DEONDER'fffGANG 3 Moed en ondergang II l CHfVÜOif ARAM ARAM Verdere mechanisatie van de landbouw onvermijdelijk h11 "1 'ii h J11 i1 IU M i;Jk \L)l, V. A. B. KIRPESTEIN De Zee koningin standaard jaloezieën GeHa van Leeuwen Verzend per AUTODIENSTEN EXP. VAN ECK - 1 E.V.E. VEENENDAAL - .fl Nieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 28 mei 1965 8 door: Rik Valkenburg Er waren moedige mensen onder de ongelukkigen op de Ti tanic. Toen de reddingsboten bemand werden beval de kapi tein: „Vrouwen en kinderen eerst!" De mannen traden moedig terzijde. Toch waren er ook, vooral toen de toestand ernstiger werd, die alleen maar om eigen lijfsbehoud dachten. Er waren mannen die in de reddingsboot wilden, terwijl er nog vrouwen en kinderen stonden te wachten, 't Werd zelfs gerapporteerd, dat sommigen het niet wilden opgeven, totdat de officieren hen met een revolver bedreigden. Eén der officieren was zelfs genoodzaakt, het niet bij een dreigement te laten. Hij schoot er een neer, wiens lijk voor het zinken van het schip, aan de zee werd toevertrouwd. J. Bruce Ismay, de president,_was een der eerste mannen, die zich wel niet ge makkelijk. maar wel tamelijk veilig in een der eerste boten plaatste, om zijn leven te behouden. Over het algemeen wordt zijn mannenmoed niet hogelijk ge roemd. Hij wordt gescholden voor een lafaard, die allereerst op zelfbehoud be dacht was. En als dan kap'-'n Smith, in het volle bewustzijn van zi erantwoor- delijkheid zijn manschapper. loeroept: „Be British My Men!" (mijn mannen, wees Britten). Dan acht de heer directeur zich daar boven verheven en daalt liever af in een reddingsboot. Hij had zijn Titanic immers niet gebouwd om er mee naar de kelder te gaan De directeur van de White Star Line had een slecht evange lie gepreekt in zijn pochende annonce voor de nieuwe, onzinkbare boot Er zijn echter door ooggetuigen betere houdin gen geschilderd. „Twee mannen stapten in onze boot", verhaalt mevrouw Ada Clark, „maar éép- der officieren zei hun dat de boot alleen voor vrouwen was. Toen stap ten ze er zonder mopperen weer uit. Ze toonden moed Miss Marie Young vertelde het volgende over majoor Archipald W Butt, de man met het kloeke soldatenhart: „De laatste die ik sprak en zag aan boord van de Titanic was Butt Hij had me in de boot geholpen en' stopte me nog zorgvuldig in warme dekens, alsof we een rit met auto's zouden maken Toen ik goed ver zorgd was, ging hij heen en zei: „Good bye. miss Young, het ga u goed en breng mijn groeten aan de vrienden thuis Mrs Henry B Harris voegde er aan toe: „Hij was een edel mens Toen de or ders uitgegeven werden om de boten neer te laten, nam hij een deel van het com mando over En koel en kalm was hij daar bij, alsof het een receptie gold in het Witte Huis Als het nodig was durfde hij er te zijn. Er zou juist een boot. met vijftig vrou wen worden neergelaten, toen er een man in doodsangst kwam aangelopen om er in te klimmen Majoor Butt greep hem vast en trok hem met zoveel kracht terug, dat het hoofd van de man tegen de verschan sing sloeg „Dat spijt me" zei de majoor „maar vrouwen en kinderen gaan voor" Tot het laatst had hij er plezier in om anderen te helpen Tenslotte echter vond hij zelf zijn graf in de golven Het meest aandoenlijke verhaal is dat van de oude heer Isidore Straus en zijn vrouw. Ze waren joden en woon den in New York. Ze hadden het land der vaderen bezocht en onder arme stamgenoten te Jeruzalem door hun