DEONDER'fffGANG
3 Moed en ondergang
II
l
CHfVÜOif
ARAM
ARAM
Verdere mechanisatie van de landbouw
onvermijdelijk
h11
"1
'ii
h
J11 i1 IU
M
i;Jk \L)l,
V. A. B.
KIRPESTEIN
De
Zee
koningin
standaard jaloezieën
GeHa van Leeuwen
Verzend per
AUTODIENSTEN EXP. VAN ECK - 1
E.V.E. VEENENDAAL
-
.fl
Nieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 28 mei 1965
8
door: Rik Valkenburg
Er waren moedige mensen onder de ongelukkigen op de Ti
tanic. Toen de reddingsboten bemand werden beval de kapi
tein: „Vrouwen en kinderen eerst!" De mannen traden moedig
terzijde. Toch waren er ook, vooral toen de toestand ernstiger
werd, die alleen maar om eigen lijfsbehoud dachten. Er waren
mannen die in de reddingsboot wilden, terwijl er nog vrouwen
en kinderen stonden te wachten, 't Werd zelfs gerapporteerd,
dat sommigen het niet wilden opgeven, totdat de officieren
hen met een revolver bedreigden. Eén der officieren was zelfs
genoodzaakt, het niet bij een dreigement te laten. Hij schoot
er een neer, wiens lijk voor het zinken van het schip, aan de
zee werd toevertrouwd.
J. Bruce Ismay, de president,_was een
der eerste mannen, die zich wel niet ge
makkelijk. maar wel tamelijk veilig in
een der eerste boten plaatste, om zijn
leven te behouden. Over het algemeen
wordt zijn mannenmoed niet hogelijk ge
roemd. Hij wordt gescholden voor een
lafaard, die allereerst op zelfbehoud be
dacht was. En als dan kap'-'n Smith, in
het volle bewustzijn van zi erantwoor-
delijkheid zijn manschapper. loeroept: „Be
British My Men!" (mijn mannen, wees
Britten). Dan acht de heer directeur zich
daar boven verheven en daalt liever af in
een reddingsboot. Hij had zijn Titanic
immers niet gebouwd om er mee naar de
kelder te gaan De directeur van de
White Star Line had een slecht evange
lie gepreekt in zijn pochende annonce
voor de nieuwe, onzinkbare boot Er zijn
echter door ooggetuigen betere houdin
gen geschilderd.
„Twee mannen stapten in onze boot",
verhaalt mevrouw Ada Clark, „maar
éép- der officieren zei hun dat de boot
alleen voor vrouwen was. Toen stap
ten ze er zonder mopperen weer uit.
Ze toonden moed
Miss Marie Young vertelde het volgende
over majoor Archipald W Butt, de man
met het kloeke soldatenhart: „De laatste
die ik sprak en zag aan boord van de
Titanic was Butt Hij had me in de boot
geholpen en' stopte me nog zorgvuldig
in warme dekens, alsof we een rit met
auto's zouden maken Toen ik goed ver
zorgd was, ging hij heen en zei: „Good
bye. miss Young, het ga u goed en breng
mijn groeten aan de vrienden thuis
Mrs Henry B Harris voegde er aan
toe: „Hij was een edel mens Toen de or
ders uitgegeven werden om de boten neer
te laten, nam hij een deel van het com
mando over En koel en kalm was hij daar
bij, alsof het een receptie gold in het
Witte Huis Als het nodig was durfde hij
er te zijn.
Er zou juist een boot. met vijftig vrou
wen worden neergelaten, toen er een man
in doodsangst kwam aangelopen om er in
te klimmen Majoor Butt greep hem vast
en trok hem met zoveel kracht terug, dat
het hoofd van de man tegen de verschan
sing sloeg „Dat spijt me" zei de majoor
„maar vrouwen en kinderen gaan voor"
Tot het laatst had hij er plezier in om
anderen te helpen Tenslotte echter vond
hij zelf zijn graf in de golven
Het meest aandoenlijke verhaal is dat
van de oude heer Isidore Straus en
zijn vrouw. Ze waren joden en woon
den in New York. Ze hadden het land
der vaderen bezocht en onder arme
stamgenoten te Jeruzalem door hun
weldoen en amicale omgang zich uiter
mate bemind gemaakt.
