. Daarenboven vordert de doorbraak aan de Markt ook
niet vlot, daar de aldaar wonende arts geschikte woonruimte wenst
die nog steeds niet schijnt te zijn gevonden. De bestaande industrie-
en aan de westzijde zien zich genoodzaakt aan alle kanten uit te
breiden, zodat het toekomstbeeld doet verwachten, dat industriële
nieuwbouw rondom de AchterkerkstraaU in het geheel niet onmo
gelijk is. Het oude Veenendaal zal dan niet in een nieuwe gedaante
verrijzen, maar één compact fabriekscomplex worden. Verschillende
recente aankopen zouden hierop kunnen wijzen. Hierdoor zouden de
woonwijken van het nieuwe Veenendaal sterk verspreid worden,
met uitzondering van de oostkant waar de wooncomplexen Enge
lenburg, Schrijverspark en het nog bouwrijp te maken complex Dra
gonder wel op elkaar aansluiten. In het centrum zullen de winkel->
stand en de fabrieken een permanente plaats krijgen, in afwijking
van de ontwikkeling in grotere steden, waar wel de zakenwijk mid
den in het centrum ligt, maar waar de industrie naar de rand wordt
verwezen (in beperkte mate is dit inderdaad ook in Veenendaal het
geval, maar belangrijke industrieën zijn en blijven kennelijk in het
centrum gevestigd). Door deze ontwikkelingen zal Veenendaal haar
lintvormig aanzicht blijven behouden, want de geplande eivorm zal
althans aan de westkant van het centrum niet worden bereikt. Wij
stelden het onlangs reeds vast, dat industrievestiging en uitbreiding
broodnodig zijn voor de toekomstige werkgelegenheid, maar de wo
ningbouw zal hiermee gelijke tred moeten houden. Woningbouw, die
vele ha. grond vereist, die echter in Veenendaal niet in ruime mate
aanwezig is. Daarom kunnen de ontwikkelingen in het oude Veenen
daal, na een eventuele sanering van Achterkerkstraat, Molenstraat,
Kostverloren, Wilhelminastraat enz. met belangstelling worden te-
gemoetgezien, hoewel deze toekomstmuziek de eerste 10 jaar nog wel
niet aan de orde zal zijn.
Nederland heeft thans ca. 12*1* mil
joen inwoners, in 1980 zuüen
ca. 15'/« miljoen zyn en in 2000 onge
üDe Nederlandse beroepsbevolking om
vat thans plm. 4müjoen .Pe^onen.
Dit aantal zal in 1980 ca 5'/* miljoen
bDe3 provincie Utrecht telt momenteel
ca 725.000 inwoners en in 1980 zal he
inwonertal - volgens eeni prognose van
het Ned. Econ. Instituut tot ca.
een half müjoen zielen gestegen zijn.
Veenendaal
Uiteraard zal de bevolkingsgroei zich
ïn alle delen van de provincie m
STïn destad Utrecht ml de be-
vóCgsgroei relatief beache.den rijn.
Werk en recreatie
Het is naar de mening van de com
missie van groot belang dat tij g. i
Hp vereiste omvang en op ae juis
plaats voorzieningen worden 8et»off
weUte nodig zijn om de groeiende be-
creath? en WaaVngsmogelijkhed^n
te bieden. Ditjerg^een
streek verb and, alsmede een goede plan
ning en coördinatie van de gemeen
teliike beleidslijnen en plannen.
AUeen reeds aan nieuw indusM.eter-
rein zal tot 1980 ca. 300 40Cha. no
die zijn, indien althans van de grond
een Intensief gebruik «-dt gemaaM;
Tn dp woningsector zullen in de ko
mende 15 jaar 72.000 78.000 woningen
««♦on worden gebouwd, hetgeen bij
Ten stedelijke bebouwingsdichtheid caJ
2700 ha. bouwgrond zal vergen. in_ne_
POSTDUrVENNIEUWS
t\» f V P V De Luchtreiziger te
zich bij de heer H. Bcyk om 9.50.18 u.
