FA. W. HUIBERS BERGWEG 15
dejowerwgang
cteodltpi
poatde J
SetterSet
FANTA
6 limonadeglazen met vrolijke clowns
ORANGE
ALL SAVED FROM TITMIC AFTER COLLISION
IJSMACHINE ter waarde van f 59,— VOOR f 10,-
5. Redding met de dageraad
"«Sp ®|je Cbrning £un. •SSS»
IZZ23.É
Z7X7
voor 6 zegels en slechts 1 gulden
krijgt U
GEZINSFLES
o.a.
PHILIPS - MARIJNEN
SIGMA-ERRES
SIEMENS-ESTA
Bij aankoop van een SIGMA KOELKAST vanaf f359,- bieden wiju een
KEUZE UIT VELE MODELLEN VANAF f298,—
VEENENDAAL
TEL. 2623
Toen de Titanic nog lang niet op het punt stond van zinken,
zagen sommige passagiers in de verte een schip. Het was zo
dichtbij, dat zij het vrij duidelijk konden waarnemen. Toch
werden de noodsignalen van de Titanic niet beantwoord. Even
min kwam het schip om hulp te bieden. Welk schip dit was
kon niemand zeggen. Later echter meent men met stelligheid
te kunnen vaststellen, dat het de „Kura" is geweest. Een En
gels schip op de thuisreis. Er was daar echter geen draadloze
aan boord, zodat het S.O.S.-sein niet werd opgevangen. De
kapitein ervan herinnerde zich later, in de mist 'n grote oceaan
stomer gezien te hebben, maar de mist verhinderde hem de
ramp te constateren.
u
Fa. L. HEY
vruchtenlimonade
bereid met
zuiver
sinaasappelsap
ieuwsblad „DE VALLEI"
vrijdag 2 juli 1965
6
KOEL
KASTEN
door Rik Valkenburg
Er waren nog meer schepen in de buurt,
maar die schijnen zelf met ijs te kampen
gehad te hebben. Wel vroeg men zich la
ter af, waarom toch de „Californian" geen
hulp geboden heeft. Die was immers
dichtbij de Titanic. Kapitein Lord, de ge
zagvoerder van die boot, had daar voor,
meende hij, afdoende redenen. De ..Cali
fornian" had zelf zo erg met het ijs te
kampen, dat hij de machines buiten wer
king moest stellen, waardoor ook de
draadloze niet meer functionneerde. Hij
kon dus geen berichten van de Titanic
opvangen.
Zijn matrozen echter verspreidden een
ander bericht, waarop kapitein Lord later
toch veroordeeld werd. Momenteel wordt
hier weer een nieuwe rechtszaak van
gemaakt, ondanks het feit, dat kapitein
Lord, drie jaar geleden, op 84-jarige leef
tijd, is overleden. Britse zeekapiteins heb
ben op 4 februari 1965 een petitie inge
diend om kapitein Lord in ere te her
stellen. De petitie besluit met: „De ver
nieuwing van de actieve belangstelling
voor de ramp met de Titanic in de afge
lopen jaren maakt het des te belangrij
ker, dat de waarheid over het incident
met de „Californian", officieel wordt vast
gesteld".
En zo blijft de ramp met de Titanic ac
tueel.
Als ooit een bange nacht door mensen
werd doorleefd, was het wel de nacht
tussen 14 en 15 april 1912. En als ooit
het aanbrekende daglicht met vreugde
werd begroet, als voorbode van ver
lossing en redding, was het ook toen
wel.
Steeds hadden ze elkaar daar in de ka
ken van de dood al getroost met de uit
roep: .,Een lichtHet bleek echter
steeds een laag aan de horizon staande
ster te zijn, of het licht van één der bo
ten.
Velen der geredden verkeerden in een
treurige toestand. Wat men daar de laat
ste uren had doorgemaakt, scheen hen half
bewusteloos te hebben gemaakt. Waar nog
bij kwam dat ze verstijfd waren van de
kou, aangezien de meesten dun en onvol
doende gekleed waren. Maar de dageraad
bracht redding.
Wie beschrijft de emotie van de mensen
als er plotseling weer geroepen wordt:
„Een lichtEen lichtEen licht
En nu is het waar. Werkelijk waar! On
gelooflijk bijna.
Duidelijk zijn in de verte de mastlichten
van de „Carpathia" te zien.
Overal komt beweging in de bootjes
vol ellende. Steeds dichterbij komt de
stoomboot. Weldra is de romp reeds te
onderscheiden. Sommigen kunnen hun
ontroering niet bedwingen Ze steken hun
handen ten hemel en danken God, om de
reddende engel, die „Carpathia" heet.
