FA. W. HUIBERS BERGWEG 15 dejowerwgang cteodltpi poatde J SetterSet FANTA 6 limonadeglazen met vrolijke clowns ORANGE ALL SAVED FROM TITMIC AFTER COLLISION IJSMACHINE ter waarde van f 59,— VOOR f 10,- 5. Redding met de dageraad "«Sp ®|je Cbrning £un. •SSS» IZZ23.É Z7X7 voor 6 zegels en slechts 1 gulden krijgt U GEZINSFLES o.a. PHILIPS - MARIJNEN SIGMA-ERRES SIEMENS-ESTA Bij aankoop van een SIGMA KOELKAST vanaf f359,- bieden wiju een KEUZE UIT VELE MODELLEN VANAF f298,— VEENENDAAL TEL. 2623 Toen de Titanic nog lang niet op het punt stond van zinken, zagen sommige passagiers in de verte een schip. Het was zo dichtbij, dat zij het vrij duidelijk konden waarnemen. Toch werden de noodsignalen van de Titanic niet beantwoord. Even min kwam het schip om hulp te bieden. Welk schip dit was kon niemand zeggen. Later echter meent men met stelligheid te kunnen vaststellen, dat het de „Kura" is geweest. Een En gels schip op de thuisreis. Er was daar echter geen draadloze aan boord, zodat het S.O.S.-sein niet werd opgevangen. De kapitein ervan herinnerde zich later, in de mist 'n grote oceaan stomer gezien te hebben, maar de mist verhinderde hem de ramp te constateren. u Fa. L. HEY vruchtenlimonade bereid met zuiver sinaasappelsap ieuwsblad „DE VALLEI" vrijdag 2 juli 1965 6 KOEL KASTEN door Rik Valkenburg Er waren nog meer schepen in de buurt, maar die schijnen zelf met ijs te kampen gehad te hebben. Wel vroeg men zich la ter af, waarom toch de „Californian" geen hulp geboden heeft. Die was immers dichtbij de Titanic. Kapitein Lord, de ge zagvoerder van die boot, had daar voor, meende hij, afdoende redenen. De ..Cali fornian" had zelf zo erg met het ijs te kampen, dat hij de machines buiten wer king moest stellen, waardoor ook de draadloze niet meer functionneerde. Hij kon dus geen berichten van de Titanic opvangen. Zijn matrozen echter verspreidden een ander bericht, waarop kapitein Lord later toch veroordeeld werd. Momenteel wordt hier weer een nieuwe rechtszaak van gemaakt, ondanks het feit, dat kapitein Lord, drie jaar geleden, op 84-jarige leef tijd, is overleden. Britse zeekapiteins heb ben op 4 februari 1965 een petitie inge diend om kapitein Lord in ere te her stellen. De petitie besluit met: „De ver nieuwing van de actieve belangstelling voor de ramp met de Titanic in de afge lopen jaren maakt het des te belangrij ker, dat de waarheid over het incident met de „Californian", officieel wordt vast gesteld". En zo blijft de ramp met de Titanic ac tueel. Als ooit een bange nacht door mensen werd doorleefd, was het wel de nacht tussen 14 en 15 april 1912. En als ooit het aanbrekende daglicht met vreugde werd begroet, als voorbode van ver lossing en redding, was het ook toen wel. Steeds hadden ze elkaar daar in de ka ken van de dood al getroost met de uit roep: .,Een lichtHet bleek echter steeds een laag aan de horizon staande ster te zijn, of het licht van één der bo ten. Velen der geredden verkeerden in een treurige toestand. Wat men daar de laat ste uren had doorgemaakt, scheen hen half bewusteloos te hebben gemaakt. Waar nog bij kwam dat ze verstijfd waren van de kou, aangezien de meesten dun en onvol doende gekleed waren. Maar de dageraad bracht redding. Wie beschrijft de emotie van de mensen als er plotseling weer geroepen wordt: „Een lichtEen lichtEen licht En nu is het waar. Werkelijk waar! On gelooflijk bijna. Duidelijk zijn in de verte de mastlichten van de „Carpathia" te zien. Overal komt beweging in de bootjes vol ellende. Steeds dichterbij komt de stoomboot. Weldra is de romp reeds te onderscheiden. Sommigen kunnen hun ontroering niet bedwingen Ze