De verdere uitslag is. ,036.49-
H Bevk 1-7; W. J. v. Dam 2-lJ--*>
2: de Vos 3-6-27-37; J. A.
42; G Fasse 8-16-18-44-01, o
K J Versteeg 41; H. G. Reede 46, H
v. Kooten 50.
Goede vooruitzichten voor
VLTC jeugd
Morgenmiddag komen alle VLTC
teams weer in het veld om tennisstnjd
e leveren tegen competitie-tegenstanders.
Het eerste en derde team gaan uit tegen
respectievelijk ALTB-I uit Arnhem en
ETC II uit Ede. VLTC-H speelt op de ba
nen aan de Dennenlaan om twee uur te
gen Hoogkamp-I uit Arnhem.
Voor alle drie de teams zijn er volop
winstkansen, mits wordt doorgevochten
tot de laatste game. Het kampioenschap
ligt voor alle teams voor het grijpen en
een aangenamer kennismaking met de ten-
niacompetltie lijkt ons niet mogelijk. We
verwachten dan ook drie V^nendaalse
overwinningen met de mogelijkheid dat
voor minstens twee teams de
vlag reeds gehesen kan worden. Hiervoor
moet alles worden ingezet, hetgeen een
pracht voorbereiding mag zuo voor-de
duels die deze formaties nog te ^hten
liRRen in de toekomst. Want als het VLTC-
bestuur besluit om deze teanwinde se-
nioren-cofnpetitie in te schrijven, dan
komt men uiteraard voor hetere vuren te
staan Maar dat is zorg voor het volgend
seizoen.
licht van de grote taken die wachten
is het naar de mening van de commis
sie evident, dat b.v. een bundeling van
gemeentelij ke woningbouwprogramma's,
waardoor grotere objecten in industriële
stijl kunnen worden uitgevoerd, ver
eist is. De gemeenten, die daarvoor het
meest geeigend zijn moeten zich in het
bijzonder op de werkgelegenheid en
andere op de woonfunctie toeleggen.
Het huidige systeem van economische
gebondenheid aan de gemeente van in
woning om voor woningtoewijzing in
aanmerking te komen, past niet in de
ze conceptie aldus de commissie. De
Kamer van Koophandel zoekt contac
ten met het Provinciaal bestuur en
hoopt dat het bedrijfsleven in het
belang van de welvaartsgroei en de
werkgelegenheid de mogelijkheid
heeft zich verder te ontwikkelen.
De dienstregeling van de N.V. Nederlandse Spoorwegen, die met ingang van zondag
30 mei a.s. van kracht wordt, zal wederom een jaar geldig zUn. Zij eindigt op 21
mei 1966. De komende dienstregeling zal tal van veranderingen brengen die niet
louter Incidentele verbeteringen betekenen, maar veeleer het positieve antwoord
zijn op de zich door verschillende oorzaken opdringende vraag naar meer openbaar
vervoer. Een antwoord ook dat alle facetten van het reizigersvervoer bestrijkt:
verbeteringen voor forensen, voor zakenverkeer, voor weekendreizigers en voor
vakantiegangers.
Start op 3 augustus
Voor de zevende maal zal in de eerste week van augustus de Veenendaalse
Jeugdvierdaagse worden georganiseerd. Het comité van voorbereiding heeft zich
thans al op de voorbereidingen geworpen. Men streeft ernaar de bekende ge
zellige sfeer uit voorgaande Jeugdvierdaagsen te benaderen. Er worden weer
een groot aantal wandelaars van buiten Veenendaal verwacht, waarvan de in-
dividuelen zullen worden ondergebracht by particuliere adressen, terwyi voor
de groepen wandelaars ruimte is geschapen by de Jeugdherberg „De Eikeier
kamp" in Eist. Voor het vervoer van en naar de jeugdherberg wo.rdt gezorgd.
