PANORAMISCH OVERZICHT VAN INDUSTRIEPLAATS VEENENDAAL Setter Set Purol Hoe wordt ontwikkeling westelijk van centrum? 3£S3»-sts Sterkste groei in Amersfoort, Veenendaal en omgeving Utrecht fff r^wUrbtate^VoSir 28-47; v' ifSSET*."«S0S1 SPOORNIEUWSDIENST NS-dienstregeling 1965/1966 met tal van verbeteringen ZEVENDE JEUGDVIERDAAGSE WORDT VOORBEREID SCHERPENZEEL Jaarverslag Groene Kruis - Amerongen ,rrnUUr 'e"S elke ,ie" II L CHfVBOlCV IN 1980 lawn tennis u Fa. L. HEY dient heel de huid V.A. B. KIRPESTEIN Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 21 mei 1965 4 Panorama van Veenendaal's centrum, gezien vanaf de toren van de oude kerk op de Markt. Rechts het oostelijk gebied met de hoogbouw in het SchrUverspark. Links het oude Veenendaal dat in de toe komst een sanering ondergaat, waarbij nog niet bekend is of dit gebied een indus triële uitbreiding zal ondergaan. Van alle kanten wordt gewag gemakt van een te verwachten sterke groei van de industrieplaats Veenendaal (zie prognose Kamer van Koophandel hieronder. In de eerstkomende 15 jaar zou Vee nendaal een impuls toegediend krijgen, waarbij de plaats naast de industriële expansie ook een sterke bevolkingsgroei kan verwachten. De vraag kan rijzen hoe men dit alles zal opvangen, omdat het grond oppervlak van de gemeente Veenendaal vrij beperkt is. En hoe staat het met de sanering van oude wijken, die meest aan de westzijde van het centrum gelegen zijn. In dit deel Van de gemeente bevinden zich een aantal onbewoonbaar verklaarde of nog te verklaren woningen. Zal na een eventuele grondige sanering ook dit gebied kunnen wor- Economische Commissie K. v. Koophandel over te verwachten bevolkingsgroei De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Utrecht en Omstreken vergader de gisteren in het gebouw van de Kamer. Uit het verslag van de economische commissie van de Kamer kwamen een aantal interessante cijfers omtrent de te verwachten bevolkingsgroei tot uiting. den opengelegd voor de bouw van nieuwe woningen? Het ziet er voorlopig nog niet naar uit, want de gemeentelijke plannen in het onderhavige gebied, worden belemmerd door allerlei moeilijkheden met aankopen van particuliere eigendommen. Zoals bekend stagneert de voorgenomen koop van de grond, thans eigendom van de fa. de Ruiter, IJzer en Metaalhandel aan het einde van het Kostverloren al enige jaren. Daarenboven vordert de doorbraak aan de Markt ook niet vlot, daar de aldaar wonende arts geschikte woonruimte wenst die nog steeds niet schijnt te zijn gevonden. De bestaande industrie- en aan de westzijde zien zich genoodzaakt aan alle kanten uit te breiden, zodat het toekomstbeeld doet verwachten, dat industriële nieuwbouw rondom de AchterkerkstraaU in het geheel niet onmo gelijk is. Het oude Veenendaal zal dan niet in een nieuwe gedaante verrijzen, maar één compact fabriekscomplex worden. Verschillende recente aankopen zouden hierop kunnen wijzen. Hierdoor zouden de woonwijken van het nieuwe Veenendaal sterk verspreid worden, met uitzondering van de oostkant waar de wooncomplexen Enge lenburg, Schrijverspark en het nog bouwrijp te maken complex Dra gonder wel op elkaar aansluiten. In het centrum zullen de winkel-> stand en de fabrieken een permanente plaats krijgen, in afwijking van de ontwikkeling in grotere steden, waar wel de zakenwijk mid den in het centrum ligt, maar waar de industrie naar de rand wordt