weldoen en amicale omgang zich uiter mate bemind gemaakt. Hij gaf aan de armen daar. tien duizend dollar om daarvoor een gaarkeuken te beginnen en was van plan. als hij thuis zou gekomen zijn. een fonds te stichten waaruit de verzorging hiervan zou kunnen volgehouden worden Nu waren zij op de- terugreis Mrs Straus werd aangezocht om in de boot te gaan Voor vrouwen was immers plaats! Maar de oude trouwe ziel wilde haar man niet verlaten .Ik ben zo lang bij je geweest" zei ze .dat ik ook nu niet van je wil gescheiden worden" In eikaars armen bleven ze staan en wacht ten op de komende dood Die zou niet lang op zich laten wach ten Met donderend geluid stroomt het water binnen Het is slechts nog een kwestie van tijd Is er dan geen redding nabij? Heeft de draadloze nog niets met zekerheid kun nen melden Dat wel. Maar niet anders, dan dat het minstens vier uur zal duren, eer de Car- pathia op de plaats van de doodsstrijd en ondergang kan zijn Want de doodsstrijd., van de Titanic heeft reeds een aanvang genomen en zal weldra volstreden zijn. De laatste der reddingsboten is uitgegaan, de duisternis in Is er dan nergens redding meer? Helaas, nee! Ook was er geen aanneming des per- soons, wat de slachtoffers betreft. Rijk en arm, belangrijk en onbelangrijk, be mind en gehaat, uit alle richtingen waren er slachtoffers Dit is de ijsberg die voor de Titanic zulke catastrofale gevolgen had. Ook het scheepsmuziekkorps deed wat van de oceaan verdwenen Het grafr sloot het koi, on> de massa op te beuren Ze speelde vrolijke deuntjes! Schrale troost. Op het laatste moment echter wordt de muziek ernstiger en als de Titanic naar de afgrond vaart, speelt men: „Neare my God to Thee" Mocht aat zo zijn! Met die oprechte bede zou het altijd naar boven gaan, al is ons graf 3500 me ter diep. De toestand is hachelijk De ongelukki gen roepen elkaar toe: „The Titanic is doomed, we will sink before help can come En het was niet anders. Hoor! een verschrikkelijke knal. Hoor! nog een....! Wat gebeurt er? Het ijskoude water is de machinekamer ingedrongen, waardoor de stoomketels springen. Weer een verschrikkelijke slag! Het schip breekt middendoor en wordt ver nield door haar eigen kracht, 't Is kwart over twee. „Nearer my God to Thee", Nearer to Thee! [laat nog het orkest zich horen. Moge het waarheid zijn! Daar gaat zij, de Titanic! Daar gaat zij, de onzinkbare! Waarlijk, de ONZINK BARE ZONK! Tien voor half drie was het zeekasteel Schipbreukelingen van de Titanic die het geluk hadden op gepikt te worden. zich boven haar dicht, om nooit meer ont sloten te worden. In een ogenblik waren de miljoenen-schatten hopeloos verloren En de grai/we, kille nachtlucht van de vijftiende april hing als een rouwfloers over de oceaan, terwijl heel de wereld op het vasteland, onbewust van het vreselijk toneel dat zich hier afspeelde, rustig haar slaap sliep In de reddingsboten niet ver van de rampplaats deinden misschien nog de klanken van het lied van Mrs Sarah Adams Floor een zeer begaafde dame. welke in 1848 stierf Overal waar Engels gesproken wordt, kent men deze hymn Hopenlijk zullen er drenkelingen* geweest zijn die uit hun hart konden meezingen, de laatste strophe van het lied: Of als ik opwaarts stijg. Klievend de lucht; Zon. sterren, maan voorbij In blijde vlucht; Nog is mijn lied ook nu; Nader mijn God tot U, Nader tot U! Volgende week: Roerende tonelen! ER IS GENOEG VIS VOOR NEDERLANDERS De landen van de Europese