GLINSTERENDE GROET VAN
VIJF MILJOEN
Maandagochtend hebben prinses Marga
ret van Engeland en Lord Snowdon, in
Amsterdam in verband met de Britse
week, een bezoek gebracht aan de dia
mantslijperij van de firma Asscher in de
hoofdstad. De jfoto toont de prinses en
haar echtgenoot in bewondering voor een
glinsterende letter M en een kroon voor
deze gelegenheid gevormd uit vijf miljoen
gulden aan diamanten.
D.S.V. DE LUCHTPOST
aiviaueien zuuen woruen unuergcunKui 1 Wedvlucht vanaf St. Ghislain Hornu
de groepen wandelaars ruimte is geschapen by de Jeugdherberg „De Eikelen- 0p jg mej jn COncours 337 duiven. Af-
",-4 A" «'""Ih,.rher* wordt eezored. !Stand 216 km. Los 7.10. Aankomst le
duif 9.53 06. Overige uitslagen:
J. v. Oostrum 1-3-17-18-58; J. v. d. Bo-
venkamp 2-47-52-60; A. Voskuilen 4-
41; P. v. d. Bovenkamp 5-15; J. In-
kenhaag 6; P. Wagensveld 7-14-26; C.
ter Burg 8-20-61-62; G. Schippers 9-
65; W. van Ede 10-12-34-37-42; W. Wa
gensveld 11; J. J. Voogt 13-24; P. van
Schaik 16-32-48; T. H. Aarsen 19-43-
50-57-64; A. J. Gersen 21-30-33-59; J.
W. van Schaik 22-51-66; C. Gijsbertse
23-51-66; C. A. v. d. Wetering 25-44-
49-53; A. C. Veenvliet 27-28; C. van
Wijk 29-63; A. Marcus 31; L. Stutvoet
35-40; Gebr. Rustenhove 36-46; P. van
Eist 39-56; T. v. d. Broek 45; J. v. d.
Hardeveld-55; J. Bakker 67.
START
Op 3 augustus wordt gestart, 's
middags om 2 uur. Van tevoren in de
morgenuren is er nog gelegenheid om
in te schrijven. Wie na deze uren op
komt dagen loopt het risico niet op tijd
te kunnen starten, 's Avonds om 7 uur
wordt een filmavond gegeven in het
verenigingsgebouw aan de Eikenlaan.
Men heeft speciaal de grootste zaal van
Veenendaal gehuurd om niemand te
leur te stellen. Het programma ver
meldt o.m. de fraaie, gekleurde teken
film „Pinoccio".
Woensdagmorgen worden allerlei
wedstrijden georganiseerd om de spie
ren los te maken voor de tweede ronde,
die 's middags wordt gelopen. In de
avonduren wordt alweer in het ver
enigingsgebouw Eikenlaan een pro
gramma voor de jeugd geboden, waar
van het juiste nog niet bekend is, maar
wel zal dit een hoogtepunt worden van
de reeks avonden, die er in de loop der
jaren gegeven zijn.
Donderdag gaan de wandelaars zwem
men. In het Bergbad zullen onder lei
ding van leden van VZC gezellige spe
len en wedstrijden worden gehouden.
's Avonds is er allereerst poppen
kastvoorstelling in "t Trefpunt", waar
bij de bekende toneelleraar Hans
Berk uit Rhenen zal optreden. De
voorstelling is toegankelijk voor de
jeugd tot en met elf jaar. 's Avonds is
er in het gebouw a. d. Ind'ustrielaan
een gezellige feestavond voor de jon
geren vanaf 12 jaar. Op de laatste dag.
vrydag 6 augustus, is er een aardige
speurtocht langs de Veenendaalse eta
lages gepland voor deelnemers van 12
jaar en ouder, 's Avonds is er dan de
grandiose intocht die ieder jaar weer
duizenden op de been brengt.