steken hun handen ten hemel en danken God, om de reddende engel, die „Carpathia" heet. En dan eindelijk is de boot zo dichtbij dat het duidelijk te lezen is daar vóór op de boeg, simpel en toch indrukwekkend: CARPATHIA. De naam die de hele nacht in de ge dachten geweest is, als een symbool van redding. Er klinken drie krachtige stoten uit de ^toomfluit van bet schip. Het klinkt ais de roep van een hen die haar kui kens bijeen roept. Er gaat een bijzon dere tederheid van uit. Onmiddellijk komen de bootjes vol jam mer op het schip af en worden aan boord genomen De schipbreukelingen worden letterlijk met open armen ontvangen, door de bemanning en de passagiers van de „Carpathia". De heer Langereis, te Grand Rapids, schrijft letterlijk: ..Stel u voor dat daar uit zee een zevenhonderdtal medemensen opkomen, die niets mee brengen dan het leven. De zee heeft alles van hen geno men. Met door droefheid verscheurde harten, met door smart overstelpte gemoe deren, met verkleumde lichamen klimmen ze langs touwladders naar boven en staan voor uZou u dan ook niet alles wil len doen en geven om het lijden van zo- danigen enigszins te verzachten? Zelfs priesters en levieten uit de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan konden hier niet gevoelloos blijven Miss Hippach, al eerder in deze arti kelenreeks genoemd, antwoordde op de vraag: „En hoe ging het u op de „Carpathia?" het volgende: „Aller best! We hadden nooit beter, vriende lijker en met meer voorkomendheid behandeld kunnen worden. Alles con centreerde zich om ons, geredden. Het eigen volk moest wachten totdat wij geholpen waren. De passagiers open den hun reiskoffers en deelden maar mee. We kregen warm eten en drinken, zoveel we maar wilden. De hutten en bedden werden voor ons ontruimd, terwijl de passagiers zich behielpen met stoelen, sofa's en matten. Dat was nog eens hulp betoon"! De heer Ismay, president, kreeg na tuurlijk de beste plaats en hij hield die ook, totdat de „Carpathia" in New York meerde. Op de deur van zijn hut liet hij aanplakken: „Not to be disturbed (Verzoeke niet gestoord te worden). Dat is de aristocratie, die zich boven andere mensen verheven acht, waar En geland rijk aan was, maar wat in Ame rika minder gewaardeerd werd. Toen de geredden 's morgens om half negen allen aan boord waren en er, zover men nagaan kon, niemand meer te redden viel, was men op de „Carpathia" nog niet voldaan. Kapitein Rostron had behoefte om twee dingen te doen: Ten eerste wilde hij van de „Carpathia" een dankstem naar boven laten klinken, tot Hem, die zee, winden en schepen beheerst, zonder Wiens wil geen haar van ons hoofd valt en Die ruim zevenhonderd mensen genadig bewaard had. In de tweede plaats was het zijn wens dat er een begrafenisdienst zou worden gehouden, ter nagedachtenis aan hen, die enkele uren geleden de eeuwigheid waren ingegaan. Onder de passagiers werd een Episco paalse predikant gevonden, die op verzoek, beide diensten leidde. En zo stevent de „Carpathia" weer op New York aan. Hoewel Halifa en Bos ton dichterbij waren, gaat toch de „Car pathia" terug naar de haven, vanwaar zij uitgevaren was, omdat daar het hoofdkan toor stond van de White Star Line. Het was een droeve tocht, maar door het sym pathieke medeleven werd er veel lijden verzacht. Ondertussen heeft de hele wereld met ontroering vernomen, welk drama er zich afgespeeld had. De berichten vlogen naar oost en west. naar zuid en noord, zodat de smartcirkel zich steeds meer verwijdde, want ook de lijst der doden groeide steeds aan. Uiterlijk donderdagavond, kon de „Carpathia" de haven van New York bin nenlopen. Wat gedaan