Hij gaf aan de armen daar. tien duizend
dollar om daarvoor een gaarkeuken te
beginnen en was van plan. als hij thuis
zou gekomen zijn. een fonds te stichten
waaruit de verzorging hiervan zou kunnen
volgehouden worden Nu waren zij op de-
terugreis Mrs Straus werd aangezocht
om in de boot te gaan Voor vrouwen was
immers plaats! Maar de oude trouwe ziel
wilde haar man niet verlaten .Ik ben zo
lang bij je geweest" zei ze .dat ik ook
nu niet van je wil gescheiden worden" In
eikaars armen bleven ze staan en wacht
ten op de komende dood
Die zou niet lang op zich laten wach
ten Met donderend geluid stroomt het
water binnen Het is slechts nog een
kwestie van tijd
Is er dan geen redding nabij? Heeft de
draadloze nog niets met zekerheid kun
nen melden
Dat wel. Maar niet anders, dan dat het
minstens vier uur zal duren, eer de Car-
pathia op de plaats van de doodsstrijd en
ondergang kan zijn Want de doodsstrijd.,
van de Titanic heeft reeds een aanvang
genomen en zal weldra volstreden zijn. De
laatste der reddingsboten is uitgegaan, de
duisternis in
Is er dan nergens redding
meer?
Helaas, nee!
Ook was er geen aanneming des per-
soons, wat de slachtoffers betreft. Rijk
en arm, belangrijk en onbelangrijk, be
mind en gehaat, uit alle richtingen waren
er slachtoffers
Dit is de ijsberg die
voor de Titanic zulke
catastrofale gevolgen
had.
Ook het scheepsmuziekkorps deed wat van de oceaan verdwenen Het grafr sloot
het koi, on> de massa op te beuren
Ze speelde vrolijke
deuntjes!
Schrale troost. Op het laatste moment
echter wordt de muziek ernstiger en als de
Titanic naar de afgrond vaart, speelt men:
„Neare my God to Thee" Mocht aat zo
zijn! Met die oprechte bede zou het altijd
naar boven gaan, al is ons graf 3500 me
ter diep.
De toestand is hachelijk De ongelukki
gen roepen elkaar toe: „The Titanic is
doomed, we will sink before help can
come
En het was niet anders.
Hoor! een verschrikkelijke knal.
Hoor! nog een....!
Wat gebeurt er?
Het ijskoude water is de machinekamer
ingedrongen, waardoor de stoomketels
springen.
Weer een verschrikkelijke slag! Het
schip breekt middendoor en wordt ver
nield door haar eigen kracht, 't Is kwart
over twee.
„Nearer my God to Thee",
Nearer to Thee!
[laat nog het orkest zich horen.
Moge het waarheid zijn!
Daar gaat zij, de Titanic! Daar gaat zij,
de onzinkbare! Waarlijk, de ONZINK
BARE ZONK!
Tien voor half drie was het zeekasteel
Schipbreukelingen van de Titanic die het geluk hadden op
gepikt te worden.
zich boven haar dicht, om nooit meer ont
sloten te worden. In een ogenblik waren
de miljoenen-schatten hopeloos verloren
En de grai/we, kille nachtlucht van de
vijftiende april hing als een rouwfloers
over de oceaan, terwijl heel de wereld op
het vasteland, onbewust van het vreselijk
toneel dat zich hier afspeelde, rustig haar
slaap sliep
In de reddingsboten niet ver van de
rampplaats deinden misschien nog de
klanken van het lied van Mrs Sarah
Adams Floor een zeer begaafde dame.
welke in 1848 stierf Overal waar Engels
gesproken wordt, kent men deze hymn
Hopenlijk zullen er drenkelingen* geweest
zijn die uit hun hart konden meezingen,
de laatste strophe van het lied:
Of als ik opwaarts stijg.
Klievend de lucht;
Zon. sterren, maan voorbij
In blijde vlucht;
Nog is mijn lied ook nu;
Nader mijn God tot U,
Nader tot U!
Volgende week: Roerende tonelen!