Het is wel zeker dat ook de zevende
jeugdvierdaagse een geslaagd evene
ment zal worden. De intensieve voor
bereidingen wijzen daar al op. Zij, die
thans reeds voor deelname willen in
schrijven kunnen dat vanaf heden
doen bij de heer G. v. d. Schee, Schrij
verspark 14 II, Veenendaal. tel. 08385-
2512.
doet
langer
met
nylons VM, 1.98
SetterSet nylons in de nieuwe
Rosella kleuren ziet U bij:
Hoofdstraat 45. tel 2165
Frans Halslaan 26.
tel. 3044
Op de jaarvergadering die 17 mei j.L gehouden werd in het Wijkgebouw. waren
van de thans 1100 leden er 24 aanwezig. Niettemin werd het een nuttige en ge
animeerde vergadering. Na opening door voorzitter Dagnelie en goedkeuring van
de notulen vorige jaarvergadering bleek uit het jaarverslag van de secretaresse,
mevrouw Rolandus Hagcdoorn, dat 1964 voor de Vereniging een gunstig jaar is ge
weest. Het ledenaantal steeg per 31 december 1964 tot 1030. Er werden door de zus
ters 5510 bezoeken gebracht; laatste hulp werd 22 maal verleend; er werden 49
kraamvrouwen verzorgd. De consultatiebureaus vonden regelmatig voortgang; by
222 zuigelingen werden 1033 bezoeken gebracht én aan kleuters 288. Er werden 3
kinderen naar een gezondheidskolonie uitgezonden.
De TBC bestrijding vorderde 104 bezoe
ken. Hoogtezon werd geregeld gegeven;
verder werd een Moedercursus en een
Kleutercursus gehouden. Hulp bij onge
lukken werd verschillende keren verleend
en massale inentingen geschiedden in het
Wijkgebouw met medewerking van de
Zusters. Ook werd het gebouw regelmatig
voor andere medische bemoeiingen be
schikbaar gesteld.
Uit de cijfers van penningmeester Wol-
ters bleek, dat de Vereniging de kosten
niet geheel uit de inkomsten heeft kunnen
bestrijden. Ook de begroting 1965 geeft
een tekort. In verband hiermee bracht hij
de noodzakelijkheid naar voren om voor
1966 tot een contributieverhoging te ko
men. De contributie behoort, lahdfelijk ge
zien, tot de laagste klasse; de stijging van
salarissen (rijksregeling) en alle verdere
kosten maken contributieverhoging nood
zakelijk wil de Vereniging niet in moei
lijkheden komen. Besloten werd hierover
in het najaar een bijzondere ledenverga
dering te beleggen
Na verslag van dokter Ossendorp als
woordvoerder van de kascommissie, wel
ke vol lof was over het gevoerde beleid,
werd de penningmeester gedéchargeerd
onder dankzegging voor het zeer vele
werk door hem verricht.
In de kascommissie 1965 werden be
noemd de heren Hooimeyer en Sasburg
die hun benoeming aannamen.
Na de pauze met koffie kwam de
I stuursverkiezing aan de orde. De
denden, mevrouw M. van Ree-van den
Berg en de heren A. C. Kars en H. Slot
boom, werden met bijna algemene stem
men herkozen.
Nadat o.a. was medegedeeld dat in
juni zal worden gestart met een Klru-
terconsnltatiebureau. hetwelk onder
leiding zal slaan r .A de kinderarts,
mej. E. J. Mevers te Zeist, die o.a. in
Mydrecht reeds 10 jaren met veel
succes een dergelijk bureau heeft ge
leid. kwam de besteding ter sprake
van de jubileumgift 1963.