Economische Gemeenschap dekken met hun allen voor driekwart de behoefte aan vis in de ge bieden van de onderscheiden deelnemers in d meenschap. A Nederland heeft een aanvoer van vissei ijprodukten (in 1963 bijna 311 mil joen kg) die de vraag verre overtreft Het overschot wordt uitgevoerd. Italië echter moet ondanks zijn lange kustlijn zijn behoefte voor tweederde in het buitenland dekken. De Fransen aten in de EEG in 1963 de meeste vis: in 1963 bijna veertien kg per hoofd per jaar. West-Duitsland staat nummer twee op het lijstje met bijna elf kg. De Nederlanders deden het in 1963 met 10.4 kg per hoofd Nu het vlees zo duur is, zal de consumptie van vis wel stijgen, al is de Nederlander geen echte viseter. VFENfNDAM ClTY-MOTOKS-fcDk Daar stonden dan de arme, ten dood- gedoemden. Uitziende naarja, waarnaar Het vreselijkst moet geleden zijn door de derde klas passagiers, die, waar som mige waterdichte schotten zich hadden gesloten, in cellen opgesloten zaten Ge vangen. om nimmer meer verlost te wor den. Toch werd in vele opzichten geen reke ning gehouden met het aanzien van de persoon Majoor Butt had wellicht de meeste vrienden I. Straus en zijn trouwe echtgenote misschien de meeste liefde William T Stead, de beroemde Engelse schrijver, waarschijnlijk de meeste bete kenis*. Kolonel Astor ongetwijfeld de meeste miljoenen Maar de miljoenen van Astor en de vrienden van Butt en de voorname rol van Stead en de wederke rige liefde van het echtpaar Straus kon den hen niet redden. Er was geen aanneming des persoons 't Was tien minuten voor twee, in 't holst van de nacht De reddingsboten gin gen uit de buurt uit vrees van meegezo gen te worden bij het wegzinken 'van het schip Voor zover de Titanic nog boven dreef was hij helder verlicht en bood een spookachtig aanblik Diep dook het voor eind reeds naar beneden De kapitein staat nog op de brug. Hy schijnt te begrijpen dat daar zijn plaats is. Te commanderen heeft hij niets meer. want er valt niets meer te redden. Daarnet klonk zijn eindcommando: Mannen, ge hebt uw plicht gedaan. Ik ontsla je van verdere dienst Redde zich wie kan Sommigen sprongen met een zwemgordel om in zee Anderen de mees ten, bleven echter zo lang mogelijk op de boot. Handenwringend liepen ze door el kaar terwijl de boot steeds dieper zonk Verschijnt als bijlage van het streekblad „DE VALLEI" onder redactie van Tante Jos. ONZE JARIGEN 29 mei: Boudewijn Bos 30 mei: Gerard ter Horst Gerard Drost 31 mei: Emiel v. d. Heuvel Sjanie v d. Heuvel 1 juni: Rita Elsendoorn 2 juni: Willy v. d. Weyden Elzard Voerman Wilma Vink 3 juni: Tineke Kok t Gerrit H. v d. Dikkenberg Bertje v. d Scheur 4 juni: Trudy Jaski (A'dam) Ellie Munnik (Rhenen) Hans Rebel Gerard Henken Allemaal heel hartelijk gefeliciteerd en een prettige verjaardag toegewenst van Tante Jos ZILVERPAPIER EN CAPSULES Beste jongens en meisjes. Jullie zijn verbazend hard aan het sparen de laatste tijd. Van de week kreeg ik ook weer Correspondentie te richten aan Tante Jos per adres: Parallelweg 10 - Veenendaal. een berg zilverpapier en capsules van Ada van Ginkel, Wim van de Haar. Ria van Ginkel, Mirjam van Barneveld, Ria Bos. René de Moes, Drika en Harry Mul ler, Gerda van Kesteren, Rita. Tonneke, Bert en Harry Elsendoorn, Zusje en Cootje de Kamper, Corrie van Santen en Lia, Drika en Harry Muller en Gerda van Kesteren kwamen zelfs twee keer wat brengen! N Heel hartelijk de groeten van Figuur a. bedankt allemaal en Tante Jos