En dan eindelijk is de boot zo dichtbij
dat het duidelijk te lezen is daar vóór op
de boeg, simpel en toch indrukwekkend:
CARPATHIA.
De naam die de hele nacht in de ge
dachten geweest is, als een symbool van
redding.
Er klinken drie krachtige stoten uit de
^toomfluit van bet schip. Het klinkt
ais de roep van een hen die haar kui
kens bijeen roept. Er gaat een bijzon
dere tederheid van uit.
Onmiddellijk komen de bootjes vol jam
mer op het schip af en worden aan boord
genomen De schipbreukelingen worden
letterlijk met open armen ontvangen, door
de bemanning en de passagiers van de
„Carpathia".
De heer Langereis, te Grand Rapids,
schrijft letterlijk: ..Stel u voor dat daar
uit zee een zevenhonderdtal medemensen
opkomen, die niets mee brengen dan het
leven. De zee heeft alles van hen geno
men. Met door droefheid verscheurde
harten, met door smart overstelpte gemoe
deren, met verkleumde lichamen klimmen
ze langs touwladders naar boven en staan
voor uZou u dan ook niet alles wil
len doen en geven om het lijden van zo-
danigen enigszins te verzachten? Zelfs
priesters en levieten uit de gelijkenis van
de Barmhartige Samaritaan konden hier
niet gevoelloos blijven
Miss Hippach, al eerder in deze arti
kelenreeks genoemd, antwoordde op
de vraag: „En hoe ging het u op de
„Carpathia?" het volgende: „Aller
best! We hadden nooit beter, vriende
lijker en met meer voorkomendheid
behandeld kunnen worden. Alles con
centreerde zich om ons, geredden.
Het eigen volk moest wachten totdat
wij geholpen waren. De passagiers open
den hun reiskoffers en deelden maar mee.
We kregen warm eten en drinken, zoveel
we maar wilden. De hutten en bedden
werden voor ons ontruimd, terwijl de
passagiers zich behielpen met stoelen,
sofa's en matten. Dat was nog eens hulp
betoon"!
De heer Ismay, president, kreeg na
tuurlijk de beste plaats en hij hield die
ook, totdat de „Carpathia" in New York
meerde. Op de deur van zijn hut liet hij
aanplakken: „Not to be disturbed
(Verzoeke niet gestoord te worden).
Dat is de aristocratie, die zich boven
andere mensen verheven acht, waar En
geland rijk aan was, maar wat in Ame
rika minder gewaardeerd werd.
Toen de geredden 's morgens om half
negen allen aan boord waren en er, zover
men nagaan kon, niemand meer te redden
viel, was men op de „Carpathia" nog niet
voldaan. Kapitein Rostron had behoefte
om twee dingen te doen: Ten eerste wilde
hij van de „Carpathia" een dankstem
naar boven laten klinken, tot Hem, die
zee, winden en schepen beheerst, zonder
Wiens wil geen haar van ons hoofd valt en
Die ruim zevenhonderd mensen genadig
bewaard had. In de tweede plaats was
het zijn wens dat er een begrafenisdienst
zou worden gehouden, ter nagedachtenis
aan hen, die enkele uren geleden de
eeuwigheid waren ingegaan.
Onder de passagiers werd een Episco
paalse predikant gevonden, die op verzoek,
beide diensten leidde.
En zo stevent de „Carpathia" weer op
New York aan. Hoewel Halifa en Bos
ton dichterbij waren, gaat toch de „Car
pathia" terug naar de haven, vanwaar zij
uitgevaren was, omdat daar het hoofdkan
toor stond van de White Star Line. Het
was een droeve tocht, maar door het sym
pathieke medeleven werd er veel lijden
verzacht.
Ondertussen heeft de hele wereld met
ontroering vernomen, welk drama er zich
afgespeeld had. De berichten vlogen naar
oost en west. naar zuid en noord, zodat de
smartcirkel zich steeds meer verwijdde,
want ook de lijst der doden groeide steeds
aan. Uiterlijk donderdagavond, kon de
„Carpathia" de haven van New York bin
nenlopen. Wat gedaan kon worden, om
hulp te verlenen, zou men doen. De Ame
rikaanse aristocratie voorop.
Welnu, het ontbrak dan ook niet aan
hulp, toen het stoomschip donderdags
avonds de haven binnenstoomde.