De oorspronkelijke opzet dit geld te
gebruiken voor een nuttige exploitatie van
een kortegolfbehandeling met noodzake
lijk daaraan verbonden massage, is we
gens het ontbreken van technische en
persoonlijke mogelijkheden niet uitvoer
baar gebleken. Besloten wordt met toe
stemming van de vertegenwoordigers van
het jubileumcomité, het beschikbare geld
thans te besteden voor de aanschaffing
van een autootje ten gebruike van de 2e
Wijkverpleegster, mej. Zr. Reuyl, welke
per 20 mei a.s. de plaats in zal nemen van
mej. Zr. Bevelander, welke op eigen ver
zoek per 1 mei eervol is ontslagen met
dank voor de, door haar te Amerongen
verrichte werkzaamheden.
Om ca. 11 uur 15 sloot de voorzitter de
'adering onder dankzegging voor de
te besprekingen.
NIEUWE STATIONS
De vraag naar een ruimer vervoersvoor
ziening is met nanie in de Randstad Hol
land groeiende, doch ook elders in het
'bmt»«0ePt d! ZiCh Snel u'tbre'dende mo
biliteit om beter openbaar vervoer. Op
tweeërlei wijze komt de N.S. aan de vraag
gemoet. Naast het laten rijden van
meer treinen zal de N.S. ook drie nieuwe
Rülwilk 7getbrUlk nemen" °at 2U,len zi^
Rijswijk, Zoetermeer en Etten-Leur.
NAAMSWIJZIGING
De naam van vier bestaande stations
wortt HfWijz,gd- Soestdijkerstraatweg
WünbeféinCrShUm» Sp°rtpark' Doetinchem-
Weu nf BI 9 voortaan Doetinchem
«est. De Riet wordt Almek/ de Riet en
be°ek 6k H°0g in het VerV0lg °oster-
ïiï™nlijk meer treinen
amsterdam-rotterdam v.v.
g<[°"dp*troon v»n de treindiensten
p de Oude lijn (Amsterdam-Dordrecht)
wordt van twee op drie treinen per uur
frÏnaCA' Et,k .UUr zullen «Wen: *en snel
trein Amsterdam-Rotterdam-Roosendaal-
no H KC? erpen Brussel' die alleen
op de belangrijkste stations stopt. Voorts
E'ind'hT StTrei,n AmSlerdam-Rott-dam
Am«t h Tenslotte «en stoptrein tussen
Amsterdam en Dordrecht, die zal bestaan
uit het nieuwste elektrische materieel met
eël°tTektSCh bedi,ende deuren- materi-
reiatH?» °P dat het verschil in
reistijd tussen stop- en sneltrein valt te
verwaarlozen. Een gevolg van deze uit!
he?è n dat er 8edurende de ge
hele dag tussen Amsterdam en Haarlem
rijdTn Vyf treine" "Per UUr 2u,len gaan
DEN HAAG-ROTTERDAM v.v.
6 x per uur
nF uitbre'ding van de dienst tus-
,en Haag H s- en Rotterdam Hofplein
Un wee op drie treinen per uur. sa
mengaande met de frequentieverhoging
tussen Amsterdam en Dordrecht, kan men
straks zes maal per uur van Den HmÏ
naar Rotterdam en omgekeerd reizen 8
Berkel zal als station worden opgehe-
Berke"en RU HigP ROdenrijS ZaI voortaan
Berkel en Rodenrijs heten.
meer forensentreinen
Het steeds groeiende woon-werkver-
keer leidt tot uitbreiding van het aantal
forensentreinen. Hoewel Juist in de uren
dat het materieel het meest gebruikt
wordt het moeilijkst aan de vraag naar
meer vervoer kan worden voldaan zijr.
toch nog vele toevoegingen in de drukste
reisuren tot stand gebracht. aruks»e
Op werkdagen behoudens de zaterdag
zal in de namiddag van Haarlem (v. 17 iel
trein naar Amsterdam rijden. Even
eens op die dagen zal van Leiden (v 17 10)
een trein naar Dordrecht gaan en van
Dordrecht af in een volledige «tapdienst
door naar Roosendaal.