verwezen (in beperkte mate is dit inderdaad ook in Veenendaal het geval, maar belangrijke industrieën zijn en blijven kennelijk in het centrum gevestigd). Door deze ontwikkelingen zal Veenendaal haar lintvormig aanzicht blijven behouden, want de geplande eivorm zal althans aan de westkant van het centrum niet worden bereikt. Wij stelden het onlangs reeds vast, dat industrievestiging en uitbreiding broodnodig zijn voor de toekomstige werkgelegenheid, maar de wo ningbouw zal hiermee gelijke tred moeten houden. Woningbouw, die vele ha. grond vereist, die echter in Veenendaal niet in ruime mate aanwezig is. Daarom kunnen de ontwikkelingen in het oude Veenen daal, na een eventuele sanering van Achterkerkstraat, Molenstraat, Kostverloren, Wilhelminastraat enz. met belangstelling worden te- gemoetgezien, hoewel deze toekomstmuziek de eerste 10 jaar nog wel niet aan de orde zal zijn. Nederland heeft thans ca. 12*1* mil joen inwoners, in 1980 zuüen ca. 15'/« miljoen zyn en in 2000 onge üDe Nederlandse beroepsbevolking om vat thans plm. 4müjoen .Pe^onen. Dit aantal zal in 1980 ca 5'/* miljoen bDe3 provincie Utrecht telt momenteel ca 725.000 inwoners en in 1980 zal he inwonertal - volgens eeni prognose van het Ned. Econ. Instituut tot ca. een half müjoen zielen gestegen zijn. Veenendaal Uiteraard zal de bevolkingsgroei zich ïn alle delen van de provincie m STïn destad Utrecht ml de be- vóCgsgroei relatief beache.den rijn. Werk en recreatie Het is naar de mening van de com missie van groot belang dat tij g. i Hp vereiste omvang en op ae juis plaats voorzieningen worden 8et»off weUte nodig zijn om de groeiende be- creath? en WaaVngsmogelijkhed^n te bieden. Ditjerg^een streek verb and, alsmede een goede plan ning en coördinatie van de gemeen teliike beleidslijnen en plannen. AUeen reeds aan nieuw indusM.eter- rein zal tot 1980 ca. 300 40Cha. no die zijn, indien althans van de grond een Intensief gebruik «-dt gemaaM; Tn dp woningsector zullen in de ko mende 15 jaar 72.000 78.000 woningen ««♦on worden gebouwd, hetgeen bij Ten stedelijke bebouwingsdichtheid caJ 2700 ha. bouwgrond zal vergen. in_ne_ POSTDUrVENNIEUWS t\» f V P V De Luchtreiziger te zich bij de heer H. Bcyk om 9.50.18 u. De verdere uitslag is. ,036.49- H Bevk 1-7; W. J. v. Dam 2-lJ--*> 2: de Vos 3-6-27-37; J. A. 42; G Fasse 8-16-18-44-01, o K J Versteeg 41; H. G. Reede 46, H v. Kooten 50. Goede vooruitzichten voor VLTC jeugd Morgenmiddag komen alle VLTC teams weer in het veld om tennisstnjd e leveren tegen competitie-tegenstanders. Het eerste en derde team gaan uit tegen respectievelijk ALTB-I uit Arnhem en ETC II uit Ede. VLTC-H speelt op de ba nen aan de Dennenlaan om twee uur te gen Hoogkamp-I uit Arnhem. Voor alle drie de teams zijn er volop winstkansen, mits wordt doorgevochten tot de laatste game. Het kampioenschap ligt voor alle teams voor het grijpen en een aangenamer kennismaking met de ten- niacompetltie lijkt ons niet mogelijk. We verwachten dan ook drie V^nendaalse overwinningen met de mogelijkheid dat voor minstens twee teams de vlag reeds gehesen kan worden. Hiervoor moet alles worden ingezet, hetgeen een pracht voorbereiding mag zuo voor-de duels die deze formaties nog te ^hten liRRen in de toekomst. Want als het VLTC- bestuur besluit om deze teanwinde se- nioren-cofnpetitie in te schrijven, dan komt men uiteraard voor hetere vuren te staan Maar dat is zorg