De hospitalen gingen open voor ver
dere verpleging. De kerken schreven
collecten uit. De dagbladen openden
inschryvingsljjsten.
Het Amerikaanse dagblad „The Evening
Sun" wijdde destijds een hele voor
pagina aan de Titanicramp. Zeer ten
onrechte vermeldde de kop van het ar
tikel dat ALLE opvarenden in veilig
heid waren gebracht.
Miljonairs zonden vorstelijke giften. De
schouwburgen gaven voorstellingen, waar
van de opbrengsten werden overgedragen
aan het ondersteuningsfonds. In Londen
was er vijf dagen na de ramp meer dan
425.000 dollar bijeengebracht. Southamp
ton kwam met 50.000 dollar In Belfast was
een uur na de inschrijving reeds 30.000
dollar ingetekend. Gedurende de eerste
week bedroeg het gezamenlijk bedrag
1.500.000 dollar. Het was fenominaal!
De hulpverlening werd zeer secuur en
accuraat afgewerkt. Het was ook geen
gemakkelijke taak, maar alles verliep naar
wens.
Er kwam nog een aanvraag binnen voor
kleren ten behoeve van een meisje, dat
haar broer vermiste. Bij de aanvrage werd
uitdrukkelijk vermeld, dat zij geen zwarte
kleren wenste, omdat zij de hoop voor
haar broer nog niet had opgegeven.
In het St. Vincent's Hospitaal werden
106 mensen opgenomen, maar 40 ervan
werden reeds 's zaterdags ontslagen.
Andrew Carnegie, de staalkoning en
filantroop, zond 5.000 dollar voor de schip
breukelingen en schreef dit begeleidend
briefje aan burgemeester Gaynor van
New York:
New York, 18 april 1912
Edelachtbare Heer,
Wat deed toch de Titanic daar tussen
het ijs, terwijl heel de Atlantische Oceaan
zuidwaarts open en vrij voor haar was?
Dit is de hoofdzaak!
Passagiersboten moeten gedwongen wor
den ver ten zuiden van het gebied der
ijsbergen te blijven, het hele jaar door.
Dit is allereerst noodzakelijk! Reddings
boten krijgen dan een tweede plaats.
De Uwe,
ANDREW CARNEGIE
Einde van deze artikelenreeks.
VOL. 11Y1 MQ 8?'
Tom. mokxut. Ann. n.
«:c* Cfcl CENT
RESCUE BY CARPATHIA AND PARISIAN; GIANTS DROP
LINER IS BEING TOWED TO HALIFAX GAME AT HUB
AFTER SMASHING INTO AN ICEBERG sMsl r.
~j Frws IkGnwrttt.
jlWfe, VirpMB, Olympic and Olher
Sumwkm4 h? Urfnl
Whins CaTu
KOEST OF LOVERS IN CRASH
Cmfci Ont 1,400 Puncher», Buj #f
■oMmi
Verschijnt als bijlage van het
streekblad „DE VALLEI"
onder redactie van Tante Jos.
ONZE JARIGEN
3 juli: Eefke Henzen
4 juli: Corrie van Viegen
Bennie Henken
5 juli: Dick Overeem (Renswoude)
Thijda Rebergen
Jannie Tollenaar (Achterberg)
7 juli: Anton van de Heuvel
8 juli: Jantje van Voorthuizen
(Ommeren)
Corrie van Santen
Jan Schaap (Bunschoten)
9 juli: Gerda van Ginkel (Rhenen
Bennie Henken
Allemaal nog vele jaren en een leuke
verjaardag toegewenst!
ZILVERPAPIER EN CAPSULES
Beste jongens en meisjes,
Reuze bedankt voor al het zilverpa
pier en de capsules die jullie deze week
brachten. Dat was tenminste weer eens
wat anders dan vorige week, want toen
was het maar een klein beetje.
De „Carpathia",
met de vele
geredden aan
boord stevent de
veilige haven van
New York binnen.
Correspondentie te richten aan
Tante Jos per adres:
Parallelweg 10 - VeenendaaL
De capsules en zilverpapier kwamen
van Margreet Kampert, Ineke en Henk
Tanis, de kleuterschool Het Trefpunt,
Harry Stomphorst, Ronny Drost, Rita
van Geenhuizen en Bert en Ton van de
Haar.
Iedereen nogmaals bedankt en zullen
we maar weer afspreken tot de volgen
de keer?
Groetjes van
Tante Jos
Figuur a.