ER IS GENOEG VIS VOOR
NEDERLANDERS
De landen van de Europese Economische
Gemeenschap dekken met hun allen voor
driekwart de behoefte aan vis in de ge
bieden van de onderscheiden deelnemers
in d meenschap.
A Nederland heeft een aanvoer van
vissei ijprodukten (in 1963 bijna 311 mil
joen kg) die de vraag verre overtreft Het
overschot wordt uitgevoerd.
Italië echter moet ondanks zijn lange
kustlijn zijn behoefte voor tweederde in
het buitenland dekken. De Fransen aten
in de EEG in 1963 de meeste vis: in 1963
bijna veertien kg per hoofd per jaar.
West-Duitsland staat nummer twee op het
lijstje met bijna elf kg. De Nederlanders
deden het in 1963 met 10.4 kg per hoofd
Nu het vlees zo duur is, zal de consumptie
van vis wel stijgen, al is de Nederlander
geen echte viseter.
VFENfNDAM
ClTY-MOTOKS-fcDk
Daar stonden dan de arme, ten dood-
gedoemden.
Uitziende naarja, waarnaar
Het vreselijkst moet geleden zijn door
de derde klas passagiers, die, waar som
mige waterdichte schotten zich hadden
gesloten, in cellen opgesloten zaten Ge
vangen. om nimmer meer verlost te wor
den.
Toch werd in vele opzichten geen reke
ning gehouden met het aanzien van de
persoon Majoor Butt had wellicht de
meeste vrienden I. Straus en zijn trouwe
echtgenote misschien de meeste liefde
William T Stead, de beroemde Engelse
schrijver, waarschijnlijk de meeste bete
kenis*. Kolonel Astor ongetwijfeld de
meeste miljoenen Maar de miljoenen van
Astor en de vrienden van Butt en de
voorname rol van Stead en de wederke
rige liefde van het echtpaar Straus kon
den hen niet redden.
Er was geen aanneming des persoons
't Was tien minuten voor twee, in 't
holst van de nacht De reddingsboten gin
gen uit de buurt uit vrees van meegezo
gen te worden bij het wegzinken 'van het
schip Voor zover de Titanic nog boven
dreef was hij helder verlicht en bood een
spookachtig aanblik Diep dook het voor
eind reeds naar beneden
De kapitein staat nog op de brug. Hy
schijnt te begrijpen dat daar zijn
plaats is. Te commanderen heeft hij
niets meer. want er valt niets
meer te redden.
Daarnet klonk zijn eindcommando:
Mannen, ge hebt uw plicht gedaan. Ik
ontsla je van verdere dienst Redde zich
wie kan Sommigen sprongen met een
zwemgordel om in zee Anderen de mees
ten, bleven echter zo lang mogelijk op de
boot. Handenwringend liepen ze door el
kaar terwijl de boot steeds dieper zonk
Verschijnt als bijlage van het
streekblad „DE VALLEI"
onder redactie van Tante Jos.
ONZE JARIGEN
29 mei: Boudewijn Bos
30 mei: Gerard ter Horst
Gerard Drost
31 mei: Emiel v. d. Heuvel
Sjanie v d. Heuvel
1 juni: Rita Elsendoorn
2 juni: Willy v. d. Weyden
Elzard Voerman
Wilma Vink
3 juni: Tineke Kok t
Gerrit H. v d. Dikkenberg
Bertje v. d Scheur
4 juni: Trudy Jaski (A'dam)
Ellie Munnik (Rhenen)
Hans Rebel
Gerard Henken
Allemaal heel hartelijk gefeliciteerd en
een prettige verjaardag toegewenst van
Tante Jos
ZILVERPAPIER EN CAPSULES
Beste jongens en meisjes. Jullie zijn
verbazend hard aan het sparen de laatste
tijd. Van de week kreeg ik ook weer
Correspondentie te richten aan
Tante Jos per adres:
Parallelweg 10 - Veenendaal.
een berg zilverpapier en capsules van
Ada van Ginkel, Wim van de Haar. Ria
van Ginkel, Mirjam van Barneveld, Ria
Bos. René de Moes, Drika en Harry Mul
ler, Gerda van Kesteren, Rita. Tonneke,
Bert en Harry Elsendoorn, Zusje en
Cootje de Kamper, Corrie van Santen en
Lia, Drika en Harry Muller en Gerda
van Kesteren kwamen zelfs twee keer
wat brengen! N
Heel hartelijk
de groeten van
Figuur a.