voor het volgend seizoen. licht van de grote taken die wachten is het naar de mening van de commis sie evident, dat b.v. een bundeling van gemeentelij ke woningbouwprogramma's, waardoor grotere objecten in industriële stijl kunnen worden uitgevoerd, ver eist is. De gemeenten, die daarvoor het meest geeigend zijn moeten zich in het bijzonder op de werkgelegenheid en andere op de woonfunctie toeleggen. Het huidige systeem van economische gebondenheid aan de gemeente van in woning om voor woningtoewijzing in aanmerking te komen, past niet in de ze conceptie aldus de commissie. De Kamer van Koophandel zoekt contac ten met het Provinciaal bestuur en hoopt dat het bedrijfsleven in het belang van de welvaartsgroei en de werkgelegenheid de mogelijkheid heeft zich verder te ontwikkelen. De dienstregeling van de N.V. Nederlandse Spoorwegen, die met ingang van zondag 30 mei a.s. van kracht wordt, zal wederom een jaar geldig zUn. Zij eindigt op 21 mei 1966. De komende dienstregeling zal tal van veranderingen brengen die niet louter Incidentele verbeteringen betekenen, maar veeleer het positieve antwoord zijn op de zich door verschillende oorzaken opdringende vraag naar meer openbaar vervoer. Een antwoord ook dat alle facetten van het reizigersvervoer bestrijkt: verbeteringen voor forensen, voor zakenverkeer, voor weekendreizigers en voor vakantiegangers. Start op 3 augustus Voor de zevende maal zal in de eerste week van augustus de Veenendaalse Jeugdvierdaagse worden georganiseerd. Het comité van voorbereiding heeft zich thans al op de voorbereidingen geworpen. Men streeft ernaar de bekende ge zellige sfeer uit voorgaande Jeugdvierdaagsen te benaderen. Er worden weer een groot aantal wandelaars van buiten Veenendaal verwacht, waarvan de in- dividuelen zullen worden ondergebracht by particuliere adressen, terwyi voor de groepen wandelaars ruimte is geschapen by de Jeugdherberg „De Eikeier kamp" in Eist. Voor het vervoer van en naar de jeugdherberg wo.rdt gezorgd. GLINSTERENDE GROET VAN VIJF MILJOEN Maandagochtend hebben prinses Marga ret van Engeland en Lord Snowdon, in Amsterdam in verband met de Britse week, een bezoek gebracht aan de dia mantslijperij van de firma Asscher in de hoofdstad. De jfoto toont de prinses en haar echtgenoot in bewondering voor een glinsterende letter M en een kroon voor deze gelegenheid gevormd uit vijf miljoen gulden aan diamanten. D.S.V. DE LUCHTPOST aiviaueien zuuen woruen unuergcunKui 1 Wedvlucht vanaf St. Ghislain Hornu de groepen wandelaars ruimte is geschapen by de Jeugdherberg „De Eikelen- 0p jg mej jn COncours 337 duiven. Af- ",-4 A" «'""Ih,.rher* wordt eezored. !Stand 216 km. Los 7.10. Aankomst le duif 9.53 06. Overige uitslagen: J. v. Oostrum 1-3-17-18-58; J. v. d. Bo- venkamp 2-47-52-60; A. Voskuilen 4- 41; P. v. d. Bovenkamp 5-15; J. In- kenhaag 6; P. Wagensveld 7-14-26; C. ter Burg 8-20-61-62; G. Schippers 9- 65; W. van Ede 10-12-34-37-42; W. Wa gensveld 11; J. J. Voogt 13-24; P. van Schaik 16-32-48; T. H. Aarsen 19-43- 50-57-64; A. J. Gersen 21-30-33-59; J. W. van Schaik 22-51-66; C. Gijsbertse 23-51-66; C. A. v. d. Wetering 25-44- 49-53; A. C. Veenvliet 27-28; C. van Wijk 29-63; A. Marcus 31; L. Stutvoet 35-40; Gebr. Rustenhove 36-46; P. van Eist 39-56; T. v. d. Broek 45; J. v. d. Hardeveld-55; J. Bakker 67. START Op 3 augustus wordt gestart, 's middags om 2 uur. Van tevoren in de