Met uitzondering van de zaterdag en
zondag rijden des morgens tussen Maas
sluisen Rotterdam C.S.. alsmede tussen
teren? *1 f" S S" sP<*iaal voor
forensen bedoelde treinen ter aanvulling
hL Vu estaande dienst op deze
baanvakken. Voor forensen van Zoete"
meer "Bar Den Haag vertrekt er in het
°P iet, baanvak Haarlem-Alkmaar zul-
en zowel s morgens als 's middags enige
J™?"LÏÏJJitgeCSt nai,r Alkmaar worden
doorget^kken. Forensen uit Hoorn en
Ede-Wagenmgen. die werkzaam zijn in
respAlkmaar en Amersfoort, scholieren
uit Naarden-Bussum die in Amsterdam
gediend^m Z'J 2ijn on«^wüfeld
gediend met de s morgens ingelegde trei-
gaan ZeT'
Jp°°' d® te«-ugkeer naa, hu,s wordt er
voor de forensen uit Meerssen door de
trein van 17.38 uur uit Heerlen gestopt-
,Y°or de terugreis is van belang'
Hn V8n S maanda«s tot en me,
donderdags gaat ryden, ook voor in Baarn
woonachtige forensen die te Amsterdam
werkzaam zijn. Zij vinden in Hilversum
oen goede overstapgelegenheid.
uitbreiding weekend ver voer
f h^rlc V°0r dC, Hand ,,ggend «evolg van de
thans vrijwel overal doorgevoerde vijf
daagse werkweek is een deel van het za-
terdagochtendverkeer naar de vrijdag
avond verschoven. In verband daarmee
zijn alleen op vrijdagavond rijdende snel
treinen ingelegd van Amsterdam naar
Maastricht via Utrecht-Den Bosch-Eind
hoven en van Den Bosch via Utrecht naar
Rotterdam. Beide treinen vertrekken om
17.57 uur van het beginpunt; die uit Am
sterdam is precies drie uur later in Maas
tricht.
De oorspronkelijk als stoptrein van
Maastricht tot Den Bosch rijdende snel
trein naar Rotterdam is om 19.16 uur in
de Maasstad.
Op zon- en feestdagen zal tussen Am
sterdam en Arnhem des avonds in beide
richtingen een nieuw treinenpaar gaan
rijden.
VAKANTIE VERVOER NAAR VALKEN
BURG, ZEELAND EN TERSCHELLING
Tot de speciale vakantietreinen die op
zaterdagen van 3 juli tot en met 28 au
gustus 1965 zullen rijden behoren weder
om de zgn. Valkenburgexpressen vanuit
Leiden, Utrecht en Amsterdam (voor Am
sterdam is de periode uitgebreid van 5
juni—11 september) en de in de tegen-
richting rijdende exprestreinen van Val
kenburg naar Rotterdam, Leiden, Utrecht
en Amsterdam. Tevens zal wegens de toe
nemende vraag naar deze wijze van ver
voer een nieuwe Valkenburgexpres van
naar Zwolle via Nijmegen en Roermond
gaan rijden. Voor deze reis naar het zui
den neemt deze trein in Zwolle de aan
sluitingen uit Leeuwarden en Groningen
over.
In hetzelfde tijdvak als de Valkenburg
expressen, zal een nieuwe vakantietrein
gaan rijden tussen Zwolle en Vlissingen
fep terug.
land, waarvan overigens ook veel andere
steden zullen profiteren. De eerste is die
welke op maandag tot en met vrijdag zal
gaan rijden tussen Hamburg (v. 8.02) en de
Maasstad (a. 14.11) met in de tegenrich-
ting vertrek uit Rotterdam om 16.50 uur,
aankomst Hamburg 23.13 uur. Deze trei
nen, die doorgaande rijtuigen met restau
ratiegelegenheid hebben, zijn in Duits
land D-treinen, maar voor reizigers in Ne
derland zonder D-treintoeslag toeganke
lijk. Door de uitstekende verbindingen tt
Rotterdam zal dit treinenpaar tevens op
gang maken als een snelle verbinding tus
sen Antwerpen en Hamburg/Bremen v.v.