bedankt
allemaal en
Tante Jos
EEN HAARBAND VAN LEER
De haarband, die dit meisje om heeft,
is gemaakt van bruin handschoenenleer en
versierd met blaadjes in een harmoniëren
de kleur De band is afgewerkt met een
stuk elastiek, dat even breed is als het
leer. Als je deze band wilt namaken knip
je eerfet een strook leer van 3 cm breed
(7) Met een tevreden grijns stapt kapitein Eén-oog
zijn kajuit binnen „De komedie verloopt volgens
plan, Ambre" zegt hij tot zijn dochter. „Die Aram
en ik zijn de beste maatjes, nu ik hem Merlin heb
uitgeleverd Morgen komt onze edele ridder aan
boord om mij de beloning persoonlijk uit te be
talen hahaha! En morgenochtend wordt Merlin
naar Spoleto vervoerd door een klein troepje sol
daten onder leiding van een zekere Agua, een slun
gelachtige knecht van Aram. Het moet voor jou
een klein kunstje zijn dat stelletje landrotten te
overrompelen en Merlin te bevrijden. Vooruit, zee
koningin, roep je strijdmacht bijeen!" Het meisje
springt op en loopt naar de kajuitsdeur „Wie heeft
er lust van boord te gaan >m een troep landhaaien
te vangen", roept ze luid Haar uitnodiging wordt
met gejuich beantwoord en al spoedig staan een
tiental zeelui, zwaarbewapend, klaar om hun mees
teres te volgen „Eén ding nog, Ambre", zegt kapi
tein Eén-oog en het gebaar, waarmee de ruwe zee
bonk de wijde mantel over haar schouder trekt,
is bijna teder „Geen onnodige waaghalzerijen, be
grepen! Je mag dan een formidabel zwaardvecht-
ster zijn, maar enfin, ik kan je aan boord niet
missen."
(wordt vervolgd)
en ongeveer 30 cm lang Gebruik voor
het aftekenen een lineaal en een ballpoint,
omdat je de inkt duidelijk op het leer zult
kunnen onderscheiden. De blaadjes wor
den geknipt van overgeschoten stukjes
leer en op de haarband geplakt. Probeer
de band over je eigpn hoofd en naai er
dan een stuk elastiek aan, dat lang ge
noeg is.
Natuur en techniek werken nauw samen
Het gebrek aan arbeiders in de landbouw heeft ook in de Verenigde Staten mo
menteel grote invloed op de constructie van volkomen nieuwe landbouwmachines,
waarvan men zes jaar geleden nauwelijks had durven dromen. In de Verenigde
Staten, waar veel boeren, mede door hun uitgestrekte landeiyen gedwongen zyn de
kracht van de machine 4n te roepen, hebben de mechanische hulpmiddelen tal van
opzienbarende veranderingen ondergaan. Zo wordt momenteel in Californië gebruik
gemaakt van een omvangrijke machine, die als het ware over de tomatenvelden
schuift en door middel van een grote gapende opening aan de voorzijde, welke te
vergelijken is met de geopende boeg van een landingsvaartuig, de tomaten als het
ware van de akker zuigt. De vruchten verdwijnen in het binnenste van het werk
tuig om kort daarna op een transportband langs een twaalftal arbeiders te schuiven,
die bliksemsnel de tomaten sorteren, welke vervolgens als een schijnbaar ononder
broken rode waterval in de laadbak van een vrachtwagen terecht komen.
Figuur b.
VOGELS HEBBEN GOEDE EETLUST
rtIk eet maar voor een vogeltje", zul je
soms horen zeggen door mensen die wil
len vertellen, dat zij niet zoveel eten.
Maar in werkelijkheid heeft een vogel
altijd een ontstellende eetlust. Vogels
eten op een dag vaak meer dan hun eigen
gewicht. Vooral jonge vogels hebben
een niet te stillen honger zoals deze
spreeuw je zou kunnen vertellen, als zij
tenminste kon spreken. Deze spreeuwen
moeder en haar man hebben er dagwerk
aan hun kinderen te eten te geven tussen
zonsopgang en zonsondergang.