morgenuren is er nog gelegenheid om in te schrijven. Wie na deze uren op komt dagen loopt het risico niet op tijd te kunnen starten, 's Avonds om 7 uur wordt een filmavond gegeven in het verenigingsgebouw aan de Eikenlaan. Men heeft speciaal de grootste zaal van Veenendaal gehuurd om niemand te leur te stellen. Het programma ver meldt o.m. de fraaie, gekleurde teken film „Pinoccio". Woensdagmorgen worden allerlei wedstrijden georganiseerd om de spie ren los te maken voor de tweede ronde, die 's middags wordt gelopen. In de avonduren wordt alweer in het ver enigingsgebouw Eikenlaan een pro gramma voor de jeugd geboden, waar van het juiste nog niet bekend is, maar wel zal dit een hoogtepunt worden van de reeks avonden, die er in de loop der jaren gegeven zijn. Donderdag gaan de wandelaars zwem men. In het Bergbad zullen onder lei ding van leden van VZC gezellige spe len en wedstrijden worden gehouden. 's Avonds is er allereerst poppen kastvoorstelling in "t Trefpunt", waar bij de bekende toneelleraar Hans Berk uit Rhenen zal optreden. De voorstelling is toegankelijk voor de jeugd tot en met elf jaar. 's Avonds is er in het gebouw a. d. Ind'ustrielaan een gezellige feestavond voor de jon geren vanaf 12 jaar. Op de laatste dag. vrydag 6 augustus, is er een aardige speurtocht langs de Veenendaalse eta lages gepland voor deelnemers van 12 jaar en ouder, 's Avonds is er dan de grandiose intocht die ieder jaar weer duizenden op de been brengt. Het is wel zeker dat ook de zevende jeugdvierdaagse een geslaagd evene ment zal worden. De intensieve voor bereidingen wijzen daar al op. Zij, die thans reeds voor deelname willen in schrijven kunnen dat vanaf heden doen bij de heer G. v. d. Schee, Schrij verspark 14 II, Veenendaal. tel. 08385- 2512. doet langer met nylons VM, 1.98 SetterSet nylons in de nieuwe Rosella kleuren ziet U bij: Hoofdstraat 45. tel 2165 Frans Halslaan 26. tel. 3044 Op de jaarvergadering die 17 mei j.L gehouden werd in het Wijkgebouw. waren van de thans 1100 leden er 24 aanwezig. Niettemin werd het een nuttige en ge animeerde vergadering. Na opening door voorzitter Dagnelie en goedkeuring van de notulen vorige jaarvergadering bleek uit het jaarverslag van de secretaresse, mevrouw Rolandus Hagcdoorn, dat 1964 voor de Vereniging een gunstig jaar is ge weest. Het ledenaantal steeg per 31 december 1964 tot 1030. Er werden door de zus ters 5510 bezoeken gebracht; laatste hulp werd 22 maal verleend; er werden 49 kraamvrouwen verzorgd. De consultatiebureaus vonden regelmatig voortgang; by 222 zuigelingen werden 1033 bezoeken gebracht én aan kleuters 288. Er werden 3 kinderen naar een gezondheidskolonie uitgezonden. De TBC bestrijding vorderde 104 bezoe ken. Hoogtezon werd geregeld gegeven; verder werd een Moedercursus en een Kleutercursus gehouden. Hulp bij onge lukken werd verschillende keren verleend en massale inentingen geschiedden in het Wijkgebouw met medewerking van de Zusters. Ook werd het gebouw regelmatig voor andere medische bemoeiingen be schikbaar gesteld. Uit de cijfers van penningmeester Wol- ters bleek, dat de Vereniging de kosten niet geheel uit de inkomsten heeft kunnen bestrijden. Ook de begroting 1965 geeft een tekort. In verband hiermee bracht hij de noodzakelijkheid naar voren om voor 1966 tot een contributieverhoging te ko men. De contributie behoort, lahdfelijk ge zien, tot de laagste klasse; de