kon worden, om hulp te verlenen, zou men doen. De Ame rikaanse aristocratie voorop. Welnu, het ontbrak dan ook niet aan hulp, toen het stoomschip donderdags avonds de haven binnenstoomde. De hospitalen gingen open voor ver dere verpleging. De kerken schreven collecten uit. De dagbladen openden inschryvingsljjsten. Het Amerikaanse dagblad „The Evening Sun" wijdde destijds een hele voor pagina aan de Titanicramp. Zeer ten onrechte vermeldde de kop van het ar tikel dat ALLE opvarenden in veilig heid waren gebracht. Miljonairs zonden vorstelijke giften. De schouwburgen gaven voorstellingen, waar van de opbrengsten werden overgedragen aan het ondersteuningsfonds. In Londen was er vijf dagen na de ramp meer dan 425.000 dollar bijeengebracht. Southamp ton kwam met 50.000 dollar In Belfast was een uur na de inschrijving reeds 30.000 dollar ingetekend. Gedurende de eerste week bedroeg het gezamenlijk bedrag 1.500.000 dollar. Het was fenominaal! De hulpverlening werd zeer secuur en accuraat afgewerkt. Het was ook geen gemakkelijke taak, maar alles verliep naar wens. Er kwam nog een aanvraag binnen voor kleren ten behoeve van een meisje, dat haar broer vermiste. Bij de aanvrage werd uitdrukkelijk vermeld, dat zij geen zwarte kleren wenste, omdat zij de hoop voor haar broer nog niet had opgegeven. In het St. Vincent's Hospitaal werden 106 mensen opgenomen, maar 40 ervan werden reeds 's zaterdags ontslagen. Andrew Carnegie, de staalkoning en filantroop, zond 5.000 dollar voor de schip breukelingen en schreef dit begeleidend briefje aan burgemeester Gaynor van New York: New York, 18 april 1912 Edelachtbare Heer, Wat deed toch de Titanic daar tussen het ijs, terwijl heel de Atlantische Oceaan zuidwaarts open en vrij voor haar was? Dit is de hoofdzaak! Passagiersboten moeten gedwongen wor den ver ten zuiden van het gebied der ijsbergen te blijven, het hele jaar door. Dit is allereerst noodzakelijk! Reddings boten krijgen dan een tweede plaats. De Uwe, ANDREW CARNEGIE Einde van deze artikelenreeks. VOL. 11Y1 MQ 8?' Tom. mokxut. Ann. n. «:c* Cfcl CENT RESCUE BY CARPATHIA AND PARISIAN; GIANTS DROP LINER IS BEING TOWED TO HALIFAX GAME AT HUB AFTER SMASHING INTO AN ICEBERG sMsl r. ~j Frws IkGnwrttt. jlWfe, VirpMB, Olympic and Olher Sumwkm4 h? Urfnl Whins CaTu KOEST OF LOVERS IN CRASH Cmfci Ont 1,400 Puncher», Buj #f ■oMmi Verschijnt als bijlage van het streekblad „DE VALLEI" onder redactie van Tante Jos. ONZE JARIGEN 3 juli: Eefke Henzen 4 juli: Corrie van Viegen Bennie Henken 5 juli: Dick Overeem (Renswoude) Thijda Rebergen Jannie Tollenaar (Achterberg) 7 juli: Anton van de Heuvel 8 juli: Jantje van Voorthuizen (Ommeren) Corrie van Santen Jan Schaap (Bunschoten) 9 juli: Gerda van Ginkel (Rhenen Bennie Henken Allemaal nog vele jaren en een leuke verjaardag toegewenst! ZILVERPAPIER EN CAPSULES Beste jongens en meisjes, Reuze bedankt voor al het zilverpa pier en de capsules die jullie deze week brachten. Dat was tenminste weer eens wat anders dan vorige week, want toen was het maar een klein beetje. De „Carpathia", met de vele geredden aan boord stevent de veilige haven van New York binnen. Correspondentie te richten aan Tante Jos per adres: Parallelweg 10 - VeenendaaL De capsules en zilverpapier kwamen van Margreet Kampert, Ineke en Henk Tanis, de kleuterschool Het Trefpunt, Harry Stomphorst, Ronny Drost, Rita van Geenhuizen en Bert en Ton van de Haar. Iedereen nogmaals bedankt en zullen we maar weer afspreken tot de volgen de keer? Groetjes van Tante Jos Figuur a. THE BEATLES Het is nog maar vier jaar geleden, dat de Beatles speelden en zongen in de „Beat"-club van