EEN HAARBAND VAN LEER De haarband, die dit meisje om heeft, is gemaakt van bruin handschoenenleer en versierd met blaadjes in een harmoniëren de kleur De band is afgewerkt met een stuk elastiek, dat even breed is als het leer. Als je deze band wilt namaken knip je eerfet een strook leer van 3 cm breed (7) Met een tevreden grijns stapt kapitein Eén-oog zijn kajuit binnen „De komedie verloopt volgens plan, Ambre" zegt hij tot zijn dochter. „Die Aram en ik zijn de beste maatjes, nu ik hem Merlin heb uitgeleverd Morgen komt onze edele ridder aan boord om mij de beloning persoonlijk uit te be talen hahaha! En morgenochtend wordt Merlin naar Spoleto vervoerd door een klein troepje sol daten onder leiding van een zekere Agua, een slun gelachtige knecht van Aram. Het moet voor jou een klein kunstje zijn dat stelletje landrotten te overrompelen en Merlin te bevrijden. Vooruit, zee koningin, roep je strijdmacht bijeen!" Het meisje springt op en loopt naar de kajuitsdeur „Wie heeft er lust van boord te gaan >m een troep landhaaien te vangen", roept ze luid Haar uitnodiging wordt met gejuich beantwoord en al spoedig staan een tiental zeelui, zwaarbewapend, klaar om hun mees teres te volgen „Eén ding nog, Ambre", zegt kapi tein Eén-oog en het gebaar, waarmee de ruwe zee bonk de wijde mantel over haar schouder trekt, is bijna teder „Geen onnodige waaghalzerijen, be grepen! Je mag dan een formidabel zwaardvecht- ster zijn, maar enfin, ik kan je aan boord niet missen." (wordt vervolgd) en ongeveer 30 cm lang Gebruik voor het aftekenen een lineaal en een ballpoint, omdat je de inkt duidelijk op het leer zult kunnen onderscheiden. De blaadjes wor den geknipt van overgeschoten stukjes leer en op de haarband geplakt. Probeer de band over je eigpn hoofd en naai er dan een stuk elastiek aan, dat lang ge noeg is. Natuur en techniek werken nauw samen Het gebrek aan arbeiders in de landbouw heeft ook in de Verenigde Staten mo menteel grote invloed op de constructie van volkomen nieuwe landbouwmachines, waarvan men zes jaar geleden nauwelijks had durven dromen. In de Verenigde Staten, waar veel boeren, mede door hun uitgestrekte landeiyen gedwongen zyn de kracht van de machine 4n te roepen, hebben de mechanische hulpmiddelen tal van opzienbarende veranderingen ondergaan. Zo wordt momenteel in Californië gebruik gemaakt van een omvangrijke machine, die als het ware over de tomatenvelden schuift en door middel van een grote gapende opening aan de voorzijde, welke te vergelijken is met de geopende boeg van een landingsvaartuig, de tomaten als het ware van de akker zuigt. De vruchten verdwijnen in het binnenste van het werk tuig om kort daarna op een transportband langs een twaalftal arbeiders te schuiven, die bliksemsnel de tomaten sorteren, welke vervolgens als een schijnbaar ononder broken rode waterval in de laadbak van een vrachtwagen terecht komen. Figuur b. VOGELS HEBBEN GOEDE EETLUST rtIk eet maar voor een vogeltje", zul je soms horen zeggen door mensen die wil len vertellen, dat zij niet zoveel eten. Maar in werkelijkheid heeft een vogel altijd een ontstellende eetlust. Vogels eten op een dag vaak meer dan hun eigen gewicht. Vooral jonge vogels hebben een niet te stillen honger zoals deze spreeuw je zou kunnen vertellen, als zij tenminste kon spreken. Deze spreeuwen moeder en haar man hebben er dagwerk aan hun kinderen te eten te geven tussen zonsopgang en zonsondergang. Een zwart visduifje, dat