stijging van salarissen (rijksregeling) en alle verdere kosten maken contributieverhoging nood zakelijk wil de Vereniging niet in moei lijkheden komen. Besloten werd hierover in het najaar een bijzondere ledenverga dering te beleggen Na verslag van dokter Ossendorp als woordvoerder van de kascommissie, wel ke vol lof was over het gevoerde beleid, werd de penningmeester gedéchargeerd onder dankzegging voor het zeer vele werk door hem verricht. In de kascommissie 1965 werden be noemd de heren Hooimeyer en Sasburg die hun benoeming aannamen. Na de pauze met koffie kwam de I stuursverkiezing aan de orde. De denden, mevrouw M. van Ree-van den Berg en de heren A. C. Kars en H. Slot boom, werden met bijna algemene stem men herkozen. Nadat o.a. was medegedeeld dat in juni zal worden gestart met een Klru- terconsnltatiebureau. hetwelk onder leiding zal slaan r .A de kinderarts, mej. E. J. Mevers te Zeist, die o.a. in Mydrecht reeds 10 jaren met veel succes een dergelijk bureau heeft ge leid. kwam de besteding ter sprake van de jubileumgift 1963. De oorspronkelijke opzet dit geld te gebruiken voor een nuttige exploitatie van een kortegolfbehandeling met noodzake lijk daaraan verbonden massage, is we gens het ontbreken van technische en persoonlijke mogelijkheden niet uitvoer baar gebleken. Besloten wordt met toe stemming van de vertegenwoordigers van het jubileumcomité, het beschikbare geld thans te besteden voor de aanschaffing van een autootje ten gebruike van de 2e Wijkverpleegster, mej. Zr. Reuyl, welke per 20 mei a.s. de plaats in zal nemen van mej. Zr. Bevelander, welke op eigen ver zoek per 1 mei eervol is ontslagen met dank voor de, door haar te Amerongen verrichte werkzaamheden. Om ca. 11 uur 15 sloot de voorzitter de 'adering onder dankzegging voor de te besprekingen. NIEUWE STATIONS De vraag naar een ruimer vervoersvoor ziening is met nanie in de Randstad Hol land groeiende, doch ook elders in het 'bmt»«0ePt d! ZiCh Snel u'tbre'dende mo biliteit om beter openbaar vervoer. Op tweeërlei wijze komt de N.S. aan de vraag gemoet. Naast het laten rijden van meer treinen zal de N.S. ook drie nieuwe Rülwilk 7getbrUlk nemen" °at 2U,len zi^ Rijswijk, Zoetermeer en Etten-Leur. NAAMSWIJZIGING De naam van vier bestaande stations wortt HfWijz,gd- Soestdijkerstraatweg WünbeféinCrShUm» Sp°rtpark' Doetinchem- Weu nf BI 9 voortaan Doetinchem «est. De Riet wordt Almek/ de Riet en be°ek 6k H°0g in het VerV0lg °oster- ïiï™nlijk meer treinen amsterdam-rotterdam v.v. g<[°"dp*troon v»n de treindiensten p de Oude lijn (Amsterdam-Dordrecht) wordt van twee op drie treinen per uur frÏnaCA' Et,k .UUr zullen «Wen: *en snel trein Amsterdam-Rotterdam-Roosendaal- no H KC? erpen Brussel' die alleen op de belangrijkste stations stopt. Voorts E'ind'hT StTrei,n AmSlerdam-Rott-dam Am«t h Tenslotte «en stoptrein tussen Amsterdam en Dordrecht, die zal bestaan uit het nieuwste elektrische materieel met eël°tTektSCh bedi,ende deuren- materi- reiatH?» °P dat het verschil in reistijd tussen stop- en sneltrein valt te verwaarlozen. Een gevolg van deze uit! he?