THE BEATLES
Het is nog maar vier jaar geleden, dat
de Beatles speelden en zongen in de
„Beat"-club van Liverpool tegen betaling
van 75 shilling per avond. Sedertdien zijn
zij de hoogst betaalde „Beat"-groep ge
worden. Zij hebben gespeeld voor ge
kroonde hoofden en zijn in haast alle lan
den van de wereld geweest. Hun grammo
foonplaten, waarvan er al miljoenen zijn
verkocht, leveren Engeland zoveel vreemd
geld op, dat de minister van financiën
maar wat blij is met deze Beatles. Een
jonge zakenman uit Liverpool, Brian Ep
stein, was de eerste, die de mogelijkheden
zag voor de vier langharige jongens, die
in de herfst van 1961 speelden in „The
Cavern", een restaurant in Liverpool.
Brian Epstein leidde in die tijd de gram
mofoonplatenzaak van zijn vader.
Hoewel hij nooit tevoren was opgetre
den als manager voor artiesten, bood
hij toch terstond aan zulks voor deze
groep te doen en zes maanden later
slaagde Epstein er in een contract af te
sluiten met de platenmaatschappij Par-
lophone, hetgeen naar later bleek de beste
slag was, die ooit door een grammofoon
platenmaatschappij was geslagen.
Een van de oorspronkelijke leden van
de groep, de drummer Peter Best, werd
in 1963 vervangen door Ringo Starr, die
onlangs ontelbare vrouwelijke fans te
leurstelde door te trouwen.
Zelfs nu de populariteit van de Beatles
wat aan het afnemen is, kan toch wor
den gezegd, dat zij hun namen hebben ge
schreven in de geschiedenis van de
,.Pop"-muziek en dat vele van hun lied
jes al „evergreens" zijn geworden.
Figuur b.
DE RING VAN KONING SALOMON
Volgens de overlevering had koning
Salomon in zijn ring een kostbare steen,
l
6 l6-4f
waarin de tekens waren gegraveerd, die
je in de afbeelding ziet. Men zegt, dat wij
van deze lettertekens onze cijfers van
0 tot 9 hebben verkregen.
Figuur c.
De vogel is uit de hooi gevlogen en nu
moeten jullie proberei. hem er weer in
te krijgen. Maar hoe? Houdt de tekening
maar eens rechtop voor Jv.\ kijk er heel
strak naar en breng haar dan naar jo
neus toeen dan zul je zien hoe d«
vogel weer in zijn kooi vliegt.
doet
langer
met
nylons v.a. 1.98
SetterSet nylons in de nieuwe
Rosella kleuren ziet U bij:
Hoofdstraat 45. tel 2165
Frans Halslaan 26,
tel. 3044
MEER IMMIGRANTEN UIT
WEST-EUROPA
De Zuidafrikaanse Minister van Im
migratie, de heer A. Trollip. deelde
in het parlement mede, dat er in 1964
40.865 immigranten naar Zuid-Afrika
kwamen.
Voor de eerste keer in vier jaar
was het aantal immigranten uit an
dere delen van Afrika minder dan dat
van landen buiten dit werelddeel.
Het aantal immigranten uit de vol
gende landen toonde een aanzienlijk®
stijging: Brittannië, West-Duitsland,
NEDERLAND, Zwitserland, Oosten
rijk, Frankrijk, Ierland, Denemarken,
Italië. Portugal, Griekenland en Span
je.
TEKORT AAN VEEARTSEN
Dr. J. M. de Wet, hoofd van het
departement van veeartsenijkunde in
Oost-Kaapland, zei te Port Elisabeth,
dat er een groot tekort aan staatsvee-
artsen in Zuid-Afrika is. Er zijn op
het ogenblik honderd vakaturen.
PIET EN SPOTJE
3. „Oeh, la, la! Kom alsjeblieft niet dichterbij!"
jammerde Spotje, toen Dinosa, de baby-dino
saurus, uit het ei kroop. Maar Piet was hele
maal niet bang, zelfs al had hij nog nooit zo'n
groot „kuiken" gezien. „Het ziet er reuze vrien
delijk uit," zei hij bij zichzelf. Maar jullie moe
weten, dat Dinosa eigenlijk veel banger was
voor Piet en Spotje dan zij voor haar, en ter
wijl zij van angst liep te trappelen moesten on
ze vriendjes snel dekking zoeken voor haar gro
te op en neer springende lichaam.
(Wordt vervolgd)
Cven uw winkelier).
Erfcand Bottelaa, van JaaU" en „Coca-Col.": H.V. BotUimaatschapf»i „M.t Gooi" So.* - Wotarincpad - tei. 02955-4158.