ROTTERDAM—RUHRGEBIED
De tweede verbinding met Duitsland
wordt gevormd door de Austria Express,
waarin een doorgaand rijtuig le en 2e
klas via Venlo meerijdt naar Dortmund.
Tevens geeft deze trein aansluiting op de
dagboot van/naar Engeland te Hoek van
Holland.
RHEINGOLDALS TEE
Amsterdam zal met de Rheingold, die
van 30 mei 1965 af als TEE-trein gaat
rijden, een directe verbinding krijgen met
de Zwitserse hoofdstad en met het Frans
talige deel van Zwitserland. Van het be
ginpunt af (Amsterdam v. 7.30 uur) rijdt
een rijtuig mee naar Bern-Laussanne-Ge-
nève; de winst in reistijd die op de reis
van Amsterdam naar Genève wordt ge
boekt bedraagt niet minder dan een uur.
NACHTVERBINDINGEN
De Ligurische kust wordt comfortabeler
bereikbaar door het slaaprijtuig dat van
uit Amsterdam C.S. (vertrek 15.58 uur),
meerijdt naar Genua in de Italia-Rivièra
Express. Sneller dan voorheen (tijdwinst
rond VU uur) zal men vap Amsterdam
C.S. (vertrek 15.50 uur) via Parijs naar de
Cote d'Azur kunnen reizen met het cou-
chetterrijtuig 2e klas in deze trein. Een
vrijwel gelijke tijdwinst kan (alleen tn de
zomer) worden bereikt met de Hoek-Basel
Express naar de Ligurische kust dankzij
een verkorting van het oponthoud in Ge
nua.
VEENFNOAAl
CITY-MOTUtfS-feDfc
In het kader van het vakantievervoer
is tevens een doorgaande trein van Arn
hem naar Harlingen Haven opgenomen.
Deze alleen op zaterdagen van 3 juli tot
en met 28 augustus rijdende trein is voor
al van belang voor bezoekers van de
eilanden. Terschelling en Vlieland, die
vanuit Harlingen met de boot bereikbaar
jrfjn. Zowel voor de heen- als de terugreis
bestaan er te Arnhem goede aansluitin
gen.
VERBETERING TREINDIENST VAN
NOORDEN EN OOSTEN MET WESTEN
Naast de Randstad-Expres van Gronin
gen naar van Den Haag S.S. zal een
snelle verbinding tussen Leeuwarden en
het westen des lands ontstaan door een
op de Randstad-Expres aansluitende snel
trein Leeuwarden-Zwolle des morgens en
Zwolle-Leeuwarden des avonds, die zal
stoppen te Heerenveen en Meppel.
Op zaterdagavonden zal het mogelijk
zijn vanuit Groningen en Leeuwarden
later naar Rotterdam resp. Den Haag te
rug te reizen Dat is eveneens het geval
voor de verbinding Enschede met het
westen. Door de overstapgelegenheid te
Amersfoort ontstaat aldus tussen Ensche-
de-Groningen-Leeuwarden enerzijds en
Rotterdam-Den Haag-Amsterdam een la
tere reismogelijkheid op zaterdagavond
Een nieuwe trein Rotterdam (v. 16.50)-
Twente biedt van maandag tot en met
vrijdag in de late namiddag een snelle
verbinding met Hengelo (a. 19.16). met di
recte aansluiting naar Enschede.
Op zon- en feestdagen zullen ook meer
sneltreinen tussen het noorden oosten en
het westen van het land gaan rijden
Door dit toegenomen aantal sneltreinen
is een bepaald groter, regelmaat verkre
gen in de doorgaande verbindingen, die
nog wordt begunstigd door de directe
aansluitingen te Zwolle. Groningen,
Leeuwarden en Apeldoorn.