è n dat er 8edurende de ge hele dag tussen Amsterdam en Haarlem rijdTn Vyf treine" "Per UUr 2u,len gaan DEN HAAG-ROTTERDAM v.v. 6 x per uur nF uitbre'ding van de dienst tus- ,en Haag H s- en Rotterdam Hofplein Un wee op drie treinen per uur. sa mengaande met de frequentieverhoging tussen Amsterdam en Dordrecht, kan men straks zes maal per uur van Den HmÏ naar Rotterdam en omgekeerd reizen 8 Berkel zal als station worden opgehe- Berke"en RU HigP ROdenrijS ZaI voortaan Berkel en Rodenrijs heten. meer forensentreinen Het steeds groeiende woon-werkver- keer leidt tot uitbreiding van het aantal forensentreinen. Hoewel Juist in de uren dat het materieel het meest gebruikt wordt het moeilijkst aan de vraag naar meer vervoer kan worden voldaan zijr. toch nog vele toevoegingen in de drukste reisuren tot stand gebracht. aruks»e Op werkdagen behoudens de zaterdag zal in de namiddag van Haarlem (v. 17 iel trein naar Amsterdam rijden. Even eens op die dagen zal van Leiden (v 17 10) een trein naar Dordrecht gaan en van Dordrecht af in een volledige «tapdienst door naar Roosendaal. Met uitzondering van de zaterdag en zondag rijden des morgens tussen Maas sluisen Rotterdam C.S.. alsmede tussen teren? *1 f" S S" sP<*iaal voor forensen bedoelde treinen ter aanvulling hL Vu estaande dienst op deze baanvakken. Voor forensen van Zoete" meer "Bar Den Haag vertrekt er in het °P iet, baanvak Haarlem-Alkmaar zul- en zowel s morgens als 's middags enige J™?"LÏÏJJitgeCSt nai,r Alkmaar worden doorget^kken. Forensen uit Hoorn en Ede-Wagenmgen. die werkzaam zijn in respAlkmaar en Amersfoort, scholieren uit Naarden-Bussum die in Amsterdam gediend^m Z'J 2ijn on«^wüfeld gediend met de s morgens ingelegde trei- gaan ZeT' Jp°°' d® te«-ugkeer naa, hu,s wordt er voor de forensen uit Meerssen door de trein van 17.38 uur uit Heerlen gestopt- ,Y°or de terugreis is van belang' Hn V8n S maanda«s tot en me, donderdags gaat ryden, ook voor in Baarn woonachtige forensen die te Amsterdam werkzaam zijn. Zij vinden in Hilversum oen goede overstapgelegenheid. uitbreiding weekend ver voer f h^rlc V°0r dC, Hand ,,ggend «evolg van de thans vrijwel overal doorgevoerde vijf daagse werkweek is een deel van het za- terdagochtendverkeer naar de vrijdag avond verschoven. In verband daarmee zijn alleen op vrijdagavond rijdende snel treinen ingelegd van Amsterdam naar Maastricht via Utrecht-Den Bosch-Eind hoven en van Den Bosch via Utrecht naar Rotterdam. Beide treinen vertrekken om 17.57 uur van het beginpunt; die uit Am sterdam is precies drie uur later in Maas tricht. De oorspronkelijk als stoptrein van Maastricht tot Den Bosch rijdende snel trein naar Rotterdam is om 19.16 uur in de Maasstad. Op zon- en feestdagen zal tussen Am sterdam en Arnhem des avonds in beide richtingen een nieuw treinenpaar gaan rijden. VAKANTIE VERVOER NAAR VALKEN BURG, ZEELAND EN TERSCHELLING Tot de speciale vakantietreinen die op zaterdagen van 3 juli tot en met 28 au gustus 1965 zullen rijden behoren weder om de zgn. Valkenburgexpressen vanuit Leiden, Utrecht en Amsterdam (voor Am sterdam is de periode uitgebreid van 5 juni—11 september) en de in de tegen- richting rijdende exprestreinen van Val kenburg naar Rotterdam, Leiden, Utrecht en Amsterdam. Tevens zal wegens de toe nemende vraag naar deze wijze van ver voer een nieuwe Valkenburgexpres van naar Zwolle via Nijmegen en Roermond gaan rijden. Voor deze reis naar het zui den neemt deze trein in Zwolle de aan sluitingen uit Leeuwarden en Groningen over. In hetzelfde tijdvak als de Valkenburg expressen, zal een nieuwe vakantietrein gaan rijden tussen Zwolle en Vlissingen fep terug. land, waarvan overigens ook veel andere steden zullen profiteren. De