Een zwart visduifje, dat niet meer dan
31 gram weegt, eet per dag 48 gram aard
wormen en de moeder van kleine winter
koninkjes geeft haar kinderen twaalf tot
zeventien keren te eten in een tijdsverloop
van vijftien uren. I
Geleerden, die de maaginhoud van vo
gels hebben onderzocht, vonden in de
maag van een dode kwartel vijfhonderd
torren en kevers en in die van een havik
vijfhonderd muggen
Een mensenkind zou per dag 4wee a drie
lammeren of een heel kalf moeten ver
orberen om te „eten als een vogeltje"; in
verhouding tot zijn gewicht natuurlijk.
Deze machine, zo meldt „Het Beste",
kan met een bestuurder en twaalf sor
teerders tien ton tomaten per uur pluk
ken: het werk van zestig landarbeiders.
Deze tomatenoogstmachine is het resultaat
van veel onderzoekingen door technici,
die lange tijd van mening zijn geweest, dat
de tomaat te kwetsbaar was om mecha
nisch te worden geplukt. De landbouwers,
die een wanhopige wedloop houden met
de tijd in haar streven zoveel mogelijk
tot mechanisatie over te gaan, zien hierin
een hoopvol teken, dat binnenkort meer
van dergelijke „moeilijke oogsten" door
middel van machines binnengehaald kun
nen worden. Het probleem waar alles, ook
in Nederland wat sommige produkten be
treft, om draait is het teit, dat, als er
mensen voor de oogst beschikbaar zijn,
zij zo langzamerhand onbetaalbaar zijn
geworden.
Meer machines
Wat de mechanisatie van de Amerikaan
se iandDouw betrett, heelt men belangrijke
vorderingen gemaakt. Op een groot land
bouwbedrijf in de Amerikaanse staat New
Jersey bewerkt men een oppervlakte van
negentig vierkante kilometer met een
pooimachine voor tuinbouwgewassen ti
ne dag poot dit apparaat bonen over
feen lengte van zeshonderdvijftig kilome
ier. Terwijl de zaden op de juiste diepte
in de grond worden gestopt en weer met
een laagje aarde worden bedekt, wordt
tegelijkertijd elk zaadje met een straaltje
vloeibare mest begoten. Daarenboven
wordt er eveneens een straaltje onkruid
verdelgende vloeistof tussen twee zaad
jes gespoten. Men begrijpt, dat dit een
oeiangiyke technische prestatie is, voor
al omdat deze machine door één man,
vanaf de bestuurdersplaats, wordt be
diend.
Ook in de moderne boomgaarden kan
men wonderlijke machines aan het werk
zien, die in „scienee-fiction"-films geen
gek figuur zouden slaan.
Een tractor, voorzien van een lange
metalen arm, rijdt naar een boom. De
vingers van deze arm grijpen de tak ste
vig vast en schudden de vruchten in een
vangzeil, waarna zij op een transport
band terecht komen, welke weer uitmondt
in een grote kist.
Met een dergelijk apparaat kan een
ploegje van drie man per dag drie
vraentwagens met een laadvermogen
van tien ton vullen. Ook by de ver
dere werkzaamheden, zoals het was
sen, sorteren en verpakken, komt de
techniek om de hoek kyken.
In een Californisch landbouwbedrijf ko
men de achttons vrachtwagens hun aard
appellading in een goot van snelstromend
water storten. Duizenden aardappelen
worden op die manier als het ware de
loods binnengespoten Om de afstand van
180 meter af te leggen, de was- en sor-
teermachines te passeren en in de spoor
wegwagons te worden gestort, heeft een
aardappel slechts tien minuten nodig.
In die tijd is hij bovendien met bacte-
riëndodend chloorhoudend water bespoten
en met hete lucht gedroogd Op een re
corddag levert de installatie genoeg aard
appelen af om vijftig „normale" goede
renwagons te laden.