niet meer dan 31 gram weegt, eet per dag 48 gram aard wormen en de moeder van kleine winter koninkjes geeft haar kinderen twaalf tot zeventien keren te eten in een tijdsverloop van vijftien uren. I Geleerden, die de maaginhoud van vo gels hebben onderzocht, vonden in de maag van een dode kwartel vijfhonderd torren en kevers en in die van een havik vijfhonderd muggen Een mensenkind zou per dag 4wee a drie lammeren of een heel kalf moeten ver orberen om te „eten als een vogeltje"; in verhouding tot zijn gewicht natuurlijk. Deze machine, zo meldt „Het Beste", kan met een bestuurder en twaalf sor teerders tien ton tomaten per uur pluk ken: het werk van zestig landarbeiders. Deze tomatenoogstmachine is het resultaat van veel onderzoekingen door technici, die lange tijd van mening zijn geweest, dat de tomaat te kwetsbaar was om mecha nisch te worden geplukt. De landbouwers, die een wanhopige wedloop houden met de tijd in haar streven zoveel mogelijk tot mechanisatie over te gaan, zien hierin een hoopvol teken, dat binnenkort meer van dergelijke „moeilijke oogsten" door middel van machines binnengehaald kun nen worden. Het probleem waar alles, ook in Nederland wat sommige produkten be treft, om draait is het teit, dat, als er mensen voor de oogst beschikbaar zijn, zij zo langzamerhand onbetaalbaar zijn geworden. Meer machines Wat de mechanisatie van de Amerikaan se iandDouw betrett, heelt men belangrijke vorderingen gemaakt. Op een groot land bouwbedrijf in de Amerikaanse staat New Jersey bewerkt men een oppervlakte van negentig vierkante kilometer met een pooimachine voor tuinbouwgewassen ti ne dag poot dit apparaat bonen over feen lengte van zeshonderdvijftig kilome ier. Terwijl de zaden op de juiste diepte in de grond worden gestopt en weer met een laagje aarde worden bedekt, wordt tegelijkertijd elk zaadje met een straaltje vloeibare mest begoten. Daarenboven wordt er eveneens een straaltje onkruid verdelgende vloeistof tussen twee zaad jes gespoten. Men begrijpt, dat dit een oeiangiyke technische prestatie is, voor al omdat deze machine door één man, vanaf de bestuurdersplaats, wordt be diend. Ook in de moderne boomgaarden kan men wonderlijke machines aan het werk zien, die in „scienee-fiction"-films geen gek figuur zouden slaan. Een tractor, voorzien van een lange metalen arm, rijdt naar een boom. De vingers van deze arm grijpen de tak ste vig vast en schudden de vruchten in een vangzeil, waarna zij op een transport band terecht komen, welke weer uitmondt in een grote kist. Met een dergelijk apparaat kan een ploegje van drie man per dag drie vraentwagens met een laadvermogen van tien ton vullen. Ook by de ver dere werkzaamheden, zoals het was sen, sorteren en verpakken, komt de techniek om de hoek kyken. In een Californisch landbouwbedrijf ko men de achttons vrachtwagens hun aard appellading in een goot van snelstromend water storten. Duizenden aardappelen worden op die manier als het ware de loods binnengespoten Om de afstand van 180 meter af te leggen, de was- en sor- teermachines te passeren en in de spoor wegwagons te worden gestort, heeft een aardappel slechts tien minuten nodig. In die tijd is hij bovendien met bacte- riëndodend chloorhoudend water bespoten en met hete lucht gedroogd Op een re corddag levert de installatie genoeg aard appelen af om vijftig „normale" goede renwagons te laden. Deze technische wonderen in de land bouw zijn noodzakelijk geworden door ge brek