eerste is die welke op maandag tot en met vrijdag zal gaan rijden tussen Hamburg (v. 8.02) en de Maasstad (a. 14.11) met in de tegenrich- ting vertrek uit Rotterdam om 16.50 uur, aankomst Hamburg 23.13 uur. Deze trei nen, die doorgaande rijtuigen met restau ratiegelegenheid hebben, zijn in Duits land D-treinen, maar voor reizigers in Ne derland zonder D-treintoeslag toeganke lijk. Door de uitstekende verbindingen tt Rotterdam zal dit treinenpaar tevens op gang maken als een snelle verbinding tus sen Antwerpen en Hamburg/Bremen v.v. ROTTERDAM—RUHRGEBIED De tweede verbinding met Duitsland wordt gevormd door de Austria Express, waarin een doorgaand rijtuig le en 2e klas via Venlo meerijdt naar Dortmund. Tevens geeft deze trein aansluiting op de dagboot van/naar Engeland te Hoek van Holland. RHEINGOLDALS TEE Amsterdam zal met de Rheingold, die van 30 mei 1965 af als TEE-trein gaat rijden, een directe verbinding krijgen met de Zwitserse hoofdstad en met het Frans talige deel van Zwitserland. Van het be ginpunt af (Amsterdam v. 7.30 uur) rijdt een rijtuig mee naar Bern-Laussanne-Ge- nève; de winst in reistijd die op de reis van Amsterdam naar Genève wordt ge boekt bedraagt niet minder dan een uur. NACHTVERBINDINGEN De Ligurische kust wordt comfortabeler bereikbaar door het slaaprijtuig dat van uit Amsterdam C.S. (vertrek 15.58 uur), meerijdt naar Genua in de Italia-Rivièra Express. Sneller dan voorheen (tijdwinst rond VU uur) zal men vap Amsterdam C.S. (vertrek 15.50 uur) via Parijs naar de Cote d'Azur kunnen reizen met het cou- chetterrijtuig 2e klas in deze trein. Een vrijwel gelijke tijdwinst kan (alleen tn de zomer) worden bereikt met de Hoek-Basel Express naar de Ligurische kust dankzij een verkorting van het oponthoud in Ge nua. VEENFNOAAl CITY-MOTUtfS-feDfc In het kader van het vakantievervoer is tevens een doorgaande trein van Arn hem naar Harlingen Haven opgenomen. Deze alleen op zaterdagen van 3 juli tot en met 28 augustus rijdende trein is voor al van belang voor bezoekers van de eilanden. Terschelling en Vlieland, die vanuit Harlingen met de boot bereikbaar jrfjn. Zowel voor de heen- als de terugreis bestaan er te Arnhem goede aansluitin gen. VERBETERING TREINDIENST VAN NOORDEN EN OOSTEN MET WESTEN Naast de Randstad-Expres van Gronin gen naar van Den Haag S.S. zal een snelle verbinding tussen Leeuwarden en het westen des lands ontstaan door een op de Randstad-Expres aansluitende snel trein Leeuwarden-Zwolle des morgens en Zwolle-Leeuwarden des avonds, die zal stoppen te Heerenveen en Meppel. Op zaterdagavonden zal het mogelijk zijn vanuit Groningen en Leeuwarden later naar Rotterdam resp. Den Haag te rug te reizen Dat is eveneens het geval voor de verbinding Enschede met het westen. Door de overstapgelegenheid te Amersfoort ontstaat aldus tussen Ensche- de-Groningen-Leeuwarden enerzijds en Rotterdam-Den Haag-Amsterdam een la tere reismogelijkheid op zaterdagavond Een nieuwe trein Rotterdam (v. 16.50)- Twente biedt van maandag tot en met vrijdag in de late namiddag een snelle verbinding met Hengelo (a. 19.16). met di recte aansluiting naar Enschede. Op zon- en feestdagen zullen ook meer sneltreinen tussen het noorden oosten en het westen van het land gaan rijden Door dit toegenomen aantal sneltreinen is een bepaald groter, regelmaat verkre gen in de doorgaande verbindingen, die nog wordt begunstigd door de directe