Verbindingen met het
buitenland
ROTTERDAM—HAMBURG
Rotterdam zal twee nieuwe, veel ge
vraagde verbindingen krijgen met Duits-
Elektrificaties op het Franse gebied heb
ben geresulteerd in een tijdwinst van ruim
een uur voor de autoslaaptrein Amster-
dam-Avignon. Het vertrek van Amster
dam Amstel wordt 16.40 uur (aankomst
10.45 uur) de aankomst te Avignon 8.32
(vertrek 18.05).
HELLAS EXPRESS
Met het oog op de grote, steeds groeien
de aantallen reizigers naar de Balkan
wordt het vervoer daarheen volledig ge
reorganiseerd: er komen twee directe ver
bindingen vanuit Duitsland naar het zuid
oosten, t.w. de Hellas Express van Dort
mund naar Athene en de Istanbul Express
van München naar Istanbul. In de v*n
Nederland uit rijdende Loreley-Express
zal van Hoek van Holland tot Duisburg
een rijtuig zijn opgenomen, dat in laatst
genoemde plaats in de Hellas Express
wordt gerangeerd. Bovendien zal de alleen
in de zomer rijdende trein D 564 van Den
Haag naar München in Duisburg eveneens
aansluiting geven op de Hellas Express.
DIVERSEN
Reizigers uit Den Haag zullen zijn ge-
i diend met de aanzienlijke betere over-
I' staptijden te Utrecht op dè Loreley-Ex-
press (nu 48. straks 5 minuten) en de Hol-
land-Wien Express (nu 40. straks 5 minu-
j ten).
In de zomermaanden zal voorts de Nord-
West Express weer in twee gedeelten rij-
den. n.l. één naar Scandinavië en één naar
j Oost-Europa
MAASTRICHT—LUIK
Verbeteringen in de treindiensten op
het traject Maastricht-Eijsden.Visé-Luik
tenslotte, met o.a. de dagelijks rijdende
trein van 8.12 uur uit Maastricht die te
Luik aansluiting geeft op de uit het Roer
gebied xkomende TEE-trein naar Parijs,
vormen nog maar een greep uit het vele
dat in het nieuwe spoorboekje ligt opge
sloten.
Kijker blijft drijven
Een kijker, die niet kan zinken, kan
zeilers en hun gemotoriseerde vrienden,
die soms wat slordig met hun instrumen
ten omgaan nuttige diensten bewijzen. De
moderne kunststof waaruit de kijker
behalve de lenzen dan is vervaardigd
is zo licht, dat de kijker niet zinkt wan
neer hij in het water valt. Het spreekt
vanzelf dat de kijker waterproof is.
Elektronische spionage
belet door antibug
Zoals men weet, heeft het afluisteren
van gesprekken met behulp van minus
cule elektronische apparaatjes thans in
de Verenigde Staten een zodanige om
vang aangenomen, dat de Senaat een spe
ciale commissie van onderzoek heeft be
noemd.
Enige opschudding verwekte gedurende
dat onderzoek de mededeling van een
deskundige, dat hij ook al miniatuur-ont
vangapparaten had ontdekt, die verborgen
waren in de olijven, die in cocktails wor
den gebruikt.
De zakenman die zich tegen speciale
risico's van die aard wil wapenen, kan
dat nu. De fabrikanten van de olijven met
transistors kunnen li thans ook een appa
raat leveren, ter grootte van een envelop
pe en niet veel dikker, dat de werkzaam
heid van luistervinken volkomen neutra
liseert. De zakenman die zulk een „anti-
bug" in zijn zak draagt, die op onopval
lende wijze door een schakelaar in wer
king kan worden gesteld, kan daarmee elk
thans bekende clandestiene afiuisterappa-
raat het opvangen van signalen onmoge
lijk maken. Voor om<,'f""ks 325 gulden is
hij veilig voor elek' *v spionage alt
hij tenminste hei oij zich heeft
en niet vergeet hel in ie schakelen.
t