aan voldoende personeel. Het zijn tevens de machines, die er, althans op dit ogenblik voor kunnen zorgen, dat de win kels gevuld blijven met groenten en fruit tegen prijzen waaraan men gewend is, aangezien zonder dergelijke apparaten de prijzen voor tal van landbouwprodukten veel meer zouden zijn gestegen. lamellen 25 mm breed te leveren in vele maten en 5 kleuren prijs f 28.75 per m2 Hoogstraat 7 - Veenendaal LAWN-TENNIS VLTC-jeugd speelt laatste competitiewedstrijden KAMPIOENSCHAP VOOR ALLE TEAMS LIGT VOOR DE HAND Gedurende het komende weekend ko men de jeugdteams van VLTC voor de laatste maal tussen de witte lijnen in competitieduels. Het is zeer wei moge lijk, dat alle drie de formaties het kam pioenschap zullen behalen. Het is al leen jammer, dat dit in uitwedstrijden beslist moet worden. Niet dat dit een nederlaag zou be tekenen maar het is nu eenmaal aar diger om thuis de laatste hand te leg gen aan een kampioenschap. Voor Dagdiensten Veenendaal - Ede - Wageningen - Rhenen - Utrecht - Amsterdam Nijverheidslaan 13 Telefoon 406 7 Figuur c. HOE KWAMEN ZIJ UIT DE MOEILIJKHEDEN? Twee jongens, die zeer goed bevriend waren, wilden beiden graag hun pony verkopen aan een derde vriend Deze ech ter kon maar niet besluiten welke pony hij wilde kopen Daar hij bovendien zelf niet kop rijden besloot hij eindelijk, dat de twee pony's een wedloop moesten houden en dat hij dan de pony zou kopen, die de race verloor De twee ponybezitters waren echter goede rijders en zij wensten een echte wedloop, maar toch wilde ook ieder van hen graag zijn pony verkopen Hoe denk je nu, dat zij deze moeilijkheden oplosten? •ifuod saeema do uapaj fiZ Figuur d. IIOE IS HET MOGELIJK! Wat doet de man./lie daar zit, met die stok? Als je dat zou willen weten. trek> dan een lijn van punt 1 naar punt 2 enz. tot punt 76 en dan zul je het weten VLTC 1 zit dit er dik in, want in de uitwedstrijd tegen Beekhuizen 1 te Arn hem zullen zeker voldoende punten worden behaald om kampioen te wor den. VLTC 2 is reeds kampioen en zal dit zeker willen onderstrepen door Well-Shot 1 te Arnhem geen schijn van kans te geven. VLTC 3 staat voor de zwaarste opgave van dit trio. Zij komt tweemaal op de baan tegen dezelfde tegenstander n.l NVLTB 2 uit Wage- ningen. Eenmaal te Veenendaal op de banen aan de Dennenlaan en daarna te Wageningen. Flink doorbijten en vooral geconcen treerd spelen zal doorslaggevend zijn voor overwinningen, hetgeen zeker tot de mogelijkheid behoort. We zien VLTC 3 evenals de andere teams dit weekend kampioen worden. Mocht dit het geval zijn, dan komen straks in de duels om het afdelingskampioenschap drie VLTC teams uit. PRENTBRIEFKAARTEN NU OOK UIT DE AUTOMAAT Prentbriefkaarten kan men tegenwoor dig' ook al uit de automaat krijgen Een Japanse fabrikant brengt een apparaat in de handel waarbij men de keus heeft tussen zes prentbriefkaarten Na inworp van een geldstuk komt de in plastic ver pakte kaart tevoorschijn De machine is in de eerste plaats bestemd voor spoor wegstations en vliegvelden Zij kan 3 000 kaarten bevatten Geplaatst in de nabij heid van een postzegelautomaat veroor looft zij de reiziger bij zijn vertrek een laatste groet aan zijn vrienden te zenden, of bij aankomst naai huis te melden, dat hij op de plaats van bestemming is aan gekomen 11 ii it 'n \\b. \\li» w« ti. tl. •sz a is 's« •VI .11 Sï VI •J7 i7 ..fl .31 ib .Hl w '31 \W\ U B8-6S

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 8