Deze technische wonderen in de land
bouw zijn noodzakelijk geworden door ge
brek aan voldoende personeel. Het zijn
tevens de machines, die er, althans op dit
ogenblik voor kunnen zorgen, dat de win
kels gevuld blijven met groenten en fruit
tegen prijzen waaraan men gewend is,
aangezien zonder dergelijke apparaten de
prijzen voor tal van landbouwprodukten
veel meer zouden zijn gestegen.
lamellen 25 mm breed te
leveren in vele maten en
5 kleuren prijs f 28.75 per m2
Hoogstraat 7 - Veenendaal
LAWN-TENNIS
VLTC-jeugd speelt laatste
competitiewedstrijden
KAMPIOENSCHAP VOOR ALLE
TEAMS LIGT VOOR DE HAND
Gedurende het komende weekend ko
men de jeugdteams van VLTC voor de
laatste maal tussen de witte lijnen in
competitieduels. Het is zeer wei moge
lijk, dat alle drie de formaties het kam
pioenschap zullen behalen. Het is al
leen jammer, dat dit in uitwedstrijden
beslist moet worden.
Niet dat dit een nederlaag zou be
tekenen maar het is nu eenmaal aar
diger om thuis de laatste hand te leg
gen aan een kampioenschap. Voor
Dagdiensten Veenendaal - Ede - Wageningen -
Rhenen - Utrecht - Amsterdam
Nijverheidslaan 13
Telefoon 406 7
Figuur c.
HOE KWAMEN ZIJ UIT DE
MOEILIJKHEDEN?
Twee jongens, die zeer goed bevriend
waren, wilden beiden graag hun pony
verkopen aan een derde vriend Deze ech
ter kon maar niet besluiten welke pony
hij wilde kopen Daar hij bovendien zelf
niet kop rijden besloot hij eindelijk, dat
de twee pony's een wedloop moesten
houden en dat hij dan de pony zou kopen,
die de race verloor
De twee ponybezitters waren echter
goede rijders en zij wensten een echte
wedloop, maar toch wilde ook ieder van
hen graag zijn pony verkopen Hoe denk
je nu, dat zij deze moeilijkheden oplosten?
•ifuod saeema do uapaj fiZ
Figuur d.
IIOE IS HET MOGELIJK!
Wat doet de man./lie daar zit, met die
stok? Als je dat zou willen weten. trek>
dan een lijn van punt 1 naar punt 2
enz. tot punt 76 en dan zul je het weten
VLTC 1 zit dit er dik in, want in de
uitwedstrijd tegen Beekhuizen 1 te Arn
hem zullen zeker voldoende punten
worden behaald om kampioen te wor
den.
VLTC 2 is reeds kampioen en zal
dit zeker willen onderstrepen door
Well-Shot 1 te Arnhem geen schijn van
kans te geven. VLTC 3 staat voor de
zwaarste opgave van dit trio. Zij komt
tweemaal op de baan tegen dezelfde
tegenstander n.l NVLTB 2 uit Wage-
ningen. Eenmaal te Veenendaal op de
banen aan de Dennenlaan en daarna te
Wageningen.
Flink doorbijten en vooral geconcen
treerd spelen zal doorslaggevend zijn
voor overwinningen, hetgeen zeker tot
de mogelijkheid behoort. We zien
VLTC 3 evenals de andere teams dit
weekend kampioen worden. Mocht dit
het geval zijn, dan komen straks in de
duels om het afdelingskampioenschap
drie VLTC teams uit.
PRENTBRIEFKAARTEN NU OOK
UIT DE AUTOMAAT
Prentbriefkaarten kan men tegenwoor
dig' ook al uit de automaat krijgen Een
Japanse fabrikant brengt een apparaat
in de handel waarbij men de keus heeft
tussen zes prentbriefkaarten Na inworp
van een geldstuk komt de in plastic ver
pakte kaart tevoorschijn De machine is
in de eerste plaats bestemd voor spoor
wegstations en vliegvelden Zij kan 3 000
kaarten bevatten Geplaatst in de nabij
heid van een postzegelautomaat veroor
looft zij de reiziger bij zijn vertrek een
laatste groet aan zijn vrienden te zenden,
of bij aankomst naai huis te melden, dat
hij op de plaats van bestemming is aan
gekomen
11
ii it 'n
\\b. \\li» w«
ti.
tl.
•sz
a
is
's«
•VI
.11
Sï
VI
•J7
i7 ..fl .31
ib .Hl
w
'31
\W\
U
B8-6S