aansluitingen te Zwolle. Groningen, Leeuwarden en Apeldoorn. Verbindingen met het buitenland ROTTERDAM—HAMBURG Rotterdam zal twee nieuwe, veel ge vraagde verbindingen krijgen met Duits- Elektrificaties op het Franse gebied heb ben geresulteerd in een tijdwinst van ruim een uur voor de autoslaaptrein Amster- dam-Avignon. Het vertrek van Amster dam Amstel wordt 16.40 uur (aankomst 10.45 uur) de aankomst te Avignon 8.32 (vertrek 18.05). HELLAS EXPRESS Met het oog op de grote, steeds groeien de aantallen reizigers naar de Balkan wordt het vervoer daarheen volledig ge reorganiseerd: er komen twee directe ver bindingen vanuit Duitsland naar het zuid oosten, t.w. de Hellas Express van Dort mund naar Athene en de Istanbul Express van München naar Istanbul. In de v*n Nederland uit rijdende Loreley-Express zal van Hoek van Holland tot Duisburg een rijtuig zijn opgenomen, dat in laatst genoemde plaats in de Hellas Express wordt gerangeerd. Bovendien zal de alleen in de zomer rijdende trein D 564 van Den Haag naar München in Duisburg eveneens aansluiting geven op de Hellas Express. DIVERSEN Reizigers uit Den Haag zullen zijn ge- i diend met de aanzienlijke betere over- I' staptijden te Utrecht op dè Loreley-Ex- press (nu 48. straks 5 minuten) en de Hol- land-Wien Express (nu 40. straks 5 minu- j ten). In de zomermaanden zal voorts de Nord- West Express weer in twee gedeelten rij- den. n.l. één naar Scandinavië en één naar j Oost-Europa MAASTRICHT—LUIK Verbeteringen in de treindiensten op het traject Maastricht-Eijsden.Visé-Luik tenslotte, met o.a. de dagelijks rijdende trein van 8.12 uur uit Maastricht die te Luik aansluiting geeft op de uit het Roer gebied xkomende TEE-trein naar Parijs, vormen nog maar een greep uit het vele dat in het nieuwe spoorboekje ligt opge sloten. Kijker blijft drijven Een kijker, die niet kan zinken, kan zeilers en hun gemotoriseerde vrienden, die soms wat slordig met hun instrumen ten omgaan nuttige diensten bewijzen. De moderne kunststof waaruit de kijker behalve de lenzen dan is vervaardigd is zo licht, dat de kijker niet zinkt wan neer hij in het water valt. Het spreekt vanzelf dat de kijker waterproof is. Elektronische spionage belet door antibug Zoals men weet, heeft het afluisteren van gesprekken met behulp van minus cule elektronische apparaatjes thans in de Verenigde Staten een zodanige om vang aangenomen, dat de Senaat een spe ciale commissie van onderzoek heeft be noemd. Enige opschudding verwekte gedurende dat onderzoek de mededeling van een deskundige, dat hij ook al miniatuur-ont vangapparaten had ontdekt, die verborgen waren in de olijven, die in cocktails wor den gebruikt. De zakenman die zich tegen speciale risico's van die aard wil wapenen, kan dat nu. De fabrikanten van de olijven met transistors kunnen li thans ook een appa raat leveren, ter grootte van een envelop pe en niet veel dikker, dat de werkzaam heid van luistervinken volkomen neutra liseert. De zakenman die zulk een „anti- bug" in zijn zak draagt, die op onopval lende wijze door een schakelaar in wer king kan worden gesteld, kan daarmee elk thans bekende clandestiene afiuisterappa- raat het opvangen van signalen onmoge lijk maken. Voor om<,'f""ks 325 gulden is hij veilig voor elek' *v spionage alt hij tenminste hei oij zich heeft en niet vergeet hel in ie schakelen. t

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 4