Liverpool tegen betaling van 75 shilling per avond. Sedertdien zijn zij de hoogst betaalde „Beat"-groep ge worden. Zij hebben gespeeld voor ge kroonde hoofden en zijn in haast alle lan den van de wereld geweest. Hun grammo foonplaten, waarvan er al miljoenen zijn verkocht, leveren Engeland zoveel vreemd geld op, dat de minister van financiën maar wat blij is met deze Beatles. Een jonge zakenman uit Liverpool, Brian Ep stein, was de eerste, die de mogelijkheden zag voor de vier langharige jongens, die in de herfst van 1961 speelden in „The Cavern", een restaurant in Liverpool. Brian Epstein leidde in die tijd de gram mofoonplatenzaak van zijn vader. Hoewel hij nooit tevoren was opgetre den als manager voor artiesten, bood hij toch terstond aan zulks voor deze groep te doen en zes maanden later slaagde Epstein er in een contract af te sluiten met de platenmaatschappij Par- lophone, hetgeen naar later bleek de beste slag was, die ooit door een grammofoon platenmaatschappij was geslagen. Een van de oorspronkelijke leden van de groep, de drummer Peter Best, werd in 1963 vervangen door Ringo Starr, die onlangs ontelbare vrouwelijke fans te leurstelde door te trouwen. Zelfs nu de populariteit van de Beatles wat aan het afnemen is, kan toch wor den gezegd, dat zij hun namen hebben ge schreven in de geschiedenis van de ,.Pop"-muziek en dat vele van hun lied jes al „evergreens" zijn geworden. Figuur b. DE RING VAN KONING SALOMON Volgens de overlevering had koning Salomon in zijn ring een kostbare steen, l 6 l6-4f waarin de tekens waren gegraveerd, die je in de afbeelding ziet. Men zegt, dat wij van deze lettertekens onze cijfers van 0 tot 9 hebben verkregen. Figuur c. De vogel is uit de hooi gevlogen en nu moeten jullie proberei. hem er weer in te krijgen. Maar hoe? Houdt de tekening maar eens rechtop voor Jv.\ kijk er heel strak naar en breng haar dan naar jo neus toeen dan zul je zien hoe d« vogel weer in zijn kooi vliegt. doet langer met nylons v.a. 1.98 SetterSet nylons in de nieuwe Rosella kleuren ziet U bij: Hoofdstraat 45. tel 2165 Frans Halslaan 26, tel. 3044 MEER IMMIGRANTEN UIT WEST-EUROPA De Zuidafrikaanse Minister van Im migratie, de heer A. Trollip. deelde in het parlement mede, dat er in 1964 40.865 immigranten naar Zuid-Afrika kwamen. Voor de eerste keer in vier jaar was het aantal immigranten uit an dere delen van Afrika minder dan dat van landen buiten dit werelddeel. Het aantal immigranten uit de vol gende landen toonde een aanzienlijk® stijging: Brittannië, West-Duitsland, NEDERLAND, Zwitserland, Oosten rijk, Frankrijk, Ierland, Denemarken, Italië. Portugal, Griekenland en Span je. TEKORT AAN VEEARTSEN Dr. J. M. de Wet, hoofd van het departement van veeartsenijkunde in Oost-Kaapland, zei te Port Elisabeth, dat er een groot tekort aan staatsvee- artsen in Zuid-Afrika is. Er zijn op het ogenblik honderd vakaturen. PIET EN SPOTJE 3. „Oeh, la, la! Kom alsjeblieft niet dichterbij!" jammerde Spotje, toen Dinosa, de baby-dino saurus, uit het ei kroop. Maar Piet was hele maal niet bang, zelfs al had hij nog nooit zo'n groot „kuiken" gezien. „Het ziet er reuze vrien delijk uit," zei hij bij zichzelf. Maar jullie moe weten, dat Dinosa eigenlijk veel banger was voor Piet en Spotje dan zij voor haar, en ter wijl zij van angst liep te trappelen moesten on ze vriendjes snel dekking zoeken voor haar gro te op en neer springende lichaam. (Wordt vervolgd) Cven uw winkelier). Erfcand Bottelaa, van JaaU" en „Coca-Col.": H.V. BotUimaatschapf»i „M.t Gooi" So.* - Wotarincpad - tei. 02955-4158.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1965 | | pagina 6